KIO 556/16 WYROK dnia 28 kwietnia 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

WYROK 

z dnia 28 kwietnia 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski 

  Protokolant: Paulina Zielenkiewicz   

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu

  26  kwietnia  2016  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego 15 kwietnia 2016 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej  

przez  wykonawcę: 

Duolux  Medical  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Poznaniu  w  postępowaniu  o 

udzielenie zamówienia publicznego pn. Dostawa środków dezynfekcyjnych skóry pacjentów i 

ran,  preparatów  do  dezynfekcji  i  mycia  narzędzi  oraz  powierzchni  (nr  postępowania 

D10.251.94.M.2015) 

prowadzonym przez zamawiającego: 

Copernicus Podmiot Leczniczy sp. z o.o. z siedzibą 

w Gdańsku 

orzeka: 

1.  Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  w  pakiecie  nr  22  zamawiającemu  –  Copernicus 

Podmiotowi Leczniczemu sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku: unieważnienie wyboru 

najkorzystniejszej oferty, a w ramach powtórzonych czynności – odrzucenie oferty 

złożonej  przez  „SKAMEX”  sp.  z  o.o.  sp.  k.  z  siedzibą  w  Łodzi  jako  niezgodnej 

z treścią  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  oraz  zawierającej  błą

w obliczeniu ceny.

2.  Oddala odwołanie w zakresie zarzutu dotyczącego zaniechania wezwania powyżej 

wskazanego wykonawcy do wyjaśnienia ceny oferty.  

3.  Kosztami  postępowania  obciąża  zamawiającego  –  Copernicus  Podmiot  Leczniczy 

sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku i: 

3.1.   zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez 

odwołującego – 

Duolux Medical sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu tytułem wpisu od odwołania, 

3.2.  zasądza  od  zamawiającego  –  Copernicus  Podmiot  Leczniczy  sp.  z  o.o. 


z siedzibą  w  Gdańsku  na  rzecz  odwołującego  –  Duolux  Medical  sp.  z  o.o. 

z siedzibą  w  Poznaniu  kwotę  18600  zł  00  gr  (słownie:  osiemnaście  tysięcy 

złotych zero groszy) – stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione 

z  tytułu  uiszczonego  wpisu  od  odwołania  oraz  uzasadnionych  kosztów  strony 

obejmujących wynagrodzenie pełnomocnika.

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  –  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w 

Gdańsku

Przewodniczący: 

……………………………… 


U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Copernicus  Podmiot  Leczniczy  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Gdańsku

  – 

prowadzi na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. 

Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  2164  ze  zm.)  {dalej  również:  „ustawa  pzp”,  „pzp”}  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia na dostawy pn. Dostawa środków 

dezynfekcyjnych  skóry  pacjentów  i  ran,  preparatów  do  dezynfekcji  i  mycia  narzędzi  oraz 

powierzchni (nr postępowania D10.251.94.M.2015).  

Ogłoszenie  o  tym  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej  pod  nr 2016/S_002-001357  z  5  stycznia  2016  r.,  z  tym  że  31  grudnia  2015  r. 

Zamawiający  przekazał  to  ogłoszenie  Urzędowi  Publikacji  Unii  Europejskiej,  a  także  

zamieścił  ogłoszenie  o  zamówieniu  w  swojej  siedzibie  na  tablicy  ogłoszeń  oraz  na  swojej 

stronie  internetowej  {www.copernicus.gda.pl},  na  której  udostępnił  również  specyfikację 

istotnych warunków zamówienia {dalej również: „specyfikacja”, „SIWZ” lub „s.i.w.z.”}.  

Wartość  tego  zamówienia  przekracza  kwoty  określone  w  przepisach  wydanych 

na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp. 

8 kwietnia 2016 r. Zamawiający przesłał drogą elektroniczną Odwołującemu – Duolux 

Medical  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Poznaniu  {dalej  również:  „Duolux”}  zawiadomienie 

o rozstrzygnięciu postępowania w części nr 22 zamówienia {dalej również: „pakiet nr  22”} – 

wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez  SKAMEX”  sp.  z  o.o.  sp. k.  z  siedzibą 

w Łodzi {dalej również: „Skamex”}. 

15  kwietnia  2016  r.  Odwołujący  wniósł  w  formie  elektronicznej  opatrzonej 

bezpiecznym 

podpisem 

elektronicznym 

weryfikowanym 

za 

pomocą 

ważnego 

kwalifikowanego  certyfikatu  do Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie  (zachowując 

wymóg  przekazania  jego  kopii  Zamawiającemu)  od  powyższej  czynności  Zamawiającego, 

a także  od  zaniechania  odrzucenia  oferty  Skamex,  zarzucając  Zamawiającemu  naruszenie 

art. 7, art. 87 ust. 2, art. 89 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 6, art. 90 ust. 1, art. 91-92 ustawy pzp. 

W  innym  miejscu  odwołania  Odwołujący  wskazał,  że  odwołuje  się  od następujących 

czynności Zamawiającego: 

1.  Badania  ofert  –  przez  przyjęcie,  że  oferta  Skamex  nie  podlega  odrzuceniu 

z postępowania. 

2.  Oceny ofert – przez przyjęcie, że powyższa oferta podlega punktacji (ocenie). 

3.  Wyniku postępowania w pakiecie 22 – przez wybór nie najkorzystniejszej, bo nieważnej 


oferty. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu 

w pakiecie nr 22: 

1.  Powtórzenia  badania  ofert  –  w  następstwie  którego  nastąpi  cofnięcie  wyniku 

postępowania i odrzucenie oferty Skamex. 

2.  Powtórzenia oceny ofert (przyznania punktacji) – tj. przeprowadzenie tej czynności tylko 

w odniesieniu do ważnych ofert. 

3.  Wyboru oferty Duolux jako najkorzystniejszej. 

4.  Równego  traktowania  wszystkich  wykonawców  ubiegających  się  o  przedmiotowe 

zamówienie publiczne, w sposób zachowujący zasady uczciwej konkurencji. 

Odwołujący sprecyzował zarzuty przez podanie następujących okoliczności prawnych 

i  faktycznych  uzasadniających  wniesienie  odwołania.  Przy  czym  z  uzasadnienia  odwołania 

wynikają trzy zasadnicze zarzuty. 

{zarzut nr 1 – niezgodność treści oferty Skamex z treścią s.i.w.z.} 

Według 

ustaleń 

poczynionych 

przez 

Odwołującego 

po 

zapoznaniu 

się 

z dokumentacją postępowania oferta Skamex winna być odrzucona na podstawie art. 89 ust. 

1  pkt  2  pzp.  Zgodnie  z  opisem  przedmiotu  zamówienia  zawartym  w  SIWZ  wymagana  była 

myjka  zwężona  w  nadgarstku,  co  Zamawiający potwierdził  w  odpowiedzi  na  pytania  nr  28  i 

31. Natomiast Skamex zaoferował myjkę w kształcie prostokątnym, jak to wynika ze str. 63 

oferty.  

Odwołujący  stwierdził,  że  Zamawiający  nie  ma  innego  prawnego  wyboru  niż 

odrzucenie oferty Skamex, zgodnie z wyrokami Izby wydanymi: 5 czerwca 2012 r. (sygn. akt: 

KIO 991/12, KIO 1003/12), 16 lipca 2012 r. (sygn. akt 1359/12), 28 sierpnia 2012 r. (sygn. akt 

KIO  1747/12),  13  stycznia  2012  r.  (sygn.  akt  3/12),  22  marca  2012  r.  (sygn.  akt  473/12),  6 

września 2011 r. (sygn. akt 1803/11), których fragmenty uzasadnień zostały zacytowane. 

