Sygn. akt: KIO 878/16
POSTANOWIENIE
z dnia 03 czerwca 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w dniu 3 czerwca 2016 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
23 kwietnia 2016 r. przez odwołującego - Ekopartner Lubin Sp. z o.o. ul. Zielona 3, 59-300
Lublin w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego – Miejski Zakład Usług
Komunalnych sp. z o.o. w Wałbrzychu ul. Kolejowa 4 58-300 Wałbrzych,
postanawia:
1. umorzyć postępowanie odwoławcze;
2. nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Ekopartner
Lubin Sp. z o.o. ul. Zielona 3, 59-300 Lublin kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście
tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych
(Dz.
U.
z
r.
poz.
na
niniejsze
postanowienie
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Świdnicy.
Przewodniczący: ………………………………..
Sygn. akt: KIO 878/16
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione przez wykonawcę - Ekopartner Lubin Sp. z o.o. z siedzibą w
Lublinie [Odwołujący] w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego - Miejski Zakład
Usług Komunalnych sp. z o.o. w Wałbrzychu w trybie przetargu nieograniczonego na
podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych [Dz. U. z 2015 r.
poz. 2164], którego przedmiotem jest „Odbiór i zagospodarowanie odpadów z RIPOK w
Wałbrzychu” wobec postanowień Ogłoszenia o zamówieniu oraz specyfikacji istotnych
warunków zamówienia [SIWZ]. Zaskarżonym czynnościom wykonawca zarzucił naruszenie:
1) a
rt. 29 ust. 2 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp poprzez opisanie przedmiotu
zamówienia w sposób, który może utrudnić uczciwą konkurencję, a to poprzez
połączenie w jedno zamówienie odmiennych, co do swej specyfiki i podlegających
odmiennemu reżimowi prawnemu usług odbioru i zagospodarowania odpadów o
kodzie 19 12 12 (frakcja nadsitowa) i 19 05 99 (frakcja po stabilizacji), co prowadzi
do ograniczenia liczby wykonawców mogących ubiegać się o niniejszej
zamówienie;
art. 22 ust. 4 Pzp w zw. z art. 7 Pzp oraz art. 22 ust. 5 Pzp poprzez postawienie w
pkt II ppkt l.l).l. SIWZ - odpowiednio sekcji III. 2.1) pkt 1.1). 1 ogłoszenia o
zamówieniu - warunku udziału w postępowaniu polegającego na posiadaniu przez
wykonawcę statusu instalacji regionalnej w regionie południowym województwa
dolnośląskiego w sytuacji, gdy celem przetworzenia odpadów o kodzie 19 12 12
(frakcja nasitowa) nie jest wymagane posiadanie takiego statusu przez instalację,
w której wykonawca zamierza przetworzyć wskazane odpady, co powoduje, że
opis warunku jest nieadekwatny do opisu przedmiotu zamówienia i prowadzi do
naruszenia uczciwej konkurencji poprzez ograniczenie liczby wykonawców
mogących ubiegać się o niniejsze zamówienie;
art. 22 ust. 4 Pzp w zw. z art. 7 Pzp oraz art. 22 ust. 5 Pzp poprzez postawienie w
pkt II ppkt 1.1.2. SIWZ - odpowiednio sekcji III. 2.1) pkt 1.1).2 ogłoszenia o
zamówieniu - warunku udziału w postępowaniu polegającego na posiadaniu przez
wykonawcę ważnej decyzji na „zagospodarowanie do odzysku (D5) dla odpadu o
kodzie 19 12 12 i 19 05 99” w sytuacji, gdy wskazany przez Zamawiającego w
opisie warunku proces D5 nie jest procesem odzysku, a stanowi unieszkodliwienie
odpadów poprzez ich składowanie, co prowadzi do wniosku, że opis warunku
postanowionego przez Zamawiającego jest wewnętrznie sprzeczny, a nadto w
sytuacji, gdy odpady o kodzie 19 12 12 (frakcja nadsitowa) wykonawca ubiegający
się o niniejsze zamówienie może - w świetle zapisów SIWZ i obecnie
obowiązującego prawa - poddać wyłącznie odzyskowi, a co za tym idzie w celu
realizacji przedmiotu zamówienia nie musi dysponować zezwoleniem na
unieszkodliwienie tych odpadów w procesie D5;
art. 22 ust. 4 Pzp w zw. z art. 7 Pzp oraz art. 22 ust. 5 Pzp poprzez postawienie w
pkt II ppkt 1.2. SIWZ - odpowiednio sekcji III. 2.3) pkt 1 ogłoszenia o zamówieniu -
warunku udziału w postępowaniu polegającego na posiadaniu przez wykonawcę
wiedzy i doświadczenia w wykonaniu lub wykonywaniu minimum 1 usługi
polegającej na zagospodarowaniu odpadów komunalnych o kodzie 19 12 12
(frakcja nadsitowa) i o kodzie 19 05 99 (frakcja po stabilizacji) w sytuacji, gdy
wykonawcy zajmujący się odzyskiem odpadów o kodzie 19 12 12 (frakcja
nadistowa), z racji prowadzenia odmiennych procesów przetwarzania odpadów i
posiadania odmiennych instalacji do tego przeznaczonych, nie dysponują, co do
zasady doświadczeniem w zagospodarowywaniu - składowaniu odpadów o kodzie
19 05 99, co jednocześnie prowadzi do naruszenia przez zamawiającego zasady
hierarchii postępowania z odpadami wynikającej z art. 17 ustawy z dnia 14 grudnia
2012r. o odpadach (Dz. U. z 2013, poz. 21 ze zm, dalej: u.o.), bowiem tak opisany
warunek udziału w postępowaniu preferuje wykonawców poddających odpady
komunalne unieszkodliwieniu w sytuacji, gdy ze wskazanej zasady wynika, iż
zamawiający powinien preferować wykonawców poddających odpady odzyskowi,
co stanowi równocześnie naruszenie zasad uczciwej konkurencji poprzez
ograniczenie ilości wykonawców mogących ubiegać się o zamówienie.
