KIO 572/16 WYROK dnia 29 kwietnia 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt KIO 572/16             

WYROK 

z dnia 29 kwietnia 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:      Małgorzata Rakowska 

Protokolant:             Wojciech Świdwa 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 kwietnia 2016 r. odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  18  kwietnia  2016  r.  przez  wykonawcę 

Energopol  – 

Południe Spółka z o.o. z siedzibą w Sosnowcu, ul. Partyzantów 11, 41-200 Sosnowiec 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez

  Uniwersytet  Mikołaja  Kopernika  w  Toruniu,  Biuro 

Zamówień Publicznych, ul. Gagarina 5, 87-100 Toruń 

przy  udziale  wykonawcy 

R.  S.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  MAX-

VISION 

P.P.U.H. 

R. 

S. 

siedzibą 

Białym 

Borze 

44B, 

86-300  Grudziądz  zgłaszających  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o 

sygn. akt KIO 572/16

 po stronie zamawiającego 

orzeka: 

1.uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje:  unieważnienie  czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej oraz ponowne badanie i ocenę ofert, w tym wykluczenie wykonawcy 

R.  S.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą MAX-VISION  P.P.U.H.  R.  S. z 

siedzibą w Białym Borze, a tym samum odrzucenie jego oferty 

2.kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę 

R.  S.  prowadzącego  działalność 

gospodarczą pod firmą MAX-VISION P.P.U.H. R. S. z siedzibą w Białym Borze 44B, 86-

300 Grudziądz i: 

zalicza 

poczet 

kosztów 

postępowania 

odwoławczego 

kwotę 

20 000 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną 


przez 

wykonawcę

  Energopol  –  Południe  Spółka  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Sosnowcu,  ul.  Partyzantów  11,  41-200  Sosnowiec

tytułem  wpisu  od 

odwołania 

zasądza od wykonawcy 

R. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod 

firmą MAX-VISION P.P.U.H. R. S. z siedzibą w Białym Borze 44B, 86-300 

Grudziądz  na  rzecz 

wykonawcy

  Energopol  –  Południe  Spółka  z  o.o.  z 

siedzibą  w  Sosnowcu,  ul.  Partyzantów  11,  41-200  Sosnowiec

kwotę 

600 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) 

stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od 

odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2164) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego 

w Toruniu. 

Przewodniczący:      ……….……… 


Sygn. akt KIO 572/16             

U z a s a d n i e n i e 

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, zwany dalej „zamawiającym”, działając na 

podstawie przepisów ustawy dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj.: Dz. 

U. z 2010 r., Nr 113, poz. 759  z późn.  zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”, prowadzi,  w trybie 

przetargu  nieograniczonego,  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  sektorowego  na 

„Zaprojektowanie  i  wykonanie  robót  budowlanych  w  ramach  zadania  pn.:  „Modernizacja 

obiektów przy ul. Lwowskiej 1 w Toruniu”. 

Ogłoszenie  o  przedmiotowym  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 20 lutego 2016 r., nr 2016/S 036-057401. 

W  dniu  8  kwietnia  2016  r.  (pismem  z  tej  samej  daty)  zamawiający  poinformował 

wykonawcę  Energopol  –  Południe  Spółka  z  o.o.  z  siedzibą  w  Sosnowcu,  zwanego  dalej 

„odwołującym”,  o  wyborze  oferty  wykonawcy  R.  S.  prowadzącego  działalność  gospodarczą 

pod  firmą  MAX-VISION  P.P.U.H.  R.  S.  z  siedzibą  w  Białym  Borze,  zwanego  dalej 

„wykonawcą MAX-VISION”, jako najkorzystniejszej. 

W dniu 18 kwietnia 2016 r. (pismem z tej samej daty) odwołujący wniósł odwołanie do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  (wpływ  pisma  do  zamawiającego  w  dniu  18  kwietnia 

2016.),  zarzucając  zamawiającemu  naruszenie  przez  zamawiającego  zasad  udzielania 

zamówień publicznych przez naruszenie przepisów Pzp, a w szczególności: 

art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp 

poprzez naruszenie zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców; 

art.  24  ust.  2  pkt  4  ustawy 

Pzp  ze  względu  na  brak  wykluczenia  wykonawcy  MAX-VISION,  który  nie  wykazał 

spełniania warunków udziału w postępowaniu, ewentualnie 

art.  24  ust.  2  pkt  3  ustawy 

Pzp  ze  względu  na  podanie  nieprawdziwej  informacji  przez  wybranego  wykonawcę 

mającej  wpływ  na  wynik  postępowania,  w  odniesieniu  do  wskazanych  w 

uzasadnieniu odwołania informacji zwartych w ofercie. 

Jednocześnie odwołujący wniósł o: 

unieważnienie 

czynności 

wyboru 

oferty 

najkorzystniejszej; 

nakazanie  wykluczenia  wykonawcy  MAX-VISION 

z  postępowania  oraz  dokonania  jego  rozstrzygnięcia  i  wyboru  najkorzystniejszej 

oferty z uwzględnieniem rzeczywistej i prawidłowej treści ofert, a w tym oświadczeń i 

dokumentów  oraz  zgodnie  z  zachowaniem  zasad  określonych  w  ustawie  Pzp,  w 

szczególności poprzez wybór oferty odwołującego; 


zwrot kosztów postępowania zgodnie z przepisami 

prawa. 

W uzasadnieniu odwołania odwołujący wskazał m.in., iż robota budowlana wskazana 

punkcie 2 Wykazu, tj. „Budowa 8 budynków wielolokalowych w systemie developerskim dla 

klientów  indywidualnych  w  Grudziądzu”  (przy  ul.  Zachodniej)  wraz  z  uzupełnionym 

oświadczeniem  własnym  wykonawcy  z  dnia  6  kwietnia  2016  r.  oraz  czterema 

poświadczeniami z dnia 26 lutego 2016 r. właścicieli lokali wykonanych przez wykonawcę nie 

spełnia  wymogów  SIWZ.  Zastrzeżenia  budzi  brak  możliwości  potwierdzenia  wymaganej 

wartości  (co  do  zasady),  a  także  wymagań  w  zakresie  „klimatyzacji  i  wentylacji 

mechanicznej”,  w  szczególności,  że  nie  są  to  rozwiązania  standardowe,  ale  wymagania  w 

lokalach  o  podwyższonym  standardzie;  istnienie  wskazanych  rozwiązań  nie  wynika  z 

informacji  MAX-VISION  zwartej  w  jego  materiale  promocyjnym  na  stronie  internetowej: 

http://www.apartamentyzachodnie.pl/inwestycje_grudziadz.php

).  Odwołujący  podniósł  także, 

iż  ponadstandardowe  dla  budownictwa  jednorodzinnego  wyposażenie,  jakim  jest  w 

szczególności klimatyzacja nie zostało wskazane. A ponadto wykonanie tej roboty, pomimo 

uzupełnienia, nie zostało należycie poświadczone. Oświadczenie własne wykonawcy z dnia 

6 kwietnia 2016 r. także nie spełnia wymogów § 1 ust. 2 u pkt 2 rozporządzenia w sprawie 

dokumentów.  Złożenie  oświadczenia  własnego  możliwe  jest  w  przypadku  dostaw  i  usług, 

natomiast w przypadku robót budowlanych wykonawca powinien przedłożyć inne dokumenty 

- jeżeli  z uzasadnionych przyczyn o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie 

uzyskać  poświadczenia,  np.  takim  dokumentem  jest  np.  protokół  końcowy  inwestycji. 

Wykonawca,  to  firma  projektująca  i  wykonująca  wykazana  inwestycję,  a  także  wykonująca 

dokumentacje powykonawczą, co sam oświadcza. Na stronie internetowej tego wykonawcy 

wskazano, że zostało sprzedane osiem (8) mieszkań za kwotę 300 000, 00 zł oraz osiem (8) 

mieszkań za kwotę 350 000,00 zł co daje łączną kwotę 5.200.000,00 zł brutto. 

