KIO 423/16 WYROK dnia 7 kwietnia 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

WYROK 

z dnia 7 kwietnia 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:  

Przewodniczący:  

Piotr Kozłowski 

  Protokolant: Paweł Puchalski 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu

 5 kwietnia 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

23 marca 2016 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej  

przez wykonawcę:

 SIDROG sp. z o.o. z siedzibą w Błaszkach 

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  Remonty  nawierzchni 

bitumicznych  mieszanką  mineralno-asfaltową  na  gorąco  na  drogach  powiatowych, 

zlokalizowanych na terenie powiatu ostrowskiego  (nr postępowania 02/BU/2016) 

prowadzonym przez zamawiającego: 

Powiatowy Zarząd Dróg w Ostrowie Wielkopolskim 

przy  udziale  wykonawcy: 

Przedsiębiorstwo  Budownictwa  Drogowego  S.A.  z  siedzibą 

w Kaliszu  –  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego 

orzeka: 

1.  Oddala odwołanie.

2.  Kosztami  postępowania  obciąża  odwołującego  –  SIDROG  sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

w Błaszkach i

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  10000  zł  00  gr 

(słownie:  dziesięć  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

odwołującego  –  SIDROG  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w Błaszkach  tytułem  wpisu 

od odwołania, 

2.2.  zasądza  od  odwołującego  –  SIDROG  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w Błaszkach 

na rzecz 

zamawiającego: Powiatowy Zarząd Dróg w Ostrowie Wielkopolskim 

kwotę 

4084  zł  76  gr  (słownie:  cztery  tysiące  osiemdziesiąt  cztery  złote 


siedemdziesiąt  sześć  groszy) 

–  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego 

poniesione  z  tytułu  uzasadnionych  kosztów  strony  w  postaci  wynagrodzenia 

pełnomocnika oraz kosztów przejazdu na wyznaczone posiedzenie. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  –  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  2164)  na  niniejszy  wyrok  –  w terminie  7  dni  od  dnia 

jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego w 

Kaliszu

Przewodniczący: 

……………………………… 


U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Powiatowy  Zarząd  Dróg  w  Ostrowie  Wielkopolskim  –  prowadzi, 

na podstawie  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004 r.  –  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U. 

z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) {dalej również: „ustawa pzp”, „pzp” lub „PZP”} w trybie przetargu 

ograniczonego  postępowanie  o udzielenie  zamówienia  sektorowego  na  roboty  budowlane 

pn.  Remonty  nawierzchni  bitumicznych  mieszanką  mineralno-asfaltową  na  gorąco  na 

drogach  powiatowych,  zlokalizowanych  na  terenie  powiatu  ostrowskiego    (nr postępowania 

02/BU/2016). 

Ogłoszenie  tym  o  zamówieniu  zostało  zamieszczone  w  Biuletynie  Zamówień 

Publicznych  14  stycznia  2016  r.,  w  tym  samym  daniu  Zamawiający  zamieścił  ogłoszenie 

o zamówieniu  w  swojej  siedzibie  na  tablicy  ogłoszeń  oraz  na  stronie  internetowej 

{http://www.powiat-ostrowski.pl}.  

Wartość  tego  zamówienia  nie  przekracza  kwot  określonych  w  przepisach  wydanych 

na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp. 

18  marca  2016  r.  Zamawiający  przekazał  wykonawcom  drogą  elektroniczną 

zawiadomienie  o rozstrzygnięciu  postępowania  –  wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty 

złożonej  przez    w  tym  w  zadaniu  nr  1  –  o  wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej 

przez

  Przedsiębiorstwo  Budownictwa  Drogowego  S.A.  z  siedzibą  w Kaliszu  {dalej  również: 

„PBD”},  a  także  o  odrzuceniu  oferty  złożonej  przez  Odwołującego  –  SIDROG  sp.  z  o.o. 

z siedzibą w Błaszkach {dalej również w skrócie: „Sidrog” lub „Spółka”}. 

23 marca 2016 r. Odwołujący wniósł w formie pisemnej {pismem z 22 marca 2016 r.} 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie  (zachowując  wymóg  przekazania  jego 

kopii Zamawiającemu)  od odrzucenia jego oferty.  

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów {lista zarzutów}:  

1.  Art. 24 ust. 2 pkt 3 i 4, art. 89 ust. 1 pkt 3 i art. 181 ust. 2 ustawy pzp – przez ich błędną 

wykładnię. 

2.  Art. 6 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów 

{dalej również „uokik”} – przez jego błędną wykładnię. 

3.  Art.  3  ust.  1  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji 

{dalej również: „uzna”} – przez jego błędną wykładnię. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

1.  Unieważnienia  ponownej  oceny  ofert  oraz  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  dokonanej 

przez Zamawiającego w dniu 18 marca 2016 r.. 

2.  Dokonanie ponownej czynności oceny ofert i wyboru jako oferty najkorzystniejszej oferty 


złożonej przez Odwołującego. 

Odwołujący  sprecyzował  powyższą  listę  zarzutów  za  pomocą  następujących 

okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających wniesienie odwołania. 

W  odwołaniu  opisano  następujące  okoliczności  odnośnie  przebiegu  postępowania  o 

udzielenie zamówienia: 

– 14 stycznia 2016 r. Zamawiający  zamieścił ogłoszenie o zamówieniu; 

– 1 lutego 2016 r. Sirdog złożył kompletną ofertę; 

– 17 lutego 2016 r. oferta Sirdog została uznana za najkorzystniejszą; 

– 23 lutego 2016 r. Zamawiający unieważnił czynność wyboru oferty najkorzystniejszej; 

–  18  marca  2016  r.  po  ponownej  weryfikacji  i  ocenie  ofert  Zamawiający  odrzucił  ofertę 

Sirdog, zarzucając, że jej złożenie stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji, jako uzasadnienie 

przedstawiając  analizę  powiązań  rodzinnych  na  podstawie  informacji  wynikających  z  KRS 

Sirdog  i  CEDIG  dla  Zakładu  Budowlanego  H.M.  {dalej  również:  „H.M.”  lub  „.H.M.”},  a także 

fakt  udostępnienia  przez  tego  ostatniego  Sirdog  zasobów  sprzętowych  wymaganych  dla 

spełnienia warunku udziału w postępowaniu. 

Odwołujący  przytoczył  treść  art.  89  ust.  1  pkt  3  pzp  i  stwierdził,  że  dla  popełnienia 

czynu  nieuczciwej  konkurencji  wymagane  jest  wystąpienie  dwóch  elementów  w  działaniu 

wykonawcy  – niezgodności z prawem oraz zagrożenia dla interesów innego przedsiębiorcy, 

klienta  lub  naruszenie  go.  Dodał,  że  wystąpieniu  czynu  nieuczciwej  konkurencji  może 

przemawiać  zestawienie  okoliczności,  których  przypadkowe  wystąpienie,  gdyby  np.  nie 

współdziałanie wykonawców, nie byłoby możliwe. 

Odwołujący  powołał  się  na  to,  że  zgodnie  z  linią  orzeczniczą  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  każdorazowo  należy  badać  konkretne  zachowania  wykonawcy,  a  odrzucenie 

oferty  jest  możliwe  wyłącznie  wtedy,  gdy  zarzut  dopuszczenia  się  przez  wykonawcę  czynu 

nieuczciwej  konkurencji  został  należycie  uzasadniony  oraz  udowodniony  {w  odwołaniu 

wymieniono wyroki wydane: 5 stycznia 2011 r. (sygn. akt KIO 2766/12), 13 sierpnia 2012 r., 

(sygn. akt KIO 1603/12), 2 lipca 2012 r. (sygn. akt KIO 1287/12), 20 września 2011 r. (sygn. 

akt KIO 1924/11)} 

Zdaniem  Odwołującego  już  z  tego  powodu  odwołanie  zasługuje  na  uwzględnienie, 

gdyż  uzasadnienie  prawne  Zamawiającego  nie  zawiera  żadnych  konkretnych  zarzutów 

i argumentów,  a  jedynie  ocenę  poszczególnych  informacji  i  danych.  Tymczasem  choć 

poszlaki  niekiedy  wskazują  na  prawidłowość  wniosków  z  nich  wyciąganych,  nie  obowiązuje 

ż

aden  przepis  prawa,  który  zakazywałby  osobom  powiązanym  rodzinnie  brać  udział 

w postępowaniach  dotyczących  zamówienia  publicznego.  Z  tego  względu  wnioski 

wyciągnięte przez Zamawiającego, właśnie na podstawie poszlak, są zbyt daleko idące.  


