KIO 1446/16 Sygn. akt: KIO 1447/16 WYROK dnia 23 sierpnia 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1446/16 

Sygn. akt: KIO 1447/16 

WYROK 

z dnia 23 sierpnia 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Aneta Mlącka 

Protokolant:             Aneta Górniak 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  18  sierpnia  2016  r.  odwołań  wniesionych  do  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej: 

A.  w dniu 4 sierpnia 2016 r. przez wykonawcę 

Mawilux S.A. z siedzibą w Raszynie 

B.  w dniu 4 sierpnia 2016 r. przez wykonawcę 

Qumak S.A. z siedzibą w Warszawie 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego 

2  Regionalna  Baza  Logistyczna  z 

siedzibą w Warszawie 

przy udziale: 

A.  wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia 

konsorcjum: CSS 

Clear  Sky  Systems  Sp.  z  o.o.,  UNITY  S.C.  M.T.,  D.C.,  MPROJEKT  Polska  Sp.  z 

o.o.  z  siedzibą  w  Blizne  Łaszczyńskiego  zgłaszających  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego o sygn. akt: 1446/16 po stronie zamawiającego 

wykonawcy 

Qumak  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszającego  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego o sygn. akt:  1446/16 po stronie zamawiającego 

B.  wykonawcy 

Mawilux  S.A.  z  siedzibą  w  Raszynie  zgłaszającego  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego o sygn. akt:  1447/16 po stronie odwołującego 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia 

konsorcjum: CSS 

Clear  Sky  Systems  Sp.  z  o.o.,  UNITY  S.C.  M.T.,  D.C.,  MPROJEKT  Polska  Sp.  z 

o.o.  z  siedzibą  w  Blizne  Łaszczyńskiego  zgłaszających  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego o sygn. akt:  1447/16 po stronie zamawiającego 

orzeka: 

1.1.  Uwzględnia  odwołania  o  sygn.  KIO  1446/16  i  1447/16  i  nakazuje  Zamawiającemu 

unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  odrzucenie  oferty  wykonawców 

wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  konsorcjum:  CSS  Clear  Sky  Systems 

Sp. z o.o., UNITY S.C. M.T., D.C., MPROJEKT Polska Sp. z o.o.  


1.2.  W  zakresie  zarzutów  podniesionych  w  odwołaniu  o  sygnaturze  akt  KIO  1446/16 

dotyczących oferty Wykonawcy Mawilux S.A. - oddala odwołanie.  

2.  kosztami  postępowania  obciąża

  Zamawiającego:  2  Regionalna  Bazę  Logistyczna  z 

siedzibą w Warszawie i: 

2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 

30 000 zł 00 gr (słownie: 

trzydzieści tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Wykonawców: 

Mawilux S.A. z 

siedzibą  w  Raszynie  i  Qumak  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  tytułem  wpisów  od 

odwołań KIO 1446/16 i 1447/16, 

2.2. zasądza od Zamawiającego

 2 Regionalna Baza Logistyczna z siedzibą w Warszawie 

na  rzecz  Wykonawcy 

Mawilux  S.A.  z  siedzibą  w  Raszynie  kwotę  zł  18 600  zł  00  gr 

(słownie:  osiemnaście  tysięcy  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty 

postępowania  odwoławczego  poniesione  wpisu  od  odwołania  oraz  wynagrodzenia 

pełnomocnika,  

2.3. zasądza od Zamawiającego

 2 Regionalna Baza Logistyczna z siedzibą w Warszawie 

na  rzecz  Wykonawcy 

Qumak  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  kwotę  18  600  zł  00  gr 

(słownie:  osiemnaście  tysięcy  sześćset  złotych,  zero  groszy)  stanowiącą  koszty 

postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu  wpisu  od  odwołania  oraz 

wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia 

jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie.

Przewodniczący:      ……………………….  


Sygn. akt: KIO 1446/16 

UZASADNIENIE 

Zamawiający  –  2  Regionalna  Baza  Logistyczna  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  pn.  Projekt,  dostawa, 

instalacja 

uruchomienie 

lotniskowych 

automatycznych 

systemów 

pomiarów 

meteorologicznych (AWOS) w latach 2016-2019. 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z 

dnia 01 sierpnia 2015r. pod numerem 2015/S 147-270447.  

Wykonawca  MAWILUX  S.A.  wniósł  odwołanie  wobec  bezpodstawnego  zaniechania 

przedstawienia  wyczerpującego  i  klarownego  uzasadnienia  faktycznego  odrzucenia  oferty 

Odwołującego,  bezpodstawnego  odrzucenia  oferty  Odwołującego,  pomimo  że  w  całym 

zakresie  jest  ona  zgodna  z  wymaganiami  odnośnej  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia  (dalej:  „SIWZ"),  lub  po  wyczerpaniu  procedury  wyjaśnień  treści  oferty  i 

poprawienia  omyłki  w  tym  również  w  zakresie  rozwiązania  technicznego  zastosowanego 

montażu masztu wraz z wiatromierzem w ogródku, a z ostrożności wobec bezpodstawnego 

zaniechania  poprawienia  innej  omyłki,  polegającej  na  nie  dopisaniu  w  ofercie  dwóch 

masztów  o  wysokości  2,5  m  i  3m,  w  sposób  zgodny  ze  wskazanym  w  treści  uzasadnienia, 

oraz  zaniechania  odrzucenia  oferty  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  realizację 

zamówienia publicznego: Clear Sky Systems Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, UNITY S.C. 

z siedzibą w Warszawie oraz MPROJEKT Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej: 

„Konsorcjum  CSS"),  z  uwagi  na  zaoferowanie  przez  tego  Wykonawcę  monitora  LCD  o 

przekątnej  18,5"  zamiast  19",  co  jest  niezgodne  z  treścią  SIWZ,  zaniechania  odrzucenia 

oferty Konsorcjum CSS, z uwagi na zaoferowanie przez tego Wykonawcę konsoli KON LCD, 

która  nie  posiada  wyjścia  lxRR4  36p,  umożliwiającego  bezpośrednie  połączenie  z 

przełącznikiem  KVM,  co  jest  niezgodne  z  treścią  SIWZ,  zaniechania  wykluczenia 

Konsorcjum  CSS,  z  uwagi  na  złożenie  przez  Konsorcjum  CSS  nieprawdziwych  informacji 

mających  wpływ  na  wynik  Postępowania,  a  dotyczących  danych  technicznych  konsoli  KON 

LCD,  prowadzenie  negocjacji  z  Konsorcjum  CSS,  poprzez  wezwanie  Konsorcjum  CSS  do 

wyjaśnień, a następnie poprawienie w ramach innej omyłki niezgodnej z SIWZ treści oferty, 

co w sposób istotny zmieniło treść oferty Konsorcjum CSS, zaniechanie równego traktowania 

wykonawców, biorących udział w Postępowaniu, oraz prowadzenia Postępowania w sposób 

konkurencyjny, zaniechaniu wyboru oferty Odwołującego, jako oferty najkorzystniejszej. 

Zdaniem Odwołującego, Zamawiający naruszył art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w związku z art. 

92 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez błędne przyjęcie, że Zamawiający nie jest zobowiązany 

do  należytego  uzasadniania  podstaw  faktycznych  odrzucenia  oferty,  a  co  za  tym  idzie  jest 


uprawniony do ogólnikowego i niewyczerpującego przedstawienia tych podstaw w Informacji 

o wynikach postępowania, a następnie ustnego dopowiadania, co Zamawiający miał na myśli 

formułując to uzasadnienie w tak ogólnikowy sposób; art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w związku z 

art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  poprzez  błędne  przyjęcie,  że  Zamawiający  nie  jest 

zobowiązany  do  należytego  badania  i  oceny  ofert,  a  co  za  tym  idzie  jest  uprawniony  do 

stwierdzenia, że oferta Odwołującego jest niezgodna z treścią SIWZ, choć oferta ta spełnia 

wszystkie wymagania postawione przez Zamawiającego, również te wskazane w Zmianach 

SIWZ 19.04.2016 r. z ostrożności: art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w związku z art. 87 ust. 2 pkt 3 

ustawy Pzp poprzez błędne przyjęcie, że Zamawiający nie jest zobowiązany do należytego 

badania i oceny ofert, a co za tym idzie nie jest zobowiązany do poprawienia niezgodności 

oferty  Odwołującego  z  treścią  SIWZ,  która  nie  powoduje  istotnych  zmian  w  treści  oferty 

Odwołującego; oraz: art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w związku z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp 

poprzez  błędne  przyjęcie,  że  Zamawiający  nie  jest  zobowiązany  do  należytego  badania  i 

oceny  ofert,  a  co  za  tym  idzie  jest  uprawniony  do  stwierdzenia,  że  oferta  Konsorcjum  CSS 

jest  zgodna  z  treścią  SIWZ,  choć  Wykonawca  ten  zaoferował  konsolę  KON  LCD  z 

monitorem LCD o przekątnej sprzecznej z jednoznacznymi żądaniami Zamawiającego; art. 7 

ust. 1 i 3 ustawy Pzp w związku z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez błędne przyjęcie, 

ż

e Zamawiający nie jest zobowiązany do należytego badania i oceny ofert, a co za tym idzie 

jest  uprawniony  do  stwierdzenia,  że  oferta  Konsorcjum  CSS  jest  zgodna  z  treścią  SIWZ, 

choć  Wykonawca  ten  zaoferował  konsolę  KON  LCD  bez  wyjścia  lxRR4  36p, 

umożliwiającego  bezpośrednie  połączenie  z  przełącznikiem  KVM,  co  jest  sprzeczne  z 

jednoznacznymi żądaniami Zamawiającego; art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w związku z art. 24 

ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp poprzez błędne przyjęcie, że Zamawiający nie jest zobowiązany do 

należytego  badania  i  oceny  ofert,  a  co  za  tym  idzie  jest  uprawniony  do  stwierdzenia,  że 

podanie przez Konsorcjum CSS nieprawdziwych danych technicznych konsoli KONLCD nie 

obliguje  go  do  wykluczenia  tego  Wykonawcy,  choć  nieprawdziwe  informacje  podane  przez 

