KIO 1699/16 WYROK dnia 26 września 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1699/16 

WYROK 

z dnia 26 września 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

                                                                Przewodniczący:  Robert Skrzeszewski  

                                                                          Protokolant: Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  26  września  2016  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  12  września  2016  r.  przez 

Odwołującego:  T.  B.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą:  Przedsiębiorstwo 

Drogowe  DROBET  T.  B.,  ul.  Staszica  17a,  76-100  Sławno  w  postępowaniu  prowadzonym 

przez  Zamawiającego:  Generalna  Dyrekcja  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  Oddział  w 

Szczecinie, Al. Bohaterów Warszawy 33, 70-340 Szczecin  

przy udziale wykonawcy Saferoad Grawil sp. z o.o. zgłaszającego swoje przystąpienie 

do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 1699/16 po stronie Zamawiającego 

orzeka: 

1.    oddala odwołanie, 

2.  kosztami  postępowania  obciąża  Odwołującego:  T.  B.  prowadzący  działalność 

gospodarczą pod firmą: Przedsiębiorstwo Drogowe DROBET T. B., ul. Staszica 17a, 76-100 

Sławno i:  

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego:  T.  B. 

prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: Przedsiębiorstwo Drogowe DROBET T. B., 

ul. Staszica 17a, 76-100 Sławno tytułem wpisu od odwołania. 

2.2. zasądza od Odwołującego: T. B. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: 

Przedsiębiorstwo  Drogowe  DROBET  T.  B.,  ul.  Staszica  17a,  76-100  Sławno  na  rzecz 

Zamawiającego: Generalna  Dyrekcja  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  Oddział  w  Szczecinie,  Al. 

Bohaterów  Warszawy  33,  70-340  Szczecin  kwotę  4  240  zł  00  gr  (słownie:  cztery  tysiące 

dwieście  czterdzieści  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego 

poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika i poniesionych kosztów noclegu.  


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy  z dnia 29  stycznia 2004 r. - Prawo zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 wraz ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 

dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Szczecinie. 

                                                                  Przewodniczący:…………………………….. 


Sygn. akt: KIO 1699/16 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie, 

Al.  Bohaterów  Warszawy  33,  70-340  Szczecin  wszczął  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  na  Zimowe  utrzymanie  dróg  w  latach  2016-  2020/cztery  sezony 

zimowe dla części 1-21 oraz jeden sezon dla części 22-24/ w administracji GDDKiA Oddział 

w Szczecinie - 24 części. 

Przedmiotowe zamówienie zostało ogłoszone w dniu 15 kwietnia 2016r. w Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem: 2016/S077-136943. 

W  dnia  1  września  2016  r.  Odwołujący:  T.  B.  prowadzący  działalność  gospodarczą 

pod  firmą:  Przedsiębiorstwo  Drogowe  DROBET  T.  B.,  ul.  Staszica  17a,  76-100  Sławno 

powziął wiadomość o wyborze najkorzystniejszej oferty w częściach 1, 2 i 3. 

Nie  zgadzając  się  z  powyższym  rozstrzygnięciem  przetargu  Odwołujący  w  dniu  12 

września  2016r.  wniósł  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  zarzucając 

Zamawiającemu: 

przyjęcie  ofert  wykonawców  tj.  TRANS-MASZ  S.A.  z  siedzibą  przy  ulicy  Na 

Grobli  4,  73-110  Stargard  oraz  SAFEROAD  GRAWIL  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  przy  ul. 

Komunalnej  7,  87-700  Włocławek,  pomimo  braku  dysponowania  przez  wskazane  podmioty 

odpowiednim potencjałem technicznym dookreślonym w SIWZ zamówienia; 

zaniechanie  wezwania  wykonawców,  tj.  TRANS-MASZ  S.A.  z  siedzibą  przy 

ulicy Na Grobli 4, 73-110 Stargard oraz SAFEROAD GRAWIL Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. 