Odwołujący dodał następnie:   

i kolejnymi 

-  KIO/UZP  1750/09,  KIO  579/10,  KIO  1367/10,  KIO  1334/10  -KIO  59/11,  KIO  121/11,KIO 

374/11, KIO 957/11, 

- KIO 1105/11, KIO 473/12, KIO/UZP 1623/09, 

- KIO 579/10, KIO 59/11, KIO 121/11, 

oraz w orzecznictwie Sądów Okręgowych: 

- Poznań X Ca 457/09 z 11.02.2009r. 

- Warszawa XXIII Ca 203/09 z 12.05.2009r, 


- Szczecin VIII Ca 136/09 z 24.07.2009r, 

- Kraków XII Ca 429/09 z 29.01.2010r, 

- Warszawa XXIII Ca418/09z 10.07.2010r, 

- Szczecin VIII Ca 1211/09 z 28.01.2010r, 

- Kielce VII Caz 15.01.2010r. 

Zdaniem Odwołującego powyższej niezgodności parametrów technicznych nie można 

potraktować jako oczywistej omyłki z art. 87 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy pzp. 

Odwołujący  stwierdził  również,  że  wadliwie  sporządzonego  formularza  ofertowego 

w zakresie końcowych zdań odnośnie opisu przedmiotu zamówienia Zamawiający nie może 

również  wyjaśnić  i  sprostować  w  trybie  art.  87  ust.  1  pzp,  zgodnie  z  wyrokami  Izby 

wydanymi: 25 marca 2011 r. (sygn. akt KIO 510/11), 20 października 2010 r. (sygn. akt KIO 

2173/10),  20  stycznia  2009  r.  (sygn.  akt  KIO/UZP  9/09),  których  fragmenty  uzasadnień 

zostały zacytowane. 

{zarzut nr 2 – błąd w obliczeniu ceny oferty Skamex} 

Niezależnie  od  powyższego  Odwołujący  zarzucił,  że  oferta  Skamex  powinna  być 

odrzucona  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  1  i  6  ustawy  pzp,  gdyż  zastosowano  w  niej 

niezgodną z ustawą o podatku VAT  8% stawkę tego podatku. Odwołujący dodał, że zgodnie 

z  opinią  URPL,  WM  i  PB  z  7  stycznia  2015  r.  myjki  do  ciała  nie  są  wyrobem  medycznym, 

stąd winna być zastosowana 23% stawka VAT. 

Odwołujący  podniósł,  że  takiego  błędu  w  obliczeniu  ceny  oferty  nie  da  się  poprawić 

na  podstawie  art.  87  ust.  2  pkt  2  pzp,  zgodnie  ze  stanowiskiem  Sądu  Najwyższego  oraz 

Prezesa  Urzędu  Zamówień  Publicznych  –  uchwała  Sądu  Najwyższego  z  20  października 

2011  r.  (sygn.  akt  III  CZP  52/11)  w  sprawie  zastosowania  błędnej  stawki  podatku  VAT  przy 

obliczeniu  ceny  ofertowej,  która  zamieszczona  została  na  stronie  internetowej  Urzędu 

Zamówień Publicznych w zakładce dotyczącej orzecznictwa ws. zamówień publicznych. 

Sąd  Najwyższy,  odpowiadając  na  pytanie  prawne,  podjął  uchwałę,  że  określenie 

w ofercie  ceny  brutto  z  uwzględnieniem  nieprawidłowej  stawki  podatku  od  towarów  i  usług 

stanowi  błąd  w  obliczeniu  ceny,  jeżeli  brak  jest  ustawowych  przesłanek  wystąpienia  omyłki 

(art. 89 ust. 1 pkt 6 w związku z art. 87 ust. 2 pkt 3 pzp). Uzasadniając powyższą uchwałę 

Sąd Najwyższy wskazał, że obowiązkiem zamawiającego jest dokonanie oceny poprawności 

przedstawionych  przez  wykonawców  cen  w  zakresie  zastosowania  stawki  podatku  VAT. 

O porównywalności  ofert  w  zakresie  zaproponowanej  ceny  można  bowiem  mówić  dopiero 

wówczas,  gdy  określone  w  ofertach  ceny,  mające  być  przedmiotem  porównania,  zostały 

obliczone z zastosowaniem tych samych reguł. I tak przepis art. 87 ust. 2 pkt 3 pzp nakłada 

na  zamawiającego  obowiązek  poprawienia  oferty  w  zakresie  obliczenia  ceny,  w  przypadku 


wystąpienia innej omyłki polegającej na niezgodności przyjętej w ofercie stawki podatku VAT 

ze  stawką  zawartą  w  SIWZ.  Przypadek  taki  może  wystąpić  jedynie  wówczas,  gdy 

zamawiający  wskazał  w  SIWZ  konkretną  stawkę  podatku  VAT,  o  ile  omyłka  polegająca 

na takiej niezgodności nie powoduje istotnych zmian treści oferty. Natomiast w sytuacji, gdy 

zamawiający nie określił w SIWZ stawki podatku VAT, wówczas nie występuje inna omyłka w 

rozumieniu art. 87 ust. 2 pkt 3 pzp, z uwagi na fakt, iż w takim przypadku brak jest ustawowej 

przesłanki niezgodności oferty z SIWZ. W przypadku, gdy zamawiający nie określił w SIWZ 

konkretnej  stawki  podatku  VAT,  przyjęcie  w  ofercie  nieprawidłowej  stawki  podatku  VAT  jest 

równoznaczne  z  błędem  w  obliczeniu  zawartej  w  ofercie  ceny,  polegającym  na  wadliwym 

doborze przez wykonawcę elementu mającego wpływ na obliczenie wysokości zaoferowanej 

ceny.  W  takim  przypadku  znajduje  zastosowanie  art.  89  ust.  1  pkt  6  pzp  skutkujący 

odrzuceniem  oferty  zawierającej  cenę  obliczoną  z  zastosowaniem  nieprawidłowej  stawki 

podatku VAT (błąd w obliczeniu ceny). 

{zarzut nr 3 – rażąco niska cena oferty Skamex} 

Odwołujący  zarzucił,  że  Zamawiający  zaniechał  wykonania  instytucji  rażąco  niskiej 

ceny względem Skamex, którego cena oferty stanowi ok. 63% średniej cen ofert pakietu 22. 

Według Odwołującego Zamawiający winien wykonać dyspozycję art. 90 ust. 1 ustawy 

pzp, zgodnie z wyrokami Izby wydanymi: 18 marca 2015 r. (sygn. akt 439/15), 9 marca 2015 

r. (sygn. akt KIO 343/15), których fragmenty uzasadnień zostały zacytowane. 

Odwołujący  dodał,  że  obecnie  dominująca  teza  była  również  prezentowana 

w orzeczeniach  Izby  oraz  sądów  okręgowych,  przywołując  fragment  uzasadnienia  wyroku 

Izby  z  24  czerwca  2010  r.  (sygn.  akt  KIO/UZP  1157/10),  w  którym  wskazano  również 

na wyrok Sądu Okręgowego w Częstochowie  z 1 kwietnia 2005 r. (sygn. akt VI Ca 464/05) 

oraz wyrok Izby z 26 stycznia 2010 r. (sygn. akt KIO/UZP 1701/09).  

