KIO 1360/16 Sygn. akt: KIO 1360/16 WYROK dnia 5 sierpnia 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1360/16 

WYROK 

z dnia 5 sierpnia 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Renata Tubisz 

Protokolant:             Agata Dziuban  

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 sierpnia 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 lipca 2016 r. przez odwołującego: Zakład 

Bezpieczeństwa  Ruchu  Drogowego  ZABERD  S.A.  ul.  Bystrzycka  2;  54-215  Wrocław  w 

postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Skarb  Państwa  -  Generalny  Dyrektor 

Dróg  Krajowych  i  Autostrad  s.f.  Generalna  Dyrekcja  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  Oddział  w 

Łodzi ul. Irysowa 2; 91 – 857 Łódź Rejon w Kutnie ul. Wyszyńskiego 13; 99 – 300 Kutno 

przy  udziale  wykonawcy:  Zakład  Usług  Ogrodniczych  s.c.  S.  &  R.  P    92-  332  Łódź  ul. 

Zbiorcza 2A  zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie 

zamawiającego 

orzeka 

1.  oddala odwołanie 

2.  kosztami  postępowania  obciąża  Zakład  Bezpieczeństwa  Ruchu  Drogowego  ZABERD 

S.A. ul. Bystrzycka 2; 54-215 Wrocław i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15.000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Zakład 


Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ZABERD S.A. ul. Bystrzycka 2; 54-215 Wrocław 

tytułem wpisu od odwołania, 

2.2.  zasądza od

Zakład Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ZABERD S.A. ul. Bystrzycka 

2;  54-215  Wrocław  kwotę  3.600  zł  00  gr.  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset    złotych 

zero  groszy)

Skarb  Państwa  -  Generalny  Dyrektor  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  s.f. 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Łodzi ul. Irysowa 2; 91 – 

857 Łódź Rejon w Kutnie ul. Wyszyńskiego 13; 99 – 300 Kutno stanowiącą koszty 

postępowania 

odwoławczego 

poniesione 

wynagrodzenia 

pełnomocnika 

zamawiającego.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Łodzi.  

                                                              Przewodniczący:     

…………… 


Uzasadnienie 

Pismem z dnia 25 lipca 2016 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

ul.  Postępu  17a;  02-676  Warszawa  wniesiono  odwołanie    na  podstawie  art.  180  ust.  1 

ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2015  r.  poz. 

2164,  dalej  „Pzp”)  w  postępowaniu  prowadzonym  przez    zamawiającego  Skarb  Państwa 

Generalny  Dyrektor  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  st.fi. Generalną  Dyrekcję  Dróg  Krajowych  i 

Autostrad  Oddział  w  Łodzi  ul.  Irysowa  2,  91-857  Łódź,  prowadzącą  postępowanie: 

Generalną  Dyrekcję  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  Oddział  w  Łodzi,  Rejon  w  Kutnie,  ul. 

Wyszyńskiego 13, 99-300 Kutno. 

Odwołującym  jest  Zakład  Bezpieczeństwa  Ruchu  Drogowego  ZABERD  S.A.  ul.  Bystrzycka 

24 54-215 Wrocław. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  przekazane  do  publikacji  w  dniu  23  marca  2016  r.  i 

opublikowane w D. Urz. U. E. 2016/S 59-99971 w dniu 24 marca 2016 r. 

Przedmiotem  zamówienia  są:  usługi  w  zakresie  utrzymania  czystości  pasa  drogowego  i 

zieleni  przydrożnej  w  latach  2016-2019  oraz  grupy  interwencyjnej  w  latach  2017-2019  w 

ramach  bieżącego  utrzymania  dróg  krajowych  i  drogowych  obiektów  inżynierskich 

administrowanych przez rejon w Kutnie - oznaczonego nr O.Ł.Z-11.2413.1.2016.DL. 

Zarzuty odwołania są następujące: 

Zakład Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ZABERD S.A. z siedzibą we Wrocławiu zarzuca 

naruszenie przez Zamawiającego zasad udzielania zamówień publicznych przez naruszenie 

przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2015 r. 

poz. 2164), a w szczególności: 

art.  7  ust.  1  Pzp,  tj.  naruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców; 

89 ust. 1 pkt 4 i art. 91 ust. 1 Pzp, poprzez odrzucenie oferty Odwołującego w sytuacji 

gdy,  zaoferowana  przez  niego  cena  jest  wiarygodna,  realistyczna  w  porównaniu  z  cenami 

rynkowymi  podobnych  zamówień,  co  Odwołujący  potwierdził  wyjaśnieniami  oraz 

załączonymi  do  wyjaśnień  dowodami,  a  także  niewybranie  oferty  Odwołującego  jako 

najkorzystniejszej  oferty  na  podstawie  ustalonych  kryteriów  oceny  ofert  pomimo  tego,  że 

oferta  Odwołującego  nie  podlega  odrzuceniu  w  postępowaniu,  spełnia  wszystkie  wymogi 


zawarte w SIWZ oraz jest ofertą najkorzystniejszą w świetle zawartych w niej kryteriów oceny 

ofert. 

Odwołujący złożył w związku z wniesionym odwołaniem następujące żądania: 

unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; 

unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego, 

nakazanie  rozstrzygnięcia  postępowania  oraz  dokonania  wyboru  oferty  z 

uwzględnieniem  oferty  odwołującego  oraz  zgodnie  z  zachowaniem  zasad  określonych  w 

Pzp, w szczególności uczciwej konkurencji; 

zwrot  kosztów  postępowania  zgodnie  z  przepisami  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu 

odwołań (Dz. U.  z 2014  r. poz. 964) oraz rozporządzeniem Prezesa Rady  Ministrów  z dnia 

15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz 

rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41, 

poz. 238). 

Odwołujący wskazał na jego interes w uzyskaniu zamówienia: 

Oferta  Odwołującego  nie  podlega  odrzuceniu  w  postępowaniu  i  spełnia  wszystkie  wymogi 

zawarte w SIWZ. W świetle kryteriów określonych w SIWZ oferta Odwołującego powinna być 

wybrana  jako  najkorzystniejsza.  Pozbawienie  uzyskania  zamówienia  przez  Odwołującego 

naraża  go  na  szkodę  w  postaci  utraty  możliwości  realizacji  zamówienia  oraz  utratę 

wynikającego stąd przychodu. 

W  uzasadnieniu  odwołania  przedstawił  odwołujący  następującą  argumentację  formalną  i 

prawną.   

Dnia  15  lipca  2016  r.  (pismo  nr  O.Ł.Z-11.2413.1.2016.DL,  z  dnia  15  lipca  2016  r.) 

Zamawiający  poinformował  Odwołującego  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  oraz  o 

odrzuceniu jego oferty. 

Wobec powyższego wniesienie odwołania dnia 25 lipca 2016 r. należy uznać za dokonane z 

zachowaniem 10-dniowego terminu. 

Z zawiadomienia dotyczącego wyniku postępowania, doręczonego Odwołującemu w dniu 15 

lipca  2016  r.  wynika,  iż  jako  najkorzystniejszą  wybrano  ofertę  złożoną  przez  Firmę  Zakład 

Usług Ogrodniczych s.c. S. & R. P, ul. Zbiorcza 92A, 92-322 Łódź. 

W piśmie  z  dnia  15  lipca  2016  r.  Zamawiający  stwierdził,  że  oferta  Odwołującego -  Zaberd 

S.A. z ceną 2 887 873,20 zł brutto nie podlega ocenie - jest ofertą z ceną rażąco niską  i że 

została odrzucona. 

Pismem z dnia 18 maja 2016 r. (pismo nr O.Ł.Z-11.2413.1.2016.DL1) Zamawiający  zwrócił 

się o  wyjaśnienie  zaoferowanej  w ofercie ceny. Zamawiający powziął podejrzenie rażącego 

zaniżenia  ceny  w  oparciu  o  kryterium,  do  którego  punktem  odniesienia  jest  ustalona  przez 

Zamawiającego  szacunkowa  wartość  zamówienia.  Zamawiający  stwierdził,  że  jego 


wątpliwości,  wymagające  wyjaśnienia  budzi  zarówno  cena  oferty  jak  i  poszczególne 

elementy  oferty  mające  wpływ  na  cenę  -  wysokości  zaoferowanych  cen  wskazanych  w 

kosztorysie ofertowym. 

Zamawiający  w  związku  z  powyższym  poprosił  o  szczegółowe  wyjaśnienie  ceny  oferty. 

