Sygn. akt KIO 629/16
WYROK
z dnia 10 maja 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Packo
Andrzej Niwicki
Marzena Ordysińska
Protokolant: Aneta Górniak
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 maja 2016 r., w Warszawie, odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 kwietnia 2016 r. przez
Polski Związek Pracodawców Budownictwa ul. Żelazna 59A/0026, 00-848 Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego
Gminę Bytom – Miejski Zarząd Dróg i Mostów ul. Smolenia 35, 41-902 Bytom
przy udziale wykonawców:
BUDIMEX S.A. ul. Stawki 40, 01-040 Warszawa,
Eurovia Polska S.A., Bielany warszawskie, ul. Szwedzka 5, 55-040 Kobierzyce,
Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o., Wysoka, ul. Lipowa 5A, 52-200 Wrocław
zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego
orzeka:
1. uwzględnia odwołanie w zakresie:
1.1. zarzutu nr (ix) i nakazuje zamawiającemu modyfikację subklauzuli 5.4.6
Warunków Szczegółowych Kontraktu poprzez wskazanie, że kwota wynagrodzenia
wypłaconego przez zamawiającego bezpośrednio podwykonawcy lub dalszemu
podwykonawcy zostanie potrącona z wynagrodzenia należnego wykonawcy,
1.2. zarzutu nr (x) i nakazuje zamawiającemu wykreślenie wymagania zawartego
w punkcie XV.5 specyfikacji istotnych warunków zamówienia i klauzuli 4.2.
Warunków Szczegółowych Kontraktu lub jego modyfikację w sposób
uwzględniający przepisy prawa krajowego oraz prawa unijnego dotyczące
swobody świadczenia usług, a także zawarte umowy międzynarodowe,
2. w pozostałym zakresie oddala odwołanie,
3. kosztami postępowania obciąża Gminę Bytom – Miejski Zarząd Dróg i Mostów i:
3.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Polski
Związek Pracodawców Budownictwa tytułem wpisu od odwołania,
3.2. zasądza od Gminy Bytom – Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów na rzecz
Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa kwotę 23 600 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu i wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015, poz. 2164) na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący: ……………………..…
……………………..…
……………………..…
Sygn. akt: KIO 629/16
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Gmina Bytom – Miejski Zarząd Dróg i Mostów prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego na „wyłonienie Wykonawcy Robót Budowlanych dla
realizacji projektu pn. Bytomska Centralna Trasa Północ – Południe BCT N-S jako nowy ciąg
drogi wojewódzkiej” na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164), w trybie przetargu nieograniczonego.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 13 kwietnia 2016 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem 2016/S 072-125268. Wartość zamówienia jest większa niż
kwoty określone na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Odwołujący – Polski Związek Pracodawców Budownictwa wniósł odwołanie wobec treści
ogłoszenia o zamówieniu i specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Na wstępie Izba stwierdziła, że nie zachodzi żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania, opisanych w art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, a Odwołujący
ma interes we wniesieniu odwołania jako podmiot, o którym mowa w art. 179 ust. 2 ustawy
Prawo zamówień publicznych.
Izba ustaliła, że przedmiotem sporu są następujące postanowienia odpowiednio ogłoszenia
o zamówieniu i specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w ramach których Odwołujący
zarzucił Zamawiającemu naruszenie ustawy Prawo zamówień publicznych w zakresie:
(i) art. 7 ust. 1, art. 22 ust. 4 i ust. 5 poprzez opisanie warunku udziału w postępowaniu
dotyczącego dysponowania osobą zdolną do wykonania zmówienia, tj. kierownikiem
budowy, w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz w sposób niemający
na celu zweryfikowanie zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia
a mający na celu ograniczenie konkurencyjności,
(ii) art. 7 ust. 1, art. 22 ust. 4 i ust. 5 poprzez opisanie warunku udziału w postępowaniu
dotyczącego dysponowania osobą zdolną do wykonania zmówienia, tj. geodetą/geodetami,
w sposób niezwiązany z przedmiotem zamówienia oraz w sposób niemający na celu
zweryfikowania zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, a mający na
celu ograniczenie konkurencyjności,
(iii) art. 7 ust. 3 oraz art. 36 ust. 1 pkt 6 poprzez wskazanie, iż wykonawca winien złożyć
dokumenty będące oświadczeniami i dokumentami potwierdzającymi spełnianie warunków
udziału w postępowaniu we wskazanej w punkcie VI.2.1) specyfikacji istotnych warunków
zamówienia kolejności,
(iv) art. 7 ust. 1 i ust. 3 oraz art. 5 i 353
Kodeksu cywilnego, a także art. 471 i 473 § 1
Kodeksu cywilnego w zw. z art. 14 i 139 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez
ukształtowanie warunków umowy w sposób sprzeczny z właściwością wzajemnego stosunku
zobowiązaniowego, powodujące rażącą nierównowagę stron stosunku cywilnoprawnego
oraz naruszający zasady prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji – poprzez opisanie w punkcie XIl.4
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, iż w Cenie Kontraktowej wykonawca winien
uwzględnić w szczególności ryzyka związane z budową takie jak (i) ryzyko braku lub