Komunalnej  7,  87-700  Włocławek  do  weryfikacji  dokumentacji  potwierdzającej  potencjał 

techniczny  oraz  przyjęcie  uzupełnienia  ofert,  a  w  dalszej  kolejności  dokonanie  wyboru  w 

oparciu o dokumenty, które nie potwierdzają potencjału technicznego; 

zaniechanie  odrzucenia  ofert  wykonawców  tj. TRANS-MASZ  S.A.  z  siedzibą 

przy ulicy Na Grobli 4, 73-110 Stargard oraz SAFEROAD GRAWIL Sp. z o.o. z siedzibą przy 

ul. Komunalnej 7, 87-700 Włocławek wobec nie spełnienia warunków wskazanych w SIWZ. 

Zdaniem Odwołującego postępowanie Zamawiającego narusza przepisy art. 22 ust. 1 

pkt  3,  26  ust.  3,  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 wraz ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp. 

Odwołujący wnosił o: 


uwzględnienie odwołania; 

odrzucenie oferty TRANS-MASZ S.A. z siedzibą przy ulicy Na Grobli 4, 73-110 

Stargard  na  część  2  zamówienia  na  Zimowe  utrzymanie  dróg  w  latach  2016-  2020/cztery 

sezony zimowe dla części 1-21 oraz jeden sezon dla części 22-24/ w administracji GDDKiA 

Oddział w Szczecinie - 24 części; 

odrzucenie  oferty  SAFEROAD  GRAWIL  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  przy  ul. 

Komunalnej  7,  87-700  Włocławek  ną  część  2  zamówienia  na  Zimowe  utrzymanie  dróg  w 

latach 2016-2020/cztery sezony zimowe dla części 1-21 oraz jeden sezon dla części 22-24/ 

w administracji GDDKiA Oddział w Szczecinie - 24 części; 

dokonanie 

ponownej 

oceny 

merytorycznej 

złożonych 

ofert 

przez 

Zamawiającego I dokonanie wyboru oferty Odwołującego. 

Według Odwołującego oferta wykonawcy TRANS-MASZ S.A. z siedzibą przy ulicy Na 

Grobli  4,  73-110  Stargard  została  przyjęta,  pomimo  braku  dysponowania  przez  podmiot 

odpowiednim potencjałem technicznym dookreślonym  w SIWZ zamówienia, a Zamawiający 

w dalszej kolejności zaniechał wyjaśnienia zakresu przedmiotowego potencjału technicznego 

Wykonawcy,  przyjmując  niekompletne  wyjaśnienia  oraz  nie  wzywając  do  uzupełnienia  i 

weryfikacji złożonych dokumentów.  

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  z  powyższą  tezą  skorelowane  są  działania  i 

zaniechania Zamawiającego, gdzie to właśnie we wniosku Odwołującego o przeprowadzenie 

procedury  wyjaśniającej  i  odrzucenie  oferty  z  dnia  12.07.2016r.  wskazano,  iż  w  załączniku 

do oferty (formularz nr 3.2 - Potencjał Techniczny) w kolumnie nr 4 należy wskazać dokładną 

markę i typ nośnika.  

Natomiast, w kontekście powyższego u Oferenta TRANS-MASZ S.A. w formularzu nr 

3.2 Potencjał Techniczny w pozycji L.P.1 podano niekompletny typ pojazdu, co uniemożliwia 

jednocześnie  sprawdzenie  spełnienia  wymogów  specyfikacji  w  tym  zakresie,  natomiast  w 

pozycji  L.P.2  wykazany  typ  nośnika  nie  spełnia  wymogów  specyfikacji,  jakim  powinien 

odpowiadać sprzęt do zimowego utrzymania dróg. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  wnosił  o  wezwanie  Oferenta  do  uzupełnienia  powyższych 

danych  oraz  złożenia  kserokopii  dowodów  rejestracyjnych  celem  weryfikacji  spełnienia 

wymogów Opisu Przedmiotu Zamówienia - SST pkt 3.3 (warunki jakim powinien odpowiadać 

sprzęt do odśnieżania i usuwania śliskości) - SIWZ Tom III. 

Wyjaśnił,  że  z  otrzymanej  kopii  korespondencji  pomiędzy  Zamawiającym  i  TRANS-

MASZ  S.A.  wynika,  że  Zamawiający  zaniechał  wyjaśnienia  kluczowego  dokumentu  dla 


oferty,  jakim  jest  formularz  nr  3.2.  Potencjał  Techniczny,  z  którego  jasno  wynika,  że 

wykazany w pozycji Lp2 typ nośnika Mercedes Benz 1523 nie spełnia wymogów specyfikacji 

technicznej  w  zakresie  spełnienia  warunku  minimalnej  ładowności  nośnika  pługo-solarki  tj. 