Odwołujący  wskazał,  że  B.M.  ma  w  Sirdog  udziały  mniejszościowe  i  nie  posiada 

ż

adnych  pełnomocnictw  do  działania  w  imieniu  Spółki.  Nawet  gdyby  stosowne 

pełnomocnictwo  posiadałaby  to  zgodnie  z  obowiązującymi  przepisami  prawa  mogłaby 

reprezentować    skutecznie  obu  ww.  wykonawców.  Odwołujący  stwierdził,  że  udział  B.M.  w 

kapitale  zakładowym  Sirdog  oraz  pełnienie  funkcji  pełnomocnika  H.M.  nie  przesądza  o 

dopuszczeniu się przez Odwołującego naruszenia zakazu uczciwej konkurencji, gdyż złożył 

ofertę samodzielnie, bez udziału ww. wspólnika (udziałowca). 

Odwołujący  uznał  także  za  chybiony  argument  Zamawiającego  odnośnie  użyczenia 

Sirdog przez H.M. sprzętu wraz z wytwórnią. Odwołujący zauważył, że jest to porozumienie o 

współpracy, które nie zostało zawarte jedynie na potrzeby tego zamówienia  publicznego – w 

zakresie dostawy mieszanki zostało zawarte 14 grudnia 2015 r. i obowiązuje do 14 grudnia 

2017  r.,  a  w  zakresie  sprzętu    –  na  okres  2014-2015.  Porozumienie  to  znane  jest  wielu 

lokalnym  i  nie  tylko  zamawiającym,  w  tym  Zamawiającemu.  Odwołujący  przypomniał,  że 

Zamawiający  wielokrotnie  dokonywał  ważnego  wyboru  jego  oferty  jako  najkorzystniejszej, 

mimo  że  powoływał  się na  użyczenie  sprzętu od  H.M.,  a Zamawiający  o tym  wiedział.  Stąd 

według  Odwołującego  nieprawdziwe  jest  stwierdzenie,  że  Sirdog  ma  w użyczeniu  od  H.M. 

określony  w  porozumieniu  sprzęt  na potrzeby  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu 

dotyczącego  dysponowania  odpowiednim  potencjałem  technicznym  do  wykonania 

zamówienia. Odwołujący dodał, że współpracę z H.M. nawiązał  wcześniej i z powodzeniem 

wcielał ją w życie przy realizacji zamówień publicznych na rzecz innych podmiotów. Zarówno 

Sirdog,  jak  i  H.M.  składali  oferty  w  innych  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego,  co  nie  budziło  nigdy  u żadnego  z  zamawiających  zastrzeżeń.  Odwołujący 

podkreślił,  że porozumienie  takie  wskazuje  jedynie  na  nieskrywaną,  legalną  i  uczciwą 

współpracę Sirdog z H.M. podczas realizacji przedmiotu zamówienia. 

Odwołujący  podsumował,  że  same  powiązania  osobowe  czy  gospodarcze  między 

danymi  oferentami  nie  przesądzają  o  zaistnieniu  czynu  nieuczciwej  konkurencji.  Wskazać 

należy,  że  istotnie  ustawa  Prawo  zamówień  publicznych  nie  wyłącza  możliwości  składania 

ofert  w  tym  samym  postępowaniu  przetargowym  przez  wykonawców  powiązanych 

kapitałowo  lub  osobowo,  jednak  zabronione  jest  uzgadnianie  treści  składanych  ofert 

pomiędzy  odrębnymi  uczestnikami  przetargu  (...)  {według  odwołania  cytat  z  uzasadnienia 

wyroku Izby z 20 czerwca 2013 r. o sygn. akt KIO/UZP 1353/13}. 

Odwołujący podniósł, że złożył ważną ofertę, do której Zamawiający nie miał żadnych 

zastrzeżeń.  Odwołujący  oświadczył,  że  treść  jego  oferty  nie  była  uzgadniania  z  H.M., 

zwłaszcza  że  podczas  przygotowywania  oraz  składania  oferty  sytuacja  życiowo-osobista 


H.M. była niezwykle trudna, a wszelki kontakt z nim był dodatkowo utrudniony.  

Na  marginesie  Odwołujący  dodał,  że  warunek  dotyczący  wiedzy  i  doświadczenia, 

którego  opis  sposobu  dokonywania  oceny  sformułował  Zamawiający,  nie  był  precyzyjny, 

ponieważ  ze  względu  na  różne  właściwości  fizyczne  mas  proponowanych  przez 

poszczególnych  oferentów  oraz  mas  żądanych  przez  różnych  zamawiających,  w  niektórych 

przypadkach  niemożliwym  było  dokonanie  pewnych  przeliczeń  żądanych  przez 

Zamawiającego. 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu,  że  jest  przez  niego  dyskryminowany 

w stosunku  do  pozostałych  oferentów,  co  de  facto  stanowi  czyn  ograniczający  uczciwą 

konkurencję,  pozbawiając  jednocześnie  Zamawiającego  możliwości  uzyskania  rzetelnej 

realizacji przedmiotu zamówienia w przystępnej cenie. 

 Odwołujący  zarzucił  również  Zamawiającemu,  że  przez  dokonanie  wyboru  jako 

najkorzystniejszej  oferty  droższej  niż  oferta  Sirdog  dopuścił  się  naruszenia  dyscypliny 

finansów publicznych.  

Odwołujący  zaznaczył,  że  konkurował  z  PBD  w  wielu  postępowaniach  o  udzielenie 

zamówienia publicznego i zazwyczaj składał korzystniejsze oferty.  W ocenie Odwołującego 

działania podjęte przez Zamawiającego pod wpływem działań PBD stanowią swego rodzaju 

zemstę,  pozbawioną  rzeczywistego  umocowania  w  stanie  faktycznym  oraz  obowiązujących 

normach prawnych.  

Wreszcie  Odwołujący  powołał  się  na  to,  że  Izba  badała  już  rzekome  naruszenie 

zasad uczciwej konkurencji względem Odwołującego i w wyroku z 31 lipca 2012 r. (sygn. akt 

KIO/UZP 1575/12), przy nieco odmiennym stanie faktycznym, potwierdziła, że mimo istnienia 

rodzinnych  powiązań  z  H.M.,  Odwołujący  nie  dopuścił  się  naruszenia  zasad  uczciwej 

konkurencji. 

5 kwietnia 2015 r. na posiedzeniu Zamawiający przedstawił odpowiedź na odwołanie, 

w  której  wniósł  o  oddalenie  odwołania,  w  następujący  sposób  odnosząc  się  do 

podniesionych w nim zarzutów. 

Zamawiający  stwierdził,  że  nie  ma  obowiązku  udowodnienia  czynu  nieuczciwej 

konkurencji,  natomiast  przy  ujawnieniu  naruszeń  przez  osoby  wykonujące  czynności 

w postępowaniu  lub  przez  wykonawców  zasad  uczciwej  konkurencji  ma  obowiązek 

wyeliminować  takie  osoby  i takich  wykonawców  z  dalszych  etapów  postępowania.  Przepisy 

pzp  nie  stanowią  o  konieczności  udowodnienia  okoliczności  naruszenia  zasad  uczciwej 

konkurencji,  natomiast  wprowadzają  zasadę,  że  już  w  przypadku  zajścia  pewnych  sytuacji 

faktycznych – np. posługiwania się pewnymi osobami, które pozostają z wykonawcą w takim 

stosunku,  że  może  to  jedynie  budzić  wątpliwości,  co  do  bezstronności  tych  osób  –  bez 


konieczności  dowodzenia  przekazania  przez  te  osoby  pewnych  informacji  czy  wiedzy, 

istnieje  już  podstawa  do  wyłączenia  lub  wykluczenia,  których  dokonanie  jest  obowiązkiem 

zamawiającego {Zamawiający odesłał do wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 18 

sierpnia 2011 r. sygn. XXIII Ga 380/11}.  