W  ocenie  Odwołującej  zaoferowana  cena  jest  nierealna  i  stanowi  złamanie  zasady 

uczciwej konkurencji jako cena poniżej kosztów wytworzenia produktu. 

{zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 pzp} 

Odwołujący  zarzucił  również  Zamawiającemu  naruszenie  zasady  równego 

traktowania stron postępowania wyrażoną w art. 7 ust. 1 ustawy pzp, mogących zrealizować 

dane zamówienie publiczne zgodnie z prawymi wymogami Zamawiającego

Pismem z 19 kwietnia 2016 r. Zamawiający poinformował Izbę, że 14 kwietnia 2016 r. 

przesłał  drogą  elektroniczną  kopię  odwołania  drugiemu  wykonawcy  uczestniczącemu  w 

postępowaniu. 


Izba  ustaliła,  że  do  Prezesa  Izby  nie  wpłynęło  żadne  zgłoszenie  przystąpienia  do 

postępowania odwoławczego w tej sprawie.  

25  kwietnia  2016  r.  wpłynęła  do  Izby  odpowiedź  na  odwołanie  (datowana  na  22 

kwietnia 2016 r.), w której Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania, w następujący sposób 

odnosząc się do poszczególnych zarzutów.  

{ad zarzutu nr 1} 

Zamawiający wpierw przytoczył postanowienia specyfikacji zamieszczone w § III Opis 

przedmiotu zamówienia ust. 1, 3 i 4: 

1.  Przedmiotem  zamówienia  jest  dostawa  środków  dezynfekcyjnych  skóry  pacjentów  i  ran, 

preparatów  do  dezynfekcji  i  mycia  narządzi  oraz  powierzchni  potrzeby  COPERNICUS 

Podmiot  Leczniczy  Sp.  z  o.  o.  na  okres  12  m-cy,  których  szczegółowy  opis,  asortyment 

i szacunkowe  ilości  zawiera  Formularz  asortymentowo-cenowy  z  podziałem  na  39  zadań 

częściowych (pakietów). 

3.  Oferowany  przedmiot  zamówienia  musi  być  dopuszczony  do  obrotu  /  używania  zgodnie 

z obowiązującymi przepisami prawa. 

4.  Przedmiot  zamówienia  musi  być  zgodny  z  ustawą  z  dnia  20  maja  2010  r.  o  wyrobach 

medycznych  (Dz.  U.  Nr  107  z  2010  r.,  poz.  679)  lub/i  ustawą  z  dnia  13  września  2002  r. 

o produktach  biobójczych  (Dz.  U.  2008.39.271  z  póź.  zm.)  lub/i  ustawą  z  dnia  06  września 

2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2004 r., Nr 53, poz. 533 z póź. zm.) – w zależności 

od asortymentu, określonego w formularzu asortymentowo-cenowym. 

Zamawiający zacytował również opis zawarty w załączniku nr 1 do SIWZ dla pakietu 

nr 22:  

Myjki jednorazowego użycia do toalety hospitalizowanych , leżących pacjentów nasączonych 

ś

rodkiem  myjącym  nie  alergizującym,  w  postaci  rękawicy  (zwężenie  w  nadgarstku) 

o minimalnych  wymiarach  24  x  15  cm,  wykonana  z  dwóch  warstw  watoliny  (włókniny) 

o minimalnej  grubości  0,5  cm  i  gramaturze  minimalnej  100g/m2  przeznaczone  do  mycia  z 

udziałem wody.  

{pierwotny zapis} 

Zamawiający  dopuszcza  delikatną  nie  podrażniającej  skóry  myjki  w  formie  rękawicy,  do 

mycia  ciała  pacjenta  –jednostronnie  impregnowanej  mydłem  o  neutralnym  pH5,5, 

jednorazowego  użytku–gotowej  do  użycia  po  aktywacji  wodą,  zgrzewanej  termicznie. 

Hipoalergiczna,  wykonana  z  jednej  strony  z  tkaniny  bawełnianej  (blało-nlebieskie  paski) 

dwustronnie  drapanej,  jednostronnie  impregnowanej  mydłem,  podfoliowanej  wewnętrznie, 


z drugiej  strony  z  włókniny  podfoliowanej  wewnętrznie.  Impregnacja  mydłem  w  formie 

poziomych,  równolegle  ułożonych  pasków  umożliwia  równomierne  rozprowadzenie  mydła. 

Wymiary  23  cm  x  15,5  cm  (+/1,0cm),  waga  pojedynczej  myjki  6,5  g,  grubość  myjki  3  mm. 

Całkowita  średnia  gramatura  myjki  192  g7m2.  20  szt.  w  opakowaniu  jednostkowym  /  50 

opakowań w kartonie zbiorczym /1000sztuk w kartonie. 

{zapis dopuszczony odpowiedziami na zapytania do treści SIWZ z 4 lutego 2016 r.} 

Zdaniem  Zamawiającego  dopuścił  „myjki  w  formie  rękawicy”,  a  dopuszczając 

konkretny  produkt  nie  zawarł  żadnej  adnotacji  (zastrzeżenia),  że  oferowane  myjki  muszą 

mieć  zwężenie  w  nadgarstku. W  rezultacie  wykonawcy  mogli  zaoferować  myjki  spełniające 

jeden z przytoczonych wyżej opisów przedmiotu zamówienia, 

Zamawiający opisał, że Skamex zaoferował myjki Xiantao Maosheng Plastic Product 

Co. Ltd zChin. Na podstawie załączonych do oferty materiałów informacyjnych Zamawiający 

uznał  zaoferowany  produkt  jako  spełniający  wymagania  opisu  przedmiotu  zamówienia 

dopuszczonego odpowiedziami na pytania do treści SIWZ 4 lutego 2016 r.  

Zamawiający  podkreślił,  że  wszystkie  odpowiedzi  i  wyjaśnienia  do  SIWZ  ze  swej 

istoty uzupełniają jej treść i wykonawcy powinni brać je pod uwagę przy sporządzaniu ofert 

(wskazując,  że  tak  orzekła  Izba  m.in.  w  wyroku  z  12  maja  2010  r.,  sygn.  akt  KIO/UZP 

729/10).  Podobnie  w  wyroku  z  dnia  1  czerwca  2011  r.  (sygn.  akt  KIO  1063/11)  Izba 

stwierdziła,  że  modyfikacja  SIWZ  ma  miejsce  wtedy,  gdy  faktycznie  wskazuje  na  to  treść 

pisma zamawiającego, nie stanowi zaś o tym formalna nazwa nadana korespondencji przez 

zamawiającego. 

{ad zarzutu nr 2} 

Zamawiający wpierw przytoczył postanowienia specyfikacji zamieszczone w § X Opis 

sposobu obliczenia ceny w ust. 1 i 4: 

1. Wykonawca  określi  ceny  ofertowe  poprzez  wypełnienie  wskazanych  rubryk w formularzu 

asortymentowo-cenowym na wszystkie oferowane elementy zamówienia. 

4.  Ceny  brutto  wszystkich  elementów  zamówienia  należy  skalkulować  w  sposób 

jednoznaczny  tzn.  uwzględnić,  koszty  transportu,  opłaty  celne,  graniczne  o  ile  występują

koszty  ubezpieczenia,  podatku  VAT  oraz  wszystkie  inne  niewymienione  niezbędne  do 

realizacji przedmiotu zamówienia. 