Konsorcjum CSS mają wpływ na wynik postępowania; art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w związku 

z art. 87 ust. 1 zd. drugie ustawy Pzp w związku z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp w związku 

z  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  poprzez  błędne  przyjęcie,  że  Zamawiający  nie  jest 

zobowiązany  do  należytego  badania  i  oceny  ofert,  a  co  za  tym  idzie  jest  uprawniony  do 

stwierdzenia,  że  (i)  zaniechanie  podania  parametru  rozdzielczości  pomiaru  wilgoci  czujnika 

temperatury  i  wilgotności  wraz  z  osłoną  radiacyjną,  oraz  (ii)  zaniechanie  podania  przez 

Konsorcjum  CSS  pięciu  (5)  parametrów  miernika  grubości  pokrywy  śnieżnej  -  uprawnia 

Zamawiającego  do  zmiany  lub  dopisania  ich  przez  Zamawiającego  do  oferty  po  terminie 

składania ofert (po uprzednim wniosku do zamawiającego, aby wskazał co jest przedmiotem 

oferty) oraz nie stanowi niedozwolonych negocjacji z Wykonawcą, oraz że Zamawiający nie 

jest zobowiązany do odrzucenia oferty wprost niezgodnej z SIWZ; art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp 


poprzez  błędne  przyjęcie,  że  Zamawiający  nie  jest  zobowiązany  do  należytego  badania  i 

oceny ofert, a co za tym idzie nie jest zobowiązany do wyboru jako oferty najkorzystniejszej 

oferty  Odwołującego,  pomimo  że  po  zastosowaniu  przedstawionych  w  ust.  13  SIWZ 

kryteriów oceny ofert uzyskuje ona najwyższą ilość punktów.  

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu  powtórzenia  czynności  badania  i  oceny 

ofert  z  uwzględnieniem:  unieważnienia  czynności  odrzucenia  oferty  Odwołującego,  z 

ewentualnym poprawieniem innej omyłki w ofercie Odwołującego, jeżeli podstawą faktyczną 

odrzucenia było również zaniechanie zaoferowania przez Odwołującego masztów 2,5m oraz 

3m, odrzucenia oferty Konsorcjum CSS z uwagi na jej niezgodność z SIWZ w zakresie: zbyt 

krótkiej  przekątnej  monitora  LCD,  braku  wyjścia  lxRR4  36p  na  konsoli  KONLCD, 

umożliwiającego  bezpośrednie  połączenie  z  przełącznikiem  KVM,  rozdzielczości  pomiaru 

wilgoci  czujnika  temperatury  i  wilgotności  wraz  z  osłoną  radiacyjną,  zaniechania  podania 

pięciu (5) parametrów miernika grubości pokrywy śnieżnej, wykluczenia  Konsorcjum CSS z 

uwagi  na  złożenie  nieprawdziwych  informacji  mających  wpływ  na  wynik  Postępowania, 

dokonanie ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej. 

Odwołujący  wskazał,  że:  „w  informacji  o  podstawach  faktycznych  odrzucenia  oferty 

Odwołującego Zamawiający niemalże na dwie i pół strony przytacza rzekome uzasadnienie 

faktyczne swojej czynności, lecz  w istocie obszernie cytuje on treść SIWZ oraz wyrywkowo 

zmianę  tej  treści  z  dnia  19.04.2016  r.,  bez  precyzyjnego  wskazania,  z  którą  częścią 

cytowanych  fragmentów  treść  oferty  Odwołującego  jest  niezgodna”.  Odwołujący  wskazał 

także,  że  z  ustnych  konsultacji  z  Zamawiającym,  dotyczących  wyjaśnienia  podstaw 

faktycznych  odrzucenia  oferty  Odwołującego  powziął  wiadomość,  że  usadowienie  masztu 

wiatromierza  w  ogródku  meteorologicznym  strefy  MID  nie  jest  jedynym  zarzutem 

Zamawiającego.  Również  fakt,  iż  Odwołujący  nie  wskazał  w  ofercie  (i)  masztu  miernika 

temperatury  i  wilgotności  2  m  AGL  i  miernika  temperatury  na  5  cm  AGL  oraz  (ii)  masztu 

miernika grubości pokrywy śnieżnej, jest podstawą do odrzucenia oferty Odwołującego. O tej 

podstawie jednak Zamawiający nie wspomniał w informacji o wynikach postępowania. 

Odwołujący wskazywał także, że nadal nie jest mu znane pełne stanowisko Zamawiającego, 

także  w  kwestii,  dlaczego  Zamawiający  nie  uwzględnił  wyjaśnień  Odwołującego  i  z  którym 

ich fragmentem się nie zgadza, jako że w jego przekonaniu jest sprzeczne z SIWZ. Wyjaśnił, 

ż

e oferta nie pozostaje w sprzeczności z cytowaną SIWZ (uwzględniającą zmiany jej treści) i 

jest zgodna z pozostałymi wymaganiami SIWZ, obowiązującymi w dniu otwarcia ofert. 

Odwołujący  podkreślił,  że  w  odwołaniu  jedynie  z  ostrożności  uzasadnił,  nie  tylko  dlaczego 

montaż  masztu  wiatromierza  (o  wysokości  10  m)  w  ogródku  meteorologicznym  strefy  MID 


jest  zgodny  z  treścią  SIWZ,  lecz  również  z  ostrożności  podnosi  zarzut  zaniechania 

ponownego wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień treści oferty i poprawienia przez 

Zamawiającego  innej  omyłki,  która  tyczy  się  ewentualnego,  nie  wyszczególnionego  w 

informacji  o  wynikach  postępowania  zarzutu,  tyczącego  się  dwóch  ww.  masztów  (jeden  o 

wysokości 2,5m, a drugi o wysokości 3m), przy jednoczesnym wykreśleniu z oferty masztu o 

wysokości 10 m.  

Zdaniem Odwołującego, jego oferta jest zgodna z treścią SIWZ, a także innymi dokumentami 

wskazanymi w Rozdziale II ust. 10 SIWZ. W ustępie tym Zamawiający zażądał: 

„10. Wymagania dodatkowe dotyczące przedmiotu zamówienia: 

10.1.  Wykonawca  zobowiązuje  się  wykonać  i  dostarczyć  przedmiot  zamówienia  zgodnie  z 

obowiązującymi w tym zakresie normami i przepisami tj.: (...); 

-  „Instrukcja  dla  stacji  meteorologicznych  IMGW"  -  Wydawnictwo  Geologiczne,  Warszawa 

Dodatkowo,  Odwołujący  zadbał,  aby  oferta  zgodna  była  także  z  Guide  to  Meteorological 

Instruments  and  Methods  of  Observations,  wydawanej  przez  World  Meteorological 

Organization. 

Wykonawca wyjaśnił, że dostosował się do obu dokumentów, argumentację w tym zakresie 

wskazał  w  wyjaśnieniach,  lecz  próżno  jest  szukać  choćby  polemiki  Zamawiającego  w  tym 

zakresie w informacji o odrzuceniu oferty.  

Zdaniem  Odwołującego,  biorąc  pod  uwagę  decyzję  Zamawiającego  o  odrzuceniu  oferty 

Odwołującego  i  zestawienie  dwóch  metodologii  wprowadzenia  zmian  do  SIWZ,  zmiany 

wprowadzone  przez  Zamawiającego  miały  charakter  wprowadzający  w  błąd.  Odwołujący 

zastosował się do tej metodyki, gdzie Zamawiający nie wykreślił wiatromierza ze strefy MID 

(„ogródek meteorologiczny").  

Odwołujący podkreślił, że zmiana treści SIWZ, na którą powołuje się Zamawiający, wcale się 

nie  odbyła,  gdyż  w  oryginalnej  SIWZ  oraz  w  każdej  kolejnej  zmianie,  fragment  SIWZ 

dotyczący  schematu  rozmieszczenia  poszczególnych  elementów  nie  uległ  zmianie.  Za 

każdym razem, strefa MID była zobrazowana identycznie.  

Odwołujący  podkreślał  także,  że  rozwiązanie  przez  niego  zaproponowane  jest  w  pełni 

profesjonalne i nie obniża standardu lotniska, pozostaje w zgodności z SIWZ.  

Zdaniem  Odwołującego,  Zamawiający  zajmując  stanowisko  w  zakresie  odrzucenia  oferty 

Odwołującego,  wprost  obniża  bezpieczeństwo  użytkowania  lotnisk,  bo  po  zainstalowaniu 

nowego  AWOS  i  obowiązkowej  likwidacji  starych  systemów  MetNet  oraz  zapasowych 

systemów pomiarowych ZSPM-10, lotniska, w razie awarii przedmiotowego systemu AWOS, 


stają  się  pozbawione  podstawowych  danych  meteo,  niezbędnych  do  ich  funkcjonowania. 

Tym samym Zamawiający cofa infrastrukturę lotniskową o dekadę.  

Odwołujący  w  konkluzji  stwierdził,  że  jego  oferta  jest  zgodna  z  treścią  SIWZ,  a  zatem  nie 

podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. 

Odwołujący wskazał, że oferując Zamawiającemu rozwiązanie, kierował się zasadą zaufania 

i  lojalności  pomiędzy  Zamawiającym  a  Wykonawcą.  Był  przekonany,  że  jak  w  innych 

przetargach  tak  i  w  tym,  intencją  Zamawiającego  jest  posiadanie  tak  jak  dotychczas  obok 

systemu 

zasadniczego 

AWOS 

również 

system 

zapasowy. 

Dla 

Odwołującego 

niewyobrażalnym  było,  że  Zamawiający  obniży  standardy  bezpieczeństwa  użytkowania 

lotnisk. Powodem popełnienia błędu był brak precyzji Zamawiającego w procesie modyfikacji 

treści SIWZ. 

