KIO 645/16 WYROK dnia 10 maja 2016 roku

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 645/16 

WYROK

z dnia 10 maja 2016 roku

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Beata Pakulska-Banach  

Protokolant:             Wojciech Świdwa 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 maja 2016 roku w Warszawie odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  25  kwietnia  2016  roku  przez  wykonawcę:

Pfizer Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Postępu 17B, 02-676 Warszawa

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:

 Skarb Państwa - Zakład Zamówień 

Publicznych przy Ministrze Zdrowia, Al. Jerozolimskie 155, 02-326 Warszawa

przy  udziale  wykonawcy:

  GSK  Services  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Poznaniu, 

ul. Grunwaldzka 189, 60-322 Poznań, zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

1.  Oddala odwołanie. 

2.  Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę: 

Pfizer  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

w Warszawie, i: 

2.1  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

wykonawcę:

  Pfizer  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  tytułem  wpisu 

od odwołania; 

2.2  zasądza  od  wykonawcy:

Pfizer  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie 

na rzecz  zamawiającego:

Skarbu  Państwa  -  Zakładu  Zamówień  Publicznych 

przy Ministrze  Zdrowia  kwotę  3 600 zł 00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset 

złotych  zero  groszy),  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego 

poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2015  r.,  poz.  2164)  na  niniejszy  wyrok  -  w  terminie  7  dni  od  dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego

 w Warszawie. 

Przewodniczący: …………………………….…... 


Sygn. akt KIO 645/16 

                                                    UZASADNIENIE 

Skarb Państwa - Zakład Zamówień Publicznych przy Ministrze Zdrowia [zwany dalej: 

„zamawiającym”]  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  –  w trybie 

przetargu  nieograniczonego  -  na realizację  zadania  pn.:  Szczepionka  skoniugowana 

przeciwko pneumokokom dla dzieci, postępowanie znak sprawy: ZZP-123/16.  

Postępowanie  prowadzone  jest  na postawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29 stycznia 

2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  [j.t. Dz.  U.  z  2015  r.,  poz.  2164  ],  zwanej  dalej: 

ustawą Pzp”. 

Wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach 

wydanych  na podstawie  art.  11  ust.  8  ustawy  Pzp.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało 

opublikowane  w Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  pod  numerem:  2016/S  073-

127381  w  dniu  14 kwietnia  2016  roku.  Także,  w  dniu  14  kwietnia  2016  roku  zamawiający 

zamieścił  na  swojej  stronie  internetowej  ogłoszenie  o  zamówieniu  wraz  ze  specyfikacją 

istotnych warunków zamówienia [zwaną dalej: „SIWZ”]. 

W  dniu  25  kwietnia  2016  roku  wykonawca  Pfizer  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

w Warszawie [zwany dalej: „odwołującym”] wniósł odwołanie wobec postanowień SIWZ, tj.:   

I.1. na stronie tytułowej SIWZ, w zakresie fragmentu o treści: „Szczepionka skoniugowana 

przeciwko  pneumokokom  dla  dzieci  w  liczbie  62  500  dawek  z  dostawą  w  terminie  do  30 

dni od  podpisania  umowy;  Wspólny  Słownik  Zamówień  (kod  CPV):  33.65.16.00-4- 

szczepionki"; 

I.2. na str. 6 SIWZ, w pkt V.1. „Określenie przedmiotu zamówienia": 

a) ppkt 1.1. o treści: „Opis przedmiotu zamówienia: Szczepionka skoniugowana przeciwko 

pneumokokom  dla  dzieci  w  liczbie  62  500  dawek  z  dostawą  w  terminie  do  30  dni 

od podpisania umowy; Wspólny Słownik Zamówień (kod CPV): 33.65.16.00-4- szczepionki”; 

b) ppkt 1.2. o treści: „Wielkość zakupu: 62 500 000 dawek"; 

I.3. na str. 7 SIWZ, pkt 3.1. „Termin dostaw”: 

ppkt  3.1.1.  „Całość  przedmiotu  zamówienia  -  62  500  dawek  -  do  30  dni  od  podpisania 

umowy”; 

I.4. na str. 9 SIWZ, w pkt VI.1. „Oceniane kryteria i ich ranga w ocenie”: 

a) ppkt 1.1. o treści „Oferowana cena - waga - 60 pkt"; 

b) ppkt 1.2. o treści „Jakość - waga - 40 pkt”; 

I.5. na str. 9-10 SIWZ, w pkt VI.2.2. „Wartość punktowa za kryterium nr 2 (jakość)": 

a) ppkt 2.2.1. o treści: „Objęcie szczepionką 5 serotypów pneumokokowych najczęściej 

odpowiedzialnych za wystąpienie inwazyjnej choroby pneumokokowej u dzieci poniżej 

5. roku życia. W przypadku kiedy kolejny serotyp występuje z taką samą częstotliwością jak 


ostatni, bierze się go również pod uwagę. Maksymalna liczba punktów do uzyskania -15 pkt 

(za każdy serotyp 3 pkt)."; 

b)  ppkt  2.2.2.  o  treści:  „Objęcie  szczepionką  5  serotypów  pneumokokowych

najczęściej 

odpowiedzialnych  za  zgony  na  inwazyjną  chorobę  pneumokokową.  W  przypadku  kiedy 

kolejny  serotyp  występuje  z  taką  samą  częstotliwością  jak  ostatni,  bierze  się  go  również 

pod uwagę. Maksymalna liczba punktów do uzyskania - 15 pkt. (za każdy serotyp 3 pkt)."; 

c) ppkt 2.2.3. o treści: „Najszersze pokrycie szczepionkowe u dzieci poniżej 5. roku życia - 

czyli  odniesienie  do  częstotliwości  występowania  w  populacji  inwazyjnej  choroby 

pneumokokowej wywoływanej szczepami uwzględnionymi w szczepionce - 5 pkt 

            P

Wartość punktowa pokrycia =

  W

p

P

max

W

p

 - waga pokrycia - 5 PKT  

P

n

 - zaoferowane pokrycie  

P

max

 - największe oferowane pokrycie 

d)  ppkt  2.2.4.  o  treści:  „Najszersze  pokrycie  szczepionkowe  izolatów  wielolekoopornych  – 

czyli  objęcie  szczepionką  serotypów  pneumokokowych  najczęściej  odpowiedzialnych 

za wystąpienie zakażeń wielolekoopornych u dzieci poniżej 5. roku życia  

             P

Wartość punktowa pokrycia =

  W

p

P

max

Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia; znak sprawy: ZZP-123/16 

W

p

 - waga pokrycia - 5 PKT  

P

n

 - zaoferowane pokrycie  

P

max

 - największe oferowane pokrycie 

Przy  dokonywaniu  oceny  będą  brane  pod  uwagę  dane  publikowane  na  stronie  Krajowego 

Ośrodka  Referencyjnego  ds.  Diagnostyki  Bakteryjnych  Zakażeń  Układu  Nerwowego 

(KOROUN) - Narodowy Instytut Leków.". 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:  

1.  art.  29  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp  poprzez  opisanie  przedmiotu  zamówienia  w  sposób 

nieadekwatny do rzeczywistego zapotrzebowania zamawiającego, w tym właściwego 

przeznaczenia  zamawianego  preparatu;  zapotrzebowanie  zamawiającego  powinno 

obejmować  dwa  różne  rodzaje  szczepionki  (PCV10  i  PCV13),  tak,  aby  decyzja 

w zakresie  realizacji  szczepień  przy  użyciu  wybranego  preparatu  dla  nowo 

narodzonych dzieci należała do lekarza, co na gruncie aktualnego opisu przedmiotu 

zamówienia będzie niemożliwe lub znacznie utrudnione, ponieważ w wyniku zawarcia 


umowy z jednym wykonawcą, zamawiający zapewni sobie dostawy tylko jednej z tych 

szczepionek,  co  jest  nieadekwatne  do  zapotrzebowania  lekarzy,  którzy  będą 

stosować szczepionkę u dzieci, a jednocześnie utrudnia uczciwą konkurencję między 

wykonawcami; 

2.  art. 7 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp poprzez przyznanie kryterium jakości 

niższej  wagi  (40  pkt)  niż  kryterium  oferowanej  ceny  (60  pkt)  w  sytuacji,  gdy  jest  to 

nieadekwatne  do  specyfiki  przedmiotu  zamówienia,  jakim  jest  szczepionka 

przeznaczona do stosowania u dzieci, co wskazuje, że kryterium jakościowe powinno 

mieć  w  przypadku  tego  zamówienia  większą  wagę  niż  kryterium  ceny,  podczas, 

gdy aktualny rozkład wagi kryteriów oceny ofert w połączeniu z brakiem rozdzielenia 

przedmiotu  zamówienia  na  dwa  rodzaje  szczepionek  narusza  zasady  uczciwej 

konkurencji oraz równego traktowania wykonawców; 

3.  art.  7  ust.  1  w  zw.  z  art.  91  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp  poprzez  przyznanie  kryteriom 

jakościowym  z  pkt  VI.2.2.3.  i  pkt  VI.2.2.4.  SIWZ  maksymalnej  wartości  punktowej 

łącznie 10 pkt, podczas gdy maksymalna wartość punktowa, jaką wykonawca może 

otrzymać  za  spełnienie  kryteriów  z  pkt  VI.2.2.1. SIWZ  i  z  pkt  VI.2.2.2.  SIWZ  wynosi 

łącznie  30  pkt,  co  w  świetle  wiedzy  medycznej  i  rekomendacji  ekspertów  jest 

merytorycznie  niezasadne  oraz  prowadzi  do  zniwelowania  istotnej  przewagi 

jakościowej  szczepionki  PCV13  nad  szczepionką  PCV10,  naruszając  w  ten  sposób 

zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców; 

4.  art.  7  ust.  1  w  zw.  z  art.  91  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp  poprzez  przyznanie  w  ramach 

kryterium  jakościowego  z  pkt  VI.2.2.1.  SIWZ  równej  liczby  punktów  za  objęcie 

szczepionką każdego z 5 serotypów pneumokokowych najczęściej odpowiedzialnych 

za wystąpienie  inwazyjnej  choroby  pneumokokowej  (dalej:  „IChP")  u  dzieci  poniżej 

5. roku  życia,  z  pominięciem  różnic  w  lekooporności,  zjadliwości  oraz  częstości 

występowania  serotypów,  co  w  świetle  wiedzy  medycznej  i  rekomendacji  ekspertów 

jest  merytorycznie  niezasadne  oraz  prowadzi  do  zniwelowania  istotnej  przewagi 

jakościowej  szczepionki  PCV13  nad  szczepionką  PCV10,  naruszając  w  ten  sposób 

zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców; 

5.  art.  7  ust.  1  w  zw.  z  art.  91  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp  poprzez  wydzielenie  kryterium 

z pkt VI.2.2.1. SIWZ pomimo, że zawiera się ono w istocie w kryterium z pkt VI.2.2.3. 

