KIO 183/16 WYROK dnia 24 lutego 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 183/16 

WYROK 

z dnia 24 lutego 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Przemysław Dzierzędzki 

Protokolant:             Wojciech Świdwa 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 lutego 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  11  lutego  2016  r.  przez  wykonawcę 

Biuro 

Plus S.A. w Poznaniu 

w postępowaniu prowadzonym przez 

Sąd Apelacyjny w Krakowie reprezentowany przez 

Centrum Zakupów dla Sądownictwa z siedzibą w Krakowie 

przy  udziale  wykonawcy

  Partner  XXI  sp.  z  o.o.  w  Zabrzu,  zgłaszającego  swoje 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego

przy  udziale  wykonawcy 

Lyreco  Polska  S.A.  w  Sokołowie,  zgłaszającego  swoje 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  unieważnienie  czynności 

wyboru oferty najkorzystniejszej, powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w 

tym  wezwanie  wykonawcy  Partner  XXI  sp.  z  o.o.  w  Zabrzu

w  trybie  art.  90  ust.  1 

ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  do  udzielenia  wyjaśnień,  w  tym  złożenia 

dowodów, dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, 

w pozostałym zakresie oddala odwołanie, 

3.  kosztami  postępowania  obciąża

  Sąd  Apelacyjny  w  Krakowie  reprezentowany  przez 

Centrum Zakupów dla Sądownictwa z siedzibą w Krakowie i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

15.000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnastu  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Biuro Plus S.A. w Poznaniu tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od 

Sądu  Apelacyjnego  w  Krakowie  reprezentowanego  przez 

Centrum  Zakupów  dla  Sądownictwa  z  siedzibą  w  Krakowie  na  rzecz  Biuro 


Plus  S.A.  w  Poznaniu  kwotę  18.600  zł  00  gr  (słownie:  osiemnastu  tysięcy 

sześciuset  złotych  zero  groszy),  stanowiącą  uzasadnione  koszty  strony 

poniesione z tytułu wpisu od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w 

Krakowie

Przewodniczący:      ………………….… 


Sygn. akt: KIO 183/16 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający – Sąd Apelacyjny w Krakowie reprezentowany przez Centrum Zakupów 

dla  Sądownictwa  z  siedzibą  w  Krakowie  –  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia 

2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164), zwanej dalej „ustawą 

Pzp”,  którego  przedmiotem  jest  „dostawa  materiałów  biurowych  na  rzecz  sądów 

powszechnych”. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 28 listopada 2015 r., nr 2015/S 231-419507. 

W  dniu  1  lutego  2016  r.  zamawiający  zawiadomił  wykonawcę  Biuro  Plus  S.A.  w 

Poznaniu,  zwanego  dalej  „odwołującym”,  o  wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej 

przez wykonawcę Partner XXI sp. z o.o. w Zabrzu, zwanego dalej „przystępującym Partner”. 

Na  drugim  miejscu  została  sklasyfikowana  oferta  odwołującego,  na  trzecim  miejscu 

sklasyfikowano  ofertę  wykonawcy  Lyreco  Polska  S.A.  w  Sokołowie,  zwanego  dalej 

„przystępującym  Lyreco”,  zaś  na  miejscu  czwartym  –  ofertę  wykonawców  wspólnie 

ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum Biuro Klub sp. z o.o. w Łomiankach i 

Europapier-Impap sp. z o.o. w Tczewie, zwanych dalej „wykonawcą KBK”. 

Wobec: 

1)  czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez przystępującego Partner, 

2)  zaniechania przez zamawiającego czynności odrzucenia oferty przystępującego Partner, 

przystępującego Lyreco i wykonawcy KBK, 

3)  zaniechania 

przez 

zamawiającego 

czynności 

wykluczenia 

postępowania 

przystępującego Partner oraz wykonawcy KBK, 

4)  zaniechania  przez  zamawiającego  czynności  wezwania  przystępującego  Partner  do 

złożenia wyjaśnień dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, 

5)  zaniechania  przez  zamawiającego  czynności  wezwania  przystępującego  Partner  i 

wykonawcy KBK do uzupełnienia dokumentów i oświadczeń celem wykazania warunków 

udziału w postępowaniu, 

6)  zaniechania  przez  zamawiającego  czynności  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty 

złożonej przez odwołującego 

odwołujący  wniósł  w  dniu  11  lutego  2016  r.  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

1)  art.  24  ust.  2  pkt  4  w  zw.  z  art.  22  ust.  1  pkt  2  i  pkt  4  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie 

niewykluczenia  przystępującego  Partner  ze  wzglądu  na  niewykazanie  spełnienia 


warunków  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  posiadania  wiedzy  i  doświadczenia  i 

dysponowania  zdolnością  finansową  oraz  zaniechanie  wykluczenie  wykonawcy  KBK  ze 

względu na niewykazanie spełnienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i 

doświadczenia; 

2)  art.  26  ust.  3  w  zw.  z  art.  24  ust.  2  pkt  4  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  wezwania 

wykonawcy,  który  w  określonym  terminie  nie  złożył  wymaganych  przez  zamawiającego 

oświadczeń  lub  dokumentów,  o  których  mowa  w  art.  25  ust.  1  pkt  1  potwierdzających 

spełnienie  warunku  w  zakresie  posiadania  wiedzy  i  doświadczenia  oraz  zdolności 

finansowej; 

3)  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  wezwania  do  złożenia  wyjaśnień 

przystępującego  Partner,  którego  oferta  wydaje  się  rażąco  niska  w  stosunku  do 

przedmiotu  zamówienia  i  budzi  wątpliwości  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu 

zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi 

z odrębnych przepisów, w szczególności jest niższa o 30% od wartości zamówienia; 

4)  art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  przystępującego 

Partner zawierającej rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia; 

5)  art.  89  ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Partner,  której 

złożenie  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  przepisów  art.  10  ustawy  z 

dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej konkurencji (Dz.  U.  z  2003  r.  Nr  153, 

poz. 1503 z późn. zm.), w zakresie nieprawdziwego oznaczenia jakości oraz innych cech 

oferowanych  brulionów  odnośnie  gramatury  papieru,  co  wyczerpuje  także  przesłanki 

wykluczenia z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp ze względu na 

podanie  nieprawdziwych  informacji  mających  wpływ  na  wynik  postępowania  oraz 

przesłanki  odrzucenia  oferty  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp,  jako 

nieodpowiadającej treści SIWZ, 

6)  art.  89  ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  przystępującego 

Lyreco, której złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów art. 

10  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  w  zakresie 

nieprawdziwego  oznaczenia  jakości  oraz  innych  cech  oferowanych  brulionów  odnośnie 

gramatury  papieru,  co  wyczerpuje  także  przesłanki  wykluczenia  z  postępowania  na 

podstawie  art.  24  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp  ze  względu  na  podanie  nieprawdziwych 

informacji  mających  wpływ  na  wynik  postępowania  oraz  przesłanki  odrzucenia  oferty  na 

podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, jako nieodpowiadającej treści SIWZ; 

7)  art.  89  ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy  KBK, 

której  złożenie  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  przepisów  art.  10 

ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  w  zakresie 

nieprawdziwego  oznaczenia  jakości  oraz  innych  cech  oferowanych  brulionów  odnośnie 


gramatury  papieru,  co  wyczerpuje  także  przesłanki  wykluczenia  z  postępowania  na 

podstawie  art.  24  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp  ze  względu  na  podanie  nieprawdziwych 

informacji  mających  wpływ  na  wynik  postępowania  oraz  przestanki  odrzucenia  oferty  na 

podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, jako nieodpowiadającej treści SIWZ; 

8)  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  przystępującego 

Partner  z  powodu  nie  wskazania  części  zamówienia,  które  ww.  wykonawca  powierzy 

podwykonawcy  mimo,  że  zgodnie  z  wymaganiami  SIWZ  wykonawca,  który  będzie 

realizował  części  zamówienia  przy  udziale  podwykonawcy  powinien  wskazać  te  części 

(jeżeli korzysta z podwykonawców); 

9)  art.  7  ust.  1  i  ust.  3  ustawy  Pzp  polegające  na  naruszeniu  zasady  równego  traktowania 

wykonawców  i  zasady  uczciwej  konkurencji  oraz  zasady  udzielania  zamówienia 

wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy Pzp w tym przez błąd w ustaleniach 

faktycznych  i  prawnych,  polegający  na  wadliwej  wykładni  postanowień  specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia  (SIWZ)  oraz  treści  oferty  przystępującego  Partner, 

przystępującego Lyreco oraz oferty wykonawcy KBK. 

Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu: 

1)  unieważnienia czynności wyboru oferty złożonej przez przystępującego Partner, 

2)  powtórzenia  czynności  oceny  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu  przez 

przystępującego Partner i wykonawcę KBK, w tym nakazanie zamawiającemu wezwanie 

ww. wykonawców do uzupełnienia w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp: 

-  Wykazu  wykonanych  a  w  przypadku  świadczeń  okresowych  lub  ciągłych  również 

wykonywanych  głównych  dostaw  w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed  upływem  terminu 

składania ofert - potwierdzających, że w/w wykonawcy posiadają wiedzę i doświadczenie 

wymagane przez zamawiającego; 

oraz 

przystępującego Partner do uzupełnienia: 

-  Informacji  banku  lub  spółdzielczej  kast  oszczędnościowo  -  kredytowej  potwierdzającej 

wysokość  posiadanych  środków  finansowych  lub  zdolności  kredytowej  w  wysokości  nie 

mniejszej  niż  2.000.000  PLN  -  potwierdzających,  że  ww.  wykonawca  posiada  zdolność 

finansową i ekonomiczną wymaganą przez zamawiającego, 

3)  wykluczenia  przystępującego  Partner  i  wykonawcy  Lyreco  oraz  wykonawcy  KBK  na 

podstawie  art.  24  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp  ze  względu  na  podanie  nieprawdziwych 

informacji  mających  wpływ  na  wynik  postępowania  w  odniesieniu  do  właściwości 

oferowanych zamawiającemu brulionów, 

4)  powtórzenia  czynności  badania  oferty  przystępującego  Partner  w  tym  nakazanie 

zamawiającemu  wezwanie  ww.  wykonawcy  do  wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny  w 


stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  oraz  wyjaśnienia  wątpliwości  co  do  możliwości 

wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez 

zamawiającego  lub  wynikającymi  z  odrębnych  przepisów,  w  szczególności  wyjaśnienie 

przyczyn  sprawiających,  że  wynagrodzenie  (cena  oferty)  ww.  wykonawcy  netto  jest 

niższe o przeszło 30% od wartości zamówienia, 

5)  wykonanie  czynności  odrzucenia  oferty  przystępującego  Partner  na  podstawie  art.  89 

ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp  której  złożenie  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji  w 

rozumieniu przepisów art. 10 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej 

konkurencji, 

6)  wykonanie czynności odrzucenia oferty Partner na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy 

Pzp  z  powodu  niewskazania  części  zamówienia,  które  ww.  wykonawca  powierzy 

podwykonawcy mimo, że zgodnie z wymaganiami SIWZ wykonawca powinien wskazać 

te części oraz w zakresie niezgodności oferowanych brulionów z wymaganiami SIWZ, 

7)  dokonania  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  z  wyłączeniem  oferty  przystępującego 

Partner, oferty przystępującego Lyreco oraz wykonawcy KBK. 

W uzasadnieniu odwołania odwołujący podniósł, że zgodnie z treścią opisu sposobu 

dokonywania  oceny  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  zawartego  w  SIWZ 

dotyczącym  warunku  wiedzy  i  doświadczenia  zamawiający  wymagał,  iż  uzna  warunek  za 

spełniony, „(...) jeżeli Wykonawca wykaże, że  w okresie ostatnich trzech lat przed upływem 

terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie 

wykonał co najmniej dwie dostawy (rozumiane jako dwie umowy) materiałów biurowych - o 

wartości  nie  mniejszej  niż  5  000  000  zł  brutto  (...)  każda”.  Przy  czym  na  uwagę  zasługuje 

zapis  w  SIWZ,  którym  to  zamawiający  precyzuje,  co  należy  rozumieć  pod  pojęciem 

„materiały  biurowe"  -  Zamawiający  rozumie  wszelkiego  rodzaju  materiały  biurowe,  papier 

kserograficzny,  koperty".  Tymczasem  w  załączonym  do  oferty  przystępującego  Partner 

wykazie dostaw wskazano na dwie dostawy z których: 

jedna dotyczy dostawy tylko papieru ksero, 

druga dotyczy dostawy tylko materiałów biurowych. 

Zdaniem  odwołującego  z  treści  SIWZ  wynika,  że  każda  z  dwóch  dostaw  w  sensie 

dwóch umów powinna obejmować materiały biurowe,  w tym co najmniej materiały biurowe, 

papier ksero, koperty. Tymczasem przystępujący Partner wykazał jedną umowę na dostawę 

tylko papieru kserograficznego, bez materiałów biurowych, kopert. Natomiast drugą umowę 

tylko  na  materiały  biurowe  bez  papieru  kserograficznego,  kopert.  Dostawy,  które 

zaprezentował  nie  potwierdzają,  że  wykonawca  ten  ma  doświadczenie  w  wykonywaniu 

umów  obejmujących  różnorodny  asortyment  materiałów  biurowych,  z  którym  mamy  do 


czynienia  przy  realizacji  zamówienia  dla  sądów  powszechnych.

Temu  służyło 

doprecyzowanie zawarte w SIWZ które jest wiążące dla wykonawców. 

Odwołujący  podniósł  także,  że  zgodnie  z  treścią  opisu  sposobu  dokonywania  oceny 

spełnienia  warunku  udziału  w  przypadku  sytuacji  ekonomicznej  i  finansowej  zamawiający 

stwierdził,  że  „warunek  dot.  sytuacji  finansowej  zostanie  uznany  za  spełniony,  jeżeli 

Wykonawca  wykaże,  iż  posiada  środki  finansowe  lub  zdolność  kredytową  w  wysokości  nie 

mniejszej  niż  2.000.000,  zł  (...)”. Tymczasem  z  załączonej  opinii  bankowej  wynika,  że  choć 

na  dzień  sporządzenia  opinii  Partner  posiada  określoną  zdolność  kredytową  to  z  dalszej 

części  opinii  wynika,  że:  „Bank  nie  ponosi  również  odpowiedzialności  za  skutki  decyzji  lub 

działań podjętych na podstawie niniejszej opinii. Niniejszy list nie stanowi oferty w rozumieniu 

prawa  cywilnego  i  nie  jest  żadnym  zobowiązaniem  do  udzielenia  kredytu  lub  wystawienia 

gwarancji  bankowej.  Wszelkie  decyzje  kredytowe  dotyczące  zaangażowania  Banku  w 

stosunku  do  Firmy  będą  przedmiotem  szczegółowej  analizy  kredytowej  i  będą  podlegały 

procedurze  obowiązującej  w  Raiffeisen  Bank  Polska  S.A.".  Zdaniem  odwołującego, 

zastrzeżenia zawarte na końcu opinii de facto oznaczają, że ustalenie zdolności kredytowej 

wymaga  „szczegółowej  analizy  kredytowej”  co  wymaga  uzupełnienia  Informacji  banku  na 

podstawie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  potwierdzającej  jednoznacznie  posiadaną  przez 

przystępującego  Partner  zdolność  kredytową  (lub  posiadane  środki  finansowe).  Opinia 

bankowa  wydana  w  stosunku  do  wykonawcy  nie  potwierdza  zdolności  finansowej,  a 

faktyczna zdolność kredytowa będzie podlegała odrębnej procedurze. Tym samym na dzień 

składania ofert wykonawca nie wykazał spełnienia warunku udziału. 

W  dalszej  części  odwołania  odwołujący  argumentował,  że  przystępujący  Partner 

oświadczył,  że  powierzy  podwykonawcom  do  wykonania  część  zamówienia  w  zakresie 

„bieżącej  realizacji  dostaw”.  Użyte  sformułowanie  nie  daje  wiedzy  zamawiającemu,  którą 

część  zamówienia  firma  Partner  zamierza  powierzyć  podwykonawcom.  Taką  częścią  może 

być  dostawa  papieru  ksero,  dostawa  długopisów,  świadczenie  usług  transportowych, 

ś

wiadczenie  usług  załadowczych  tzw.  świadczenie  nazwane,  a  nie  „bieżąca  realizacja 

dostaw”.  Użyty  zwrot  nie  informuje,  która  część  zamówienia  będzie  powierzona 

podwykonawcy. 

W uzasadnieniu zarzutu naruszenia art. 90 ust. 1 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy 

Pzp  odwołujący  podniósł,  że  wynagrodzenie  netto  -  cena  oferty  przystępującego  Partner 

odbiegało  o  37,99%  od  wartości  szacunkowej  zamówienia  wskazanej  w  protokole 

postępowania i ustalonej na kwotę 36.115.774,46 zł netto. W takiej sytuacji wykonawca był 

zobowiązany wyjaśnić fakt złożenia oferty z rażąco niską ceną, zgodnie z wymaganiami art. 

90 ustawy Pzp. 

W  zakresie  zarzutu  dotyczącego  zaniechania  odrzucenia  oferty  przystępującego 

Partner  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  10  ustawy  o  zwalczaniu 


nieuczciwej  konkurencji  odwołujący  podniósł,  że  podstawą  takiego  stwierdzenia  jest 

wprowadzające  w  błąd  oznaczenie  oferowanych  brulionów  z  poz.  9  i  10  formularza 

cenowego.  Papier  do  pisania  zastosowany  w  brulionach  wskazanych  w  poz.  9  i  poz.  10 

formularza  cenowego  nie  posiada  gramatury  papieru  z  przedziału  60-70  g/m

.  Gramatura 

papieru  proponowanego  w  ofercie  nie  przekracza  56,1  g/m

.  Powyższe  wyczerpuje  także 

dyspozycję art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, gdyż bruliony marki Grand produkcji KW Trade 

sp.  z  o.o.  nie  posiadają  wymaganych  w  SIWZ  cech  w  zakresie  gramatury  papieru  (60-

70g/m

W zakresie zarzutu zaniechania odrzucenia oferty Lyreco oraz oferty wykonawcy KBK 

na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp,  w  zw.  z  art.  10  ustawy  o  zwalczaniu 

nieuczciwej  konkurencji  odwołujący  oświadczył,  że  opiera  na  tych  samych  przesłankach 

faktycznych i prawnych.

Bruliony marki GRAND produkcji KW Trade Sp. z o.o. oferowane w 

poz.  9  i  10  w  formularzu  cenowym  przystępującego  Lyreco  i  formularzu  cenowym 

wykonawców KBK nie posiadają wymaganych cech w zakresie gramatury papieru. 

