KIO 145/16 WYROK dnia 18 stycznia 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 145/16 

WYROK 

z dnia 18 stycznia 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Luiza Łamejko 

Protokolant:             Paweł Puchalski 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  16  stycznia  2016  r.  w  Warszawie  odwołania 
wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  3  lutego  2016  r.  przez 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  ALSTAL  Grupa 

Budowlana  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  Spółka  komandytowa  i  AGB  2 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością,  Jacewo  76,  88-100  Inowrocław  

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Miejski  Ośrodek  Sportu  i  Rekreacji  w  Radomiu 

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Narutowicza 9, 26-600 Radom 

przy  udziale  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  

ROSA-BUD Spółka akcyjna i MAXTO Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka 

komandytowo-akcyjna, ul. Gazowa 5/7, 26-600 Radom zgłaszających swoje przystąpienie 
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

1.  oddala odwołanie, 

2.  kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie 

zamówienia:  ALSTAL  Grupa  Budowlana  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością 

Spółka  komandytowa  i  AGB  2  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością,  Jacewo 

76, 88-100 Inowrocław i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20  000  zł  00  gr  
(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawców 

wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  ALSTAL  Grupa  Budowlana 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  Spółka  komandytowa  i  AGB  2  Spółka  

z ograniczoną odpowiedzialnością, Jacewo 76, 88-100 Inowrocław tytułem  wpisu od 

odwołania, 


2.2.  zasądza  od wykonawców wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia: 

ALSTAL  Grupa  Budowlana  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  Spółka 

komandytowa  i  AGB  2  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością,  Jacewo  76,  

88-100  Inowrocław  na  rzecz  Miejskiego  Ośrodka  Sportu  i  Rekreacji  w  Radomiu 

Spółki  z  ograniczoną  odpowiedzialnością,  ul.  Narutowicza  9,  26-600  Radom  kwotę 

3 600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty 

postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 
publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia 
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 
do Sądu Okręgowego w Radomiu. 

Przewodniczący:      …………………… 


Sygn. akt: KIO 145/16 

U z a s a d n i e n i e 

Miejski  Ośrodek  Sportu  i  Rekreacji  w  Radomiu  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  (dalej:  „zamawiający”)  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego 
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie prac projektowych i robót 
budowlanych  dotyczących  obiektu  sportowego  obejmującego  halę  sportowo-widowiskową  
i stadion piłkarski wraz z robotami rozbiórkowymi w Radomiu przy ul. Struga. Postępowanie 
to  prowadzone  jest  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo 
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 poz. 2164), zwanej dalej: „ustawa Pzp”. Ogłoszenie 
o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 27 października 2015 r. w Dzienniku Urzędowym 
Unii Europejskiej pod pozycją 2015/S 208-376936.   

W dniu 3 lutego 2016 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: 

ALSTAL Grupa Budowlana Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa  
i AGB 2 Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „odwołujący”) wnieśli do Prezesa 
Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie  wobec  czynności  zamawiającego  polegających  na 
wyborze jako najkorzystniejszej oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie 
zamówienia:  ROSA-BUD  S.A.  oraz  MAXTO  Sp.  z  o.o.  S.K.A.  (dalej:  „konsorcjum  
ROSA-BUD”)  oraz  zaniechania  odrzucenia  oferty  konsorcjum  ROSA-BUD  jako  niezgodnej  
z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: „SIWZ”).  

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

- art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty konsorcjum ROSA-
BUD, która jest niezgodna z treścią SIWZ; 

-  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  poprzez  wezwanie  konsorcjum  ROSA-BUD  do  złożenia  nowej 
koncepcji  architektonicznej  i  umożliwienie  konsorcjum  ROSA-BUD  zmiany  treści 
przedmiotowego dokumentu; 

-  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  dopuszczenie  przez  zamawiającego  do  zmiany  oferty 
konsorcjum ROSA-BUD po otwarciu ofert; 

-  art.  7  ust.  1  i  3  ustawy  Pzp  poprzez  prowadzenie  postępowania  w  sposób  naruszający 
zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  ubiegających  się  
o udzielenie zamówienia, w tym poprzez brak rzetelnej oceny oferty konsorcjum ROSA-BUD. 


W uzasadnieniu odwołania odwołujący wskazał na następujące okoliczności: 

I. 

Zarzut  niezgodności  treści  oferty  konsorcjum  ROSA-BUD  w  zakresie  posadowienia 
płyty  boiska  i  nieuprawnione  wezwanie  wykonawcy  do  złożenia  prawidłowego 
dokumentu koncepcji architektonicznej w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp 

Odwołujący  podniósł,  iż  podstawowym  obowiązkiem  wykonawców  w  każdym 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  jest  przygotowanie  oferty  zgodnie  
z  wymogami  SIWZ  i  pozostałą  dokumentacją  przetargową.  Odwołujący  zwrócił  również 
uwagę  na  okoliczność,  iż  przedmiotowe  postępowanie  prowadzone  jest  w  formule 
„zaprojektuj i wybuduj”, gdzie zamawiający w załączonym do SIWZ Programie Funkcjonalno-
Użytkowym (dalej: „PFU”) wskazał, jakie cechy i właściwości ma spełniać oferowany przez 
wykonawców  stadion.  Wykonawcy  byli  zobowiązani  zaoferować  dla  zadania  II  stadion 
zgodny  z  wymaganiami  zamawiającego,  określonymi  głównie  w  PFU.  W  celu  oceny  czy 
zaoferowane  roboty  budowlane  (w  tym  projektowe)  są  zgodne  z  treścią  wymagań 
zamawiającego,  zamawiający  zawarł  w  Rozdziale  XIII  ust.  3  pkt  3  SIWZ  obowiązek 
przedłożenia z ofertą koncepcji architektonicznej określając jej zakres.  

Odwołujący  podkreślił,  że  koncepcja  architektoniczna  stanowi  dokument  będący 

elementem  oferty,  który  potwierdza  treść  złożonego  przez  wykonawcę  oświadczenia  woli. 
Zdaniem  odwołującego,  okoliczność,  że  zamawiający  dopuścił  -  w  przypadku  braku 
koncepcji - jej uzupełnienie w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, nie oznacza, że po otwarciu 
ofert wykonawcy mogą dowolnie  zmieniać koncepcję w sposób rzutujący na treść złożonej 
oferty.  Odwołujący  przyznał,  że  wykonawcy  co  do  zasady  byli  uprawnieni  do  złożenia 
koncepcji  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  w  przypadku  jej  braku  lub do  jej  uzupełnienia  
w przypadku, gdy złożona Koncepcja nie zawierała w swojej treści elementów istotnych dla 
zamawiającego (np. brak było wymaganych wizualizacji). Zdaniem odwołującego, działaniem 
zgodnym  z  przepisami  ustawy  Pzp  byłoby  również  wezwanie  wykonawcy  do  wyjaśnienia 
treści koncepcji w trybie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp, gdyby zamawiający powziął wątpliwości 
odnośnie  jej  treści.  Jednakże,  jak  stwierdził  odwołujący,  działaniem  naruszającym  zasady 
równego  traktowania  wykonawców  i  działania  w  oparciu  o  przepisy  ustawy  Pzp  było 
dopuszczenie  przez  zamawiającego  do  złożenia  przez  konsorcjum  ROSA-BUD  nowej, 
poprawionej koncepcji, która zawiera zupełnie odmienne rozwiązania od pierwotnie złożonej 
wersji. Odwołujący zaznaczył, że z treści przedłożonej przez wykonawcę koncepcji w sposób 
wyraźny  i  jednoznaczny  wynikało,  że  jest  ona  niezgodna  z  SIWZ  i  jest  to  niezgodność 
nieusuwalna. 

Jak zauważył odwołujący, zamawiający pismem z dnia 8 stycznia 2016 r. działając na 

podstawie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp wezwał konsorcjum ROSA-BUD do złożenia wyjaśnień 


potwierdzających,  że  załączona  do  oferty  Koncepcja  spełnia  wymagania  opisane  przez 
zamawiającego,  w  tym  także  wymagania  dotyczące  możliwej  tolerancji  dla  poziomu  płyty 
boiska piłkarskiego w stosunku do poziomu płyty hali sportowej. Jednocześnie zamawiający 
wskazał  dalej,  że  jeśli  okazałoby  się,  iż  załączona  koncepcja  nie  spełnia  ww.  wymagań, 
działając  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  wzywa  konsorcjum  ROSA-BUD  pod  rygorem 
odrzucenia  oferty  (na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp)  oraz  zaboru  wadium  do 
złożenia  prawidłowego  dokumentu,  o  którym  mowa  w  Rozdziale  XIII  pkt  3.3  SIWZ,  
tj.  koncepcji  potwierdzającej,  że  oferowane  usługi,  dostawy  i  roboty  budowlane  spełniają 
wymagania opisane prze zamawiającego.  