SIWZ,  co  w  połączeniu  z  przyznaniem  w  ramach  kryterium  jakościowego  z  pkt 

VI.2.2.1.  maksymalnej  wartości  punktowej  15  pkt  i  przy  jednoczesnej  redakcji  tego 

kryterium  w sposób,  który  prowadzi  do  zniwelowania  istotnej  przewagi  jakościowej 

szczepionki  PCV13  nad  szczepionką  PCV10,  narusza  zasady  uczciwej  konkurencji 

oraz równego traktowania wykonawców; 


6.  art.  7  ust.  1  w  zw.  z  art.  91  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp  poprzez  przyznanie  w  ramach 

kryterium  jakościowego  z  pkt  VI.2.2.2.  SIWZ  równej  liczby  punktów  za  objęcie 

szczepionką każdego z 5 serotypów pneumokokowych najczęściej odpowiedzialnych 

za  zgony  na inwazyjną  chorobę  pneumokokową,  z  pominięciem  różnic  w  stopniu 

zjadliwości  poszczególnych  serotypów,  w  tym  zwłaszcza  faktu,  że  serotyp  3 

powoduje  3  razy  więcej  przypadków  zgonów  na  inwazyjną  chorobę  pneumokokową 

niż kolejny serotyp (a także wykazuje podobną zjadliwość jak pozostałe 3 serotypy z 

5  najczęściej  odpowiedzialnych  za  zgony  łącznie),  co  prowadzi  do  zniwelowania 

istotnej  przewagi  jakościowej  szczepionki  PCV13  nad  szczepionką  PCV10, 

naruszając  w  ten  sposób  zasady  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania 

wykonawców; 

7.  art. 7 ust. 1 w zw. z art. 91 ust. 1 i 2 ustawy Pzp poprzez dopuszczenie przyznania 

punktów  wykonawcy  za  objęcie  szczepionką  6  serotypu  z  listy,  odpowiednio, 

serotypów  pneumokokowych  najczęściej  odpowiedzialnych  za  wystąpienie  IChP 

u dzieci  poniżej  5  roku  życia  oraz  serotypów  pneumokokowych  najczęściej 

odpowiedzialnych za zgony na IChP, co prowadzi do zniwelowania istotnej przewagi 

jakościowej  szczepionki  PCV13  nad  szczepionką  PCV10,  naruszając  w  ten  sposób 

zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. 

W  oparciu  o  powyższe  zarzuty  odwołujący  wnosił  o  zmianę  zakwestionowanych 

postanowień SIWZ w następujący sposób: 

1.  W zakresie pkt I.1 powyżej, 

po liczbie 62 500 dawek, dodanie sformułowania: 

„w tym: 

poz. 1 - szczepionka 10-walentna lub kompatybilna w liczbie (*) dawek,  

poz. 2 - szczepionka 13-walentna lub kompatybilna w liczbie (*) dawek". 

*  Liczba  dawek  każdej  ze  szczepionek  do  ustalenia  na  podstawie  obiektywnego 

zapotrzebowania Zamawiającego 

2.  W zakresie pkt I.2. powyżej: 

a) dodanie w pkt V.1. ppkt 1.1. SIWZ sformułowania: 

„w tym: 

poz. 1 - szczepionka 10-walentna lub kompatybilna w liczbie (*) dawek,  

poz. 2 -

szczepionka 13-walentna lub kompatybilna w liczbie (*) dawek". 

*  Liczba  dawek  każdej  ze  szczepionek  do  ustalenia  na  podstawie  obiektywnego 

zapotrzebowania Zamawiającego; 

b)  zmianę  w  pkt  V.1.  ppkt  1.2.  SIWZ  poprzez  podanie  liczby  dawek  każdej 

ze szczepionek w następujący sposób: 


„Wielkość zakupu dla szczepionki 10-walentnej lub kompatybilnej: (*) dawek  

Wielkość zakupu dla szczepionki 13-walentnej lub kompatybilnej: (*) dawek" 

*  Liczba  dawek  każdej  ze  szczepionek  do  ustalenia  na  podstawie  obiektywnego 

zapotrzebowania Zamawiającego; 

3.  W zakresie pkt I.3. powyżej: 

po liczbie 62 500 dawek dodanie w pkt V.3. ppkt 3.1.1. SIWZ sformułowania: 

„w tym: 

poz. 1 - szczepionka 10-walentna lub kompatybilna w liczbie (*) dawek,  

poz. 2 - szczepionka 13-walentna lub kompatybilna w liczbie (*) dawek". 

*  Liczba  dawek  każdej  ze  szczepionek  do  ustalenia  na  podstawie  obiektywnego 

zapotrzebowania Zamawiającego; 

ewentualnie, w razie nieuwzględnienia przez Izbę zarzutu z pkt II.1. powyżej: 

4.  W zakresie pkt I.4. powyżej: 

a)  w  VI.1.  ppkt  1.1.  SIWZ  zmianę  poprzez  przypisanie  kryterium  oferowanej  ceny 

wartości 40 pkt.; 

b)  w  VI.1.  ppkt  1.2.  SIWZ  zmianę  poprzez  przypisanie  kryterium  jakości  wartości 

60 pkt. 

oraz, przy założeniu uwzględnienia przez Izbę powyższych zmian: 

5.  W zakresie pkt I.5. powyżej: 

a)  w  pkt  VI.2.2.  SIWZ  -  usunięcie  ppkt  2.2.1.  z  uwagi  na  fakt,  że  zawarte  tam 

kryterium  jakościowe  zawiera  się  całkowicie  w  kryterium  z  pkt.  2.2.3.,  a  w 

konsekwencji,  przeniesienie  całej  puli  15  punktów  z  ppkt  2.2.1.  do  punktów 

przewidzianych za kryterium z pkt 2.2.3.; 

b)  w pkt VI.2.2. SIWZ, w zakresie ppkt 2.2.2. - zmianę poprzez przyznanie punktów 

jedynie 

najbardziej 

zjadliwemu 

serotypowi 

(„3”) 

najbardziej 

antybiotykoodpornemu  serotypowi  „19A"  oraz  zmniejszenie  liczby  punktów 

przyznawanych  w  ramach  tego  kryterium  z  15  do  10  pkt,  po  5  pkt  za  każdy  w 

dwóch wymienionych powyżej serotypów; 

c)  w  pkt  VI.2.2.  SIWZ,  w  zakresie  ppkt  2.2.3.  -  zwiększenie  liczby  punktów 

przyznawanych w ramach tego kryterium z 5 do 30 pkt (w tym 15 pkt przeniesione 

z  usuniętego  kryterium  z  ppkt  2.2.1.)  oraz  uwzględnienie  powyższej  zmiany 

w ramach równania z pkt 2.2.3.; 

d)  w  pkt  VI.2.2.  SIWZ,  w  zakresie  ppkt  2.2.4.  -  zwiększenie  liczby  punktów 

przyznawanych  w  ramach  tego  kryterium  z  5  do  20  pkt  oraz  uwzględnienie 

powyższej zmiany w ramach równania z pkt 2.2.4. 


Ponadto, odwołujący wnosił o:   

1.  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodów  zgodnie  z  wnioskami  dowodowymi 

zawartymi w uzasadnieniu niniejszego odwołania, na okoliczności tam podniesione; 

2.  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodów  zgodnie  z  wnioskami  dowodowymi, 

które zostaną  złożone  na  rozprawie/posiedzeniu,  na  okoliczności  tam  podniesione 

oraz na okoliczności podniesione w uzasadnieniu niniejszego odwołania; 

3.  obciążenie  zamawiającego  kosztami  postępowania  odwoławczego,  w  tym  kosztami 

zastępstwa procesowego. 

W  uzasadnieniu  odwołania  odwołujący  podnosił,  że  jego  interes  we  wnoszeniu 

ś

rodków  ochrony  prawnej  przewidzianych  w  ustawie  Pzp  przejawia  się  w  tym,  że  jest 

on przedstawicielem  podmiotu  odpowiedzialnego  szczepionki  PCV13  i  jest  zainteresowany 

uzyskaniem przedmiotowego zamówienia.  

Odwołujący  stwierdził,  że  na  podstawie  opisu  przedmiotu  zamówienia  zawartego 

w SIWZ, w ramach postępowania może być zaoferowana szczepionka PCV10 (zwana także 

„Synflorix") oraz szczepionka PCV13 (zwana także „Prevenar 13").  

Następnie powołał się na przepisy art. 29 ust. 1, art. 7 ust. 1 oraz art. 91 ust. 1 – 2 

ustawy  Pzp  i  stwierdził,  iż  w  świetle  tych  przepisów  należy  przyjąć,  że  o  ile  zamawiający 

posiada  uprawnienie  do  określenia  swojego  zapotrzebowania,  tak  jednocześnie  nie  jest  w 

tym  zakresie  nieograniczony,  w  szczególności  zaś,  opis  przedmiotu  zamówienia  powinien 

odpowiadać  obiektywnym  potrzebom  zamawiającego  (zgodnie  z  zasadą  racjonalnego 

gospodarowania  środkami  publicznymi)  oraz  nie  naruszać  zasad  uczciwej  konkurencji 

między wykonawcami. Odwołujący powołał się również na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej 

z  dnia  11  stycznia  2011  roku,  wydany  w  sprawie  o  sygn.  akt:  KIO  2816/11,  w  którym 

wyrażono  stanowisko,  iż:  „zamawiający  nie  może  w  sposób  dowolny  kształtować wymagań 

siwz,  gdyż ograniczają  go  w  tym  zakresie  przepisy  ustawy  zakazujące  ograniczenia 

konkurencji,  w sposób  wykraczający  poza  uzasadnione  potrzeby  zamawiającego.". 

Zdaniem odwołującego, 

dyskryminujący 

charakter  kryteriów 

oceny 

ofert 

tym 

postępowaniu,  w  tym  także  w  ramach  samego  kryterium  jakościowego,  prowadzi  do 

zniwelowania  istotnej  przewagi  jakościowej  szczepionki  PCV13  nad  szczepionką  PCV10. 

Ponadto,  podniósł,  że przyjęty  przez  zamawiającego  sposób  oceny  kryteriów  jakościowych 

nie  odzwierciedla  rzeczywistych  różnic  pomiędzy  szczepionkami,  a  przyjęte  przez 

zamawiającego  rozwiązania  w  zakresie  punktacji  w  ramach  tego  kryterium  mają  charakter 

arbitralny  i  nie  znajdują  uzasadnienia  w  aktualnej  wiedzy  medycznej  ani  rekomendacjach 

ekspertów. Wskazał  też,  że na  znaczenie  kryterium jakościowego  oceny  ofert  Krajowa  Izba 

Odwoławcza zwróciła uwagę w wyroku z dnia 13 stycznia 2011 roku, wydanym w sprawie o 


sygn.  akt:  KIO  2803/10.  Podkreślił,  że  w  oparciu  o  obiektywne  okoliczności,  domaga  się  w 

pierwszej  kolejności  przyznania  prymatu  kryterium  jakości  oferowanego  preparatu  zamiast 

oferowanej ceny, jednakże, w jego ocenie, nawet przy obecnej konstrukcji sposobu punktacji 

kryteriów  jakościowych  (zniwelowanie  istotnej  przewagi  jakościowej  szczepionki  PCV13 

nad szczepionką PCV10), rzeczywista waga kryterium jakościowego jest znacznie mniejsza 

niż deklarowane przez zamawiającego 40 pkt. 

