KIO 1678/16 POSTANOWIENIE dnia 22 września 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1678/16 

POSTANOWIENIE 

  z dnia 22 września 2016 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący: 

 Paweł Trojan  

 
po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  w  dniu  22  września  2016  r.  
w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  8 
września  2016  r.  przez  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia 
Impresa  Pizzarotti  &  C.  S.p.A.,  Via  A.  M.  Adorni  1,  43121  Parma  (Włochy)  oraz  TSO 
S.A.,  Chemin  du  Corps  de Garde  –  CS80035-77508,  Chelles  (Francja)
  w  postępowaniu 
prowadzonym przez Zamawiającego – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ul. Targowa 74, 
03-734 Warszawa
 w trybie przetargu ograniczonego pn.: „Wykonanie robót budowlanych w 
obszarze LCS Łowicz – odcinek Sochaczew – Żychlin i odcinek Placencja – Łowicz Główny 
w  ramach  projektu  pn.  „Prace  na  linii  kolejowej  E20  na  odcinku  Warszawa  –  Poznań  – 
pozostałe  roboty,  odcinek  Sochaczew  –  Swarzędz”,  realizowanego  w  ramach  unijnego 
instrumentu  finansowego  Connecting  Europe  Facility  (CEF)"  –    (postępowanie  znak 
6060/ICZ3/13494/05211/15/P) 
 
 
przy udziale wykonawców wspólnie ubiegający się o udzielnie zamówienia Strabag Spółka 
z  o.o.  z  siedzib
ą  w  Pruszkowie,  ul.  Parzniewska  10,  05-800  Pruszków  (Lider 
konsorcjum), Strabag Rail GmbH z siedzib
ą w Niemczech, Strabag Rail a.s. z siedzibą 
w Republice Czeskiej, Strabag Általános Épitö Kft. z siedzib
ą na Węgrzech, ZUE S.A. z 
siedzib
ą  w  Krakowie  oraz  Budimex  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszających 
przystąpienie  do  postępowania  wszczętego  wskutek  wniesienia  odwołania  po  stronie 
Odwołującego 

postanawia: 

1.  umorzyć postępowanie odwoławcze, 


2.  nakazać  Urzędowi  Zamówień  Publicznych  zwrot  z  rachunku  Urzędu  Zamówień 

Publicznych  na  rzecz  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 
zamówienia  Impresa  Pizzarotti  &  C.  S.p.A.,  Via  A.  M.  Adorni  1,  43121  Parma 
(Włochy) oraz TSO S.A., Chemin du Corps de Garde – CS80035-77508, Chelles 
(Francja)
 kwotę 18 000 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy złotych i zero groszy), 
stanowiącą 90% uiszczonego przez Odwołującego wpisu. 

 
 
Stosownie  do  treści  art.  198  a  i  art.  198  b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  –  Prawo 
zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 22 grudnia 2015 r., poz. 2164 z późn. zm.) na 
niniejsze postanowienie – w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za 
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 
 
 
 

Przewodniczący: 

…………………… 


Sygn. akt KIO 1678/16 
 
 

UZASADNIENIE 

postanowienia z dnia 22 września 2016 r. w sprawie o sygn. akt KIO 1678/16  

 
 
Zamawiający  –  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.,  ul.  Targowa  74,  03-734  Warszawa 
prowadzi  w  trybie  przetargu  ograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 
publicznego  pn.:  „Wykonanie  robót  budowlanych  w  obszarze  LCS  Łowicz  –  odcinek 
Sochaczew – Żychlin i odcinek Placencja – Łowicz Główny w ramach projektu pn. „Prace na 
linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa – Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – 
Swarzędz”, realizowanego w ramach unijnego instrumentu finansowego Connecting Europe 
Facility (CEF)" –  (postępowanie znak 6060/ICZ3/13494/05211/15/P) 
 
 
 

Izba  ustaliła,  że  postępowanie  prowadzone  w  trybie  przetargu  ograniczonego  

o  wartości  powyżej  kwot  określonych  w  przepisach  wydanych  na  podstawie  art.  11  ust.  8 
ustawy Pzp. 

W dniu 29.10.2015 r. Zamawiający przekazał ogłoszenie o zamówieniu do publikacji 

Urzędowi Oficjalnych Publikacji UE;   
 

W dniu 31.10.2015 r. ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w suplemencie 

do Dz. U. UE pod numerem 2015/S 212-384209.  
 

W  dniu  29.08.2016  r.  Zamawiający  przekazał  Odwołującemu  zaproszenia  do 

składania ofert wraz z dokumentacją postępowania, w tym SIWZ oraz projektem umowy oraz 
opisem przedmiotu zamówienia.  

Odwołanie  zostało  wniesione  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu 

08.09.2016 r. w formie pisemnej przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie 
zamówienia Impresa Pizzarotti & C. S.p.A., Via A. M. Adorni 1, 43121 Parma (Włochy) oraz 
TSO S.A., Chemin du Corps de Garde – CS80035-77508, Chelles (Francja) podpisane przez 
K.  W.  na  podstawie  pełnomocnictwa  z  dnia  01.09.2016  r.  uprawniającego  m.in.  do 
wnoszenia odwołań podpisanego przez G. C. .  
 
