KIO 34/16 WYROK dnia 25 stycznia 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 34/16 

WYROK 

z dnia 25 stycznia 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Przemysław Dzierzędzki 

Protokolant:             Paulina Zielenkiewicz 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  25  stycznia  2016  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  11  stycznia  2016  r.  przez 

wykonawcę 

PM Group LAAX sp. z o.o. sp.k. w Białymstoku 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

Skarb  Państwa,  Ministerstwo  Rozwoju  w 

Warszawie 

przy  udziale  wykonawcy 

Trappa  sp.  z  o.o.  w  Warszawie,  zgłaszającego  swoje 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  unieważnienie  czynności 

wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert  i 

uznanie za bezskuteczne zastrzeżenia jako tajemnicy przedsiębiorstwa informacji 

znajdujących się w ofercie wykonawcy Trappa sp. z o.o. w Warszawie, w zakresie: 

a) 

wykazu głównych usług, 

b) 

tematyki szkoleń prowadzonych przez trenerów wymienionych w załączniku nr 

6 (wykazie osób), 

c) 

podmiotu,  na  zlecenie  którego  zorganizowano  szkolenie,  wymienionego  w 

załączniku nr 6 (wykazie osób), 

w pozostałym zakresie odwołanie oddala, 

3.  kosztami postępowania obciąża

 Skarb Państwa, Ministerstwo Rozwoju w Warszawie 

i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

15.000  zł  00  gr 

(słownie: piętnastu tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę 

PM 

Group LAAX sp. z o.o. sp.k. w Białymstoku tytułem wpisu od odwołania, 


zasądza  od 

Skarbu  Państwa,  Ministerstwa  Rozwoju  w  Warszawie  na  rzecz 

wykonawcy

  PM  Group LAAX  sp.  z  o.o.  sp.k. w Białymstoku  kwotę  18.600  zł 

00  gr  (słownie:  osiemnastu  tysięcy  sześciuset  złotych  zero  groszy),  stanowiącą 

uzasadnione  koszty  strony  poniesione  z  tytułu  wpisu  od  odwołania  oraz 

wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w 

Warszawie

Przewodniczący:      ………………….… 


Sygn. akt: KIO 34/16 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Skarb  Państwa,  Ministerstwo  Rozwoju  w  Warszawie  –  prowadzi  w 

trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  na  podstawie 

przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 

r.  poz.  2164),  zwanej  dalej  „ustawą  Pzp”,  którego  przedmiotem  jest  „zorganizowanie  i 

przeprowadzenie  szkoleń  horyzontalnych  dla  pracowników  instytucji  systemu  Umowy 

Partnerstwa, dotyczących realizacji działań w perspektywie finansowej 2014-2020”. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 10 października 2015 r., nr 2015/S 197-357646. 

W dniu 31 grudnia 2015 r. zamawiający zawiadomił wykonawcę PM Group LAAX sp. 

z o.o. sp.k. w Białymstoku, zwanego dalej „odwołującym”, o wyborze jako najkorzystniejszej 

oferty  złożonej  przez  wykonawcę  Trappa  sp.  z  o.o.  w  Warszawie,  zwanego  dalej 

„przystępującym”. 

Wobec: 

1)  czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez przystępującego, 

2)  zaniechania  przez  zamawiającego  czynności  odtajnienia  dokumentów  i  oświadczeń 

zastrzeżonych  przez  przystępującego  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa  w  zakresie  w 

jakim  informacje  zawarte  w  zastrzeżonych  dokumentach  zostały  udostępnione  w 

wezwaniu do złożenia wyjaśnień z 25 listopada 2015 r., wyjaśnieniach przystępującego z 

30 listopada 2015 r. oraz wykazu usług, 

3)  zaniechania przez zamawiającego czynności odrzucenia oferty przystępującego, 

4)  zaniechania  przez  zamawiającego  czynności  wezwania  przystępującego  do  złożenia 

wyjaśnień  dotyczących  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  przedmiocie 

merytorycznego zakresu wykazanych przez przystępującego szkoleń, 

5)  zaniechania  wezwania  przystępującego  do  uzupełnienia  oświadczeń  i  dokumentów 

niezbędnych  do  wykazania  spełniania  warunku  wiedzy  i  doświadczenia  koniecznych  do 

spełnienia warunków udziału w postępowaniu 

odwołujący  wniósł  w  dniu  11  stycznia  2016  r.  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu: 

art. 7 ust. 1 w zw. z art. 96 ust. 3 w zw. z art. 8 ust. od 1 do 3 ustawy Pzp w zw. z art. 

11  ust.  4  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  przez  zaniechanie  odtajnienia 

(ujawnienia i udostępnienia) przez zamawiającego dokumentów i oświadczeń zastrzeżonych 

przez  przystępującego  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa  w  zakresie,  w  jakim  informacje 

zawarte  w  zastrzeżonych  dokumentach  zostały  udostępnione  w  wezwaniu  do  złożenia 


wyjaśnień  z  25  listopada  2015  r.,  wyjaśnieniach  przystępującego  z  30  listopada  2015  r. 

wykazu usług głównych, 

art.  7  ust.  1  w  zw.  z  art.  90  ust.  3  oraz  art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy  Pzp  przez 

zaniechanie 

odrzucenia 

oferty 

przystępującego 

pomimo 

niewystarczających 

niewiarygodnych  wyjaśnień  złożonych  przez  tego  wykonawcę  w  toku  postępowania 

wyjaśniającego, 

art.  7  ust.  1  w  zw.  z  art.  26  ust.  4  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  wezwania 

przystępującego  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  przedmiotu  szkoleń  wykazanych  przez 

tego wykonawcę; 

art. 7 ust. 1 w zw. z art. 24 ust. 2 pkt 4 i art. 26 ust. 3 ustawy Pzp przez zaniechanie 

wezwania  przystępującego  do  uzupełnienia  oświadczeń  i  dokumentów  niezbędnych  do 

wykazania  spełniania  warunku  wiedzy  i  doświadczenia  pomimo  nie  wykazania  przez 

przystępującego spełnienia przez niego warunków udziału w postępowaniu. 

Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, 

powtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem: 

a) 

wezwania  przystępującego  do  złożenia  wyjaśnień  w  trybie  art.  26  ust.  4 

ustawy Pzp dotyczących spełniania warunków udziału w postępowaniu w przedmiocie 

merytorycznego zakresu wykazanych przez przystępującego szkoleń, 

b) 

wezwania  przystępującego  do  uzupełnienia  oświadczeń  i  dokumentów  w 

trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  niezbędnych  do  wykazania  spełniania  warunku 

wiedzy i doświadczenia,  

c) 

odtajnienia  (ujawnienia  i  udostępnienia)  przez  zamawiającego  dokumentów  i 

oświadczeń zastrzeżonych przez przystępującego jako tajemnica przedsiębiorstwa w 

zakresie  w  jakim  informacje  zawarte  w  zastrzeżonych  dokumentach  zostały 

udostępnione  w  wezwaniu  do  złożenia  wyjaśnień  z  25  listopada  2015  r., 

wyjaśnieniach przystępującego z 30 listopada 2015 r. oraz wykazu usług głównych, 

d) 

odrzucenia oferty przystępującego jako zawierającej rażąco niską cenę, 

dokonania czynności wyboru najkorzystniejszej oferty tj. oferty odwołującego. 

W uzasadnieniu odwołania odwołujący podniósł, że art. 8 ust. 3 ustawy Pzp nakłada 

na wykonawcę, który chce skorzystać w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego 

z  ochrony  informacji  stanowiących  tajemnicę  jego  przedsiębiorstwa,  obowiązek  wykazania 

zaistnienia  przesłanek  wynikających  z  art.  11  ust.  4  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji.  Niewykazanie  przez  wykonawcę  zasadności  poczynionego  zastrzeżenia 

oznacza  bowiem  co  najmniej,  że  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  nie  podjął  on 


niezbędnych działań w celu zachowania w poufności informacji mających dla niego wartość 

gospodarczą, które uprzednio nie były ujawnione do wiadomości publicznej. Część informacji 

pochodzących  z  ww.  dokumentów  została  ujawniona  przez  zamawiającego  w 

udostępnionym odwołującemu wezwaniu do złożenia wyjaśnień z dnia 25 listopada 2015 r., 

jakie  zostało  skierowane  do  przystępującego  oraz  odpowiedzi  na  wezwanie  z  dnia  30 

listopada  2015  r.  Ujawnione  zostały  informacje  zawarte  w  utajnionym  załączniku  nr  6  oraz 

załączniku  nr  6a.  Ma  to  o  tyle  istotne  znaczenie,  że  zgodnie  z  przytoczoną  wyżej 

argumentacją nie jest możliwe traktowanie danej informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa 

jeżeli została ona już w jakikolwiek sposób ujawniona. Wobec tego zastrzeżone dokumenty i 

oświadczenia  przystępującego  winny  zostać  ujawnione  w  zakresie  odpowiadającym 

informacjom  już  udostępnionym  w  wezwaniu  do  złożenia  wyjaśnień  z  25  listopada  2015  r. 

oraz  wyjaśnieniach  z  30  listopada  2015  r.  Odnośnie  zaś  wykazu  usług  głównych, 

zastrzeżenie  ich  tajności  jest  bezprawne.  Zastrzeżenie  tajemnicy  ma  charakter  wyjątkowy, 

jako  wyjątek  od  zasady  jawności  postępowania.  Z  tego  względu  zamawiający  nie  może 

polegać  wyłącznie  na  oświadczeniu  wykonawcy,  ale  w  każdym  przypadku  powinien  żądać 

od  wykonawcy  wykazania  się  zastrzeżeniem  tajemnicy  przedsiębiorstwa  w  sposób 

uprawniony.  W  ocenie  odwołującego,  fakt,  iż  szkolenie  musiało  obejmować  rekrutacje 

powoduje  niemożność  traktowania  informacji  o  danym  szkoleniu  jako  tajemnicę 

przedsiębiorstwa.  Rekrutacja  obejmuje  bowiem:  ogłoszenia  w  prasie,  intrenecie,  kolportaż 

ulotek itp. 