W  zakresie  zarzutu  dotyczącego  niewykazania  warunku  udziału  w  postępowaniu  w 

zakresie  wiedzy  i  doświadczenia  przez  wykonawcę  KBK  odwołujący  podniósł,  że  w 

załączonym do oferty wykonawcy KBK wykazie dostaw wskazano na dwie dostawy z których 

jedna dotyczy dostawy tylko papieru kserograficznego. Zdaniem odwołującego z treści SIWZ 

wynika, że każda z dwóch dostaw powinna obejmować materiały biurowe, w tym co najmniej 

materiały  biurowe,  papier  ksero,  koperty.  Tymczasem  wykonawca  KBK  wykazał  jedną 

umowę  na  dostawę  tylko  papieru  kserograficznego  dla  ZUS,  bez  materiałów  biurowych, 

kopert. Dostawy, które wymienił w tabeli wykonawca KBK sp. z o.o. nie potwierdzają, że ma 

doświadczenie  w  wykonywaniu  umów  obejmujących  różnorodny  asortyment  materiałów 

biurowych,  z  którym  mamy  do  czynienia  przy  realizacji  zamówienia  dla  sądów 

powszechnych. Doświadczenie pozyskane przy realizacji jednorodnego towaru nie oznacza, 

ż

e  wykonawca  będzie  w  stanie  wykonać  złożone  i  różnorodne  pod  względem 

asortymentowym  zamówienie.  Temu  służyło  doprecyzowanie  zawarte  w  SIWZ,  które  jest 

wiążące dla wykonawców.  

Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o oddalenie odwołania. 

W odpowiedzi  jak również  w  trakcie  rozprawy  przedstawił  uzasadnienie  faktyczne  i  prawne 

swego stanowiska. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego,  zachowując  termin 

ustawowy  oraz  wskazując  interes  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na  korzyść  zamawiającego 

zgłosił przystąpienie wykonawca Partner XXI sp. z o.o. w Zabrzu. Złożył pismo procesowe, w 


którym  wniósł  o  oddalenie  odwołania.  W  piśmie  procesowym  jak  i  w  trakcie  rozprawy 

przedstawił uzasadnienie faktyczne i prawne swego stanowiska. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego,  zachowując  termin 

ustawowy  oraz  wskazując  interes  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na  korzyść  zamawiającego 

zgłosił przystąpienie wykonawca Lyreco Polska S.A. w Sokołowie. W trakcie rozprawy wniósł 

o oddalenie odwołania. Przedstawił uzasadnienie faktyczne i prawne swego stanowiska. 

Uwzględniając  całość  dokumentacji  z  przedmiotowego  postępowania,  w  tym  w 

szczególności:  wniosek  o  wszczęcie  postępowania  z  24.11.2015  r.,  oświadczenie  o 

kwocie  przeznaczonej  na  sfinansowania  zamówienia  z  15.01.2016  r.,  protokół 

postępowania, ogłoszenie o zamówieniu, postanowienia SIWZ, ofertę przystępującego 

Partner,  ofertę  przystępującego  Lyreco,  ofertę  wykonawcy  KBK,  zawiadomienie 

zamawiającego  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej,  odwołanie,  zgłoszenia 

przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego,  odpowiedź  na  odwołanie,  pismo 

procesowe odwołującego wraz z załącznikami, pismo procesowe przystępującego, jak 

również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia,  stanowiska  oraz  dokumenty  stron  a  takż

uczestników  postępowania  złożone  w  trakcie  posiedzenia  i  rozprawy,  Krajowa  Izba 

Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

W  pierwszej  kolejności  ustalono,  że  odwołanie  nie  zawiera  braków  formalnych  oraz 

został  uiszczony  od  niego  wpis.  Nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  skutkujących 

odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp. 

Izba  postanowiła  dopuścić  do  udziału  w  postępowaniu  odwoławczym  w  charakterze 

uczestnika  postępowania  po  stronie  zamawiającego  przystępującego  Partner,  uznając,  że 

zostały  spełnione  wszystkie  przesłanki  formalne  zgłoszenia  przystąpienia  wynikające  z  art. 

185  ustawy  Pzp,  zaś  wykonawca  wykazał  interes  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na  korzyść 

zamawiającego. 

Izba  postanowiła  dopuścić  do  udziału  w  postępowaniu  odwoławczym  w  charakterze 

uczestnika  postępowania  po  stronie  zamawiającego  przystępującego  Lyreco,  uznając,  że 

zostały  spełnione  wszystkie  przesłanki  formalne  zgłoszenia  przystąpienia  wynikające  z  art. 

185  ustawy  Pzp,  zaś  wykonawca  wykazał  interes  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na  korzyść 

zamawiającego. Izba, działając na podstawie art. 185 ust. 4 ustawy Pzp postanowiła oddalić 

opozycję  odwołującego  przeciwko  przystąpieniu  wykonawcy  Lyreco,  gdyż  odwołujący  nie 

uprawdopodobnił,  że  wykonawca  Lyreco  nie  ma  interesu  w  uzyskaniu  rozstrzygnięciu 

postępowania odwoławczego na korzyść zamawiającego. Zgłaszający opozycję podniósł, że 


interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść zamawiającego przystępujący Lyreco będzie 

co  najwyżej  posiadał  w  przyszłym,  hipotetycznym  postepowaniu.  Podniósł  ponadto,  że 

niezależnie  od  rozstrzygnięcia  postępowania  odwoławczego  wykonawca  Lyreco  nie  może 

uzyskać  zamówienia.  Argumentował,  że  oferta  przystępującego  Lyreco  zajęła  w  rankingu 3 

miejsce,  ale  w  razie  odrzucenia  oferty  najkorzystniejszej  i  tak  w  rankingu  zajmować  będzie 

miejsce za ofertą odwołującego.  

Izba  stwierdziła,  że  odwołujący  we  wniesionym  odwołaniu  domagał  się  odrzucenia 

przez zamawiającego oferty złożonej przez przystępującego Lyreco. Zamawiający ocenił zaś 

ofertę  tego  przystępującego  jako  zgodną  z  SIWZ.  W  tej  sytuacji  interes  przystępującego 

Lyreco  w  rozstrzygnięciu  postępowania  odwoławczego  na  korzyść  zamawiającego  mógł 

przejawiać  się  w  chęci  obrony  swej  oferty  i  utrzymania  jej  statusu  jako  niepodlegającej 

odrzuceniu. Wbrew stanowisku odwołującego interes przystępującego Lyreco dotyczył oferty 

złożonej  przez  przystępującego  w  tym  postępowaniu.  Wreszcie,  zgodnie  z  art.  185  ustawy 

Pzp,  interes  ten  (w  przeciwieństwie  do  interesu,  jaki  musi  wykazać  wnoszący  odwołanie  w 

ś

wietle  art.  179  ust.  1  Pzp)  nie  musiał  przejawiać  się  w  uzyskaniu  danego  zamówienia. 

Wobec powyższego opozycja podlegała oddaleniu.  

W  dalszej  kolejności  Izba  stwierdziła,  że  odwołujący  nie  wykazał  posiadania 

legitymacji do wniesienia odwołania w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp co do zarzutów, 

które  dotyczyły  oceny  oferty  złożonej  przez  przystępującego  Lyreco  i  oceny  oferty 

wykonawcy  KBK.  W  myśl  art.  179  ust  1  ustawy  Pzp,  środki  ochrony  prawnej  przysługują 

wykonawcy,  jeżeli  ma  lub  miał  interes  w  uzyskaniu  danego  zamówienia  oraz  poniósł  lub 

może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy. 

Nie było sporne pomiędzy stronami, że odwołujący złożył niepodlegającą odrzuceniu 

ofertę,  która  w  świetle  kryteriów  oceny  ofert  okazała  się  ofertą  korzystniejszą  od  oferty 

przystępującego  Lyreco  i  oferty  wykonawcy  KBK.  Oferta  odwołującego  została 

sklasyfikowana  na  miejscu  drugim,  oferta  wykonawcy  Lyreco  –  na  miejscu  trzecim,  zaś 

oferta  wykonawcy  KBK  –  na  miejscu  czwartym.  W  tej  sytuacji  wszelkie  zarzuty  i  wnioski 

kierowane w odniesieniu do oceny ofert wykonawców, którzy  złożyli oferty mniej korzystne, 

nie  rzutują  na  sytuację  odwołującego  w  sposób,  który  mógłby  spowodować  naruszenie  lub 

zagrożenie  jego  interesu  w  uzyskaniu  tego  konkretnego  zamówienia  i  skutkować 

poniesieniem lub możliwością poniesienia szkody. Odrzucenie bądź zaniechanie odrzucenia 

oferty  złożonej  przez  przystępującego  Lyreco  jak  i  oferty  złożonej  przez  wykonawcę  KBK, 

które  oferty  okazały  się  mniej  korzystne  od  oferty  odwołującego,  pozostaje  dla  niego 

indyferentne.  Okoliczność,  czy  wykonawcy  którzy  złożyli  oferty  mniej  korzystne  od  oferty 

odwołującego  pozostaną  w  postępowaniu,  nie  wpływa  na  możliwość  uzyskania  przez 

odwołującego  zamówienia.  Ponadto  ewentualne  naruszenia  ustawy  przez  zamawiającego 


popełnione podczas oceny tych ofert pozostają bez  związku ze szkodą, jaką może ponieść 

odwołujący  nieuzyskując  zamówienia  publicznego.  Skutkiem  niewykazania  legitymacji  jest 

konieczność oddalenia zarzutów bez merytorycznego ich rozpoznania. Biorąc powyższe pod 

uwagę,  Izba  oddaliła  odwołanie  w  części  dotyczącej  zarzutów  odnoszących  się  do  oceny 

oferty przystępującego Lyreco i wykonawcy KBK. 

