KIO 1366/16 Sygn. akt: KIO 1366/16 WYROK dnia 9 sierpnia 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1366/16 

WYROK 

z dnia 9 sierpnia 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Renata Tubisz 

Członkowie   

Barbara Bettman 

Katarzyna Brzeska 

Protokolant:             Krzysztof Wasilewski 

 
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 sierpnia 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego 
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 lipca 2016 r. przez odwołującego: InPost 
S.A.(dawniej  InPost  Sp.  z  o.o.)  Kraków  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

zamawiającego: Centrum Usług Wspólnych, Warszawa  

orzeka 

1.  Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  unieważnienie  czynności 

unieważnienia postępowania;  

2.  kosztami postępowania obciąża Centrum Usług Wspólnych, Warszawa  

i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15.000  zł.  00  gr. 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  InPost 
S.A.(dawniej InPost Sp. z o.o.) Kraków tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  Centrum  Usług Wspólnych, Warszawa  kwotę  15.000  zł  00  gr (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  na  rzecz  InPost  S.A.(dawniej  InPost  Sp.  z 
o.o.)  Kraków  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu 
wpisu od odwołania  

3.Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 
publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 22 grudnia 2015 r., poz. 2164 z późn. zm.) na niniejszy 


wyrok  -  w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem 
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

                               Przewodniczący:     

                               …………………. 

                                Członkowie: 

                                 …………………. 

                                                                                             
                                                                                            ………………….
 
 
 
 


Uzasadnienie 

Pismem  z  dnia  25  lipca  2016  roku  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  Warszawa 
odwołujący  InPost  S.A.  (dawnej  InPost  Sp.  z  o.o.)  Kraków  wniósł  odwołanie  w  związku  z 
prowadzonym postępowaniem przez zamawiającego Centrum Usług Wspólnych, Warszawa.  
Na podstawie art. 180 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych 
(tekst  jedn.:  Dz.  U.  z  2013  r.  poz.907  z  późn.  zm.  zwana  dalej  „ustawą  Pzp”)  złożono 
odwołanie  wobec  czynności  podjętych  przez  Centrum  Usług  Wspólnych  działającym  w 
imieniu  własnym  oraz  jednostek  wymienionych  w  dokumentacji  postępowania  w 
postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  świadczenie  usług  pocztowych  w 
obrocie krajowym i zagranicznym dla Jednostek Administracji Państwowej. 
 
PRZEDSTAWIONO ZARZUTY WRAZ Z KWESTIONOWANYMI CZYNNOŚCIAMI 
naruszenia: 
• 

art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp poprzez bezzasadne unieważnienie postępowania o 

udzielenie zamówienia publicznego; 
• 

art. 387 §1 Kodeksu cywilnego w związku z art. 139 ust. 1 Pzp poprzez bezzasadne 

przyjęcie, iż ewentualnie zawarta z InPost umowa byłaby umową o świadczenie niemożliwe, 
co uniemożliwia zawarcie umowy z wykonawcą InPost; 
• 

art. 5 Kodeksu cywilnego w związku z art. 14 Pzp poprzez nadużycie swojego prawa 

podmiotowego  przy  podjęciu  decyzji  o  unieważnieniu  postępowania  o  udzielenie 
zamówienia; 
• 

art.  7  ust.  3  ustawy  Pzp  poprzez  działanie  w  celu  obejścia  przepisów  ustawy  Pzp 

polegające  na  uchylaniu  się  od  obowiązku  zawarcia  umowy  z  wykonawcą,  który  złożył 
najkorzystniejszą  ofertę  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  poprzez 
podejmowanie  czynności  przedłużających  postępowanie  przetargowe  w  sposób  nie 
znajdujący uzasadnienia faktycznego i prawnego; 
i  tym  samym  naruszenie  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  prowadzenie  postępowania  o 
udzielenie zamówienia w sposób godzący w zasadę zachowania uczciwej konkurencji. 

ŻĄ

DANIE CO DO SPOSOBU ROZSTRZYGNIĘCIA ODWOŁANIA: 

o  uwzględnienie  odwołania  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą  oraz  nakazanie 
Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  obejmującej  unieważnienie  postępowania  o 
udzielenie zamówienia publicznego. 
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU. 
W  dniu  15  października  2014  roku  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 
Europejskiej  (pod  numerem  2014/S  198-349989)  ogłoszenie  Centrum  Usług  Wspólnych 
działającym w imieniu własnym oraz jednostek wymienionych w dokumentacji postępowania 


na  świadczenie  usług  pocztowych  w  obrocie  krajowym  i  zagranicznym  dla  Jednostek 
Administracji Państwowej. 
LEGITYMACJA CZYNNA DO WNIESIENIA ODWOŁANIA. 
Odwołującemu  powołuje  się  na    legitymację  do  wniesienia  odwołania  do  Krajowej  Izby 
Odwoławczej, gdyż zgodnie z przepisem art. 179 ust. 1 ustawy Pzp ma zarówno interes w 
uzyskaniu  zamówienia  oraz  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez 
Zamawiającego  przepisów  ustawy.  Odwołujący  jest  przedsiębiorcą,  którego  oferta  została 
wybrana  jako  najkorzystniejsza  w  niniejszym  postępowaniu.  Zatem  wadliwe  unieważnienie 
wyboru oferty najkorzystniejszej wraz z bezzasadnym wezwaniem do złożenia uzupełnień i 
wyjaśnień godzi w uzasadnione interesy  
oraz  skutkuje  powstaniem  szkody  w  postaci  braku  możliwości  zawarcia  umowy  oraz 
realizacji przedmiotowego zamówienia. Należy podkreślić, iż umowa w sprawie zamówienia 
ma  być  zawarta  na  okres  do  dnia  31  grudnia  2016  roku.  Zatem  pozorowanie  czynności 
celem  przedłużenia  postępowania  szkodzi  interesom  InPost  zmniejszając  zakres 
udzielanego faktycznie zamówienia. 
TERMIN NA WNIESIENIE ODWOŁANIA. 
W dniu 14 lipca br. Odwołujący otrzymał pisemną informację o unieważnieniu postępowania 
o udzielenie zamówienia. Tym samym niniejsze odwołanie zostało złożone z zachowaniem 
10- dniowego terminu, o jakim mowa w treści art. 182 ust. 2 ustawy Pzp. 
UZASADNIENIE 
Zagadnienie wstępne. 
(1) 

Przedmiotem  niniejszego  postępowania  przetargowego  jest  świadczenie  usług 

pocztowych  dla  administracji  rządowej  oraz  jednostek  prokuratury  (sumarycznie  około  300 
jednostek  organizacyjnych)  przez  okres  dwóch  lat  (2015  -  2016).  Wartość  przedmiotu 
zamówienia przekraczała kwotę 40 mln zł. 
(2) 