Odnośnie  roboty  budowlanej  wskazanej  w  punkcie  3  Wykazu,  tj.  „Wybudowanie 

obiektu  kubaturowego  Hotelu  Ibis  w  Grudziądzu”  (przy  ul.  Piłsudskiego)  wraz 

poświadczeniem  z dnia  30 stycznia 2016 r. Zakładu Produkcji Obuwia  M. G. w Grudziądzu 

odwołujący  podniósł,  że  nie  spełnia  ona  wymogów  SIWZ.  Informacja  dotycząca  tej 

inwestycji,  jako  roboty  budowlanej  potwierdzającej  spełnianie  warunków  udziału  w 

postępowaniu  jest  nieprawdziwa.  Firma  Lemingo  potwierdza  bowiem  wykonanie  obiektu 

hotelu w  latach 2015-2016 wraz  z  wymaganymi przez  zamawiającego instalacjami, a także 

adres  inwestycji  u  zbiegu  ulic  Piłsudskiego  i  Mickiewicza.  Nie  podaje  jednak  numeru 

budynku.  Nie  stwierdza  też  jego  należytego  wykonania,  ograniczając  się  do  informacji  w 

sprawie  wykonania  z  zasadami  sztuki  budowlanej,  dokumentacji  projektowej  oraz  Prawa 

budowlanego. Obie okoliczności tłumaczy fakt, że robota budowlana nie jest ukończona i nie 

została  odebrana,  a  jej  stan  jest  raczej  zbliżony  do  stanu  surowego  zamkniętego,  co 


potwierdza załączona dokumentacja fotograficzna z dnia 7 kwietnia 2016 r. w tym fotografia 

wymaganej  przepisami  tablicy  informacyjnej.  Nawet  gdyby  uznać,  że  spełniony  jest  wymóg 

„wykonaniu  robót  budowlanych  związanych  z  realizacją  obiektów  budowlanych 

kubaturowych w zakresie budowy lub rozbudowy albo remontu wraz z instalacjami wod.-kan. 

lub  instalacjami  i  urządzeniami  cieplnymi,  lub  instalacjami  gazowymi,  lub  klimatyzacją  i 

wentylacją mechaniczną oraz robotami wykończeniowymi”, to wobec faktu, że instalacje te w 

obecnym  stanie  nie  mogły  być  uruchomione,  a  roboty  wykończeniowe  nie  są  ukończone, 

wykonawca nie mógł uzyskać potwierdzenia należytego wykonania w tym zakresie.   

Odnośnie  usługi  wskazanej  w  punkcie  5  Wykazu,  tj.  „Wykonanie  projektu 

konstrukcyjnego  budowlano-wykonawczego  Zespołu  muzealnego  w  Tumie  „Tum  -  perła 

romańskiego  szlaku”  o  wartości  inwestycji  25.000.000,00  zł,  która  miała  być  wykonania  w 

latach 2011-2014 wraz poświadczeniem z dnia 18 stycznia 2016 r. ARTA Sp. z o.o. w Łodzi 

odwołujący podniósł, że  nie spełnia ona  wymogów SIWZ. Wskazanie, że usługa ta stanowi 

potwierdzenie  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  jest  informacją  nieprawdziwą.  

Zgodnie  z  informacją  uzyskaną  11  kwietnia  2016  r.  ze  strony  internetowej  Muzeum 

Archeologicznego  w  Łodzi  o  zamówieniach  publicznych  tego  zamawiającego,  firma  ARTA 

Sp.  z  o.o.  w  Łodzi,  będąc  liderem  konsorcjum  realizowała  zamówienie  na:  „Wykonanie 

kompleksowej  dokumentacji  dla  realizacji  Projektu:  Tum  -  perła  romańskiego  szlaku, 

realizowanego  w  ramach  osi  priorytetowej  V:  Infrastruktura  społeczna;  Działanie  V.4 

Infrastruktura kultury, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego 2007-

2013; w dniu 15 lutego 2013 r. zamieszczono ogłoszenie o udzieleniu  zamówienia (BZP nr 

24761-2013;  w  załączeniu),  udzielono  zamówienia  na:  „Dostosowanie  istniejącego  projektu 

architektoniczno  -  budowlanego  pawilonu  muzeum  do  nowego  usytuowania  skansenu  i 

zmienionej  jego  konfiguracji  oraz  częściowej  zmiany  funkcji  pomieszczeń  pawilonu  i  ich 

rozbudowy  doły  czy  Tum  -perła  romańskiego  szlaku”.  Zamówienia  udzielono  z  wolnej  ręki 

(art.  67  ust.  1  pkt  6  ustawy  Pzp)  konsorcjum,  w  którym  firma  Arta  Sp.  o.o.  była  liderem  za 

kwotę  28.290,  00  zł  w  dniu  19  grudnia  2013  r.;  w  dniu  19  grudnia  2012  r.  udzielono  także 

zamówienia  na:  „Dostosowanie  istniejącego  projektu  architektoniczno  -  budowlanego 

pawilonu  muzeum  do  nowego  usytuowania  skansenu  i  zmienionej  jego  konfiguracji  oraz 

częściowej  zmiany  funkcji  pomieszczeń  pawilonu  i  ich  rozbudowy  -  dotyczy  Tum  -  perła 

romańskiego szlaku”; w dniu 15 lutego 2013 r. zamieszczono także ogłoszenie o udzieleniu 

zamówienia,  w  dniu  19  grudnia  2012  r.  udzielono  zamówienia  na:  „Dostosowanie 

istniejącego  projektu  architektoniczno  -  budowlanego  grodziska  do  wyników  aktualnych 

badań  archeologicznych  prowadzonych  przez  Muzeum  na  tym  grodzisku  -  dotyczy  Tum  - 

perła  romańskiego  szlaku  ”. Obu  zamówień  udzielono  z  wolnej  ręki  (art. 67  ust.  1  pkt  6  i  7 

ust.  1  pkt  1b  ustawy  Pzp)  konsorcjum,  w  którym  firma  Arta  Sp.  o.o.  była  liderem  za  kwoty 

odpowiednio 28.290,00 zł i 36.408,00 w dniu 19 grudnia 2012 r. W ogłoszeniu o zamówieniu 


z  7  grudnia  2009  r.  termin  wykonania  określono  na  70  dni.  Jak  natomiast  wynika  z 

ogłoszenia  o  udzieleniu  zamówienia  z  dnia  4  stycznia  2010  r.,  zamówienia  udzielono  29 

grudnia  2009  r.  Cena  wybranej  oferty  to  272.000,00  zł.  Ze  względu  na  powyższe  należy 

uznać, że zamówienie powinno być zrealizowane do końca lutego 2010, ale w każdym razie 

nie  później  niż  w  marcu  2010  r.  W  świetle  powyższego  list  referencyjny  może  w  istocie 

potwierdzać  wykonanie  usługi,  a  właściwie  usług  projektowych  o  wymaganej  wartości 

kosztorysowej  inwestycji  z  należytą  starannością,  ale  przed  wymaganym  przez 

zamawiającego terminem.  

Odnośnie  zarzutu  dotyczącego  polisy  wystawionej  przez  PZU  nr  6PO  M053  0005 

odwołujący  podniósł  m.in.,  że  obejmuje  przedmiot  działalności  objęty  ochroną  „realizacja 

kontraktu  polegającego  na  rozbudowie  i  modernizacji  Uniwersytetu  Mikołaja  Kopernika  w 

Toruniu  ul.  Jurija  Gagarina  11,  87-100  Toruń"  PKD:  2512Z  -  Produkcja  metalowych 

elementów stolarki budowlanej. Nie jest to polisa potwierdzająca ubezpieczenie wykonawcy 

w zakresie przyszłej i nie rozpoczętej oraz bliżej niedookreślonej inwestycji, na co wskazuje 

jej  przedmiot  wskazujący  Uniwersytet  i  adres  jego  siedziby  a  nie  miejsce  przedmiotowej 

inwestycji,  tj.  "Modernizacji  obiektów  przy  ul.  Lwowskiej  1  w  Toruniu".  Z  polisy  wynika 

wprawdzie,  że  ubezpieczonym  jest Wykonawcą,  jednakże  zakres  prowadzonej  przez  niego 

działalności  został  określony  jako  „realizacja  kontraktu  polegającego  na  rozbudowie  i 

modernizacji  Uniwersytetu  Mikołaja  Kopernika  w  Toruniu  ul.  Jurija  Gagarina  11,  87-100 

Toruń"  PKD:  2512Z  -  Produkcja  metalowych  elementów  stolarki  budowlanej.  Pomimo,  że 

Polisa  ubezpieczeniowa  potwierdzająca  posiadanie  ubezpieczenia  od  odpowiedzialności 

cywilnej w zakresie prowadzonej działalności nie musi być tożsama z zakresem działalności 

ujawnionym  we  właściwym  rejestrze  danego  wykonawcy,  a  ustawa  Pzp  nie  daje 

zamawiającemu  podstaw  do  żądania  od  wykonawców,  aby  przedmiot  ich  działalności 

ujawniony  we  właściwym  rejestrze  bądź  ewidencji  odpowiadał  przedmiotowi  określonemu 

zgodnie  z  Polską  Klasyfikacją  Działalności  (PKD),  to  jednak  nie  można  uznać  polisy  za 

spełniającą wymogi zamawiającego. Po pierwsze polisa jest ważna  w okresie 25 marca do 

