KIO 58/16 WYROK dnia 2 lutego 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 58/16 

WYROK 

z dnia 2 lutego 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Luiza Łamejko 

Protokolant:             Aneta Górniak 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1 lutego 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego 
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18 stycznia 2016 r. przez wykonawcę Impel 

Cleaning Sp. z o.o., ul. Ślężna 118, 53-111 Wrocław w postępowaniu prowadzonym przez 

Pocztę Polską S.A., ul. Rodziny Hiszpańskich 8, 00-940 Warszawa 

przy  udziale  wykonawcy  Ever  Grupa  Sp.  z  o.o.,  ul.  Arkuszowa  39,  01-934  Warszawa 
zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 
zamawiającego 

orzeka: 

1.  oddala odwołanie, 

2.  kosztami postępowania obciąża wykonawcę Impel Cleaning Sp. z o.o., ul. Ślężna 118, 

53-111 Wrocław i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr  
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną tytułem wpisu od odwołania, 

2.2. zasądza od wykonawcy Impel Cleaning Sp. z o.o., ul. Ślężna 118, 53-111 Wrocław 
na rzecz Poczty Polskiej S.A., ul. Rodziny Hiszpańskich 8, 00-940 Warszawa kwotę 

3 600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty 

postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 
publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia 
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 
do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      …………………… 


Sygn. akt: KIO 58/16 

U z a s a d n i e n i e 

Poczta  Polska  S.A.  (dalej:  „zamawiający”)  prowadzi  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  świadczenie 
kompleksowych  usług  w  zakresie  sprzątania  i  utrzymania  w  czystości  obiektów 
użytkowanych  przez  Pocztę  Polską  S.A.  w  tym  przyległych  do  nich  placów,  chodników, 
schodów  i  podjazdów  dla  osób  niepełnosprawnych.  Postępowanie  to  prowadzone  jest  
na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych 
(Dz. U. z 2015 r. poz. 2164), zwanej dalej: „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało 
opublikowane w dniu 31 października 2015 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod 
pozycją 2015/S 212-387340.   

W dniu 18 stycznia 2016 r. wykonawca Impel Cleaning Sp. z o.o. (dalej: „odwołujący”) 

wniósł  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie  zarzucając  zamawiającemu 
naruszenie następujących przepisów: 

1) art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji 
oraz równego traktowania wykonawców;  

2)  art.  89  ust.  1  pkt  3  i  4  w  zw.  z  art.  90  ust.  1-3  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  przez 
zamawiającego oceny wyjaśnień rażąco niskiej ceny wybranego wykonawcy EVER GRUPA 
Sp.  z  o.o.  oraz  zaniechania  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  tego  wykonawcę  jako 
zawierającej rażąco niską cenę, a ponadto stanowiącej czyn nieuczciwej konkurencji;  

3) art. 24b ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 26 ust. 2d ustawy Pzp oraz w zw. z art. 26 ust. 3 
ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  przez  zamawiającego  wezwania  do  uzupełnienia 
dokumentów oraz w razie ich nieuzupełnienia wykluczenia wybranego wykonawcy z powodu 
niezłożenia w ofercie prawidłowej listy podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej; 

 4) art. 91 ust 1 ustawy Pzp poprzez wadliwy wybór oferty najkorzystniejszej.  

Uzasadniając zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy 

Pzp  odwołujący  wskazał,  iż  za  wykonanie  kompleksowej  usługi  porządkowej  obejmującej 
711  placówek  o  łącznej  powierzchni  terenu  wewnętrznego  218  569,99  m²,  terenu 
zewnętrznego  257  111,40  m²  oraz  powierzchni  dachów  59  687,85  m²  na  25,31  miesięcy 
wykonawcy przedstawili oferty cenowe kształtujące się następująco:  

-  EVER  GRUPA  Sp.  z  o.o.  –  wartość  oferty  brutto  za  całość  zamówienia:  
19 731 501, 52 PLN, wartość oferty brutto miesięcznie: 779 593, 11 PLN, 


- wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: CLEAN-SERVICE Sp. z o.o. 
i CS Sp. z o.o. - wartość oferty brutto za całość zamówienia: 26 697 377,70 PLN,  wartość 
oferty brutto miesięcznie: 1 054 815,40 PLN, 

-    wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia:  KONSALNET  OCHRONA 
Sp.  z  o.o.  i  KLINET  Sp.  z  o.o.  -    wartość  oferty  brutto  za  całość  zamówienia:  
30 671 501,60 PLN, wartość oferty brutto miesięcznie: 1 211 833,33 PLN,  

- SKROMAK Sp. z o.o. - wartość oferty brutto za całość zamówienia: 22 482 973,46 PLN, 
wartość oferty brutto miesięcznie:  888 303,97 PLN,  

- Impel Cleaning Sp. z o.o. - wartość oferty brutto za całość zamówienia: 21 401 734,57 PLN, 
wartość oferty brutto miesięcznie: 845 805,84 PLN. 

Na  dowód  zobrazowania,  jak  kolosalnie  pozostałe  ceny  ofert  wykonawców  odbiegają  od 
ceny oferty firmy EVER GRUPA Sp. z o.o. odwołujący przedstawił poniższe wyliczenia:  

A) Oferta wykonawcy wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: CLEAN-SERVICE 
Sp. z o.o. i CS Sp. z o.o. - różnica do oferty wybranej firmy EVER GRUPA Sp. z o.o. wynosi - 
6 965 876,18 PLN brutto, co daje wartość niższą o 26,09%,  

B)  Oferta  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  KONSALNET 
OCHRONA Sp. z o.o. i KLINET Sp. z o.o. - różnica do oferty wybranej firmy EVER GRUPA 
Sp. z o.o. wynosi - 10 940 000,18 PLN brutto, co daje wartość niższą o 35,67%,  

C) Oferta SKROMAK Sp. z o.o. - różnica do oferty wybranej firmy EVER GRUPA Sp. z o.o. 
wynosi - 2 751 471,94 PLN brutto, co daje wartość niższą o 12,24%,  

D)  Oferta  Impel  Cleaning  Sp.  z  o.o.  -  różnica  do  oferty  wybranej  firmy  EVER  GRUPA  
Sp. z o.o. wynosi - 1 670 233,05 PLN brutto, co daje wartość niższą o 7,80%. 

Zdaniem  odwołującego,  analizując  powyższe  dane  wartościowe  można  z  całą  pewnością 
jednoznacznie stwierdzić, iż oferta firmy EVER GRUPA Sp. z o.o. zawiera warunki cenowe, 
które  są  wadliwie  i  nieprawidłowo  skalkulowane  z  dużym  elementem  niedoszacowania 
kosztów,  bez  uwzględnienia  aktualnych  cen  rynkowych  oraz  bez  uwzględnienia  większości 
parametrów  realizacji  usługi  wskazanych  przez  zamawiającego  w  specyfikacji  istotnych 
warunków  zamówienia.  W  ocenie  odwołującego,  trudno  inaczej  jest  odczytać  różnice  na 
poziomie  przewyższającym  ok.  30%  i  20%  między  ofertą  wybraną  a  ofertami  pozostałych 
wykonawców. Odwołujący podkreślił, że kwoty te liczone są w milionach złotych.  

Jak zauważył odwołujący, w poprzednim postępowaniu przetargowym z roku 2013 na 

zakres  wykonania  kompleksowej  usługi  porządkowej  obejmujący  686  placówek  o  łącznej 
powierzchni terenu wewnętrznego 228 993,46 m², terenu zewnętrznego 267 422,69 m² oraz 
powierzchni dachów 72 312,62 m² na 24 miesiące złożono łącznie następujące oferty brutto: 


- SKROMAK Sp. z o.o. – wartość oferty brutto za całość zamówienia: 16 505 799, 08 PLN, 
wartość oferty brutto miesięcznie: 687 741,63 PLN, 

-  Clar  System  S.A.  -  wartość  oferty  brutto  za  całość  zamówienia:  16  693  091,93  PLN, 
wartość oferty brutto miesięcznie: 695 545,50 PLN,  

- Impel Cleaning Sp. z o.o. - wartość oferty brutto za całość zamówienia: 18 376 553,16 PLN, 
wartość oferty brutto miesięcznie:  765 689,72 PLN. 

