Sygn. akt KIO 1728/16
WYROK
z dnia 28 września 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Grabarczyk
Protokolant: Aneta Górniak
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 września 2016 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 września 2016 r. przez
wykonawcę Carbo-Eco spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w Rybniku w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego Jastrzębską Spółkę Węglową S.A. w Jastrzębiu Zdroju
przy udziale wykonawcy FAMUR PEMUG Sp. z o.o. w Katowicach i wykonawcy Prorem Sp.
z o.o.
w Jastrzębiu Zdroju zgłaszających swoje przystąpienia do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. uwzględnia odwołanie i nakazuje Jastrzębskiej Spółce Węglowej S.A. w Jastrzębiu Zdroju
unieważnienie czynności zaproszenia do aukcji elektronicznej, czynności aukcji
elektronicznej oraz nakazuje powtórzenie czynności badania i oceny ofert, odrzucenie ofert
FAMUR PEMUG Sp. z o.o. w Katowicach i Prorem Sp. z o.o. w w Jastrzębiu Zdroju na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Prawo zamówień publicznych;
2. kosztami postępowania obciąża Jastrzębską Spółkę Węglową S.A. w Jastrzębiu Zdroju i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Carbo-Eco spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością w Rybniku tytułem wpisu od odwołania;
2.2. zasądza od Jastrzębskiej Spółki Węglowej S.A. w Jastrzębiu Zdroju na rzecz Carbo-Eco
spółki z ograniczoną odpowiedzialnością kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy
sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z
tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2164 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Gliwicach.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 1728/15
Uzasadnienie
Zamawiający – Jastrzębska Spółka Węglowa S.A. w Jastrzębiu Zdroju – prowadzi w
trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm.), dalej jako: „ustawa” lub „Pzp”
postępowanie o udzielenie zamówienia, którego przedmiotem jest Zabudowa zagęszczacza
lamelowego w ZPMW JSW S.A. KWK „Knurów-Szczygłowice” Ruch Knurów.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało 2 lipca 2016 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem 2016/S 126-227080. Wartość zamówienia jest większa niż kwota
wskazana w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
W związku z przesłaniem przez zamawiającego zaproszenia do udziału w aukcji
elektronicznej wykonawca Carbo-Eco spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Rybniku
wniósł odwołanie 15 września 2016 r. Zachowany został obowiązek przekazania
zamawiającemu kopii odwołania.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu, że przez zaniechanie odrzucenia ofert Prorem
sp. z o.o. oraz Famur Pemug sp. z o.o. oraz zaproszenie tych wykonawców do udziału w
aukcji elektronicznej naruszył art. 82 ust. 3, 89 ust. 1 pkt 2, art. 91a ust. 1, art. 91 b ust. 1,
art. 91 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1 i 3 Pzp. Zarzucił niezgodność ofert tych wykonawców z
wymaganiami specyfikacji istotnych warunków zamówienia, dalej jako: „SIWZ”, gdyż Prorem
sp. z o.o. oferujący zagęszczacz lamelowy typ ZL/PR-12 oraz Famur Pemug sp. z o.o.
oferujący zagęszczacz lamelowy typ NK 120 CL nie wykazali, że oferowane urządzenia nie
są urządzeniami prototypowymi, zostały wprowadzone do obrotu i są wykorzystywane w
instalacjach przemysłowych.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu
unieważnienie czynności polegającej na zaproszeniu do aukcji elektronicznej i wyboru
najkorzystniejszej oferty, powtórzenie czynności badania i oceny ofert, odrzucenia oferty
Prorem sp. z o.o. oraz Famur Pemug sp. z o.o. jako niezgodnej z treścią SIWZ oraz
dokonania wyboru oferty pisemnej złożonej przez odwołującego na wykonanie zamówienia,
jako najkorzystniejszej na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w SIWZ. Żądał
również obciążenie zamawiającego kosztami postępowania.
FAMUR PEMUG Sp. z o.o. w Katowicach i Prorem Sp. z o.o. w Jastrzębiu Zdroju
przystąpił do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, zachowując termin
ustawowy oraz obowiązek przekazania kopii przystąpienia zamawiającemu i odwołującemu.
Przystępujący wnieśli o oddalenie odwołania.