Odnośnie zarzutu naruszenia art. 7 ust. 1 w związku art. 90 ust. 3 oraz art. 89 ust. 1 

pkt  4  ustawy  Pzp  odwołujący  podniósł,  że  przystępujący  swoimi  wyjaśnieniami  nie 

udowodnił,  że  zaoferował  rentowną  ofertę.  Wywiódł,  że  zgodnie  ze  szczegółowym  opisem 

zamówienia  (vide:  pkt  4  )  „Liczba  szkoleń  dla  każdego  z  bloków  uzależniona  będzie  od 

zapotrzebowania  na  realizację  szkoleń  w  tym  zakresie  zgłoszoną  przez  uczestników  w 

procesie  rekrutacji.”.  Natomiast  wynagrodzenie  wykonawcy  będzie  uzależnione  od  liczby 

przeprowadzonych  szkoleń  co  za  tym  idzie  ceny  jednostkowe  będą  stanowiły  podstawę  do 

obliczenia wynagrodzenia. Zatem należy uznać, że mamy do czynienia z wynagrodzeniem w 

którym  pojawiają  się  elementy  kosztorysowe.  Konsekwencją  tego  jest  konieczność  analizy 

pod  kątem  rażąco  niskiej  ceny,  cen  jednostkowych. Wątpliwości  odwołującego  budził  pkt  4 

wyjaśnień.  Zgodnie  z  oświadczeniem  przystępującego,  wykonawca  wycenił  koszt 

zorganizowania  i  przeprowadzenia  1  godziny  szkolenia  na  50  zł.  Odwołujący  podniósł,  że 

wskazana  cena  nie  koresponduje  z  cenami  rynkowymi.  Samo  wynagrodzenie  trenera  za 

przeprowadzenie  szkolenia  dotyczącego  programów  unijnych  jest  kilkukrotnie  wyższe  niż 

kwota wskazana przez przystępującego.  

Odnośnie  zarzutu  naruszenia  art.  7  ust.  1  w  związku  z  art.  26  ust.  4  ustawy  Pzp 

odwołujący podniósł, że w załączonym do oferty załączniku nr 6, przystępujący przedstawił 8 


trenerów.  Każdy  z  tych  trenerów  wykazał  5  szkoleń,  jako  temat  wszystkich  wymienionych 

pozycji  wpisano  „Wprowadzenie  do  tematyki  projektów  unijnych  w  nowej  perspektywie”.  W 

ocenie  odwołującego,  zamawiający  winien  w  trybie  art.  26  ust.  4  ustawy  Pzp  wezwać 

przystępującego  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  przedmiotu  szkoleń  wykazanych  przez 

tego  wykonawcę  „Wprowadzenie  do  tematyki  projektów  unijnych  w  nowej  perspektywie”. 

Wykazane  szkolenie  stanowi  podstawowe  doświadczenie  przystępującego.  W  ocenie 

odwołującego,  zamawiający  winien  zwrócić  uwagę  na  przedmiot  wykazanego  szkolenia. 

Przywołał  treść  pkt  4.1.3  ppkt  2  SIWZ,  zgodnie  z  którym  „W  przypadku  wykazania 

doświadczenia trenera w prowadzeniu szkoleń, których tematyka ograniczała się do jednego 

programu  operacyjnego  takie  szkolenia  nie  będą  brane  pod  uwagę  przy  ocenie  spełniania 

warunku  udziału  w  postępowaniu”.  Dodał,  że  przystępujący  nie  ustosunkował  się  do 

wątpliwości zamawiającego dotyczących braku „śladów” prowadzenia rekrutacji na rzeczone 

szkolenia w intrenecie. 

Odnośnie zarzutu naruszenia art. 7 ust. 1 w zw. z art. 24 ust. 2 pkt 4 i art. 26 ust. 3 

ustawy  Pzp  odwołujący  podniósł,  że  przystępujący  w  przypadku  każdego  wskazanego  na 

potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu szkolenia wskazał, że było ono 

organizowane  we  własnym  imieniu.  W  złożonych  wyjaśnieniach  stwierdził,  że  „Wykonawca 

wpisując  organizacja  szkolenia  we  własnym  imieniu  miał  na  myśli  siebie,  a  zatem 

„Organizacja  szkolenia  w  imieniu  TRAPPA  sp.  z  o.o.”.  W  ocenie  odwołującego,  szkolenia 

organizowane  „dla  siebie”  tj.  na  swoją  rzecz  nie  mogą  być  brane  pod  uwagę  przy  ocenie 

spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Brak  cechy  odpłatności  oznacza,  że  nie 

mamy  do  czynienia  z  usługą,  w  rozumieniu  przepisów  ustawy  Pzp  oraz  aktów 

wykonawczych  do  ustawy  Pzp.  W  przypadku  gdy  szkolenia  organizowane  są  na  rzecz 

podmiotu  zewnętrznego  możliwe  jest  uzyskanie  referencji  w  rozumieniu  Prawa  zamówień 

publicznych  tj.  dokumentów  potwierdzających  należyte  wykonanie  usługi.  Natomiast  w 

przypadku  szkoleń  organizowanych  „dla  siebie”  nie  ma  możliwości  uzyskania  referencji  w 

rozumieniu  ustawy  Pzp.  Przywołał  definicję  usługi  z  art.  2  pkt  10  ustawy  Pzp  oraz  definicję 

ś

wiadczenia z art. art. 353 § 2 KC. Argumentował, że usługą będzie tylko takie świadczenie, 

w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby 

potencjalną  korzyść.  Dopóki  nie  istnieje  podmiot,  który  odnosiłby  lub  powinien  odnosić 

konkretne  korzyści  o  charakterze  majątkowym  wiążące  się  z  danym  świadczeniem,  dopóty 

ś

wiadczenie  to  nie  będzie  usługą.  Realizacja  „własnego”  projektu  odwołującego  nie  może 

być  uznana  za  usługę  w  rozumieniu  art.  2  pkt  10  ustawy  Pzp.  Zgodnie  z  treścią  tegoż 

przepisu, konieczna jest realizacja świadczenia  na rzecz innego podmiotu, a zatem takiego 

zachowania  się  usługodawcy,  które  zgodne  będzie  z  treścią  zobowiązania  łączącego  go  z 

kontrahentem  i  czyniące  zadość  interesowi  wierzyciela.  Po  wykonaniu  usługi,  to  wierzyciel 

może  potwierdzić  jej  należyte  wykonanie  poprzez  wystawienie  odpowiednich  referencji.  W 


przypadku projektów wykazanych przez odwołującego brak jest podmiotu uprawnionego do 

wystawienia dokumentu potwierdzającego należyte wykonanie tychże projektów. 

Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o oddalenie odwołania. 

W odpowiedzi jak również w  trakcie rozprawy przedstawił uzasadnienie faktyczne i prawne 

swego stanowiska. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego,  zachowując  termin 

ustawowy  oraz  wskazując  interes  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na  korzyść  zamawiającego 

zgłosił  przystąpienie  wykonawca  Trappa  sp.  z  o.o.  w  Warszawie.  Wniósł  o  oddalenie 

odwołania.  W  trakcie  rozprawy  przedstawił  uzasadnienie  faktyczne  i  prawne  swego 

stanowiska. 

Uwzględniając  całość  dokumentacji  z  przedmiotowego  postępowania,  w  tym  w 

szczególności:  protokół  postępowania,  ogłoszenie  o  zamówieniu,  postanowienia 

SIWZ,  ofertę  złożoną  przez  przystępującego,  wezwanie  zamawiającego  z  25  listopada 

2015  r.  skierowane  do  przystępującego,  wyjaśnienia  przystępującego  z  30  listopada 

2015  r.  stanowiące  odpowiedź  na  ww.  wezwanie,  wezwanie  zamawiającego  z  18 

grudnia  2015  r.  skierowane  do  przystępującego,  wyjaśnienia  przystępującego  z  21 

grudnia  2015  r.  stanowiące  odpowiedź  na  ww.  wezwanie,  zawiadomienie 

zamawiającego  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej,  odwołanie,  zgłoszenie 

przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego,  odpowiedź  na  odwołanie  jak  również 

biorąc pod uwagę oświadczenia, stanowiska oraz dokumenty stron a także uczestnika 

postępowania  złożone  w  trakcie  posiedzenia  i  rozprawy,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

ustaliła i zważyła, co następuje: 

W  pierwszej  kolejności  ustalono,  że  odwołanie  nie  zawiera  braków  formalnych  oraz 

został  uiszczony  od  niego  wpis.  Nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  skutkujących 

odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp. 

Izba  postanowiła  dopuścić  do  udziału  w  postępowaniu  odwoławczym  w  charakterze 

uczestnika  postępowania  po  stronie  zamawiającego  wykonawcę  Trappa  sp.  z  o.o.  w 

Warszawie,  uznając,  że  zostały  spełnione  wszystkie  przesłanki  formalne  zgłoszenia 

przystąpienia  wynikające  z  art.  185  ustawy  Pzp,  zaś  wykonawca  wykazał  interes  w 

uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść zamawiającego. 

Zamawiający  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  z  zastosowaniem  przepisów  ustawy  Pzp  wymaganych  przy  procedurze, 


której wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych 

na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. 

W  ocenie  Izby  wypełnione  zostały  przesłanki  dla  wniesienia  odwołania  określone  w 

art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, tj. posiadanie przez odwołującego interesu w uzyskaniu danego 

zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez zamawiającego 

przepisów ustawy. Oferta odwołującego została sklasyfikowana na miejscu drugim, za ofertą 

wybraną.  Odwołujący  domagał  się  nakazania  zamawiającemu  odrzucenia  oferty  wybranej. 