Odwołujący podał, że zamawiający w postępowaniu z roku 2013 wybrał za najkorzystniejszą 
ofertę  firmy  Skromak  Sp.  z  o.o.,  która  w  aktualnym  postępowaniu,  pomimo  zmniejszenia 
powierzchni,  na  której  ma  być  realizowana  usługa  sprzątania,  złożyła  ofertę  o  znacznie 
zwiększonej  wartości  miesięcznej  brutto  888  303,97  PLN,  co,  w  opinii  odwołującego, 
najlepiej  obrazuje  złożoność  zadań  wynikających  z  postanowień  postępowania 
przetargowego,  rosnące  koszty  stawki  zatrudnienia  pracowników  (w  tym  stawki  płacy 
minimalnej) oraz ogromnie wzrastające od 1 stycznia 2016 r. warunki związane z kosztami 
zatrudnienia osób (wzrost wartości składek na ubezpieczenie społeczne).  

Odwołujący  stwierdził,  że  ustalona  przez  zamawiającego  szacunkowa  wartość 

przedmiotu  zamówienia  na  poziomie  14 301  019,43  PLN  netto  została  ustalona  
z naruszeniem art. 32 ust. 1 ustawy Pzp, co w konsekwencji uniemożliwia uwzględnienie tej 
wartości  jako  punktu  odniesienia  do  oceny  czy  wybrana  oferta  zawiera  cenę  rażąco  niską. 
Odwołujący podkreślił, że zamawiający w stosunku do postępowania z roku 2013 zwiększył 
zakres  przedmiotu  zamówienia  poprzez  dołożenie  25  placówek.  Ponadto,  jak  wskazał 
odwołujący,  corocznie  ulega  zwiększeniu  płaca  minimalna  oraz  od  1  stycznia  2016  r.  
w  sposób  istotny  wzrosły  w  stosunku  do  zarówno  zasad  z  roku  2013  jak  i  2014  koszty 
zatrudnienia pracowników w związku z wprowadzonymi przez ustawodawcę zmianami zasad 
zatrudniania pracowników na umowy cywilnoprawne oraz wynikającymi z nich składkami na 
ubezpieczenie społeczne. Dodatkowo, w zakresie obowiązków jest wiele usług dodatkowych, 
jak np. polimeryzacja, pranie wykładzin, czyszczenie żaluzji, pranie verticali, mycie okien itd. 
oraz od roku 2014 znacznie zostały zmniejszone dotacje na osoby niepełnosprawne.  

Odwołujący podniósł, że z jego wieloletniego doświadczenia wynika, iż największym 

kosztem  wykonawcy  przy  świadczeniu  usług  porządkowych  są  koszty  pracy,  które  według 
wyceny usługi firmy EVER GRUPA Sp. z o.o. nie zakładają ryzyka zmian gospodarczych, ani 
zwiększenia  zakresu  powierzchni  placówek  pocztowych  zawartych  w  SIWZ.  Zdaniem 
odwołującego,  przy  takiej  skali  przedsięwzięcia  oraz  jego  złożoności,  powyższe  dane 
jednoznacznie  przesądzają  o  zastosowaniu  cen  nieuczciwych  lub  noszących  znamiona 
ogromnej  pomyłki  w  liczeniu,  nieuwzględniającej  wszystkich  kosztów  usługi  bądź  ich 
nierealne zaniżenie.  


Jak zauważył odwołujący, potwierdzeniem wyżej przedstawionych wyliczeń i kolejnym 

bardzo  istotnym  i  znaczącym  dowodem  w  sprawie,  wskazującym  na  fakt  niedoszacowania 
kosztów  realizacji  usługi  przez  EVER  GRUPA  Sp.  z  o.o.,  a  co  za  tym  idzie,  zaoferowania 
rażąco niskiej ceny, będzie odniesienie się do postanowień specyfikacji istotnych warunków 
zamówienia,  która  rzeczowo  opisuje  przedmiot  usługi  oczekiwany  przez  zamawiającego. 
Zamawiający  bardzo  skrupulatnie  i  szczegółowo  wyspecyfikował  rzeczowy  zakres 
przedmiotu usługi. Zamawiający w załączniku nr 1 do umowy dla części 2, tj. „Szczegółowy 
zakres  prac  porządkowych  i  częstotliwość  ich  wykonywania”  oraz  w  załączniku  nr  2  do 
umowy  dla  części  2  tj.  „Wykaz  adresów  oraz  powierzchnia  budynków  i  posesji  objętych 
sprzątaniem i utrzymaniem w czystości” bardzo precyzyjnie określił poszczególne parametry 
usługi tj. rodzaje powierzchni przeznaczonych do sprzątania, zakres i częstotliwość prac dla 
poszczególnych  powierzchni,  postanowienia  końcowe  opisujące  pozostałe  uwarunkowania 
związane z realizacją przedmiotu usługi.  

Odwołujący przedstawił wyliczenie kosztów realizacji usługi bazując na minimalnych 

oczekiwaniach zamawiającego przedstawionych w zacytowanych załącznikach do umowy.  

STRUKTURA ZATRUDNIENIA - KOSZTY ROBOCIZNY:  

- Teren wewnętrzny - Metraż (m²): 205 845,10 m2, Norma wydajnościowa m² na jeden etat: 
1200  m²/etat,  Ilość  etatów  potrzebna  do  realizacji  zamówienia  w  przeliczeniu  wg.  max 
wydajności stosowanych na rynku: 171,54 etatu przy max wydajności 1300 m/h (bez serwisu 
dziennego), 

- Teren utwardzony zewnętrzny - Metraż (m²): 197 479,14 m², Norma wydajnościowa m²  na 
jeden  etat:  16  000  m²  /etat  przy  założeniu  sprzętu,  Ilość  etatów  potrzebna  do  realizacji 
zamówienia  w  przeliczeniu  wg.  max  wydajności  stosowanych  na  rynku:  12,34  etatu  przy 
założeniu wykonywania prac średnio raz w tygodniu oraz przy użyciu sprzętu,  

- Teren zielony zewnętrzny - Metraż (m²): 59 632,26 m², Norma wydajnościowa m²  na jeden 
etat: 6 600 m² /etat przy założeniu sprzętu, Ilość etatów potrzebna do realizacji zamówienia 
w  przeliczeniu  wg.  max  wydajności  stosowanych  na  rynku:  9,12  etatu  przy  założeniu 
koszenie lub wszelkich innych prac nie częściej niż raz w miesiącu. 

Suma:  193,00  pełnych  etatów  do  wykonania  tego  zadania  (bez  zapewnienia  serwisu 
dziennego podczas okresu zimy). 

Odwołujący zaznaczył, że do realizacji usługi powinny być zatrudnione osoby w ilości 

wystarczającej do zrealizowania zadań, opisanych przez zamawiającego w SIWZ. Wyjaśnił, 

ż

e  do  wyliczeń  przyjęto  powierzchnię  wewnętrzną  218  569,  99  m²,  przy  czym  zauważył,  

ż

e  do  codziennego  sprzątania  jest  powierzchnia  205  664,29  m²,  natomiast  pozostała 

powierzchnia  jest  utrzymana  w  czystości  okresowo.  Przyjmując  uśrednione  wartości  do 


sprzątania codziennego otrzymujemy, jak wskazał odwołujący, wielkość, jaką każdego dnia 
pracownicy wykonawcy powinni sprzątać, czyli 205 845,10 m². Powierzchnia rynkowa, jaką 
wykonawca powinien wyznaczyć do obsługi na jedną godz. wynosi od 120 m² /h do 180 m²  
w zależności od rodzaju powierzchni, czyli na jeden etat od 960 m²  do 1440 m². Odwołujący 
zwrócił  uwagę,  że  sprzątanie  powierzchni  wewnętrznej  pokoi  gościnnych  ma  się  odbywać  
40  razy  w  ciągu  trwania  umowy  (1235,58  m²),  a  sprzątanie  powierzchni  wewnętrznej 
dodatkowej (11 670,12 m²) 4 razy w ciągu trwania umowy, co w sposób oczywisty zmienia 
parametry wpływające do wyliczeń średniej powierzchni sprzątania. W kalkulacji posłużono 
się  średnią  z  tych  powierzchni  i  przyjęto,  że  jeden  etat  będzie  obsługiwał  powierzchnię  
ok.  1200  m².  Dzieląc  uśrednioną  wartość  powierzchni  do  obsługi  codziennej  przez  średnią 
wartość  do  obsługi  przez  jeden  etat  otrzymujemy  171,54  etatów,  jako  liczbę  osób 
przeznaczonych  do  obsługi  powierzchni  wewnętrznej.  Obsługa  powierzchni  zewnętrznych 
powinna  być  prowadzona  przez  21,46  etatów  obsługujących  tereny  utwardzone  i  zielone.  
W  założeniu  kalkulacji  pracownicy  obsługują  sprzęt  zmechanizowany  (traktory  
z  wyposażeniem,  zamiatarki  spalinowe,  kosiarki  spalinowe  itd.),  co  pozwala  na  obsługę 
przez jeden etat ok. 11 870 m²  powierzchni.  