Odwołujący  zwrócił  uwagę  na  okoliczność,  że  przekazana  na  wezwanie 

zamawiającego  wraz  z  pismem  z  dnia  15  stycznia  2016  r.  poprawiona  koncepcja  zawiera 
odmienną  treść  od  wcześniejszego  oświadczenia  konsorcjum  ROSA-BUD,  bowiem 
konsorcjum  ROSA-BUD  w  sposób  zasadniczy  zmieniło  poziom  posadowienia  płyty  boiska, 
który w pierwotnej koncepcji wynosił 4,3 m poniżej poziomu parteru hali, a obecnie jest na 
poziomie  1  m.  Odwołujący  stwierdził,  że  roboty  budowlane  zaoferowane  przez  konsorcjum 
ROSA-BUD  w  ofercie  nie  spełniały  minimalnych  wymagań  zamawiającego  określonych  
w Rozdziale XIII pkt 3.3 lit. a) SIWZ w zakresie poziomu płyty boiska. Odwołujący zauważył, 

ż

e  zamawiający  w  wezwaniu  z  dnia  8  stycznia  2016  r.  wskazał,  że  „rozwiązania  przyjęte  

w załączonej do oferty koncepcji projektowej (dokument wymagany na podstawie Rozdziału 
XIII pkt 3.3 SIWZ [...], zgodnie z którą - wskutek częściowej niwelacji skarpy - poziom płyty 
boiska  jest  o  4,3  m  poniżej  poziomu  parteru  hali,  sugerują,  iż  w/w  koncepcja  może 
pozostawać sprzeczna z zapisami PFU. Zgodnie z treścią stosownego zapisu PFU: „rzędna 
wysokości płyty boiska powinna wynosić +/- 0,00 (+/- 100 cm), gdzie +/- 0,00 należy przyjąć, 
jako  poziom  płyty  boiska  w  hali  sportowej”.  Kwestia  ta  była  również  wyjaśniana  przez 
Zamawiającego  (wyjaśnienie  na  Zapytanie  nr  35  Pytanie  30  z  dn.  14.12.2015  r.,  
w którym potwierdzono, że  zapis ten oznacza możliwą tolerancję dla poziomu płyty boiska 
piłkarskiego +/-100 cm w stosunku do poziomu płyty hali sportowej)”.  

Odwołujący  podniósł,  iż  konsorcjum  ROSA-BUD  składając  ofertę  złożyło 

oświadczenie woli, że wykona przedmiot zamówienia zgodnie ze specyfikacją, a na dowód, 

ż

e  oferta  spełnia  wymagania  określone  w  SIWZ,  jako  jeden  z  załączników  przedłożyło 

wymaganą  koncepcję  architektoniczną.  Konsorcjum  ROSA-BUD  składając  ofertę 
potwierdziło tym samym, że wykona roboty budowlane (w tym prace projektowe) w sposób 
określony  w  koncepcji.  Bezsporne  jest,  jak  zauważył  odwołujący,  że  pierwotna  koncepcja 
architektoniczna  była  niezgodna  z  SIWZ  (i  PFU)  co  najmniej  w  zakresie  poziomu 
posadowienia boiska. Odwołujący  zwrócił uwagę, że konsorcjum ROSA-BUD na  wezwanie 
zamawiającego  nie  próbowało  wyjaśniać  błędów  w  swojej  koncepcji,  tylko  przedłożyło 


odmienną koncepcję. Odwołujący zaznaczył, że wymóg, aby płyta boiska była posadowiona 
na określonym poziomie zgodnym z PFU miał dla zamawiającego istotne znaczenie, skoro  
w  specyfikacji  ujął  tą  wartość  jako  jeden  z  obligatoryjnych  elementów,  które  ma  zawierać 
koncepcja. 

Odwołujący  wskazał  także  na  konsekwencje  zmiany  dokonanej  przez  konsorcjum 

ROSA-BUD  -  w  złożonej  przez  konsorcjum  ROSA-BUD  ofercie  wykonawcy  zadeklarowali 
wykonanie stadionu z płytą boiska na poziomie 4,3 m w stosunku do hali, za które to zadanie 
zgodnie z treścią Załącznika nr 15 do oferty - Zbiorcze zestawienie kosztów budowy stadionu 
piłkarskiego  (I  etap)  -  zaproponowali  kwotę  34  955  370,00  PLN.  W  konsekwencji 
niedozwolonej  zmiany  treści  oferty,  konsorcjum  ROSA-BUD  dokonało  poprawienia  swojej 
koncepcji  i  zaproponowało  odmienne  posadowienie  płyty  boiska,  która  to  zmiana 
spowodowała,  że  wykonawcy  powinni  uwzględnić  w  ofercie  zmianę  ceny.  Odwołujący 
podkreślił,  że  zmiana  koncepcji  nie  stanowi  jedynie  „zmiany  rysunku”,  a  pociąga  za  sobą 
szereg  konsekwencji  w  zakresie  kosztorysowania  oferty  i  zmianę  ceny,  tj.  zmiany  ZZK 
(zmiana  posadowienia,  zmiana  konstrukcji,  zmiana  instalacji  zew.  itd.,  itp.).  Jak  zaznaczył 
odwołujący,  w  Załączniku  nr  15  ZZK  do  ofert  konsorcjum  ROSA-BUD  powinny  zostać 
uwzględnione koszty wynikające ze zmiany koncepcji, jednakże zgodnie z treścią Rozdziału 
XIII pkt 3.4 SIWZ ZZK, jako dokumenty stanowiące treść oferty, nie podlegają uzupełnieniu 
na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.  

Jak  zauważył  odwołujący,  treść  dokumentu,  jakim  była  pierwotna  koncepcja 

architektoniczna  ROSA-BUD,  w  sposób  nie  budzący  wątpliwości  wskazywała,  

ż

e  zaoferowane  roboty  budowlane  nie  spełniają  wymagań  SIWZ  co  najmniej  w  zakresie 

posadowienia  płyty  boiska. Odwołujący  przywołał  wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia 
18 grudnia 2014 r. (sygn. akt: KIO 2543/14), w którym stwierdzono, że „Jeżeli w dokumencie 
potwierdzającym  spełnianie  przez  oferowane  dostawy,  usługi  lub  roboty  budowlane 
wymagań  określonych  przez  zamawiającego  jest  jednoznacznie,  wyraźnie,  bez  żadnych 
wątpliwości  określony  przedmiot  zamówienia,  przy  czym  nie  ma  sprzeczności  między  tym 
dokumentem  a  innymi  dokumentami  załączonymi  do  oferty,  to  w  takim  wypadku  wymiana 
tego  dokumentu  oznaczałaby  zmianę  treści  oferty.  Dokumenty  potwierdzające  spełnianie 
wymagań  określonych  przez  zamawiającego  mogą  określać  równocześnie  treść  oferty  
(tj.  zakres,  rodzaj  świadczenia)”.  Odwołujący  stwierdził,  że  zamawiający  dopuszczając 
przedłożenie  przez  konsorcjum  ROSA-BUD  nowej,  poprawionej  koncepcji  zezwolił  na 
zmianę  treści  oferty, która  w  niniejszych  okolicznościach  była  niedozwolona  -  zamawiający 
dopuścił  zmianę  rozwiązań  architektonicznych,  których  wcześniej  konsorcjum  ROSA-BUD 
nie przewidziało. 

Odwołujący  podniósł  ponadto,  że  w  przypadku  zaoferowania  przez  wykonawcę 


rozwiązań niezgodnych z PFU, obowiązkiem zamawiającego było ustalenie, że treść oferty 
nie odpowiada treści SIWZ, a w konsekwencji oferta winna zostać odrzucona na podstawie 
art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp.  Jak  wskazał  odwołujący,  w  doktrynie  przyjmuje  się,  
iż obowiązek odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp występuje, gdy 
treść  oferty  -  oświadczenia  wykonawcy  zawierającego  zobowiązanie  do  zaspokojenia 
potrzeb i wymagań zamawiającego opisanych w SIWZ jest niezgodna z treścią SIWZ - nie 
odpowiada w swej treści powołanemu opisowi potrzeb i wymagań zamawiającego. Opis ten 
dotyczy  merytorycznych  warunków  realizacji  przedmiotu  zamówienia,  a  zamawiający  jest 
zobowiązany  zweryfikować  ocenianą  ofertę  pod  kątem  zapewniania  przez  nią  realizacji  
w  całości  tegoż  przedmiotu  zamówienia.  Odwołujący  podkreślił,  że  niedopuszczalne  było 
uzupełnienie  koncepcji  o  treści  inne  niż  w  pierwotnie  złożonej  ofercie - przyzwolenie  przez 
zamawiającego na taką ingerencję w treść oferty konsorcjum ROSA- BUD stanowiło rażące 
naruszenie  zasady  równego  traktowania  wykonawców  i  uczciwej  konkurencji,  gdyż 
doprowadziło do zmiany istotnych elementów oferty - mających wpływ na cenę - po upływie 
terminu do składania ofert. 