W  pierwszej  kolejności  InPost  zwraca  uwagę  Izby  na  konsekwentnie  podejmowane 

przez  Centrum  Usług  Wspólnych  próby  uchylenia  się  od  obowiązku  zawarcia  umowy  z 
wykonawcą,  który  złożył  w  niniejszym  postępowaniu  ofertę  najkorzystniejszą. Wybór  oferty 
najkorzystniejszej  został  dokonany  przez  Zamawiającego  w  dniu  14  grudnia  2014  roku. 
Uwzględniając treść art. 183 ust. 1 ustawy Pzp, umowa w sprawie zamówienia publicznego 
mogła  zostać  zawarta  z  dniem  wydania  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą  postanowienia  z 
dnia 16 stycznia 2015 roku kończącego postępowanie odwoławcze w sprawie wyboru oferty 
najkorzystniejszej  złożonej  przez  InPost.  Miało  i  ma  to  o  tyle  znaczenie,  iż  w  niniejszym 
postępowaniu  oznaczono  kalendarzowy  termin  na  zakończenie  wykonywania  świadczeń 
objętych  przedmiotem  zamówienia  (31  grudnia  2016  roku).  Zatem  każde  przedłużanie 
postępowania  o  udzielenie  zamówienia  skutkuje  dla  wykonawcy  realnymi  stratami  z  tytułu 


utraconego  wynagrodzenia.  Krótszy  bowiem  okres  wykonywania  umowy  oznacza  niższe 
wynagrodzenie. 
(3) W ramach niniejszego postępowania przetargowego ośmiokrotnie zapadały korzystne dla 
InPost  orzeczenia  Krajowej  Izby  Odwoławczej  oraz  sądów  okręgowych  potwierdzające 
prawidłowość  wyboru  naszej  oferty.  W  tym  dwukrotnie  orzeczenia  KIO  po  wniesieniu 
odwołań przez wykonawcę Poczta Polska S.A. na wybór oferty najkorzystniejszej (sygn. KIO 
2748/14  oraz  KIO  2498/14),  a  także  wyrok  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  ze  skargi  na 
wyrok  KIO  (XXIII  Ga  285/15).  InPost  umowy,  podejmując  w  naszej  ocenie  szereg 
sprzecznych  z  ustawą  czynności  mających  zniweczyć  skutki  przeprowadzonego  przetargu. 
Zamawiający konsekwentnie od około 18 miesięcy uchyla się od zawarcia umowy. 
(5) 

W  tym  zakresie  zwracamy  w  szczególności  uwagę  na  następujące  okoliczności. 

Zgodne  z  treścią  art.  36  ust.  1  pkt  14  ustawy  Pzp,  po  wyborze  oferty  najkorzystniejszej 
Zamawiający  może  domagać  się  od  wykonawcy  dokonania  formalności  niezbędnych  do 
zawarcia  umowy.  InPost  spełnił  w  tym  zakresie  wszelkie  wymagania  opisane  w  s.i.w.z. 
Wbrew  jednak  przepisom  ustawy  Pzp  Zamawiający  przez  okres  ponad  czterech  miesięcy 
podejmował  szereg  czynności  nieprzewidzianych  w  dokumentacji  postępowania, 
uniemożliwiających zawarcie umowy, takich przykładowo jak: 
• 

wezwanie  do  umożliwienia  przeprowadzenia  wizytacji  placówek  nadawczych 

wykonawcy (wizytacja trwająca kilka tygodni nie wykazała uchybień po stronie wykonawcy); 
• 

wezwanie do potwierdzenia, iż wykonawca dysponuje na dzień zawarcia umowy tymi 

samymi  placówkami,  co  wskazywane  na  potwierdzenie  spełniania  warunków  udziału  w 
postępowaniu  w  dniu  składania  oferty  (wbrew  dokumentacji  przetargowej  oraz  przepisom 
właściwym dla potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu); 
• 

wezwanie  do  wyjaśnień  w  sprawie  nieprawomocnej  decyzji  Prezesa  Urzędu 

Komunikacji  Elektronicznej  z  dnia  19  marca  2015  roku  (znak  DPR.  WKP.7221.1.2015/10) 
dotyczącej kontroli działalności prowadzanej przez wykonawcę w pierwszym kwartale 2014 
roku. 
Po wyjaśnieniu wszelkich wątpliwości formułowanych przez Zamawiającego, w dniu 15 maja 
2015  roku  odwołującego  poinformowano  o  unieważnieniu  postępowania  o  udzielenie 
zamówienia. Przy czym zgodnie z treścią przekazanego nam pisma, dowód potwierdzający 
okoliczności  uzasadniające  unieważnienie  postępowania  stanowił  informację  niejawną  w 
rozumieniu przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 roku o ochronie informacji niejawnych 
(Dz.  U.  182,  poz.  1228).  Tym  samym  poza  przekazaniem  informacji  na  temat  podstawy 
prawnej  unieważnienia  postępowania  (art.  93  ust.  1  pkt  6  Pzp),  Zamawiający  odstąpił  od 
przekazania  uzasadnienia  faktycznego  podjętej  decyzji.  Wykonawca  nie  poznał  przyczyn 
unieważnienia  postępowania,  zostały  one  ujawnione  wykonawcy  dopiero  w  trakcie 
postępowania odwoławczego przed KIO. 


Nam  marginesie  powyższego,  nie  chcąc  ujawniać  rzekomej  informacji  niejawnej 

możemy  jednie  stwierdzić,  iż  w  naszej  ocenie  przywołane  okoliczności  miały  charakter 
pozorny.  Nie  uzasadniały  w  żaden  sposób  podjętej  próby  unieważnienia  przetargu.  Co 
ważne, w tym samym czasie zamawiający w imieniu których działał CUW udzielali (w istotnej 
mierze  z  pominięciem  procedur  przetargowych)  zamówienia  na  usługi  pocztowe  Poczcie 
Polskiej S.A. 
(7) 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  wyrokiem  z  dnia  22  czerwca  2015  r.  roku  (sygn.  KIO 

1089/15)  uwzględniła  odwołanie  wniesione  przez  InPost  i  nakazała  Zamawiającemu 
unieważnienie  czynności  unieważnienia  postępowania  oraz  unieważnienie  czynności 
unieważnienia  wyboru  oferty  najkorzystniejszej.  Jak  podkreśliła  Izba:  „sporządzenie 
uzasadnienia  podstawy  faktycznej  przez  odwołanie  się  do  nieskonkretyzowanego 
dokumentu  zawierającego  informacje  niejawną  może  stwarzać  niebezpieczny  precedens 
dający  zamawiającemu  nadmierną  swobodę  postępowania  przy  unieważnianiu  odwołań.  ” 
Izba  również  uznała,  że  Zamawiający  podejmując  w  dniu  15  maja  2015  r.  decyzję  o 
unieważnieniu  postępowania  nie  był  w  stanie  udowodnić  kumulatywnego  zaistnienia 
przesłanek  wynikających  z  art.  93  ust.  1  pkt  6  ustawy  Pzp,  w  konsekwencji  doszło  do 
naruszenia przez Zamawiającego art. 96 ust. 1 pkt 6 ustawy. 
(8) 

CUW nie zastosował się do wyroku oraz wniósł skargę na orzeczenie Izby do sądu 

okręgowego.  Sąd  Okręgowy  w  Warszawie  w  dniu  29  października  2015  r.  wydał  wyrok 
(sygn.  akt  XXIII  Ga  1175/15)  uznając,  iż  w  niniejszej  sprawie  nie  zachodziły  przesłanki  do 
unieważnienia postępowania przetargowego, ani do unieważnienia czynności wyboru oferty 
najkorzystniejszej. 
(9) 

