KIO 887/16 POSTANOWIENIE dnia 8 czerwca 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 887/16 

POSTANOWIENIE 

z dnia 8 czerwca 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Ryszard Tetzlaff 

Protokolant:             Krzysztof Wasilewski 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron oraz uczestników postępowania 

odwoławczego 

w dniu 8 czerwca 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu 

25  maja  2016  r.  przez  wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  zamówienie 

Konsorcjum  Firm:  1)  SILTEC  Sp.  z  o.o.  (Lider);                       

2)  UNITRONEX  Poland  Sp.  z  o.o.  (Partner),  Warszawa;  z  adresem  dla  siedziby  lidera 

konsorcjum:  Warszawa  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Inspektorat  Uzbrojenia, 

Warszawa 

przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielnie zamówienia

 PRO PATRIA 

ELECTRONICS Mérnöki Fejlesztö és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság (pełna 

nazwa)  „Pro  Patria  Electronics  Kft”  (nazwa  skrócona),  Budapeszt,  Węgry 

reprezentowana  przez  A.G.,  adres  do  doręczeń:  Dentons  Europe  Oleszczuk  sp.  k., 

Warszawa; Konsorcjum Firm: 1) WB Electronics S.A. (Lider), 2) SRCTec, LLC (Partner), 

z  adresem  dla  siedziby  lidera  konsorcjum:  Ożarów  Mazowiecki;  Konsorcjum  Firm:  1) 

KENBIT Koenig i Wspólnicy Sp. J. (Lider); 2) Elta System Ltd (Partner), z adresem dla 

siedziby  lidera  konsorcjum:  Warszawa  zgłaszających  swoje  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego  

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze


2.  nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

Konsorcjum Firm: 1) SILTEC Sp. z o.o. (Lider); 2) UNITRONEX Poland Sp. z o.o. 

(Partner),  Warszawa;  z  adresem  dla  siedziby  lidera  konsorcjum:  Warszawa 

kwoty 

15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej 

uiszczony wpis od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2013  r.,  poz.  907  z  późn.  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego 

w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 887/16 
 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie  negocjacji                    

z ogłoszeniem na: „dostawę Radarów Rozpoznania Pola Walki” (znak postępowania: IU/116 

/V-102/ZO/NZO/DOS/SS/2015),  zostało  wszczęte  ogłoszeniem  w  Dzienniku  Urzędowym 

Oficjalnych  Publikacji  Wspólnot  Europejskich  za  numerem  2015/S  167  -  304774

  z  29.08. 

2015 r., przez Inspektorat Uzbrojenia, Warszawa zwany dalej: „Zamawiającym”.  

W  dniu  16.05.2016  r.  (faxem)  Zamawiający  poinformował  o  wynikach  oceny 

spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  i  zaproszeniu  do  składnia  ofert  m.in. 

Konsorcjum Firm: 1) WB Electronics S.A. (Lider), 2) SRCTec, LLC (Partner), z adresem dla 

siedziby lidera konsorcjum: Ożarów Mazowiecki zwane dalej: „Konsorcjum WB Electronics - 

SRCTec,  LLC”  albo  „pierwszym  Przystępującym”;  PRO  PATRIA  ELECTRONICS  Mérnöki 

Fejlesztö  és  Szolgáltató  Korlátolt  Felelősségű  Társaság  (pełna  nazwa)  „Pro  Patria 

Electronics  Kft”  (nazwa  skrócona),  Budapeszt,  Węgry  zwane  dalej:  „Pro  Patria  Electronics 

Kft”  albo  „drugim  Przystępującym”,  jak  i    Konsorcjum  Firm:  1)  KENBIT  Koenig  i  Wspólnicy 

Sp.  J.  (Lider);  2)  Elta  System  Ltd  (Partner),  z  adresem  dla  siedziby  lidera  konsorcjum: 

Warszawa  zwane  dalej:  „Konsorcjum  KENBIT  Koenig  i  Wspólnicy  –  Elta  System”  albo 

„trzecim Przystępującym”  oraz wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 

z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 22 grudnia 2015 r. poz. 

2164) zwanej dalej: „Pzp” w zw. z art. 131 e ust. 1 pkt 1 Pzp – Konsorcjum Firm: 1) SILTEC 

Sp.  z  o.o.  (Lider);  2)  UNITRONEX  Poland  Sp.  z  o.o.  (Partner),  Warszawa;  z  adresem  dla 

siedziby  lidera  konsorcjum:  Warszawa  zwane  dalej:  „Konsorcjum  SILTEC  -  UNITRONEX” 

albo „Odwołującym”. 

Wykonawca,  na  podstawie  art.  26  ust.  3  Pzp,  pismem  nr  V/l  112/16  z  dnia  29.01.2016  r., 

został  wezwany  do  uzupełnienia  aktualnej  informacji  z  Krajowego  Rejestru  Karnego                     

w  zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 Pzp., ponieważ Wykonawca nie  złożył  wraz            

z Wnioskiem ww. dokumentu dla członka zarządu Unitronex Poland sp. z o.o. pana W.W.S. 

Zgodnie z zapisami Sekcji III.2.1) pkt 4 ppkt 2 Ogłoszenia, jeżeli Wykonawca ma siedzibę lub 

miejsce  zamieszkania  poza  terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej,  składa  zaświadczenie 

właściwego  organu  sądowego  lub  administracyjnego  miejsca  zamieszkania  osoby,  której 

dokumenty  dotyczą,  w  zakresie  określonym  w  art.  24  ust.  1  pkt  4-8  Pzp  (wystawione  nie 

wcześniej  niż  6  miesięcy  przed  upływem  terminu  składania  wniosków  o  dopuszczenie  do 

udziału  w  postępowaniuo  udzielenie  zamówienia).  Ponadto  zgodnie  z  postanowieniami 

Sekcji III.2.1) pkt 6 Ogłoszenia w zakresie osób, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 5-8 Pzp, 


mających  miejsce  zamieszkania  poza  terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej,  Wykonawca 

składa  w  odniesieniu  do  nich  zaświadczenie  właściwego  organu  sądowego  albo 

administracyjnego  miejsca  zamieszkania,  dotyczące  niekaralności  tych  osób  w  zakresie 

wskazanym  powyżej,  wystawione  nie  wcześniej  niż  6  miesięcy  przed  upływem  terminu 

składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, tym że w przypadku gdy 

w  miejscu  zamieszkania  tych  osób  nie  wydaje  się  takich  zaświadczeń  -  zastępuje,  się 

dokumentem  zawierającym  oświadczenie  złożone  przed  właściwym  organem  sądowym, 

administracyjnym  albo  organem  samorządu  zawodowego  lub  gospodarczego  miejsca 

zamieszkania tych osób lub przed notariuszem. Wykonawca, pismem nr wch. 3773/IU/2016 

z  dnia  23.02.2016  r.,  w  odpowiedzi  na  wezwanie  do  uzupełnienia,  złożył  zaświadczenie  o 

niekaralności wystawione przez Departament Sprawiedliwości Federalnego Biura Śledczego 

U.S.  z  datą  29.01.2016  r.  Dodatkowo  lider  Konsorcjum  Siltec  sp.  z  o.o.  złożył  pismo 

wyjaśniające,  w  którym  informuje,  że  w  Stanach  Zjednoczonych  nie  funkcjonuje  instytucja 

zatarcia  skazania  i  że  w  związku  z  tym  pomimo  wystawienia  ww.  dokumentu  z  datą 

późniejszą  niż  data  składania  wniosków,  potwierdza  on  brak  podstaw  do  wykluczenia 

Wykonawcy  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Zamawiający  nie  może  uznać 

zaświadczenia  Federalnego  Biura  Śledczego  U.S.,  ponieważ  złożony  dokument  nie 

potwierdza  warunku  stawianego  przez  Zamawiającego,  tj.  spełniania  przez  Wykonawcę 

warunków  udziału  w  postępowaniu  na  dzień  nie  późniejszy  niż  dzień,  w  którym  upłynął 

termin  składania  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu,  tj.  21.10.2015  r. 