24 czerwca 2016 r., a więc skończy się niebawem, prawdopodobnie około 1,5 miesiąca po 

podpisaniu  umowy  o  ile  dojdzie  do  jej  podpisania.  Termin  wykonania  przedmiotowego 

zamówienia to 900 dni od udzielenia zamówienia (podpisania umowy). Nawet gdyby uznać, 

ż

e  zakres  ubezpieczenia  polisy  jest  ogólny,  ale  zgodny  z  zakresem  przetargu,  o  wygranie 

którego  ubiegają  się  zarówno  wykonawca  jak  i  zleceniodawca,  to  wykonawca  nie  podpisał 

jeszcze  umowy  o  wykonanie  zamówienia  w  tym  zakresie.  Nie  można  zatem  stwierdzić,  że 

"realizacja  kontraktu  polegającego  na  rozbudowie  i  modernizacji  Uniwersytetu  Mikołaja 

Kopernika  w  Toruniu  uł.  Jurija  Gagarina  11,  87-100  Toruń"  PKD:  2512Z  -  Produkcja 

metalowych  elementów  stolarki  budowlanej  -  jest  przedmiotem  związanym  z  działalnością 

wykonawcy,  bo  nie  prowadzi  i  być  może  w  ogóle  nie  będzie  prowadził  działalności  w  tym 


zakresie  (bo  nie  wygra  przetargu).  Trudno  także  uznać  wskazany  w  polisie  zakres  PKD: 

2512Z - Produkcja metalowych elementów stolarki budowlanej, za związany z przedmiotem 

zamówienia wobec złożoności opisu przedmiotu zamówienia w SIWZ. 

Odnośnie zarzutu dotyczącego polisy OC dla firmy AMS-PROJEKT nr 436000088768 

obejmuje  kwotę  50.000,00  euro  odwołujący  podniósł  m.in.,  że  zamawiający  nie  określił  w 

SIWZ  w  jakim  stopniu  przedmiot  ubezpieczenia  OC  -  tu  dla  firmy  AMS-PROJEKT  Polisy 

Inżynierów Budownictwa OC nr 436000088768 ma być związany przedmiotem zamówienia, 

to przedłożony dokument i tak budzi  wątpliwości. Po pierwsze dlatego, że sam w ogóle nie 

dotyczy  Wykonawcy  i  wykonywania  robót  budowlanych  i  jest  ustawowo  wymaganym 

ubezpieczeniem  zawodowym  (osobistym).  Po  drugie  obejmuje  kwotę  ubezpieczenia  na  50. 

000,00  euro.  Po  trzecie  Wykonawca  nie  załączył  potwierdzenia  opłacenia  składki.  Polisa 

dotyczy  umowy  generalnej  ubezpieczenia  Okręgowej  Izby  Inżynierów  Budownictwa  w 

Warszawie z dnia 14 października 2014 r. Polisa została wystawiona w dniu 31 grudnia 2015 

r.  na  dowodzie  zapłaty  za  polisę  z  dnia  3  grudnia  2015  r.  (dla  mBank  S.A.)  widnieje  tytuł 

przelewu:  „składka  ubezpieczenia  OC  +  składka  za  PUB  za  2015  r.  K.  Ś.  nr 

OD/BO/0905/02). Nie jest to więc dowód na opłacenie składki za 2016 r. 

Pismem  z  dnia  19  kwietnia  2016  r.  zamawiający  wezwał  wykonawców  do 

przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  toczącego  się  w  wyniku  wniesienia 

odwołania,  przekazując  jednocześnie  kopię  odwołania  (przedmiotowe  pismo  wykonawca 

MAX-VISION otrzymał w tej samej dacie).

W  dniu  20  kwietnia  2016  r.  (pismem  z  tej  samej  daty)  wykonawca  MAX-VISION 

zgłosił  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego,  po  stronie  zamawiającego, 

przekazując kopie przystąpienia odwołującemu i zamawiającemu.  

W dniu  21 kwietnia  2016  r.  (pismem  z  dnia  20 kwietnia  2016  r.)  zamawiający  złożył 

odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, iż uwzględnia odwołanie w całości. 

Wykonawca  MAX-VISION,  pismem  z  dnia  25  kwietnia  2016  r.,  zgłaszający 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego,  zgłosił  sprzeciw 

od uwzględnienia odwołania przez zamawiającego. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  w  tym  treść  ogłoszenia  o  zamówieniu,  treść  SIWZ,  złożone 

oferty,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska  Stron  i 

Przystępującego  złożone  podczas  rozprawy,  skład  orzekający  Izby  zważył,  co 

następuje: 


Izba  nie  znalazła  podstaw  do  odrzucenia  odwołania  w  związku  z  tym,  iż  nie  została 

wypełniona żadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie 

odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy Pzp, jak również stwierdziła, że wypełniono 

przesłanki  istnienia  interesu  odwołującego  w  uzyskaniu  przedmiotowego  zamówienia  oraz 

możliwości  poniesienia  szkody  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów 

art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.  

Okoliczność,  że  oferta  odwołująca  (sklasyfikowana  na  miejscu  drugim  rankingu  ofert) 

pozostaje  poza  możliwościami  finansowymi  zamawiającego,  nie  oznacza  jeszcze,  że  w 

przypadku  odrzucenia  oferty  wykonawcy  wybranego,  zamawiający  nie  będzie  mógł,  mimo 

wcześniejszej  deklaracji,  podwyższyć  kwoty  przeznaczonej  na  sfinansowanie  tego 

zamówienia  i  zobowiązany  będzie  do  unieważnienia  postępowania.  „Niedopuszczalne  jest 

zatem  uzależnianie  i  warunkowanie  możliwości  korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej 

przez  wykonawców  jedynie  od  woli  i  deklaracji  zamawiającego.  Powyższe  prowadziłoby  do 

paradoksalnej sytuacji, w której jedynie w oparciu o procesowe stanowisko zamawiającego, 

którym  nie  jest  wcale  związany,  o  konieczności  unieważnienia  postępowania  w  wypadku, 

gdy wybrana przezeń oferta zostanie odrzucona, niemożliwe będzie zakwestionowanie tego 

wyboru w drodze środków ochrony prawnej.” (wyrok KIO z dnia 9 stycznia 2014 r. w sprawie 

o sygn. akt KIO 2894/13). 

Mając  na  uwadze  powyższe  skład  orzekający  Izby  merytorycznie  rozpoznał  złożone 

odwołanie, uznając, iż odwołanie zasługuje na uwzględnienie. 

Zarzut  dotyczący  braku  wykazania  spełnienia  przez  wykonawcę  MAX-VISION 

warunku udziału w postępowaniu (warunku wiedzy i doświadczenia) potwierdził się

Izba  ustaliła,  iż  zamawiający  w  rozdziale  V  SIWZ  „Warunki  udziału  w  postępowaniu 

oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków” podał, iż „w postępowaniu 

mogą  wziąć  udział  wykonawcy,  którzy  spełniają  warunki  udziału  w  postępowaniu  (…)  

5.1.2. Posiadania wiedzy i doświadczenia; 

Warunek Zamawiający uzna za spełniony jeżeli: 

a)  Wykonawca wykonał - w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania 

ofert,  a  jeśli  okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie  -  minimum 

dwie  roboty  budowlane  polegające  na  zaprojektowaniu  i  wykonaniu  robót 

budowlanych  związanych  z  realizacją  obiektów  budowlanych  kubaturowych  w 

zakresie  budowy  lub  rozbudowy  albo  remontu  wraz  z  instalacjami  wod.-kan.  lub 

instalacjami  i  urządzeniami  cieplnymi,  lub  instalacjami  gazowymi,  lub  klimatyzacją  i 

wentylacją  mechaniczną  oraz  robotami  wykończeniowymi  -  o  wartości  co  najmniej 

7.000.000,00 PLN (słownie złotych: siedem milionów, 00/100) brutto każda 


albo 

b)  Wykonawca wykonał - w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania 

ofert,  a  jeśli  okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie  minimum 

dwie  roboty  budowlane  polegające  na  wykonaniu  robót  budowlanych  związanych  z 

realizacją obiektów budowlanych kubaturowych w zakresie budowy lub 

Rozbudowy  albo  remontu  wraz  z  instalacjami  wod.-kan.,  lub  instalacjami  i 

urządzeniami  cieplnymi,  lub  instalacjami  gazowymi,  lub  klimatyzacją  i  wentylacją 

mechaniczną oraz robotami wykończeniowymi - o wartości co najmniej 7.000.000,00 

PLN (słownie złotych: siedem milionów, 00/100) brutto 1 każda oraz 

wykonał - w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeśli 

okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie - przynajmniej dwie usługi 

polegające  na  opracowaniu  i  odebraniu  przez  Zamawiającego  dokumentacji 

projektowo-  kosztorysowej  (projekty  budowlane  i  wykonawcze)  w  zakresie  budowy 

lub  rozbudowy  albo  remontu  obiektów  budowlanych  kubaturowych  wraz  z 

instalacjami  wod.-kan.  lub  instalacjami  i  urządzeniami  cieplnymi,  lub  instalacjami 

gazowymi, 

lub 

klimatyzacją 

wentylacją 

mechaniczną 

oraz 

robotami 

wykończeniowymi  -  o  wartości  robót  budowlanych  (kosztorysu  inwestorskiego)  co 

najmniej 7.000.000,00 PLN (słownie złotych: siedem milionów, 00/100) brutto każda. 