10 ton. 

W dalszej kolejności wskazał, że Zamawiający w piśmie z dnia 3.08.2016r. skierował 

do  Oferenta  TRANS-MASZ  S.A.  wezwanie  do  wyjaśnienia  dotyczącego  Potencjału 

Technicznego,  ponieważ  Oferent  wykazał  w  kilku  częściach  zadania  te  same  jednostki 

sprzętowe i tak: 

a. 

Wykonawca  w  załączonym  do  oferty  wykazie  Potencjału  Technicznego  w 

Części 1  w pozycji nr 1  w  wierszu 3  i  w Części  12  w pozycji nr 2  w  wierszu 3  wskazał ten 

sam sprzęt tj. solarka Schmidt Galeox o numerze G2B 10112 i roku produkcji 2013. 

b. 

Wykonawca  w  załączonym  do  oferty  wykazie  Potencjału  Technicznego  w 

Części 2  w pozycji nr 1  w  wierszu 3  i  w Części  13  w pozycji nr 2  w  wierszu 3  wskazał ten 

sam sprzęt tj. solarka Schmidt Galeox o numerze G2B 10111 i roku produkcji 2013. 

c. 

Wykonawca  w  załączonym  do  oferty  wykazie  Potencjału  Technicznego  w 

Części 2  w pozycji nr 2  w  wierszu 3  i  w Części  14  w pozycji nr 1  w  wierszu 3  wskazał ten 

sam sprzęt tj. solarka Schmidt Stratos o numerze S2B 37036 i roku produkcji 2013. 

d. 

Wykonawca  w  załączonym  do  oferty  wykazie  Potencjału  Technicznego  w 

Części 2  w pozycji nr 3  w  wierszu 3  i  w Części  14  w pozycji nr 2  w  wierszu 3  wskazał ten 

sam sprzęt tj. solarka Schmidt Stratos o numerze S2B 37035 i roku produkcji 2013. 

Dodatkowo  zaznaczył,  że  w  odpowiedzi  na  wezwanie,  pismem  z  dnia  08.08.2016  r. 

TRANS-MASZ  S.A.  przesłała  wyjaśnienie  dotyczące  nie  jak  wskazał  zamawiający  4  szt. 

jednostek sprzętowych, lecz 5szt jednostek sprzętowych zdublowanych w części 1, 2, 12, 13 

i 14 zadania. 

Odwołujący stanął na stanowisku, że wyjaśnienie tego, iż doszło do omyłki pisarskiej j 

przesłanie nowego formularza nr 3.2 Potencjał Techniczny jest nie do przyjęcia nie powinno 

zostać  uwzględnione,  ponieważ  jest  to  wprowadzanie  do  oferty  zupełnie  nowych  jednostek 

sprzętowych. Z tego też względu Zamawiający powinien odrzucić wszystkie oferty, w których 

TRANS-MASZ  wykazał  te  same  jednostki  sprzętowe  zgodnie  z  zapisem  w  Formularzu  3.2 

Potencjał Technicznym w pkt. 2 pod tabelą. 

Odwołujący  podniósł  również,  że  w  dalszej  części  wniosku  o  przeprowadzenie 

procedury wyjaśniającej i odrzucenie oferty z dnia 12.07.2016 r. wnosił także o sprawdzenie 

Potencjału Technicznego  w  zakresie  pługów  i  solarek  z  Ewidencją  Środków  Trwałych  firmy 

PHU Petromot - podwykonawcy użyczającego sprzęt w przedmiotowym zamówieniu.  


Zwrócił uwagę, że we wniosku Odwołujący wskazał, iż w formularzu nr 3.2 Potencjał 

Techniczny  Oferent  na  złożone  zadanie  (1-21)  ma  zamiar  skorzystać  również  z 

zobowiązania podwykonawcy PHU Petromot T. Dębowski 62-560 Skulsk, ul. Konińska m.in. 

z 73-ch pługów odśnieżnych i 29-ciu solarek.  