Analizując dalej strukturę zatrudnienia odwołujący podkreślił, iż zamawiający według 

załącznika  nr  2  do  umowy  dla  części  2  tj.  „Wykaz  adresów  oraz  powierzchnia  budynków  
i  posesji  objętych  sprzątaniem  i  utrzymaniem  w  czystości”  wymaga  serwisu  dziennego 
zimowego  w  178  placówkach  zarówno  na  terenach  miejskich  jak  i  terenach  wiejskich,  
co  zostało  wyszczególnione  w  Załączniku  nr  2  (  przykładowo:  placówka  w  Radomiu  na  
ul. Władysława Beliny-Prażmowskiego 2 czynna w pn-pt: 06:00-22:00, soboty: 08:00-18:00, 
niedziele: 08:00-14:00, Warszawa ul. Świętokrzyska 31/33 - czynna całą dobę, a placówka  
w  Tłuszczu  ul.  Warszawska  4  -  czynna  pn-pt:  08:00-18:00,  soboty:  08:00-13:00).  Przy 
uśrednionym  założeniu  1  osoby  na  8  godzin  dziennie  w  178  placówkach  na  terenach 
miejskich  otrzymujemy  dodatkowe  178  etatów  w  okresie  zimowym,  trwającym  szacunkowo 
minimum 4 miesiące (grudzień - marzec). Odwołujący założył, że osoby te będą realizować 
dodatkowe zadania na terenie zewnętrznym jako uzupełnienie etatów stałych zatrudnionych 
na  tymże  terenie  zewnętrznym.  Jest  to  zbliżona  liczba  etatów  do  etatów,  które  według 
wieloletniego  doświadczenia  odwołującego  powinny  wykonywać  usługę  na  wskazanych 
przez zamawiającego powierzchniach. Odwołujący podkreślił, że każde inne wyliczenie ilości 
etatów jest tylko fikcją na papierze - pomyłka mogłaby nastąpić, ale tylko na większą liczbę 
etatów przyjmując mniejsze wydajności.  

Wyliczenie kosztów pracy usługi: 

-  Łączna  minimalna  ilość  etatów  przewidziana  do  realizacji  części  II  zamówienia,  w  tym 
45,75 etatu na UP oraz 147,25 etatu na UZ - 193,00 etaty, 


-  Łączna  minimalna  ilość  etatów  serwisu  zimowego  trwającego  szacunkowo  minimum  
4 miesiące (zatrudnionych na UZ) - 178 etatów, 

- Koszt wynagrodzenia 1 pracownika zatrudnionego na UP, na minimalną krajową 1850,00 
PLN + urlop 26 dni + zwolnienia lekarskie ok. 10%, zatem łączny koszt pracodawcy wynosi 
2512,45 PLN; łączny koszt wynagrodzenia 1 pracownika zatrudnionego na UZ, na minimalną 
krajową 1850,00 PLN wynosi 2300,00 PLN - zatrudnienie na UP 2 512,00 PLN / zatrudnienie 
na UZ 2 300,00 PLN, 

- Minimalne koszty zatrudnienia łącznie 193 osoby w wymiarze 193,00 etatów (na UP 45,75 
x  2512,00  PLN)  +  (na  UZ  147,25  x  2300,00  PLN)  +  178,00  etatów  serwisu  na  4  miesiące 
(178  x  2300,00  PLN)  -  114  924,00  PLN  +  338  675,00  (miesięcznie)  +  409  400,00  PLN 
(serwis zimowy miesięcznie),  

-  Koszty  robocizny  w  trakcie  trwania  całego  zamówienia  (114 924,00  +  338  675,00  PLN  
x czas trwania kontraktu - 25,31 miesięcy) + (409 400,00 PLN x 9,00 miesięcy zimowych - 
ponad  2  zimy  w  trakcie  trwania  kontraktu)  -  11  480  590,69  PLN  +  3 684 600,00  PLN  =  
15 165 190,69 PLN, 

-  Uwzględnienie,  iż  max.  45,75  etatów  mogą  stanowić  osoby  niepełnosprawne  
z  umiarkowanym  stopniem  niepełnosprawności  można  obniżyć  koszty  robocizny  o  wartość 
przysługującej  dotacji  -  wynoszącej  1  125  PLN  na  etat  w  roku  2015.  Rozliczenie  dotacji 
wygląda następująco ( 45,75 etatów x 1 125 PLN x 25,31 miesiące): - 1 302 674,06 PLN, 

-  Minimalne  całkowite  koszty  robocizny  w  trakcie  trwania  całego  zamówienia  
z uwzględnieniem dotacji do osób niepełnosprawnych - 13 862 516,63 PLN. 

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  iż  przyjęta  ilość  osób  niepełnosprawnych  w  ilości  45,75 

etatów  stanowi  ok.  23%  stałego  zatrudnienia.  Zdaniem  odwołującego,  jest  to  maksymalna 
wartość, która jest w stanie umożliwić prawidłową realizację zakresu prac wskazanego przez 
zamawiającego  w  SIWZ.  Odwołujący  jednak  ze  względu  na  złożoność  zadań  oraz  ilość 
placówek  w  tym  zapytaniu  nie  rekomenduje  i  w  praktyce  nie  stosuje  takiego  odsetka  osób 
niepełnosprawnych.  Odwołujący  zaznaczył,  że  wskazywanie  większej  ilości  etatów  osób 
niepełnosprawnych  jest  tylko  fikcją  i  sztucznym  zaniżaniem  kosztów  pracy.  Przyjmowanie 
wartości większych niż 20%, tj. 30%, 40% i więcej jest nierealnym budowaniem organizacji 
pracy, która nie umożliwi realizacji zadania zgodnie z wymogami zamawiającego i podanymi 
wydajnościami  pracy.  Innymi  słowy,  przy  zwiększeniu  ilości  osób  niepełnosprawnych 
wydajności  sprzątania  spada,  a  zatem  rośnie  ilość  wymaganych  do  realizacji  etatów. 
Ponadto  odwołujący  wskazał,  że  zakres  prac  ustalony  przez  zamawiającego  jest  bardzo 
szeroki  i  należy  go  realizować  na  711  oddzielnych  placówkach  pocztowych  w  różnych 
lokalizacjach i o różnych powierzchniach, w których często brak jest możliwości zatrudnienia 


osób  niepełnosprawnych  (szczególnie  na  terenach  wiejskich  bądź  w  mniejszych 
miejscowościach).  Istotną  rzeczą  jest  również  fakt,  iż  usługa  będzie  realizowana  również  
w  latach  2017  i  2018,  w  których  oczywistością  jest  coroczny  wzrost  kosztów  zatrudnienia 
poprzez wzrost minimalnej krajowej, a co za tym idzie, możliwy spadek rentowności realizacji 
kontraktu  i  zysku  firmy  EVER  GRUPA  Sp.  z  o.o.,  co  niewątpliwie  przełoży  się  na  niższą 
jakość świadczenia usługi, niezgodną z wymogami zamawiającego.  

KOSZTY SPRZĘTU ZMECHANIZOWANEGO:  

-  Odkurzacz  -1  szt.  może  przypadać  na  maksimum  1000  m²  sprzątanej  powierzchni 
wewnętrznej  -  niemniej  jednak  mamy  711  różnych  lokalizacji  i  szacunkowo  należy  przyjąć 
min  1  odkurzacz  na  każdą  placówkę  +  min.  5%  dodatkowo,  tj.  łącznie  ok.  747  szt. 
Amortyzacja 1 szt. ok. 10 PLN miesięcznie - 747 szt., 

- Maszyna szorująco-zmywająca posadzki, ok. 50 szt. na 711 placówek, amortyzacja 1 szt. 
ok. 400 zł miesięcznie - 50 szt.,  

-  Kosiarka  spalinowa,  ok.  40  szt.  na  711  placówek,  amortyzacja  1  szt.  ok.  40  PLN 
miesięcznie - 40 szt., 

-  Zamiatarka  spalinowa  na  większe  placówki  ok.  25  szt.,  amortyzacja  ok.  150  PLN 
miesięcznie - 25 szt.,  

-  Traktor  z  wyposażeniem  do  koszenia  i  odśnieżania  obejmujący  łącznie  711  placówek. 

