KIO 312/16 WYROK dnia 18 marca 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 312/16 

WYROK 

z dnia 18 marca 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Ewa Kisiel 

Protokolant:   

Wojciech Świdwa  

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 marca 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 3 marca 2016 r. przez wykonawców wspólnie 

ubiegających się o udzielenie zamówienia 

Konsorcjum: Somerw Sp. z o. o. Lider Serwis 

Sp.  z  o.  o.  Sp.  k.,  Somerw  Sp.  z  o.  o.,  Lider  Serwis  Sp.  z  o.  o.  z  siedzibą  

w  Warszawie  przy  ul.  Ratuszowej  11  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Generalną 

Dyrekcję  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  Oddział  w  Warszawie  z  siedzibą  w  Warszawie 

przy ul. Mińskiej 25 

orzeka: 

1.  Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  Generalnej  Dyrekcji  Dróg  Krajowych  i 

Autostrad Oddział w Warszawie z siedzibą w Warszawie przy ul. Mińskiej 25 w 

zakresie  zadań:  2,  3,  5,  8,  9,  11,  12,  13,  14  unieważnienie  czynności  wyboru 

najkorzystniejszej  oferty  a  następnie  dokonanie  ponownego  badania  i  oceny 

ofert  połączone  wraz  z  odrzuceniem  oferty  wykonawcy  PROKONCET 

Budownictwo i Architektura M. B. z siedzibą w Wieliszewie przy ul. Modlińskiej 

27/1  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt.  4  w  zw.  z  art.  90  ust.  3  Pzp  oraz  na 

podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 2 Pzp. 

2.  W pozostałym zakresie oddala odwołanie. 


3.  Kosztami postępowania obciąża Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad 

Oddział w Warszawie z siedzibą w Warszawie przy ul. Mińskiej 25 i: 

1)  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr. 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez  wykonawców 

wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia 

Konsorcjum: Somerw Sp. z 

o. o. Lider Serwis Sp. z o. o. Sp. k., Somerw Sp. z o. o., Lider Serwis Sp. z o. 

o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Ratuszowej 11 tytułem wpisu od odwołania, 

2)  zasądza  od 

Generalnej  Dyrekcji  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  Oddział  

w  Warszawie  z  siedzibą  w  Warszawie  przy  ul.  Mińskiej  25  na  rzecz 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia

  Konsorcjum: 

Somerw Sp. z o. o. Lider Serwis Sp. z o. o. Sp. k., Somerw Sp. z o. o., Lider 

Serwis  Sp.  z  o.  o.  z  siedzibą w  Warszawie  przy  ul.  Ratuszowej  11  kwotę  18 

600  zł  00  gr.  (słownie:  osiemnaście  tysięcy  sześćset  złotych  zero  groszy) 

stanowiącą  koszty  strony

  poniesione  z  tytułu  uiszczonego  wpisu  oraz 

wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164)

na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego Warszawa - Praga w Warszawie.

Przewodniczący: 

…………………….. 


Sygn. akt: KIO 312/16 

UZASADNIENIE 

Zamawiający – Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Warszawie 

z siedzibą w Warszawie przy ul. Mińskiej 25, prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego 

na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. 

U. z 2015 r., poz. 2164 t.j.)  – zwanej dalej "ustawą" lub "Pzp" – postępowanie o udzielenie 

zamówienia  publicznego  pn.  "Wykonanie  usług  w  zakresie  utrzymania  czystości  w 

budynkach  oraz  wyzaczonego  terenu  w  jednostkach  administracyjnych  przez  Generalną 

Dyrekcję Dróg Krojonych i Autostrad w Warszawie  z podziałem na 15 części" 

Szacunkowa wartość przedmiotowego zamówienia jest wyższa od kwot wskazanych 

w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. 

23  lutego  2016  r.  Zamawiający,  drogą  elektroniczną,  zawiadomił  wykonawców 

biorących  udział  w  postępowaniu,  w  tym  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o 

udzielenie  zamówienia  Konsorcjum:  Somerw  Sp.  z  o.  o.  Lider  Serwis  Sp.  z  o.  o.  Sp.  k., 

Somerw Sp. z o. o., Lider Serwis Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Ratuszowej 11

(dalej: „Odwołujący” lub „Konsorcjum”),  o jego wyniku, tj. o wyborze oferty najkorzystniejszej, 

za którą została uznana w zakresie zadań: 1, 2, 3, 5, 8, 9, 11, 12, 13, 14 oferta wykonawcy 

PROKONCET Budownictwo i Architektura M. B. z siedzibą w Wieliszewie przy ul. Modlińskiej 

 (dalej:  „PROKONCEPT”). 

3  marca  2016  r.  Konsorcjum  wniosło  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej 

odwołanie,  w  zakresie  zadań:  1,  2,  3,  5,  8,  9,  11,  12,  13,  14,  w  którym  zarzuciło 

Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art. 90 ust. 3 w zw. z art. 90 ust. 2 Pzp, przez: 

a)  błędne  przyjęcie,  iż  PROKONCEPT  wykazał  w  sposób  dostateczny,  że  oferty  przez 

niego złożone dla zadań nr: 1, 2, 3, 5, 8, 9, 11, 12, 13, 14 nie zawierają rażąco niskich 

cen w stosunku do przedmiotu zamówienia, 

b)  wadliwą ocenę okoliczności oraz materiału dowodowego i błędne przyjęcie, że oferty 

PROKONCEPT  dla  zadań  nr:  1,  2,  3,  5,  8,  9,  11,  12,  13,  14  nie  zawierają  rażąco 

niskich cen;

2.  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp,  przez  błędne  uznanie,  iż  treść  oferty  PROKONCEPT  w 

zakresie zadań 1, 2, 3, 5, 8, 9, 11, 12, 13, 14 odpowiada treści specyfikacji istotnych 

warunków  zatrudnienia  (dalej:  „siwz”  lub  „specyfikacja”),  a  co  za  tym  idzie 


nieodrzucenie  tejże  oferty  podczas  gdy  zgodnie  z  siwz  —  Tom  II  Istotne 

Postanowienia Umowy, § 3 ust. 8 wzoru umowy wykonawczej, Usługa sprzęgania w 

budynkach  będzie  wykonywana  przez  osoby  zatrudnione  na  podstawie  umowy  o 

pracą. Tymczasem PROKONCEPT w formularzu cenowym dla zadań nr 1, 2, 3, 5, 8, 

9,  11,  12,  13,  14  podał  cenę  jednostkową  netto  miesięcznie  w  kwocie  niższej  niż 

wynikająca  z  przepisów  o  minimalnym  wynagrodzeniu  za  pracę,  tj.  nie  zapewnił 

wykonania umowy przez osoby zatrudnione na podstawcie umowy o pracę;

3.  art.  89  ust.  1  pkt  4  Pzp,  przez  błędne  uznanie,  iż  oferta  PROKONCEPT  w  zakresie 

zadań  1,  2,  3,  5,  8,  9,  11,  12,  13,  14  nie  zawiera  rażąco  niższej  ceny,  a  co  za  tym 

idzie  poprzez  nieodrzucenie  tejże  oferty,  podczas  gdy  PROKONCEPT  w  formularzu 

cenowym  dla  zadań  nr  1,  2,  3,  5,  8,  9,11,  12,13,  14  podał  cenę  jednostkową  netto 

miesięcznie w kwocie rażąco niskiej w stosunku do przedmiotu zamówienia. 

Odwołujący wnosił o: 

1.  zastosowanie  przez  Zamawiającego  art.  89  ust.  1  pkt  4  w  zw.  z  art.  90  ust.  3  Pzp  i 

odrzucenie oferty PROKONCEPT w zakresie zadań nr 1, 2, 3, 5, 8, 9,11,12,13,14; 

2.  zasądzenie  kosztów  postępowania  na  rzecz  Odwołującego  się,  w  tym  w 

szczególności  kosztów  zastępstwa  procesowego  wykonywanego  przez  radcę 

prawnego  w  kwocie  3.600,00  zł  (trzy  tysiące  sześćset  00/100)  złotych  —  w 

załączeniu faktura VAT, a także uiszczonych kosztów odwołania; 

3.  dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z: 

a)  zdjęć oferty PROKONCEPT, 

b)  pisma Zamawiającego z dnia 15 stycznia 2016 r. - Pytania wraz z wyjaśnieniami oraz 

zmiana treści siwz nr 1, 

c)  pisma Zamawiającego z dnia 10 lutego 2016 r. — wezwanie do złożenia wyjaśnień, 

d)  pisma PROKONCEPT z dnia 12 lutego 2016 r. dla zadań nr 1, 2, 3, 5, 8, 9, 11, 12,13, 

14 - odpowiedź na wezwanie do złożenia wyjaśnień, 

na  okoliczność  nie  udowodnienia  przez  PROKONCEPT  braku  zastosowania  rażąco 

niskiej ceny oraz na okoliczność niezgodności oferty tegoż wykonawcy  z wymogami 

siwz oraz przepisami prawa;

W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wyjaśniał, że:  

1.  Brak rzetelności wyjaśnień w przedmiocie zastosowania rażąco niskiej ceny 


W  toku  postępowania  przetargowego,  Zamawiający  wezwał  PROKONCET  do 

złożenia  wyjaśnień  w  trybie  art.  90  ust.  1  Pzp,  w  związku  ze  spełnieniem  przesłanek 

wskazujących  na  możliwość  zawarcia  w  ofertach  cen  rażąco  niskich.  W  odpowiedzi  na 

wezwanie,  dnia  12  lutego  2016  r.  PROKONCEPT  przedstawił  pisma  zawierające 

wyjaśnienia.  Zdaniem  Odwołującego,  o  ich  treści  nie  można  powiedzieć,  iż  jest 

wystarczająca  do  uznania  braku  zastosowania  rażąco  niskiej  ceny  w  zakresie  formularzy 

cenowych dla zadań 1, 2, 3, 5, 8, 9, 11, 12, 13,14 - cena jednostkowa netto miesięcznie za 

usługę — Sprzątanie budynków. 

