Sygn. akt KIO 1578/16
WYROK
z dnia 7 września 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Grabarczyk
Protokolant: Agata Dziuban
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 września 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 sierpnia 2015 r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia WYROBEK Sp. z o.o. w Rudołtowicach,
Przedsiębiorstwo Inżynierii Komunalnej Sp. z o.o. w Pszczynie w postępowaniu prowadzonym
przez zamawiającego Województwo Śląskie - Śląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w
Katowicach
przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia RPM S.A. w
Lublińcu, RPM Sp. z o.o. w Lublińcu zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. uwzględnia odwołanie i nakazuje Województwu Śląskiemu - Śląskiemu Zarządowi Melioracji i
Urządzeń Wodnych w Katowicach unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty i
odrzucenia oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia WYROBEK
Sp. z o.o. w Rudołtowicach, Przedsiębiorstwo Inżynierii Komunalnej Sp. z o.o. w Pszczynie na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych oraz nakazuje powtórzenie
czynności badania i oceny ofert;
2. kosztami postępowania obciąża Województwo Śląskie - Śląski Zarząd Melioracji i Urządzeń
Wodnych w Katowicach i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia WYROBEK Sp. z o.o. w Rudołtowicach, Przedsiębiorstwo Inżynierii
Komunalnej Sp. z o.o. w Pszczynie tytułem wpisu od odwołania;
2.2. zasądza od Województwa Śląskiego - Śląskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w
Katowicach na rzecz wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia WYROBEK
Sp. z o.o. w Rudołtowicach, Przedsiębiorstwo Inżynierii Komunalnej Sp. z o.o. w Pszczynie kwotę
13 600 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Katowicach.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 1578/16
Uzasadnienie
Zamawiający – Województwo Śląskie – Śląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w
Katowicach – prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29
stycznia 2004 roku - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm.), dalej jako:
„ustawa” lub „Pzp” postępowanie o udzielenie zamówienia, którego przedmiotem jest „Regulacja
cieku Goczałkowickiego w km 0+750 -4+200. Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało 9
czerwca 2016 r. w Biuletynie Zamówień Publicznych pod pozycją 78061. Wartość zamówienia jest
mniejsza niż kwota wskazana w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
W związku z przesłaniem przez zamawiającego informacji o wyniku postępowania 23
sierpnia 2015 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia WYROBEK Sp. z
o.o. w Rudołtowicach, Przedsiębiorstwo Inżynierii Komunalnej Sp. z o.o. w Pszczynie wnieśli
odwołanie. Zachowany został termin ustawowy i obowiązek przekazania zamawiającemu kopii
odwołania.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu, że przez czynności odrzucenia oferty odwołującego
jako zawierającą błąd w obliczeniu ceny, zaniechanie poprawienia omyłki w ofercie odwołującego
jako oczywistej omyłki rachunkowej lub innej pomyłki oraz wybór jako najkorzystniejszej oferty
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia RPM S.A. w Lublińcu, RPM Sp.
z o.o. w Lublińcu, dalej jako „Konsorcjum RPM”, której złożenie stanowiło czyn nieuczciwej
konkurencji, zamawiający naruszył art. 7 ust. 1 w związku z art. 89 ust. 1 pkt 2 i 6 oraz art. 87 ust.
2 Pzp. Wniósł o nakazanie zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty
odwołującego, poprawienia w ofercie odwołującego oczywistej omyłki rachunkowej i/lub innej
omyłki oraz dokonanie odpowiedniej zmiany ceny oferty oraz dokonanie powtórnego badania ofert,
w tym oferty odwołującego oraz w konsekwencji dokonania wyboru tej oferty jako
najkorzystniejszej. Żądał ponadto odrzucenia oferty Konsorcjum RPM oraz zasądzenia od
zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa
procesowego.