Zamawiający skonstatował, że wykonawcy kalkulując cenę oferty zobligowani byli do 

wkalkulowania  podatku  VAT.  W  pakiecie  nr  22  Duolux  zastosował  stawkę  23%,  a  Skamex 

zastosował stawkę 8%. 

Zamawiający  zrelacjonował,  że  w  związku  z  pismem  Doulux  z  15  marca  2016  r. 

odnośnie zastosowania przez Skamex niewłaściwej stawki VAT, 23 marca 2016 r. wystąpił do 


tego wykonawcy o wyjaśnienie zastosowania 8% stawki w pakiecie nr 22. Skamex w piśmie 

z  24  marca  2016  r.  oświadczył,  że  zastosował  właściwą  stawkę  podatku  VAT,  gdyż 

zaoferował produkt będący wyrobem medycznym, który jest objęty 8% stawką podatku VAT. 

Na  potwierdzenie  dołączył  dokumenty  dopuszczające  zaoferowany  produkt  jako  wyrób 

medyczny (deklarację CE).  

Zamawiający  wywiódł,  że  miał  na  uwadze  treść  art.  146a  pkt  2  ustawy  o  VAT, 

z którego  wynika,  że  w  okresie  1  styczeń  2011  -  31  grudzień  2016  stawka  8  %  ma 

zastosowanie do towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy. W załączniku 

tym pod pozycją 105 wymienione zostały bez względu na symbol PKWiU wyroby medyczne 

w  rozumieniu  ustawy  o  wyrobach  medycznych,  dopuszczone  do  obrotu  na  terytorium 

Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione  w pozostałych pozycjach załącznika. Zatem 

podstawowym  kryterium  dla  możliwości  zastosowani  8%  stawki  VAT  jest  zakwalifikowanie 

danego wyrobu jako medycznego w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych. 

Zamawiający stwierdził, że w związku z powyższym Skamex skalkulował cenę oferty 

w Pakiecie 22. 

Ponadto Zamawiający zaznaczył, że zgodnie z  art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy  z dnia 20 

maja  2010  r.  o  wyrobach  medycznych  wyrobem  medycznym  może  być  każdy  produkt 

przeznaczony do wymienionych celów: wyrób medyczny – narzędzie, przyrząd, urządzenie, 

oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, w tym 

z oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach 

diagnostycznych  lub  terapeutycznych  i  niezbędnym  do  jego  właściwego  stosowania, 

przeznaczony  przez  wytwórcę  do  stosowania  u  ludzi  w  celu:  a)  diagnozowania, 

zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby, b) diagnozowania, 

monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania skutków urazu lub upośledzenia, 

c)  badania,  zastępowania  lub  modyfikowania  budowy  anatomicznej  lub  procesu 

fizjologicznego, d) regulacji poczęć.  

Według Zamawiającego ponieważ myjka do mycia ciała przeznaczona jest do mycia 

pacjentów  w  obszarze  medycznym,  spełniona  jest  przesłanka  stosowania  u  ludzi  w  celu 

leczenia i łagodzenia przebiegu choroby. 

ocenie 

Zamawiającego 

załączona 

do 

odwołania 

opinia 

sygn. 

UR.DNB.461.0253.2014  Urzędu  Rejestracji  Produktów  Leczniczych,  Wyrobów  Medycznych 

i Produktów Biobójczych została wydana w innej sprawie, nie jest aktem normatywnym i nie 

zmienia klasyfikacji ani rejestracji produktu. 

Ponadto  Zamawiający  dodał,  że  według  rozporządzenia  unijnego  WE  1223/2009 

rejestracji  w  CPNP  nie  podlegają  produkty  lecznicze  i  wyroby  medyczne.  Niedopuszczalna 


jest więc podwójna rejestracja jako wyrób medyczny i kosmetyk. 

Niezależnie od powyższego Zamawiający podniósł, że zgodnie z art. 192 ust. 2 pzp 

Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ 

lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia.    

Według  Zamawiającego  ponieważ  różnica  pomiędzy  cenami  ofert  Skamex  i  Doulux 

znacznie  przekracza  różnicę  wynikająca  z  zastosowanych  stawek  podatku  VAT,  oferta 

Odwołującego  nie  zostałaby  wybrana,  bez  względu  na  to,  jaką  stawkę  VAT  skalkulowałby 

w cenie  Skamex.  Zatem  nawet  jeżeli  miałoby  miejsce  naruszenie  w  zakresie  stawki  VAT  to 

naruszenie to jest nieistotne w rozumieniu art. 192 ust. 2 pzp. 

{ad zarzutu nr 3} 

Zamawiający  podał  następujące  informacje  dotyczące  postępowania  w  zakresie 

pakietu nr 22: 

– do upływu terminu składania ofert na wpłynęły 2 oferty: Skamex z ceną 15.552,00 zł oraz 

Duolux z ceną 34.440,00 zł; 

–  wartość  przedmiotu  zamówienia  została  oszacowana  na  kwotę  31.200,00  zł  netto, 

(38.376,00 zł brutto). 

Zamawiający wskazał, że z uwagi na powyższe zaistniały wynikające z art. 90 ust. 1 

pzp  przesłanki  warunkujące  konieczność  wystąpienia  do  Skamex  o  wyjaśnienie  elementów 

oferty mających wpływ na wysokość ceny w zakresie pakietu nr 22.  

Zamawiający  podał,  że  14  marca  2016  r.  wysłał  stosowne  pismo  z  prośbą 

o wyjaśnienia, które zostały złożone 15 marca 2016 r. Zamawiający oświadczył, że były one 

wystarczające  dla  uznania  przez  niego,  że  cena  oferty  Skamex  w  pakiecie  nr  22  nie  ma 

znamion rażąco niskiej w stosunku do przedmiotu zamówienia. 

Ponieważ  odwołanie  nie  zawierało  braków  formalnych,  a  wpis  od  niego  został 

uiszczony – podlegało rozpoznaniu przez Izbę. 

W  toku  czynności  formalnoprawnych  i  sprawdzających  Izba  nie  stwierdziła, 

aby odwołanie podlegało odrzuceniu na podstawie przesłanek określonych w art. 189 ust. 2 

pzp. Nie zgłaszano w tym zakresie odmiennych wniosków. 

Z  uwagi  na  brak  podstaw  do  odrzucenia  odwołania  lub  umorzenia  postępowania 

odwoławczego  sprawa  została  skierowana  do  rozpoznania  na  rozprawie,  podczas  której 

Strony podtrzymały dotychczasowe stanowiska. 


Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  Odwołującego  i  Zamawiającego, 

uwzględniając  zgromadzony  materiał  dowodowy,  jak również  biorąc  pod  uwagę 

oświadczenia  i  stanowiska  zawarte  w  odwołaniu  i  odpowiedzi  na  odwołanie,  a  takż

wyrażone  ustnie  na  rozprawie  i  odnotowane  w  protokole,  Izba  ustaliła  i  zważyła, 

co następuje: 

Z art. 179 ust. 1 pzp wynika, że odwołującemu przysługuje legitymacja do wniesienia 

odwołania, gdy ma (lub miał) interes w uzyskaniu zamówienia oraz może ponieść szkodę w 

wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.  