W dniu 26 stycznia 2016 r. Zamawiający wniósł skargę o wznowienie postępowania z 

powodu  nieważności  z  wnioskiem  o  wstrzymanie  wykonania  prawomocnego  wyroku  Sądu 
Okręgowego  w  Warszawie  z  dnia  29  października  2015  r.  Skarga  o  wznowienie 
postępowania została rozpoznania na rozprawie w dniu 23 marca 2016 roku. Sąd Okręgowy 
uznał,  że  zachodziły  podstawy  do  wznowienia  postępowania  (Zamawiający  nie  został  w 
sposób  prawidłowy  powiadomiony  o  terminie  rozprawy).  Jednocześnie  w  dniu  23  marca 
2016  r.  Sąd  Okręgowy  w Warszawie  oddalił  skargę  o  wznowienie  postępowania  w  całości 
wskazując,  że  rozstrzygnięcie  Sądu  odpowiadałoby  w  pełni  rozstrzygnięciu  Sądu 
Okręgowego w Warszawie z dnia 29 października 2015 roku. Zamawiający przy tym odmówił 
zawarcia z InPost umowy do czasu zapoznania się z uzasadnieniem wyroku. 
(10)  W dniu 25 maja br. Zamawiający wykonuje czynność nakazaną przez KIO wyrokiem z 
dnia  22  czerwca  2015  roku  i  unieważnia  zarówno  samo  unieważnienie  postępowania 
przetargowego,  jak  i  unieważnienie  wyboru  oferty  najkorzystniejszej.  Jednak  w  kolejnej 
czynności  Zamawiający  po  raz  kolejny  unieważnia  wybór  oferty  najkorzystniejszej  złożonej 
przez InPost oraz wzywa nas ponownie do złożenia wyjaśnień w sprawie wykazu placówek, 


jakimi  dysponowaliśmy  w  dacie  złożenie  oferty,  to  jest  w  dniu  14  listopada  2014  roku  (!). 
Zamawiający  przywołując  art.  26  ust.  4  Pzp  wezwał  InPost  do  złożenia  wyjaśnień 
dotyczących złożonych wraz z ofertą dokumentów wymaganych na potwierdzenie spełniania 
warunku  dotyczącego  dysponowania  odpowiednim  potencjałem  technicznym  tj.  wykazu 
zaplecza  organizacyjno-  technicznego  wykonawcy.  Zaś  w  przypadku  stwierdzenia  przez 
InPost braku aktualności wykazu placówek zostaliśmy zobowiązani do złożenia na podstawie 
art. 26 ust. 3 uzupełnienia przedmiotowego dokumentu. 
(11)  InPost pismem z dnia 2 czerwca br. zakwestionował dopuszczalność unieważnienia 
wyboru  oferty  najkorzystniejszej  wnosząc  odwołanie  do  Krajowej  Izby  Odwoławczej  (sygn. 
akt  KIO  966/16).  W  ocenie  InPost  działania  Zamawiającego  miały  charakter  pozorny,  nie 
zachodziły jakiekolwiek przesłanki do ponownego badania i oceny złożonej przez nas oferty. 
Pismem  z  dnia  21  czerwca  br.  CUW  uwzględnia  odwołanie  zobowiązując  się  do 
unieważnienia  czynności  unieważniającej  wybór  oferty  najkorzystniejszej  wraz  z 
unieważnieniem  wezwania  nas  do  uzupełnienia  lub  też  ponownego  złożenia  wykazu 
posiadanych  placówek.  Czynność  ta  została  przez  Zamawiającego  wykonana  w  dniu  23 
czerwca br. Postępowanie odwoławcze zostało umorzone. 
(12)  Następnie  CUW  pismem  z  dnia  14  lipca  br.  informuje  InPost  o  unieważnieniu 
postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Zasadnicza  argumentacja  Zamawiającego 
sprowadza się do stwierdzenia, iż przedmiotowa umowa może być w ocenie Zamawiającego 
wykonywana  przez  okres  maksymalnie  trzech,  czterech  miesięcy.  Zatem  w  ocenie  CUW 
skoro zgodnie z s.i.w.z. jednostki zamawiające są zobowiązane do zapewnienia wykonawcy 
przychodu  z  umowy  nie  mniejszego  niż  50%  wartości  umowy,  to  tym  samym  nie  jest  już 
możliwym  -  ze  względu  na  upływ  czasu  -  zawarcie  ważnej  umowy.  InPost  z  taką 
argumentacją się nie zgadza. 
(13)  W naszej ocenie kwestionowana niniejszym odwołaniem czynność podjęta w dniu 14 
lipca  stanowi  kolejną  próbę  obejścia  przepisów  ustawy  Pzp  poprzez  uchylenie  się  od 
skutków  rozstrzygniętego  postępowania  przetargowego.  Zamawiający  wadliwie  zastosował 
podstawę prawną unieważnienia postępowania  nie dostrzegając, iż w niniejszym przetargu 
nadal  może  zostać  zawarta  ważna  umowa.  Mamy  w  naszej  ocenie  do  czynienia  po  raz 
kolejny  z  rażącym  przekroczeniem  przez  Dyrektora  Centrum  Usług  Wspólnych  uprawnień 
przysługujących mu na mocy ustawy Prawo zamówień publicznych. Tym samym uchylenie 
bezprawnej czynności Zamawiającego jest w pełni uzasadnione. 
(14)  Zamawiający  -  co  raz  jeszcze  podkreśla  odwołujący  -  pozorowali  zamiar  zawarcia 
umowy,  w  tym  samym  czasie  udzielając  zamówień  na  usługi  pocztowe  na  okres 
wyczerpujący zakres niniejszego zamówienia (przykładowo Ministerstwo Finansów udzieliło 
31 marca br. zamówienia Poczcie Polskiej S.A. na okres 9 miesięcy, to jest do 31 grudnia 
2016 roku1. Podobnie Ministerstwo Cyfryzacji udzieliło 16 maja br. zamówienia na okres 24 


miesięcy2.)  Warto  dodać,  iż  udzielane  Poczcie  Polskiej  S.A.  jednostkowe  zamówienia 
przewidują  wykonanie  zamówienia  za  ceny  znacząco  przewyższające  cenę  zaoferowaną 
przez InPost. 
(15)  Odnosząc  się  szczegółowo  do  poszczególnych  zarzutów  chcielibyśmy  wskazać  na 
omówione poniżej okoliczności. 
Zarzut wadliwego unieważnienia postępowania. 
(16)  Zamawiający  w  piśmie  z  dnia  14  lipca  br.  w  pierwszej  kolejności  wskazuje,  iż  „ze 
względu na przedłużające się postępowanie przedmiotowa umowa będzie świadczona przez 
wykonawcę  zaledwie  przez  okres  maksymalnie  trzech,  czterech  miesięcy,  podczas  gdy 
pierwotnie  Zamawiający  przewidywał  znaczenie  dłuższy  okres  świadczenia  usług”. 
Okoliczność ta związana jest z terminem zakończenia zamówienia (31 grudnia 2016 roku), 
jak i poczynionymi przez Zamawiającego ustaleniami na temat terminów zakończenia umów 
wiążących  obecnie  jednostki  organizacyjne  zamawiających. Wykonawcy  nie  przedstawiono 
jednak w tym zakresie żadnych dowodów. 
(17)  Następnie  CUW  odwołuje  się  do  postanowień  dokumentacji  przetargowej 
gwarantujących wykonawcy minimalny poziom realizacji umowy. 
• 

Zapewnia  się  minimalny  poziom  realizacji  umowy  przez  każdą  z  Jednostek  w 

wysokości  50  %  wartości  umowy.  Kwoty  umów  zostaną  określone  na  podstawie  środków, 
jakie Jednostki posiadają na realizację przedmiotu zamówienia, (punkt II. 1.5 ogłoszenia oraz 
rozdział II punkty 4-5 s.i.w.z.); 
• 

Jednostka  nie  jest  zobowiązana  do  nadawania  wszystkich  rodzajów  przesyłek  i 

skorzystania  z  wszystkich  rodzajów  usług  wskazanych  w  tym  załączniku  3,  jednak 
zobowiązana jest wykorzystać co najmniej 50% wartości umowy, o której mowa w §4 ust. 1 
umowy. 
Kwoty,  jakie  jednostki  posiadają  na  realizację  umów  odnosiły  się  do  prognozowanej  przez 
daną  jednostkę  liczby  usług  pocztowych,  z  uwzględnieniem  czasu  trwania  zamówienia 
indywidualnie  określonego  dla  każdej  z  jednostek  (w  załączniku  nr  6  podano  odrębnie  w 
odniesieniu  do  każdej  jednostki  informację  na  temat  terminu  rozpoczęcia  wykonywania 

ś

wiadczenia).  Zgodnie  z  treścią  §2  pkt.  2  wzorca  umowy  świadczenie  usług  pocztowych 

następować  miało  nie  wcześniej  niż  z  po  wygaśnięciu  zaciągniętych  przez  daną  jednostkę 
zobowiązań, zgodnie z terminami określonymi w załączniku nr 6 do s.i.w.z. 
(18)  Należy  podkreślić,  iż  omówiony  powyżej  gwarantowany  minimalny  poziom  realizacji 
umowy  miał  istotne  znaczenie  dla  samego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  To  na 
jego podstawie wykonawcy określali poziom oferowanych cen, 
uwzględniając skalę udzielanego zamówienia. Poziom deklarowanego wolumenu wpływał na 
wysokość ceny. 