Zamawiający powołał się na wyrok z 30 grudnia 2014 r. (sygn. akt: KIO 2640/14, KIO 

KIO 

którym 

Krajowa 

Izba 

Odwoławcza 

miała 

orzec, 

ż

e przeprowadzenie 

dowodów 

bezpośrednich 

potwierdzających 

zawarcie 

między 

uczestnikami  rynku  porozumień  o  charakterze  antykonkurencyjnym  jest  praktycznie 

niemożliwe,  zatem  dopuszczalne  jest  oparcie  się  przez  organ  orzekający  na  dowodach 

o charakterze  pośrednim,  domniemaniach  faktycznych.  Zamawiający  wskazał,  że  takimi 

dowodami  pośrednimi  świadczącymi  o  zmowie  cenowej  H.M.  i  Sidrog  są  następujące 

dokumenty:  wpis  odwołującego  do  KRS,  wpis  H.M.  do  CEiDG,  pisma  od  innych 

zamawiających  o  spełnianiu  przez  H.M.  warunków  udziału  w postępowaniu,  wykaz  robót 

złożony przez H.M. w wyniku wezwania złożonego przez zamawiającego w trybie art. 26 ust. 

3 pzp. 

Zamawiający  stwierdził,  że  nie  odrzucił  oferty  Odwołującego  z  powodu  z  powodu 

powiązań  rodzinnych  pomiędzy  udziałowcami  i  prezesem  zarządu  Sirdog.  Zamawiający 

zwrócił  uwagę,  że  w  odwołaniu  pominięto  całkowicie  fakt,  że  H.M.  składając  ofertę  nie 

załączył do niej dokumentów poświadczających spełnienie przez niego warunków udziału w 

postępowaniu  w  zakresie  doświadczenia,  a  w  odpowiedzi  na  wezwanie  do  uzupełnienia 

dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 pzp –przedłożył dokument, który nie potwierdził spełniania 

tych warunków.  

Zdaniem  Zamawiającego  H.M.  uczynił  to  celowo,  ponieważ  drugą  najkorzystniejszą 

ofertą była oferta Sirdog, którego udziałowcami są jego żona i syn.  

Przy  czym  obaj  wykonawcy  doskonale  wiedzieli,  że  H.M.  spełniał  warunki  udziału  w 

postępowaniu, co potwierdzają dokumenty przesłane Zamawiającemu w toku prowadzonego 

postępowania przez: Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu (pismo WZDW z 

24  lutego  2016  r.),  Urząd  Gminy  w  Opatówku  (pismo  z  24  lutego  2016  r.),  Wójta  Gminy 

Godziesze Wielkie (pismo z 23 lutego 2016 r.), Burmistrza Miasta i Gminy  Mikstat (pismo z 

24 lutego 2016 r.) oraz Wójta Gminy Czajków (pismo z 29 lutego 2016 r.). 

Zamawiający  wskazał,  że  w  wyniku  celowego  działania  H.M.  wybrał  (nie mając 

początkowo  wiedzy  o  spełnianiu  przez  niego  warunku  udziału  w  postępowaniu  w zakresie 

doświadczenia)  ofertę Odwołującego  droższą  o 139.663,43  zł.  Dopiero w  wyniku  czynności 

podjętych w trybie art. 181 pzp uzyskał wiedzę o spełnianiu przez H.M. warunków udziału w 

postępowaniu. 

W  ocenie  Zamawiającego  opisane  wyżej  zachowanie  H.M.  i Odwołującego 


jednoznacznie  pozwalają  na  stwierdzenie,  że  działania  tych  wykonawców  są  sprzeczne  z 

prawem, ponieważ miały charakter celowy, co pozwala na postawienie tezy, że miedzy nimi 

istniała zmowa cenowa, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o 

ochronie  konkurencji  i  konsumentów.  Zamawiający  przywołał,  że  w  wyroku  z 14  września 

2010  r.  (sygn.  akt  nr  KIO/UZP  1874  /10)  Krajowa  Izba  Odwoławcza  orzekła,  że dla 

stwierdzenia  porozumienia  (zmowy  przetargowej)  nie  ma  znaczenia  forma  takiego 

porozumienia, ale przede wszystkim wola stron oraz to, co poprzez swoje zachowanie w toku 

postępowania  zamierzają  one  osiągnąć.  Dla  Zamawiającego  jasne  jest,  że  wolą  H.M.  i 

Odwołującego  było,  aby  to  Odwołujący  wygrał  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego,  przez  co firmy  powiązane  rodzinnie  uzyskały  korzyść  w  postaci różnicy  cen  w 

ofertach złożonych przez obu wykonawców. 

25 marca 2016 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło w formie pisemnej 

zgłoszenie  przez  Przedsiębiorstwo  Budownictwa  Drogowego  S.A.  z  siedzibą  w Kaliszu 

przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego. 

Wobec  dokonania  tego  zgłoszenia  w  odpowiedniej  formie,  z  zachowaniem 

3-dniowego  terminu  oraz  wymogu  przekazania  kopii  zgłoszenia  Stronom  postępowania, 

a więc  zgodnie  z art.  185  ust.  2  pzp  –  Izba  nie  miała  podstaw  do stwierdzenia 

nieskuteczności przystąpienia, co do którego nie zgłoszono również opozycji. 

Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania. 

Szczegółowo  swoje  stanowisko  Przystępujący  zaprezentował  w piśmie  z  4  kwietnia 

2016 r., w którym w szczególności podniósł, co następuje. 

Odnośnie  okoliczności  faktycznych,  które  pozwalają  stwierdzić,  że  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez  Zamawiającego  doszło  do  zmowy  przetargowej  pomiędzy  Sidrog 

a H.M., Przystępujący zwrócił w pierwszej kolejności uwagę, że choć bliskie więzy rodzinne 

pomiędzy  P.  a  H.M.  nie  przesądzają,  to  bardzo  uprawdopodabniają  istnienie  takiej  zmowy. 

Normalne  jest  że  ojciec  i  syn  prowadzący  działalność  na  tym  samym  rynku  właściwym, 

składający  oferty  w  tym  samym  postępowaniu  oraz  mający  korzystać  przy  wykonaniu 

zamówienia  z  tego  samego  sprzętu  uzgadniają  pomiędzy  sobą  fakt  złożenia  oraz  warunki 

ofert. Zdaniem Przystępującego brak jakiegokolwiek porozumienia dotyczącego uczestnictwa 

w  przetargu  jest  nieprawdopodobny. Tym  bardziej,  że  B.M.,  jako  jednocześnie  pełnomocnik 

H.M. oraz udziałowiec spółki Sidrog P.M., jest bezpośrednio zainteresowana jak najlepszymi 

wynikami  finansowymi  tej  Spółki  Sidrog  oraz  uprawniona  i  niejako  zobowiązana  do 

prowadzenia spraw H.M.. 

Według Przystępującego również bliskość siedzib obydwu zakładów znajdujących się 

odpowiednio  w  Domaniewicach  i  Błaszkach,  oddalonych  od  siebie  o  około  4  km, 


uprawdopodobnia częste kontakty i  konsultacje pomiędzy wykonawcami.  

Odnośnie  planowanego  wykonania  zamówienia  za  pomocą  tego  samego  sprzętu 

Przystępujący opisał w pierwszej kolejności, że w ramach warunków udziału w postępowaniu 

Zamawiający  wymagał  dysponowania  11  urządzeniami.  Sidrog  przedstawił  w  wykazie 

sprzętu, że 9 spośród 11 wymaganych urządzeń zostanie mu udostępnionych przez H.M., w 

tym kluczowa dla możliwości wykonania zamówienia wytwórnia mas bitumicznych. 

Zdaniem Przystępującego udostępnienie zasobów w postaci sprzętu (a więc zasobów 

niezbędnych  do  wykonania  zamówienia)  pomiędzy  wykonawcami  ubiegającymi  się  o 

udzielenie  tego  samego  zamówienia  może  stanowić  podstawę  do  przyjęcia,  że  doszło  do 

popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji. 

Według  Przystępującego,  gdyby  H.M.  konkurowałby  na  normalnych  zasadach 

rynkowych  z  Sidrog,  takie  udostępnienie  zasobów  byłoby  całkowicie  nieracjonalne,  gdyż 

w interesie  wykonawcy  ubiegającego  się  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  nie  jest 

zwiększanie sobie konkurencji w danym postępowaniu przez umożliwianie innym podmiotom 

ubiegania  się  o  udzielenie  zamówienia.  H.M.  nie  znałby  ceny  oferty  Sirdog  i  powinien  się 

obawiać,  że  jeżeli  będzie  ona  niższa  od  ceny  jego  oferty,  uniemożliwi  mu  to  uzyskanie 

zamówienia.  Stąd  racjonalnym  wytłumaczeniem  udostępnienia  sprzętu  przez  H.M.  na 

potrzeby wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu przez Sidrog jest zawarcie 

niedozwolonego  porozumienia.  Dzięki  zawarciu  tego  porozumienia  H.M.  uzyskał  wpływ  na 

liczbę ofert oraz poziom ceny innego wykonawcy, tj. Sidrog. 

