KIO 392/16 KIO 399/16 WYROK dnia 4 kwietnia 2016 roku

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt:  

KIO 392/16 

KIO 399/16 

WYROK 

z dnia 4 kwietnia 2016 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący:  Emil Kuriata 

Protokolant:   

Aneta Górniak 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 marca 2016 roku odwołań wniesionych do Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej: 

A)  w dniu 17 marca 2016 r. przez K.Ł. prowadzącego działalność gospodarczą pod 

firmą KBUD K.Ł., ul. H. Probusa 18, 55-110 Prusice (sygn. akt KIO 392/16); 

B)  w  dniu  18  marca  2016  r.  przez  ERBUD  S.A.  ul.  Klimczaka  1,  02-797  Warszawa 

(sygn. akt KIO 399/16), 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Gmina  Wrocław  działająca  przez 

Zarząd Inwestycji Miejskich, ul. Januszowicka 15a; 53-135 Wrocław,  

przy udziale 

-  ERBUD  S.A.,  ul.  Klimczaka  1;  02-797  Warszawa,  zgłaszającego  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 392/16 - po stronie zamawiającego, 

-  MIRBUD  S.A.,  ul.  Unii  Europejskiej  18;  96-100  Skierniewice,  zgłaszającego 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt  KIO  392/16  oraz  399/16  -  po 

stronie zamawiającego, 

orzeka: 

1. Oddala oba odwołania

2.  Kosztami  postępowania  obciąża:  K.Ł.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod 

firmą KBUD K.Ł., ul. H. Probusa 18, 55-110 Prusice oraz ERBUD S.A. ul. Klimczaka 1, 

02-797 Warszawa i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20.000,00 

zł  (słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  K.Ł.  prowadzącego 

działalność gospodarczą pod firmą KBUD K.Ł., ul. H. Probusa 18, 55-110 Prusice oraz 


kwotę  20.000,00  zł  (słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

ERBUD S.A., ul. Klimczaka 1, 02-797 Warszawa, tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  roku  -  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego we Wrocławiu

Przewodniczący

……………………………… 


Sygn. akt: 

KIO 392/16 

KIO 399/16 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Gmina  Wrocław  działająca  przez  Zarząd  Inwestycji  Miejskich,  

ul.  Januszowicka  15  A;  53-135  Wrocław,  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego,  którego  przedmiotem  jest  „Budowa  Liceum  Ogólnokształcącego  Nr  V  wraz  

z kompleksem rekreacyjno - sportowym oraz zagospodarowaniem terenu przy ul. J. Kuronia 

14 (dawniej ul. Ślężna 76) we Wrocławiu, w podziale na zadania”

Dnia  9  marca  2015  roku,  zamawiający  poinformował  wykonawców  o  wyniku 

prowadzonego postępowania. 

KIO 392/16 

Dnia  17  marca  2016  roku  wykonawca  K.Ł.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod 

firmą  KBUD  K.Ł.,  55-110  Prusice,  ul.  Henryka  Probusa  18  (dalej  „Odwołujący”)  wniósł 

odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. 

Zdaniem  odwołującego,  zamawiający  z  naruszeniem  przepisów  ustawy  Pzp,  dokonał 

następujących czynności: 

- bezpodstawnie wykluczył odwołującego z postępowania, 

- bezpodstawnie zatrzymał wadium wniesione przez odwołującego, 

- bezpodstawnie dokonał wyboru, jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy MIRBUD. 

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie:  art.  24  ust.  2  pkt  4,  art.  26  ust.  3  oraz 

art. 46 ust. 4a ustawy Pzp. 

W  związku  z  powyższym  odwołujący  wniósł  o  wydanie  wyroku  nakazującego 

zamawiającemu  dokonania:  unieważnienia  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty, 

unieważnienia  czynności  wykluczenia  odwołującego  z  postępowania,  zwrotu  zatrzymanego 

wadium,  ponownego  wezwania  odwołującego  do  uzupełnienia  dokumentów,  ponownego 

badania ofert z udziałem oferty odwołującego. 

Odwołujący wskazał, iż na dzień składania ofert miał przyrzeczone dysponowanie wiedzą 

i  doświadczeniem  podmiotu  Firma  Budowlana  ANNA-BUD  Sp.  z  o.o.  z  Bilczy  nie  tylko  

w  zakresie  wskazanym  w  pozycjach  1  i  2  Wykazu  robót  załączonego  do  oferty,  ale  także  

w  zakresie  pozwalającym  na  wykazanie  spełnienia  kompletnego  warunku  udziału  

w postępowaniu określonego w pkt V ppkt 1.6 specyfikacji istotnych warunków zamówienia 

(SIWZ).  Odwołujący  podniósł,  iż  uzyskał  ustne  zobowiązanie  tego  podmiotu,  że  udostępnia 

ww.  zasoby.  Jedynym  problemem  odwołującego  była  fizyczna  niemożliwość  uzyskania 

przygotowanego już pisemnego zobowiązania tego podmiotu i poświadczonych za zgodność 


z  oryginałem  listów  referencyjnych  z  powodu  urlopu  osoby,  która  miała  przy  sobie  te 

dokumenty.  Odwołujący  prosił  zamawiającego  o  wydłużenie  terminu  do  uzupełnienia 

dokumentów, najpierw o 3 dni, zamawiający odmówił. Potem okazało się, że wystarczy tylko 

1  dzień,  aby  odebrać  dokumenty  od  ww.  osoby,  wówczas  odwołujący  poprosił 

zamawiającego  o  wydłużenie  terminu  o  1  dzień.  Tym  razem  zamawiający  przemilczał 

prośbę.  Odwołujący  do  ostatniej  chwili  oczekiwał  na  decyzję  zamawiającego  umożliwiającą 

mu uzupełnienie żądanych dokumentów. Miał nadzieję, że doczeka się oczekiwanej decyzji. 

Jedynie  na  wszelki  wypadek  odwołujący  przygotował  inne  własne  dokumenty,  wiedząc,  

ż

e  nie  potwierdzają  one  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  wiedzy  

i  doświadczenia,  i  złożył  je  zamawiającemu  w  ostatniej  minucie  pracy  zamawiającego,  

w  zasadzie  po  to,  aby  ochronić  chociaż  wadium.  Pracownik  odwołującego  przebywał  

w  siedzibie  zamawiającego  i  czekał  na  sygnał  odwołującego,  czy  składać,  czy  nie  składać 

dokumenty,  w  prawdzie  niepotwierdzające  spełnienia  warunku,  ale  żądane  przez 

zamawiającego.  Odwołujący  do  godz.  15.30  dnia  7  marca  2016  r.  nie  doczekał  się 

pozytywnej  dla  siebie  decyzji  o  wydłużeniu  terminu  do  uzupełnienia  dokumentów,  więc 

polecił 

oczekującemu 

pracownikowi 

złożenie 

zamawiającego 

przygotowanych 

dokumentów. Uczynił to z wielkim żalem, bowiem bardzo zależało mu i nadal zależy mu na 

pozyskaniu  zamówienia  będącego  przedmiotem  przetargu.  Odwołujący  następnego  dnia 

dysponował już dokumentami potwierdzającymi spełnienie warunku udziału w postępowaniu, 

ale  termin  na  uzupełnienie  tych  dokumentów  minął.  Odwołujący  wskazał,  że  bardzo  boli 

odwołującego brak pozytywnej decyzji zamawiającego w ww. zakresie. Uważa, że formalizm, 

jakim  pokierował  się  zamawiający,  trzymając  się  sztywno  ustalonego  przez  siebie  terminu, 

stał  się  powodem  powstania  szkody  u  odwołującego.  Odwołujący  nie  uzyskał  zamówienia, 

które  pozwoliłoby  mu  na  prowadzenie  działalności  z  zyskiem.  Z  powodu  formalizmu 

zamawiającego,  szkoda  powstała  także  u  samego  zamawiającego.  Cena  oferty  wybranego 

wykonawcy  MIRBUD  S.A.  jest  wyższa  od  ceny  oferty  odwołującego  o  1.846.560,00  zł.  

A  chodziło  tylko  o  1  dzień.  Przecież  nie  jest  nadzwyczajnym  działaniem  zamawiających 

wydłużanie  terminu  do  uzupełnienia  dokumentów  na  prośby  wykonawców.  Wydłużenie 

terminu  nie  narusza  niczyjego  interesu, może  natomiast  umożliwić  wykonawcy,  który  złożył 

najlepszą  ofertę,  uzyskanie  zamówienia,  a  zamawiającemu  umożliwić  może  wykonanie 

zamówienia  po  niższej  cenie.  Szczególnie  istotnym  celem,  dla  którego  uchwalono  ustawę 

Prawo 

zamówień 

publicznych, 

było 

obniżenie 

wydatków 

publicznych 

wskutek 

konkurencyjności  składanych  ofert.  Odwołujący  złożył  bardzo  konkurencyjną  ofertę,  

a  z  powodu  1  dnia  zamawiający  wykluczył  go  z  postępowania,  zaś  sam,  wskutek  braku 

pozytywnej własnej decyzji, zapłaci za wykonanie zamówienia więcej o ponad 1,8 mln zł. 

Szczególnie  godzącym  w  interes  odwołującego  jest  zatrzymanie  przez  zamawiającego 

wadium  w  kwocie  390.000,00  zł.  Odwołujący  wykazał  się  dużą  inicjatywą  w  wypełnieniu 


żą

dania zamawiającego. Dwukrotnie prosił zamawiającego o wydłużenie terminu, jeździł do 

osoby,  która  posiadała  potrzebne  dokumenty,  w  końcu  złożył  żądane  dokumenty,  które  co 

prawda nie potwierdzają spełnienia warunku, ale nie zaniechał uzupełnienia dokumentów. 

Reasumując,  odwołujący  stwierdził,  że  zamawiający  nie  przedłużając  na  prośbę 

odwołującego  terminu  do  uzupełnienia  dokumentów  naruszył  art.  26  ust  3  ustawy  Pzp, 

bowiem to w jego gestii było prawo do wydłużenia terminu, o którym mowa w ww. przepisie 

ustawy  Pzp.  Zamawiający  wydłużając  termin  mógł  uratować  ofertę  odwołującego  oraz 

skorzystać z zawartej w tej ofercie niskiej ceny. To właśnie przepis art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, 

służy  ratowaniu  dobrych  ofert  w  sytuacji,  gdy  nie  załączono  do  oferty  dokumentów  lub 

załączono  wadliwe.  Zamawiający  wkluczając  przedwcześnie  odwołującego  z  postępowania 

naruszył  art.  24  ust.  2  pkt  4  ustawy  Pzp.  Zaś  zatrzymując  bezpodstawnie  odwołującemu 

wadium, naruszył art. 46 ust. 4a ustawy Pzp. 

Interes odwołującego. 

Odwołujący  wskazał,  że  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy, 

interes  odwołującego  w  uzyskaniu  zamówienia  doznał  uszczerbku.  Pozaprawne  działania 

zamawiającego zamknęły odwołującemu możliwość uzyskania przedmiotowego zamówienia. 