Oceny  spełniania  tego  warunku  Zamawiający  dokona  na  podstawie  oświadczenia 

Wykonawcy  (punkt  6.1.1  SIWZ)  oraz  dokumentu  określonego  w  punkcie  6.1.2  SIWZ,  wg 

reguły: spełnia/nie spełnia.”. 

Na  potwierdzenie  powyższego  wykonawcy  -  zgodnie  z  punktem  6  SIWZ  „Informacja  o 

oświadczeniach  lub  dokumentach,  jakie  mają  dostarczyć Wykonawcy  w  celu  potwierdzenia 

spełniania  warunków,  o  których  mowa  w  art.  22  ust.  1  Ustawy  oraz  braku  podstaw  do 

wykluczenia  z  postępowania  w  okolicznościach,  o  których  mowa  w  art.  24  ust.  1  Ustawy” 

mieli złożyć: 

„6.1.1.  Oświadczenie  Wykonawcy  o  spełnianiu  warunków  udziału  w  postępowaniu 

określonych w art. 22 ust 1 Ustawy wg wzoru na zał. nr 2 do SIWZ (oryginał). 

6.1.2.  Wykaz robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem 

terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, 

wraz  z  podaniem  ich  rodzaju  i  wartości,  daty  i  miejsca  wykonania  oraz  z  załączeniem 

dowodów dotyczących najważniejszych robót, określających, czy roboty te zostały wykonane 

w  sposób  należyty,  oraz  wskazujących,  czy  zostały  wykonane  zgodnie  z  zasadami  sztuki 

budowlanej i prawidłowo ukończone  

albo 

wykaz robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu 

składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z 


podaniem  ich  rodzaju  i  wartości,  daty  i  miejsca  wykonania  oraz  z  załączeniem  dowodów 

dotyczących najważniejszych robót, określających, czy roboty te zostały wykonane w sposób 

należyty, oraz wskazujących, czy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i 

prawidłowo ukończone 

oraz 

wykaz  usług  wykonanych  w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed  upływem  terminu  składania 

ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem 

ich  wartości,  przedmiotu,  dat  wykonania  i  podmiotów,  na  rzecz  których  usługi  te  zostały 

wykonane lub są wykonywane, oraz załączeniem dowodów, czy zostały wykonane należycie 

-  odpowiednio  do  tego,  którego  z  warunków,  Wykonawca  zamierza  wykazać  spełnianie  - 

warunku, o którym mowa w pkt. 5.1.2 a) albo warunku, o którym mowa w pkt. 5.1.2 b) SIWZ. 

Na podstawie § 1 ust. 4 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w 

sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od  wykonawcy, oraz form, 

w  jakich  te  dokumenty  mogą  być  składane  (Dz.  U.  2013  r.,  poz.  213),  zwanego  dalej 

„Rozporządzeniem”,  Zamawiający  żąda  wskazania  w  wykazie,  o  którym  mowa  powyżej 

przynajmniej: 

a)  jeżeli  Wykonawca  zamierza  wykazać  spełnianie  warunku,  o  którym  mowa  w  pkt. 

5.1.2. a) SIWZ: 

-  dwóch  robót  budowlanych  polegających  na  zaprojektowaniu  i  wykonaniu  robót 

budowlanych  związanych  z  realizacją  obiektów  budowlanych  kubaturowych  w 

zakresie  budowy  lub  rozbudowy  albo  remontu  wraz  z  instalacjami  wod.-kan.  lub 

instalacjami  i  urządzeniami  cieplnymi,  lub  instalacjami  gazowymi,  lub  klimatyzacją  i 

wentylacją  mechaniczną  oraz  robotami  wykończeniowymi  o  wartości  co  najmniej 

7.000.000,00 PLN (słownie złotych: siedem milionów, 00/100) brutto każda, wraz  ze 

złożeniem  dowodów,  czy  roboty  te  zostały  wykonane  w  sposób  należyty  oraz 

wskazujących,  czy  zostały  wykonane  zgodnie  z  zasadami  sztuki  budowlanej  i 

prawidłowo ukończone, 

albo 

b)  jeżeli wykonawca zamierza wykazać spełnianie warunku, o którym mowa w pkt. 5.1.2. 

b) SIWZ: 

-  dwóch  robót  budowlanych  polegających  na  wykonaniu  robót  budowlanych 

związanych z realizacją obiektów budowlanych kubaturowych w zakresie budowy lub 

rozbudowy  albo  remontu  wraz  z  instalacjami  -  wod.-kan.  lub  instalacjami  - 

urządzeniami  cieplnymi,  lub  instalacjami  gazowymi,  lub  klimatyzacją  i  wentylacją 

mechaniczną  oraz  robotami  wykończeniowymi  o  wartości  co  najmniej  7.000.000,00 

PLN (słownie złotych: siedem milionów, 00/100) brutto każda, 

oraz 


-  dwóch  usług  polegających  na  opracowaniu  i  odebraniu  przez  Zamawiającego 

dokumentacji  projektowo  -  kosztorysowej  (projekty  budowlane,  wykonawcze)  w 

zakresie  budowy  lub  rozbudowy  albo  remontu  obiektów  budowlanych  kubaturowych 

wraz  z  instalacjami  wod.-kan.  lub  instalacjami  i  urządzeniami  cieplnymi,  lub 

instalacjami  gazowymi,  lub  klimatyzacją  i  wentylacją  mechaniczną  oraz  robotami 

wykończeniowymi  o  wartości  robót  budowlanych  (kosztorysu  inwestorskiego)  co 

najmniej 7.000.000,00 PLN (słownie złotych: siedem milionów, 00/100) brutto każda. 

Wykaz należy sporządzić zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 4a lub 4b do SIWZ.”. 

Wykonawca MAX-VISION złożył wraz z ofertą „Wykaz robót budowlanych (zgodnie z 

wymaganiami  SIWZ  –  punkt  5.1.2.  i  6.1.2.)”  (załącznik  nr  4a)  (str.  7  oferty),  w  którym 

wyspecyfikował trzy rodzaje robót, tj.:  

1.  Wykonanie 

obiektu 

usługowo 

handlowego 

użytku 

publicznego 

wraz 

zagospodarowaniem  terenu  w  m.  Olsztyn  przy  ul.  Pstrowskiego  –  Budowa  zespołu 

handlowego  Biedronka,  wartość  wykonanych  robót  –  7.750.000,00  zł  brutto,  data  i 

miejsce wykonania – 2013 r. Olsztyn, ul. Pstrowskiego (poz. 1),  

2.  Wybudowanie  8  budynków  wielolokalowych  w  systemie  developerskim  dla  klientów 

indywidualnych  w  Grudziądzu,  wartość  wykonanych  robót  –  ponad  7.000.000,00  zł 

brutto, data i miejsce wykonania – 2014 – 2015 Grudziądz, ul. Zachodnia (poz. 2),  

3.  Wybudowanie obiektu kubaturowego Hotelu Ibis w Grudziądzu przy ul. Piłsudskiego,  

wartość wykonanych robót – ponad 7.000.000,00 zł brutto, data i miejsce wykonania 

– 2015 – 2016 Grudziądz, ul. Piłsudskiego (poz. 3). 