W uzasadnieniu odwołujący podniósł, że pismem z 11 sierpnia 2016 r. złożył wyjaśnienia, w
których wskazał na niezamierzony charakter omyłki będący skutkiem działania programu
komputerowego. Wywodził, że przepisy art. 87 ust. 2 Pzp powinny być interpretowane szeroko, a
sam zamawiający dostrzegł popełnioną omyłkę, czemu dał wyraz w wezwaniu odwołującego do
złożenia wyjaśnień. Wskazał, że w jego ocenie stwierdzona nieprawidłowość jest to oczywistą
omyłką rachunkową i jako taka winna zostać poprawiona na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 2 Pzp,
gdyż polega na błędnym działaniu arytmetycznym. Odwołujący wywodził, że nawet jeżeli by uznać
stanowisko zamawiającego, że w rozpatrywanym przypadku nie nastąpiła oczywista omyłka
rachunkowa, to niewątpliwie zaistniała inna oczywista omyłka, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3
Pzp. Wyjaśnił trzeba, że poprawienie omyłki nie spowoduje istotnych zmian w treści oferty.
Uwzględnienie wniosku odwołującego spowodowałoby wzrost ceny ofertowej z kwoty 8 616 496,39
zł brutto do kwoty 9 383 177,77 zł brutto. Jednak cena oferty odwołującego byłaby niższa niż cena
zwycięskiego konsorcjum, która wynosi 9 525 209,91 zł. Różnica w cenie w wysokości 623 318,20
zł netto, stanowi ok 7,5 % ceny pierwotnie zaproponowanej przez odwołującego, w stosunku do
ceny powstałej w wyniku naprawienia nieprawidłowości.
Uzasadniając zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp odwołujący wywodził, że
Konsorcjum RPM zastosowało w ofercie ceny materiałów poniżej ich wartości rynkowej.
Konsorcjum RPM przystąpiło do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
zachowując termin ustawowy oraz obowiązek przekazania kopii przystąpienia zamawiającemu i
odwołującemu. Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania.
Izba ustaliła, że odwołanie nie podlega odrzuceniu i przeprowadziła rozprawę, podczas której
odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nie podtrzymał zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 3
Pzp. Przystępujący podtrzymał dotychczasowe stanowisko. Zamawiający wniósł o oddalenie
odwołania.
Izba ustaliła, co następuje:
Zamawiający pismem z 8 sierpnia 2016 r. wezwał odwołującego do udzielenia wyjaśnień w
związku z pozycjami 11.11, 19.11 i 20.11 kosztorysu ofertowego. Wskazał, że metodyka obliczenia
ilości rur jest niezrozumiała, gdyż podana krotność nie ma odzwierciedlenia w ilości materiału (pkt 2
pisma z 8 sierpnia 2016 r. kopia w aktach sprawy)
Odwołujący pismem z 11 sierpnia 2016 r. udzielił wyjaśnień. Przyznał, że w pozycjach
kosztorysu 11.11, 19.11, 20.10, 8.15, 22.11, 23.11 doszło do omyłki systemowej dotyczącej przeliczenia
współczynników norm materiałów, co spowodowało nieprawidłową ilość obmiarową. Wyjaśnił, że po
wprowadzeniu właściwych zgodnych z normą ilości jednostkowych materiału (szt/mb), zostały one
podzielone przez program kosztorysowy przez krotność pozycji i przyjęte jako współczynnik normy M.
Odwołujący przedstawił sposób poprawienia oferty oraz różnice cenowe z tym związane. Oświdczył,
ż
e jego zdaniem popełniona omyłka powinna być poprawiona w trybie art. 87 ust. 2 Pzp, na co wyraża
zgodę.
19 sierpnia 2016 r. (za pośrednictwem faxu) zamawiający przesłał odwołującemu informację o
wyborze najkorzystniejszej oferty złożonej przez Konsorcjum RPM. Poinformował również, że oferta
odwołującego została odrzucona z powodu błędnego podania w pozycjach kosztorysu 11.11, 19.11,
20.10, 8.15, 22.11, 23.11 ilości materiałów - profili GRP. Zamawiający uznał, że doszło do błędu w
obliczeniu ceny i podkreślił, że stwierdzona nieprawidłowość nie może zostać uznana za oczywistą
omyłkę rachunkową, ponieważ oczywista omyłka rachunkowa to błędna operacja rachunkowa na
liczbach.