Odwołujący  złożył  ofertę,  która  zgodnie  z  kryteriami  oceny  ofert  w  przedmiotowym 

postępowaniu  powinna  zostać  sklasyfikowana  na  I  miejscu.  Zamawiający  bezpodstawnie 

wykluczył  odwołującego  z  postępowania  i  zatrzymał  wadium,  co  uniemożliwiło  uzyskanie 

zamówienia.  Odwołujący  został  narażony  na  szkodę  w  postaci  poniesienia  kosztów 

przygotowania  i  złożenia  oferty,  utraty  wadium  oraz  w  postaci  utraty  możliwości  uzyskania 

kontraktu pozwalającego na prowadzenie działalności z zyskiem. 

Zamawiający  złożył  pisemną  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  wniósł  o  oddalenie 

odwołania. Zamawiający wskazał, iż wśród wykonawców biorących udział w przedmiotowym 

postępowaniu, wezwanych do uzupełnienia ofert był również wykonawca, który złożył ofertę 

w  przedmiotowym  postępowaniu  korzystając  na  podst.  art.  26  ust.  2  b  ustawy  Pzp,  

z  zasobów  w  zakresie  wiedzy  i  doświadczenia  podmiotu trzeciego, tego samego  podmiotu, 

który użyczyć miał zasobów w postaci wiedzy i doświadczenia odwołującemu, tj. Firmy Anna 

-  Bud  Sp  z  o.o. Wykonawca  ten  został  wezwany  do  uzupełnienia  oferty  o  m.in.  dokumenty 

podmiotu użyczającego swoje zasoby, tj. oświadczenie podmiotu udostępniającego o braku 

podstaw  do  wykluczenia  i  wypis  z  rejestru  działalności  gospodarczej.  Wykonawca  ten  bez 

większego  trudu  uzupełnił  te  dokumenty  w  terminie  wyznaczonym  przez  zamawiającego, 

dlatego  nieuzupełnienie  dokumentów  (tego  samego  podmiotu)  przez  odwołującego  jest 

niezrozumiałe. W związku z faktem, iż pozostali wykonawcy wezwani do złożenia uzupełnień 

swoich  ofert,  złożyli  już  zamawiającemu  te  uzupełnienia,  mając  na  uwadze  prowadzenie 

postępowania  z  zachowaniem  równych  zasad  i  uczciwej  konkurencji,  zamawiający  nie 


przedłużył odwołującemu terminu na uzupełnienie oferty. Oczekiwanie ze strony wykonawcy, 

ż

e  termin  na  uzupełnienie  dokumentów  musi  pozwolić  wykonawcy  na  pozyskanie 

odpowiednich  dla  niego  dokumentów  na  potwierdzenie  spełniania  warunków  udziału  

w postępowaniu, jest nieuprawnione. 

Do  postępowania  odwoławczego  –  po  stronie  zamawiającego  skuteczne  przystąpienie 

zgłosili wykonawcy: 

- ERBUD S.A. z siedzibą w Warszawie, 

- MIRBUD S.A. z siedzibą w Skierniewicach. 

Izba ustaliła i zważyła, co następuje. 

Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi 

przepis art. 189 ust. 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych. 

Zamawiający 

prowadzi 

postępowanie 

udzielenie 

zamówienia 

publicznego 

z  zastosowaniem  przepisów  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  wymaganych  przy 

procedurze,  której  wartość  szacunkowa  zamówienia  przekracza  kwoty  określone 

w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  stwierdziła,  że  odwołujący  posiada  interes  w  uzyskaniu 

przedmiotowego  zamówienia,  kwalifikowanego  możliwością  poniesienia  szkody  w  wyniku 

naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy,  o  których  mowa  w  art.  179  ust.  1 

ustawy - Prawo zamówień publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska  stron,  oraz 

uczestników  postępowania  odwoławczego,  złożone  w  pismach  procesowych,  jak  też 

podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Izba  nie  przyjęła  w  poczet  materiału  dowodowego  dokumentów  złożonych  na  rozprawie 

przez  odwołującego,  w  postaci  oświadczeń  podmiotu  trzeciego  wraz  z  poświadczeniami,  

z  uwagi  na  okoliczność,  iż  dokumenty  te  nie  dotyczą  przedmiotu  sporu  i  zostały  złożone 

jedynie dla zwłoki postępowania (art. 190 ust. 6 i 7 ustawy Pzp). 

Zgodnie  z  postanowieniami  rozdziału  V  ust.  1  pkt.  1.6  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia,  zamawiający  wymagał  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu  

w  zakresie  posiadania  wiedzy  i  doświadczenia  polegającego  na  wykonaniu  w  okresie 

ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres 

prowadzenia  działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie,  następujących  robót  budowlanych: 

minimum  dwóch  robót  budowlanych  polegających  na  budowie  budynku  użyteczności 

publicznej  o  powierzchni  użytkowej  min.  6.000  m

,  z  niezbędną  infrastrukturą, 

zagospodarowaniem terenu i o  wartości robót 20 mln zł każdy, oraz minimum jedną robotę 

budowlaną  polegającą  na  budowie  budynku  użyteczności  publicznej,  z  halą  sportową  


o powierzchni użytkowej min 1.000 m

. W celu wykazania spełnienia powyższych warunków 

wykonawca zgodnie z postanowieniami zawartymi w rozdziale V ust. 2 tabela wiersz 12 i 16 

s.i.w.z.,  miał  dołączyć  do  oferty  wykaz  robót  budowlanych  wykonanych  w  okresie  ostatnich 

pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest 

krótszy w tym okresie wraz z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz 

z  załączeniem  dowodów  określających  czy  te  roboty  zostały  wykonane  w  sposób  należyty 

oraz  wskazujących  czy  zostały  wykonane  zgodnie  z  zasadami  sztuki  budowlanej  

i  prawidłowo  ukończone.  Jednocześnie  w  przypadku,  gdyby  wykonawca  celem 

potwierdzenia spełniania ww. warunków, polegał, stosownie do treści art. 26 ust. 2b ustawy 

Pzp,  na  wiedzy  i  doświadczeniu  podmiotów  trzecich,  musiałby  dołączyć  do  oferty  pisemne 

zobowiązanie  tych  podmiotów  do  oddania  wykonawcy  do  dyspozycji  niezbędnych  zasobów 

na  okres  korzystania  z  nich  przy  wykonywaniu  zamówienia  wraz  z  aktualnym  odpisem  

z  właściwego  rejestru  tego  podmiotu  oraz  oświadczeniem  podmiotu  o  braku  podstaw  do 

wykluczenia z postępowania na podst. art. 24 ust. 1 ustawy Pzp (tabela wiersz 16). 

Zamawiający  pismem  z  dnia  1  marca  2016  roku,  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp, 

wezwał  odwołującego  do  uzupełnienia  dokumentów  wyznaczając  termin  uzupełnienia 

dokumentów  na  dzień  7  marca  2016  roku.  Chodziło  między  innymi  o  uzupełnienie Wykazu 

robót. Odwołujący pismem z dnia 7 marca 2016 roku, poprosił zamawiającego o wydłużenie 

terminu  do  uzupełnienia  dokumentów  o  3  dni,  tj.  do  10  marca  2016  roku.  Zamawiający 

pismem z dnia 7 marca 2016 roku, nie wyraził zgody na wydłużenie terminu do uzupełnienia 

dokumentów,  utrzymując  w  mocy  termin  ustalony  w  wezwaniu  z  dnia  1  marca  2016  roku. 

Odwołujący  ponownie  następnym  pismem  z  dnia  7  marca  2016  roku,  poprosił 

zamawiającego  o  wydłużenie  terminu  do  uzupełnienia  dokumentów,  tym  razem  o  1  dzień. 

Zamawiający  na  to  pismo  nie  odpowiedział.  Odwołujący  ze  złożeniem  u  zamawiającego 

pisma wraz z załącznikami (uzupełnianymi dokumentami) czekał do ostatniej chwili (do godz. 

W  ocenie  Krajowej  Izby  Odwoławczej  zarzuty  odwołującego  są  niezasadne.  Izba  w 

całości  popiera  stanowisko  prezentowane  przez  zamawiającego  oraz  przystępujących 

MIRBUD i ERBUD. 

Zgodnie  z  przepisem  art.  26  ust.  1  ustawy  Pzp,  zamawiający  żąda  od  wykonawcy 

dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, jeżeli wartość 

zamówienia  jest  równa  lub  przekracza  kwoty  określone  w  przepisach  wydanych  na 

podstawie  art.  11  ust.  8.  Zasadą  wynikającą  z  przepisu  art.  26  ust.  2a  ustawy  Pzp  jest,  

ż

e  wykonawca  na  żądanie  zamawiającego  i  w  zakresie  przez  niego  wskazanym  jest 

zobowiązany  wykazać  odpowiednio,  nie  później  niż  na  dzień  składania  wniosków  

o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  lub  składania  ofert,  spełnianie  warunków,  


o  których  mowa  w  art.  22  ust.  1,  i  brak  podstaw  do  wykluczenia  z  powodu  niespełniania 

warunków, o których mowa w art. 24 ust. 1. 

Tym  samym,  odwołujący  na  dzień  składania  ofert  powinien  dysponować  określonym 

potencjałem  i  dokumentami  go  potwierdzającymi,  a  nie  ustnym  zobowiązaniem  podmiotu,  

ż

e  udostępni  zasoby  odwołującemu.  Uzupełnienie  dokumentów  (art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp) 

ma  charakter  wyjątkowy,  w  którym  ustawodawca  pozwala  wykonawcom  na  uzupełnienie 

dokumentów,  na  wypadek  nie  złożenia  dokumentu  (posiadanego,  ale  niezałączonego  do 

oferty) lub złożenia dokumentu obarczonego błędami. 

Biorąc  zaś  pod  uwagę  okoliczności  przedmiotowej  sprawy,  stwierdzić  należało,  

ż

e  odwołujący  na  dzień  składania  ofert  wymaganych  dokumentów  nie  posiadał,  a  miał 

jedynie ustne przyrzeczenie ich otrzymania. Jednakże stwierdzić należało, że było to jedynie 

stanowisko  odwołującego,  niepoparte  żadnymi  dowodami  (w  zakresie  przyrzeczenia). 

Dlatego  też  przedłużenie  odwołującemu  terminu  na  uzupełnienie  dokumentów  oznaczałoby 

naruszenie  zasady  równego  traktowania  wykonawców,  wynikającej  z  art.  7  ust.  1  ustawy 

Pzp.  Tak  samo  musieliby  zostać  potraktowani  wykonawcy,  którzy  zastosowali  się  do 

wezwania  zamawiającego  i  uzupełnili,  niektórzy  już  4  marca  2016  r.,  brakujące  dokumenty  

w  terminie.  Usprawiedliwieniem  dla  odstąpienia  od  zasady  równego  traktowania 

wykonawców nie może być fakt, że odwołujący złożył najtańszą ofertę. W tym stanie rzeczy 

w warunkach niniejszego postępowania termin na uzupełnienie dokumentów ustalony przez 

zamawiającego  dla  odwołującego  był  wystarczający.  Wykluczenie  odwołującego,  

a  w  konsekwencji  odrzucenie  oferty  odwołującego  i  zatrzymanie  wadium  zostało  dokonane 

zgodnie z przepisami ustawy Pzp. 