Odwołujący  wskazywał,  że  zgodnie  z  wyrokiem  KIO  z  dnia  27  lutego  2015  roku, 

Wykonawca  wezwany  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie  zaoferowanej  ceny  powinien  mieć 

na  uwadze  doniosły  charakter  owych  wyjaśnień.  Ogólne  wyjaśnienia,  nie  uzasadniające 

wysokości  zaoferowanej  ceny,  nie  rozwiewające  wątpliwości  zamawiającego  co  do 

rzetelności  dokonanej  przez  wykonawcę  kalkulacji,  pociągają  za  sobą  skutek  w  postaci 

odrzucenia  oferty  (KIO  267/15).  Pogląd  ten  jest  wielokrotnie  powtarzany  w  orzecznictwie 

Krajowej  Izby  Odwoławczej,  a  z  jego  treści  wynika,  iż  wykonawca,  jako  podmiot 

profesjonalnie  zajmujący  się  wykonywaniem  umów  zawartych  w  trybie  ustawy  —  Prawo 

zamówień publicznych, powinien dołożyć  wszelkiej staranności, aby wyjaśnienia w zakresie 

rażąco niskiej ceny były konkretne, rzetelne, zwięzłe i zawierające odpowiednie kalkulacje, a 

nie ogólne, uniwersalne, rozległe, lecz bez przywołania niezbędnych dowodów. 

Zdaniem Odwołującego warto w tym miejscu przywołać również orzeczenia KIO: 

- z 24 czerwca 2013 roku, w którym Izba stwierdziła, że wykonawca, składając wyjaśnienia 

odnoszące  się  do  ceny  oferty,  powinien  wskazać,  co  spowodowało  możliwość  obniżenia 

ceny oraz stopień, w jakim cena postała obniżona dzięki wskazanym czynnikom. Odpowiedź 

wykonawcy nie może być lakoniczna i powierzchowna, aby można ją było potraktować jako 

wyczerpującą i rozwiewającą wątpliwości, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 4, w związku z 

art. 90 ust. 2 ustawy. Aby odpowiedź złożona na wezwanie  wystosowane na podstawie art. 

90  Prawa  zamówień  publicznych  posiadała  walor  wyjaśnień  elementów  oferty,  mających 

wpływ na wysokość ceny musi być bardziej szczegółowa w zakresie elementów składających 

sie  na  zaoferowana  cenę  aniżeli  sama  oferta.  Stopień  ogólności  podanych  informacji 

powoduje, iż nie mogą one stanowić wyjaśnień, o których mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy. 

Wszczęcie procedury wyjaśniania ceny oferty stanowi domniemanie, iż cena jest rażąco niski 

natomiast na wykonawcy ciąży obowiązek obalenia tego domniemania (KIO 1363/13). 

- 25 lutego 2014 roku, wykonawca wezwany do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej 

ceny  powinien  mieć  na  uwadze  doniosły  charakter  owych  wyjaśnień  -  ogólne  wyjaśnienia, 

nie  uzasadniające  wysokości  zaoferowanej  ceny,  nie  rozwiewające  wątpliwości 

zamawiającego co do rzetelności dokonanej przez wykonawcę kalkulacji, pociągają za sobą 


skutek  w  postaci  odrzucenia  oferty.  Należy  pamiętać,  że  to  na  wykonawcy  składającym 

wyjaśnienia  spoczywa  ciężar  udowodnienia,  że  zaoferowana  cena  nie  jest  rażąco  niska. 

Wykonawca  zobowiązany  jest  zatem  wskazać  obiektywne,  weryfikowalne  czynniki.  które 

zamawiający  powinien  wyjąć  pod  uwagę,  a  także  wykazać,  w  jaki  sposób  czynniki  te 

przykładają sie na zaoferowaną w danym postępowaniu cenę (KIO 239/14). 

Odwołujący  wyjaśniał,  iż  skład  orzekający  w  tych  przypadkach  wyraźnie  wziął  pod 

uwagę  zalecenia  płynące  wprost  z  treści  art.  90  ust.  2  Pzp,  który  stanowi,  że  obowiązek 

wykazania,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny,  spoczywa  na  wykonawcy.  Skoro 

Zamawiający  uznał,  że  treść  oferty  wskazuje  na  zastosowanie  rażąco  niskiej  ceny,  to 

wyjaśnienia  przedstawione  przez  wykonawcę  muszą  w  sposób  rzetelny  i  skrupulatny 

dowodzić  zasadności  zapisów  kosztorysowych,  tj.  być  od  nich  bardziej  szczegółowe. 

Konieczne jest również poparcie ich dokumentami, czy innymi weryfikowalnymi dowodami. 

Pismem  z  dnia  10  lutego  2016  roku,  Zamawiający  wezwał  PROKONCEPT  do 

złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 Pzp w zakresie zadań 1, 2, 3, 5, 8, 9, 11, 12, 13, 14. 

Przesłanką  wezwanie  było  przedstawienie  przez  PROKONCEPT  ofert  dla  poszczególnych 

części  zawierających  każdorazowo  cenę  niższą  od  szacunkowej  wartości  zamówienia  o 

ponad 30%, średnio o około 73%. 

PROKONCEPT wyjaśnienia złożył dla poszczególnych zadań w dniu 12.02.2016 r. W 

ś

wietle  powyższych  poglądów  doktryny  i  orzecznictwa,  zdaniem  Odwołującego  należy 

zarzucić im brak rzetelności z następujących względów: 

a) uniwersalność 

PROKONCEPT  został  wezwany  do  złożenia  wyjaśnień  dla  10  zadań,  tj.  wszystkich, 

dla  których  złożył  w  niniejszym  postępowaniu  oferty.  Przedmiotem  każdego  z  nich  było 

utrzymanie  czystości  w  budynkach  oraz  na  terenach  zewnętrznych  położonych  w  różnych 

jednostkach  administracyjnych.  Ze  względu  na  istniejące  różnice  w  zakresie  zadań  do 

wykonania  w  obrębie  każdej  z  nieruchomości,  dla  poszczególnych  części  zamówienia 

konieczne  było  zapewnienie  różnej  liczby  pracowników,  sprzętu  czy  środków  czystości. 

Każdy  budynek  miał  swoją  specyfikę,  a  co  za  tym  idzie  koszty  robót  dla  poszczególnych 

zadań  powinny  być  zróżnicowane,  a  konieczność  ich  poniesienia  każdorazowo  i 

szczegółowo uzasadniona. 

Tymczasem,  PROKONCEPT,  dla  każdego  z  zadań,  przedstawił  wyjaśnienia  o 

identycznej  treści.  Jedyną  zmianą  dokonywaną  na  potrzeby  poszczególnych  zadań  była 

modyfikacja ich numerów. Co więcej, treść wyjaśnień jednoznacznie wskazuje, iż mogły być 

one  użyte  dla  potrzeb  innych  postępowań  przetargowych,  nie  tylko  w  zakresie  utrzymania 

czystości  budynków  oraz  terenów  zewnętrznych.  Wykonawca  wskazał,  między  innymi,  że 

firma  posiada  już  sprzęt  oraz  wszelkie  urządzenia  niezbędne  do  prowadzenia  żądań  w 


ramach  przedmiotowego  kontraktu,  w  związku  z  tym  brak  jest  konieczności  wydawania 

ś

rodków na zakup nowych. Pomijając w tym miejscu kwestie merytoryczne tegoż fragmentu 

wyjaśnień,  wskazać  należy,  iż  mógłby  on  być  zastosowany  nawet  do  próby  uzasadnienia 

braku  rażąco  niskiej  ceny  przy  kontrakcie  na  roboty  budowlane,  który  charakteryzuje  się 

zupełnie innymi cechami. 

Na  brak  rzetelności  wyjaśnień,  a  co  za  tym  idzie  na  niewystarczające  wykazanie 

braku zastosowania cen rażąco niskich, wskazują ich następujące cechy 

b) ogólnikowość 

PROKONCEPT nie przedstawił w sporządzonych przez siebie wyjaśnieniach żadnych 

kalkulacji,  mających  na  celu  uzasadnienie  zaoferowania  cen  o  ok.  70%  niższej  niż 

szacunkowa wartości przedmiotu zamówienia dla jego poszczególnych części. W treści pism 

ani  razu  nie  pojawia  się  żadna  liczba  czy  odniesienie  do  konkretnej  pozycji  w  formularzu 

cenowym. Czytamy, między innymi, że zysk ze zrealizowanych robót został skalkulowały na 

odpowiednio niskim, ale wystarczającym i zadowalającym poziomie. Brak w tym fragmencie 

jakiegokolwiek  wskazania  kwotowego,  opisującego  zysk  wykonawcy.  W  innym  miejscu 

wykonawca pisze, że do wykonania zlecenia zostaną użyte wysokowydajne środki czystości, 

których odpowiednie zastosowanie (zgodnie z wymogami OPZ oraz SIWZ) pozwoli obniżyć 

nakłady na ten cel. Nie wskazuje natomiast rodzaju środków, stopnia wydajności czy ich cen 

oraz w żaden sposób nie uzasadnia wpływu ich użycia na zredukowanie kosztów. 

Czytamy  ponadto,  że  środki  czystości  oraz  sprzęt  niezbędny  do  wykonania  żądania 

są od wielu lat nabywane od stałych wyspecjalizowanych kontrahentów dzięki czemu naszą 

firma  posiada  kilku  dziesięcioprocentowe  rabaty  od  cen  rynkowych.  W  tym  miejscu 

wykonawca nie wskazuje od ilu lat konkretnie współpracuje z dostawcami, nie podaje nazw 

firm kontrahentów oraz nie wskazuje dokumentów, z których wynikałoby  prawo do rabatów. 

W  innym  jeszcze  miejscu  wykonawca  pisze,  że  posiada  szeroki  asortyment  sprytu  do 

kluczowych  czynności  czy  firma  posiada już  sprzęt  oraz  wszelkie  urządzenia  niezbędne  do 

prowadzenia  zadań  w  ramach  przedmiotowego  kontraktu,  w  związku  z  czym  brak  jest 

konieczności  wydawania  środków  na  zakup  nowych.  Nie  przedstawia  jednak  jakichkolwiek 

dokumentów,  takich  jak  faktury  zakupu  czy  chociażby  zdjęcia  maszyn  i  środków  czystości, 

które dowodziłyby prawdziwości tegoż twierdzenia. 