Odwołujący  podał,  że  zgodnie  z  art.  31  ust.  2  i  3  ustawy  Pzp,  jeżeli  przedmiotem 

zamówienia  jest  zaprojektowanie  i  wykonanie  robót  budowlanych  w  rozumieniu  ustawy 
z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., poz. 1409 ze zm.), zamawiający 
opisuje  przedmiot  zamówienia  za  pomocą  programu  funkcjonalno-użytkowego.  Bliżej 
zadania  PFU  precyzuje  rozporządzenie  Ministra  Infrastruktury  z  dnia  2  września  2004  r.  
w  sprawie  szczegółowego  zakresu  i  formy  dokumentacji  projektowej,  specyfikacji 
technicznych  wykonania  i  odbioru  robót  budowlanych  oraz  programu  funkcjonalno- 
użytkowego (Dz.  U.  z  2004  r.,  poz.  2072), które  w  §  15  podaje,  iż  PFU  służy  do  ustalania 
planowanych  kosztów  prac  projektowych  i  robót  budowlanych,  przygotowania  oferty, 
szczególnie  w  zakresie  obliczenia  ceny  oferty  oraz  wykonania  prac  projektowych.  PFU  
z  definicji  ustawy,  zawiera  ogólne  wytyczne  i  zakładane  funkcjonalności  obiektu,  jakich 
osiągniecie  zamawiający  zamierza  uzyskać.  Jednakże  należy  zważyć,  zdaniem 
odwołującego, że przepis § 18 ust. 1 ww. rozporządzenia przewiduje, iż część opisowa PFU 
obejmuje opis wymagań zamawiającego w stosunku do przedmiotu zamówienia. Ust. 2 § 18 
ww.  rozporządzenia  mówi  zaś,  iż  należy  je  określić  podając  odpowiednio  w  zależności  od 
specyfiki  obiektu  budowlanego,  wymagania  dotyczące  między  innymi:  architektury, 
konstrukcji,  instalacji,  wykończenia,  zagospodarowania  terenu.  Odwołujący  zauważył,  że 
cytowane wyżej przepisy dają zamawiającemu prawo uszczegółowienia jego wymagań. Jak 
wskazał odwołujący, w przedmiotowym postępowaniu zamawiający z tego prawa skorzystał  
i wyznaczył w PFU skonkretyzowane warunki odnośnie treści ofert, których spełnienie uznał 
za  wiążące  i  podniósł  do  rangi  istotnych  postanowień  SIWZ.  Takimi  warunkami  były 


minimalne wymagania określone w Rozdziale XIII pkt 3.3 SIWZ - między innymi dotyczące 
posadowienia płyty boiska. 

Odwołujący  przywołał  treść  wyroku  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  1  czerwca 

2011 r. (sygn. akt: KIO 1071/11), w którym Izba wskazała: „Tryb przetargu nieograniczonego 
zakłada  z  mocy  ustawy  złożenie  oferty  o  treści  zgodnej  z  wymaganiami  SIWZ,  bez 
możliwości  uzupełnień  i  zmian  po  wyznaczonym  terminie  składnia  ofert.  Wyklucza  więc 
prowadzenie jakichkolwiek negocjacji z wykonawcami. Dopuszczalne jest jedynie składanie 
wyjaśnień  na  podstawie  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp,  które  nie  mogą  prowadzić  do  zmiany 
treści  oferty,  jak  również  do  uzupełniania  oferty  o  postanowienia,  czy  dokumenty 
przedmiotowo  istotne,  których  w  pierwotnej  wersji  oferta  nie  zawierała.  Ponadto 
ustawodawca  w  art.  87  ust.  2  Pzp  dopuścił  jedynie  prostowanie  omyłek:  pisarskich, 
rachunkowych i innych nie powodujących istotnych zmian w treści oferty. Uzupełnianie zaś 
dokumentów, o których mowa w art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, może odnosić się do takich, które 
jedynie potwierdzają pierwotną treść oferty. Można przykładowo wymienić: opisy producenta, 
karty  katalogowe  wyrobu,  opisy  własne  wykonawcy,  fotografie  itp.,  których  zamawiający  
w  tym  postępowaniu  nie  wymagał.  Z  natury  przetargu  nieograniczonego  wynika,  

ż

e  wszystkie  wymagania,  które  ma  spełniać  oferta,  zamawiający  określa  w  SIWZ,  

a  następnie  prowadząc  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  sposób 
przejrzysty,  ustalone  w  SIWZ  przez  siebie  warunki,  egzekwuje  dokładnie  w  sposób,  w  jaki 
zostały przewidziane. Weryfikacji ofert, może jedynie dokonywać w oparciu o postanowienia, 
które  ustanowił,  wiążących  również  dla  samego  zamawiającego,  który  nie  jest  uprawniony 
aby je zmieniać, czy interpretować w sposób dowolny. Zatem dokonując wyboru oferty, może 
oprzeć  tę  czynność  wyłącznie  o  dołączone  do  oferty  dokumenty,  w  tym  przypadku 
formularza oferty i załączników stanowiących jego integralną część, które łącznie określają 
treść  zaoferowanego  świadczenia  i  nie  mogą  ulegać  zmianie  i  uzupełnieniom,  poza 
dopuszczalnymi  przypadkami  prostowania  omyłek  i  składamy

wyjaśnień.  Zamawiający  nie 

może po upływie terminu składania ofert, odstępować od jakichkolwiek ustalonych w SIWZ 
wymagań”. Jak podkreślił odwołujący, przywołana powyżej argumentacja jest ugruntowanym 
stanowiskiem doktryny i judykatury.  

II. 

Inne niezgodności treści koncepcji z SIWZ 

Odwołujący  podniósł  ponadto,  że  załączona  do  oferty  koncepcja  była  niezgodna  

z  treścią  SIWZ  również  w  innych  aspektach  określonych  w  Rozdziale  XIII  pkt  3.3  SIWZ. 
Odwołujący zaznaczył, że również kolejna koncepcja zawiera te same uchybienia.  

Charakter  prawny  dokumentu  -  koncepcji  architektonicznej,  określonej  w  Rozdziale 

XIII pkt 3.3 SIWZ 


Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  w  piśmie  z  dnia  18  stycznia  2016  r.  wskazał 

zamawiającemu,  jakie  niezgodności  z  treścią  SIWZ  zawiera  koncepcja  konsorcjum  ROSA-
BUD. W konsekwencji, zamawiający w dniu 19 stycznia 2016 r. wystosował do konsorcjum 
ROSA-BUD  kolejne  wezwanie  do  wyjaśnień  w  trybie  art.  26  ust.  4  ustawy  Pzp  w  zakresie 
wątpliwości  dotyczących  niezgodności  przedstawionej  koncepcji  z  wymaganiami  zawartymi 
w PFU. Na powyższe wezwanie konsorcjum ROSA-BUD w piśmie z dnia 22 stycznia 2016 r. 
ograniczyło  się  do  udzielenia  odpowiedzi,  że  załączona  koncepcja  zgodna  jest  z  treścią 
SIWZ.  Dodatkowo  konsorcjum  ROSA-BUD  przywołało  definicję  koncepcji  architektonicznej 
jaką  znalazło  na  Wikipedii.  Ponadto,  konsorcjum  ROSA-BUD  wskazało,  że  „powstanie 
projektu  koncepcyjnego  to  pierwsza  faza  projektowania,  dlatego  projekt  ten  przedstawia 
zamysł  projektanta  odnoszący  się  do  wyglądu  obiektu  oraz  sposobu  jego  funkcjonowania. 
Ma  on  na  celu  zakomunikować  zamawiającemu  myśl  architektoniczną  opartą  o  założenia 
projektowe”.  

Odwołujący  nie  zgodził  się  z  wykładnią  konsorcjum  ROSA-BUD,  które  uznaje 

koncepcję architektoniczną wskazaną w Rozdziale XIII pkt 3.3 SIWZ jako pismo mające na 
celu  zakomunikować  zamawiającemu  myśl  architektoniczną.  W  ocenie  odwołującego, 
koncepcja,  zgodnie  z  treścią  SIWZ  sporządzoną  przez  zamawiającego,  ma  za  zadanie 
potwierdzić  spełnianie  przez  oferowane  roboty  budowlane  (w  tym  prace  projektowe) 
wymagań określonych przez zamawiającego. Oznacza to, zdaniem odwołującego, że z jego 
treści musi wynikać, że z chwilą złożenia oferty oferowany stadion spełnia warunki określone 
w SIWZ (PFU) - przynajmniej w minimalnym, szczegółowo określonym zakresie. Koncepcja 
architektoniczna  jest  dokumentem,  który  potwierdza,  że  oświadczenie,  które  złożył 
wykonawca  jest  prawidłowe  w  danej  chwili  oraz  że  cena,  która  jest  elementem  oferty 
obejmuje wykonanie robót zgodnych z  wymaganiami zamawiającego określonymi  w SIWZ. 
Odwołujący zaznaczył, że nie można uznać, że jest to dokument, który coś „komunikuje”. 