niepełnego uwzględnienia w dokumentacji technicznej kolizji z infrastrukturą techniczną,
instalacjami lub urządzeniami obcymi, w szczególności podziemnymi, (ii) ryzyko związane
z położeniem Terenu Budowy na obszarach narażonych na oddziaływanie górnicze, (iii)
ryzyko wystąpienia odmiennych niż określone w dokumentacji technicznej warunków
hydrologicznych i glebowych, (iv) ryzyko występowania niekorzystnych warunków fizycznych
lub niekorzystnych warunków atmosferycznych, w ilościach i rozmiarach większych niż
standardowe, a także wskazanie w punkcie III.5 specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, iż ewentualny brak w przedmiarach robót koniecznych do wykonania na
podstawie dokumentacji projektowej (w tym w Projekcie Wykonawczym) nie zwalnia
Wykonawcy z obowiązku ich wykonania na podstawie projektu, wiedzy technicznej i sztuki
budowlanej, w cenie zaoferowanej w ofercie,
(v) art. 7 ust. 1, oraz art. 5 i art. 353
Kodeksu cywilnego, a także art. 632 § 1 Kodeksu
cywilnego, art. 471 i 473 § 1 Kodeksu cywilnego w zw. z art. 14 i 139 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych poprzez ukształtowanie warunków umowy w sposób sprzeczny
z
właściwością
wzajemnego
stosunku
zobowiązaniowego,
powodujące
rażącą
nierównowagę stron stosunku cywilnoprawnego oraz naruszający zasady prowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób zapewniający zachowanie
uczciwej konkurencji – poprzez opisanie w punkcie XII.4 specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, iż w Cenie Kontraktowej wykonawca winien uwzględnić w szczególności ryzyka
związane z ryczałtowym charakterem wynagrodzenia m. in. ryzyko wystąpienia dodatkowych
kosztów związanych z przywróceniem do stanu poprzedniego lub naprawami zniszczeń
i uszkodzeń w rzeczach i/lub terenach zniszczonych lub zdegradowanych w związku
z realizacją przedmiotu zamówienia,
(vi) art. 7 ust. 1 i ust. 3 oraz art. 143b ust. 1 i 143b ust. 5 ustawy Prawo zamówień
publicznych poprzez określenie w punkcie XIV.5.4) specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, że wykonawca przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego
zobowiązany jest do przedłożenia projektu/-ów umowy/-ów o podwykonawstwo, których
przedmiotem są roboty budowlane lub kopii zawartej umowy o podwykonawstwo,
(vii) art. 7 ust. 1 i ust. 3, art. 36b ust. 1 i ust. 2 oraz art. 143b ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych poprzez określenie w subklauzuli 5.1.2. Warunków Szczególnych Kontraktu, że
jeżeli Wykonawca lub podwykonawca zamierzają zawrzeć umowy o podwykonawstwo,
których przedmiotem będą roboty budowlane, zobowiązani są na co najmniej 7 dni przed
wyznaczonym terminem na zawarcie Aktu Umowy do przedłożenia Zamawiającemu
projektów tych umów, celem wpisania danych Podwykonawców oraz zakresu robót, która
zostanie im powierzona do Aktu Umowy, a także w subklauzuli 5.1.3. Warunków
Szczególnych Kontraktu, że po zawarciu Aktu Umowy w przypadku zamiaru zmiany
Podwykonawców lub zakresu powierzonych im robót, lub wprowadzenia nowych
Podwykonawców, Wykonawca zobowiązany jest do przedłożenia Inżynierowi projektów
umów o podwykonawstwo, których przedmiotem są roboty budowlane,
(viii) art. 7 ust. 1 i ust. 3 oraz art. 5 i art. 353
Kodeksu cywilnego, a także art. 471 i art. 473 §
2 Kodeksu cywilnego w zw. z art. 14 i art. 139 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych
poprzez ukształtowanie warunków umowy w sposób sprzeczny z właściwością wzajemnego
stosunku
zobowiązaniowego,
powodujące
rażącą
nierównowagę
stron
stosunku
cywilnoprawnego oraz naruszający zasady prowadzenia postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji
– w następstwie określenia w subklauzuli 1.1.4.3. Warunków Szczególnych Kontraktu, że
dochodzenie Kosztu jest możliwe, jeżeli zajdą okoliczności przewidziane w art. 67 ust. 1 pkt
5 i 6 ustawy Prawo zamówień publicznych lub na zasadach przewidzianych w art. 632
Kodeksu cywilnego.
(ix) art. 7 ust. 1 i ust. 3 oraz art. 143c ust. 6 poprzez określenie w subklauzuli 5.4.6
Warunków Szczegółowych Kontraktu, że kwota wynagrodzenia wypłaconego podwykonawcy
pomniejsza proporcjonalnie Cenę Kontaktową płatną Wykonawcy,
(x) art. 7 ust. 1 i ust. 3 oraz art. 148 ust. 1 poprzez określenie w punkcie XV.5 specyfikacji
istotnych warunków zamówienia oraz w Klauzuli 4.2. Warunków Szczególnych Kontraktu, że
zabezpieczenie winno być wystawione przez bank lub zakład ubezpieczeń mający siedzibę
na terenie Rzeczpospolitej Polskiej lub bank lub zakład ubezpieczeń zagraniczny mający
oddział z siedzibą na terenie Rzeczpospolitej Polskiej,
(xi) art. 7 ust. 1 i ust. 3 oraz art. 5 i art. 353
Kodeksu cywilnego, a także art. 471 i art. 473 §
2 Kodeksu cywilnego w zw. z art. 14 i art. 139 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych
poprzez ukształtowanie warunków umowy w sposób sprzeczny z właściwością wzajemnego
stosunku
zobowiązaniowego,
powodujące
rażącą
nierównowagę
stron
stosunku
cywilnoprawnego oraz naruszający zasady prowadzenia postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji
– w następstwie skreślenia w Klauzuli 17.4 [Następstwa ryzyka Zamawiającego] Warunków
Szczególnych Kontraktu pkt (b) określającego obowiązek zapłaty Kosztu przez