W ramach wniesionego odwołania Odwołujący zarzucił Zamawiającemu: 


 
1. naruszenie przepisów art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, art. 29 ust.  2 i 3 ustawy Pzp oraz art. 5, 
art. 353

, art. 487 § 2, art. 647 ustawy Kodeks cywilny w zw. z art. 14 i 139 ustawy Pzp, jak 

również art. 387 §1 ustawy Kodeks cywilny w zw. z art. 14 i art. 139 ustawy Pzp przez: 
-  dokonanie  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  utrudniający  uczciwa  konkurencję  i 
naruszającego  obowiązek  zapewnienia  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego 
traktowania wykonawców; 
-  dokonanie  opisu  przedmiotu  zamówienia  polegający  na  wskazaniu  znaków  towarowych 
oraz  pochodzenia  i  naruszający  obowiązek  zapewnienia  zachowania  uczciwej  konkurencji 
oraz równego traktowania wykonawców; 
- ukształtowanie postanowień SIWZ w zakresie warunków umowy z przekroczeniem granic 
swobody  kontraktowania  oraz  zasad  współżycia  społecznego,  w  tym  przeniesienia  na 
Wykonawców  niewspółmiernego  ryzyka  związanego  z  realizacją  projektu  w  sposób 
podważający istotę umowy o wykonanie robót budowlanych; 
- ukształtowanie postanowień SIWZ w zakresie warunków umowy w sposób powodujący, iż 
niektóre świadczenia Wykonawcy będą niemożliwe do spełnienia. 
 
 

Izba  ustaliła,  w  oparciu  o  dokumentację  postępowania,  iż  kopia  odwołania  została 

przekazana wykonawcom w dniu 09.09.2016 r.  

Izba  ustaliła  ponadto,  iż  w  ustawowym  terminie  przystąpienie  do  postępowania 

wszczętego wskutek wniesienia odwołania zgłosili skutecznie w dniu 12.09.2016 r. po stronie 
Odwołującego wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielnie zamówienia Strabag Spółka z 
o.o.  z  siedzibą  w  Pruszkowie  (Lider  konsorcjum),  Strabag  Rail  GmbH  z  siedzibą  w 
Niemczech, Strabag Rail a.s. z siedzibą w Republice Czeskiej, Strabag Általános Épitö Kft. z 
siedzibą  na  Węgrzech,  ZUE  S.A.  z  siedzibą  w  Krakowie  oraz  Budimex  S.A.  z  siedzibą  w 
Warszawie. 
 

Krajowa Izba Odwoławcza na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników 

postępowania  odwoławczego  stwierdziła,  iż  postępowanie  odwoławcze  należało  umorzyć  na 
podstawie art. 187 ust. 8 ustawy Pzp. 
 

Powyższe  jest  wynikiem  faktu,  iż  w  dniu  22.09.2016  r.  (przed  otwarciem  rozprawy) 

Odwołujący złożył w piśmie z dnia 22.09.2016 r. (wpływ bezpośredni) oświadczenie woli, iż 
cofa wniesione odwołanie w całości, wnosi o umorzenie postępowania odwoławczego oraz 
wnosi  o  zwrot  90%  uiszczonego  wpisu  od  odwołania.  Ww.  oświadczenie  woli  zostało 
podpisane  przez  p.  J.  T.  umocowanego  jednoosobowo  na  podstawie  dołączonego  do 


odwołania pełnomocnictwa z dnia 01.09.2016 r. – uprawniającego m.in. do cofania środków 
ochrony prawnej.  

Izba  wskazuje,  iż  Odwołujący  jest  gospodarzem  postępowania  odwoławczego  

i  złożenie  przez  niego  oświadczenia  o  cofnięciu  odwołania  odnosi  daleko  idące  skutki  
w  postaci  obowiązku  zniesienia  tegoż  postępowania.  Zatem  Krajowa  Izba  Odwoławcza 
zobligowana  jest  na  podstawie  art.  187  ust.  8  zdanie  drugie  ustawy  Pzp  do  umorzenia 
postępowania odwoławczego i wydania w tym przedmiocie postanowienia.  

Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględniła  okoliczność,  iż  w  przypadku  cofnięcia  odwołania  przez  Odwołującego  przed 
otwarciem rozprawy odwołującemu zwraca się 90% wpisu na mocy przepisu art. 187 ust. 8 
uzdanie drugie stawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawa zamówień publicznych, orzekając w 
tym zakresie o konieczności zwrotu kwoty 18 000,00 zł (słownie: osiemnaście tysięcy złotych 
i  zero  groszy)  z  wpisu  uiszczonego  przez  Odwołującego  na  rachunek  Urzędu  Zamówień 
Publicznych  stosownie  do  treści  §  5  ust.  1  pkt  3  lit.  a  rozporządzenia  Prezesa  Rady 
Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od 
odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 
(Dz. U. Nr 41, poz. 238). 
 

Przewodniczący 

……………………