Dokument  złożony  przez  Wykonawcę  został  wydany  w  dniu  29.01.2016  r.,  tj.  po  terminie 

składania  wniosków.  W  związku  z  powyższym  stwierdzić  należy,  iż  Wykonawca  nie 

potwierdził spełnienia warunku w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 Pzp. W świetle 

przepisu § 3 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w 

sprawie rodzajów dokumentów jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w 

jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. poz. 231) złożona informacja datowana na 

dzień  29.01.2016  r.  nie  potwierdza  braku  podstaw  do  wykluczenia  Wykonawcy.  Zgodnie  z 

ww. przepisem, złożony dokument traktowany jest jako aktualny, jeśli został wystawiony nie 

wcześniej  niż  6  miesięcy  przed  terminem  składania  wniosków.  Katalog  dokumentów,  które 

wykonawca  winien  przedstawić  na  potwierdzenie  spełniania  ww.  warunku  udziału                         

w postępowaniu, określony w przepisach przywołanego wyżej rozporządzenia ma charakter 

zamknięty.  Oznacza  to,  że  przepis  rozporządzenia  nie  dopuszcza  możliwości  wykazania 

spełniania  warunku  w  omawianym  zakresie  za  pomocą  innego  dokumentu  niż  wskazany             

w  rozporządzeniu,  ani  możliwości  uznania  za  aktualny  dokument  wystawiony  po  terminie 

składania wniosków. 


W  dniu  25.05.2016  r.  (wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  opatrzone 

bezpiecznym 

podpisem 

elektronicznym 

weryfikowanym 

za 

pomocą 

ważnego 

kwalifikowanego  certyfikatu  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej)   

Konsorcjum  SILTEC  -  UNITRONEX  wniosła  odwołanie  na  w/w  czynność  z  16.05.2016  r. 

Kopie odwołania Zamawiający otrzymał w dniu 25.05.2016 r. (faxem).  Zarzucił naruszenie:                  

1)  art.  7  ust.  1  i  3  w  zw.  z  art.  24  ust.  2  pkt  4  w  zw.  z  art.  131e  ust.  1  pkt  1  Pzp  poprzez 

wykluczenie Odwołującego z postępowania, ze względu na niepotwierdzenie braku podstaw 

do  wykluczenia  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  wykonawcy  w  okolicznościach,               

o  których  mowa  w  art.  24  ust.  1  pkt  4-8  Pzp,  2) art.  7  ust.  1  i  3  w  zw.  z  art.  26  ust.  4  Pzp 

poprzez zaniechanie wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień odnośnie dokumentu - 

zaświadczenia  o  niekaralności  wystawionego  przez  Departament  Sprawiedliwości 

Federalnego Biura Śledczego U.S. z 29.01.2016 r. oraz poprzez nieuwzględnienie złożonych 

wyjaśnień  i  tłumaczenia  przysięgłego  dokumentu  z  27.04.2016  r.,  3)  art.  7  ust.  1  i  3  w  zw.              

z  art.  24  ust.  2  pkt  4  w  zw.  z  art.  24  ust.  1  pkt  2  Pzp  w  zw.  z  art.  131e  ust.  1  pkt  1  Pzp 

poprzez zaniechanie wykluczenia Konsorcjum firm WB Electronics S.A. oraz SRCTec. LLC, 

pomimo  nie  potwierdzenia  przez  Konsorcjum,  iż  w  stosunku  do  SRCTec.  LLC  brak  jest 

podstaw do wykluczenia na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 2 Pzp, 4) art. 7 ust. 1 w zw. z art. 8 

ust.  1  i  3  Pzp  w  zw.  z  art.  11  ust.  4  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  poprzez 

zaniechanie  odtajnienia  dokumentów  przedłożonych  przez  Aycomm  Sp.  z  o.o.  (w  zakresie 

dokumentów  składanych  na  potwierdzenie  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu               

w  zakresie  wiedzy  i  doświadczenia  oraz  zdolności  finansowej)  oraz  przez  Pro  Patria 

Electronics  Kft.  i  Konsorcjum  firm:  KenBit  Koenig  i  Wspólnicy  Sp.  j.  i  Elta  Systems  Ltd.                 

(w  zakresie  dokumentów  składanych  na  potwierdzenie  spełnienia  warunku  udziału                        

w  postępowaniu  w  zakresie  wiedzy  i  doświadczenia).  W  związku  z  powyższym  wnosił  o:               

1) unieważnienie informacji o wynikach oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu, 

2)  unieważnienie  czynności  wykluczenia  Odwołującego  z  postępowania,  3)  dokonanie 

ponownej  oceny  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu,  a  w  szczególności 

wniosku Odwołującego, 4) wezwanie Odwołującego do złożenia wyjaśnień na podstawie art. 

26  ust.  4  Pzp  odnośnie  dokumentu  wystawionego  przez  Departament  Sprawiedliwości 

Federalnego Biura Śledczego U.S. z 29.01.2016r. lub uwzględnienie wyjaśnień i tłumaczenia 

przysięgłego  złożonych  Zamawiającego  w  dniu  27.04.2016r.,  5)  zakwalifikowanie 

Odwołującego  do  dalszego  etapu  przedmiotowego  postępowania,  6)  wykluczenie 

Konsorcjum firm WB Electronics  S.A.  oraz  SRCTec.  LLC  z  przedmiotowego  postępowania, 

7)  odtajnienie  dokumentów  przedłożonych  przez  Aycomm  Sp.  z  o.o.  (w  zakresie 

dokumentów  składanych  na  potwierdzenie  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu                

w  zakresie  wiedzy  i  doświadczenia  oraz  zdolności  finansowej)  oraz  przez  Pro  Patria 

Electronics  Kft.  i  Konsorcjum  firm:  KenBit  Koenig  i  Wspólnicy  Sp.  j.  i  Elta  Systems  Ltd.                


(w  zakresie  dokumentów  składanych  na  potwierdzenie  spełnienia  warunku  udziału                   

w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia). 