Uzasadniając  wniosek  o  modyfikację  SIWZ  w  zakresie  przedmiotu  zamówienia 

odwołujący  wskazywał,  że  zamawiający  w  punkcie  V.1.  SIWZ  -  określenie  przedmiotu 

zamówienia  wskazał  na  zamówienie  62  500  dawek  (jednakowych)  szczepionek  dla  dzieci 

i tym samym  dopuścił  wybór  szczepionki  typu  PCV  10  i  zastosowanie  jej  w  odniesieniu 

do wszystkich  dzieci.  Zdaniem  odwołującego,  podejście  takie  nie  jest  jednak  uzasadnione 

rzeczywistymi  potrzebami  zamawiającego,  ponieważ  szczepionki  typu  PCV  10, 

w przeciwieństwie  do  PCV  13  nie  można  bezpiecznie  stosować  w  odniesieniu  do  dzieci  z 

grup  ryzyka  innych,  niż  wcześniactwo  (dotyczy  to  m.in.  dzieci  z  niską  masą  urodzeniową, 

obniżoną  odpornością,  z  przewlekłymi  chorobami  serca  i  innych),  a  ponadto  decyzja  o 

zastosowaniu  konkretnej  szczepionki  zawsze  należy  do  konkretnego  lekarza  stosującego 

terapię  u konkretnego  pacjenta,  zaś  zamówienie  jednej  szczepionki  wyklucza  istnienie 

jakiegokolwiek  pola  decyzyjnego  lekarza.  Odwołujący  podkreślił,  że  pozostawienie 

przedmiotu zamówienia bez koniecznych modyfikacji, stałoby w sprzeczności z art. 4 ustawy 

o zawodzie lekarza i lekarza dentysty z dnia 5 grudnia 1996 r., zgodnie z którym lekarz ma 

obowiązek  stosowania  metod  terapeutycznych  zgodnych  z  aktualną  wiedzą  medyczną. 

Zamówienie  jednego  rodzaju  szczepionek,  w  szczególności  nieadekwatnych  do  potrzeb 

wszystkich pacjentów, uniemożliwiałoby lekarzowi zgodny z zasadami wykonywania zawodu 

wybór metody leczenia.  

Reasumując  swoją  argumentację  w  tym  zakresie,  odwołujący  stwierdził, 

ż

e sformułowanie przedmiotu zamówienia przez zamawiającego nie jest adekwatne do jego 

rzeczywistych potrzeb i powinno zostać zmodyfikowane oraz, że zmiany w SIWZ, których się 

domaga,  są  uzasadnione  w  świetle  sposobu,  w  jaki  zamawiający  sformułował  opis 

przedmiotu  zamówienia  w  ogłoszonym  w  dniu  19.04.2016  r.  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  na  dostawę  koncentratów  czynników  krzepnięcia  IX  z  dostawą  do 

domu  pacjenta  /do  Centrum  Leczenia  Hemofilii,  w  którym  uwzględnione  zostało 

zapotrzebowanie na dwa rodzaje preparatu.  

Z  kolei  uzasadniając  wniosek  o  zmianę  SIWZ  w  zakresie  kryteriów  oceny  ofert 

odwołujący  wskazywał,  że  przedmiotowe  postępowanie  dotyczy  szczepionek,  czyli 

produktów  o szczególnym  charakterze  i  przeznaczeniu,  służących  ochronie  populacji  przed 

ryzykiem  rozprzestrzeniania  się  groźnych  chorób,  których  jakość  jest  kluczowa  i  nierzadko 


może  przesądzać  o  spełnieniu  celów  (leczenia  chorób  i  profilaktyki).  Podkreślił,  że 

szczepionki,  będące  przedmiotem  zamówienia,  miałyby  być  stosowane  u  dzieci,  którym 

władze  publiczne  zgodnie  z  art.  68  ust.  3  Konstytucji  RP  powinny  zapewnić  szczególną 

opiekę.  Dodatkowo,  zauważył,  że  zakup  szczepionek  ma  służyć  realizacji  programu 

szczepienia  przeciwko  pneumokokom  dzieci  z  grup  ryzyka,  szczególnie  zagrożonych 

rozwojem ciężkiej postaci choroby pneumokokowej (m.in. wcześniaków, dzieci z niską masą 

urodzeniową,  z przewlekłymi  chorobami  serca  i  innych),  dla  których  jakość  kupowanej 

szczepionki jest krytyczna. Z uwagi na powyższe, zastosowane kryteria oceny ofert powinny 

w większym stopniu premiować jakość produktu niż jego cenę.  

Następnie  odwołujący  wskazał,  że  biorąc  pod  uwagę  wiedzę  medyczną  i 

rekomendacje ekspertów, kryteria wskazane w punktach 2.2.1. i 2.2.2. w punkcie VI SIWZ są 

w jego ocenie merytorycznie niezasadne, ponieważ nie przesądzają o jakości zamawianego 

preparatu.  W opinii  odwołującego,  w  szczególności  wątpliwości  budzi  fakt  przyznania 

tym kryteriom  znacznie  większej  wagi,  niż  kryteriom  z  punktu  2.2.3.  oraz  2.2.4.,  które  to 

kryteria  w największej  mierze  decydują  o  spełnieniu  kryterium  jakościowego  ocenianego 

przedmiotu  zamówienia.  Stwierdził,  że  zgodnie  z  rekomendacjami  WHO  podstawowym 

kryterium  jakościowym  przy  wyborze  szczepionki  przeciw  pneumokokom  do  programów 

szczepień  ochronnych  dzieci  powinna  być  lokalna  epidemiologia.  Przy  czym  najlepszym 

odzwierciedleniem  wartości  szczepionki  pod  kątem  lokalnej  epidemiologii  jest  pokrycie 

szczepionkowe  u  dzieci  poniżej  5.  roku  życia,  co  ujęto  w  kryterium  z  punku  2.2.3. 

Odwołujący  podniósł,  że  mimo,  iż  kryterium  z  punku  2.2.3.  jest  decydujące  w  zakresie 

jakości  produktu,  to zamawiający  przyznał  mu  wagę  jedynie  5,  z  40  punktów  określających 

jakość  szczepionki.  Odwołujący  stwierdził  też,  że  w  zakresie  kryterium  2.2.4.  eksperci 

wskazują  na  istotną  rolę  szerokiego  pokrycia  szczepieniem  serotypów  wielolekoopornych, 

szczególnie  w  kontekście  narastającej  odporności  pneumokoków  na  antybiotyki,  przy  czym 

zauważył, że zakup szczepionki w niniejszym postępowaniu ma służyć szczepieniu dzieci, w 

szczególności  z  grup  ryzyka,  o  deficytach  odporności  i  przy  wielolekooporności  szczepów 

pneumokoków,  szczepienie  może  być  jedyną  ochroną  przed  ciężkimi  powikłaniami 

zakażenia pneumokokami. Wskazał też, że odsetek pneumokoków opornych na antybiotyki 

jest u dzieci w Polsce około dwukrotnie wyższy niż w pozostałej populacji. Dalej odwołujący 

podnosił,  że  przeciwdziałanie  powstawaniu  antybiotykooporności  u  drobnoustrojów  jest 

jednym  z  zadań  do  realizacji  w ramach  celu  operacyjnego  4:  „Ograniczenie  ryzyka 

zdrowotnego  wynikającego  z  zagrożeń  fizycznych,  chemicznych  i  biologicznych  w 

ś

rodowisku  zewnętrznym,  miejscu  pracy,  zamieszkania,  rekreacji  oraz  nauki"  projektu 

„Narodowego Programu Zdrowia" na lata 2016-2020. 


Zdaniem  odwołującego,  powyższe  wskazuje  na  to,  że  kryteria  2.2.3.  oraz  2.2.4. 

zasługują na znaczne dowartościowanie.  

W  dalszej  części  uzasadnienia  odwołania  odwołujący  podnosił,  że  w  punkcie  2.2.1. 

zamawiający  przyznaje  punkty  za  objęcie  szczepionką  5  serotypów  pneumokokowych 

najczęściej odpowiedzialnych za  wystąpienie IChP u dzieci poniżej 5 roku życia. Stwierdził, 

ż

e zamawiający  przyznaje  przy  tym  równą  liczbę  punktów  za  objęcie  szczepionką  każdego 

z 5 serotypów,  co  oznacza,  że  tak  samo  punktowane  jest  objęcie  szczepionką  serotypu 

powodującego najwięcej przypadków IChP, jak i piątego w kolejności, który w rzeczywistości 

odpowiada  za  relatywnie  niewielką  liczbę  zachorowań.  Odwołujący  również  zauważył, 

ż

e zamawiający nie przyznaje większej liczby punktów za objęcie szczepionką serotypu 19A 

(najbardziej antybiotykoopornego) oraz serotypu 3 (o najwyższej powodowanej śmiertelności 

w  przebiegu  inwazyjnej  choroby  pneumokokowej),  których  objęcie  zamawianą  szczepionką 

jest szczególnie istotne zwłaszcza z uwagi na grupy pacjentów, którym szczepionka miałaby 

być  podana.  Dlatego  też,  zdaniem  odwołującego,  sposób  sformułowania  kryterium  2.2.1. 

nie jest 

adekwatny 

do 

rzeczywistych, 

uzasadnionych 

potrzeb 

zamawiającego, 

tj. jak najszerszej i najskuteczniejszej ochrony zdrowia i życia dzieci. 

Ponadto, odwołujący zauważył, że kryterium VI.2.2.1. w pełni zawiera się w kryterium 

pokrycia szczepionkowego, określonym w punkcie VI.2.2.3. SIWZ (co wynika z powoływanej 

przez  niego  opinii  Pani  Prof.  Skoczyńskiej).  Z  uwagi  na  powyższe,  zdaniem  odwołującego, 

zasadna  jest  rezygnacja  z  kryterium  2.2.1.  w  punkcie  VI  SIWZ  jako  uwzględnionego  w 

ramach  innego  kryterium  i  przeniesienie  puli  punktów  ze  zlikwidowanego  kryterium  2.2.1. 

do niedowartościowanego kryterium 2.2.3.  

Odwołujący  wskazał  również,  że  w  punkcie  VI.2.2.2.  zamawiający  przyznaje  równą 

liczbę punktów za objęcie szczepionką każdego z 5 serotypów pneumokokowych najczęściej 

odpowiedzialnych  za  zgony  na  IChP,  nie  uwzględniając  różnic  w  stopniu  zjadliwości 

poszczególnych  serotypów,  w  szczególności  zaś,  taką  samą  liczbę  punktów  zamawiający 

przyznaje  za  uwzględnienie  w  szczepionce  serotypu  „3”  odpowiedzialnego  za  podobną 

liczbę zgonów, co pozostałe 3 serotypy z 5 najczęściej odpowiedzialnych za zgony łącznie. 

W  ocenie  odwołującego  prowadzi  to  do  sytuacji,  w  której  zamawiający  za  ochronę  przed 

określoną ilością zgonów, wynikającą z uwzględniania w szczepionce serotypu „3", przyzna 

3  punkty,  podczas  gdy  za  ochronę  przed  podobną  ilością  zgonów,  wynikającą  z 

uwzględnienia  w szczepionce  4  innych  stereotypów,  przyzna  9  punków.  Odwołujący 

podniósł, że kryterium to jest skrajnie nieobiektywne i nieadekwatne do realnej ochrony, jaką 

zapewnia  uwzględnienie  konkretnych  serotypów  w  danej  szczepionce,  dlatego  też,  jego 

zdaniem, należałoby przyznać punkty jedynie  za zawartość najbardziej zjadliwego serotypu 

(„3"),  tak  jak  to  uczynił  zamawiający  w  analogicznym  postępowaniu  prowadzonym  w 


listopadzie 2015 r., jak również - za czym przemawiają względy merytoryczne - za zawartość 

serotypu najbardziej wielolekoopornego („19A"). 