Swoje  pytanie  nie  odniósł  jednak  do  ceny  całkowitej  oferty,  a  do  cen  jednostkowych  - 

poszczególnych  pozycji  kosztorysu,  uzasadniając,  że  w  pozycjach  kosztorysowych 

5,7,12,14,16,19,27,36,38,39,40,41,42  i  48  ceny  cząstkowe  odbiegają  o  ponad  30%  od 

kosztorysu  zamawiającego  jak  i  średniej  cen  ofert.  Zastrzegł,  że  kalkulacja  powinna 

uwzględniać  cały  zakres  opisu  przedmiotu  zamówienia  dla  każdej  pozycji  kosztorysu. 

Zamawiający  nie  wyjaśnił  jednak  ani  czemu  pozycje  te  wybrał,  ani  tego  czy  w  ogóle  mają 

wpływ  na  cenę  całkowitą  oraz  możliwość  wykonania  zamówienia.  Zwrócił  się  jednak  o 

szczegółowe wyjaśnienie pozycji kosztorysu oraz przedstawienie dowodów. 

Art.  90  ust.  1  Pzp  stanowi,  że  jeżeli  cena  oferty  wydaje  się  rażąco  niska  w  stosunku  do 

przedmiotu  zamówienia  i  budzi  wątpliwości  zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania 

przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez  zamawiającego  lub 

wynikającymi  z  odrębnych  przepisów,  w  szczególności  jest  niższa  o  30%  od  wartości 

zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert, zamawiający zwraca 

się  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów,  dotyczących  elementów  oferty 

mających wpływ na wysokość ceny, w szczególności w zakresie: 

1)  oszczędności  metody  wykonania  zamówienia,  wybranych  rozwiązań  technicznych, 

wyjątkowo  sprzyjających  warunków  wykonywania  zamówienia  dostępnych  dla  wykonawcy, 

oryginalności  projektu  wykonawcy,  kosztów  pracy,  których  wartość  przyjęta  do  ustalenia 

ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie 

art. 2 ust. 3-5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę 

(Dz. U. Nr 200, poz. 1679, z późn. zm.24)); 

2) pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów. 

Zgodnie  z  ust.  3  tego  artykułu  Zamawiający  odrzuca  ofertę  wykonawcy,  który  nie  złożył 

wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz z dostarczonymi dowodami potwierdza, 

ż

e oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. 

W  odpowiedzi  na  wezwanie  Zamawiającego  Odwołujący  wyjaśnił  podstawy  zaoferowanej 

ceny.  W  piśmie  z  dnia  23  maja  2016  r.  Odwołujący  wyjaśnił  podstawy  zaoferowanej  ceny 

wraz  dowodem,  którym  jest  szczegółowa  oferta  podwykonawcy  wraz  ze  szczegółową 

kalkulacją - kosztorysem (zastrzeżona jako tajemnica przedsiębiorstwa). 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  w  swojej  ofercie  oraz  jej  wycenie  uwzględnił  wszystkie  elementy 

związane  z  wykonaniem  zamówienia.  W  szczególności  Zaberd  S.A.  wyjaśnił,  że  wszystkie 

elementy  kosztorysu,  w  tym  wskazane  przez  Zamawiającego  w  piśmie  z  18  maja  2016  r. 

pozycje  zostały  wycenione  prawidłowo  i  zyskiem,  a  także  przy  uwzględnieniu  minimalnego 


wynagrodzenia  za  pracę.  W  swoim  piśmie  Odwołujący  wskazał  także  na  inne  elementy 

wpływające na ustalenie ceny jego oferty na niższym poziomie niż pozostałych konkurentów. 

Potwierdził  także,  że  zamówienie  będzie  wykonane  w  zaoferowanych  cenach  i  wg 

wskazanych tam stawek. 

W  postępowaniu  złożono  8  ofert.  Najniższa  cena  zaoferowana  w  postępowaniu  to  cena 

zaoferowana przez Odwołującego, tj. 2 887 873,20 zł. Najwyższa to 4 224 594,30 zł. Kwota 

przeznaczona  przez  Zamawiającego  na  realizację  zamówienia  to:  4  973  226,36  zł.  Co  do 

zasady  ceny  oscylowały  pomiędzy  wartościami  ca  3,3  mln  a  3,9  mln  zł.  Tylko  dwie 

nieznacznie przekroczyły wartość 4 mln zł (tj. ca 4,1 i 4,2 mln zł). 

Ś

rednia  arytmetyczna  cen  ofert  to:  3  631  260,58  zł.  Odejmując  od  niej  30%  otrzymujemy 

cenę: 2 541 882,40 zł, a zatem cenę znacząco niższą od zaoferowanej przez Odwołującego 

ceny. Cena Odwołującego jest niższa od średniej cen o 20,47% niższa. Jednocześnie należy 

zauważyć, że nawet najdroższa, złożona oferta jest niższa o ca 15% od wartości zamówienia 

ustalonej  przez  Zamawiającego.  Odnosząc  jednak  tę  relację  do  najwyższej  z  cen 

nieprzekraczających 4 mln zł (takich było 6), różnica powiększa się do ca 22%. 

Należy  zatem  stwierdzić,  że  pomimo,  iż  zaoferowana  przez  Odwołującego  cena  jest  ceną 

najniższą  i  nieprzekraczającą  3  mln  zł,  to  jednak  nie  jest  ceną  niższą  o  ponad  30%  od 

ś

redniej cen zaoferowanych w postępowaniu i jest ceną realną, za którą można zrealizować 

zamówienia należycie i zgodnie z wymaganiami SIWZ. Co więcej, jak udowodnił Odwołujący 

z niemałym zyskiem. 

W  uzasadnieniu  odrzucenia  oferty  Zamawiający  wskazał,  że  oferta  Odwołującego  była  o 

35,82% niższa od wartości szacunkowej. Nie odniósł się przy tym do średniej cen złożonych 

ofert,  które  stanowią  realny  sposób  weryfikacji  poziomu  cen  na  dzień  składania  ofert. 

Podkreślił,  że  w  piśmie  wzywającym  do  wyjaśnień  stwierdził,  że  przekazane  wyjaśnienia 

powinny być jak najbardziej szczegółowe i powinny zawierać wszystkie aspekty wpływające 

na cenę, tak aby nie pozostawiały wątpliwości co do prawidłowości wyliczenia ceny. 

Pomimo,  że  Odwołujący  przedstawił  Zamawiającemu  kosztorys  określający  wycenę 

wszystkich  pozycji,  Zamawiający  uznał  wyjaśnienia  za  ogólnikowe  i  przywołał  na  tę 

okoliczności  orzeczenie  z  15  stycznia  2015  r.  (Sygn.  akt  2766/14).  Wskazał  przy  tym  jako 

próg  podejrzenia  rażąco  niskiej  ceny  20%  (nieadekwatny  do  omawianej,  spornej  sprawy). 

Poza tym powołał się na wyroki sądów okręgowych z 2007, 2014 i 2015 r. mówiące o także 

nieadekwatnych  stanach  faktycznych  i  złożenia  Jakichkolwiek  wyjaśnień”,  odmawiając 

złożonym  wyjaśnieniom  odpowiedniego  umotywowania  zaoferowanych  cen,  a  także  brak 

możliwości dokonania oceny. 

W świetle powyższego nie można uznać, że  złożone  wyjaśnienia mogą stanowić podstawę 

do odrzucenia przez Zamawiającego ofertę Odwołującego - Wykonawcy, jako tego który nie 

złożył  wyjaśnień  lub  złożył  wyjaśnienia  i  dowody,  które  potwierdzają,  że  oferta  zawiera 


rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Powołanie się przy tym na wyroki 

KIO z 9 lutego 2015, czy SO w Olsztynie z 13 marca 2015 nie jest tu adekwatne. 

Problem  rażąco  niskiej  ceny  nie  jest  zagadnieniem  nowym.  Pomimo  wprowadzenia  progu 

30%  różnicy  nie  zmieniło  się  to,  że  żeby  mówić  o  rażąco  niskiej  cenie  Zamawiający  musi 

wykazać, że różnica w stosunku do kolejnych ofert jest na tyle istotna aby można było mówić 

o  rażącej  różnicy,  a  tym  samym  rażąco  niskiej  cenie  oferty.  Warto  tu  wskazać  pogląd 

wyrażony  w  wyroku  KIO  z  dnia  11 kwietnia  2008  r.  sygn.  akt:  KIO/UZP 273/08,  mówiący  o 

przesłankach  odrzucenia  -  cyt.  "Tylko  wtedy,  gdy  Zamawiający  wykaże  rażące  zaniżenie 

ceny w stosunku do czynników obiektywnych (...) ". W badanym przypadku nie wykazano, że 

nasza  oferta  opiewa  na  cenę  wyraźnie  niższą  od  pozostałych,  złożonych  ofert.  Zgodnie  z 

internetowym Słownikiem języka polskiego PWN rażący to: "rzucający się w oczy, wyraźny, 

bardzo duży". 