Zauważył,  że  wniósł  o  sprawdzenie  sprzętu  w/w  Podwykonawcy  wykazanego,  jako 

własny z jego Ewidencją Środków Trwałych, ponieważ z posiadanych przez niego informacji, 

wynika, iż profilem działalności firmy PHU Petromat jest sprzedaż hurtowa i detaliczna paliw, 

czego Zamawiający zaniechał.  

Zarzucił,  że  Zamawiający  nie  przeprowadził  czynności  wyjaśniających  dotyczących 

sprawdzenia  ilości  wykazanych  w  ofercie  pługów  i  solarek  z  Ewidencją  Środków  Trwałych, 

pomimo stwierdzenia przez  zamawiającego wykazania tych samych jednostek sprzętowych 

(solarek) w więcej niż w jednej części zamówienia.  

Wyjaśnił  również,  że  w  odpowiedzi  na  pismo  Zamawiającego  z  dnia  3.08.2016  r. 

Oferent  w  wyjaśnieniu  (pismo  z  dnia  08.08.2016  r.)  dołączył  formularz  nr  3.2  Potencjał 

Techniczny z datą 30.05.2016 r. widniejącą w ofercie, a nie z datą po otrzymaniu pisma od 

Zamawiającego. 

Dalej wywodził, że Oferta wykonawcy SAFEROAD GRAWIL Sp. z o.o. z siedzibą przy 

ul.  Komunalnej  7,  87-700  Włocławek  została  przyjęta  i  wybrana,  pomimo  braku 

dysponowania  przez  wskazane  podmioty  odpowiednim  potencjałem  technicznym 

dookreślonym  w  SIWZ  zamówienia,  a  Zamawiający  zaniechał  wyjaśnienia  zakresu 

przedmiotowego potencjału technicznego wykonawcy, przyjmując niekompletne wyjaśnienia 

oraz nie wzywając do uzupełnienia i weryfikacji złożonych dokumentów. 

Podniósł,  że  Odwołujący  we  wniosku  o  przeprowadzenie  procedury  wyjaśniającej  i 

odrzucenie  oferty  z  dnia  23.06.2016  r.  wskazał,  że  w  załącznikach  do  oferty  (formularze  nr 

3.2 - Potencjał Techniczny) w kolumnie nr 4 należy wskazać dokładną markę i typ (również 

nośnika). 

Tymczasem,  zarzucił,  że  w  ofercie  SAFEROAD  GRAWIL  Sp.  z  o.o.  brakuje  typów 

pojazdów lub są one niekompletne, natomiast niektóre budzą wątpliwości, co do spełnienia 

wymogów technicznych, jakim powinien odpowiadać sprzęt do ZUD.  

Odwołujący  wyjaśnił  również,  że  wniósł  o  wezwanie  Oferenta  do  uzupełnienia 

powyższych  danych  oraz  złożenia  dowodów  rejestracyjnych  celem  weryfikacji  spełnienia 


wymogów Opisu Przedmiotu Zamówienia - SST pkt 3.3 (warunki jakim powinien odpowiadać 

sprzęt do odśnieżania i usuwania śliskości) - SIWZ Tom III. 

Wskazał,  że  z  otrzymanej  kopii  korespondencji  pomiędzy  Zamawiającym  a 

SAFEROAD  GRAWIL  Sp.  z  o.o.  wynika,  że  Zamawiający  zaniechał  przeprowadzenia 

procedury wyjaśniającej w zakresie, o jaki wnosił Zamawiający we wniosku a ograniczył się 

wybiórczo  jedynie  do  zapytania  tylko  i  wyłącznie  w  kolejności  do  pozycji  Lp1,  zupełnie 

pomijając  dwie  następne  pozycje  Lp2  i  Lp3,  z  całości  spraw  do  wyjaśnienia,  zawartych  we 

wniosku Odwołującego. 

Odwołujący podniósł, że Zamawiający zaniechał dokonania czynności wyjaśniających 

w zakresie pozostałych nośników, o których sprawdzenie wnosił Odwołujący, tj. nośników w 

pozycji  nr4,  5  i  6  Formularzu  3.2  Potencjał  Techniczny,  jako  niespełniających  warunków 

technicznych, jakim odpowiadać powinien sprzęt do ZUD w zakresie posiadania napędu na 

min 2 osie.  