W  ocenie  Izby,  w  zakresie  pozostałych  zarzutów,  zostały  wypełnione  przesłanki  dla 

wniesienia  odwołania  określone  w  art.  179  ust.  1  ustawy  Pzp,  tj.  posiadanie  przez 

odwołującego interesu w uzyskaniu danego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody 

w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy. Oferta odwołującego została 

sklasyfikowana na miejscu drugim, za ofertą przystępującego Partner. Odwołujący domagał 

się nakazania zamawiającemu odrzucenia oferty tego wykonawcy, względnie wykluczenia go 

z postępowania. Ustalenie, iż zamawiający zaniechał wykonania czynności wykluczenia tego 

wykonawcy  względnie  odrzucenia  jego  oferty  z  naruszeniem  przepisów  ustawy  Pzp, 

prowadziłoby do nakazania zamawiającemu wykonania takiej czynności i tym samym oferta 

odwołującego  mogłaby  być  uznana  za  najkorzystniejszą.  Biorąc  powyższe  pod  uwagę 

uznano,  że  odwołującemu  –  w  omawianym  zakresie  –  przysługiwała  legitymacja  do 

wniesienia odwołania, o której mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. 

Odwołanie zasługuje częściowo na uwzględnienie. 

1.  Zarzuty dotyczące niewykazania przez przystępującego Partner warunku udziału w 

postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia  

Ustalono, że zamawiający wszczął i prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia 

publicznego,  którego  przedmiotem  jest  dostawa  materiałów  biurowych  na  rzecz  sądów 

powszechnych. Zamawiający zastrzegł w SIWZ, że o udzielenie  zamówienia mogą ubiegać 

się  wykonawcy,  spełniający  warunek  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  wiedzy  i 

doświadczenia.  Zamawiający  postanowił,  że  Warunek  zostanie  uznany  za  spełniony,  jeżeli 

Wykonawca  wykaże,  że  w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed  upływem  terminu  składania 

ofert,  a  jeżeli  okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie  wykonał  co 

najmniej dwie dostawy (rozumiane  jako dwie umowy) materiałów biurowych* o wartości nie 

mniejszej  niż:  5  000  000,00  zł  brutto  (słownie:  pięć  milionów  złotych  00/100)  każda. 

Zamawiający  doprecyzował,  że  przez  materiały  biurowe  rozumie  wszelkiego  rodzaju 

materiały biurowe, papier kserograficzny, koperty (rozdział 4 ust. 2 pkt. 2 SIWZ). 

Zamawiający postanowił także w rozdziale 4 ust. 3 pkt 2) SIWZ, że w celu wykazania 

tak  opisanego  warunku  udziału  w  postępowaniu  wykonawcy  obowiązani  są  złożyć  Wykaz 

wykonanych,  a  w  przypadku  świadczeń  okresowych  lub  ciągłych  również  wykonywanych, 


głównych  dostaw  w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a 

jeżeli  okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie,  wraz  z  podaniem  ich 

wartości,  przedmiotu,  dat  wykonania  i  podmiotów,  na  rzecz  których  dostawy  zostały 

wykonane, oraz załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie 

według wzoru stanowiącego Załącznik nr 4 do SIWZ. Dowodami, o których mowa są

a) poświadczenie, z tym, że w odniesieniu do nadal wykonywanych dostaw okresowych lub 

ciągłych  poświadczenie  powinno  być  wydane  nie  wcześniej  niż  na  3  miesiące  przed 

upływem terminu składania ofert; 

b) oświadczenie Wykonawcy – jeżeli z uzasadnionych przyczyn o obiektywnym charakterze 

Wykonawca nie jest w stanie uzyskać poświadczenia, o którym mowa w lit. a.   

Ustalono  również,  że  do  upływu  terminu  składania  ofert  swoją  ofertę  złożył  m.in. 

przystępujący  Partner.  Celem  wykazania  warunku  udziału  w  postępowaniu  na  s.  18  oferty 

złożył wykaz dostaw, w którym wymienił: 

a)  dostawę papieru ksero na rzecz Sądu Apelacyjnego w Krakowie, 

b)  dostawę materiałów biurowych na rzecz  Sądu Apelacyjnego w Krakowie. 

Złożył także dokumenty referencyjne wystawione przez ww. zleceniodawcę dostaw. 

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje. 

Zarzut nie zasługuje na uwzględnienie. 

Za  chybiony  uznano  zarzut  dotyczy  niewykazania  przez  przystępującego  Partner 

warunku udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia. Zgodnie z warunkiem 

udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia mogli się ubiegać jedynie tacy wykonawcy, 

którzy  wykażą,  że  w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a 

jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wykonali co najmniej dwie 

dostawy  (rozumiane  jako  dwie  umowy)  materiałów  biurowych  o  wartości  nie  mniejszej  niż 

5.000.000  zł  brutto  każda.  Zamawiający  uściślił  w  opisie  warunku,  że  pod  pojęciem 

„materiały  biurowe”  rozumie  wszelkie  materiały  biurowe,  papier,  koperty.  Przystępujący 

Partner  celem  wykazania  warunku  złożył  wykaz  dostaw,  w  którym  udokumentował  swoje 

doświadczenie nabyte w dostawie na podstawie 2 umów: 

papieru ksero na rzecz Sądu Apelacyjnego w Krakowie, 

materiałów biurowych na rzecz Sądu Apelacyjnego w Krakowie. 

Odwołujący  w  odwołaniu  kwestionował  zakres  dostaw  wykonanych  przez 

przystępującego. Uważał, że w świetle definicji pojęcia „materiały biurowe” w zakres dostaw, 

które  można  było  uznać  za  odpowiadające  treści  warunku,  musiały  wchodzić  zarówno 

materiały biurowe, jak i koperty oraz papier.  


W  ocenie  Izby  odwołujący  błędnie  zinterpretował  postanowienia  SIWZ  jako 

nakładające  obowiązek  wykazania  dwóch  dostaw,  z  których  każda  musiała  obejmować  co 

najmniej  materiały  biurowe,  papier  ksero  jak  i  koperty.  Zamawiający  w  swej  definicji 

wprawdzie  nie  użył  słowa  „lub”,  ale  nie  użył  również  spójnika  „i”.  Wymieniony  asortyment 

został  poprzedzony  słowem  „wszelkie”  oraz  oddzielony  przecinkami.  Zdaniem  Izby 

doprecyzowanie  zamawiającego  można  było  w  tej  sytuacji  rozumieć  jako  przykładowe 

wyliczenie  asortymentu,  który  zamawiający  będzie  traktował  jako  materiały  biurowe  przy 

ocenie  warunku.  Wskazuje  na  to  użyte  przez  zamawiającego  słowo  „wszelkie”,  które 

należało  odczytywać  jako  dopuszczenie  możliwie  dużego  asortymentu,  który  może  być 

wykazany  w  ramach  doświadczenia.  Dostawy,  które  zrealizował  przystępujący  Partner 

odpowiadały zatem treści warunku. W konsekwencji zarzut należało uznać za niezasadny. 

2.  Zarzut 

zaniechania 

przez 

zamawiającego 

czynności 

odrzucenia 

oferty 

przystępującego  Partner  jako  zawierającej  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do 

przedmiotu zamówienia 

3.  Zarzut  zaniechania  wezwania  przystępującego  Partner  do  złożenia  wyjaśnień 

dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny 

Ustalono,  że  zamawiający  wszczął  i  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego,  którego  przedmiotem  jest  dostawa  materiałów  biurowych  na  rzecz  sądów 

powszechnych.  

Ustalono  również,  że  zamawiający  oszacował  wartość  zamówienia  na  kwotę 

36.115.774,46  zł  netto.  Wartość  tę  ustalił  w  dniu  20.11.2015  r.  na  podstawie  średnich  cen 

rynkowych  poszczególnych  pozycji  asortymentowych  (pkt  2.3  protokołu  postępowania).  W 

dalszej  kolejności  ustalono,  że  zamawiający  na  sfinansowanie  zamówienia  przeznaczył 

kwotę 27.547.890,59 zł brutto (pkt 8 protokołu postępowania). Kwotę tę obliczono w dniu 15 

stycznia 2016 r. na podstawie sumy kwot zarezerwowanych na realizację zamówienia przez 

poszczególne sądy (oświadczenie  z-cy dyrektora zamawiającego z 15.01.2016 r., w aktach 

sprawy). 

Ustalono  również,  że  do  upływu  terminu  składania  ofert  swoje  oferty  złożyli 

następujący wykonawcy: 

1)  przystępujący Partner – z ceną brutto 27.545.125,75 zł, 

2)  odwołujący – z ceną brutto 27.729.412,65 zł, 

3)  wykonawca OSAA sp. z o.o. w Bydgoszczy – z ceną brutto 27.889.317,74 zł, 

4)  przystępujący Lyreco - z ceną brutto 28.290.285,70 zł, 

5)  wykonawca KBK – z ceną brutto 29.035.378,05 zł. 


Powyższe  ustalono  na  podstawie  zbiorczego  zestawienia  ofert  (załącznik  do  protokołu 

postępowania). 

Ustalono  także,  że  zamawiający  nie  wzywał  przystępującego  Partner  do  złożenia 

wyjaśnień dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny w trybie art. 90 

ust. 1 ustawy Pzp (okoliczność niesporna). 

W  dniu  1  lutego  2016  r.  zamawiający  wybrał  ofertę  przystępującego  Partner  jako 

najkorzystniejszą (zawiadomienie z 1.2.2016 r. w aktach sprawy). 

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje. 

Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty 

przystępującego Partner należało oddalić jako przedwczesny. Izba podkreśla akcentowany w 

orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości jak również samej Izby pogląd, że zamawiający nie 

może  automatycznie  odrzucić  oferty  wykonawcy  z  powodu  zaoferowania  przez  niego  ceny 

rażąco  niskiej,  bez  umożliwienia  mu  złożenia  stosownych  wyjaśnień.  Europejski  Trybunał 

Sprawiedliwości  wyraził  pogląd  „Art.  29  ust.  5  Dyrektywy  Rady  71/305,  od  stosowania 

którego Kraje Członkowskie nie mogą odstąpić w żadnym istotnym stopniu, zakazuje Krajom 

Członkowskim wprowadzania przepisów, które wymagają automatycznej dyskwalifikacji ofert 

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  według  kryterium  arytmetycznego,  zobowiązuje 

natomiast  zamawiającego  do  zastosowania  procedury  analizy  ofert,  przewidzianej  w  tej 

dyrektywie, która daje oferentowi sposobność przedstawienia wyjaśnień. (Wyrok ETS z dnia 

18.06.1991  r.  w  sprawie  C  -  295/89  („Impresa  Dona  Alfonsa”).  Stanowisko  Trybunału 

znajduje  odzwierciedlenie  w  ustawie  Pzp,  która  stanowi  w  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp,  że 

Jeżeli  cena  oferty  wydaje  się  rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  budzi 

wątpliwości  zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z 

wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów, w 

szczególności  jest  niższa  o  30%  od  wartości  zamówienia  lub  średniej  arytmetycznej  cen 

wszystkich złożonych ofert, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie 

dowodów,  dotyczących  elementów  oferty  mających  wpływ  na  wysokość  ceny”.  Zatem 

niedopuszczalne  jest  automatyczne  ustalenie  przez  zamawiającego,  iż  zaoferowano  cenę 

noszącą  znamiona  ceny  rażąco  niskiej  bez  umożliwienia  wykonawcy  złożenia  stosownych 

wyjaśnień. Nie ulegało zaś wątpliwości, że zamawiający nie wzywał przystępującego Partner 

do  złożenia  wyjaśnień  obrazujących  sposób  kalkulowania  ceny  (art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp). 

Zatem żądanie odrzucenia jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp należało 

ocenić jako przedwczesne. Powyższe skutkowało koniecznością oddalenia zarzutu. 


Zdaniem  Izby  zasadnym  okazał  się  zarzut  naruszenia  przez  zamawiającego  art.  90 

ust.  1  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  wezwania  przystępującego  Partner  do  złożenia 

wyjaśnień,  w  tym  dowodów,  dotyczących  elementów  oferty  mających  wpływ  na  wysokość 

ceny.  Z  przytoczonego  przepisu  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp  wynika  obowiązek  wezwania 

wykonawcy  do  uruchomienia  procedury  wyjaśniającej  w  sytuacji,  gdy  cena  „wydaje  się” 

rażąco  niska  i  gdy  jej  wysokość  „budzi  wątpliwości”.  W  dalszej  zaś  części  przepisu, 

ustawodawca  wyraźnie  przesądził,  że  wątpliwości  takie  należy  powziąć  zawsze,  gdy  cena 

oferty  pozostaje  w  określonym,  30%  stosunku  do  średniej  arytmetycznej  ofert  lub  wartości 

zamówienia.  

Izba  stwierdziła,  że  w  przypadku  oferty  przystępującego  Partner  różnica  pomiędzy 

ceną  ofertową  a  wartością  zamówienia  przewyższała  ustawowy  wskaźnik  30%  obligujący 

zamawiającego  do  uruchomienia  procedury  wyjaśniającej.  Cena  tej  oferty  wynosiła  netto 

22.394.411,18 zł, zaś po powiększeniu o podatek VAT w wysokości 23% - 27.545.125,75 zł 

brutto.  Z  kolei  wartość  zamówienia  netto  została  przez  zamawiającego  obliczona  na  kwotę 

36.115.774,46,  co  po  powiększeniu  o  podatek  VAT  w  wysokości  23%  -  dawało  kwotę 

44.422.402,58  zł  brutto.  Porównanie  tych  wartości  prowadziło  do  wniosku,  że  cena  oferty 

przystępującego Partner stanowiła jedynie 62,01 % wartości zamówienia. Ponieważ różnica 

pomiędzy  nimi  okazała  się  większa  aniżeli  30%,  zamawiający  miał  obowiązek  wezwać 

przystępującego  Partner  do  złożenia  wyjaśnień,  czego  jednak  zaniechał.  Nie  podzielono 

stanowiska zamawiającego z odpowiedzi na odwołanie, jakoby w myśl art. 90 ust. 1 ustawy 

Pzp  należało  porównywać  cenę  ofertową  brutto,  a  więc  z  podatkiem  VAT  do  wartości 

zamówienia  bez  powiększenia  jej  o  wysokość  tego  podatku.  Zdaniem  Izby  przepis  art.  90 

ust. 1 ustawy Pzp, w którym rzeczywiście nie wspomniano o tym, że do wartości zamówienia 

należy  dodać  kwotę  podatku,  nie  można  interpretować  w  sposób  zakładający 

nieracjonalność  ustawodawcy  (wykładnia  ad  absurdum).  Taki  bowiem  skutek  przyniosłoby 

bowiem  bezkrytyczne  przenoszenie  siatki  pojęciowej  z  art.  32  ustawy  Pzp  i  porównywanie 

wartości całkowicie nieporównywalnych (np. ceny oferty brutto do wartości zamówienia netto 

i odwrotnie, czy też ceny oferty za część zamówienia w zamówieniu udzielanym w częściach 

do  wartości  zamówienia  ustalanej  w  trybie  art.  32  ust.  4  ustawy  Pzp,  a  więc  obejmującej 

wszystkie  zamówienia  udzielane  w  częściach).  Przyjęcie  wykładni  przepisu  proponowanej 

przez zamawiającego prowadziłoby do skutków sprzecznych z celem regulacji. Oznaczałoby 

w  niektórych  przypadkach  konieczność  wszczynania  postępowania  wyjaśniającego  nawet 

wtedy,  gdy  cena  ofertowa  byłaby  wygórowana  i  nie  budziłaby  najmniejszych  wątpliwości. 

Taka sytuacja występowałaby z reguły przy porównaniu ceny ofertowej za część zamówienia 

udzielanego  w  częściach  do  wartości  zamówienia  obejmującej  wszystkie  zamówienia 

publiczne  udzielane  w  częściach.  Z  kolei  w  innych  przypadkach  proponowana  wykładnia 

prowadziłaby  do  niewszczynania  procedury  wyjaśniającej,  pomimo  istnienia  znacznej 


różnicy, jednakże konsumowanej przez podatek VAT. Sytuacja taka miałaby miejsce, gdyby 

porównać  cenę  ofertową  brutto  do  wartości  zamówienia  bez  podatku  VAT.  Wykładnię  taką 

należy  odrzucić.  Jak  wynika  z  art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy  Pzp,  celem  postępowania 

wyjaśniającego,  o  którym  mowa  w  art.  90  Pzp,  jest  ustalenie  czy  cena  oferty  jest  rażąco 

niska w „stosunku do przedmiotu zamówienia”. Badany jest zatem stosunek ceny ofertowej 

do  danej  dostawy,  usługi  czy  roboty,  której  opis  zamieszczono  w  SIWZ  i  którą  wykonawcy 

mają  wykonać  za  zaoferowaną  cenę.  Skoro  zgodnie  z  obowiązującymi  przepisami  dana 

dostawa, usługa czy robota obłożona jest podatkiem VAT, to badanie ceny ofertowej brutto 

musi  odnosić  się  do  szacowanego  wynagrodzenia  wykonawcy  także  obejmującego  ten 

podatek.  Podzielono  w  tym  zakresie  stanowisko  wyrażone  w  wyroku  Izby  z  dnia  6  lutego 

2015  r.  wydanym  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  148/15.  Analogiczny  pogląd  Izba  wyraziła  w 

wyroku z 9 lutego 2015 r. sygn. akt KIO 165/15.  

W  świetle  analizowanego  przepisu  bez  znaczenia  pozostawało  to,  że  rzeczywiście 

cena oferty przystępującego Partner nie odbiegała znacznie ani od ceny oferty najdrożej ani 

od  ceny  oferty  odwołującego.  W  świetle  przywołanego  przepisu  odbieganie  ceny  ofertowej 

od wartości zamówienia jest samodzielną i niezależną przesłanką obligującą zamawiającego 

do wszczęcia procedury wyjaśniającej. Ustawodawca nie przewidział  zaś, że od obowiązku 

takiego  może  zwolnic  zamawiającego  fakt,  że  cena  analizowanej  oferty  nie  dobiega  od 

ś

redniej arytmetycznej wszystkich ofert złożonych w postępowaniu.  

Bez  znaczenia,  w  stanie  faktycznym  analizowanej  sprawy,  pozostawała  kwota,  jaką 

zamawiający  przeznaczył  na  sfinansowanie  zamówienia  wskazana  w  pozycji  8  protokołu. 

Jak  zamawiający  wyjaśnił  w  trakcie  rozprawie,  a  co  wynikało  również  z  oświadczenia  z  15 

stycznia 2016 r. znajdującego się w dokumentacji postępowania, kwota ta nie miała żadnego 

związku z czynnością szacowania przez zamawiającego wartości zamówienia. Była to suma 

kwot, jakimi dysponowały poszczególne sądy celem zakupu materiałów biurowych i o której 

poinformowały  Centrum  Zakupów  Wspólnych,  jako  prowadzącego  postępowanie  na  ich 

rzecz. 