Wykonawca  złożył  także  „Wykaz  robót  budowlanych  oraz  wykaz  usług  (zgodnie  z 

wymaganiami  SIWZ  –  punkt  5.1.2.  i  6.1.2.)”  (załącznik  nr  4b)  (str.  8-9  oferty),  w  którym 

wyspecyfikował trzy rodzaje robót, tj.:  

1.  Wykonanie 

obiektu 

usługowo 

handlowego 

użytku 

publicznego 

wraz 

zagospodarowaniem  terenu  w  m.  Olsztyn  przy  ul.  Pstrowskiego  –  Budowa  zespołu 

handlowego  Biedronka,  wartość  wykonanych  robót  –  7.750.000,00  zł  brutto,  data  i 

miejsce wykonania – 2013 r. Olsztyn, ul. Pstrowskiego (poz. 1),  

2.  Wybudowanie  8  budynków  wielolokalowych  w  systemie  developerskim  dla  klientów 

indywidualnych  w  Grudziądzu,  wartość  wykonanych  robót  –  ponad  7.000.000,00  zł 

brutto, data i miejsce wykonania – 2014 – 2015 Grudziądz, ul. Zachodnia (poz. 2),  

3.  Wybudowanie obiektu kubaturowego Hotelu Ibis w Grudziądzu przy ul. Piłsudskiego,  

wartość wykonanych robót – ponad 7.000.000,00 zł brutto, data i miejsce wykonania 

– 2015 – 2016 Grudziądz, ul. Piłsudskiego (poz. 3) 

oraz dwie usługi, tj.: 

1.  Opracowanie  projektu  budowlano  -  wykonawczego  konstrukcji  wielofunkcyjnej  hali 

sportowej  wraz  z  zapleczem  socjalnym  i  bursą  o  powierzchni  użytkowej  4 500  m², 


wartość  zaprojektowanych  robót  budowlanych  –  17.000.000,00  zł  brutto,  data 

wykonania usługi – 2012 – 2015, MZ-PROJEKT, ul. Selekcyjna 14, 92-228 Łódź,  

2.  Opracowanie  projektu  konstrukcyjnego  budowlano  -  wykonawczego  Zespołu 

muzealnego w Tumie „Tum – Perła Romańskiego Szlaku”, wartość zaprojektowanych 

robót budowlanych – 25.000.000,00 zł brutto, data wykonania usługi – 2011 – 2014, 

Arta Sp. z o.o., ul. Piotrkowska 45, 90-410 Łódź.  

Na  potwierdzenie  należytego  wykonania  wyspecyfikowanych  w  wykazach  robót  i 

usług złożył: poświadczenie wystawione przez Zakład Produkcji Obuwia LEMIGO z siedzibą 

w  Grudziądzu  (str.  22  oferty),  referencje  wystawione  przez  Jeronimo  Martins  Polska  S.A.  z 

siedzibą  w  Kostrzynie  (str.  23  oferty),  poświadczenie  wystawione  przez  Zakład  Produkcji 

Obuwia LEMIGO z siedzibą w Grudziądzu (str. 24 oferty), poświadczenie wystawione przez 

A.  R.  (str.  25  oferty)  oraz  referencje  wystawione  prze  Elektrobudowę  S.A.  z  siedzibą  w 

Gdańsku (str. 26 oferty). 

Zamawiający  wezwał  wykonawcę  MAX-VISION  (pismem  z  dnia  4  kwietnia  2016  r.) 

m.in. do uzupełnienia: 

„2.dokumentu  potwierdzającego  spełnienie  warunku  udziału  posiadania  wiedzy  i 

doświadczenia  poprzez  złożenie  wykazu  robót  budowlanych  wraz  z  dowodami 

określającymi,  czy  roboty  te  zostały  wykonane  w  sposób  należyty  oraz  wskazującymi,  czy 

zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone, w formie 

oryginału lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez wykonawcę, 

3..dokumentu  potwierdzającego  spełnienie  warunku  udziału  posiadania  wiedzy  i 

doświadczenia  poprzez  złożenie  wykazu  usług  wykonawca  winien  załączyć  dowody,  czy 

usługi  te  zostały  wykonane  należycie,  robót  w  formie  oryginału  lub  kopii  poświadczonej  za 

zgodność z oryginałem przez wykonawcę.”. 

Wykonawca MAX-VISION, odpowiadając na powyższe w załączeniu do pisma z dnia 

6 kwietnia 2016 r. złożył m.in.: referencje wystawione przez Jeronimo Martins Polska S.A. z 

siedzibą w Kostrzynie, poświadczenie wystawione przez Zakład Produkcji Obuwia LEMIGO z 

siedzibą  w Grudziądzu,  poświadczenie  wystawione przez A. R., poświadczenie  wystawione 

przez E. P., poświadczenie wystawione przez E. M., poświadczenie wystawione przez M. J. - 

K.,  list  referencyjny  wystawiony  przez  MZ-PROJECT  Biuro  Architektoniczne  z  siedzibą  w 

Łodzi oraz oświadczenie wykonawcy MAX-VISION. 

Odwołujący  zakwestionował  dwie  roboty  budowlane,  tj.  Wybudowanie  8  budynków 

wielolokalowych  w  systemie  developerskim  dla  klientów  indywidualnych  w  Grudziądzu  i 

Wybudowanie  obiektu  kubaturowego  Hotelu  Ibis  w  Grudziądzu  przy  ul.  Piłsudskiego  oraz 

jedna usługę, tj. Opracowanie projektu konstrukcyjnego budowlano - wykonawczego Zespołu 

muzealnego w Tumie „Tum – Perła Romańskiego Szlaku”.  

Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje: 


Robota  budowlana  wyspecyfikowana  przez  wykonawcę  MAX-VISION  w  poz.  2 

wykazu  4a  i  4b,  tj.  Wybudowanie  8  budynków  wielolokalowych  w  systemie 

developerskim dla klientów indywidualnych w Grudziądzu. 

Niewątpliwym  jest,  iż  odbiorcą  robót  budowlanych  może  być  zarówno  podmiot 

zobowiązany  do  stosowania  przepisów  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych,  jak  i  podmiot 

prywatny.  Istotnym  jest  bowiem  aby  dany  wykonawca  posiadał  doświadczenie  w  realizacji 

robót  budowlanych  i  to  bez  względu  na  to  kto  jest  ich  odbiorcą.  Wykonawca,  wykazując 

spełnienie warunków udziału w postępowaniu – warunku posiadania wiedzy i doświadczenia, 

ma  bowiem  potwierdzić  posiadanie  wymaganego  przez  zamawiającego  doświadczenia  w 

realizacji robót budowlanych a takie doświadczenie można zdobyć realizując roboty zarówno 

dla  odbiorców  zobowiązanych  do  stosowania  przepisów  ustawy  Pzp,  jak  i  podmiotów 

prywatnych. 

Wykonawca  MAX-VISION  na  potwierdzenie  spełnienia  warunku  posiadania  wiedzy  i 

doświadczenia  wskazał  robotę pn. „Wybudowanie 8 budynków  wielolokalowych  w systemie 

developerskim  dla  klientów  indywidualnych  w  Grudziądzu”.  Obiekt  składający  się  z  8 

apartamentów,  który  sam  wybudował  i  należyte  wykonanie,  którego  poświadczyło  6-ciu  ich 

nabywców.  

Wykonawca ten, jak już  wyżej  wskazano, mógł wykazać się robotą zrealizowaną na 

rzecz odbiorcy prywatnego. W tym przypadku odbiorcami robót, realizacją których legitymuje 

się wykonawca są osoby prywatne, nabywcy poszczególnych lokali mieszkalnych. Niemniej 

jednak  –  jak  jednoznacznie  wynika  z  treści  postawionego  warunku  –  wykonawca  miał 

wykazać  się  robotą  budowlaną  polegającą  na  „zaprojektowaniu  i  wykonaniu  robot 

budowlanych związanych z realizacją obiektów budowlanych (…) względnie wykonaniu robot 

budowlanych  związanych  z  realizacją  obiektów  budowlanych  (…)”,  a  więc  obiektu 

budowlanego  a  nie  lokalu  mieszkalnego  wchodzącego  w  skład  referencyjnego  obiektu. 

Wykonawca  MAX-VISION,  jak  zadeklarował  w  złożonym  wykazie,  zrealizował  obiekt 

budowlany wielolokalowy. Dlatego też na potwierdzenie jego należytego wykonania powinien 

był złożyć dokument poświadczający należyte wykonanie tego obiektu (całego obiektu) a nie 

niektórych  tylko  lokali  wchodzących  w  skład  tego  obiektu.  Skoro  wykonawca  złożył 

poświadczenia  wystawione  przez  nabywców  poszczególnych  lokali  to  nie  potwierdził 

należytego wykonania obiektu. 