Odwołujący  zaznaczał,  iż  PROKONCEPT  w  żadnym  punkcie  swoich  wyjaśnień  nie 

odnosi się wprost, a nawet pośrednio, do formularzy cenowych przedstawionych przez siebie 

jako  integralna  część  oferty.  Nie  uzasadnia  w  żadnym  miejscu  dlaczego  w  poszczególnych 

rubrykach  wskazał  daną  wartość  jednostkową  dla  konkretnego  działania  w  ramach  danej 

części  zamówienia.  Zdaniem  Odwołującego  rzetelność,  konkretność  i  zwięzłość  wyjaśnień 

wymaga  odniesienia  się  do  wszelkich  zapisów  oferty  zawierających  cenę  i  uzasadnienie 


każdej  pozycji  kosztorysowej  z  osobna  za  pomocą  wyliczeń  matematyczno-ekonomicznych 

oraz dowodów z dokumentów. 

Wobec  powyższego  w  ocenie  Odwołującego,  widać  wyraźnie,  iż  Zamawiający  dał 

wiarę wyjaśnieniom PROKONCEPT jedynie na podstawie twierdzeń z pism z dnia 12 lutego 

2016  roku,  tj.  subiektywnej  opinii  wykonawcy,  nie  popartej  żadnymi  dowodami.  Odwołujący 

jest  świadomy,  iż  zgodnie  z  art.  90  ust.  3  Pzp,  Zamawiający  dysponuje  uprawnieniem  do 

swobodnej  oceny  wyjaśnień  wzywanego  wykonawcy  i  brak  jest  konkretnego  katalogu 

dowodów,  które  oferent  powinien  przedstawić  w  celu  wykazania  braku  rażąco  niskiej  ceny. 

Ocena  ta  nie  może  być  jednak  dokonana  w  sposób  dowolny,  a  w  szczególności  musi 

uwzględniać  treść  art.  90  ust.  2  Pzp,  który  stanowi,  że  obowiązek  wykazania,  iż  oferta  nie 

zawiera rająco niskiej ceny, spoczywa na wykonawcy. 

Odwołujący  zaznaczał,  że  pojęcie  „wykazania”  jest  tożsame  z  pojęciem 

„udowodnienia”, a nie „uprawdopodobnienia”. Oznacza to, iż wyjaśniający musi przedstawić 

wszelkie  dowody,  które  potwierdzą  z  prawdopodobieństwem  graniczącym  z  pewnością,  że 

możliwe  będzie  wykonanie  przedmiotu  zamówienia  za  cenę  podaną  w  ofercie.  Zdaniem 

Odwołującego, moc poszczególnym środkom dowodowym powinna być przyznawana przez 

Zamawiającego  w  zgodzie  z  przepisami  Kodeksu  postępowania  cywilnego,  a szczególnie  z 

przepisem art. 299, który stanowi, że jeżeli po wyczerpaniu środków dowodowych lub w ich 

braku pozostały niewyjaśnione fakty istotne dla rozstrzygnięcia sprawy, sąd dla wyjaśnienia 

tych  faktów  może  dopuścić  dowód  z  posłuchania  stron.  Warto  w  tym  miejscu  przywołać 

istotny pogląd doktryny, który podkreśla, że Strony postępowania cywilnego są podmiotami, 

które  posiadają  najpełniejszy  wiedzy  w  zakresie  stanu  faktycznego  sprawy.  Są  one 

jednocześnie  bezpośrednio  zainteresowane  wynikiem  postępowania,  co  powoduje,  że  ich 

relacja  pozostaje  subiektywna.  W  krańcowych  wypadkach  może  być  także  obarczona 

błędem zniekształcenia, czy nawet zatajenia określonych faktów. Z tych względów dowód ze 

stron  wprawdzie  znalazł  się  w  katalogu  dopuszczalnych  środków  dowodowych,  jednak 

powinien  być  stosowany  wyjątkowo  i  podlegać  szczególnie  ostrożnej  ocenie  sądu 

orzekającego  (E.  Rudkowska-  Ząbczyk,  Kodeks  postępowania  cywilnego.  Komentarz,  wyd. 

14, Warszawa 2015). 

Przenosząc  wskazany  wyżej  przepis,  oczywiście  jedynie  pośrednio,  na  grunt 

niniejszej  sprawy  wskazać  należy,  iż  twierdzenia  strony  —  PROKONCEPT  powinny  być 

brane pod uwagę w ostatniej kolejności, dopiero gdy inne dowody, a ze względu na specyfikę 

postępowania  przetargowego  —  szczególnie  dowody  z  dokumentów,  nie  wystarczą  dla 

dostatecznego wyjaśnienia faktów. W przedmiotowym postępowaniu Zamawiający  wyraźnie 

tę regułę odwrócił opierając się wyłącznie na nieweryfikowalnych twierdzeniach wykonawcy, 


które  mogą  być  obarczone  rażącymi  błędami,  a  z  całą  pewnością  są  przede  wszystkim 

subiektywną oceną faktów. 

Podsumowując, 

Zamawiający 

sposób 

błędny 

przyjął, 

iż 

wyjaśnienia 

PROKONCEPT  przedstawione  pismami  z  dnia  12  lutego  2016  roku  w  sposób  dostateczny 

wykazały  brak  zastosowania  ceny  rażąco  niskiej  w  ofertach  dla  omawianych  części 

przedmiotowego zamówienia, czym naruszył przepis art. 90 ust. 2 i 3 Pzp. 

2.  Zastosowanie rażąco niskiej ceny w świetle wymagań siwz oraz przepisów prawa 

Zdaniem Odwołującego, cena ofert PROKONCEPT dla zadań nr 1, 2, 3, 5, 8, 9, 11, 

12,  13,  14  jest  nie  tylko  rażąco  niska  w  rozumieniu  art.  90  ust.  1  Pzp,  ale  też  w  jednej  z 

pozycji  niezgodna  z  wymogami  specyfikacji  oraz  przepisami  prawa  powszechnie 

obowiązującego. 

Przedmiotem  zamówienia  dla  każdego  z  omawianych  zadań  była  usługa  — 

Sprzątanie  w  budynkach.  Zgodnie  z  formularzami  cenowymi  należało  podać  cenę 

jednostkową  netto  miesięcznie  za  jej  wykonanie.  Każda  usługa  dla  danej  lokalizacji 

wymagała zapewnienia odpowiedniej liczby etatów. Wykonawca wskazał następujące kwoty 

dla poszczególnych zadań: 

Zadanie nr 1 

Lokalizacja

Liczba etatów

Cena jednostkowa netto za 
m-c

Wydział 

Technologii 

— 

Laboratorium Drogowe

2 osoby na 

 etatów — 1 

etat

Zadanie nr 2 

Lokalizacja

Liczba etatów

Cena jednostkowa netto za m-
c

Obwód drogowy Boża Wola

1 osoba na 

 etatu

Obwód drogowy Radzymin

1 osoba na 

  etatu


Obwód  drogowy  Dziekanów 
Leśny

1 osoba na 

  etatu

Obwód drogowy Radzymin

1 osoba na 

  etatu

Zadanie nr 3 

Lokalizacja

Liczba etatów

Cena jednostkowa netto za m-
c

Rejon Garwolin

1 osoba na 

  etatu

Obwód drogowy w Kołbieli

1 osoba na 

  etatu

Obwód drogowy w Trojanowie

1 osoba na 

 etatu

Zadanie nr 5 

Lokalizacja

Liczba etatów

Cena jednostkowa netto za m-
c

Rejon Mińsk Mazowiecki

1 osoba na 

   etatu

Obwód drogowy w Bojmie

1 osoba na 

   etatu

Obwód drogowy Zawiszyn

1 osoba na 

   etatu

Zadanie nr 8 

Lokalizacja

Liczba etatów

Cena jednostkowa netto za 
m-c

Rejon Ostrów Mazowiecka

1 osoba na 

    etatu

Obwód drogowy Turzyn

1 osoba na 

   etatu

Zadanie nr 9 

Lokalizacja

Liczba etatów

Cena jednostkowa netto za 
m-c

Obwód drogowy Ożarów 
Maz.

1 osoba na 

    etatu

Obwód drogowy Łazy

1 osoba na 

    etatu

Obwód drogowy Mszczonów

1 osoba na 

    etatu

Obwód drogowy Sochaczew

1 osoba na 

    etatu

Zadanie nr 11 

Lokalizacja

Liczba etatów

Cena jednostkowa netto za 
m-c

Obwód drogowy Poczemin

1 osoba na  

  etatu


Zadanie nr 12 

Lokalizacja

Liczba etatów

Cena jednostkowa netto za 
m-c

Rejon Przasnysz

1 osoba na 

 etatu

Obwód drogowy Maków Maz.

1 osoba na 

  etatu

Zadanie nr 13 

Lokalizacja

Liczba etatów

Cena jednostkowa netto za 
m-c

Rejon Radomul

1 osoba na 

   etatu

Obwód drogowy Iłża

1 osoba na 

  etatu

Obwód drogowy Szydłowiec

1 osoba na 

  etatu

Zadanie nr 14 

Lokalizacja

Liczba etatów

Cena jednostkowa netto za 
m-c

Obwód drogowy Siedlce

1 osoba na 

   etatu

Obwód drogowy Łosice

1 osoba na 

   etatu

Obwód drogowy Sokołów 
Pod.

1 osoba na 

   etatu

Zdaniem  Odwołującego,  wskazane  wyżej  wartości  jednostkowe  nie  odpowiadają 

warunkom ustawowym oraz opisanym w specyfikacji - Tom III Opis przedmiotu zamówienia z 

załącznikami,  pkt.  3.1.  (po  zmianach  z  dnia  15.01.2016  r.),  który  stanowi,  że  na  podstawie 

art.  29  ust.  4  Pzp  w  kontekście  przedmiotowego  zamówienia  wykonawca  zatrudni 

pracowników pry realizacji usługi sprzątania w budynkach na podstawie umowy o pracę. W 

piśmie  Zamawiającego  z  dnia  15  stycznia  2016  roku —  Pytania  wraz  z  wyjaśnieniami  oraz 

zmiana  treści  siwz  nr  1  wyszczególniono  liczbę  etatów  dla  omawianej  usługi  na  potrzeby 

poszczególnych  zadań  (liczba  etatów  wpisana  do  powyższych  tabel). Warto  w  tym  miejscu 

zaznaczyć,  co  w  toku  postępowania  podnosił  PROKONCEPT,  iż  dla  danego  zadania  i 

poszczególnych  lokalizacji  zatrudnione  muszą  być  różne  osoby.  Niedopuszczalne  jest  więc 

działanie  wykonawcy,  który,  przykładowo,  dla  całego  zadania  nr  3  zatrudni  jedną  osobę  w 

wymiarze 

 etatu i zobowiąże ją do wykonania zamówienia we wszystkich lokalizacjach. 