Odwołujący  zauważył,  że  zamawiający  w  punktach  VI.2.2.1.  oraz  VI.2.2.2  przyjął 

zasadę premiowania 5 najbardziej odpowiedzialnych za odpowiednio wystąpienie lub zgony 

z powodu IChP serotypów, a nadto uznał, że jeżeli kolejny (6) serotyp występuje z taką samą 

częstotliwością  jak  ostatni,  weźmie  go  również  pod  uwagę.  W  ocenie  odwołującego, 

taki sposób  sformułowania  kryteriów  z  punktu  VI.2.2.1.  oraz  VI.2.2.2.  powoduje, 

ż

e wykonawca,  którego  produkt  pokrywa  wszystkie  5  serotypów  z  punktu  2.2.1.  i  2.2.2., 

nie uzyska  dodatkowych  3 punktów  za  objęcie  szczepionką  serotypu  6  w  kolejności 

występowania,  które  to  punkty  uzyska  wykonawca  oferujący  produkt  obejmujący  mniejszą 

liczbę serotypów. W konsekwencji, wykonawca, którego szczepionka pokrywa jedynie 3 z 5 

(4 z 6) punktowanych serotypów otrzyma za dane kryterium 12 pkt pomimo, że produkt ten 

nie  posiada  pokrycia  2  spośród  punktowanych  serotypów  pneumokoków;  podczas 

gdy wykonawca,  którego  szczepionka  pokrywa  wszystkie  punktowane  serotypy,  otrzyma 

nie więcej niż 15 pkt. Odwołujący stwierdził, że  taki sposób oceny ofert w punkcie VI SIWZ 

2.2.1. i 2.2.2. jest nieobiektywny, jako, że premiuje produkt niższej jakości.  

Mając  powyższe  na  uwadze  odwołujący  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania  oraz 

zmianę kwestionowanych przez niego postanowień SIWZ w sposób wskazany w odwołaniu.  

W  dniu  6  maja  2016  roku  w  toku  posiedzenia  z  udziałem  stron  i  uczestników 

postępowania odwoławczego odwołujący, jak również wykonawca zgłaszający przystąpienie 

do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  -  GSK  Services  Sp.  z  o.o. 

z siedzibą  w Poznaniu, złożyli pisma procesowe wraz  z  załącznikami (oba pisma datowane 

na dzień 6 maja 2016 roku).  

Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

W  pierwszej  kolejności,  Izba  dopuściła  do  udziału  w  postępowaniu  wykonawcę  – 

GSK Services  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Poznaniu,  zgłaszającego  swoje  przystąpienie 

do postępowania 

odwoławczego 

po 

stronie 

zamawiającego 

[zwanego 

dalej: 

„przystępującym”].  

Zgodnie  z  art.  185  ust.  2  ustawy  Pzp  Wykonawca  może  zgłosić  przystąpienie 

do postępowania  odwoławczego  w  terminie  3  dni  od  dnia  otrzymania  kopii  odwołania, 

wskazując  stronę,  do  której  przystępuje,  i  interes  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na  korzyść 

strony, do której przystępuje. Zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby w formie 

pisemnej 

albo 

elektronicznej 

opatrzonej 

bezpiecznym 

podpisem 

elektronicznym 


weryfikowanym  za  pomocą  ważnego  kwalifikowanego  certyfikatu,  a  jego  kopię  przesyła  się 

zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie. 

Izba  ustaliła,  że  zamawiający  w  dniu  27  kwietnia  2016  roku  zamieścił  na  swojej 

stronie  internetowej  zawiadomienie  o  wniesieniu  odwołania  wraz  z  jego  kopią.  Pismo, 

zawierające  zgłoszenie  przystąpienia  wykonawcy  -  GSK  Services  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Poznaniu, doręczone zostało - w formie pisemnej - Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej w 

dniu 29 kwietnia 2016 roku, tj. w ustawowo określonym, przy czym zgłaszający przystąpienie 

wskazał  stronę,  do  której  zgłosił  przystąpienie  i  interes  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na 

korzyść tej strony oraz załączył do przystąpienia dowody przesłania stronom kopii zgłoszenia 

przystąpienia.  

Wobec  powyższego  należało  uznać,  że  ww.  wykonawca  skutecznie  dokonał 

zgłoszenia  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego, 

a tym samym stał się uczestnikiem tego postępowania. 

Następnie,  Izba  ustaliła,  że  nie  ma  podstaw  do  odrzucenia  odwołania  w oparciu 

o przesłanki, określone w art.189 ust. 2 ustawy Pzp.  

Ponadto,  Izba  ustaliła,  że  odwołującemu,  w  świetle  przepisu  art.  179  ust.  1  ustawy 

Pzp,  stanowiącego,  że  Środki  ochrony  prawnej  określone  w  niniejszym  dziale  przysługują 

wykonawcy,  uczestnikowi  konkursu,  a  także  innemu  podmiotowi  jeżeli  ma  lub  miał  interes 

w uzyskaniu  danego  zamówienia  oraz  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  w  wyniku 

naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  niniejszej  ustawy,  przysługiwało  prawo 

do wniesienia  odwołania  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

prowadzonym przez Zamawiającego, przysługiwało uprawnienie do wniesienia odwołania.  

Przystępujący  kwestionował  legitymację  odwołującego  do  wniesienia  odwołania 

wskazując  w  treści  pisma  procesowego,  iż  kwestionowane  przez  odwołującego 

postanowienia  SIWZ  w  żaden  sposób  nie  uniemożliwiają  odwołującemu  wzięcia  udziału  w 

postępowaniu i złożenia ważnej oferty, w szczególności zaś, dokonany przez zamawiającego 

opis  przedmiotu  zamówienia  nie  wymusza  na  odwołującym  dokonania  jakichkolwiek  zmian 

w produkcie  oferowanym  przez  niego.  Podniósł  również,  iż  przy  obecnym  brzmieniu 

skarżonych  pozacenowych  kryteriów  oceny  ofert,  świadczenie  oferowane  przez 

odwołującego  ma  największe  szanse  uzyskania  maksymalnej  liczby  punktów  w  zakresie 

Kryterium nr 2 oceny ofert, natomiast odnośnie Kryterium nr 1 (ceny) odwołujący ma pełną 

swobodę i równe szanse na zaoferowanie odpowiednio konkurencyjnej ceny tak, aby łącznie 

z  obiektywną  przewagą  odwołującego  w  ramach  Kryterium  nr  2  uzyskać  satysfakcjonujący 

dla  odwołującego  wynik  przetargu.  Z  uwagi  na  powyższą  argumentację,  w  ocenie 

przystępującego,  odwołujący  nie  wykazał  w  żaden  sposób  istnienia  możliwości  poniesienia 


szkody  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp.  Ponadto, 

podczas  rozprawy,  przystępujący  dodatkowo  wskazywał,  że  odwołujący  nie  spełnia 

warunków  udziału  w  postępowaniu,  określonych  przez  zamawiającego,  ponieważ  nie 

posiada  uprawnień  do  wykonywania  działalności  objętej  przedmiotem  zamówienia,  tzn.  nie 

jest  producentem,  jak  również  nie posiada  koncesji  na  prowadzenie  hurtowni 

farmaceutycznej, w związku z czym nie będzie mógł się ubiegać o to zamówienie.  

Izba nie podziela argumentacji przedstawionej przez przystępującego. W ocenie Izby 

odwołujący ma interes w uzyskaniu zamówienia i może ponieść szkodę w wyniku naruszenia 

przez  zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp.  Jak  słusznie  wskazywał  odwołujący, 

jest on zainteresowany  uzyskaniem  przedmiotowego  zamówienia  (jest  przedstawicielem 

podmiotu  odpowiedzialnego  szczepionki  PCV  13)  i  potencjalnie  może  ubiegać  się  o  to 

zamówienie, choćby jako jeden z wykonawców chcących wspólnie ubiegać się o zamówienie 

publiczne (w formie tzw. konsorcjum). Może on również ponieść szkodę w wyniku naruszenia 

przez zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp,  bowiem,  jak  odwołujący  wskazywał, 

postanowienia  treści  SIWZ  zostały  przez  zamawiającego  ukształtowane  w  sposób 

naruszający  zasady  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców  i  mogą 

utrudnić odwołującemu możliwość uzyskania zamówienia.  

Podnieść  również  należy,  że  w  orzecznictwie  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wskazuje 

się, iż na etapie wnoszenia odwołań wobec treści SIWZ przesłanki określone w art. 179 ust. 

1 ustawy Pzp należy rozumieć szeroko, i tak np. w wyroku z dnia 31 lipca 2015 r. wydanym 

w sprawie  o sygn. akt:  KIO  1519/15  Izba  orzekła,  że:  „W  odwołaniach  od  treści  SIWZ 

wykonawca  nie  tyle  wskazuje  na  brak  bezpośredniej  możliwości  uzyskania  zamówienia, 

co na wadliwe  i niekonkurencyjne  postanowienia  SIWZ  które  utrudniają  mu  złożenie 

prawidłowej i zgodnej z przepisami P.z.p. oferty, zgodnie z art. 29 ust. 2 P.z.p. wystarczające 

jest  tylko  uprawdopodobnienie  tego  faktu.  Tym  samym  krąg  podmiotów,  które  mogą 

korzystać  z odwołań  od  treści  SIWZ  jest  szeroki.  Uprawnienie  to  przysługuje  każdemu 

wykonawcy  który  potencjalnie  może  ubiegać  się  o  udzielenie  tego  zamówienia.  Na  tym 

etapie  wystarczające  jest  wykazanie  jedynie  hipotetycznej  szkody  polegającej  na 

niewłaściwym  sformułowaniu  treści  SIWZ  które  może  utrudniać  wykonawcy  dostęp  do 

zamówienia.  Tym  samym  wystarczająca  jest  dla  uznania  interesu  danego  wykonawcy 

jedynie deklaracja, że jest zainteresowany uzyskaniem tego zamówienia i tego faktu nie ma 

obowiązku  udowodnić.  Na tym  etapie  postępowania  interes  wykonawcy  jest  interesem 

faktycznym w szerokim tego słowa znaczeniu”.  

W  związku  z  powyższym,  Izba  uznała,  że  odwołujący  spełnia  przesłanki  określone 

w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. 


Izba 

dopuściła 

dowody 

dokumentacji 

postępowania, 

przekazanej 

przez zamawiającego  i  potwierdzonej  za  zgodność  z  oryginałem,  w  tym  z:  ogłoszenia 

o zamówieniu,  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  („SIWZ”)  oraz  pytań 

wykonawców i wyjaśnień zamawiającego do treści SIWZ.  

Ponadto Izba postanowiła dopuścić dowody z dokumentów, w tym:  

1) z dokumentów złożonych przez odwołującego przy odwołaniu, przy piśmie procesowym 

oraz w trakcie rozprawy, tj.:  

- charakterystyki produktu leczniczego Synflorix (PCV 10), 

- charakterystyki produktu leczniczego Prevenar 13 (PCV 13), 

- pisma Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia 11 czerwca 2015 r., 

- pisma Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia 7 marca 2016 r., 

-  opinii  Grupy  Ekspertów  nt.  skuteczności  szczepień  ochronny  przeciwko  Streptococcus 

pneumoniae, sporządzonej w kwietniu 2014 roku,  

-  opinii  dr  hab.  n.  med.  Anny  Skoczyńskiej  prof.  nadzw.  z  dnia  19  kwietnia  2016  roku  – 

Kierownik  Zakładu  Epidemiologii  i  Mikrobiologii  Klinicznej,  Krajowego  Ośrodka 

Referencyjnego  ds.  Diagnostyki  Bakteryjnych  Zakażeń  Ośrodkowego  Układu  Nerwowego 

(KOROUN), uwzględniając przedmiotową opinię jako dowód z dokumentu prywatnego,  

-  opracowania  -  Inwazyjna  choroba  pneumokokowa  w  Polsce  w  2014  roku  –  Dane 

KOROUN, Warszawa,  24.03.2016 r.,  

- pisma Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia 6 marca 2015 roku, 

-  ogłoszenia  o  udzieleniu  zamówienia  na  dostawę  szczepionki  skoniugowanej 

p/pneumokokom  dla  dzieci,  kompatybilnej  ze  szczepionką  10  walentną  –  PCV  10. 