Ś

redni  koszt  zakupu  jednego  traktora  z  osprzętem  to  97  tys.  PLN,  zatem  amortyzacja  

2500 PLN miesięcznie - 2 szt.,  

- Automat bateryjny z siedzeniem dla operatora, Średni koszt zakupu jednego urządzenia to 
45 tys. PLN, zatem amortyzacja 1 300 PLN miesięcznie - 4 szt.,  

Podsumowanie minimalnego kosztu amortyzacji sprzętu: 

-  Koszt  miesięcznej  amortyzacji  sprzętu  z  uwzględnieniem  rabatów  otrzymanych  przy 
zakupie ww. minimalnego sprzętu. - 43 020,00 PLN,  

-  Całkowite  koszty  amortyzacji  w  trakcie  trwania  całego  zamówienia  (43  020,00  x  czas 
trwania kontraktu - 25,31 miesiące) - 1 088 836,20 PLN.  

Istotną  informacją,  w  ocenie  odwołującego,  jest,  iż  podana  przez  odwołującego 

wartość  kosztu  amortyzacji  całości  sprzętu  wskazanego  przez  zamawiającego  uwzględnia 
bardzo  wysokie  rabaty,  jakie  otrzymuje  firma  Impel  Cleaning  Sp.  z  o.o.  będąca  liderem 
branży.  Ponadto,  jak  zaznaczył  odwołujący,  IMPEL  kalkulując  ofertę  w  przedmiotowym 
postępowaniu  wziął  pod  uwagę,  iż  należy  do  Grupy  Kapitałowej  IMPEL.  Grupa  Kapitałowa 
IMPEL  posiada  12  oddziałów  terenowych  w  kraju,  co  daje  dostęp  do  zasobów  ludzkich, 


sprzętu  i  materiałów  niezbędnych  do  dobrego  i  rzetelnego  wykonania  usługi,  a  także 
umożliwia  świadczenie  usługi  przy  obniżeniu  wszelkich  kosztów  pomocniczych  tzw.  innych 
kosztów.  W  związku  z  powyższym,  jak  również  z  uwagi  na  fakt,  iż  odwołujący  należy  do 
Grupy Kapitałowej IMPEL, odwołujący posiada rozbudowane zasoby ludzkie oraz zaplecze 
logistyczne,  a  także  odpowiednią  ilość  sprzętu,  który  może  zostać  zadysponowany  do 
realizacji np. tego kontraktu.  

POZOSTAŁE  KOSZTY  REALIZACJI  PRZEDMIOTU  ZAMÓWIENIA  ZGODNIE  Z  OPISEM 
ZAŁ. NR 1 DO UMOWY:  

A) ŚREDNIE KOSZTY MIESIĘCZNE: 

- koszt środków chemicznych i drobnego sprzętu - 24 000,00 PLN,  

- koszt środków eksploatacyjnych (papier, mydło, ręczniki) - 53 400,00 PLN, 

- koszt soli i piasku oraz paliwa – 6 600,00 PLN, 

-  koszt  usług  dodatkowych  +  podwykonawcy  (koszt  wykonywania  usług  okresowych  - 
mycie  okien,  pranie  wykładzin  i  żaluzji,  verticali,  polimeryzacja  posadzek,  itp.  zgodnie  
z załącznikiem) - 14 854,00 PLN, 

- koszty rezerwowe i zewnętrzne (koszt wywozu trawy, koszt wywozu śniegu, kontenerów 
itp. zgodnie z załącznikiem) - 1 500,00 PLN, 

Łącznie wszystkie koszty miesięcznie za ww. pozycje - 100 354,00 PLN, 

B) PODUMOWANIE KOSZTÓW POZOSTAŁYCH:  

Całkowita wartość kosztów pozostałych wskazanych punkcie „A” w trakcie trwania całego 
zamówienia  (100  354,00  PLN  x  czas  trwania  kontraktu  -  25,31  miesiące)  -  
2 539 959,74 PLN. 

Podsumowanie powyższych wyliczeń, tj. ujęcie poszczególnych ww. wartości za pełny okres 
trwania zamówienia kształtuję się następująco:  

WARTOŚCI ZA CAŁOŚĆ ZAMÓWIENIA:  

1. MINIMALNE KOSZTY ROBOCIZNY - 13 862 516,63 PLN, 

2. MINIMLANE KOSZTY SPRZĘTU - 1 088 836,20 PLN, 

3. POZOSTAŁE KOSZTY - 2 539 959,74 PLN. 

Całkowita  wartość  zamówienia  w  pełnym  okresie  trwania  kontraktu  -  suma  poz.  1,2  i  3  -  
17 491 312,57 PLN. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższe  wyliczenia  bez  wątpienia,  w  ocenie  odwołującego,  wartości 


zaoferowane  przez  EVER  GRUPA  Sp.  z  o.o.,  są  nierealistyczne,  mające  niewątpliwie 
znamię  niedoszacowanej  wyceny  usługi.  Takie  skalkulowanie  przedmiotu  zamówienia 
uniemożliwia  bezpieczne,  prawidłowe  i  należyte  wykonanie  zadania  zgodnie  z  zapisami  
i  jasno  określonymi  minimalnymi  wymogami  zamawiającego  zawartymi  w  specyfikacji. 
Dowodem  na  to  jest  fakt,  iż  oferta  EVER  GRUPA  Sp.  z  o.o.  wynosi  netto  za  całość 
zamówienia  16  651  170,04  PLN.  Jest  to  wartość,  która  jest  zaledwie  wyższa  o  kwotę  
2  788  653,41  PLN  od  samych  kosztów  robocizny,  które  wynoszą  13  862  516,63  PLN, 
jednakże  nie  pokrywa  już  łącznych  kosztów  sprzętu  oraz  pozostałych  kosztów  należytego  
i  zgodnego  z  oczekiwaniami  zamawiającego  wykonania  usługi.  Należy  pamiętać,  jak 
zauważył odwołujący, iż przedstawiony poziom zatrudnienia określony został jako minimalne 
wymaganie, a zatem wykonawcy mogą przyjąć większe ilości osób do realizacji przedmiotu 
zamówienia  niż  wskazał  odwołujący.  Licząc  pozostałe  koszty  związane  z  realizacją  usługi 
okazuje  się,  że  oferta  EVER  GRUPA  Sp.  z  o.o.  jest  niedoszacowana  na  poziomie  
840 142,53 PLN netto w skali całości zamówienia.  

Odwołujący stwierdził, że EVER GRUPA Sp. z o.o. drastycznie zaniżyła swoją cenę 

przedstawioną w ofercie, co ma przełożenie na fakt, iż nie są w stanie pokryć minimalnych 
kosztów  związanych  z  realizacją  przedmiotu  zamówienia,  nie  wspominając  już  
o wygenerowaniu jakichkolwiek zysków, gdyż przy tym poziomie cen jest to nierealne. Biorąc 
pod  uwagę  powyższe,  w  ocenie  odwołującego,  realizacja  przedmiotu  zamówienia  przez 
EVER GRUPA Sp. z o.o. jest ogromnym niebezpieczeństwem dla zamawiającego i naraża 
go na wadliwe wykonanie postanowień Umowy. Odwołujący wskazał, że część usług będzie 
fakturowana ryczałtem, jednakże pozostała część będzie wykonywana na pisemne zlecenie 
zamawiającego  według  krotności  zawartej  w  formularzu  oferty  (załącznik  nr  1  do  SIWZ), 
według  której  co  miesięczne  ryczałtowe  wynagrodzenia  EVER  GRUPA  Sp.  z  o.o.  będzie 
wynosiło zaledwie 593 293,27 PLN netto. W przekonaniu odwołującego, przy takim poziomie 
wynagrodzenia  ryczałtowego,  EVER  GRUPA  Sp.  z  o.o.  nie  jest  w  stanie  wykonać 
zamówienia  zgodnie  z  założeniami  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  czego 
dowodem są minimalne wyliczenia przedstawione przez odwołującego, z których wynika, że 
cena miesięczna netto wynosi 691 083,07 PLN. Minimalna różnica miesięczna netto wynosi 
zatem  97  789,80  PLN.  W  opinii  odwołującego,  tak  duża  rozbieżność  miesięczna  nie  daje 
szans na prawidłowe wykonanie usługi przez EVER GRUPA Sp. z o.o. 