W  ocenie  Izby  Odwołujący  wykazał,  że  ma  interes  w  uzyskaniu  przedmiotowego 

zamówienia,  w którym  złożył  ofertę  na  pakiet  nr  22  czyli  drugą  ofertę  obok  oferty  wybranej 

przez  Zamawiającego.  Odwołujący  tym  samym  może  ponieść  szkodę  w  związku 

z zarzucanymi  Zamawiającemu  naruszeniami  przepisów  ustawy  pzp  dotyczącymi 

zaniechania 

odrzucenia 

tej 

oferty, 

co 

uniemożliwia 

Odwołującemu 

uzyskanie 

przedmiotowego zamówienia, na co mógłby w przeciwnym razie liczyć. 

Izba  ustaliła,  że  wynikające  łącznie  z  odwołania  oraz  odpowiedzi  na  odwołanie 

okoliczności  faktyczne  dotyczące  przebiegu  postępowania,  w  tym  odnośnie  postanowień 

s.i.w.z.  i  udzielonych  wyjaśnień,  a także  przebiegu  badania  przez  Zamawiającego  oferty 

Skamex,  odpowiadają  rzeczywistemu  stanowi  rzeczy,  a  po  uwzględnieniu  poczynionych 

poniżej uzupełnień, pozwalają na rozstrzygnięcie zarzutów zawartych w odwołaniu. 

{zarzut 1 – zaniechanie odrzucenia oferty Skamex jako niezgodnej z treścią s.i.w.z.} 

Odnośnie treści s.i.w.z. uzupełniająco ustalono, że w wyjaśnieniach z 3 lutego 2016 r. 

{w odpowiedzi na odwołanie datowanych na 4 lutego 2016 t.} udzielono odpowiedzi na kilka 

pytań dotyczących pakietu nr 22, które sprowadzały się do opisania produktu o parametrach 

odbiegających  od  pierwotnego  opisu  zawartego  w  s.i.w.z.  i  wnioskowania  o  jego 

dopuszczenie. Oprócz pytania nr 12 (przywołanego w odpowiedzi na odwołanie) oraz pytań 

nr 28 i 30 (wskazywanych w odwołaniu), było jeszcze pytanie nr 30. 

Spośród tych pytań: 

– wyłącznie na pyt. nr 12, zadane przez Skamex, udzielono odpowiedzi pozytywnej; 


–  pyt.  nr  12  i  28  nie  zawierało  zdjęcia  opisywanego  produktu,  natomiast  na  zdjęciach 

produktów  objętych  pozostałymi  pytaniami  nie  widać  zwężenia  w  nadgarstku,  przy  czym 

w pyt.  nr  30  zaprezentowano  rękawicę  zakończoną  półokręgiem,  a  w  pyt.  nr  31  – 

prostokątną; 

–  wyłącznie  w  treści  pytania  nr  28  wśród  wnioskowanych  parametrów  pojawiło  się  wprost 

pytanie o dopuszczenie myjki w kształcie rękawicy niezwężanej w nadgarstku;  

–  opis  zawarty  w  treści  pytania  nr  12  nie  odnosi  się  ani  do  zwężenia  w  nadgarstku,  ani  do 

kształtu zakończenia rękawicy. 

Zamawiający nie poprzestał na udzieleniu odpowiedzi na pytania, ale na końcu pisma 

z 3 lutego 2016 r. wskazał, że na podstawie art. 38 ust. 4, 4a i 6 ustawy pzp zmienia treść 

specyfikacji,  którą  w  obowiązującej  wersji,  w  tym  dla  formularza  asortymentowo-cenowego, 

zamieszcza  na  swojej  stronie  internetowej,  z  zaznaczeniem  wprowadzonych  zmian 

na czerwono. 

Zmiany wprowadzone w załączniku nr 1 polegały na doklejeniu w rubryce „Przedmiot 

zamówienia” do dotychczasowej treści opisu zawartego w pyt. nr 12 w niezmienionej postaci. 

Zamawiający nie zmienił treści formularza w zakresie wyszczególnionych i opisanych 

poniżej w 7 pkt parametrów granicznych, dla których wymagał od wykonawcy potwierdzenia 

spełnienia przez wypełnienie pozostawionej w tym celu pustej rubryki (z wyj. pkt 3, w którym 

sprecyzowano dokumenty, jakie należy załączyć do oferty). 

W pkt 3 określono, że wymagane jest załączenie do oferty materiałów informacyjnych 

zawierających  dane  o  wyrobie,  w  tym  o  składzie  chemicznym  preparatu  myjącego  i 

gramaturze materiału. 

W  pkt  5  wymagany  graniczny  parametr  został  opisany  następująco:  Myjki  powinny 

posiadać kształt zapobiegający zsuwaniu się z dłoni. 

Odnośnie oferty złożonej przez Skamex na pakiet nr 23 uzupełniająco ustalono, że: 

– w pkt 1 formularza asortymentowo-cenowego jako nazwę handlową oferowanego produktu 

wpisano: Myjka w formie rękawicy, do mycia ciała pacjenta;  

–  w  pkt  5  formularza  asortymentowo-cenowego  na  potwierdzenie  spełniania  wymaganego 

parametru wpisano: Zgodnie z dopuszczeniem: myjka w formie rękawicy {str. 5 dokumentów 

oferty}; 

 – załączony materiał informacyjny, zatytułowany Myjka jednorazowa – do codziennej higieny 

osobistej,  numer  katalogowy  216-001FA,  zawiera  w  szczególności  opis,  który  został 

zgłoszony  przez  Skamex  w  pytaniu  zadanym  Zamawiającemu,  a  także  zdjęcie,  na  którym 

widać, że myjka jest prostokątna, bez zwężenia w nadgarstku. 

Reasumując, Izba ustaliła, że: 


–  z  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  pakiecie  nr  22  wynika,  że  należy  zaoferować  myjkę 

w postaci  rękawicy  posiadającej  zwężenie  w  nadgarstku,  a  cecha  ta  jest  wymaganym 

parametrem, gdyż taki kształt zapobiega zsuwaniu się z dłoni; 

– Skamex nie wnioskował o zmianę powyższego parametru, gdyż nie zapytał o to ani wprost, 

ani nie ujawnił kształtu produktu, o którego dopuszczenie zabiegał; 

–  w  złożonej  ofercie  Skamex  wprost  potwierdził,  że  nie  spełnia  powyższego  parametru 

granicznego. 

W  tych  okolicznościach  Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  zasadnie  domaga  się 

odrzucenia  oferty  Przystępującego  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  pzp,  gdyż  treść  oferty 

Skamex nie odpowiada treści s.i.w.z. i nie jest to wynik omyłki, o której mowa w art. 87 ust. 2 

pkt 3 pzp. 

Zgodnie  z  art.  89  ust.  1  pkt  2  pzp  zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  treść  nie 

odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 

pkt  3  pzp.  Z  tego  ostatniego  przepisu  wynika,  że  zamawiający  poprawia  w  ofercie  inne 

(niż oczywiste  pisarskie  i  rachunkowe)  omyłki  polegające  na  niezgodności  oferty  ze 

specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty, 

niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została odrzucona. 