Stwierdził,  że  z  wiedzy  Odwołującego  oraz  wiedzy  opartej  na  informacjach 

uzyskanych  od  stacji  diagnostycznych,  a  także  serwisów  samochodów  ciężarowych  marki 

VOLVO wynika, że pojazdy w/w o symbolu FL6 posiadają napęd tylko na jedna oś. 

Wyjaśnił  również,  że  w  dalszej  części  wniosku  o  przeprowadzenie  procedury 

wyjaśniającej i odrzucenie oferty firmy Grawil z dnia 23.06.2016 r., Odwołujący wnosił także 

o sprawdzenie Potencjału Technicznego w zakresie pługów i solarek własnych z Ewidencją 

Ś

rodków Trwałych, gdzie wskazał, że  w formularzu nr 3.2 Potencjał Techniczny Oferent na 

złożone  zadania  ma  zamiar  skorzystać  w  sumie  z  95-ciu  szt.  nośników  użyczonych  na 

podstawie zobowiązań innych podmiotów.  

Według Odwołującego niewiarygodna jest wykazana ilość sprzętu własnego tj. 95-ciu 

szt  pługów  i  45-  ciu  szt.  solarek  przy  jednoczesnym  100%  braku  nośników,  dlatego  też 

wnosił o sprawdzenie sprzętu Oferenta wykazanego, jako własny z jego Ewidencją Środków 

Trwałych. 

Poza  tym  zarzucił  Zamawiającemu,  iż  ten  zaniechał  także  czynności  wskazanych  w 

pkt nr 2 wniosku Odwołującego, polegających na sprawdzeniu czy wykazany w pozycji Lp1 

Tabeli Potencjału Technicznego (formularz 3.2) nośnik VOLVO nr rej. NOS3L15 może brać 

udział przy Zimowym Utrzymaniu Dróg również  u innego Zamawiającego - wskazanego we 

wniosku, albowiem zgodnie z SIWZ Tom I pkt 7 ppkt 7.2 pkt 3a) Wykonawca nie ma prawa 


udostępniać pojazdów i sprzętu, do używania osobie trzeciej, nie może też wykonywać tym 

sprzętem usług na zlecenie innych podmiotów.  

Odwołujący  zwrócił  również  uwagę,  że  wskazał  on,  iż  w  zadaniu  nr  2  Zimowe 

utrzymanie  drogi  nr  6  na  odcinku  Gorzebądź-Sycewice  i  nr  37  Darłowo-Karwice 

administrowanych  przez  Rejon  Koszalin  wskazany  w  tabeli  potencjału  technicznego  na 

pozycji  L.p.1  nośnik  VOLVO  nr  rej.  NOS3L15  -  może  brać  udział  w  zimowym  utrzymaniu 

dróg  w  GDDKiA  o/Olsztyn  Rejon  Dróg  Ostróda  dla  zadań  nr  1  i  nr  5  w  okresie  sezonów 

2014-2017, zwracając się jednocześnie wnioskiem o zweryfikowanie powyższego w GDDKiA 

o/Olsztyn Rejon Dróg Ostróda. 

Ostatecznie  stwierdził,  że  w  odpowiedzi  na  pismo  Zamawiającego  z  dnia  3.08.2016 

Oferent w  wyjaśnieniu (pismo z dnia 8.08.2016) dołączył jedynie formularz nr 3.2 Potencjał 

Techniczny  z  datą  14.06.2016  widniejącą  w  ofercie,  a  nie  z  datą  po  otrzymaniu  pisma  od 

Zamawiającego.  

Zarzucił  Zamawiającemu  zaniechanie  wyjaśnienia  sprawy,  przyjmując  przekazane 

informacje za wystarczające. 

W  dniu  15  września  2016r.  zgłosił  swoje  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego wykonawca Saferoad Grawil sp. z o.o. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje. 

Na  podstawie  zebranego  w  sprawie  materiału  dowodowego,  a  w  szczególności  w 

oparciu  o  treść  akt  sprawy  odwoławczej,  w  tym  Specyfikacji  Istotnych  Warunków 

Zamówienia,  zwanej  dalej  SIWZ,  oferty  Przystępującego,  odwołania,  wezwania 

Zamawiającego  do  złożenia  wyjaśnień  z  dnia  3  sierpnia  2016r.,  przekazanego  przez 

Przystępującego  przy  piśmie  z  dnia  8  sierpnia  2016r.  uzupełnionego  formularza  Potencjał 

techniczny z dnia 14 czerwca 2016r., informacji Zamawiającego o wyborze najkorzystniejszej 

oferty z dnia 1 września 2016r. w części 2, jak również na podstawie złożonych na rozprawie 

przez strony i uczestnika wyjaśnień Izba postanowiła odwołanie oddalić. 