Izba ustaliła, że odwołanie nie podlega odrzuceniu i przeprowadziła rozprawę, podczas
której odwołujący i przystępujący podtrzymali dotychczasowe stanowiska. Zamawiający wnosił o
oddalenie odwołania, a na wypadek uwzględnienia wnosił o nie nakazywanie powtórzenia aukcji
elektronicznej, którą zamierza powtórzyć z inicjatywy własnej.
Izba ustaliła, co następuje:
W opisie przedmiotu zamówienia” zawartym w pkt I.2. Załącznika nr 1 do SIWZ
„Specyfikacji technicznej”, zamawiający wskazał, że przedmiotem zamówienia jest dostawa i
zabudowa zagęszczacza lamelowego typ LTE 1140-12/6F o średnicy 12 m. W części
zatytułowanej „Uwaga 2” tiret pierwsze zamawiający dopuścił „ (...)zastosowanie maszyn,
urządzeń i materiałów równoważnych w stosunku do rozwiązań określonych w dokumentacji
projektowej oraz szczegółowym opisie przedmiotu zamówienia”. W tiret czwartym natomiast
sformułował wymaganie, zgodnie z którym „zastosowane urządzenia nie mogą być urządzeniami
prototypowymi, muszą być wprowadzone do obrotu i wykorzystywane w instalacjach
przemysłowych”.
Przedmiotem oferty odwołującego jest wskazany przez zamawiającego w SIWZ
zagęszczacz LTE 1140-12/6F. Prorem sp. z o.o. zaoferował zagęszczacz lamelowy, typ ZL/PR-
12 produkcji własnej, równoważny do zagęszczacza LTE 1140-12/6F, Famur Pemug sp. z o.o.
zagęszczacz lamelowy typ NK 120 CL produkcji Tecnicas Hidraulicas S.A. równoważny do
zagęszczacza LTE 1140-12/6F.
Zamawiający badał spełnienie wymagania dotyczącego równoważności, pismem z 23
września 2016 r. żądając wskazania (nazwa zakładu, adres), gdzie są wykorzystywane
oferowane zagęszczacze lamelowe. W udzielonych odpowiedziach żaden z wykonawców nie
podał oczekiwanych informacji. Prorem sp. z o.o. wyjaśnił, że nie oferuje urządzenia
prototypowego, gdyż zastosowane rozwiązania konstrukcyjne, eksploatacyjne i techniczno-
technologiczne aktualnie pracownicy przystępującego poznali i częściowo wykorzystali do
zmodyfikowania zagęszczacza lamelowego eksploatowanego od 1993 w Zakładzie
Wzbogacania Odpadów Poflotacyjnych „POLHO” w Czerwionce-Leszczynach, a urządzenia
tego typu są stosowane w oddziałach przeróbki metali m.in. w oddziałach zamawiającego.
Famur Pemug sp. z o.o. podniósł, że jedynym sposobem wykazywania równoważności
oferowanych urządzeń jest oświadczenie zawarte w SIWZ, akceptujące opis przedmiotu
zamówienia, które przystępujący złożył. Zarzucił, że żądanie zamawiającego nie ma oparcia
w SIWZ, a wiedza ta stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa przystępującego oraz jego
kontrahenta.
Pismem z 5 września 2016 r. zamawiający zaprosił do udziału w aukcji elektronicznej
odwołującego, Famur Pemug sp. z o.o. i Prorem sp. z o.o.
Powołanych ustaleń Izba dokonała na podstawie dokumentów znajdujących się w
aktach sprawy.
Na rozprawie zamawiający wyjaśnił, że 9 września 2016 r. przeprowadził aukcję
elektroniczną, jednak zamierza ją powtórzyć z powodu braku możliwości prawidłowej oceny
oferty odwołującego (braku sumowania w ramach kolejnych postąpień odwołującego ceny
oferty z punktami przyznanymi w kryterium gwarancji).
Izba zważyła, co następuje:
Izba rozpoznała odwołanie na podstawie stanu prawnego obowiązującego przed
wejściem w życie ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień
publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1020). Stosownie bowiem do
art. 16 ust. 1 tej ustawy nowelizującej do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego
wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej oraz do
odwołań i skarg do sądu dotyczących tych postępowań stosuje się przepisy dotychczasowe.
Odwołujący jest uprawniony do wniesienia odwołania zgodnie z art. 179 ust. 1 Pzp.