(19)  CU  W  uwzględniając  powyższe  postanowienia  podnosi  obecnie,  iż  kwota  jaka 
powinna być ujmowana w §4 ust. 1 umowy to kwota wskazana CUW przez daną jednostkę, 
aktualna na etapie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia. Sumaryczna wartość 
tych kwot stanowiła zgodnie z deklaracjami CUW podstawę do ustalenia wartości przedmiotu 
zamówienia oraz jednocześnie podstawę do ustalenia kwoty, jaką zamawiający ujawnił przed 
otwarciem  ofert.  Tym  samym  w  ocenie  CUW  nie  jest  obecnie  możliwym  zawarcie  umowy 
gwarantującej  wykonawcy  przychód  nie  mniejszy  niż  50%  wartości  kwoty  ujawnionej  na 
otwarciu  ofert,  bez  naruszania  podstawowych  zasad  logiki  oraz  naruszania  zasady 
ekwiwalentności umów. 
(20)  Pomijając pewną niejednoznaczność dokumentacji przetargowej, zwrócono uwagę na 
następującą okoliczność. Przy czym jak podkreśla się w piśmiennictwie, przepis odnosi się 
zarówno do przyczyn unieważnienia związanych z enumeratywnie wymienionymi w ustawie 
wadami postępowania (art. 146 ust. 1 Pzp), jak i dotyczy (ogólnie ujętej) sytuacji dokonania 
przez  zamawiającego  czynności  z  naruszeniem  przepisu  Pzp,  które  mogło  mieć  wpływ  na 
wynik postępowania (art. 146 ust. 6 Pzp) 4. Jak słusznie przy tym podkreśla Krajowa Izba 
Odwoławcza  5:  „unieważnienie  postępowania  jest  instytucją  wyjątkową  w  postępowaniu  o 
udzielenie  zamówienia  publicznego  i  powinno  być  stosowane  rozważnie.  Należy  mieć 
bowiem na uwadze, że celem postępowania jest - zgodnie z art. 2 pkt 7a p.z.p. - wyłonienie 
wykonawcy,  który  złożył  najkorzystniejszą  ofertę  i  z  którym  zostanie  zawarta  umowa  w 
sprawie  zamówienia  publicznego.  Przesłanki  unieważnienia  postępowania  podlegają 
wykładni  ścisłej,  a  ciężar  udowodnienia  ich  zaistnienia,  zarówno  w  zakresie  okoliczności 
faktycznych, jak i prawnych spoczywa na zamawiającym.” 
(21)  W  przedmiotowej  sprawie  nie  zachodzi  żadna  z  przesłanek  wymienionych  w  ust.  1 
art. 146 Pzp. Zatem mielibyśmy do czynienia z koniecznością unieważnienia postępowania 
jedynie w przypadku wystąpienia kumulatywnie okoliczności wymienionych w treści art. 146 
ust. 6 ustawy Pzp. Należy przy tym tytułem wstępu powtórzyć za Izbą, iż: „choć przepis art. 
146 ust. 6 ustawy zawiera klauzulę generalną, nie oznacza to, że zakres zastosowania tego 
przepisu  można  rozciągać  na  wszystkie  stany  faktyczne  obejmujące  wszelkie 
nieprawidłowości Zamawiających w toku prowadzonych postępowań o udzielenie zamówień 
publicznych.  (...)  Truizmem  jest  stwierdzenie,  że  w  toku  prowadzonych  postępowań  o 
udzielenie  zamówień  publicznych  Zamawiający  popełniają  błędy,  naruszając  przy  tym 
przepisy  ustawy.  Tym  bardziej  niedopuszczalna  jest  wykładnia  rozszerzająca  klauzuli 
generalnej  przepisu  ort.  146  ust.  6,  która  pozwalałby  Zamawiającym  na  unieważnienie 
postępowania  z  powołaniem  się  na  jakiekolwiek  wady  prowadzonych  przez  nich 
postępowań.  Mogłoby  to  wprost  prowadzić  do  zagrożenia  przestrzegania  zasady 
prowadzenia  postępowania  z  zachowaniem  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 


wykonawców, szczególnie w sytuacji, gdy stwierdzenie wad postępowania miało miejsce już 
po ujawnieniu listy wykonawców, którzy mogą uzyskać dane zamówienie. ” 
(22)  Zgodnie  z  art.  146  ust.  6  Pzp  umowa  w  sprawie  zamówienia  publicznego  podlega 
unieważnieniu: 
• 

w przypadku dokonania przez zamawiającego czynności lub zaniechania dokonania 

czynności z naruszeniem przepisu ustawy, 
• 

które miało lub mogło mieć wpływ na wynik postępowania. 

Zamawiający zdaje się dowodzić, iż taką czynnością niezgodną z Pzp, mającą lub mogącą 
mieć wpływ na wynik postępowania miałoby być zawarcie w opisie przedmiotu zamówienia 
minimalnego gwarantowanego poziomu realizacji umowy (50% wartości umowy). W ocenie 
InPost nie można się zgodzić ze stanowiskiem Zamawiającego. 
(23)  Po  pierwsze,  CUW  nie  próbował  nawet  wykazać,  jak  w  jego  ocenie  przywołane 
powyżej  postanowienie  s.i.w.z.  miałoby  wpłynąć  na  wynik  prowadzonego  postępowania. 
Zamawiający pominął całkowicie faktyczne odniesienie się do przesłanek zastosowania art. 
146  ust.  6  Pzp.  CUW  wskazuje  zarazem,  iż  realizacja  umowy  skutkować  będzie  w 
szczególności  naruszeniem  zasady  ekwiwalentności.  Zwracamy  jednak  uwagę  na  to,  iż 
ewentualne  naruszenie  zasady  ekwiwalentności  nie  skutkuje  naruszeniem  ustawy  Prawo 
zamówień publicznych (brak bowiem zasady ekwiwalentności w ustawie Pzp). Zamawiający 
nie  może  się  uchylać  od  wykonania  zamówienia  tylko  dlatego,  iż  w  jego  ocenie  opis 
przedmiotu zamówienia nie jest dla niego korzystny. Jak słusznie podkreślił Sąd Okręgowy w 
Warszawie  w  wyroku  z  dnia  30  sierpnia  2010  roku  sygn.  akt  IV  Ca  831/10:  „Katalog 
przesłanek z art. 93 Pzp jest zamknięty i nie może być traktowany rozszerzająco, co oznacza 