Znak sprawy: 5/ZZP-15/13, 

-  ogłoszenia  o  udzieleniu  zamówienia  na  dostawę  szczepionki  skoniugowanej 

p/pneumokokom  dla  dzieci,  kompatybilnej  ze  szczepionką  10  walentną  –  PCV  10 

do kontynuacji szczepień. Znak sprawy: 41/ZZP-170/13, 

-  ogłoszenia  o  udzieleniu  zamówienia  na  dostawę  szczepionki  skoniugowanej 

p/pneumokokom  dla  dzieci,  kompatybilnej  ze  szczepionką  10  walentną  –  PCV  10 

do kontynuacji szczepień. Znak sprawy: 3/ZZP-20/14, 

-  ogłoszenia  o  udzieleniu  zamówienia  na  dostawę  szczepionki  skoniugowanej 

p/pneumokokom  dla  dzieci.  Znak  sprawy:  48/ZZP-78/14  wraz  z  ofertą  „PGF  URTICA” 

Sp. z o.o., 

-  ogłoszenia  o  udzieleniu  zamówienia  na  dostawę  szczepionki  skoniugowanej  przeciwko 

pneumokokom dla dzieci kompatybilną ze szczepionką PCV 10 - do kontynuacji szczepień. 

Znak sprawy: 33/ZZP-93/15, 

- informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej w postępowaniu – znak: ZZP – 178/15; 


wraz z ofertą „PGF URTICA” Sp. z o.o., 

-  ogłoszenia  o  udzieleniu  zamówienia  na  dostawę  szczepionki  skoniugowanej 

p/pneumokokom  dla  dzieci,  kompatybilnej  ze  szczepionką  13  walentną  PCV  13. 

Znak sprawy: 40/ZZP-141/12, 

-  ogłoszenia  o  udzieleniu  zamówienia  na  dostawę  szczepionki  skoniugowanej 

p/pneumokokom  dla  dzieci,  kompatybilnej  ze  szczepionką  13  walentną  PCV  13 

do kontynuacji szczepień. Znak sprawy: 28/ZZP-122/13, 

-  ogłoszenia  o  udzieleniu  zamówienia  na  dostawę  szczepionki  skoniugowanej 

p/pneumokokom  dla  dzieci,  kompatybilnej  ze  szczepionką  13  walentną  PCV  13 

do kontynuacji szczepień. Znak sprawy: 40/ZZP-169/13, 

-  ogłoszenia  o  udzieleniu  zamówienia  na  dostawę  szczepionki  skoniugowanej 

p/pneumokokom  dla  dzieci,  kompatybilnej  ze  szczepionką  PCV  13  -  do  kontynuacji 

szczepień. Znak sprawy: 47/ZZP-79/14, 

-  ogłoszenia  o  udzieleniu  zamówienia  na  dostawę  szczepionki  skoniugowanej 

p/pneumokokom dla dzieci - 68/ZZP-202/14, 

-  ogłoszenia  o  udzieleniu  zamówienia  na  dostawę  szczepionki  skoniugowanej 

p/pneumokokom dla dzieci - 25/ZZP-94/15, 

-  stanowiska  Rady  Przejrzystości  nr  59/2014  z  dnia  24.02.2014  r.  w  sprawie  oceny  leku 

Synflorix, 

-  pisma  zamawiającego  z  dnia  6.11.2015  r.  dot.  zmian  do  SIWZ  w  ramach  postępowania 

znak: ZZP-178/15 oraz SIWZ, 

-  stanowiska  Pediatrycznego  Zespołu  Ekspertów  ds.  Programu  Szczepień  Ochronnych 

w sprawie  realizacji  szczepień  ochronnych  przeciwko  pneumokokom  u  dzieci  do  2  roku 

ż

ycia na 2016 rok z dnia 21.10.2015 r., 

-  rekomendacji  Pediatrycznego  Zespołu  Ekspertów  ds.  Programu  Szczepień  Ochronnych 

dot. realizacji 

szczepień 

obowiązkowych, 

skoniugowaną 

szczepionką 

przeciwko 

pneumokokom  w  Programie  Szczepień  Ochronnych  na  2015/2016  rok  dla  dzieci  z  grup 

ryzyka od 6 tygodnia życia do 5 roku z dnia 15.06.2015 r., 

-  stanowiska  Rady  Przejrzystości  nr  154/2014  z  dnia  26.05.2014  r.  w  sprawie  oceny  leku 

Prevenar 13; 

2)  z  dokumentów  złożonych  przez  przystępującego  przy  piśmie  procesowym  i  w  trakcie 

rozprawy, tj.: 

- charakterystyki produktu leczniczego Prevenar 13, 

- charakterystyki produktu leczniczego Synflorix, 

- Komunikatu Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia 16.10.2015 r. w sprawie Programu 

Szczepień Ochronnych na rok 2016, 


- pisma Konsultanta Krajowego w dziedzinie Pediatrii z dnia 13.10.2011 r., 

-  Rekomendacji  nr  53/2014  z  dnia  24.02.2014  r.  Prezesa  Agencji  Oceny  Technologii 

Medycznych w sprawie objęcia refundacją produktu leczniczego Synflorix,  

-  opracowania  -  Inwazyjna  choroba  pneumokokowa  w  Polsce  w  2014  roku  –  Dane 

KOROUN, Warszawa,  24.03.2016 r., 

- wydruku z Rejestru Hurtowni Farmaceutycznych, 

-  audytu  Raportu  Stowarzyszenia  „Parasol  dla  Życia”  szczepienia  ochronne  przeciwko 

streptococcus pneumoniae u dzieci.  

Zestawienia  przedstawione  przez  odwołującego,  tj.:  symulację  punktacji  w  ramach 

postępowania  ZZP-123/16  sporządzoną  przez  odwołującego  oraz  zestawienie  cen 

w przetargach, Izba uwzględniła jako twierdzenia odwołującego. 

Dowód z dokumentów złożonych przez odwołującego: 

-  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  dotyczącej  zamówienia  publicznego 

prowadzonego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  dostawę  koncentratów  czynników 

krzepnięcia  IX  z  dostawą  do  domu  pacjenta  /do  Centrum  Leczenia  Hemofilii  -  Izba  uznała 

za nieprzydatny do rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy, jako, że dotyczył zarówno innego 

postępowania, jak i innego przedmiotu zamówienia; 

-  projektu  Rozporządzenia  Rady  Ministrów  w  sprawie  Narodowego  Programu  Zdrowia  na 

lata  2016-2020  z  dnia  23.02.2016  roku  –  Izba  uznała  za  nieprzydatny  do  rozstrzygnięcia 

przedmiotowej sprawy – jest to projekt aktu prawnego. 

Publikacje złożone przez przystępującego w postaci: 

-  artykułu  zamieszczonego  w  piśmie  Polskiego  Towarzystwa  Pediatrycznego  „Pediatria 

Polska”  (tom  91  nr  1)  pt.:  „Skuteczność  trzech  skoniungowanych  szczepionek  przeciwko 

pneumokokom…”,  

-  opracowania  L.  Szenborna  pt.:  „Skuteczność  rzeczywista  trzech  skoniungowanych 

szczepionek przeciwko pneumokokom” [w:] Medycyna praktyczna – Szczepienia 4/2014, 

- artykuł Skoczyńskiej pt.: „Recent trends…” wraz z tłumaczeniem, 

- Izba przyjęła do akt sprawy poglądowo.  

Izba  nie  uwzględniła  dowodu  złożonego  przez  przystępującego  w  postaci  zaleceń 

WHO z 2012 roku, jako, że dokument został złożony bez tłumaczenia na język polski.  

Ponadto, 

Izba 

postanowiła 

oddalić 

wniosek 

dowodowy 

odwołującego 

o przeprowadzenie  dowodu  z  opinii  biegłego  w  osobie  Pani  Profesor  Anny  Skoczyńskiej 

na okoliczność,  że szczepionki  PCV  10  i  PCV  13  nie  są  równoważne,  że  przy  ustaleniu 

skuteczności 

szczepionki 

podstawową 

kwestią 

jest 

pokrycie 

szczepionkowe 

oraz na okoliczność,  że w przypadku  szczepionki  PCV  10  nie  zawiera  ona  serotypu  „19A”, 


jako powołany jedynie dla zwłoki. Ponadto, kwestia, iż szczepionki PCV 10 i PCV 13 nie są 

równoważne nie była sporna między stronami. Co do zawartości poszczególnych serotypów 

w  obu  szczepionkach  –  dane  te  wynikają  z  innych  dowodów  przedstawionych  przez  strony 

i uczestnika postępowania odwoławczego.  

Ponadto,  Izba  uwzględniła  oświadczenia  i  stanowiska  stron  i  uczestnika 

postępowania  odwoławczego  wyrażone  w  pismach  procesowych  oraz  wyrażone  ustnie 

do protokołu posiedzenia i rozprawy z dnia 6 maja 2016 roku.   

Rozpatrując odwołanie w granicach podnoszonych zarzutów – stosownie do art. 192 

ust. 7 ustawy Pzp - 

Izba ustaliła i zważyła, co następuje

Zarzut naruszenia art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp poprzez opisanie przedmiotu zamówienia 

w sposób  nieadekwatny  do  rzeczywistego  zapotrzebowania  zamawiającego,  w  tym 

właściwego  przeznaczenia  zamawianego  preparatu;  zapotrzebowanie  zamawiającego 

powinno  obejmować  dwa  różne  rodzaje  szczepionki  (PCV10  i  PCV13),  tak,  aby  decyzja 

w zakresie  realizacji  szczepień  przy  użyciu  wybranego  preparatu  dla  nowo  narodzonych 

dzieci  należała  do  lekarza,  co  na  gruncie  aktualnego  opisu  przedmiotu  zamówienia  będzie 

niemożliwe  lub  znacznie  utrudnione,  ponieważ  w  wyniku  zawarcia  umowy  z  jednym 

wykonawcą,  zamawiający  zapewni  sobie  dostawy  tylko  jednej  z  tych  szczepionek, 

co jest nieadekwatne  do  zapotrzebowania  lekarzy,  którzy  będą  stosować  szczepionkę 

u dzieci, a jednocześnie utrudnia uczciwą konkurencję między wykonawcami.  

Zgodnie  z  art.  29  ust.  1  ustawy  Pzp  Przedmiot  zamówienia  opisuje  się  w  sposób 

jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń

uwzględniając  wszystkie  wymagania  i  okoliczności  mogące  mieć  wpływ  na  sporządzenie 

oferty.  Natomiast  przepis  art.  29  ust.  2  ustawy  Pzp  stanowi,  iż:  Przedmiotu  zamówienia 

nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję.  