Wskazując na powyższe wniósł o dokonanie
stosownej modyfikacji SIWZ oraz
odpowiednio ogłoszenia o zamówieniu poprzez:
1) zmianę pkt XVI ppkt 1 SIWZ polegającą na zastąpieniu dotychczasowego
zapisu SIWZ następującym: „Zamawiający dopuszcza złożenie w niniejszym
postępowaniu ofert częściowych, odpowiednio na odbiór i zagospodarowanie
odpadów o kodzie 19 12 12 (frakcja nadsitowa) - zadanie nr 1 - oraz na odbiór
i zagospodarowanie odpadów o kodzie 19 05 99 (frakcja po stabilizacji
biologicznej) - zadanie nr 2”
oraz dokonanie innych zmian w zapisach SIWZ i ogłoszenia o zamówieniu będących
konsekwencją realizacji powyższego żądania, w tym:
a) zmianę pkt II ppkt 1.1)1. SIWZ poprzez zastąpienie dotychczasowego zapisu
SIWZ następującym: „Zamawiający wymaga, aby Wykonawcy, którzy będą ubiegali
się o zamówienie na odbiór i zagospodarowanie odpadów o kodzie 19 05 99,
posiadali status instalacji regionalnej w regionie południowym województwa
dolnośląskiego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa”;
b) zmianę pkt II ppkt 1.1).2. SIWZ poprzez zastąpienie dotychczasowego zapisu
SIWZ następującym: „Zamawiający wymaga, aby: - Wykonawcy, którzy będą ubiegali
się o zamówienie na odbiór i zagospodarowanie odpadów o kodzie 19 05 99,
posiadali ważną decyzję - zezwolenie na unieszkodliwienie wskazanych odpadów w
procesie D5, -Wykonawcy, którzy będą ubiegali się o zamówienie na odbiór i
zagospodarowanie odpadów o kodzie 19 12 12 (frakcja nadsitowa), posiadali ważna
decyzję - zezwolenie na odzysk wskazanych odpadów”;
c) zmianę pkt II ppkt 1.2. SIWZ poprzez zastąpienie dotychczasowego zapisu SIWZ
następującym: - „Zamawiający wymaga, aby wykonawcy, którzy będą ubiegali się o
zamówienie na odbiór i zagospodarowanie odpadów o kodzie 19 12 12 (frakcja
nadsitowa), wykazali, że w okresie 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a
jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał lub
wykonuje minimum 1 usługę, udokumentowaną, polegającą na należycie wykonanej
usłudze zagospodarowania odpadów komunalnych o kodzie 19 12 12 (frakcja
nadsitowa) o łącznej masie, co najmniej 1000 Mg (zakres zrealizowany), -
Zamawiający wymaga, aby wykonawcy, którzy będą ubiegali się o zamówienie na
odbiór i zagospodarowanie odpadów o kodzie 19 05 99 (frakcja po stabilizacji),
wykazali, że w okresie 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał lub wykonuje
minimum 1 usługę, udokumentowaną, polegającą na należycie wykonanej usłudze
zagospodarowania odpadów komunalnych o kodzie 19 05 99 (frakcja po stabilizacji)
o łącznej co najmniej 1000 Mg (zakres zrealizowany).”
Alternatywnie, na wypadek przyjęcia przez Izbę, że Zamawiający jest
uprawniony do połączenia w jednym zamówieniu usługi odbioru i zagospodarowania
odpadów o kodach 19 12 12 (frakcja nadsitowa) oraz 19 05 99 (frakcja po stabilizacji
tlenowej): 2) usunięcie warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt II
ppkt 1.1). 1. SIWZ oraz pkt II ppkt 1.1).2. SIWZ; 3) zmianę warunku udziału w
postępowaniu wskazanego w pkt II ppkt 1.2. SIWZ poprzez zastąpienie
dotychczasowego zapisu SIWZ następującym: „Zamawiający wymaga, by
wykonawcy wykazali, że w okresie 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a
jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał lub
wykonuje minimum 1 usługę, udokumentowaną, polegającą na należycie wykonanej
usłudze zagospodarowania odpadów komunalnych o kodzie 19 12 12 (frakcja
nadsitowa) lub o kodzie 19 05 99 (frakcja po stabilizacji) o masie, co najmniej 2000
Mg (zakres zrealizowany).”
Do postępowania odwoławczego - w terminie zakreślonym ustawą Pzp i w
wymaganej przepisem art. 185 ust.2 tej ustawy formie - nie zgłosił przystąpienia żaden z
wykonawców.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie skierowanej do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w piśmie z dnia 2 czerwca 2016 r., wskazując na art. 186 ust.1 i 2 ustawy Pzp
oświadczył, że uwzględnia odwołanie w całości.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, Izba postanowiła o umorzeniu tego
postępowania odwoławczego na podstawie art. 186 ust. 2 ustawy Pzp.
Orzekając o kosztach postępowania Izba, mając na uwadze przepis art. 186 ust. 6
pkt 1 ustawy Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15
marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238), postanowiła
o zwrocie odwołującemu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych w całości kwoty
uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Z tych też względów postanowiono jak w sentencji.
Przewodniczący:
………………………………