Zamawiający  stosownie  do  treści  art.  46  ust.  4a  ustawy  Pzp  zatrzymuje  wadium,  wraz  

z odsetkami, jeżeli wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3,  

z przyczyn leżących po jego stronie, nie złożył dokumentów lub oświadczeń, o których mowa 

w art. 25 ust. 1, pełnomocnictw, listy podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej,  

o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 5, lub informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej, 

lub  nie  wyraził  zgody  na  poprawienie  omyłki,  o  której  mowa  w  art.  87  ust.  2  pkt  3,  

co  powodowało  brak  możliwości  wybrania  oferty  złożonej  przez  wykonawcę  jako 

najkorzystniejszej. 

Jak  wynika  z  okoliczności  przedmiotowej  sprawy,  odwołujący,  z  przyczyn  leżących  po 

jego  stronie,  nie  uzupełnił  dokumentów  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp.  Okolicznością 

przemawiającą  za  przyjęciem  takiego  stanowiska  jest  albowiem  fakt,  iż  to  odwołujący 

składając  ofertę  w  przedmiotowym  postępowaniu,  na  dzień  składania  ofert  nie  legitymował 

się  dokumentami  mającymi  potwierdzać  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  

co  oznacza,  że  oferta  została  złożona  „w  trybie  przypuszczającym  uzyskanie  zamówienia”, 

tzn.  że  jak  się  okaże,  iż  oferta  zawiera  (może  zawierać)  najkorzystniejszy  bilans  kryteriów 


oceny  ofert,  to  wtedy  nastąpi  procedura  pozyskiwania  dokumentów,  oświadczeń, 

poświadczeń  w  celu  potwierdzenia  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Takiego 

rodzaju zachowanie należy ocenić krytycznie.  

Odwołujący w przedmiotowym postępowaniu, nie posiadając stosownego doświadczenia, 

na własne ryzyko złożył  ofertę, z pełną świadomością braków wynikających z niespełnienia 

warunków  dotyczących  wiedzy  i  doświadczenia.  Dopiero  na  wezwanie  zamawiającego 

wszczął procedurę pozyskiwania stosownych dokumentów, która to czynność nie zakończyła 

się  sukcesem,  w  terminie  wymaganym  przez  zamawiającego,  czego  negatywnym  dla 

odwołującego  skutkiem,  było  zatrzymanie  przez  zamawiającego  wadium.  Dlatego  też,  

w ocenie Izby, zamawiający prawidłowo zastosował przepis art. 46 ust. 4a ustawy Pzp. 

Ponadto,  w  ocenie  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  zarzuty  odwołującego  sprowadzają  się  

de facto do próby odzyskania wniesionego w postępowaniu wadium. Dowodem na powyższe 

twierdzenie jest stanowisko zaprezentowane wprost przez odwołującego w treści odwołania, 

gdzie odwołujący podał, iż „Jedynie na wszelki wypadek odwołujący przygotował inne własne 

dokumenty  wiedząc,  że  nie  potwierdzają  one  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu  

w  zakresie  wiedzy  i  doświadczenia  i  złożył  je  zamawiającemu  w  ostatniej  minucie  pracy 

zamawiającego, w zasadzie po to, aby chronić wadium.”. Tym samym zarzuty odwołującego, 

dotyczące naruszenia przez zamawiającego art. 24 ust. 2 pkt 4 i art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, 

uznać  należało,  za  podniesione  jedynie  dla  pozoru,  z  uwagi  na  możliwość  ewentualnego 

odrzucenia odwołania bądź uznania przez Izbę  braku interesu w rozumieniu art. 179 ust. 1 

ustawy Pzp. Zdaniem Izby odwołującemu zależy tylko i wyłącznie na odzyskaniu wadium. 

Izba zwraca uwagę, że konieczność wyczerpania drogi odwoławczej, przed Krajową Izbą 

Odwoławczą,  w  celu  możliwości  zaskarżenia  orzeczenia  do  Sądu  Okręgowego,  co  do 

okoliczności  związanych  z  zatrzymaniem  przez  zamawiającego  wadium,  nie  znajduje 

zastosowania.  W  powyższym  zakresie  wypowiedział  się  bowiem  Sąd  Najwyższy,  który  

w  postanowieniu  z  dnia  12  lutego  2014  roku,  sygn.  akt  IV  CSK  291/13,  wyraźnie  wskazał,  

ż

e  „Sprawa  o  zwrot  wadium  zatrzymanego  przez  zamawiającego  na  podstawie  art.  46  ust. 

4a  p.z.p.  (a  ściślej  o  zasądzenie  jego  wartości)  jest  sprawą  cywilną  w  sensie 

materialnoprawnym  i  formalnym  (art.  1  k.p.c.).  Pogląd  o  dopuszczalności  sądowego 

dochodzenia  roszczenia  o  zwrot  wadium  bez  konieczności  czy  potrzeby  uprzedniego 

wykorzystywania  przez  powoda  środków  ochrony  prawnej  przewidzianych  w  p.z.p.  został 

wyrażony w wielu orzeczeniach Sądu Najwyższego bądź wprost bądź pośrednio - przez nie 

kwestionowanie  faktu  przeprowadzenia  postępowania  sądowego  w  sprawie  zainicjowanej 

pozwem o zasądzenie równowartości wadium i merytorycznego rozstrzygnięcia sporu przez 

sądy  powszechne  (por.  wyroki  Sądu  Najwyższego:  z  dnia  11  maja  2012  r.,  II  CSK  491/11, 

niepubl.,  z  dnia  7  lipca  2011  r., II  CSK  675/10, z  dnia  22  listopada  2012  r., II  CSK  448/12,  

z dnia 14 marca 2013 r., I CSK 444/12, z dnia 13 października 2011 r., V CSK 475/10, z dnia 


10  maja  2013  r.,  I  CSK  422/12).  Pogląd  ten  jest  aktualny  także  pod  rządami 

znowelizowanych  przepisów  p.z.p.  (por.  wyrok  z  dnia  7  listopada  2012  r.,  IV  CSK  121/12, 

niepubl.), które nie dają podstaw do przyjęcia, jak to uczynił Sąd Apelacyjny, że w przypadku 

zatrzymania  przez  zamawiającego  wadium  na  podstawie  46  ust.  4  a  p.z.p.  uczestnik 

postępowania  ma  obowiązek,  pod  rygorem  odrzuceniu  pozwu,  uprzedniego  wykorzystania 

drogi odwoławczej przed K.I.O.”. 

KIO 399/16 

Dnia 18 marca 2016 roku wykonawca ERBUD S.A., ul. Franciszka Klimczaka 1; 02 - 797 

Warszawa (dalej „Odwołujący”) wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej od: 

1)  niezgodnej  z  przepisami  ustawy  czynności  zamawiającego  polegającej  na  wyborze 

jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy MIRBUD S.A.; 

2)  niezgodnego  z  przepisami  ustawy  zaniechania  przez  zamawiającego  dokonania 

czynności,  do  dokonania  których  zamawiający  jest  zobowiązany  na  podstawie 

ustawy, polegających na wezwaniu  wykonawcy  MIRBUD S.A. w trybie art. 26 ust. 3 

PZP do: 

a)  przedłożenia  oświadczenia  banku  (podpisanego  przez  upełnomocnionych 

przedstawicieli  banku)  o  zobowiązaniu  do  wykupienia  wierzytelności  tego 

wykonawcy przysługującej mu wobec zamawiającego na warunkach określonych 

w  s.i.w.z.  (w  szczególności  w  załączniku  nr  3  do  s.i.w.z.),  sporządzonego  

i podpisanego najpóźniej na dzień terminu składania ofert, które to oświadczenie 

banku w swej treści wskazywałoby marżę bankową przewidzianą przez  bank do 

wskazania  w  Umowie  Spłaty  Wierzytelności  przewidywanej  do  zawarcia  

z zamawiającym; 

b)  przedłożenia  prawidłowych  pełnomocnictw  udzielonych  przez  bank  dla  osób 

podpisujących  w  imieniu  tego  banku  oświadczenie  wskazane  w  pkt  1.2.a. 

powyżej,  sporządzonych  i  podpisanych  najpóźniej  na  dzień  terminu  składania 

ofert,  z  których  wynikałoby  dla  tych  osób  uprawnienie  do  podpisania  w  imieniu 

banku wskazanego powyżej oświadczenia tego banku; 

3)  niezgodnego  z  przepisami  ustawy  zaniechania  przez  zamawiającego  dokonania 

czynności,  do  dokonania  których  zamawiający  jest  zobowiązany  na  podstawie 

ustawy,  polegających  na  wezwaniu  wykonawcy  konsorcjum  firm  P.W.HARAS  A.H.  i 

HARAS Sp. z o.o. w trybie art. 26 ust. 3 PZP do: 

a)  przedłożenia  oświadczenia  banku  (podpisanego  przez  upełnomocnionych 

przedstawicieli  banku)  o  zobowiązaniu  do  wykupienia  wierzytelności  tego 

wykonawcy przysługującej mu wobec zamawiającego na warunkach określonych 

w  s.i.w.z.  (w  szczególności  w  załączniku  nr  3  do  s.i.w.z.),  sporządzonego  


i podpisanego najpóźniej na dzień terminu składania ofert, które to oświadczenie 

banku w swej treści wskazywałoby marżę bankową przewidzianą przez  bank do 

wskazania  w  Umowie  Spłaty  Wierzytelności  przewidywanej  do  zawarcia  

z zamawiającym; 

b)  przedłożenia  prawidłowych  pełnomocnictw  udzielonych  przez  bank  dla  osób 

podpisujących  w  imieniu  tego  banku  oświadczenie  wskazane  w  pkt  1.3,  a 

powyżej,  sporządzonych  i  podpisanych  najpóźniej  na  dzień  terminu  składania 

ofert,  z  których  wynikałoby  dla  tych  osób  uprawnienie  do  podpisania  w  imieniu 

banku wskazanego powyżej oświadczenia tego banku. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:  

1)  w odniesieniu do niezgodnej z przepisami ustawy czynności polegającej na wyborze 

jako najkorzystniejszej oferty spółki MIRBUD S.A. - naruszenie art. 91 ust. 1 pkt PZP 

poprzez  wybranie  tej  oferty,  jako  najkorzystniejszej  pomimo  tego,  że  przedłożone 

wraz  z  ofertą  dokumenty,  a  w  szczególności  oświadczenie  Banku  Gospodarstwa 

Krajowego  S.A.  z  dnia  23  lutego  2016  r,  nie  wykazują  wysokości  marży  bankowej 

będącej  jednym  z  kryteriów  decydujących  o  wyborze  oferty  jako  najkorzystniejszej,  

a  w  konsekwencji  naruszenie  art.  7  ust.  1  PZP  poprzez  przeprowadzenie 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  niezapewniający  zachowania 

uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców  i  art.  7  ust.  3  PZP 

poprzez  udzielenie  zamówienia  wykonawcy,  co  do  którego  nie  było  podstaw  do 

wybrania go i jego oferty zgodnie z przepisami ustawy PZP; 

2)  w  odniesieniu  do  niezgodnego  z  przepisami  ustawy  zaniechania  przez 

zamawiającego  dokonania  czynności,  do  dokonania  których  zamawiający  jest 

zobowiązany na podstawie ustawy, polegających na wezwaniu wykonawcy MIRBUD 

S.A.  w  trybie  art.  26  ust.  3  PZP  do:  (I)  przedłożenia  oświadczenia  banku 

