Sygn. akt: KIO 436/16
POSTANOWIENIE
z dnia 11 kwietnia 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Małgorzata Rakowska
Beata Pakulska-Banach
Katarzyna Prowadzisz
Protokolant:
Agata Dziuban
po rozpoznaniu na posiedzeniu z udziałem stron w dniu 5 i 11 kwietnia 2016 r. w Warszawie
odwołania z dnia 25 marca 2016 r. wniesionego przez wykonawcę
BUDIMEX S.A.
z siedzibą w Warszawie, ul. Stawki 40, 01-040 Warszawa w postępowaniu prowadzonym
przez
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A z siedzibą w Warszawie, ul. Targowa 74,
03-734 Warszawa reprezentowana przez: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Centrum
Realizacji Inwestycji Region Północny, ul. Dyrekcyjna 2-4, 80-852 Gdańsk
przy udziale wykonawcy
STRABAG S.A. z siedzibą w Pruszkowie, ul. Parzniewska 10,
05-800 Pruszków zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego
o sygn. akt KIO 436/16
po stronie odwołującego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze
2.nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
BUDIMEX S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Stawki 40, 01-040 Warszawa
kwoty
20 000 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej
równowartość
wpisu uiszczonego przez wykonawcę BUDIMEX S.A. z siedzibą
w Warszawie, ul. Stawki 40, 01-040 Warszawa.
Stosownie do art. 198a i art. 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2164) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Warszawie.
Przewodniczący: ……….………
……….………
……….………
Sygn. akt: KIO 440/16
U z a s a d n i e n i e
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A z siedzibą w Warszawie reprezentowane przez: PKP
Polskie Linie Kolejowe S.A., Centrum Realizacji Inwestycji Region Północny,
ul. Dyrekcyjna 2-4, 80-852 Gdańsk, zwane dalej „zamawiającym”, działając na podstawie
przepisów ustawy dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r.,
poz. 2164), zwanej dalej „ustawą Pzp”, prowadzi, w trybie przetargu ograniczonego,
postępowanie o udzielenie zamówienia pn.:
„Część A: Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku Włocławek Brzezie -
Aleksandrów Kujawski w ramach zadania inwestycyjnego pn.: Prace na linii kolejowej nr 18
na odcinku Kutno-Toruń Główny.
Część B: Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach zadania
inwestycyjnego pn. Zwiększenie przepustowości wybranych linii kolejowych poprzez
optymalizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i układów stacyjnych - Zakres rejonu
Północnego.”
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 16 marca 2016 r., nr 2016/S 053-088109.
W dniu 25 marca 2016 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca BUDIMEX S.A. z
siedzibą w Warszawie, zwany dalej „odwołującym BUDIMEX”, wniósł odwołanie do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej (wpływ pisma do zamawiającego w dniu 25 marca 2016 r.)
wobec czynności zamawiającego polegającej na dokonaniu w postępowaniu niemożliwego
do dochowania terminu realizacji etapu robót oraz nieprawidłowego opisu przedmiotu
zamówienia, tj. od postanowień zmienionej Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia,
zwanej dalej „SIWZ”, w tym Programu Funkcjonalno-Użytkowego, zwanego dalej „PFU”,
zarzucając zamawiającemu naruszenie 29 ust. 1 i ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp oraz
art. 353 (1) k.c. w zw. z art. 14 ustawy Pzp, art. 647 k.c. w zw. z art. 14 ustawy Pzp oraz
przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004r. w sprawie
szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej
wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno - użytkowego, poprzez
niejednoznaczne, niewyczerpujące i nieuwzględniające wszystkich wymagań i okoliczności
mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, dokonanie opisu przedmiotu zamówienia, w
szczególności w zakresie:
1) określenia niemożliwego do dochowania terminu realizacji przedmiotu zamówienia w
zakresie części B,
2) nieprecyzyjnego określenia zakresu napraw obiektów inżynieryjnych poprzez
zobowiązanie wykonawców do wykonania wszystkich robót, jakie mogą okazać się
konieczne do wykonania po przeprowadzeniu przez wykonawcę dodatkowych badań
wytrzymałościowych obiektów,
3) przerzucenia na wykonawcę obowiązku przeprowadzenia, przed złożeniem ofert,
profesjonalnych badań geotechnicznych i zaniechaniu załączenia do SIWZ wyników
badań geotechnicznych przeprowadzonych przez zamawiającego, co z kolei wiąże
się z nieprecyzyjnym określeniem zakresu robót przewidzianych do wykonania w
ramach zamówienia,
4) nałożenie na wykonawcą obowiązku wzmocnienia górnej warstwy podtorza w
miejscach występowania wychlapów i zabudowania w tych miejscach warstwy
niesortu ułożonego na geowłókninie w sytuacji, gdy zamawiający nie określa w PFU
zakresu, w jakim wskazane roboty miałby być wykonane, ani nie przedstawia
wyników badań geotechnicznych, które mogłyby wykonawcy umożliwić ustalenie tego
zakresu.