Odnośnie  pierwszego  zarzutu.  Odwołujący  w  przedmiotowym  postępowaniu  brał 

udział  w  ramach  Konsorcjum  firm.  Składając  wniosek  o  dopuszczenie  do  udziału                          

w  postępowaniu,  w  celu  wykazania  braku  podstaw  do  wykluczenia  z  postępowania                        

o udzielenie zamówienia wykonawcy w okolicznościach, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 

4-8  Pzp,  Odwołujący  przedłożył  oświadczenie  złożone  przed  notariuszem,  zaświadczające                       

o niekaralności Pana W.V.S., pełniącego funkcję Wiceprezesa Zarządu członka Konsorcjum, 

tj. Unitronex Poland Sp. z o.o. Zamawiający jednak uznał ten dokument za niewystarczający, 

w  związku  z  tym  wezwał  Odwołującego  do  uzupełnienia  stosownego  dokumentu.  W 

uzupełnieniu  przedłożono  wyciąg  z  rejestru  Wydziału  Informacji  Kryminalnych  (CJIS)  FBI 

potwierdzający,  iż  na  podstawie  odcisków  palców  nie  znaleziono  żadnych  wcześniejszych 

adnotacji  dotyczących  Pana  W.V.S.  w  rejestrze  FBI.  Dnia  16.05.2016  r.  Zamawiający 

zawiadomił wykonawców o wynikach oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu, w 

tym  również  o  wykluczeniu  Odwołującego  z  postępowania.  W  uzasadnieniu  czynności 

wykluczenia  Odwołującego  z  postępowania,  Zamawiający  stwierdził,  iż  przyczyną  było 

uzupełnienie 

zaświadczenia 

niekaralności 

wystawionego 

przez 

Departament 

Sprawiedliwości  Federalnego  Biura  Śledczego  U.S.  z  29.01.2016r.,  a  zatem  po  upływie 

terminu  składania  wniosków.  Tym  samym,  w  ocenie  Zamawiającego,  Odwołujący  nie 

wykazał braku podstaw do wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia wykonawcy 

w okolicznościach, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 4 - 8 Pzp odnośnie Unitronex Poland 

Sp. z o.o. W tym zakresie powołał się na przepisy Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów   

z  19.02.2013  r.  w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od 

wykonawcy,  oraz  form,  w  jakich  te  dokumenty  mogą  być  składane  (Dz.  U.  z  2013  r.  poz. 

231), które wymagają, aby zaświadczenie o niekaralności zostało wystawione nie wcześniej 

niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków lub ofert, a termin ten odnosi się 

również  do  dokumentów  wydanych  dla  podmiotów  zagranicznych  przez  właściwy  dla  nich 

organ sądowy lub administracyjny (§ 3 ust. 1 pkt 5, 6, 7 i ust. 3 Rozporządzenia). Odwołujący 

nie  może  się  zgodzić  z  czynnością  Zamawiającego  polegającą  na  wykluczeniu 

Odwołującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 131 e ust. 1 pkt 

1 Pzp. Po pierwsze, w ocenie Odwołującego, Zamawiający w sposób nieprawidłowy uznał, iż 

skoro  dokument  potwierdzający  niekaralność  Pana  W.V.S.  został  wystawiony  po  terminie 

składania  wniosków,  tym  samym  nie  odpowiada  on  wymaganiom  określonym                          w 

przepisach  Rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  w  sprawie  rodzajów  dokumentów                

i  nie  potwierdza  braku  podstaw  do  wykluczenia  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

wykonawcy w okolicznościach, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 Pzp. W tym miejscu, 

Odwołujący  chciałby  wskazać,  iż  zgodnie  ze  stanowiskiem  rozpowszechnionym                            


w  orzecznictwie  oraz  doktrynie  Prawa  zamówień  publicznych,  dokumenty  składane  na 

potwierdzenie  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu  oraz  w  celu  wykazania  braku 

podstaw  do  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania,  w  okolicznościach,  o  których  mowa                

w  art.  24  ust.  1  Pzp  nie  muszą  być  koniecznie  wystawione  najpóźniej  na  dzień  składania 

ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, ważne jest, aby z ich treści 

wynikało potwierdzenie istotnych okoliczności  właśnie na ten dzień, zgodnie z art. 26 ust. 2a 

Pzp. Tak między  innymi stwierdziła KIO  w  wyroku z 21.05.2013 r., sygn. akt: KIO 1059/13: 

„Fakt  wystawienia  dokumentu  po  upływie  terminu  składania  ofert  lub  wniosków  jest  bez 

znaczenia,  jednak  tylko  o  tyle,  o  ile  z  treści  dokumentu  wynika  potwierdzenie  spełniania 

warunku  udziału  w  postępowaniu  nie  później  niż  w  tym  dniu”.  Powyższy  pogląd  ma 

niezwykle istotne znaczenie z punktu widzenia stosowania art. 26 ust. 3 Pzp. Skoro bowiem 

wykonawcy  zostają  wzywani  do  uzupełnienia  dokumentów  już  po  otwarciu  ofert,  

w  większości  przypadków  nie  będzie  możliwe  zdobycie  dokumentu  noszącego  datę  przed 

terminem składania ofert lub wniosków o dopuszczenie udziału w postępowaniu. Odwołujący 

co  prawda  zdaje  sobie  sprawę,  że  wyjątkiem  od  powyższej  reguły  są  zaświadczenia  

o  niekaralności  wydawane  przez  Krajowy  Rejestr  Karny,  jednakże  jest  to  związane  

z  obowiązującymi  przepisami,  w  szczególności  zaś  ustawy  z  24.05.2000  r.  o  Krajowym 

Rejestrze Karnym (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1036), zwanej dalej „ustawą o KRK”. Jak wskazał 

Urząd  Zamówień  Publicznych  w  swojej  opinii  prawnej  „Wykluczenie  z  postępowania  

o udzielenie zamówienia publicznego wykonawców na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 4-8 PZP  

z  tytułu  prawomocnego  skazania  za  przestępstwo  przeciwko  środowisku”:  „Na  marginesie 

wskazać  należy,  że  jeżeli  zaświadczenie  z  Krajowego  Rejestru  Karnego  nie  potwierdza 

niekaralności  za  przestępstwa  przeciwko  środowisku,  zamawiający  ma  obowiązek  wezwać 

wykonawcę  na  podstawie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  do  uzupełnienia  braków  

w  przedmiotowym  zakresie.  W  kontekście  powyższego  podkreślić  jednak  należy,  ż

zaświadczenie  o  niekaralności  potwierdza  stan  na  moment  jego  wystawienia,  a  zatem 

niemożliwe jest jego uzyskanie z datą wsteczną. Nie istnieje zatem możliwość uzupełnienia 

tego  dokumentu  w  następstwie  wezwania  przez  zamawiającego,  w  ten  sposób,  by 

zaświadczenie  wystawione  po  dacie  terminu  składania  ofert  potwierdzało  niekaralność  za 

przestępstwa  przeciwko  środowisku  na  dzień  składania  ofert.  W  przedmiotowej  sytuacji 

znajdzie zatem zastosowanie przepis art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp, na podstawie którego   

z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wyklucza się wykonawców, którzy nie 

wykazali  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu”.  Nie  ulega  jednak  wątpliwości,  że 

Odwołujący  w  ramach  uzupełnienia  przedłożył  inny  dokument  niż  wyciąg  z  rejestru  KRK, 

zatem niesłusznie Zamawiający zastosował wobec tego dokumentu analogiczne zasady jak 

w  przypadku  zaświadczenia  o  niekaralności  wystawionego  na  rzecz  obywatela  polskiego. 

