Sygn. akt: KIO 1751/16
POSTANOWIENIE
z dnia 26 września 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Przemysław Dzierzędzki
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 26 września 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 września 2016 r. przez wykonawcę Elte GPS sp. z
o.o. w Krakowie
w postępowaniu o udzielenie zamówienia prowadzonym przez Przedsiębiorstwo Usług
Komunalnych sp. z o.o. w Starogardzie Gdańskim
postanawia:
1. umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. znieść wzajemnie koszty postępowania odwoławczego i nakazać Urzędowi Zamówień
Publicznych zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 15.000,00 zł
(słownie: piętnastu tysięcy złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy Elte GPS sp. z o.o. w
Krakowie, stanowiącej wpis od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gdańsku.
Przewodniczący: ………….…………
Sygn. akt: KIO 1751/16
U z a s a d n i e n i e
Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych sp. z o.o. w Starogardzie Gdańskim, zwana
dalej „zamawiającym”, prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004
r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.), zwanej dalej „ustawą
Pzp”, którego przedmiotem jest „kompleksowa realizacja wdrożenia systemów wagowych,
systemu RFID wraz z transponderami do oznakowania pojemników”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 9 września 2016 r., nr 2016/S 174-312221. Specyfikacja istotnych
warunków zamówienia została zamieszczona na stronie internetowej zamawiającego w dniu
13 września 2016 r.
Wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty, o których mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Wobec czynności zamawiającego polegającej na opisie przedmiotu zamówienia,
sporządzeniu wykazu oświadczeń lub dokumentów, potwierdzających spełnianie warunków
udziału w postępowaniu, określeniu w SIWZ sposobu przekazywania i wyjaśniania treści
SIWZ, określeniu w SIWZ środków ochrony prawnej, postanowień wzoru umowy w sprawie
zamówienia publicznego, wykonawca Elte GPS sp. z o.o. w Krakowie, zwany dalej
„odwołującym”, wniósł 19 września 2016 r. odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 29 ust. 1-2 ustawy Pzp w związku z art. 15 ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy z dnia 16 IV 1993 r.
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tj. 2003, Nr 153, poz. 1503), zwaną dalej u.z.n.k, a
w konsekwencji naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy Pzp przez wprowadzenie w treści
Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia obowiązku integracji systemów wagowych
i pojemników RFID wdrażanych w ramach zamówienia z elektronicznym systemem
rejestracji parametrów pracy pojazdów XTrack, stanowiącym produkt firmy P.P.U.
Omega sp. z o. o., w tym pozyskania od tego podmiotu protokołów integracyjnych, a
także
obowiązku
korzystania
z
oprogramowania
wykorzystywanego
przez
zamawiającego
i
zapewniania
integracji
przedmiotu
zamówienia
z
ww.
oprogramowaniem:
• bez bliższego określenia oprogramowania wykorzystywanego przez zamawiającego, w
tym bez określenia jego producenta i bez podania istotnych parametrów tego
oprogramowania, bez udzielenia informacji dotyczących prawnych możliwości dokonania
integracji systemu stanowiącego przedmiot zamówienia z ww. oprogramowaniem, w tym o
obowiązku uzyskania licencji od podmiotu, któremu przysługują prawa autorskie do
oprogramowania, bez zapewnienia przez zamawiającego współpracy ww. podmiotu z
wykonawcą, któremu powierzono wykonanie zamówienia; bez ujawnienia danych
technicznych warunkujących możliwość dokonania integracji, a nawet bez zobowiązania się
zamawiającego do ujawnienia takich danych wykonawcy, któremu powierzono wykonanie
zamówienia, co w rezultacie oznacza nałożenia na wykonawcę wyłonionego w przetargu
obowiązku samodzielnego uzyskania wszelkich informacji, danych i zezwoleń niezbędnych
do zapewnienia kompatybilności oraz integracji z oprogramowaniem wykorzystywanym
przez zamawiającego oraz zapewnienia sobie współpracy z podmiotem, któremu przysługują
prawa autorskie do ww. oprogramowania;
• bez zapewnienia przez zamawiającego współpracy z producentem elektronicznego
systemu rejestracji parametrów pracy pojazdów XTrack, tj. firmą P.P.U. Omega sp. z o. o., z
wykonawcą, któremu powierzono wykonanie zamówienia, bez zapewnienia, że ww. podmiot
udzieli wykonawcy wyłonionemu w toku przetargu koniecznych zezwoleń i licencji na
dokonanie integracji, bez ujawnienia danych technicznych warunkujących możliwość
dokonania integracji, a nawet bez zobowiązania się zamawiającego do ujawnienia takich
danych wykonawcy, któremu powierzono wykonanie zamówienia, co oznacza nałożenie na
wykonawcę wyłonionego w przetargu obowiązku samodzielnego uzyskania wszelkich
informacji, danych i zezwoleń niezbędnych do zapewnienia kompatybilności oraz integracji
oraz zapewnienia sobie współpracy z firmą P.P.U. Omega sp. z o. o.,
a w konsekwencji stanowi istotny brak opisu przedmiotu zamówienia, a także utrudnia
konkurencję, albowiem pozwala firmie P.P.U. Omega sp. z o.o. i podmiotowi, któremu
przysługują prawa autorskie do oprogramowania wykorzystywanego przez zamawiającego,
eliminować z udziału w przetargu podmioty konkurencyjne, a zważywszy na to, że P.P.U.