Ustalenie,  iż  zamawiający  zaniechał  wykonania  czynności  odrzucenia  tej  oferty  z 

naruszeniem przepisów ustawy Pzp, prowadziłoby do nakazania zamawiającemu wykonania 

takiej czynności i tym samym oferta odwołującego mogłaby być uznana za najkorzystniejszą. 

Ponadto  zaniechanie  odtajnienia  części  oferty  złożonej  przez  wykonawcę,  którego  ofertę 

wybrano, utrudnia odwołującemu zweryfikowanie czy oferta ta została prawidłowo zbadana i 

oceniona  przez  zamawiającego.  Ustalenie,  że  zamawiający  wbrew  przepisom  ustawy 

zaniechał uznania za bezskuteczne zastrzeżenia informacji jako tajemnica przedsiębiorstwa 

prowadzić  będzie  do  nakazania  zamawiającemu  dokonania  tej  czynności.  Powyższe 

umożliwi wykonawcy skuteczne skorzystanie ze środków ochrony prawnej w takim zakresie, 

w jakim nie mógł skorzystać z nich wcześniej z uwagi na nieudostępnienie mu oferty złożonej 

przez konkurenta. W konsekwencji może to doprowadzić do odrzucenia oferty złożonej przez 

wykonawcę wybranego, zaś oferta odwołującego może być uznana za najkorzystniejszą na 

podstawie kryteriów oceny ofert określonych w SIWZ. Powyższe wyczerpuje dyspozycję art. 

179 ust. 1 ustawy Pzp. 

Odwołanie zasługuje częściowo na uwzględnienie. 

1.  Zarzut  zaniechania  przez  zamawiającego  czynności  odtajnienia  dokumentów  i 

oświadczeń zastrzeżonych przez przystępującego jako tajemnica przedsiębiorstwa 

w  zakresie  w  jakim  informacje  zawarte  w  zastrzeżonych  dokumentach  zostały 

udostępnione  w  wezwaniu  do  złożenia  wyjaśnień  z  25  listopada  2015  r., 

wyjaśnieniach przystępującego z 30 listopada 2015 r. oraz wykazu usług 

Ustalono, że zamawiający wszczął i prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia 

publicznego,  którego  przedmiotem  jest  zorganizowanie  i  przeprowadzenie  szkoleń 

horyzontalnych  dla  pracowników  instytucji  systemu  Umowy  Partnerstwa,  dotyczących 

realizacji działań w perspektywie finansowej 2014-2020. 

Na  podstawie  pkt  9  protokołu  postępowania  ustalono,  że  do  upływu  terminu  składania 

ofert do zamawiającego wpłynęły m.in. oferty przystępującego i zamawiającego.  

Ustalono również, że przystępujący załączył do swej oferty m.in. następujące dokumenty: 


a)  wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, sporządzony według 

wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do SIWZ (s. 21-45 oferty przystępującego), 

b)  wykaz  doświadczenia  szkoleniowego  trenerów  ponad  minimum  wymagane  w  warunku 

udziału  w  postępowaniu,  sporządzony  według  wzoru  stanowiącego  załącznik  nr  6a  do 

SIWZ (s. 46-58 oferty przystępującego), 

c)  wykaz  głównych  usług  wraz  z  dokumentem  referencyjnym  (s.  59-62  oferty 

przystępującego). 

Załączył do formularza ofertowego oświadczenie, w którym informuje, że informacje zawarte 

w  ww.  dokumentach  zastrzega  jako  tajemnicę  swego  przedsiębiorstwa.  Na  s.  17-20  oferty 

zamieścił uzasadnienie utajnienia części swej oferty. 

Następnie  ustalono,  że  zamawiający  pismem  z  dnia  25  listopada  2015  r.  wezwał 

przystępującego do złożenia wyjaśnień dotyczących wykazu osób, stanowiącego wypełniony 

załącznik nr 6 do SIWZ. W wezwaniu zamawiający wskazał m.in., że w załączonym do oferty 

wykazie  osób  przystępujący  przedstawił  8  trenerów.  Każdy  z  trenerów  wskazał  5  szkoleń

jako  temat  wszystkich  szkoleń,  jako  temat  wszystkich  szkoleń  wpisano  „wprowadzenie  do 

tematyki projektów unijnych w nowej perspektywie”. Jak wynika  z analizy wykazu szkolenia 

te  zostały  przeprowadzone  w  21  różnych  terminach,  przy  czym  każdorazowo  dwóch 

trenerów  wskazuje  ten  sam  termin  szkolenia.  Natomiast  w  informacji  dotyczącej  podmiotu, 

na  zlecenie  którego  zorganizowano  szkolenie  (firma  i  adres),  w  przypadku  każdego 

szkolenia  wpisano:  Organizacja  szkolenia  we  własnym  imieniu.  Zamawiający  poprosił  o 

wyjaśnienie wątpliwości opisanych w dalszej części pisma. 

W  odpowiedzi  na  ww.  wezwanie  przystępujący  złożył  pismo  z  30  listopada  2015  r.,  w 

którym odnosił się do treści wezwania. W piśmie tym przystępujący wyjaśniał, że wpisując w 

wykazie  „organizacja  szkolenia  we  własnym  imieniu”  miał  na  myśli  siebie,  a  zatem 

„organizacja  szkolenia  w  imieniu  Trappa  sp.  z  o.o.”.  Informował,  że  w  związku  nową 

perspektywą  2014-2020  zorganizował  szereg  szkoleń  dla  specjalistów,  których  tematyka 

obejmowała:  wprowadzenie  do  tematyki  projektów  unijnych  w  nowej  perspektywie, 

pozyskiwanie  funduszy  unijnych,  biznesplan,  studium  wykonalności,  analiza  ekonomiczno-

finansowa. Wyjaśniał, że podmiotem na zlecenie którego zostały przeprowadzone szkolenia 

jest Trappa sp. z o.o.. W każdym szkoleniu brały udział 2 osoby, odbiorcami szkolenia były 

osoby,  które  z  ramienia  wykonawcy  zajmują  się  pozyskiwaniem  funduszy  unijnych.  Treści 

ww. pisma przystępujący nie zastrzegł jako tajemnica swego przedsiębiorstwa.  

Ustalono także, że zamawiający udostępnił odwołującemu treść wezwania z 25 listopada 

2015 r. oraz treść wyjaśnień przystępującego z 30 listopada 2015 r.  


Zamawiający nie odtajnił żadnej części oferty przystępującego, w szczególności wykazu 

osób, ani wykazu usług. 

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje. 

Za  zasadny  uznano  zarzut  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisu  art.  8  ust.  3 

ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  odtajnienia  informacji  znajdujących  się  w  ofercie 

przystępującego  w  zakresie  wykazu  usług,  gdyż  nie  zostało  wykazane,  aby  ww.  informacje 

stanowiły tajemnicę przedsiębiorstwa tego wykonawcy. 

Przypomnienia  wymaga,  że  jedną  z  podstawowych  zasad  obowiązujących  w 

systemie zamówień publicznych jest zasada jawności postępowania, a ograniczenie dostępu 

do  informacji  związanych  z  postępowaniem  o  udzielenie  zamówienia  może  zachodzić 

wyłącznie  w  przypadkach  określonych  ustawą,  co  wynika  z  art.  8  ust.  2  ustawy  Pzp. 

Podstawowym  wyjątkiem  od  tej  zasady  jest  wyłączenie  udostępniania  informacji 

stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy Pzp. W świetle 

znowelizowanego art. 8 ust. 3 ustawy Pzp, nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę 

przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  jeżeli 

wykonawca,  nie  później  niż  w  terminie  składania  ofert  lub  wniosków  o  dopuszczenie  do 

udziału  w  postępowaniu,  zastrzegł,  że  nie  mogą  być  one  udostępniane  oraz  wykazał,  iż 

zastrzeżone  informacje  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Dostrzec  należy,  że  w 

poprzednim  stanie  prawnym  ustawodawca  nie  wskazywał  wyraźnie  na  obowiązek 

wykazania, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. W uzasadnieniu 

do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych (Sejm RP 

VII  kadencji,  Nr  druku:  1653)  wskazano,  m.in.:  „Wprowadzenie  obowiązku  ujawniania 

informacji  stanowiących  podstawę  oceny  wykonawców  (zmiana  art.  8  ust.  3).  Przepisy  o 

zamówieniach  publicznych  zawierają  ochronę  tajemnic  przedsiębiorstwa  wykonawcy 

ubiegającego się o udzielenie zamówienia. Mimo zasady jawności postępowania, informacje 

dotyczące przedsiębiorstwa nie są podawane do publicznej wiadomości. Jednakże, słuszny 

w  swym  założeniu  przepis  jest  w  praktyce  patologicznie  nadużywany  przez  wykonawców, 

którzy  zastrzegając  informacje  będące  podstawą  do  ich  ocen,  czynią  to  ze  skutkiem 

naruszającym  zasady  uczciwej  konkurencji,  tj.  wyłącznie  w  celu  uniemożliwienia  weryfikacji 

przez  konkurentów  wypełniania  przez  nich  wymagań  zamawiającego.  Realizacja  zadań 

publicznych  wymaga  faktycznej  jawności  wyboru  wykonawcy.  Stąd  te  dane,  które  są 

podstawą  do  dopuszczenia  wykonawcy  do  udziału  w  postępowaniu  powinny  być  w  pełni 

jawne.  Praktyka  taka  miała  miejsce  do  roku  2005  i  bez  negatywnego  skutku  dla 

przedsiębiorców  dane  te  były  ujawniane.  Poddanie  ich  regułom  ochrony  właściwym  dla 


tajemnicy  przedsiębiorstwa  jest  sprzeczne  z  jej  istotą,  a  przede  wszystkim  sprzeczne  z 

zasadą jawności realizacji zadań publicznych.”. 

