KIO 2131/16 POSTANOWIENIE dnia 5 grudnia 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

POSTANOWIENIE 

z dnia 5 grudnia 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:  

Przewodniczący:   Piotr Kozłowski 

Daniel Konicz 

Sylwester Kuchnio 

Protokolant: Rafał Komoń 

po rozpoznaniu na rozprawie 

23 i 29 listopada 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

8  listopada 2016 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej  

przez wykonawcę: 

„Sprint” S.A. z siedzibą w Olsztynie     

w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Inteligentny System Zarządzania 

i Sterowania Ruchem w Tychach (nr postępowania 1/DDA/30/16)  

prowadzonym przez zamawiającego: 

Gmina Miasto Tychy – Miejski Zarząd Ulic i Mostów 

przy  udziale  wykonawców  zgłaszających  swoje  przystąpienia  do  postępowania 

odwoławczego:  

A.  Soft-tronik Service sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie 

B.  Kapsch Telematic Services sp. z o.o.  z siedzibą w Warszawie 

C.  Asseco Data Systems S.A. z siedzibą w Gdyni 

– po stronie odwołującego:  

D.  Neurosoft sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu 

– po stronie zamawiającego 

postanawia: 

1.  Umarza postępowanie odwoławcze. 

2.  Kosztami  postępowania  obciąża  „Sprint”  S.A.  z  siedzibą  w  Olsztynie  i  zalicza 

w poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

15000  zł  00  gr  (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  powyższego 

odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania.


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  –  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) na niniejsze postanowienie – w terminie 

7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w 

Katowicach

Przewodniczący: 

……………………………… 

……………………………… 

……………………………… 


U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający,  Gmina  Miasto  Tychy  –  Miejski  Zarząd  Ulic  i  Mostów,    prowadzi 

na podstawie  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  –  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U. 

z 2015  r.  poz.  2164  ze  zm)  {dalej  również  „ustawa  pzp”  lub „pzp”}  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  usługi  pn. 

Inteligentny  System  Zarządzania  i  Sterowania  Ruchem  w  Tychach  (nr postępowania 

1/DDA/30/16). Ogłoszenie o tym zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym 

Unii  Europejskiej  29  października  2016  r.  pod  nr  2016/S_210-380537.n  Wartość 

przedmiotowego  zamówienia  przekracza  kwoty  określone  w  przepisach  wydanych 

na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.  

8 listopada 2016 r. Odwołujący – „Sprint” S.A. z siedzibą w Olsztynie

 {dalej również: 

„Sprint”}  wniósł  w  formie  elektronicznej  opatrzonej  bezpiecznym  podpisem  elektronicznym 

weryfikowanym  za  pomocą  ważnego  kwalifikowanego  certyfikatu  do Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej odwołanie (zachowując wymóg przekazania kopii odwołania Zamawiającemu) 

wobec treści ogłoszenia o zamówieniu oraz postanowień specyfikacji.   

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1, art. 22 ust. 1a oraz art. 

22d  ust.  1  ustawy  pzp  –  przez    opisanie  w  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  w  SIWZ 

warunków  udziału  w  postępowaniu  w  sposób  nieproporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia 

oraz  wykraczający  poza  potrzebę  oceny  minimalnych  zdolności  wykonawcy  do  należytego 

wykonania  zamówienia,  a  także  w  sposób  naruszający  zasady  równego  traktowania 

wykonawców oraz uczciwej konkurencji.  

Odwołujący Sprint wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

1.  W  pkt  5.2.2.2  lit.  a  SIWZ  –  usunięcia  warunku  dotyczącego  posiadania  doświadczenia 

w wykonaniu  robót  budowlanych  polegających  na  przebudowie/remoncie  infrastruktury 

drogowej w zakresie chodników i ścieżek rowerowych ewentualnie zmodyfikowanie tego 

warunku w ten sposób, że wystarczające do wykazania kwalifikacji będzie wykazanie się 

doświadczeniem  w  wykonaniu  min.  1  roboty  budowlanej  w  zakresie  chodników 

o nawierzchni  z  kostki  betonowej  o  powierzchni  minimum  12000  m

  oraz  ścieżek 

rowerowych wykonanych w technologii nawierzchni z mastyksu grysowego SMA (Stone 

Mastic Asphalt) lub nawierzchni z betonu asfaltowego o powierzchni min. 800 m

2.  W  pkt  5.2.2.2  lit.  b  SIWZ  –  zmodyfikowania  warunku  dotyczącego  posiadania 

doświadczenia  w  wykonaniu  robót  budowlanych  w  zakresie  skrzyżowań  w  ten  sposób, 

ż

e  wystarczające  do  wykazania  kwalifikacji  będzie  wykazanie  się  doświadczeniem  w 

wykonaniu  min.  1  roboty  budowlanej  polegającej  na  przebudowie/remoncie  drogi  o 


przekroju dwujezdniowym i jednojezdniowym oraz co najmniej 10 skrzyżowań, w tym co 

najmniej  3  skrzyżowań  z  drogą  dwujezdniową,  wraz  z  opracowaniem  co  najmniej  10 

projektów tymczasowych organizacji ruchu dla miasta powyżej 100 tys. mieszkańców. 