Zgodnie z art. 10 § 2 ustawy - Kodeks pracy, Państwo określa wysokość minimalnego 

wynagrodzenia  za  pracę.  Jest  ono  ustalane  corocznie  w  rozporządzeniu  ministra  pracy  i 

polityki społecznej i dla roku 2016 wynosi 1850 zł brutto, tj. 1335,69 zł netto (rozporządzenie 

MPiPS  z  11.09.2015  r.,  Dz.U.  z  2015  r.,  poz.  1385).  Warto  zaznaczyć,  iż  całkowity  koszt 

pracodawcy zapewniającego minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 2231,29 zł (źródło: 


http://www.podatki.czestpl/cgi-bin/bmet?operacja=l&typ_dochodu=l&przelicz_na=3

Oznacza  to,  iż  miesięczny  koszt  pracodawcy  zatrudniającego  1  pracownika  w  wymiarze 

etatu wynosi 1115,65 zł. 

Analizując  powyższą  tabelę  widać  wyraźnie,  iż  w  przypadku  każdej  lokalizacji  dla 

zadań  nr  2,  3,  5,  8,  9,  12,  13,  14,  koszt  pracodawcy,  przy  założeniu,  iż  pracownicy  będą 

zatrudniani zgodnie z wymogami siwz oraz przepisów prawa powszechnie obowiązującego, 

jest  zdecydowanie  wyższy  niż  planowany  przychód  PROKONCEPT.  Oznacza  to  nie  tylko 

brak  zysków,  ale  również  znaczącą  stratę  dla  każdego  z  zadań,  co  każe  domniemywać 

zastosowanie  rażąco  niskiej  ceny.  Jedynie  w  przypadku  części  nr  1  i  11  zastosowano 

wartość jednostkową w kwocie niewiele przekraczającej minimalne wynagrodzenie za pracę. 

Jednakże,  na  nierespektowanie  zapisów  siwz  oraz  przepisów  prawa  wskazywać 

mogą  wyjaśnienia  PROKONCEPT  zawarte  w  piśmie  z  dnia  12  lutego  2016  roku. Wskazuje 

on  w  jego  treści,  iż  założono  minimalny  poziom  zysku  na  poziomie  do  5%.  Jest  to  wartość 

nieosiągalna  z  uwagi  na  sumy  zawarte  w  wyżej  przedstawionym  formularzu  cenowym. 

Nawet  jeśli,  co  w  niniejszym  przypadku  nie  występuje,  dla  wszelkich  innych  usług 

stanowiących  przedmiot  zamówienia  ceny  jednostkowe  były  zdecydowanie  wyższe  niż 

wymagane,  to  i  tak  PROKONCEPT  nie  udałoby  się  wypracować  zysku  na  poziomie  5  %. 

Należy  zwrócić  uwagę,  iż  czas  wykonania  umowy  określono  na  36  miesięcy,  co  daję  dla 

usługi Sprzątanie w budynkach stratę w wysokości ok. 300.000,00 zł. 

Ponadto,  w  wyjaśnieniach  Wykonawca  wskazuje,  że  w  prowadzonej  działalności 

gospodarczej  dokonuje  samozatrudnienia  oraz  że  firma  jest  firmą  rodzinną  zatrudniającą 

członków  rodziny,  to  zarówno  koszt  pracy  jak  i  prowadzenia  działalności  są  niższy  niż  w 

przypadku  dużych  przedsiębiorstwo.  Zdaniem  Odwołującego,  „samozatrudnienie”  oznacza 

wykonywanie  zadań  przez  osoby  fizyczne  w  ramach  prowadzonych  przez  nie  działalności 

gospodarczych,  a  nie  na  podstawie  stosunku  pracy,  co  jest  wymagane  na  gruncie  siwz. 

PROKONCEPT  wprost  więc  wskazuje,  iż  nie  respektuje  istotnych  reguł  przedmiotowego 

postępowania.  Błędnie  wskazuje  również,  iż  zatrudnianie  członków  rodziny  powoduje 

generowanie  mniejszych  kosztów  pracodawcy.  Takie  stwierdzenie  każe  przypuszczać,  iż 

PROKONCEPT ma na celu obejście prawa pracy lub, że nie jest świadomy istnienia zapisów 

siwz, wymagających zawarcia z wykonawcami robót umów o pracę. 

Warto  na  koniec  zwrócić  uwagę,  iż  wyjaśnieniom  PROKONCEPT  można  byłoby 

przyznać  przymiot  rzetelności,  jeśli  przedstawiłby  on  dowód  z  dokumentu  potwierdzający 

chociażby  na  wole  zatrudniania  pracowników  w  ramach  stosunku  pracy.  W  chwili  obecnej 

brak  jest  natomiast  jakiegokolwiek  dowodu  potwierdzającego  respektowanie  przez 

Wykonawcę zapisów siwz w omawianym zakresie. 


Z  uwagi  na  powyższe,  to  jest  na  uprawdopodobnienie  niezgodności  treści  oferty 

PROKONCEPT z siwz oraz przepisami prawa, Zamawiający powinien zastosować normę z 

art.  89  ust.  1  pkt  2  i  odrzucić  ofertę  dla  zadań  1,  2,  3,  5,  8,  9,  11,  12,  13,  14.  Nawet  jeśli 

uznać,  iż  Odwołujący  niniejszym  pismem  nie  wykazał  zasadności  powyższego,  to  z  całą 

pewnością  ceny  jednostkowe  netto  za  usługę  -  Sprzątanie  w  budynkach,  dla  wyżej 

wskazanych  części  zamówienia,  są  rażąco  niskie,  tj.  w  każdym  przypadku  o  ponad  50% 

niższe  niż  koszt  pracodawcy  zatrudniającego  pracowników  w  ramach  umowy  o  pracę  w 

wymaganym wymiarze czasu pracy, co z kolei uzasadnia odrzucenie oferty na podstawie art. 

89 ust. 1 pkt 4 Pzp. 

Zgodnie  z  wyrokiem  KIO  z  21  stycznia  2014  r.,  „Dla  uznania,  że  cena  jest  rażąco 

niska  konieczne  jest  wykazanie,  że  przy  określonym  przedmiocie  zamówienia  nie  jest 

możliwe  wykonanie  zamówienia  za  oferowaną  cenę,  bez  ryzyka  ponoszenia  strat  przez 

wykonawcę  (KIO  3012/13).  Już  powyższe  wywody  należy  uznać  za  wystarczające  do 

jednoznacznego wykazania, iż nie jest możliwe wykonanie przedmiotowego zamówienia bez 

odnotowania  znaczącej  straty  dla  wykonawcy.  Ponadto,  koniecznym  jest  wskazanie,  że  na 

cenę  jednostkowa  dla  usługi  -  Sprzątanie  w  budynkach  nie  składa  się  jedynie  koszt 

zatrudnienia  osoby  sprzątającej,  lecz  również  koszt  zakupu  materiałów  higienicznych  czy 

sprzętu  niezbędnego  do  realizacji  zadania.  W  związku  z  tym,  nie  wystarczyłoby,  aby 

zaproponowana  przez  PROKONCEPT  cena  omawianych  usług  była  równa  minimalnemu 

wynagrodzeniu za pracę. Taki zapis również oznaczałby stratę w ostatecznym bilansie. 

W  dniu  posiedzenia  Izby  z  udziałem  stron  Zamawiający  wniósł  pisemną  odpowiedź 

na  odwołanie,  w  której  wnosił  o  odwołania  w  całości  na  podstawie  art.  7  ust.  1  Pzp  oraz 

umorzenia  postępowania  na  podstawie  art.  1198  pkt  2  Kpc  w  zw.  z  art.  185  ust.  7  Pzp. W 

treści  uzasadnienia  przyznał,  że  wybór  najkorzystniejszej  oferty  w  przedmiotowym 

postępowaniu  został  dokonany  pochopnie,  bez  dokonania  szczegółowego  badania  ofert  w 

trybie art. 90 Pzp, do czego Zamawiający jest zobowiązany. Zamawiający naprawił swój błąd 

poprzez  unieważnienie  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  i  przystąpi  do  dalszego 

badania ofert w trybie art. 90 Pzp. Wobec tego w ocenie Zamawiającego odwołanie stało się 

bezprzedmiotowe  i  z  uwagi  na  konieczność  zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania wykonawców odwołanie powinno być oddalone. 

Uwzględniając  treść  dokumentacji  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

przekazanej przez Zamawiającego, odpowiedź na odwołanie oraz dowody i stanowiska 

oraz oświadczenia stron złożone na rozprawie, Izba ustaliła i zważyła, co następuje. 


Stan  faktyczny  sprawy  został  wyczerpująco  i  zgodnie  z  rzeczywistością  przytoczony 

w treści odwołania co zostało zreferowanej powyżej. 

Izba  ustaliła,  że  w  ramach  zadania  nr  1  złożono  trzy  oferty,  a  oferta  Odwołującego 

została sklasyfikowana na 3 pozycji. 

Na wstępie Krajowa Izba Odwoławcza stwierdza, że Odwołujący w zakresie części nr: 

2, 3, 5, 8, 9, 11, 12, 13, 14 legitymuje się uprawnieniem do korzystania ze środków ochrony 

prawnej,  o  którym  stanowi  przepis  art.  179  ust.  1  Pzp,  według  którego  środki  ochrony 

prawnej  określone  w  ustawie  przysługują  wykonawcy,  uczestnikowi  konkursu,  a  także 

innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł 

lub  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  niniejszej 

ustawy.  W  rozpoznawanym  stanie  faktycznym  Odwołujący  złożył  ofertę  w  ramach 

prowadzonego  postępowania  we  wskazanych  powyżej  częściach,  która  w  przypadku 

uwzględnienia zarzutów odwołania, w świetle obowiązujących kryteriów oceny ofert, mogłaby 

być  uznana  za  najkorzystniejszą.  Zatem  Odwołujący  wykazał  w  ten  sposób,  że  może 

ponieść  szkodę  w związku  z zarzucanymi  Zamawiającemu  naruszeniami  przepisów  ustawy 

Pzp, gdyż pozbawiony został możliwości uzyskania odpłatnego zamówienia publicznego, na 

co mógłby w przeciwnym razie liczyć. 