Jak wskazał odwołujący, koncepcja jest przygotowywana w oparciu o postanowienia 

PFU, który zgodnie z treścią § 15 rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i formy 
dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych 
oraz  programu  funkcjonalno-  użytkowego  „służy  do  ustalenia  planowanych  kosztów  prac 
projektowych i robót budowlanych”, a zawarta w PFU część opisowa funkcjonalno-użytkowa 
stanowiąca podstawę do przygotowania koncepcji zgodnie z § 18 ust. 2 ww. rozporządzenia 
zawierała  „charakterystyczne  parametry  określające  wielkość  obiektu  lub  zakres  robót 
budowlanych”.  Takimi  charakterystycznymi  parametrami  określającymi  zakres  robót 
budowlanych jest m.in. rzędna płyty boiska, wysokość/rzędna pierwszego rzędu trybun, ilość 
miejsc na trybunach - szczegółowo opisane w przygotowanym przez zamawiającego PFU. 


Odwołujący  stwierdził,  że  w  przedstawionej  wraz  z  ofertą  koncepcji  konsorcjum 

ROSA-BUD  powyższe  parametry  odbiegają  od  określonych  w  PFU  (m.in.  rzędna  płyty 
boiska  o  3,3  m  w  stosunku  do  wymagań  PFU,  mniejsza  ilość  miejsc  siedzących,  brak 
wymaganego  podniesienia  o  1  m  nad  poziom  płyty  boiska  pierwszego  rzędu  wszystkich 
trybun).  

Jak  zauważył  odwołujący,  PFU  nie  dopuszczał  przekroczeń  lub  pomniejszenia 

przyjętych  parametrów,  a  były  one  podstawą  do  „ustalenia  planowanych  kosztów  prac 
projektowych i robót budowlanych”

zgodnie z § 15 rozporządzenia w sprawie szczegółowego 

zakresu  i  formy  dokumentacji  projektowej,  specyfikacji  technicznych  wykonania  i  odbioru 
robót  budowlanych  oraz  programu  funkcjonalno-użytkowego,  a  zmiany  przyjęte  
w  przedstawionej  koncepcji  mają  zasadniczy  wpływ  na  koszty  inwestycji.  Odwołujący 
zauważył, że  wprawdzie koncepcja architektoniczna nie jest prawnie  zdefiniowana, ale jest 
pojęciem  powszechnym  i  znanym  dla  osób  przygotowujących  projekty  architektoniczne. 
Koncepcja  architektoniczna  lub  inaczej  projekt  koncepcyjny  stanowi  I  etap  projektu 
budowlanego.  Przyjęte  w  koncepcji  rozwiązania  są  kontynuowane  i  rozwijane  w  projekcie 
budowlanym,  a  następnie  wykonawczym  i  nie  może  ona  zawierać  rozwiązań  sprzecznych  
z PFU i aktami prawnymi. 

Odwołujący  podkreślił,  że  nie  zarzuca  braków  w  koncepcji  konsorcjum ROSA-BUD, 

ale  podważa  przyjęte  w  niej  rozwiązania,  które  są  niezgodne  z  treścią  SIWZ,  PFU  
i  obowiązującymi  normami.  Odwołujący  wskazał,  że  zamawiający  nie  miał  obowiązku 
zażądania  koncepcji  architektonicznej  o  określonej  treści,  ale  jednak  taki  wymóg  umieścił  
w  dokumentacji  przetargowej,  a  co  za  tym  idzie,  musi  ona  spełniać  wyraźnie  określone 
wymagania  -  nawet  jeżeli  treść  definicji  z  Wikipedii  wskazuje  na  co  innego.  Chybiony  jest 
więc,  w  ocenie  odwołującego,  zarzut  konsorcjum  ROSA-BUD,  że  odwołujący  sugeruje,  że 
jeżeli  czegoś  nie  ma  na  rysunkach  wchodzących  w  skład  koncepcji,  to  nie  będzie 
zrealizowane.  Odwołujący  zaznaczył,  że  niezgodności  w  treści  koncepcji  podważają 
prawidłowość  złożonego  wraz  z  ofertą  oświadczenia  woli  i  zaoferowanej  ceny,  bowiem 
zadaniem  koncepcji  jest  potwierdzenie  w  tym  określonym  momencie,  że  zaoferowano 
zgodne z SIWZ świadczenie. 

Niezgodność  treści  koncepcji  konsorcjum  ROSA-BUD  w  zakresie  ilości  miejsc 

siedzących 

Odwołujący  stwierdził,  że  skoro  konsorcjum  ROSA-BUD  zrezygnowało  

z  merytorycznego  wyjaśnienia  treści  swojej  koncepcji,  a  zamiast  tego jedynie  oświadczyło, 

ż

e jest ona zgodna z SIWZ, to można przypuszczać, że wykonawca  wiedział, iż dokument 

również w pozostałym zakresie nie potwierdza, że przyjęte rozwiązania spełniają wymagania 


zamawiającego.  Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  zamawiający  w  ramach  dokumentów  
z  art.  25  ust.  1  ustawy  Pzp  nie  żądał  od  wykonawców  oświadczenia  o  tym,  że  wykonają 
zamówienie  zgodnie  z  SIWZ,  tylko  zażądał  dokumentu  koncepcji  architektonicznej,  
co oznacza, zdaniem odwołującego, że zamawiający jest wobec tego zobowiązany oceniać 
nie  treść  oświadczenia  wykonawcy,  tylko  rzeczywistą  treść  koncepcji  w  takim  kształcie,  
w jakim ją zaprezentował wykonawca. Odwołujący podkreślił, że z koncepcji przedstawionej 
przez konsorcjum ROSA-BUD wynika, że przyjęte w niej rozwiązania nie spełniają wymagań 
zamawiającego. 

Jak  wskazał  odwołujący,  zgodnie  z  treścią  Rozdziału  XIII  pkt  3.3  SIWZ  koncepcja 

powinna  zawierać  co  najmniej  rzut  trybun  z  pokazaniem  etapowania  i  liczby  miejsc 
siedzących  oraz  podziału  na  sektory  określone  w  Rozdziale  III  ust.  4,  pkt  B.  Odwołujący 
wskazał  na  postanowienie  Rozdziału  III  pkt  4  SIWZ  i  stwierdził,  że  przedstawiony  
w  koncepcji  konsorcjum  ROSA-BUD  rzut  trybun  z  pokazaniem  etapowania  i  liczby  miejsc 
siedzących oraz podziału na sektory nie spełnia wymogów SIWZ, gdyż: 

Trybuna główna mająca mieć minimalną pojemność 3500 miejsc siedzących została 

przedstawiona w koncepcji na 3274 miejsca siedzące, w tym: 

1)  Sektor 5 (etap 1) - 990 miejsc 

2)  Sektor 6 (etap 1) - 430 miejsc 

3)  Sektor 7 (etap 1) - 426 miejsc 

4)  Sektor 8 (etap 1) - 990 miejsc 

5)  Sektor VIP (etap 1) - 294 miejsca 

6)  Sektor PRASA (etap 1) - 144 miejsca 

Trybuna  równoległa  mająca  mieć  minimalną  pojemność  2000  miejsc  siedzących 

została zaprojektowana na 1608 miejsc siedzących, w tym: 

1)  Sektor 1 (etap 1) - 540 miejsc 

2)  Sektor 2 (etap 1) - 264 miejsca 

3)  Sektor 3 (etap 1) - 264 miejsca 

4)  Sektor 4 (etap 1) - 540 miejsc. 

Powyższe oznacza, jak wskazał odwołujący, że z treści w przedstawionej przez konsorcjum 
ROSA-BUD  koncepcji  wynika,  że  w  rzeczywistości  zaoferowano  4882  miejsca,  zamiast 
minimalnych  5500.  Co  za  tym  idzie,  ilości  opisane  na  rysunkach  wykonawcy  są 
nieprawdziwe i nie pokrywają się z ilościami wynikającymi z tych rysunków. 


Ponadto,  jak  zauważył  odwołujący,  zamawiający  w  wezwaniu  z  dnia  19  stycznia  

2016  r.  skierowanym  do  konsorcjum  ROSA-BUD  wskazał,  że  wprawdzie  „nie  stawiał 
wymogu  wrysowania  poszczególnych  jednostkowych  miejsc  siedzących,  tym  niemniej 
przedstawiony  rzut  trybun  sugeruje  ich  uwzględnienie  w  Państwa  koncepcji”.  Oznacza  to, 
zdaniem  odwołującego,  że  koncepcja  powinna  być  oceniona  z  uwzględnieniem  wszystkich 
podanych przez wykonawcę elementów, składających się na treść koncepcji.  

Odwołujący  podniósł  również,  że  przedstawiony  w  ofercie  konsorcjum  ROSA-BUD  

rzut  trybun  nie  spełnia  wymogów  licencyjnych  dla  klubów  ekstraklasy  na  lata  2015/2016.  
I tak: 

Zgodnie z  wymaganiami licencyjnymi minimalna  ilość miejsc siedzących  w sektorze 

VIP powinna wynosić 400, a zaprojektowano 294 miejsca. 

Zgodnie  z  wymaganiami  licencyjnymi  na  stadionie  należy  przewidzieć  sektor  dla 

drużyny  gości  w  ilości  minimum  5%  całości  widowni,  tj.  min.  275  miejsc.  W  załączonej 
koncepcji nie wyznaczono takiego sektora. 