Zdaniem Odwołującego, uchybienia przez niego popełnione mogą być uznane za nieistotne 

z punktu widzenia całości oferowanego świadczenia oraz ze względu na koszt poprawionych 

elementów  oferty.  Koszt  obu  masztów  to  jedynie  zł  16.583,00  zł,  co  stanowi  nieznaczny 

ułamek wartości oferty. Jak wskazywał Odwołujący: okoliczność, iż po dokonaniu poprawek 

w ofercie Odwołującego koszt 2 masztów zostanie wyceniony na 0 zł, nie może być uznany 

jako  przeszkoda  w  procedurze  poprawiania  innej  omyłki.  „W  ofercie  Odwołującego  maszt 

wiatromierza  (10m)  wraz  z  oświetleniem  przeszkodowym  i  instalacją  odgromową  (koszt  = 

15.000  zł)  plus  wiatromierz  WMT  700  (koszt  =  13.500  zł  /  2700  EUR)  i  tor  komunikacji  z 

serwerem  (koszt»  1.500)  daje  łącznie  sumę  ponad  Zestawienie  tych  dwóch  sposobów 

podejścia do przedmiotu zamówienia i kosztów jakie generują, pokazuje, że Odwołujący nie 

próbował  zaoszczędzić  kosztem  jakości  wyposażenia.  Wręcz  przeciwnie,  oferował 

rozwiązanie  nieco  lepsze  od  obecnie  użytkowanego,  zaś  Zamawiający,  jak  się  wydaje, 

forsuje  rozwiązanie  zagrażające  ciągłości  funkcjonowania  lotnisk.  Oferta  Odwołującego 

chociaż jest najlepsza pod względem technicznym i ekonomicznym, a przy tym mieszcząca 

się w kwocie jaką Zamawiający przeznaczył na realizację zamówienia, została odrzucona”. 

Odwołujący  wskazał,  że  oferta  Wykonawcy  Konsorcjum  CSS  nie  spełnia  wymagań 

Zamawiającego ujętych w w/w dokumencie, w zakresie pkt. 19. Konsola z monitorem LCD-

KONLCD.  Zaoferowany  przez  CSS  monitor  LCD  nie  posiada  przekątnej  19",  jak  wymagał 

Zamawiający, a posiada przekątną 18,5". Zamawiający w odpowiedzi na pytanie zawarte w 

pkt.  25,  zdecydowanie  odrzucił  możliwość  zaoferowania  innej  konsoli  niż  przewidziana  w 

SIWZ.  Zdaniem  Odwołującego,  Konsorcjum  CSS  w  ofercie  poświadczyło  nieprawdę 

wpisując 19". 


Ponadto Odwołujący podniósł, że zaoferowana przez Wykonawcę Konsorcjum CSS konsola 

KONLCD  nie  posiada  wyjścia  lxRR4  36p  umożliwiającego  bezpośrednie  połączenie  z 

przełącznikiem  KVM.  Zdaniem  Odwołującego,  Konsorcjum  CSS  w  ofercie  poświadczyło 

nieprawdę,  poświadczając,  że  zaoferowana  konsola  KONLCD  spełnia  przedmiotowy 

parametr. 

Jako  przykład  nieprawidłowości  w  ocenie  ofert  Odwołujący  wskazał  na  niefrasobliwe 

kopiowanie przez Wykonawcę Konsorcjum CSS treści wymagań Zamawiającego z kolumny 

„Wartość (funkcjonalność)  wymagana"  do kolumny,  w  której  oferent miał  wpisać  oferowane 

parametry  „Wartość  (funkcjonalność)  oferowana".  Zmiana  treści  oferty  Konsorcjum  CSS  w 

tym zakresie byłaby uzupełnieniem treści oferty, niedopuszczalna w świetle przepisu art. 87 

ust. 1 ustawy Pzp.” 

Odwołujący zwrócił także uwagę, że Zamawiający wystosował do Konsorcjum CSS prośbę o 

wyjaśnienie następujących zakresów oferty tego Wykonawcy: rozdzielczość pomiaru wilgoci 

czujnika  temperatury  i  wilgotności  wraz  z  osłoną  radiacyjną,  gdyż  pomimo  że  Zamawiający 

wymagał dokładność 1%RH to Konsorcjum CSS nie wskazało tego parametru, parametrów 

miernika  grubości  pokrywy  śnieżnej,  gdyż  pomimo  że  Zamawiający  wymagał,  aby 

urządzenie to miało możliwość wyłączenia czujnika, jego montaż odbył się na maksymalnej 

wysokości  3m,  aby  zastosowano  cyfrowe  wyjście  danych,  aby  podane  zostały  skrajne 

temperatury  pracy  oraz  wilgotność  względna,  to  Konsorcjum  CSS  nie  wskazało  tych  pięciu 

(5)  parametrów.  Na  tak  sformułowane  wezwanie,  w  dniu  27  czerwca  2016r.  (po  terminie 

składania ofert) Konsorcjum CSS oświadczyło, co jest przedmiotem oferty, tj. jakie parametry 

posiada  oferowany  przez  tego  Wykonawcę  sprzęt.  Zamawiający,  w  ocenie  Odwołującego, 

zamiast  uznać,  że  doszło  do  złożenia  oferty,  której  przedmiot  nie  był  znany  w  dniu  jej 

złożenia,  to  uwzględnił  wyjaśnienia  Konsorcjum  CSS  i  w  dniu  11  lipca  2016r.  dopisał 

brakującą treść w ofercie Konsorcjum CSS. 

Odwołujący  podkreślił,  że  omyłka,  która  wystąpiła  w  ofercie  Odwołującego  została 

popełniona  z  uwagi  na  niejednoznaczną  zmianę  SIWZ.  Odwołujący  od  początku  oferował 

wszystkie żądane systemy, które w swej specyfice były od początku zgodne z treścią SIWZ. 

Zostały one jedynie zaplanowane do montażu na innym (lepszym) maszcie. Natomiast błąd 

Konsorcjum CSS polega na zaoferowaniu sprzętu, którego specyfikacji Zamawiający nie znał 

w  dniu  składania  ofert.  Dopisanie  przez  Zamawiającego  sześciu  parametrów,  które  w  dniu 

składania  ofert  były  Zamawiającemu  nieznane,  w  sposób  istotny  zmienia  treść  oferty 

Konsorcjum  CSS.  Zamawiający  stał  się  kreatorem  oferty  Konsorcjum  CSS.  Dopiero  po 

dokonanej zmianie Zamawiający oraz pozostali wykonawcy dowiedzieli się, co właściwie jest 

przedmiotem  oferty.  Poprawienie  tego  błędu  było  zdaniem  Odwołującego  niemożliwe  w 


ś

wietle  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp,  a  zatem  stanowiło  niedozwolone  negocjacje,  o 

których mowa w art. 87 ust. 1 zd. drugie ustawy Pzp. 

Izba ustaliła, że brak jest podstaw do odrzucenia odwołania. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia,  stanowiska  i 

dowody Stron złożone w trakcie rozprawy, Izba ustaliła i zważyła, co następuje.  

Odwołanie zasługuje na uwzględnienie. 

Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  legitymują  się  uprawnieniem  do  wniesienia  odwołania, 

zgodnie z art. 179 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Izba ustaliła, że Zamawiający w treści uzasadnienia odrzucenia oferty Odwołującego napisał: 

„Reasumując  powyższe  zapisy  SIWZ  oraz  wyjaśnienia  Wykonawcy,  że  rozwiązania 

techniczne proponowane przez Wykonawcę w postaci montażu masztu wiatromierza wraz z 

wiatromierzem  w  ogródku  meteorologicznym  w  obrębie  strefy  MID  są  niezgodne  ze 

specyfikacją.  Zamawiający  w  zmianie  treści  SIWZ  z  dnia  19.04.2016  r.  odrzucił  również 

„możliwość wykorzystania konstrukcji masztu wiatromierza w ogródku meteorologicznym na 

potrzeby realizacji pomiarów temperatury powietrza i wilgotności powietrza, temperatury przy 

gruncie  i  temperatury  gruntu.”  „Zamawiający  stwierdza,  że  zaoferowany  przez  Wykonawcę 

wykonanie przedmiot zamówienia nie spełnia wymagań określonych przez Zamawiającego w 

Ogłoszeniu  o  zamówieniu  i  SIWZ,  tym  samym  oferta  Wykonawcy  jest  niezgodna  ze 

specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia  i  podlega  odrzuceniu  jej  treść  nie  odpowiada 

treści SIWZ.” 

W  ocenie  Izby,  z  powyższych  stwierdzeń  Zamawiającego  jednoznacznie  wynika  powód 

odrzucenia  oferty  Odwołującego  w  postępowaniu.  Powodem  jest  niezgodność  oferty 

Odwołującego  z  treścią  SIWZ.  Zamawiający  wyraźnie  stwierdził,  że  proponowane  przez 

Odwołującego rozwiązanie w postaci montażu masztu wiatromierza wraz z wiatromierzem w 

ogródku  meteorologicznym  w  obrębie  strefy  MID  jest  niezgodne  ze  specyfikacją. 

Zamawiający  wskazał,  że  19  kwietnia  2016  r.  dokonał  modyfikacji  treści  SIWZ.  W  SIWZ 

przed  zmianami,  konstrukcja  masztu  10  m  była  dopuszczalna,  natomiast  po  zmianach, 

Zamawiający nie dopuścił takiego rozwiązania.  

W ocenie Izby, nie można mówić o braku lub niejasności informacji o podstawie odrzucenia 

oferty  Odwołującego.  Zamawiający  wskazał  zarówno  podstawę  faktyczną,  jak  i  prawną 


swoich  działań.  Dodatkowo  szeroko  przytoczył  zmiany,  jakich  dokonywał  w  treści  SIWZ, 

celem  umożliwienia  dokonania  porównania  wymóg  przed  i  po  zmianie  treści  SIWZ.  Z  tego 

też  powodu  Izba  uznała  za  bezzasadny  zarzut  naruszenia  przez  Zamawiającego  art.  92 

ustawy Prawo zamówień publicznych.  

Odwołujący zwrócił uwagę w treści odwołania, że dodatkowo w jego ofercie nie znalazły się 

dwa maszty 2,5 m oraz 3 m, co również stanowi o niezgodności z treścią SIWZ, pomimo, że 

nie  było  wskazane  w  treści  uzasadnienia  odrzucenia  oferty  Odwołującego.  Brak  ujęcia  tej 

okoliczności  przez  Zamawiającego  w  treści  informacji  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego, 

ś

wiadczy  o  niedokładności  Zamawiającego  w  tym  zakresie.  Jednakże  w  ocenie  Izby 

okoliczność  ta  (pominięcie  w  ofercie  Odwołującego  dwóch  wymaganych  przez 

Zamawiającego  masztów),  stanowi  dodatkową  przesłankę  wskazującą  na  niezgodność 

oferty Odwołującego z treścią SIWZ i uzasadnia odrzucenie oferty Odwołującego.  