W § 1 ust. 2 rozporządzenie  w sprawie dokumentów stanowi m.in., że  w przypadku 

zamówień  na  roboty  budowlane  dowodami  określającymi  czy  roboty  zostały  wykonane  w 

sposób  należyty  oraz  wskazującymi,  czy  zostały  wykonane  zgodnie  z  zasadami  sztuki 

budowlanej i prawidłowo ukończone są „inne dokumenty – jeżeli z uzasadnionych przyczyn o 

obiektywnym  charakterze  wykonawca  nie  jest  w  stanie  uzyskać  poświadczenia”.  Z 

powyższego  więc  wynika,  że  w  pierwszej  kolejności  wykonawcy  winni  przedkładać 


poświadczenia,  a  jedynie  w  wyjątkowych  sytuacjach  istnieje  możliwość  posługiwania  się 

innymi dokumentami. Rozporządzenie nie przewiduje natomiast możliwości posłużenia się w 

takim  przypadku  (w  odniesieniu  do  robót  budowlanych)  oświadczeniem  składanym  przez 

wykonawcę,  zastrzegając  taką  możliwość  wyłącznie  do  zamówień  na  dostawy  lub  usługi. 

Tak  więc  oświadczenie  z  dnia  6  kwietnia  2016  r.  złożone  przez  wykonawcę  MAX-VISION, 

złożone  w  wyniku  wezwania  do  uzupełnienia  dokumentów  składanych  na  potwierdzenie 

spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu  takim  dokumentem,  dokumentem 

poświadczającym wykonanie robót w sposób należyty być nie może. 

Wartość tej roboty budowlanej istotnie nie była kwestionowana przez zamawiającego 

podczas  badania  i  oceny  ofert.  Zarzut  tego  rodzaju  został  podniesiony  dopiero  przez 

odwołującego, który informację o wartości obiektu referencyjnego (5.200.000,00 zł brutto) – 

jak podniósł w odwołaniu - uzyskał ze strony internetowej wykonawcy MAX-VISION i wartość 

ta  rzeczywiście  jest  niższa  niż  wymagana  przez  zamawiającego  w  treści  postawionego 

warunku (7.000.000,00 zł brutto). Niemniej jednak z przedłożonego przez wykonawcę MAX-

VISION  w  poczet  materiału  dowodowego  operatu  szacunkowego  nieruchomości  gruntowej 

wynika,  że  wartość  odtworzeniowa  inwestycji  (budynek  i  pozostałe  składniki  budowlane  w 

stanie nowym wynosi „6.509.000,00 zł”, przy czym wartość ta „nie została zwiększona przez 

rzeczoznawcę  o  sumę  odpowiadającą  podatkom  i  opłatom  (w  tym  podatek  VAT).” 

Odpowiada więc wartości wymaganej przez zamawiającego.   

Wymóg  „klimatyzacji  i  wentylacji  mechanicznej”  był  jednym  z  alternatywnych 

elementów  obiektu  budowlanego,  którego  realizacją  wykonawca  zobowiązany  był  się 

wykazać  („w  zakresie  budowy  lub  rozbudowy  albo  remontu  wraz  z  instalacjami  -  wod.-kan. 

lub  instalacjami  -  urządzeniami  cieplnymi,  lub  instalacjami  gazowymi,  lub  klimatyzacją  i 

wentylacją  mechaniczną  oraz  robotami  wykończeniowymi”).  Jego  brak  nie  dyskwalifikuje 

obiektu o ile w inne dopuszczone w warunku instalacje obiekt został wyposażony.   

Reasumując  Izba  uznała,  że  robota  budowlana  wyspecyfikowana  przez  wykonawcę 

MAX-VISION  w  poz.  2  wykazu  4a  i  4b,  tj.  Wybudowanie  8  budynków  wielolokalowych  w 

systemie developerskim dla klientów indywidualnych w Grudziądzu nie potwierdza spełnienia 

warunku udziału w postępowaniu. 

Robota  budowlana  wyspecyfikowana  przez  wykonawcę  MAX-VISION  w  poz.  3 

wykazu 4a i 4b, tj. Wybudowanie obiektu kubaturowego Hotelu Ibis w Grudziądzu. 

Na  potwierdzenie  należytego  wykonania  tej  roboty  wykonawca  MAX-VISION  złożył 

„Poświadczenie”  wystawione  przez  Zakład  Produkcji  Obuwia  Lemigo  z  siedzibą  w 

Grudziądzu  (str.  22  oferty).  Na  etapie  oceny  i  badania  ofert  nie  było  podstaw  do  jej 

kwestionowania. Treść poświadczenia odpowiadała informacjom zawartym w wykazie robót. 

Potwierdzała  także  należyte  wykonanie  wskazanej  w  wykazie  roboty  („zgodnie  z 

dokumentacją  projektową,  sztuką  budowlaną  oraz  prawem  budowlanym”).  To  wystawca 


poświadczenia  podał  przy  tym  w  jego  treści  szerszy  zakres  robót  wykonanych  w  obiekcie 

referencyjnym,  wskazując  także  na  wykonanie  „robót  wykończeniowych”,  które  były  objęte 

wymogiem zamawiającego, a wykonanie których obecnie jest kwestionowane. 

Istotnie,  jak  podniósł  odwołujący,  a  co  przyznał  w  toku  rozprawy  wykonawca  MAX-

VISION  i  co  niezbicie  wynika  z  treści  przedłożonej  przez  niego  umowy,  przedmiotem 

referencyjnej  roboty  była  „kompleksowa  realizacja  wykonanie  hotelu  Ibis  w  stanie  surowym 

zamkniętym  polegającym  na  wybudowaniu  obiektu  w  stanie  surowym  z  oknami,  elewacją  i 

kompletnym dachem wraz z infrastrukturą towarzyszącą przy ul. Piłsudskiego w Grudziądzu, 

z wyłączeniem przyłącza wody zgodnie z projektem budowlanym”. Termin wykonania robót z 

wyłączeniem  parkingu  określono  na  „15.01.2016  r.”,  a  termin  wykonania  parkingu  na 

„31.03.2016  r.”.  Jednocześnie  wskazano,  że  terminem  zakończenia  robót  będących 

przedmiotem umowy jest data sporządzenia i podpisania przez zamawiającego końcowego 

protokołu odbioru przedmiotu umowy, którego jednak w toku rozprawy nie przedstawiono, a 

który  to  pozwoliłby,  wobec  pojawiających  się  w  toku  postępowania  wątpliwości,  na 

jednoznaczne stwierdzenie, jaka była data odbioru obiektu, czy nastąpił on przed terminem 

składania  ofert  w  tym  postępowaniu,  czy  też  nie  i  jaki  zakres  prac  został  faktycznie 

zrealizowany. Takiego dowodu nie może stanowić dokumentacja fotograficzna złożona przez 

odwołującego i przystępującego. Ze złożonych fotografii nie wynika bowiem w jakiej dacie je 

zrobiono ani też jakiego obiektu dotyczą. Dowodem wskazującym na to, że robota podana w 

pozycji  3  wykazu  nie  została  zrealizowana  we  wskazanej  przez  wykonawcę  MAX-VISION 

dacie  jest  natomiast  dokumentacja sporządzona  przez  zamawiającego  w  toku  wizji  lokalnej 

(fotografie  i  ustalenia  –  „obiekt  w  fazie  budowy,  stan  surowy  zamknięty,  w  którym  trwają 

roboty  instalacyjne,  ogólnobudowlane  oraz  wykończeniowe  i  jest  nieukończony”.).  Odbiór 

końcowy robót objętych przedmiotem umowy – jak ustalił zamawiający w trakcie rozmowy z 

kierownikiem  budowy  i  jak  wynika  z  przedstawionej  przez  niego  notatki  -  przewidziano  na 

maj  2016  r.  Robota  ta  nie  odpowiada  więc  wymogom  warunku  postawionego  przez 

zamawiającego,  zgodnie  z  którym  wykonawca  miał  się  legitymować  robotami  już 

wykonanymi a nie wykonywanymi. Obiekt referencyjny nie został jeszcze ukończony, a tym 

samym nie jest odebrany. Tak więc wykonawca potwierdził sytuację, która nie ma miejsca w 

rzeczywistości.  Tymczasem  nieprawdziwe  informacje  są  to  takie  informacje,  które  nie  są 

zgodne z danym stanem faktycznym. W tym przypadku są to informacje zawarte zarówno w 

oświadczeniach, jak i złożonych przez wykonawcę dokumentach, dotyczących zrealizowania 

i  zakresu  referencyjnej  roboty  (poz.  3  wykazu).  Wykonawca  MAX-VISION  konsekwentnie 

bowiem  podtrzymywał  podane  w  wykazie  informacje  dotyczące  tej  roboty.  Niemniej  jednak 

ze  złożonych  w  toku  postępowania  przed  Izbą  dokumentów  wynika,  że  robota  ta,  wbrew 

twierdzeniom  wykonawcy  MAX-VISION  nie  została  jeszcze  zakończona,  gdyż  nadal  trwają 

prace instalacyjne i wykończeniowe. Wykonawca wprowadził więc zamawiającego w błąd, a 


posiadane  informacje  miały  wpływ  lub  mogły  mieć  wpływ  na  wynik  prowadzonego 

postępowania. Informacje dotyczące kwestionowanej roboty zdecydowały bowiem o uznaniu 

spełnienia  przez  tego  wykonawcę  warunku  udziału  w  postępowaniu,  a  w  konsekwencji 

wyborze  jego  oferty  za  najkorzystniejszą.  A  ponadto  wykonawca  ten  nie  wykazał,  mimo 

jednoznacznych  twierdzeń  odwołującego  i  zamawiającego,  który  uznał  zasadność 

wniesionego  odwołania,  popartych  przedstawionymi  dowodami,  że  nie  miał  zamiaru 

wprowadzenia zamawiającego w błąd, a podanie tych informacji było tylko wynikiem omyłki. 