Omega sp. z o. o. może być zainteresowana w uzyskaniu zamówienia, postanowienia
powyższe godzą także w zasadę równego traktowania wykonawców biorących udział w
postępowaniu;
2) art. 26 ust. 1 ustawy Pzp przez określenie nieprawidłowego okresu czasu na złożenie
oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25
ust. 1 ustawy Pzp,
3) art. 38 ust. 1 ustawy Pzp przez określenie nieprawidłowego terminu na udzielenie
wyjaśnień dotyczących Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia;
4) art. 182 ust. 1 -3 ustawy Pzp przez błędne pouczenie o terminie na złożenie odwołania;
5) art. 353
k.c. i 395 § 1 ustawy Pzp w zw. z art. 139 ust. 1 ustawy Pzp przez brak
określenia terminu, do upływu którego zamawiający może odstąpić od umowy.
W oparciu o przywołane zarzuty i przedstawioną w uzasadnieniu odwołania
argumentację odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu modyfikacji treści SIWZ w
sposób wskazany w treści odwołania.
Na podstawie korespondencji zamawiającego z 23 września 2016 r. (pismo l. dz.
DKOT/AG/796/16) ustalono, że zamawiający kopię odwołania wraz z wezwaniem do
zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego przekazał innym wykonawcom
uczestniczącym w postępowaniu 19 września 2016 r. zamieszczając je na swej stronie
internetowej.
W terminie określonym w art. 185 ust. 2 ustawy Pzp do Prezesa Izby nie wpłynęło
ż
adne zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.
Ustalono także, że 23 września 2016 r. zamawiający przesłał Prezesowi Krajowej
Izby Odwoławczej odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, że uwzględnia w całości
zarzuty przedstawione w odwołaniu.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje.
Zamawiający uwzględnił zarzuty przedstawione w odwołaniu w całości. Do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego w terminie określonym w art. 185
ust. 2 ustawy Pzp nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca. Mając na uwadze powyższe
okoliczności faktyczne Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że postępowanie odwoławcze
podlega umorzeniu na podstawie art. 186 ust. 2 ustawy Pzp. Zgodnie z przywoływanym
przepisem, w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym
bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do
postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca.
Stosownie do art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, o oddaleniu odwołania lub jego
uwzględnieniu Izba orzeka w wyroku. W pozostałych przypadkach Izba wydaje
postanowienie. Orzeczenie Izby w rozpatrywanej sprawie w żadnym zakresie nie miało
charakteru merytorycznego, zatem musiało przybrać postać postanowienia.
W związku z powyższym Izba, działając na podstawie art. 186 ust. 2 i art. 192 ust. 1
zd. 2 ustawy Pzp, postanowiła jak w pkt 1 sentencji.
Izba orzekła o wzajemnym zniesieniu kosztów postępowania odwoławczego, zgodnie
z art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Pzp. Stosownie do tego przepisu,
koszty postępowania
odwoławczego w okolicznościach, o których mowa w art. 186 ust. 2 i 3a, znosi się
wzajemnie.
Izba nakazała zwrot odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania,
stosownie do przepisu § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i
sposobu ich rozliczania (Dz. U. nr 41, poz. 238), gdyż uwzględnienie zarzutów nastąpiło
przed rozpoczęciem posiedzenia z udziałem stron. Zgodnie z powołanym przepisem, w
przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę, jeżeli w postępowaniu
odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca, a
zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu, Izba orzeka o
dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, a jeżeli
uwzględnienie w całości zarzutów odwołania nastąpiło po otwarciu rozprawy albo
rozpoczęciu posiedzenia z udziałem stron, Izba zasądza koszty od zamawiającego na rzecz
odwołującego.
Przewodniczący: ……………..………