W  ocenie  Izby,  bezzasadny  jest  także  zarzut  nieuprawnionego  odrzucenia  oferty 

Odwołującego.  Jak  wyżej  podniesiono,  Zamawiający  dokonał  modyfikacji  treści  SIWZ,  w 

ramach  której  zrezygnował  z  określonych  rozwiązań,  w  tym  z  masztu  o  wysokości  10  m  z 

zainstalowanym na nim wiatromierzem w ogródku meteorologicznym. Odwołujący taki maszt 

zaoferował, co stanowi bezpośrednio niezgodność jego oferty z treścią SIWZ. Co więcej, jak 

wskazał Odwołujący, kolejna niezgodność jego oferty dotyczyła braku zainstalowania dwóch 

masztów o wysokości 2,5 m oraz 3 m w innej strefie lotniskowej – tj. na początku i na końcu 

pasa  startowego.  Stanowi  to  o  zaoferowaniu  rozwiązania  niezgodnego  z  wymaganiami 

SIWZ. Odwołujący w treści odwołania stwierdził, że jego oferta jest zgodna z treścią SIWZ. Z 

takim twierdzeniem nie sposób się zgodzić. Jak wskazano powyżej, Zamawiający dokonał w 

dniu  19  kwietnia  2016  roku  modyfikacji  treści  SIWZ,  na  mocy  której  usunął  przedmiotowy 

maszt  o  wysokości  10  m.  Oznacza  to,  że  Zamawiający  nie  oczekiwał  takiego  rozwiązania. 

Co więcej, modyfikacja była jednoznaczna.  

Okoliczność,  że  (jak  twierdził  Odwołujący),  oferowane  przez  niego  rozwiązanie  odpowiada 

chociażby  konwencji  chicagowskiej,  nie  przesądza  o  zgodności  oferty  z  treścią  SIWZ.  To 

Zamawiający decyduje, jak będzie wyglądała strefa lotniska. Co więcej, konwencje zawierają 

zalecenia,  jednak  o  ostatecznej  treści  SIWZ  decyduje  Zamawiający,  to  on  jest 

odpowiedzialny za kształt zamówienia i jego zgodność z przepisami prawa.  

Nadto  wszystkie  oferty  winny  zawierać  jednakowe  rozwiązanie,  gdyż  w  przeciwnym  razie 

byłyby  nieporównywalne.  Izba  nie  jest  organem,  który  za  Zamawiającego  zdecyduje,  jaki 

kształt ma przedmiot zamówienia. Tę kwestię rozstrzyga Zamawiający. Należy zauważyć że 

zmiana  wprowadzona  przez  Zamawiającego  dotyczyła  wszystkich  wykonawców  i  poza 

Odwołującym  wszyscy  dostrzegli  dokonaną  zmianę.  Odnosząc  się  do  braku  zmian  na 


przedstawionych w odwołaniu schematycznych rysunkach należy zauważyć, że od początku 

nie  był  na  nich  zaznaczony  maszt.  Tym  samym  fakt  jego  usunięcia  nie  był  konieczny  do 

zaznaczenia na rysunku.  

W  ocenie  Izby,  bezzasadny  jest  także  zarzut  zaniechania  poprawienia  omyłki  (w  trybie  art. 

87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych)  w  ofercie  Odwołującego.  Należy 

zauważyć,  że  do  poprawienia  omyłki  może  dojść  w  sytuacji,  gdy  określona  niezgodność 

fragmentu oferty wykonawcy z treścią SIWZ jest oczywista oraz poprawienie takiej omyłki nie 

spowoduje zmiany w treści oferty.  

Z taką sytuacją nie mamy do czynienia  w niniejszej sprawie. W pierwszej kolejności należy 

zauważyć,  że  Zamawiający  dokonywał  dwukrotnie  wyjaśnienia  treści  oferty  Odwołującego  i 

za  każdym  razem  Odwołujący  podtrzymywał  rozwiązanie,  które  zaproponował  w  treści 

swojej  oferty,  a  więc  zawierające  posadowienie  masztu  o  wysokości  10  m  wraz  z 

wiatromierzem  (w  ogródku  meteorologicznym).  Już  z  tego  powodu  należy  uznać,  że  nie 

można  mówić  o  omyłce.  Co  więcej,  w  treści  odwołania  Odwołujący  podnosi,  że  treść  jego 

oferty  (mimo,  iż  zawiera  maszt  10  m,  z  którego  Zamawiający  zrezygnował  i  nie  zawiera 

masztów 2,5 m oraz 3 m, których Zamawiający wymagał) jest zgodna z treścią SIWZ. Skoro 

zatem Odwołujący twierdzi, że jego oferta jest zgodna z treścią SIWZ, to nie można w takiej 

sytuacji uznać, że zawiera omyłkę. W ocenie Izby, stanowisko Odwołującego sprowadza się 

do  uzgadniania  treści  oferty  po  terminie  składania  ofert.  Zamawiający  wobec 

jednoznacznego stanowiska Odwołującego co do zaoferowanego rozwiązania (zawartego w 

treści  SIWZ),  nie  mógł  uznać,  że  oferta  zawiera  omyłkę.  Ponadto,  jak  wyżej  wskazano, 

Zamawiający  może  dokonać  poprawienia  omyłki  w  sytuacji,  gdy  wie,  jak  takiej  poprawy 

dokonać.  W  chwili,  gdy  Odwołujący  jednoznacznie  stwierdził,  że  jego  rozwiązanie  jest 

zgodne  z  treścią  SIWZ  (podczas  gdy  w  rzeczywistości  jest  niezgodne),  Zamawiający  nie 

może  uznać,  że  Odwołujący  popełnił  omyłkę,  ale  że  świadomie  zaoferował  rozwiązanie 

niezgodne z treścią SIWZ. 

Jak  słusznie  zauważył  Odwołujący  w  treści  odwołania,  zauważona  niezgodność  musi  mieć 

charakter  omyłki,  a  nie  celowego  działania  wykonawcy,  polegającego  na  świadomym 

złożeniu oświadczenia woli o określonej treści.  

Ponadto  poprawienie  omyłki  nie  może  powodować  zmian  w  treści  oferty.  W  niniejszym 

postępowaniu  Odwołujący  w  treści  wyjaśnień  podtrzymał  proponowane  przez  siebie 

rozwiązanie, które jest niezgodne z treścią SIWZ. W takiej sytuacji omyka wprowadza istotną 

zmianę do treści oferty, gdyż następuje zmiana zaoferowanego rozwiązania.  

Izba  za  zasadny  uznała  zarzut  braku  odrzucenia  oferty  Wykonawcy  Konsorcjum  CSS  z 

uwagi na niezgodność z treścią SIWZ.  


Izba  ustaliła,  że  Wykonawca  Konsorcjum  CSS  zaoferował  konsolę  z  monitorem  LCD-

KONLCD, nazwa: Avocent LCD Console, typ: Avocent 18,5” Local Rack Access. W ocenie 

Izby, już wskazany typ urządzenia określa, jakiej wielkości jest monitor. Rzeczywiście jest to 

jedynie  18,5”,  podczas  gdy  Zamawiający  wymagał  19”.  Odwołujący  w  trakcie  rozprawy 

przedstawił  wydruk,  z  którego  wynika,  że  producent  Avocent  nie  posiada  w  swojej  ofercie 

monitorów  o  wielkości  19”.  Przystępujący  Konsorcjum  CSS  nie  zaprzeczył  takiemu 

oświadczeniu.  Tym  samym,  zdaniem  Izby,  Przystępujący  przyznał,  że  nie  ma  możliwości 

zaoferowania  monitora  o  wielkości  19”,  gdyż  producent  nie  posiada  takich  monitorów  w 

swojej ofercie. Co więcej, Odwołujący przedstawił jako dowód karty katalogowe producenta, 

w  których  wszystkie  monitory  posiadają  wielkość  18,5”,  co  oznacza,  że  producent  nie 

posiada w swojej ofercie monitorów 19”. Przystępujący stwierdził natomiast, że specjalnie dla 

niego  zostanie  taki  produkt  wyprodukowany.  To  oświadczenie  jest  w  ocenie  Izby 

niewiarygodne.  Przystępujący  nie  przedstawił  żadnego  dowodu,  który  mógłby  potwierdzić 

jego  wersję.  Nie  przedstawił  żadnej  korespondencji  z  producentem,  która  mogłaby 

potwierdzić, że specjalnie na potrzeby tego zamówienia zostanie wyprodukowany specjalny 

monitor.  W  ocenie  Izby,  zaoferowanie  monitora,  który  w  nazwie  ma  podaną  wielkość  cali 

oznacza, że wykonawca zaoferował monitor o takiej wielkości. Wszelkie oświadczenia, iż na 

potrzeby  tego  zamówienia  zostanie  wyprodukowany  specjalny  monitor,  jest  niezgodne  z 

rzeczywistością. Przedstawienie w treści oferty informacji, że monitor LCD ma 19” w sytuacji, 

gdy już jego nazwa wskazuje na jego inną wielkość, jest wprowadzeniem Zamawiającego w 

błąd  i  jest  niezgodne  z  rzeczywistością.  Podobnie  Przystępujący  nie  wykazał,  że 

zaoferowana  przez  niego  konsola  KONLCD  posiada  wyjście  lxRR4  36p  umożliwiające 

bezpośrednie  połączenie  z  przełącznikiem  KVM.  W  świetle  powyższego,  zarzut 

Odwołującego dotyczący oferty Konsorcjum CSS jest zasadny. W konsekwencji Izba uznała, 

ż

e oferta Wykonawcy Konsorcjum CSS podlega odrzuceniu. 

Wykonawca  Konsorcjum  CSS  nie  wykazał  prawdziwości  informacji,  dotyczącej  wielkości 

monitora i możliwości wykonania wyłącznie na potrzeby niniejszego postępowania monitora 

o  wielkości  większej  niż  monitory  dotychczas  oferowane  przez  producenta.  Tym  samym 

należy  uznać,  że  informacja  zawarta  w  ofercie  Wykonawcy  Konsorcjum  CSS  nie  była 

prawdziwa. 