Zamawiającego.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości oraz nakazanie Zamawiającemu
zmiany postanowień ogłoszenia o zamówieniu oraz Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia w następujący sposób:
1. zmiany sposobu oceny spełnienia warunku udziału w postępowaniu dotyczącego wiedzy
i doświadczenia, opisanego w Sekcji III pkt III.2.1. 2.2). 1. (Sytuacja podmiotowa
wykonawców, w tym wymogi związane z wpisem do rejestru zawodowego lub handlowego)
ogłoszenia o zamówieniu oraz w pkt. V.2.2 ppkt 1 specyfikacji istotnych warunków
zamówienia w taki sposób, aby osoba wskazana na stanowisko Kierownika Budowy musiała
posiadać minimum 3-letnie doświadczenie w charakterze kierownika budowy lub kierownika
robót drogowych przy budowie dróg, licząc od momentu uzyskania uprawnień,
2. zmiany sposobu oceny spełnienia warunku udziału w postępowaniu dotyczącego wiedzy
i doświadczenia, opisanego w Sekcji III pkt III.2.1. 2.2).8. (Sytuacja podmiotowa
wykonawców, w tym wymogi związane z wpisem do rejestru zawodowego lub handlowego)
ogłoszenia o zamówieniu oraz w pkt. V.2.2 ppkt 8 specyfikacji istotnych warunków
zamówienia w taki sposób, aby osoba wskazana na stanowisko geodety nie musiała
posiadać uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji zgodnie z art. 43 pkt 1-3 ustawy
Prawo geodezyjne i kartograficzne w zakresie geodezyjnych pomiarów podstawowych,
3. zmiany punktu VI.2.1) specyfikacji istotnych warunków zamówienia poprzez usunięcie
zapisu, iż wykonawca winien złożyć dokumenty będące oświadczeniami i dokumentami
potwierdzającymi spełnianie warunków udziału w postępowaniu we wskazanej w punkcie
VI.2.1) kolejności,
4. zmiany punktu XII.4 specyfikacji istotnych warunków zamówienia poprzez usunięcie
zapisu, iż w Cenie Kontraktowej wykonawca winien uwzględnić w szczególności ryzyka
związane z budową takie jak (i) ryzyko wystąpienia robót niezbędnych dla wykonania
przedmiotu zamówienia, wynikających z zasad sztuki budowlanej, a nie wskazanych
w dokumentacji technicznej, (ii) ryzyko braku lub niepełnego uwzględnienia w dokumentacji
technicznej kolizji z infrastrukturą techniczną instalacjami lub urządzeniami obcymi,
w szczególności podziemnymi, (iii) ryzyko związane z położeniem Terenu Budowy na
obszarach narażonych na oddziaływanie górnicze, (iv) ryzyko wystąpienia odmiennych niż
określone w dokumentacji technicznej warunków hydrologicznych i glebowych, (v) ryzyko
występowania niekorzystnych warunków fizycznych lub niekorzystnych warunków
atmosferycznych, w ilościach i rozmiarach większych niż standardowe, oraz nakazanie
Zamawiającemu zmiany w pkt. III.5 SIWZ poprzez usunięcie zapisu, iż ewentualny brak
w przedmiarach robót koniecznych do wykonania na podstawie dokumentacji projektowej
(w tym w Projekcie Wykonawczym) nie zwalnia Wykonawcy z obowiązku ich wykonania na
podstawie projektu, wiedzy technicznej i sztuki budowlanej, w cenie zaoferowanej w ofercie,
5. usunięcie w punkcie XII.4 specyfikacji istotnych warunków zamówienia zapisu, iż w Cenie
Kontraktowej wykonawca winien uwzględnić w szczególności ryzyka związane
z ryczałtowym charakterem wynagrodzenia m. in. ryzyko wystąpienia dodatkowych kosztów
związanych z przywróceniem do stanu poprzedniego lub naprawami zniszczeń i uszkodzeń
w rzeczach i/lub terenach zniszczonych lub zdegradowanych w związku z realizacją
przedmiotu zamówienia, ewentualnie jego zmianę poprzez doprecyzowanie, iż chodzi
o zniszczenia i uszkodzenia w rzeczach i/lub terenach zniszczonych lub zdegradowanych
w związku z realizacją przedmiotu zamówienia a spowodowanych przez Wykonawcę lub
podmioty za które Wykonawca ponosi odpowiedzialność,
6. zmiany w punkcie XIV.5.4) specyfikacji istotnych warunków zamówienia poprzez usunięcie
zapisu, że wykonawca przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego
zobowiązany jest do przedłożenia projektu/-ów umowy/-ów o podwykonawstwo, których
przedmiotem są roboty budowlane lub kopii zawartej umowy o podwykonawstwo,
7. zmiany w subklauzuli 5.1.2. Warunków Szczególnych Kontraktu poprzez jej skreślenie,
ewentualnie zmianę w ten sposób, że otrzyma ona brzmienie „Wykonawca zobowiązany jest
do podania nazw (firm) podwykonawców, na których zasoby wykonawca powołuje się na
zasadach określonych w art. 26 ust. 2b, w celu wykazania spełniania warunków udziału
w postępowaniu, o których mowa w art. 22 ust. 1, nie później niż do momentu zawarcia Aktu
Umowy.”,
8. zmiany w subklauzuli 5.1.3. Warunków Szczególnych Kontraktu w ten sposób, że otrzyma
ona brzmienie „Jeżeli zmiana albo rezygnacja z Podwykonawcy dotyczy podmiotu, na
którego zasoby wykonawca powoływał się, na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b PZP,
w celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu, Wykonawca jest
obowiązany wykazać Zamawiającemu, iż proponowany inny podwykonawca lub wykonawca
samodzielnie spełnia je w stopniu nie mniejszym niż wymagany w trakcie postępowania
o udzielenie zamówienia”,
9. zmiany subklauzuli 5.4.6 Warunków Szczegółowych Kontraktu w ten sposób, że otrzyma
ona brzmienie „W przypadku dokonania bezpośredniej zapłaty podwykonawcy Zamawiający
potrąca kwotę wypłaconego wynagrodzenia z Ceny Kontraktowej płatnego Wykonawcy”
10. zmiany w pkt. XV.5 specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz w Klauzuli 4.2.