Innym  ważnym  elementem  składającym  się  na  wycenę  usługi  przez  firmę  EVER 

GRUPA Sp. z o.o. jest, jak wskazał odwołujący, wyliczona w formularzu oferty (załącznik nr 1 
do  SIWZ)  uśredniona  ryczałtowa  cena  jednostkowa  netto  za  1  m²  sprzątania  pomieszczeń 
biurowych  wraz  z  licznymi  i  drogimi  do  wykonania  pracami  dodatkowymi  (odwołujący 
wspomniał o nich wcześniej), która wynosi 2,20 PLN. Odwołujący oświadczył, iż według jego 


wieloletniego  doświadczenia  i  rozeznania  rynkowego,  takie  stawki  za  sprzątanie 
pomieszczeń  biurowych  wraz  z  licznymi  pracami  dodatkowymi  za  1  m²  nie  występują  na 
rynku, są bezspornie nierealistyczne.  

Kolejnym  niebezpieczeństwem  kalkulowania  ceny,  nieuwzględniającym  warunków 

zawartych w SIWZ jest, jak zauważył odwołujący, postanowienie § 1 ust. 5 projektu umowy, 
którym  jest  prawo  zamawiającego  do  zmniejszenia  czasowego  lub  stałego  powierzchni 
sprzątanej  o  20%  łącznej  powierzchni  wyszczególnionej  w  załączniku  nr  2  do  umowy,  co 
praktycznie zdarzało się już innym wykonawcom podczas świadczenia usługi.  

Istotnym  jest  także,  w  ocenie  odwołującego,  fakt,  że  oferta  oraz  brak  wyjaśnień 

wykonawcy  dotyczących  ww.  postępowania  uniemożliwią  zweryfikowanie  informacji  
o  elementach  kosztowych  usługi,  z  których  wynikałoby,  że  wykonawca  zastosował 
szczególnie oszczędne metody wykonania zamówienia, specyficzne rozwiązania techniczne 
lub  że  znajduje  się  w  wyjątkowo  sprzyjających  warunkach  wykonywania  zamówienia.  
W  związku  z  powyższym,  w  ustalonym  stanie  faktycznym  sprawy  oraz  z  uwagi  na 
dysproporcję ceny ofertowej wybranego wykonawcy zarówno względem wartości rynkowych 
cen wykonania rzeczonego zamówienia, w ocenie odwołującego, uzasadniony jest wniosek, 

ż

e cena oferty najkorzystniejszej jest ceną niedoszacowaną, uniemożliwiającą w aktualnych 

warunkach  gospodarczych  realizację  zamówienia.  Odwołujący  wskazał  ponadto,  że  ww. 
cena,  z  uwagi  na  brak  jakichkolwiek  czynników  wpływających  na  ich  „okazyjność”  oraz  ze 
względu  rzeczywistą  wartość  rynkową  umów  o  przedmiotowe  zamówienie,  skalkulowana 
została poniżej kosztów  wykonywania przedmiotowych usług. Mając na  uwadze powyższe, 
odwołujący  podkreślił,  iż  posiada  pełną  wiedzę  i  wieloletnie  doświadczenie  we  współpracy  
z zamawiającym przy wykonywaniu usługi. Odwołujący podkreślił, że wiedza dotycząca ww. 
obiektów,  ale  przede  wszystkim  wspomniane  powyżej  wieloletnie  doświadczenie  pozwala 
oszacować realne koszty wykonania usługi.  

Odwołujący  podniósł  ponadto,  że  zgodnie  z  art.  15  ust.  1  pkt  1  ustawy  z  dnia  

16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r. Nr 153. poz. 1503, 
ze zm.) czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do 
rynku, w szczególności przez sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia 
lub  świadczenia  albo  ich  odprzedaż  poniżej  kosztów  zakupu  w  celu  eliminacji  innych 
przedsiębiorców.  Zaoferowane  przez  ww.  wykonawcę  ceny  za  realizację  zamówienia,  
w ocenie odwołującego rażąco niskie, stanowi de facto sprzedaż usług poniżej kosztów ich 
wytworzenia  lub  świadczenia,  co  wypełnia  dyspozycję  przepisu  art.  15  ust.  1  pkt  1  ustawy  
o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji.  Odwołujący  podkreślił,  iż  przedstawione  stanowisko 
potwierdza  opinia  Urzędu  Ochrony  Konkurencji  i  Konsumentów  z  dnia  4  lutego  2003  r. 
„Interpretacja  przepisów  nowelizacji  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu 


nieuczciwej konkurencji (Dz. Urz. UOKiK z 2003 r. Nr 1. poz. 240)”. Jak wskazał odwołujący, 
w  opinii  tej  UOKiK  napisał  m.in.:  „Na  wstępie  należy  wskazać,  że  nie  każde  utrudnianie 
dostępu do rynku jest czynem nieuczciwej konkurencji. Jest nim tylko takie utrudnianie innym 
przedsiębiorcom  dostępu  do  rynku,  które  może  być  uznane  za  sprzeczne  z  ustawą  czyli 
nieuczciwe. Aby tak się stało, muszą być spełnione przesłanki z art. 15 uznk. Za takie będą 
więc uznawane tylko działania, które naruszają klauzulę generalną ustawy (art. 3 ust. 1) są 
sprzeczne  z  prawem  lub  dobrymi  obyczajami  oraz  zagrażają  lub  naruszają  interes  innego 
przedsiębiorcy  lub  klienta,  a  równocześnie  skutkują  utrudnianiem  dostępu  do  rynku  
i polegają w szczególności na zachowaniach wskazanych w przepisie szczególnym, którym 
w  tym  wypadku  jest  art.  15  ustawy.  Utrudnianie  dostępu  do  rynku  ma  miejsce  wtedy,  gdy 
przedsiębiorca  podejmuje  działania,  które  uniemożliwiają  innemu  przedsiębiorcy  rynkową 
konfrontację  produkowanych  przez  niego  towarów,  w  efekcie,  czego  swoboda 
uczestniczenia w działalności gospodarczej, czyli swoboda wejścia na rynek, oferowania na 
nim  swoich  towarów  lub  usług  lub  wyjścia  z  danego  rynku,  ulega  ograniczeniu.  Jeżeli 
działania  te  nie  wynikają  z  istoty  konkurencji,  lecz  są  podejmowane  w  celu  utrudnienia 
dostępu do rynku i przy pomocy środków nieznajdujących usprawiedliwienia w mechanizmie 
wolnej  konkurencji,  stanowią  one  czyn  nieuczciwej  konkurencji”.  Oferowanie  towarów  lub 
usług poniżej ceny ich wytworzenia (cena dumpingowa, do której kwalifikowana jest również 
cena  rażąco  niska)  jest  działaniem  mającym  na  celu  utrudnianie  dostępu  do  rynku,  co 
stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji  i  tym  samym  wypełnia  przesłanki,  o  których  mowa 
zarówno  w  przywołanej  powyżej  ustawie  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  jak  również 
stanowi przesłankę odrzucenia oferty z art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp.  

Odwołujący  zwrócił  uwagę  na  fakt,  iż  zamawiający  udzielając  zamówienia 

publicznego, a więc de facto dysponując środkami publicznymi, działa w celu zaspokojenia 
potrzeb  ludności  i  zobligowany  jest  mieć  pewność,  że  wybrany  wykonawca  daje  rękojmię 
należytego,  wykonania  zamówienia  a  złożona  przez  niego  oferta  jest  ofertą  realistyczną, 
gwarantującą  świadczenie  usługi  zgodnie  ze  standardem  wskazanym  w  specyfikacji 
istotnych warunków zamówienia. Niedopuszczalnym jest, więc, w ocenie odwołującego, nie 
tylko z uwagi na treść i znaczenie podstawowych zasad Pzp, ale również z uwagi na ww. cel, 
któremu  służyć  ma  prawidłowe  procedowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego, 
zaniechanie  przez  zamawiającego  jakiejkolwiek  czynności  wskazanej  w  ustawie  służącej 
wyborowi  oferty  najkorzystniejszej,  a  w  konsekwencji  narażenie  zamawiającego  na 
ponoszenie wszelkich negatywnych skutków uzyskania świadczenia o niewłaściwej jakości.  