Skład  orzekający  Izby  podziela  utrwalony  w  doktrynie  i  orzecznictwie  pogląd 

{wyrażony  również  w  orzeczeniach  przywołanych  w  odwołaniu},  że zarówno  treść  s.i.w.z., 

jaki  i  treść  oferty  stanowią  merytoryczne  postanowienia  oświadczeń  woli  odpowiednio: 

zamawiającego, który w szczególności przez opis przedmiotu zamówienia precyzuje, jakiego 

ś

wiadczenia  oczekuje  po  zawarciu  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego,  oraz 

wykonawcy, który zobowiązuje się do wykonania tego świadczenia w razie wyboru złożonej 

przez  niego  oferty  jako  najkorzystniejszej.  Wobec  tego  –  co  do  zasady  –  porównanie 

zaoferowanego przez wykonawcę świadczenia z opisem przedmiotu zamówienia, sposobem 

i  terminem  jego  realizacji  wymaganymi  przez  zamawiającego,  przesądza  o tym,  czy  treść 

złożonej oferty odpowiada treści s.i.w.z. – jest z nią zgodna.  

Aby  zapewnić  możliwość  sprawdzenia  zgodności  treści  oferty  z  treścią  s.i.w.z., 

ustawa  pzp  z  jednej  strony  obliguje  zamawiającego,  aby  prowadził  całe  postępowanie 

o udzielenie zamówienia w formie pisemnej (art. 9 ust. 1 pzp), w tym przekazał i udostępnił 

specyfikację  istotnych  warunków  zamówienia  (art.  37  ust.  1  i  2  pzp),  która  ma  zawierać 

w szczególności  opis  przedmiotu  zamówienia,  określenie  terminu  wykonania  zamówienia, 

istotne warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz opis sposobu przygotowania 

ofert  (art.  36  ust.  1  pkt  3,  4,  16  i  10  pzp).  Z  drugiej  strony  art. 82  ust.  2  pzp  zastrzega 


dla oferty składanej przez wykonawcę w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego 

formę  pisemną  pod  rygorem  nieważności,  a  w  art. 82  ust.  3  pzp  wprost wskazuje,  że  treść 

takiej oferty musi odpowiadać treści specyfikacji.  

W  doktrynie  i  orzecznictwie  przyjmuje  się  również,  że  rozumienie  terminu  oferta 

należy  opierać  na  art.  66  §  1  Kodeksu  cywilnego,  zgodnie  z  którym  jest  nią  oświadczenie 

drugiej stronie woli zawarcia umowy, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy. Z uwagi 

na odpłatny  charakter  zamówień  publicznych,  nieodzownym  elementem  treści  oferty  będzie 

zawsze  określenie  ceny  za  jaką  wykonawca  zobowiązuje  się  wykonać  zamawiane 

ś

wiadczenie.  W  pozostałym  zakresie  to  zamawiający  określa  w  s.i.w.z.  wymagany 

od wykonawcy  zakres  i  sposób  konkretyzacji  oświadczenia  woli,  który  będzie  podstawą  dla 

oceny  zgodności  treści  złożonej  oferty  z merytorycznymi  wymaganiami  opisu  przedmiotu 

zamówienia.  

W  konsekwencji  nie  tylko  treść  wynikająca  explicite  ze  złożonej  oferty,  ale  również 

nieskonkretyzowanie  treści  oferty  przez  wykonawcę  w  sposób  lub  w  zakresie  wymaganym 

przez  zamawiającego,  może  być  podstawą  do  stwierdzenia  niezgodności  oferty  z treścią 

s.i.w.z.,  gdyż  –  co  do  zasady  –  niedopuszczalne  jest  precyzowanie  i  poprawianie  treści 

złożonej  oferty,  w  szczególności  z  uwagi  za  naczelne  zasady  równego  traktowania 

wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji.  

Zgodnie z art. 87 ust. 1 pzp w toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od 

wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonych  ofert.  Niedopuszczalne  jest 

prowadzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą  negocjacji  dotyczących  złożonej  oferty 

oraz  z  zastrzeżeniem  ust.  1a  i  2  pzp,  dokonywanie  jakiejkolwiek  zmiany  w  jej  treści. 

Z wyjątkiem  trybu  dialogu  konkurencyjnego  zmiany  te  sprowadzają  się  to  do  wspominanej 

powyżej instytucji poprawienia omyłek polegających na niezgodności oferty ze specyfikacją, 

co nie może jednak powodować istotnej zmiany treści oferty. 

Niezależnie od charakteru niezgodności, aby zastosować podstawę odrzucenia oferty 

z art.  89  ust.  1  pkt  2  pzp  musi  być  możliwe  uchwycenie  na  czym  konkretnie  taka 

niezgodność  polega,  czyli  co  i  w  jaki  sposób  w ofercie  nie  jest  zgodne  z  konkretnie 

wskazanymi, skwantyfikowanymi i ustalonymi jednoznacznie postanowieniami s.i.w.z. 

W  rozstrzyganej  sprawie  Skamex  zaoferował  myjkę,  która  w  istotnym  zakresie  nie 

odpowiada  wymaganiom  sprecyzowanym  w  s.i.w.z.,  co  nie  podlega  poprawie,  gdyż 

przedmiotem  oferty  jest  konkretny  produkt,  który  nie  posiada  zwężenia  w  nadgarstku,  czyli 

kształtu  zapobiegającego  zsuwaniu  się  w  dłoni,  co  było  wymaganym  parametrem 

granicznym, od którego w zmienionej treści s.i.w.z. nie odstąpiono. 


{zarzut nr 2 – błąd w obliczeniu ceny oferty Skamex} 

Izba  uzupełniająco  ustaliła,  że  załączona  do  lakonicznych  wyjaśnień  Skamex 

deklaracja  zgodności  z  14  marca  2014  r.  nie  wymienia  żadnego  produktu,  odsyłając  w 

zakresie, jak to określono, „Nazwy marki” do „aneksu A”, który nie został dołączony. Wbrew 

treści  złożonych  wyjaśnień,  Zamawiającemu  nie  został  zatem  przedstawiony  żaden 

dokument potwierdzający wprowadzenie do obrotu zaoferowanej myjki do ciała jako wyrobu 

medycznego spełniającego wymagania zasadnicze wynikające z Dyrektywy 93/42/EWG. 

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie trafnie identyfikuje przepisy, jednak wyciąga 

wnioski  nieuzasadnione  okolicznościami  faktycznymi  zaistniałymi  w  prowadzonym  przez 

siebie postępowaniu. 

Z przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 

z 2011 r. Nr 177,poz. 1054 ze zm.) {dalej również: „ustawa o VAT”} rzeczywiście wynika, że 

wymienione  w  poz.  105  załącznika  nr  3  do  tej  ustawy  wyroby  medyczne  w  rozumieniu 

ustawy  o  wyrobach  medycznych  dopuszczone  do  obrotu  na  terytorium  Rzeczypospolitej 

Polskiej,  inne  niż  wymienione  w  pozostałych  pozycjach  załącznika,  bez względu  na  symbol 

PKWiU, są opodatkowane stawką wysokości 8%. 

Jednakże, aby dostawa danego towaru korzystała z tej obniżonej stawki, muszą być 

spełnione  łącznie  dwa  warunki:  po  pierwsze  –  musi  to  być  wyrób  medyczny  w  rozumieniu 

ustawy  o  wyrobach  medycznych,  po  drugie  –  konkretny  produkt  musi  być  dopuszczony  do 

obrotu  w  Polsce.  Ponieważ  przepisy  ustawy  o  VAT  nie  zawierają  unormowań  dotyczących 

kwalifikacji danego wyrobu jako medycznego, odsyłając w tym zakresie do ustawy z dnia 20 

maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107 poz. 679 ze zm.). 