Natomiast w zakresie części nr 1 Izba uznała, że skoro oferta Odwołującego została 

sklasyfikowana  dopiero  na  trzeciej  pozycji,  a  Odwołujący  nie  podnosi  zarzutów  w  stosunku 

do  oferty  drugiej  w  kolejności,  tym  samym  w  przypadku  potwierdzenia  się  zarzutów 

odwołania  w  odniesieniu  do  oferty  najkorzystniejszej,  złożonej  przez  PROKONCEPT  nie 

będzie  skutkować  wyborem  jako  najkorzystniejszej  oferty  Konsorcjum.  Wobec  tego  Izba 

uznała, że Odwołującemu w tym zakresie nie przysługuje środek ochrony prawnej w postaci 

odwołania.  

Po  dokonaniu  oceny  zarzutów  podniesionych  w  odwołaniach  Izba  stwierdziła,  że 

odwołania w pełni zasługuje na uwzględnienie.  

1.  Zarzut naruszenia przez Zamawiającego przepisu art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 

90 ust. 2 i 3 Pzp 

Podając, zgodnie z art. 196 ust. 4 ustawy, podstawę prawną rozstrzygnięcia zarzutów 

odwołań dotyczących ceny rażąco niskiej, w pierwszej kolejności należy wskazać, iż według 


art.  89  ust.  1  pkt  4  Pzp  zamawiający  odrzuca  ofertę,  która  zawiera  rażąco  niską  cenę  w 

stosunku do przedmiotu zamówienia. 

Zgodnie z art. 90 ustawy:  

1.  Jeżeli  cena  oferty  wydaje  się  rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i 

budzi  wątpliwości  zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu 

zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez  zamawiającego  lub 

wynikającymi z odrębnych przepisów, w szczególności jest niższa o 30% od wartości 

zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert, zamawiający 

zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących elementów 

oferty mających wpływ na wysokość ceny, w szczególności w zakresie:  

1) oszczędności metody wykonania zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych, 

wyjątkowo  sprzyjających  warunków  wykonywania  zamówienia  dostępnych  dla 

wykonawcy,  oryginalności  projektu  wykonawcy,  kosztów  pracy,  których  wartość 

przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za 

pracę ustalonego na podstawie art. 2 ust. 3–5 ustawy z dnia 10 października 2002 

r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz. 1679, z 2004 r. Nr 

240, poz. 2407 oraz z 2005 r. Nr 157, poz. 1314); 

2) pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów.  

2.  Obowiązek  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny,  spoczywa  na 

wykonawcy. 

3.  Zamawiający  odrzuca  ofertę  wykonawcy,  który  nie  złożył  wyjaśnień  lub  jeżeli 

dokonana  ocena  wyjaśnień  wraz  z  dostarczonymi  dowodami  potwierdza,  że  oferta 

zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. 

Tytułem  wprowadzenia  dla  rozstrzygnięcia  zarzutów  odwołań,  Izba  wskazuje  na 

regulacje dotyczące formalnych podstaw wyrokowania w danej sprawie. Mianowicie zgodnie 

z art. 191 ust. 2 ustawy, wydając wyrok, Izba bierze za podstawę stan rzeczy ustalony w toku 

postępowania. Według art. 190 ust. 1 Pzp strony i uczestnicy postępowania odwoławczego 

są  obowiązani  wskazywać  dowody  dla  stwierdzenia  faktów,  z  których  wywodzą  skutki 

prawne.  Tak  samo  zgodnie  z  ogólną  zasadą  rozkładu  ciężaru  dowodu  wyrażoną  w  art.  6 

Kodeksu  cywilnego  ciężar  udowodnienia  faktu  spoczywa  na  wywodzącym  zeń  skutki 

prawne.  Ponadto  powyższe  skorelowane  jest  z  ekonomiką  postępowania  przed  Izbą 

wynikającą  z  dyspozycji  art.  189  ust.  1  Pzp  określającego  piętnastodniowy  termin  na 

rozpoznanie odwołania. 


Powyższe  regulacje  wymagają  podkreślenia  zwłaszcza  w  kontekście,  iż  możliwość 

orzeczenia  o  wystąpieniu  ceny  rażąco  niskiej,  w  tym  stwierdzenia  domniemania  jej 

wystąpienia  oraz  obalenia  takiego  domniemania,  sprowadza  się  właśnie  do  kwestii 

dowodowych. 

Izba  zwraca  uwagę,  że  zakaz  formułowania  ceny  rażąco  niskiej  wynika  z  art.  90 

ustawy  i  jest  wynikiem  uzasadnionego  podejrzenia  ustawodawcy,  iż  wykonawca  w  celu 

uzyskania  zamówienia  zaproponuje  cenę  bardzo  niską,  która  nie  będzie  gwarantowała 

wykonania  zamówienia  lub  spowoduje  jego  wykonanie  w  nienależyty  sposób,  np.  kosztem 

jakości  czy  też  terminowości  wykonania  przedmiotu  zamówienia.  W  takim  przypadku 

dyspozycja art. 89 ust. 1 pkt. 4 Pzp zobowiązuje Zamawiającego do odrzucenia oferty, która 

zawiera  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia.  Istotnym  jest,  że 

ustawodawca  nie  zdefiniował  pojęcia  „rażąco  niska  cena”.  Sąd  Okręgowy  w  Katowicach  w 

wyroku z dnia 28 kwietnia 2008 r., sygn. akt XIX Ga 128/08 stwierdził, że: „przepisy p.z.p. nie 

określają  definicji  pojęcia  rażąco  niskiej  ceny  […].  Punktem  odniesienia  do  określenia  jest 

przedmiot  zamówienia  i  przyjąć  można,  że  cena  rażąco  niska  to  taka,  która  jest 

nierealistyczna,  niewiarygodna  w  porównaniu  do  cen  rynkowych  podobnych  zamówień  i 

ewentualnie  innych  ofert  złożonych  w  toku  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego.” 

W związku z brakiem legalnej definicji, w orzecznictwie sądów okręgowych oraz KIO, 

a  wcześniej  w  orzecznictwie  arbitrażowym,  ustalone  zostały  pewne  cząstkowe  lub  ogólne, 

definicyjne  ramy  i  odniesienia  dla  tego  pojęcia.  I  tak  według  wyroku  KIO  592/13:  „o  cenie 

rażąco  niskiej  można  mówić  wówczas,  gdy  oczywiste  jest,  że  przy  zachowaniu  reguł 

rynkowych  wykonanie umowy przez  wykonawcę byłoby dla niego nieopłacalne”. Ponadto w 

wyroku KIO 1562/11 wskazano: „Cena rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia 

będzie  ceną  odbiegającą  od  jego  wartości,  a  rzeczona  różnica  nie  będzie  uzasadniona 

obiektywnymi  względami  pozwalającymi  danemu  wykonawcy  bez  strat  i  finansowania 

wykonania  zamówienia  z  innych  źródeł  niż  wynagrodzenie  umowne,  zamówienie  to 

wykonać.  Reasumując,  cena  rażąco  niska  jest  więc  ceną  nierealistyczną,  nieadekwatną  do 

zakresu  i  kosztów  prac  składających  się  na  dany  przedmiot  zamówienia,  zakładającą 

wykonanie  zamówienia  poniżej  jego  rzeczywistych  kosztów  i  w  takim  sensie  nie  jest  ceną 

rynkową,  tzn.  generalnie  niewystępującą  na  rynku,  na  którym  ceny  wyznaczane  są  m.in. 

poprzez ogólną sytuację gospodarczą panującą w danej branży i jej otoczeniu biznesowym, 


postęp  technologiczno-organizacyjny  oraz  obecność  i  funkcjonowanie  uczciwej  konkurencji 

podmiotów racjonalnie na nim działających.” 

Również w wielu innych wyrokach dotyczących stosowania i interpretacji art. 89 ust. 1 

pkt  4  Pzp,  pojęcie  rażąco  niskiej  ceny  ujmowane  jest  podobnie.  Na  przykład  według 

powszechnie  przywoływanej  w  doktrynie  i  orzecznictwie  definicji  zawartej  w  uzasadnieniu 

wyroku Sądu Okręgowego w Katowicach  z dnia 30 stycznia 2007 r., sygn. akt XIX Ga 3/07: 

„o cenie rażąco niskiej można mówić wówczas, gdy oczywiste jest, że przy zachowaniu reguł 

rynkowych  wykonanie  umowy  przez  wykonawcę  byłoby  dla  niego  nieopłacalne.  Rażąco 

niska  cena  jest  to  cena  niewiarygodna,  oderwana  całkowicie  od  realiów  rynkowych. 

Przykładem  może  być  oferowanie  towarów  poniżej  kosztów  zakupu  lub  wytworzenia  albo 

oferowanie  usług  za  symboliczną  kwotę”.  Natomiast  Sąd  Okręgowy  w  Krakowie  w 

uzasadnieniu  wyroku  z  23  kwietnia  2009  r.,  XII  Ga  88/09  wskazał  następujące  kryteria 

określające cenę rażąco niską: „odbieganie całkowitej ceny oferty od cen obowiązujących na 

danym  rynku  w  taki  sposób,  że  nie  ma  możliwości  realizacji  zamówienia  przy  założeniu 

osiągnięcia  zysku;  zaoferowanie  ceny,  której  realizacja  nie  pozwala  na  utrzymanie 

rentowności wykonawcy na tym zadaniu; niewiarygodność ceny z powodu oderwania jej od 

realiów rynkowych”. 

Ponadto  w  opinii  prawnej  Urzędu  Zamówień  Publicznych  dotyczącej  ceny  rażąco 

niskiej  (opublikowanej  w  serwisie  internetowym  UZP)  wskazano,  m.in.:  „Ustawa 

wprowadzając  możliwość  odrzucenia  oferty  przez  zamawiającego  z  powodu  rażąco  niskiej 

ceny  nie  precyzuje  jednak  tego  pojęcia.  Nie  definiują  go  również  przepisy  dyrektyw  Unii 

Europejskiej  będące  u  podstaw  przedmiotowej  regulacji.  Znaczenia  tego  wyrażenia  nie 

wyjaśnia  również  orzecznictwo  Europejskiego  Trybunału  Sprawiedliwości.  Mając  na 

względzie  cel  przedmiotowej  regulacji  wydaje  się,  iż  za  ofertę  z  rażąco  niską  ceną  można 

uznać  ofertę  z  ceną  niewiarygodną,  nierealistyczną  w  porównaniu  do  cen  rynkowych 

podobnych  zamówień.  Oznacza  to  cenę  znacząco  odbiegającą  od  cen  przyjętych, 

wskazującą  na  fakt  realizacji  zamówienia  poniżej  kosztów  wytworzenia  usługi,  dostawy, 

roboty budowlanej.” 