Odnosząc  się  do  zarzutu  dotyczącego  braku  wskazania  w  ofercie Wykonawcy  Konsorcjum 

CSS  poszczególnych  parametrów  urządzeń,  należy  wskazać,  że  Wykonawca  ten  nie 

wskazał  określonych  parametrów  w  treści  oferty.  Działanie  Zamawiającego  polegało  na 

wypełnieniu treści oferty za Wykonawcę, nie zaś na prostowaniu ewentualnych omyłek, jakie 

w tej ofercie się znalazły. Parametry te nie wynikały z treści oferty Wykonawcy, a co więcej, 

Zamawiający  poszukiwał  ich  i  nie  znalazł  nawet  na  stronie  producenta  (co  wynika  z  treści 


wezwania do wyjaśnień z dnia 21 czerwca, str. 2 – uzasadnienie dla wiersza 3 i 7). W ocenie 

Izby brak było możliwości oceny oferty na chwilę składania ofert, gdyż oferta ta nie zawierała 

podstawowych  informacji  o  oferowanym  produkcie  (mimo  jednoznacznego  wymagania 

zamawiającego). 

W  konsekwencji  powyższego,  Izba  w  sentencji  wyroku  nakazała  odrzucenie  oferty 

Wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie:  Konsorcjum  CSS  Clear  Sky 

Systems Sp. z o.o., UNITY S.C. M.T., D.C., MPROJEKT Polska Sp. z o.o. 

Sygn. akt: KIO 1447/16 

Odwołujący Qumak S.A. wniósł odwołanie wobec czynności Zamawiającego, polegającej na 

dokonaniu wyboru jako najkorzystniejszej, oferty złożonej przez Konsorcjum w składzie Clear 

Sky Systems Sp. z o.o. - Lider Konsorcjum, Unity S.C. M.T., D.C. Partner Konsorcjum oraz 

MPROJEKT  Polska  Sp.  z  o.o.  -  Partner  Konsorcjum  (dalej  również  jako  Konsorcjum  Ciear 

Sky  Systems  Sp.  z  o.o.  lub  Konsorcjum  CSS),  która  to  oferta  jest  niezgodna  z  SIWZ,  a 

wykonawca  ten  nie  wykazał  spełniania  warunku  udziału  w  Postępowaniu  opisanego  w 

Rozdziale V pkt. 1 ppkt. 1.2specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla Postępowania.  

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 7 ustawy Prawo zamówień publicznych, 

przez  zaniechanie  jego  zastosowania  przy  ocenie  ofert,  co  spowodowało  nierówne 

traktowanie  wykonawców  i  utrudnianie  uczciwej  konkurencji,  poprzez  m.  in  bezkrytyczne 

przyjęcie  przez  Zamawiającego  wyjaśnień  Konsorcjum  CLEAR  SKY  Systems  Sp.  z  o.o.  co 

do  złożonych  w  postępowaniu  dokumentów  przedmiotowych  dotyczących  oferowanego 

serwera  oraz  parametrów  oferowanego  rozwiązania  (w  szczególności  w  zakresie  czujnika 

temperatury i wilgotności oraz miernika grubości pokrywy śnieżnej) jak i co do zaświadczenia 

o niekaralności Pana PLYHM Ake - członek zarządu Combitech AB- spółki udostępniającej 

wiedzę  i  doświadczenie  dla  Konsorcjum  CLEAR  SKY  Systems  Sp.  z  o.o.  oraz 

pełnomocnictwa  od  członków  Konsorcjum  dla  Clear  Sky  Systems  Sp.  z  o.  o.,  art.  91  ust  1 

ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  7  ust  3  Ustawy  Pzp  poprzez  niezgodne  z  Ustawą  Pzp  dokonanie 

wyboru  oferty  najkorzystniejszej;  art.  89  ust.  1  pkt  2)  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie 

odrzucenia  oferty  złożonej  przez  Konsorcjum  CLEAR  SKY  Systems  Sp.  z  o.o.  jako  oferty 

niezgodnej  z  wymaganiami  postawionymi  przez  Zamawiającego  w  SIWZ  m.  in.  poprzez 

zaoferowanie niezgodnego z SIWZ serwera i stacji roboczych/komputer oraz niewykazanie, 

ż

e  oferowane  rozwiązania  spełnia  parametry  SIWZ;  art.  84  ust  1  Ustawy  Pzp,  poprzez 

zezwolenie  Wykonawcy  Konsorcjum  CLEAR  SKY  Systems  Sp.  z  o.o.  w  dniu  27  czerwca 

2016  r.  na  zmiany  w  złożonej  ofercie  już  po  terminie  jej  złożenia  w  zakresie  oferowanego 

serwera  i  parametrów  rozwiązania;  art.  87  ust  1  Ustawy  PZP  poprzez  wezwanie  przez 

Zamawiającego w dniu 21 czerwca 2016 r. Konsorcjum CLEAR SKY Systems Sp. z o.o. do 


wyjaśnień treści oferty tego wykonawcy, w sytuacji, gdy braki i błędy w ofercie nie pozwalały 

na ich naprawę w tym trybie i prowadziły do zmiany treść złożonej już oferty, art. 87 ust 2 pkt 

1)  Ustawy  PZP  poprzez  bezprawne  uznanie  przez  Zamawiającego  w  dniu  11  lipca  2016  r. 

błędów  w  ofercie  Konsorcjum  CLEAR  SKY  Systems  Sp.  z  o.o.  co  do  niezgodnego  z  SIWZ 

serwera jako omyłki pisarskiej; art. 87 ust 2 pkt 3) Ustawy PZP poprzez bezprawne uznanie 

przez Zamawiającego w dniu 11 lipca 2016 r. błędów i braków w ofercie Konsorcjum CLEAR 

SKY Systems Sp. z o.o. w zakresie czujnika temperatury i wilgotności oraz miernika grubości 

pokrywy śnieżnej jako innych nieistotnych omyłek; art. 24 ust. 2 pkt 4) ustawy Pzp poprzez 

zaniechanie  wykluczenia  z  Postępowania  Wykonawcy  Konsorcjum  CLEAR  SKY  Systems 

Sp. z o.o., mimo, iż nie wykazał on spełniania warunku udziału w Postępowaniu opisanego w 

pkt  Rozdziale  V  pkt.  1  ppkt.  1.2  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  dla 

Postępowania  -  zaświadczenia  o  niekaralności  Pana  PLYHM  Ake  -  członek  zarządu 

Combitech AB - spółki udostępniającej wiedzę i doświadczenie dla CLEAR SKY Systems Sp. 

z  o.o.  -  jest  niezgodne  z  obowiązującym  Rozporządzeniem  o  rodzajach  dokumentów  (...)  z 

dnia 19 lutego 2013 r.; art. 23 ust 2 Ustawy PZP poprzez uznanie przez Zamawiającego za 

właściwe pełnomocnictw złożonych oddzielnie przez Unity S.C. M.T., D.C. oraz MPROJEKT 

Polska Sp. z o.o , z których to dokumentów nie wynika ustanowienie Clear Sky Systems jako 

pełnomocnika  do  reprezentowania  ich  wspólnie  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia; 

oraz: art 26 ust 3 i 4 Ustawy PZP poprzez zaniechanie wezwania Konsorcjum CLEAR SKY 

Systems  Sp.  z  o.o.  do  uzupełnień  i  wyjaśnień  w  zakresie  dokumentów  podmiotowych  od 

Combitech AB- spółki udostępniającej wiedzę i doświadczenie dla Konsorcjum CLEAR SKY 

Systems  Sp.  z  o.o.  oraz  przedłożonych  przez  Konsorcjum  pełnomocnictw  dla  CLEAR  SKY 

Systems Sp. z o.o., art. 96 ust 3 Ustawy PZP w zw. z art. 8 ust. 1 w zw. z ust. 3 Ustawy Pzp 

poprzez  bezpodstawne  utajnienie  przez  Zamawiającego  opinii  biegłego,  powołanego  przez 

Zamawiającego  w  dniu  14  lipca  2016  r.,  do  oceny  zgodności  z  SIWZ  oferty  Konsorcjum 

Clear  Sky  system  Sp.  z  o.o.,  podczas  gdy  badane  zarzuty  dotyczą  jawnej  treści  oferty 

Konsorcjum i widomości zawarte w opinii biegłego nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa 

w  rozumieniu  art.  11  ust.  4  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji.  

Odwołujący  wniósł  o  unieważnienie  czynności  oceny  ofert  i  wyboru  oferty  Konsorcjum 

CLEAR  SKY  Systems  Sp.  z  o.o.,  odtajnienie  opinii  biegłego  powołanego  w  sprawie  przez 

Zamawiającego  w  dniu  14  lipca  2016  r.  i  przekazania  opinii  do  wglądu  Qumak  S.A. 

nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  ponownej  oceny  ofert  i  w  zależności  od  ustaleń: 

dokonanie  ponownej  oceny  ofert  i  powtórzenie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej; 

odrzucenia  oferty  Konsorcjum  CLEAR  SKY  Systems  Sp.  z  o.o.  jako  oferty  niespełniającej 

wymagań  treści  SIWZ  oraz  jako  oferty  złożonej  przez  Wykonawcę  podlegającego 


wykluczeniu  z  Postępowania  na  podstawie  art.  24  ust  2  pkt  4)  Ustawy  PZp;  dokonanie 

wyboru oferty Qumak S.A. jako najkorzystniejszej ramach niniejszego postępowania. 

Odwołujący  wskazał,  że  Wykonawca  Konsorcjum  CSS  zaoferował  Zamawiającemu  serwer 

DELL Power Edge T630, który jest niezgodny z wymaganiami SIWZ. Nie załączył do oferty 

ż

adnych  innych  dokumentów,  które  mógłby  potwierdzać,  że  zaoferowano  inny  serwer  niż 

DELL Power Edge T630. Okoliczność tę zdaniem Odwołującego potwierdza treść wezwania 

Zamawiającego z 21 czerwca 2016 r. Pomimo obowiązku z wynikającego z pkt V 6.1 i VI 2.4 

SIWZ,  Wykonawca  Konsorcjum  CSS  nie  załączył  do  oferty  żadnych  certyfikatów  od 

producenta,  z  których  Zamawiający  wywnioskować,  że  zaoferowany  serwer  spełnia 

faktycznie  wymagania  SIWZ.  Wszelkie  dokumenty  wraz  z  certyfikatami  zostały  złożone  po 

terminie złożenia oferty.  