Jak  wynika  z  powołanego  przepisu  na  wykonawcę  nałożono  obowiązek  wykazania 

zamawiającemu  przesłanek  zastrzeżenia  informacji  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa.  W 

konsekwencji  rolą  zamawiającego  w  toku  badania  ofert/wniosków  jest  ustalenie,  czy 

wykonawca  temu  obowiązkowi  sprostał  udowadniając,  że  zastrzeżone  informacje  stanowią 

tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Zdaniem  Izby  sformułowanie  użyte  przez  ustawodawcę,  w 

którym  akcentuje  się  obowiązek  „wykazania”  oznacza  coś  więcej  aniżeli  wyjaśnienie 

(uzasadnienie)  przyczyn  co  do  objęcia  tajemnicą  przedsiębiorstwa.  A  już  z  pewnością  za 

wykazanie  nie  może  być  uznane  ogólne  uzasadnienie,  sprowadzając  się  de  facto  do 

przytoczenia  jedynie  elementów  definicji  legalnej  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  wynikającej  z 

przepisu art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. 

Zdaniem  Izby  nadzwyczaj  lakoniczne  uzasadnienie  zastrzeżenia  poczynione  przez 

przystępującego  nie  stanowiło  dowodu  na  to,  że  zastrzegane  informacje  rzeczywiście 

stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Aby  wykazać  skuteczność  zastrzeżenia  informacji, 

przystępujący  zobowiązany  był  wykazać  łączne  wystąpienie  następujących  przesłanek 

definicji  legalnej  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  o  których  mowa  w  art.  11  ust.  4  ustawy  o 

zwalczaniu nieuczciwej konkurencji: 

1)  informacja  ma  charakter  techniczny,  technologiczny,  organizacyjny  przedsiębiorstwa  lub 

inny posiadający wartość gospodarczą, 

2)  informacja nie została ujawniona do wiadomości publicznej, 

3)  podjęto w stosunku do niej niezbędne działania w celu zachowania poufności. 

Izba  dokonała  analizy  uzasadnienia  zastrzeżenia  informacji  z  wykazu  usług  jako 

tajemnicy  przedsiębiorstwa,  jakie  przystępujący  załączył  do  swej  oferty.  Na  wstępie 

dostrzeżenia  wymagało,  że  informacje  które  utajniono  w  wykazie  usług  obejmowały 

wyłącznie  dane  odnośnie  przedmiotu  usługi  szkoleniowej  (nazwa,  liczba  osób 

przeszkolonych, czas trwania szkolenia), odbiorcy oraz terminu realizacji szkoleń.  

W  pierwszej  kolejności  stwierdzono,  że  uzasadnienie  utajnienia  ww.  danych 

sporządzone  przez  przystępującego  jest  nad  wyraz  ogólne,  lakoniczne,  możliwe  do 

sporządzenia w zasadzie w każdym postępowaniu o udzielenie zamówienia i przez każdego 

wykonawcę.  Ponadto  tak  sporządzone  uzasadnienie  nie  zostało  poparte  jakikolwiek 

dowodem. 

Zdaniem Izby fakt, że podmiot na rzecz którego  wykonano usługę jest podmiotem z 

sektora  prywatnego,  nie  oznacza  sam  przez  się,  że  informacja  na  temat  tej  usługi  stanowi 

czyjąkolwiek  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Nie  istnieje  żadne  domniemanie  prawne  ani 

faktyczne, zgodnie z którym informacje na temat usługi zrealizowanej przez  wykonawcę na 


rzecz  podmiotu  z  sektora  prywatnego  ze  swej  natury  obdarzone  są  przymiotem  tajności. 

Stanowisko  przystępującego,  że  ww.  dane  od  początku  objęte  były  tajemnicą 

przedsiębiorstwa  przez  niego  jak  i  jego  kontrahenta,  pozostało  gołosłowne.  Przystępujący 

nie  tylko  nie  udowodnił,  ale  nawet  nie  wyjaśnił  w  jaki  sposób  owo  utajnienie  nastąpiło.  Nie 

przedstawiono zamawiającemu umów, z których wynikałoby że jakieś dane co do kontraktu 

mają być objęte tajemnicą przedsiębiorstwa.  

Stanowisko  przystępującego  jakoby  odtajnienie  danych  miało  umożliwić  jego 

konkurentom  poznanie  „różnych  aspektów  działalności”  okazało  się  nad  wyraz  ogólne. 

Domysłom zamawiającego pozostawiono wnioskowanie o jakich to aspektach przystępujący 

się wypowiada. Nie zasługiwała na uwzględnienie argumentacja, jakoby odtajnienie wykazu 

pozwoliło kontrahentom na prześledzenie sposobu doboru odbiorców przez przystępującego. 

Dostrzeżenia  wymagało,  że  w  wykazie  usług  w  przypadku  wszystkich  usług  szkoleniowych 

podano jako odbiorcę jeden podmiot. Nie wiadomo zatem o jakim doborze odbiorców mógłby 

wnioskować  konkurent  przystępującego  na  podstawie  tak  znikomej  treści.  Nie  należało 

zapominać, że wykonawcy nie mieli obowiązku prezentować w wykazie usług całego swego 

doświadczenia  w  realizacji  usług  szkoleniowych.  Rolą  wykonawcy  było  jedynie 

zaprezentowanie  szkoleń  istotnych  z  punktu  widzenia  postawionego  warunku,  a  ponadto 

zrealizowanych  tylko  w  okresie  zakreślonym  przez  zamawiającego.  Wbrew  stanowisku 

przystępującego,  na  podstawie  wykazu  usług  inni  wykonawcy  nie  mieli  możliwości 

prześledzenia  stosowanej  przez  niego

polityki  cenowej.  W  wykazie  usług  sporządzonym 

przez przystępującego próżno było szukać jakichkolwiek informacji na temat wartości usług 

szkoleniowych.  W  końcowej  części  uzasadnienia  przystępujący  podniósł,  że  dostęp  do 

zastrzeganych  w  ofertach  informacji  posiadają  wyłącznie  upoważnieni  pracownicy 

przystępującego, zaś osoby trzecie wyłącznie do podpisaniu stosownej umowy o poufności. 

Odnosząc  się  do  tego  fragmentu  uzasadnienia  stwierdzono,  że  odwołujący  nie  tylko  nie 

udowodnił,  ale  nawet  nie  twierdził  że  owe  bliżej  nieopisane  działania  podjęto  względem 

informacji  zastrzeganych  w  wykazie  usług  złożonym  w  tym  konkretnym  postepowaniu.  Nie 

złożono  wykazu  osób,  które  miały  dostęp  do  informacji,  nie  wiadomo  w  jaki  sposób 

przystępujący  zagwarantował,  że  „upoważnieni  pracownicy”  nie  ujawnią  danych  z  wykazu 

osób, które – jak Izba wskazała - ograniczały się do danych na temat terminu, przedmiotu i 

odbiorcy szkolenia. Jeżeli zaś chodzi o osoby trzecie, nie złożono zamawiającemu nie tylko 

umów  o  zachowaniu  w  poufności,  ale  nawet  ich  wzoru  celem  oceny  czy  gwarantuje 

zachowanie  zakładanego  efektu.  Nie  wiadomo  zatem  jaki  krąg  osób  posiada  dostęp  do 

spornych  informacji.  Nie  wiadomo  czy  u  przystępującego  obowiązują  jakiekolwiek  systemy 

ochrony  informacji  odnoszące  się  np.  do  sposobu  obiegu  dokumentów,  sposobu 

postępowania z informacjami niejawnymi itp.  


Biorąc  powyższe  pod  uwagę  Izba  nakazała  zamawiającemu  uznanie  za 

bezskuteczne  zastrzeżenia  jako  tajemnicy  przedsiębiorstwa  informacji  w  zakresie  wykazu 

usług  przystępującego.  Stwierdzono  bowiem,  że  przystępujący  nie  sprostał  ciężarowi 

udowodnienia, że zastrzegane informacje stanowią tajemnicę jego przedsiębiorstwa.  

Za  zasadny  uznano  zarzut  zaniechania  odtajnienia  informacji  znajdujących  się  w 

wykazie osób (załącznik nr 6 do SIWZ wypełniony przez przystępującego) w zakresie: 

a)  tematyki szkoleń prowadzonych przez trenerów, 

b)  podmiotu, na zlecenie którego zorganizowano szkolenia. 

W rozpatrywanym zakresie zarzuty odwołania oparte były wyłącznie na tym, że część 

informacji z utajnionego w całości wykazu osób została ujawniona przez przystępującego w 

wyjaśnieniach  z  30  listopada  2015  r.  Należało  zgodzić  się  z  odwołującym,  że  aby  uznać 

określoną informację za tajemnicę przedsiębiorstwa, wykonawca musi podjąć w stosunku do 

niej niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. Powyższe wynika jednoznacznie 

z  przytoczonego  wcześniej  przepisu  art.  11  ust.  4  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji.  Jak  wskazuje  się  w  orzecznictwie  „Przepis  art.  11  ust.  1  i  4  ustawy  z  dnia  16 

kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  (Dz.U.  Nr  47,  poz.  211  ze  zm.) 

wyklucza objęcie tajemnicą informacji, które osoba zainteresowana może uzyskać w zwykłej 

i dozwolonej drodze.” (wyrok SN z dnia 5 września 2001 r. sygn.. akt I CKN 1159/00). 