Odwołanie  nie  zawierało  braków  formalnych,  wpis  został  przez  Odwołującego 

uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego 

odrzucenia.  


Po  przeprowadzeniu  postępowania  odwoławczego  Izba  nie  doszukała  się  w 

działaniach  Zamawiającego  naruszenia  przepisów  art.22  ust.1  pkt.  3,  art.26  ust.3,  art.89 

ust.1 pkt. 2 ustawy Pzp. 

Podstawowym, 

istotnym 

zagadnieniem 

wymagającym 

rozstrzygnięcia 

przedmiotowej  sprawie  była  kwestia  oceny  czy  Zamawiający  miał  dostateczne  podstawy 

prawne  do  odrzucenia  oferty  Przystępującego  z  powodu  niespełniania  warunków  udziału  w 

przetargu, a także z powodu jej niezgodności z treścią SIWZ.  

W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że Zamawiający w Tomie I SIWZ: Instrukcja dla 

Wykonawców  wraz  z  formularzami  w  rozdziale  3  przewidział  formularze  dotyczące 

spełniania przez Wykonawców warunków udziału w postępowaniu/wykazania braku podstaw 

do  wykluczenia  z  postępowania,  w  tym  Formularz  3.2.  stanowiący  Wykaz  niezbędnych  do 

wykonania zamówienia i dostępnych Wykonawcy narzędzi, wyposażenia zakładu i urządzeń 

technicznych „Potencjał techniczny” odrębny dla każdej części od nr 1-24. 

W formularzu tym wykonawcy oświadczali,  że przedkładają wykaz, dostępnych im w 

celu  realizacji  zamówienia  narzędzi,  wyposażenia  zakładu  i  urządzeń  technicznych,  celem 

wykazania 

spełniania 

opisanego 

przez 

Zamawiającego 

warunku 

dysponowania 

odpowiednim potencjałem technicznym. 

Do  przedmiotowego  formularza  należało  wpisać  wymaganą  minimalną  ilość  sprzętu, 

Sprzęt,  Markę,  typ,  numer  rejstracyjny/ewidencyjny,  rok  produkcji,  spełnianie  warunku 

napędu min. na 2 osie i ładowności min. 10 t. TAK/NIE, spełnianie warunku napędu min. na 

2  osie  i  ładowności  min.  8  t.  lub  ciągnik  z  napędem  min.  na  2  osie,  o  mocy  min.110  KM 

TAK/NIE, podstawę dysponowania. 

Jednocześnie Izba stwierdziła,  że  w rozdziale I: Instrukcja dla Wykonawców,  zwanej 

dalej IDW w pkt. 7 - warunki udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny 

spełniania tych Warunków zgodnie z pkt. 7.2.3) lit. a o udzielenie zamówienia mogą ubiegać 

się  Wykonawcy,  którzy  spełniają  warunki  dotyczące  dysponowania  odpowiednim 

potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia. 

Stosownie  do  tych  postanowień  SIWZ  potencjał  techniczny  dotyczył  części  od  1  do 

24,  gdzie  Wykonawca  musiał  wykazać  się  dysponowaniem  sprzętu  na  etapie  składania 

oferty  ilością  sprzętu  podstawowego  dla  każdej  części  (przypisanego  do  punktu  ZUD  oraz 

odcinka drogi). Jeżeli Wykonawca składa ofertę na więcej niż jedną część, to Zamawiający 

nie  dopuszcza  wykazania  tej  samej  jednostki  sprzętowej  w  więcej  niż  jednej  części 


zamówienia.  W  czasie  składania  oferty  i  trwania  umowy  nośniki  muszą  spełniać  wymogi 

dyrektywy 98/69/EC EURO 3 lub dyrektywy późniejszej w zakresie emisji spalin.  