ż

e  z  żadnej  innej  przyczyny  lub  bez  podania  przyczyn  zamawiający  nie  może  unieważnić 

postępowania. Sposób opisu przedmiotu zamówienia jest jednoznaczny i nie budzi żadnych 
wątpliwości. (...) Zamawiający przyznał, że wadliwie opisał przedmiot zamówienia z uwagi na 
brak  odpowiedniej  wiedzy  (w  dacie  formułowania  SIWZ).  Okoliczność  ta  jednak  nie  może 
działać  na  niekorzyść  oferentów,  a  kryteria  unieważnienia  przetargu  wynikają  z  przepisów 
ustawy  Pzp,  a  nie  z  uznania  Zamawiającego.  (...)  Jednakże  błędne  opisanie  -  z  winy 
Zamawiającego – przedmiotu zamówienia nie stanowi naruszenia przepisów ustawy Pzp, w 
szczególności ort. 29 i 30 Pzp. ” Zamawiający ma obowiązek zawarcia umowy, nawet jeśli w 
jego  ocenie  niektóre  jej  postanowienia  są  dla  niego  niekorzystne.  Tak  przykładowo  KIO  w 
wyroku z dnia 27 maja 2011 roku (sygn. akt KIO 1023/11): „ W niniejszym przypadku Izba 
podziela  zdanie  Odwołującego,  że  Zamawiający  wykorzystał  wskazane  postanowienie 
specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  aby  uchylić  się  od  podpisania  z  nim  umowy, 
której nie uważał dla siebie za korzystną”.  
(24)  Jak podkreśla się w orzecznictwie 6: „ interpretacji tego przepisu (art. 93 ust. 1 pkt 7) 
w  kontekście  kształtowania  opisu  przedmiotu  zamówienia  należy  dokonywać  ostrożnie  i  z 


poszanowaniem  praw  wykonawców,  którzy  postanowienia  SIWZ  ustalone  przez 
zamawiającego uznali za wiążące i złożyli oferty zgodne z ich brzmieniem. Nie jest bowiem 
dopuszczalna  sytuacja,  w  której  zamawiający  poprzez  brak  należytej  staranności  w 
formułowaniu  SIWZ,  którego  konsekwencjom  mógł  zapobiec,  mógłby  z  powołaniem  się  na 
art.  146  ust.  6  ustawy  Pzp  i  ryzyko  unieważnienia  umowy  pozbawiać  wykonawców 
możliwości  uzyskania  zamówienia.  Na  taką  wykładnię  wskazuje  także  przywoływane 
orzeczenie  Sądu  Okręgowego  Warszawa  Praga  z  dnia  30  sierpnia  2010  r.  IV  Ca  831/10, 
gdzie  wyraźnie  podkreślono,  iż  błędy  zamawiającego  wynikające  z  nienależytego 
rozpoznania własnych potrzeb i rozeznania na rynku nie mogą obciążać wykonawców. Sąd 
wskazał, iż błędne opisanie - z winy zamawiającego - przedmiotu zamówienia - nie stanowi 
naruszenia  przepisów  ustawy  Pzp,  w  szczególności  art.  29  i  30  ustawy  Pzp.  Wprawdzie 
wyrok  ten  zapadł  w  odmiennym  stanie  faktycznym  (zamawiający  opisał  przedmiot 
zamówienia  w  oparciu  o  błędne  założenia),  lecz  jednoznacznie  wysnuć  można  z  niego 
dyrektywę ostrożnego interpretowania podstawy do unieważnienia postępowania w oparciu o 
nieprawidłowy opis przedmiotu zamówienia z winy zamawiającego. ” 
(25)  Dodatkowo  podniesiono  jeszcze  jedną  okoliczność.  Jeżeli  z  powodu  nadzwyczajnej 
zmiany  stosunków  spełnienie  świadczenia  byłoby  dla  Zamawiającego  połączone  z 
nadmiernymi  trudnościami  albo  groziłoby  Zamawiającemu  rażącą  stratą,  czego  strony  nie 
przewidywały  przy  zawarciu  umowy,  sąd  może  po  rozważeniu  interesów  stron,  zgodnie  z 
zasadami  współżycia  społecznego,  oznaczyć  sposób  wykonania  zobowiązania,  wysokość 

ś

wiadczenia  lub  nawet  orzec  o  rozwiązaniu  umowy  (art.  357zn1  Kodeksu  cywilnego).  Jak 

słusznie podkreśla Prezes UZP, zapadnięcie ewentualnego wyroku sądowego w związku z 
wystąpieniem  nadzwyczajnej  zmiany  okoliczności  powoduje  modyfikację  umowy  w  sprawie 
udzielenia zamówienia publicznego, która nie podlega ocenie w świetle przepisu art. 144 ust. 
1  ustawy  Pzp  7.  Nie  ma  zatem  Zamawiający  racji,  iż  art.  144  Pzp  stoi  na  przeszkodzie  w 
ewentualnym zawarciu umowy z wykonawcą InPost. Zamawiający posiada instrumenty, jak 
powyżej  wskazany,  pozwalające  mu  na  ewentualne  zabezpieczenie  swoich  interesów.  W 
ocenie  InPost  nie  mamy  do  czynienia  z  sytuacją,  w  której  samo  istnienie  w  zawieranej 
umowie  nieekwiwalentnego  obowiązku  realizacji  minimalnego  poziomu  usług,  przesądza  o 
nieważności  umowy.  Takie  twierdzenia  Zamawiającego  nie  znajdują  podstaw  w 
obowiązujących przepisach. 
(26)  Zwrócono  uwagę  na  jeszcze  jedną  okoliczność  związaną  z  użytym  przez 
Zamawiającego  argumentem  „naruszenia  zasady  ekwiwalentności  świadczeń  Argumentem 
tym  Zamawiający  sugeruje  faktycznie,  iż  nie  można  utożsamiać  określonego  w  umowie 
zobowiązania do wykorzystania co najmniej 50% wartości umowy, z obowiązkiem realizacji 
usług pocztowych o takiej samej wartości. Jedynie w tym przypadku możemy mieć bowiem 
do  czynienia  z  brakiem  ekwiwalentności  świadczeń  (obowiązek  zapłaty  przez 