Izba zważyła, co następuje:
Izba rozpoznała odwołanie na podstawie stanu prawnego obowiązującego przed wejściem
w życie ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1020). Stosownie bowiem do art. 16 ust. 1 tej
ustawy nowelizującej do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych i
niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej oraz do odwołań i skarg do
sądu dotyczących tych postępowań stosuje się przepisy dotychczasowe.
Odwołujący jest uprawniony do wniesienia odwołania zgodnie z art. 179 ust. 1 Pzp,
potwierdzenie zarzutów odwołania da mu możliwość uzyskania zamówienia.
Izba pominęła podstawy do odrzucenia oferty odwołującego powołane przez
przystępującego. Art. 192 ust. 7 Pzp pozwala Izbie na rozpoznanie wyłącznie zarzutów
podniesionych w odwołaniu. Postępowanie odwoławcze ma charakter w pełni kontradyktoryjny.
Zadaniem Izby nie jest badanie spornej oferty w całości, lecz zbadanie zarzutów wskazanych w
odwołaniu i tylko w tych granicach Izba może, przez kontrolę czynności lub zaniechań
zamawiającego, dokonać oceny oferty pod kątem jej zgodności z wymaganiami prawa oraz
oczekiwaniami zamawiającego wyrażonymi w SIWZ. Bierze przy tym pod rozwagę okoliczności
faktyczne wskazane w odwołaniu, gdyż zakreślają one granice zarzutów. Zgodnie bowiem z art.
180 ust. 3 Pzp oraz § 4 ust. 1 pkt 8 in initio Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22
marca 2010 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 964) odwołanie powinno zawierać wskazanie okoliczności
faktycznych uzasadniających wniesienie odwołania. Powołane przepisy stoją na straży zasady
kontradyktoryjności postępowania odwoławczego, dla której zachowania niezbędne jest równie
traktowanie stron sporu. Przyzwolenie na formułowanie w czasie rozprawy nowych zarzutów i
wskazywanie kolejnych okoliczności zaistniałych w postępowaniu uzasadniających naruszenie
przez zamawiającego przepisów ustawy, które nie były podniesione w odwołaniu, dawałoby w
okolicznościach sporu nieuzasadnioną przewagę przeciwnikom odwołującego się wykonawcy.
Odwołujący musiałby bowiem swoje stanowisko, co do nowych nieznanych mu wcześniej zarzutów
przygotowywać ad hoc podczas rozprawy.
Odwołanie rozpoznane w granicach podniesionych w nim zarzutów okazało się
niezasadne.
Okoliczności faktycznie nie są sporne. Istota sporu sprowadza się ustalenia, czy omyłki w
ofercie odwołującego uzasadniają odrzucenie tej oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 Pzp.
Przede wszystkim nie podzielono poglądu zamawiającego, że z powodu błędnego ustalenia
stanu faktycznego, czyli liczby profili GRP, odwołujący wadliwie obliczył cenę swojej oferty.
Dostrzec bowiem trzeba, że w okolicznościach sporu, gdzie przedmiotem zamówienia są roboty
budowlane a wynagrodzenie wykonawcy ma charakter kosztorysowy, dokładnego opisu
przedmiotu zamówienia dokonał zamawiający. Wskazanie przez wykonawcę zbyt małej liczby
profili GRP stanowi przede wszystkim o niezgodności oferty wykonawcy z treścią specyfikacji
istotnych warunków zamówienia, a zaniżenie ceny oferty jest jedynie konsekwencją tej
niezgodności.
Nie ma racji zamawiający, gdy twierdzi, że powinnością odwołującego jest wskazanie
kwalifikacji prawnej omyłki popełnionej w ofercie oraz sposobu jej poprawienia.
Art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp stanowi, że zamawiający odrzuca ofertę, której treść jest niezgodna
z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp. Z
powołanego przepisu wynika zatem obowiązek zamawiającego zbadania, czy poprawienie oferty
nie spowoduje istotnych zmian w jej treści. Art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp nakazuje bowiem
zamawiającemu poprawienie w ofercie omyłek nie będących oczywistymi omyłkami pisarskimi lub
oczywistymi omyłkami rachunkowymi a polegających na niezgodności oferty z treścią z treścią
specyfikacji istotnych warunków zamówienia niepowodujących istotnych zmian w treści oferty.
