KIO 589/16 POSTANOWIENIE dnia 25 kwietnia 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 589/16 

        POSTANOWIENIE  

                                       z dnia 25 kwietnia 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:  Barbara Bettman  

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  w  dniu 

25 kwietnia  2016 r.  w 

Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu 

kwietnia 2016 r. przez wykonawcę: Track Tec S.A., ul. Rondo ONZ 1, 00-124 Warszawa 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  prowadzonym  przez  zamawiającego:

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa  

- wobec wycofania odwołania,   

       orzeka: 

1.     Umarza postępowanie odwoławcze. 

2.      Nakazuje  zwrot  z  rachunku  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz  odwołującego:   

Track  Tec  S.A.,  ul.  Rondo  ONZ  1,  00-124  Warszawa  kwoty  13  500,00  zł.  (słownie: 

trzynaście  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy),  tytułem  zwrotu  90%  uiszczonego  wpisu  od 

odwołania.

Stosownie  do  art.  198a  ust.  1  i  198b  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2164) na niniejsze postanowienie - w terminie 

7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego 

w Warszawie. 

Przewodniczący: 

          …………………………… 


Sygn. akt: KIO 589/16 

U z a s a d n i e n i e: 

W  postępowaniu  o  udzielenia  zamówienia  publicznego,  prowadzonym  w  trybie 

przetargu  nieograniczonego  na  „Dostawę  podkładów  strunobetonowych  dla  zadania  pn. 

„Prace  na  linii  kolejowej  nr  30  Łuków  -  Lublin  Północny  na  odcinku  Łuków  -  Parczew”  w 

ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa - Dorohusk na 

Odcinku  Warszawa  -  Otwock  -  Dęblin  -  Lublin”,  (Dz.  Urz.  UE  2016/S-053-089637  z 

16.03.2016r.),  w  dniu  18  kwietnia  2016  r.  zostało  wniesione  pisemne  odwołanie,  w  kopii 

przekazane  zamawiającemu  w  tym  samym  terminie,  przez  wykonawcę  Track  Tec

  S.A.  z 

siedzibą w Warszawie.  

Wniesienie odwołania nastąpiło wobec postanowień specyfikacji istotnych warunków 

zamówienia  po  zmianie  opublikowanej  na  stronie  internetowej  zamawiającego  dnia  8 

kwietnia 2016 r.  

           Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu:  PKP  Polskim  Liniom  Kolejowym  S.A. 

naruszenie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164), 

dalej zwaną „ustawą Pzp,” tj.: 

art.  22  ust.  1  pkt  1,2,3,4  w  zw.  z  art.  25  ust  1  i  art.  7  ustawy  Pzp,  poprzez 

wprowadzenie  zmiany  SIWZ  w  punkcie  (rozdziale)  3  ust.  7  SIWZ,  w  sposób 

nieproporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia,  nie  uwzględniający  specyfiki  zamówień  w 

branży kolejowej, która w konsekwencji uniemożliwia zamawiającemu prawidłową i faktyczną 

ocenę spełnienia warunków określonych w art. 22 ust 1 pkt 1,2,3,4 Pzp przez wykonawców i 

faktycznej  możliwości  ubiegania  się  przez  wykonawców  o  przedmiotowe  zamówienie,  co  w 

konsekwencji  umożliwia  złożenie  ofert  przez  wykonawców  niespełniających  wymogów  i 

utrudnia uczciwą konkurencję z uwagi na: 

brak  konieczności  przedkładania  dokumentu  Deklaracji  Zgodności  WE  i  zastąpienia 

go jedynie oświadczeniem oraz 

brak  konieczności  przedkładania  dokumentów  wskazanych  w  punkcie  3  ust  7  SIWZ 

przez wykonawców na co najmniej 3 dni przed dniem podpisania umowy, pomimo że przed 

zmianą taki obowiązek istniał. 

Naruszenie  art.  26  ust  1  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  żądania  Deklaracji  WE  i 

dokumentów  określonych  w  pkt  3  ust.  2-5  i  nie  uwzględnienie,  że  zamawiający  żąda  od 

wykonawcy  dokumentów  potwierdzających  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu, 

jeżeli  wartość  zamówienia  jest  równa  lub  przekracza  kwoty  określone  w  przepisach 

wydanych  na  podstawie  art.  11  ust.  8  zw.  z  §1  ust  1  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady 


Ministrów  z  dnia  19  lutego  2013  r.  w  sprawie  rodzaju  dokumentów,  jakich  może  żądać 

zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane, z uwagi 

na: 

brak  konieczności  przedkładania  dokumentu  Deklaracji  Zgodności  WE  i  zastąpienia 

go jedynie oświadczeniem oraz 

-            brak  konieczności  przedkładania  dokumentów  wskazanych  w  punkcie  3  ust  7  SIWZ 

przez wykonawców na co najmniej 3 dni przed dniem podpisania umowy, pomimo że przed 

zmianą taki obowiązek istniał. 

Zarzucając powyższe, odwołujący wnosił o: 

rozpoznanie  sprawy  w  składzie  trzyosobowym  z  uwagi  na  szczególną  zawiłość  i 

precedensowy charakter sprawy, 

uwzględnienie odwołania w całości, 

nakazanie dokonania zmian w  SIWZ i powrotu do pierwotnej  wersji brzmienia SIWZ 

przed zmianą - w zakresie pkt. 3 ust 7 SIWZ. 

o przeprowadzenie dowodów  z dokumentacji postępowania, SIWZ w tym ze zmiany 

treści SIWZ z 8 kwietnia 2016 r. i pism wykonawców w sprawie, 

o zasądzenie na rzecz odwołującego kosztów postępowania. 

W

 dniu 22 kwietnia 2016 r. odwołujący działając przez umocowanego pełnomocnika, 

złożył pisemne oświadczenie, że wycofuje odwołanie. 

Izba  uznała,  że  cofnięcie  odwołania  w  niniejszej  sprawie  nastąpiło  ze  skutkiem 

prawnym.  

          W  tym  stanie  rzeczy,  Izba  działając  na  podstawie  art.  187  ust.  8  ustawy  Prawo 

zamówień  publicznych,  który  stanowi,  że  odwołujący  może  cofnąć  odwołanie  do  czasu 

zamknięcia rozprawy  -  umorzyła postępowanie odwoławcze. 

Cofniecie odwołania nastąpiło przed otwarciem rozprawy, zatem zachodziły podstawy 

do  orzeczenia  na  rzecz  odwołującego  zwrotu  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień 

Publicznych kwoty 13 500,00 zł, jako 90% uiszczonego wpisu od odwołania - stosownie do 

postanowień art. 187 ust. 8 zdanie 2-e ustawy Pzp. 

O  umorzeniu  postępowania  orzeczono  postanowieniem  w  oparciu  o  art.  192  ust.  1, 

zdanie 2-e ustawy Pzp. 

Przewodniczący: 

                                                                         …..……………………..