Dlatego  też  Izba  uznała,  że  doszło  do  złożenia  przez  wykonawcę  MAX-VISION 

nieprawdziwych  informacji  wobec  tego  wykonawca  ten  powinien  być  wykluczony  z 

postępowania a jego oferta winna być odrzucona. 

Usługa  wyspecyfikowana  przez  wykonawcę  MAX-VISION  w  poz.  5  wykazu  4b, 

tj.  Wykonanie  projektu  konstrukcyjnego  budowlano  -  wykonawczego  Zespołu 

muzealnego w Tumie „Tum – perła romańskiego szlaku”. 

Na potwierdzenie należytego wykonania tej usługi wykonawca MAX-VISION załączył 

list referencyjny z dnia 18 stycznia 2016 r. wystawiony przez ARTA Sp. z o.o. z siedzibą w 

Łodzi,  w  treści  którego  stwierdzono,  iż  „firma  AMS-Projekt  opracowała  w  latach  2011-2014 

projekt  konstrukcyjny  budowlano-wykonawczy  Zespołu  Muzealnego  w  Tumie  „Tum  –  Perła 

Romańskiego  szlaku”  o  wartości  25  mln  PLN  brutto.  Projekt  został  wykonany  solidnie, 

terminowo  i  zgodnie  z  ustaleniami”.  Treść  listu  referencyjnego  jest  spójna  z  informacjami 

zawartymi w wykazie i potwierdza należyte wykonanie referencyjnej usługi. AMS-Projekt był  

podwykonawcą ARTA Sp. z o.o. z siedzibą  w Łodzi,  zwaną dalej „ARTA”, a więc podmiotu 

realizującego  szereg  prac  dla  Muzeum  Archeologicznego  i  Etnograficznego  w  Łodzi,  które 

potwierdziło należyte wykonanie usług realizowanych na jego rzecz przez ARTA („w okresie 

od  12.2009  do  01.2014  wykonywała  kompleksową  dokumentację  projektową  dla  realizacji 

projektu  „Tum  –  perła  romańskiego  szlaku”.  Pozwolenie  na  budowę  projektu  pozyskano 

10.09.2013  r.,  co  stanowiło  integralną  część  umowy.  Prace  projektowe  zostały  wykonane 

terminowo  i  należycie.”).  Przytoczone  przez  odwołującego  ogłoszenia  o  udzieleniu 

zamówienia nie dotyczą usługi realizowanej w ramach umowy podwykonawczej przez AMS-

Projekt.  Dotyczą  jedynie  zamówień  udzielonych  ARTA,  a  wobec  tego  nie  mogą  stanowić 

dowodu  na  to,  że  usług  o  wskazanym  w  wykazie  i  liście  referencyjnym  zakresie,  wartości  i 

we  wskazanym terminie nie realizował AMS-Projket. Wobec powyższego brak jest podstaw 

do uznania, że wskazana usługa nie potwierdza spełnienia warunku udziału w postępowaniu.

Zarzut dotyczący braku wykazania spełnienia przez wykonawcę MAX-VISION warunku 

udziału  w  postępowaniu  (sytuacji  ekonomicznej  i  finansowej)  nie  potwierdził  się  w 

stosunku do Polisy Nr 6PO M053 0005 (str. 27 oferty). 


Izba  ustaliła,  iż  zamawiający  w  rozdziale  V  SIWZ  „Warunki  udziału  w  postępowaniu 

oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków” podał, iż „w postępowaniu 

mogą wziąć udział wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu (…)  

5.1.5. Sytuacji ekonomicznej i finansowej; 

Zamawiający  uzna  warunek  za  spełniony  jeżeli  Wykonawca  jest  ubezpieczony  od 

odpowiedzialności  cywilnej  w  zakresie  prowadzonej  działalności  związanej  z  przedmiotem 

zamówienia,  a  suma  ubezpieczenia  opiewa  na  kwotę  nie  niższa  niż  5.000.000,00  PLN 

(downie złotych: pięć milionów, 00/100). 

Oceny  spełniania  ww.  warunków  Zamawiający  dokona  na  podstawie  oświadczenia 

Wykonawcy  (punkt  6.1.1  SIWZ)  oraz  dokumentu  określonego  w  punktach  6.1.2.  i  6.1.4 

SIWZ, wg reguły: spełnia / nie spełnia. 

Na  potwierdzenie  powyższego  wykonawcy  -  zgodnie  z  punktem  6  SIWZ  „Informacja  o 

oświadczeniach  lub  dokumentach,  jakie  mają  dostarczyć Wykonawcy  w  celu  potwierdzenia 

spełniania  warunków,  o  których  mowa  w  art.  22  ust.  1  Ustawy  oraz  braku  podstaw  do 

wykluczenia  z  postępowania  w  okolicznościach,  o  których  mowa  w  art.  24  ust.  1  Ustawy” 

mieli złożyć: 

„6.1.4.Opłaconą  polisę,  a  w  przypadku  jej  braku,  inny  dokument  potwierdzający,  że 

wykonawca  jest  ubezpieczony  od  odpowiedzialności  cywilnej  w  zakresie  prowadzonej 

działalności związanej z przedmiotem zamówienia na kwotę nie niższą niż 5.000.000,00 PLN 

(słownie złotych: pięć milionów, 00/100). 

UWAGA: Fakt opłacenia musi wynikać z treści polisy lub dodatkowego dokumentu.”. 

Wykonawca  MAX-VISION  złożył  wraz  z  ofertą  „Ubezpieczenie  odpowiedzilaności 

cywilnej, POLISA NR 6PO M053 0005”)” (str. 27 oferty) oraz potwierdzenie zapłaty należnej 

składki w wysokości 1.915,00 zł (str. 28 oferty). 

Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje: 

Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 

2013  r.  w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy, 

oraz  form,  w  jakich  te  dokumenty  mogą  być  składane  (Dz.  U.  z  2013  r.,  poz.  231) 

dokumentem  żądanym  na  potwierdzenie  spełniania  warunku  zdolności  finansowo-

ekonomicznej,  tj.  dysponowania  przez  wykonawcę  określonym  ubezpieczeniem  od 

odpowiedzialności  cywilnej, jest  opłacona  polisa, która  ma  potwierdzać,  że  wykonawca  jest 

ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej 

z przedmiotem zamówienia.  Przepisy rozporządzenia w sprawie dokumentów nie wymagają 

przy tym, aby zakres ubezpieczenia w pełni pokrywał zakres przedmiotu zamówienia, co do 

wszystkich jego elementów. 

Wykonawca  MAX-VISION  załączył  do  swojej  oferty  polisę  Nr  6PO  M053  0005

wystawioną przez Powszechny Zakład Ubezpieczeń S.A., wskazującą na odpowiedzialność 


cywilną  deliktową  i  kontraktową  w  związku  z  prowadzoną  działalnością  i  posiadanym 

mieniem  na  sumę  gwarancyjną  ubezpieczenia:  5.000.000,00  zł.  W  polisie  tej  wskazano 

także,  iż  ochroną  objęto  „realizację  kontraktu  polegającego  na  rozbudowie  i  modernizacji 

UNIWERSYTETU MIKOŁAJA KOPERNIKA w Toruniu ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń” 

oraz  „PKD:  2512Z  –  Produkcja  metalowych  elementów  stolarki  budowlanej”.  Powyższą 

działalność  należy  uznać  za  związaną  z  przedmiotem  zamówienia  w  tym  postępowaniu  w 

stopniu  wystarczającym  do  potwierdzenia  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu. 

