KIO 509/16 POSTANOWIENIE dnia 20 kwietnia 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 509/16 

POSTANOWIENIE 

z dnia 20 kwietnia 2016  r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Agata Mikołajczyk 

Protokolant:             Łukasz Listkiewicz 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  z  udziałem  stron  w  dniu  20  kwietnia  2016  r.  

w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

8  kwietnia  2016  r.  przez

  wykonawcę  -  Chirurgia  Drzew  M.K.  Sp.  J.,  ul.  Piotrkowska 

204/210/m.175, 90-369 Łódź w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego - Zarzą

Zieleni Miejskiej w Krakowie, ul. Reymonta 20, 30-059 Kraków, 

postanawia: 

1.  umorzyć postępowanie odwoławcze; 

2.  nakazać  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy 

Chirurgia  Drzew  M.K.  Sp.  J.,  ul.  Piotrkowska  204/210/m.  175,  

90-369  Łódź  kwoty  15  000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy), 

stanowiącej uiszczony wpis od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych 

(Dz. 

U. 

r. 

poz. 

na 

niniejsze 

postanowienie 

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Krakowie.  

Przewodniczący:      ……………………………….. 


Sygn. akt: KIO 509/16 

Uzasadnienie 

Odwołanie zostało wniesione przez wykonawcę - Chirurgia Drzew M.K. spółka jawna w Łodzi 

[Odwołujący] w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego - Zarząd Zieleni Miejskiej 

w  Krakowie  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  podstawie  ustawy  z  dnia  29  stycznia 

2004 r. Prawo zamówień publicznych [Dz. U. z 2015 r. poz. 2164], którego przedmiotem są 

„Prace pielęgnacyjne drzew i krzewów wraz z interwencyjnym sadzeniem drzew, krzewów i 

bylin  na  terenach  GMK  (parki,  zieleńce,  pasy  drogowe,  zieleń  osiedlowa,  place  zabaw)  z 

podziałem  na  4  zadania  odpowiadające  obszarom:  I  -  Śródmieście,  II  -  Krowodrza,  III  - 

Podgórze,  IV  -  Nowa  Huta”  wobec  postanowień  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia.  Zaskarżonym  czynnościom  wykonawca  zarzucił  naruszenie:  art.  7  ustawy  z 

uwagi na niezachowanie zasady uczciwej konkurencji; art. 22 ust.4 i ust.5 ustawy, ponieważ 

opis  sposobu  dokonania  oceny  spełniania  warunków  jest  nieproporcjonalny  do  przedmiotu 

zamówienia;  art.29  ust.  1  ustawy  poprzez  pominięcie  okoliczności  mających  wpływ  na 

sporządzenie  oferty;  art.29  ust.2  ustawy  poprzez  takie  określenie  przedmiotu  zamówienia, 

które  mogłoby  utrudniać  uczciwą  konkurencję;  oraz  art.91  ust.2  ustawy  poprzez 

zastosowanie  kryterium  oceny  ofert  odnoszących  się  do  właściwości  podmiotowych 

wykonawcy.  Wskazując  na  powyższe  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie 

zamawiającemu zmianę treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia w następującym 

zakresie: 

1.1.  zmiany  zapisu  części  I  Informacje  podstawowe  w  punkcie  1  Opis  przedmiotu 

zamówienia  lit.  b):  Wymagania  jakościowe  dla  materiału  roślinnego  zgodnie  z  normą 

PN-R-67022 i PN-R67023 (drzewa i krzewy) poprzez  wykreślenie powyższych dwóch 

norm; 

1.2.  wykreślenia  zapisu  części  I  Informacje  podstawowe  w  punkcie  1.    Opis  przedmiotu 

zamówienia lit. b): Materiał roślinny powinien pochodzić z licencjonowanej szkółki;  

1.3.  wykreślenia  zapisu  części  I  Informacje  podstawowe  w  punkcie  lb):  Wykonawca 

zobowiązany jest posiadać całodobowa łączność (fax, teł. stacjonarny, teł. komórkowy, 

adres e-maił) oraz w przypadku działań pitnych natychmiast je wykonywać;  

1.4.  zmiany w części III w pkt llit. b)poprzez wykreślenie zapisu: w tym jedna usługa, której 

czas trwania wynosi nie mniej niż 12 miesięcy;  

1.5.  zmiany  zapisu  w  części  DI  w  pkt  1  lit.  c)  poprzez  wykreślenie  z  tabeli  następujących 

pozycji:  dwa  ciągniki  z  przyczepą,  kosiarka  tarczowa,  listwa  do  żywopłotu,  wysięgnik 

uniwersalny,  ładowacz  chwytakowy,  samochód  osobowy,  2  samochody  dostawczo  - 

transportowy spełniające normy EURO V;  

1.6.  zmiany  w  części  III  w  pkt  1  lit.  c)  poprzez  wykreślenie  zapisu:  którzy  ukończyli  z 

wynikiem  pozytywnym  szkolenie  dopuszczające  do  pracy  z  pilarką  Zgodnie  z  §21 


rozporządzenia  Ministra  Środowiska  z  dnia  24  sierpnia  2006  r.  w  sprawie 

bezpieczeństwa  i  higieny  pracy  przy  wykonywaniu  niektórych  prac  z  zakresu 

gospodarki  leśnej  (Dz.  U.  Nr  161,  poz  1141)  lub  odpowiadające  im  uprawnienia 

wydane  w  innych  Państwach  Członkowskich  Unii  Europejskiej  uznane  zgodnie  z 

przepisami  ustawy  z  dnia  18  marca  2008  r.  o  zasadach  uznawania  kwalifikacji 

zawodowych  nabytych  w  państwach  członkowskich  Unii  Europejskiej  (Dz.  U.  Nr  63, 

poz 394 z późn. zm.).  