Odwołujący podkreślił jednocześnie, że jako wykonawca świadczący kilka lat temu na 

rzecz  zamawiającego  podobną  usługę,  posiada  wiedzę  pozwalającą  jednoznacznie 
twierdzić, że ryzyka związane z wykonywaniem przedmiotu zamówienia, wycenione zostały 


przez  ww.  wykonawcę  rażąco  poniżej  poziomu,  który  powinien  być  zakładany,  jako 
realistyczny,  a  tym  samym  gwarantujący  prawidłowe  wykonanie  umowy  o  zamówienie 
publiczne.  

Argumentując  zarzut  naruszenia  art.  24b  ust.  3  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  26  ust.  2d 

ustawy  Pzp  oraz  w  zw.  z  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  przez 
zamawiającego  wezwania  do  uzupełniania  dokumentów,  a  w  razie  ich  nieuzupełniania 
wykluczenia  wybranego  wykonawcy  z  powodu  niezłożenia  w  ofercie  prawidłowej  listy 
podmiotów  należących  do  tej  samej  grupy  kapitałowej  odwołujący  wskazał,  iż  informacja  
o  grupie  kapitałowej  na  str.  13  oferty  jest  niepełna.  Jak  zauważył  odwołujący,  nie  można 
pomijać  faktu,  że  w  skład  grupy  kapitałowej  wybranego  wykonawcy  wchodzą  również 
następujące  podmioty:  Ever  Cleaning  Sp.  z  o.o.,  Ever  Catering  Sp.  z  o.o.,  Ever  Holding  
Sp. z o.o. oraz Ever Security Sp. z o.o. Mimo to wykonawca zaniechał  uwzględnienia tych 
podmiotów  w  złożonej  w  ofercie  informacji  o  grupie  kapitałowej.  Zamawiający  ma  zatem 
obowiązek wezwania wykonawcy do uzupełnienia braku w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, 
zaś w razie nieuzupełnienia zamawiający na podstawie art. 24b ust. 3 ustawy Pzp wyklucza 
z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  wykonawcę,  który  nie  złożył  wyjaśnień,  oraz 
wykonawcę, który nie złożył listy, o której mowa w art. 26 ust. 2d. 

Odwołujący wniósł o: 

1) uchylenie czynności wyboru jako najkorzystniejszej w postępowaniu oferty złożonej przez 
wykonawcę EVER GRUPA Sp. z o.o.,  

2) nakazanie zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert,  

3) nakazanie zamawiającemu odrzucenia na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 3 i 4 ustawy Pzp 
oferty złożonej przez wykonawcę EVER GRUPA Sp. z o.o. gdyż:  

a) zawiera rażąco niską cenę;  

b) jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji;  

4) nakazanie zamawiającemu wezwania do uzupełnienia dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 
ustawy  Pzp  oraz  w  razie  ich  nieuzupełnienia  wykluczenia  wybranego  wykonawcy  na 
podstawie  art.  24b  ust.  3  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  26  ust.  2d  ustawy  Pzp  w  związku  ze 
złożeniem wadliwej informacji o grupie kapitałowej,  

5)  nakazanie  zamawiającemu  dokonania  ponownej  oceny  ofert  i  wybór  oferty 
najkorzystniejszej spośród niepodlegających odrzuceniu ofert złożonych przez wykonawców 
niewykluczonych z postępowania, tj. oferty odwołującego. 


Na rozprawie strony podtrzymały dotychczas prezentowane stanowiska.  

Izba dokonała następujących ustaleń: 

Szacunkowa  wartość  zamówienia  została  ustalona  przez  zamawiającego  na  kwotę 

14 301 019,43  PLN  netto,  co  sanowi  równowartość  3 384 936,79  euro  (pkt  2  Protokołu 
postępowania  w  trybie  przetargu  nieograniczonego,  Druk  ZP-PN).  Szacunkowa  wartość 
zamówienia  powiększona  o  kwotę  VAT  to  16 755  723,30  PLN  (oświadczenie 
zamawiającego). 

W przedmiotowym postępowaniu oferty złożyli następujący wykonawcy: 

- wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: CLEAN-SERVICE Sp. z o.o. 
i  CS  Sp.  z  o.o.  -  cena  brutto  za  całość  zamówienia:  26  697  377,70  PLN,    cena  brutto 
miesięcznie: 1 054 815,40 PLN, ilość etatów na umowy o pracę: 10, 

- EVER GRUPA Sp. z o.o. – cena brutto za całość zamówienia: 19 731 501, 52 PLN, cena 
brutto miesięcznie: 779 593, 11 PLN, ilość etatów na umowy o pracę: 45,75, 

-    wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia:  KONSALNET  OCHRONA 
Sp.  z  o.o.  i  KLINET  Sp.  z  o.o.  -    cena  brutto  za  całość  zamówienia:  30  671  501,60  PLN, 
wartość oferty brutto miesięcznie: 1 211 833, 33 PLN, ilość etatów na umowy o pracę: 0, 

- SKROMAK Sp. z o.o. - cena brutto za całość zamówienia: 22 482 973,46 PLN, cena brutto 
miesięcznie:  888 303,97 PLN, ilość etatów na umowy o pracę: 40, 

- Impel Cleaning Sp. z o.o. - cena brutto za całość zamówienia: 21 401 734,57 PLN, cena 
brutto  miesięcznie:  845  805,  84  PLN,  ilość  etatów  na  umowy  o  pracę:  27  (pkt  9  Protokołu 
postępowania  w  trybie  przetargu  nieograniczonego,  Druk  ZP-PN,  oferty  poszczególnych 
wykonawców). 

W  dniu  8  stycznia  2016  r.  zamawiający  poinformował  wykonawców  

o wyborze jako najkorzystniejszej oferty EVER GRUPA Sp. z o.o. 

Krajowa 

Izba 

Odwoławcza, 

rozpoznając 

złożone 

odwołanie 

na 

rozprawie  

i  uwzględniając  zgromadzony  materiał  dowodowy  w  sprawie,  w  tym  w  szczególności  treść 
specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  wraz  z  załącznikami,  treść  ofert  złożonych 
przez  wykonawców  ubiegających  się  o  przedmiotowe  zamówienie  oraz  dokumenty 
wskazane  w  treści  uzasadnienia,  jak  również  stanowiska  stron  i  uczestnika  postępowania 
zaprezentowane  na  piśmie  i  ustnie  do  protokołu  posiedzenia  i  rozprawy,  ustaliła  i  zważyła  
co następuje. 


Izba  stwierdziła,  że  odwołujący  legitymuje  się  interesem  we  wniesieniu  środka 

ochrony prawnej, o którym mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Zakres zarzutów, w sytuacji 
ich  potwierdzenia  się,  wskazuje  na  pozbawienie  odwołującego  możliwości  uzyskania 
zamówienia  i  jego  realizacji,  narażając  go  tym  samym  na  poniesienie  w  tym  zakresie 
wymiernej szkody. Izba nie podzieliła stanowiska zamawiającego stwierdzając, iż podstawą 
do  ustalenia  braku  interesu  w  uzyskaniu  zamówienia  nie  może  być  okoliczność,  iż  cena 
zaoferowana  przez  odwołującego  przekracza  kwotę,  jaką  zamawiający  przeznaczył  na 
sfinansowanie  zamówienia.  Zamawiający  nie  wywodził,  iż  niemożliwe  jest  zwiększenie  
ww.  kwoty.  Izba  wzięła  przy  tym  pod  uwagę  okoliczność,  że  wszystkie  ceny  zaoferowane  
w  przedmiotowym  postępowaniu  przez  wykonawców  ubiegających  się  o  zamówienie 
przekraczają kwotę, jaką zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia, a mimo to 
zamawiający  dokonał  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  co  świadczy  o  możliwości 
zwiększenia budżetu na realizację przedmiotowego zamówienia. 

Izba  ustaliła,  że  rozpoznawane  przez  Izbę  odwołanie  dotyczy  postępowania  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  które  zostało  wszczęte  po  dniu  19  października  
2014 r., tj. po wejściu w życie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy 
–  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2014  r.  poz.  1232).  Uwzględniając  dyspozycję  
art. 3 wskazanej ustawy, Izba rozpoznała niniejsze odwołanie w oparciu o przepisy ustawy 
Pzp w brzmieniu obowiązującym aktualnie. 