Charakter  wskazanej  ww.  sekcji  działalności  jest  bowiem  związany  z  przedmiotem 

zamówienia,  gdyż  dotyczy  elementów  niezbędnych  do  jego  realizacji  (realizacji  przedmiotu 

tego  zamówienia).  Warunek  udziału  w  postępowaniu  służy  weryfikacji  zdolności 

ekonomicznej  i  finansowej  danego  wykonawcy  a  nie  zabezpieczeniu  odpowiedzialności 

cywilnej  tego  wykonawcy  w  zakresie  objętym  przedmiotem  zamówienia.  Nie  jest  to 

ubezpieczenie danej inwestycji. Okoliczność, iż w kwestionowanej polisie wymieniono także 

realizację  będącą  przedmiotem  tego  zamówienia  nie  oznacza,  że  polisą  tą  objęte  jest 

wyłącznie  ubezpieczenie  wskazanej  w  niej  inwestycji,  inwestycji  której  wykonawca  jeszcze 

nie realizuje i nie wiadomo czy będzie realizował, zwłaszcza, że polisa nie obejmuje pełnego 

okresu  realizacji  przyszłej  inwestycji.  Niemniej  jednak  polisy  wymaganej  dla  potwierdzenia 

spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu  nie  można  utożsamiać  z  polisą  obejmującą 

ubezpieczenie kontraktu, gdyż ta druga wystawiana jest dopiero z chwilą udzielenia danego 

zamówienia  i  to  dopiero  wówczas,  gdy  zamawiający  postawi  taki  wymóg.  Dlatego  też  Izba 

uznała,  że  polisa  przedłożona  przez  wykonawcę  MAX-VISION  obejmuje  swym  zakresem 

prowadzoną  przez  wykonawcę  działalność,  a  tym  samym  wykonawca  ten  w  wystarczający 

sposób  wykazał  spełnianie  warunku  udziału  w  postępowaniu  (sytuacji  ekonomicznej  i 

finansowej). 

Zarzut dotyczący braku wykazania spełnienia przez wykonawcę MAX-VISION warunku 

udziału  w  postępowaniu  (sytuacji  ekonomicznej  i  finansowej)  potwierdził  się  w 

stosunku  do  Polisy  Ubezpieczenia  Odpowiedzialności  Cywilnej  Inżynierów 

Budownictwa Nr 436000088768 (str. 39 oferty). 

Izba  ustaliła,  iż  zamawiający  w  rozdziale  V  SIWZ  „Warunki  udziału  w  postępowaniu 

oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków” podał, iż „w postępowaniu 

mogą wziąć udział wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu (…)  

5.1.5. Sytuacji ekonomicznej i finansowej; 

Zamawiający  uzna  warunek  za  spełniony  jeżeli  Wykonawca  jest  ubezpieczony  od 

odpowiedzialności  cywilnej  w  zakresie  prowadzonej  działalności  związanej  z  przedmiotem 

zamówienia,  a  suma  ubezpieczenia  opiewa  na  kwotę  nie  niższa  niż  5.000.000,00  PLN 

(downie złotych: pięć milionów, 00/100). 


Oceny  spełniania  ww.  warunków  Zamawiający  dokona  na  podstawie  oświadczenia 

Wykonawcy  (punkt  6.1.1  SIWZ)  oraz  dokumentu  określonego  w  punktach  6.1.2.  i  6.1.4 

SIWZ, wg reguły: spełnia / nie spełnia. 

Na  potwierdzenie  powyższego  wykonawcy  -  zgodnie  z  punktem  6  SIWZ  „Informacja  o 

oświadczeniach  lub  dokumentach,  jakie  mają  dostarczyć Wykonawcy  w  celu  potwierdzenia 

spełniania  warunków,  o  których  mowa  w  art.  22  ust.  1  Ustawy  oraz  braku  podstaw  do 

wykluczenia  z  postępowania  w  okolicznościach,  o  których  mowa  w  art.  24  ust.  1  Ustawy” 

mieli złożyć: 

„6.1.4.Opłaconą  polisę,  a  w  przypadku  jej  braku,  inny  dokument  potwierdzający,  że 

wykonawca  jest  ubezpieczony  od  odpowiedzialności  cywilnej  w  zakresie  prowadzonej 

działalności związanej z przedmiotem zamówienia na kwotę nie niższą niż 5.000.000,00 PLN 

(słownie złotych: pięć milionów, 00/100). 

UWAGA: Fakt opłacenia musi wynikać z treści polisy lub dodatkowego dokumentu.”. 

Nadto zamawiający podał, że „Jeżeli Wykonawca, wykazując spełnianie warunków, o 

których  mowa  w  art.  22  ust.  1  Pzp,  polega  na  zasobach  innych  podmiotów  na  zasadach 

określonych  w  art.  26  ust.  2b  Pzp,  zamawiający,  w  celu  oceny,  czy  Wykonawca  będzie 

dysponował  zasobami  innych  podmiotów  w  stopniu  niezbędnym  dla  należytego  wykonania 

zamówienia  oraz  oceny,  czy  stosunek  łączący  Wykonawcę  z  tymi  podmiotami  gwarantuje 

rzeczywisty dostęp do ich zasobów, żąda: 

1)  w przypadku warunku, o którym mowa w art. 22 ust. 1 pkt 4 Ustawy (Pzp) - opłaconej 

polisy, a w przypadku jej braku, innego dokumentu potwierdzającego, że podmiot, na 

którego  zasobach  polega  Wykonawca  jest  ubezpieczony  od  odpowiedzialności 

cywilnej  w  zakresie  prowadzonej  działalności  związanej  z  przedmiotem  zamówienia 

na kwotę nie niższą niż 5.000.000,00 PLN (downie złotych: pięć milionów, 00/100)”. 

Wykonawca 

MAX-VISION 

złożył 

wraz 

ofertą 

„Polisę 

ubezpieczenia 

odpowiedzialności  cywilnej  inżynierów  budownictwa  Nr  436000088768”  z  dnia  31  grudnia 

2015  r.  (str.  39  oferty)  oraz  „Potwierdzenie  wykonania  przelewu”  z  dnia  1  lutego  2016  r.  w 

wysokości 142,00 zł (str. 40 oferty). 

Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje: 

Przedmiotowa  polisa  –  jak  niewątpliwie  wynika  z  treści  zobowiązania  podmiotu 

trzeciego K. Ś. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą AMS PROJEKT - Autorska 

Pracownia Projektowa K. Ś. z siedzibą Łodzi – służyła tylko i wyłącznie „przejęciu na siebie 

ubezpieczenia  OC  w  zakresie  prac  projektowych  wymaganych  danym  postępowaniem”,  a 

więc ściśle określonego zakresu przedmiotu zamówienia. Nie była natomiast składana li tylko 

na potwierdzenie spełnienia warunku udziału w postępowaniu. Polisa dotyczy wykonawcy K. 

Ś

. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą AMS PROJEKT - Autorska Pracownia 

Projektowa  K.  Ś.  z  siedzibą  Łodzi  a  więc  podmiotu  gospodarczego  prowadzącego 


działalność  gospodarczą  pod  wskazaną  wyżej  firmą.  I  to  nie  budzi  wątpliwości.  Natomiast 

faktycznie  nie  załączono  do  oferty  dowodu  opłacenia  tej  polisy  w  2016  r.  Z  treści 

załączonego do polisy dokumentu wynika, że składka została opłacona za 2015 r. Brak jest 

natomiast dowodu jej opłacenia za rok 2016. W tej sytuacji wykonawca mógłby być wezwany 

do  uzupełnienia  dowodu  opłacenia  składki  za  rok  2016,  gdyby  nie  to,  że  i  tak  podlega 

wykluczeniu, a jego oferta odrzuceniu. 

Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono, jak w sentencji. 

Izba  w  poczet  materiału  dowodowego  zaliczyła  dokumentację  przedmiotowego 

postępowania  oraz  dokumenty  złożone  na  rozprawie,  uznając  je  za  stanowiska  je 

składających. 

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz § 5 

ust.  2  pkt  2)  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie 

wysokości  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i 

sposobu ich rozliczania (tj.: Dz. U. z 2010 r., Nr 113, poz. 759 z późn. zm.), tj. stosownie do 

wyniku  postępowania,  uwzględniając  koszty  wynagrodzenia  pełnomocnika  odwołującego  w 

wysokości 3.600,00 zł,

 na podstawie faktury złożonej do akt sprawy.  

Przewodniczący:      ……….………