(podpisanego  przez  upełnomocnionych  przedstawicieli  banku)  o  zobowiązaniu  do 

wykupienia wierzytelności tego wykonawcy przysługującej mu wobec zamawiającego 

na warunkach określonych w s.i.w.z. (w szczególności w załączniku Nr 3 do s.i.w.z.), 

sporządzonego  i  podpisanego  najpóźniej  na  dzień  terminu  składania  ofert,  które  to 

oświadczenie banku w swej treści wskazywałoby marżę bankową przewidzianą przez 

bank  do  wskazania  w  Umowie  Spłaty  Wierzytelności  przewidywanej  do  zawarcia  

z  zamawiającym,  (II)  przedłożenia  prawidłowych  pełnomocnictw  udzielonych  przez 

bank  dla  osób  podpisujących  w  imieniu  tego  banku  oświadczenie  wskazane  w  pkt 

1.2.a.  powyżej,  sporządzonych  i  podpisanych  najpóźniej  na  dzień  terminu  składania 

ofert, z których wynikałoby dla tych osób uprawnienie do podpisania w imieniu banku 

wskazanego  powyżej  oświadczenia  tego  Banku  -  naruszenie  art.  26  ust.  3  w  zw.  


z art. 25 ust. 1 PZP poprzez niezgodne z przepisami ustawy zaniechanie dokonania 

wskazanych powyżej czynności; 

3)  w  odniesieniu  do  niezgodnego  z  przepisami  ustawy  zaniechania  przez 

zamawiającego  dokonania  czynności,  do  dokonania  których  zamawiający  jest 

zobowiązany  na  podstawie  ustawy,  polegających  na  wezwaniu  wykonawcy 

konsorcjum firm P.W.HARAS A.H. i HARAS Sp. z o.o. w trybie art. 26 ust. 3 PZP do: 

(I)  przedłożenia  oświadczenia  banku  (podpisanego  przez  upełnomocnionych 

przedstawicieli banku) o zobowiązaniu do wykupienia wierzytelności tego wykonawcy 

przysługującej  mu  wobec  zamawiającego  na  warunkach  określonych  w  s.i.w.z.  (w 

szczególności w załączniku nr 3 do s.i.w.z.), sporządzonego i podpisanego najpóźniej 

na  dzień  terminu  składania  ofert,  które  to  oświadczenie  banku  w  swej  treści 

wskazywałoby  marżę  bankową  przewidzianą  przez  bank  do  wskazania  w  Umowie 

Spłaty 

Wierzytelności 

przewidywanej 

do 

zawarcia  

z  zamawiającym,  (II)  przedłożenia  prawidłowych  pełnomocnictw  udzielonych  przez 

bank  dla  osób  podpisujących  w  imieniu  tego  banku  oświadczenie  wskazane  w  pkt 

1.3.a.  powyżej,  sporządzonych  i  podpisanych  najpóźniej  na  dzień  terminu  składania 

ofert, z których wynikałoby dla tych osób uprawnienie do podpisania w imieniu banku 

wskazanego powyżej oświadczenia tego banku - naruszenie art. 26 ust. 3 w zw. z art. 

25  ust.  1  PZP  poprzez  niezgodne  z  przepisami  ustawy  zaniechanie  dokonania 

wskazanych powyżej czynności. 

W związku z powyższym odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie 

zamawiającemu: 

1)  unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; 

2)  wezwania wykonawcy MIRBUD S.A. w trybie art. 26 ust. 3 do uzupełnienia dokumentów 

wskazanych  w  zarzutach  przedstawionych  powyżej  (tj.  w  pkt  III.2.  niniejszego 

odwołania),  a  w  przypadku  braku  odpowiedzi  na  wezwanie  albo  uzupełnienia 

dokumentów  w  sposób  niepotwierdzający  spełnienie  przez  oferowane  usługi/roboty 

budowlane  na  dzień  terminu  składania  ofert  wymagań  określonych  przez 

zamawiającego  -  nakazanie  zamawiającemu  odrzucenia  oferty  wykonawcy  MIRBUD 

S.A.  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  PZP  (tj.  jako  oferty,  której  treść  nie  odpowiada 

treści s.i.w.z.) lub na podstawie innego właściwego przepisu; 

3)  wezwania  wykonawcy  konsorcjum  firm  P.W.HARAS  A.H.  i  HARAS  Sp.  z  o.o.  w  trybie 

art.  26  ust.  3  do  uzupełnienia  dokumentów  wskazanych  w  zarzutach  przedstawionych 

powyżej (tj. w pkt III.3. odwołania), a w przypadku braku odpowiedzi na wezwanie albo 

uzupełnienia  dokumentów  w  sposób  niepotwierdzający  spełnienie  przez  oferowane 

usługi/roboty  budowlane  na  dzień  terminu  składania  ofert  wymagań  określonych  przez 

zamawiającego  -  nakazanie  zamawiającemu  odrzucenia  oferty  wykonawcy  konsorcjum 


firm 

P.W.HARAS 

A.H. 

HARAS 

Sp.  

z  o.o.  na  podstawie  art. 89  ust.  1  pkt  2  PZP (tj. jako  oferty, której  treść  nie  odpowiada 

treści SIWZ) lub na podstawie innego właściwego przepisu; 

4)  dokonania powtórnego badania i oceny złożonych ofert; 

5)  dokonania wyboru oferty odwołującego, jako oferty najkorzystniejszej. 

Odwołujący  wskazał,  że  jak  wynika  z  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia 

(pkt III ppkt 7 s.i.w.z.), do oferty wykonawca zobowiązany był załączyć oświadczenie banku 

(podpisane  przez  upełnomocnionych  przedstawicieli  banku)  o  zobowiązaniu  do  wykupienia 

wierzytelności  wykonawcy  przysługującej  mu  wobec  zamawiającego  na  warunkach 

określonych  w  s.i.w.z.  W  ppkt  10  tego  rozdziału  s.i.w.z.  zamawiający  wskazał,  

ż

e  wykonawca,  którego  oferta  zostanie  uznana  za  najkorzystniejszą  i  który  zawrze  

z  zamawiającym  umowę  może  zawrzeć  umowę  wykupu  wierzytelności  na  warunkach 

wskazanych  w  ofercie  lub  na  warunkach  nie  gorszych  niż  wskazanych  w  ofercie  tego 

wykonawcy  oraz  zgodnie  z  warunkami  określonymi  w  załączniku  nr  3  do  s.i.w.z.  (Istotne 

Postanowienia Umowy Spłaty Wierzytelności). Załącznik nr 3 do s.i.w.z. określa więc istotne 

postanowienia  umowy,  która  ma  zostać  zawarta  przez  zamawiającego  z  bankiem 

wskazanym przez wykonawcę. Wskazany dokument (załącznik nr 3 do s.i.w.z.) nie zawiera 

w swej treści oznaczonej wysokości marży banku, który zgodnie z założeniami postępowania 

przetargowego miałby nabywać wierzytelności względem zamawiającego. 

Powyższe  oznacza,  zdaniem  odwołującego,  że  zamawiający  w  s.i.w.z.  wymagał 

przedłożenia przez  wykonawców składających oferty prawidłowo sporządzonej i podpisanej 

przez  bank  promesy  dokonania  określonej  czynności  bankowej.  Wskazać  w  tym  miejscu 

należy, że pod pojęciem „czynności bankowej" na gruncie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. 

Prawo bankowe (Dz.U. Nr 140, poz. 939 ze zm.) rozumieć należy „każda czynność prawna, 

jaka  zachodzi  miedzy  bankiem  a  klientem”  (tak  Komentarz  do  ustawy  Prawo  bankowe  pod 

red.  G.  Sikorskiego,  2015  r.).  To  zaś  oznacza,  że  czynność  bankowa  jako  konkretna 

czynność prawna realizowana jest na zasadach i warunkach wynikających z treści zawartej 

przez  strony  umowy  dotyczącej  wykonywania  danej  czynności  bankowej.  Taka  umowa 

powinna natomiast określać wszystkie istotne postanowienia dotyczące wykonywania danej 

czynności bankowej (jako czynności prawnej). 

Odnosząc  powyższe  ustalenia  do  pojęcia  „promesy  bankowej”,  odwołujący  podkreślił,  

ż

e  pod  pojęciem  promesy  bankowej  rozumieć  należy  dokument,  w  którym  zawarte  jest 

złożone  w  sposób  wiążący  przez  bank  przyrzeczenie  (oświadczenie),  że  bank  ten  dokona 

określonej czynności bankowej w przypadku spełnienia określonych w promesie przesłanek  

i  warunków.  Z  uwagi  na  to.  że  czynność  bankowa  jest  jednocześnie  czynnością  prawną, 

treść  promesy  powinna  zatem  odnosić  się  do  istotnych  warunków  tej  czynności  prawnej. 

Tylko bowiem w takiej sytuacji dany dokument pozwala wywodzić przyrzeczenie banku co do 


dokonania określonej czynności bankowej i warunki dokonania tej czynności bankowej. Brak 

zawarcia w treści promesy istotnych warunków czynności bankowej objętej daną promesą (tj. 

przyrzeczeniem  banku)  w  istocie  pozbawia  dany  dokument  jakiejkolwiek  wartości  i  tym 

samym dyskwalifikuje dany dokument, jako promesę a także sprawia, że dokument ten jest 

oświadczeniem  banku  pozbawionym  jakiejkolwiek  istotnej  wartości,  a  w  konsekwencji 

całkowicie  nieprzydatnym.  Podkreślenia  przy  tym  wymaga,  że  promesa  dokonania 

określonej czynności bankowej jest warta tyle, ile jej treść. W sytuacji, gdy treść promesy jest 

bardzo  ogólna  i  nie  pozwala  wywodzić  z  niej  istotnych  warunków  czynności  bankowej, 

dokument  taki  pozbawiony  jest  w  istocie  przymiotu  promesy  i  nie  zobowiązuje  banku  do 

dokonania określonej czynności w przyszłości. 

W  ocenie  odwołującego,  odniesienie  powyższych  ustaleń  do  niniejszej  sprawy  prowadzi 

do  wniosku,  że  w  przedłożonej  wraz  z  ofertą  promesie  (oświadczeniu  wymaganym  przez 

zamawiającego)  znaleźć  się  powinny  takie  dane,  jak  m.in.  wysokość  marży  bankowej 

(wartość niezbędna do dokonania oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej), czy termin 

związania  przez  bank  treścią  promesy  (pozwala  ocenić,  czy  zawarcie  umów  objętych 

promesą odpowiada treści s.i.w.z.). 