Dostrzeżenia  wymagało,  że  w  swych  wyjaśnieniach  z  30  listopada  2015  r., 

przystępujący  poinformował  m.in.,  że  trenerzy  wymienieni  w  wykazie  zrealizowali  szkolenia 

na  jego  rzecz.  W  omawianym  piśmie  przystępujący  wskazał  także,  że  w  związku  z  nową 

perspektywą  2014-2020  zorganizowano  szereg  szkoleń  dla  specjalistów,  których  tematyka 

obejmowała:  wprowadzenie  do  tematyki  projektów  unijnych  w  nowej  perspektywie, 

pozyskiwanie  funduszy  unijnych,  biznesplan,  studium  wykonalności,  analizę  ekonomiczno-

finansową. Nie było sporne pomiędzy stronami, że treść wyjaśnień z 30 listopada 2015 r, nie 

została  zastrzeżona  przez  zamawiającego.  Odwołujący  w  zwykłej  i  dozwolonej  drodze 

zwrócił  się  do  zamawiającego  z  wnioskiem  o  ich  udostępnienie  i  uzyskał  dostęp  do 

omawianego pisma. Tym samym powszechnie dostępna stała się informacja z wykazu osób 

przystępującego  odnośnie  podmiotu,  na  rzecz  którego  zrealizowano  szkolenia  oraz 

informacja  co  do  tematu  szkoleń.  Zamawiający  zaniechał  czynności  odtajnienia  części 

wykazu osób w ujawnionym zakresie, czym naruszył dyspozycję art. 8 ust. 1 i ust. 3 ustawy 

Pzp.  Ponieważ  jednak  zamawiający  prawidłowo  udostępnił  odwołującemu  treść 

niezastrzeżonych  wyjaśnień  z  30  listopada  2015  r.,  z  których  sporne  informacje  wynikały, 

naruszenie  pozostawało  bez  wpływu  na  wynik  postępowania,  gdyż  sporne  informacje 

odwołujący niewątpliwie uzyskał. Z uwagi jednak na konieczność uwzględnienia odwołania z 

powodu  bezprawnego  zaniechania  odtajnienia  wykazu  usług,  Izba  nakazała  także 


zamawiającemu  usunięcie  naruszenia  przez  odtajnienie  wykazu  osób  przystępującego  w 

takim zakresie jak wskazano w sentencji.  

2.  Zarzut 

zaniechania 

przez 

zamawiającego 

czynności 

odrzucenia 

oferty 

przystępującego  jako  zawierającej  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia 

Na podstawie pkt 2.1. SIWZ ustalono, że przedmiotem zamówienia publicznego jest: 

a)  świadczenie  na  rzecz  Ministerstwa  Infrastruktury  i  Rozwoju  usługi  polegającej  na 

zorganizowaniu  i  przeprowadzeniu  szkoleń  horyzontalnych  dla  pracowników  instytucji 

systemu  Umowy  Partnerstwa,  dotyczących  realizacji  działań  w  perspektywie  finansowej 

b)  zapewnienie  uczestnikom  szkolenia  sal  szkoleniowych,  wykwalifikowanych  trenerów, 

materiałów  szkoleniowych  oraz  wyżywienia  w  dniach,  w  których  będą  prowadzone 

szkolenia 

Szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia  zamawiający  zawarł  w  załączniku  nr  1  do 

SIWZ. 

Zgodnie  z  pkt  10.1.  SIWZ,  Wykonawca  miał  podać  cenę  oferty  (za  wykonanie  całości 

zamówienia) w Formularzu ofertowym sporządzonym według wzoru stanowiącego Załącznik 

Nr  7  do  SIWZ  oraz  do  celów  rozliczeniowych  ceny  jednostkowe  brutto  za  przeszkolenie 

jednego uczestnika. 

Z  kolei  w  świetle  pkt  10.3  SIWZ,  Wykonawca  musiał  uwzględnić  w  cenie  oferty  oraz  w 

cenach  jednostkowych  wszelkie  koszty  niezbędne  dla  prawidłowego  i  pełnego  wykonania 

zamówienia oraz wszelkie opłaty i podatki wynikające z obowiązujących przepisów

Zgodnie  z  §  3  ust,  2  wzoru  umowy,  stanowiącego  załącznik  nr  2  do  SIWZ,  Zapłata 

wynagrodzenia, (…), nastąpi w transzach płatnych po zakończeniu realizacji każdego etapu 

zadania.  Podstawą  do  ustalenia  wysokości  każdej  transzy  wynagrodzenia  wykonawcy  za 

dany etap zadania będzie iloczyn: liczby osób zgłoszonych na 2 dni robocze przed terminem 

realizacji  wszystkich  szkoleń  przeprowadzonych  w  danym  miesiącu  kalendarzowym  i  ceny 

jednostkowej  za  przeszkolenie  jednego  uczestnika  szkolenia  wskazanej  w  ofercie 

wykonawcy. 

Zgodnie  ze  wzorem  formularza  ofertowego,  stanowiącego  załącznik  nr  7  do  SIWZ, 

wykonawcy obowiązani byli podać w ofercie: 

a)  cenę  jednostkową  netto  i  brutto  obejmującą  koszt  przeszkolenia  1  uczestnika 

jednodniowego szkolenia, 


b)  cenę  netto  i  brutto  za  realizację  całości  zamówienia  dla  3700  osób,  z  których  każda 

weźmie udział w 3 szkoleniach. 

W  dalszej  kolejności  ustalono,  że  zamawiający  na  sfinansowanie  zamówienia 

przeznaczył  kwotę  1.500.000  zł  brutto  (pkt  8  protokołu  postępowania).  Kwota  ta  została 

oszacowana przez zamawiającego w dniu 1 września 2015 r. na podstawie rozeznania cen 

rynkowych przedmiotu zamówienia (pkt 2.3. protokołu postępowania).  

Ustalono  również,  że  do  upływu  terminu  składania  ofert  swoje  oferty  złożyli 

następujący wykonawcy: 

Nr 
oferty 

Nazwa (firma) i adres wykonawcy 

Koszt  przeszkolenia 
uczestnika 
jednodniowego 
szkolenia (zł) 

Cena 

brutto 

za 

realizację 

całości 

zamówienia dla 3700 
osób, 

których 

każda  weźmie  udział 
w 3 szkoleniach (zł) 

PeDaGo 

Kraków 

Odwołujący 

ROI CONSULTING Sp. z o.o. 

Warszawa 

Europejska Platforma Edukacyjna sp. 

z o.o. 

Lublin 

MDDP Sp. z o.o. Akademia Biznesu 

sp. k. 

Warszawa 

Wykonawcy występujący wspólnie: 

ALDEO Systemy Zarządzania sp. z 

o.o. Radom (lider konsorcjum) 

AKME CONSULTING Krzysztof Pikor 

Rzeszów 

Przystępujący 

Instytut Badań i Innowacyjnych 

Technologii sp. z o.o. 

Poznań 

ECORYS Polska sp. z o.o. 

Warszawa 

Fundacja Rozwoju Demokracji 

Lokalnej 

Warszawa 

TOWARZYSTWO AMICUS 

Białystok 

IBD Business School Sp. z o.o. 

Warszawa 

Powyższe  ustalono  na  podstawie  zbiorczego  zestawienia  ofert  (załącznik  do  protokołu 

postępowania). 


W  dalszej  kolejności  ustalono,  że  zamawiający,  działając  na  podstawie  art.  90  ust.  1 

ustawy  Pzp,  pismem  z  dnia  25  listopada  2015  r.  wezwał  przystępującego  do  złożenia 

wyjaśnień dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, w tym złożenia 

dowodów, dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny. 

Ustalono  także,  że  w  odpowiedzi  na  ww.  wezwanie  przystępujący  pismem  z  dnia  30 

listopada  2015  r.  przesłał  zamawiającemu  wyjaśnienia  dotyczące  zaoferowanej  ceny.  W 

wyjaśnieniach tych m.in. przedstawił kalkulację kosztów, w której wyszczególnił następujące 

pozycje: 

1)  opracowanie harmonogramu realizacji zamówienia – 6.000 zł, 

2)  opracowanie  merytoryczne  i  przygotowanie  programu  oraz  materiałów  szkoleniowych  w 

podziale  na  opracowanie  merytoryczne,  zapewnienie  materiałów  i  transport  za  łączną 

cenę 126.000 zł, 

3)  rekrutacja uczestników szkolenia z podziałem na koszty strony i koszty specjalistów ds. 

rekrutacji – 66.000 zł, 

4)  zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia dla łącznie ok. 11.100 osób, przy założeniu 

liczby grup szkoleniowych 111 (100 osób w grupie), przy liczbie godzin w 1 grupie: 6 h, 

liczbie  wszystkich  godzin  szkoleniowych:  666  h, 

stawce  za  przeprowadzenie  1  h 

szkoleń: 50 zł, razem 33.000,00 zł, 

5)  zapewnienie sal do przeprowadzenia szkoleń oraz pomieszczeń do konsumpcji: 111.000 

zł, 

6)  zapewnienie wyżywienia dla wszystkich uczestników szkolenia: 444.000 zł, 

7)  opracowanie i złożenie zamawiającemu raportów z realizacji zamówienia: 36.000 zł, 

8)  pozostałe  koszty  organizacyjne,  osoby  reprezentujące  wykonawcę  w  miejscu  szkolenia, 

certyfikaty, ankiety, testy, koszty biura, itp. 30.000 zł, 

9)  marża przystępującego: 91.500 zł brutto, to jest 10 % kwoty ofertowej. 

Ustalono także, że zamawiający wybrał ofertę przystępującego jako najkorzystniejszą.  

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje. 

Zarzut nie zasługuje na uwzględnienie. 

Odwołujący  swój  zarzut  oparł  na  jednej  okoliczności  faktycznej.  Zaoferowania  ceny 

rażąco niskiej w stosunku do przedmiotu zamówienia upatrywał wyłącznie w tym, że – jego 

zdaniem  -  jeden  z  elementów  cenotwórczych  z  kalkulacji  przedstawionej  przez 

przystępującego był niedoszacowany. Nie było sporne pomiędzy stronami, że przystępujący 

w  przedstawionej  przez  siebie  kalkulacji  wyszczególnił  jako  odrębny  element  cenotwórczy 

„zorganizowanie  i  przeprowadzenie  szkolenia  dla  łącznie  ok.  11.100  osób”.  Element  ten 


wycenił  na  poziomie  33.000  zł,  przy  założeniu  że  stawka  za  przeprowadzenie  1  h  szkoleń 

wynosi  50  zł.  Odwołujący  argumentował,  że  powyższy  element  stanowi  cenę  jednostkową, 

czego konsekwencją miała  być  konieczność  analizy  pod  kątem  cen rażąco  niskiej  nie  całej 

ceny ofertowej, lecz cen jednostkowych.  