Podkreślić  jednak  należy,  że  czynność  odrzucenia  oferty  z  powodu  rażąco  niskiej 

ceny  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  musi  być  poprzedzona  wszczęciem  procedury 

wyjaśniającej,  o  której  mowa  w  art.  90  ust.  1  ustawy.  Wystąpienie  określonych  faktów,  czy 

powzięcie informacji, wskazujących na możliwość ziszczenia się przesłanki odrzucenia oferty 

opisanej  w  art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy,  prowadzi  po  stronie  Zamawiającego  do  obowiązku 

wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień, a w następstwie, po stronie wykonawcy, do ich 

przedstawienia.  Sam  obowiązek  przedłożenia  wyjaśnień  w  odpowiedzi  na  wezwanie 


Zamawiającego,  sankcjonowany  jest  przez  przepis  art.  90  ust.  3  ustawy,  ustanawiający 

samodzielną  przesłankę  odrzucenia  oferty  w  przypadku  braku  przedłożenia  wyjaśnień  (w 

ogóle  braku  wyjaśnień  dotyczących  ceny,  a  nie  wyjaśnień  lakonicznych  czy  z  innych 

powodów  niesatysfakcjonujących  Zamawiającego).  Natomiast  wyjaśnienia  ogólnikowe, 

lakoniczne  czy  niewiarygodne,  a  więc  takie,  które  nie  wykazują  możliwości  wykonawcy  do 

skalkulowania ceny poniżej wartości przedmiotu zamówienia, powinny stanowić podstawę do 

odrzucenia  oferty  w  oparciu  o  art.  89  ust.  1  pkt  4  Pzp  (co  wielokrotnie  wskazywano  w  co 

najmniej  kilkudziesięciu  wyrokach  sądów  okręgowych  i  KIO).  Oczywiście  wyjaśnienia  tego 

typu doprowadzą do skutku w postaci możliwości odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 

1  pkt  4  Pzp,  tylko  w  wypadku,  gdy  rzeczywiście  zaniżenie  ceny  ofertowej  w  stosunku  do 

wartości przedmiotu zamówienia ma miejsce. 

Reasumując,  dopiero  po  otrzymaniu  wyjaśnień  wykonawcy  w  przedmiocie  wyceny 

jego  oferty  i  po  ich  ocenie,  Zamawiający  może  zadecydować  o  odrzuceniu  oferty  na 

podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp. Uprzednie zastosowanie procedury wyjaśniającej cenę, w 

ramach  której  wykonawca  będzie  miał  możliwość  wyjaśnienia  wszystkich  okoliczności 

związanych  z  kalkulację  jego  ceny,  jest  w  tym  przypadku  obligatoryjne  i  nie  może  zostać 

pominięte, na co wskazuje zarówno redakcja przepisu krajowego (art. 90 ust. 1 Pzp), jak też 

orzecznictwo  Trybunału  Sprawiedliwości  UE  (vide:  wyrok  ETS  z  dnia  22  czerwca  1989  r., 

sygn. C-103/88). Ewentualnie, w przypadku gdy wyjaśnienia nie zostaną przedłożone, albo z 

samej  ich  treści  wynika,  że  cena  jest  rażąco  niska  (wykonawca  podał  tam  okoliczności 

powyższe  potwierdzające,  np.  wskazał,  że  w  ogóle  nie  uwzględnił  w  swojej  kalkulacji 

cenowej  jakiejś  zasadniczej,  ważącej  kosztowo  części  zamówienia  lub  zaniżył  wartość 

kosztów z nią związanych), Zamawiający odrzuca ofertę na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy. 

Natomiast  prawidłowość  zastosowania  art.  89  ust.  1  pkt  4  Pzp  jako  przesłanki  odrzucenia 

oferty,  warunkowana  będzie  przez  ocenę  całokształtu  okoliczności  sprawy  związanych 

zarówno z ustaleniem wartości samego zamówienia, jak też wiarygodnością i rzeczowością 

wyjaśnień  wykonawcy  w  przedmiocie  jego  indywidualnych  możliwości  i  okoliczności 

zaoferowania ceny obniżonej w stosunku do wartości przedmiotu zamówienia. 

Odnosząc  powyższe  do  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia, 

Izba  oceniając  całość  materiału  dowodowego  zgromadzonego  w  sprawie  uznała,  iż 

okoliczność  wystąpienia  ceny  rażąco  niskiej  w  niniejszym  postępowaniu,  w  ofercie 

PROKONCEPT została wystarczająco wykazana. 

Z  ustaleń  Izby  wynika,  że  w  ramach  prowadzonego  postępowania,  w  ramach 

poszczególnych zadań ceny brutto złożonych ofert kształtowały się następująco: 


1.  Zadanie nr 2 

a)  Konsorcjum  

– 217.296,97 zł 

b)  Odwołujący  

– 460.547,41 zł 

c)  BM COMLEX  

– 606.569,37 zł 

2.  Zadanie nr 3 

a)  Konsorcjum  

– 185.211,90 zł 

b)  Odwołujący  

– 370.162,23 zł 

3.  Zadanie nr 5 

a)  Konsorcjum  

– 156.919,43 zł 

b)  Odwołujący  

– 379.833,32 zł 

4.  Zadanie nr 8 

a)  Konsorcjum  

– 153.221,12 zł 

b)  Odwołujący  

– 330.882,75 zł 

5.  Zadanie nr 9 

a)  Konsorcjum  

– 243.360,03 zł 

b)  Odwołujący  

– 505.171,22 zł 

6.  Zadanie nr 11 

a)  Konsorcjum  

– 124.365,19 zł 

b)  Odwołujący  

– 209.137,30 zł 

c)  MIKO  

– 283.138,17 zł 

7.  Zadanie nr 12 

a)  Konsorcjum  

– 102.009,67 zł 

b)  Odwołujący  

– 305.693,16 zł 

8.  Zadanie nr 13 

a)  Konsorcjum  

– 183.997,17 zł 

b)  Odwołujący  

– 473.172,54 zł 

9.  Zadanie nr 14 

a)  Konsorcjum  

– 252.089,31 zł 

b)  Odwołujący  

– 452.763,84 zł 


Ś

rednia  cen  wszystkich  złożonych  ofert  w  ramach  poszczególnych  zadań 

kształtowała się następująco: 

Zadanie nr 2 – 428.137,92 zł 

Zadanie nr 3 – 277.687,07 zł 

Zadanie nr 5 – 268.376,38 zł 

Zadanie nr 8 – 242.051,94 zł 

Zadanie nr 9 – 374.265,63 zł 

Zadanie nr 11 – 205.546,89 zł 

Zadanie nr 12 – 203.851,42 zł 

Zadanie nr 13 – 328.584,86 zł 

Zadanie nr 14 – 352.426,58 zł 

Procentowy  poziom  ceny  oferty  PROCONCEPT  w  odniesieniu  do  średniej 

arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert  w  ramach  poszczególnych  zadań  (tj.  o  ile 

procent  jest  niższa  cena  oferty  PROCONCEPT  od  średniej  arytmetycznej)  prezentuje  się 

następująco: 

Zadanie nr 2 – 49,25 % 

Zadanie nr 3 – 33,30 % 

Zadanie nr 5 – 41,53 % 

Zadanie nr 8 – 36,70 % 

Zadanie nr 9 – 34,98 % 

Zadanie nr 11 – 39,50 % 

Zadanie nr 12 – 49,96 % 

Zadanie nr 13 – 44,00 % 

Zadanie nr 14 – 28,47 % 

W  zakresie  poszczególnych  zadań  wartość  szacunkowa  powiększona  o  podatek  od 

towarów i usług kształtowała się następująco: 

Zadanie nr 2 – 986.978,58 zł 

Zadanie nr 3 – 639.662,60 zł 

Zadanie nr 5 – 618.780,65 zł 

Zadanie nr 8 – 744.204,47 zł 

Zadanie nr 9 – 913.523,54 zł 


Zadanie nr 11 – 482.836,21 zł 

Zadanie nr 12 – 366.044,67 zł 

Zadanie nr 13 – 721.459,24 zł 

Zadanie nr 14 – 865.208,18 zł 

Procentowy  poziom  ceny  oferty  PROCONCEPT  w  odniesieniu  do  wartości 

szacunkowej  powiększona  o  podatek  od  towarów  i  usług  z  podziałem  na  poszczególne 

zadania  (tj.  o  ile  procent  niższa  jest  cena  oferty  PROCONCEPT  od  wartości  szacunkowej 

powiększona o podatek od towarów i usług) kształtuje się następująco: 

Zadanie nr 2 – 77,98 % 

Zadanie nr 3 – 71,05 % 

Zadanie nr 5 – 74,64 % 

Zadanie nr 8 – 79,41 % 

Zadanie nr 9 – 73,36 % 

Zadanie nr 11 – 74,24 % 

Zadanie nr 12 – 72,13 % 

Zadanie nr 13 – 74,50 % 

Zadanie nr 14 – 70,86 % 

Pismem  z  dnia  10  lutego  2016  roku,  Zamawiający  wezwał  PROKONCEPT  do 

złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 Pzp w zakresie zadań nr: 1, 2, 3, 5, 8, 9, 11, 12, 13, 

14.  PROKONCEPT  w  dniu  12  lutego  2016  r.  złożył  jednakowe  wyjaśnienia  dla  wszystkich 

powyższych zadań, w których twierdził: 