Zamawiający  w  pkt  V.1.1.  SIWZ  wskazał:  „Opis  przedmiotu  zamówienia: 

Szczepionka  skoniugowana  przeciwko  pneumokokom  dla  dzieci  w  liczbie  62 500  dawek  z 

dostawą  w terminie  do  30  dni  od  podpisania  umowy.  Wspólny  Słownik  Zamówień  (Kod 

CPV): 33.65.16.00-4 – szczepionki”.  

Przede  wszystkim  należy  wskazać,  że  powyżej  powołane  przepisy  ustawy  Pzp 

nakładają  na  zamawiającego  obowiązek  opisania  przedmiotu  zamówienia  w  sposób 

jednoznaczny  i  wyczerpujący,  z  uwzględnieniem  wszelkich  wymagań  i  okoliczności 

mogących  mieć  wpływ  na  sporządzenie  oferty,  tj.  w  sposób  podający  wszelkie  informacje 

potrzebne  do  określenia  zakresu  świadczenia  wykonawcy  oraz  dla  prawidłowego 


sporządzenia  oferty  i  obliczenia  ceny,  a  nadto,  zawierają  zakaz  takiego  opisu  przedmiotu 

zamówienia, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję.  

W  ocenie  Izby,  okoliczności  faktyczne,  podniesione  przez  odwołującego  w  ramach 

ww. zarzutu,  nie  stanowią  o naruszeniu  przez  zamawiającego  przepisów  art.  29  ust.  1  i  2 

ustawy Pzp.  

Przedmiot  zamówienia  został  opisany  w  sposób  jednoznaczny,  a  odwołujący 

nie wykazał,  że  zamawiający  nie  uwzględnił  wszystkich  wymagań  i  okoliczności  mających 

wpływ na  sporządzenie  oferty.  Co  więcej,  odwołujący  nie  powoływał  się  na  takie 

okoliczności, które wskazywałyby na to, że opis przedmiotu zamówienia jest niedookreślony 

i budzi jakiekolwiek wątpliwości, czy, że nie zostały podane jakieś informacje, które miałyby 

wpływ na sporządzenie oferty. Przeciwnie, zarówno z treści odwołania, jak i ze stanowiska 

przedstawionego  w  trakcie  rozprawy  wynika,  że  odwołujący  się  wie,  co  stanowi  przedmiot 

zamówienia i nie musi domyślać się intencji zamawiającego. Tym samym, Izba nie znalazła 

podstaw do stwierdzenia naruszenia art. 29 ust. 1 ustawy Pzp.  

Nie można też zgodzić się z twierdzeniem, że przedmiot zamówienia został opisany 

w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję, skoro opis przedmiotu zamówienia 

wskazuje na to, że w ramach przedmiotowego zamówienia mogą zostać zaoferowane obie 

szczepionki  dostępne  na  rynku  (PCV  10  i  PCV  13),  co  nie  było  sporne  między  stronami. 

Odwołujący  jest  przedstawicielem  podmiotu  odpowiedzialnego  szczepionki  Prevenar 

(PCV 13).  Zresztą,  sam  odwołujący  na  stronie  7  odwołania  (pkt  II.2.)  wskazywał,  że: 

„Na podstawie  opisu  przedmiotu  zamówienia”  zawartego  w  SIWZ,  w  ramach  niniejszego 

postępowania  może  być  zaoferowana  szczepionka  PCV  10  (zwana  także:  „Synflorix”) 

oraz szczepionka PCV 13 (zwana także „Prevenar”).  

Odwołujący  nie  udowodnił  zatem  możliwości  naruszenia  art.  29  ust.  2  ustawy 

przejawiającej  się  uprzywilejowaniem  jednego  z  wykonawców  w  tym  postępowaniu, 

czy eliminacją  odwołującego  z  udziału  w  postępowaniu,  przez  taki,  a  nie  inny  opis 

przedmiotu  zamówienia.  Żaden  bowiem  z  elementów  opisu  przedmiotu  zamówienia 

nie wskazuje  na możliwość  utrudnienia  uczciwej  konkurencji.  Natomiast,  odrębną  kwestią 

jest sposób ukształtowania kryteriów oceny ofert, o czym będzie jeszcze mowa.  

Na  marginesie,  należy  również  zwrócić  uwagę  na  sposób  sformułowania  żądań 

odwołującego  w  ramach  ww.  zarzutu.  Otóż,  odwołujący  wskazując,  że  zapotrzebowanie 

zamawiającego  powinno  obejmować  dwa  różne  rodzaje  szczepionki  (PCV10  i  PCV13), 

wnosił o zmianę postanowień SIWZ w następujący sposób:  

1)  na  stronie  tytułowej  SIWZ,  w  zakresie  fragmentu  o  treści:  „Szczepionka  skoniugowana 

przeciwko pneumokokom dla dzieci w liczbie 62 500 dawek z dostawą w terminie do 30 dni 


od podpisania umowy; Wspólny Słownik Zamówień (kod CPV): 33.65.16.00-4- szczepionki" 

poprzez dodanie sformułowania po liczbie 62 500 dawek o treści następującej: 

„w tym: 

poz. 1 - szczepionka 10-walentna lub kompatybilna w liczbie (*) dawek,  

poz. 2 - szczepionka 13-walentna lub kompatybilna w liczbie (*) dawek", 

przy  czym  zgodnie  z  założeniem  odwołującego  -  liczba  dawek  każdej  ze  szczepionek 

do ustalenia na podstawie obiektywnego zapotrzebowania zamawiającego; 

2) na str. 6 SIWZ, w pkt V.1. „Określenie przedmiotu zamówienia" poprzez dodanie w ppkt 

1.1. sformułowania:  

„w tym: 

poz. 1 - szczepionka 10-walentna lub kompatybilna w liczbie (*) dawek,  

poz. 2 - szczepionka 13-walentna lub kompatybilna w liczbie (*) dawek", 

przy  czym  zgodnie  z  założeniem  odwołującego  -  liczba  dawek  każdej  ze  szczepionek 

do ustalenia na podstawie obiektywnego zapotrzebowania zamawiającego; 

oraz  zmianę  w  pkt  V.1.  ppkt  1.2.  SIWZ  poprzez  podanie  liczby  dawek  każdej  ze 

szczepionek w następujący sposób: 

„Wielkość zakupu dla szczepionki 10-walentnej lub kompatybilnej: (*) dawek  

Wielkość zakupu dla szczepionki 13-walentnej lub kompatybilnej: (*) dawek" 

przy  czym  zgodnie  z  założeniem  odwołującego  -  liczba  dawek  każdej  ze  szczepionek 

do ustalenia na podstawie obiektywnego zapotrzebowania zamawiającego.  

Biorąc  pod  uwagę  sposób  sformułowania  żądań  przez  odwołującego,  jak  i  treść 

samego 

odwołania, 

należy 

przyznać 

słuszność 

stanowisku 

przystępującego, 

który wskazywał,  że  żądania  są  sformułowane  w  sposób  na  tyle  ogólny  i  nieprecyzyjny, 

ż

e nawet  w przypadku  ewentualnego  uwzględnienia  zasadności  podnoszonego  zarzutu, 

wydanie  egzekwowalnego  orzeczenia  byłoby  wręcz  niemożliwie.  Odwołujący  bowiem 

pozostawił  określenie  liczby  dawek  każdej  z  dwóch  rodzajów  szczepionek  do  ustalenia 

na podstawie  obiektywnego  zapotrzebowania  zamawiającego.  W  treści  odwołania, 

odwołujący  w  żaden  sposób  nie  wskazuje  jaka  liczba  dawek  byłaby  uzasadniona  w  tym 

postępowaniu  w  odniesieniu  do  każdego  z  rodzajów  szczepionki  (choćby  na  poziomie 

minimalnym).  Tym  samym,  zamawiający,  mógłby  łatwo  się  uchylić  –  jak  podniósł 

przystępujący  –  od  praktycznego  uwzględnienia  żądań  w postępowaniu  przetargowym 

i odwołując  się  do  swojego  obiektywnego  zapotrzebowania  określić  każdą  liczbę  dawek 

dla każdej  z  tych  szczepionek  przez  co  zadośćuczyniłby  jedynie  formalnie  żądaniu 

odwołującego, w rzeczywistości jednak go nie uwzględniając.  


Zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp poprzez przyznanie 

kryterium  jakości  niższej  wagi  (40  pkt)  niż  kryterium  oferowanej  ceny  (60  pkt)  w  sytuacji, 

gdy jest  to  nieadekwatne  do  specyfiki  przedmiotu  zamówienia,  jakim  jest  szczepionka 

przeznaczona do stosowania u dzieci, co wskazuje, że kryterium jakościowe powinno mieć 

w  przypadku  tego  zamówienia  większą  wagę  niż  kryterium  ceny,  podczas,  gdy aktualny 

rozkład  wagi  kryteriów  oceny  ofert  w  połączeniu  z  brakiem  rozdzielenia  przedmiotu 

zamówienia  na  dwa  rodzaje  szczepionek  narusza  zasady  uczciwej  konkurencji  oraz 

równego traktowania wykonawców. 

Treść przepisów art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp została przytoczona powyżej.  

Zgodnie  zaś  z  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców. 

Zamawiający w pkt VI SIWZ zawarł zasady oceny ofert, przy czym w pkt VI.1 podał: 

„Oceniane kryteria i ich ranga w ocenie: 

Oferowana cena – waga – 60 pkt 

Jakość – waga – 40 pkt”.  

Jak  już  powyżej  wspomniano,  przedmiot  zamówienia  został  opisany  w  sposób 

jednoznaczny  i  wyczerpujący,  jak  również  odwołujący  nie  wykazał,  aby  przedmiot 

zamówienia  został  opisany  w  sposób,  który  mógłby  utrudniać  uczciwą  konkurencję.  Opis 

przedmiotu  zamówienia  oraz  kryteria  oceny  ofert  są  to  dwie  różne  instytucje  na  gruncie 

ustawy Pzp. Tym samym bezzasadne jest postawienie zarzutu naruszenia art. 29 ust. 1 i 2 

ustawy Pzp w odniesieniu do ukształtowanych przez zamawiającego zasad oceny ofert.  

W tym zakresie można ewentualnie rozważać czy zamawiający przyznając określoną 

wagę  kryterium:  „ceny”  oraz  kryterium:  „jakości”  zachował  zasady  uczciwej  konkurencji 

i równego traktowania wykonawców.  

Izba  w  tym  zakresie  nie  dopatrzyła  się  naruszenia  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp.  Izba 

uznała bowiem, że dokonując oceny zasadności wprowadzenia konkretnych kryteriów oceny 

ofert  oraz  przyznania  im  określonej  wagi  należy  mieć  przede  wszystkim  na  uwadze 

uzasadnione  potrzeby  zamawiającego.

Kryteria  oceny  ofert,  tj.  kryterium  jakości  określone 

na  poziomie  –  40 pkt  oraz  kryterium  ceny  na poziomie  -  60  pkt  mają  uwzględniać  potrzeby 

zamawiającego  zarówno  co  do  dokonania  zakupu  szczepionki  o  określonej  jakości,  jak  i 

uwzględniać  czynnik  ekonomiczny,  tak  aby  zamawiający  mógł  uzyskać  produkt 

przedstawiający  najlepszą  relację  jakości  do  ceny  i  co  pozwoliłoby  mu  osiągnąć  założone 

cele.  Jak to  zamawiający  określił  podczas  rozprawy:  „Chce  uzyskać  szczepionkę  dobrą 

jakościowo i za przystępną cenę”. Zamawiający jest zobowiązany do dokonywania wydatków 


w  sposób  celowy  i  oszczędny.    Jednocześnie  należy  wskazać,  że dotychczas 

w szczepieniach  dzieci  przeciwko  pneumokokom  stosowane  były  oba  rodzaje  szczepionek, 

które były zakupowane przez zamawiającego, co potwierdzają zresztą, załączone do pisma 

procesowego,  złożonego  przez  odwołującego,  wydruki  z  Dziennika  Urzędowego  Unii 

Europejskiej, dotyczące ogłoszeń o udzieleniu zamówienia w postępowaniach prowadzonych 

przez zamawiającego.  