Bez  znaczenia  dla  rozstrzygnięcia  sprawy  pozostawały  również  ewentualne 

niedoskonałości  w  procesie  szacowania  wartości  zamówienia  przez  zamawiającego.  Jak 

zdawało  się  wynikać  z  oświadczeń  pełnomocników  zamawiającego  czynność  szacowania 

wartości zamówienia opierała się przede wszystkim na analizie cen katalogowych materiałów 

biurowych.  Jak  się  wydaje,  w  procesie  szacowania  wartości  zamówienia  mogły  nie  zostać 

uwzględnione  ceny  materiałów  biurowych  osiągnięte  w  poprzednich  postępowaniach  jak  i 

fakt,  że  wykonawcy  decydują  się  oferować  zamawiającemu  tańsze  zamienniki  i  po  cenach 

hurtowych. Jednakże na obecnym etapie postępowania te lub inne, bliżej niesprecyzowane 

niedoskonałości  zaistniałe  w  procesie  szacowania  nie  mogą  rzutować  na  możliwość 

odrzucenia  wartości  zamówienia  jako  obligatoryjnego  kryterium  odniesienia,  do  którego 


racjonalny  ustawodawca  nakazał  porównywać  ceny  ofertowe.  Ustawodawca  z  pewnością 

miał  świadomość,  że  wartość  szacunkowa  zamówienia  jest  pojęciem  ze  swej  natury 

obarczonym  pewną  niedoskonałością  i  że  wartość  tę,  jak  sama  nazwa  wskazuje,  jedynie 

przewiduje  się  przyjmując  pewne  założenia,  które  niekoniecznie  muszą  znaleźć 

potwierdzenie w treści składanych ofert. 

Biorąc  powyższe  pod  uwagę  Izba  stwierdziła,  że  zamawiający  zobowiązany  był  do 

wezwania przystępującego Partner do złożenia wyjaśnień co do elementów oferty mających 

wpływ na wysokość ceny w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, czego jednak zaniechał. Zatem 

w pkt 1 sentencji nakazano zamawiającemu wykonanie tej czynności. 

Zarzut 

zaniechania 

przez 

zamawiającego 

czynności 

odrzucenia 

oferty 

przystępującego  Partner  (zaniechania  czynności  wykluczenia  przystępującego 

Partner) z powodu niewłaściwej gramatury papieru w brulionach A4 i A5 

Ustalono,  że  zamawiający  wszczął  i  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego,  którego  przedmiotem  jest  dostawa  materiałów  biurowych  na  rzecz  sądów 

powszechnych.  Zgodnie  z  rozdziałem  II  pkt  2  SIWZ  szczegółowy  opis  przedmiotu 

zamówienia  wraz  z  ilościami  zawarty  został  w  załączniku  nr  5  do  SIWZ  –  Opis  przedmiotu 

zamówienia – formularz cenowy. 

Jak wynikało z załącznika nr 5 do SIWZ w skład zamawianego asortymentu przedmiotu 

zamówienia wchodziły m.in.: 

a)  brulion  A4/96  k.  kratka,  szyty,  oprawa  twarda  lakierowana  lub  laminowana,  gramatura 

papieru min. 60-70g/m

 (pozycja 9 formularza cenowego), 

b)  brulion,  A5/96  k.  kratka,  szyty,  oprawa  twarda  lakierowana  lub  laminowana,  gramatura 

papieru 60-70g/m

 (pozycja 10 formularza cenowego). 

Ustalono  również,  że  do  upływu  terminu  składania  ofert  swoją  ofertę  złożył  m.in. 

przystępujący  Partner.  Złożył  wypełniony  formularz  cenowy.  W  pozycji  9  formularza 

cenowego przystępujący Partner zaoferował: Brulion, A4/96 k. kratka, szyty, oprawa twarda 

laminowana,  gramatura  papieru  60  g/m

.Grand.  Jako  symbol  produktu  podano:  150-1239. 

Jako  producenta/dystrybutora  podano  „KW  Trade/Grand”.  W  pozycji  10  formularza 

cenowego przystępujący Partner zaoferował: „Brulion, A5/96 k. kratka, szyty, oprawa twarda 

laminowana,  gramatura  papieru  60  g/m

.Grand”.  Jako  symbol  produktu  podano:  150-1223. 

Jako producenta/dystrybutora podano „KW Trade/Grand”. 

Przystępujący Partner złożył w trakcie rozprawy oświadczenie KW Trade sp. z o.o. z 19 

lutego  2016  r.,  w  którym  podmiot  ten  oświadcza,  że  „jako  wyłączny  dystrybutor  i  właściciel 

marki Grand oświadcza,  że bruliony Grand o kodach 150-1239 i 150-1223 importowane są 


przez  nas  w  gramaturach  55  g/m

  albo  60  g/m

  w  zależności  od  złożonego  zamówienia. 

Ponadto  oświadczamy,  iż  zaoferowane  przez  nas  dla  Partner  XXI  sp.  z  o.o.  bruliony  o 

kodach  150-1239  i  150-1223  posiadają  i  posiadać  będą  przez  cały  okres  realizacji 

zamówienia gramaturę 60 g/m

.”. 

Przystępujący  Partner  złożył  również  w  trakcie  rozprawy  wydruk  korespondencji  pocztą 

elektroniczną,  jaką  prowadził  z  Panem  Radosławem  Bobrkiem  z  KW  Trade  sp.  z  o.o.  W 

korespondencji  z  11  grudnia  2015  r.  na  pytanie  „bruliony  150-1239  i  150-1223  jaką  mają 

gramaturę kartek”, udzielił on odpowiedzi „Tak, jak było w przetargu – 60 g”. 

Odwołujący  złożył  w  trakcie  rozprawy  wyciąg  z  podręcznika  stosowania  systemu  GS1, 

który  wedle  oświadczenia  samego  odwołującego  został  pobrany  ze  strony  internetowej 

Instytutu Logistyki i Magazynowania w dniu 22 lutego 2016 r. W treści tego wyciągu znajdują 

się  m.in.  następujące  sformułowania:  „Podstawowa  zasada  mówi,  że  to  właściciel  marki 

powinien decydować o kodach kreskowych i polityce w zakresie numerowania towarów” (pkt 

3.4.1.).  w  Pkt  4.3.1.3.5.  znajduje  się  stwierdzenie,  że  „niewielkie  zmiany  lub  ulepszenia 

produktów nie wymagają nadania nowego GTIN”. 

Odwołujący załączył do swego pisma procesowego z 22 lutego 2016 r.: 

a)  certyfikat  autoryzacji  laboratorium  badawczego  nr  AB  065  potwierdzający,  że  Instytut 

Biopolimerów  i  Włókien  Chemicznych  spełnia  wymagania  normy  PN-EN  ISO/IEC 

b)  raport  z  badań  nr  32  z  2  lutego  2016  r.,  w  którym  Instytut  Biopolimerów  i  Włókien 

Chemicznych informuje, że na zlecenie odwołującego zbadał papiery do pisania, pobrane 

z brulionów 96 kartkowych, w kratkę marki Grand dystrybutor KW Trade, dostarczone w 

ilości po 4 szt., oznakowane następująco 32/1 – A4, indeks 150-1239, 32/2 – A5, indeks 

150-1223. Z dokumentu tego wynika, że próbki zostały pobrane przez odwołującego, że 

badanie przeprowadzono 2 lutego 2016 r. i że gramatura (średnio z 20 próbek) wynosiła 

54,0 g/m

 w przypadku 32/1 – A4 i 54,3 g/m

 w przypadku 32/2 – A5. 

c)  Raport  z  badań  nr  43  z  8  lutego  2016  r.,  w  którym  Instytut  Biopolimerów  i  Włókien 

Chemicznych informuje, że na zlecenie odwołującego zbadał papiery do pisania, pobrane 

z brulionów, dostarczonych w ilości po 4 szt., oznakowane następująco: 

- 43/1 Brulion – A4, 96 kartek, kratka, indeks 150-1239, kod EAN 5903364254230, marki 

Grand, dystrybutor KW Trade. 

- 43/2 Brulion – A5, 96 kartek, kratka, indeks 150-1223, kod EAN 5903364254216, marki 

Grand, dystrybutor KW Trade. 

Z dokumentu tego wynika, że próbki zostały pobrane przez odwołującego, że załączono 

protokół z 4 lutego 2016 z komisyjnego pobrania próbek do badań (zał nr 1) oraz fakturę 

VAT 894/KT/2016 z 2016-02-03 (zał nr 2) 


Badanie przeprowadzono 8 lutego 2016 r. i że gramatura (średnio z 20 próbek) wynosiła 

55,7 g/m

 w przypadku 43/1 – A4 i 56,1 g/m

 w przypadku 43/2 – A5. 

d)  Protokół  z  dnia  4  lutego  2016  r.  dotyczący  pobrania  próbek  podpisany  przez  Prezesa 

Zarządu  odwołującego  i  2  pracowników  odwołującego,  w  którym  oświadczają,  że  KW 

Trade  dostarczyła  materiały  biurowe  zgodnie  z  zamówieniem  email  z  3  lutego  2016  r. 

Oświadczają, że w materiałach tych znajdowały się: 

-  brulion  A4  96  kartek,  indeks  150-1239,  kod  EAN  5903364254230,  marki  Grand,  w 

liczbie 5 szt., 

- brulion A5 96 kartek indeks 150-1223, kod EAN 5903364254216, marki Grand, w liczbie 

5 szt. 