Zamawiający przy ocenie, czy oferta w swojej całości zawiera rażąco niską cenę musi brać 

pod uwagę ogólną cenę oferty (a nie poszczególne pozycje kosztorysu). Stwierdzenie takie 

można znaleźć na str. 305 w "Prawo zamówień publicznych. Komentarz" Warszawa 2007 r., 

pod  redakcją  Tomasza  Czajkowskiego,  cyt.  "Przy  ocenie,  czy  oferta  zawiera  rażąco  niską 

cenę należy brać pod uwagę ogólną cenę oferty. Zamawiający nie może zatem opierać się 

wybiórczo  na  poszczególnych  elementach  kalkulacyjnych,  stanowiących  cześć  składową 

ceny". 

Warto przy tym podkreślić, że zgodnie z pkt 10.2. SIWZ: 

Cenę,  o  której  mowa  w  pkt.  10.1.  należy  wyliczyć  metodą  kalkulacji  uproszczonej  ściśle 

według kolejności pozycji wyszczególnionych w formularzu 2.2. 

Sumę  wartości  brutto  wszystkich  pozycji  (od  1  do  49)  w  Formularzu  2.2.  należy  wpisać  do 

Formularza Oferty (Formularz 2.1.) w poz. 3, jako cenę oferty. 

Ponadto  jak  stanowi  pkt  10.3.  SIWZ  cena  oferty  powinna  obejmować  całkowity  koszt 

wykonania przedmiotu zamówienia w tym również wszelkie koszty towarzyszące wykonaniu, 

o  których  mowa  w  Tomach  I-III  SIWZ.  Koszty  towarzyszące  wykonaniu  przedmiotu 

zamówienia, których w Formularzu cenowym nie ujęto w odrębnych pozycjach, Wykonawca 

powinien  ująć  w  cenach  jednostkowych  pozycji  opisanych  w  Formularzu  cenowym. 

Wykonawca  w  cenie  oferty  winien  uwzględnić  koszty  pracy,  których  wartość  nie  może  być 

niższa  od  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  ustalonego  na  podstawie  art.  2  ust.  3-5 

ustawy  z  dnia  10  października  2002  r.  o  minimalnym  wynagrodzeniu  za  pracę  (Dz.  U.  Nr 

200,  poz.  1679,  z  2004r.  Nr  240,  poz.  2407  oraz  z  2005  r.  Nr  157,  poz.  1314).  Koszty  te 

winny być uwzględnione niezależnie od tego, czy Wykonawca lub podmiot, który udostępnia 

Wykonawcy  potencjał  kadrowy,  zatrudnia  osoby  skierowane  do  wykonania  zamówienia  na 

podstawie umowy o pracę, czy umów cywilnoprawnych. 


Pomimo  zatem  oparcia  się  o  wyliczenia  zawarte  kosztorysie,  widać  wyraźnie,  że  ma  on 

ogólny charakter, ponieważ we wskazanych i nazwanych pozycjach kosztorysu i tak mają się 

znaleźć  koszty  towarzyszące  wykonaniu  przedmiotu  zamówienia,  których  w  Formularzu 

cenowym nie ujęto w odrębnych pozycjach, o cenie oferty przesądza cena całkowita. 

Ustalenie  poziomu  rażąco  niskiej  ceny  nie  może  odbywać  się  przez  porównanie  wartości 

zamówienia  oszacowanej  przez  Zamawiającego,  a  także  powinno  mieć  na  względzie  ceny 

zaproponowane w innych ofertach oraz zmiany sytuacji na rynku. 

Podkreślenia  wymaga,  że  pomimo,  iż  art.  90  Pzp  odsyła  w  celu  porównania  zarówno  do 

wartości  szacunkowej  zamówienia  oraz  średniej  cen  rynkowych.  Zamawiający  całkowicie 

pominął ten fakt, co jest o tyle istotne, że ceny rynkowe wskazują, iż zaoferowana cena jest 

bliższa tym cenom a nie wartości oszacowanej przez Zamawiającego. 

W wyroku Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 9 

lutego 2015 r. (Sygn. akt KIO 165/15), skład orzekający stwierdził: 

Wskazanie  w  art.  90  ust.  1  p.z.p.  wyznacznika  "wartość  zamówienia",  biorąc  pod  uwagę 

dotychczasową wykładnię tego pojęcia, w kontekście konieczności oceny podejrzenia rażąco 

niskiej  ceny,  należy  interpretować  jako  wartość  szacunkową  danego,  konkretnego 

zamówienia, które będzie określone przedmiotem świadczenia (a więc wartość szacunkową 

z  odliczeniem  wartości  przewidywanych  zamówień  uzupełniających),  jednak  obliczoną  z 

należytą  starannością,  zgodnie  z  art.  32  ust.  1  p.z.p.  jako  wartość  netto,  do  której  w  celu 

porównywalności  tej  wartości  z  wartością  ofert  złożonych  w  postępowaniu  należy  doliczyć 

kwotę VAT, właściwą dla danego przedmiotu zamówienia. 

Rozbieżności  między  cenami  zaoferowanymi  a  wartością  zamówienia  pozwalają  mieć 

wątpliwości  co  do  precyzji  w  jej  ustaleniu  przez  Zamawiającego.  Dlatego  rynkowa 

weryfikacja, na którą powołuje się Odwołujący ma zdecydowanie silniejsze uzasadnienie. 

W uzupełnieniu powyższej argumentacji i widząc analogię w sprawie, należy także przywołać 

wyrok  KIO,  zgodnie  z  którym:  „Pomimo  istnienia  obszernego  w  tym  zakresie  zarówno 

orzecznictwa  sądów  oraz  Krajowej  Izby  Odwoławczej  brak  jest  możliwości  ustalenia 

jednolitych  zasad  oceny  wystąpienia  lub  niewystąpienia  rażąco  niskiej  ceny.  Dlatego każdy 

tego  typu  przypadek  winien  być  poddany  indywidualnej  ocenie.  Samo  oferowanie  cen  na 

poziomie  znacznie  niższym  od  cen  konkurentów  wcale  nie  oznacza,  że  zaoferowana  cena 

jest  rażąco  niska.  Rażąco  niska  cena  nie  jest  zwykle  taka  cena,  która  w  sposób  znaczny 

odbiega  poziomem  od  cen  zaoferowanych  przez  innych  wykonawców.  Wykazanie  samej 

różnicy nie spełnia wymogu możliwości uznania danej ceny za rażąco niską. Za rażąco niska 

cenę  należy  uznać  taka  cenę,  która  jest  niewiarygodna  dla  wykonania  przedmiotu 

zamówienia i jest całkowicie oderwana od realiów rynkowych. Możemy mówić o wystąpieniu 

takiej  sytuacji,  gdy  oczywiste  jest,  że  przy  zachowaniu  reguł  rynkowych  wykonanie 

zamówienia  przez  wykonawcę  byłoby  dla  niego  nieopłacalne.  Za  oddaleniem  odwołania 


według  Izby  przeważył  przede  wszystkim  fakt,  że  odwołujący  po  pierwsze  nie  udowodnił 

Izbie, że na wykonywaniu przedmiotowego zamówienia odwołujący poniesie straty. ” (wyrok 

KIO 207/11). 

Warto  także  przypomnieć  argumentację  Izby  w  wyroku  z  dnia  13  lutego  2014  r.  (Sygn.  akt 

KIO  175/14  i  179/14):  Izba  odnosząc  się  do  podniesionego  zarzutu  wskazuje  że  Ustawa 

Prawo zamówień publicznych nie zawiera definicji kiedy mamy do czynienia z rażąco niską 

ceną,  jak  również  nie  wskazuje  ustawowo  określonego  procentowego  poziomu,  na 

podstawie  którego  można  uznać  automatycznie,  kiedy  mamy  do  czynienia  z  rażąco  niską 

ceną.  Każdy  przypadek,  ze  względu  na  przedmiot  zamówienia,  sposób  jego  realizacji  oraz 

wartość  zamówienia  należy  rozpatrywać  indywidualnie  (tak  też:  postanowienie  Sądu 

Okręgowego w Poznania z dnia J 7.01.2006 r., sygn. akt II Ca 2194/05. Za wyrokiem Sądu 

Okręgowego  w  Katowicach  z  dnia  30  stycznia  2007  r.  sygn.  akt  XIX  Ga  3/07,należy 

stwierdzić,  że  "o  cenie  rażąco  niskiej  można  mówić  wówczas,  gdy  oczywiste  jest,  że  przy 

zachowaniu  reguł  rynkowych  wykonanie  umowy  przez  wykonawcę  byłoby  dla  niego 

nieopłacalne". 