Zamawiający  oczekiwał  by  procesor  spełniał  następujące  warunki:  „Dwa  zainstalowane 

procesory  nie  mniej  niż  8-rdzeniowe  z  rodziny  x86,  64  bitowe,  umożliwiające  osiągnięcie 

przez serwer wyniku SPECint_rate2006base = 700. Testy dla oferowanego modelu serwera 

w oferowanej konfiguracji (serwer/procesory) powinny być opublikowane i ogólnie dostępne 

na stronie 

www.spec.org

.".  

Zgodnie  z  załącznikiem  nr  1  do  oferty  Wykonawca  CSS  zadeklarował  spełnienie  tego 

warunku  oferując  parametry  „dwa  procesory  8-rdzeniowe  z  rodziny  x86,  64  bitowe, 

SPECint_rate2006base  =  700".  Odwołujący  podkreślił,  że  wynik  SPECint_rate2006base  = 

700 osiąga właśnie serwer T630. Serwer R730 osiąga wynik SPECint_rate2006base = 703. 

Zdaniem  Odwołującego,  powyższa  okoliczność  jednoznacznie  dowodzi,  że  Wykonawca 

Konsorcjum CSS zaoferował serwer T630 świadomie. 

Zamawiający  dokonał  poprawienia  omyłki  zmieniając  nazwę  DELL  Power  Edge  T630  na 

nazwę: DELL Power Edge R730. 

Odwołujący  podkreślał,  że  nie  można  dokonać  kwalifikacji  błędnej  nazwy  urządzenia  jako 

omyłki  pisarskiej.  W  związku  tym,  zdaniem  Odwołującego,  działanie  Zamawiającego, 

polegające  na  poprawieniu  omyłki  w  ofercie  Wykonawcy  Konsorcjum  CSS  jest 

nieuprawnione. 

Zamawiający  nie  był  w  stanie  sam  poprawić  w  ofercie  Konsorcjum  CSS  symbolu 

oferowanego  serwera  ani  poszczególnych  rzekomo  omyłkowo  wpisany  parametrów 

urządzeń.  Jak  argumentował  Odwołujący  „Przyzwolenie  na  takie  postępowanie 

Zamawiającego  prowadzić  będzie  do  niedorzecznych  sytuacji,  gdzie  na  wezwanie 

Zamawiających  oferenci  będą  mogli  dowolnie  modyfikować  treść  swoich  ofert,  wbrew 

zasadzie z art. 84 Ustawy PZP”. 

W  ocenie  Odwołującego,  Zamawiający  nie  miał  możliwości  samodzielnie  dokonać  poprawy 

w ofercie konsorcjum CSS, bowiem  z  żadnego innego miejsca w ofercie niż Załącznik nr 1 


do  oferty,  nie  wynikała  nazwa  serwera  jak  i  parametry  podlegające  poprawie.  W

  żadnym 

wypadku  na  uwzględnienie  nie  zasługują  również  wyjaśnienia  Konsorcjum  z  dnia  18  lipca 

2016 r., które są jedynie powtórzeniem de facto treści wyjaśnień wykonawczy z 27 czerwca 

2016 r. Ponadto, zdaniem odwołującego, nie można zgodzić się, że jakąkolwiek okoliczność 

na  korzyść  Wykonawcy  stanowi  to,  że  podał  on  w  swoim  formularzu  poprawne  parametry 

zgodnie  z  SIWZ.  Formularz  oferty  polegał  na  przekopiowaniu  w  dosłownym  brzmieniu 

wymagań SIWZ - była to zatem czynność nie pozwalająca na  identyfikację danego modelu 

serwera  -  podczas  gdy  z  oświadczeń  Wykonawcy  wynika,  że  zaoferował  on  DELL  Power 

Edee T630. 

Ponadto Odwołujący wskazał na następujące okoliczności:  

Zamawiający  w  pkt  16.  Lp.9  danych  techniczno-użytkowych  do  OPZ  w  zakresie  wymagań 

urządzeń i sprzętu komputerowego wymagał karty sieciowej posiadającej „Minimum 4 złącza 

typu  Gigabit  Ethernet  wbudowane  na  płycie  głównej  ze  wsparciem  dla  protokołu  IPv6  oraz 

możliwością  obsługi  iSCSI  (w  tym  uruchamiania  systemu  z  iSCSI).  Dopuszcza  się 

rozwiązanie  równoważne  funkcjonalnie  oparte  o  2  łącza  typu  10/100/1000  wbudowane  na 

płycie głównej oraz 2 łącza na dodatkowej karcie PCIe. Oferowany przez CSS serwer T630 

nie spełnia wymagań w tym zakresie. Posiada jedynie 2 złącza typu Gigabit Ethernet. 

Zamawiający  w pkt 16. Lp.10 danych techniczno-użytkowych do OPZ w zakresie wymagań 

urządzeń  i  sprzętu  komputerowego  oczekiwał,  by  obudowa  serwera  spełniła  wymóg 

„maksymalna  wysokość  2U".  Serwer  T630  nie  spełnia  tego  warunku  ponieważ  jego 

wysokość wynosi 5U. 

W ocenie Odwołującego, nie jest możliwa jest zmiana treści oferty tego Wykonawcy w trybie 

art.  87  ust.  1  i  art.  87  ust.  2  pkt  1)  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych.  Wykonawca  nie 

wykazał spełnienia wymagań SIWZ, a przedłożone przez niego oświadczenie od producenta 

nie  potwierdza  spełnienia  warunków  Zamawiającego  na  dzień  złożenia  oferty  -  opatrzone 

jest datą 25 czerwca 2016 r. - a zatem potwierdza wymagania dopiero na ten dzień.  

W  ocenie  Izby  zasadny  jest  zarzut  braku  zgodności  oferty Wykonawcy  Konsorcjum  CCS  z 

treścią specyfikacji.  

Izba  ustaliła,  że  Wykonawca  Konsorcjum  CSS  zaoferował  serwer  o  nazwie  DELL 

PowerEdge typ T630. Wykonawcy byli zobowiązani do przedstawienia  w tabeli parametrów 

urządzenia. Jednym z wymaganych parametrów były „dwa procesory 8-rdzeniowe z rodziny 

x86, 64 bitowe, SPECint_rate2006base = 700". Wynik SPECint_rate2006base = 700 osiąga 

serwer T630. Serwer R730 osiąga wynik SPECint_rate2006base = 703. 


Powyższa okoliczność, w ocenie Izby dowodzi, że Wykonawca Konsorcjum CSS zaoferował 

serwer T630 świadomie. Wykonawca Konsorcjum CSS świadomie wpisał nazwę urządzenia. 

Nadto parametry wpisane do tabeli odpowiadały zaoferowanemu serwerowi T630.  

Zamawiający  dokonał  poprawienia  omyłki  zmieniając  nazwę  DELL  Power  Edge  T630  na 

nazwę:  DELL  Power  Edge  R730.  W  ocenie  Izby,  taka  czynność  Zamawiającego  była 

nieuprawniona.  

Nie  była  to  bowiem  omyłka  pisarska.  Nie  miała  charakteru  oczywistości.  To,  co  przede 

wszystkim  mieli  określić  wykonawcy,  to  nazwa  serwera.  Wykonawca  Konsorcjum  CSS 

wskazał  w  ofercie,  że  oferuje  serwer  o  nazwie  Dell  Power  Edge  T630.  Podane  parametry 

również  odpowiadają  serwerowi  Dell  T630,  jak  chociażby  wynik  wskazany  powyżej.  Nie 

zachodziły  zatem  podstawy  do  poprawienia  omyłki.  Co  więcej,  w  niniejszym  postępowaniu 

mamy  do  czynienia  ze  zmianą  treści  oferty  po  terminie  składnia  ofert.  Okoliczność,  że 

Wykonawca  Konsorcjum  CSS  zaoferował  serwer  R730  nie  wynikała  z  treści  jego  oferty. 

Dopiero  po  wezwaniu  tego  Wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień,  Wykonawca  zmienił  nazwę 

oferowanego serwera. O oczywistej omyłce można by mówić w sytuacji, gdyby urządzenie o 

podanej  nazwie  nie  istniało.  W  niniejszym  postępowaniu  –  urządzenie  to  istnieje  i  ma 

parametry zgodne z przedstawionymi w tabeli.  

Co  więcej,  Zamawiający  nie  był  w  stanie  samodzielnie  poprawić  omyłki,  co  wyklucza  jej 

oczywistość  i  to,  że  miała  charakter  jedynie  omyłki  pisarskiej.  Nie  była  ona  widoczna  na 

pierwszy rzut oka i jednoznaczna dla każdego. 

Nadto, jak  wskazali  Odwołujący  Qumak  i  Przystępujący  Mawilux,  różnica  pomiędzy  dwoma 

serwerami Dell T-630 i R730 jest zasadnicza. Nie tylko w zakresie ceny ok. 160 000 złotych, 

ale także są to zupełnie inne serwery, o zupełnie innym charakterze.  

Nadto,  w  ocenie  Izby,  wymagane  przez  Zamawiającego  dokumenty  winny  przedstawiać 

informację o spełnieniu wymaganych warunków na dzień składania ofert, gdyż na ten dzień 

dokonywana jest ocena ofert przez Zamawiającego.  

W  świetle  powyższego,  Izba  uznał  zarzut  za  zasadny  i  nakazała  w  sentencji  wyroku 

odrzucenie oferty Wykonawcy Konsorcjum CSS. 

Zgodnie z Rozdziałem V pkt 6.1 SIWZ, podpunkt 7 SIWZ - stacje robocze musiały osiągać 

wynik 220 w testach BAPCo. 