Jednocześnie  Przystępujący  zwrócił  uwagę,  że  dzięki  takiemu  udostępnieniu  H.M. 

nawet  w  sytuacji  odrzucenia  złożonej  przez  siebie  oferty  osiągnąłby  korzyści  w postaci 

udziału  w  zyskach  osiągniętych  przez  Sidrog.  Choć  umowa  „użyczenia”  sprzętu  pomiędzy 

Sidrog  a  H.M.  nie  zawiera  postanowień  co  do  wynagrodzenia,  przewiduje  jednak,  że  takie 

wynagrodzenie będzie przysługiwało użyczającemu.  

Zdaniem  Przystępującego  nie  zasługują  na  uwzględnienie  przedstawione  w 

odwołaniu  argument  zawarcia  tej  umowy  nie  potrzeby  tego  postępowania.  Przystępujący 

zwrócił  uwagę,  że  umowa  ta  nie  zawiera  daty,  więc  nie  można  stwierdzić,  kiedy  dokładnie 

została zawarta. Ponadto obejmuje zgodę na „użyczenie” aż 72 urządzeń. Udostępnienie tak 

dużej  ilości  sprzętu  na  okres  dwóch  lat  sparaliżowałby  działalność  H.M.  oraz  zagroziło 

wykonywanym  przez  niego  kontraktom.  Powyższa  okoliczność,  jak  również  zdawkowość 

postanowień umowy świadczą o tym, że każdorazowo musi dojść do uzgadniania możliwości 

i  szczegółów  „użyczania”  sprzętu.  Uzgodnienia  takie  dotyczące  musiały  więc  mieć  miejsce 

również w kontekście tego postępowania. 

Według  Przystępującego  brak  sprecyzowania  zarówno  w  umowie  „użyczenia” 

sprzętu,  jak  i  w  umowie  na  dostawę  mieszanki  asfaltowej  ceny    potwierdza,  że    pomiędzy 


wykonawcami  musiało  dojść  do  konsultacji  poprzedzających  złożenie  ofert.  Racjonalny 

wykonawca  nie  może  bowiem  oszacować  ceny  oferty,  jeżeli  wcześniej  nie  określi  jakie 

poniesie 

koszty, 

zwłaszcza 

ż

koszty 

wynajmu 

sprzętu 

oraz 

zakupu 

masy 

mineralno-asfaltowej  są  znaczącą  częścią  kosztów  ponoszonych  przy  realizacji  tego 

zamówienia. 

W  ocenie  Przystępującego  H.M.  oraz  Sidrog  zastosowali  mechanizm  podstawienia 

charakterystyczny dla zmów przetargowych.  

Przystępujący opisał, że H.M. do oferty nie załączył wykazu robót budowlanych oraz 

dowodów  należytego  wykonania  robót  na  potwierdzenie  spełniania  warunku  udziału  w 

postępowaniu  w  zakresie  wiedzy  i  doświadczenia  (wymagającego  wbudowania  w  ciągu 

ostatnich  pięciu  lat  co  najmniej  2000  Mg  masy  mineralno-asfaltowej).  W  odpowiedzi 

na wezwanie do uzupełnienia dokumentów, H.M. przedstawił wykaz zawierający tylko jedną 

pozycję  potwierdzającą  wbudowanie  1043,61  ton  (Mg)  masy.  Wobec  niepotwierdzenia 

spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu  Zamawiający  wykluczył  H.M.  z  udziału 

w postępowaniu. 

Przystępujący  zrelacjonował  również,  że  przekazanej  Zamawiającemu  informacji  o 

naruszeniu prawa z z 22 lutego 2016 r. wykazał, że H.M. jedynie w okresie ostatnich dwóch 

lat wykonał roboty podczas których wbudował ponad 10000 Mg masy mineralno-asfaltowej. 

Tym  samym  posiada  doświadczenie  co  najmniej  5-krotnie  większe  niż  doświadczenie 

wymagane w tym postępowaniu, co zweryfikował następnie Zamawiający.  

W  ocenie  Przystępującego  w  takiej  sytuacji  zasadne  było  uznanie,  że  H.M.  celowo 

uzupełnił  nieprawidłowy  dokument,  aby  zostać  wykluczonym  z  postępowania,  dzięki  czemu 

mogłaby  zostać  wybrana  droższa  oferta  złożona  przez  Sidrog.  Przystępujący  wyraził 

przekonanie,  że  wykonawca  posiadający  doświadczenie  wielokrotnie  przekraczające 

wymagania  Zamawiającego  oraz  wieloletnią  praktykę  w  ubieganiu  się  o  zamówienia 

publiczne nie mógł mieć problemu w zweryfikowaniu spełniania jednego, prostego  warunku    

udziału  w  postępowaniu.  A  Zasady  doświadczenia  życiowego  wskazują,  że  gdyby  H. 

Mocnemu zależało na uzyskaniu zamówienia uzupełniłby w prawidłowy sposób dokumenty. 

Przystępujący  wyliczył,  że  co  prawda  na  skutek  nieuzupełnienia  dokumentów  

uniemożliwiającego  wybór  oferty  Zamawiający  uzyskał  prawo  do  zatrzymania  wadium 

wniesionego przez H.M. w wysokości 12.000,00 zł,  jednakże miało to umożliwić wybór oferty 

Sidrog  droższej  o  139.663,43  zł,  a  w  rezultacie  umożliwić  rodzinie  Mocny  osiągnięcie 

dodatkowego zysku w wysokości 127.663,43 zł. 

Przystępujący wskazał, że takie działania były już podejmowane uprzednio przez tych 

wykonawców. Z analizy postępowań o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonych w 

ciągu ostatnich sześciu lat wynika, że jeżeli składali oferty sklasyfikowane na pozycjach nr 1 i 


2,  wykonawca, który złożył tańszą ofertę doprowadzał do wyboru droższej oferty:  

–  w  postępowaniu  prowadzonymprzez  Gminę  Goszczanów,  którego  przedmiotem  był 

„Remont  drogi  gminnej  114401E  Goszczanów  -  Wroniawy  -  Karolina  -  Lipicze  Olendry  na 

odcinku  1564m  w  miejscowości  Lipicze  Olendry”  Sidrog  nie  uzupełnił  dokumentów  na 

wezwanie  zamawiającego,  w  związku  z  czym  został  wykluczony  z  postępowania,  a  jako 

najkorzystniejsza została wybrana oferta złożona przez H.M.; 

– w postępowaniu prowadzonym przez Gminę i Miasto Błaszki, którego przedmiotem była: 

„Przebudowa ciągu komunikacyjnego Żelisław - Wagłczew w miejscowościach: Gruszczyce, 

Cienia,  Brudzew”  H.M.,  którego  oferta  została  wybrana  jak  najkorzystniejsza,  uchylił  się  od 

zawarcia  umowy  (w  postępowaniu  nie  było  wymagane  wadium),  a  jako  najkorzystniejsza 

została wybrana oferta złożona przez Sidrog. 

Zdaniem  Przystępującego  okoliczność,  że  oferty  Sidrog  oraz  H.M.  w powyższych 

postępowaniach nie zostały odrzucone na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 pzp nie oznacza, że 

ich złożenie nie stanowiło czynu nieuczciwej konkurencji. Przystępujący wyraził przekonanie, 

ż

e  akceptowanie  takiej  praktyki  Sidrog  oraz  H.M.  jest  niedopuszczalne,  gdyż  stanowi 

sankcjonowanie naruszenia prawa.  

Przystępujący  odniósł  się  również  do  przykładów  postępowań  przedstawionych 

w odwołaniu, stwierdzając, że są one nieadekwatne, gdyż: 

–  w postępowaniu prowadzonym przez Powiatowy Zarząd Dróg w Ostrowie Wielkopolskim 

H.M. w ogóle nie złożył oferty; 

– w postępowaniu prowadzonym przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi H.M. oraz Sidrog 

składali oferty na wykonanie innych części zamówienia; 

–  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Gminy  Kleczew  i  Wilczyn  oferty  H.M.  oraz  Sidrog 

zostały  sklasyfikowane  na  dalszych  pozycjach,  w  związku  z  czym  ich  złożenie  nie  miało 

wpływu na wynik postępowania.  