Odwołujący wskazał, że spółka MIRBUD S.A. przedłożyła jedynie lakoniczny w swej treści 

dokument z dnia 23 lutego 2016 r. oznaczony jako „Oświadczenie banku”, który w istocie nie 

zawiera  żadnych  istotnych  postanowień  czynności  bankowych  przewidywanych  do 

wykonania  w  niniejszej  sprawie  przez  bank.  W  szczególności  wskazany  dokument  nie 

zawiera  wysokości  marży  naliczanej  przez  bank.  Dokument  ten  w  swej  treści  zawiera  

w  zasadzie  jedynie  lakoniczne  stwierdzenie,  że  „Bank  Gospodarstwa  Krajowego 

zobowiązuje  się  do  wykupienia  wierzytelności  Wykonawcy  przysługującej  mu  wobec 

Zamawiającego  na  warunkach  określonych  w  SIWZ".  Takie  oświadczenie  jest  zdaniem 

odwołującego,  jednak  niewystarczające  i  w  zasadzie  bezwartościowe  w  kontekście 

niniejszego  postępowania  przetargowego.  W  tym  postępowaniu  przetargowym  s.i.w.z.  nie 

określa  bowiem  w  ogóle  m.in.  wysokości  marży  bankowej  będącej  jedną  z  kluczowych 

wartości  dla  oceny  ofert  w  niniejszej  sprawie.  Załącznik  nr  3  do  s.i.w.z.  („Istotne 

postanowienia  Umowy  Spłaty  Wierzytelności  zawartej  pomiędzy  Zamawiającym  a  Bankiem 

w zakresie wykupu wierzytelności”) zawiera bowiem w postanowieniach odnoszących się do 

wysokości  marży  bankowej  jedynie  puste  miejsca.  W  tych  okolicznościach  nie  sposób 

przyjąć, że ze wskazanego oświadczenia (promesy) w jakikolwiek sposób wynika wysokość 

marży  bankowej.  Jedynym  dokumentem,  z  którego  wynika  wysokość  marży  bankowej 

dotyczącej  potencjalnie  oferty  składanej  przez  MIRBUD  S.A.,  jest  formularz  oferty  złożonej 

przez  tego  wykonawcę.  Tyle  tylko,  że  podmiotem  składającym  oświadczenie  o  wysokości 

marży banku powinien być, zdaniem odwołującego, bezwzględnie podmiot, który taką marżę 

ustanawia,  a  nie  osoba  trzecia  względem  tego  podmiotu.  „Oświadczenie  banku”  z  dnia  23 


lutego  2016  r.  nie  zawiera  żadnego  wskazania  w  zakresie  marży  banku.  Oświadczenie 

złożone  przez  MIRBUD  S.A.  w  zakresie  wysokości  marży  banku  w  formularzu  oferty  nie 

zostało  w  żaden  sposób  ani  podpisane,  ani  parafowane  ani  też  potwierdzone  przez 

umocowanych do tego przedstawicieli banku. Tymczasem, zgodnie z art. 110 ustawy Prawo 

bankowe,  to  bank  określa  wysokość  opłat  i  prowizji  z  tytułu  wykonywanych  czynności 

bankowych i innych czynności (a nie osoby trzecie względem banku). Mając na uwadze, że 

bank  może  stosować  także  inne  postacie  wynagrodzenia  (np.  oprocentowanie)  -  tak  M. 

Bączyk, w: E. Fojcik- Mastalska (red.), Prawo bankowe, s. 474, - wysokość wynagrodzenia 

odsetkowego w postaci marży, bezwzględnie powinien określić bank, a nie wykonawca. 

Niezależnie od powyższego, odwołujący  wskazał, że przedstawione  w niniejszej sprawie 

pełnomocnictwa  udzielone  przez  Bank  Gospodarstwa  Krajowego  nie  uprawniały  osób 

wskazanych  w  tych  pełnomocnictwach  do  podpisania  dokumentu  odpowiadającego  treścią 

dla  oczekiwanej  przez  zamawiającego  treści  przedkładanego  oświadczenia  banku. 

Wskazane  pełnomocnictwa  mają  charakter  pełnomocnictw  szczegółowych,  a  zatem 

uprawniają,  co  do  zasady,  do  dokonywania  jedynie  tych  czynności,  które  zostały  w  nich 

konkretnie  wskazane.  Nie  jest  zatem  na  podstawie  tych  pełnomocnictw  możliwe 

dokonywanie  czynności  innych  niż  czynności  jednoznacznie  w  tych  pełnomocnictwach 

wskazane.  W  konsekwencji  tego  na  podstawie  tych  pełnomocnictw  nie  jest  możliwe 

składanie  jakichkolwiek  oświadczeń,  co  do  umów  charakterem  i  przedmiotem 

odpowiadających dla Umowy Spłaty Wierzytelności mającej być docelowo zawartą pomiędzy 

zamawiającym  i  bankiem.  Odwołujący  podkreślił,  że  oświadczenie  składane  przez  bank, 

niezależnie  od  odniesienia  się  do  umowy  wykupu  wierzytelności,  poprzez  odwołanie  się  do 

treści  s.i.w.z.  (a  tym  samym  i  załącznika  Nr  3  do  s.i.w.z.).  w  istocie  zawierało  też 

oświadczenie,  co  do  części  warunków,  na  jakich  zawarta  miała  być  Umowa  Spłaty 

Wierzytelności (tj. tych warunków tej Umowy, które dają się jednoznacznie wyinterpretować  

z  treści  załącznika  Nr  3  do  s.i.w.z.).  Tymczasem  pełnomocnictwa  udzielone  przez  Bank 

Gospodarstwa  Krajowego  dla  jego  przedstawicieli  nie  uprawniają  tych  przedstawicieli  do 

składania  jakichkolwiek  oświadczeń  co  do  umów  o  przedmiocie  odpowiadającym  Umowie 

Spłaty  Wierzytelności.  Powyższy  wniosek  jest  tym  bardziej  uzasadniony,  że  umowa  

o  charakterze  Umowy  Spłaty  Wierzytelności  nie  jest  czynnością  bankową  w  ścisłym  tego 

słowa  znaczeniu  w  rozumieniu  przepisów  art.  5  ustawy  z  dnia  29  sierpnia  1997  r.  Prawo 

bankowe. Nie jest zatem uprawnione we wskazanej kwestii jakiekolwiek domniemywanie czy 

rozszerzająca interpretacja udzielonego pełnomocnictwa. 

Ponadto  pełnomocnictwa  udzielone  przez  Bank  Gospodarstwa  Krajowego  dla  jego 

przedstawicieli  w  zakresie  wydawania  promes  dla  podmiotów  takich  jak  spółki  kapitałowe 

ustanawiają  limit  kwoty  30.000.000,00  zł.  Tymczasem  Umowa  Wykupu  Wierzytelności 


zawierana przez bank z MIRBUD S.A. dotyczyłaby kwoty wynikającej z oferty MIRBUD S.A.. 

tj. kwoty wyższej niż 30.000.000.00 zł. 

Wskazane  powyżej  okoliczności,  zdaniem  odwołującego,  prowadzą  do  wniosku,  że 

zamawiający w odniesieniu do dokumentów przedłożonych przez MIRBUD S.A. powinien był 

podjąć stosowne czynności wynikające z art. 26 ust. 3 PZP, wskazane zgodnie z wnioskami 

zawartymi  na  wstępie  odwołania.  Bez  przeprowadzenia  tych  czynności  oferta  wskazanej 

Spółki  nie  kwalifikowała  się  do  wybrania  jej,  jako  najkorzystniejszej.  Negatywny  skutek 

przeprowadzenia  wskazanych  czynności  oznaczałby  natomiast  konieczność  odrzucenia 

wskazanej oferty. 

Co  do  zarzutów  dotyczących  oferty  złożonej  przez  konsorcjum  firm  P.W.HARAS  A.H.  i 

HARAS Sp. z o.o. (dalej: „konsorcjum Haras”), odwołujący podniósł, co następuje. 

Przedstawione  powyżej  zarzuty  i  rozważania  dotyczące  oferty  MIRBUD  S.A., 

przedłożonego  przez  tę  spółkę  oświadczenia  banku  oraz  przedłożonych  pełnomocnictw  

w  istotnej  części  zachowują  aktualność  i  odnoszą  się  również  do  oferty  złożonej  przez 

konsorcjum  Haras.  W  szczególności  złożona  przez  wykonawcę  „Promesa  wykupu 

wierzytelności”  z  dnia  24  lutego  2016  r. również  nie  wskazuje  żadnych  istotnych  warunków 

czynności bankowej, której miałaby dotyczyć, w tym m.in. marży banku kluczowej dla oceny 

ofert  złożonych  w  niniejszym  postępowaniu,  czy  terminu  związania  banku  treścią  promesy. 

Za  takie  wskazanie  nie  może  być  bowiem  traktowane  lakoniczne  i  ogólne  odniesienie  się  

w  treści  tego  dokumentu  do  oferty  złożonej  przez  wymienione  konsorcjum.  Promesa 

sporządzona  została  przed  dniem  sporządzenia  i  złożenia  oferty  przez  konsorcjum  Haras, 

która  sporządzoną  została  w  dniu  25  lutego  2016  r.  Wskazana  promesa,  zgodnie  z  jej 

treścią, odnosi się natomiast do oferty złożonej w dniu sporządzenia i podpisania wskazanej 

Promesy (tj. w dniu 24 lutego 2016 r.). Skoro zaś na dzień 24 lutego 2016 r. nie była złożona 

oferta  konsorcjum  Haras  (oferta  ta  została  sporządzona  i  złożona  później),  to  nie  można 

treści  wskazanej  promesy  odnieść  do  tej  oferty.  Ponadto  podkreślenia  wymaga,  iż  składać 

oświadczenie  o  wysokości  marży  może  wyłącznie  bank,  który  te  marże  ustanawia,  a  nie 

wykonawca  będący  w  stosunku  do  tego  banku  osoba  trzecia.  Oświadczenie  takiego 

wykonawcy  w  zakresie  marży  nie  stanowi  dla  zamawiającego  żadnej  gwarancji  podpisania  

z bankiem umowy na warunkach zadeklarowanych jedynie przez wykonawcę. Zgodnie z art. 

110  ustawy  Prawo  bankowe,  jedynie  bank  jest  uprawniony  do  wskazywania  wysokości 

wynagrodzenia odsetkowego w postaci marży. 

Wskazana  powyżej  promesa  przedłożona  przez  konsorcjum  Haras  została  podpisana  

w imieniu PKO BP S.A. przez Panów S.C. i M.P. Tymczasem przedłożone pełnomocnictwa 

udzielone dla wskazanych osób mają charakter pełnomocnictw ogólnych, co oznacza, że nie 

mogą być one podstawą do składania jakichkolwiek oświadczeń, co do umów o charakterze 

odpowiadającym  Umowie  Spłaty  Wierzytelności  przewidywanej  do  zawarcia  pomiędzy 


bankiem  i  zamawiającym.  Uprawnienie  do  składania  oświadczeń  woli  mających  na  celu 

zawarcie  Umowy  Spłaty  Wierzytelności  czy  też  Umowy  Wykupu  Wierzytelności,  powinno 

jednoznacznie  wynikać  z  treści  pełnomocnictwa,  a  podstawą  dokonywania  tego  rodzaju 

czynności  nie  może  być  pełnomocnictwo  ogólne.  Pełnomocnictwo  ogólne  zgodnie  z  art.  98 

KC  obejmuje  umocowanie  do  dokonywania  czynności  zwykłego  zarządu.  Doktryna 

przyjmuje, że czynnością zwykłego zarządu jest każda czynność mieszcząca się  w ramach 

zwykłej,  bieżącej  działalności  mocodawcy.  Zaciąganie  w  imieniu  i  na  rzecz  mocodawcy 

długoterminowych  zobowiązań  o  znacznej  wartości  i  niosących  ryzyko  dla  mocodawcy,  nie 

mieści się  w kategoriach zwykłego, bieżącego zarządu. Tymczasem zgodnie  z treścią pkt I 

pełnomocnictwa udzielonego przez PKO BP S.A. Panu S.C., pełnomocnik jest upoważniony 

do dokonywania czynności prawnych związanych z działalnością PKO Banku Polskiego S.A. 

