KIO 354/16 POSTANOWIENIE dnia 18 marca 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 354/16 

POSTANOWIENIE 

z dnia 18 marca 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Agnieszka Trojanowska 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w Warszawie w dniu 18 marca 

2016  r.  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  10  marca 

2016r.  przez 

wykonawcę  Konwerga  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z 

siedzibą  w  Poznaniu,  ul.  Janikowska  21  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

zamawiającego

 Gminę Miasto Płocka z siedzibą w Płocku, Stary Rynek 1 

postanawia: 

1.  Umorzyć postępowanie odwoławcze 

2.  Nakazać  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  kwoty  15 

000zł.  00  gr.  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczonej  przez 

wykonawcę  Konwerga  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w 

Poznaniu, ul. Janikowska 21 tytułem wpisu od odwołania.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień  

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w 

Płocku. 

Przewodniczący:      …………… 


Sygn. akt KIO 354/16 

Uzasadnienie 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  najem 

zaprojektowanego, wybudowanego, zainstalowanego i uruchomionego systemu monitoringu 

wizyjnego  miasta  Płocka  składającego  się  z  77  punktów  zostało  wszczęte  ogłoszeniem  w 

Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  z  dnia  2  marca  2016r.  za  numerem  2016/S  043-

Wobec  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  siwz  wykonawca  Konwerga  spółka  z 

ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu – dalej odwołujący, wniósł odwołanie 

drogą  elektroniczną.  Odwołanie  zostało  opatrzone  bezpiecznym  podpisem  elektronicznym 

złożonym  przez  prezesa  zarządu  odwołującego  ujawnionego  w  KRS  i  upoważnionego  do 

samodzielnej  reprezentacji,  zgodnie  z  odpisem  z  KRS  załączonym  do  odwołania.  Kopia 

odwołania została przekazana zamawiającemu w dniu 10 marca 2016r.  

Odwołujący zarzucił zamawiającemu: 

I. 

naruszenie  przepisu  art.7  ust.l  w  związku  z  art.22  ust.1    pkt  2  ustawy  z  dnia  29 

stycznia 2004 r. - Prawo zamówień  publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164- 

dalej  ustawy)  przez  żądanie  wykazania  posiadania  wiedzy  i  doświadczenia  w 

sposób bezpodstawnie znacząco ograniczający zachowanie uczciwej konkurencji, 

II. 

II.  naruszenie  przepisu  art.  29  ust.  2  ustawy  przez  żądanie  wykonania 

przedmiotu zamówienia w terminie niemożliwym do wykonania, 

III. 

naruszenie  przepisu  art.  29  ust.2  oraz  art.7  ust.1  ustawy  przez  wskazanie 

konkretnego  rozwiązania  technicznego  drastycznie  ograniczającego  liczbę 

potencjalnych wykonawców 

IV. 

naruszenie art. 29 ust.2 oraz art. 7 ust. 1 oraz w związku z art. 30 ust. 6 ustawy 

przez  wskazanie  w  sposób  pośredni  na  konkretne  modele  urządzeń  bez 

jednoczesnego  wskazania  równoważnych  wymagań  funkcjonalnych  a  ponadto 

pprzez 

nakazanie 

zastosowania 

urządzeń 

będących 

posiadaniu 

zamawiającego 

V. 

naruszenie  art.  353  kodeksu  cywilnego  w  związku  z  art.  14  ustawy  przez 

obarczenie  wykonawcy  nadmiernym  ryzykiem  związanym  z  wykonywaniem 

umowy  w  przypadku  wykonania  prawa  do  odstąpienia  od  umowy  bez 

odszkodowania. 

VI. 

naruszenie  przepisu  art.  7  ust.1  ustawy  przez  dopuszczenie  subiektywnej  oceny 

jakości systemu stwarzając dowolność na etapie odbioru 

Wniósł o nakazanie zamawiającemu: 

zmiany wymogu posiadania wiedzy i doświadczenia, 


wydłużenia terminu rozpoczęcia świadczenia usługi na dzień 01.03.2017 lub 254 dni 

od dnia podpisania umowy lub 4 miesiące od podpisania umowy z dopuszczeniem oddania 

pojedynczych  punktów  kamerowych  w  terminie  późniejszym  w  przypadku  braku  możliwości 

ich wcześniejszego wybudowania ze względu na konieczność uzyskania stosownych zgód i 

zezwoleń, 

dopuszczenia jako równoważnego rozwiązania przedstawionego przez odwołującego 

wraz  odstąpieniem  od  wymogu  zastosowania  urządzeń  obecnie  eksploatowanych  przez 

zamawiającego (punkt III i IV), 

zmiany  postanowień  par.9  ust  1  i  2  umowy  przez  dodanie  zapisu  gwarantującego 

wykonawcy zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych, 

usunięcia  zapisu  o  subiektywnej  ocenie  najemcy  i  zastąpienie  go  mierzalnymi 

parametrami technicznymi. 

