KIO 166/16 POSTANOWIENIE dnia 22 lutego 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 166/16 

POSTANOWIENIE 

z dnia 22 lutego 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

                                                             Przewodniczący: Robert Skrzeszewski 

                                                                     Protokolant: Agata Dziuban 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  z  udziałem  stron  oraz  uczestnika 

postępowania odwoławczego w dniu 22 lutego 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 lutego 2016r. przez Odwołującego: Termo-

Klima  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.,  ul.  Tartaczna  12,  40-749  Katowice

  w  postępowaniu  prowadzonym 

przez  Zamawiającego:  Wielospecjalistyczny  Szpital  -  Samodzielny  Publiczny  Zespół  Opieki 

Zdrowotnej  w  Zgorzelcu  Dział  Zamówień  Publicznych  i  Zaopatrzenia,  ul.  Lubańska  11-12, 

59-900 Zgorzelec 

przy udziale 

A.  wykonawcy  Wachelka  INERGIS  S.A.,  ul.  Kisielewskiego  18/28B,  42-215 

Częstochowa  zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn. 

akt: KIO 166/16 po stronie zamawiającego 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze, 

nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na 

rzecz Odwołującego: Termo-Klima Sp. z o.o. Sp. k., ul. Tartaczna 12, 40-749 Katowice

 kwoty 

9 000 zł 00 gr (słownie: dziewięć tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej 90 % uiszczonego 

wpisu. 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2015  r.,  poz.  2164)  na  niniejsze  postanowienie  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Jeleniej Górze. 

                                                                       Przewodniczący:………………………… 


Sygn. akt KIO 166/16 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający:  Wielospecjalistyczny  Szpital  -  Samodzielny  Publiczny  Zespół  Opieki 

Zdrowotnej  w  Zgorzelcu  Dział  Zamówień  Publicznych  i  Zaopatrzenia,  ul.  Lubańska  11-12, 

59-900  Zgorzelec  wszczął  postępowanie  prowadzone  w  trybie  przetargu  nieograniczonego 

na  „Wykonanie  autorskiej  koncepcji,  szczegółowej  dokumentacji  technicznej  oraz  prac 

instalacyjnych, 

termomodernizacyjnych, 

modernizacyjnych 

remontowych 

(robót 

budowlanych)  prowadzących  do  poprawy  efektu  energetycznego  i  ekologicznego  w 

obiektach WS-SP ZOZ w Zgorzelcu.”, nr ref.: 38/ZP/2015. 

W  dniu  2  lutego  2016  r.  Zamawiający  poinformował  o  wykluczeniu  Odwołującego: 

Termo-Klima  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.,  ul.  Tartaczna  12,  40-749  Katowice  z  postępowania  oraz 

odrzuceniu jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – 

Prawo  zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164), zwanej dalej ustawą Pzp  w 

zw. art. 24 ust. 4 ustawy Pzp oraz unieważnieniu postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 

pkt 4 ustawy Pzp.  

Nie zgadzając się z powyższymi czynnościami Zamawiającego Odwołujący w dniu 8 

lutego 2016r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.  

Odwołujący  zarzucił  naruszenie  przez  Zamawiającego  następujących  przepisów 

ustawy Pzp:   

1) art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp w z w. z art. 24 ust. 3 ustawy Pzp poprzez uznanie, 

iż  Odwołujący  nie  potwierdził  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  oraz,  przyjęcie, 

ż

e jego oferta podlega odrzuceniu, 

art. 26 ust. 3 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne wezwanie Odwołującego do 

uzupełnienia dokumentów, 

art.  93  ust.  1  pkt  4  oraz  ust.  4  ustawy  Pzp  poprzez  unieważnienie 

postępowania  z  uwagi  na  okoliczność,  iż  oferta  z  najniższą  ceną  przewyższa  kwotę,  którą 

Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. 

Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu:  

1) unieważnienie czynności unieważnienia postępowania; 

2) unieważnienie czynności wykluczenia Odwołującego oraz uznania jego oferty za 

odrzuconą; 

3) unieważnienia czynności wezwania Odwołującego do uzupełnień; 


4)  dokonanie  ponownej  oceny  oraz  badania  ofert,  z  uwzględnieniem  oferty 

Odwołującego; 

5) dokonanie wyboru oferty Odwołującego, jako najkorzystniejszej. 