Oświadczają, że sporządzono zdjęcie paczki oraz brulionów. Tego samego dnia 4 lutego 

2016  r.  wysłano  po  4  sztuki  każdego  z  rodzajów  brulionów  do  Instytutu  Biopolimerów  i 

Włókien Chemicznych.  

e)  Fakturę  VAT  nr  894/KT/2016  z  3  lutego  2016  r. wystawioną  przez  KW Trade  sp.  z  o.o., 

dokumentującą zakup: 

-  brulionu  A4  96  kartek,  indeks  150-1239,  kod  EAN  5903364254230,  marki  Grand,  w 

liczbie 5 szt., 

-  brulionu  A5  96  kartek,  indeks  150-1223,  kod  EAN  5903364254216,  marki  Grand,  w 

liczbie 5 szt. 

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje. 

Zarzut nie zasługuje na uwzględnienie. 

Za chybiony uznano zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp z zw. z art. 10 

ust.  1  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

przystępującego  Partner  z  powodu  nieprawidłowego  oznaczenia  brulionów,  które 

wprowadzało klienta w błąd co do jakości. 

Zdaniem  Izby,  czyn  nieuczciwej  konkurencji  polegający  na  błędnym  oznaczeniu 

towarów  w  taki  sposób,  który  może  wprowadzać  klienta  w  błąd  co  do  jego  jakości  może 

popełnić  jedynie  taki  podmiot,  na  którym  ciąży  obowiązek  właściwego  oznaczenia  danego 

towaru.  Odwołujący  nie  tylko  nie  wykazał,  ale  nawet  nie  twierdził,  że  przystępujący  Partner 

jest producentem lub innym podmiotem, który odpowiada za oznaczenie spornych brulionów. 

Na  rozprawie  sam  utrzymywał,  że  producentem  brulionów  jest  bliżej  niesprecyzowany 

podmiot  z  Chin,  którego  dystrybutorem  w  Polsce  pozostaje  KW  Trade  sp.  z  o.o.  W  tej 

sytuacji zarzut należało ocenić jako bezzasadny. 


Za  chybiony  uznano  także  zarzut  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  przez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  przystępującego  Partner  z  powodu  niezgodności  treści  jego 

oferty z treścią SIWZ w zakresie wymaganej gramatury brulionów, jak również oparty na tych 

samych okolicznościach faktycznych zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp przez 

zaniechanie  wykluczenia  przystępującego  Partner  z  powodu  podania  w  tym  zakresie 

nieprawdziwych informacji.  

Istotnie,  zgodnie  z  treścią  SIWZ  w  skład  zamawianego  asortymentu  przedmiotu 

zamówienia  wchodziły  m.in.  bruliony  A4  96  kartkowe  i  bruliony  A5  96  kartkowe.  Jedną  z 

wymaganych  cech  tych  towarów  miała  być  gramatura  papieru  60-70g/m

.  Jak  wynikało  z 

oferty  przystępującego  Partner  zaoferował  on  zamawiającemu  Brulion,  A4/96,  gramatura 

papieru 

g/m

.Grand. 

Jako 

symbol 

produktu 

podano: 

Jako 

producenta/dystrybutora  podano  „KW  Trade/Grand”.  W  pozycji  10  formularza  cenowego 

przystępujący  Partner  zaoferował:  „Brulion,  A5/96  k.,  gramatura  papieru  60  g/m

.Grand”. 

Jako  symbol  produktu  podano:  150-1223.  Jako  producenta/dystrybutora  podano  „KW 

Trade/Grand”.  Stwierdzono  także,  że  zamawiający  nie  wymagał  od  wykonawców  składania 

wraz  z  ofertą  żadnych  dokumentów,  które  miałyby  potwierdzać,  że  oferowane  bruliony 

odpowiadają  treści  SIWZ.  Wymóg  złożenia  próbek  towaru  w  świetle  SIWZ  dotyczył  innego 

asortymentu, co nie było sporne pomiędzy stronami.  

Wobec  złożenia  przez  przystępującego  Partner  w  ofercie  wyraźnego  oświadczenia 

odnośnie  gramatury  papieru  na  poziomie  60  g/m

  i  uznania  przez  zamawiającego  na  tej 

podstawie  oferowanego  towaru  za  zgodny  z  SIWZ,  to  odwołujący  –  który  utrzymywał  że 

gramatura  papieru  w  oferowanych  brulionach  nie  przekracza  56,1  g/m

  –  obowiązany  był 

wykazać sporną okoliczność faktyczną.  

Zarzut  podlegał  oddaleniu,  gdyż  sporne  okoliczności  faktyczne  nie  zostały  przez 

odwołującego wykazane w ten sposób, który pozwalałby na ustalenie z  całą pewnością, że 

papier  z  brulionów  zaoferowanych  przez  przystępującego  Partner  posiada  zaniżoną 

gramaturę. 

Zgodnie z art. 6 KC w zw. z art. 14 ustawy Pzp, ciężar udowodnienia faktu spoczywa 

na  osobie,  które  z  faktu  tego  wywodzi  skutki  prawne.  Ponadto,  zgodnie  z  art.  190  ust.  1 

ustawy  Pzp,  strony  i  uczestnicy  postępowania  odwoławczego  są  obowiązani  wskazywać 

dowody  dla  stwierdzenia  faktów,  z  których  wywodzą  skutki  prawne. W  tej  sytuacji  wszelkie 

braki w łańcuchu procesu dowodzenia musiały skutkować koniecznością oddalenia zarzutu. 

Dostrzec  należy,  że  odwołujący  rzeczywiście  podjął  starania  celem  wykazania  zasadności 

zarzutu, 

jednakże 

ocena 

zgromadzonego 

materiału 

dowodowego 

okazała 

się 

niewystarczająca dla ustalenia, że papier z brulionów zaoferowanych przez przystępującego 

Partner posiada gramaturę mniejszą aniżeli wymagano w SIWZ. 


Przystępujący Partner, opisując w złożonym formularzu cenowym oferowane bruliony, 

dwukrotnie  wskazywał,  że  oferuje  bruliony  z  papierem  o  gramaturze  60  g/m

.  Ponadto,  w 

trakcie  rozprawy  złożył  oświadczenie  producenta,  który  jednoznacznie  potwierdził,  że  pod 

tymi samym numerami odpowiednio 150-1239 i 150-1223 oferuje bruliony odpowiednio A4 i 

A5  o  gramaturze  zarówno  55  g/m

  jak  i  gramaturze  60  g/m

.  Złożył  również  wyraźne 

oświadczenie  przedstawiciela  producenta,  pochodzące  jeszcze  sprzed  terminu  składania 

ofert, w którym ten ostatni potwierdził  wyraźnie  wartość gramatury papieru w brulionach na 

poziomie 60 g/m

Odwołujący zaprzeczał jakoby praktyka oznaczania brulionów z papierem o odrębnej 

gramaturze  tym  samym numerem  była  dopuszczalna.  Na  potwierdzenie  powyższego  złożył 

wyciąg  z  podręcznika  stosowania  systemu  GS1,  który  wedle  oświadczenia  odwołującego 

został pobrany ze strony internetowej Instytutu Logistyki i Magazynowania w dniu 22 lutego 

2016  r.  Lektura  złożonego  wyciągu  prowadziła  jednak  do  wniosku,  że  podręcznik  ten 

pozostawia właścicielowi marki znaczną swobodę co do decydowania o kodach kreskowych. 

Dokument  ten  w  zasadzie  zawierał  wiele  wskazówek,  których  właściciel  powinien  się 

trzymać, aniżeli wyraźnych, sztywnych nakazów, które obarczone byłyby jakąś sankcją. Z pkt 

3.4.1. podręcznika wynikało, że to właściciel marki decyduje o kodach kreskowych i polityce 

ich nadawania. Z tego samego dokumentu wynikało, że w świetle ogólnych reguł jeżeli jeden 

z  parametrów  towaru  ulegnie  jedynie  istotnej  zmianie,  to  towar  wymaga  nadania  nowego 

numeru. Zatem nie można wykluczyć takiej polityki właściciela marki, który uznaje różnicę w 

gramaturze  papieru  rzędu  jedynie  5  g/m

  na  tyle  nieistotną,  że  niewymagającą  nadawania 

nowego numeru EAN.  

Odnośnie  zaś  złożonych  raportów  z  badań,  jakie  na  zlecenie  odwołującego 

przeprowadził  Instytut  Biopolimerów  i  Włókien  Chemicznych,  to  ich  lektura  pozostawiała 

wątpliwości, 

czy 

badaniom 

rzeczywiście 

poddano 

produkt 

zaoferowany 

przez 

przystępującego Partner. Niezależnie od wątpliwości co do istnienia dwóch wersji brulionów 

A4  i  A5  o  różnych  gramaturach  pod  tym  samym  numerem,  dalsze  wątpliwości  budziło 

niewystarczające  udowodnienie,  że  badaniom  zostały  poddane  próbki  brulionów 

rzeczywiście pochodzących od KW Trade sp. z o.o. Odwołujący wykazał jedynie fakturą, że 

nabył  od  KW Trade  sp.  z  o.o.  jakieś  bruliony,  jednak  niewystarczająco  udowodniono,  że  to 

właśnie  ten  towar  poddano  badaniom.  Wątpliwości  Izby  budziło  niedostateczne 

udokumentowanie procesu pobrania próbek do badania w sposób gwarantujący zachowanie 

ich  tożsamości.  To  odwołujący  sam  pobierał  próbki  papieru,  które  następnie  dostarczył  do 

laboratorium.  Przedstawiony  protokół  pobrania  próbek  stanowił  dokument  prywatny 

sporządzony i podpisany przez pracowników samego odwołującego. Nie złożono Izbie zdjęć 

z  otwarcia  paczki,  o  których  mowa  było  w  analizowanym  protokole  pobrania.  Laboratorium 

zaś okoliczność, że analizowane karty papieru pochodzą z brulionów dystrybuowanych przez 


KW  Trade  sp.  z  o.o.  ustaliło  na  podstawie  protokołu  pobrania,  sporządzonego  –  jak  to 

wcześniej  stwierdzono  –  przez  samego  odwołującego.  Wreszcie  raporty  z  badań 

przeprowadzonych przez laboratorium były jedynie dokumentami prywatnymi, stanowiącymi 

jedynie dowód tego, że osoby które je podpisały, złożyły oświadczenie określonej treści.  