Odwołujący w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia dokumentów, odnośnie osoby Pana 


W.V.S.  przedłożył  wyciąg  z  rejestru  Wydziału  Informacji  Kryminalnych  (CJIS)  FBI 

potwierdzający,  iż  na  podstawie  odcisków  palców  nie  znaleziono  żadnych  wcześniejszych 

adnotacji  dotyczących  Pana  W.V.S.  w  rejestrze  FBI.  Pomimo,  że  dokument  nosił  datę 

29.01.2016r., z treści dokumentu wynikało wprost, że FBI nie znalazło żadnych uprzednich” 

(w  dokumencie  oryginalnym  użyto  sformułowania  „no  prior”)  adnotacji  na  temat  karalności 

Pana  W.V.S.  Tym  samym,  Wydział  Informacji  Kryminalnych  (CJIS)  FBI  potwierdził,  że 

również  w  dacie  upływu  terminu  składania  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w 

postępowaniu,  Pan  W.Y.S.  nie  był  karany.  W  związku  z  powyższym,  pomimo  późniejszej 

daty  wystawienia,  przedmiotowy  dokument  odpowiadał  wymaganiom  określonym  w  art.  26 

ust.  2a  Pzp  oraz  §  3  ust.  1  pkt  5,  6,  7  i  ust.  3  Rozporządzenia  w  sprawie  rodzajów 

dokumentów  i  potwierdzał  brak  podstaw  do  wykluczenia  z  udziału  w  postępowaniu,  w 

okolicznościach,  o których  mowa  w  art.  24  ust. 1  pkt  4-8  Pzp  w  zakresie  Unitronex  Poland 

Sp.  z  o.o.  Należy  w  tym  miejscu  wskazać,  że  Odwołujący  przedłożył  w  zakresie 

uzupełnionego  dokumentu  dodatkowe  wyjaśnienia  (dnia  27  kwietnia  2016r.)  wskazując,  że: 

„Jednocześnie  informuję,  iż  z  treści  tegoż  dokumentu  wynika,  że  Pan  W.V.S.  nie  był  nigdy 

wcześniej karany przed  dniem jego wydania przez FBI tj. dn. 29.01.2016r.,  z uwagi na fakt 

nie  stosowania  przez  FBI  instytucji  zatarcia  kary.  Tym  samym  data  wydania  tegoż 

dokumentu  przez  FBI  do  przedmiotowej  sprawy  po  terminie  złożenia  wniosków  (w  ramach 

uzupełnienia  dokumentów  wniosków)  potwierdza,  że  Pan  W.S.  również  do  tejże  daty 

wydania dokumentu czyli w całej przeszłości nie był karany”. Co warto również podkreślić, w 

ramach uzupełnianych dokumentów na wezwanie Zamawiającego. 

Odwołujący  przedłożył  również  zaświadczenie  o  niekaralności  wystawione  przez 

Krajowy  Rejestr  Kamy  dla  Pana  W.V.S.,  który  jest  również  obywatelem  polskim.  Tym 

samym,  również  poprzez  ten  dokument,  Odwołujący  potwierdził  brak  podstaw  do 

wykluczenia. Dodatkowo fakt o niekaralności Pana W.V.S. potwierdza oświadczenie złożone 

przed notariuszem, które pierwotnie zostało dołączone do oferty. Pomimo złożenia wyjaśnień 

w  tym  zakresie  i  przedłożenia  tłumaczenia  przysięgłego  dokumentu,  Zamawiający  podjął 

decyzję  o  wykluczeniu  Odwołującego  z  postępowania.  W  ocenie  Odwołującego,  czynność 

wykluczenia  została  dokonana  przez  Zamawiającego  bez  uprzedniego  szczegółowego 

zbadania,  czy  w  istocie  przedłożony  w  uzupełnieniu  dokument  wystawiony  przez  FBI  nie 

odpowiada  wymaganiom  określonym  w  przepisach.  Zamawiający  zastosował  bowiem  na 

zasadzie  analogii,  reguły  dotyczące  zaświadczenia  o  niekaralności  wystawianego  w  Polsce 

(wyciąg  z  rejestru  KRK)  do  dokumentu  wystawionego  w  realiach  odmiennego  systemu 

prawnego.  Tym  samym,  czynność  wykluczenia  jest  przedwczesna,  ponieważ  w  świetle 

powyższych okoliczności, Zamawiający nie był w stanie ustalić ze stuprocentową pewnością, 

iż w stosunku do Odwołującego występują podstawy do wykluczenia go z postępowania, w 

okolicznościach, o których mowa w art. 24 ust. 1 Pzp. W tym miejscu, Odwołujący chciałby 


powołać się na stanowisko KIO wyrażone  w wyroku z 14.05.2010 r., sygn. akt: KIO/UZP 761 

/10,  KIO/UZP  762  /10:  „Stosownie  do  art.  26  ust.  3  Pzp  uzupełniane  na  wezwanie 

zamawiającego  dokumenty  mogą  być  wystawione  z  datą  późniejszą  niż  termin  składania 

wniosków lub ofert. Jednak z ich treści musi wynikaćże wykonawca spełnia warunki udziału 

w  postępowaniu  nie  później  niż  w  dniu,  w  którym  upłynął  termin  składania  wniosków  lub 

ofert. Zaświadczenie z dnia 26 lutego 2010 r. zostało wystawione po terminie składania ofert, 

który  upłynął  w  dniu  23  lutego  2010  r.  Dokument  ten  stwierdza  dany  stan  w  okresie  od  8 

września  1972  do  26  lutego  2010  r.,  a więc  obejmuje  także  dzień,  w  którym  upłynął termin 

składania  ofert.  Z  treści  ww.  dokumentu  wynika,  że  p.  T.C.F.  na  dzień  23  lutego  2010  r. 

(wchodzący  w  zakres  wskazanego  okresu)  nie  figuruje  w  rejestrze  skazanych  w  sprawach 

karnych,  w  sprawach  drogowych  oraz  w  sprawach  cywilnych.  Odwołujący  podnosił,  iż 

wzmianki  o  popełnionym  przestępstwie  mogły  zostać  usunięte  z  rejestrów  np.  w  dniu  25 

lutego 2010 r., jednakże nie przedstawił dowodów na poparcie swoich twierdzeń. Biorąc pod 

uwagę,  iż  odwołujący  nie  wykazał  że  złożone  zaświadczenie  nie  spełnia  wymogów  art.  24 

ust. 1 pkt 8 Pzp, Izba uznała,  że wykonawca Abbott przedstawił zaświadczenie właściwego 

organu  sądowego  dla  miejsca  zamieszkania  członka  zarządu  Spółki,  dotyczące 

niekaralności tej osoby w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 8 Pzp oraz wystawione nie 

wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert, stosownie do treści § 2 ust. 

2 rozporządzenia  z dnia 30 grudnia 2009 r. Jednocześnie zauważyć należy, że wykonawca 

nie  był  zobowiązany  do  złożenia  stosownego  dokumentu  zawierającego  oświadczenie 

złożone przed notariuszem, właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem 

samorządu  zawodowego  lub  gospodarczego  miejsca  zamieszkania  p.  T.C.F.,  z  którego  by 

wynikało,  że  ta  osoba  nie  była  karana  za  przestępstwa,  gdyż  w  USA  są  wydawane 

zaświadczenia  na  tę  okoliczność.  W  przedmiotowym  wyroku  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uznała  za  prawidłowy  dokument  „Zaświadczenie  o  niekaralności”  wystawiony  przez  Sąd 