Pismem  z  dnia  12  lutego  2016r.  zgłosił  swoje  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego wykonawca Wachelka INERGIS S.A. z siedzibą w 

Częstochowie. 

W tym stanie rzeczy Izba ustaliła i zważyła, co następuje. 

W  dniu  22  lutego  2016r.,  przed  wyznaczoną  rozprawą,  do  siedziby  Krajowej  Izby 

Odwoławczej wpłynęło pismo Odwołującego o cofnięciu odwołania.  

Na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron i uczestnika pełnomocnik Odwołującego 

podtrzymał stanowisko o cofnięciu odwołania. 

Uwzględniając powyższe Izba, działając na podstawie art. 187 ust.8 ustawy z dnia 29 

stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 wraz ze zm.), 

postanowiła postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie umorzyć.  

Zgodnie  z  art.  187  ust.  8  zd.2  ustawy  Pzp  Izba  postanowiła  zwrócić  na  rzecz 

Odwołującego 90% kwoty uiszczonego wpisu. 

Jednocześnie  Izba  zważyła,  że  stosownie  do  § 3  pkt.  2  lit.a  i  b  rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania  (Dz.  U.  z  dnia  17  marca  2010  r.)  do  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

zwanych  dalej  „kosztami”,  zalicza  się  uzasadnione  koszty  stron  postępowania 

odwoławczego, a w okolicznościach, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 lit. b lub § 5 ust. 3 pkt 

2,  koszty  uczestnika  postępowania  odwoławczego,  który  przystąpił  po  stronie 

zamawiającego  oraz  wniósł  sprzeciw,  w  wysokości  określonej  na  podstawie  rachunków 

przedłożonych do akt sprawy, obejmujące w szczególności: 

a)  koszty związane z dojazdem na wyznaczoną rozprawę lub rozprawy (posiedzenie 

lub posiedzenia) Izby, 

b)  wynagrodzenie pełnomocników, jednak nie wyższe niż kwota 3.600 zł. 

Pełnomocnik 

Zamawiającego 

składając 

wniosek 

zasądzenie 

kosztów 

wynagrodzenia  pełnomocnika  nie  złożył  rachunku  do  akt  sprawy,  zatem  brak  było  podstaw 


prawnych  do  rozstrzygnięcia  przez  Izbę  przedmiotowego  wniosku  o  zasądzenie  kosztów  z 

tytułu tego wynagrodzenia. 

Niezależnie  od  powyższego  Izba  uznała,  że  wynagrodzenie  takie  nie  przysługuje  z 

uwagi  na  treść  § 5  ust.1  pkt.  3  lit.  a  i  b  cyt.  wyżej  rozporządzenia,  który  stanowi,  że  w 

przypadku  umorzenia  postępowania  odwoławczego  przez  Izbę,  jeżeli  odwołujący  cofnął 

odwołanie: 

a)  przed  otwarciem  rozprawy  -  Izba  orzeka  o  dokonaniu  zwrotu  odwołującemu  z 

rachunku Urzędu 90 % kwoty uiszczonej tytułem wpisu, 

b)  po  otwarciu  rozprawy  -  Izba  zasądza  koszty,  o  których  mowa  w  §  3  pkt  2,  od 

odwołującego na rzecz zamawiającego lub wnoszącego sprzeciw. 

Z  powołanych  wyżej  przepisów  wynika  w  sposób  jednoznaczny,  że  zwrot  kosztów 

związanych  z  wynagrodzeniem  pełnomocnika  jest  należny  jedynie  w  przypadku,  gdy 

cofnięcie odwołania nastąpiło po otwarciu rozprawy, co nie miało miejsca w rozpoznawanej 

sprawie.  

Wobec powyższego, orzeczono jak w sentencji.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  na  podstawie 

przepisu art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i § 5 ust.1 pkt. 3 

lit.  a  i  ust.  4  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010r.  w  sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).  

                                                                  Przewodniczący:….………………………….