[Zabezpieczenie Wykonania] Warunków Szczególnych Kontraktu poprzez usunięcie zapisu,
ż
e zabezpieczenie należytego wykonania umowy winno być wystawione przez bank lub
zakład ubezpieczeń mający siedzibę na terenie Rzeczpospolitej Polskiej lub bank lub zakład
ubezpieczeń zagraniczny mający oddział z siedzibą na terenie Rzeczpospolitej Polskiej,
11. zmiany Klauzuli 17.4 [Następstwa ryzyka Zamawiającego] Warunków Szczególnych
Kontraktu poprzez przywrócenie skreślonego punktu (b) określającego obowiązek zapłaty
Kosztu przez Zamawiającego.
12. zasądzenia od Zamawiającego kosztów postępowania odwoławczego.
Izba ustaliła, iż stan faktyczny postępowania (treść ogłoszenia o zamówieniu i specyfikacji
istotnych warunków zamówienia) nie jest sporny między Stronami.
Po zapoznaniu się z przedmiotem sporu oraz argumentacją obu Stron, w oparciu o stan
faktyczny ustalony podczas rozprawy Izba ustaliła i zważyła, co następuje: odwołanie
zasługuje na uwzględnienie w zakresie zarzutu nr (ix) i zarzutu nr (x). W pozostałym zakresie
Izba oddaliła odwołanie.
W zakresie zarzutu nr (i) dotyczącego opisania warunku udziału w postępowaniu
dysponowania kierownikiem budowy, w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu
zamówienia oraz w sposób niemający na celu zweryfikowania zdolności wykonawcy do
należytego wykonania zamówienia, lecz ograniczenie konkurencyjności, Izba stwierdziła, że,
wobec brzmienia argumentacji Odwołującego co do samego zarzutu, jak i żądania zmiany,
zarzut ten nie potwierdził się.
Odwołujący zażądał zmiany ogłoszenia o zamówieniu oraz specyfikacji istotnych warunków
zamówienia w taki sposób, aby osoba wskazana na stanowisko Kierownika Budowy musiała
posiadać nie minimum 10-letnie, lecz 3-letnie doświadczenie w charakterze kierownika
budowy lub kierownika robót drogowych przy budowie dróg, licząc od momentu uzyskania
uprawnień.
Uzasadnieniem
żą
dania
doświadczenia
jedynie
3-letniego,
według
Odwołującego, był fakt, że okres realizacji zamówienia wynosi niewiele ponad 2 lata.
Jednak, zdaniem Izby, okres realizacji zamówienia nie ma żadnego związku z wymaganiami
co do okresu doświadczenia kierownika budowy. Doświadczenie to ma odnosić się bowiem
do rodzaju i stopnia skomplikowania robót budowlanych, czyli, jak słusznie wskazał
Zamawiający – opisu przedmiotu zamówienia.
Zamawiający wyjaśnił w szczególności, że roboty będą skomplikowane; prowadzone będą
na trudnym terenie gminy górniczej, co ma ogromny wpływ na warunki budowy, jest to
zamówienie duże i trudne ze względu m. in. na szczególny teren, silnie zurbanizowany na
terenach poprzemysłowych, a w zakres zamówienia wchodzi budowa takich obiektów
inżynieryjnych jak mosty i wiadukty nad torami kolejowymi, roboty będą prowadzone bez
wyłączenia ruchu drogowego, w pobliżu cieków wodnych. Kierownik będzie musiał kierować
wieloosobowymi zespołami pracowników. Wyjaśnił też, że wyznaczony termin wykonania
wynika z harmonogramu finansowania ze środków unijnych.
Odwołujący w żaden inny sposób, poza terminem realizacji zamówienia, nie wyjaśnił,
dlaczego okres doświadczenia 10-letni jest zbyt długi, a 3-letni wystarczający. Zdaniem Izby
argumentacja Zamawiającego jest bardziej przekonująca, a doświadczenie 3-letnie wydaje
jej się zbyt małe, by objąć kierownictwo skomplikowanych robót. Do tego rozumowanie
Odwołującego, zdaniem Izby, zawiera błąd logiczny – gdyby bowiem Zamawiający na te
same roboty wyznaczył okres 3-letni, według wzoru przyjętego przez Odwołującego, mógłby
żą
dać ok. 5-letniego doświadczenia, a gdyby zażądał ich wykonania w ciągu roku (a więc
tym samym znacznie utrudnił wykonanie zamówienia), mógłby żądać niecałych 2 lat
doświadczenia.
W zakresie zarzutu nr (ii) dotyczącego opisania warunku udziału w postępowaniu
dysponowania geodetą/geodetami, w sposób niezwiązany z przedmiotem zamówienia oraz
w sposób niemający na celu zweryfikowania zdolności wykonawcy do należytego wykonania
zamówienia, lecz ograniczenie konkurencyjności, Izba stwierdziła, że, zarzut ten nie
potwierdził się.
Odwołujący żądał zmiany warunku w taki sposób, aby osoba wskazana na stanowisko
geodety nie musiała posiadać uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji zgodnie z art.
43 pkt 1-3 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne w zakresie geodezyjnych pomiarów
podstawowych. Odwołujący wskazał, że dokumentacja projektowa nie zawiera zapisów
dotyczących obowiązku wznowienia przez wykonawcę punktów granicznych oraz
przeniesienia punktów osnowy geodezyjnej.
Z kolei Zamawiający wskazał, że opis przedmiotu zamówienia wskazuje na wystąpienie
czynności opisanych w art. 43 pkt 1-3 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne.