Niezależnie  od  poglądu  wyrażonego  w  innym  orzeczeniu  KIO:  „nawet  lakoniczność 

wyjaśnienia  nie  może  wpływać  na  ostateczną  ocenę  oferty  danego  wykonawcy”.  KIO/UZP 

58/09), należy podkreślić, iż Odwołujący udowodnił, że wykonanie zamówienia jest możliwe 

zgodnie z zaoferowaną ceną, a także opłacalne. 

Odnotowania wymaga także wyrok z dnia 12 marca 2013 r. (Sygn. akt. KIO 458/13): 

Rozstrzygając  kwestię  rażąco  niskiej  ceny  oferty  w  danych  okolicznościach  sprawy  należy 

mieć  na  uwadze,  że  celem  postępowania  prowadzonego  przez  jednostki  dysponujące 

ś

rodkami  publicznymi  jest  udzielenie  zamówienia  za  możliwie  niskie  wynagrodzenie,  a 

granica  pomiędzy  najniższą  ceną,  będącą  efektem  konkurencji  pomiędzy  podmiotami,  a 

rażąco niską ceną jest nieostra. 

Na  zakończenie  należy  także  zwrócić  uwagę  na  wyjaśnienia  zawarte  w  piśmie  Urzędu 

Zamówień Publicznych, w sprawie rażąco niskiej ceny w świetle obowiązujących od dnia 19 

października  2014  r.  przepisów  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  (www.  uzp.  gov.pl). 

Zwraca  się  tu  szczególnie  uwagę  na  okoliczność,  że:  wystąpienie  przez  zamawiającego  z 

wezwaniem  do  udzielenia  wyjaśnień  odnośnie  rażąco  niskiej  ceny,  powinno  nastąpić  "w 

szczególności, gdy cena oferty jest niższa o 30% od wartości zamówienia lub 30% średniej 

arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert”.  Sformułowanie  ”w  szczególności"  należy 

rozumieć  jako  przykład  sytuacji,  w  której  zamawiający  powinien  mieć,  zdaniem 

ustawodawcy,  wątpliwości  co  do  możliwości  wykonania  zamówienia  przez  wykonawcę  w 

zamian za oferowaną cenę. 

Rekapitulując,  w  ocenie  Zakładu  Bezpieczeństwa  Ruchu  Drogowego  ZABERD  S.A.,  z 

ogólnikowej  treści  informacji  o  wyniku  postępowania,  ani  także  z  treści  innych  czynności 


Zamawiającego  nie  można  wywieść  żadnego  uzasadnienia  do  nieuwzględnienia  wyjaśnień 

Odwołującego,  a  także  dokonania  negatywnej  oceny  jego  oferty  i  jej  odrzucenia.  W 

szczególności Zamawiający nie wykazał, że w zamian za zaoferowaną przez Odwołującego 

cenę  nie  jest  możliwe  wykonanie  zamówienia  opisanego  w  SIWZ,  zgodnie  z  wymaganiami 

Zamawiającego. 

Ze względu na powyższe doszło do naruszenia wskazanych przepisów oraz zasad równego 

traktowania  i  uczciwej  konkurencji  w  sposób,  który  ma  wpływ  na  wynik  postępowania  oraz 

naruszający interes Odwołującego w uzyskaniu zamówienia  w związku z  odrzuceniem jego 

oferty. 

W  świetle  tych  okoliczności  Zakład  Bezpieczeństwa  Ruchu  Drogowego  ZABERD  S.A.  z 

siedzibą we Wrocławiu wnosi jak na wstępie. 

Odwołujący wniósł wpis w wymaganym terminie i wysokości oraz przekazał kopię odwołania 

Zamawiającemu, zgodnie z art. 180 ust. 5 Pzp. 

Zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie  wnosząc  o  jego  oddalenie.  Jego  stanowisko 

poparł stawiający w sprawie przystępujący po jego stronie. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła co następuje 

Izba ustaliła 

Izba  z  urzędu  na  rozprawie  przeprowadziła  dowody  z  dokumentacji  postępowania  o 

udzielenie zamówienia publicznego doręczonej do akt sprawy, potwierdzonej za zgodność z 

oryginałem  przez  osobę  upoważnioną  przez  kierownika  zamawiającego  i  dokonała 

następujących ustaleń: 

1)  Z  oferty  odwołującego  to  jest  formularza  ofertowego  i  cenowego  wynika,  że  oprócz 

ceny  całkowitej  w  formularzu  ofertowym,  odwołujący  w  formularzu  cenowym  podał 

cenę  jednostkową  (km;m

)  i  łączną  wycenę  uwzględniającą  ilości  podane  przez 

zamawiającego  na  poszczególne  prace  wchodzące  w  skład  zamówienia  to  jest 

łącznie 49 pozycji kosztorysu ofertowego;  

2)  Z  protokołu  postępowania  zamawiającego  (1pkt)  wynika,  że  zamawiający  w  dniu 

01.03.2016  r  na  podstawie  kalkulacji  cenowej  sporządzonej  na  podstawie  cen 

rynkowych  ustalił  wartość  zamówienia  na  kwotę  6.749.911,65  zł  w  tym  wartość 

przewidywanych  zamówień  uzupełniających  na  kwotę  2.249.970,55  zł,  na  otwarciu 

ofert (8 pkt) zamawiający podał kwotę jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie 

zamówienia  4.973.226,36  zł  brutto;  Z  pkt  9  protokołu  wynika,  ze  złożono  8  ofert  z 

najniższą ceną oferty odwołującego na kwotę 2.887.873,20 zł. Wykonawca wybrany 


złożył  ofertę  na  kwotę  3.291.724,80  zł.  a  najdroższą  ofertę  złożył  W.  W.P.  Zakład 

Zieleni Inowrocław z ceną 4.244.594,30 zł. Z pkt 12 Protokółu wynika, że odrzucono 

ofertę  odwołującego  a  z  pkt  13  najkorzystniejsza  to  oferta  S.  &  R.  P  s.c.  z  Łodzi 

przystępujący po stronie zamawiającego; 

3)  Z  pisma  z  dnia  15.07.2016  r.  skierowanego  do  wszystkich  uczestników, 

zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty, gdzie zamawiający powiadomił o 

wyborze  oferty  S.  &  R.  P  s.c.  w  Łodzi    przystępujący  w  sprawie  po  stronie 

zamawiającego  oraz  poinformował  i  przedstawił  uzasadnienie  odrzucenia  oferty 

odwołującego. Z pisma wynika, że ofertę odrzucono na podstawie art.90 ust.3 ustawy 

Pzp. z racji nie przedstawienia na wezwanie zamawiającego z dnia 18.05.2016 roku 

wyjaśnień  podejrzenia  rażąco  niskiej  ceny.  Z  analizy  badanej  oferty  wynika,  że  jej 

cena odbiega od wartości szacunkowej o 35,82 procent. Zamawiający  wymagał aby 

złożone  wyjaśnienia    powinny  być  jak  najbardziej  szczegółowe  i  powinny  zawierać 

wszystkie aspekty mające wpływ na cenę, tak aby nie pozostawiały wątpliwości co do 

prawidłowości  wyliczenia  ceny.  Wyjaśnienia  wykonawcy  z  dnia  25.05.2016  roku 

zawierały  stwierdzenie,  że  wszystkie  pozycje  jednostkowe  kosztorysu  zostały 

wycenione  z  zyskiem,  w  tym  te  o  których  szczegółowe  wyjaśnienie  prosił,  bez 

konieczności ich finansowania z innych źródeł.  W ocenie zamawiającego przesłane 

wyjaśnienie  nie  zawiera  żadnych  wyjaśnień  ani  dowodów  na  potwierdzenie  wartości 

ujętych  cen  jednostkowych  kosztorysu  a  jedynie  odwołujący  powołał  się  na  ofertę 

podwykonawcy,  którą  załączył  do  wyjaśnień.  Zamawiający  stwierdza,  że  do 

załączonej  oferty  podwykonawcy  jak  i  kosztorysu  ofertowego  tegoż  podwykonawcy 

brakuje szczegółowej kalkulacji oferowanych cen. Zamawiający stwierdza, że brakuje 

szczegółowej  kalkulacji  oferowanych  cen  a  takich  wymagano  w  wezwaniu 

skierowanym  do  odwołującego  w  dniu  18.05.2016  roku.  W  sumie,  przesłanych 

wyjaśnień  odwołującego  w  dniu  25.05.2016  roku  wraz  z  ofertą  i  cenami 

jednostkowymi  wybranych  pozycji  kosztorysu  podwykonawcy,  zamawiający  nie 

uznaje  za  złożenie  wyjaśnień,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny  w  stosunku 

do przedmiotu zamówienia.    