Zamawiającego  wynagrodzenia  50%  występowałby  także  przypadku,  gdy  wartość 
wykonanych usług nie osiągnie tego poziomu wynagrodzenia - zamawiający uiszcza różnicę 
w  tym  zakresie).  W  opisanym  powyżej  ujęciu  brak  ekwiwalentności  nie  może  być 
utożsamiany  z  niemożliwością  wykonania  świadczenia  w  rozumieniu  art.  3871  kodeksu 
cywilnego.  W  wyroku  Sądu  Najwyższego  z  dnia  25  maja  2011  r.  (II  CSK  528/10)  wprost 
został  wyrażony  pogląd,  iż  w  ramach  wyrażonej  w  art.  353zn1  Kodeksu  cywilnego  zasady 
swobody umów mieści się również przyzwolenie na faktyczną nieekwiwalentność świadczeń. 
Tym  samym  sam  fakt  nieekwiwalentność  świadczeń  nie  może  przesądzać  o  nieważności 
umowy 8. Zamawiający mógł i powinien był przewidywać konsekwencje własnych zaniechań 
w  doprowadzeniu  do  zawarcia  umowy  na  podstawie  niniejszego  postępowania 
przetargowego. To upływ czasu, wywołany bezprawnymi działaniami CUW, doprowadził do 
obecnej sytuacji. 
(27)  Zamawiający  przygotował  dokumentację  przetargową,  po  czym  pomimo  istnienia 
powyżej omówionych postanowień s.i.w.z. postanowił długotrwale odraczać zawarcie umowy 
(18 miesięcy od prawomocnego wyboru oferty najkorzystniejszej). To bezzasadne działania 
Zamawiającego  doprowadziły  do  sytuacji,  w  której  stronom  pozostało  jedynie  około  6 
miesięcy  na  wykonywanie  świadczeń.  Podnoszenie  obecnie  braku  możliwości  wykonania 
niekorzystnej  dla  Zamawiającego  umowy  stanowi  nadużycie  praw  podmiotowych 
zamawiającego.  Powołując  się  na  poglądy  orzecznictwa,  zwracamy  uwagę  na  to,  iż  9: 
„zgodnie z art. 14 p.z.p., do czynności podejmowanych przez zamawiającego i wykonawców 
w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  stosuje  się  przepisy  k.c.  i  to  wprost,  a  nie 
odpowiednio (por. M. S., uwaga 2 do art. 14p.z.p., op.cit.; A. R., Zamówienia publiczne jako 
sprawy cywilne, Zamówienia Publiczne Doradca nr 11/2007, s. 61). Odesłanie to obejmuje 
wszystkie czynności faktyczne i prawne podejmowane przez zamawiającego i wykonawców, 
(...)  zachowanie  wykonawcy  i  zamawiającego  podlega  kontroli  także  z  punktu  widzenia 
określonej w art. 5 k.c. konstrukcji nadużycia prawa podmiotowego. ” Podjęta obecnie próba 
unieważnienia przetargu na skutek przedłużającego się z winy CUW postępowania stanowi 
nadużycie  jego  praw.  Centrum  nie  może  być  beneficjentem  podejmowanych  niezgodnie  z 
ustawą  Pzp  czynności,  nakierowanych  na  uchylanie  się  od  skutków  zakończonego 
postępowania przetargowego. 
 (28)  Reasumując, CUW w sposób bezpodstawny unieważnił przedmiotowe postępowanie. 
Jest to kolejna próba uchylenia się od skutków przeprowadzonego przetargu. Wykonawca na 
marginesie  powyższego  pragnie  ’wyrazić  swoją  dezaprobatę  wobec  faktu,  iż  mamy  w 
niniejszym  postępowaniu  do  czynienia  z  konsekwentnym  naruszeniem  ustawy  Prawo 
zamówień publicznych przez centralną jednostkę administracji rządowej, która w szczególny 
sposób powinna stać na straży przestrzegania obowiązującego porządku prawnego. 
Z uwagi na powyższe, Odwołujący wnosi jak na wstępie. 


 
W  dniu  8  sierpnia  2016  roku  odwołujący  złożył  pismo  procesowe  w  którym  przedstawił 
dalszą  argumentację  prawną  wniesionego  odwołania.  W  szczególności  w  piśmie  tym 
podniósł  kwestię  świadczenia  niemożliwego  zwracając  uwagę  na  przedmiot  zamówienia, 
którym  jest  świadczenie  usług  pocztowych  w  obrocie  krajowym  i  zagranicznym.  Zgodnie  z 
opisem  przedmiotu  zamówienia  w  tym  postępowaniu  wykonawca  ma  świadczyć  usługi 
pocztowe a zamawiający ma za nie płacić. Usługi te mają charakter ciągły, powtarzalny a nie 
jednorazowy. W tym kontekście odnosząc się do definicji świadczenia niemożliwego art.387 
§1 k.c. przy uwzględnieniu obowiązującego maksymalnego okresu świadczenia usługi to jest 
do  31.12.2016  roku  zdaniem  odwołującego  nie  można  akceptować  stanowiska 
zamawiającego.  Stanowisko  to  wyraża  pogląd,  że  na  dzień  dzisiejszy  brak  jest  możliwości 

ś

wiadczenia  usługi  mającej  charakter  ciągły  i  powtarzalny  oraz  regulowanej  potrzebami 

zamawiającego.  Dalsza  kwestia,  poruszona  przez    odwołującego  to  zagadnienie  w 
kontekście art.144 ustawy Pzp., odnosi się do możliwości zmiany terminu realizacji umowy z 
przywołaniem  na  tę  okoliczność  poglądów  Izby  i  Prezesa  UZP.  Reasumując  stanowisko 
odwołującego  sprowadza  się  do  poglądu,  że  w  zaistniałej  sytuacji  jest  możliwa  zmiana 
terminu realizacji umowy a to stanowi główny powód unieważnienia postępowania.   
 
Zamawiający pismem z dnia 8 sierpnia 2016 roku wniósł odpowiedź na odwołanie, w którym 

żą

dał  oddalenia  odwołania  w  całości,  ponieważ  nie  zgadza  się  z  zarzutami  i  żądaniami 

podniesionymi w odwołaniu. Zamawiający podnosi, że postanowienia zawarte w SIWZ co do 
zakresu  zamówienia  jak  i  terminu  wykonania  są  nie  do  wykonania.  Aktualnie  każda  z 
Jednostek ma zawartą umowę. Założenia przewidywały okres świadczenia usług od półtora 
do  dwóch  lat.  Według  wyliczeń  zamawiającego  świadczenia  będą  mogły  być  realizowane 
maksymalnie przez okres 3-4 miesięcy. Zamawiający powołuje się na opcjonalny charakter 
ustalenia wartości realizacji umów to jest na poziomie nie niższym niż 50 % wartości umów. 
Przy czym kwoty umów zostaną określone na podstawie środków jakie Jednostki posiadają 
na  realizację  przedmiotu  zamówienia.  Reasumując  zamawiający  stwierdza,  że  jednostki 
miały  prawo  rezygnacji  z  usług  odpowiadających  50%  wartości  umowy.  Niemniej 
„Zamawiający ma zatem wynikający z umowy o zamówienie publiczne obowiązek spełnienia 

ś

wiadczenia co do minimalnego zakresu określonego w umowie z wykonawcą i uprawnienie 

rozszerzenia  zamówienia  w  zakresie  objętym  opcją”.  Według  zamawiającego  w  związku  z 
przedłużającym  się  postępowaniem  umowa  nie  może  zostać  zrealizowana  bez  naruszenia 
art.140 ust.1 i 3 oraz art.144 ust.1 ustawy Pzp.  Zamawiający również kwestionuje możliwość 
skorzystania z dyspozycji art.357

k.c.  

Bezsprzecznie  wskazana  umowa  ma  charakter  umowy  o  świadczenie  niemożliwe  w  myśl 
art.387 §1 k.c. Zamawiający wśród szeroko przywołanego orzecznictwa przywołuje: „Zgodnie 


z tezą wyroku Sądu Najwyższego z 22 kwietnia 2010 roku (Sygn. akt VCSK 379/09 ) Przepis 
art.387  §  1  KC  reguluje  skutki  prawne  niemożności  spełnienia    świadczenia  określonego 
przez  strony,  a  nie  skutki  niemożności  zachowania  przez  te  strony  terminu  spełnienia 

ś

wiadczenia.    W  uzasadnieniu  orzeczenia  czytamy:  Należy  bowiem  stwierdzić,  że  czym 

innym jest jednak niemożność zachowania terminu dla określonego w umowie świadczenia, 
a  czym  innym  –  niemożność  w  ogóle  spełnienia  takiego  świadczenia  (niemożność 

ś

wiadczenia  natury  substancjonalnej)”.  Skracając  wywód  zamawiającego  stwierdza  on,  że 

zaistniała  sytuacja  w  niniejszym  postępowaniu  ma  charakter  niemożności  świadczenia 
natury substancjonalnej. W związku z powyższym nie zgadza się z zarzutami podnoszonymi 
przez  odwołującego.  Zamawiający  wskazuje  również  na  okoliczności  jaki  wystąpiły  po 
unieważnieniu postępowania to jest o wspomnianej już powyżej decyzji spółki o zaprzestaniu 
działalności świadczenia usług pocztowych od dnia 1 sierpnia 2016 roku.  Odnosząc się do 
zarzutów naruszenia art.5 KC w zw. z art.14 ustawy Pzp. oraz art. 7 ust.1 i 3 ustawy Pzp.  
zamawiający  również  stwierdza  jak  do  zarzutów  pozostałych  odwołania,  że  są  one 
nieuzasadnione.  Po  pierwsze  nie  nastąpiło  nadużycie  prawa  podmiotowego  w  związku  z 
unieważnieniem  postępowania  a  po  drugie  zamawiający  się  nie  uchylał  od  obowiązku 
zawarcia  umowy  korzystając  ze  środków  ochrony  prawnej,  z  których  korzystali  zarówno 
odwołujący  jak  i  zamawiający.  W  związku  z  powyższym  zamawiający  wniósł  o  oddalenie 
odwołania.  
 