Przystępujący  podniósł,  że  aby  osiągnąć  skutek  w  postaci  przeciwdziałania 

niedozwolonym  porozumieniom,  niezbędne  jest  odrzucenie  ofert  obydwu  wykonawców. 

Wyeliminowanie  z  postępowania  oferty  H.M.  jest  działaniem  niewystarczającym,  gdyż 

pozwala bowiem osiągnąć efekt, który był zamiarem niedozwolonego porozumienia – wybór 

tej oferty, która zawierała wyższą cenę. 

W  opinii  Przystępującego  na  istnienie  niedozwolonego  porozumienia  pomiędzy 

Sidrog a H.M. wskazuje również szereg podobieństw złożonych przez nich ofert: 

– taka samą kolejność złożonych dokumentów (z wyjątkiem wykazu robót oraz dowodów ich 

należytego wykonania, które nie zostały załączone do oferty H.M.), która to systematyka nie 

wynika  z  kolejności  wymienienia  dokumentów  w  SIWZ,  a  zatem  nie  stanowi  oczywistego 

uszeregowania dokumentów; 


–  niemal identyczność pod względem graficznym wykazu sprzęt (pogrubienie nazw sprzętu 

w  takim  sam  sposób,  w  9  pozycjach  ten  sam  sprzęt),  co  potwierdza  konsultowanie  się  

w sprawie użyczonego sprzętu bezpośrednio przed złożeniem ofert; 

–    dane  w  informacji  z  KRK  dotyczące  P.  i  H.M.  zostały  wypełnione  identyczną  czcionką, 

wnioski  zostały  złożone  tego  samego  dnia,  podobnie  informacja  została  udzielona  tego 

samego dnia, co również potwierdza współpracę. 

Zdaniem  Przystępującego  potwierdzeniem,  że  powiązania  osobowe  i  rodzinne 

pomiędzy  Sidrog  a  H.M.  mają  przełożenie  na  współpracę  przy  przygotowywaniu  przez  nich 

ofert świadczy złożenie w postępowaniu prowadzonym przez Miasto i Gminę Mikstat, którego 

przedmiotem  była  „Przebudowa  drogi  gminnej  w  miejscowości  Kaliszkowice  Kaliskie  - 

Grabów Wójtostwo - ETAP 1” oferty przez H.M., która była opisana na kopercie jako 

oferta Sidrog. Z doświadczenia życiowego Przystępujący domniemywaa, że taka omyłka nie 

przytrafiałby  się  wykonawcom,  gdyby  za  przygotowywanie  ofert  obydwu  wykonawców  nie 

odpowiadała ta sama osoba lub też nie byłyby one przygotowywane w tym samym miejscu. 

Sytuacja  ta miała  miejsce  ok.  pół  roku  przed  ogłoszeniem  tego  postępowania,  co  zwiększa 

prawdopodobieństwo, że bezpośrednia współpraca przy składaniu ofert trwa nadal. 

Przystępujący  podsumował,  że  działania  podjęte  w  tym  postępowaniu  przez  H.M. 

oraz Sidrog naruszyły konkurencję oraz interesy pozostałych uczestników postępowania oraz 

Zamawiającego.  Każdy  z  wykonawców  uczestniczących  w  przetargu  kalkuluje  ponoszone 

koszty oraz zysk na konkretnym poziomie. Wskazując cenę w składanej ofercie wykonawca 

ponosi  ryzyko,  że  albo  osiągnie  mniejszy  zysk  albo  będzie  miał  mniejsze  szanse  na 

uzyskanie zamówienia. Sidrog oraz H.M. działając w bezpośrednim porozumieniu i składając 

osobne  oferty  zmniejszyli  to  ryzyko,  mogli  podać  bowiem  dwie  różne  ceny,  uzyskując 

przewagę  nad  pozostałymi  konkurentami. W  sytuacji,  gdy  okazało  się,  że  obydwie  ceny  są 

najniższe spośród ofert złożonych w postępowaniu, chcieli doprowadzić do wyboru wyższej z 

nich. Takie  działanie  wypełnia  znamiona  zmowy  przetargowej  stanowiącej  czyn  nieuczciwej 

konkurencji,  jest  sprzeczne  z  prawem  oraz  dobrymi  obyczajami,  w  związku  z  czym  oferta 

Sidrog została prawidłowo odrzucona, a odwołanie powinno zostać oddalone. 

 Ponieważ  odwołanie  nie  zawierało  braków  formalnych,  a  wpis  od  niego  został 

uiszczony – podlegało rozpoznaniu przez Izbę. 

W  toku  czynności  formalnoprawnych  i  sprawdzających  Izba  nie  stwierdziła,  aby 

odwołanie podlegało odrzuceniu na podstawie przesłanek określonych w art. 189 ust. 2 pzp. 

Izba  oddaliła  na  posiedzeniu  z  udziałem  Stron  i  Przystępującego  zgłoszone 

w przystąpieniu oraz w odpowiedzi na odwołanie wnioski o odrzucenie odwołania. 


Po pierwsze, Przystępujący wniósł o odrzucenie odwołania na podstawie art. 189 ust. 

2  pkt  2  pzp  –  jako  wniesionego  przez  podmiot  nieuprawniony,  gdyż  kopia  odwołania 

przekazana Zamawiającemu zawiera na kolejnych stronach w prawym dolnym rogu jedynie 

parafy, które nie zostały opatrzone żadną pieczątką, co nie pozwalają na identyfikację osoby 

podpisującej, w tym, czy była to osoba uprawniona do działania w imieniu Odwołującego. 

Alternatywnie  Przystępujący  i  Zamawiający  wnieśli  o  odrzucenie  odwołania 

na podstawie  art.  189  ust.  2  pkt  7  pzp  –  z  uwagi  na  niedopełnienie  obowiązku  przesłania 

kopii  odwołania  zgodnie  z  art.  180  ust.  5  pzp,  gdyż  jeżeli  odwołanie  wniesione  do  Prezesa 

Izby zawiera podpis, nie jest to ten sam dokument, który został przekazany Zamawiającemu. 

 Izba stwierdziła, że odwołanie wniesione do Prezesa Izby zawiera na każdej stronie 

w  prawym  dolnym  rogu  nieczytelny  podpis  opatrzony  imienną  pieczątką,  co  pozwalało 

na ustalenie, że odwołanie zostało podpisane przez osobę uprawnioną według załączonej do 

odwołania  informacji  z  KRS  do  reprezentowania  spółki  Sirdog.  Ponadto  podpis  ten 

odpowiada  podpisowi  złożonemu  na  informacji  o  wniesieniu  odwołania,  który  nie  budził 

zastrzeżeń Przystępującego jako autentyczny podpis tej osoby. 

Izba  zważyła  również,  że  Przystępujący  i  Zamawiający  nie  kwestionowali  faktu, 

ż

e kopia  odwołania  przesłana  do  Zamawiającego  zawiera  tożsamą  treść  jak  odwołanie 

wniesione do Prezesa Izby, a do tego – zdaniem składu orzekającewgo Izby – sprowadza się 

wymóg formalny, o którym mowa w art. 180 ust. 5 pzp. 

Z uwagi na brak podstaw do odrzucenia odwołania lub umorzenia postępowania Izba 

przeprowadziła  rozprawę,  podczas  której  Odwołujący,  Zamawiający  i  Przystępujący 

podtrzymali dotychczasowe stanowiska. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  Uczestników  (Stron  i  Przystępującego) 

postępowania  odwoławczego,  uwzględniając  zgromadzony  materiał  dowodowy, 

jak również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i stanowiska  zawarte  w odwołaniu, 

odpowiedzi na odwołanie, zgłoszeniu przystąpienia i dalszym piśmie Przystępującego, 

Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba ustaliła następujące istotne dla sprawy okoliczności: 

Potwierdzone  w  odwołaniu  {a  zatem  niesporne}  okoliczności  dotyczące 

następujących powiązań pomiędzy Sirdog sp. z o.o. a Zakładem Budowlanym H.M.: 

• 

po  pierwsze  –  osobowych  (sprowadzające  się  do  tego,  że  prezes  zarządu  tej  spółki, 

Paweł Mocny jest synem H.M. i B.M., przy czym ta ostatnia jest zarówno wspólnikiem tej 


Spółki, jak i pełnomocnikiem H.M.), 

• 

po  drugie  –  związanych  z  użyczeniem  Spółce  przez  H.M.  sprzętu  budowlanego  oraz 

wytwórni  mas  bitumicznych  przewidzianych  do  realizacji  zamówienia  (co  umożliwiło 

Spółce  spełnienie  określonego  w  specyfikacji  warunku  udziału  w postępowaniu 

dotyczącego potencjału technicznego) 

–  nie  wyczerpywały  zakresu  uzasadnienia  faktycznego  odrzucenia  oferty  Sirdog 

na podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  3  pzp  {zawartego  w  zawiadomieniu  z  18  marca  2016  r.  o 

wynikach powtórnej oceny ofert}. 