Odwołujący  zwrócił  też  uwagę,  że  z  przedstawionych  rzutów  trybun  wynika,  

ż

e  zawierają  również  rozwiązania  niezgodne  z  wymogami  warunków  ewakuacji  z  trybun,  

w  zakresie  liczby  siedzisk  w  rzędach,  a  określonymi  w  normie  „PN  -  EN  13200-1.  Obiekty 
widowiskowe.  Część  1:  Wymagania  dotyczące  projektowania”.  Spełnienie  tego  wymogu 
postawiono  w  PFU  dla  stadionu  w  punkcie  2.8.I.D.  Warunki  ewakuacji.  Niezgodności  te 
występują każdorazowo w dwóch najwyższych rzędach sektorów 1, 2, 5, 8 na zewnętrznych 
częściach trybun, gdzie zaprojektowano odpowiednio 42 i 42 miejsca siedząca, a nawet 42, 
43 i 45 miejsc. Podobne niezgodności znajdują się w pozostałych rzędach reszty sektorów, 
gdzie  dla  jednostronnego  dojścia  zaprojektowano  rzędy  po  21  krzesełek.  Jak  wskazał 
odwołujący,  korekta  powyższych  niezgodności  spowoduje  ubytek  dodatkowych  ok.  80 
miejsc,  bądź  konieczność  zwiększenia  ilości  wejść  (womitoriów)  na  trybuny.  Odwołujący 
stwierdził, że sama koncepcja nie stanowi projektu architektonicznego, na podstawie którego 
będzie  realizowany  stadion  -  ale  jej  treść  ma  stanowić  potwierdzenie  zgodności  z  SIWZ  
i  PFU  oferty,  nie  może  być  więc  dokumentem,  którego  treść/rysunki  nie  potwierdzają 
prawidłowości oferowanych rozwiązań. W opinii odwołującego, zaniżona ilość krzesełek ma 
bezpośredni  wpływ  na  zwiększenie  kosztów  związanych  z  zakupem  dodatkowych,  ale 
przede  wszystkim  przyjęty  rozkład  miejsc  siedzących  musiałby  być  znacząco  zmieniony, 
ponieważ  według obecnej koncepcji brak jest rzeczywistego miejsca na ich zamontowanie, 
czyli  konieczne  byłoby  zwiększenie  powierzchni  konstrukcji  stadionu  co  pociągnie  kolejne 
koszty, nie uwzględnione w cenie. 


Niezgodność w zakresie poziomu pierwszego rzędu widowni 

Odwołujący podniósł, że z koncepcji konsorcjum ROSA-BUD wynika, że rzędy trybun 

zostały  sprowadzone  bezpośrednio  do  poziomu  płyty  boiska,  co  jest  niezgodne  z  punktem 
„I.3.I.A.  Parametry  boiska”  PFU,  gdzie  postawiono  wymóg  lokalizacji  pierwszego  rzędu 
widowni na wysokości ok. 1 m nad płytą boiska. W ocenie odwołującego, korekta powyższej 
niezgodności z PFU spowodowałaby ubytek kolejnych 1-2 rzędów trybuny, tj. 300-600 miejsc 
siedzących.  Odwołujący  wskazał,  że  koncepcja  w  takim  ujęciu,  jak  przedstawiło  ją 
konsorcjum ROSA-BUD obrazuje błędne rozwiązania, niezgodne z treścią SIWZ i powinna 
zostać  od  podstaw  zmieniona.  Odwołujący  stwierdził  również,  że  jeżeli  koncepcja  miałaby 
potwierdzać, że ofert jest zgodna z SIWZ, to zawarte w niej niezgodności mogą sugerować, 

ż

e  również  cena  oferty  została  źle  skalkulowana.  Jak  zauważył  odwołujący,  aby  spełnić 

wymagania zamawiającego konsorcjum ROSA-BUD musiałoby zlikwidować pierwsze rzędy, 
co  spowoduje  diametralną  zmianę  konstrukcji  trybun.  Dodatkowo,  konieczne  byłoby 
wykonanie przedniej ściany oporowej wraz z balustradami, wydłużenie tylnych trybun, które 
to  ze  względu  na  dużą  wysokość  są  najdroższe  w  wykonaniu  oraz  zmienić  konstrukcję 
stalową  zadaszenia,  aby  poprawnie  przykrywała  trybuny.  Zdaniem  odwołującego,  
z przedstawionej przez konsorcjum ROSA-BUD koncepcji nie wynika, aby brało pod uwagę 
takie koszty przy sporządzeniu oferty. 

Pozostałe niezgodności koncepcji z wymaganiami SIWZ 

4.1. Usytuowanie drogi pożarowej pod budynkiem 

Jak  wskazał  odwołujący,  zgodnie  z  treścią  rozporządzenia  Ministra  Infrastruktury  

z  dnia  12  kwietnia  2002  r.  w  sprawie  warunków  technicznych,  jakim  powinny  odpowiadać 
budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r., poz. 690) droga pożarowa nie może przebiegać 
pod  budynkiem.  Odwołujący  stwierdził,  że  odległości  liczy  się  od  najbardziej  wysuniętej 
części  elewacji  -  z  przekrojów  i  elewacji  wynika,  że  aby  spełnić  Warunki  Techniczne 
konieczne  będzie  przesunięcie  drogi  i  skarpy  w  kierunku  północnym,  co  oznacza,  

ż

e konsorcjum ROSA-BUD winno uwzględnić w ofercie dodatkowe roboty ziemne. Ponadto, 

taka  zmiana  spowoduje  poszerzenie/oddalenie  dróg  od  stadionu,  czyli  zwiększenie 
powierzchni zabudowy, co oznacza, że przyjęte przez konsorcjum ROSA-BUD rozwiązanie 
spowoduje,  że  stadion  wraz  z  infrastrukturą  nie  zmieści  się  na  działce  wskazanej  pod 
inwestycję. 

Ponadto,  jak  zauważył  odwołujący,  z  treści  rozporządzenia  Ministra  Spraw 

Wewnętrznych  i  Administracji  z  dnia  24  lipca  2009  r.  w  sprawie  przeciwpożarowego 
zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych (Dz. U. z 2009, poz. 1030) wynika, że § 12.2. 
„Droga  pożarowa  powinna  przebiegać  wzdłuż  dłuższego  boku  budynku,  o  którym  mowa  


w ust. 1 pkt 1-4, na całej jego długości, a w przypadku gdy krótszy bok budynku ma więcej 
niż  60  m  -  z  jego  dwóch  stron,  przy  czym  bliższa  krawędź  drogi  pożarowej  musi  być 
oddalona od ściany budynku o 5-15 m dla obiektów zaliczanych do kategorii zagrożenia ludzi 
i  o  5-25  m  dla  pozostałych  obiektów.  Pomiędzy  tą  drogą  i  ścianą  budynku  nie  mogą 
występować  stałe  elementy  zagospodarowania  terenu  lub  drzewa  i  krzewy  o  wysokości 
przekraczającej 3 m, uniemożliwiające dostęp do elewacji budynku za pomocą podnośników 
i drabin mechanicznych”. Odwołujący wskazał, że ukształtowanie bryły stadionu w koncepcji 
przedstawionej  przez  konsorcjum  ROSA-BUD  na  rysunkach  przekrojowych  oznaczonych 
jako  A-A  oraz  B-B  jest  takie,  że  droga  pożarowa  przebiega  w  odległości  mniejszej  niż  5m  
(w  zasadzie  częściowo  przebiega  pod  budynkiem),  a  ukształtowanie  elewacji  będzie 
uniemożliwiało dostęp do niej za pomocą podnośników i drabin mechanicznych stosowanych 
przez  wozy  bojowe  straży  pożarnej.  W  opinii  odwołującego,  możliwe  jest  poprowadzenie 
drogi  pożarowej  wzdłuż  projektowanej,  przeciwległej  trybuny  (północnej),  ale  dla 
przedstawionej przez konsorcjum ROSA-BUD koncepcji bryły stadionu,  koniecznym będzie 
odsunięcie  drogi  pożarowej  od  stadionu  o  ok.  5  m.  Spowoduje  to  jednak,  w  przekonaniu 
odwołującego,  zaprojektowanie  i  realizację  inwestycji  jako  całości  poza  terenem 
wyznaczonym  przez  zamawiającego  jako  obszar  opracowania  wskazany  w  PFU.  Oznacza 
to,  jak  zaznaczył  odwołujący,  że  rozwiązanie  zaproponowane  w  koncepcji  musiałoby  być 
zasadniczo  zmienione,  ale  w  takim  układzie  przedsięwzięcie  wykroczyłoby  poza  teren 
zaplanowany pod budowę. 