Okręgowy 19 Okręgu Sądowego/Lake County/Illinois z 26.02.2010 r., pomimo, że nosił datę 

po terminie składania ofert. Izba wzięła bowiem pod uwagę nie datę wystawienia dokumentu, 

lecz jego treść, a ponadto słusznie zauważyła, iż ze strony odwołującego się wykonawcy nie 

przedłożono  żadnych  dowodów  potwierdzających  wystąpienie  podstaw  do  wykluczenia 

wykonawcy  składającego  kwestionowane  zaświadczenie.  W  ocenie  Odwołującego, 

stanowisko  KIO  zaprezentowane  w  niniejszym  orzeczeniu  znajduje  zastosowanie  w 

przedmiotowej  sprawie.  Izba  w  sposób  jednoznaczny  opowiedziała  się  za  uznawaniem 

dokumentów  wystawionych  po  terminie  składania  wniosków  lub  ofert,  potwierdzających  w 

swojej treści spełnienie warunków lub brak podstaw do wykluczenia z postępowania na dzień 

składania  ofert  lub  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu.  Warto  również 

wskazać,  że  czynność  wykluczenia,  wiążąca  się  ze  szczególnie  negatywnymi 

konsekwencjami dla wykonawcy, winna być podejmowana z wielką ostrożnością i jedynie w 


przypadku  stuprocentowej  pewności,  co  do  wystąpienia  przesłanek  uzasadniających 

wykluczenie wykonawcy z postępowania. Odwołujący stoi na stanowisku, iż Zamawiający nie 

zbadał  w  sposób  wystarczający  podstaw  uzasadniających  wykluczenie  go  z  postępowania. 

Dysponował uprawnieniem (jak również obowiązkiem) wezwania Odwołującego do złożenia 

wyjaśnień  odnośnie  złożonych  dokumentów,  w  tym  również  uzupełnionego  zaświadczenia  

o  niekaralności,  jednakże,  pomimo  wyraźnej  podstawy  prawnej,  nie  wystąpił  z  konkretnym 

żą

daniem  na  podstawie  art.  26  ust.  4  Pzp.  Tymczasem,  w  świetle  różnic  występujących 

pomiędzy  systemem  prawnym  Rzeczypospolitej  Polskiej,  a  Stanów  Zjednoczonych, 

wątpliwości  Zamawiającego  były  uzasadnione.  W  świetle  takich  okoliczności,  Zamawiający 

był  zobligowany  do  wyjaśnienia  treści  kwestionowanego  dokumentu,  czego  nie  uczynił  

i  z  tego  powodu,  czynność  wykluczenia  Odwołującego  należy  potraktować  jako 

przedwczesną.  Zgodnie  z  wyrokiem  KIO  z  12.06.2015r.,  sygn.  akt:  KIO  1127/15: 

„Zamawiający  nie  może  wykluczyć  z  postępowania  wykonawcy,  jeśli  wątpliwości,  co  do 

spełniania warunków udziału w postępowaniu, mogą zostać wyjaśnione, a oświadczenia lub 

dokumenty  potwierdzające  zdolność  podmiotową  wykonawcy  mogą  zostać  uzupełnione  

w  ustawowym  trybie”.  W  związku  z  powyższym,  zarzuty  Odwołującego  są  uzasadnione. 

Zwłaszcza, że Zamawiający nie uznając dokumentu przedłożonego przez Odwołującego ze 

względu  na  datę  jego  wystawienia,  dopuścił  się  naruszenia  zasady  równego  traktowania 

wykonawców. Należy bowiem wskazać, że w przypadku innego wykonawcy, tj. Konsorcjum 

firm WB Electronics S.A. oraz SRCTec, LLC, Zamawiający uznał za prawidłowe dokumenty 

przedłożone w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 

4-8  Pzp,  pomimo,  że  również  noszą  datę  po  upływie  terminu  składania  wniosków  

o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu.  Konsorcjum  firm  bowiem  zostało  wezwane  do 

uzupełnienia  dokumentu  potwierdzającego  brak  podstaw  do  wykluczenia  na  podstawie  art. 

24  ust.  1  pkt  4  -  8  Pzp  w  zakresie  Prezesa  Zarządu  SRCTec,  LLC  Pana  J.D.  

i  w  uzupełnieniu  złożyło  raport  z  programu  wyszukiwania  wpisów  o  karalności  (CHRS) 

wydany przez Urząd Administracji Sądowej dla stanu Nowy Jork z 12.02.2016r. oraz wyciąg 

z  krajowego  rejestru  przestępców  seksualnych  z  19.10.2015r.  Nie  ulega  wątpliwości,  iż  dla 

potwierdzenia  braku  podstaw  do  wykluczenia,  o  których  mowa  w  art.  24  ust.  1  Pzp 

kluczowym  dokumentem  będzie  raport  Urzędu  Administracji  Sądowej  dla  stanu  Nowy  Jork, 

nie  zaś  wyciąg  z  krajowego  rejestru  przestępców  seksualnych,  ze  względu  na  charakter 

przestępstw  określonych  w  art.  24  ust.  1  pkt  4-8  Pzp.  W  związku  z  powyższym,  skoro 

Zamawiający przyjął i uznał za prawidłowe dokumenty potwierdzające brak karalności Pana 

J.D., które zostały  wydane w dniu 12.02.2016r., a zatem po terminie składania  wniosków o 

dopuszczenie do udziału w postępowaniu, za niezasadne należy uznać działanie odwrotne w 

stosunku do Odwołującego i brak uznania zaświadczenia z FBI za dokument odpowiadający 

wymaganiom.  Wskazane  czynności  Zamawiającego  świadczą  o  nierównym  traktowaniu 


wykonawców  poprzez  podejmowanie  skrajnie  odmiennych  czynności  wobec  wykonawców 

znajdujących  się  w  analogicznej  sytuacji.  Dodatkowo  należy  zauważyć,  iż  dokument 

przedłożony  przez  Odwołującego  dotyczy  informacji  na  temat  Pana  W.V.S.  we  wszystkich 

stanach  w  USA,  podczas  gdy  raport  z  Urzędu  Administracji  Sądowej  przedstawiony  przez 

Konsorcjum firm WB Electronics S.A. oraz SRCTec. LLC obejmuje jedynie stan Nowy Jork. 

Tym  samym,  Zamawiający  pomimo  otrzymania  wiarygodnego  dokumentu  zawierającego 

pełne informacje na temat osoby Pana W.V.S. nie uznał tego dokumentu jedynie ze względu 

na  jego  datę  wystawienia  i  nie  zwrócił  uwagi  na  właściwą  jego  treść.  Tym  samym,  zarzut 

Odwołującego jest uzasadniony.  

Odnośnie  drugiego  zarzutu.  Odnosząc  się  do  przedmiotowego  zarzutu,  Odwołujący 

pragnie wskazać, iż w jego ocenie Konsorcjum firm WB Electronics S.A. oraz SRCTec. LLC 

nie potwierdziło braku wystąpienia przesłanki wykluczenia w  zakresie wskazanym w art. 24 

ust. 1 pkt 2 Pzp. Należy w tym miejscu wskazać, iż we wniosku o dopuszczenie do udziału   

w  postępowaniu,  Konsorcjum  firm,  jako  dokument  odpowiadający  §  3  ust.  1  pkt  2 

Rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów dla podmiotu zagranicznego, tj. SRCTec. 

LLC,  przedłożyło  oświadczenie  złożone  przed  notariuszem.  Zamawiający  uznał 

przedmiotowy  dokument  za  niewystarczający  ze  względu  na  fakt,  iż  nie  potwierdzał  on 

okoliczności, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 2 Pzp, tj. nie wynikała z niego informacja, 

czy w stosunku do SRCTec. LLC nie otwarto likwidacji, jak również nie ogłoszono upadłości. 