Odwołujący wskazał, że wynik 220 w testach BAPCo jest w stanie osiągnąć stacja robocza 

posiadająca  16  GB  pamięci  RAM.  Wykonawca  Konsorcjum  CSS  zaoferował  urządzenie, 

które nie osiąga ww. wyniku. Zaoferowana przez Konsorcjum CSS stacja robocza posiada 8 

GB pamięci RAM, a tym samym nie spełnia przedmiotowego wymagania SIWZ. Odwołujący 


podniósł  również,  że  Wykonawca  Konsorcjum  CSS  załączył  do  swojej  oferty  wyniki  testów 

stacji roboczej, posiadającej 16 GB pamięci RAM, a nie  zaoferowanej stacji roboczej, która 

posiada  8  GB  pamięci  RAM.  W  świetle  powyższego,  zdaniem  Odwołującego,  oferta 

Wykonawcy  Konsorcjum  CSS  winna  zostać  odrzucona,  jako  niezgodna  z  SIWZ  na 

podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Izba  uznała  powyższy  zarzut  za  zasadny.  Podkreślić  należy,  że  Przystępujący  nie 

kwestionował,  że  stacje  robocze  posiadające  8  GB  pamięci  RAM  nie  są  w  stanie  osiągnąć 

wymaganego  przez  Zamawiającego  wyniku  w  testach  BAPCo.  Tym  samym  w  zakresie 

powyższego  zarzutu  osią  sporu  jest  kwestia,  czy  Przystępujący  zaoferował  stacje  robocze 

posiadające  8  GB  pamięci  RAM  (co  nie  pozwala  na  osiągnięcie  wymaganego  przez 

Zamawiającego wyniku testów), czy też stacje robocze posiadające 16 GB pamięci RAM, co 

pozwala  na  osiągnięcie  wymaganego  przez  Zamawiającego  wyniku  220  w  testach  BAPCo. 

W  ocenie  Izby,  brak  jest  podstaw  do  uznania,  że  zaoferowana  przez  Przystępującego 

konfiguracja  stacji  roboczych,  wyposażonych  w  8  GB  pamięci  RAM  zamiast  16  GB  tej 

pamięci,  była  wynikiem  omyłki.  Zdaniem  Przystępującego,  okoliczność,  że  zaoferowanie 

stacji  roboczej  z  taką  konfiguracją  pamięci  było  wynikiem  omyłki,  potwierdzać  ma  złożenie 

przez  Przystępującego  oświadczenia  o  osiągnięciu  przez  oferowane  stacje  robocze 

wymaganych  wyników  testów.  Jednakże  w  ocenie  Izby,  takie  ogólne  oświadczenie  nie  jest 

wystarczające do uznania, że mamy do czynienia z omyłką. Przystępujący nie wykazał, aby 

typ  zaoferowanych  przez  niego  stacji  roboczych  mógł  zostać  wyposażony  wyłącznie  w 

pamięć RAM o pojemności 16 GB, a więc, że możliwa jest wyłącznie taka konfiguracja tych 

stacji. Podkreślić należy, że Zamawiający nie wymagał jedynie wskazania oferowanych stacji 

roboczych  poprzez  podanie  typu  oferowanych  stacji,  ale  także  podanie  szczegółowych  ich 

parametrów. Przystępujący w treści swojej oferty podał, że zaoferował stacje, wyposażone w 

8  GB  pamięci,  co  nie  spełnia  wymogów  Zamawiającego,  dotyczących  testów  wydajności  – 

fakt  niespełnienia  wymogów  Zamawiającego  przy  takiej  konfiguracji  stacji  roboczych 

potwierdził  sam  Przystępujący.  Wskazać  przy  tam  należy,  że  fakt  złożenia  przez 

Przystępującego  wyników  badań  testów  wydajności  i  sprawozdania  z  badań, 

przeprowadzonych  przez  Instytut  Elektrotechniki,  wcale  nie  przesądza,  że  Przystępujący 

zaoferował  Zamawiającemu  stacje  robocze,  których  konfiguracja  dokładnie  odpowiada 

stacjom  roboczym  poddanym  badaniom  Instytutu  Elektrotechniki.  Tym  samym  Izba  uznała 

zarzut za zasadny. 

Odwołujący  podniósł  także  zarzut,  że  Wykonawca  Konsorcjum  CSS  nie  załączył  do  oferty 

pełnej  dokumentacji  podmiotu,  na  którego  wiedzy  i  doświadczeniu  polega,  co  za  tym  idzie, 

nie  wykazał  spełniania  podmiotowych  wymagań  warunkujących  udział  w  niniejszym 


postępowaniu.  Odwołujący  wskazał,  że  w  treści  SIWZ  Zamawiający  zastrzegł,  że  jeżeli 

wykonawca,  wykazując  spełnianie  warunków,  o  których  mowa  w  art.  22  ust.  1  ustawy, 

polega na zasobach innych podmiotów na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b ustawy, a 

podmioty  te  będą  brały  udział  w  realizacji  części  zamówienia,  Zamawiający  wymaga  od 

wykonawcy przedstawienia w odniesieniu do tych podmiotów dokumentów wymienionych w 

§3  ust.  1-3  Rozporządzenia  o  rodzajach  dokumentów  (...)  z  dnia  19  lutego  2013  r. 

Wykonawca  Konsorcjom  CSS  polegał  na  wiedzy  i  doświadczeniu  użyczonych  przez 

Combitech AB. Wykonawca Konsorcjum CSS zobowiązany był zatem do przedłożenia m. in 

KRK dla członków Zarządu Combitech AB – podmiotu użyczającego zasoby.  

Zgodnie  z  §  4  ust  1  pkt.  1)  ppkt.  b)  Rozporządzenia  w  sprawie  dokumentów:  „Jeżeli 

wykonawca  ma  siedzibę  lub  miejsce  zamieszkania  poza  terytorium  Rzeczypospolitej 

Polskiej, zamiast dokumentów, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt. 5-7 - składa zaświadczenie 

właściwego  organu  sądowego  lub  administracyjnego  miejsca  zamieszkania  albo  miejsca 

zamieszkania osoby, której dokumenty dotyczą, w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-

8,10 i 11 ustawy.”  

W  związku  z  powyższym,  w  ocenie  Odwołującego  Pan  PLYHM  Ake  jako  członek  zarządu 

Combitech AB, mający zamieszkanie w Portugalii, zobowiązany był do przedłożenia KRK z 

Portugalii, nie zaś ze Szwecji. Zdaniem Odwołującego, wyjaśnienia Wykonawcy Konsorcjum 

CSS  z  dnia  28  czerwca  2016  r.  i  z  dnia  18  lipca  2016  r.,  nie  mogą  być  uznane  za 

wystarczające,  z  uwagi  na  okoliczność,  że  nie  wykazano,  że  miejscem  zamieszkania  Pana 

PLYHM Ake jest Szwecja, a nie Portugalia. Zdaniem Odwołującego, oświadczenia Prezesa 

Zarządu  CSS  Clear  Sky  Systems  sp.  z  o.o.  nie  ma  mocy  dowodowej  i  nie  może  zostać 

uznanie  przez  Zamawiającego.  Pomimo  ponownego  wezwania  przez  Zamawiającego, 

Wykonawca Konsorcjum CSS w dniu 18 lica 2016 r. nie przedłożył żadnej dokumentacji na 

potwierdzenie  swoich  twierdzeń,  co  do  miejsca  zamieszkania  członka  zarządu  podmiotu 

udostępniającego  temu  Wykonawcy  referencji,  podczas  gdy  w  dokumentach  urzędowych  i 

rejestrze  gospodarczym,  miejscem  zamieszkania  Pana  PLYHM  Ake  jest  Portugalia,  a  nie 

Szwecja. 

Odwołujący  zaznaczył,  że  przedłożony  wyciąg  z  policji  z  dnia  22  lutego  2016  r.  nie  jest 

odpowiednikiem  polskiego  zaświadczenia  z  Krajowego  Rejestru  Karnego.  Z  dokumentu 

wprost  wynika,  że  został  wystawiony  dla  celów  związanych  z  pobytem  w  kraju  obcym  lub 

ubieganiem  się  o  pozwolenie  o  pracę.  Zakres  tej  informacji,  w  ocenie  Odwołującego,  nie 

może  być  zatem  uznany  za  tożsamy  z  tym,  czego  wymaga  polski  ustawodawca  w  art  24 

ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Izba  uznała  za  bezzasadny  zarzut  braku  potwierdzenia  niekaralności  członka  zarządu 

Combitech AB (Pana PLYHM Ake).  


W  rozporządzeniu  prezesa  Rady  Ministrów  z  19  lutego  2013  roku  w  sprawie  dokumentów, 

jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy,  wymagane  jest  przedstawienie 

zaświadczenia  właściwego  organu  sądowego  lub  administracyjnego  miejsca  zamieszkania 

podmiotu, którego dotyczą, a w przypadku nie wydawania w danym kraju takiego dokumentu 

– oświadczenia złożonego przed organem sądowym, administracyjnym, samorządowym lub 

notariuszem.  

Wymaganie to nie wymaga identyczności rejestrów polskiego i obcego. 

W przedmiotowej sprawie zostało wykazane, że Pan PLYHM Ake jest obywatelem Szwecji, 

zatem  przedstawiony  został  właściwy  dokument  poświadczający  jego  niekaralność.  Izba 

ustaliła,  że  Wykonawca  Konsorcjum  CSS  przedłożył  wyciąg  z  rejestru  Urzędu  Szwedzkiej 

Policji, gdzie wskazano dane personalne Pana PLYHM Ake (w tym datę i miejsce urodzenia) 

oraz  adres  w  Portugalii.  Przystępujący  Konsorcjum  CSS  wyjaśnił,  że  Pan  PLYHM  Ake  jest 

obywatelem  Szwecji,  posiada  dom  i  w  Szwecji  i  w  Portugalii.  Nadto  Przystępujący 

przedstawił  kartę    identyfikacyjną,  w  której  wskazano  jednoznacznie  na  szwedzką 

narodowość Pana PLYHM Ake. 

W  ocenie  Izby,  na  etapie  badania  ofert  istniały  przesłanki  do  wyjaśnienia  okoliczności,  w 

szczególności w świetle brzmienia Rozporządzenia w sprawie dokumentów, który odnosi się 

do  miejsca  zamieszkania  danej  osoby,  jednakże  w  trakcie  postępowania  przed  Izbą 

okoliczność  została  wyjaśniona  w  sposób  dostateczny.  Zatem,  w  ocenie  Izby  zarzut  jest 

bezzasadny. 

