Sygn. akt: KIO 1521/16
POSTANOWIENIE
z dnia 24 sierpnia 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Marzena Teresa Ordysińska
Protokolant:
Paweł Puchalski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w dniu 24 sierpnia 2016 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
12 sierpnia br. przez wykonawcę
Multiconsult Polska spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez Regionalną
Dyrekcję Ochrony Środowiska w Szczecinie
przy udziale wykonawcy
Dom Inżynierski PROMIS spółka akcyjna w Szczecinie,
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
p o s t a n a w i a:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Multiconsult
Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie kwoty 15 000,00 zł (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a ust. 1 i 198b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie – w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Szczecinie.
Przewodniczący:
………………………
Sygn. akt: KIO 1521/16
U z a s a d n i e n i e
I
. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Szczecinie (zwana dalej Zamawiającym),
prowadzi postępowanie, na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 z późn. zm.; dalej: Prawo zamówień
publicznych lub ustawa), którego przedmiotem jest pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu
w ramach projektu LIFE13 NAT/PL/D00009 (okres trwania 2014 - 2019 r.) pn. „Active
protection of water-crowfoots habitats and restoration of wildlife corridor in the River Drawa
basin in Poland" "Czynna ochrona siedlisk włosieniczników i udrożnienie korytarza
ekologicznego zlewni rzeki Drawy w Polsce".
W dniu 12 sierpnia 2016 r. wykonawca Multiconsult Polska spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Warszawie (dalej: Odwołujący) wniósł odwołanie, zarzucając
Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
art. 7 ust 1 Prawa zamówień publicznych w zw. z art. 7 ust 3 Prawa zamówień
publicznych w zw. z art. 8 ust. 1 w zw. z art. 8 ust 3 Prawa zamówień publicznych w zw.
z art. art. 16 ustawy o zmianie ustawy prawo zamówień publicznych oraz niektórych
innych ustaw z dnia 22 czerwca 2016 roku (dalej zwanej „ustawą nowelizującą") w zw.
z art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji poprzez uznanie
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa dokonanemu przez Promis w zakresie
wszystkich załączników do wyjaśnień tego wykonawcy z dnia 1 sierpnia 2016 roku,
o których mowa w pkt 11.4, lll.l. oraz III.3. tych wyjaśnień, a także w zakresie stron
2,3,11,12 wykazu osób (załącznik nr 6 do SIWZ) załączonego do pisma Promis pt.
„Uzupełnienie" z dnia 1 sierpnia 2016 roku i w konsekwencji utajnienie ww. dokumentów,
przepis art. 91 ust. 1 Prawa zamówień publicznych w zw. z art. 16 ustawy o zmianie
ustawy prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw z dnia 22 czerwca
2016 roku poprzez błędne przeprowadzenie czynności badania i oceny ofert oraz
wybranie oferty Promis jako oferty najkorzystniejszej,
ewentualnie, na wypadek, w którym Krajowa Izba Odwoławcza:
a)
uzna zarzut 1 oraz 2 za niezasadny lub
b)
uzna te zarzuty za zasadne merytorycznie, lecz przyjmie, że nie mają one wpływu na
wynik postępowania, a co za tym idzie nie stanowią podstawy do uwzględnienia
odwołania,
Odwołujący zarzucał naruszenie:
przepisu art. 89 ust. 1 pkt 4 Prawa zamówień publicznych w zw. z art. 90 ust.3 Prawa
zamówień publicznych w zw. z art. 16 ustawy o zmianie ustawy prawo zamówień
publicznych oraz niektórych innych ustaw z dnia 22 czerwca 2016 roku poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty Promis pomimo tego, że oferta ta zawiera cenę rażąco
niską, a złożone przez tego wykonawcę wyjaśnienia tę okoliczność potwierdziły,
przepisu art. 87 ust. 1 Prawa zamówień publicznych w zw. z art. 26 ust. 3 i 4 Prawa
zamówień publicznych w zw. z art. 7 ust. 1 Prawa zamówień publicznych w zw. z art. 16
ustawy o zmianie ustawy prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw
z dnia 22 czerwca 2016 roku poprzez dopuszczenie do zmiany treści oferty w zakresie
dotyczącym Koordynatora Zespołu Inżyniera Kontraktu, którego doświadczenia
stanowiło kryterium oceny ofert, a co za tym oferta w tym zakresie nie mogła podlegać
procedurze uzupełnień i wyjaśnień,
przepisu art. 24 ust.2 pkt 4 Prawa zamówień publicznych w zw. z art. 24 ust. 4 Prawa
zamówień publicznych w zw. z art. 16 ustawy o zmianie ustawy prawo zamówień
publicznych oraz niektórych innych ustaw z dnia 22 czerwca 2016 roku poprzez
zaniechanie wykluczenia Promis w sytuacji, gdy wykonawca ten nie wykazał spełnienia
warunku udziału w postępowaniu w zakresie osób zdolnych do wykonania zamówienia
tj. Koordynatora Zespołu Inżyniera Kontraktu oraz Specjalisty ds. zamówień publicznych,
przepisu art. 91 ust. 1 p .z. p. w zw. z art. 16 ustawy o zmianie ustawy prawo zamówień
publicznych oraz niektórych innych ustaw z dnia 22 czerwca 2016 roku poprzez błędne
przeprowadzenie czynności badania i oceny ofert i w konsekwencji zaniechanie wyboru
oferty złożonej przez odwołującego jako oferty najkorzystniejszej oraz wybór jako oferty
najkorzystniejszej oferty złożonej przez Promis.
W oparciu o powyższe zarzuty, Odwołujący wnosił o:
nakazanie zamawiającemu unieważnienia czynności w postaci wyboru oferty
najkorzystniejszej oraz badania i oceny ofert,
nakazanie zamawiającemu odtajnienie dokumentów w postaci załączników do wyjaśnień
Promis z dnia 1 sierpnia 2016 roku, o których mowa w pkt II. 4, lll.l. oraz 111.3. tych
wyjaśnień, a także w zakresie stron 2,3,11,12 wykazu osób (załącznik nr 6 do SIWZ)
załączonego do pisma Promis pt. „Uzupełnienie" z dnia 1 sierpnia 2016 roku,
nakazanie zamawiającemu dokonania czynności powtórnego badania i oceny ofert,
nakazanie zamawiającemu ponownego przeprowadzenia czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej.
Pismem z dnia 23 sierpnia 2016 r. Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
przedstawione w odwołaniu.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił przystąpienie
wykonawca Dom Inżynierski PROMIS spółka akcyjna w Szczecinie, który prawidłowo
zawiadomiony o terminie posiedzenia, do zamknięcia posiedzenia nie wniósł sprzeciwu.
II. Izba ustaliła, co następuje:
Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty odwołania;
przystępujący po stronie Zamawiającego nie wniósł sprzeciwu.
Zgodnie z art. 186 ust. 3 Prawa zamówień publicznych, jeżeli uczestnik postępowania
odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniesie
sprzeciwu co do uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez
zamawiającego, Izba umarza postępowanie, a zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
Wobec powyższych ustaleń, Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że zachodzą
przesłanki do wydania postanowienia o umorzeniu postępowania odwoławczego na
podstawie art. 186 ust. 3 Prawa zamówień publicznych. Ponadto, w związku z art. 186 ust. 6
pkt 2b Prawa zamówień publicznych, Izba postanowiła o zwrocie Odwołującemu
uiszczonego wpisu od odwołania.
Reasumując, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ……………