Sygn. akt: KIO 509/16
POSTANOWIENIE
z dnia 20 kwietnia 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
Protokolant: Łukasz Listkiewicz
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w dniu 20 kwietnia 2016 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
8 kwietnia 2016 r. przez
wykonawcę - Chirurgia Drzew M.K. Sp. J., ul. Piotrkowska
204/210/m.175, 90-369 Łódź w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego - Zarząd
Zieleni Miejskiej w Krakowie, ul. Reymonta 20, 30-059 Kraków,
postanawia:
1. umorzyć postępowanie odwoławcze;
2. nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Chirurgia Drzew M.K. Sp. J., ul. Piotrkowska 204/210/m. 175,
90-369 Łódź kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy),
stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych
(Dz.
U.
z
r.
poz.
na
niniejsze
postanowienie
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Krakowie.
Przewodniczący: ………………………………..
Sygn. akt: KIO 509/16
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione przez wykonawcę - Chirurgia Drzew M.K. spółka jawna w Łodzi
[Odwołujący] w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego - Zarząd Zieleni Miejskiej
w Krakowie w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych [Dz. U. z 2015 r. poz. 2164], którego przedmiotem są
„Prace pielęgnacyjne drzew i krzewów wraz z interwencyjnym sadzeniem drzew, krzewów i
bylin na terenach GMK (parki, zieleńce, pasy drogowe, zieleń osiedlowa, place zabaw) z
podziałem na 4 zadania odpowiadające obszarom: I - Śródmieście, II - Krowodrza, III -
Podgórze, IV - Nowa Huta” wobec postanowień specyfikacji istotnych warunków
zamówienia. Zaskarżonym czynnościom wykonawca zarzucił naruszenie: art. 7 ustawy z
uwagi na niezachowanie zasady uczciwej konkurencji; art. 22 ust.4 i ust.5 ustawy, ponieważ
opis sposobu dokonania oceny spełniania warunków jest nieproporcjonalny do przedmiotu
zamówienia; art.29 ust. 1 ustawy poprzez pominięcie okoliczności mających wpływ na
sporządzenie oferty; art.29 ust.2 ustawy poprzez takie określenie przedmiotu zamówienia,
które mogłoby utrudniać uczciwą konkurencję; oraz art.91 ust.2 ustawy poprzez
zastosowanie kryterium oceny ofert odnoszących się do właściwości podmiotowych
wykonawcy. Wskazując na powyższe wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
zamawiającemu zmianę treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia w następującym
zakresie:
1.1. zmiany zapisu części I Informacje podstawowe w punkcie 1 Opis przedmiotu
zamówienia lit. b): Wymagania jakościowe dla materiału roślinnego zgodnie z normą
PN-R-67022 i PN-R67023 (drzewa i krzewy) poprzez wykreślenie powyższych dwóch
norm;
1.2. wykreślenia zapisu części I Informacje podstawowe w punkcie 1. Opis przedmiotu
zamówienia lit. b): Materiał roślinny powinien pochodzić z licencjonowanej szkółki;
1.3. wykreślenia zapisu części I Informacje podstawowe w punkcie lb): Wykonawca
zobowiązany jest posiadać całodobowa łączność (fax, teł. stacjonarny, teł. komórkowy,
adres e-maił) oraz w przypadku działań pitnych natychmiast je wykonywać;
1.4. zmiany w części III w pkt llit. b)poprzez wykreślenie zapisu: w tym jedna usługa, której
czas trwania wynosi nie mniej niż 12 miesięcy;
1.5. zmiany zapisu w części DI w pkt 1 lit. c) poprzez wykreślenie z tabeli następujących
pozycji: dwa ciągniki z przyczepą, kosiarka tarczowa, listwa do żywopłotu, wysięgnik
uniwersalny, ładowacz chwytakowy, samochód osobowy, 2 samochody dostawczo -
transportowy spełniające normy EURO V;
1.6. zmiany w części III w pkt 1 lit. c) poprzez wykreślenie zapisu: którzy ukończyli z
wynikiem pozytywnym szkolenie dopuszczające do pracy z pilarką Zgodnie z §21
rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2006 r. w sprawie
bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu niektórych prac z zakresu
gospodarki leśnej (Dz. U. Nr 161, poz 1141) lub odpowiadające im uprawnienia
wydane w innych Państwach Członkowskich Unii Europejskiej uznane zgodnie z
przepisami ustawy z dnia 18 marca 2008 r. o zasadach uznawania kwalifikacji
zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 63,
poz 394 z późn. zm.).