Izba stwierdziła, że stanowisko odwołującego jakoby sporny element cenotwórczy był 

ceną  jednostkową,  nie  znajdowało  oparcia  w  treści  SIWZ. W  pkt  10.1.  SIWZ,  zamawiający 

jednoznacznie  przesądził,  że  dla  celów  rozliczeniowych  brane  będą  od  uwagę  ceny 

jednostkowe brutto za przeszkolenie jednego uczestnika. Z postanowienia § 3 ust. 2 wzoru 

umowy,  stanowiącego  załącznik  nr  2  do  SIWZ,  wynikało  jednoznacznie,  że  podstawą  do 

ustalenia wysokości każdej transzy wynagrodzenia wykonawcy za dany etap zadania będzie 

iloczyn: liczby osób zgłoszonych na szkolenie i ceny jednostkowej za przeszkolenie jednego 

uczestnika  szkolenia  wskazanej  w  ofercie  wykonawcy.  Wreszcie  z  powyższym 

korespondowały  postanowienia  wzoru  formularza  ofertowego,  w  którym  wykonawcy  mieli 

podać cenę jednostkową za przeszkolenie jednego uczestnika szkolenia.  

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  na  gruncie  analizowanej  SIWZ  za  cenę  jednostkową 

można było co najwyżej uznać koszt przeprowadzenia szkolenia dla jednego uczestnika. W 

konsekwencji,  o  ewentualnych  niedoszacowaniach  można  byłoby  mówić  wtedy,  gdyby 

występowały  na  poziomie  kalkulacji  kosztu  za  przeszkolenie  jednego  uczestnika  szkolenia.

W  tej  sytuacji  nawet  wykazanie,  że  istnieją  ewentualne  niedobory  w  jednej  składowej  ceny 

jednostkowej nie mogło prowadzić do ustalenia, że cała cena jednostkowa, a w konsekwencji 

cała  cena  ofertowa  jest  rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia.  Niedobory  w 

elemencie 

„zorganizowanie 

przeprowadzenie 

szkolenia” 

mogą 

być 

bowiem 

rekompensowane  przez  ewentualne  nadwyżki  w  innych  elementach  składowych  stawki  za 

przeszkolenie  jednego  uczestnika  szkolenia.  Odwołujący  nie  zakwestionował  prawidłowości 

kalkulacji  żadnego  innego  elementu  cenotwórczego.  W  braku  sporu  pomiędzy  stronami 

należało  uznać,  że  wszystkie  pozostałe  elementy  cenotwórcze  z  kalkulacji  przystępującego 

są skalkulowane na poziomie rynkowym.  

Wzięto pod uwagę, że stawka 50 zł/h za zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia 

zgodnie  z  kalkulacją  przystępującego  nie  miała  pokrywać  kosztów  opracowania 

merytorycznego  materiałów  i  programów  szkoleń,  kosztów  wyżywienia,  przerwy  kawowej, 

kosztów  organizacyjnych.  Koszty  te  wykonawca  wycenił  bowiem  w  innych  pozycjach  swej 

kalkulacji.  Dostrzeżenia  wymagało  również  okoliczność,  że  przystępujący  niektóre  inne 

koszty wycenił na wyższym poziomie niż odwołujący. Przykładem tego była wycena kosztów 

serwisu kawowego za stawkę jednostkową 5 zł wyższą niż w kalkulacji odwołującego, co w 

skali  całego  zamówienia  oznaczało  różnicę  na  poziomie  50.000  zł  na  korzyść 

przystępującego.  Nie  bez  znaczenia  okazał  się  również  fakt,  że  przystępujący  założył  na 

zamówieniu znaczny aż 10 % zysk.  


Wzięto  pod  uwagę,  że  stawka  za  przeszkolenie  jednego  uczestnika  szkolenia  w 

przypadku przystępującego i odwołującego została obliczona na bardzo zbliżonym poziomie. 

Przystępujący zaoferował zorganizowanie przeszkolenia jednego uczestnika za kwotę 85,00 

zł,  zaś  odwołujący  –  za  cenę  88,00  zł.  Różnica  pomiędzy  ceną  oferty  przystępującego 

(943.500,00  zł  brutto)  a  ceną  oferty  odwołującego  (976.800,00  zł  brutto)  wyniosła  zaledwie 

nieco  ponad  3%.  Ponadto  pięciu  wykonawców,  kalkulując  ceny  ofertowe  niezależnie  od 

siebie, zaoferowało w postępowaniu ceny na poziomie poniżej 1 mln zł, a więc na poziomie 

zbliżonym do cen ofertowych obydwu wykonawców. 

Za niedające podstaw do ustalenia zaoferowania ceny rażąco niskiej uznano dowody 

przedstawione  przez  odwołującego  przy  niepodpisanym  piśmie  procesowym  z  22  stycznia 

2016 r. (oferty: trenera J.S.A., trenera U.I, Euro – Consulting Doradztwo Gospodarcze, MM 

Global  Consulting  Sp.  z  o.  o.).  Jako  dokumenty  prywatne,  w  ocenie  Izby,  świadczyły  one 

jedynie  o  tym,  że  konkretni  trenerzy,  związani  z  odwołującym,  oświadczyli,  że  gotowi  są 

wykonać szkolenie za cenę wskazaną w tych oświadczeniach, na warunkach wskazanych w 

tych  oświadczeniach.  Powyższe  nie  dowodziło  tego,  że  niemożliwym  jest  zrealizowanie 

szkolenia ze stawką za zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia (w rozumieniu kalkulacji 

przystępującego)  na  poziomie  50  zł  za  godzinę.  Nie  wykazano  także,  że  warunki  te  są 

identyczne z założeniami, o których mowa w kalkulacji przystępującego.  

Biorąc powyższe pod uwagę zarzut należało uznać za chybiony.  

3.  Zarzut zaniechania przez zamawiającego czynności wezwania przystępującego do 

złożenia  wyjaśnień  dotyczących  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  w 

przedmiocie merytorycznego zakresu wykazanych przez przystępującego szkoleń 

Ustalono,  że  zgodnie  z  art.  22  ust.  3  w  zw.  z  art.  22  ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp 

zamawiający  opisał  w  SIWZ,  w  jaki  sposób  oceniał  będzie  spełnianie  warunku  udziału  w 

postępowaniu w zakresie dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia. 

W pkt 4.1.3. ppkt 2 SIWZ zamawiający wskazał, że uzna ww. warunek za spełniony 

jeżeli  wykonawca  wykaże,  że  dysponuje  lub  będzie  dysponował  zespołem  składającym  się 

m.in.  z:  8  trenerów  mających  doświadczenie  w  prowadzeniu  szkoleń  z  tematyki  Funduszy 

Europejskich  w  perspektywie  finansowej  2007-2013  i/lub  2014-2020  ze  szczególnym 

uwzględnieniem działań z obszaru programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego 

Funduszu  Rozwoju  Regionalnego  i/lub  Funduszu  Spójności  i/lub  Europejskiego  Funduszu 

Społecznego,  o  łącznym  wymiarze  minimum  120  godzin  zegarowych,  z  zastrzeżeniem,  ż

każde  ze  szkoleń  trwało  nie  krócej  niż  6  godzin  zegarowych  zajęć  nie  licząc  przerw  i 

posiłków. Zamawiający zastrzegł także, że w przypadku wykazania doświadczenia trenera w 

prowadzeniu szkoleń, których tematyka ograniczała się do jednego programu operacyjnego 


takie  szkolenia  nie  będą  brane  pod  uwagę  przy  ocenie  spełniania  warunku  udziału  w 

postępowaniu. 

Ustalono  również,  że  zamawiający  zażądał,  aby  w  celu  potwierdzenia  ww.  warunku 

udziału  w  postępowaniu  wykonawcy  złożyli  wraz  z  ofertą  wykaz  osób,  które  będą 

uczestniczyć  w  wykonywaniu  zamówienia,  wraz  z  informacją  na  temat  ich  kwalifikacji 

zawodowych  i  doświadczenia  niezbędnych  do  wykonania  zamówienia  oraz  informacją  o 

podstawie  do  dysponowania  tymi  osobami.  Wykaz  należało  sporządzić  według  wzoru 

stanowiącego  załącznik  nr  6  do  SIWZ (pkt  5.1.8  SIWZ).  Zgodnie  ze  wzorem  wykazu  osób, 

zamawiający wymagał od wykonawców ujawnienia następujących informacji: imię i nazwisko 

trenera,  informacja  o  podstawie  dysponowania  osobą,  temat  szkolenia,  nazwa  funduszu, 

którego  dotyczyło  szkolenie,  perspektywa  finansowa,  nazwa  programu  operacyjnego, 

którego  dotyczyło  szkolenie,  czas  trwania  zajęć  szkoleniowych  w  godzinach  zegarowych, 

podmiot na zlecenie którego zorganizowano szkolenie. 

Ustalono  także,  że  przystępujący,  w  celu  wykazania  ww.  warunku  udziału  w 

postępowaniu załączył do swej oferty wykaz osób (s. 21-45 oferty przystępującego). W treści 

wykazu  osób  podał  informacje  w  zakresie  imion  i  nazwisk  trenerów,  tematów 

przeprowadzonych  przez  nich  szkoleń,  nazwy  funduszu,  którego  dotyczyły  szkolenia, 

perspektywy finansowej, nazwy programu operacyjnego, którego dotyczyło szkolenie, czasu 

trwania  zajęć  szkoleniowych  w  godzinach  zegarowych,  podmiotu  na  zlecenie  którego 

zorganizowano szkolenia. Treść wykazu osób została przez przystępującego utajniona jako 

tajemnica jego przedsiębiorstwa.  