Zamawiający  opisał  również  szczegółowo  przebieg  badania  spełniania  przez  Zakład 

Budowlany  H.M.  warunku  udziału  dotyczącego  wiedzy  i  doświadczenia  (wymagającego 

należytego  wykonania  w  okresie  ostatnich  5  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert 

wbudowania co najmniej 2000 Mg masy mineralno-asfaltowej): 

• 

niezłożenie  przez  wykonawcę  wraz  z  ofertą  żadnych  dokumentów  na  potwierdzenie 

spełniania tego warunku; 

• 

złożenie  przez  wykonawcę  w  odpowiedzi  na  wezwanie  do  uzupełnienia  tego  braku 

dokumentów,  które  nie  potwierdzały  spełniania  warunku  z  uwagi  na  zbyt  małą  ilość 

wbudowanej ww. masy bitumicznej (1043,61 Mg); 

• 

uzyskanie w toku powtórzonych czynności przez Zamawiającego wiedzy, że wykonawca 

w okresie 5 lat przed dniem składania ofert faktycznie wbudował ilości masy bitumicznej 

znacznie  przekraczającą  ilość  wymaganą  w  ramach  warunku,  w  tym  2.575,75  Mg 

w ramach  remontu  drogi  wojewódzkiej  nr  442  dla  WZDW  w  Poznaniu,  a  ponadto 

dodatkowe ilości w ramach zamówień zrealizowanych na rzecz Gminy Opatówek, Gminy 

Godzieszyce,  Miasta  i  Gminy  Mikstat  oraz  Gminy  Czajków  {posiadanie  przez  H.M. 

takiego  doświadczenia  okazał  się  być  okolicznością  niesporną  w  toku  postępowania 

odwoławczego}. 

Zamawiający  wskazał  również,  że  przedstawienie  przez  H.M.  dokumentów 

niespełniających  warunek  miało  charakter  celowy,  zmierzający  do  wykluczenia  go  z 

postępowania,  ponieważ  oferta  sklasyfikowana  na  drugim  miejscu  została  złożona  przez 

powiązaną rodzinnie spółkę Sirdog.   

W  podsumowaniu  Zamawiajjący  dokonał  następującej  oceny  ustalonych  w  toku 

powtórzonych  czynności  okoliczności:  W  kontekście  podejścia  wykonawcy  H.M. 

do przedmiotowego  postępowania  –  oferta  złożona  przy  braku  potwierdzenia  wymaganego 

doświadczenia  i  brak  potwierdzenia  posiadanego  wymaganego  doświadczenia  na 

skierowane  do  niego  wezwanie  Zamawiającego,  przy  oczywistym  wyżej  wykazanym 

posiadaniu  wymaganego  doświadczenia  przez  wykonawcę  H.M.,  oraz  złożonej  drugiej 

cenowo  oferty  przez  firmę  SIDROG,  należy  stwierdzić  iż  oferty  obu  wykonawców,  tj. 


wykonawcy  H.M.  i  wykonawcy  SIDROG  zostały  złożone  jako  niekonkurencyjne.  Obaj 

wykonawcy  złożyli  oferty  które  powodują  wykroczenia  przeciwko  zapisom  art.  3  ust.  1 

Ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji.  Zgodnie  z  nim  „czynem  nieuczciwej 

konkurencji  jest  działanie  sprzeczne  z  prawem  lub  dobrymi  obyczajami,  jeżeli  zagraża  lub 

narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta". Takim czynem jest opisany w art. 6 ust. 1 

pkt  7  o  zmianie  ustawy  o  ochronie  konkurencji  i  konsumentów  czyn  tzw.  zmowy 

przetargowej: „Zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, 

ograniczenie  lub  naruszenie  w  inny  sposób  konkurencji  na  rynku  właściwym,  polegające 

w szczególności  na:  uzgadnianiu  przez  przedsiębiorców  przystępujących  do  przetargu  (...) 

warunków  składanych  ofert,  w  szczególności  zakresu  prac  lub  ceny".  W  związku 

z powyższym czyn ten stanowi w naszej ocenie, czyn nieuczciwej konkurencji. 

H.M.  od  wielu  lat  udostępnia  Sirdog  swój  potencjał  techniczny,  o  czym  świadczą 

zawarte pomiędzy nimi {załączone do odwołania, jeżeli nie zaznaczono inaczej}: 

–  Porozumienie  o  użyczeniu  sprzętu  na  sezony  2011-2013  (zawierające  wykaz  obejmujący 

65  pozycji)  oraz  Porozumienie  o  użyczeniu  sprzętu  na  sezony  2014-2016  (zawierające 

wykaz obejmujący 72 pozycje) {to drugie porozumienie było też załączone do oferty Sirdog}, 

oba niedatowane, których treść sprowadza się do zastrzeżenia użycia sprzętu zgodnie z jego 

przeznaczeniem,  wyrażenia  zgody  na  wykorzystywanie  sprzętu  na dowolnych  budowach 

oraz wskazaniu, że Płatność za wynajem w ciągu 14 dni od daty wystawienia rachunku; 

–  umów  na  dostawę  mieszanki  mineralno-asfaltowej  zawartych  odpowiednio  3  stycznia 

2010 r.,  27  grudnia  2013  r.  oraz  14  grudnia  2015  r.  {ta  ostania  została  załączona  tylko  do 

oferty}, każda na okres 3 lat od daty zwarcia, w których treści H.M. jako dostawca deklaruje, 

ż

e  posiadając  wytwórnię  mas  bitumicznych  w  Błaszkach  o zdolności  produkcyjnej  240 

t/godz.,  wyprodukuje  i  dostarczy  na  każde  żądanie  Sirdog  jako  zamawiający  odpowiednią 

ilość betonu asfaltowego o wymaganych parametrach technicznych, przy czym szczegółowe 

zasady  dostawy  zostaną  określone  w  odrębnej  umowie  po  złożeniu  zapotrzebowania  przez 

zamawiającego;  

Odnośnie dotychczasowej działalności Sirdog i H.M. na rynku zamówień publicznych 

ustalono, że: 

• 

w  przetargu  na  „Budowę  drogi  powiatowej  nr  3180  na  odcinku  Kaliska  -  Gogolina  -

Wielkopole  (gmina  Kleczew  i  gmina  Wilczyn)  o  długości  4,4  km”  (nr  postępowania 

ZDP-ZZ-21/2015)  Sirdog  i  H.M.  złożyli  oferty  mniej  korzystne  niż  które  zostały 

Przystępujący, przy czym złożono korzystniejsze oferty; 

• 

w  postępowaniu  na  „Wykonanie  remontów  cząstkowych  nawierzchni  bitumicznych  na 


sieci dróg wojewódzkich w 2015 r. z podziałem na zadania”, prowadzonym przez Zarząd 

Dróg Wojewódzkich w Łodzi – spośród 5 zadań Sirdog złożył ofertę na 2 i 4, a H.M. na 1 

i 5, żadna z tych ofert nie została wybrana, gdyż nie uzyskała największej liczby punktów 

ani {zawiadomienie z 3 kwietnia 2015 r. załączone do odwołania}; 

• 

w  przeprowadzonym  przez  Zamawiającego  postępowaniu  na  „Przebudowę  drogi  nr 

5311P w m. Sieroszewice na odc. dł. ok. 900m” złożono 8 ofert, w tym Odwołujący, który 

uzyskał  zamówienie,  i  Przystępujący,  a  H.M.  nie  składał  w  tym  postępowaniu  oferty 

{zawiadomienie z 7 lipca 2015 r. załączone do odwołania}; 