Rozpoznając  odwołanie  w  granicach  podniesionych  zarzutów  Izba  uznała,  że  nie 

podlega ono uwzględnieniu.  

Za niezasadny Izba uznała zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 

3  i  4  w  zw.  z  art.  90  ust.  1  –  3  ustawy  Pzp.  Izba  ustaliła,  że  do  przedmiotowego 
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego ma zastosowanie art. 90 ust. 1 ustawy 
Pzp w brzmieniu nadanym mu w wyniku nowelizacji ustawy Pzp ustawą z dnia 29 sierpnia 
2014 r. o zmianie ustawy Prawo  zamówień publicznych (Dz. U. poz. 1232). Zgodnie z tym 
przepisem, jeżeli cena oferty wydaje się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia 
i  budzi  uzasadnione  wątpliwości  zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu 
zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez  zamawiającego  lub  wynikającymi  
z  odrębnych  przepisów,  w  szczególności  jest  niższa  o  30%  od  wartości  zamówienia  lub 

ś

redniej arytmetycznej cen wszystkich ofert, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, 

w tym złożenie dowodów, dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny. 
Przywołany  przepis  zakłada  możliwość  powzięcia  przez  zamawiającego  wątpliwości  co  do 
zaoferowanej  przez  wykonawcę  w  postępowaniu  ceny  ofertowej,  czy  daje  ona  szanse  na 
prawidłowe  wykonanie  zamówienia.  Ustawodawca  dał  w  tym  zakresie  jednoznaczne 
wytyczne, kiedy z całą pewnością zamawiający musi wystąpić o wyjaśnienia do wykonawcy, 


tj.  w  sytuacji,  gdy  w  danym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  zaistnieje 
jedna  z  dwóch  wymienionych  w  tym  przepisie  okoliczności  -  oferta  jest  niższa  o  30%  od 
wartości  szacunkowej  zamówienia  lub  niższa  o  30%  od  średniej  arytmetycznej  cen 
wszystkich ofert złożonych w postępowaniu. Powyższe nie wyklucza możliwości wystąpienia 
przez  zamawiającego do wykonawcy o  wyjaśnienia  w  zakresie elementów oferty mających 
wpływ  na  wysokość  ceny  również  w  sytuacji,  gdy  różnica  pomiędzy  zaoferowaną  ceną  
a  szacunkową  wartością  zamówienia  lub  średnią  arytmetyczną  cen  wszystkich  ofert 
złożonych w postępowaniu jest mniejsza niż 30%, jeżeli zamawiający poweźmie wątpliwości 
co do możliwości prawidłowej realizacji zamówienia.  

W  przedmiotowej  sprawie  ustawa  Pzp  nie  zobowiązywała  zamawiającego  

do wezwania wykonawcy EVER GRUPA Sp. z o.o. do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco 
niskiej  ceny.  Cena  zaoferowana  przez  tego  wykonawcę  nie  była  niższa  o  30%  od 
szacunkowej wartości zamówienia powiększonej o VAT (16 755 723,30 PLN), ale kwotę tę 
przewyższała,  jak  też  nie  była  niższa  o  30%  od  średniej  arytmetycznej  ceny  wszystkich 
złożonych w tym postępowaniu ofert (24 197 017,77 PLN). Decyzja o skierowaniu wezwania 
do wyjaśnień należała zatem do zamawiającego. Zamawiający oświadczył, że nie stwierdził 
podstaw  do  skierowania  takiego  wezwania,  nie  powziął  wątpliwości  co  do  wysokości 
zaoferowanych cen.  

Izba stwierdziła, że odwołujący nie wykazał, że cena zaoferowana przez wykonawcę 

EVER  GRUPA  Sp.  z  o.o.  jest  rażąco  niska,  jak  też  nie  dowiódł,  że  powinna  ona  budzić 
wątpliwości.  Odwołujący  nie  wykazał  przede  wszystkim,  że  wartość  zamówienia  została 
oszacowana przez zamawiającego w sposób nieprawidłowy. Dowodu na tę okoliczność nie 
może  stanowić  złożone  przez  odwołującego  na  rozprawie  Zestawienie  budżetów  oraz 
najniższych  wartości ofert w poszczególnych Oddziałach Poczty Polskiej S.A. Okoliczność, 

ż

e  w  innych  postępowaniach  prowadzonych  przez  zamawiającego  ceny  ofert  przekraczały 

wartości  zamówienia  oszacowane  przez  zamawiającego  sama  w  sobie  nie  może  stanowić  
o  niedoszacowaniu  przedmiotowego  zamówienia.  O  niedoszacowaniu  zamówienia  przez 
zamawiającego  nie  może  też  w  prosty  sposób  świadczyć  np.  zwiększenie  liczby  placówek 
objętych usługą w stosunku do postępowania z 2013 r., bowiem, jak wynika z oświadczenia 
odwołującego  złożonego  w  odwołaniu,  mimo  zwiększenia  liczby  placówek,  zmniejszeniu  
w  stosunku  do  postępowania  z  2013  r.  uległy  łączna  powierzchnia  terenu  wewnętrznego, 
terenu zewnętrznego, powierzchnia dachów.  

Izba  wzięła  pod  uwagę  przedstawione  w  odwołaniu  kalkulacje  sporządzone  przez 

odwołującego.  Odwołujący  nie  wykazał  jednak,  że  kalkulacje  te  oparte  są  na  najniższych 
możliwych  do  poniesienia  w  toku  realizacji  zamówienia  kosztach.  Dowodów 
potwierdzających  prawidłowość  wyliczeń  odwołujący  nie  przedstawił.  Z  tego  względu 


zaprezentowane  w  odwołaniu  kalkulacje  mogą  co  najwyżej  obrazować  w  jaki  sposób 
odwołujący kalkulował cenę swojej oferty tym bardziej, że zostały one oparte o własne, nie 
narzucone  przez  zamawiającego  czy  wynikające  z  powszechnie  obowiązujących  norm 
założenia.  Odwołujący  nie  zakwestionował  również  skutecznie  kalkulacji  złożonej  przez 
EVER  GRUPA  Sp.  z  o.o.  na  rozprawie.  Odwołujący  odnosząc  się  do  kalkulacji 
zaprezentowanej  przez  przystępującego  skupił  się  wyłącznie  na  wskazanej  w  kalkulacji 
stawce  7  zł  netto  za  godzinę  pracy  pracownika  zatrudnionego  na  umowę  zlecenia 
stwierdzając, że kalkulując taką stawkę EVER GRUPA Sp. z o.o. nie ma świadomości treści 
art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp,  zgodnie  z  którym  niezależnie  od  tego  czy  przystępujący  będzie 
kalkulował  cenę  w  oparciu  o  zatrudnienie  na  umowę  o  pracę  czy  w  oparciu  o  umowę 
zlecenia  koszty  pracy  powinny  być  identyczne.  Izba  stoi  na  stanowisku,  iż  minimalne 
wynagrodzenie, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ustawy Pzp ma zastosowanie wyłącznie do 

ś

wiadczeń,  które  stanowią  w  świetle  art.  22  §  1  ustawy    dnia  26  czerwca  1974  r.  Kodeks 

pracy  (Dz.  U.  z  2014  r.,  poz.  1502)  stosunek  pracy,  w  ramach  którego  pracownik 
zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego 
kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca – do 
zatrudnienia  pracownika  za  wynagrodzeniem.  Tym  samym,  regulacji  odnoszących  się  do 
minimalnego wynagrodzenia nie stosuje się do świadczeń, które powyższego charakteru nie 
mają  i  są  realizowane  zgodnie  z  odrębnymi  przepisami  prawa  oraz  z  uwzględnieniem 
okoliczności faktycznych, dotyczących przedmiotu lub charakteru świadczeń danej osoby na 
podstawie  umów  cywilnoprawnych  o  dzieło,  zlecenia,  współpracy  w  oparciu  o  przepisy 
Kodeksu cywilnego. Izba wzięła również pod uwagę okoliczność, iż w § 13 projektu umowy 
zamawiający  przewidział  możliwość  zmiany  wynagrodzenia  m.in.  w  sytuacji  zmiany 
minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  czy  zasad  podlegania  ubezpieczeniom  społecznym 
oraz ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenie społeczne 
lub zdrowotne.  