Wiek  sprzętu  /solarki,  pługi/  -  maksymalnie  7  lat  na  dzień  składania  oferty. 

Wykonawca musi wskazać nazwy i parametry sprzętu oraz numer ewidencyjny na podstawie 

których  Zamawiający  będzie  mógł  ocenić  czy  potwierdzają  spełnianie  warunków  udziału  w 

postępowaniu  i  z  których  jednoznacznie  będzie  wynikało,  że  sprzęt  ten  jest  przypisany  do 

jednej części.  Wykonawca nie  ma  prawa  udostępniać  pojazdów i sprzętu,  do używania 

osobie trzeciej, nie może też wykonywać tym sprzętem usług na zlecenie innych podmiotów. 

Dla części 15, 1 nośnik + solarka+ pług oraz 1 nośnik + pług o max. wysokości nośnika ze 

sprzętem– 2.9 m.  

Dalej  Izba  ustaliła,  że  w  pkt.  8.1.2.  IDW  Zamawiający  określił  oświadczenia  i 

dokumenty,  jakie  mają  dostarczyć  wykonawcy  w celu  potwierdzenia  spełniania  warunków 

udziału  w postępowaniu,  w  tym  zażądał  przedłożenia  Wykazu  narzędzi,  wyposażenia 

zakładu  i  urządzeń  technicznych  dostępnych  Wykonawcy  w  celu  wykonania  zamówienia 

wraz  z  informacją  o  podstawie  dysponowania  tymi  zasobami  –  w  celu  oceny  spełniania 

warunku, którego opis został zamieszczony w pkt 7.2.3)a) IDW – na Formularzu 3.2 Wykaz 

należy złożyć dla każdej części, na którą Wykonawca składa ofertę.  

Na  rozprawie,  w  związku  z  nieprzedłużeniem  przez  wykonawcę  Trans-Masz  S.A. 

terminu związania ofertą na 2 zadanie, Odwołujący złożył oświadczenie o wycofaniu zarzutu 

przeciwko temu wykonawcy i jego ofercie, wobec czego rozpoznanie tego zarzutu stało się 

bezprzedmiotowe. 

Z  powyższych  względów  pozostał  do  rozstrzygnięcia  jedynie  zarzut  skierowany 

przeciwko wykonawcy Saferoad Grawil sp. z o.o. i jego ofercie.  

Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  w  swoim  odwołaniu  ani  na  rozprawie  nie  wykazał 

przesłanek  z  art.179  ust.1  ustawy  Pzp,  co  już  w  tym  miejscu  prowadzi  do  wniosku,  że 

wniesiony w ten sposób środek ochrony prawnej nie przysługuje. 

Niezależnie od braku wykazania przez Odwołujacego interesu i szkody w rozumieniu 

powyższego  przepisu  prawa,  według  zapatrywania  Izby  -  Odwołujący  w  żaden  sposób  nie 

udowodnił okoliczności, z których wywodzi wskazane w odwołaniu skutki prawne. 

Zdaniem  Izby  Odwołujący  nie  wykazał,  że  złożony  przez  Przystępującego  sporny 

formularz po jego uzupełnieniu zawierał braki, które skutkowałyby obowiązkiem wykluczenia 


Przystępującego  z  przedmiotowego  przetargu  z  powodu  niespełniania  powołanych  wyżej 

warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.  

Izba uznała, że w oparciu o cyt. wyżej postanowienia SIWZ Zamawiający nie mógł od 

wybranego  wykonawcy  żądać  dokumentów  nieprzewidzianych  w  SIWZ  takich  jak;  dowody 

rejestracyjne pojazdów czy wyciąg z ewidencji środków trwałych w zakresie pługów i solarek. 

Zgodnie  z  art. 25  ust.1  ustawy  Pzp  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

zamawiający  może  żądać  od  wykonawców  wyłącznie  oświadczeń  lub  dokumentów 

niezbędnych 

do 

przeprowadzenia 

postępowania. 

Oświadczenia 

lub 

dokumenty 

potwierdzające spełnianie: 

1)   warunków udziału w postępowaniu, 

2)   przez  oferowane  dostawy,  usługi  lub  roboty  budowlane  wymagań  określonych 

przez zamawiającego 

- zamawiający wskazuje w ogłoszeniu o zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków 

zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert. 