Odwołujący  wskazał,  że  ma  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  i  może  ponieść  szkodę  przez 

brak możliwości  uzyskania  zamówienia,  gdyż  od  wielu  lat  prowadzi  działalność  w  obszarze 

budowy  systemów  monitoringu  wizyjnego,  a  w  tym  zwłaszcza  miejskich.  W  wyniku 

postanowień  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  (siwz)  będących  niezgodnych  z 

ustawą, odwołujący uważa, że nie będzie miał możliwości złożenia ważnej oferty, a więc nie 

będzie  mógł  pozyskać  zamówienia  w  przedmiotowym  postępowaniu  i  utraci  korzyść 

związaną  z  realizacją  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego.  W  przypadku 

uwzględniania niniejszego odwołania, odwołujący będzie miał możliwość złożenia oferty. 

Odwołujący  wskazał  na  postanowienie  zawarte  w  rozdziale  6  ust.  1.1  pkt  2  siwz  oraz  na 

postanowienia „Opisu przedmiotu zamówienia”. Podkreślił, że przedmiotem zamówienia jest 

wykonanie systemu monitoringu wizyjnego szczegółowo opisanego w siwz, a zdefiniowanie 

przedmiotu  zamówienia  jako  usługi  najmu  stanowi  sposób  zapłaty.  Podniósł,  że  tego  typu 

sposób  finansowania  budowy  systemu  monitoringu  wizyjnego  dla  miast  jest  całkowicie 

unikatowy,  choć  praktycznie  wszystkie  miasta  w  Polsce  wielkości  Płocka  lub  większe 

posiadają  systemy  monitoringu  wizyjnego,  trudno  wskazać,  jakiekolwiek  inny  tego  typu 

przypadek.  Zatem  w  ocenie  odwołującego  formułowanie  wymogu  posiadania  wiedzy  i 

doświadczenia  przez  dopuszczenie  wyłącznie  wynajemu  takiego  systemu  całkowicie 

bezzasadnie  i  drastycznie  ogranicza  konkurencję.  Nie  ma  to,  zdaniem  odwołującego,  przy 

ż

adnego  znaczenia  z  punktu  widzenia  możliwości  wykonania  takiego  systemu  w  zakresie 

rzetelności, kwalifikacji, efektywności i doświadczenia 

II. 

W  rozdziale  5  ust.  1  zamawiający  określił  termin  rozpoczęcia  usługi  na  dzień  1 

czerwca  2016r.,  a  odwołujący  podniósł,  że  jest  to  termin  całkowicie  nierealny  biorąc  pod 

uwagę  zakres  prac  koniecznych  do  wykonania  przed  rozpoczęciem  świadczenia  usługi. 

Wskazał, że termin składania ofert został określony na dzień 11 kwietnia. Biorąc pod uwagę 

fakt, iż zamawiający żąda aby oferta była ważna 60 dni, oznacza to, iż zamawiający mógłby 


wybrać  ofertę  już  po  wymaganym  terminie  rozpoczęcia  świadczenia  usługi  najmu  systemu 

monitoringu. 

Na proces zaprojektowania, wybudowania oraz uruchomienia systemu monitoringu, zdaniem 

odwołującego, składają się następujące czynności: 

Pozyskanie map do celów projektowych - zgodnie z obowiązującymi przepisami do 6 

tygodni (42 dni) 

Wykonanie projektów - 2 tygodnie (czas szacunkowy dla projektu tej skali) 

Uzgodnienie  projektu  z  zamawiającym  wymagane  w  siwz  -  1  tydzień  (czas 

szacunkowy dla projektu tej skali) 

Uzgodnienia z gestorami, w tym z konserwatorem zabytków zgodnie z wymaganiami 

SIWZ - 4 tygodnie (czas szacunkowy dla projektu tej skali) 

Zgłoszenie prac (30 dni) lub pozwolenie na budowę w przypadku obiektu wpisanego 

do rejestru zabytków - 65 dni 

Uprawomocnienie pozwolenia na budowę-14 dni 

Zatwierdzenie projektów organizacji ruchu - 28 dni  

Budowa i konfiguracja - 8 tygodni 

Zatem łączny czas niezbędny na wykonanie powyższych prac wynosi 254 dni. Same terminy 

wydania  odpowiednich  dokumentów  i  pozwoleń  wynikające  wyłącznie  z  obowiązujących 

przepisów  wynoszą  149  dni.  Zamawiający  nie  zawarł  żadnych  informacji  odnośnie 

posiadanych  przez  siebie  uzgodnień  dotyczących  budowy  przyłączy  energetycznych,  które 

to  wydawane  są  przez  dostawcę  przyłączy  w  terminie  6  miesięcy,  co  dodatkowo  może 

wpłynąć  na  wydłużenie  terminu  realizacji.  Odwołujący  wiąże  takie  określenie  terminu  z 

chęcią ograniczenia konkurencji do jednego wykonawcy, który obecnie już świadczy usługę 

najmu systemu monitoringu. Wskazał, że takie ograniczenie jest jednak niezgodne w ustawą 

co zostało potwierdzone chociażby w wyroku KIO 1519/15: 

Odwołujący w tym miejscu wniósł o nakazanie zamawiającemu zmianę terminu rozpoczęcia 