W specyfikacji technicznej D-01.00.00 „Roboty przygotowawcze”, pkt 1.3, 5.4.1, 5.4.3, 5.5.2
wskazano na zakres prac, które będą wymagane od geodety lub geodetów (gdyż może być
to jeden geodeta z trzema zakresami uprawnień lub kilku łącznie posiadających takie
uprawnienia). Zamawiający podkreślił, iż roboty będą odbywały się na terenach bardzo
zniszczonych, poprzemysłowych, pogórniczych. Projektant oparł się na dokumentach
ośrodka geodezyjnego, ale sam Zamawiający nie ma pewności, że dane geodezyjne są
prawidłowe oraz poprawnie i w całości naniesione na mapy. W trakcie realizacji zamówienia
mogą zdarzyć się spory co do ustalania granic oraz możliwość zniszczenia i konieczność
wznowienia punktów granicznych. Doświadczenie Zamawiającego wynikające z realizacji
innych umów wskazuje, że powinien postawić taki wymóg. Zdaniem Zamawiającego
warunek nie jest nadmierny i wygórowany, a wykonawcy mają równe szanse na uzyskanie
zamówienia.
Tym samym, zdaniem Izby, nie ma racji Odwołujący, że wymagane uprawnienia są
Zamawiającemu zbędne i wykraczają poza zakres planowanych robót. Oczywiście,
Zamawiający mógł zdecydować, że nie będzie stawiał wymogu dotyczącego geodetów
w ramach warunków udziału w postępowaniu, gdyż warunki nie muszą obejmować
wszystkich osób z zespołu i to Zamawiający decyduje, które osoby są dla niego szczególnie
istotne – jednak jest to suwerenna decyzja Zamawiającego.
W zakresie zarzutu nr (iii) dotyczącego wskazania, iż wykonawca winien złożyć dokumenty
będące oświadczeniami i dokumentami potwierdzającymi spełnianie warunków udziału
w postępowaniu we wskazanej w punkcie VI.2.1) specyfikacji istotnych warunków
zamówienia kolejności, Izba stwierdziła, że zarzut nie potwierdził się.
Zdaniem Izby wymóg ten nie ma żadnego istotnego znaczenia dla postępowania
i przygotowywanej oferty. Wymóg ten ma charakter jedynie techniczny, porządkujący
i mający ułatwić Zamawiającemu sprawdzanie oferty. Jeśli nawet wykonawca ułoży
dokumenty w innej kolejności, nie będzie to miało negatywnego skutku formalnego. Trudno
więc w postanowieniu tym upatrywać jakiejś szkody dla wykonawcy czy przekroczenia przez
Zamawiającego norm prawnych. Tym samym, zdaniem Izby, nie ma potrzeby usuwać tego
postanowienia ze specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
W zakresie zarzutu nr (iv) i nr (v) dotyczących ukształtowania warunków umowy w sposób
sprzeczny z właściwością wzajemnego stosunku zobowiązaniowego i powodujący rażącą
nierównowagę stron stosunku cywilnoprawnego poprzez opisanie a) w punkcie XIl.4
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, iż w Cenie Kontraktowej wykonawca winien
uwzględnić wymienione ryzyka związane z budową, b) w punkcie III. 5, że wykonawca
powinien skorygować braki w przedmiarach, c) w punkcie XII.4, iż w Cenie Kontraktowej
wykonawca winien uwzględnić w szczególności ryzyka związane z ryczałtowym charakterem
wynagrodzenia
m.
in.
ryzyko
wystąpienia
dodatkowych
kosztów
związanych
z przywróceniem do stanu poprzedniego lub naprawami zniszczeń i uszkodzeń w rzeczach
i/lub terenach zniszczonych lub zdegradowanych w związku z realizacją przedmiotu
zamówienia Izba uznała, że zarzuty nie potwierdziły się.
W punkcie XII.4 Zamawiający wskazał, że w Cenie Kontraktowej wykonawca winien
uwzględnić w szczególności ryzyka takie jak: (i) ryzyko braku lub niepełnego uwzględnienia
w dokumentacji technicznej kolizji z infrastrukturą techniczną, instalacjami lub urządzeniami
obcymi, w szczególności podziemnymi, (ii) ryzyko związane z położeniem Terenu Budowy
na obszarach narażonych na oddziaływanie górnicze, (iii) ryzyko wystąpienia odmiennych
niż określone w dokumentacji technicznej warunków hydrologicznych i glebowych, (iv) ryzyko
występowania niekorzystnych warunków fizycznych lub niekorzystnych warunków
atmosferycznych, w ilościach i rozmiarach większych niż standardowe.
W punkcie III.5 specyfikacji istotnych warunków zamówienia Zamawiający wskazał także, iż
ewentualny brak w przedmiarach robót koniecznych do wykonania na podstawie
dokumentacji projektowej (w tym w projekcie wykonawczym) nie zwalnia wykonawcy
z obowiązku ich wykonania na podstawie projektu, wiedzy technicznej i sztuki budowlanej,
w cenie zaoferowanej w ofercie.
Z kolei Zamawiający stwierdził, że powyższe okoliczności nazwał ryzykiem, ale nie oznacza
to przenoszenia odpowiedzialności na potencjalnego wykonawcę. Informacja ta wynika
z tego, że inwestycja będzie prowadzona na terenach pogórniczych i silnie
zurbanizowanych. Roboty „niezbędne” nie oznaczają wykroczenia ponad miarę, chodzi tu
o roboty konieczne, które wynikają z zasad sztuki budowlanej i wiedzy technicznej,
Zamawiający nie chce obciążyć wykonawcy wykonaniem prac, których nie ma
w dokumentacji projektowej. Może się jednak zdarzyć, że podczas wykopów trafi się na
wodociąg lub gazociąg itp. Projektant ma obowiązek badać warunki co 100 m, ale pomiędzy
tymi punktami może wydarzyć się coś, co będzie obciążało wykonawcę. Klauzula 1.1.4.3 to
tylko informacja (ostrzeżenie), że takie sytuacje mogą się zdarzyć. Zamawiający nie uchyla
się do zapłaty wynagrodzenia za zamówienia uzupełniające czy dodatkowe, czy też za inne
dodatkowe koszty (w klauzuli 1.1.4.3 Warunków Szczegółowych wskazał, co rozumie
poprzez ten koszt). Intencją Zamawiającego było stwierdzenie, iż niedopuszczalna jest
sytuacja, w której każda rozbieżność z dokumentacją projektową będzie powodowała
żą
danie dodatkowego wynagrodzenia przez wykonawcę; ma tu zastosowanie też art. 36a
ustawy Prawo budowlane, który wskazuje na zmiany istotne i nieistotne dokumentacji.