4)  Z  pisma  odwołującego  z  dnia  23.05.2016  r.  skierowanego  do  zamawiającego,  które 

stanowi  odpowiedź  na  wezwanie  zamawiającego  z  dnia  18.05.2016  roku,  w  którym 

wyjaśnia  i  składa  oświadczenia  wynika,  że  jego  oferta  uwzględnia  wszystkie 

wymagania  zamawiającego  zawarte  w  SIWZ,  w  tym  wszystkie  elementy  i  czynniki 

mające  wpływ  na  wysokość  ceny.  Odwołujący  ponadto  oświadcza,  że  wszystkie 

elementy  kosztorysu  w  tym  również  wskazane  w  wezwaniu  pozycje  kosztorysu 

zostały  wycenione  prawidłowo,  gwarantujące  realizację  zadania  z  zyskiem.  W 

kalkulacjach  cen  jednostkowych  uwzględniono  koszty  w  tym  z  przepisów  o 


minimalnym wynagrodzeniu. Wycena sporządzona została w oparciu o kompleksową 

ofertę  od  Podwykonawcy,  która  to  oferta  jest  załącznikiem  do  wyjaśnień  i  stanowi 

jego  integralną  część.  Odwołujący  również  oświadcza,  że  przyjęcie  oferty 

Podwykonawcy  gwarantuje  odwołującemu  zysk  na  poziomie  10%,  firma 

Podwykonawcy  dysponuje  zapleczem  sprzętowym  znajdującym  się  w  okolicach 

realizacji  zamówienia  oraz  posiada  doświadczenie    w  wykonywaniu  i  zarządzaniu 

pracami  tego  rodzaju  oraz  konieczny  sprzęt  i  potencjał  kadrowy.  Dalej  odwołujący 

wskazuje  okoliczności  mające  wpływ  na  poziom  kalkulacji  takie  jak  na  przykład: 

doświadczenie  w  utrzymaniu  zimowym  i  letnim  dróg;  atrakcyjne  warunki  zakupu, 

rabaty  i  upusty  cenowe;  ograniczenie  nowych  kontraktów  kosztami  koordynacji  i 

zarządzania;  wprowadzenie  do  realizacji  doświadczonych  Podwykonawców. 

Powyższe daje wymierne korzyści obniżenia kosztów w realizacji zadania związanych 

z: zarządzaniem i organizacją budowy; organizacją i utrzymaniem zaplecza; kosztami 

gwarancji,  ubezpieczeń;  logistyką  i  zakupami  materiałów,  sprzętu  i  badań;  doborem 

Podwykonawców; zatrudnianiem personelu.  Odwołujący do wyjaśnień załączył ofertę 

podwykonawcy  z  dnia  23.05.2016  r.  z  zastrzeżeniem  tajemnicy  przedsiębiorstwa. 

Odwołującemu  i  zamawiającemu  okazano  na  rozprawie  ofertę  Podwykonawcy  z 

zastrzeżoną  tajemnicą  przedsiębiorstwa  oraz  sporządzony  przez  niego  formularz 

cenowym  wg  wzoru  zamawiającego.  Wykaz  ten  obejmuje  wszystkie  14  pozycji, 

których  wyceny  w  szczególności  zamawiający  żądał  w  wezwaniu.  Odwołujący 

podkreślał, że na stronie 14 oferty Podwykonawcy ujęto sumaryczną kwotę niższą niż 

wynikającą z oferty. Oferta Podwykonawcy nosi datę 19.04.2016 roku i adnotację, że 

jest ważna 90 dni.  

5)  Zamawiający  pismem  z  dnia  18.05.2016  r.  skierowanym  do  odwołującego  w  trybie 

art.  90  ust  1  Pzp,  zwrócił  się  o  udzielenie  wyjaśnień  dotyczących  elementów 

mających  wpływ  na  wysokość  ceny  oferty  w  celu  ustalenia  czy  oferta  nie  zawiera 

rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia. Punktem odniesienia do 

wezwania  jest  wartość  szacunkowa  zamówienia  zamawiającego.  Wątpliwości  budzi 

zarówno  cena  ogółem  jak  i  poszczególne  elementy  kosztorysu  mające  wpływ  na 

wysokość  ceny. W  związku  z  tym  zamawiający  poprosił  o  szczegółowe  wyjaśnienie 

cen  jednostkowych  poszczególnych  pozycji  kosztorysowych  w  tym  w  szczególności 

poprosił  o  wyjaśnienie  14  pozycji  kosztorysu  –  formularza  cenowego,  które  kolejno 

wymienił.  Jako  uzasadnienie  do  wyjaśnienia  cen  jednostkowych  tych  czternastu 

pozycji  wskazał,  że  odbiegają  one  ponad  30  %  zarówno  od  wartości  szacunkowej 

zamówienia  jak  i  od  średniej  arytmetycznej  cen  złożonych  ofert.  Zamawiający 

nadmienił, że kalkulacja cenowa powinna uwzględniać cały zakres opisu przedmiotu 

zamówienia dla każdej pozycji kosztorysu ofertowego. Zamawiający wnosi o podanie 


szczegółów  dotyczących składowych elementów cen pozycji kosztorysu ofertowego 

wraz  ze  wskazaniem  czynników,  które  zdaniem  Wykonawcy  mają  wpływ  na 

wysokość  skalkulowanej  ceny  oferty  wraz  z  przedstawieniem  dowodów,  że  podana 

cena  jest  realna  i  wiarygodna  ,  jak  również  wskazania  i  opisu  obiektywnych 

czynników  mających  wpływ  na  wysokość  zaoferowanej  ceny,  w  szczególności  w 

ustawie  wymienionych  takich  jak:  oszczędność  wykonania;  wybranych  rozwiązań 

technicznych;  wyjątkowo  sprzyjających  warunków  realizacji  dostępnych  wykonawcy; 

koszty  pracy;  wpływu  pomocy  publicznej  .  Wyjaśnienia  powinny  być  jak  najbardziej 

szczegółowe i zawierać wszystkie aspekty mające wpływ na wysokość ceny a także 

powinny być poparte stosownymi dowodami tak aby nie pozostawiały wątpliwości co 

do  prawidłowości  wyliczenia  ceny.  Argumenty  mają  potwierdzać  realność, 

opłacalność  i  rynkowość  dokonanej  wyceny.  Wskazane  powyżej  wyjaśnienia  i 

dowody miały być złożone do 25 maja 2016 roku.    

6)  Ogłoszenie  o  zamówieniu  opublikowano  w  dniu  24.03.2016  roku  w  Dzienniku 

Urzędowym  Unii  Europejskiej  pod  pozycją  2016/S  059-099971  ze  wskazaniem,  że 

odnoszą się do „usługi w zakresie utrzymania pasa drogowego i zieleni przydrożnej w 

latach  2016-2019  oraz  grupy  interwencyjnej  w  latach  2017  -  2019  w  ramach 

bieżącego  utrzymania  dróg  krajowych  i  drogowych  obiektów  inżynierskich 

administrowanych przez Rejon w Kutnie.”  

Odwołujący  tak  jak  w  odwołaniu  tak  i  na  rozprawie  ponadto  uważa,  że  odpowiedział    we 

właściwy  sposób  na  żądanie  wyjaśnień.  Nie  było  tam    formuły  w  jaki  sposób  należ

przedstawić  szczegółową  kalkulację  i  uważa,  że  przedstawienie  w  postaci    formularza 

cenowego oferty podwykonawcy jest wiarygodne z tego powodu, że wykazuje w ten sposób, 

ż

e  można  wątpliwe  dla  zamawiającego  pozycje  wykonać  za  ceny  w  ofercie  bo 

podwykonawca podaje ceny niższe niż podane w ofercie odwołującego. Powyższa sytuacja 

zdaniem  odwołującego  skutkuje  możliwością  uzyskania  zysku  po  jego  stronie  z  związku  z 

posiadaniem  takiej  oferty  od  podwykonawcy.  Uważa,  że  we  właściwy  sposób  odpowiedział 

na wezwanie zamawiającego, a zamawiający w myśl obowiązującego orzecznictwa np. KIO 

1287/14 i KIO 1490/15 wskazuje, że zamawiający ma obowiązek prowadzić wyjaśnienia do 

skutku  skoro  wykonawca  odpowiedział,  a  on  ma  dalej  wątpliwości.  I  tylko  w  przypadku  w 

ogóle nie złożył wyjaśnień to może skorzystać z art. 90 ust 3 Pzp. Czystą formą art. 90 ust 3 