• 

„w związku z faktem, iż firma działa w szeroko pojętym sektorze robót budowlanych, 

administrowania  nieruchomościami  oraz  ogrodniczym  czynności  związane  w/w 

postępowaniem  nie  są  jedyną  gałęzią  dochodu  firmy,  to  też  zysk  ze  zrealizowanych 

robót  został  skalkulowany  na  odpowiednio  niskim  poziomie  ale  wyatrczającym  i 

zadowalającym poziomie, 

• 

obecnie  realizowane  kontrakty  (miedzy  innymi  dla  GDDKiA)  związane  utrzymaniem 

porządku  w  budynkach  i  doświadczenie  nabyte  podczas  wykonywania  prac  przy 

jednoczesnym  zoptymalizowanym  zarządzaniu  pozwoliło  na  znaczące  obniżenie 

kosztów pośrednich i zwiększeniu wydajności i efektywności pracowników, 


• 

zostanie  zwiększona  liczba  personelu  niezbędna  do  obsługi  kontraktu,  przede 

wszystkim  osób  fizycznych  zajmujących  się  pracami  porządkowymi  w  jednostkach 

wskazanych w SIWZ, jak również struktury kadry zarządzającej zostaną rozszerzone 

o  pracowników  zajmujących  się  obsługą  tylko  i  wyłącznie  Państwa  firmy,  a  przede 

wszystkim przedmiotowego kontraktu,  

• 

do  wykonania  zlecenia  zostaną  użyte  wysokowydajne  środki  czystości,  których 

odpowiednie  zastosowanie  (zgodnie  z  wymogami  OPZ  i  SIWZ)  pozwoli  znacząco 

obniżyć nakład na ten cel, 

• 

ś

rodki  czystości  oraz  sprzęt  niezbędny  do  wykonania  zadania  są  od  wielu  lat 

nabywane  od  stałych,  wyspecjalizowanych  kontrahentów  dzięki  czemu  nasza  firma 

posiada kilkudziesięciu-procentowe rabaty od cen rynkowych. W związku z tym środki 

potrzebne na zakup materiałów są niższe niż zakładane w kosztorysie inwestorskim, 

• 

posiadamy  szeroki  asortyment  sprzętu  dla  kluczowych  czynności  jak  np.  myjki 

wysokociśnieniowe  ciepłowodne,  drabiny,  dmuchawy,  kosy  spalinowe,  itp.  Które  są 

niezbędne do czyszczenia dachów, czy też robót ogrodniczych, 

• 

w  kontrakcie  występuje  zróżnicowana  wielkość  budynków,  w  których  będą 

prowadzone  roboty  porządkowe.  W  związku  z  tym  w  jednym  budynku  będą  trwały 

prace  znacznie  krócej  niż  w  budynku  o  większej  powierzchni.  Stąd  prace  w 

mniejszych  obwodach  mogą  być  realizowane  przez  tą  samą  osobę,  co  znacznie 

wpłynie  na  obniżenie  kosztu  realizacji  zadania,  a  z  kolei  wypełni  godzinowo  etat 

pracy, 

• 

podczas  kalkulowania  ceny  ofertowej  założono,  iż  każde  zadanie  w  zakresie 

utrzymania  porządku  wewnątrz  budynku  będzie  realizowane  przez  samodzielny 

zespół  przypisany  do  danego  Rejonu.  Natomiast  roboty  na  zewnątrz,  które  to 

wykonywane  są  cyklicznie,  będą  obsługiwane  przez  mobilny  zespół,  który  na 

zgłoszenie osoby wskazanej przez zamawiającego w SIWZ będzie realizował prace. 

Dzięki  temu  rozwiązaniu  znacząco  obniżymy  koszty  robocizny.  W  związku  z  tym 

maksymalnie  zostanie  wykorzystany  czas  pracy  mniejszej  liczby  ludzi  oraz  zostaną 

zmniejszone koszty stałe w okresie długoterminowym, 

• 

każdy  z  w/w  zespołów  roboczych  oprócz  wspierających  zespołów  mobilnych  do 

wykonywania prac porządkowych na zewnątrz i kierowników robót dowodzących ich 

pracą ma wsparcie merytoryczne w doświadczonym członku kadry zarządzającej, co 

znacząco obniża ryzyko błędów wykonawczych a za czym idzie spada ryzyko błędów 

wykonawczych, 


• 

w  związku  z  faktem,  iż  w  prowadzonej  przeze  mnie  działalności  gospodarczej 

dokonuję samo zatrudnienia oraz, że firma jest firmą rodzinną zatrudniającą członków 

rodziny,  to  zarówno  koszty  pracy  jak  i  prowadzenia  działalności  są  niższe,  niż  w 

przypadku dużych przedsiębiorstw, 

• 

firma  posiada  już  sprzęt  i  wszelkie  urządzenia  niezbędne  do  prowadzenia  zadań  w 

ramach  przedmiotowego  kontraktu,  w  związku  z  czym  brak  jest  konieczności 

wydawania środków na zakup nowych, 

• 

istotnym  z  punktu  widzenia  obniżenia  kosztów  realizacji  roboty  jest  również  fakt,  że 

firma  posiada już  duże  zasoby  środków  czystości  na  stanie magazynowym  i  nie ma 

potrzeby zakupu nowych przez kilkanaście miesięcy, 

• 

kilkuletnie doświadczenie podczas realizacji zadań z zakresu utrzymania porządku w 

budynkach  oraz  ich  otoczeniu  ma  wymierny  wpływ  na  optymalne  zarządzanie 

robotami.  Pozwala  znacząco  obniżyć  koszty  przeznaczone  na  robociznę,  jak  i 

odpowiednio zorganizować czas pracy pracowników, 

• 

potwierdzeniem  faktu  iż  firma  pro  koncept  jest  w  stanie  należycie  i  zgodnie  z  SIWZ 

wykonać  powierzone  jej  roboty  jest  obecnie  trwający  kontrakt  z  GDDKiA  (ponad  3 

lata)  gdzie  współpraca  przebiega  bez  zarzutu  o  czym  świadczą  liczne  protokoły 

odbioru robót będące w państwa posiadaniu, 

• 

założono minimalny poziom zysku na poziomie do 5% . Prace wykonane dla GDDKIA 

mają  przede  wszystkim  posłużyć  do  zapewnienia  utrzymania  miejsc  pracy  oraz 

amortyzacji  sprzętu.  W  związku  iż  firma  działa  w  kilku  sektorach  działalności,  to 

globalny  zysk  firmy  rozkłada  się  w  ciągu  roku  na  kilka  gałęzi  gospodarki,  czemu 

minimalny  zysk  z  każdej  gałęzi  przekłada  się  na  zadowalający  wynik  przychodów 

firmy na koniec roku, 

• 

firma  posiada  wykwalifikowany,  doświadczony  personel,  który  znacząco  wpływa  na 

minimalizację i optymalizację czasu i kosztów pracy wymienionych w SIWZ, 

• 

firma  w  przypadku  podpisania  umowy  z  zamawiającym  planuje  rozwój 

przedsiębiorstwa  przez  zatrudnienie  dodatkowych  pracowników,  których  to 

stanowiska pracy zostałby dofinansowane z pomocy publicznej”. 

 Do 

złożonych 

wyjaśnień 

wykonawca 

nie 

załączył, 

ż

adnego 

dowodu 

potwierdzającego okoliczności, na które powoływał się w złożonych wyjaśnieniach. 

Izba  dokonała  analizy  materiału  dowodowego  zgromadzonego  w  sprawie  i 

stwierdziła,  że  całokształt  okoliczności  sprawy  wskazuje,  że  cena  zawarta  w  ofercie 


PROKONCEPT  w  zakresie  zadań  nr:  2,  3,  5,  8,  11,  12,  13,  14  ma  charakter  ceny  rażąco 

niskiej.  Po  pierwsze  wskazać  należy,  że  w  poszczególnych  zadaniach  jest  ona  znacząco 

niższa  od  średniej  arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert  i  mieści  się  w  przedziale 

pomiędzy  30  %  a  50  %  (  poza  jednym  wyjątkiem  –  28,47%).  W  związku  z  powyższym, 

należy  wskazać,  iż  porównanie  ceny  oferty  PROKONCET  w  ramach  powyższych  zadań  z 

cenami  ofert  złożonych  w  postępowaniu  i  uśrednienie  ich  wartości  daje  podstawę  do 

przyjęcia, że cena zaoferowana przez wykonawcę jest rażąco niska, bowiem to właśnie ceny 

ofertowe  w  składane  w  postępowaniach  o  udzielenie  zamówienia  mogą  stanowić  jeden  ze 

znaczników cen rynkowych w danej branży. Natomiast zestawienie ceny, zawartej w ofercie 

PROKONCEPT - w zakresie zadań nr: 2, 3, 5, 8, 9, 11, 12, 13, 14 - z wartością szacunkową 

(na potrzeby powyższej analizy, zwiększoną o wartość podatku od towarów i usług) wskazuje 

na  jeszcze  większą  rozbieżność  pomiędzy  tymi  cenami,  gdyż  różnica  mieści  się  już  w 

przedziale pomiędzy 70 % a 80 %.  

Biorąc  pod  uwagę  powyższe  stwierdzić  należy,  że  cena  zaoferowana  przez 

PROCONCEPT jest ceną znacznie zaniżoną nie tylko w stosunku do ofert złożonych przez 

innych wykonawców, ale przede wszystkim pozostaje w znacznej dysproporcji w stosunku do 

wartości przedmiotu zamówienia. 

W związku z tym za prawidłowe należy uznać działanie Zamawiającego, który w tym 

przypadku,  na  podstawie  art.  90  ust.  1  Pzp,  zwrócił  się  do  PROKONCEPT  z  prośbą  o 

udzielenie wyjaśnień w celu ustalenia, czy oferta złożona w ramach poszczególnych zadań, 

zawiera  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  oraz  czy  oferta 

uwzględnia  wszystkie  wymagania  zawarte  w  siwz,  w  tym  złożenie  dowodów,  dotyczących 

elementów  oferty  mających  wpływ  na  wysokość  zaoferowanej  ceny.  PROKONCEPT  w 

wymaganym terminie złożył stosowne wyjaśnienia, jednak ich treść w ocenie Izby nie obala 

domniemania, że cena zaoferowana przez PROKONCEPT w ramach zadań nr: 2, 3, 5, 8, 9, 

11, 12, 13, 14 jest ceną rażąco niską. 

W  tym  zakresie  Izba  w  pełni  popiera  stanowisko  i  argumentację  Odwołującego, 

zawartą  w  treści  odwołania  i  prezentowaną  w  toku  rozprawy.  Wobec  tego  za  niecelowe 

uważa  jej  powielanie.  Dodatkowo  jedynie  dodaje,  że  nie  sposób  jedynie  na  podstawie 

powyżej przytoczonych wyjaśnień, które są ogólnikowe i lakoniczne wywieść, że możliwe jest 

obniżenie  ceny  do  poziomu  wskazanego  przez  PROKONCEPT  w  złożonej  ofercie. 