1.7.  zmiany  zapisu  w  części  III  w  pkt  1  lit.  c)  poprzez  uzupełnienie  zapisu  po  słowach  „1 

osobę  -  pełniącą  nadzór  nad  wykonywanymi  pracami  z  wykształceniem  kierunkowym 

(przykładowe:  ogrodnicze,  leśne  rolnicze),  ”  poprzez  dodanie  zgodnym  z  wymogami 

art. 37b ustawa z 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (nr 162 

poz 1568 ze zm.).  

1.8.  zmiany  zapisu  części  IV  pkt  6: W  przypadku  polegania  na  zasobach  niezbędnych  do 

realizacji  zamówienia  oddanych  do  dyspozycji  Wykonawcy  przez  inne  podmioty  — 

kopie dokumentów dotyczące tych innych podmiotów są Poświadczane za zgodność z 

oryginałem przez ten podmiot, którego dany dokument dotyczy chyba, że inny podmiot 

ustanowił do tych czynności pełnomocnika. Poprzez doprecyzowanie, jakie dokumenty 

innych podmiotów są wymagane przez zamawiającego.  

1.9.  zmiany  zapisu części IX Opis kryteriów którymi zamawiający będzie się  kierował przy 

wyborze oferty wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert: cena 

brutto  -  90%.  realizacja  zamówienia  przy  pomocy  osób  zatrudnionych  na  umowie  o 

pracę — 5%, kryterium środowiskowe -5%, Na zapis: cena brutto -100%.  

1.10.  wykreślenie zapisu części VIII pkt 1  

1)  w treści załącznika nr 2 do siwz – Umowa: (1) zmiana §1 pkt 3 ppkt. 3 - na „wykaz 

sprzętu, którym dysponuje wykonawca w celu wykonania pełnego zakresu prac”; (2) 

wykreślenie w § 2: pkt 13 i pkt 16 oraz  pkt 22 i pkt. 24 oraz pkt 35; (3) zmiana § 3 

pkt.  2  poprzez  wykreślenie  pierwszego  zdania;  (4)  zmiana  §  6  pkt.  ust.1  pkt  2  lit.  b) 

poprzez wpisanie w miejsce „3%” - „1%”; (5) zmiana § 6 pkt. ust.1 pkt 2 lit. c) poprzez 

wpisanie w miejsce „3%” - „1%”; (6) zmiana §6 pkt. ust.1 pkt 2 lit. d) poprzez wpisanie 

w  miejsce  „50%”  -  „20%”;  (7)  zmiana  §.  10  pkt  1  poprzez  wykreślenie  słów: 

„stosowanych do prac z zakresu gospodarki leśnej”; (8) wykreślenie §.10 pkt 3;  

zmiany  treści  załącznika  nr  5  Standaryzacja  prac  -  stosownie  do  uwag  zawartych  w 

uzasadnieniu odwołania  

zmiany treści załącznika nr 6 Zakres prac, obszar i drzewa, szacunki — stosownie do 

uwag zawartych w uzasadnieniu odwołania. 


Do  postępowania  odwoławczego  -  w  terminie  zakreślonym  ustawą  Pzp  i  w 

wymaganej  przepisem  art.  185  ust.2  tej  ustawy  formie  -  nie  zgłosił  przystąpienia  żaden  z 

wykonawców.   

Zamawiający  w  piśmie  z  dnia  20  kwietnia  2016  r.,  skierowanym  do  Krajowej  izby 

Odwoławczej przed rozpoczęciem posiedzenia, oświadczył, że (…) uznaje w całości zarzuty 

podniesione w odwołaniu złożonym przez Chirurgię Drzew M.K. spółka jawna z siedzibą przy 

ul. Piotrkowskiej 204/210/ m. 175 w Łodzi w dniu 8.04.2016 r.”.    

Biorąc  pod  uwagę  powyższe  ustalenia,  Izba  postanowiła  o  umorzeniu  tego 

postępowania odwoławczego na podstawie art. 186 ust. 2 ustawy Pzp. Orzekając o kosztach 

postępowania Izba, mając na uwadze przepis art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Pzp oraz § 5 ust. 1 

pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41,  poz.  238),  postanowiła  o  zwrocie  odwołującemu  z  rachunku 

Urzędu Zamówień Publicznych w całości kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.  

Z tych też względów postanowiono jak w sentencji. 

Przewodniczący: 

………………………………