Jest wykonawcą, który złożył ofertę i ma interes w uzyskaniu danego zamówienia. Udział w
aukcji elektronicznej wykonawców, których oferty powinny być odrzucone, stanowi
naruszenie przepisów prawa grożące odwołującemu poniesieniem szkody w postaci utraty
możliwości uzyskania zamówienia albo uzyskania danego zamówienia na mniej korzystnych
warunkach. Skoro w postępowaniu złożono trzy oferty, odrzucenie którejkolwiek z nich
skutkuje – z uwagi na brak dostatecznej liczby ofert – brakiem możliwości przeprowadzenia
aukcji, co może oznaczać wybór oferty odwołującego z ceną wskazaną w ofercie, zatem
wyższą niż ta, którą zamawiający uzyskałby po przeprowadzeniu aukcji.
Odwołanie jest zasadne.
Zamawiający zaniechał odrzucenia ofert Famur Pemug sp. z o.o. i Prorem sp. z o.o.,
mimo że są one niezgodne z wymaganiami zawartymi w SIWZ, gdyż wykonawcy ci nie
wykazali spełnienia wymagania zamawiającego dotyczącego tego, że „zastosowane
urządzenia nie mogą być urządzeniami prototypowymi, muszą być wprowadzone do obrotu i
wykorzystywane w instalacjach przemysłowych”.
Prorem sp. z o.o. powołał, że zaoferowany przez niego zagęszczacz lamelowy typ
ZL/PR-12 produkcji własnej nie jest urządzeniem prototypowym, gdyż należy do pewnego
typoszeregu, natomiast parametry oferowanego urządzenia są dostosowane do warunków
danego zamówienia.
Twierdzenie to nie zostało jednak wykazane przez przystępującego. Izba nie dopatrzyła się
zatem podstaw do dania mu wiary. Nawet jednak, gdyby tak się stało, wymaganie
zamawiającego i tak nie zostałoby spełnione. Zamawiający wymagał tego, żeby zamontowane
urządzenie było wprowadzone do obrotu i wykorzystywane w instalacjach przemysłowych, co
powinno być wykazane przez wykonawców już na etapie złożenia oferty. Stosownie bowiem do
art. 30 ust. 5 Pzp to wykonawca powinien wykazać, że złożona przez niego oferta spełnia
wymagania równoważności. Skoro wymaganie dotyczące wprowadzenia oferowanego
urządzenia do obrotu i wykorzystywania go w instalacjach przemysłowych nie zostało wykazane
przez przystępującego, zamawiający był uprawniony do tego, aby zażądać tych informacji.
Prorem sp. z o.o. nie podał oczekiwanych danych, zatem złożona przez niego oferta podlega
odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp. Fakt podobieństwa oferowanego urządzenia,
do urządzeń, które przystępujący zamontował w przeszłości (nota bene nazwy i adresy
zakładów, gdzie to nastąpiło, nie zostały podane), jest bez znaczenia wobec oczywistego braku
podania żądanych informacji.
Podobną ocenę Izba wyraża co do oferty Famur Pemug sp. z o.o. Zaniechanie
odrzucenia tej oferty stanowi naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp. Przystępujący zaoferował
urządzenie wprowadzone do obrotu produkowane przez firmę Tecnicas Hidraulicas S.A., jednak
nie wykazał faktu
wykorzystywania oferowanego zagęszczacza lamelowego w instalacjach
przemysłowych. Nie przekonuje argument, że przystępujący Famur Pemug sp. z o.o. nie
uczynił tego z racji konieczności zachowania w poufności informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa. Po pierwsze, co do zasady wykonawcy upubliczniają udane realizacje,
gdyż ma to pozytywny wpływ na ich wizerunek, nie zaś zachowują je w poufności. Po drugie,
profesjonalnemu wykonawcy powinny być znane reguły wynikające z ustawy, w tym szersze i
bardziej restrykcyjne niż w obrocie prywatnym wymagania dotyczące jawności złożonych
ofert, zatem jeśli chce złożyć ofertę, powinien ją tak przygotować, by wymagania przepisów
były spełnione.