Nie ulega wątpliwości, że zamawiający przy kształtowaniu postanowień SIWZ, w tym 

również  przy  określaniu  kryteriów  oceny  ofert,  jest  ograniczony  przepisami  ustawy  Pzp 

nakazującymi  prowadzenie  postępowania  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji  oraz  równe  traktowanie  wykonawców.  Nie  może  zatem  ograniczać  uczciwej 

konkurencji w sposób wykraczający poza jego uzasadnione potrzeby.  

Pomiędzy stronami  nie  było  sporne,  że szczepionka  PCV  13  jest  lepsza  jakościowo 

od szczepionki  PCV  10  (ma  szerszy  zakres  ochrony)  i  zamawiający  przyznał  to  w  trakcie 

rozprawy.  Nie  było  też  sporne,  że odwołujący  uzyska  największą  liczbę  punktów  w  ramach 

kryterium:  „jakości”.  Odwołujący  natomiast  wskazywał,  że  przyjęte  przez  zamawiającego 

proporcje  znaczenia  kryteriów  „cena”  oraz  „jakość”  powodują,  że  nawet  przy  istotnych 

różnicach  jakościowych  oferowanych  produktów  (szczepionek),  rozstrzygające  znaczenie 

będzie  miała  cena  i  w  tej  sytuacji  trudno  uznać,  że  kryterium  jakościowe  ma  dla 

zamawiającego jakiekolwiek znaczenie.  

Nie  sposób  się  zgodzić  z  tą  argumentacją  odwołującego.  Jak  już  wcześniej  zostało 

wskazane,  przyjęte  kryteria  oceny  ofert  uwzględniają  potrzeby  zamawiającego,  w  której 

istotną  rolę  gra  zarówno  czynnik  jakościowy,  jak  i  finansowy.  Bez  wątpienia  przy  wyborze 

szczepionki  przeciwko  pneumokokom  dla  dzieci  poniżej  5  roku  życia,  w  tym  dzieci  z  grup 

ryzyka,  ogromną  rolę  odgrywa  jakość.  Niemniej  jednak,  w  tym  postępowaniu,  nie  można 

uznać, że zamawiający  nie premiuje czynnika jakościowego, skoro nadał mu wagę aż – 40 

pkt.  

Co  do  podnoszonej  przez  odwołującego  kwestii  ograniczonej  możliwości  obniżenia 

ceny  i  powoływanych  przez  niego  dowodów  na  okoliczność,  iż  ceny  obu  szczepionek 

kształtują  się  na podobnym  poziomie  już  od  kilku  lat,  tj.  cena  szczepionki  PCV  10  wynosi 

ok 100 zł brutto,  PCV 13 ok 150 zł brutto, wskazać należy, że wprawdzie taka prawidłowość 

wynika  z przedstawionych  przez  odwołującego  danych  z  przetargów  (zawartych 

w ogłoszeniach  o udzieleniu  zamówienia  i  ofertach  wykonawców),  niemniej  jednak  należy 

wskazać, że większość z tych danych dotyczyła przetargów dedykowanych, tj. ogłoszonych 

dla  jednego  rodzaju  szczepionki  (10  spośród  wskazanych  12),  gdzie  nie  było  ofert 

konkurencyjnych.  


Mając powyższe na uwadze, Izba dała wiarę wyjaśnieniom zamawiającego, że takie 

ukształtowanie  kryteriów  oceny  ofert  uwzględnia  uzasadnione  potrzeby  zamawiającego, 

tj. w zakresie jakości szczepionki, jak i aspektów finansowych.  

Zarzuty naruszenia art. 7 ust. 1 w zw. z art. 91 ust. 1 i 2 ustawy Pzp poprzez: 

a)  przyznanie  kryteriom  jakościowym  z  pkt  VI.2.2.3.  i  pkt  VI.2.2.4.  SIWZ  maksymalnej 

wartości  punktowej  łącznie  10  pkt,  podczas  gdy  maksymalna  wartość  punktowa,  jaką 

wykonawca  może  otrzymać  za  spełnienie  kryteriów  z  pkt  VI.2.2.1.  SIWZ  i  z  pkt  VI.2.2.2. 

SIWZ  wynosi  łącznie  30 pkt,  co  w  świetle  wiedzy  medycznej  i  rekomendacji  ekspertów  jest 

merytorycznie  niezasadne  oraz  prowadzi  do  zniwelowania  istotnej  przewagi  jakościowej 

szczepionki  PCV13  nad  szczepionką  PCV10,  naruszając  w  ten  sposób  zasady  uczciwej 

konkurencji oraz równego traktowania wykonawców; 

b) przyznanie w ramach kryterium jakościowego z pkt VI.2.2.1. SIWZ równej liczby punktów 

za  objęcie  szczepionką  każdego  z  5  serotypów  pneumokokowych  najczęściej 

odpowiedzialnych za wystąpienie inwazyjnej choroby pneumokokowej (dalej: „IChP") u dzieci 

poniżej  5.  roku  życia,  z  pominięciem  różnic  w  lekooporności,  zjadliwości  oraz  częstości 

występowania  serotypów,  co  w  świetle  wiedzy  medycznej  i  rekomendacji  ekspertów  jest 

merytorycznie  niezasadne  oraz  prowadzi  do  zniwelowania  istotnej  przewagi  jakościowej 

szczepionki  PCV13  nad  szczepionką  PCV10,  naruszając  w  ten  sposób  zasady  uczciwej 

konkurencji oraz równego traktowania wykonawców; 

c)  wydzielenie  kryterium  z  pkt  VI.2.2.1.  SIWZ  pomimo,  że  zawiera  się  ono  w  istocie  w 

kryterium  z  pkt  VI.2.2.3.  SIWZ,  co  w  połączeniu  z  przyznaniem  w  ramach  kryterium 

jakościowego  z pkt VI.2.2.1.  maksymalnej  wartości  punktowej  15  pkt  i  przy  jednoczesnej 

redakcji  tego  kryterium  w  sposób,  który  prowadzi  do  zniwelowania  istotnej  przewagi 

jakościowej  szczepionki  PCV13  nad  szczepionką  PCV10,  narusza  zasady  uczciwej 

konkurencji oraz równego traktowania wykonawców; 

d) przyznanie w ramach kryterium jakościowego z pkt VI.2.2.2. SIWZ równej liczby punktów 

za 

objęcie 

szczepionką 

każdego 

z 5 serotypów 

pneumokokowych 

najczęściej 

odpowiedzialnych  za  zgony  na  inwazyjną  chorobę  pneumokokową,  z  pominięciem  różnic 

w stopniu  zjadliwości  poszczególnych  serotypów,  w  tym  zwłaszcza  faktu,  że  serotyp  3 

powoduje  3  razy  więcej  przypadków  zgonów  na  inwazyjną  chorobę  pneumokokową  niż 

kolejny  serotyp  (a  także  wykazuje  podobną  zjadliwość  jak  pozostałe  3  serotypy  z  5 

najczęściej  odpowiedzialnych  za  zgony  łącznie),  co prowadzi  do  zniwelowania  istotnej 

przewagi jakościowej szczepionki PCV13 nad szczepionką PCV10, naruszając w ten sposób 

zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców; 


e) dopuszczenie przyznania punktów wykonawcy za objęcie szczepionką 6 serotypu z listy, 

odpowiednio,  serotypów  pneumokokowych  najczęściej  odpowiedzialnych  za  wystąpienie 

IChP  u  dzieci  poniżej  5.  roku  życia  oraz  serotypów  pneumokokowych  najczęściej 

odpowiedzialnych  za  zgony  na  IChP,  co  prowadzi  do  zniwelowania  istotnej  przewagi 

jakościowej  szczepionki  PCV13  nad  szczepionką  PCV10,  naruszając  w  ten  sposób  zasady 

uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. 

Zgodnie  z  art.  91  ust.  1  ustawy  Pzp  Zamawiający  wybiera  ofertę  najkorzystniejszą 

na podstawie  kryteriów  oceny  ofert  określonych  w  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia. Natomiast zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy  Pzp Kryteriami oceny ofert są cena 

albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności jakość

funkcjonalność,  parametry  techniczne,  aspekty  środowiskowe,  społeczne,  innowacyjne, 

serwis,  termin  wykonania  zamówienia  oraz  koszty  eksploatacji.  Jak  wcześniej  zostało 

wskazane  z  treści  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  wynika,  że:  Zamawiający  przygotowuje 

i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie 

uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców. 

W  pkt  VI.2.2.  SIWZ  zamawiający  określił  wartość  punktową  za  Kryterium  nr  2 

(Jakość) w sposób następujący: 

„2.2.1. 

Objęcie 

szczepionką 

serotypów 

pneumokokowych 

najczęściej 

odpowiedzialnych za wystąpienie inwazyjnej choroby pneumokokowej u dzieci poniżej 

5.  roku  życia.  W  przypadku  kiedy  kolejny  serotyp  występuje  z  taką  samą  częstotliwością 

jak ostatni, bierze się go również pod uwagę. Maksymalna liczba punktów do uzyskania – 

15 pkt. (za każdy serotyp 3 pkt). 

Objęcie 

szczepionką 

serotypów 

pneumokokowych

najczęściej 

odpowiedzialnych  za  zgony  na  inwazyjną  chorobę  pneumokokową.  W  przypadku 

kiedy kolejny  serotyp  występuje  z  taką  samą  częstotliwością  jak  ostatni,  bierze  się  go 

również pod uwagę. Maksymalna liczba punktów do uzyskania - 15 pkt. (za każdy serotyp 3 

pkt). 

Najszersze  pokrycie  szczepionkowe  u  dzieci  poniżej  5.  roku  życia  -  czyli 

odniesienie 

do 

częstotliwości 

występowania 

populacji 

inwazyjnej 

choroby 

pneumokokowej wywoływanej szczepami uwzględnionymi w szczepionce - 5 pkt 

                 P

Wartość punktowa pokrycia =  W

p

P

max

W

p

 - waga pokrycia - 

5 PKT  

P

n

 - zaoferowane pokrycie  

P

max

 - największe oferowane pokrycie 


Najszersze pokrycie szczepionkowe izolatów wielolekoopornych – czyli objęcie 

szczepionką  serotypów  pneumokokowych  najczęściej  odpowiedzialnych  za wystąpienie 

zakażeń wielolekoopornych u dzieci poniżej 5. roku życia - 5 pkt 

                 P

Wartość punktowa pokrycia =  W

p

P

max

Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia; znak sprawy: ZZP-123/16 

W

p

 - waga pokrycia - 5 PKT  

P

n

 - zaoferowane pokrycie  

P

max

 - największe oferowane pokrycie 

Przy  dokonywaniu  oceny  będą  brane  pod  uwagę  dane  publikowane  na  stronie  Krajowego 

Ośrodka  Referencyjnego  ds.  Diagnostyki  Bakteryjnych  Zakażeń  Układu  Nerwowego 

(KOROUN) - Narodowy Instytut Leków.". 