W  związku  z  powyższym,  w  dniu  09.02.2016r.,  Zamawiający  wystąpił  do  Konsorcjum  firm             

o  uzupełnienie  dokumentów  na  podstawie  art.  26  ust.  3  Pzp  w  celu  potwierdzenia  braku 

podstaw  do  wykluczenia  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  2  Pzp. W odpowiedzi,  Konsorcjum 

firm  przedłożyło  oświadczenie  złożone  przed  notariuszem  dotyczące  SRCTec.  LLC,                     

z którego wynikało, iż w stosunku do tej Spółki, na dzień 19.10.2015 r. nie otwarto likwidacji, 

ani  nie  ogłoszono  upadłości.  W  ocenie  Odwołującego,  wskazany  dokument  nie  jest 

wystarczający dla potwierdzenia braku występowania przesłanek do wykluczenia, o których 

mowa w art. 24 ust. 1 pkt 2 Pzp i nie odpowiada on wymaganiom określonym w § 4 ust. 1 pkt 

1 lit. a) w zw. z § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów. Zgodnie 

ze  wskazanymi  przepisami,  jeżeli  wykonawca  ma  siedzibę  lub  miejsce  zamieszkania  poza 

terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej,  zamiast  dokumentów,  o  których  mowa  w  §  3  ust.  1 

Rozporządzenia,  tj.  aktualnego  odpisu  z  właściwego  rejestru  lub  z  centralnej  ewidencji  i 

informacji  o  działalności  gospodarczej, jeżeli  odrębne  przepisy  wymagają  wpisu  do  rejestru 

lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 

2  Pzp,  wystawionego  nie  wcześniej  niż  6  miesięcy  przed  upływem  terminu  składania 

wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  albo 

składania ofert, wykonawca składa dokument lub dokumenty wystawione w kraju, w którym 

ma  siedzibę  lub  miejsce  zamieszkania,  potwierdzające  odpowiednio,  że  nie  otwarto  jego 


likwidacji  ani  nie  ogłoszono  upadłości.  Natomiast,  zgodnie  z  §  4  ust.  3  Rozporządzenia                

w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  Jeżeli  w  kraju  miejsca  zamieszkania  osoby  lub  w  kraju,              

w  którym  wykonawca  ma  siedzibę  lub  miejsce  zamieszkania,  nie  wydaje  się  dokumentów,           

o  których  mowa  w  ust.  1,  zastępuje  się  je  dokumentem  zawierającym  oświadczenie,                      

w  którym  określa  się  także  osoby  uprawnione  do  reprezentacji  wykonawcy,  złożone  przed 

właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub 

gospodarczego  odpowiednio  kraju  miejsca  zamieszkania  osoby  lub  kraju,  w  którym 

wykonawca  ma  siedzibę  lub  miejsce  zamieszkania,  lub  przed  notariuszem.  Zatem 

oświadczenie  złożone przed notariuszem może  potwierdzać brak występowania przesłanek 

do  wykluczenia  jedynie  wtedy,  gdy  w  kraju  miejsca  zamieszkania  osoby  lub  podmiotu  nie 

wydaje  się  zaświadczeń  urzędowych,  bądź  sądowych.  Odwołujący  stoi  na  stanowisku,  iż               

w  stanie  Nowy  Jork  dokumentem  właściwym  dla  potwierdzenia,  że  wobec  danej  spółki  nie 

otwarto  likwidacji,  ani  nie  ogłoszono  upadłości  jest  tzw.  “certifícate  of  good  standing”

Niniejszy  dokument  potwierdza  nie  tylko  fakt  zarejestrowania  podmiotu,  ale  również  jego 

prawidłowe funkcjonowanie, co stanowi odpowiednik informacji wymaganych w § 4 ust. 1 pkt 

1  lit.  a)  Rozporządzenia  w  sprawie  rodzajów  dokumentów.  Należy  zauważyć,  że  również 

sam  Odwołujący  na  wezwanie  Zamawiającego  uzupełnił  właśnie  “certifícate  of  good 

standing”  wydany  przez  sekretarza  stanu  Delaware  i  dokument  ten  został  uznany  za 

właściwy  przez  Zamawiającego.  W  związku  z  powyższym,  skoro  Zamawiający  uznał 

dokument  Odwołującego  za  właściwy,  to  kierując  się  obowiązującymi  przepisami  oraz 

zasadą równego traktowania wykonawców, nie powinien był przyjąć oświadczenia złożonego 

przed  notariuszem  przedstawionego  przez  Konsorcjum  firm  WB  Electronics  S.A.  oraz 

SRCTec.  LLC.  Ponadto,  ponieważ  oświadczenie  przed  notariuszem  zostało  złożone  

w ramach uzupełnienia dokumentów na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp i w ostateczności było 

dokumentem  nieprawidłowym,  nie  potwierdzającym  brak  podstaw  do  wykluczenia 

wykonawcy,  w  związku  z  powyższym,  Zamawiający  był  zobowiązany  do  wykluczenia 

Konsorcjum firm WB Electronics S.A. oraz SRCTec. LLC z postępowania. Zamawiający tego 

jednak nie uczynił, dopuszczając się naruszenia przepisów Pzp. Niezależnie od powyższego 

warto wskazać, że oświadczenie złożone przed notariuszem przedłożone przez Konsorcjum 

firm  w  ramach  uzupełnienia  dokumentów  również  nosi  datę  po  terminie  składania  ofert, 

jednakże  Zamawiający  uznał  ten  dokument  za  prawidłowy.  W  stosunku  zatem  do 

Konsorcjum  firm,  Zamawiający  postąpił  w  sposób  zupełnie  odmienny  niż  w  przypadku 

dokumentów  złożonych  przez  Odwołującego  na  potwierdzenie  braku  podstaw  do 

wykluczenia  z  postępowania  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  4-8  Pzp.  Tym  samym, 

Zamawiający w sposób rażący naruszył zasadę równego traktowania wykonawców, o której 

mowa  w  art.  7  ust.  1  Pzp.  Wobec  powyższego,  zarzuty  Odwołującego  są  zasadne. 

Odnośnie  zarzutu  trzeciego.  Ponadto,  Odwołujący  wnosi  o  odtajnienie  dokumentów 


przedłożonych  przez  Aycomm  Sp.  z  o.o.  (w  zakresie  dokumentów  składanych  na 

potwierdzenie  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  wiedzy                                    

i  doświadczenia  oraz  zdolności  finansowej)  oraz  przez  Pro  Patria  Electronics  Kft.                             

i  Konsorcjum  firm:  KenBit  Koenig  i  Wspólnicy  Sp.  j.  i  Elta  Systems  Ltd.  (w  zakresie 

dokumentów  składanych  na  potwierdzenie  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu                     

w zakresie wiedzy i doświadczenia). W ocenie Odwołującego, dokumenty wyżej wymienione 

nie  stanowią  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  nie  spełniają  bowiem  wszystkich  przesłanek 

wymienionych  w  przepisie  art.  11  ust.  4  uznk,  tj.  nie  stanowią  one  nieujawnionych  do 

wiadomości  publicznej  informacji  technicznych,  technologicznych,  organizacyjnych 

przedsiębiorstwa  lub  innych  informacji  posiadających  wartość  gospodarczą,  co  do  których 

przedsiębiorca  podjął  niezbędne  działania  w  celu  zachowania  ich  poufności.  Tym  samym, 

niezasadnie 

również 

Zamawiający 

zaniechał 

czynności 

odtajnienia 

wskazanych 

dokumentów,  wskutek  czego  naruszył  zasadę  jawności,  która  stanowi  jedną  z  naczelnych 

zasad postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. 