Pzp  jest  milczenie  wykonawcy  na  wezwanie,  a  przecież  odwołujący  odpowiedział  na 

wezwanie    w  myśl  pytań  w  tym  wezwaniu.  Odnosząc  się  do  uzasadnienia  w  odrzuceniu 

oferty to dopiero tutaj mówi o całości ceny, a nie o poszczególnych pozycjach i odnosi ją do 

wartości  szacunkowej.  Odwołujący  uważa,  że  wartość  szacunkowa,  tak  mój  klient 

powiedział, jest zawyżona, a dowodem na to jest, że 8 wykonawców złożyło oferty i wszyscy 


złożyli poniżej 4 mln zł za wyjątkiem 2 wykonawców, którzy złożyli 4,1 mln zł, 4,2 mln a cena 

na otwarciu była 4,9 mln zł. Odwołujący uważa, że skoro najdroższa oferta jest ponad 10% 

tańsza  od  wyceny  to  już  świadczy  o  zawyżeniu  szacunku,  a  także  przywołuję  średnią  cen 

gdzie  nasza  relacja  do  niej  jest  poniżej  30%  bo  wynosi  20,47%.  Uważa,  że  przywoływane 

orzecznictwo  przez  zamawiającego  w  uzasadnieniu  jest  nieadekwatne  do  sytuacji.  Uważa, 

ż

e  SO  z  Olsztyna  mówi  o  ogromnej  różnicy,  do  tego  pojęcia trudno  się  odnieść.  Natomiast 

odwołujący uważa,  że wykazał na rozprawie,  że  nie ma tych ogromnych różnic w stosunku 

do  złożonych  ofert,  a  także  w  stosunku  do  wartości  szacunkowej,  gdzie  do  wartości 

szacunkowej jest 35,8%, co stanowi ponad 5%. Nie kwestionuje zasadności wezwania tylko 

ocenę  tych  wyjaśnień  oraz  brak  ponownego  wezwania  w  związku  z  powstałymi 

wątpliwościami w ocenie zamawiającego.  

Z  kolei  zamawiający  nie  zgadza  się  ze  stanowiskiem  odwołującego,  że  kalkulacja  do 

ustalenia  wartości  zamówienia  szacunkowej  nie  jest  oparta  o  ceny  rynkowe,  na  dowód 

przedkłada  materiały,  które  stanowiły  podstawę  do  ustalenia  wartości  zamówienia.  Są  to 

oferty  cenowe,  które  były  składane  na  podobne  zamówienia  w  innych  rejonach 

zamawiającego.  Na  rozprawie  Pani  mgr  inż.  budownictwa  G.L.  zastępca  kierownika  rejonu 

Kutno  oświadcza,  że  to  ona  sporządzała  tę  wycenę  do  tego  zamówienia  osobiście  i 

korzystała ze zbieżnych prac w innych rejonach tj. ofert składanych w 2015 roku jak i brała 

pod  uwagę  wynagrodzenie  zwaloryzowane  wykonawcy,  który  aktualnie  dla  nich  świadczy 

usługę. Wzięliśmy pod uwagę wskaźnik inflacji. Natomiast w sytuacji gdy w ofertach z innych 

postępowań  nie  było  pozycji,  które  występują  w  tym  przetargu  to  występowała  do 

wykonawców    z  zapytaniem.  Uważa,  że  jej  wycena  jest  rzetelna  bo  brała  pod  uwagę 

aktualne  ceny  wykonawców.  W  tym  miejscu  oświadcza,  że  zna  szczegóły  i  powody 

wezwania  odwołującego  do  wyjaśnień  bo  brała  udział  w  komisji  przetargowej,  jest  jej 

członkiem. Nadmienia, że przy kalkulowaniu wartości szacunkowej ustalając średnią ceną na 

poszczególne  roboty  porównywała  szereg  ofert  i  ustalała  średnią,  przy  czym  nie  brała  pod 

uwagę  cen  bardzo  różniących  się,  np.  na  daną  pracę    wykonawcy  oferują  50,  60,  70  zł,  a 

także 120 zł, to takiego nie brała pod uwagę i ustalała średnią z cen na poziomie 50, 60, 70 

zł.  Braliśmy  pod  uwagę  ceny  aktualnego  wykonawcy  oczywiście  je  waloryzując.  Na 

rozprawie  również  przyznała,  że  w  bieżącym  roku  otrzymując  oferty  i  oceniając  je  w 

kontekście oddziału Łódź stwierdza spadek cen na poziomie kilkunastu procent w stosunku 

do lat 2012-2016. Powyższe potwierdza Pan mgr ekonomii A.P. Naczelnik Działu Zamówień 

Publicznych  to  jest  spadek  cen  w  stosunku  do  lat  2012-2015  o  kilkanaście  procent. 

Zamawiający  odnosząc  się  do  wypowiedzi  pełnomocnika  odwołującego,    kwestionuje  jego 

wypowiedź  co  do  treści  wezwania  z  którego  wynika,  że  miał  odnieść  się  do  każdej  pozycji 

kosztorysowej, a w szczególności do wymienionych okoliczności w art. 90 ust 1 Pzp. Uważa, 

ż

e odwołujący jako profesjonalista powinien wiedzieć, że na wezwanie z czego wynika niska 


cena powinien podać do poszczególnych prac koszty osobowe, sprzętowe, materiałowe, a w 

szczególności  metodologie,  rodzaj  sprzętu  i  uzyskane  z  tego  oszczędności  i  innowacyjne 

metody.  Wymienione  pozycje  w  wezwaniu  budziły  największe  wątpliwości.  Uważa,  że  w 

kontekście  otrzymanych  wyjaśnień  i  ich  treści  nie  było  podstaw  do  dalszych  pytań,  bo 

wyjaśnienia nie budziły co do zasady wątpliwości, a w sumie budziły w całości wątpliwości bo 

niczego  nie  wyjaśniały,  nie  zawierały  żadnych  szczegółowych  kalkulacji  pozycji 

jednostkowych.  Sprowadzały  się  do    oświadczenia,  że  wykonawca  za  zaoferowaną  cenę 

wykona  usługę.  Uważa,  że  stanowisko  na  wypowiedź  odwołującego  jest  wystarczające  w 

kontekście  przedstawianej  argumentacji  w  odpowiedzi  na  odwołanie.  I  też  uważa,  że  nie 

zostały  złożone  żadne  dowody.  Zamawiający  podkreśla,  że  przedstawienie  cen 

jednostkowych nie jest kalkulacją bo należało z kalkulacji wywieść cenę jednostkową.  

Przystępujący  uczestnicząc  na  rozprawie  poparł  stanowisko  zamawiającego.  Uważa,  że 

postępowanie  na  rozprawie    wykracza  poza  zakres  odwołania,  który  mówi  o  art.  7  i  art.  89 

ust 1 pkt 4 Pzp, a zamawiający odrzucił ofertę na podstawie art. 90 ust 3 Pzp. Uważa, że nie 

ma  w  odwołaniu  nic  na  temat  zawyżenia  wartości  szacunkowej  oraz  kwestii  ułomności 

wezwania do wyjaśnień nie była podnoszona. Uważa, że nie ma w odwołaniu kwestii zarzutu 

co  do  braku  ponownego  wezwania  do  złożenia  wyjaśnień.  Odwołujący  uważa,  że  złożył 

prawidłowe  wyjaśnienia.  Wyjaśnienia,  które  złożył  odwołujący  nie  są  kalkulacją  tylko  drugą 

ofertą cenową z rozbiciem na poszczególne prace. W wyjaśnieniach są stwierdzenia, a brak 

dowodów.  

Izba  postanowiła  z  urzędu  dopuścić  dowody  z  dokumentacji  postępowania  zamawiającego 

przeprowadzone  na  rozprawie,  odrzucić  dowód  wnioskowany  przez  zamawiającego  jako 

zbędny do rozstrzygnięcia sprawy oraz ze względów formalnych doręczenia go bez odpisów 

dla pozostałych uczestników postępowania.  

Stanowisko  zamawiającego  sprowadza  się  do  twierdzenia,  że  odrzucenie  oferty 

odwołującego nastąpiło z powodu braku złożenia wyjaśnień, ich treść i forma nie wnosiły nic 

nowego do sprawy w związku z wątpliwościami zamawiającego. Przy czym ponownie wzywa 

się do wyjaśnień gdy są wątpliwości w związku ze złożonymi wyjaśnieniami. Z formy i treści 

złożonych  wyjaśnień  takich  wątpliwości  nie  można  wywieść. Wyjaśnienia  zakwestionowane 

zostały  w  całości  jako  nieprzydatne  bo  nic  nie  wnosiły  nowego  i  nie  odpowiadały  na 

wezwanie,  wzywano  do  przedłożenia  kalkulacji  w  efekcie  odwołujący  złożył  jakby  druga 

ofertę, formularz cenowy podwykonawcy i podał, że jest w stanie wykonać zamówienie, nie 

poparł tego żadnymi dowodami.  