3.  Zmodyfikowania 

warunku 

dotyczącego 

dysponowania 

kierownikiem 

robót 

konstrukcyjnych  przez  wykreślenie  z  aktualnego  brzmienia  warunku  wymagań 

dotyczących:  a)  posiadania  doświadczenia  w  kierowaniu  robotami  budowlanymi 

obejmującymi  m.in.  adaptację  pomieszczeń  do  celów  biurowo-administracyjnych  o 

powierzchni  co  najmniej  300  m

  obejmującą  również  klimatyzację  i  wentylację,  b) 

posiadania  przez  ww.  osobę  doświadczenia  we  wdrażaniu  Systemów  Zarządzania 

Budynkiem  BMS  oraz  zrealizowania  co  najmniej  dwóch  systemów  BMS;  ewentualnie 

rozdzielenie  ww.  wymagań  dla  dwóch  odrębnych  osób  (1  osoba  z  doświadczeniem  w 

kierowaniu robotami budowlanymi obejmującymi m.in. adaptację pomieszczeń do celów 

biurowo-administracyjnych  o  powierzchni  co  najmniej  300  m

  obejmująca  również 

klimatyzację  i  wentylację,  2  osoba  z  doświadczeniem  we  wdrażaniu  Systemów 

Zarządzania Budynkiem BMS oraz zrealizowania co najmniej dwóch systemów BMS). 

4.  W pkt 5.2.2.1 lit. l SIWZ – usunięcia warunku dotyczącego posiadania doświadczenia w 

wykonaniu dostawy obejmującej instalację stacji pomiaru zanieczyszczeń. 

5.  W pkt 5.2.2.1 lit. m SIWZ – usunięcia warunku dotyczącego posiadania doświadczenia w 

wykonaniu dostawy obejmującej instalację stacji pomiaru hałasu. 

6.  W  pkt  5.2.2.3  lit.  n  SIWZ  –  zmodyfikowania  warunku  dotyczącego  dysponowania 

projektantem  ds.  ogólnobudowlanych  w  ten  sposób,  że  wystarczające  do  wykazania 

kwalifikacji tej osoby będzie wykazanie się doświadczeniem w zrealizowaniu co najmniej 

1  pracy  w  zakresie  opracowania  dokumentacji  projektowej  opisanej  w.  pkt  5.2.2.3  lit. n 

SIWZ. 

7.  Usunięcia  warunku  dotyczącego  dysponowania  specjalistą  ds.  stacji  pomiaru 

zanieczyszczeń powietrza. 

Na  rozprawie,  po  zapoznaniu  się  ze  stanowiskiem  Zamawiającego,  zarówno 

zawartego  w  piśmie  z  25  listopada  2016  r.,  jaki  i  zgłoszonego  do  protokołu,  Odwołujący 

przed zamknięciem rozprawy wycofał wszystkie zarzuty odwołania. 

W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje: 

Zgodnie  z  art.  187  ust.  8  pzp  odwołujący  może  cofnąć  odwołanie  do  czasu 

zamknięcia  rozprawy;  w  takim  przypadku  Izba  umarza  postępowanie  odwoławcze.  Jeżeli 

cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu. 


Odwołujący  skorzystał  z  przysługującego  mu  uprawnienia  i  skutecznie  wycofał 

uprzednio wniesione odwołanie, co jednak nastąpiło na rozprawie.  

Z  tych  względów  –  działając  na  podstawie  art.  187  ust.  8  oraz  art.  192  ust.  1  zd.  2 

ustawy Prawo zamówień publicznych – Izba umorzyła postępowanie odwoławcze. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 187 ust. 

8 zd. 2 ustawy pzp w związku z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 

dnia 15 marca 2010 r. w sprawie  wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz 

rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41, 

poz. 238), zaliczając uiszczony wpis na poczet kosztów postępowania odwoławczego.  

Przewodniczący: 

……………………………… 

……………………………… 

………………………………