Następnie  ustalono,  że  zamawiający  pismem  z  dnia  25  listopada  2015  r.  wezwał 

przystępującego do złożenia wyjaśnień dotyczących wykazu osób, stanowiącego wypełniony 

załącznik nr 6 do SIWZ. W wezwaniu zamawiający wskazał m.in., że w załączonym do oferty 

wykazie  osób  przystępujący  przedstawił  8  trenerów.  Każdy  z  trenerów  wskazał  5  szkoleń, 

jako  temat  wszystkich  szkoleń  „wprowadzenie  do  tematyki  projektów  unijnych  w  nowej 

perspektywie”.  Zamawiający  poprosił  o  wyjaśnienie  wątpliwości  opisanych  w  dalszej  części 

pisma. 

W odpowiedzi na ww. wezwanie przystępujący złożył pismo z 30 listopada 2015 r., w 

którym  odnosił  się  do  treści  wezwania.  W  piśmie  tym  przystępujący  wyjaśniał,  że 

zorganizował szereg szkoleń dla specjalistów, których tematyka obejmowała: wprowadzenie 

do  tematyki  projektów  unijnych  w  nowej  perspektywie,  pozyskiwanie  funduszy  unijnych, 

biznesplan, studium wykonalności, analizę ekonomiczno-finansową.  

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje. 

Zarzut nie zasługuje na uwzględnienie. 


Jak  wynikało  z  warunku  udziału  w  postępowaniu  opisanego  w  SIWZ  zamawiający 

oczekiwał od wykonawców dysponowania kadrą trenerów, którzy posiadali doświadczenie 

prowadzeniu  szkoleń  z  tematyki  Funduszy  Europejskich  w  perspektywie  finansowej  2007-

2013  i/lub  2014-2020.  Zamawiający  wymagał  również,  aby  szkolenia  te  odnosiły  się  do 

więcej  niż  jednego  programu  operacyjnego.  W  wykazie  osób  przystępujący  istotnie 

poinformował,  że  trenerzy  którymi  dysponuje  przeprowadzali  szkolenia  pod  nazwą 

„wprowadzenie do tematyki projektów unijnych w nowej perspektywie”.  

Odwołujący  uważał,  że  wobec  tak  opisanego tematu  szkoleń  zamawiający  powinien 

wezwać  przystępującego  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  ich  przedmiotu.  Zwracał 

bowiem  uwagę,  że  zgodnie  z  SIWZ  jeżeli  tematyka  ograniczała  się  do  jednego  programu 

operacyjnego  takie  szkolenia  nie  będą  brane  pod  uwagę  przy  ocenie  spełniania  warunku 

udziału w postępowaniu. 

Izba po dokonaniu analizy wykazu osób złożonego przez przystępującego stwierdziła, 

ż

e  z  dokumentu  tego  wynikało  w  sposób  jednoznaczny  jakich  programów  operacyjnych 

dotyczyły szkolenia. W przypadku każdego ze szkoleń liczba programów była większa aniżeli 

wymagana  przez  zamawiającego.  Wobec  powyższego  brak  było  podstaw  do  powzięcia 

przez zamawiającego wątpliwości, które należałoby wyjaśniać.  

Przywoływana  przez  odwołującego  w  trakcie  rozprawy  wątpliwość,  że  szkolenia  na 

temat  „wprowadzenia  do  tematyki  projektów  unijnych  w  nowej  perspektywie”  trwające 

zaledwie 6 godzin mogły nie obejmować tematyki większej liczby programów operacyjnych, 

okazała  się  niezasadna.  Przystępujący  w  wykazie  osób  w  pozycji  „czas  trwania  zajęć 

szkoleniowych  w  godzinach  zegarowych”  podał  znacznie  większą  liczbę  godzin  trwania 

szkoleń. O powyższym  można było  wnioskować także na podstawie analizy pozycji „termin 

realizacji  szkoleń”  z  wykazu  osób.  Z  każdej  z  ww.  pozycji  dotyczącej  wszystkich  szkoleń 

wynikało, że wykazywane szkolenia były wielodniowe. 

Zarzut okazał się zatem niezasadny. 

4.  Zarzut  zaniechania  wezwania  przystępującego  do  uzupełnienia  oświadczeń  i 

dokumentów  niezbędnych  do  wykazania  spełniania  warunku  wiedzy  i 

doświadczenia koniecznych do spełnienia warunków udziału w postępowaniu 

Ustalono,  że  zgodnie  z  art.  22  ust.  3  w  zw.  z  art.  22  ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp 

zamawiający  opisał  w  SIWZ,  w  jaki  sposób  oceniał  będzie  spełnianie  warunku  udziału  w 

postępowaniu w zakresie dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia. 


W pkt 4.1.3. ppkt 2 SIWZ zamawiający wskazał, że uzna ww. warunek za spełniony 

jeżeli  wykonawca  wykaże,  że  dysponuje  lub  będzie  dysponował  zespołem  składającym  się 

m.in.  z:  8  trenerów  mających  doświadczenie  w  prowadzeniu  szkoleń  z  tematyki  Funduszy 

Europejskich  w  perspektywie  finansowej  2007-2013  i/lub  2014-2020  ze  szczególnym 

uwzględnieniem działań z obszaru programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego 

Funduszu  Rozwoju  Regionalnego  i/lub  Funduszu  Spójności  i/lub  Europejskiego  Funduszu 

Społecznego,  o  łącznym  wymiarze  minimum  120  godzin  zegarowych,  z  zastrzeżeniem,  ż

każde  ze  szkoleń  trwało  nie  krócej  niż  6  godzin  zegarowych  zajęć  nie  licząc  przerw  i 

posiłków. 

Ustalono  również,  że  zamawiający  zażądał,  aby  w  celu  potwierdzenia  ww.  warunku 

udziału  w  postępowaniu  wykonawcy  złożyli  wraz  z  ofertą  wykaz  osób,  które  będą 

uczestniczyć  w  wykonywaniu  zamówienia,  wraz  z  informacją  na  temat  ich  kwalifikacji 

zawodowych  i  doświadczenia  niezbędnych  do  wykonania  zamówienia  oraz  informacją  o 

podstawie  do  dysponowania  tymi  osobami.  Wykaz  należało  sporządzić  według  wzoru 

stanowiącego  załącznik  nr  6  do  SIWZ (pkt  5.1.8  SIWZ).  Zgodnie  ze  wzorem  wykazu  osób, 

zamawiający  wymagał  od  wykonawców  ujawnienia  informacji  m.in.  na  temat  podmiotu  na 

zlecenie którego zorganizowano szkolenie. 

Ustalono  także,  że  przystępujący,  w  celu  wykazania  ww.  warunku  udziału  w 

postępowaniu załączył do swej oferty wykaz osób (s. 21-45 oferty przystępującego). 

Następnie  ustalono,  że  zamawiający  pismem  z  dnia  25  listopada  2015  r.  wezwał 

przystępującego do złożenia wyjaśnień dotyczących wykazu osób, stanowiącego wypełniony 

załącznik nr 6 do SIWZ. W wezwaniu zamawiający wskazał m.in., że w informacji dotyczącej 

podmiotu,  na  zlecenie  którego  zorganizowano  szkolenie  (firma  i  adres),  w  przypadku 

każdego  szkolenia  wpisano:  Organizacja  szkolenia  we  własnym  imieniu.  Zamawiający 

poprosił o wyjaśnienie wątpliwości opisanych w dalszej części pisma. 

W  odpowiedzi  na  ww.  wezwanie  przystępujący  złożył  pismo  z  30  listopada  2015  r.,  w 

którym odnosił się do treści wezwania. W piśmie tym przystępujący wyjaśniał, że wpisując w 

wykazie  „organizacja  szkolenia  we  własnym  imieniu”  miał  na  myśli  siebie,  a  zatem 

„organizacja  szkolenia  w  imieniu  Trappa  sp.  z  o.o.”.  Informował,  że  w  związku  nową 

perspektywą  2014-2020  zorganizował  szereg  szkoleń  dla  specjalistów,  których  tematyka 

obejmowała:  wprowadzenie  do  tematyki  projektów  unijnych  w  nowej  perspektywie, 

pozyskiwanie  funduszy  unijnych,  biznesplan,  studium  wykonalności,  analiza  ekonomiczno-

finansowa. Wyjaśniał, że podmiotem na zlecenie którego zostały przeprowadzone szkolenia 

jest Trappa sp. z o.o.. W każdym szkoleniu brały udział 2 osoby, odbiorcami szkolenia były 

osoby, które z ramienia wykonawcy zajmują się pozyskiwaniem funduszy unijnych.  


Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje. 

Zarzut nie zasługuje na uwzględnienie. 

Jak  wynikało  z  warunku  udziału  w  postępowaniu  opisanego  w  SIWZ  zamawiający 

oczekiwał od wykonawców dysponowania kadrą trenerów, którzy posiadali doświadczenie w 

prowadzeniu  szkoleń  z  tematyki  Funduszy  Europejskich  w  perspektywie  finansowej  2007-

2013 i/lub 2014-2020.

Zgodnie z pkt 5.1.8. SIWZ, w celu potwierdzenia ww. warunku udziału 

w  postępowaniu  wykonawcy  zobowiązani  byli  złożyć  wraz  z  ofertą  wyłącznie  wykaz  osób, 

które  będą  uczestniczyć  w  wykonywaniu  zamówienia,  wraz  z  informacją  na  temat  ich 

kwalifikacji zawodowych i doświadczenia niezbędnych do wykonania zamówienia. 

Jak wynikało z przytoczonych postanowień SIWZ, warunek udziału w postępowaniu w 

postaci  dysponowania  doświadczonymi  trenerami  miał  być  weryfikowany  wyłącznie  w 

oparciu  o  informacje  znajdujące  się  w  przedstawionym  wykazie  osób.  W  szczególności 

zamawiający  nie  wymagał  udowadniania  faktu  posiadania  doświadczenia  trenerów 

dokumentami  referencyjnymi  wystawianymi  przez  odbiorców  szkoleń.  Jak  się  wydaje, 

odwołujący błędnie utożsamił sposób wykazywania doświadczenia osób, którymi wykonawca 

dysponuje,  z  udowadnianiem  doświadczenia  posiadanego  przez  samego  wykonawcę.  W 

przypadku 

tego 

ostatniego 

zasobu 

zamawiający 

rzeczywiście 

wymagał 

jego 

udokumentowania  wykazem  usług  pochodzącym  od  samego  wykonawcy,  jak  również 

poświadczeniem,  pochodzącym  od  zleceniodawcy  usług  (por.  pkt  5.1.7  SIWZ).  Tylko  w 

przypadku  tego  ostatniego  zasobu  po  stronie  wykonawców  aktualizował  się  obowiązek  w 

postaci  konieczności  wykazania  się  dokumentem  wystawionym  przez  podmiot  zewnętrzny. 

Jednakże  obowiązku  takiego  zamawiający  nie  przewidział  w  odniesieniu  do  warunku  w 

zakresie dysponowania trenerami posiadającymi stosowne doświadczenie. Zgodnie z art. 26 

ust.  2a  ustawy  Pzp,  wykonawca  ma  obowiązek  wykazać  warunek  udziału  w  postepowaniu 

wyłącznie na żądanie zamawiającego i w zakresie przez niego wskazanym. W konsekwencji 

doświadczenie  zawodowe  trenerów  mogło  być  wykazane  jedynie  oświadczeniem  samego 

wykonawcy, znajdującym się w wykazie osób. 

Niezależnie jednak od powyższego, stanowisko odwołującego jakoby zleceniodawcą i 

zleceniobiorcą  usług  szkoleniowych  był  ten  sam  podmiot,  nie  znajdowało  jakiegokolwiek 

oparcia w treści  wykazu. Z dokumentu tego wynikało jednoznacznie, że  usługi szkoleniowe 

zostały zrealizowane przez trenerów na rzecz przystępującego. W szczególności decydująca 

okazała się jest tu treść kolumny „Informacja o podstawie dysponowania” wykazu osób. Na 

podstawie tej informacji można było ustalić, że trenerzy to nie przystępujący, zaś świadczone 

przez  nich  szkolenia  żadną  miarą  nie  mogły  być  nazwane  szkoleniami  wewnętrznymi. 


Natomiast stanowisko odwołującego jakoby usługi szkoleniowe miały charakter nieodpłatny, 

pozostało gołosłowne.  

Biorąc powyższe pod uwagę, zarzut należało ocenić jako chybiony.  

Zgodnie  z  przepisem  art.  192  ust.  2  ustawy  Pzp,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględnia  odwołanie  w  sytuacji,  jeżeli  stwierdzi  naruszenie  przepisów  ustawy,  które miało 

wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Izba 

stwierdziła,  że  stwierdzone  naruszenie  art.  8  ust.  1  i  3  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie 

odtajnienia  oferty  przystępującego  w  zakresie  wykazu  usług  może  mieć  istotny  wpływ  na 

wynik postępowania. Ustalenie, że zamawiający wbrew przepisom ustawy zaniechał uznania 

za  bezskuteczne  zastrzeżenia  informacji  jak  tajemnica  przedsiębiorstwa  doprowadziło  do 

konieczności nakazania zamawiającemu dokonania tej czynności. Powyższe umożliwi innym 

wykonawcom skuteczne skorzystanie ze środków ochrony prawnej w takim zakresie, w jakim 

nie  mogli  skorzystać  z  nich  wcześniej  z  uwagi  na  nieudostępnienie  im  wykazu  usług 

złożonego  przez  przystępującego.  W  konsekwencji  może  to  doprowadzić  do  skutecznego 

zakwestionowania oferty złożonej przez wykonawcę wybranego i oferta innego wykonawcy, 

w tym również odwołującego, może być uznana za najkorzystniejszą na podstawie kryteriów 

oceny  ofert  określonych  w  SIWZ.  Tym  samym  wynik  postępowania  może  jeszcze  ulec 

zmianie. 

Stosownie  do  art.  192  ust.  1  ustawy  Pzp,  o  oddaleniu  odwołania  lub  jego 

uwzględnieniu  Izba  orzeka  w  wyroku.  W  pozostałych  przypadkach  Izba  wydaje 

postanowienie.  Orzeczenie  Izby,  o  którym  mowa  w  pkt  1  i  2  sentencji,  miało  charakter 

merytoryczny, gdyż odnosiło się do uwzględnienia i oddalenia odwołania. Z kolei orzeczenie 

Izby  zawarte  w  pkt  3  sentencji  miało  charakter  formalny,  gdyż  dotyczyło  kosztów 

postępowania,  a  zatem  było  postanowieniem.  O  tym,  że  orzeczenie  o  kosztach  zawarte  w 

wyroku Izby jest postanowieniem przesądził Sąd Najwyższy w uchwale z 8 grudnia 2005 r. III 

CZP 109/05 (OSN 2006/11/182). Z powołanego przepisu art. 192 ust. 1 ustawy Pzp wynika 

zakaz wydawania przez Izbę orzeczenia o charakterze merytorycznym w innej formie aniżeli 

wyrok.  Z  uwagi  zatem  na  zbieg  w  jednym  orzeczeniu  rozstrzygnięcia  o  charakterze 

merytorycznym i formalnym, całe orzeczenie musiało przybrać postać wyroku.

W  świetle  art.  192  ust.  3  pkt  1  ustawy  Pzp,  uwzględniając  odwołanie,  Izba  może  - 

jeżeli  umowa w  sprawie  zamówienia  publicznego  nie  została  zawarta  - nakazać  wykonanie 

lub  powtórzenie  czynności  zamawiającego  lub  nakazać  unieważnienie  czynności 

zamawiającego.  W  konsekwencji  Izba  nakazała  zamawiającemu  unieważnienie  czynności 

wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert  i  uznanie  za 


bezskuteczne  zastrzeżenia  jako  tajemnicy  przedsiębiorstwa  informacji  w  zakresie 

wskazanym w sentencji. 

W  konsekwencji,  na  podstawie  art.  192  ust.  1  i  art.  192  ust.  3  pkt  1  ustawy  Pzp, 

orzeczono jak w pkt 1 sentencji. 

Odnośnie żądań, których Izba nie podzieliła, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, 

orzeczono jak w pkt 2 sentencji.  

Co do konieczności odrębnego wypowiedzenia się przez Izbę w sentencji wyroku co 

do  żądań,  które  uznano  za  bezzasadne,  podzielono  stanowisko  wyrażone  m.in.  w  wyroku 

Sądu  Okręgowego Warszawa-Praga  z  11  kwietnia  2011  r.  sygn.  akt  IV  Ca  142/11,  wyroku 

Sądu  Okręgowego  w  Krakowie  z  10  stycznia  2014  r.  (sygn.  akt  II  Ca  1481/13), 

postanowieniu  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  z  29  października  2014  r.,  sygn.  akt  V  Ca 

1603/14, postanowieniu  Sądu Okręgowego w Warszawie  z 10 grudnia 2014 r. (sygn. akt V 

Ca 3384/14), które stwierdzając brak w pisemnej sentencji orzeczenia Izby rozstrzygnięcia o 

całości żądania uznawały, że w tej części orzeczenie nie istnieje. 

Zgodnie  z  art.  192  ust.  9  ustawy  Pzp,  w  wyroku  oraz  w  postanowieniu  kończącym 

postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. Z kolei 

w świetle art. 192 ust. 10 ustawy Pzp, strony ponoszą koszty postępowania odwoławczego 

stosownie  do  jego  wyniku,  z  zastrzeżeniem  art.  186  ust.  6.  Jak  wskazuje  się  w 

piśmiennictwie,  reguła  ponoszenia  przez  strony  kosztów  postępowania  odwoławczego 

stosownie  do  wyników  postępowania  odwoławczego  oznacza,  że  „obowiązuje  w  nim, 

analogicznie  do  procesu  cywilnego,  zasada  odpowiedzialności  za  wynik  procesu,  według 

której  koszty  postępowania  obciążają  ostatecznie  stronę  „przegrywającą”  sprawę  (por. art. 

98  §  1 k.p.c.)” Jarosław  Jerzykowski,  Komentarz  do  art.192  ustawy  -  Prawo  zamówień 

publicznych,  w:  Dzierżanowski  W.,  Jerzykowski  J.,  Stachowiak  M.  Prawo  zamówień 

publicznych.  Komentarz,  LEX,  2014,  wydanie  VI.  Izba  uznała,  że  pomimo,  iż  zamawiający 

uległ  tylko  co  do  części  żądań  odwołującego,  to  jednak  należało  odstąpić  od  zasady 

orzekania  o  kosztach  stosownie  do  wyników  postępowania  wynikającej  z  art.  192  ust.  10 

ustawy  Pzp  i  nałożyć  na  zamawiającego  obowiązek  zwrotu  wszystkich  kosztów 

postępowania.  Nie  można  zgodzić  się  ze  stanowiskiem  iż  z  uwagi  na  brak  w  przepisach 

ustawy  Pzp  odpowiednika  art.  100  zdanie  2  kpc  nie  można  włożyć  na  zamawiającego 

obowiązku  poniesienia  całości  kosztów  postępowania  odwoławczego,  pomimo  iż  uległ 

odwołującemu jedynie w części, z uwagi na znaczenie żądań zasadnych. 


Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  o  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do 

wyniku postępowania - na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepis 

§ 5 ust. 4 w zw. z § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. 

w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w 

postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238). 

Izba  uwzględniła  koszty  wynagrodzenia  pełnomocnika  odwołującego  w  wysokości 

3.600,00  zł,  na  podstawie  rachunku  złożonego  do  akt  sprawy,  stosownie  do  brzmienia  §  5 

ust. 2 pkt 1 w zw. z § 3 pkt 2 lit. b przywoływanego rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 

z dnia 15 marca 2010 r. 

Przewodniczący:      ………………….…