Południowo-  Zachodniego  Regionalnego  Oddziału  Korporacyjnego  we  Wrocławiu  łącznie  

z  drugą  upoważnioną  osobą  w  zakresie  składania  oświadczeń  woli  w  związku  

z  czynnościami  wykonywanymi  przez  ten  Oddział.  W  tym  zakresie  wskazane 

pełnomocnictwo  ma  więc  charakter  ogólny.  Pełnomocnictwo  nie  przewiduje  w  pkt  I 

poszczególnych  czynności,  czy  też  rodzaju  tych  czynności,  do  których  uprawniony  jest 

mocodawca, a z treści tego dokumentu wprost wynika, że pełnomocnik jest upoważniony do 

wszystkich czynności związanych z działalnością oddziału. W świetle art. 98 KC mocodawca 

nie  korzysta  z  pełnej  swobody  w  odniesieniu  do  kształtowania  zakresu  udzielanego 

pełnomocnictwa.  Na  gruncie  tego  przepisu  za  niedopuszczalne  uznać  należy  udzielenie 

pełnomocnictwa do dokonywania wszelkich czynności prawnych (wyrok Sądu Apelacyjnego 

w  Szczecinie  z  dnia  16  stycznia  2014  r.,  sygn.  I  ACa  705/13).  Z  kolei  zgodnie  z  innym 

wyrokiem Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 4 lipca 2014 r. (sygn. VI ACa 1622/13) - 

„w świetle przepisu art. 98 KC mocodawca nie korzysta z pełnej swobody w odniesieniu do 

kształtowania  zakresu  udzielonego  pełnomocnictwa.  Na  gruncie  tegoż  przepisu  za 

niedopuszczalne  należy  uznać  udzielenie  pełnomocnictwa  do  dokonywania  wszelkich 

czynności  prawnych,  gdyż  pełnomocnictwo  takie  stwarzałoby  zbyt  duże  zagrożenie  dla 

mocodawcy,  stad  każde  pełnomocnictwo  musi  mieć  określony  zakres  umocowania. 

Czynność prawna polegającą na udzieleniu takiego pełnomocnictwa uznaje się w doktrynie 

za  sprzeczną  z  ustawą  i  jako  taką  nieważną  (art.  58  §  1  KC).  Osobę  działającą  w  imieniu 

mocodawcy  na  podstawie  takiego  pełnomocnictwa  należy  uznać  za  działająca  bez 

umocowania,  co  oznacza  konieczność  zastosowania  przepisów  art.  103  KC”.  Udzielenie 

promesy w imieniu banku, a zatem dokonanie jednostronnej czynności prawnej przez osobę 

działająca bez umocowania w tym zakresie, w świetle art. 104 kc uznać należy za czynność 

nieważną. W konsekwencji zamawiający nie mógł dokonać wyboru oferty, do której zostało 

dołączone nieważne oświadczenie, tj. oświadczenie podpisane w imieniu banku przez osoby 

nieumocowane należycie do składania tego rodzaju oświadczeń woli. 


Dodatkowe  wątpliwości,  co  do  wskazanych  powyżej  okoliczności  budzi  to,  że 

pełnomocnictwa dla M.P. udzielił m.in. S.C. Promesę wykupu wierzytelności z dnia 24 lutego 

2016  r.  przedłożoną  przez  konsorcjum  Haras  podpisali  natomiast  wskazani  panowie 

wspólnie.  Takie  działanie  budzi  wątpliwości,  albowiem  oznacza,  że  na  potrzeby  podpisania 

wskazanej  promesy  M.P.  w  istocie  działał  w  granicach  pełnomocnictwa  udzielonego  przez 

PKO  BP  S.A.  p.  S.C.  W  tych  okolicznościach  czystą  fikcją  i  teorią  jest  to,  jakoby  S.C. 

wskazaną Promesę podpisał z drugą uprawnioną osobą, skoro tą drugą osobą była osoba, 

której on sam udzielił pełnomocnictwa. 

Interes odwołującego. 

Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu odwołania, ponieważ przedmiotem jego 

działalności  jest  wykonywanie  robót  budowlanych,  złożył  w  niniejszym  postępowaniu 

przetargowym  ważną  ofertę,  która  nie  została  odrzucona  przez  zamawiającego,  

a  jednocześnie  nie  została  wybrana  przez  zamawiającego,  jako  najkorzystniejsza.  Oferta 

odwołującego  nie  została  wybrana,  jako  najkorzystniejsza  w  rezultacie  m.in.  tego,  że 

zamawiający nie dokonał wobec ofert złożonych przez wykonawców: (1) MIRBUD S.A. i (2) 

konsorcjum  Haras,  czynności  wynikających  z  art.  26  ust.  3  PZP,  a  mimo  tego  jako  ofertę 

najkorzystniejszą  wybrał  ofertę  MIRBUD  S.A.  To  oznacza,  iż  odwołujący  ma  interes  we 

wniesieniu  odwołania  i  rozstrzygnięciu  tego  odwołania  w  sposób  odpowiadający  treści 

postawionych  zarzutów,  albowiem  umożliwi  to  odwołującemu  uzyskanie  w  postępowaniu 

przetargowym  rozstrzygnięcia  na  korzyść  odwołującego.  Powyższe  stanowi  wystarczającą 

przesłankę  do  skorzystania  przez  odwołującego  ze  środków  ochrony  prawnej 

przewidzianych wart. 179 ust. 1 ustawy, w tym m.in. do wniesienia odwołania. 

Zamawiający  złożył  pisemną  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  wniósł  o  oddalenie 

odwołania.  Zamawiający  podniósł,  iż  odwołujący  ma  rację,  jednakże  tylko  co  do  samej 

sugestii zawartej na początku jego stanowiska, że oświadczenie banku przedstawione przez 

spółkę  MIRBUD  S.A.  można  oceniać  jedynie  pod  kątem  jego  zgodności  z  treścią  s.i.w.z. 

Jednakże,  pomimo  prawidłowości  takiego  właśnie  założenia  przedstawione  w  odwołaniu 

argumenty  w  istocie  jednak  nie  zmierzają  do  oceny  oświadczenia  Banku  Gospodarstwa 

Krajowego  pod  takim  kątem,  w  szczególności  odwołujący  pomija  w  uzasadnieniu  zarzutów 

treść pkt 7 rozdziału III SIWZ, zgodnie z którym „Do oferty Wykonawca załączy oświadczenie 

banku  (podpisane  przez  upełnomocnionych  przedstawicieli  banku)  o  zobowiązaniu  do 

wykupienia  wierzytelności  Wykonawcy  przysługującej  mu  wobec  Zamawiającego  na 

warunkach określonych w SIWZ".  

Odwołujący  w  istocie  nie  dokonuje  interpretacji ww.  postanowienia  s.i.w.z.,  aby  dokonać 

na  tej  podstawie  oceny  zgodności  oświadczenia  Banku  Gospodarstwa  Krajowego  z  dnia 


23.02.2016r.,  lecz  uzasadnia  swoje  stanowisko,  co  do  niezgodności  ww.  oświadczenia 

banku poprzez analizę przepisów prawa bankowego w zakresie czynności bankowych oraz 

wymogów prawa cywilnego w zakresie składania wiążących oświadczeń woli. Zamawiający 

wskazał,  że  rygorystyczne  stanowisko  odwołującego,  iż  jedynie  przedstawienie  dokumentu 

promesy  bankowej  spełnia  warunek  postawiony  przez  zamawiającego  w  pkt  7  rozdz.  III 

s.i.w.z.  jest  oparte  o  przesłanki,  które  same  w  sobie  są  niedookreślone,  bowiem  promesa 

bankowa  nie  została  określona  przez  przepisy  prawa  bankowego,  a  jedynie  wynika  z  dość 

różnorodnej  praktyki  bankowej,  a  jednocześnie  sam  w  dalszej  części  odwołania  

(w  odniesieniu  do  pełnomocnictw  przedstawicieli  banku)  wskazuje,  iż  umowa  mająca  być 

zawarta przez bank z zamawiającym nie jest w ścisłym znaczeniu czynnością bankową. 

W świetle przedstawionego w odwołaniu uzasadnienia zamawiający uznał, że stanowisko 

odwołującego  w  zakresie  koniecznej  treści  oświadczenia  banku,  czy  też  wręcz  wymogu 

przedłożenia przez wykonawcę w niniejszym postępowaniu promesy bankowej opiera się na 

założeniu,  że  oświadczenie  banku  musi  mieć  wiążący  charakter  dla  banku,  w  przypadku 

przyjęcia  przez  zamawiającego  oferty,  z  którą  go  złożono.  Takie  założenie  jest  błędne  tak  

w świetle treści s.i.w.z. jak i przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Należy przede 

wszystkim  wskazać,  że  bank  składający  oświadczenie  o  treści  wskazanej  przez  s.i.w.z.  nie 

jest  uczestnikiem  postępowania  o  zamówienie  publiczne,  natomiast  taki  wiążący  charakter 

jest  w  prawie  zamówień  publicznych  zarezerwowany  dla  oferty  wykonawcy,  na  podstawie 

której  zawierana  jest  później  umowa  o  zamówienie  publiczne  -  art.  140  ustawy  Pzp.  

To  właśnie  wykonawca,  a  nie  bank  jest  zobowiązany  wobec  zamawiającego  do  zawarcia 

umowy  i  do  wykonania  zamówienia  publicznego.  Odwołujący  pomija  fakt,  że  dokumenty 

przetargowe  s.i.w.z.,  wzór  umowy  o  zamówienie  publiczne  oraz  formularz  oferty  w  sposób 

dostateczny  wskazywały  na  odpowiedzialność  wobec  zamawiającego  za  wykonanie 

przedmiotu  zamówienia,  w  tym  zapewnienia  jego  finansowania  poprzez  wykup 

wierzytelności  i  rozłożenie  na  raty  przy  wykorzystaniu  instrumentu  finansowego,  który  na 

chwilę  obecną  jest  już  standardowym  produktem  bankowym.  Dlatego  też  właśnie  

w formularzu oferty złożonej przez  wykonawców, w tym także MIRBUD  S.A. przyjęty został 

rygor  w  postaci  uprawnienia  zamawiającego  do  odstąpienia  od  umowy  w  przypadku,  gdy 

wykonawca  nie  zapewnił  finansowania  na  takich  warunkach  jakie  zostały  przedstawione 

przez niego w ofercie złożonej w postępowaniu o zamówienie publiczne. 