W postanowieniu tym nie chodzi o siłę wyższą, ale np. wyższe opady, silne wiatry.
Postanowienia należy czytać razem z Klauzulą 19. Wykonawca może zwolnić się od
odpowiedzialności, jeśli wykaże, że okoliczności nie leżą po jego stronie. Zamawiający nie
żą
dał od wykonawcy odpowiedzialności za błędy w dokumentacji projektowej – Klauzula 13,
jest podstawą do zmiany umowy. Umowa przewiduje też możliwość zmiany sposobu
spełnienia świadczenia. Zamawiający nie rozszerzył odpowiedzialności, nie przerzuca też
odpowiedzialności projektanta na wykonawcę robót budowlanych. W dokumentacji
projektowej nie da się wszystkiego przewidzieć – zastosowanie ma wtedy art. 651 Kodeksu
cywilnego.
Zamawiający
będzie
analizował
przesłanki
zastosowania
zamówień
uzupełniających i dodatkowych w zależności od sytuacji na budowie. Oczywiste jest też, że
wykonawca ma naprawić szkody, które wyrządzi podmiotom trzecim w trakcie wykonywania
robót.
Po zapoznaniu się z kwestionowanymi postanowieniami specyfikacji istotnych warunków
zamówienia Izba również przyjęła taką ich interpretację jak Zamawiający (według Izby
wyrażone podczas rozprawy stanowisko Zamawiającego należy uznać za oficjalną
interpretację postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia). Również zdaniem
Izby postanowień tych nie należy rozumieć jako obarczenia wykonawcy robót wszelkimi
ryzykami związanymi z ich wykonaniem (np. powstania osuwisk znacznych rozmiarów)
i nałożenia na niego obowiązku wykonania prac o nieokreślonym zakresie. Zakres robót
wciąż należy odnieść do dokumentacji projektowej, a za objęte ceną ryczałtową jedynie te
roboty – oprócz wynikających wprost z dokumentacji – które zgodnie z przyjętymi
zwyczajami i zasadami sztuki budowlanej wchodzą w skład ryczałtu.
Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 140 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych
zakres świadczenia wykonawcy wynikający z umowy musi być tożsamy z objętym ofertą
(a więc i specyfikacją istotnych warunków zamówienia) – nie może on być dowolnie
rozszerzany. Takiej opcji nie można również wywodzić z art. 632 Kodeksu cywilnego
dotyczącego wynagrodzenia ryczałtowego.
Dodatkowo, jeśli chodzi o kwestie proceduralne, roboty wykraczające poza dokumentację
projektową podlegają co do zasady co najmniej procedurze wskazanej w art. 67 ust. 1 pkt 5
i 6 ustawy Prawo zamówień publicznych (jakkolwiek Izba zwraca uwagę, że Zamawiający
powinien śledzić planowaną zmianę przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych oraz
brzmienie przepisów przejściowych co do zamówień z wolnej ręki oraz możliwości zmiany
zawartej umowy).
Postanowienie specyfikacji istotnych warunków zamówienia wskazujące, że ewentualny brak
w przedmiarach robót koniecznych do wykonania na podstawie dokumentacji projektowej nie
zwalnia wykonawcy z obowiązku ich wykonania na podstawie projektu, wiedzy technicznej
i sztuki budowlanej, w cenie zaoferowanej w ofercie jest standardowym postanowieniem
znajdującym się w specyfikacjach. Należy zauważyć, że Zamawiający nie wykracza tu poza
opis przedmiotu zamówienia, lecz wskazuje właśnie na informacje znajdujące się już
w dokumentacji projektowej dostępnej wykonawcy w chwili sporządzania oferty.
W zakresie zarzutu nr (vi) dotyczącego wymogu, by wykonawca przed zawarciem umowy
przedłożył projekty umów o podwykonawstwo, których przedmiotem są roboty budowlane lub
kopię zawartych umowy o podwykonawstwo oraz zarzutu nr (vii) dotyczącego wymogu,
zgodnie z którym jeżeli wykonawca lub podwykonawca zamierzają zawrzeć umowy
o podwykonawstwo, których przedmiotem będą roboty budowlane, zobowiązani są na co
najmniej 7 dni przed wyznaczonym terminem na zawarcie Aktu Umowy do przedłożenia
Zamawiającemu projektów tych umów, celem wpisania danych podwykonawców oraz
zakresu robót, która zostanie im powierzona do Aktu Umowy, a także w Subklauzuli 5.1.3.
Warunków Szczególnych Kontraktu, że po zawarciu Aktu Umowy w przypadku zamiaru
zmiany podwykonawców lub zakresu powierzonych im robót, lub wprowadzenia nowych
podwykonawców, wykonawca zobowiązany jest do przedłożenia Inżynierowi projektów
umów o podwykonawstwo, których przedmiotem są roboty budowlane, Izba stwierdziła, że
zarzut nie potwierdził się.
Zamawiający wyjaśnił, iż w postanowieniu tym chodziło o to, że jeżeli wykonawca wcześniej
zna podwykonawców oraz ma zawarte umowy, nie ma sensu od razu sporządzać aneksu do
umowy, skoro można to zawrzeć już w samej umowie. Co istotne, Zamawiający zapewnił
też, że jeśli wykonawca nie przedstawi takich umów w tym momencie, nie uzna tego za
uchylanie się od zawarcia umowy.