Ustawa o wyrobach medycznych w aktualnym brzmieniu art. 2 ust. 1 pkt 38 definiuje 

wyrób  medyczny  jako  narzędzie,  przyrząd,  urządzenie,  oprogramowanie,  materiał  lub  inny 

artykuł,  stosowany  samodzielnie  lub  w  połączeniu,  w  tym  z  oprogramowaniem 

przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub 

terapeutycznych  i  niezbędnym  do  jego  właściwego  stosowania,  przeznaczony  przez 

wytwórcę  do  stosowania  u  ludzi  w  celu:  a)  diagnozowania,  zapobiegania,  monitorowania, 

leczenia  lub  łagodzenia  przebiegu  choroby,  b)  diagnozowania,  monitorowania,  leczenia, 

łagodzenia  lub  kompensowania  skutków  urazu  lub  upośledzenia,  c)  badania,  zastępowania 

lub  modyfikowania  budowy  anatomicznej  lub  procesu  fizjologicznego,  d)  regulacji  poczęć  – 

który nie osiąga zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami 

farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być 

wspomagane takimi środkami.  

Według  stanowiska  Zamawiającego  z  odpowiedzi  na  odwołanie  zamawiana  przez 


niego  myjka  do  ciała,  ponieważ  jest  przeznaczona  do  mycia  pacjentów,  jak  to  określił  – 

w obszarze  medycznym  –  spełnia  przesłankę  artykułu  przeznaczonego  do  stosowania 

u ludzi  w  celu  leczenia  lub  łagodzenia  przebiegu  choroby.  Na  rozprawie  Zamawiający 

zmodyfikował  je,  twierdząc,  że  w  pakiecie  nr  22  mogły  być  zaoferowane  zarówno  wyroby 

medyczne  spełniające  wymagania  zasadnicze  wynikające  z  ustawy  o  wyrobach 

medycznych,  jak  i  wyroby  kosmetyczne,  niespełniające  takich  wymagań  –  w zależności 

od tego, czy producent lub dystrybutor danego produktu podjął trud spełnienia tych wymagań 

oraz dopuszczenia produktu do obrotu jako wyrobu medycznego. 

Zdaniem  Izby  powyższe  stanowisko  jest  niespójne,  gdyż  oznaczałoby,  że  w  tzw. 

obszarze medycznym dla zaspokojenia tej samej potrzeby Zamawiający dopuszcza produkty 

poddane  zupełnie  innym  wymaganiom  prawnym.  Tymczasem  z  treści  s.i.w.z.  wynika, 

ż

e wyłącznie  tam,  gdzie  konieczne  jest  spełnienie  wymagań  zasadniczych  wynikających 

z reżimu  przepisów  dotyczących  wyrobów  medycznych,  zarówno  krajowych,  jak  i  unijnych, 

wyraźnie  zaznaczano,  że  przedmiotem  zamówienia  jest  wyrób  medyczny,  żądając  w  takim 

przypadku załączenia do ofert deklaracji zgodności CE.  

Przede  wszystkim  trudno  wyobrazić  sobie,  aby  spośród  dwóch  myjek  nasączonych 

mydłem  jedna  była  wyrobem  medycznym,  a  inna  nie,  w  zależności  od  dowolnego  uznania 

producenta  danego  produktu,  podczas  gdy  każdy  z  tych  wyrobów  służy  do  celów  higieny 

osobistej z użyciem mydła. Konieczność dokonania zobiektywizowanej oceny przez pryzmat 

przywołanej  powyżej  definicji  wyrobu  medycznego  wynika  z  załączonego  do  odwołania 

pisma  Urzędu  Rejestracji  Produktów  Leczniczych,  Wyrobów  Medycznych  i  Produktów 

Biobójczych  z  9  stycznia  2015  r.,  w  którym  wprost  wskazano,  że  myjki  do  ciała  nie  są 

uznawane za wyroby medyczne, gdyż nie spełniają tej definicji, co znajduje potwierdzenie w 

wytycznych  wydanych  pod  patronatem  Komisji  Europejskiej  –  Manual  on  Borderline  and 

Classification  in  the  Community  Regulatory  Framework  form  Medical  Devices,  wyd.  1.16 

z lipca 2014 r. Zamawiający bezskutecznie próbował dezawuować stanowisko urzędu, który 

według ustawy o wyrobach medycznych ma odpowiednie kompetencje w tym zakresie. 

Niczego  nie  wniosło  do  sprawy  złożenie  na  rozprawie  przez  Zamawiającego 

wypełnionego  formularza  wniosku  zgłoszenia  lub  powiadomienia  wspominanego  urzędu 

przez  Skamex  jako  dystrybutora  jednorazowej  rękawicy  nasączonej  mydłem  o  jej 

wprowadzeniu  do  obrotu  lub  użytkowania  na  ternie  kraju.  Dowodzi  on  jedynie  tego,  że  25 

września 2015 r. został sporządzony, a 5 listopada 2015 r. wpłynął do wspomnianego urzędu. 

Zauważyć  przy  tym  należy,  że  dokonując  badania  oferty  Skamex  Zamawiający  nie 

dysponował  tym  dokumentem.  Wbrew  twierdzeniom  Zamawiającego  dokument  zgłoszenia 

lub  powiadomienia  nie  stanowi  o  dopuszczeniu  wyrobu  do  obrotu  i  używania,  a ma jedynie 


na  celu  poinformowanie  Prezesa  Urzędu  Rejestracji  Produktów  Leczniczych,  Wyrobów 

Medycznych i Produktów Biobójczych o wprowadzeniu przez importera czy też dystrybutora 

na  terytorium  naszego  państwa  określonego  wyrobu,  który  będzie  przeznaczony 

do używania na tym obszarze.  

Od powyższych obowiązków należy zaś odróżnić czynności wprowadzenia do obrotu 

i wprowadzenia  do  używania,  zdefiniowane  w  art.  2  ust.  1  pkt  31  i  32  ustawy  o  wyrobach 

medycznych  i  związany  z  nimi  dokument  –  certyfikat  zgodności  lub  oświadczenie  – 

deklaracja  zgodności  (art.  2  ust.  1  pkt  8  i  11  ustawy  o  wyrobach  medycznych). Warunkiem 

wprowadzenia do obrotu jest m.in. przeprowadzenie procedury oceny zgodności (art. 29 ust. 

1  ustawy  o  wyrobach  medycznych).  Ocenę  zgodności  przeprowadza  wytwórca 

lub autoryzowany  przedstawiciel,  samodzielnie  lub  pod  nadzorem  jednostki  notyfikowanej 

(art.  29  ust.  4  ustawy  o  wyrobach  medycznych).  Tymczasem  deklaracja  CE  przedstawiona 

przez  Skamex  w  toku  badania  oferty  nie  jest  wiarygodna,  zarówno  z  powodów  formalnych 

(brak  wskazania  w  jej  treści,  że  dotyczy  produktu  zaoferowanego  w  pakiecie  nr  22), 

jak i wobec stanowiska wspomnianego urzędu co do braku możliwości zakwalifikowania tego 

rodzaju wyrobu jako medycznego w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych. 

Niesporne było, że Zamawiający w s.i.w.z. określił stawki VAT właściwej dla pakietu nr 

22, pozostawiając tę kwestię w gestii wykonawców.  