Zdaniem  zamawiającego,  w  przypadku  przyjęcia  stanowiska  reprezentowanego  przez 

odwołującego  o  tak  daleko  idących  wymogach  co  do  wiążącego  charakteru  oświadczenia 

banku  to  nie  sposób  zauważyć,  iż  promesa  bankowa,  w  świetle  jej  definicji  prezentowanej  

w  odwołaniu  nie  spełniałaby  takich  wymogów,  gdyż  dokonanie  czynności  bankowej  jest  

w  niej  uzależniane  od  spełnienia  warunków  w  zawartych  w  promesie.  Nawet  w  promesie 

bankowej  przedstawionej  przez  Odwołującego  został  zawarty  dodatkowy  (ponad  warunki 


spłaty  określone  w  s.i.w.z.)  wymóg  przedstawienia  przez  Dłużnika  (zamawiającego) 

dodatkowych  dokumentów  potwierdzających  bezsporność  wierzytelności  (str.  69  Oferty 

ERBUD  S.A.).  Na  marginesie  jedynie  należy  wspomnieć,  iż  nawet  wobec  oświadczenia 

podmiotów  trzecich,  na  których  potencjale  (technicznym,  finansowym)  wykonawca  będzie 

polegał  prawo  zamówień  publicznych,  nie  formułuje  tak  rygorystycznych  wymogów  jak 

wskazane  przez  odwołującego.  Natomiast  powołany  przez  odwołującego  art.  110  prawa 

bankowego  nie  stoi  na  przeszkodzie  informowania  przez  wykonawcę  o  stawce  marży 

ustalonej przez współpracujący z nim bank, jeżeli to właśnie wykonawca był odpowiedzialny 

za zapewnienie finansowania. 

Odnosząc się do zarzutów w zakresie niewłaściwego umocowania przedstawicieli Banku 

Gospodarstwa Krajowego zamawiający  wskazał, iż Oświadczenie Banku zostało podpisane  

w imieniu Banku Gospodarstwa Krajowego Oddział we Wrocławiu przez Dyrektora Oddziału 

we Wrocławiu T.C. oraz Eksperta Oddziału we Wrocławiu M.K. 

Do  oferty  załączono:  pełnomocnictwo  Nr  488/2014  udzielone  w  dniu  28.08.2014 r.  Panu 

M.K.,  które  jak  określono  w  jego  treści  jest  pełnomocnictwem  rodzajowym.  Jak  zarzucił 

odwołujący,  przedmiotowe  pełnomocnictwo  w  zakresie  wydawania  promes  dla  podmiotów 

takich  jak  spółki  kapitałowe  ustanawia  limit  kwoty  30.000.000,00  zł.,  tymczasem  umowa 

wykupu  wierzytelności  dotyczyłaby  kwoty  wynikającej  z  oferty  MIRBUD  S.A.,  tj.  kwoty 

wyższej niż 30.000.000,00 zł. 

Zdaniem zamawiającego, powyższy zarzut jest całkowicie chybiony, bowiem opiera się na 

niewłaściwej interpretacji pkt 2 pełnomocnictwa polegającej prawdopodobnie na przyjęciu, że 

wskazany  limit  kwotowy  dotyczy  w  całości  ppkt  od  1  do  7,  a  zatem  także  ppkt  6 

umocowującego  do  wydawania  promes.  Prawidłowa  wykładnia  pełnomocnictwa  winna 

natomiast prowadzić do wniosku, że limit ten dotyczy wyłącznie potwierdzania czeków (ppkt 

7), o czym świadczy ewidentny przeskok kursora powodujący przeniesienie zapisu o limicie 

do nowego akapitu, co zarówno wynika z treści tego pełnomocnictwa, jak i wprost potwierdza 

układ  drugiej  strony  pełnomocnictwa  tożsamego  w  swej  treści  dla  drugiego  pełnomocnika,  

tj.  Pana  T.C.,  gdzie  został  zachowany  prawidłowy  układ  akapitów.  Należy  także  wskazać,  

iż  sama  treść  zapisu  dotyczącego  wprowadzonego  limitu  nie  odnosi  się  do  innych 

poprzedzających  punktów,  ani  też  nie  wskazuje,  że  odnosi  się  do  wszystkich  zawartych 

powyżej czynności. 

Zamawiający,  odnosząc  się  do  drugiej  części  zarzutu  odwołującego,  a  mianowicie,  że 

pełnomocnictwo  nie  uprawnia  do  składania  jakichkolwiek  oświadczeń,  co  do  umów  

o  przedmiocie  odpowiadającym  Umowie  Spłaty  Wierzytelności,  która  to  umowa,  w  ocenie 

odwołującego,  nadto  nie  jest  czynnością  bankową  w  ścisłym  tego  słowa  znaczeniu, 

zamawiający  wskazał  na  dowolny,  a  tym  samym  niedopuszczalny,  sposób  interpretacji 

pełnomocnictwa,  jaki  odwołujący  prezentuje.  Z  jednej  bowiem  strony  wymagane  przez 


zamawiającego  oświadczenie  banku  o  zobowiązaniu  do  wykupienia  wierzytelności, 

odwołujący  utożsamia  z  czynnością  bankową  i  wskazuje  na  konieczność  wystawienia 

promesy  bankowej  po  to  tylko,  by  wskazać,  skądinąd  błędnie,  że  pełnomocnictwo  nie 

umocowuje  do  udzielania  promes  w  przypadku  przekroczenia  limitu  30.000.000,00  zł,  

z drugiej natomiast strony opiera się na literalnej nazwie Umowy Spłaty Wierzytelności po to 

tylko,  by  wskazać,  że  taki  rodzaj  umów  nie  został  wymieniony  wprost  w  treści 

pełnomocnictwa. Tymczasem, dla zamawiającego jest oczywistym, że skoro pełnomocnictwo 

umocowuje  do  zawierania  umów  kredytowych  oraz  pożyczek  (ppkt  2),  to  nie  ma 

jakichkolwiek  wątpliwości  co  do  tego,  że  pełnomocnictwo  uprawnia  do  składania 

„oświadczeń  co  do  umów  o  przedmiocie  odpowiadającym  Umowie  Spłaty  Wierzytelności”. 

Zamawiający wskazał, iż ustalanie zasad spłaty z dłużnikiem będącym jednostką samorządu 

terytorialnego wykupywanych przez bank wierzytelności jest, jak wynika z istniejącej praktyki 

banków, częścią produktu określanego mianem „wykup wierzytelności". Jednocześnie należy 

wskazać,  iż  takie  ustalanie  zasad  spłaty,  w  szczególności  wydłużanie  tego  terminu  

i  rozkładanie  spłaty  należności  na  raty  jest  określane  w  obrocie  jako  kredyt  kupiecki. 

Niewątpliwie  ustalanie  zasad  spłaty  wierzytelności  w  ratach  na  wydłużony  termin 

oprocentowane  stawkami  stosowanymi  przez  bank  ma  charakter  pożyczki,  wobec  czego 

należy  wskazać,  iż  mieści  się  w  zakresie  umocowania  osób,  które  podpisały  Oświadczenie 

Banku w imieniu Banku Gospodarstwa Krajowego. 

W zakresie zarzutów formułowanych przez odwołującego wobec dokumentów  złożonych 

w  postępowaniu  o  zamówienie  publiczne  przez  konsorcjum  Haras,  zamawiający  wskazał,  

iż nie są one zasadne. Zarzut dotyczący odniesienia się przez Bank PKO Bank Polski S.A.  

w  swoim  oświadczeniu  do  innej  oferty  wykonawcy  (wcześniejszej)  niż  ta  złożona  przez 

wykonawcę  jest  nadinterpretacją  treści  oświadczenia  i  pomija  okoliczności  w  jakich 

oświadczenie zostało złożone. Odwołujący zarzucił, że pełnomocnictwo udzielone Panu S.C. 

oraz  pełnomocnictwo  udzielone  Pamu  M.P.,  jako  pełnomocnictwa  ogólne,  uprawniające  do 

dokonywania  czynności  zwykłego  zarządu,  nie  umocowują  do  składania  oświadczeń  woli 

mających  na  celu  zawarcie  Umowy  Spłaty  Wierzytelności  czy  też  Umowy  Wykupu 

Wierzytelności. W świetle postawionego zarzutu, zamawiający podkreślił, iż w doktrynie oraz 

w orzecznictwie zostało jednoznacznie przesądzone, że o tym czy dane czynności należą do 

zwykłego  zarządu,  czy  ten  zwykły  zarząd  przekraczają,  decydują  konkretne  okoliczności 

danej  sprawy.  W  niniejszej  sprawie,  przedmiotem  oceny  przez  zamawiającego  było 

pełnomocnictwo udzielone przez bank, a zatem jego wykładnia winna uwzględniać charakter 

czynności zwykle przez bank podejmowanych, a nie czynności jakie są podejmowane przez 

przedsiębiorców  w  ogólności.  Dla  banków  zaciąganie  długoterminowych  zobowiązań  

o znacznej wartości nie wykracza poza normalną działalność bankową. PKO Bank Polski ma 

wyodrębnioną  strukturę  w  postaci  oddziału  korporacyjnego  we  Wrocławiu,  na  co  wprost 


wskazuje treść udzielonego pełnomocnictwa, uprawniającego do składania oświadczeń woli 

w  związku  z  czynnościami  wykonywanymi  przez  PKO,  Bank  Polski  S.A.  Południowo  - 

Zachodni  Regionalny  Oddział  Korporacyjny  we  Wrocławiu,  a  ogólna  wiedza  w  zakresie 

działalności  banków  wskazuje  natomiast,  iż  departamenty  korporacyjne  są  nakierowane  na 

oferowanie  usług  bankowych  większym  przedsiębiorcom  i  innym  podmiotom,  które 

korzystają z produktów bankowych o znacznej wartości, dlatego uzasadnionym jest uznanie, 

iż w zakresie czynności zwykłego zarządu będzie mieściło się udzielanie pożyczek, kredytów 

lub  oferowanie  innych  produktów  bankowych  o  znacznej  wartości.  Oczywistym  jest  także,  

ż

e nawet dłuższy okres zaciągania w tym zakresie zobowiązań przez bank będzie mieścił się 

w  zakresie  jego  normalnej  działalności,  a  więc  i  zwykłego  zarządu.  Należy  także  mieć  na 

uwadze,  iż  banki  ustalają  regulaminy  czy  też  polityki  w  zakresie  oferowanych  produktów 

bankowych,  dlatego  też  każde  pełnomocnictwo  udzielane  pracownikom  banku  znajduje 

ograniczenie, czy też jest konkretyzowane poprzez takie dokumenty i praktykę funkcjonującą 

w  banku  (np.  komitety  kredytowe).  Pełnomocnictwo  dla  pana  S.C.  nie  zawiera  żadnego 

ograniczenia 

kwotowego. 

Ograniczenie 

do 

zł. 

zawiera 

natomiast 

pełnomocnictwo  dla  pana  M.P.  W  związku  z  powyższym,  należy  uznać,  że  pierwsze 

pełnomocnictwo umocowuje do składania oświadczeń woli co najmniej do kwoty 50.000.000 

zł.  Odnosząc  się  natomiast  do  zarzutu,  iż  pan  S.C.  działał  z  osobą,  którą  sam  umocował, 

należy  wskazać,  iż  pan  S.C.  był  uprawniony  do  udzielania  dalszych  pełnomocnictw,  

a  ponadto  udzielił  go  panu  M.P.  z  inną  uprawnioną  osobą,  nie  można  więc  uznać,  iż  takie 

pełnomocnictwo  zostało  udzielone  w  sposób  niewłaściwy,  w  szczególności,  że  jest 

nieważne. 

Do  postępowania  odwoławczego  –  po  stronie  zamawiającego  skuteczne  przystąpienie 

zgłosił wykonawca MIRBUD S.A. z siedzibą w Skierniewicach. 

Izba ustaliła i zważyła, co następuje. 

Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi 

przepis art. 189 ust. 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych. 

Zamawiający 

prowadzi 

postępowanie 

udzielenie 

zamówienia 

publicznego 

z  zastosowaniem  przepisów  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  wymaganych  przy 

procedurze,  której  wartość  szacunkowa  zamówienia  przekracza  kwoty  określone 

w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  stwierdziła,  że  odwołujący  posiada  interes  w  uzyskaniu 

przedmiotowego  zamówienia,  kwalifikowanego  możliwością  poniesienia  szkody  w  wyniku 

naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy,  o  których  mowa  w  art.  179  ust.  1 

ustawy - Prawo zamówień publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania. 


Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron, oraz uczestnika 

postępowania  odwoławczego,  złożone  w  pismach  procesowych,  jak  też  podczas  rozprawy 

Izba stwierdziła, iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

W  ocenie  Krajowej  Izby  Odwoławczej  zarzuty  odwołującego  są  niezasadne.  Izba  

w  całości  popiera  stanowisko  prezentowane  przez  zamawiającego,  jak  i  przystępującego 

MIRBUD. 

1.  Co do zarzutów dotyczących oferty Mirbud S.A. 

Zgodnie z rozdziałem III ust. 7 specyfikacji istotnych warunków zamówienia „Wykonawca, 

którego  oferta  zostanie  uznana  za  najkorzystniejszą  zobowiązany  będzie  do  zbycia 

wierzytelności  przysługującej  mu  wobec  Zamawiającego  z  tytułu  zapłaty  za  realizację 

przedmiotu  zamówienia  -  w  oparciu  o  faktury  wystawione  za  zakończone  elementy  robót 

zgodnie  z  umową  oraz  fakturą  końcową,  wystawioną  po  odbiorze  końcowym  przedmiotu 

zamówienia  –  wskazanemu  w  ofercie  Wykonawcy  Bankowi.  Do  oferty  Wykonawca  załączy 

oświadczenie  banku  (podpisane  przez  upełnomocnionych  przedstawicieli  banku)  

o  zobowiązaniu  do  wykupienia  wierzytelności  Wykonawcy  przysługującej  mu  wobec 

Zamawiającego na warunkach określonych w SIWZ.”

Przystępujący Mirbud S.A. do swojej oferty załączył „Oświadczenie banku” złożone przez 

Dyrektora  Oddziału  we  Wrocławiu  oraz  Eksperta  Oddziału  we  Wrocławiu  Banku 

Gospodarstwa Krajowego Oddział we Wrocławiu z dnia 23 lutego 2016 roku, w którym BGK 

zobowiązał  się  do  wykupienia  wierzytelności  Wykonawcy  przysługującej  mu  wobec 

zamawiającego na warunkach określonych w s.i.w.z. 

Jak  wynika  zatem  wprost  ze  złożonego  oświadczenia,  odpowiada  ono  swoją  treścią 

wymogowi postawionemu przez zamawiającego w s.i.w.z. Niezasadne jest zatem kreowanie 

przez  odwołującego  interpretacji  rozszerzającej  treści  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia,  która  w  swoim  brzmieniu  odnosi  się  tylko  i  wyłącznie  do  obowiązku  złożenia 

oświadczenia  przez  bank.  W  żadnym  miejscu  s.i.w.z.  zamawiający  nie  żądał  bowiem 

składania  odpowiedniej  promesy  bankowej  o  określonej  treści,  co  próbuje  wywieść 

odwołujący  w  treści  przedmiotowego  odwołania.  Bank  składając  bowiem  oświadczenie  

o  wskazanej  wyżej  treści  w  sposób  jednoznaczny  i  bezpośredni  odwołał  się  do  treści 

specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  opracowanej  dla  danego  zamówienia,  przez 

danego  zamawiającego,  co  oznacza,  że  cała  jej  treść  była  bankowi  znana  i  akceptował  jej 

wszystkie postanowienia. 

Również  za  niezasadną,  Izba  uznała  argumentację  odwołującego,  co  do  obowiązku 

przedstawienia  we  wskazanym  wyżej  oświadczeniu  wysokości  marży  bankowej.  Żadne 

postanowienie  s.i.w.z.  na  taki  obowiązek  nie  wskazuje.  Zamawiający  w  s.i.w.z.  (w  treści 

formularza  oferty)  zobowiązał  jedynie  wykonawcę  do  podania  marży  banku,  która  zgodnie  


z rozdziałem XII ust. 1 s.i.w.z. - Opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy 

wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert – stanowiła 

jedno z dwóch kryteriów oceny ofert o randze 2 %. 

Dlatego też zarzut odwołującego w tym zakresie uznać należało za bezpodstawny. 

Co do zarzutu dotyczącego pełnomocnictw, wskazać należy, że przystępujący do swojej 

oferty załączył dwa pełnomocnictwa dla osób podpisujących ww. oświadczenie banku. Izba 

stwierdziła,  że  z  obydwu  pełnomocnictw  (pełnomocnictw  rodzajowych)  jasno  wynika,  

ż

e osoby były uprawnione do składania oświadczeń w imieniu BGK, w tym w zakresie praw  

i obowiązków majątkowych, łącznie z innym pełnomocnikiem, w ramach wykonywania przez 

Bank czynności bankowych oraz czynności związanych z realizowaniem zadań wskazanych 

w  §  6  i  §  7  Statutu,  w  następującym  zakresie  (ust.  2  pkt  5  pełnomocnictw):  zawierania, 

zmiany i rozwiązywania umów leasingu, factoringu, forfaitingu oraz wykupu wierzytelności.  

Jednocześnie  z  treści  tego  samego  ustępu  nr  2  pełnomocnictw  załączonych  do  oferty 

przystępującego,  wynika,  że  limit  jaki  obowiązuje  pełnomocników  w  zakresie  oświadczeń 

składanych dla jednostek samorządu terytorialnego wynosi do 70 milionów złotych. Wskazać 

zatem  należy,  że  odwołujący  błędnie  klasyfikuje  oświadczenie  przyporządkowując  je  do 

innych podmiotów, dla których limit został ustawiony do 30 milionów złotych. Bezsprzecznie 

bowiem, oświadczenie banku składane było dla zamawiającego, którym jest Gmina Wrocław, 

która  z  kolei  jest  jednostką  samorządu  terytorialnego,  zatem  limit,  jaki  obowiązuje  w  tym 

względzie pełnomocników wynosi 70 milionów złotych.  

Nie  mogą  również  ujść  uwadze  Izby  wnioski  płynące  z  dowodu  przedstawionego  przez 

przystępującego  Mirbud,  tj.  z  oświadczenia  BGK  złożonego  przez  dwóch  wiceprezesów 

zarządu, które co prawda jest dokumentem prywatnym, jednakże stanowi niejako wykładnię 

autentyczną  oświadczenia  z  dnia  23  lutego  2016  roku  złożonego  wraz  z  ofertą 

przystępującego Mirbud oraz treści udzielonych pełnomocnictw. 

Z treści złożonego przez przystępującego dokumentu bezsprzecznie wynika, jak należało 

odczytywać  zarówno  oświadczenie  banku  z  23.2.2016  roku,  jak  też  zakres  udzielonych 

pełnomocnictw.  Odwołujący  dowodu  przeciwnego  nie  złożył.  Tym  samym  w  ocenie  Izby, 

zamawiający prawidłowo zinterpretował treść oświadczenia banku z 23.2.2016 r. oraz treść 

pełnomocnictw  załączonych  do  tego  oświadczenia,  a  złożonych  wraz  z  ofertą 

przystępującego  Mirbud,  co  z  kolei  prowadzi  do  wniosku  o  bezzasadności  zarzutów 

stawianych przez odwołującego względem oferty przystępującego Mirbud. 

2.  Co do zarzutów dotyczących konsorcjum Haras. 


Odnośnie  zarzutów  dotyczących  treści  oświadczenia  banku,  Izba  w  całości  podtrzymuje  

i popiera stanowisko prezentowane, jak w odniesieniu do przystępującego Mirbud. 

Za  niezasadne  Izba  uznaje  zarzuty  odnoszące  się  do  terminów  wystawienia  promesy 

wykupu  wierzytelności  z  terminem  sporządzenia  oferty.  Prawdą  jest,  że  oferta  konsorcjum 

Haras  została  opatrzona  datą  25  lutego  2016  roku,  a  Promesa  wykupu  wierzytelności  

24  lutego  2016  roku.  Jednakże  z  powodu  tego  faktu  nie  sposób  wywodzić  negatywnych 

skutków  prawnych  dla  przystępującego.  Zdaniem  Izby,  zarzut  dotyczący  odniesienia  się 

przez Bank PKO Bank Polski S.A. w swoim oświadczeniu, jakoby do innej oferty wykonawcy 

(wcześniejszej)  niż  ta  złożona  przez  przystępującego  konsorcjum  Haras,  jest 

nadinterpretacją  treści  oświadczenia  i  pomija  okoliczności,  w  jakich  oświadczenie  zostało 

złożone.  Należy  wskazać,  iż  zgodnie  z  zasadami  interpretacji  oświadczeń  woli  bada  się  je  

w świetle okoliczności, w jakich zostało złożone. W tym przypadku oczywistym jest, że bank 

przekazując oświadczenie konsorcjum Haras spodziewał się, że zostanie ono dołączone do 

oferty  tego  wykonawcy,  tak  więc  nie  ulega  żadnym  wątpliwościom,  iż  odnosił  się  w  treści 

swojego  oświadczenia  do  oferty  wykonawcy  faktycznie  złożonej  w  postępowaniu  

o  zamówienie  publiczne.  Rozbieżność  dat,  w  tym  konkretnym  przypadku,  nie  ma  żadnego 

istotnie merytorycznego znaczenia. 

Co  do  zarzutów  dotyczących  pełnomocnictwa,  stwierdzić  należało,  że  odwołujący  nie 

udowodnił stawianych w odwołaniu zarzutów. Po pierwsze odwołujący nie wskazał, na jakiej 

podstawie  twierdził,  że  pełnomocnictwa  posiadane  przez  osoby  podpisujące  Promesę  

są pełnomocnictwami ogólnymi niepozwalającymi pełnomocnikom na składanie oświadczeń 

w  imieniu  banku,  co  do  możliwości  wykupu  wierzytelności.  Po  drugie  odwołujący  jedynie 

poszlakowo  wywodzi,  że  jeden  z  pełnomocników  ustanawiając  wspólnie  w  drugim 

umocowanym  pełnomocnikiem,  pełnomocnika  dalszego,  działał  fikcyjnie.  Z  takim 

stanowiskiem odwołującego nie sposób się zgodzić. Skoro bowiem jeden z pełnomocników 

posiadał  uprawnienie  do  ustanawiania  dalszych  pełnomocników  działając  wspólnie  z  innym 

umocowanym pełnomocnikiem, to nie sposób z czynności wykonanych zgodnie z zakresem 

pełnomocnictwa wywodzić negatywnych konsekwencji dla wykonawcy. 

Jako, że nie potwierdził się żaden ze stawianych zarzutów, biorąc pod uwagę powyższe, 

orzeczono jak w sentencji. 


O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  -  na  podstawie  art.  192 

ust. 9 i 10 ustawy - Prawo zamówień publicznych. 

Przewodniczący

…………………………