Podkreślenia  również  wymaga  okoliczność,  braku  złożenia  przez  PROKONCEPT 

jakichkolwiek  dowodów,  dotyczących  elementów  oferty  mających  wpływ  na  wysokość 


zaoferowanej  ceny.  Tym  samym  złożone  wyjaśnienia  są  gołosłowne  i  złożone  w  stopniu 

uniemożliwiającym obalenie domniemania wystąpienia ceny rażąco niskiej. 

Wobec tego Izba uznała, że Zamawiający błędnie ocenił wyjaśnienia PROKONCEPT, 

złożone  na  okoliczność  tego,  że  udowadniają  one  realność  cen  zaproponowanych  przez 

wykonawcę,  czego  konsekwencją  było  dokonanie  przez  Zamawiającego  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej,  za  którą  w  ramach  zadań  nr:  2,  3,  5,  8,  9,  11,  12,  13,  14  uznano  ofertę 

firmy PRPOKONCEPT. 

W związku z powyższym sformułowane w odwołaniu zarzuty naruszenia art. 89 ust. 1 

pkt 4 Pzp, art. 90 ust. 2 i 3 Pzp, Izba uznała za zasadne.  

2.  Zarzut naruszenia przez Zamawiającego przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp 

Przepis art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp stanowi, iż zamawiający odrzuca ofertę jeżeli jej treść 

nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  z  zastrzeżeniem 

poprawienia niezgodności oferty i siwz wskazanych w art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy.  

Izba  wskazuje,  że  zastosowanie  dyspozycji  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  jako  podstawy 

odrzucenia  oferty  wykonawcy  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  znajduje  szerokie 

omówienie w doktrynie, jak też orzecznictwie sądów okręgowych i Izby. W tym zakresie Izba 

w  pełni  podziela  stanowisko  wyrażone  w  uzasadnieniu  wyroku  KIO  z  dnia  2  lutego  2015  r. 

sygn. akt. KIO 103/15, w który stwierdzono: „ (…) Reasumując opisywane tam interpretacje 

normy  wynikającej  z  ww.  przepisu  wskazać  należy,  iż  rzeczona  niezgodność  treści  oferty  z 

SIWZ ma mieć charakter zasadniczy i nieusuwalny (ze względu na zastrzeżenie obowiązku 

poprawienia  oferty  wynikające  z  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp);  dotyczyć  powinna  sfery 

niezgodności  zobowiązania  zamawianego  w  SIWZ  oraz  zobowiązania  oferowanego  w 

ofercie; tudzież polegać może na sporządzeniu i przedstawienia oferty w sposób niezgodny z 

wymaganiami  siwz  (z  zaznaczeniem,  iż  chodzi  tu  o  wymagania  siwz  dotyczące  sposobu 

wyrażenia,  opisania  i  potwierdzenia  zakresu  bądź  jakości  zobowiązania/świadczenia 

ofertowego,  a  więc  wymagania,  co  do  treści  oferty,  a  nie  wymagania  co  do  jej  formy,  które 

również  tradycyjnie  są  pomieszczane  w  SIWZ);  a  także  możliwe  być  winno  wskazanie  i 

wykazanie  na  czym  konkretnie  niezgodność  ta  polega  –  co  konkretnie  w  ofercie  nie  jest 


zgodne  i  w  jaki  sposób  z  konkretnie  wskazanymi,  skwantyfikowanymi  i  ustalonymi 

fragmentami czy normami SIWZ. 

Reasumując  powyższe,  można  generalnie  przyjąć,  iż  niezgodność  oferty  z  SIWZ  w 

rozumieniu  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  polega  albo  na  niezgodności  zobowiązania,  które  w 

swojej  ofercie  wyraża  wykonawca  i  przez  jej  złożenie  na  siebie  przyjmuje,  z  zakresem 

zobowiązania,  którego  przyjęcia  oczekuje  zamawiający  i  które  opisał  w  SIWZ;  ewentualnie 

na  niezgodnym  z  SIWZ  sposobie  wyrażenia,  opisania  i  potwierdzenia  zakresu  owego 

zobowiązania  w  ofercie  (nawet  przy  jego  materialnej  zgodności  z  wymaganiami 

zamawiającego)”.  

W  rozpoznawanej  sprawie  istotą  sporu  jest  rozstrzygnięcie  kwestii,  czy  treść  oferty 

PROKONCEPT  spełnia  wymagania  Zamawiającego,  opisane  w  specyfikacji  w  zakresie 

wymogu  zawartego  w  siwz,  pkt.  3.1  (po  zmianach  z  dnia  15  stycznia  2016  r.),  tj.  zatrudni 

pracowników  przy  realizacji  usługi  sprzątania  w  budynkach  na  podstawie  umowy  o  pracę ? 

Izba stanęła na stanowisku, że na tak zadane pytanie należy udzielić odpowiedzi przeczącej. 

Nie było sporne między stronami, że Zamawiający przytoczoną powyżej treścią siwz, 

wymagał  aby  wykonawca  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia  zatrudnił  pracowników 

przy realizacji usługi sprzątania w budynkach na podstawie umowy o pracę. W piśmie  z dnia 

15 stycznia 2016 r. Zamawiający dodatkowo określił liczbę etatów dla zamawianej usługi, z 

podziałem  na  poszczególne  zadania.  Liczba  etatów  zawarta  w  piśmie  jest  zgodna  z  liczbą 

etatów opisaną przez Odwołującego w tabeli powyżej. 

W treści odwołania Konsorcjum wyjaśniało, że zgodnie z art. 10 § 2 ustawy - Kodeks 

pracy, Państwo określa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jest ono ustalane 

corocznie w rozporządzeniu ministra pracy i polityki społecznej i dla roku 2016 wynosi 1850 

zł  brutto,  tj.  1335,69  zł  netto  (rozporządzenie  MPiPS  z  11.09.2015  r.,  Dz.U.  z  2015  r.,  poz. 

1385).  Warto  zaznaczyć,  iż  całkowity  koszt  pracodawcy  zapewniającego  minimalne 

wynagrodzenie  za  pracę  wynosi  2231,29  zł.  Oznacza  to,  iż  miesięczny  koszt  pracodawcy 

zatrudniającego  1  pracownika  w  wymiarze 

  etatu  wynosi  1115,65  zł.  W  toku  rozprawy 

Zamawiający nie zaprzeczył powyższym twierdzeniom i nie kwestionował wartości podanych 

przez Odwołującego. 

Na  potrzeby  rozpoznania  powyższego  zarzutu  Izba  dokonała  analizy,  zawartych  w 

formularzach  cenowych,  cen  jednostkowych  netto  za  miesięczne  wykonanie  usługi  w 

odniesieniu do oferty PROKONCET dla zadań nr: 2, 3, 5, 8, 9, 11, 12, 13, 14 w zestawieniu z 


kwotami  podawanymi  przez  Odwołującego  powyżej  i  przedstawionymi  w  tabeli  na  stronach 

8-9  uzasadnienia  odwołania.  Wynikiem  powyższego  jest  wniosek,  że  tylko  w  zakresie 

zadania  nr  11  cena  jednostkowa  netto  za  miesięczne  wykonanie  usługi  przekracza  wartość 

1115,65  zł,  bowiem  wynosi  1.420,00  zł.  W  pozostałych  zadaniach  zaoferowane  ceny  w 

ramach  poszczególnych  etatów,  czy  też  ich  odpowiedniej  części,  są  cenami  niższymi  od 

tych, wynikających z całkowitych kosztów pracodawcy, a więc odpowiednio: 1 etat – 2231,29 

zł, ½ etatu 1115,65 zł.  

Wobec  tego  bez  wątpienia  koszt  pracodawcy,  przy  założeniu,  iż  pracownicy  będą 

zatrudniani zgodnie z wymogami siwz oraz przepisów prawa powszechnie obowiązującego, 

jest  zdecydowanie  wyższy  niż  planowany  przychód  PROKONCEPT.  Zatem  realizacja 

przedmiotu  zamówienia  nie  tylko  nie  zakłada  zysków,  ale  również  obarczona  jest  stratą  dla 

prawie  każdego  z  zadań  (z  wyjątkiem  zadania  nr  11),  co  wpisuje  się  również  w  kwestię 

wystąpienia rażąco niskiej ceny, co zostało opisane powyżej w treści uzasadnienia. 

W  zakresie  argumentacji  prezentowanej  przez  Zamawiającego,  opierającej  się  na 

tym, że obowiązek zatrudnienia realizowany będzie dopiero w toku wykonywania usługi, Izba 

wskazuje, że zgodzić się należy z powyższym, ale jednocześnie podkreślając, że obowiązek 

ujęcia  kosztów  takiego  rodzaju  zatrudnienia  należy  ująć  już  na  etapie  kalkulacji  oferty.  W 

związku  z  powyższym  ceny  jednostkowe  netto  za  miesięczne  wykonanie  usługi  powinny 

obejmować  koszty  zatrudnienia  pracowników  przy  realizacji  usługi  sprzątania  na  podstawie 

umowy o pracę.  

Podsumowując,  Izba  stwierdziła  niezgodność  oferty  PROKONCEPT  ze  specyfikacją 

w zakresie zadań nr: 2, 3, 5, 8, 9, 12, 13, 14, a tym samym potwierdził się zarzut naruszenia 

przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt. 2 Pzp. 

Konkludując,  Izba    potwierdziła,  że  naruszenie  przepisów  ustawy,  opisane  powyżej, 

które miało  wpływ  na  wynik  prowadzonego  postępowania. Wobec  tego, Izba  uwzględniając 

zarzuty  odwołania  nakazała  unieważnienie  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  a 

następnie dokonanie ponownego badania i oceny ofert połączone wraz z odrzuceniem oferty 

wykonawcy PROKONCET na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 4 w zw. z art. 90 ust. 3 Pzp oraz 

na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 2 Pzp. 


Uwzględniając  powyższe,  na  podstawie  art.  192  ust.  1  i  2  Pzp  orzeczono  jak  w 

sentencji. 

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp stosownie 

do  wyniku  sprawy  oraz  zgodnie  z  §  3  pkt  1  i  2  lit.  b)  oraz  §  5  ust.  2  pkt  1  rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). 

…………………………..