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  Odwołujący  zasadnie  domaga  się  uznania,  że  oferta 

Skamex  podlega  odrzuceniu  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  6  pzp  jako  zawierająca  błąd 

w obliczeniu ceny, polegający na przyjęciu nieprawidłowej stawki VAT. Zgodnie z adekwatnie 

przywołanym  w  odwołaniu  stanowiskiem  Sądu  Najwyższego  w  takim  przypadku  nie  może 

być mowy o zastosowaniu art. 87 ust. 2 pkt 3 pzp. 

Błędne jest natomiast stanowisko Zamawiającego, że taki błąd w obliczeniu ceny nie 

miał wpływu na wynik prowadzonego przez niego postępowania, gdyż skoro nie można tego 

błędu poprawić, obowiązkiem Zamawiającego było odrzucenie wadliwej oferty na podstawie 

art. 89 ust. 1 pkt 6 pzp.   

{zarzut nr 3 – rażąco niska cena oferty Skamex} 

Z  odwołania  wynika,  że  Duolux  odwołał  się  od  zaniechania  przez  Zamawiającego 

wezwania  Skamex  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  elementów  oferty  mających  wpływ 

na wysokość  ceny,  co  miałoby  stanowić  naruszenie  art.  90  ust.  1  pzp,  gdyż  wystąpiła 

skonkretyzowana  w  treści  tego  przepisu  sytuacja,  że  cena  oferty  Skamex  jest  niższa  o  co 

najmniej 30% od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert w pakiecie nr 22.  

Zamawiający  temu  nie  zaprzeczał,  a  wręcz  zaznaczył,  że  spełnione  zostało  również 


kryterium  odbiegania  ceny  oferty  Skamex  o  co  najmniej  30%  od  wartości  szacunkowej 

zamówienia po doliczeniu do niej kwoty podatku VAT.  

Przede  wszystkim  Zamawiający  zwrócił  uwagę  na  fakt,  że  z  uwagi  na  powyższe 

wezwał Skamex w trybie art. 90 ust. 1 pzp, a w odpowiedzi otrzymał wyjaśnienia, co znajduje 

odzwierciedlenie w dokumentacji postępowania. 

Izba  zważyła,  że  w  tych  okolicznościach  zawarty  w  odwołaniu  zarzut  jest  chybiony, 

gdyż  Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  zaniechanie  czynności,  która  w  rzeczywistości 

została  już  przeprowadzona.  W  konsekwencji  sprecyzowany  w  odwołaniu  zarzut  jest 

oczywiście  niezasadny,  gdyż  nie  uwzględnia  obiektywnie  istniejącego  stanu  rzeczy. 

Ponieważ  Zamawiający  po  przeprowadzeniu  procedury  uregulowanej  w  art.  90  pzp  nie 

odrzucił  oferty  Skamex  z  powodu  rażąco  niskiej  ceny,  na  tym  etapie  przedmiotem 

ewentualnego  zarzutu  mogła  być  niewłaściwa  ocena  przez  Zamawiającego  złożonych 

wyjaśnień,  która  spowodowała  naruszenie  art.  89  ust.  1  pkt  4  w  zw.  z  art.  90  ust.  3  pzp. 

Z oczywistych względów odwołanie nie zawiera w tym zakresie żadnych okoliczności.    

Z  mocy  art.  192  ust.  7  pzp  Izba  nie  może  orzekać,  co  do  zarzutów,  które  nie  były 

zawarte  w  odwołaniu.  Przy  czym  stawianego  przez  wykonawcę  zarzutu  nie  należy 

rozpoznawać wyłącznie pod kątem wskazanego przepisu prawa, ale przede wszystkim jako 

wskazane  okoliczności faktyczne, które  podważają  prawidłowość  czynności  zamawiającego 

i mają wpływ na sytuację wykonawcy wnoszącego odwołanie {zob. wyrok Sądu Okręgowego 

w Gdańsku  z  25  maja  2012  r.  (sygn.  akt  XII  Ga  92/12)}.  Tym  bardziej  nie  stanowi 

sprecyzowania  zarzutu  przywołanie  i  cytowanie  wypowiedzi  doktryny  i  orzecznictwa,  jeżeli 

nie wiadomo, jaki miałoby to mieć związek ze sprawą, z uwagi na brak podania okoliczności 

dotyczących postępowania o udzielenie zamówienia, którego dotyczy odwołanie.  

Z uwagi na powyższe w rozstrzyganej sprawie skład orzekający Izby nie rozpatrywał 

podniesionego przez Odwołującego dopiero na rozprawie nowego w stosunku do odwołania 

zarzutu.  Skoro  według  stanu  wiedzy  Odwołującego  Skamex  nie  był  jeszcze  wzywany 

do wyjaśnień oferty w trybie art. 90 ust. 1 pzp, obiektywnie Odwołujący nie mógł skutecznie 

zarzucić w odwołaniu zaniechania odrzucenia oferty Skamex. 

Z  mocy  art.  192  ust.  7  pzp  nie  podlegał  również  rozpoznaniu  sformułowanego 

do protokołu rozprawy zarzutu, że Zamawiający nie udostępnił Odwołującemu dokumentacji 

postępowania w zakresie odnoszącym się do badania ceny oferty Skamex. 

Tym  niemniej  Izba  ustaliła,  że  pismem  z  8  kwietnia  2016  r.  Duolux,  w  związku 

z otrzymaną  informacją  na  temat  rozstrzygnięcia  przetargu  w  pakiecie  nr  22,  zwrócił  się  o 

wyrażenie  zgody  na  zapoznanie  się  z  dokumentacją  podjęcia  tej  decyzji  w  zakresie  tego 

pakietu  przez  prezesa  H.M.  (który  później  podpisał  odwołanie).  Odrębnym  pismem  z  11 


kwietnia  2016  r.  ww.  osoba  wniosła  o  możliwość  skserowania  stron  z  oferty  Skanex. 

Jednocześnie w oświadczeniu z 11 kwietnia 2016 r. ww. osoba potwierdziła, że otrzymała do 

wglądu  i  możliwości  skserowania  ofertę  Skamex  oraz  dokumentację  postępowania  i  nie 

wnosi zastrzeżeń. 

{rozstrzygnięcie zarzutu naruszenia art. 7 ust. 1 pzp} 

Ponieważ w rzeczywistości nie zostały sprecyzowane żadne okoliczności wskazujące 

na  naruszenie  przez  Zamawiającego  art.  7  ust.  1  pzp,  zarzut  naruszenia  tego  przepisu 

należało uznać za niezasadny. 

Mając  powyższe  na  uwadze,  Izba  stwierdziła,  że  naruszenie  przez  Zamawiającego 

art.  89  ust.  1  pkt  2  i  6  pzp  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  miało  wpływ  na  wynik 

prowadzonego przez niego postępowania o udzielenie zamówienia, wobec czego – działając 

na  podstawie  przepisów  art.  192  ust.  1,  2  i ust.  3  pkt  1  tej  ustawy  –  orzekła,  jak  w  pkt  1 

sentencji. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku 

na podstawie  art. 192  ust.  9  i  10  w  związku  z  §  3  pkt  1  i  2  lit.  b  oraz  §  5  ust.  2  pkt  1 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości 

i sposobu  pobierania  wpisu  od odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41,  poz.  238)  –  obciążając 

Zamawiającego tymi kosztami, na które złożył się wpis uiszczony przez Odwołującego oraz 

jego uzasadnione koszty w postaci wynagrodzenia pełnomocnika.   

Przewodniczący: 

………………………………