Izba na podstawie powyżej dokonanych ustaleń zważyła co następuje.  


Izba zważyła  

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

W  odwołaniu  zaskarżono  czynność  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  oraz  odrzucenie  oferty 

odwołującego z powodu rażąco niskiej ceny jego oferty. Odwołujący podniósł naruszenie  w 

szczególności  przepisu  art.89  ust.1  pkt  4  ustawy  Pzp.  zgodnie  z  którym  zamawiający 

odrzuca  ofertę  zawierającą  rażąco  niska  cenę  .  Odwołujący  uzasadniając  odwołanie 

kwestionował  przede  wszystkim  prawidłowość  oceny  przez  zamawiającego  złożonych 

wyjaśnień w trybie art.90 ust.1 ustawy Pzp. , których udzielił na wezwanie zamawiającego. W 

ocenie  odwołującego  wyjaśnienia  złożone  przez  niego  były  kompletne  i  wyczerpujące  oraz 

adekwatne  do  treści  wezwania  zamawiającego  z  dnia  18  maja  2016  roku.  Poza  tym  jeżeli 

zamawiający  miał  zastrzeżenia  co  do  treści  złożonych  wyjaśnień  a  w  szczególności 

wątpliwości co do ich treści to w myśl obowiązującego orzecznictwa Izby, powinien ponownie 

wezwać odwołującego do dalszych wyjaśnień. Ponadto kwestionował uzasadnienie zawarte 

w  piśmie  zamawiającego  z  dnia  15  lipca  2016  roku  w  którym  informowano  o  wyborze 

najkorzystniejszej  oferty  oraz  o  odrzuceniu  oferty  odwołującego  z  powodu  rażąco  niskiej 

ceny.  W  związku  z  powyższym  Izba  na  rozprawie  przeprowadziła  dowody  z  dokumentacji 

postępowania  w  tym:  z  wezwania  odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień  to  jest  wyżej 

opisanego pisma zamawiającego z dnia 18 maja 2016 roku, pisma odwołującego z dnia 23 

maja 2016 roku będącego wyjaśnieniem na wezwanie zamawiającego jak i zawiadomienia o 

wyborze  najkorzystniejszej  oferty  to  jest  pisma  zamawiającego  z  dnia  15  lipca  2016  roku. 

Ustalenia,  jakich  Izba  dokonała  na  podstawie  przeprowadzonych  na  rozprawie  dowodów, 

zostały przedstawione w części uzasadnienia odnoszącego się do ustaleń Izby. W związku z 

tym na podstawie powyżej dokonanych ustaleń Izby w kontekście obowiązujących przepisów 

ustawy Pzp., Izba niniejszym dokonuje następujących zważeń w sprawie, które przedstawia 

poniżej.  

Po  pierwsze  co  do  treści  wezwania  odwołującego  w  trybie  art.90  ust.1  ustawy  Pzp.  w 

związku z podejrzeniem, że oferta odwołującego zawiera rażąco niską cenę to pismo z dnia 

18  maja  2016 roku jest pismem  odpowiadającym  dyspozytywnej  treści art.  90  ust.1  ustawy 

Pzp. Przy czym jego zastosowanie nastąpiło w sytuacji gdy cena całkowita oferty odbiega od 

wartości  zamówienia  ustalonej  przez  zamawiającego  o  ponad  30  %  w  przedmiotowej 

sprawie  różnica  wynosi  35,82  %.  Zatem  wystąpiła  ustawowa  przesłanka  obligująca 

zamawiającego  wezwania    wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień.  Nie  jest  to  fakultatywna 

decyzja  zamawiającego  a  zobowiązanie    wynikające  wprost    z  dyspozycji  przepisu 

prawa((…)zamawiający  zwraca  się  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów, 

dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny(…)) . Co do zaistniałych 


okoliczności  między  stronami  nie  było  sporu  to  jest  co  do  różnicy  między  wartością 

zamówienia a ceną oferty(35,82%). Natomiast w uzasadnieniu odwołania jak i na rozprawie 

odwołujący  podważał  wysokość  dokonanej  wyceny  wartości  zamówienia  przez 

zamawiającego.  

Co do wartości zamówienia ustalonej przez zamawiającego w myśl art. 32 ust.1 ustawy Pzp. 

(Podstawą  ustalenia  wartości  zamówienia  jest  całkowite  szacunkowe  wynagrodzenie 

wykonawcy,  bez  podatku  od  towarów  i  usług,  ustalone  przez  zamawiającego  z  należytą 

starannością).     

Polemika  odwołującego  z  wyceną  wartości  zamówienia  przez  zamawiającego  opierała  się 

przez  wszystkim  na  porównywaniu  wartości  zamówienia  z  faktycznie  złożonymi  ofertami  w 

niniejszym  postępowaniu.  Odwołujący  wywodził,  że  skoro  różnica  między  wyceną 

zamówienia  przez  zamawiającego  a  najdroższą  ofertą  złożoną  w  tym  postępowaniu  

przekracza  poziom  10  %  to  oznacza,  że  wycena  zamawiającego  jest  zawyżona  i  nie 

odpowiada    cenie  rynkowej.    Z  kolei  w  imieniu  zamawiającego  na  rozprawie  oświadczenie 

złożyła pracownik zamawiającego Pani mgr inż. G.L. Z-ca Kierownika Rejonu w Kutnie, która 

bezpośrednio  wyceniała  roboty  i  usługi  objęte  niniejszym  zamówieniem.  Z  jej  wyjaśnień 

wynika, że obliczając wartość zamówienia porównywała zbliżone zakresem przedmiotowym 

oferty składane w Oddziale Łódzkim zamawiającego badając i analizując poziom zawartych 

w  nich  cen.  Przedmiotem  analizy  były  ceny  oferowane  przez  wykonawców  składających 

oferty  w  prowadzonych  przez  zamawiającego  postępowaniach  i  z  ofert  porównywalnych 

przedmiotowo  zamawiający  wyliczał  średnią  cenę.  Przy  czym  jeżeli  za  daną  czynność 

oferowano np.: 50,60,70 i 120 złotych to średnią cenę ustalano z kwot 50, 60, 70 złotych bez 

uwzględnienia ceny znacznie odbiegającej to jest w tym przypadku 120 złotych. Również w 

związku  z  brakiem  tożsamości  co  do  przedmiotu  porównywanych  zamówień,  zamawiający 

posługiwał się zamówieniami o zbliżonym charakterze, gdzie występowały takie same prace 

w porównaniu do prac przewidzianych w niniejszym zamówieniu. Zamawiający sporządzając 

kalkulację  cenową  uwzględnił  ceny  uzyskane  w  następujących  okolicznościach:  ceny 

jednostkowe aktualnego wykonawcy usług zwaloryzowane  zgodnie z  zawartą umową, ceny 

jednostkowe jako średnia cen z przetargów organizowanych w Oddziale Łódzkim, średnia z 

cen  uzyskanych  od  firm  wykonujących  przedmiotowe  usługi  uzyskane  w  trybie  zapytania  o 

cenę  w  związku  z  przedmiotowym  przetargiem.    W  oparciu  o  tak  przeprowadzony  sposób 

ustalania  cen  usług  i  robót  budowlanych  zamawiający  sporządził  kalkulację  cenową  usług  i 

robót,  w  wyniku  której  ustalił  wartość  zamówienia  na  poziomie    4,9  mln.  złotych. W  ocenie 

Izby  przyjęta  metodologia  ustalenia  wartości  robót  przez  zamawiającego  przeprowadzona 

bezpośrednio  przed  ogłoszeniem  przetargu  to  jest  w  miesiącu  marcu  2016  roku  nie  może 

być  skutecznie  kwestionowana  przez  odwołującego.  Z  kolei  odwołujący  wykazując 


zawyżenie  wyceny  wartości  zamówienia  powoływał  się  na  ceny  złożonych  ofert  i  w  jego 

ocenie  złożenie  ofert  poniżej  10  %  wartości  wyceny  zamawiającego,  miało  już  samo 

ś

wiadczyć  o  nieadekwatności  wyceny  zamawiającego.    Izba  takiego  stanowiska 

odwołującego  nie  uznaje  za  miarodajne,  ponieważ  nie  ma  oparcia  ani  w  obowiązujących 

przepisach prawa, ani w racjonalnych przesłankach dowodzenia i uznaje je za sformułowane 

wyłącznie na użytek procesu.  Z kolei uznanie ceny oferty za rażąco niską znajduje oparcie 

wprost  w  treści  art.90  ust.1  ustawy  Pzp.    gdzie  każda  cena  poniżej  30  %  wyceny 

zamawiającego rodzi  obowiązek  po  stronie  wykonawcy  jej  uzasadnienia. W związku  z  tym, 