Izba uznała powyższe, wyrażone podczas rozprawy stanowisko Zamawiającego za oficjalną
interpretację kwestionowanych postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Postanowienia te również należy określić jako techniczne, porządkujące i nie wyrządzają one
szkody wykonawcom. Zamawiający wprost wskazał, że ma tu na celu wpisanie danych
podwykonawców oraz zakresu robót, który zostanie im powierzony, do umowy. Nie należy
postanowień tych uznawać za zmieniające zakres obowiązków wynikających z przepisów
o charakterze bezwzględnie obowiązującym – czy to z art. 143b ustawy Prawo zamówień
publicznych, czy art. 647
Kodeksu cywilnego, a w szczególności nie odnosi się do umów
zawieranych dopiero po podpisaniu umowy z Zamawiającym.
Izba nie widzi też naruszenia przepisów poprzez informowanie Inżyniera Kontraktu
o okolicznościach istotnych dla realizacji umowy, zwłaszcza tak istotnych jak podwykonawcy,
za nadzór nad którą Inżynier ten odpowiada.
W zakresie zarzutu nr (viii) dotyczącego ukształtowania warunków umowy w sposób
sprzeczny z właściwością wzajemnego stosunku zobowiązaniowego i powodującego rażącą
nierównowagę stron w następstwie określenia w Subklauzuli 1.1.4.3. Warunków
Szczególnych Kontraktu, że dochodzenie Kosztu jest możliwe, jeżeli zajdą okoliczności
przewidziane w art. 67 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy Prawo zamówień publicznych lub na zasadach
przewidzianych w art. 632 Kodeksu cywilnego Izba uznała, że zarzut nie potwierdził się.
Zdaniem Zamawiającego Subklauzula 1.1.4.3 chroni wykonawcę poprzez przyznanie mu
prawa do zgłaszania roszczeń. Zamawiający nie może płacić dodatkowego wynagrodzenia
z tej umowy, ale może zawrzeć umowę na zamówienia uzupełniające lub dodatkowe.
Zarzut ten dotyczy kwestii już wcześniej wskazanych przez Izbę, tj. art. 140 ustawy Prawo
zamówień publicznych, zgodnie z którym zakres świadczenia wykonawcy wynikający
z umowy musi być tożsamy z jego zobowiązaniem objętym ofertą (wynikającym ze
specyfikacji istotnych warunków zamówienia), a umowa wykraczająca poza określenie
przedmiotu zamówienia (czyli w tym wypadku co do zasady dokumentację projektową)
podlega unieważnieniu.
Zatem, pomijając sposób ukształtowania warunków umownych (np. w zakresie robót
zamiennych), ustawa Prawo zamówień publicznych, co do zasady, dla wykonania prac
innych niż wynikające z dokumentacji projektowych i poniesienia przez Zamawiającego
dodatkowych kosztów, wymaga przeprowadzenia dodatkowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego – najczęściej będzie to zamówienie z wolnej ręki w trybie art. 67
ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy Prawo zamówień publicznych. Procedura ta obowiązuje niezależnie
od tego, czy Zamawiający zwróci na nią uwagę w umowie, czy też nie (przy czym Izba
przypomina o planowanej zmianie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych w tym
zakresie).
Podobnie art. 632 Kodeksu cywilnego ma charakter powszechnie obowiązujący, przy czym
§ 2 tego przepisu stanowi o możliwości podwyższenia wynagrodzenia ryczałtowego.
W zakresie zarzutu nr (ix) dotyczącego Subklauzuli 5.4.6 Warunków Szczegółowych
Kontraktu, w której Zamawiający wskazał, że kwota wynagrodzenia wypłaconego
podwykonawcy pomniejsza proporcjonalnie Cenę Kontaktową płatną Wykonawcy, Izba
uznała, że zarzut potwierdził się.
Odwołujący wnioskował o zmianę Subklauzuli w następujący sposób: „W przypadku
dokonania bezpośredniej zapłaty podwykonawcy Zamawiający potrąca kwotę wypłaconego
wynagrodzenia z Ceny Kontraktowej płatnego Wykonawcy”.
Zamawiający wskazał, że postanowienie to jest takie, jak w przepisie.
Izba uznała, iż chociaż nie ma wątpliwości, że Zamawiającemu chodziło o potrącenie kwoty
wynagrodzenia wypłaconego podwykonawcy z wynagrodzenia wykonawcy, jak w art. 143c
ust. 6 ustawy Prawo zamówień publicznych, jednak samo zastosowane sformułowanie jest
niefortunne i należy je skorygować, w szczególności, że dotyczy tak istotnej kwestii jak
płatność i wzajemne rozliczenia. W związku z powyższym Izba nakazała Zamawiającemu
modyfikację Subklauzuli 5.4.6 Warunków Szczegółowych Kontraktu poprzez wskazanie, że
kwota wynagrodzenia wypłaconego przez Zamawiającego bezpośrednio podwykonawcy lub
dalszemu podwykonawcy zostanie potrącona z wynagrodzenia należnego wykonawcy.
Co do zarzutu nr (x) dotyczącego wskazania w punkcie XV.5 specyfikacji istotnych
warunków zamówienia oraz w Subklauzuli 4.2. Warunków Szczególnych Kontraktu, że
zabezpieczenie winno być wystawione przez bank lub zakład ubezpieczeń mający siedzibę
na terenie Rzeczpospolitej Polskiej lub bank lub zakład ubezpieczeń zagraniczny mający
oddział z siedzibą na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, Izba uznała, że zarzut potwierdził się.
Odwołujący żądał usunięcia powyższego zapisu. Wskazał w szczególności na konieczność
dopuszczenia podmiotów z obszaru Unii Europejskiej.
Zdaniem Zamawiającego wymagania co do zabezpieczenia należytego wykonania umowy
są zgodne z wymaganiami ustawy Prawo zamówień publicznych oraz innych ustaw.