Jednocześnie odwołujący BUDIMEX wniósł o nakazanie zamawiającemu dokonania
stosownej modyfikacji SIWZ oraz odpowiednio ogłoszenia o zamówieniu poprzez:
1) zmianę zapisu § 26 ust. 1 część B pkt a) WU poprzez wskazanie, że termin złożenia
zamawiającemu uprawomocnionej zgody na zgłoszenie robót budowlanych
obejmujący cały zakres umowy wyniesie 75 dni po podpisaniu umowy, z
zastrzeżeniem, że w sytuacji gdy konieczne okaże się uzyskanie przez wykonawcę
dodatkowych decyzji administracyjnych - decyzji środowiskowej, decyzji lokalizacyjnej
i/lub pozwolenia na budowę - termin na przedłożenie zgody, o której mowa § 26 ust.
1 część B pkt a) WU ulegnie przedłużeniu o czas konieczny do uzyskania pozwoleń,
o których mowa, co odpowiednio doprowadzi do zmiany końcowego terminu realizacji
przedmiotu zamówienia,
2) udostępnienie wykonawcom, jako wiążących, wyników szczegółowych badań
poszczególnych
obiektów
inżynieryjnych
objętych
zamówieniem
wraz
z
jednoznacznym i wyczerpującym opisaniem, które z tych obiektów i w jakim zakresie
należy poddać naprawie, co jednocześnie wiązać winno się z wykreśleniem z pkt I. 5
ppkt 1.3. PFU oraz wskazaniem, że w przypadku, gdy zakres robót koniecznych do
wykonania celem osiągnięcia parametrów oczekiwanych przez zamawiającego,
ustalony po przeprowadzeniu przez wykonawcę stosownych badań, będzie większy
niż wskazany przez zamawiającego, wynagrodzenie wykonawcy oraz czas na
ukończenie ulegną odpowiedniej zmianie,
3) wykreślenie z zapisu § 30 ust. 4 WU zapewnienia, że wykonawca przeprowadził
przed zawarciem umowy profesjonalne badania gruntowe oraz udostępnienie
wykonawcom, jako wiążących, wyników badań geotechnicznych przeprowadzonych
przez zamawiającego wraz z jednoznacznym i wyczerpującym określeniem zakresu
robót niezbędnych do wykonania, zwłaszcza w zakresie podtorza, oraz wskazaniem,
ż
e w przypadku, gdy zakres robót koniecznych do wykonania celem osiągnięcia
parametrów oczekiwanych przez zamawiającego, ustalony po przeprowadzeniu przez
wykonawcę dodatkowych badań geotechnicznych, będzie większy niż wskazany
przez zamawiającego, wynagrodzenie wykonawcy oraz czas na ukończenie ulegną
odpowiedniej zmianie,
4) udostępnienie wykonawcom, jako wiążących, wyników badań geotechnicznych
przeprowadzonych przez zamawiającego wraz z jednoznacznym i wyczerpującym
określeniem zakresu robót związanych z wykonaniem warstwy ochronnej objętych
przedmiotem zamówienia oraz wskazaniem, że w przypadku, gdy zakres robót
koniecznych do wykonania celem osiągnięcia parametrów oczekiwanych przez
zamawiającego, ustalony po przeprowadzeniu przez wykonawcę dodatkowych badań
geotechnicznych,
będzie
większy
niż
wskazany
przez
zamawiającego,
wynagrodzenie wykonawcy oraz czas na ukończenie ulegną odpowiedniej zmianie.
5) dokonanie dalszych zmian w zapisach SIWZ, których konieczność wprowadzenia
będzie wynikała z wprowadzenia zmian wprost wskazanych w treści odwołania.
Przedmiotowe odwołanie podpisał C. S. - Dyrektor Biura Handlowego, działający na
podstawie pełnomocnictwa z dnia 15 grudnia 2015 r. udzielonego przez D.B. – Prezesa
Zarządu, ujawnionego w załączonym do odwołania odpisie z KRS Nr 0000001764 z dnia 22
marca 2016 r. i umocowanego do jednoosobowego reprezentowania spółki.
Zamawiający w dniu 11 kwietnia 2016 r. (podczas posiedzenia) oświadczył, iż
uwzględnia odwołanie w całości.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Art. 186 ust. 3 ustawy Pzp stanowi, że „Izba umarza postępowanie jeżeli uczestnik
postępowania odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego,
nie wniesie sprzeciwu co do uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu
przez zamawiającego (…)”.
Do postępowania odwoławczego - jak wynika z akt postępowania – po stronie
zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca.
Zamawiający oświadczył na posiedzeniu, że uwzględnia odwołanie w całości.
Tym samym stwierdzić należy, iż na skutek uwzględnienia w całości zarzutów
podniesionych w odwołaniu Izba uznała, że zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie
postępowania zgodnie z przepisem art. 186 ust. 2 ustawy Pzp.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła okoliczność, iż koszty
te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 ust. 2 ustawy Pzp, orzekając
jednocześnie o konieczności zwrotu kwoty wpisu uiszczonego przez odwołującego na
rachunek Urzędu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ……….………
……….………
……….………