W  tej  sytuacji,  biorąc  pod  uwagę  brak  możliwości  wykluczenia  dystrybuowania 

brulionów  o  nieznacznie  różnych  gramaturach  papieru  pod  tymi  samymi  numerami, 

niedoskonałości  w  wykazaniu  sposobu  dostarczenia  próbek  papieru  do  laboratorium,  fakt 

braku  bezspornej  próbki,  której  tożsamość  nie  byłaby  kwestionowana  przez  strony,  Izba 

zmuszona była uznać zarzut za nieudowodniony. 

Za  chybiony  uznano  zarzut  naruszenia  art.  7  ust.  3  ustawy  Pzp.  Zgodnie  z 

przepisem  powołanym  przez  odwołującego,  zamówienia  publicznego  udziela  się  wyłącznie 

wykonawcy  wybranemu  zgodnie  z  przepisami  ustawy.  Udzielenie  zamówienia  publicznego 

następuje  w  momencie  zawarcia  umowy  w  sprawie  zamówienia.  Odwołujący  nie  wykazał, 

aby  zamawiający  zawarł  umowę  w  sprawie  zamówienia.  Zatem  zarzut  należało  uznać  za 

chybiony.  

Izba  nie  rozpoznawała  zarzutów  dotyczących  zaniechania  odrzucenia  oferty 

przystępującego  Partner  z  powodu  nieprecyzyjnego  określenia  zakresu  podwykonawstwa, 

gdyż  odwołujący  cofnął  ww.  zarzut  w  swym  piśmie  procesowym.  Z  analogicznego  powodu 

nie  rozpoznawano  zarzutu  dotyczącego  niewykazania  przez  przystępującego  Partner 

warunku udziału w postępowaniu w zakresie sytuacji ekonomicznej i finansowej.  

Zgodnie  z  przepisem  art.  192  ust.  2  ustawy  Pzp,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględnia  odwołanie  w  sytuacji,  jeżeli  stwierdzi  naruszenie  przepisów  ustawy,  które miało 

wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Izba 

stwierdziła,  że  stwierdzone  naruszenie  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie 

wezwania  przystępującego  Partner  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania. 

Ustalenie,  że  zamawiający  wbrew  przepisom  ustawy  zaniechał  wezwania  wykonawcy  do 

złożenia  stosownych  wyjaśnień  doprowadziło  do  konieczności  nakazania  zamawiającemu 

dokonania  tej  czynności.  Złożone  wyjaśnienia  mają  umożliwić  zamawiającemu  ocenę,  czy 

wykonawca  zaoferował  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia.  W 

konsekwencji może to doprowadzić do skutecznego zakwestionowania oferty złożonej przez 

wykonawcę wybranego i oferta innego wykonawcy, w tym również odwołującego, może być 


uznana  za  najkorzystniejszą  na  podstawie  kryteriów  oceny  ofert  określonych  w  SIWZ. Tym 

samym wynik postępowania może jeszcze ulec zmianie. 

Stosownie  do  art.  192  ust.  1  ustawy  Pzp,  o  oddaleniu  odwołania  lub  jego 

uwzględnieniu  Izba  orzeka  w  wyroku.  W  pozostałych  przypadkach  Izba  wydaje 

postanowienie.  Orzeczenie  Izby,  o  którym  mowa  w  pkt  1  i  2  sentencji,  miało  charakter 

merytoryczny, gdyż odnosiło się do uwzględnienia i oddalenia odwołania. Z kolei orzeczenie 

Izby  zawarte  w  pkt  3  sentencji  miało  charakter  formalny,  gdyż  dotyczyło  kosztów 

postępowania,  a  zatem  było  postanowieniem.  O  tym,  że  orzeczenie  o  kosztach  zawarte  w 

wyroku Izby jest postanowieniem przesądził Sąd Najwyższy w uchwale z 8 grudnia 2005 r. III 

CZP 109/05 (OSN 2006/11/182). Z powołanego przepisu art. 192 ust. 1 ustawy Pzp wynika 

zakaz wydawania przez Izbę orzeczenia o charakterze merytorycznym w innej formie aniżeli 

wyrok.  Z  uwagi  zatem  na  zbieg  w  jednym  orzeczeniu  rozstrzygnięcia  o  charakterze 

merytorycznym i formalnym, całe orzeczenie musiało przybrać postać wyroku.

W  świetle  art.  192  ust.  3  pkt  1  ustawy  Pzp,  uwzględniając  odwołanie,  Izba  może  - 

jeżeli  umowa w  sprawie  zamówienia  publicznego  nie  została  zawarta  - nakazać  wykonanie 

lub  powtórzenie  czynności  zamawiającego  lub  nakazać  unieważnienie  czynności 

zamawiającego.  W  konsekwencji  Izba  nakazała  zamawiającemu  unieważnienie  czynności 

wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert  i  wezwanie 

przystępującego  Partner  do  złożenia  wyjaśnień,  w  tym  również  dowodów,  dotyczących 

elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny. 

W  konsekwencji,  na  podstawie  art.  192  ust.  1  i  art.  192  ust.  3  pkt  1  ustawy  Pzp, 

orzeczono jak w pkt 1 sentencji. 

Odnośnie żądań, których Izba nie podzieliła, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, 

orzeczono jak w pkt 2 sentencji.  

Co do konieczności odrębnego wypowiedzenia się przez Izbę w sentencji wyroku co 

do  żądań,  które  uznano  za  bezzasadne,  podzielono  stanowisko  wyrażone  m.in.  w  wyroku 

Sądu  Okręgowego Warszawa-Praga  z  11  kwietnia  2011  r.  sygn.  akt  IV  Ca  142/11,  wyroku 

Sądu  Okręgowego  w  Krakowie  z  10  stycznia  2014  r.  (sygn.  akt  II  Ca  1481/13), 

postanowieniu  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  z  29  października  2014  r.,  sygn.  akt  V  Ca 

1603/14, postanowieniu  Sądu Okręgowego w Warszawie  z 10 grudnia 2014 r. (sygn. akt V 

Ca 3384/14), które stwierdzając brak w pisemnej sentencji orzeczenia Izby rozstrzygnięcia o 

całości żądania uznawały, że w tej części orzeczenie nie istnieje. 

Zgodnie  z  art.  192  ust.  9  ustawy  Pzp,  w  wyroku  oraz  w  postanowieniu  kończącym 

postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. Z kolei 


w świetle art. 192 ust. 10 ustawy Pzp, strony ponoszą koszty postępowania odwoławczego 

stosownie  do  jego  wyniku,  z  zastrzeżeniem  art.  186  ust.  6.  Jak  wskazuje  się  w 

piśmiennictwie,  reguła  ponoszenia  przez  strony  kosztów  postępowania  odwoławczego 

stosownie  do  wyników  postępowania  odwoławczego  oznacza,  że  „obowiązuje  w  nim, 

analogicznie  do  procesu  cywilnego,  zasada  odpowiedzialności  za  wynik  procesu,  według 

której  koszty  postępowania  obciążają  ostatecznie  stronę  „przegrywającą”  sprawę  (por. art. 

98  §  1 k.p.c.)” Jarosław  Jerzykowski,  Komentarz  do  art.192  ustawy  -  Prawo  zamówień 

publicznych,  w:  Dzierżanowski  W.,  Jerzykowski  J.,  Stachowiak  M.  Prawo  zamówień 

publicznych.  Komentarz,  LEX,  2014,  wydanie  VI.  Izba  uznała,  że  pomimo,  iż  zamawiający 

uległ  tylko  co  do  części  żądań  odwołującego,  to  jednak  należało  odstąpić  od  zasady 

orzekania  o  kosztach  stosownie  do  wyników  postępowania  wynikającej  z  art.  192  ust.  10 

ustawy  Pzp  i  nałożyć  na  zamawiającego  obowiązek  zwrotu  wszystkich  kosztów 

postępowania.  Nie  można  zgodzić  się  ze  stanowiskiem  iż  z  uwagi  na  brak  w  przepisach 

ustawy  Pzp  odpowiednika  art.  100  zdanie  2  kpc  nie  można  włożyć  na  zamawiającego 

obowiązku  poniesienia  całości  kosztów  postępowania  odwoławczego,  pomimo  iż  uległ 

odwołującemu jedynie w części, z uwagi na znaczenie żądań zasadnych. 

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  o  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do 

wyniku postępowania - na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepis 

§ 5 ust. 4 w zw. z § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. 

w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w 

postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238). 

Izba  uwzględniła  koszty  wynagrodzenia  pełnomocnika  odwołującego  w  wysokości 

3.600,00  zł,  na  podstawie  rachunku  złożonego  do  akt  sprawy,  stosownie  do  brzmienia  §  5 

ust. 2 pkt 1 w zw. z § 3 pkt 2 lit. b przywoływanego rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 

z dnia 15 marca 2010 r. 

Przewodniczący:      ………………….…