• 

w  przeprowadzonym  uprzednio  przez  Zamawiającego  postępowaniu  na  „Przebudowę 

drogi  nr  5311P  w  m.  Sieroszewice  na  odc.  dł.  ok.  900m”  złożono  13  ofert,  w  tym 

Odwołujący,  który  złożył  najkorzystniejszą  ofertę,  i  Przystępujący,  a  H.M.  nie  składał  w 

tym postępowaniu oferty {zawiadomienie z 1 kwietnia 2015 r. załączone do odwołania}; 

• 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Gminę  Goszczanów  na  „Remont  drogi  gminnej 

114401E  Goszczanów  -  Wroniawy  -  Karolina  -  Lipcze  Oleandry  na  odcinku  1564m  w 

miejscowości Lipicze Oleandry”, w którym złożono 6 ofert, w tym Sirdog i H Mocny, z tym 

ż

e  ten  pierwszy  uzyskał  zamówienie,  gdyż  ten  drugi  nie  uzupełnił  dokumentów  i  został 

wykluczony 

za 

niewykazanie 

spełniania 

warunku 

udziału 

postępowaniu 

{zawiadomienie z 22 lipca 2011 r. załączone do pisma przystępującego} 

• 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Gminę  i  Miasto  Błaszki  na  „Przebudowę  ciągu 

komunikacyjnego Żelisław - Wągłczew w miejscowościach Gruszyce, Cienia, Brudzew” , 

po  tym  jak  H.M.  uchylił  się  od  zawarcia  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego, 

zamawiający  w  trybie  art.  94  ust.  3  pzp  dokonał  wyboru  oferty  Sirdog  jako  kolejnej 

najkorzystniejszej  spośród  złożonych  ofert  {zawiadomienie  z  11  kwietnia  2013  r. 

załączone do pisma Przystępującego};  

• 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Miasto  i  Gminę  Mikstat  na  „Przebudowę  frogi 

gminnej  w  miejscowości  Kaliszkowice  Kaliskie  -  Grabów  Wójtostwo  -  Etap  I”  oferta 

opisana na zewnątrz jako złożona przez Sidrog okazała się być ofertą H.M. {pismo z 25 

sierpnia 2015 r. załączone do pisma Przystępującego} 

Biorąc  pod  uwagę  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy,  poczynione  ustalenia 

faktyczne  oraz  orzekając  w  granicach  zarzutów  zawartych  w  odwołaniu,  Izba  stwierdziła, 

ż

e odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.  

Zgodnie  z  art.  179  ust.  1  pzp  odwołującemu  przysługuje  legitymacja  do wniesienia 

odwołania, gdy ma (lub miał) interes w uzyskaniu zamówienia oraz może ponieść szkodę w 

wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy.  W  ocenie  Izby  Odwołujący 


wykazał, że: po pierwsze – ma interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia – w którym 

złożył ofertę, która pierwotnie została uznana za najkorzystniejszą, po drugie – może ponieść 

szkodę  w związku  z zarzucanymi  Zamawiającemu  naruszeniami  przepisów  ustawy  pzp, 

które  spowodowały  odrzucenie  oferty  Odwołującego,  co  uniemożliwia  mu  uzyskanie 

przedmiotowego zamówienia. 

Bezpodstawny  okazał  się  jednak  zarzut,  że  Zamawiający  nie  miał  podstaw,  aby 

odrzucić  ofertę  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  3  pzp,  gdyż  w  ustalonych  powyżej 

okolicznościach faktycznych złożenie odrębnych ofert przez Sirdog oraz H.M. stanowiło czyn 

nieuczciwej  konkurencji  w rozumieniu  klauzuli  generalnej  art.  3  ust.  1  uznk,  polegający  na 

zawarciu  pomiędzy  tymi  wykonawcami  zakazanego  na  mocy  art.  6  ust.  1  uokik 

porozumienia, którego celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie 

w  inny  sposób  konkurencji  na  rynku  właściwym,  które  można  zaklasyfikować  jako 

porozumienie  stypizowane  w  art.  6  ust.  1  pkt  7  uokik,  polegające  na  uzgadnianiu  przez 

przedsiębiorców przystępujących do przetargu warunków składanych ofert, w szczególności 

zakresu prac lub ceny.  

Zgodnie  z  art.  89  ust  1  pkt  3  pzp  zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  złożenie 

stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji.  Przy  czym  zarówno  według  orzecznictwa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  {wyroki 

wydane: 15 stycznia 2013 r. (sygn. akt KIO 2865/12), 3 marca 2014  r. (sygn. akt KIO 309/14) 

i  23  grudnia  2013  r.  (sygn.  akt  KIO  2851/13)},  jak  i  doktryny  {zob.  D.  Szczepański,  Zasada 

uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców,  komentarz  praktyczny

Wydawnictwo  ABC}  należy  brać  pod  uwagę  nie  tylko  przepisy  ustawy  o  zwalczaniu 

nieuczciwej konkurencji, ale i przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Art. 3 

ust.  1  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji (t.j.  Dz.  U.  z 

2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze. zm.) stanowi, że czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie 

sprzeczne  z  prawem  lub  dobrymi  obyczajami,  jeżeli  zagraża  lub  narusza  interes  innego 

przedsiębiorcy  lub  klienta.  Przepis  ten  stanowi  tzw.  klauzulę  generalną,  co  oznacza, 

ż

e każde  działanie  mające  taki  charakter  powinno  być  uznane  za  czyn  nieuczciwej 

konkurencji. Wobec tego należy brać pod uwagę również art. 6 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 16 

lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 50, poz. 331 

ze  zm.),  według  którego  zakazane  są  porozumienia,  których  celem  lub  skutkiem  jest 

wyeliminowanie,  ograniczenie  lub  naruszenie  w  inny  sposób  konkurencji  na  rynku 

właściwym, polegające na uzgadnianiu przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu 

lub  przez  tych  przedsiębiorców  i przedsiębiorcę  będącego  organizatorem  przetargu 

warunków  składanych  ofert,  w szczególności  zakresu  pracy  i  ceny.  Należy  jednak  zastrzec, 


ż

e  art.  6  ust.  1  uokik  nie  zawiera  zamkniętego  katalogu  zakazanych  porozumień 

ograniczających  konkurencję,  a  zatem  wyszczególnienie  w kolejnych  pkt  na  czym  może 

polegać  zakazane  antykonkurencyjne  porozumienie  nie  ma  charakteru  katalogu 

zamkniętego. 

 W  doktrynie  i orzecznictwie  dotyczącym  ochrony  konkurencji  porozumienie 

stypizowane  w  art.  6  ust.  1  pkt  7  uokik  określane  jest  w  skrócie  jako  tzw.  zmowa 

przetargowa.  Zmowa  taka  może  mieć  w  szczególności  charakter  porozumienia 

horyzontalnego (poziomego) tj. zawieranego pomiędzy konkurentami. Przy czym w doktrynie 

wskazuje  się,  że  przejawem  takiego  niedozwolonego  porozumienia  antykonkurencyjnego 

(zmowy  przetargowej)  mogą  być:  1)  porozumienia  dotyczące  ograniczenia  składania  ofert 

polegające  na  rezygnacji  ze  złożenia  oferty  w  przetargu,  aby  zwiększyć  szanse  wygrania 

innego  przedsiębiorcy;  2)  składanie  tzw.  ofert  rotacyjnych,  które  polega  na  tym,  że  co 

najmniej  dwóch  wykonawców  startuje  w  kolejnych  postępowaniach  ustalając  jednocześnie, 

który z nich składa ofertę najkorzystniejszą w danym przetargu, podczas gdy pozostałe oferty 

mają stwarzać wrażenie istnienia konkurencyjności; 3) ustalanie warunków składanych ofert 

(np. cen, okresu gwarancji, sposobu postępowania w aukcji, itp.); 4) porozumienia dotyczące 

sposobu  postępowania  w  toku  postępowania  przetargowego,  które  ma  wpłynąć  na  wynik 

postępowania w sposób inny niż wynikający z ustalenia warunków ofert (np. spowodowanie 

odrzucenia  oferty  wskutek  nieuzupełnienia  dokumentów,  wadium  itp.);  5)  składanie  ofert 

wyłącznie  w  celu  wypełnienia  formalnego  wymogu  odpowiedniej  liczby  ofert  niezbędnej  do 

uznania  przetargu  za  ważny,  6)  składanie  tzw.  ofert  kurtuazyjnych;  7)  podział  rynku 

opierający się na różnego rodzaju kryteriach np.: kryterium geograficznym, przedmiotowym, 

podmiotowym  (co  do  klienta),  w  takim  wypadku  najczęściej  jeden  lub  więcej  oferentów 

powstrzymuje się od składania ofert w określonej części rynku, albo składa ofertę nieważną 

czy  też  tak  niekorzystną,  że  nie  ma  szans  na wybór  {zob.  W.  Dzierżanowski,  Ochrona 

konkurencji  w  prawie  zamówień  publicznych,  Lex  2012;  K.  Kohutek,  w:  K.  Kohutek  i   M. 