Odwołujący  podniósł  zarzut  dotyczący  niespełnienia  przez  Wykonawcę  Konsorcjum  CSS 

wymagań art. 23 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, w odniesieniu do  załączonych 

do  oferty  Wykonawcy  Konsorcjum    CSS  pełnomocnictw,  złożonych  oddzielnie  przez  Unity 

S.C.  M.T.,  D.C.  oraz  MPROJEKT  Polska  Sp.  z  o.o.  Zdaniem  Odwołującego,  z  tych 

pełnomocnictw  nie  wynika  ustanowienie  CSS  Clear  Sky  Systems  sp.  z  o.o.  jako 

pełnomocnika do reprezentowania ich wspólnie w postępowaniu o udzielenie zamówienia. 

Odwołujący  wskazał,  że  w  żadnym  z  przedłożonych  pełnomocnictw  nie  potwierdzono 

pełnego składu Konsorcjum. Z treści pełnomocnictwa wynika, że Unity S.C. umocowuje CSS 

Clear  Sky  Systems  sp.  z  o.o.  do  reprezentowania  Konsorcjum,  podczas  gdy  w 

pełnomocnictwie jako członków Konsorcjum wymienia się jedynie Unity S.C. i CSS Clear Sky 

Systems  sp.  z  o.o. -  bez  MPROJEKT  Polska  sp.  z  o.o.  Brak jest  informacji,  czy  Unity  S.C. 

godzi  się  na  wspólny  udział  w  Postępowaniu  razem  z  MPROJEKT  Polska  sp.  z  o.o. 

Analogiczna  sytuacja  ma  miejsce  w  pełnomocnictwie,  w  którym  MPPROJEKT  Polska  sp.  z 

o.o.  umocowuje  CSS  Clear  Sky  Systems  sp.  z  o.o.  do  reprezentowania  Konsorcjum,  bez 

wskazania podmiotu Unity S.C. jako członka konsorcjum.  


Zdaniem Odwołującego oznacza to, że CSS Clear Sky Systems sp. z  o.o. nie jest właściwe 

umocowanym  pełnomocnikiem  konsorcjum  w  rozumieniu  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych. 

W ocenie Izby, z  żadnego z obowiązujących przepisów nie  wynika, aby umocowanie  lidera 

do  reprezentowania  konsorcjom  uzależnione  było  od  wymienienia  pełnego  składu 

konsorcjum  w  każdym  z  pełnomocnictw,  jakie  udzielane  jest  liderowi.  W  szczególności 

wymogu  takiego  nie  sposób  wywieść  z  treści  art.  23  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych. 

Zgodnie  z  art.  23  ust.  2  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych,  wykonawcy  wspólnie 

składający  ofertę  (członkowie  konsorcjum)  powinni  ustanowić  pełnomocnika  do 

reprezentowania  ich  w  postepowaniu  (lidera).  Dla  skutecznego  upoważnienia  lidera  do 

reprezentacji  konsorcjum  wystarczające  jest  więc  jego  umocowanie  do  reprezentacji 

konsorcjum,  wynikające  z  udzielnych  mu  pełnomocnictw,  a  nie  czysto  formalna  kwestia 

związana  z  wymienieniem  wszystkich  członków  konsorcjum  w  treści  każdego  z 

pełnomocnictw. W  niniejszej  sprawie  wymóg  ten  został  spełniony.  Skoro  każdy  z  członków 

konsorcjum  upoważnił  do  reprezentowania  lidera  konsorcjum,  to  lider  konsorcjum  może 

reprezentować wszystkich, którzy udzielili mu pełnomocnictw. 

Co  więcej,  z  treści  art.  23  ust.  4  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  wynika,  że  umowa 

regulująca  współpracę  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia 

może zostać złożona na żądanie Zamawiającego po wyborze oferty tych wykonawców jako 

najkorzystniejszej. Oznacza to, że przed wyborem oferty konsorcjum jako najkorzystniejszej, 

Zamawiający nie jest zobowiązany do żądania złożenia umowy konsorcjum. 

W świetle powyższego, zarzut należało uznać za bezzasadny. 

Zamawiający  wezwał  Wykonawcę  Konsorcjum  CSS  do  złożenia  wyjaśnień  treści  oferty, 

wskazując  na  błędy  i  braki  w  parametrach  czujnika  pomiaru  temperatury  i  wiatru. 

Wykonawca  w  tabeli  z  parametrami  przedmiotowego  czujnika  wskazał  inne  wartości  niż 

oczekiwane przez Zamawiającego w SIWZ, a odnośnie rozdzielności pomiaru wilgotności z 

wiersza  7  nie  wskazał  żadnej  wartości  procentowej.  Odwołujący  podniósł,  że  są  to  braki  i 

błędy których nie można uznać jako innych nieistotnych omyłek.  

Nadto  Zamawiający  wezwał  Wykonawcę  Konsorcjum  CSS  do  złożenia  wyjaśnień  treści 

oferty,  wskazując  na  błędy  i  braki  w  parametrach  miernika  grubości  pokrywy  śnieżnej. 

Wykonawca  w  tabeli  z  parametrami  przedmiotowego  miernika  nie  zaznaczył,  że  spełnia 

wymagania  SIWZ  oraz  nie  wskazał  żadnej  wartości  dla  temperatury  pracy  oraz  wilgotności 

względnej  

Zdaniem  Odwołującego  braki  w  opisie  parametrów  nie  mogą  być  uzupełnione  przez 

Wykonawcę  w  odpowiedzi  na  wezwanie  do  wyjaśnień  w  trybie  art.  87  ust  1  Ustawy  PZP. 

Granicę  korzystania  przez  Zamawiającego  z  instytucji  żądania  wyjaśnień  od  wykonawców 


stanowi  trwałość  treści  oferty  w  takim  znaczeniu,  że  uzyskane  wyjaśnienia  nie  mogą 

prowadzić do istotnych zmian w treści złożonej oferty. 

W  ocenie  Odwołującego,  nie  sposób  się  zgodzić  z  tym,  że  prawnie  dozwolone  jest 

uzupełnianie  braków  w  ofercie  poprzez  udzielanie  wyjaśnień  do  złożonej  już  oferty,  gdy 

parametry  te  nie  wynikały  z  innych  dokumentów  przedłożonych  przez  Konsorcjum  CSS. 

Zdaniem Odwołującego Zamawiający nie miał podstaw do zakwalifikowania błędów i braków 

co do czujnika temperatury i  wilgotności oraz miernika grubości pokrywy śnieżnej w ofercie 

Konsorcjum CLEAR SKY Systems Sp. z o.o. jako innych nieistotnych omyłek i dokonać ich 

sanowania w trybie art. 87 ust 2 pkt 3 ) Ustawy PZP w dniu 11 lipca 2016 r. Działanie takie, 

zdaniem  Odwołującego  prowadzi  do  naruszenia  równego  traktowania  oferentów  i 

zachowania  uczciwej  konkurencji.  Dla  przykładu  w  ofercie  Odwołującego  nie  było  żadnych 

błędów i braków. 

Odnosząc się do powyższego zarzutu, należy wskazać, że Wykonawca Konsorcjum CSS nie 

wskazał  określonych  parametrów  w  treści  oferty.  Działanie  Zamawiającego  polegało  na 

wypełnieniu treści oferty za Wykonawcę, nie zaś na prostowaniu ewentualnych omyłek, jakie 

w tej ofercie się znalazły. Parametry te nie wynikały z innych dokumentów znajdujących się 

w  ofercie  Wykonawcy,  a  co  więcej,  Zamawiający  poszukiwał  ich  i  nie  znalazł  nawet  na 

stronie  producenta  (co  wynika  z  treści  wezwania  do  wyjaśnień  z  dnia  21  czerwca,  str.  2  – 

uzasadnienie dla wiersza 3 i 7). W ocenie Izby brak było możliwości oceny oferty na chwilę 

składania  ofert,  gdyż  oferta  ta  nie  zawierała  podstawowych  informacji  o  oferowanym 

produkcie (mimo jednoznacznego wymagania Zamawiającego).  

Odwołujący podniósł również zarzut bezpodstawnego utajnienia opinii biegłego, powołanego 

w  sprawie  w  dniu  14  lipca  2016  r.  Wskazał,  że  Zamawiający  bezprawnie  odmówił 

Odwołującemu  w  dniu  27  lipca  2016  r.  wglądu  do  opinii  biegłego.  Działanie  takie  w  ocenie 

Odwołującego może być nacechowane chęcią utajnienia informacji, potwierdzających błędy 

w  ofercie Wykonawcy  Konsorcjum  CSS  oraz  prowadzi  do  naruszenia  równego  traktowania 

wykonawców i uczciwej konkurencji. 

Izba ustaliła, że Zamawiający nie utajnił opinii biegłego, a więc, że zarzut Odwołującego jest 

bezzasadny.  Z  wyjaśnień  złożonych  przez  Zamawiającego  w  trakcie  rozprawy  wynika,  że 

Odwołujący zwracał się o udostępnienie dokumentacji w dniu 27 lipca 2016 r. Zamawiający 

udostępnił wszystkie dokumenty posiadane na tę chwilę. Należy podkreślić, że Zamawiający 

jest  zobowiązany  do  udostępnienia  dokumentacji  przetargowej  z  uwagi  na  jawność 

postępowania,  jednakże  nie  jest  rolą  Zamawiającego  odszukiwanie  poszczególnych 

dokumentów dla Wykonawcy. Nadto w aktach sprawy znajduje się notatka urzędowa, z którą 


wykonawcy mieli możliwość zapoznania się. W świetle powyższego Izba oddaliła zarzut jako 

bezzasadny. 

Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy 

Prawo  zamówień  publicznych,  stosownie  do  wyniku  postępowania.  Na  podstawie  §  5  

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości oraz 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  z  2010  r.,  Nr  41,  poz.  238)  do  kosztów 

postępowania  odwoławczego  Izba  zaliczyła  w  całości  uiszczony  wpis,  zgodnie  z  §  3  pkt  1 

rozporządzenia.  

Przewodniczący: 

………………………………