 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła co następuje 

Izba ustaliła 

Zamawiający pismem z dnia 14 lipca 2016 roku zawiadomił odwołującego o unieważnieniu 
postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  świadczenie  usług  pocztowych  w 
obrocie krajowym i zagranicznym dla Jednostek Administracji Państwowej.  
Jako  podstawę  prawną  unieważnienia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 
wskazał art. 93 ust.1 pkt 7 ustawy Pzp.  
 
Przedstawiając  uzasadnienie  podjętej  czynności  prawnej  wskazał  na  następujące 
okoliczności faktyczne i prawne. 
 
„Postępowanie  obarczone  jest  niemożliwą  do  usunięcia  wadą  uniemożliwiającą  zawarcie 
niepodlegającej unieważnieniu umowy  w sprawie zamówienia publicznego, co zobowiązuje 


Zamawiającego  do  unieważnienia  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 
publicznego na podstawie art.93 ust.1 pkt 7 ustawy Pzp.”     
 
Podstawę  unieważnienia  postępowania  zamawiający  upatruje  w  przedłużającym  się 
postępowaniu co uniemożliwia realizację umowy w przewidzianym zakresie i terminie.  
Zamawiający wskazuje na ustalony w dokumentach postępowania termin realizacji umowy to 
jest  od  dnia  zawarcia  do  dnia  31.12.2016  roku  i  przewidziany  czas  na  przygotowanie  do 
rozpoczęcia  wykonywania  umowy  obejmujący  do  30  dni.  Ponadto  zamawiający  zwraca 
uwagę na okoliczność zawartych umów przez jednostki i niezbędny czas na rozwiązanie tych 
umów wynoszący nawet do 3 miesięcy.   
W konsekwencji powyższych okoliczności zamawiający wskazuje,  że umowa powinna być 
zawarta  na  okres  umożliwiający  świadczenie  przez  okres  znacznie  dłuższy,  ponieważ 
ogłoszenie o zamówieniu opublikowano w październiku 2014 roku zaś termin realizacji miał 
trwać do dnia 31.12.2016 roku.   
Zamawiający  dalej  wskazuje,  że  z  uwagi  na  brzmienie  umowy  oraz  znaczne  przesunięcie 
terminu  rozpoczęcia  usług,  niniejsza  umowa  nie  jest  możliwa  do  wykonania  w  rozumieniu 
art.378 § 1 kodeksu cywilnego. 
Zamawiający wskazuje na istotne postanowienia dokumentacji postępowania  to jest Sekcja 
11.1.5Krotki  opis  zamówienia  lub  zakupu.  Kolejno  SIWZ;  Rozdział  II.  Opis  przedmiotu 
zamówienia  i  termin  wykonania  pkt  4  i  5  oraz  załącznik  nr  5  do  SIWZ  §3  ust.3  istotne 
postanowienia  umowy  „Zapewnia  się  minimalny  poziom  realizacji  umowy  przez  każdą  z 
Jednostek w wysokości 50 % wartości umowy. Kwoty umów zostaną określone na podstawie 

ś

rodków, jakie Jednostki posiadaj na realizację przedmiotu zamówienia”. Dalej zamawiający 

cytuje  kolejne  postanowienia  dokumentacji,  które  określają  wielkość(zakres)  usług 
pocztowych gwarantowanych do realizacji. Reasumując zamawiający stwierdza, że poziom 
gwarantowanego przychodu wykonawcy określono na poziomie nie mniejszym niż 50 % tej 
kwoty (kwotę jaką zamawiający ujawnił na otwarciu ofert).  
Mając  powyższe  na  uwadze  zamawiający  stwierdza,  że  możliwe  rozpoczęcie  wykonania 
umowy jest na dzień 1 września 2016r.  a w niektórych przypadkach nawet później. W takiej 
sytuacji nie jest możliwe utrzymanie zobowiązania zamawiającego na poziomie 50% kwoty 
ujawnionej na otwarciu ofert bez naruszenia zasad logiki oraz ekwiwalentności umów.  
Dalej  w  uzasadnieniu  zamawiający  podnosi  zagadnienie  niemożności  zmiany  umowy  z 
przywołaniem  art.  144  ust.1  ustawy  Pzp.  przesądzając  o  braku  możliwości  zmiany  i 
przywołując  postanowienie  przepisu  o  treści  ”zakazuje  się  istotnych  zmian  postanowień 
zawartej  umowy”.  Konstatując  ”W  związku  z  powyższym,  przedmiotowa  umowa  jest 
niewątpliwie umową o świadczenie niemożliwe w rozumieniu art. 387 § 1 Kodeksu cywilnego 
, co uzasadniałoby zastosowanie art.93 ust.1 pkt 7 ustawy Pzp w niniejszym postępowaniu.” 


Zamawiający  przywołuje  orzecznictwo  Izby  potwierdzające  jego koncepcję,  że  świadczenie 
niemożliwe w rozumieniu art. 387 §1 k.c. stanowi podstawę  unieważnienia postępowania na 
podstawie art.93 ust.1 pkt 7 ustawy Pzp.  
 
Dalej zamawiający przywołuje szereg orzecznictwa w tym wyrok Sądu Najwyższego z dnia 
22  kwietnia  2010  roku  Sygn.  akt  VCSK  379/09  o  niemożności  świadczenia  w  kontekście 
natury  substancjonalnej.  Mimo,  że  niemożność  świadczenia  nie  odnosi  się  do  substancji 
przedmiotu  świadczenia  tylko  do  terminu  zawarcia  umowy  zamawiający  przypisuje  to 
orzeczenie jako uprawniające do uznania świadczenia za niemożliwe.  
 

Izba zważyła  

 
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie. 
 
Stan faktyczny sprawy strony nie kwestionują i uznają go za bezsporny. 
 
Niemniej wynikająca z niego ocena skutków prawnych jest pomiędzy stronami sporna.  
 
W ocenie Izby  w  zaistniałym stanie faktycznym  i prawnym nie  wystąpiły, przywołane przez 
zamawiającego  w  zawiadomieniu  o  unieważnieniu  postępowania,  przesłanki  do 
unieważnienia postępowania wskazane w art.93 ust.1 pkt 7 ustawy Pzp.  
 
Zamawiający  jako  podstawę  unieważnienia  postępowania  przyjął    przedłużające  się 
postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  które  to  przedłużenie  uniemożliwia 
jemu realizację zamówienia w zakresie i terminie przewidzianym dla tego zamówienia. 
 
W ocenie Izby okoliczność przedłużania się postępowania nie stanowi wady postępowania a 
jest okolicznością wpisaną w naturę postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.  
 
W  związku  z  tym  niemożność  świadczenia  w  zakresie  i  terminie  przewidzianym  jest 
zjawiskiem  do  przewidzenia  i  samo  jako  takie  nie  może  stanowić  wady  postępowania 
tkwiącej w tym postępowaniu od początku a także wadą niemożliwą do usunięcia nawet przy 
uwzględnieniu reżimu przewidzianego przepisem art.144 ust.1 ustawy Pzp. 
Wskazane przez zamawiającego okoliczności wymagane do rozpoczęcia realizacji umów z 
poszczególnymi jednostkami takie jak: 30 dni na przygotowanie się organizacyjne oraz takie 
jak  konieczność  rozwiązania  dotychczasowych  umów  przez  jednostki  są  okolicznościami 
odnoszący  się  do  czasu  (natury  czasowej)  a  nie  okolicznościami  odnoszącymi  się  do 


przedmiotu świadczenia  (natury rzeczowej). Tylko te drugie okoliczności mogą świadczenie 
spowodować niemożliwym do realizacji, ponieważ świadczenie co do jego natury czasowej 
zawsze  jest  możliwe  do  realizacji,  ponieważ  ma  charakter    ciągły  chyba,  że  jednostka 
przestanie wysyłać listy a wręcz ulegnie likwidacji.   
 
Wywody  zamawiającego  na  temat  uzasadnienia  unieważnienia  postępowania  odnoszą  się 
do  niemożności  dotrzymania  gwarancji  uzyskania  wartości  z  tytułu  świadczenia  usług  do 
gwarantowanego  poziomu  50  %  kwoty  podanej  na  otwarciu  przy  obostrzeniu  czasowym 
realizacji  usługi  (…)  „zaś  termin  realizacji  miał  trwać  od  dnia  zwarcia  umowy  do  dnia  31 
grudnia 2016 roku.” 
 
Na tym tle zamawiający przywołuje art.144 ust.1 ustawy Pzp. cytując, „zakazuje się istotnych 
zmian  postanowień  zawartej  umowy”  pomijając  dalsze  brzmienie  „w  stosunku  do  treści 
oferty,  na  podstawie  której dokonano  wyboru  wykonawcy”.  Pominąwszy  ten fragment  dalej 
wywodzi  na  temat  w  jakich  okolicznościach    przewidział  zmiany  istotnych  postanowień 
zawartej umowy.  
 
Obszarem orzekania Izby nie jest badanie zasadności zmiany zawartej umowy, w kontekście 
istotnych  postanowień  umowy  co  do  terminu  jej  realizacji,  w  sytuacji  gdy  taka  umowa  nie 
została  zawarta.  Natomiast  rozważania  zamawiającego  w  tym  zakresie  mają  służyć 
wywiedzeniu  zasadności  podjętej  czynności  unieważnienia  postępowania  w  związku  z 
dyspozycją  art.387  §  1  kodeksu  cywilnego  i  jego  obowiązkiem  wynikającym  z  treści  art.93 
ust.1 pkt 7 ustawy.   
 
Dalej  zamawiający  powołuje  się  na  orzecznictwo  Izby,  które  sprowadza  dyspozycję  art.93 
ust.1  pkt  7  ustawy  Pzp.  także  do  art.387  §  1  KC.  W  ocenie  Izby  pogląd  taki  jest  raczej 
odosobniony.  
 
Aktualny  stan  prawny  art.146  ust.1  przewiduje  unieważnienie  umowy  w  przypadkach 
wyczerpująco w nim wymienionych, wśród których nie ma odesłania do odrębnych przepisów 
(aktualnie” umowa podlega unieważnieniu,  jeżeli zamawiający:”– dawniej” „Z zastrzeżeniem 
przepisów odrębnych, umowa jest nieważna, jeżeli”).  
Z  kolei  korzystanie  z  ust.6  art.146  też  jest  nieuprawnione,  ponieważ  jest  to  kompetencja 
Prezesa Urzędu, który może wystąpić do sądu  o unieważnienie umowy i to w okoliczności 
naruszenia  ustawy,  które  miało  lub  mogło  mieć  wpływ  na  wynik  postępowania  a  nie  z 
powodu niemożliwości świadczenia.  


Poza  tym  kompetencja  Prezesa  Urzędu  wystąpienia  do  sądu  o  unieważnienie  umowy  nie 
jest  zbieżną z kompetencją do unieważniania postępowania z art. 93 ust.1 ustawy. 
 
Nawet gdyby przyjąć koncepcję stosowania, do art.93 ust.1 pkt 7 w związku z art.146 ust.1 
ustawy,  dyspozycji  z  art.  387  §  1  KC  to  świadczenie  objęte  sporem  nie  ma  statusu 
niemożliwego.  Świadczenie    objęte  sporem  jest  możliwe  do  wykonania  bo  jest  chociażby 
podzielne w rozumieniu art.379 § 2 KC a przepis 387 § 1 KC reguluje fizyczną niemożność 

ś

wiadczenia  a  nie  formalną.  Należy  przywołać  fragment  pisma  odpowiedzi  na  odwołanie  

„Zgodnie  z  tezą  wyroku  Sądu  Najwyższego  z  22  kwietnia  2010  roku  (Sygn.  akt  VCSK 
379/09). Przepis art.387 § 1 KC reguluje skutki prawne niemożności spełnienia świadczenia 
określonego  przez  strony,  a  nie  skutki  niemożności  zachowania  przez  te  strony  terminu 
spełnienia świadczenia.  W uzasadnieniu orzeczenia czytamy: Należy bowiem stwierdzić, że 
czym  innym  jest  jednak  niemożność  zachowania  terminu  dla  określonego  w  umowie 

ś

wiadczenia,  a  czym  innym  –  niemożność  w  ogóle  spełnienia  takiego  świadczenia 

(niemożność świadczenia natury substancjonalnej)”.  Chociaż w ocenie Izby zamawiający w 
sposób niekonsekwentny do cytowanej tezy wyroku SN w jego piśmie na stronach przełom 
stron  8  i  9    wywodzi,  że  zaistniała  sytuacja  w  niniejszym  postępowaniu  ma  charakter 
niemożności świadczenia natury substancjonalnej. 
 
W ocenie Izby stosowanie art.387 § 1 k.c. w sytuacji unieważniania postępowania w trybie 
art.93  ust.1  pkt  7  jest  nieuzasadnione  również  z  uwagi  na  treść  art.14  ust.1  ustawy  w 
związku  przepisem  art.146  ust.1  ustawy  regulującej  zakres  okoliczności    unieważnienia 
umowy  gdzie  usunięto  regulację  „z  zastrzeżeniem  przepisów  odrębnych”.    Owszem  nie 
wyklucza  się  stosowania  art.387  §  1  k.c.  ale  w  sytuacji  zawartej  umowy  (umowa  o 

ś

wiadczenie niemożliwe jest nieważna) a nie na etapie unieważniania postępowania w trybie 

art.93 ust.1 pkt 7 ustawy.  
 
W  tym  stanie  rzeczy  odwołanie  zasługuje  na  uwzględnienie  z  racji  naruszenia  przez 
zamawiającego art.93 ust.1 pkt 7 w związku z art.146 ust.1 i art.387 § 1 k.c. w zw. z art.14 
oraz  art.7  ust.3  ustawy  co  ma  wpływ  na  wynik  postępowania  w  związku  z  jego 
unieważnieniem, czym wyczerpuje się treść art.192 ust. 2 ustawy.  
 
 
O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy zgodnie z art. 192 ust.9 i 10 ustawy oraz  
§  3  pkt  1)  w  związku  z  §  5  ust.2  pkt  1)  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15 
marca  2010r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów 
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. 2010r. nr 41 poz.238) 


zaliczając uiszczony wpis przez odwołującego w kwocie 15.000,00 zł. w koszty postępowania 
odwoławczego  i  zasądzając  od  zamawiającego    na  rzecz  odwołującego  kwotę  15.000,00  zł. 
jako koszty obejmujące uiszczony wpis przez odwołującego.  
 
 

                                Przewodniczący:     

 
                                 …………………… 
 
                                Członkowie: 

 
                                 ……………………  

                                                                                             
                                                                                               
                                                                                           ……………………