Dodatkowo,  należy  wskazać,  że  powyższe  działanie  Zamawiającego  w  sposób 

wnioskowany  przez  Odwołującego  mogłoby  zostać  potraktowane,  jako  naruszające  zasadę 

wynikającą  z  art.7  ust.1  ustawy  Pzp  –  zasadę  równości  i  konkurencyjności  uczestników 

postępowania przetargowego. 

Wymaga  również  zauważenia,  że  akty  sygnalizacyjne  Odwołującego,  na  które  się 

powołuje nie mają żadnego uzasadnienia prawnego i nie tworzą po stronie Zamawiającego 

jakiegokolwiek obowiązku związanego z badaniem i oceną złożonych ofert. 

Ostatecznie,  Izba  doszła  do  przekonania,  że  wskazany  przez  Przystępującego  w 

formularzu potencjał techniczny ma potwierdzać jedynie warunek, o którym mowa w 22 ust.1 

pkt.  3  ustawy  Pzp  i  nie  jest  związany  z  merytoryczną  treścią  oferty,  wobec  czego  zarzut 

naruszenia przez Zamawiającego art.89 ust.1 pkt. 2 ustawy Pzp należało uznać za chybiony. 

Wprawdzie  w  Tomie  II  Istotne  dla  Stron  Postanowienia  Umowy  określono  wzór 

umowy,  gdzie  zgodnie  z  §  7  ust.3  postanowiono,  że  Wykonawca  skieruje  do  wykonania 

zamówienia  sprzęt  zgodny  z  zapisami  SIWZ,  a  w  szczególności  sprzęt  wykazany  na 

formularzu „Potencjał techniczny” stanowiący załącznik do niniejszej umowy. 

W  ocenie  Izby  z  treści  tego  postanowienia  wynika  jednak  możliwość  skierowania 

innego  sprzętu  niż  wskazany  w  formularzu,  byleby  spełniał  wymagania  SIWZ.  Powyższe 


zapatrywanie  Izby  potwierdza  treść  §  14  ust.1  stanowiącego,  że  Zamawiający  przewidział 

możliwość wprowadzenia istotnych zmian postanowień umowy w stosunku do treści oferty. 

Poza  tym  zgodnie  z  §  14  ust.5  zmiany  do  umowy  może  inicjować  zarówno 

Zamawiający jak i Wykonawca, składając pisemny wniosek do drugiej strony, zawierający w 

szczególności opis zmiany i jej uzasadnienie, co oznacza, że dopuszczalne są również inne 

zmiany  nieistotne,  jak  chociażby  zastąpienie  pojazdów  i  sprzętu  innymi,  o  parametrach 

wymaganych w SIWZ. 

Wymaga  również  zwrócenia  uwagi  na  §  14  ust.6,  na  podstawie,  którego  strony 

dopuszczają  możliwość  zmiany  na  etapie  realizacji  Umowy  podmiotów  trzecich,  o których 

mowa  w  art.  26  ust.  2b  ustawy  prawo  zamówień  publicznych,  za  pomocą  których 

Wykonawca  wykazał  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu.  W  takim  przypadku 

zaproponowany  nowy  Podwykonawca,  zobowiązany  jest  wykazać  spełnianie  warunków 

w zakresie  nie  mniejszym  niż  wskazany  na  etapie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego dotychczasowy Podwykonawca. Zmiana taka nie wymaga zawarcia Aneksu do 

Umowy. 

Powyższe  postanowienia  umowne  wskazują  w  sposób  niebudzący  wątpliwości,  że 

jest dopuszczalna zmiana umowy w zakresie zastosowanych pojazdów i sprzętu w granicach 

wymagań Opisu Przedmiotu Zamówienia SIWZ. 

Izba stanęła również na stanowisku, że Odwołujący nie udowodnił, że Przystępujący 

będzie udostępniał pojazdy i sprzęt, do używania osobie trzeciej i będzie  wykonywał usługi 

tymi  pojazdami  i  sprzętem  na  zlecenie  innych  podmiotów,  a  także  nie  wykazał  on 

okoliczności powstania uzupełnionego spornego formularza. 

W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp postanowiła oddalić 

odwołanie.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem 

przepisów  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010r.  w  sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). 

                                                                       Przewodniczący:…………………………