Izba zgadza się z zamawiającym, że omyłki w ofercie odwołującego nie podlegają
poprawieniu na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 2 Pzp. Przepis ten pozwala na poprawienie omyłek
rachunkowych, jednak wyłącznie wtedy, gdy mają one charakter oczywisty. To, że omyłka nastąpiła
skutkiem błędnego działania arytmetycznego jest niewystarczające, gdyż popełniony błąd
rachunkowy, aby był możliwy do poprawy powinien być ewidentny, możliwy do stwierdzenia na
pierwszy rzut oka, łatwy do ustalenia dla każdego. Tych cech nie mają omyłki popełnione w
pozycjach 11.11, 19.11, 20.10, 8.15, 22.11, 23.11 kosztorysu ofertowego odwołującego. Do ustalenia
tej omyłki niezbędna jest analiza kosztorysu, uwzględnienie krotności lub porównanie kosztorysu z
opisem przedmiotu zamówienia zawartym w przedmiarze robót, w którym zamawiający wskazał
parametry obiektów, których dotyczą wadliwe wskazane przez odwołującego ilości materiałów.
Jednak wobec oceny, że omyłka popełniona przez odwołującego nie ma charakteru
oczywistej omyłki rachunkowej, zamawiający winien zbadać możliwość zastosowania art. 87 ust. 2
pkt 3 Pzp, a tego nie uczynił.
Zdaniem Izby omyłki w ofercie odwołującego podlegają poprawieniu na podstawie
powołanego przepisu.
Po pierwsze: polegają one na niezgodności oferty z treścią specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, gdyż ilość materiałów wskazanych przez odwołującego nie pozwala na realizację
przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami zamawiającego. Skutkiem zastosowania
błędnego współczynnika normy M została ona zaniżona. Przykładowo w poz. 11 do wykonania
przepustu o długości 15 m potrzeba jest 6 profili GRP o długości 2,5 m, a odwołujący w swoim
kosztorysie wskazał 2 profile.
Po drugie: istnieje tylko jeden sposób poprawy oferty, a zamawiający ma wszelkie dane,
aby jej dokonać. Zamawiający nie zaprzeczył, że wszystkie niezbędne dane były wskazane w
kosztorysach: długość rury, wartość jednostkowa rury o określonej długości oraz krotność, co
więcej ze stanowiska wyrażonego na rozprawie wynika, że wiedział, jaka powinna być prawidłowa
liczba rur.
Po trzecie: poprawienie omyłki nie spowoduje istotnych zmian w ofercie odwołującego.
Poprawa dotyczy 6 pozycji z kilkuset pozycji kosztorysów, a zmiana ceny oferty o 7,5%, która
nastąpi skutkiem uwzględnienie rachunkowych konsekwencji dokonanej korekty, nie ma
charakteru na tyle ważącego, aby stała na przeszkodzie do poprawy oferty i rodziła obowiązek jej
odrzucenia.
Nie może też zamawiający uchylać się od dokonania poprawy powołując się na brak zgody
odwołującego. Przede wszystkim to obowiązkiem zamawiającego wynikającym z art. 87 ust. 2 in
fine
Pzp jest zawiadomienie wykonawcy o dokonanej poprawie, a odrzucenie oferty następuje, jeśli
wykonawca w ciągu trzech dni od doręczenia zawiadomienia nie wyraził zgody na poprawienie
oferty zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp. Na marginesie wypada zauważyć, że brak zgody na
poprawienie oferty stanowi samodzielną podstawę odrzucenia oferty wskazaną w art. 89 ust. 1 pkt
7 Pzp, niezależną od badanej przez Izbę przesłanki wskazanej w art. 89 ust. 1 pkt 6 Pzp.
Izba uznała, że zamawiający odrzucił ofertę odwołującego z naruszeniem art. 89 ust. 1 pkt
2 i 6 oraz art. 87 ust. 2 Pzp, co może mieć wpływ na wynik postępowania.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 Pzp orzekła, jak w pkt 1 sentencji.
O kosztach Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp, uwzględniając koszty
wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego z ograniczeniem do kwoty 3.600 zł, zgodnie z § 3 pkt
2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. w sprawie wysokości oraz
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i
sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Przewodniczący: