Sygn. akt: KIO 354/16
POSTANOWIENIE
z dnia 18 marca 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w Warszawie w dniu 18 marca
2016 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 marca
2016r. przez
wykonawcę Konwerga spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Poznaniu, ul. Janikowska 21 w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego
Gminę Miasto Płocka z siedzibą w Płocku, Stary Rynek 1
postanawia:
1. Umorzyć postępowanie odwoławcze
2. Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 15
000zł. 00 gr. (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej przez
wykonawcę Konwerga spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Poznaniu, ul. Janikowska 21 tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Płocku.
Przewodniczący: ……………
Sygn. akt KIO 354/16
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego na najem
zaprojektowanego, wybudowanego, zainstalowanego i uruchomionego systemu monitoringu
wizyjnego miasta Płocka składającego się z 77 punktów zostało wszczęte ogłoszeniem w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 2 marca 2016r. za numerem 2016/S 043-
Wobec treści ogłoszenia o zamówieniu oraz siwz wykonawca Konwerga spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu – dalej odwołujący, wniósł odwołanie
drogą elektroniczną. Odwołanie zostało opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym
złożonym przez prezesa zarządu odwołującego ujawnionego w KRS i upoważnionego do
samodzielnej reprezentacji, zgodnie z odpisem z KRS załączonym do odwołania. Kopia
odwołania została przekazana zamawiającemu w dniu 10 marca 2016r.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu:
I.
naruszenie przepisu art.7 ust.l w związku z art.22 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164-
dalej ustawy) przez żądanie wykazania posiadania wiedzy i doświadczenia w
sposób bezpodstawnie znacząco ograniczający zachowanie uczciwej konkurencji,
II.
II. naruszenie przepisu art. 29 ust. 2 ustawy przez żądanie wykonania
przedmiotu zamówienia w terminie niemożliwym do wykonania,
III.
naruszenie przepisu art. 29 ust.2 oraz art.7 ust.1 ustawy przez wskazanie
konkretnego rozwiązania technicznego drastycznie ograniczającego liczbę
potencjalnych wykonawców
IV.
naruszenie art. 29 ust.2 oraz art. 7 ust. 1 oraz w związku z art. 30 ust. 6 ustawy
przez wskazanie w sposób pośredni na konkretne modele urządzeń bez
jednoczesnego wskazania równoważnych wymagań funkcjonalnych a ponadto
pprzez
nakazanie
zastosowania
urządzeń
będących
w
posiadaniu
zamawiającego
V.
naruszenie art. 353 kodeksu cywilnego w związku z art. 14 ustawy przez
obarczenie wykonawcy nadmiernym ryzykiem związanym z wykonywaniem
umowy w przypadku wykonania prawa do odstąpienia od umowy bez
odszkodowania.
VI.
naruszenie przepisu art. 7 ust.1 ustawy przez dopuszczenie subiektywnej oceny
jakości systemu stwarzając dowolność na etapie odbioru
Wniósł o nakazanie zamawiającemu:
zmiany wymogu posiadania wiedzy i doświadczenia,
wydłużenia terminu rozpoczęcia świadczenia usługi na dzień 01.03.2017 lub 254 dni
od dnia podpisania umowy lub 4 miesiące od podpisania umowy z dopuszczeniem oddania
pojedynczych punktów kamerowych w terminie późniejszym w przypadku braku możliwości
ich wcześniejszego wybudowania ze względu na konieczność uzyskania stosownych zgód i
zezwoleń,
dopuszczenia jako równoważnego rozwiązania przedstawionego przez odwołującego
wraz odstąpieniem od wymogu zastosowania urządzeń obecnie eksploatowanych przez
zamawiającego (punkt III i IV),
zmiany postanowień par.9 ust 1 i 2 umowy przez dodanie zapisu gwarantującego
wykonawcy zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych,
usunięcia zapisu o subiektywnej ocenie najemcy i zastąpienie go mierzalnymi
parametrami technicznymi.
Odwołujący wskazał, że ma interes w uzyskaniu zamówienia i może ponieść szkodę przez
brak możliwości uzyskania zamówienia, gdyż od wielu lat prowadzi działalność w obszarze
budowy systemów monitoringu wizyjnego, a w tym zwłaszcza miejskich. W wyniku
postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia (siwz) będących niezgodnych z
ustawą, odwołujący uważa, że nie będzie miał możliwości złożenia ważnej oferty, a więc nie
będzie mógł pozyskać zamówienia w przedmiotowym postępowaniu i utraci korzyść
związaną z realizacją umowy w sprawie zamówienia publicznego. W przypadku
uwzględniania niniejszego odwołania, odwołujący będzie miał możliwość złożenia oferty.
Odwołujący wskazał na postanowienie zawarte w rozdziale 6 ust. 1.1 pkt 2 siwz oraz na
postanowienia „Opisu przedmiotu zamówienia”. Podkreślił, że przedmiotem zamówienia jest
wykonanie systemu monitoringu wizyjnego szczegółowo opisanego w siwz, a zdefiniowanie
przedmiotu zamówienia jako usługi najmu stanowi sposób zapłaty. Podniósł, że tego typu
sposób finansowania budowy systemu monitoringu wizyjnego dla miast jest całkowicie
unikatowy, choć praktycznie wszystkie miasta w Polsce wielkości Płocka lub większe
posiadają systemy monitoringu wizyjnego, trudno wskazać, jakiekolwiek inny tego typu
przypadek. Zatem w ocenie odwołującego formułowanie wymogu posiadania wiedzy i
doświadczenia przez dopuszczenie wyłącznie wynajemu takiego systemu całkowicie
bezzasadnie i drastycznie ogranicza konkurencję. Nie ma to, zdaniem odwołującego, przy
ż
adnego znaczenia z punktu widzenia możliwości wykonania takiego systemu w zakresie
rzetelności, kwalifikacji, efektywności i doświadczenia
II.
W rozdziale 5 ust. 1 zamawiający określił termin rozpoczęcia usługi na dzień 1
czerwca 2016r., a odwołujący podniósł, że jest to termin całkowicie nierealny biorąc pod
uwagę zakres prac koniecznych do wykonania przed rozpoczęciem świadczenia usługi.
Wskazał, że termin składania ofert został określony na dzień 11 kwietnia. Biorąc pod uwagę
fakt, iż zamawiający żąda aby oferta była ważna 60 dni, oznacza to, iż zamawiający mógłby
wybrać ofertę już po wymaganym terminie rozpoczęcia świadczenia usługi najmu systemu
monitoringu.
Na proces zaprojektowania, wybudowania oraz uruchomienia systemu monitoringu, zdaniem
odwołującego, składają się następujące czynności:
Pozyskanie map do celów projektowych - zgodnie z obowiązującymi przepisami do 6
tygodni (42 dni)
Wykonanie projektów - 2 tygodnie (czas szacunkowy dla projektu tej skali)
Uzgodnienie projektu z zamawiającym wymagane w siwz - 1 tydzień (czas
szacunkowy dla projektu tej skali)
Uzgodnienia z gestorami, w tym z konserwatorem zabytków zgodnie z wymaganiami
SIWZ - 4 tygodnie (czas szacunkowy dla projektu tej skali)
Zgłoszenie prac (30 dni) lub pozwolenie na budowę w przypadku obiektu wpisanego
do rejestru zabytków - 65 dni
Uprawomocnienie pozwolenia na budowę-14 dni
Zatwierdzenie projektów organizacji ruchu - 28 dni
Budowa i konfiguracja - 8 tygodni
Zatem łączny czas niezbędny na wykonanie powyższych prac wynosi 254 dni. Same terminy
wydania odpowiednich dokumentów i pozwoleń wynikające wyłącznie z obowiązujących
przepisów wynoszą 149 dni. Zamawiający nie zawarł żadnych informacji odnośnie
posiadanych przez siebie uzgodnień dotyczących budowy przyłączy energetycznych, które
to wydawane są przez dostawcę przyłączy w terminie 6 miesięcy, co dodatkowo może
wpłynąć na wydłużenie terminu realizacji. Odwołujący wiąże takie określenie terminu z
chęcią ograniczenia konkurencji do jednego wykonawcy, który obecnie już świadczy usługę
najmu systemu monitoringu. Wskazał, że takie ograniczenie jest jednak niezgodne w ustawą
co zostało potwierdzone chociażby w wyroku KIO 1519/15:
Odwołujący w tym miejscu wniósł o nakazanie zamawiającemu zmianę terminu rozpoczęcia
ś
wiadczenia usługi na dzień 1 marca 2017 roku (tj. termin ważności oferty plus ok. 8,5
miesiąca na realizację prac przed rozpoczęciem eksploatacji) lub 8,5 miesiąca licząc od dnia
podpisania umowy lub krótszy w przypadku wskazania przez zamawiającego miejsc
instalacji kamer nie wymagających uzyskiwania pozwolenia na budowę lub innych
dokumentów wykazanych powyżej lub dopuszczenia technologii nie wymagających
powyższych zgód i dokumentów z jednoczesnym zapewnieniem pełnego wsparcia na etapie
projektu i wykonania wraz z przejęciem ryzyka nie uzyskania niektórych uzgodnień poprzez
wyrażenie zgody na oddanie niektórych punktów kamerowych w terminie późniejszym.
W tym ostatnim przypadku wnioskował o określenie terminu rozpoczęcia usługi na okres 4
miesięcy od dnia podpisania umowy.
III.
Odwołujący wskazał, że w § 1 ust. 1 umowy zamawiający wymaga aby system
monitoringu wizyjnego realizowany był na bazie torów światłowodowych. Podniósł, że tki
wymóg nie ma zbyt wielkiego znaczenia z funkcjonalnego punktu widzenia, a wyraźnie
faworyzuje obecnego wynajmującego system monitoringu wizyjnego miasta Płocka, gdyż
posiada on już w znakomitej większości infrastrukturę do uruchomienia usługi. Jest to jedyny
wykonawca posiadający taką infrastrukturę, a więc bezsprzecznie jest on w sytuacji
uprzywilejowanej w stosunku do innych wykonawców. Dopuszczenie możliwości dzierżawy
torów światłowodowych nie ma żadnego wpływu na zwiększenie konkurencyjności, gdyż w
dalszym ciągu możliwa jest obecnie dzierżawa od tego samego wykonawcy. Odwołujący
uważa takie postanowienie za niezgodne z art.29 ust. 2 ustawy. Ponownie wskazał wyrok
Izby sygn. akt KIO 1519/15.
IV.
Odwołujący podniósł także, iż zamawiający bardzo szczegółowo opisał w siwz, a w
szczególności w OPZ cechy systemu skupiając jednak przede wszystkim na parametrach
technicznych poszczególnych urządzeń. Tym samym odstąpił od możliwości określenia
przedmiotu zamówienia zgodnie art. 30 ust. 1-3 ustawy i w tylko nieznacznym stopniu
określił wymagania funkcjonalne zgodnie z art.30 ust. 6 ustawy. Zamawiający wskazał jako
elementy do budowy systemu następujące produkty: Kamerę D-MAX DSC-600Se, Kamerę
Samsung SNP-6321HN/HP, Rejestrator Samsung SRN-1000
Podkreślił, że zamawiający z sobie jedynie znanych powodów wyspecyfikował 2 systemy
monitoringu wizyjnego - jeden analogowy, a drugi cyfrowy. Obecnie większość producentów
już nie produkuje systemów analogowych, gdyż są one bardzo przestarzałe. Systemy
cyfrowe, oparte o protokół IP, weszły do użytku około roku 2000, a więc ponad 15 lat temu,
co w świecie tego typu rozwiązań stanowi przepaść technologiczną. Już analiza
podstawowych parametrów obrazuje różnice wskazał na różnice pomiędzy tymi systemami
dotyczące rozdzielczości, sposobu przesyłania sygnału wizyjnego Podniósł, że w systemach
analogowych stosowano zapis na kasetach VHS, ale ponieważ już całkowicie wyszły one z
użytku, to zastąpione zostały rejestratorami cyfrowymi, które dokonują kompresji sygnału.
Powołał się na uchwałę KIO sygn. akt KIO/KD 80/12, wyrok z dnia 20.11.2008 r. sygn. akt
KIO/UZP 1273/08, wyrok KIO z 18.11.2008 r., sygn. akt: KIO/UZP 1240/08, uchwałę z dnia
25.04.2014 r. sygn. akt KIO/KD35/14.
Podkreślił, że w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej przyjął się pogląd, iż zaoferowanie
tego samego urządzenia (jednego producenta) przez dwóch lub więcej pośredników nie
ś
wiadczy o zachowaniu zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Zatem ubieganie się o zamówienie nawet przez kilku dystrybutorów ale tego samego
producenta, nie może być uznawane za realną konkurencję.
Wniósł o nakazanie zamawiającemu zmiany siwz przez dopuszczenie jako równoważnego
rozwiązania współczesnego posiadającego znacznie lepsze cechy funkcjonalne i
oderwanego od rozwiązania konkretnego producenta czy typu urządzenia. Wskazał, że
dopuszczone urządzenie jako równoważne powinno spełniać następujące wymagania:
Wymagania dla systemu i urządzeń oferowanych z kamerami z poz. 1÷62 zestawienia z
załącznika nr 2 do SIWZ
1. Urządzenie kontrolno-sterujące systemu służące do kierowania sygnałów wideo z kamer
na systemy stanowisk obserwacyjnych oraz dystrybuujące sygnały sterowania oraz
Wymagania dla systemu i urządzeń oferowanych z kamerami z poz. 63÷77 zestawienia z
załącznika nr 2 do SIWZ
1. Urządzenie i/lub oprogramowanie kontrolno-sterujące systemu służące do odbierania
sygnałów wideo i sterowania z kamer oraz ich dystrybucji – stanowisko operatora systemu
monitoringu
Parametry dla systemu IP (kamery od 1 do 77):
Przełączniki sieciowe i elementy systemu zarządzania monitoringiem oparte o protokół
TCP/IP, o poniższych wymaganiach:
a) Przełączniki sieciowe
•
Przełącznik wyposażony w minimum 24 porty RJ-45 10/100/1000Base-T oraz
minimum 4 porty SFP 100/1000Base-X, łącznie 28 portów logicznych.
•
Nieblokowalna architektura o wydajności przełączanie nie mniejszej niż 56Gbps.
•
Urządzenie musi mieć możliwość montażu w stelażu 19”, a jego wysokość nie może
być większa niż 1U.
•
Obsługa sieci wirtualnych VLAN według IEEE 802.1q
•
Obsługa ramek Jumbo o rozmiarze minimum 9000 bajtów
•
Obsługa Link Aggregation IEEE 802.3ad wraz z LACP
•
Obsługa min. 8000 adresów MAC.
•
Obsługa IGMP Snooping
•
Obsługa protokołu NTP
•
Urządzenie musi wspierać następujące mechanizmy; związane zapewnieniem
bezpieczeństwa sieci:
- Dostęp do interfejsu zarządzającego urząd przez bezpieczne szyfrowane
- protokoły takie jak SSH łub https. Jeżeli urządzenie obsługuje protokoły telnet lub http,
- Autoryzacja użytkowników w oparciu o IEEE 802
•
Urządzenie musi wspierać następujące mechanizmy związane z zapewnieniem
jakości usług w sieci:
- Implementacja co najmniej 6 kolejek sprzętowych dla ruchu wyjściowego na każdym porcie
dla obsługi ruchu o różnej klasie obsługi
- możliwość definiowania min. 8 niezależnych harmonogramów zapisu i/lub obsługi zdarzeń
alarmowych
- posiadanie funkcji listy zdarzeń systemowych obejmujących m.in. informacje o zaniku
sygnału wizyjnego, braku wolnego miejsca na dysku, informacji o dużym ruchu sieciowym,
nieudanym logowaniu.
- możliwość powiązania zdarzeń alarmowych z instrukcji obsługi dla operatora systemu,
- funkcje powiadamiania o zdarzeniach alarmowych poprzez SMS i e-mail,
•
Współpraca z mechanizmami inteligentnej analizy zawartości obrazu na kamerach,
•
Możliwośc powiązania z korporacyjnymi systemami zarządzania użytkownikami
(obsługa domenowa LDAP/Active Directory)
- logowanie z m.in. podwójną autoryzacją – przyznawanie specjalnych przywilejów i
priorytetów przy logowaniu do systemu przez dwóch użytkowników jednocześnie
- możliwość definowania specjalnych skryptów poleceń, z wykorzystaniem standardowych
języków programowania np. C# lub VisualBasic
- możliwość definiowania uprawnień dla grup użytkowników w zakresie m.in. przydzielania
poszczególnym grupom użytkowników uprawnień do obsługi poszczególnych kamer w
zakresie bieżącego dostępu do obrazu bieżącego, odtwarzania obrazu lub dzwięku,
wyświetlania metadanych lub sterowania kamerą obrotową, usuwania, eksportowania i
wydruku obrazu, dostępu do archiwum i ochrony przed eksportowaniem i usuwaniem
materiału archiwalnego,
- współpraca z systemem zarządzania zapisem sterującym przydziałem przestrzeni zapisu
dla każdej z kamer systemu i sterującym równomiernym obciążeniem macierzy ISCI i
rejestratorów przez kamery,
- system powinien zapewniać archiwizację dostępu do przejmowania kontroli nad kamerą
względem grup użytkowniików (priorytety obsługi),
- system powinien być wyposażony w interfejs w języku polskim
Kamery szybkoobrotowe
Parametry złączy video dla kamery szybkoobrotowej IP o rozdzielczości FullHD (kamery 1
do 11) – kamera z wbudowanym koderem IP H.264 wraz ze złączem elektrycznym RJ-45
Parametry obrazu dla kamery szybkoobrotowej IP o rozdzielczości Full HD (kamery 1 do 77):
- efektywna rozdzielczość min. 1920x1100,
- rozdzielczość 1920x1080, możliwość ustawienia 1280x720,
- czułość kamery: tryb kolorowy (0,05 lx, z włączoną spowolnioną migawką, 30 IRE),
- ulepszenie obrazu: funkcja poprawy parametru sygnału do szumu do min. 75 dB, celem
uzyskania czystych obrazów w środowisku o dużym kontraście,
- zakres regulacji ogniskowej:30x zoom optyczny, 10x zoom cyfrowy
Parametry sterowania i obserwacji dla kamery szybkoobrotowej o rozdzielczości FullHD
(kamery od 1do 77)
- zakres obrotu w poziomie 0 º - 360 º, w pionie 0 º-90 º
- prędkość obrotu kamery: do 300 º/s w poziomie, do 120 º/s w pionie
- dokładność odtwarzania prepozcji: 0,2 º
- prędkość ustawienia pozycji z pamięci (presetu): 300 º/s
- liczba stref prywatności: 20
Parametry funkcjonalne dla kamery szybkoobrotowej o rozdzielczości FullHD (kamery od 1
do 77):
- programowanie ruchu: 2 typy tras: rejestrowana, trasa po prepozycjach,
- analiza zawartości obrazu realizowana na procesorze kamery: min 2 strefy detekcji ruchu,
Parametry funkcjonalne dla kamery szybkoobrotowej o rozdzielczości FullHD (kamery od 1
do 77):
- fokus automatyczny z możliwością regulacji ręcznej,
- pozyskiwanie użytecznego obrazu: funkcja przeciwmgłowa umożliwiająca pozyskanie
użytecznego obrazu podczas gęstej mgły,
- kontrola szerokości pasma: funkcja inteligentnej dynamicznej redukcji szumów
optymalizującej i redukującej przepływność strumienia wizyjnego,
- ulepszenie obrazu: funkcja poprawy parametru sygnału do szumu do min. 75 dB, celem
uzyskania czystych obrazów w środowisku o dużym kontraście,
- orientacja obrazu: funkcja automatycznej orientacji obrazu oraz redukcji szybkości ruchów
kamery w kierunku obiektu celem zapewnienia stabilizacji obrazu.
Parametry zabezpieczeń dla kamery szybkoobrotowej o rozdzielczości FullHD (kamery od 1
do 77):
- obsługa protokołów sieciowych PCP/IP, UDP, RTP, RTSP, http, HTTPS, SSL, ISMP,
ICMPv6, FTP, Telnet, SNTP, SNMP, 802.1x, DiffServ (QoS), ISCSI, uwierzytelniane
szyfrowane,
- autoryzacja: 3 poziomy dostępu do kamery,
- bezpieczeństwo: niezależne szyfrowania AES z 256-bitowym kluczem wraz z możliwością
szyfrowania na poziomie sprzętowym tj. fabrycznie zabudowany moduł TPM (Trusted
Platform Module),
- zarządzanie i kontrola archiwizacji: zapis bezpośrednio na macierz ISCSI (protokół Direct-
to-ISCSI), kontrola zapisu poprzez serwer zaządzania zapisem
- zasilanie: redundancja zasilania.
Interfejsy i protokoły dla obsługi kamery szybkoobrotowej o rozdzielczości FullHD (kamery od
1 do 77):
- wejścia alarmowe min 2 wejścia,
- wyjścia przekaźnikowe: min 1 wyjście,
- interfejs sygnałów sterujących: poprzez sieć IP
- protokół komunikacji: dostosowane do systemu zarządzania monitoringiem,
- obsługa protokołów sieciowych: PCP/IP, UDP, RTP, RTSP, http, HTTPS, SSL, ISMP,
ICMPv6, FTP, Telnet, SNTP, SNMP, 802.1x, DiffServ (QoS), ISCSI, uwierzytelniane
szyfrowanie.
Parametry środowiskowe dla kamery szybkoobrotowej o rozdzielczości FullHD (kamery od 1
do 77):
- stopień szczelności: norma IP66,
- klasa odporności: norma IK10,
- zasilanie: redundancja zasilania,
- zakres pracy środowiskowej: praca w temperaturze - 40º C do 50º C.
Parametry dla systemu IP (kamery od 1 do 77):
- wykorzystanie urządzeń transmisji bezprzewodowej i/lub przełączników sieciowych
a) urządzenia transmisji bezprzewodowej:
- praca w pasmach nielicencjonowanych 2,4 GHz, 5GHz lub w pasmach licencjonowanych,
- wsparcie dla zróżnicowanej szerokości kanałów: 10, 20 i 40 MHz,
- technologia dostępu do sieci radiowej oparta o rozwiązanie TDD lub równoważne, inne niż
WiFi,
- stacja bazowa złożona z sektorów 60º do 120º,
- system powinien zapewniać przepustowość pojedynczego terminala radiowego na
poziomie 10 Mb/s
- priorytowanie ruchu QoS,
- urządzenia wyposażone w analizatory widma,
- wbudowane zabezpieczenia przed wyładowaniem atmosferycznym,
- stopień szczelności: norma IP66,
- temp. pracy od - 40º do 50º C,
b) przełączniki sieciowe
- przełącznik wyposażony w minimum 24 porty RJ-45 10/100/1000Base – T oraz w minimum
4 porty SFP 100/1000Base-X, łącznie 28 portów logicznych
- nieblokowalna aruchitektura o wydajności połączenia nie mniejszej niż 56 Gbps
- urządzenie musi mieć możliwość montażu w stelażu 19”, a jego wysokość nie może być
większa niż 1U,
- obsługa wirtualnych VLAN według IEEE.802.1q,
- obsługa ramek JUMBO o rozmiarze minimum 9000 bajtów,
- obsługa minimum 8000 adresów MAC,
- obsługa IGMP Snooping,
- obsługa protokołu NTP,
- urządzenie musi wspierać następujące mechanizmy związane z zapewnieniem
bezpieczeństwa sieci:
a) dostęp do interfejsu zarządzającego urządzenia tylko przez bezpieczne szyfrowane
b) protokoły takie jak SSH lub https. Jeżeli urządzenie obsługuje protokoły telnet lub http
c) autoryzacja użytkowników w oparciu o IEEE802.
- urządzenie musi wspierać następujące mechanizmy związane z zapewnieniem jakości
usług w sieci:
a) implementacja co najmniej 6 kolejek sprzętowych dla ruchu wyjściowego na każdym
porcie dla obsługi ruchu o różnej klasie obsługi,
b) możliwość obsługi jednej z wyżej wspomnianych kolejek z bezwzględnym priorytetem w
stosunku do innych
- urządzenie musi mieć możliwość konfiguracji list ACL i usług QoS zarówno dla Ipv4 jak i
IPv6
- wsparcie dla protokołów IEEE 802.1w Rapid Spanning Tree oraz 802.1s Multiple Spanning
Tree lub równoważnych.
Stanowiska operatorskie do systemu IP (kamery od 1 do 77):
a) funkcjonalność:
– możliwość definiowania dowolnego formatowania monitora przez tworzenie
dowolnych układów okien do wyświetlania obrazów z kamer, wyświetlania map i
monitorów obsługi zdarzeń alarmowych,
- pojedyncze stanowisko operatorskie powinno być złożone ze stanowiska
operatorskiego wyposażonego w min. 3 monitory i klawiaturę sterującą (manipulator)
b) stacja operatorska:
- procesor: min. 7600 pkt w klasyfikacji Passmark CPU Mark,
- pamięć RAM: min 8 GB RAM,
- karta graficzna: min. 2 GB RAM na szynie 64 bit, z obsługą 3 monitorów w rozdzielczości
1920x1080,
- dysk twardy: min. 500 GB,
- napędy: wyposażona w nagrywarkę płyt DVD-R, DVD-RW,
- oprogramowanie: zainstalowane oprogramowanie klienckie pod kontrolą oprogramowania
zarządzającego systemem monitoringu,
c) monitor:
- typ: Monitor LCD o przekątnej ekranu min. 27”,
- rozdzielczość: min. 1920x1080 pikseli,
- kontrast statyczny: min. 1000:1,
- jasność: 250 cd/m
- kąty widzenia: 178 (poziomo) i 178 (pionowo) – CR 10:1,
- czas reakcji: min. 2 cyfrowe wejścia Display Port lub HDMI
- audio: wbudowane 2 głośniki,
d) klawiatura sterująca:
- możliwość przełączania kamery na dowolny monitor fizyczny i na dowolne okienko na
monitorze fizycznym,
- kierowanie ruchem kamery za pomocą joysticka,
- wykonywanie zbliżeń i oddaleń z klawiatury,
- możliwość uruchamiania zdefiniowanych funcji kamer oraz skryptów zdarzeń,
- możliwość zmiany ustawień układów okien do wyświetlania obrazów z kamer na
monitorach.
System archiwizacji dla systemu IP (kamery 1 do 77) wraz z kontrolą zarządzania
archiwizacją:
- zarządzanie przez system sterowania blokami zapisów i przydziałem ich dla każdej z
kamer z możliwością sterowania obciążenia nośnikami zapisów,
- maszyna serwerowa IP z oprogramowaniem do kontroli zarządzania systemem monitoringu
i archiwizacji z mozliwością rozbudowy do min. 1000 kamer sieciowych i 10 stacji
operatorskich,
- zapis strumieni wideo z kamer bezpośrednio na macierzach ISCSI lub przestrzeniach
dyskowych skonfigurowanych jako target ISCSI dla strumieni z kamer,
- możliwość tworzenia logicznych podsystemów rejestracji obsługujących od jednej do
czterech macierzy,
- wbudowane sprzętowe urządzenie do transkodowania sygnałów wizyjnych pozwalające na
możliwość wyświetlania wysokiej jakości obrazów wideo UHD nawet za pośrednictwem
połączeń o niskiej lub ograniczonej przepustowości,
- możliwość konfiguracji nadmiarowej i redundantnej w ramach podsystemów, dla
zapewnienia utrzymania zapisu w momencie awarii pojedynczych macierzy,
- możliwość definiowania parametrów trybu zapisu: tj. ręczny, zgodny z harmonogramem,
inicjowany zdarzeniem alarmowym,
- możliwość archiwizowania wraz z obrazem dźwięków audio (z wejść liniowych kamer) oraz
metadanych do inteligentnego przeszukiwania materiału,
- możliwość przeszukiwania materiału archiwalnego po paramerach czasu, zdarzeń
alarmowych oraz funkcji inteligentnej analizy zawartości obrazu,
- wsparcie dla automatycznego wypełniania przerw materiału archiwalnego z lokalnych
nośników pamięci kamer w przypadku wystąpienia awarii sieci transmisyjnej,
- procesor serwerowy osiągający min. 9500 pkt w klasyfikacji Passmark CPU Mark,
- pamięć RAM min. 8 GB,
- napęd optyczny DVD-RW
- min. 3 porty USB
- min. 2 interfejsy GbE oraz jeden port do zdalnego zarządzania i monitorowania
urządzenia,
- system operacyjny działający na dyskach SSD w konfiguracji min. RAID1,
- urządzenie wyposażone w min. 8 dysków SATA 4TB 7200 RPM, dyski dedykowane przez
producenta do rozwiązań serwerowych,
- urządzenie archiwizujące musi posiadać możliwość wymiany dysków „na gorąco”,
- urządzenie archiwizujące musi być wyposażone w min. 2 interfejsy 10/100/1000Base-T,
-urządzenie archiwizujące musi posiadać możliwośc obsługi strumieni IP o szerokości pasma
min. 550 Mb/s do zapisu,
- urządzenie archiwizujące musi posiadać możliwość konfiguracji poziomów zabezpieczeń
RAID-S, RAID-5+ HOT SPARE, RAID-6,
- urządzenie musi obsługiwać rozdzielczość rejestracji min. 2 megapiksele,
- nagrania powinny być zabezpieczone znakiem wodnym,
- urządzenie archiwizujące musi posiadać min. 2 redundantne zasilacze,
- urządzenie archiwizujące musi posiadać możliwość wykrywania awarii dysków,
- urządzenie archiwizujące musi posiadać możliwość montażu w szafie RACK 19”, wysokość
max 2U
- urządzenie archiwizujące musi posiadać możliwość zapisu obrazu wideo o kompresji
H.264.
Odwołujący podniósł, że w § 9 ust. 1 i 2 wzoru umowy zamawiający zacytował art. 145 ust. 1
i 2 ustawy. Odwołujący uważa, że specyfika zamówienia powoduje, iż wykonawca w ten
sposób został obarczony pełnym ryzykiem poczynienia znacznych nakładów inwestycyjnych
na zaprojektowanie i wybudowanie systemu monitoringu podczas, gdy zamawiający
zastrzegł sobie prawo do odstąpienia od umowy w bliżej nie zdefiniowanym momencie. W
skrajnym przypadku może się zatem okazać, że zamawiający odstąpi od umowy najmu już w
pierwszym miesiącu, a wykonawca będzie właścicielem systemu monitoringu wizyjnego
miasta Płocka, który nie jest mu do niczego potrzebny. Nie znajdzie on także zapewne
ż
adnego innego potencjalnego wynajmującego ze względu na jego specyfikę i obowiązujące
przepisy. Co więcej, w tej sytuacji nawet demontując sprzęt i tak będzie mógł odzyskać tylko
nieznaczną część pieniędzy. W związku z powyższym takie kształtowanie umowy,
odwołujący uważa za niezgodne z art. 353 kodeksu cywilnego w związku z art.14 ustawy.
Wniósł o usunięcie tego zapisu z umowy lub wprowadzenie zapisów rekompensujące
nakłady inwestycyjne na zaprojektowanie, wybudowanie i uruchomienie systemu.
VI.
Odwołujący wskazał także, iż na stronie 4 OPZ zamawiający zawarł wymóg:
sposób przesyłu wizji od urządzeń punktów kamerowych do centrum zarządzania systemem
musi gwarantować jakość obrazu z kamer nie gorszą niż podana w Zestawieniu Parametrów
Technicznych oraz nie gorszą niż aktualnie eksploatowanych urządzeń w subiektywnej
ocenie najemcy lub jego upoważnionych przedstawicieli; transmisja sygnałów z kamer
systemu powinna być realizowana bez dodatkowej kompresji sygnału wizyjnego, tzn.
wymagana jest transmisja pełnego pasma danych generowanego przez kamer”.
Odwołujący uważa, że postanowienie mówiące o subiektywnej ocenie najemcy lub jego
upoważnionych przedstawicieli stwarza pełną dowolność w zakresie oceny jakości co naraża
wykonawcę na brak możliwości oddania systemu do użytku. Tego typu zapisy są, zdaniem
odwołującego, niezgodne z art.7 ust. 1 ustawy, gdyż subiektywna ocena najemcy może być
różna w zależności od wykonawcy. Ponadto zapis taki nie mieści się ramach sposobu opisu
przedmiotu zamówienia określonego w art. 30 ustawy. Ponadto zamawiający w żaden
sposób nie zdefiniował co będzie przedmiotem tej „subiektywnej oceny”. Tymczasem jakość
systemu monitoringu wizyjnego jest możliwa do określenia poprzez zastosowanie
mierzalnych parametrów technicznych odnoszących się do rozdzielczości, ostrości, długości
zapisu i wielu innych. Odwołujący wniósł o usunięcie tego zapisu.
W dniu 11 marca 2016r. zamawiający wezwał wykonawców do przystąpienia do
postępowania odwoławczego przekazując kopię odwołania.
Do postępowania odwoławczego nikt nie przystąpił.
W dniu 17 marca 2016r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył,
ż
e uznaje w całości zasadność zarzutów postawionych w odwołaniu. Jednocześnie
zamawiający poinformował, że dokona modyfikacji treści siwz oraz ogłoszenia o zamówieniu
dotyczących przedmiotowego postępowania z uwzględnieniem zarzutów stawianych przez
odwołującego. Wniósł o umorzenie postępowania w sprawie.
Izba zważyła, co następuje:
Izba nie dopatrzyła się zaistnienia przesłanek określonych w art. 189 ust. 2 ustawy, które
skutkowałyby odrzuceniem odwołania.
Izba ustaliła, że odwołujący wykazał interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia oraz
możliwość poniesienia przez niego szkody spełniając przesłanki wynikające z art. 179 ust. 1
ustawy.
Zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy, w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości
zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu
niejawnym, pod warunkiem, że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie
przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim wypadku zamawiający wykonuje, powtarza
lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu. Jak ustalono wyżej, w prowadzonym postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że zachodzą przesłanki do wydania postanowienia
o umorzeniu postępowania odwoławczego.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła
okoliczność, iż uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem posiedzenia, zatem
koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych, orzekając w tym zakresie o konieczności zwrotu kwoty wpisu
uiszczonego przez odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych, stosownie do
§ 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku w
sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Przewodniczący: ……………