O nierealności zaoferowanej przez EVER GRUPA Sp. z o.o. ceny, nie może, wbrew 

twierdzeniom  odwołującego,  świadczyć  zaoferowana  stawka  2,20  PLN  za  1  m²  sprzątania 
powierzchni biurowych. Odwołujący w odwołaniu kategorycznie stwierdził, że takie stawki na 
rynku  nie  występują,  są  „bezspornie  nierealistyczne”.  Tymczasem,  jak  wynika  
z  oświadczenia  zamawiającego,  popartego  załączonymi  do  odpowiedzi  na  odwołanie 
wyciągami  z  ofert  złożonych  przez  odwołującego  w  analogicznych  postępowaniach 
prowadzonych  przez  zamawiającego  dla  terenu  Obszaru  operacyjnego  ds.  nieruchomości  
w  Katowicach  oraz  dla  obszaru  wrocławskiego  zaoferował  stawki  odpowiednio  1,84  PLN  
i 0,65 PLN za sprzątanie 1 m² powierzchni biurowych. Co więcej, jak wykazał zamawiający, 
aktualnie  obowiązująca  stawka  dla  1  m²  sprzątania  powierzchni  biurowych  w  umowie 


zawartej z SKROMAK Sp. z o.o. dla regionu lubelskiego i świętokrzyskiego wynosi 1,60 PLN 
(wyciąg z Umowy nr 135/PI14/2015/I/MNNLU z dnia 22 grudnia 2015 r. zawartej pomiędzy 
Pocztą  Polską  S.A.  a  SKROMAK  Sp.  z  o.o.).  Odwołujący  twierdzeniom  zamawiającego  
w tym zakresie nie zaprzeczył. Już powyższe świadczy o tym, iż stawka 2,20 PLN za 1 m² 
sprzątania powierzchni biurowych nie może być uznana za nie występującą na rynku.  

Mając powyższe na uwadze Izba stwierdziła, że odwołujący nie wykazał zasadności 

swoich  twierdzeń.  Izba  wzięła  pod  uwagę,  że  na  obecnym  etapie  postępowania  ciężar 
wykazania,  iż  zamawiający  powinien  powziąć  wątpliwości  co  do  wysokości  zaoferowanej 
przez  przystępującego  ceny  spoczywa  na  odwołującym.  Dopiero  po  złożeniu  na  wezwanie 
zamawiającego  dokonane  w  trybie  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp  wyjaśnień  w  zakresie 
elementów  oferty  mających  wpływ  na  wysokość  ceny,  kiedy  to  wykonawca  składający 
wyjaśnienia  zobowiązany  jest  wykazać,  że  zaoferowana  przez  niego  cena  nie  jest  rażąco 
niska, oraz złożyć dowody na tę okoliczność, ciężar dowodu w postępowaniu odwoławczym 
przechodzi na wykonawcę, którego oferty dotyczą zarzuty, o czym stanowi art. 190 ust. 1a 
ustawy  Pzp.  W  przedmiotowej  sprawie,  w  ocenie  Izby,  różnice  między  cenami  ofert 
złożonych  w  przedmiotowym  postępowaniu  należy  uznać  za  naturalny  rezultat  konkurencji 
pomiędzy  wykonawcami.  Co  za  tym  idzie,  brak  jest  podstaw  do  nakazywania 
zamawiającemu kierowania do wykonawcy EVER GRUPA Sp. z o.o. wezwania do złożenia 
wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny, a tym bardziej do odrzucenia oferty EVER GRUPA 
Sp. z o.o. na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, bowiem czynność odrzucenia oferty 
na  tej  podstawie  w  każdym  przypadku  musiałoby  poprzedzać  wezwanie  dokonane  na 
podstawie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, co wprost wynika z dyspozycji tego przepisu.  

Wobec nie potwierdzenia się zarzutu dotyczącego zaoferowania przez EVER GRUPA 

Sp.  z  o.o.  rażąco  niskiej  ceny,  na  uwzględnienie  nie  zasługuje  także  zarzut  zaniechania 
odrzucenia  przez  zamawiającego  oferty  tego  wykonawcy  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  3 
ustawy  Pzp,  jako  że  odwołujący  oparł  przedmiotowy  zarzut  na  twierdzeniu  o  nierealności 
zaoferowanej przez przystępującego ceny.  

Potwierdził się zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 24b ust. 3 w zw. z art. 26 

ust.  2d  w  zw.  z  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  wezwania  EVER  GRUPA  
Sp.  z  o.o.  do  uzupełnienia  dokumentów,  a  w  razie  ich  nieuzupełnienia  wykluczenia  ww. 
wykonawcy  z  powodu  niezłożenia  w  ofercie  prawidłowej  listy  podmiotów  należących  do  tej 
samej grupy kapitałowej.  

Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 5 ustawy Pzp z postępowania o udzielenie zamówienia 

publicznego  wyklucza  się  wykonawców,  którzy  należąc  do  tej  samej  grupy  kapitałowej,  
w  rozumieniu  ustawy  z  dnia  16  lutego  2007  r.  o  ochronie  konkurencji  i  konsumentów  


(Dz. U. z 2015 r. poz. 184, 1618 i 1634), złożyli odrębne oferty lub wnioski o dopuszczenie 
do  udziału  w  tym  samym  postępowaniu,  chyba  że  wykażą,  że  istniejące  między  nimi 
powiązania  nie  prowadzą  do  zachwiania  uczciwej  konkurencji  pomiędzy  wykonawcami  
w postępowaniu o udzielenie zamówienia. W celu uzyskania przez zamawiającego informacji 
pozwalających  na  dokonanie  oceny,  czy  w  okolicznościach  faktycznych  konkretnego 
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w stosunku do określonego wykonawcy 
może  zachodzić  podstawa  wykluczenia  określona  w  art.  24  ust.  2  pkt  5  ustawy  Pzp, 
wykonawcy  ubiegający  się  o  zamówienie  publiczne  zostali  ustawowo  zobowiązani  do 
złożenia,  wraz  z  ofertą  lub  wnioskiem  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu, 
dokumentu  w  postaci  listy  podmiotów  należących  do  tej  samej  grupy  kapitałowej,  bądź 
dokumentu  w  postaci  informacji  o  braku  przynależności  do  takiej  grupy  (art.  26  ust.  2d 
ustawy Pzp). Złożenia listy podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej wymagał 
też zamawiający w przedmiotowym postępowaniu w pkt 6 ppkt 2 lit. c specyfikacji istotnych 
warunków zamówienia.  

Izba  stwierdziła,  iż  w  celu  umożliwienia  zamawiającemu  dokonania  należytej 

weryfikacji,  o  której  mowa  w  art.  24  ust.  2  pkt  5  ustawy  Pzp,  wykonawcy  zobowiązani  są 
złożyć listę wszystkich podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej. Konsekwencją 
nie złożenia takiej listy powinno być wykluczenie z postępowania na podstawie art. 24b ust. 3 
ustawy  Pzp,  po  uprzednim  nieskutecznym  wezwaniu  wykonawcy  do  uzupełnienia 
przedmiotowego  braku.  W  przedmiotowej  sprawie  bezsporne  między  stronami  jest,  że 
złożona przez EVER GRUPA Sp. z o.o. na stronie 13 oferty informacja o grupie kapitałowej 
jest niepełna. Jednak również bezstronne między stronami jest, że wykonawcy, którzy poza 
EVER  GRUPA  Sp.  z  o.o.  złożyli  oferty  w  przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielenie 
zamówienia  publicznego  nie  należą  do  grupy  kapitałowej,  do  której  należy  przystępujący. 
Tym  samym,  zaniechanie  zamawiającego  pozostaje  bez  wpływu  na  wynik  postępowania  
o  udzielenie  zamówienia.  Z  tego  względu,  mając  na  uwadze  dyspozycję  art.  192  ust.  2 
ustawy Pzp, Izba, pomimo zasadności przedmiotowego zarzutu, nie uwzględniła odwołania.        

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  Izba  stwierdziła,  że  nie  potwierdził  się  zarzut 

naruszenia przez zamawiającego art. 7 ust. 1 i 3 oraz art. 91 ust. 1 ustawy Pzp.  

Z  uwagi  na  powyższe,  na  podstawie  art.  192  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp,  orzeczono  jak  

w sentencji. 


O  kosztach  postępowania  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  ustawy  Pzp 

oraz  §  5  ust.  3  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  
w    sprawie  wysokości  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).  

Przewodniczący:      …………………