4.2. Brak wydzielonego sektora dla kibiców drużyny przyjezdnej 

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  z  treści  koncepcji  wynika,  że  nie  został  wydzielony 

sektor dla kibiców drużyny przyjezdnej, a co za tym idzie, nie pokazano osobnego wejścia 
zgodnego  z  wymaganiami  zawartymi  w  Podręczniku  Licencyjnym  wraz  z  buforami, 
gastronomią zapleczem sanitarnym, punktem pierwszej pomocy i drogą, która nie może się 
krzyżować z innymi grupami opisanymi w Podręczniku Licencyjnym. Nie uwzględnienie tego 
wymogu  w  koncepcji  oznacza,  jak  wskazał  odwołujący,  że  wykonawca  nie  przewidział  
w  swojej  ofercie  konieczności  wykonania  dodatkowych  ogrodzeń  zabezpieczających, 
oddzielnych  toalet  dla  gości  oraz  wygrodzenia  oddzielnej  drogi  wejściowej  na  zewnątrz 
stadionu. 

Odwołujący wskazał także na treść Podręcznika Licencyjnego dla klubów ekstraklasy 

na  sezon  2015/2016,  Kryteria  infrastrukturalne,  3.  Szczegółowe  kryteria  infrastrukturalne, 
Tabela str. 42, Numer 1.18, Kategoria A: „Miejsce dla kibiców drużyny gości - Co najmniej 
5% (pięć procent) łącznej liczby miejsc na Stadionie przewidzianej w stosownym zezwoleniu 
musi być udostępnione kibicom drużyny gości w oddzielnej strefie chyba, że ze względu na 
przebudowę  Stadionu  lub  decyzje  niezależnych  od  PZPN  organów  zewnętrznych 


udostępnienie miejsc kibicom drużyny gości będzie niemożliwe. Sektor gości musi posiadać 
indywidualne  miejsca  siedzące  z  oparciami.  Sektor  ten  musi  być  wydzielony  ogrodzeniem 
trwałym o wysokości minimum 2,2 m z każdej ze stron oraz z możliwością utworzenia wokół 
sektora strefy buforowej (wygrodzonej trwale, bądź organizowanej na poszczególne mecze) 
oraz  posiadać  wyjścia  ewakuacyjne  umożliwiające  jego  bezpieczne  opuszczenie.”. 
Odwołujący  zauważył  też,  że  Podręcznik  Licencyjny  na  str.  5  określa  również  stopień 
ważności kryteriów. I tak zdefiniowano, że kryterium kategorii „A” jest „obowiązkowe”. „Jeżeli 
Wnioskodawca nie spełnia któregokolwiek

 z Kryteriów A, wówczas Licencja uprawniająca do 

udziału  w  Rozgrywkach  Klubowych  UEFA  oraz  Rozgrywkach  Klubowych  PZPN,  nie  może 
zostać  przyznana,  chyba  że  wyraźnie  i  odrębnie  stwierdzono,  iż  niespełnienie  danego 
Kryterium  A,  skutkuje  jedynie  nieprzyznaniem  Licencji  uprawniającej  do  udziału  
w  Rozgrywkach  Klubowych  UEFA.  W  takiej  sytuacji  Licencja  uprawniająca  do  udziału  
w  Rozgrywkach  Klubowych  PZPN  może  być  przyznana,  jednakże  wnioskodawca  będzie 
podlegać  sankcjom  wymienionym  w  pkt.  5.4.1.3.  Podręcznika  Licencyjnego  PZPN.”  Dla 
kryterium 1.18 w Podręczniku Licencyjnym nie wskazuje się takiego wyłączenia, co oznacza,  
jak zaznaczył odwołujący, że jego spełnienie jest bezwzględnie obowiązkowe. 

Odwołujący podkreślił, że w koncepcji przedstawionej przez konsorcjum ROSA-BUD 

brak jest wydzielenia na stadionie odpowiedniej strefy dla drużyny gości. Stwierdził, że dla 
terenu  objętego  obszarem  opracowania  możliwe  jest  zaprojektowanie  stadionu  w  taki 
sposób, aby zapewniał  wydzielenie stosownej strefy dla kibiców gości oraz odpowiedniego 
dojścia do niej. Jednak w przypadku koncepcji przedstawionej przez konsorcjum ROSA-BUD 
zmiany konieczne do wprowadzenia w tej koncepcji w omawianym zakresie doprowadziłyby, 
zdaniem odwołującego, do dalszego zmniejszenia łącznej ilości miejsc na trybunie, na której 
już i tak zaprojektowano ilość miejsc mniejszą od określonej w PFU. 

4.3. Nieprawidłowa lokalizacja strefy VIP 

W  ocenie  odwołującego,  nie  jest  możliwe  zorganizowanie  obsługi  stadionu  zgodnie  

z  wymaganiami  zawartymi  w  Podręczniku  Licencyjnym.  Odwołujący  podniósł,  że 
zamieszczona  w  koncepcji  konsorcjum  ROSA-BUD  lokalizacja  strefy  VIP  wskazuje  na  jej 
całkowite odseparowanie, z jednej strony wejściami do sektorów „zwykłych” widzów „6” i „7” 
(patrz  rysunek  „RZUT  ZAGOSPODAROWANIA  SKALA  1:500”),  z  drugiej  strony  kubaturą 
mniejszej  sali  w  budynku  hali  sportowej  (patrz  rysunek  „PRZEKRÓJ  B-B  SKALA  1:500”). 
Oznacza to, w przekonaniu odwołującego, że wejście do strefy VIP będzie odbywać się tą 
samą drogą, jaką wchodzić będą „zwykli” kibice, co jest niezgodne z przepisami podanymi  
w Podręczniku Licencyjnym, bowiem kryterium Numer 1.23, Kategoria A, Stadion - miejsca 
dla VIP-ów (str. 44) wskazuje „Strefa VIP powinna znajdować się na środku głównej trybuny 
stadionu,  na  podwyższonym  stanowisku  powyżej  płyty  boiska  i  być  oddzielona  od 


pozostałych miejsc dla publiczności. Co do zasady, strefa VIP powinna znajdować się w tej 
samej  głównej  trybunie  stadionu,  co  szatnie,  pomieszczenia  dla  przedstawicieli  mediów, 
biura  administracji  itp.  Strefa  VIP  powinna  zawsze  posiadać  własne  oddzielne  wejście  
z  zewnątrz,  oddzielone  od  wejść  dla  publiczności  i  prowadzące  bezpośrednio  do  recepcji,  
a  stamtąd  bezpośrednio  do  miejsc,  z  których  goście  VIP  będzie  oglądać  mecz.”.  Dla 
kryterium  1.23  w  Podręczniku  Licencyjnym,  również  nie  wskazuje  się  wyłączenia 
pozwalającego  na  warunkowe  ograniczenie  jego  stosowania,  co  oznacza,  że  jest  jego 
spełnienie jest bezwzględnie obowiązkowe. 

Jak  zauważył  odwołujący,  identyczna  sytuacja  może  dotyczyć  mediów.  Wskazał,  

ż

e  w  Podręczniku  Licencyjnym  w  kryterium  Numer  1.50,  Kategoria  A,  Stadion  — 

Pomieszczenia  robocze  i  sala  do  konferencji  prasowych  jest  wskazane:  „Stadion  musi 
posiadać  odpowiednie  udogodnienia  dla  potrzeb  przedstawicieli  mediów:  a)  specjalne 
wejście  lub  (jeśli  istnieje  osobne  wejście  dla  fotoreporterów  i  pracowników  technicznych 
telewizji) wejścia na Stadion dla przedstawicieli mediów”. 

4.4. Pozostałe uchybienia 

Odwołujący stwierdził ponadto, że koncepcja zawiera niezgodności w zakresie: 

a)  lokalizacji  boksów,  które  zasłaniają  widoczność,  co  stanowi  kolejną  przesłankę 
wpływającą na zmniejszenie sumy krzesełek; 

b) nie uwzględnienie boksu sędziów technicznych i noszowych - co pozwala przypuszczać, 

ż

e nie ich realizacja nie została wyceniona; 

c) w koncepcji nie pokazano miejsc dla osób niepełnosprawnych (wymiary takich miejsc nie 
da  się  zamienić  1:1  za  zwykłe  krzesełko,  ponadto  dostęp  w/w  osób  na  wózku  inwalidzkim 
rządzi się szczególnymi przepisami (podjazdy, pochylnie, wymiary miejsca na trybunie). 

Podsumowując  odwołujący  stwierdził,  że  zamawiający  zezwalając  na  przedłożenie 

przez  konsorcjum  ROSA-BUD  zmienionej  koncepcji  pozwolił  wykonawcy  dokonać 
niedopuszczalnej  zmiany  oferty,  chociaż  powyższy  dokument  świadczył  bezspornie,  że 
zaoferowane  roboty  budowlane  były  niezgodne  z  SIWZ.  W  ocenie  odwołującego, 
zamawiający błędnie przyjął, że skoro koncepcja ma stanowić dokument określony w art. 25 
ust.  1  ustawy  Pzp,  to  może  być  dowolnie  zmieniana  i  uzupełniana.  W  sytuacji,  gdyby 
wykonawca  przedłożył  dokument,  z  którego  treści  wynikałoby,  że  zalega  z  płatnością 
podatków,  to  żądanie  przedłożenia  nowego  dokumentu  byłoby  bezcelowe,  gdyż  jego  treść 
nie  budziłaby  wątpliwości.  Podobnie,  gdyby  wykonawca  zaoferował  urządzenie  
o  określonych  przez  producenta  parametrach,  nie  spełniających  wymagań  SIWZ  i  na 
potwierdzenie  tego  przedłożył  foldery  i  ulotki.  Żądanie  nowych  folderów  czy  ulotek  byłoby 


bezzasadne, gdyż nie można zmienić treści oferty. 