ś

wiadczenia  usługi  na  dzień  1  marca  2017  roku  (tj.  termin  ważności  oferty  plus  ok.  8,5 

miesiąca na realizację prac przed rozpoczęciem eksploatacji) lub 8,5 miesiąca licząc od dnia 

podpisania  umowy  lub  krótszy  w  przypadku  wskazania  przez  zamawiającego  miejsc 

instalacji  kamer  nie  wymagających  uzyskiwania  pozwolenia  na  budowę  lub  innych 

dokumentów  wykazanych  powyżej  lub  dopuszczenia  technologii  nie  wymagających 

powyższych zgód i dokumentów z jednoczesnym zapewnieniem pełnego wsparcia na etapie 

projektu i wykonania wraz z przejęciem ryzyka nie uzyskania niektórych uzgodnień poprzez 

wyrażenie zgody na oddanie niektórych punktów kamerowych w terminie późniejszym.  

W  tym  ostatnim  przypadku  wnioskował  o  określenie  terminu  rozpoczęcia  usługi  na  okres  4 

miesięcy od dnia podpisania umowy. 


III. 

Odwołujący  wskazał,  że  w  §  1  ust.  1  umowy  zamawiający  wymaga  aby  system 

monitoringu  wizyjnego  realizowany  był  na  bazie  torów  światłowodowych.  Podniósł,  że  tki 

wymóg    nie  ma  zbyt  wielkiego  znaczenia  z  funkcjonalnego  punktu  widzenia,  a  wyraźnie 

faworyzuje  obecnego  wynajmującego  system  monitoringu  wizyjnego  miasta  Płocka,  gdyż 

posiada on już w znakomitej większości infrastrukturę do uruchomienia usługi. Jest to jedyny 

wykonawca  posiadający  taką  infrastrukturę,  a  więc  bezsprzecznie  jest  on  w  sytuacji 

uprzywilejowanej  w  stosunku  do  innych  wykonawców.  Dopuszczenie  możliwości  dzierżawy 

torów  światłowodowych  nie  ma  żadnego  wpływu  na  zwiększenie  konkurencyjności,  gdyż  w 

dalszym  ciągu  możliwa  jest  obecnie  dzierżawa  od  tego  samego  wykonawcy.  Odwołujący 

uważa  takie  postanowienie  za  niezgodne  z  art.29  ust.  2  ustawy.  Ponownie  wskazał  wyrok 

Izby sygn. akt KIO 1519/15. 

IV. 

Odwołujący  podniósł  także,  iż  zamawiający  bardzo  szczegółowo  opisał  w  siwz,  a  w 

szczególności  w  OPZ  cechy  systemu  skupiając  jednak  przede  wszystkim  na  parametrach 

technicznych  poszczególnych  urządzeń.  Tym  samym  odstąpił  od  możliwości  określenia 

przedmiotu  zamówienia  zgodnie  art.  30  ust.  1-3  ustawy  i  w  tylko  nieznacznym  stopniu 

określił  wymagania funkcjonalne zgodnie z art.30 ust. 6 ustawy. Zamawiający wskazał jako 

elementy  do  budowy  systemu  następujące  produkty:  Kamerę  D-MAX  DSC-600Se,  Kamerę 

Samsung SNP-6321HN/HP,  Rejestrator Samsung SRN-1000 

Podkreślił,  że  zamawiający  z  sobie  jedynie  znanych  powodów  wyspecyfikował  2  systemy 

monitoringu wizyjnego - jeden analogowy, a drugi cyfrowy. Obecnie większość producentów 

już  nie  produkuje  systemów  analogowych,  gdyż  są  one  bardzo  przestarzałe.  Systemy 

cyfrowe, oparte o protokół IP, weszły do użytku około roku 2000, a więc ponad 15 lat temu, 

co  w  świecie  tego  typu  rozwiązań  stanowi  przepaść  technologiczną.  Już  analiza 

podstawowych  parametrów  obrazuje  różnice  wskazał  na  różnice  pomiędzy  tymi  systemami 

dotyczące rozdzielczości, sposobu przesyłania sygnału wizyjnego Podniósł, że w systemach 

analogowych stosowano zapis na kasetach VHS, ale ponieważ już całkowicie wyszły one z 

użytku,  to  zastąpione  zostały  rejestratorami  cyfrowymi,  które  dokonują  kompresji  sygnału. 

Powołał  się  na  uchwałę  KIO  sygn.  akt  KIO/KD  80/12,  wyrok  z  dnia  20.11.2008  r.  sygn.  akt 

KIO/UZP 1273/08, wyrok KIO z 18.11.2008 r., sygn. akt: KIO/UZP 1240/08, uchwałę z dnia 

25.04.2014 r. sygn. akt KIO/KD35/14.  

Podkreślił, że w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej przyjął się pogląd, iż zaoferowanie 

tego  samego  urządzenia  (jednego  producenta)  przez  dwóch  lub  więcej  pośredników  nie 

ś

wiadczy  o  zachowaniu  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców. 

Zatem  ubieganie  się  o  zamówienie  nawet  przez  kilku  dystrybutorów  ale  tego  samego 

producenta, nie może być uznawane za realną konkurencję.  

Wniósł  o  nakazanie  zamawiającemu  zmiany  siwz  przez  dopuszczenie  jako  równoważnego 

rozwiązania  współczesnego  posiadającego  znacznie  lepsze  cechy  funkcjonalne  i 


oderwanego  od  rozwiązania  konkretnego  producenta  czy  typu  urządzenia.  Wskazał,  że 

dopuszczone urządzenie jako równoważne powinno spełniać następujące wymagania: 

Wymagania  dla  systemu  i  urządzeń  oferowanych  z  kamerami  z  poz.  1÷62  zestawienia  z 

załącznika nr 2 do SIWZ  

1.  Urządzenie  kontrolno-sterujące systemu  służące  do kierowania  sygnałów  wideo  z  kamer 

na systemy stanowisk obserwacyjnych oraz dystrybuujące sygnały sterowania oraz  

Wymagania  dla  systemu  i  urządzeń  oferowanych  z  kamerami  z  poz.  63÷77  zestawienia  z 

załącznika nr 2 do SIWZ 

1.  Urządzenie  i/lub  oprogramowanie  kontrolno-sterujące  systemu  służące  do  odbierania 

sygnałów  wideo  i  sterowania  z  kamer  oraz  ich  dystrybucji  –  stanowisko  operatora  systemu 

monitoringu 

Parametry dla systemu IP (kamery od 1 do 77):  

Przełączniki  sieciowe  i  elementy  systemu  zarządzania  monitoringiem  oparte  o  protokół 

TCP/IP, o poniższych wymaganiach:  

a) Przełączniki sieciowe 

• 

Przełącznik  wyposażony  w  minimum  24  porty  RJ-45  10/100/1000Base-T  oraz 

minimum 4 porty SFP 100/1000Base-X, łącznie 28 portów logicznych. 

• 

Nieblokowalna architektura o wydajności przełączanie nie mniejszej niż 56Gbps. 

• 

Urządzenie musi mieć możliwość montażu w stelażu 19”, a jego wysokość nie może 

być większa niż 1U. 

• 

Obsługa sieci wirtualnych VLAN według IEEE 802.1q 

• 

Obsługa ramek Jumbo o rozmiarze minimum 9000 bajtów 

• 

Obsługa Link Aggregation IEEE 802.3ad wraz z LACP 

• 

Obsługa min. 8000 adresów MAC. 

• 

Obsługa IGMP Snooping 

• 

Obsługa protokołu NTP 

• 

Urządzenie  musi  wspierać  następujące  mechanizmy;  związane  zapewnieniem 

bezpieczeństwa sieci: 

- Dostęp do interfejsu zarządzającego urząd przez bezpieczne szyfrowane  

- protokoły takie jak SSH łub https. Jeżeli urządzenie obsługuje protokoły telnet lub http, 

-  Autoryzacja użytkowników w oparciu o IEEE 802 

• 

Urządzenie  musi  wspierać  następujące  mechanizmy  związane  z  zapewnieniem 

jakości usług w sieci: 

- Implementacja co najmniej 6 kolejek sprzętowych dla  ruchu wyjściowego na każdym porcie 

dla obsługi ruchu o różnej klasie obsługi 


- możliwość definiowania min. 8 niezależnych harmonogramów zapisu i/lub obsługi zdarzeń 

alarmowych 

-  posiadanie  funkcji  listy  zdarzeń  systemowych  obejmujących  m.in.  informacje  o  zaniku 

sygnału  wizyjnego,  braku  wolnego  miejsca  na  dysku,  informacji  o  dużym  ruchu  sieciowym, 

nieudanym logowaniu. 

- możliwość powiązania zdarzeń alarmowych z instrukcji obsługi dla operatora systemu,  

- funkcje powiadamiania o zdarzeniach alarmowych poprzez SMS i e-mail,  

• 

Współpraca z mechanizmami inteligentnej analizy zawartości obrazu na kamerach, 

• 

Możliwośc  powiązania  z  korporacyjnymi  systemami  zarządzania  użytkownikami 

(obsługa domenowa LDAP/Active Directory) 

-  logowanie  z  m.in.  podwójną  autoryzacją  –  przyznawanie  specjalnych  przywilejów  i 

priorytetów przy logowaniu do systemu przez dwóch użytkowników jednocześnie 

-  możliwość  definowania  specjalnych  skryptów  poleceń,  z  wykorzystaniem  standardowych 

języków programowania np. C# lub VisualBasic 

-  możliwość  definiowania  uprawnień  dla  grup  użytkowników  w  zakresie  m.in.  przydzielania 

poszczególnym  grupom  użytkowników  uprawnień  do  obsługi  poszczególnych  kamer  w 

zakresie  bieżącego  dostępu  do  obrazu  bieżącego,  odtwarzania  obrazu  lub  dzwięku, 

wyświetlania  metadanych  lub  sterowania  kamerą  obrotową,  usuwania,  eksportowania  i 

wydruku  obrazu,  dostępu  do  archiwum  i  ochrony  przed  eksportowaniem  i  usuwaniem 

materiału archiwalnego,  

-  współpraca  z  systemem  zarządzania  zapisem  sterującym  przydziałem  przestrzeni  zapisu 

dla  każdej  z  kamer  systemu  i  sterującym  równomiernym  obciążeniem  macierzy  ISCI  i 

rejestratorów przez kamery,  

-  system  powinien  zapewniać  archiwizację  dostępu  do  przejmowania  kontroli  nad  kamerą 

względem grup użytkowniików (priorytety obsługi),  

- system powinien być wyposażony w interfejs w języku polskim 

Kamery szybkoobrotowe 

Parametry  złączy  video  dla  kamery  szybkoobrotowej  IP  o  rozdzielczości  FullHD  (kamery  1 

do 11) – kamera z wbudowanym koderem IP H.264 wraz ze złączem elektrycznym RJ-45 

Parametry obrazu dla kamery szybkoobrotowej IP o rozdzielczości Full HD (kamery 1 do 77): 

- efektywna rozdzielczość min. 1920x1100,  

- rozdzielczość 1920x1080, możliwość ustawienia 1280x720,  

- czułość kamery: tryb kolorowy (0,05 lx, z włączoną spowolnioną migawką, 30 IRE),  

-  ulepszenie  obrazu:  funkcja  poprawy  parametru  sygnału  do  szumu  do  min.  75  dB,  celem 

uzyskania czystych obrazów w środowisku o dużym kontraście, 

- zakres regulacji ogniskowej:30x zoom optyczny, 10x zoom cyfrowy 


Parametry  sterowania  i  obserwacji  dla  kamery  szybkoobrotowej  o  rozdzielczości  FullHD 

(kamery od 1do 77) 

- zakres obrotu w poziomie 0 º - 360 º, w pionie 0 º-90 º 

- prędkość obrotu kamery: do 300 º/s w poziomie, do 120 º/s w pionie 

- dokładność odtwarzania prepozcji: 0,2 º 

- prędkość ustawienia pozycji z pamięci (presetu): 300 º/s 

- liczba stref prywatności: 20 

Parametry funkcjonalne  dla  kamery  szybkoobrotowej  o  rozdzielczości  FullHD  (kamery  od  1 

do 77): 

- programowanie ruchu: 2 typy tras: rejestrowana, trasa po prepozycjach,  

- analiza zawartości obrazu realizowana na procesorze kamery: min 2 strefy detekcji ruchu, 

Parametry funkcjonalne  dla  kamery  szybkoobrotowej  o  rozdzielczości  FullHD  (kamery  od  1 

do 77): 

- fokus automatyczny z możliwością regulacji ręcznej,  

-  pozyskiwanie  użytecznego  obrazu:  funkcja  przeciwmgłowa  umożliwiająca  pozyskanie 

użytecznego obrazu podczas gęstej mgły,  

-  kontrola  szerokości  pasma:  funkcja  inteligentnej  dynamicznej  redukcji  szumów 

optymalizującej i redukującej przepływność strumienia wizyjnego, 

-  ulepszenie  obrazu:  funkcja  poprawy  parametru  sygnału  do  szumu  do  min.  75  dB,  celem 

uzyskania czystych obrazów w środowisku o dużym kontraście,  

- orientacja obrazu: funkcja automatycznej orientacji obrazu oraz redukcji szybkości ruchów 

kamery w kierunku obiektu celem zapewnienia stabilizacji obrazu. 

Parametry zabezpieczeń dla kamery szybkoobrotowej o rozdzielczości FullHD (kamery od 1 

do 77): 

-  obsługa  protokołów  sieciowych  PCP/IP,  UDP,  RTP,  RTSP,  http,  HTTPS,  SSL,  ISMP, 

ICMPv6,  FTP,  Telnet,  SNTP,  SNMP,  802.1x,  DiffServ  (QoS),  ISCSI,  uwierzytelniane 

szyfrowane,  

- autoryzacja: 3 poziomy dostępu do kamery,  

- bezpieczeństwo: niezależne szyfrowania AES z 256-bitowym kluczem wraz z możliwością 

szyfrowania  na  poziomie  sprzętowym  tj.  fabrycznie  zabudowany  moduł  TPM  (Trusted 

Platform Module),  

- zarządzanie i kontrola archiwizacji: zapis bezpośrednio na macierz ISCSI (protokół Direct-

to-ISCSI), kontrola zapisu poprzez serwer zaządzania zapisem 

- zasilanie: redundancja zasilania.  

Interfejsy i protokoły dla obsługi kamery szybkoobrotowej o rozdzielczości FullHD (kamery od 

1 do 77): 


- wejścia alarmowe min 2 wejścia,  

- wyjścia przekaźnikowe: min 1 wyjście,  

- interfejs sygnałów sterujących: poprzez sieć IP 

- protokół komunikacji: dostosowane do systemu zarządzania monitoringiem, 

-  obsługa  protokołów  sieciowych:  PCP/IP,  UDP,  RTP,  RTSP,  http,  HTTPS,  SSL,  ISMP, 

ICMPv6,  FTP,  Telnet,  SNTP,  SNMP,  802.1x,  DiffServ  (QoS),  ISCSI,  uwierzytelniane 

szyfrowanie.  

Parametry środowiskowe dla kamery szybkoobrotowej o rozdzielczości FullHD (kamery od 1 

do 77): 

 - stopień szczelności: norma IP66,  

- klasa odporności: norma IK10,  

- zasilanie: redundancja zasilania,  

- zakres pracy środowiskowej: praca w temperaturze - 40º C do 50º C.  

Parametry dla systemu IP (kamery od 1 do 77): 

- wykorzystanie urządzeń transmisji bezprzewodowej i/lub przełączników sieciowych 

a) urządzenia transmisji bezprzewodowej: 

- praca w pasmach nielicencjonowanych 2,4 GHz, 5GHz lub w pasmach licencjonowanych,  

- wsparcie dla zróżnicowanej szerokości kanałów: 10, 20 i 40 MHz,  

- technologia dostępu do sieci radiowej oparta o rozwiązanie TDD lub równoważne, inne niż 

WiFi,  

- stacja bazowa złożona z sektorów 60º do 120º,  

-  system  powinien  zapewniać  przepustowość  pojedynczego  terminala  radiowego  na 

poziomie 10 Mb/s 

 - priorytowanie ruchu QoS,  

- urządzenia wyposażone w analizatory widma,  

- wbudowane zabezpieczenia przed wyładowaniem atmosferycznym,  

- stopień szczelności: norma IP66,  

- temp. pracy od - 40º do 50º C,  

b) przełączniki sieciowe 

- przełącznik wyposażony w minimum 24 porty RJ-45 10/100/1000Base – T oraz w minimum 

4 porty SFP 100/1000Base-X, łącznie 28 portów logicznych 

- nieblokowalna aruchitektura o wydajności połączenia nie mniejszej niż 56 Gbps 

-  urządzenie  musi  mieć  możliwość  montażu  w  stelażu  19”,  a  jego  wysokość  nie  może  być 

większa niż 1U,  

 - obsługa wirtualnych VLAN według IEEE.802.1q,  

- obsługa ramek JUMBO o rozmiarze minimum 9000 bajtów,  

- obsługa minimum 8000 adresów MAC,  


- obsługa IGMP Snooping, 

 - obsługa protokołu NTP,  

-  urządzenie  musi  wspierać  następujące  mechanizmy  związane  z  zapewnieniem 

bezpieczeństwa sieci: 

a) dostęp do interfejsu zarządzającego urządzenia tylko przez bezpieczne szyfrowane 

b) protokoły takie jak SSH lub https. Jeżeli urządzenie obsługuje protokoły telnet lub http 

c) autoryzacja użytkowników w oparciu o IEEE802. 

-  urządzenie  musi  wspierać  następujące  mechanizmy  związane  z  zapewnieniem  jakości 

usług w sieci: 

a)  implementacja  co  najmniej  6  kolejek  sprzętowych  dla  ruchu  wyjściowego  na  każdym 

porcie dla obsługi ruchu o różnej klasie obsługi,  

b)  możliwość  obsługi  jednej  z  wyżej  wspomnianych  kolejek  z  bezwzględnym  priorytetem  w 

stosunku do innych 

-  urządzenie  musi  mieć  możliwość  konfiguracji  list  ACL  i  usług  QoS  zarówno  dla  Ipv4  jak  i 

IPv6 

- wsparcie dla protokołów IEEE 802.1w Rapid Spanning Tree oraz  802.1s Multiple Spanning 

Tree lub równoważnych. 

Stanowiska operatorskie do systemu IP (kamery od 1 do 77): 

a)  funkcjonalność: 

–  możliwość  definiowania  dowolnego  formatowania  monitora  przez  tworzenie 

dowolnych  układów  okien  do  wyświetlania  obrazów  z  kamer,  wyświetlania  map  i 

monitorów obsługi zdarzeń alarmowych,  

-  pojedyncze  stanowisko  operatorskie  powinno  być  złożone  ze  stanowiska 

operatorskiego wyposażonego w min. 3 monitory i klawiaturę sterującą (manipulator) 

b) stacja operatorska:  

- procesor: min. 7600 pkt w klasyfikacji Passmark CPU Mark,  

- pamięć RAM: min 8 GB RAM,  

- karta graficzna: min. 2 GB RAM na szynie 64 bit, z obsługą 3 monitorów w rozdzielczości 

1920x1080,  

- dysk twardy: min. 500 GB,  

- napędy: wyposażona w nagrywarkę płyt DVD-R, DVD-RW,  

-  oprogramowanie:  zainstalowane  oprogramowanie  klienckie  pod  kontrolą  oprogramowania 

zarządzającego systemem monitoringu,  

c) monitor: 

- typ: Monitor LCD o przekątnej ekranu min. 27”,  

- rozdzielczość: min. 1920x1080 pikseli,  


- kontrast statyczny: min. 1000:1,  

- jasność: 250 cd/m

- kąty widzenia: 178 (poziomo) i 178 (pionowo) – CR 10:1,  

- czas reakcji: min. 2 cyfrowe wejścia Display Port lub HDMI 

- audio: wbudowane 2 głośniki,  

d) klawiatura sterująca: 

-  możliwość  przełączania  kamery  na  dowolny  monitor  fizyczny  i  na  dowolne  okienko  na 

monitorze fizycznym,  

- kierowanie ruchem kamery za pomocą joysticka,  

- wykonywanie zbliżeń i oddaleń z klawiatury,  

- możliwość uruchamiania zdefiniowanych funcji kamer oraz skryptów zdarzeń,  

-  możliwość  zmiany  ustawień  układów  okien  do  wyświetlania  obrazów  z  kamer  na 

monitorach.  

System  archiwizacji  dla  systemu  IP  (kamery  1  do  77)  wraz  z  kontrolą  zarządzania 

archiwizacją: 

 -  zarządzanie  przez  system  sterowania  blokami  zapisów  i  przydziałem  ich  dla  każdej  z 

kamer z możliwością sterowania obciążenia nośnikami zapisów,  

- maszyna serwerowa IP z oprogramowaniem do kontroli zarządzania systemem monitoringu 

i  archiwizacji  z  mozliwością  rozbudowy  do  min.  1000  kamer  sieciowych  i  10  stacji 

operatorskich,  

-  zapis  strumieni  wideo  z  kamer  bezpośrednio  na  macierzach  ISCSI  lub  przestrzeniach 

dyskowych skonfigurowanych jako target ISCSI dla strumieni z kamer,  

-  możliwość  tworzenia  logicznych  podsystemów  rejestracji  obsługujących  od  jednej  do 

czterech macierzy,  

- wbudowane sprzętowe urządzenie do transkodowania sygnałów wizyjnych pozwalające na 

możliwość  wyświetlania  wysokiej  jakości  obrazów  wideo  UHD  nawet  za  pośrednictwem 

połączeń o niskiej lub ograniczonej przepustowości,  

-  możliwość  konfiguracji  nadmiarowej  i  redundantnej  w  ramach  podsystemów,  dla 

zapewnienia utrzymania zapisu w momencie awarii pojedynczych macierzy,  

-  możliwość  definiowania  parametrów  trybu  zapisu:  tj.  ręczny,  zgodny  z  harmonogramem, 

inicjowany zdarzeniem alarmowym,  

- możliwość archiwizowania wraz z obrazem dźwięków audio (z wejść liniowych kamer) oraz 

metadanych do inteligentnego przeszukiwania materiału,  

-  możliwość  przeszukiwania  materiału  archiwalnego  po  paramerach  czasu,  zdarzeń 

alarmowych oraz funkcji inteligentnej analizy zawartości obrazu,  

-  wsparcie  dla  automatycznego  wypełniania  przerw  materiału  archiwalnego  z  lokalnych 

nośników pamięci kamer w przypadku wystąpienia awarii sieci transmisyjnej,  


- procesor serwerowy osiągający min. 9500 pkt w klasyfikacji Passmark CPU Mark,  

- pamięć RAM min. 8 GB,  

- napęd optyczny DVD-RW 

- min. 3 porty USB 

 -  min.  2  interfejsy  GbE  oraz  jeden  port  do  zdalnego  zarządzania  i  monitorowania 

urządzenia,  

- system operacyjny działający na dyskach SSD w konfiguracji min. RAID1,  

- urządzenie wyposażone w min. 8 dysków SATA 4TB 7200 RPM, dyski dedykowane przez 

producenta do rozwiązań serwerowych,  

- urządzenie archiwizujące musi posiadać możliwość wymiany dysków „na gorąco”,  

- urządzenie archiwizujące musi być wyposażone w min. 2 interfejsy 10/100/1000Base-T,  

-urządzenie archiwizujące musi posiadać możliwośc obsługi strumieni IP o szerokości pasma 

min. 550 Mb/s do zapisu,  

-  urządzenie  archiwizujące  musi  posiadać  możliwość  konfiguracji  poziomów  zabezpieczeń 

RAID-S, RAID-5+ HOT SPARE, RAID-6,  

- urządzenie musi obsługiwać rozdzielczość rejestracji min. 2 megapiksele,  

- nagrania powinny być zabezpieczone znakiem wodnym,  

- urządzenie archiwizujące musi posiadać min. 2 redundantne zasilacze,  

- urządzenie archiwizujące musi posiadać możliwość wykrywania awarii dysków,  

- urządzenie archiwizujące musi posiadać możliwość montażu w szafie RACK 19”, wysokość 

max 2U 

 -  urządzenie  archiwizujące  musi  posiadać  możliwość  zapisu  obrazu  wideo  o  kompresji 

H.264.  