Sieradzka,  Ustawa  o  ochronie  konkurencji  l  konsumentów.  Komentarz,  Warszawa  2014,  s. 

286;  D.  Miąsik,  Reguła  rozsądku  w  prawie  antymonopolowym,  Kraków  2004; 

E. Modzelewska-Wąchał,  Ustawa  o  ochronie  konkurencji  i  konsumentów.  Komentarz

Warszawa 2002}. 

W  przypadku  zmowy  przetargowej,  która  stanowi  jedno  z  najcięższych  naruszeń 

prawa  konkurencji,  nie  wymaga  się,  aby  porozumienie  było  wykonane  albo  odniosło  jakiś 

skutek.  Wystarczający  jest  sam  zamiar  wpłynięcia  przez  przedsiębiorców  na wynik  lub 

przebieg postępowania. Z tego względu na mocy art. 7 ust. 3 uokik zmowa przetargowa nie 

podlega ustawowemu wyłączeniu zakazu w trybie art. 7 ust. 1 uokik {zob. K. Kohutek, w: K. 

Kohutek  i   M. Sieradzka,  Ustawa  o  ochronie  konkurencji  l  konsumentów.  Komentarz


Warszawa  2014,  s.  286;  E. Modzelewska-Wąchał,  Ustawa  o  ochronie  konkurencji 

i konsumentów. Komentarz, Warszawa 2002, s. 86}  

Zgodnie  z  utrwalonym  w  orzecznictwie  stanowiskiem  nie  ma  żadnego  znaczenia 

forma porozumienia, które może być pisemne, ustne, a nawet dorozumiane. Wystarczające 

jest, aby zaistniały skoordynowane formy działań, które zmierzają do naruszenia konkurencji 

{wyrok  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  z  27  kwietnia  2011  r.  (sygn.  akt  XVII AmA  44/09). 

Także w orzecznictwie unijnym wskazuje się na ten aspekt {wyrok sądu w sprawie T-7/89 SA 

Hercules Chemicals NV p-ko Komisji, wyrok sądu w sprawie T-305/94 NV Limburgse Winyl 

Maatschapipij p-ko Komisji}. 

Zarówno  według  doktryny,  jak  i  orzecznictwa  dla  wykazania  zawarcia  tego  rodzaju 

porozumienia  nie  jest  wymagane  dysponowanie  bezpośrednim  dowodem  np.  w  postaci 

pisemnego  porozumienia  określającego  taki  bezprawny  cel.  Natomiast  całkowicie 

wystarczające  jest,  aby  całokształt  okoliczności  sprawy  pozwalał  na  racjonalne  i  logiczne 

wyprowadzenie  wniosku,  że  doszło  do  zawarcia  zmowy  przetargowej.  W  orzecznictwie 

wskazuje  się,  że  zgodnie  z  właściwymi  przepisami  ustalenia  pewnych  faktów  mogą  być 

dokonane,  jeżeli  możliwe  jest  wyprowadzenie  takiego  wniosku  na  podstawie  innych  faktów 

(domniemania faktyczne)  {wyroki  Izby  wydane:  3  marca 2014  r.  (sygn.  akt  KIO  309/14),  23 

grudnia  2013  r.  (sygn.  akt  KIO  2851/13),  15  stycznia  2013  r.  (sygn.  akt  KIO  2865/12)  i  20 

marca 2013 r. (sygn. akt KIO 517/13)}. Sąd Najwyższy w wyroku z 9 sierpnia 2006 r. (sygn. 

akt  III  SK  6/06)  wskazał,  że  sąd  ochrony  konkurencji  i  konsumentów  może  ustalić  na 

podstawie domniemań faktycznych (art. 231 kpc.), że doszło do naruszenia zakazu praktyk 

ograniczających  konkurencję  i  nie  narusza  to  konstytucyjnej  zasady  wolności  prowadzenia 

działalności  konkurencyjnej.  Porozumienia  cenowe  mogą  być  ujawniane  za  pomocą 

dowodów  bezpośrednich  lub  pośrednich.  W  praktyce  możliwość  skorzystania  z  dowodów 

bezpośrednich  jest  ograniczona  ze  względu  na  świadomość  przedsiębiorców  co  do 

nielegalności  takich  działań.  Udowodnienie  zawarcia  porozumienia  cenowego  za  pomocą 

dowodów pośrednich jest dopuszczone w orzecznictwie.  

W  ocenie  Izby  ustalone  powyżej  okoliczności  pozwalają  na  wyprowadzenie 

jednoznacznego  wniosku,  że  Sidrog  i  H.M.  zawarli  porozumienie  dotyczące  co najmniej 

sposobu postępowania w toku postępowania prowadzonego przez Zamawiającego, którego 

przedmiotem było spowodowanie, aby wynik tego postępowania przedstawiał się inaczej niż 

to  wynikałoby  z  porównania  złożonych  przez  nich  ofert,  gdyby  okazało  się,  że według 

przyjętych  kryteriów  oceny  złożone  oferty  zostałyby  sklasyfikowane  na  pierwszym  i  drugim 

miejscu,  przez  zmuszenie  Zamawiającego  do  wykluczenia  z postępowania  H.M.,  którego 

oferta  zawierała  niższą  cenę,  przez  nieskuteczne  uzupełnienie  przez  tego  wykonawcę 

dokumentów  na  potwierdzenie  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu  dotyczącego 


wiedzy  i  doświadczenia,  choć  faktycznie  mógł  on  bez  trudu  wykazać  jego  spełnienie. 

Zachodzące  pomiędzy  Sidrog  i  H.M.  powiązania  rodzinne,  wieloletnia  współpraca  przy 

ubieganiu  się  o  udzielenie  zamówień  publicznych  przejawiająca  się  w  udostępnianiu  przez 

H.M. zasobów, które pozwala Sidrog spełnić warunki udziału w postępowaniu lub faktycznie 

zrealizować  zamówienia,  a  także  fakt,  że  już  uprzednio  dwukrotnie  wpływali  oni  w 

analogiczny  lub  podobny  (przez  wykorzystanie  art.  94  ust.  3  pzp)  sposób  na  wynik  innych 

postępowań, wskazują, że powyższy wniosek jest racjonalny i uzasadniony. Natomiast takie 

działanie  Sirdog  i  H.M.  jest  nie  tylko  sprzeczne  z  dobrymi  obyczajami,  które  nakazują 

wykonawcom  ubiegającym  się  o  udzielenie  zamówienia  konkurować  pomiędzy  sobą,  ale 

wprost  narusza  art.  6  ust.  1  uokik,  a  także  narusza  interes  Zamawiającego,  który  mógł 

uzyskać  realizację  zamówienia  za  cenę  wynikającą  z  oferty  złożonej  przez  H.M..  W 

rezultacie  Zamawiający  prawidłowo  ocenił,  że  oferta  Sidrog  podlega  odrzuceniu  na 

podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 pzp. 

Mając powyższe na uwadze, Izba – działając na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 ustawy 

pzp – orzekła, jak w pkt 1 sentencji. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku 

na podstawie  art. 192  ust.  9  i  10  ustawy  pzp  w  zw.  z  §  3  pkt  1  i  2  lit.  a  i  b  rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania 

wpisu  od odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238) – obciążając Odwołującego kosztami tego postępowania, 

na  które  złożył  się  uiszczony  przez  niego  wpis  oraz  uzasadnione  koszty  Zamawiającego 

w postaci  wynagrodzenia  pełnomocnika  oraz  kosztów  dojazdu  na  wyznaczone  posiedzenie 

Izby, które zasądzono na podstawie faktur złożonych do zamknięcia rozprawy. 

Przewodniczący: 

………………………………