Jak  już  powyżej  zostało  wskazane,  dokonując  oceny  zasadności  wprowadzenia 

określonych  kryteriów  oceny  ofert  oraz  przyznania  im  określonej  wagi  należy  mieć  przede 

wszystkim  na  uwadze  uzasadnione  potrzeby  zamawiającego,  przejawiające  się  między 

innymi w zapewnieniu efektywnej realizacji celu postępowania, zarówno przy uwzględnieniu 

czynników jakościowych, jak i finansowych.  

To  w  jaki  sposób  dana  szczepionka  zapewnia  ochronę  jest  punktowane 

przez zamawiającego w ramach kryterium jakości (przy czym zamawiający wziął pod uwagę 

4 elementy).  

Należy  też  poczynić  uwagę,  że  nawet  przy  obecnym  kształcie  kryterium  jakości 

i podziale  punktacji  w  ramach  tego  kryterium,  szczepionka  oferowana  przez  odwołującego, 

w największym  stopniu  odpowiada  wymaganiom  zamawiającego  i  w  obecnych  warunkach 

uzyskałaby  maksymalną  liczbę  punktów  w  ramach  kryterium  jakości,  tj.  40  pkt,  co  także 

wynika  z  pisma  procesowego,  złożonego  przez  odwołującego  z  dnia  6  maja  2016  roku. 

W konsekwencji  trudno  mówić  o  naruszeniu  przez  zamawiającego  zasad  uczciwej 

konkurencji  oraz równego  traktowania  wykonawców  przez  ustalenie  kryteriów  oceny  ofert, 

w szczególności kryterium jakości, w sposób opisany w SIWZ.  

Niezależnie  od  powyższego,  w  ocenie  Izby,  zamawiający  wykazał  zasadność 

ustalenia w opisany przez siebie sposób kryterium jakości.  

Otóż,  zamawiający  określił,  że  maksymalnie  przyzna  po  15  pkt  za  objęcie 

szczepionką  5  serotypów  pneumokokowych  najczęściej  odpowiedzialnych  za  wystąpienie 

inwazyjnej  choroby  pneumokokowej  u  dzieci  poniżej  5.  roku  życia  (pkt  VI.2.2.1.)  oraz  za

objęcie  szczepionką  5 serotypów  pneumokokowych  najczęściej  odpowiedzialnych  za  zgony 


na inwazyjną  chorobę  pneumokokową  (pkt  VI.2.2.2.).  Są  to  czynniki  mające  zasadnicze 

znaczenie  dla  zamawiającego.  Zamawiający  w  największym  stopniu  punktował  te 

szczepionki, które  obejmują  serotypy  najczęściej  odpowiedzialne  za  wystąpienie  inwazyjnej 

choroby  pneumokokowej  (przebiegającej  ostro,  z  powikłaniami)  oraz  odpowiedzialne  za 

zgony  spowodowane  tą  chorobą.  Argumentacja  zamawiającego,  co  do  wyodrębnienia  tych 

kryteriów jest przekonująca.  

Zarzut odwołującego dotyczący przyznania w ramach kryterium jakościowego równej 

liczby punktów za objęcie szczepionką każdego z 5 serotypów pneumokokowych najczęściej 

odpowiedzialnych  za  zgony  na  inwazyjną  chorobę  pneumokokową,  z  pominięciem  różnic 

w stopniu  zjadliwości  poszczególnych  serotypów  (w  szczególności  serotypu  „3”),  nie 

zasługuje na uwzględnienie. Jest to oczywiście jeden z czynników mających wpływ na jakość 

szczepionki,  jednak  to  do  zamawiającego  należy  ocena  czy  ten  czynnik  należy  dodatkowo 

punktować.  Zamawiający  ustalił,  że  dla  potrzeb  realizacji  tego  konkretnego  zamówienia, 

przy ocenie  jakości  szczepionki  znaczenie  ma  objęcie  szczepionką  5  serotypów 

pneumokokowych  najczęściej  odpowiedzialnych  za  zgony  na  inwazyjną  chorobę 

pneumokokową, bez odniesienia się do stopnia zjadliwości któregokolwiek z nich. Za punkt 

wyjściowy  oceny  przyjął  to,  że  są  one  najczęściej  odpowiedzialne  za  zgony.  Podobna, 

argumentacja odnosi się do żądania uwzględnienia przez zamawiającego stopnia zjadliwości 

i  antybiotykooporności  poszczególnych  serotypów  w  miejsce  przyznania  równej  liczby 

punktów  za serotypy  najczęściej  odpowiedzialne  za  wystąpienie  inwazyjnej  choroby 

pneumokokowej.  

Ponadto,  zamawiający  zamierza  dodatkowo  punktować  (po  5  pkt)  szczepionki 

zapewniające  najszersze  pokrycie  szczepionkowe  u  dzieci  poniżej  5.  roku  życia 

oraz najszersze  pokrycie  szczepionkowe  izolatów  wielolekoopornych,  są  to  czynniki,  które 

w ocenie  odwołującego  powinny  być  najbardziej  premiowane,  natomiast  w  ocenie 

zamawiającego  wprawdzie  mają  znaczenie  dla  jakości  oferowanej  szczepionki,  natomiast 

nie tak  istotne,  jak  te,  o  których  była  mowa  powyżej.  Zamawiający  przyznał  w  trakcie 

rozprawy, że w Polsce jest duży problem z lekoopornością, ale jednocześnie wskazał, że dla 

niego istotniejsze znaczenie ma to, aby zmniejszyć liczbę zgonów (stąd bardziej premiował 

kryterium  określone  w  pkt  VI.2.2.2).  Ponadto,  zamawiający  podał,  że z lekoopornością 

i antybiotykoopornością  należy  walczyć  się  przez  prawidłowe  leczenie  antybiotykami, 

a nie za pomocą szczepień. Zwrócić jednak należy uwagę, że zamawiający widział potrzebę 

dodatkowego 

punktowania 

kryteriów 

określonych 

pkt 

VI.2.2.3. 

VI.2.2.4., 

dlatego też wyodrębnił  te  kryteria,  choć  nadał  im  mniejsze  znaczenie  niż  kryteriom 

określonym w pkt VI.2.2.1 i VI.2.2.2.  


Należy  również  wskazać,  że  w  ocenie  Izby,  zasadne  jest  także  wprowadzenie 

przez zamawiającego zastrzeżenia wskazanego w pkt 2.2.1. i 2.2.2 w rozdziale VI SIWZ, iż: 

W przypadku  kiedy  kolejny  serotyp  występuje  z  taką  samą  częstotliwością  jak  ostatni, 

bierze  się  go  również  pod  uwagę”,  z  którego  wynika,  że  zamawiający  postanowił 

uwzględnić  do punktacji  serotyp,  który  występuje  z  taką  samą  częstotliwością  jak  ostatni. 

Jest to słuszne rozwiązanie skoro dwa czy trzy serotypy będą odpowiedzialne z taką samą 

częstotliwością  za  wystąpienie  inwazyjnej  choroby  pneumokokowej  czy  za  zgony  na 

inwazyjną  chorobę  pneumokokową  i  trudno  w  tym  przypadku  mówić  o  naruszeniu  zasad 

uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  Izba  uznała,  że  zarzut  naruszenia  art.  7  ust.  1 

w zw. z art. 91 ust. 1 i 2 ustawy Pzp jest nieuzasadniony.  

W dalszej kolejności należy zauważyć, że w piśmie procesowym z dnia 6 maja 2016 

roku  odwołujący  wskazał,  że zamawiający  nie  dzieląc  zamówienia  na  części  dopuścił  się 

naruszenia  art.  7  ust.  1  w zw. z art.  29  ust.  1  i  2  oraz  art.  83  ust.  2  ustawy  Pzp. 

W uzasadnieniu tego zarzutu podnosił, że nie ulega wątpliwości, iż analizowany przedmiot 

zamówienia  jest  podzielny,  zatem  w świetle  przepisu  art.  83  ust.  2  ustawy  Pzp  brak  jest 

przeszkód,  aby  dokonać  podziału  zamówienia  na  dwie  części.  Konsekwencją  tego  byłby 

zakup  obydwu  dostępnych  na  rynku  i stosowanych  szczepionek,  co  umożliwiłoby  także 

bez ograniczeń na realizację przez lekarzy wyrażonego w art. 4 ustawy o zawodzie lekarza 

i lekarza  dentysty  z  5  grudnia  1996  roku  obowiązku  stosowania  metod  terapeutycznych 

zgodnie  z  aktualną  wiedzą  medyczną.  Udostępnienie  dwóch  rodzajów  szczepionek 

umożliwiłoby  lekarzom  podejmowanie  decyzji,  którą  szczepionkę,  jako  optymalną  dla 

danego dziecka z grupy ryzyka, w danych warunkach zastosować.  

Odnosząc  się  do  powyższego  zarzutu  Izba  wskazuje,  że  w  piśmie  procesowym  z 

dnia  6  maja  2016  roku  odwołujący  rozszerzył  zarzuty  odwołania  domagając  się  podziału 

zamówienia  na  części  (co  też  podtrzymał  na  rozprawie).  W  trakcie  rozprawy  odwołujący 

wywodził,  że  zarzut  zaniechania  podziału  na  części  można  wywieść  z  treści  odwołania 

i z załączonych  dokumentów.  Izba  nie  podziela  tej  argumentacji.  Odwołujący  jest 

zobowiązany  do  przedstawienia  zarzutów,  a  Izba  ich  nie  może  domniemywać,  co  wynika 

też z  art.  180  ust.  3  ustawy  Pzp,  zgodnie  z  którym:  Odwołanie  powinno  wskazywać 

czynność  lub zaniechanie  czynności  zamawiającego,  której  zarzuca  się  niezgodność  z 

przepisami  ustawy,  zawierać  zwięzłe  przedstawienie  zarzutów,  określać  żądanie  oraz 

wskazywać okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające wniesienie odwołania.  

 Tym  bardziej,  że  z  treści  odwołania  można  wywieść,  że odwołujący  stawia  jedynie 

zarzuty  co  do  samego  opisu  przedmiotu  zamówienia  i  kryteriów  oceny  ofert.  Izba, 


zaś na mocy  art.  192  ust.  7  ustawy  Pzp,  stanowiącego,  iż:  Izba  nie  może  orzekać  co  do 

zarzutów,  które  nie  były  zawarte  w  odwołaniu,  jest  związana  zarzutami  zawartymi 

w odwołaniu.  Jedynie  na  marginesie  można  zauważyć,  że  nie  ma  podstaw  prawnych 

by nakazać  zamawiającemu  dokonanie  podziału  zamówienia  na części,  skoro  przepis 

art. 83 ust. 2 ustawy Pzp przyznaje uprawnienie zamawiającemu w tym zakresie.  

Mając powyższe na uwadze Izba orzekła jak w sentencji.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy  Pzp  oraz  §  1  ust.  1  pkt  2,  §  3  pkt  1  i  pkt  2  lit.  b),  §  5  ust.  3  pkt  1  Rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w  sprawie wysokości wpisu od odwołania 

oraz rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(Dz. U. Nr 41, poz. 238).  

Izba  zaliczyła  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł 

uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania oraz zasądziła od odwołującego 

na  rzecz  zamawiającego  kwotę  3 600  zł,  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego 

poniesione  z  tytułu  wynagrodzenia  pełnomocnika,  zgodnie  ze  złożonym  na  rozprawie 

rachunkiem.  

Przewodniczący: …………………………….…...