Zdaniem odwołującego, uzupełnienie oferty na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp 

mogłoby  mieć  miejsce,  gdyby  koncepcji  w  ogóle  nie  przedłożono  lub  gdyby  nie  zawierała 
wymaganych  elementów.  W  takiej  bowiem  sytuacji  zamawiający  nie  miałby  pewności  czy 
oferta  wykonawcy  została  przygotowana  zgodnie  z  SIWZ.  Odwołujący  zaznaczył,  że 
koncepcja konsorcjum ROSA-BUD, zarówno pierwotna, jak i zmieniona, zawiera rozwiązania 
sprzeczne  z  SIWZ,  PFU  oraz  obowiązującymi  normami. Odwołujący  stwierdził,  że  przyjęte 
przez  wykonawcę  rozwiązania  projektowe  rzutują  na  sposób  skosztorysowania  oferty. 
Nieprawidłowe  rozwiązania  architektoniczne  przyjęte  w  koncepcji  stanowiły  podstawę  do 
obliczenia  zaoferowanej  ceny  i  ta  niezgodność  nie  może  być  w  żaden  sposób  sanowana.  
W przekonaniu odwołującego, działanie zamawiającego, który uznał, że wymiana koncepcji 
spowoduje  uznanie  oferty  konsorcjum  ROSA-BUD  za  zgodną  z  SIWZ  było  działaniem 
naruszającym zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Odwołujący 
wskazał,  że  wykonawca  nie  uwzględnił  w  swojej  ofercie  szczegółowych  wymagań 
zamawiającego,  który  sam  te  wymagania  ustanowił,  a  następnie  dopuścił  do  fikcyjnego 
poprawienia  oferty.  Odwołujący  podkreślił,  że  konsorcjum  ROSA-BUD  poprawiło  jedynie 
treść  koncepcji  (w  dalszym  ciągu  niezgodną  z  SIWZ  i  PFU  w  zakresie  podstawowych 
wymogów),  ale  nie  miało  już  możliwości  poprawienia  ceny  ofertowej  z  uwzględnieniem 
wprowadzonym do koncepcji zmian.  

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  oraz  nakazanie  zamawiającemu  

w trybie art. 192 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp unieważnienia czynności wyboru oferty konsorcjum 
ROSA-BUD 

jako 

najkorzystniejszej, 

przeprowadzenie 

ponownej 

oceny 

ofert  

i w konsekwencji odrzucenie oferty konsorcjum ROSA-BUD, oraz wybór oferty odwołującego 
jako najkorzystniejszej. 

Przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  zgłosiło 

konsorcjum ROSA-BUD. 

Na rozprawie strony podtrzymały dotychczas prezentowane stanowiska.  


Krajowa 

Izba 

Odwoławcza, 

rozpoznając 

złożone 

odwołanie 

na 

rozprawie  

i uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy w sprawie, w tym w szczególności treść 
specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  wraz  z  załącznikami,  treść  oferty  złożonej 
przez  Konsorcjum  ROSA-BUD,  treść  wezwania  skierowanego  przez  zamawiającego  do 
odwołującego w dniu 8 stycznia 2016 r., treść wyjaśnień odwołującego z dnia 15 stycznia 
2016  r.,  treść  pisma  zamawiającego  skierowanego  do  zamawiającego w  dniu  19  stycznia 
2016  r.,  treść  pisma  odwołującego  z  dnia  22  stycznia  2016  r.  skierowanego  do 
zamawiającego,  informację  o  wynikach  oceny  ofert  z  dnia  25  stycznia  2016  r.,  oraz 
dokumenty  wskazane  w  treści  uzasadnienia,  jak  również  stanowiska  stron  i  uczestnika 
postępowania  zaprezentowane  na  piśmie  i  ustnie  do  protokołu  posiedzenia  i  rozprawy, 
ustaliła i zważyła co następuje. 

Izba  stwierdziła,  że  odwołujący  legitymuje  się  interesem  we  wniesieniu  środka 

ochrony prawnej, o którym mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Zakres zarzutów, w sytuacji 
ich  potwierdzenia  się,  wskazuje  na  pozbawienie  odwołującego  możliwości  uzyskania 
zamówienia  i  jego  realizacji,  narażając  go  tym  samym  na  poniesienie  w  tym  zakresie 
wymiernej szkody. 

Izba  ustaliła,  że  rozpoznawane  przez  Izbę  odwołanie  dotyczy  postępowania  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  które  zostało  wszczęte  po  dniu  19  października  
2014 r., tj. po wejściu w życie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy 
–  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2014  r.  poz.  1232).  Uwzględniając  dyspozycję  
art. 3 wskazanej ustawy, Izba rozpoznała niniejsze odwołanie w oparciu o przepisy ustawy 
Pzp w brzmieniu obowiązującym aktualnie. 

Rozpoznając  odwołanie  w  granicach  podniesionych  zarzutów  Izba  uznała,  że  nie 

podlega ono uwzględnieniu.  

Izba  ustaliła,  że  przedmiot  zamówienia  obejmuje  wykonanie  robót  rozbiórkowych 

obecnej infrastruktury sportowej zlokalizowanej na nieruchomości położonej w Radomiu przy 
ul. Struga na działkach ew. nr 74/6, 74/7, 74/8, 74/23 oraz na części działek nr 75, 78, 81 
oraz  zaprojektowanie  na  tej  nieruchomości  obiektu  sportowego,  w  skład  którego  wchodzić 
będzie  hala  sportowo-widowiskowa  i  stadion  piłkarski,  jak  również  kompleksowa  realizacja 
(wykonanie  robót  budowlanych  w  systemie  „pod  klucz”)  obiektu  zaprojektowanej  hali 
widowiskowo-sportowej  oraz  etapu  I  stadionu  sportowego  (Rozdział  III  pkt  2  specyfikacji 
istotnych warunków zamówienia).   

W  Rozdziale  XIII  pkt  3.3  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  zamawiający 

postawił  wobec  wykonawców  wymóg  złożenia  wraz  z  ofertą  w  celu  oceny  spełniania 


minimalnych wymagań dla zakresu określonego w Programie Funkcjonalno-Użytkowym dla 
stadionu  piłkarskiego  (jako  dokumentu  na  potwierdzenie,  że  oferowane  usługi,  dostawy  
i  roboty  budowlane  potwierdzają  spełnieni  wymagań  opisanych  przez  zamawiającego) 
złożenia koncepcji projektowej/architektonicznej, której zakres ma obejmować co najmniej: 

a)  PZT  (plan  zagospodarowania  terenu)  z  pokazaniem  w  szczególności  relacji 

względem hali sportowo-widowiskowej, drogi pożarowej, skarpy; 

b)  Rzut  trybun  z  pokazaniem  etapowania  i  liczby  miejsc  siedzących  oraz  podziału  na 

sektory określone w Rodz. III ust. 4 pkt B; 

c)  Min. 2 wizualizacje etapu I – z poziomu człowieka, z lotu ptaka; 

d)  Min. 2 wizualizacje etapu II - z poziomu człowieka, z lotu ptaka; 

Zamawiający zastrzegł, że brak w ofercie dokumentów, o których mowa w pkt 3.3 i ich nie 
uzupełnienie  we  wskazanym  przez  zamawiającego  terminie  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy 
Pzp stanowić będzie podstawę do odrzucenia oferty.  

Izba  stwierdziła,  że  rozpoznając  przedmiotową  sprawę  nie  można  pominąć 

okoliczności,  że  zamawiający  przypisał  koncepcji  projektowej/architektonicznej  określoną 
rolę, tj. że będzie ona stanowiła dokument składany na potwierdzenie, że oferowane usługi, 
dostawy  i  roboty  budowlane  potwierdzają  spełnianie  wymagań  opisanych  przez 
zamawiającego,  a  zatem  dokument,  o  którym  mowa  w  art.  25  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp. 
Zamawiający  w  sposób  nie  budzący  wątpliwości  postanowił  też  w  SIWZ,  że  dokument  ten 
podlega uzupełnieniu na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Na okoliczność, iż przypisanie 
ww.  koncepcji  konkretnej  roli  w  postępowaniu  było  działaniem  celowym  wskazuje  funkcja, 
jaką zamawiający przypisał Zbiorczemu Zestawieniu Kosztów, co do którego jednoznacznie 
zamawiający ujął, że stanowi ono treść oferty i nie podlega uzupełnieniu  (Rozdział XIII pkt 
3.4 SIWZ).  