Zamawiający  w  dniu  27.05.2016  r.    wezwał  (faxem)  wraz  kopią  odwołania,  w  trybie 

art.  185  ust.1  Pzp,  uczestników  postępowania  przetargowego  do  wzięcia  udziału                          

w postępowaniu odwoławczym.  

W  dniu  30.05.2016  r.  (wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  Konsorcjum  WB 

Electronics - SRCTec, LLC zgłosiło przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie 

Zamawiającego  wnosząc  o  oddalenie  odwołania  w  całości.

  Kopia  zgłoszenia  została 

przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu.  

W dniu 30.05.2016 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) Pro Patria Electronics Kft 

zgłosiło  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  wnosząc  

o oddalenie odwołania w całości.

 Kopia zgłoszenia została przekazana Zamawiającemu oraz 

Odwołującemu.  

W  dniu  30.05.2016  r.  (wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  Konsorcjum  KENBIT 

Koenig i Wspólnicy – Elta System zgłosiło przystąpienie do postępowania odwoławczego po 

stronie Zamawiającego wnosząc o oddalenie odwołania w całości.

 Kopia zgłoszenia została 

przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu.  

W  dniu  02.06.2016  r.  (faxem),  a  08.06.2016  r.(kopia  potwierdzona  za  zgodność                

z oryginałem) Zamawiający  wobec wniesienia odwołanie do Prezesa KIO wniósł na piśmie, 

w  trybie  art.  186  ust.  1  Pzp,  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  uwzględnił  w  całości 

odwołanie. Kopia została przekazana Odwołującemu oraz Przystępującym.  

W  dniu  03.06.2016  r.  (faxem)  Prezes  KIO  w  związku  z  postanowieniem  Izby  z  dnia 

07.03.2016  r.  wezwał  wszystkich  trzech W/w Wykonawców  na  podstawie  §  13  ust.  2  pkt  3 


Rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  22.03.2010  r.  w  sprawie  regulaminu 

postępowania  przy  rozpoznawaniu  odwołań  (t.j.:  Dz.  U.  z  2014,  poz.  964)  do  złożenia 

oświadczenia w przedmiocie wniesienia sprzeciwu, w terminie 3 dni.  

W  dniu  06.06.2016  r.  (wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  Konsorcjum  WB 

Electronics - SRCTec, LLC oraz Pro Patria Electronics Kft na podstawie art. 186 ust.3-5 Pzp 

wniosło  sprzeciw  od  uwzględnienia  odwołania  przez  Zamawiającego.  Kopie  sprzeciwów 

zostały  przekazane  Zamawiającemu  i  Odwołującemu.  W  ramach  drugiego  pisma  z  tego 

samego  dnia  złożonego  przez  w/w  konsorcjum  przedstawiono  argumentacje  merytoryczną 

wniesionego sprzeciwu.  

Odnosząc  się  do  zarzutów  Odwołującego  (str.  10-12  odwołania)  stwierdził,  że 

podstawą  prawną  regulującą  potwierdzenie  braku  wystąpienia  przesłanki  wykluczenia                   

z postępowania jest art. 24 ust. 1 pkt 2 Pzp. Rodzaj i forma dokumentów potwierdzających 

m.in.  brak  przesłanek  do  wykluczenia  z  postępowania  została  określona  przez 

rozporządzenie  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  19  lutego  2013  r.  w  sprawie  rodzajów 

dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy,  oraz  form,  w  jakich  te 

dokumenty mogą być składane. Zgodnie z § 4 ust. 1 przedmiotowego rozporządzenia, który 

to odnosi się do wykonawców mających siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium 

Rzeczypospolitej Polskiej, nie wynika dokładnie w jakiej formie i jaką treść powinien zawierać 

ów  dokument  potwierdzający.  Co  więcej,  mając  na  uwadze  fakt,  że  jednym  z  członków 

Konsorcjum  jest  podmiot  zarejestrowany  w  Stanach  Zjednoczonych,  należy  pamiętać                   

o różnych systemach prawnych funkcjonujących w poszczególnych stanach USA. W stanie 

Nowy  Jork  (bo  tam  zlokalizowana  jest  siedziba  członka  Konsorcjum)  dokumentem 

potwierdzającym  fakt  funkcjonowania  podmiotu,  a  więc  nie  otwarcia  wobec  niego  likwidacji 

czy  ogłoszenie  upadłości  jest  m.in.  dokument  przedłożony  przez  Konsorcjum                          

w  przedmiotowym  postępowaniu.  Z  dokumentu,  podpisanego  przez  Executive  Deputy   

Secretary  of  State  –  A.G.,  jasno  i  bezsprzecznie  wynika,  że  SRCTec  Transitional  LLC  jest 

podmiotem  czynnym,  istniejącym  i  w  dalszym  ciągu  funkcjonującym,  na  dzień  datowania 

tego  dokumentu.  Dodatkowo,  czyniąc  więcej  niż  przewidują  to  przepisy  obowiązującego 

prawa  zamówień,  Konsorcjum  złożyło,  w  uzupełnieniu  do  wezwania  Zamawiającego  z 

09.02.2016  r.,  oświadczenie  Prezesa  Zarządu  spółki  SRCTec,  LLC  poświadczone 

notarialnie, o treści, z której wynika, że na dzień 19.10.2015 r. reprezentowana przez niego 

spółka nie znajduje się w stanie upadłości oraz nie otwarto w stosunku do niej postępowania 

likwidacyjnego. Wyjaśnienia powyższe zostały przyjęte przez Zamawiającego, a dokumenty 

przedstawione przez Konsorcjum dot. spółki SRCTec, LLC nie budziły  żadnych wątpliwości 

prawników Zamawiającego, którzy posiadają najwyższą wiedzę w tym zakresie. Ponadto, co 

wynika  z  załączonej  do  niniejszego  odwołania  korespondencji  e-mailowej  prowadzonej  z 


przedstawicielami  amerykańskiego  członka  Konsorcjum,  spółka  SRCTec,  LLC  na  swoją 

prośbę  skierowaną  do  władz  stanowych  stanu  Nowy  Jork,  otrzymała  dokument,  który 

załączyliśmy  do  akt  niniejszego  postępowania.  Dokument  o  innej  treści  nie  został  spółce 

wydany. Dlatego też, w celu pełnego wypełnienia zapisów polskiej ustawy prawo zamówień 

publicznych,  dodatkowo  zostało  złożone  oświadczenie  Prezesa  Zarządu  spółki,  o  którym 

mowa powyżej. 