ż

e  odwołujący  kwestię  krytyki  wyceny  zamawiającego  sprowadził  do  porównania  z  cenami 

złożonych  ofert  jak  i  twierdzenia,  że  przekroczenie  10  %  poziomu  różnicy  cen  pomiędzy 

wyceną  a  złożonymi  ofertami  już  świadczy  o  nienależytej  wycenie  zamawiającego,  Izba 

argumentację  odwołującego  uznaje  za  nieprzekonywującą.  W  tym  stanie  rzeczy  Izba  nie 

znajduje  podstaw    do  wywiedzenia  skutków  prawnych  twierdzenia  odwołującego  o 

zawyżeniu wyceny wartości zamówienia sporządzonej przez zamawiającego i związku z tym 

o bezprzedmiotowości wezwania jego do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny.  Izba nie dopuściła 

dowodu  z  dokumentu  zamawiającego  pn.”Kalkulacja  cenowa  usługi  w  zakresie  utrzymania 

czystości pasa drogowego i zieleni przydrożnej w latach 2016-2019 , grupy interwencyjnej w 

latach 2017 -2019 w ramach bieżącego utrzymania dróg i drogowych obiektów inżynierskich 

administrowanych  przez  Rejon  w  Kutnie”  wraz  załączonymi  materiałami  pomocniczymi  do 

wyceny,  uznając  je  za  zbędne.  Powyższy  dowód  Izba  uznała  za  zbędny  wobec 

wyczerpującego  oświadczenia  na  rozprawie  pełnomocnika  zamawiającego  na  okoliczność 

sposobu  wyceny  zamówienia.    Ponadto  nie  dopuszczając  dowodu  z  dokumentu  i  jego 

załączników  powyżej  wymienionego  Izba  miała  na  uwadze  treść  art.5  k.c.  Onus  probandi 

„Ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie , która z faktu tego wywodzi skutki prawne”. 

W  tym  stanie  rzeczy  Izba  wycenę  wartości  zamówienia  na  poziomie  kwoty    6.749.911,65 

złotych  w tym zamówień uzupełniających na kwotę 2.249.970,55 złotych ustaloną w dniu 1 

marca 2016 roku,  w sytuacji wysłania ogłoszenia o zamówieniu w dniu  15 marca 2016 roku 

do  publikacji,  uznaje  za  wykonaną  z  należytą  starannością,  której  nie  można    przypisach 

znamion zawyżenia.    

Z  kolei  co  do  zarzutu,  że  wezwanie  do  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny  z  dnia  18  maja  2016 

roku  nie  było  właściwej  treści  to    przywołując  jego  treść  opisaną  w  ustaleniach,  Izba  nie 

podziela  w  tym  zakresie  stanowiska  odwołującego.    Pismo  to  odpowiada  dyspozytywnej 

treści  art.90  ust.1  ustawy  Pzp.  Ponadto  jednoznacznie  określa,  że  oczekuje  szczegółowej 

kalkulacji wszystkich pozycji formularza cenowego w szczególności pozycji wymienionych w 

tym  piśmie  to  jest  14pozycji    z  49  ogółem  pozycji  („W  związku  z  powyższym  proszę  o 

szczegółowe wyjaśnienie cen jednostkowych poszczególnych pozycji kosztorysu ofertowego, 

jakie  Wykonawca  powinien  uwzględnić  dokonując  kalkulacji,  a  w  szczególności  proszę  o 


wyjaśnienie  cen  jednostkowych  następujących  pozycji  kosztorysowych  :  5………48  ze 

względu na to, że odbiegają one od ponad 30 % zarówno kosztorysu inwestorskiego, jak i od 

ś

redniej arytmetycznej cen złożonych ofert.) . W ocenie Izby z treści tego pisma wynika, że w 

odpowiedzi na to pismo odwołujący powinien przedstawić analizę cen jednostkowych to jest 

pokazać jak sporządził kalkulację poszczególnych cen jednostkowych to jest jakie elementy 

kosztowe (materiał, sprzęt, kadra czy tez koszty bezpośrednie i koszty pośrednie) i w jakiej 

wysokości je uwzględnił  uzyskując poszczególne ceny jednostkowe.  Natomiast odwołujący 

w wyjaśnieniach z dnia 23 maja 2016 roku jako szczegółowe wyjaśnienie cen jednostkowych 

przedstawił  kolejną  ofertę  cenową  (  formularz  cenowy)  wystawiony  przez  podwykonawcę, 

który w zakresie 14 pozycji oferuje ceny jednostkowe niższe od cen z formularza cenowego 

odwołującego.  Tak  przedstawioną  ofertę  podwykonawcy  kwituje  odwołujący  jako 

gwarantującą jemu nie tylko pokrycie kosztów poniesionych ale także jako osiągnięcie zysku.  

W  pozostałym  zakresie  wyjaśnienie  odwołującego  rażąco  niskiej  ceny,  którego  treść 

przedstawiono  w  ustaleniach  powyżej,  zawiera  oświadczenia  nie  poparte  wbrew  wymogom 

zamawiającego  w  wezwaniu  żadnymi  dowodami.    W  ocenie  Izby  wezwanie  było 

wyczerpujące  i  jednoznaczne  co  do  treści  wymaganej  przepisem  art.90  ust.1  ustawy  Pzp  i 

zindywidualizowane  stosownie  do  treści  oferty  odwołującego.  Z  kolei  treść  udzielonej 

odpowiedzi odwołującego należy ocenić  z uwagi na jej skutki prawne jako brak odpowiedzi 

jak też słusznie pismo to  zakwalifikował  zamawiający  to jest pismo z dnia 23 maja 2016. W 

ocenie  Izby  nie  zachodziły  ani  podstawy  prawne,  ani  faktyczne  do  ponownego  wzywania 

odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień  cen  jednostkowych,  ponieważ  ewentualne  ponowne 

wezwanie  może  zamawiający  rozważać  gdyby  wyjaśnienia  cen  jednostkowych  budziły 

dalsze jego wątpliwości. Natomiast odwołujący żadnych wyjaśnień do cen jednostkowych nie 

udzielił. Bowiem w ocenie Izby za takie wyjaśnienie nie można uznać przedstawienie oferty 

podwykonawcy z niższymi cenami jednostkowymi niż w ofercie odwołującego.  W tym stanie 

rzeczy wskazanie w czynności odrzucenia oferty odwołującego jako podstawy prawnej art.90 

ust.3  ustawy  Pzp.  Izba  uznaje  za  usprawiedliwione.    Izba  nie  uznaje  stanowiska 

odwołującego, że już samo wyjaśnienie bez względu na jego treść jest jakimś wyjaśnieniem i 

zamawiający  nie  ma  prawa  takiego  wyjaśnienia  traktować  jaki  nie  istniejącego.  Wręcz 

przeciwnie  w ocenie Izby wyjaśnienie nie odpowiadające wezwaniu nie stanowi wyjaśnienia 

i kwalifikuje się do dyspozycji art.90 ust.3 ustawy Pzp.  

Co  do  argumentacji  uzasadnienia  odwołania,  że  zamawiający  stawia  zarzut  rażąco  niskiej 

ceny  tylko  do  14  pozycji  formularza  cenowego  a  nie  do  całkowitej  ceny  obejmującej  49 

pozycji, również nie zostało udowodnione. W wezwaniu z dnia 18 maja 2016 r. zamawiający 

żą

da  szczegółowego  wyjaśnienia  wszystkich  pozycji  formularza  cenowego  a  w 

szczególności  z  naciskiem  na  14  wymienionych,  które  zarówno  przekraczają  30  %  co  do 

wyceny  wartości  zamówienia  jak  i  średniej  cen  złożonych  ofert.  Natomiast  cena  całkowita 


oferty  odwołującego  jest  poniżej  35,82%  wyceny  zamawiającego  a  co  już  obliguje 

zamawiającego do żądania wyjaśnienia ceny pod zarzutem rażąco niskiej ceny.  

W  związku  z  powyższym  odwołanie  nie  zasługuje  na  uwzględnienie,  ponieważ  odwołujący 

nie wykazał naruszenia wskazanych w odwołaniu przepisów ustawy Pzp.  

O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy zgodnie z art. 192 ust.9 i 10 ustawy i § 3 

pkt  1  i  pkt  2  Rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010r.  w  sprawie 

wysokości i sposobu pobierania  wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  2010r.  nr  41  poz.238)  zaliczając  uiszczony 

wpis  przez  odwołującego  w  kwocie  15.000,00  zł.  w  koszty  postępowania  odwoławczego  i 

zasądzając  od  odwołującego  kwotę  3.600,00zł.  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero 

groszy)  na  rzecz  zamawiającego  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego 

poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego. 

                                                                   Przewodniczący:      ……………