Izba  wzięła  również  pod  uwagę  charakter  przedmiotu  zamówienia,  który  polega  na 

wykonaniu  prac  projektowych  i  robót  budowlanych  dotyczących  obiektu  sportowego. 
Elementem  przedmiotu  zamówienia  było  m.in.  wykonanie  projektu  koncepcyjnego 
wielobranżowego  stadionu  wraz  z  wizualizacją  w  terminie  60  dni  od  dnia  zawarcia  umowy 
(Rozdział III pkt 4.1 lit. A oraz Rozdział VII pkt 1 ppkt 3 SIWZ).  

Mając  powyższe  na  względzie,  wobec  roli,  jaką  przypisał  zamawiający  spornej 

koncepcji,  a  także  biorąc  pod  uwagę,  że  prace  projektowe,  w  tym  wykonanie  projektu 
koncepcyjnego  stadionu,  mają  być  realizowane  po  podpisaniu  umowy  w  toku  wykonania 
przedmiotu  zamówienia,  brak  jest  podstaw  do  twierdzenia,  że  koncepcja  składana  przez 
wykonawców  w  związku  z  wymaganiem  określonym  w  Rozdziale  XIII  pkt  3.3.  SIWZ 


stanowiła  zobowiązanie  wykonawcy,  które  nie  może  ulec  zmianie.  Powyższe  potwierdza 
treść pkt 1.1.2. Programu Funkcjonalno-Użytkowego, zgodnie z którym projekt koncepcyjny 
wielobranżowy  tworzony  przez  wykonawcę  w  toku  realizacji  zamówienia  powinien 
uwzględniać  uwagi  i  sugestie  zamawiającego  zgłoszone  do  koncepcji,  którą  wykonawca 
będzie zobligowany złożyć wraz z ofertą. 

Reasumując,  Izba  stwierdziła,  że  w  przedmiotowej  sprawie  znaczenie  spornego 

dokumentu  należy  oceniać  w  świetle  wymagań  i  znaczenia  przypisanego  mu  przez 
zamawiającego.  Powyższe  jest  uzasadnione  tym  bardziej,  że  rola,  jaką  przypisał  spornej 
koncepcji  zamawiający  w  treści  SIWZ  nie  została  zakwestionowana  przez  wykonawców.  
W orzecznictwie ugruntowany jest zaś pogląd i z tym należy się zgodzić, że jeżeli określone 
wymogi  zostały  wyartykułowane  w  SIWZ  i  nie  zostały  skutecznie  zakwestionowane  w  toku 

ś

rodków ochrony prawnej, to co do zasady są wiążące dla wykonawców. 

Izba  zważyła  również,  że  w  złożonym  odwołaniu  odwołujący  nie  kwestionuje 

możliwości uzupełnienia spornej koncepcji na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, ogranicza  
zaś tę możliwość wyłącznie do sytuacji, gdy wykonawca nie złożył koncepcji lub gdy złożona 
koncepcja nie zawiera w swojej treści elementów istotnych dla zamawiającego. Tymczasem 
brak jest podstaw do takiego ograniczenia możliwości uzupełnienia dokumentu. Art. 26 ust. 3 
ustawy  Pzp  zobowiązuje  zamawiającego  do  wezwania  wykonawcy  do  uzupełnienia 
oświadczeń  lub  dokumentów  w  przypadku  ich  nie  złożenia,  ale  również  w  sytuacji,  gdy 
złożone dokumenty zawierają błędy. W tym miejscu wskazać należy, że celem art. 26 ust. 3 
ustawy  Pzp  było  odformalizowanie  postępowania  i  pozwolenie  wykonawcom, którzy  złożyli 
oferty korzystne pod względem kryteriów oceny ofert i korzystne merytorycznie na usunięcie 
uchybień w oznaczonym ustawą zakresie.  

Izba  uznała,  że  stwierdzoną  przez  zamawiającego  niezgodność  koncepcji  z  treścią 

Programu Funkcjonalno-Użytkowego należy w okolicznościach przedmiotowej sprawy uznać 
za błąd, który może ulec poprawieniu w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.  

Nie znalazły potwierdzenia wątpliwości odwołującego co do możliwości uzupełnienia 

przedmiotowego dokumentu z uwagi na konieczność potwierdzenia spełniania wymogów na 
dzień  składania  ofert.  Izba  przychyliła  się  do  stanowiska  zamawiającego  i  konsorcjum 
ROSA-BUD, iż nie można wykluczyć, że konsorcjum ROSA-BUD na etapie przygotowywania 
oferty  stworzyło  różne  koncepcje  na  użytek  przedmiotowego  postępowania,  a  co  za  tym 
idzie,  brak  jest  podstaw  do  twierdzenia,  że  przekazana  na  wezwanie  zamawiającego 
koncepcja nie potwierdza wymagań zamawiającego na dzień składania ofert.  

Za  niezasadne  Izba  uznała  również  twierdzenia  odwołującego  o  tym,  że  zmiana 

koncepcji pociąga za sobą szereg konsekwencji w zakresie kosztorysowania oferty i zmianę 


ceny.  Izba  wzięła  pod  uwagę  wyjaśnienia  konsorcjum  ROSA-BUD,  że  na  tym  etapie 
postępowania,  wobec  jego  charakteru,  to  Program  Funkcjonalno-Użytkowy  określa  treść  
i  przedmiot  zamówienia  i  na  tej  podstawie  konsorcjum  ROSA-BUD  dokonało  kalkulacji 
zaoferowanej  ceny.  Oświadczenie  konsorcjum  ROSA-BUD  jest  zgodne  z  dyspozycją  §  15 
rozporządzenia  w  sprawie  szczegółowego  zakresu  i  formy  dokumentacji  projektowej, 
specyfikacji  technicznych  wykonania  i  odbioru  robót  budowlanych  oraz  programu 
funkcjonalno-użytkowego,  zgodnie  z  którym  Program  Funkcjonalno-Użytkowy  służy  do 
ustalenia  planowanych  kosztów  prac  projektowych  i  robót  budowlanych,  przygotowania 
oferty,  szczególnie  w  zakresie  obliczenia  ceny  oferty  oraz  wykonania  prac  projektowych.  
Z  tego  też  względu  Izba  nie  wzięła  pod  uwagę  złożonego  przez  odwołującego  na 
posiedzeniu Zestawienia kosztów.  

Na  uwzględnienie  nie  zasługują  także  pozostałe  zarzuty  podniesione  przez 

odwołującego wskazujące na niezgodność koncepcji złożonej przez konsorcjum ROSA-BUD 
z treścią SIWZ i Programu Funkcjonalno-Użytkowego. Izba, mając na uwadze rolę spornej 
koncepcji  w  przedmiotowym  postępowaniu,  a  także  charakter  przedmiotu  zamówienia, 
uznała,  że  wątpliwości  w  tym  zakresie  zostały  przez  konsorcjum  ROSA-BUD  wyjaśnione 
pismem z dnia 22 stycznia 2016 r. Ewentualne dalsze wątpliwości zamawiającego mogłyby 
być  wyjaśnione  w  trybie  przewidzianym  przez  zamawiającego  w  SIWZ.  Z  uwagi  na 
powyższe, bez znaczenia dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy pozostają złożone przez 
odwołującego:  opinia  z  zakresu  ochrony  przeciwpożarowej  zatytułowana  „Ocena 
projektowanego  dojazdu  pożarowego  do  projektowanego  obiektu  stadionu  sportowego  
w  Radomiu  w  świetle  wymagań  przepisów  przeciwpożarowych”  sporządzona  przez  K.  M., 
rzeczoznawcę 

ds. 

zabezpieczeń 

przeciwpożarowych 

oraz 

opinia  

z  zakresu  ochrony  przeciwpożarowej  dotycząca  zapewnienia  dojazdu  dla  pojazdów  służb 
ratowniczych  (drogi  pożarowej)  stadionu  sportowego  (stadium  koncepcji)  zlokalizowanego  
w Radomiu pomiędzy ulicami Struga, Zborowskiego i 11 listopada sporządzona przez H. B., 
rzeczoznawcę ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych, jak też złożone materiały pomocnicze. 
Z  tych  samych  względów  bez  wpływu  na  wynik  przedmiotowej  sprawy  pozostaje  również 
złożona  przez  konsorcjum  ROSA-BUD  opinia  sporządzona  przez  S.  M.,  rzeczoznawcę  ds. 
zabezpieczeń przeciwpożarowych.  

Mając  powyższe  na  uwadze  Izba  stwierdziła,  że  nie  potwierdziły  się  zarzuty 

naruszenia przez zamawiającego art. 26 ust. 3, art. 87 ust. 1 oraz art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy 
Pzp. Co za tym idzie, nie znalazł potwierdzenia  również  zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 
ustawy Pzp.      

Z  uwagi  na  powyższe,  na  podstawie  art.  192  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp,  orzeczono  jak  

w sentencji.  


O  kosztach  postępowania  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  ustawy  Pzp 

oraz  §  5  ust.  3  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  
w    sprawie  wysokości  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 
odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41,  poz.  238).  Izba  za  zasadne  uznała 
koszty  wynagrodzenia  pełnomocnika  zamawiającego  w  kwocie  3 600  PLN,  zgodnie  ze 
złożonym rachunkiem.  

Przewodniczący:      …………………