1.7. zmiany zapisu w części III w pkt 1 lit. c) poprzez uzupełnienie zapisu po słowach „1
osobę - pełniącą nadzór nad wykonywanymi pracami z wykształceniem kierunkowym
(przykładowe: ogrodnicze, leśne rolnicze), ” poprzez dodanie zgodnym z wymogami
art. 37b ustawa z 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (nr 162
poz 1568 ze zm.).
1.8. zmiany zapisu części IV pkt 6: W przypadku polegania na zasobach niezbędnych do
realizacji zamówienia oddanych do dyspozycji Wykonawcy przez inne podmioty —
kopie dokumentów dotyczące tych innych podmiotów są Poświadczane za zgodność z
oryginałem przez ten podmiot, którego dany dokument dotyczy chyba, że inny podmiot
ustanowił do tych czynności pełnomocnika. Poprzez doprecyzowanie, jakie dokumenty
innych podmiotów są wymagane przez zamawiającego.
1.9. zmiany zapisu części IX Opis kryteriów którymi zamawiający będzie się kierował przy
wyborze oferty wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert: cena
brutto - 90%. realizacja zamówienia przy pomocy osób zatrudnionych na umowie o
pracę — 5%, kryterium środowiskowe -5%, Na zapis: cena brutto -100%.
1.10. wykreślenie zapisu części VIII pkt 1
1) w treści załącznika nr 2 do siwz – Umowa: (1) zmiana §1 pkt 3 ppkt. 3 - na „wykaz
sprzętu, którym dysponuje wykonawca w celu wykonania pełnego zakresu prac”; (2)
wykreślenie w § 2: pkt 13 i pkt 16 oraz pkt 22 i pkt. 24 oraz pkt 35; (3) zmiana § 3
pkt. 2 poprzez wykreślenie pierwszego zdania; (4) zmiana § 6 pkt. ust.1 pkt 2 lit. b)
poprzez wpisanie w miejsce „3%” - „1%”; (5) zmiana § 6 pkt. ust.1 pkt 2 lit. c) poprzez
wpisanie w miejsce „3%” - „1%”; (6) zmiana §6 pkt. ust.1 pkt 2 lit. d) poprzez wpisanie
w miejsce „50%” - „20%”; (7) zmiana §. 10 pkt 1 poprzez wykreślenie słów:
„stosowanych do prac z zakresu gospodarki leśnej”; (8) wykreślenie §.10 pkt 3;
zmiany treści załącznika nr 5 Standaryzacja prac - stosownie do uwag zawartych w
uzasadnieniu odwołania
zmiany treści załącznika nr 6 Zakres prac, obszar i drzewa, szacunki — stosownie do
uwag zawartych w uzasadnieniu odwołania.
Do postępowania odwoławczego - w terminie zakreślonym ustawą Pzp i w
wymaganej przepisem art. 185 ust.2 tej ustawy formie - nie zgłosił przystąpienia żaden z
wykonawców.
Zamawiający w piśmie z dnia 20 kwietnia 2016 r., skierowanym do Krajowej izby
Odwoławczej przed rozpoczęciem posiedzenia, oświadczył, że (…) uznaje w całości zarzuty
podniesione w odwołaniu złożonym przez Chirurgię Drzew M.K. spółka jawna z siedzibą przy
ul. Piotrkowskiej 204/210/ m. 175 w Łodzi w dniu 8.04.2016 r.”.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, Izba postanowiła o umorzeniu tego
postępowania odwoławczego na podstawie art. 186 ust. 2 ustawy Pzp. Orzekając o kosztach
postępowania Izba, mając na uwadze przepis art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Pzp oraz § 5 ust. 1
pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238), postanowiła o zwrocie odwołującemu z rachunku
Urzędu Zamówień Publicznych w całości kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Z tych też względów postanowiono jak w sentencji.
Przewodniczący:
………………………………