Podkreślić należy, że wykazanie spełnienia wymagań zamawiającego powinno
nastąpić wobec zamawiającego w toku postępowania o udzielenie zamówienia, a nie dopiero w
postępowaniu odwoławczym. Izba ocenia czynność zamawiającego, zatem bierze pod rozwagę
to, czy wykonana została ona zgodnie z prawem. Niewątpliwie Famur Pemug sp. z o.o. w
postępowaniu o udzielenie zamówienia nie uczynił zadość jasnym oczekiwaniom
zamawiającego co do wykazania możliwości zastosowania rozwiązania równoważnego.
Oświadczenie Pana M.P. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Firma
Inżynieryjno-Usługowa „PYTEL” M.P. w Stanowicach złożone na rozprawie również nie
potwierdza spełnieniania wymagania wykazania, że oferowany zagęszczacz lamelowy jest
wykorzystywany w instalacjach przemysłowych. Oświdczenie to nie pochodzi od producenta i nie
wskazuje miejsca wykorzystania zagęszczacza.
Nie ma znaczenia wobec jasnego wymagania SIWZ, argument, że zagęszczacz
lamelowy będzie zabudowany i stanowić będzie cześć inwestycji.
Wskazywanie, że wymaganie zamawiającego jest antykonkurencyjne, gdyż na terenie
Polski dokonano montażu 4 zagęszczaczy, wyłącznie tych oferowanych przez odwołującego, jest
działaniem spóźnionym. Termin na kwestionowanie postanowień SIWZ upłynął. Zamawiający
dopuścił możliwość zaoferowania urządzenia równoważnego i wskazał w SIWZ wymagania
dotyczące równoważności.
SIWZ od momentu jej udostępnienia jest wiążąca dla zamawiającego – jest on obowiązany do
przestrzegania zawartych w niej wymagań stawianych przedmiotowi zamówienia, w tym
sposobowi wykazania, że oferowane rozwiązanie jest równoważne opisanemu. Znajduje tutaj
zastosowanie zasada wskazana w art. 701 § 3 kodeksu cywilnego, zgodnie z którym organizator
od chwili udostępnienia warunków, a oferent od chwili złożenia oferty zgodnie z ogłoszeniem
aukcji albo przetargu są obowiązani postępować zgodnie z postanowieniami ogłoszenia, a także
warunków aukcji albo przetargu. Skoro zamawiający konkretyzuje warunki przetargu zarówno
odnośnie do zamówienia (umowy), jak i prowadzenia postępowania w specyfikacji, to SIWZ
można uznać za warunki przetargu w rozumieniu kodeksu cywilnego. Udostępnienie SIWZ jest
zatem czynnością prawną powodującą powstanie zobowiązania po stronie zamawiającego, który
jest związany swoim oświadczeniem woli co do warunków prowadzenia postępowania i innych
elementów wymienionych w SIWZ.
Wobec powyższego stwierdzić należy, że zamawiający powinien odrzucić oferty
przystępujących z powodu niezgodności ich treści z treścią SIWZ, gdyż wykonawcy ci nie
sprostali obowiązkowi wykazania spełniania wymagań zamawiającego co do równoważności
oferowanych rozwiązań.
Izba uznała, że zaniechanie odrzucenia ofert przystępujących narusza przepisy
powołane w odwołaniu. Zamawiający zaniechał odrzucenia ofert Prorem sp. z o.o. i Famur
Pemug sp. z o.o., mimo że podlegają one odrzuceniu, natomiast zaprosił przystępujących do
udziału w aukcji elektronicznej i przeprowadził tą aukcję. Wskazane działania i zaniechania
naruszają zasadę równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji, gdyż zamawiający
tak samo potraktował wykonawcę, który spełnił jego wymagania i tych, którzy tego nie uczynili.
Naruszenia ustawy przez zamawiającego mają wpływ na wynik postępowania, zatem
Izba nakazała zamawiającemu unieważnienie czynności zaproszenia do udziału w aukcji
elektronicznej. Nakazała również unieważnienie aukcji, gdyż zamawiający tego nie uczynił, a
orzeczenie Izby powinno doprowadzić do zgodności procedury przetargowej z przepisami
ustawy. Zamawiający powinien powtórzyć czynność badania i oceny ofert, której wadliwie
dokonał przez zaniechanie odrzucenia ofert przystępujących.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 Pzp orzekła, jak w pkt 1
sentencji.
O kosztach Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp, uwzględniając koszty
wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego w kwocie 3.600 zł, zgodnie z § 3 pkt 2 lit. b
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości oraz
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Przewodniczący: