KIO 370/16 Sygn. akt: KIO 370/16 POSTANOWIENIE dnia 24 marca 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO  370/16 

POSTANOWIENIE 

z dnia 24 marca 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Renata Tubisz 

Członkowie:              Przemysław Dzierzędzki   

                                  Andrzej Niwicki  

Protokolant:              Agata Dziuban         

po rozpoznaniu w Warszawie na posiedzeniu udziałem stron oraz uczestników postępowania 

odwoławczego  w  dniu  24  marca  2016  r.  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej w dniu 14 marca  2016r. 

przez odwołującego

Konsorcjum firm:  

1.  FAMUR  FAMAK  S.A.  z  siedzibą  w  Kluczborku  ul.  Fabryczna  5;  46-  200  Kluczbork  

(Lider Konsorcjum)  

2.   RAFAKO  S.A.  z  siedzibą  w  Raciborzu  ul.  Łąkowa  33;  47-400  Racibórz  (Członek 

Konsorcjum)  

postępowaniu  prowadzonym 

przez  zamawiającego:  TAURON  WYTWARZANIE  Spółka 

Akcyjna ul. Promienna 51; 43-603 Jaworzno 

przy udziale: 

A.  wykonawcy 

CONTROL PROCESS S.A., ul. Obrońców Modlina 16, 30-733 Kraków 

zgłaszającego 

przystąpienie 

do 

postępowania 

odwoławczego 

po 

stronie 

zamawiającego,  

B.  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia 

Konsorcjum: 

ERBUD  INDUSTRY-  ERBUD  Sp.  z  o.o.  z  s.  w  Toruniu  (Lider  Konsorcjum), 

ERBUD  S.A.    z  s.  w  Warszawie  (Członek  Konsorcjum),  na  adres  Lidera  ul. 


Wapienna  10,  87-100  Toruń  zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego   

C.  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia

  Konsorcjum: 

Warbud S.A. z s. w Warszawie (Lider Konsorcjum), Transsystem Sp. z o.o. z s. 

w Łańcucie (Członek Konsorcjum), Financing& Manufacturing & Know-How Sp. 

z  o.o.  z  s.  Kluczborku,  na  adres  Lidera  ul.  Domaniewska  32,  02-672  Warszawa 

zgłaszających 

przystąpienie 

do 

postępowania 

odwoławczego 

po 

stronie 

zamawiającego,  

postanawia: 

1. odrzucić odwołanie  

2. kosztami  postępowania  obciąża 

Konsorcjum  firm:  1.FAMUR  FAMAK  S.A.  z  siedzibą  w 

Kluczborku  ul.  Fabryczna  5;  46  -  200  Kluczbork    (Lider  Konsorcjum)  2.  RAFAKO  S.A.  z 

siedzibą w Raciborzu ul. Łąkowa 33; 47-400 Racibórz (Członek Konsorcjum)

 i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20.000 

zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

Konsorcjum 

firm:  1.FAMUR  FAMAK  S.A.  z  siedzibą  w  Kluczborku  ul.  Fabryczna  5;  46  -  200 

Kluczbork  (Lider Konsorcjum) 2. RAFAKO S.A. z siedzibą w Raciborzu ul. Łąkowa 

33; 47-400 Racibórz (Członek Konsorcjum)

 tytułem wpisu od odwołania, 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  2164.)  na  niniejsze  postanowienie  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach

Przewodniczący:      …………… 

członkowie   

…………… 

…………… 


Uzasadnienie 

Niniejsze  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  prowadzi  spółka  Tauron 

Wytwarzanie  Spółka  Akcyjna,  ul.  Lwowska  23,  40  -  389  Katowice  a  aktualnie  po  zmianie 

siedziby  spółki  pod  adresem  ul.  Promienna  51;  43-603  Jaworzno,  zwana  dalej 

„zamawiającym”. 

Natomiast  odwołanie  złożyło  Konsorcjum  wykonawców  składające  się  z  następujących 

podmiotów:  1.FAMUR  FAMAK  S.A.  z  siedzibą  w  Kluczborku,  ul.  Fabryczna  5,  46  -  200 

Kluczbork - Lider konsorcjum; 2.RAFAKO S.A. z siedzibą w Raciborzu, ul. Łąkowa 33, 47 - 

400  Racibórz  -  Członek  konsorcjum;  reprezentowane  przez  lidera  konsorcjum  -  Famur 

Famak  S.A.  z  siedzibą  w  Kluczborku,  ul.  Fabryczna  5,  46  -  200  Kluczbork  zwany  dalej  

„odwołującym”.  

Postępowanie  prowadzone  jest  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  przedmiocie 

zamówienia  sektorowego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  ,,Zaprojektowanie, 

montaż, uruchomienie, wykonanie ruchu próbnego oraz przekazanie do eksploatacji II części 

układu  nawęglania  zewnętrznego  dla  potrzeb  nowego  bloku  energetycznego  na  parametry 

nadkrytyczne o mocy 910 MW w Tauron Wytwarzanie S.A. Oddział Elektrownia Jaworzno III 

w Jaworznie - nr referencyjny zamówienia 2015/TW-EO1 /TW-EO1 /02525/L. 

W  toku  postępowania  odwoławczego  bezspornie  jako  datę  powzięcia  wiadomości  o 

okolicznościach  stanowiących  podstawę  odwołania  ustalono  na  dzień  3  marca  2016  r,  — 

data  otrzymania  od  zamawiającego  drogą  faksową  zawiadomienia  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej. 

W oparciu o art. 180 ust. 1 w związku z art. 179 ust. 1 oraz w związku z art. 182 ust. 1 pkt 1) 

ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  (j.  t.  Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  2164  z  późn.  zm.)  Prawo 

zamówień  publicznych,  zwanej  dalej  jako  „ustawą  Pzp”  datę  końcową  na  wniesienie 

odwołania ustala sie na dzień 14 marca 2016 roku (poniedziałek). 

Odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało wniesione w dniu 14 marca 2016 

roku a do zamawiającego również w dniu 14.03.2016 roku na spółkę i adres Tauron Obsługa 

Klienta Sp. z o.o. Kancelaria ul. Lwowska 23; 40- 389 Katowice.  

Na  marginesie  sprawy  nadmienia  się,  że  odwołanie  wniesiono  wobec  następujących 

czynności i zaniechań zamawiającego w prowadzonym postępowaniu:  

1. czynność wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o 

udzielenie  zamówienia:  Warbud  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie,  Transsystem  Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą  w  Woli  Dalszej  367,  37-100  Łańcut,  Financing&Manufacturing&Know  -  How  Sp.  z 

o.o. z siedzibą w Kraskowie 80, 46-200 Kluczbork zwanych dalej ”Konsorcjum Warbud”, 


2.czynność badania i oceny ofert, 

3. czynność zaniechania odrzucenia następujących ofert: 

a.  oferty  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  ”Konsorcjum 

Warbud” jako niezgodnej z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ), 

b.  oferty  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  Erbud  Industry 

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Toruniu  oraz  Erbud  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  zwanych  dalej 

„Konsorcjum Erbud” jako niezgodnej z treścią  SIWZ, 

c.  oferty  wykonawcy  Control  Process  S.A.  z  siedzibą  w  Krakowie  zwanego  dalej  „Control 

Process”  jako niezgodnej z treścią SIWZ, 

4.czynność zaniechania wykluczenia z postępowania następujących wykonawców: 

a. wykonawców Konsorcjum Warbud, 

b. wykonawców Konsorcjum Erbud, 

c. wykonawcy Control Process. 

Wskazanym  czynnościom  i  zaniechaniom  zamawiającego,  zarzucono  naruszenie 

następujących przepisów ustawy PZP: 

1.  art. 82 ust. 3 ustawy PZP w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2) w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 1) ustawy 

Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawców  Konsorcjum  Warbud  pomimo 

sprzeczności treści tej oferty postanowieniami SIWZ oraz z ustawą tj.: 

1.  pkt  1  Formularza  oferty,  pkt  2  Formularza  Oferty,  pkt  14  Formularza  Oferty,  pkt  17.3.2. 

Części  A  SIWZ,  pkt  4.1.  i  4.2.  Części  A  SIWZ,  Części  C  oraz  Części  B  SIWZ  poprzez  nie 

zaoferowanie  całego  zakresu  Przedmiotu  zamówienia/Przedmiotu  umowy  wymaganego 

przez Zamawiającego, 

2.  załącznik  nr  17  do  Umowy  (Część  C.2.  SIWZ)  poprzez  nie  podanie  nazw  firm 

pozwalających  w  sposób  jednoznaczny  zidentyfikować  podwykonawcę,  którym  zamierza 

powierzyć realizację Przedmiotu Zamówienia/Umowy 

3.pkt  9.1.1.  części  B.2.  SIWZ  oraz  pkt  1.2.1.4.  części  B.3.  SIWZ  poprzez  zaoferowanie 

Przedmiotu  Zamówienia/Przedmiotu  Umowy,  który  nie  spełnia  wymagania  postawionego 

przez Zamawiającego co do zastosowania „urządzeń sprawdzonych eksploatacyjnie”, 

4.załącznik nr 3 do Umowy (Część C.2. SIWZ), załącznik nr 4 do Umowy (Część C.2. SIWZ) 

oraz pkt 5 Części A do SIWZ oraz pkt 1.8. Części B.l. SIWZ oraz pkt 6.5.3.4. załącznika nr 

14 do SIWZ (Część C.2.) poprzez: 

-wskazanie  w  pkt  32,  33  Harmonogramu  Rzeczowo  -  Finansowego  (str.  151  oferty)  Daty 

zakończenia  wskazanych  Etapów  Realizacji  na  dzień  przypadający  po  ostatecznym  dniu 

realizacji Przedmiotu Zamówienia/Umowy wskazanym w pkt 5 części A SIWZ oraz w pkt 1.8. 

Części B.l. SIWZ, 


-wskazanie w pkt 38 Harmonogramu Rzeczowo - Finansowego (str. 151 oferty) oraz pkt 21 

Ramowego  Harmonogramu  Realizacji  Umowy  (str.  153-154  Umowy)  daty  Wykonania  i 

przekazania Dokumentacji Powykonawczej niezgodnie z wymogami SIWZ w tym zakresie tj. 

z załącznikiem nr 3 do Umowy (Część C.2. SIWZ), 

-  wskazania  w  pkt  6,  21,  22,  23,  24,  25,  26,  27,  30,  31,  32,  33  harmonogramu  Daty 

zakończenia  Etapów  Realizacji  przypadające  na  dzień  po  26  dniu  danego  miesiąca  wbrew 

wytycznym zawartym w załączniku nr 3 do Umowy (część C.2. SIWZ), 

-  wskazanie  w  pkt  30  Harmonogramu  Rzeczowo  -  Finansowego  (str.  151  oferty)  daty 

zakończenia ruchu regulacyjnego układu nawęglania w sposób sprzeczny z postanowieniami 

pkt  1.8.  części  BI  SIWZ,  -  wskazanie  w  pkt  53, 57,  58,  59,  60  załącznika  nr  4  do  umowy  - 

Ramowy Harmonogram Realizacji Umowy (str. 153-154 oferty) czasu trwania, rozpoczęcia i 

zakończenia poszczególnych etapów w sposób sprzeczny z postanowieniami pkt 1.8. części 

BI  SIWZ,  załącznika  nr  3,  załącznika  nr  4  oraz  pkt  6.5.3.4.  załącznika  nr  14  (Część 

C.2.SIWZ), 

-  zaniechanie  wskazania  w  Ramowym  Harmonogramie  Realizacji  Umowy  (str.  153-154 

oferty) pozycji z pkt 35, 36 i 37 z Harmonogramu Rzeczowo - Finansowego wbrew wyraźnym 

wymaganiom zawartym w wytycznych do Załącznika nr 3 i 4 do Umowy (Część C.2. SIWZ); 

- wskazanie w pkt 56 załącznika nr 4 do umowy Ramowy Harmonogram Realizacji Umowy 

(str. 153-154 oferty) czasu trwania, rozpoczęcia i zakończenia „Gotowości do podania węgla 

z  II  części  Układu  Nawęglania)  w  sposób  sprzeczny  z  postanowieniami  pkt  1.8.  części  B.l. 

SIWZ. 

5. w zakresie załącznika nr 11 pkt 1.1. do Umowy stanowiącej część C.2. SIWZ w zakresie 

Części  B.2.  SIWZ  (str.  87)  poprzez  wskazanie  w  pkt  6  Harmonogramu  Rzeczowo  - 

Finansowego  stanowiącego  załącznik  nr  3  do  Umowy  oraz  w  pkt  9  Ramowego 

Harmonogramu  Realizacji  Umowy  daty  30.07.2016  r.  tj.  daty  wykraczającej  poza  3-

miesięczny okres od dnia zawarcia umowy wymagany przez zamawiającego, 

6.w zakresie załącznika nr 3 do umowy stanowiącej część Cl SIWZ oraz pkt 3 załącznika do 

Części A SIWZ „Wzór formularza Oferta” oraz załącznik nr 1 do Umowy stanowiącej część Cl 

SIWZ,  poprzez  wskazanie  w  pkt  3  załącznika  do  części  A  SIWZ  ceny  za  usługi  netto  w 

wysokości  niższej  niż  wartość  Etapów  Realizacji  dotyczących  usług  wskazanych  w 

załączniku nr 3 do Umowy stanowiącej część C 1 SIWZ, 

7.w zakresie załącznika nr 3 do Umowy stanowiącej część Cl SIWZ oraz pkt 3 załącznika do 

części A SIWZ „Wzór formularza Oferta” oraz załącznik nr 1 do Umowy stanowiącej część Cl 

SIWZ,  poprzez  wskazanie  w  pkt  3  załącznika  do  części  A  SIWZ  ceny  za  dostawy  netto  w 

wysokości  niższej  niż  Wartość  Etapów  Realizacji  dotyczących  dostaw  wskazanych  w 

załączniku nr 3 do Umowy stanowiącej część C 1 SIWZ; 


i, w  zakresie pkt 9.1.6, części B.2. SIWZ poprzez  zaoferowanie urządzeń nie spełniających 

wymagań  określonych  w  pkt  9.1.6.  części  B.2.  SIWZ,  zwłaszcza  w  ustawie  o  dozorze 

technicznym 

II .art. 82 ust. 3 ustawy PZP w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2) w zw, z art. 89 ust. 1 pkt 1) ustawy 

PZP  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o 

udzielenie  zamówienia:  Konsorcjum  Erbud  pomimo  sprzeczności  treści  tej  oferty  z 

postanowieniami Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia tj.: 

a.pkt  9.1.1.  części  B2  SIWZ  oraz  pkt  1.2.1.4.  części  B3  SIWZ  poprzez  zaoferowanie 

Przedmiotu  Zamówienia/Przedmiotu  Umowy,  który  nie  spełnia  wymagania  postawionego 

przez Zamawiającego co do zastosowania „urządzeń sprawdzonych eksploatacyjnie”, 

b.załącznik  nr  3  do  umowy  (Część  C.2.  SIWZ)  poprzez  wskazanie  w  pkt  6  harmonogramu 

Daty  zakończenia  Etapu  Realizacji  przypadające  na  dzień  po  26  dniu  danego  miesiąca 

wbrew wytycznym zawartym w załączniku nr 3 do Umowy (część C.2. SIWZ),  

III art. 24 ust. 2 pkt 4) ustawy PZP w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 2) ustawy PZP w zw. z art. 24 

ust. 4 ustawy PZP poprzez zaniechanie wykluczenia z postępowania (a w rezultacie uznanie 

ofert za odrzucone): 

a. wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Konsorcjum Warbud 

b. wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Konsorcjum Erbud 

pomimo  nie spełnienia  przez  ww.  wykonawców  wskazanych  przez  zamawiającego  w  SIWZ 

warunków udziału w postępowaniu w zakresie posiadania wiedzy i doświadczenia. 

IV art. 24. ust. 2 pkt 3) ustawy PZP w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy PZP poprzez zaniechanie 

wykluczenia  z  postępowania  (a  w  rezultacie  uznanie  ofert  za  odrzucone)  wykonawców 

wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Erbud Industry Sp. zoo. z o.o. z siedzibą 

w Toruniu oraz Erbud S.A. z siedzibą w Warszawie pomimo złożenia przez tego wykonawcę 

nieprawdziwych  informacji  mających  lub  mogących  mieć  wpływ  na  wynik  prowadzonego 

postępowania w zakresie wykazu wykonanych przez wykonawcę zamówień. 

V. 

art.  24  ust.  2  pkt  4)  ustawy  PZP  w  zw.  z  art.  22.  Ust.  1  pkt  4)  ustawy  PZP  poprzez 

zaniechanie  wykluczenia  z  postępowania  (a  w  rezultacie  uznanie  oferty  za  odrzuconą) 

wykonawcy  Control  Process  S.A.  z  siedzibą  w  Krakowie  pomimo  nie  spełnienia  przez  ww. 

wykonawcę  wskazanych przez Zamawiającego w SIWZ warunków udziału  w postępowaniu 

w zakresie posiadania określonej sytuacji ekonomicznej i finansowej. 

VI. 

art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy PZP w zw. z art. 82 ust. 1 w zw. 

z  art.  84  ust.  1  ustawy  PZP  poprzez  uznanie  za  inną  omyłkę  polegającą  na  niezgodności 

oferty  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  Warbud  S.A.  z 

siedzibą  w  Warszawie,  Transsystem  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Woli  Dalszej  367,  37-100 

Łańcut, Financing&Manufacturing&Know - How Sp. z o.o. z siedzibą w Kraskowie 80, 46-200 


Kluczbork  z  SIWZ,  niepowodujące  istotnych  zmian  w  treści  oferty  i  dokonanie  poprawek  w 

ofercie ww. wykonawców w następującym zakresie: 

Załącznik  nr  3  do  Umowy  -  Harmonogram  Rzeczowo  -  Finansowy,  str.  151  oferty  - 

poz. 6, 38, 30 

Załącznik  nr  4  do  Umowy  -  Ramowy  Harmonogram  Realizacji  Umowy,  str.  153-154 

Umowy-poz. 9, 21, 53, 57, 58, 59, 60, 67, 68, 69. 

VII. 

art. 87 ust. 2 pkt 1 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy PZP w zw. z art. 82 ust. 1 w zw. 

z  art.  84  ust.  1  ustawy  PZP  poprzez  uznanie  za  oczywistą  omyłkę  pisarską  części  oferty 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Warbud 

S.A. z siedzibą w Warszawie, Transsystem Sp. z o.o. z siedzibą w Woli Dalszej 367, 37-100 

Łańcut, Financing&Manufacturing&Know - How Sp. z o.o. z siedzibą w Kraskowie 80, 46-200 

Kluczbork  z  SIWZ,  i  dokonanie  poprawek  w  ofercie  ww.  wykonawców  w  następującym 

zakresie: 

Załącznik  nr  3  do  Umowy  -  Harmonogram  Rzeczowo  -  Finansowy,  str.  151  oferty  - 

poz. 32, 33. 

VIII. 

art.  24  ust.  2  pkt  4)  ustawy  PZP  w  zw.  z  art.  22  ust.  1  pkt  1  ustawy  PZP  poprzez 

zaniechanie  wykluczenia  z  postępowania  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o 

udzielenie  zamówienia:  Warbud  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie,  Transsystem  Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą  w  Woli  Dalszej  367,  37-100  Łańcut,  Financing&Manufacturing&Know  -  How  Sp.  z 

o.o. z siedzibą w Kraskowie 80, 46-200 Kluczbork oraz wykonawców wspólnie ubiegających 

się o udzielenie zamówienia: Erbud Industry Sp. z o.o. z siedzibą w Toruniu oraz Erbud S.A. 

z  siedzibą  w  Warszawie  pomimo  nie  wykazania  spełnienia  warunków  udziału  w 

postępowaniu  w  zakresie  posiadania  określonych  uprawnień  (art.  22  ust.  1  pkt  1  ustawy 

PZP). 

W  powyżej  przedstawionym  zakresie  zostały  przedstawione  zarzuty  wobec  trzech 

wykonawców poprzedzających ofertę odwołującego.   

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła co następuje 

Izba ustaliła 

Zamawiający  złożył 

wniosek  o  odrzucenie  odwołania  jako  wniesionego  po  upływie 

ustawowego  terminu  wyznaczonego  na  doręczenie  kopii  odwołania  zamawiającemu. 

Przywołał  ustawowy  obowiązek  po  stronie  odwołującego  doręczenia  kopii  odwołania 

zamawiającemu w taki sposób aby mógł zapoznać się z jego treścią, przed upływem terminu 


do wniesienia odwołania. Wniosek zamawiającego wpłynął do Izby w formie elektronicznej w 

dniu 23 marca 2016 roku przed wyznaczonym na dzień 24 marca 2016 roku posiedzeniem 

Izby, w piśmie będącym odpowiedzią na odwołanie.  

Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przystąpiło trzech wykonawców 

to jest: 1) Konsorcjum ERBUD INDUSTRY- ERBUD w dniu 17 marca 2016 oku z wnioskiem 

o oddalenie odwołania; 2) Control Process S.A. w dniu 18 marca 2016 oku z zaznaczeniem 

wniesionego  we  własnym  zakresie  odwołania  co  do  wyboru  oferty  Konsorcjum  WARBUD 

S.A.  i  zaniechania  odrzucenia  (względnie  wykluczenia)  z  postępowania  wykonawców 

Konsorcjum  ERBUD;  3)  Konsorcjum WARBUD  w  dniu  18  marca  2016  roku  z  wnioskiem  o 

odrzucenie  odwołania  na  podstawie  art.189  ust.2  pkt  7  w  związku  z  art.180  ust.5  ustawy 

Pzp.  z  uwagi  na  nie  przekazanie  zamawiającemu  kopii  odwołania  w  ustawowym  terminie, 

ewentualnie jego oddalenie.     

W  dniu  23  marca  2016  roku  odwołujący  za  pośrednictwem  drogi  elektronicznej  pismem  do 

Izby  odniósł się do wniosku przystępującego Konsorcjum WARBUD o odrzucenie odwołania 

wnosząc  o  jego  nie  uwzględnienie.  Odwołujący  wskazał,  że  w  dniu  14  marca  2016  roku 

złożył do oficjalnego punktu podawczego TAURON Wytwarzanie S.A. papierową wersję kopii 

odwołania, który znajduje się pod dotychczasowym adresem TAURON Wytwarzanie S.A. ul. 

Lwowska  23;  40-389  Katowice.  Elektroniczna  kopia  odwołania  została  przekazana  w  dniu 

kolejnym  to  jest  15  marca  2016  roku.  Jednocześnie  odwołujący  wskazuje,  że  pisma 

kierowane  do  zamawiającego  przez  KIO  również  są  adresowane  na  ulicę  Lwowską  23  w 

Katowicach.  

Izba na posiedzeniu z udziałem stron i uczestników postępowania odwoławczego dokonała 

następujących ustaleń na podstawie wyjaśnień stron oraz złożonych dokumentów w sprawie.  

Zamawiający podtrzymał wniosek o odrzucenie odwołania na podstawie art. 189 ust 2 pkt 7 

ustawy Pzp z uwagi na niedoręczenie w ustawowym terminie kopii odwołania. Nadmienił, że 

po  otwarciu  postępowania  nastąpiła  zmiana  w  KRS  co  do  siedziby  spółki,  tj  z  Katowic  ul. 

Lwowska 23 na Jaworzno ul. Promienna 51. O tym fakcie zamawiający ogłosił w Dz.U. UE 

co  uczynił  12.11.2015  r.  oraz  na  stronie  internetowej  w  dniu  04.11.2015  r.  oraz  powiesił 

ogłoszenie  w  siedzibie  spółki  w  Jaworznie  z  tą  informacją  a  także  wysłano  pismo  do 

odwołującego w dniu 04.11.2015 r o zmianie siedziby. Zamawiający przywołał załączone do 

odpowiedzi  na  odwołanie  miedzy  innymi  zał.  nr  2  korespondencja  mailowa  od  R.  K. 

(odwołujący) do G. B. (zamawiający) z 15.03.2016 r. godz. 14.35 gdzie odwołujący Famak w 

nawiązaniu do rozmowy telefonicznej przesyła na adres mailowy G. B. skan odwołania oraz 

zał.  nr  3  tj.  dowód  złożenia  kopii  odwołania  na  której  widnieje  pieczęć  TAURON  Obsługa 


Klienta  sp.  z  o.o.  Katowice  ul.  Lwowska  23  ze  stemplem  14.03.2016  r.  oraz  pieczęcią  KIO 

wpłynęło data 14.03.2016 r. i pieczęć przyjęto 14.03.2016 r. Katowice ul. Lwowska 23 oraz 

oznaczony  jest  na  tym  piśmie  faks  15.03.2016  r.  godz.  17.12.  Zamawiający  przywołuje  te 

dowody  na  potwierdzenie,  że  w  dniu  15.03.2016  r.  odwołujący  przesłał  do  zamawiającego 

faks  i  mail  o  złożeniu  w  dniu  14.03.2016  roku  wersji  papierowej  odwołania  w  spółce 

TAURON  Obsługa  Klienta  ul.  Lwowska  23  w  Katowicach.  Zamawiający  przywołał  również 

zał.  Nr  4  do  odpowiedzi  na  odwołanie  to  jest  pismo Tauron Wytwarzanie  zamieszczone  na 

stronie  internetowej,  gdzie  zamawiający  informuje,  że  od  28.10.2015  r.  siedzibą  jest 

Jaworzno  i  od  tego  dnia  zamawiający  działa  pod  adresem  Promienna  51,  43  –  603 

Jaworzno.  W  związku  z  powyższym  na  podstawie  art.  38  ust  4  ustawy  Pzp  zamawiający 

informuje,  że  ilekroć  w  SIWZ  pojawia  się  adres  ul.  Lwowska  23,  40  –  389  Katowice, 

zastępuje  się  go  adresem  Promienna  51,  43  –  603  Jaworzno.  Zamawiający  przywołuje 

również  załączoną  do  odpowiedzi  na  odwołanie  Zbiorcza  informacja  ze  strony  internetowej 

zamawiającego  z  której  wynika,  że  dnia  04.11.2015  r.  zamieszczono  pismo  plik  o  zmianie 

SIWZ  –  siedziba  TW  (W_00920_Zmiana  SIWZ  -  siedziba_TW.pdf  data  zamieszczenia 

pliku:2015-11-04  08:49). W  tym  dokumencie  jest  również  informacja,  że  dnia  12.11.2015  r. 

sprostowano ogłoszenie o zamówieniu co uczyniono informując 12.11.2015 r.(sprostowanie 

ogłoszenia o zamówieniu 2 pdf data zamieszczenia pliku:2015-11-12 09:22).Z kolei załącznik 

nr  5  do  odpowiedzi  na  odwołanie  Ogłoszenie  dodatkowych  informacji  strony  od  1  do  5 

Sekcja  VI:  Informacje  uzupełniające  VI.3.5.  Adresy  i  punkty  kontaktowe,  które  należy 

poprawić  TAURON  Wytwarzanie  Spółka  Akcyjna  ul.  Promienna  51  43-603  Jaworzno  data 

wysłania  ogłoszenia  12.11.2015  roku.  (Zał.  nr  5  do  odpowiedzi  na  odwołanie  dowód 

ogłoszenia w Dz. U. U E o obowiązku poprawienia adresu i punktów kontaktowych podmiotu 

zamawiającego  na  ul.  Promienna  51,  43  –  603  Jaworzno  z  podaniem  faksu,  data  wysłania 

ogłoszenia  12.11.2015  r.).  Załącznik    nr  6  do  odpowiedzi  na  odwołanie  pismo  z  dnia 

04.11.2015  r.  adresat  odwołujący  treść  jak  w  przywołanym  powyżej  zał.  nr  4.  Z  treści 

przesyłki mailowej wynika, że w załączeniu przesyła się skan pisma ze zmianą treści SIWZ: 

zmiana  siedziby  zamawiającego  w  przedmiotowym  postępowaniu  oraz  informuje  się,  że 

korespondencja  została  wysłana  za  potwierdzeniem  jej  nadania  i  otrzymania  do 

odwołującego  firmą  kurierską  TNT  oraz  informacja,  że  planowane  doręczenie  oryginału  w 

wersji  papierowej  to  dzień  jutrzejszy  i  dodatkowo  wskazanie  gdzie  na  stronie  internetowej 

zamawiający zamieścił informacje.   

Odwołujący  na  posiedzeniu  wnosił  o  nie  uwzględnienie  wniosku  zamawiającego  o 

odrzucenie  odwołania;  przedstawiając  argumentację  z  przywołaniem  odpowiedzi  z  dnia 

23.03.2016 r. wskazując nie tylko treść art. 189 ust 2 pkt 7 ale na treść art. 180 ust. 5 ustawy 

Pzp. o obowiązku doręczenia kopii odwołania zamawiającemu tak aby mógł zapoznać się z 


jego  treścią  przed  upływem  terminu  na  wniesienia  odwołania.  W  ocenie  odwołującego 

okoliczność  złożenia  w  spółce  pełniącej  funkcje  obsługi  kancelaryjnej  spółek  z  grupy 

TAURON wyczerpuje obowiązek zawiadomienia zamawiającego przed upływem terminu na 

wniesienie  odwołania  w  taki  sposób  aby  mógł  zamawiający  zapoznać  się  w  tym  terminie  z 

treścią  odwołania.  Odnosząc  się  do  przywoływanego  przez  zamawiającego  pisma  z 

04.11.2015 r. stwierdza, że mówi się tam o zmianie adresu, siedziby z przywołaniem SIWZ 

ale  nic  nie  mówi  się  gdzie  należy  składać  odwołanie.  Dzisiaj  na  posiedzeniu  zamawiający 

oświadczył, że dopuszczał jako adresy korespondencyjne w tym postępowaniu co najmniej 2 

adresy  w  Jaworznie  tj.  Promienna  51  i  Energetyków  15.  Odnosząc  się  do  załączonego 

zawiadomienia o złożeniu odwołania z 16.03.20116 r. w trybie 185 ust 2 – 5 ustawy w piśmie 

tym uważamy, że TAURON potwierdził, iż 14.03.2016 r. obsługująca go kancelaria otrzymała 

kopie  odwołania  (3  akapit).  Drugi  zał.  ma  świadczyć,  że  nie  kwestionujemy  zmiany  adresu. 

W  przypadku  dokumentów  finansowo  –  księgowych  oraz  pozostałej  korespondencji 

związanej  z  obsługą  księgową  realizowanych  transakcji  adresem  pozostaje  Lwowska  53  w 

Katowicach,  uważamy,  że  z  tego  zdania  wynika  możliwość  czasowego  odbioru 

korespondencji  w  Katowicach  ul.  Lwowska  53.  3  dokument  świadczy  o  tym,  że  TAURON 

Obsługa  Klienta  jest  to  spółka  w  ramach  grupy  TAURON,  która  ma  pełnić  funkcję 

przyjmowania  korespondencji  w  tym  kopii  odwołania,  wynika  to  ze  zdania  spółka  prowadzi 

ponadto  obsługę  kancelaryjną  innych  spółek  grupy  TAURON  a  także  koordynuje  projekty 

rozwojowe  na  ich  zlecenie.  W  naszej  ocenie  na  ich  zlecenie  odnosi  się  także  do  drugiej 

części  zdania  tj.  projekty  rozwojowe.  Składa  również  zdjęcie  tablicy  informacyjnej 

zlokalizowanej przez budynkiem ul. Lwowska 23 w Katowicach, jest to tablica z informacjami 

o  prowadzonych  zamówieniach  publicznych,  ogłoszenia,  a  widniejący  napis  brzmi 

zamówienia  publiczne  TAURON Wytwarzanie  S.A.  Uważam,  że  skoro  przed  budynkiem  na 

Lwowskiej mieści się taka tablica zamówienia publiczne TAURON Wytwarzanie S.A. to jest 

to  dowód  na  to,  że    pod  tym  adresem  można  składać  wszelką  korespondencję  dot. 

zamówień  publicznych  w  tym  kopie  odwołań,  tym  bardziej,  że  pod  tym  adresem  mieści  się 

spółka  TAURON  Obsługa  Klienta    Sp.  z  o.o.    Ponadto  również  KIO  oznaczyła 

zamawiającego  na  Lwowską  23.  Wnioskuję,  że  jednak  to  biuro  pełni  obsługę  skoro 

zamawiający został powiadomiony mimo, że nie ma siedziby na Lwowskiej 23.  

Dodatkowo  odwołujący  Pan  P.  M.  wiceprezes  zarządu    FAMUR  FAMAK  S.A.  z  s.  w 

Kluczborku (Lider konsorcjum) wyjaśnił do protokołu, że jego pracownik pan R. K. osobiście 

rano  zawoził  na  Lwowską  w  Katowicach  kopię  odwołania,  a  potem  do  KIO  do  Warszawy, 

który poinformował, że pracownicy tego biura powiedzieli, że złożenie u nich kopii odwołania 

skutkuje tak samo jak by ta kopia była złożona w TAURON Wytwarzanie. Chcąc sprawdzić 

tę sytuację to sam zadzwonił do biura obsługi i powiedzieli, że data przystawiona na piśmie 


to  jest  tak  jakby  zostało  to  złożone  w  Jaworznie.  Byliśmy  przekonani  i  nadal  jesteśmy,  że 

kopię odwołania mogliśmy złożyć na Lwowskiej.  

Z kolei w imieniu zamawiającego zastępca dyrektora ds. technicznych Pan W. O. oświadczył 

do  protokołu,  że  TAURON  Obsługa  Klienta  nie  prowadzi  pełnej  obsługi  kancelaryjnej 

TAURON  Wytwarzanie.  Zakwestionował  także  wiarygodność  zdjęcia,  jest  to  nieaktualna 

tablica.  Te  ogłoszenia  na  tej  tablicy  dotyczą  ogłoszeń  gdy  siedziba  była  na  Lwowskiej,  a 

teraz  mamy  siedzibą  na  Promiennej,  a  zawiadomienia  o  rozprawie  z  KIO  otrzymujemy 

faksem a faksy i adresy mailowe nie zmieniły się. Również w SIWZ faksy i maile nie zmieniły 

się. 

Izba zważyła  

Wniosek  zamawiającego  co  do  odrzucenia  odwołania  na  podstawie  art.189  ust.2  pkt  7 

ustawy Pzp. w związku z art. 180 ust.5 ustawy Pzp. zasługuje na uwzględnienie.  

Zgodnie z treścią art. 189 ust.2 pkt 7 ustawy Pzp. odwołanie podlega odrzuceniu w sytuacji 

nie przesłania kopii odwołania zamawiającemu w myśl art.180 ust.5 ustawy Pzp.  

Z  kolei  treść  art.180  ust.5  ustawy  Pzp.  wymaga  od  wykonawcy  składającego  odwołanie 

przesłania  jego  kopii  zamawiającemu  w  taki  sposób  i  w  takim  terminie  aby  mógł  zapoznać 

się  z  jego  treścią  przed  upływem  terminu  do  wniesienia  odwołania.  Przepis  ten  zakłada 

również  domniemanie,  że  zamawiający  mógł  zapoznać  się  z  treścią  odwołania  przed 

upływem terminu do jego wniesienia pod pewnym warunkiem. Warunkiem domniemania jest 

przesłanie kopii odwołania do zamawiającego przed  upływem terminu do jego wniesienia za 

pomocą  jednego  ze  sposobów  określonych  w  art.27  ust.2  ustawy  Pzp.  to  jest  faksem  lub 

droga elektroniczną.  

W  przedmiotowej  sprawie,  dla  skutecznego  przesłania  zamawiającemu  kopii  odwołania,  

było jego przesłanie najpóźniej w dniu 14 marca 2015 roku to jest w dniu w którym upływał 

ustawowo określony 10 dniowy termin do wniesienia odwołania.  

Termin 14 marca 2016 roku jako końcowy termin do wniesienia odwołania nie był terminem 

kwestionowanym  przez  żadną  ze  stron  postępowania  odwoławczego.  Natomiast  sporna 

pomiędzy  stronami  była  okoliczność  czy  zamawiający  mógł  w  dniu  14  marca  2016  roku 

zapoznać się z treścią odwołania. Zamawiający przedstawił swoje stanowisko w odpowiedzi 

na  odwołanie  w  dniu  23  marca  2016  roku  twierdząc,  że  treść  odwołania  mogła  być  jemu 

najwcześniej znana w dniu 15 marca 2016 roku czyli z przekroczeniem terminu, który upłynął 

w dniu 14 marca 2016 roku.  


Bowiem  dopiero  z  maila  przesłanego  przez  odwołującego  w  dniu  15  marca  2016  roku,  do 

którego  załączył  scan  odwołania,  zamawiający  powziął  wiadomość  o  tym,  że  odwołujący 

wniósł odwołanie.  

Z  kolei  odwołujący  również  w  dniu  23  marca  2016  roku  złożył  do  Izby  pismo  w  którym, 

odniósł  się  do  wniosku  przystępującego  Konsorcjum  WARBUD  o  odrzucenie  odwołania  z 

powodu przekroczenia terminu doręczenia kopii odwołania zamawiającemu.  

Odwołujący  legitymował  się  dowodem  w  postaci  potwierdzenia  złożenia  kopii  odwołania  w 

miejscu  dotychczasowej  siedziby  zamawiającego  (ul.  Lwowska  23  Katowice)  nie 

kwestionując  faktu  zmiany  adresu  siedziby  zamawiającego  na  dzień  składania  odwołania       

(na ul. Promienna 51 Jaworzno). Odwołujący nie zaprzeczył, że w dniu 4 listopada 2015 roku 

został powiadomiony przez zamawiającego o zmianie SIWZ w trybie art.38 ust.4 ustawy Pzp. 

Zmiana  SIWZ  polegała  na  zmianie  adresu  siedziby  zamawiającego  z  ul.  Lwowskiej  23  w 

Katowicach na ul. Promienną 51 w Jaworznie.  

Niemniej odwołujący twierdził, że złożenie w dniu 14 marca 2016 roku kopii odwołania na ul. 

Lwowskiej  23  w  Katowicach  w  siedzibie  spółki  z  grupy  TAURON  to jest TAURON  Obsługa 

Klienta  Sp.  z  o.o.  jest  tak  samo  skuteczne  jak  złożenie  kopii  odwołania  w  TAURON 

Wytwarzanie S.A. w Jaworznie ul. Promienna 51.  

Strony przywoływały szereg argumentów i dowodów mających na celu potwierdzić ich racje, 

które  Izba  przedstawiła  powyżej  w  części  uzasadnienia  niniejszego  postanowienia 

dotyczącego ustaleń Izby.  

Izba  dokonując  oceny  stanu  faktycznego  i  prawnego  w  sprawie  w  kontekście  treści  art.180 

ust.5  ustawy  Pzp.  stwierdza,  że  odwołujący  bezskutecznie  powołuje  się  na  domniemanie 

prawne, które w jego ocenie powinien obalić zamawiający.  Z treści tego przepisu wynika, że 

na  prawo  domniemania  może  powoływać  się  odwołujący,  jeżeli  dostarczył  kopię  odwołania 

zamawiającemu drogą faksową albo elektroniczną to jest w jednej z form, które wymienia się 

w art. 27 ust.2 ustawy Pzp. 

Izba  w przedmiotowej sprawie ustaliła, co potwierdził sam odwołujący, że  w dniu 14 marca 

2016  roku  jego  pracownik  złożył  papierową  wersję  odwołania  bezpośrednio  w  Biurze 

TAURON  Obsługa  Klienta  Sp.  z  o.o.  przy  ul.  Lwowskiej  23  w  Katowicach.  Z  kolei  sam 

odwołujący wskazał, że następnego dnia to jest 15 marca 2016 roku przesłał scan odwołania 

mailem  do  zamawiającego  to  jest  TAURON  WYTWARZANIE  S.A.  ul.  Promienna  51  w 

Jaworznie.  Jak  wyjaśnił  na  rozprawie  pełnomocnik  zamawiającego  Pan  .  M.  wiceprezes 

zarządu  spółki  FAMUR  FAMAK  S.A.  z  s.  w  Kluczborku  (Lider  Konsorcjum)  odwołanie  nie 

zostało  zamieszczone na stronie internetowej zamawiającego dlatego je przesłał  w dniu 15 

marca  2016  roku  drogą  elektroniczną.  Odwołujący  uważa,  że    dotrzymał  terminu,  który 


upływał    14  marca  2016  roku,  mylnie  powołując  się  na  prawo  domniemania  możliwości 

zapoznania się z treścią odwołania w terminie przez zamawiającego.  

Stanowisko  odwołującego  jest  błędne,  ponieważ  w  ostatnim  dniu  upływu  terminu  na 

wniesienie odwołania, kopia odwołania została doręczona bezpośrednio, przy czym na adres 

nieaktualny a zamawiający zaprzeczył zapoznaniu się z jej treścią w tymże dniu. Bowiem dla 

domniemania zapoznania się z treścią odwołania w myśl przepisu art.180 ust.5 ustawy Pzp. 

wymagana  jest  droga  faksu  czy  też  droga  elektroniczna  a  czego  odwołujący  do  upływu 

terminu wniesienia odwołania nie dotrzymał.   

Dostarczenie  kopii  odwołania  w  formie  bezpośredniej  jest  jak  najbardziej  dopuszczalne  w 

myśl  art.180  ust.5  w  związku  z  art.27  ustawy  Pzp.,  ponieważ  ustawa  przewiduje,  że  nie 

można  wykluczyć  formy  pisemnej  na  rzecz  formy  faksowej  czy  mailowej.  Niemniej  w 

przypadku formy bezpośredniej dostarczenia kopii odwołania to jest w tzw. formie papierowej 

nie  przysługuje  domniemanie  jego  doręczenia.  Tym  samym  w  przypadku  zaprzeczenia 

zamawiającego co do zapoznania się z treścią odwołania dowód doręczenia w terminie kopii 

odwołania obciąża odwołującego.  

Izba dokonując oceny przedstawionych dowodów w sprawie (przywołane strony internetowe 

spółki  TAURON  Obsługa  Klientów  Sp.  z  o.o.  w  zakresie  jej  przedmiotu  działalności  w  tym 

obsługi  kancelaryjnej  spółek  grupy  TAURON;  zaprzeczenie  co  do  pełnej  obsługi 

kancelaryjnej  przez  pełnomocnika  zamawiającego  Z-cę  Dyrektora  ds.  Technicznych  w 

osobie Pana W. O. oraz wobec stanowiska zamawiającego w piśmie z dnia 23 marca 2016 

roku  doręczonego  w  oryginale  na  rozprawie  w  dniu  24  marca  2016  roku  zawierającego 

oświadczenie  pełnomocnika  w  osobie  prawnika  Pani  K.  K.)  nie  znalazła  podstaw  do 

ustalenia, że zamawiający mógł do upływu terminu na wniesienie odwołania  zapoznać się z 

jego treścią.  

Tym samym Izba związana brzmieniem art.189 ust.2 pkt 7 w związku z art.180 ust.5 ustawy 

Pzp. odrzuciła odwołanie na posiedzeniu bez prawa merytorycznego rozpoznania odwołania 

na rozprawie. 

Na  marginesie  Izba  wskazuje,  że  dla  rozpoznania  wniosku  o  odrzucenie  odwołania  nie  ma 

znaczenia  okoliczność  wysłania  przez  KIO  zawiadomienia  zamawiającego  na  adres  już  nie 

obowiązujący  to  jest  ul.  Lwowską  23  w  Katowicach.  Zastosowanie    przez  KIO  adresu  z 

odwołania nie uzdrawia skutku doręczenia kopii odwołania pod niewłaściwy adres.  

Podsumowując  nawet  błędnie  oznaczony  adres  nie  spowodowałby  braku  przesłania 

zamawiającemu  kopii  odwołania  w  przypadku  przesłania  jej  faksem  lub  mailem,  ponieważ 

numer  faksu  i  oznaczenie  maila  nie  uległo  zmianie    mimo  zmiany  adresu  zamawiającego. 

Natomiast pozostawienie kopii odwołania pod adresem Lwowska 23 w Katowicach w dniu 14 

marca  2016  roku  nie  zapewniło  zamawiającemu  możliwości  zapoznania  się  z  treścią 

odwołania do upływu terminu na wniesienie odwołania. 


O  kosztach  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy  zgodnie  z  art.  192  ust.  9  i  10  ustawy 

Pzp. i § 3 pkt1) i  § 5 ust.4 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. w 

sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzaju  kosztów  w 

postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  2010r.  Nr  41  poz.  238) 

zaliczając  w  koszty  postępowania  odwoławczego  kwotę  20.000,00  zł.  uiszczoną  przez 

odwołującego tytułem wpisu od odwołania.  

Przewodniczący:      …………… 

członkowie   

…………… 

……………