Odwołujący podniósł, że w § 9 ust. 1 i 2 wzoru umowy zamawiający zacytował art. 145 ust. 1 

i  2  ustawy.  Odwołujący  uważa,  że  specyfika  zamówienia  powoduje,  iż  wykonawca  w  ten 

sposób został obarczony pełnym ryzykiem poczynienia znacznych nakładów inwestycyjnych 

na  zaprojektowanie  i  wybudowanie  systemu  monitoringu  podczas,  gdy  zamawiający 

zastrzegł  sobie  prawo  do  odstąpienia  od  umowy  w  bliżej  nie  zdefiniowanym  momencie.  W 

skrajnym przypadku może się zatem okazać, że zamawiający odstąpi od umowy najmu już w 

pierwszym  miesiącu,  a  wykonawca  będzie  właścicielem  systemu  monitoringu  wizyjnego 

miasta  Płocka,  który  nie  jest  mu  do  niczego  potrzebny.  Nie  znajdzie  on  także  zapewne 

ż

adnego innego potencjalnego wynajmującego ze względu na jego specyfikę i obowiązujące 

przepisy. Co więcej, w tej sytuacji nawet demontując sprzęt i tak będzie mógł odzyskać tylko 

nieznaczną  część  pieniędzy.  W  związku  z  powyższym  takie  kształtowanie  umowy, 

odwołujący  uważa  za  niezgodne  z  art.  353  kodeksu  cywilnego  w  związku  z  art.14  ustawy. 

Wniósł  o  usunięcie  tego  zapisu  z  umowy  lub  wprowadzenie  zapisów  rekompensujące 

nakłady inwestycyjne na zaprojektowanie, wybudowanie i uruchomienie systemu. 


VI. 

Odwołujący wskazał także, iż na stronie 4 OPZ zamawiający zawarł wymóg: 

sposób przesyłu wizji od urządzeń punktów kamerowych do centrum zarządzania systemem 

musi gwarantować jakość obrazu z kamer nie gorszą niż podana w Zestawieniu Parametrów 

Technicznych  oraz  nie  gorszą  niż  aktualnie  eksploatowanych  urządzeń  w  subiektywnej 

ocenie  najemcy  lub  jego  upoważnionych  przedstawicieli;  transmisja  sygnałów  z  kamer 

systemu  powinna  być  realizowana  bez  dodatkowej  kompresji  sygnału  wizyjnego,  tzn. 

wymagana jest transmisja pełnego pasma danych generowanego przez kamer”. 

Odwołujący  uważa,  że  postanowienie  mówiące  o  subiektywnej  ocenie  najemcy  lub  jego 

upoważnionych przedstawicieli stwarza pełną dowolność w zakresie oceny jakości co naraża 

wykonawcę na brak możliwości oddania systemu do użytku. Tego typu zapisy są,  zdaniem 

odwołującego, niezgodne z art.7 ust. 1 ustawy, gdyż subiektywna ocena najemcy może być 

różna w zależności od wykonawcy. Ponadto zapis taki nie mieści się ramach sposobu opisu 

przedmiotu  zamówienia  określonego  w  art.  30  ustawy.  Ponadto  zamawiający  w  żaden 

sposób nie zdefiniował co będzie przedmiotem tej „subiektywnej oceny”. Tymczasem jakość 

systemu  monitoringu  wizyjnego  jest  możliwa  do  określenia  poprzez  zastosowanie 

mierzalnych parametrów technicznych odnoszących się do rozdzielczości, ostrości, długości 

zapisu i wielu innych. Odwołujący wniósł o usunięcie tego zapisu. 

W  dniu  11  marca  2016r.  zamawiający  wezwał  wykonawców  do  przystąpienia  do 

postępowania odwoławczego przekazując kopię odwołania.  

Do postępowania odwoławczego nikt nie przystąpił.  

W dniu 17 marca 2016r. zamawiający  złożył odpowiedź na odwołanie,  w której oświadczył, 

ż

e  uznaje  w  całości  zasadność  zarzutów  postawionych  w  odwołaniu.  Jednocześnie 

zamawiający poinformował, że dokona modyfikacji treści siwz oraz ogłoszenia o zamówieniu 

dotyczących  przedmiotowego  postępowania  z  uwzględnieniem  zarzutów  stawianych  przez 

odwołującego. Wniósł o umorzenie postępowania w sprawie.  

Izba zważyła, co następuje: 

Izba  nie  dopatrzyła  się  zaistnienia  przesłanek  określonych  w  art.  189  ust.  2  ustawy,  które 

skutkowałyby odrzuceniem odwołania.  

Izba ustaliła, że odwołujący wykazał interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia oraz 

możliwość poniesienia przez niego szkody spełniając przesłanki wynikające z art. 179 ust. 1 

ustawy. 

Zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy, w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości 

zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu,  Izba  może  umorzyć  postępowanie  na  posiedzeniu 

niejawnym, pod warunkiem, że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie 


przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim wypadku zamawiający wykonuje, powtarza 

lub  unieważnia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  zgodnie  z  żądaniem 

zawartym w odwołaniu. Jak ustalono wyżej, w prowadzonym postępowaniu odwoławczym po 

stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca.  

Krajowa  Izba  Odwoławcza  stwierdziła,  że  zachodzą  przesłanki  do  wydania  postanowienia 

o umorzeniu postępowania odwoławczego. 

Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła 

okoliczność, iż uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem posiedzenia, zatem 

koszty  te  znoszą  się  wzajemnie  z  mocy  przepisu  art.  186  ust.  6  pkt  1  ustawy  Prawo 

zamówień  publicznych,  orzekając  w  tym  zakresie  o  konieczności  zwrotu  kwoty  wpisu 

uiszczonego przez odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych, stosownie do 

§  5  ust.  1  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  roku  w 

sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  

w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). 

Przewodniczący:      ……………