W Subklauzuli 1.4 zastosowanie ma prawo krajowe. Zamawiający nie naruszył przepisów
dotyczących prowadzenia działalności ubezpieczeniowej. Wprowadzając tę klauzulę
Zamawiający nie miał na myśli państw członkowskich UE, ale państwa z innego kontynentu.
Być może sama klauzula wymaga doprecyzowania.
Izba również uznała powyższe wymaganie za zbyt restrykcyjne i stwierdziła, że
kwestionowane postanowienie wymaga zmiany, i w związku z powyższym nakazała
Zamawiającemu – według jego uznania – albo wykreślenie wymagania zawartego w punkcie
XV.5 specyfikacji istotnych warunków zamówienia i klauzuli 4.2. Warunków Szczegółowych
Kontraktu – albo jego modyfikację w sposób uwzględniający przepisy prawa krajowego oraz
prawa unijnego dotyczące swobody świadczenia usług, a także zawarte umowy
międzynarodowe.
Co do zarzutu nr (xi) dotyczącego ukształtowania warunków umowy w sposób sprzeczny
z właściwością wzajemnego stosunku zobowiązaniowego i powodujący rażącą
nierównowagę stron stosunku cywilnoprawnego – w następstwie skreślenia w Klauzuli 17.4
[Następstwa ryzyka Zamawiającego] Warunków Szczególnych Kontraktu pkt (b)
określającego obowiązek zapłaty Kosztu przez Zamawiającego Izba uznała, że zarzut nie
potwierdził się.
Subklauzula 17.4 stanowi, że „jeżeli, i w takim zakresie, w jakim jakiekolwiek z zagrożeń
wyliczonych powyżej w Subklauzuli 17.3, spowoduje stratę lub szkodę w Robotach, Dobrach
lub Dokumentach Wykonawcy, Wykonawca bezzwłocznie da Inżynierowi powiadomienie
i naprawi tę stratę lub szkodę w stopniu wymaganym przez Inżyniera.
Jeżeli Wykonawca dozna opóźnienia i/lub poniesie Koszt z tytułu naprawy tej straty lub
szkody, to Wykonawca da dalsze powiadomienie Inżynierowi i będzie uprawniony,
z uwzględnieniem Subklauzuli 20.1 [Roszczenia Wykonawcy], do:
(a) przedłużenia czasu w związku z jakimkolwiek opóźnieniem, według Subklauzuli 8.4
[Przedłużenie Czasu na Ukończenie], jeśli ukończenie jest lub przewiduje się, że będzie
opóźnione, oraz
(b) płatności za jakikolwiek taki Koszt, która to płatność będzie włączona do Ceny
Kontraktowej. W przypadku podpunktu (f) i (g) Subklauzuli 17.3 [Zagrożenie stanowiące
ryzyko Zamawiającego], włączony będzie także rozsądny zysk odniesiony do Kosztu.
Po otrzymaniu tego dalszego powiadomienia, Inżynier będzie postępował zgodnie
z Subklauzulą 3.5 [Określenia], aby uzgodnić lub określić te sprawy.”
Odwołujący zażądał przywrócenia skreślonego punktu (b). Zdaniem Odwołującego
wykreślenie obowiązku opłacenia Kosztu w ramach odszkodowania, o którym stanowi
Klauzula 17.4 powoduje, że w przypadku wystąpienia zdarzeń wskazanych w Klauzuli 17.3,
Zamawiający nie będzie płacić wykonawcy takiego Kosztu. Klauzula 17.3 obejmuje także
zdarzenia, które mogą zostać wywołane przez Zamawiającego, jak użytkowanie lub zajęcie
przez Zamawiającego jakiejkolwiek części Robót Stałych, oprócz takiego jakie może być
sprecyzowane w Kontrakcie oraz projektowanie jakiejkolwiek części Robót przez Personel
Zamawiającego lub inne osoby, za które Zamawiający jest odpowiedzialny. Wykreślenie
punktu b) Sublauzuli 17.4 umożliwia Zamawiającemu uchylenie się od odpowiedzialności za
zdarzenia wskazane w Subklauzuli 17.3, nawet jeżeli celowo i umyślnie je sam wywołał.
Zamawiający wskazał, że skreślenie Subklauzuli 17.4 wynika z ryczałtowego charakteru
wynagrodzenia. Zamawiający odpowiada za projektanta i jeśli dojdzie do sytuacji, o której
mowa w tej klauzuli, wykonawca musi zawiadomić Zamawiającego. Postanowienie to należy
czytać wraz z innymi akapitami. Zamawiający nie modyfikuje odpowiedzialności z art. 471
i 472 § 2 Kodeksu cywilnego.
Izba uznała powyższe stanowisko Zamawiającego wyrażone podczas rozprawy za oficjalną
interpretację treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Poza tym niezależnie od powyższego stanowiska Zamawiającego, również zdaniem Izby,
kwestionowanego postanowienia umowy (wykreślenia punktu b) Subklauzuli 17.4) nie można
uznać za nałożenie na wykonawcę odpowiedzialności za szkody spowodowane przez
Zamawiającego, zwłaszcza umyślnie (Izba w ogóle wyklucza możliwość, aby Zamawiający –
jako osoba publiczna – lub osoby działające po jego stronie miały celowo wywoływać
jakiekolwiek szkody u wykonawcy robót czy podmiotów trzecich).
Zdaniem Izby, sama Subklauzula 17.4. pkt b) może w kontrakcie znajdować się lub nie, lecz
jej brak, według Izby, nie stanowi wcale o ukształtowaniu warunków umowy w sposób
sprzeczny z właściwością wzajemnego stosunku zobowiązaniowego, powodujący rażącą
nierównowagę stron stosunku cywilnoprawnego, naruszający zasady prowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego czy art. 473 § 2 Kodeksu cywilnego.
W związku z powyższym Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 1 ust. 2 pkt
2, § 3 i § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Przewodniczący: ……………………..…