Zauważył,  że  system  prawa  amerykańskiego  common  law  i  statutory  law  nie  jest 

systemem  tak  formalistycznym  i  dookreślonym  jak  system  prawa  polskiego.  W  wielu 

przypadkach  nie  jest  możliwe  bezpośrednie  odniesienie  wymagań  przepisów  prawa 

polskiego do ich amerykańskich odpowiedników. Wymaganie potwierdzenia, że podmiot nie 

znajduje  się  w  likwidacji  oraz,  że  nie  zostało  wobec  niego  otwarte  postępowanie 

upadłościowe  jest  tego  klasycznym  przykładem.  Fakt,  iż  przedłożony  przez  Konsorcjum 

dokument  nie  zawiera  słów  „certificate  of  good  standing"  nie  powoduje,  że  przedłożony 

przeze  mnie  dokument  nie  spełnia  wymogów  Pzp.  Przywoływanie  przez  Odwołującego 

argumentu,  że  przedłożył  on  w  przedmiotowym  postępowaniu  dokument  wydany  przez 

sekretarza stanu Delaware dokument o nazwie „Certificate of good standing" jest przejawem 

nieznajomości przez Odwołującego amerykańskiego systemu prawnego. Stany Zjednoczone 

Ameryki  Północnej  są  państwem  federacyjnym,  co  oznacza  w  dużym  uproszczeniu,  że 

przepisy  prawne  w  poszczególnych  stanach  są  różne.  Dokument  o  nazwie  „Certificate  of 

good standing" w stanie Delaware może być inaczej tytułowany w innych stanach. W stanie 

Nowy Jork istnieje kilka nazw tego dokumentu m.in.: New York Certificate of Authority, New 

York  Certificate  of  Status,  New  York  Certificate  of  Subsistence,  New  York  Certificate  of 

Qualification,  New  York  Certificate  of  Compliance,  czy  najbardziej  właściwie  Certificate 

Under Seal. Niektóre dokumenty potwierdzające funkcjonowanie podmiotów gospodarczych, 

w  ogóle  nie  mają  nazw,  a  jedynie  wypełnione  są  treścią  (patrz:  dokument  przedstawiony 

przez  Konsorcjum).  Stwierdzenie  Odwołującego,  że  Konsorcjum  złożyło  dokument  nie  tej 

treści,  a  właściwie  o  treści  nieznanej  prawu  amerykańskiemu,  jest  raczej  nadużyciem                

i  wchodzeniem  w  rolę  ustawodawcy  amerykańskiego.  Takim  dokumentem  jest  właśnie 

dokument przedłożony przez Konsorcjum. Zgodnie z prawem stanowym stanu Nowy Jork nie 

posiada  on  przedmiotowej  nazwy,  co  potwierdza  m.in.  korespondencja  e-mailowa 

prowadzona z amerykańską firmą doradczą, specjalizującą się w pozyskiwaniu dokumentów 

niezbędnych 

międzynarodowym 

obrocie 

handlowym, 

jak 

korespondencja                                   

z  przedstawicielami  działu  prawnego  SRCTec  LLC.  Twierdzenie  o  nieznajomości  przez 

Odwołującego amerykańskiego systemu prawnego jest jak najbardziej zasadne. 

Twierdzenie  Odwołującego  (akapit  3  str.  12  odwołania)  jakoby  Zamawiający,  który 

powinien kierować się „obowiązującymi przepisami prawa oraz zasadą równego traktowania 

wykonawców,  nie  powinien  był  przyjąć  oświadczenia  złożonego  przed  notariuszem 


przedstawionego  przez  Konsorcjum  firm  WB__Electronics  S.A  oraz  SRCTec  LLC"  jest 

niezasadne. Mając na uwadze odmienność stanu prawnego stanu New York oraz Delaware 

brak  jest  analogii  pomiędzy  tymi  oświadczeniami.  Nie  jest  też  możliwa  do  zastosowania 

zasada  równego  traktowania.  Dodatkowo,  złożony  przez  Konsorcjum WB  Electronics  S.A.-

SRCTec,  LLC  „Oświadczenie"  nosi  znamiona  dokumentu  dodatkowego,  a  nie 

uzupełniającego. Z uzupełnieniem dokumentów, o którym mowa w art. 26 ust. 3 Pzp, można 

mieć do czynienia  w przypadku, gdy założymy, iż uprzednio  złożony przez WB Electronics 

S.A.  dokument  jest  nie  prawidłowy.  W  Naszym  przypadku  nie  może  być  mowy                       

o  dokumencie  nieprawidłowym.  Obowiązujące  w  Polsce  prawo  zamówień  publicznych  nie 

określa  w  sposób  dokładny  formy  i  treści  dokumentów  zagranicznych  potwierdzających 

pewne  fakty  i  zdarzenia.  Oświadczenie  Prezesa  Zarządu  SRCTec,  LLC  datowane  na 

16.02.2016  r.,  poświadczone  notarialnie  przez  prawnika  amerykańskiego  jest  jedynie 

dokumentem  dodatkowym,  potwierdzającym  stan  faktyczny  i  wynikające  z  niego 

konsekwencje, 

określone 

złożonym 

przez 

Nas 

wcześniejszym 

dokumencie                                    

z 19.10.2015 r. Analiza rozporządzeń wykonawczych do Pzp zdaje się to potwierdzać. Tym 

samym  należy  skonstatować,  że  w  tym  zakresie  Zamawiający  nie  dopuścił  się  naruszenia 

przepisów  Pzp.  W  przypadku,  gdy  Zamawiający  powziąłby  jakiekolwiek  wątpliwości  co  do 

treści  dokumentu  złożonego  przez  Wykonawcę  mającego  siedzibę  lub  miejsce 

zamieszkania  poza  terytorium  RP,  mógłby  skorzystać  z  uprawnienia  do  zwrócenia  się  do 

właściwych  organów  odpowiednio  kraju  miejsca  zamieszkania  osoby  lub  kraju,  w  którym 

wykonawca  ma  siedzibę  lub  miejsce  zamieszkania,  z  wnioskiem  o  udzielenie  niezbędnych 

informacji  dotyczących  przedłożonego  dokumentu,  o  czym  mowa  w  ust.  4  §  4 

rozporządzenia Prezesa Rady  Ministrów  z 19.02.2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, 

jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być 

składane (Dz. U. poz. 231). Zamawiający zaś z tego uprawnienia nie skorzystał, a co więcej 

uznał, 

ż

wobec 

złożenia 

odpowiednich 

dokumentów, 

spełniających 

kryteria 

przedmiotowego  zamówienia,  Konsorcjum  WB  Electronics  S.A.  -  SRCTec,  LLC  kwalifikuje 

się do następnego etapu postępowania. Końcowy akapit strony 12 odwołania należy uznać 

za kompletnie mijający się z prawdą, czego Odwołujący zdaje się nie zauważył. Mianowicie 

data tego „Oświadczenia" faktycznie jest datą po terminie składania dokumentów, jednakże 

treść  dokumentu  potwierdza  stan  faktyczny  i  prawny  na  dzień  19.10.2015  r.,  a  więc                    

w  terminie  złożenia  dokumentów  w  postępowaniu.  Idąc  tropem  myślenia  Odwołującego, 

dokument  składany  przez  Konsorcjum,  na  wezwanie  Zamawiającego  należałoby 

antydatować, a to stanowi przestępstwo zagrożone karą określoną  w kodeksie karnym. W 

tym  miejscu  należy  także  przytoczyć  tezy  wyroków  KIO  mówiące  zgodnie,  że:  „Data 

wystawienia  wymaganego  dokumentu  potwierdzającego  spełnianie  warunków  udziału  w 

postępowaniu  jest  wtórna  wobec  wymagań  stawianych  treści  dokumentu.  Ustawodawca 


wymaga  potwierdzenia  stanu  faktycznego  istniejącego  w  dacie  nie  późniejszej  niż  dzień 

upływu terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminu 

składania ofert. Fakt wystawienia dokumentu potwierdzającego spełnianie warunków udziału 

w postępowaniu po upływie terminu składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału 

w  postępowaniu  jest  bez  znaczenia,  jeżeli  z  treści  dokumentu  wynika,  że  wykonawca 

spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu  nie  później  niż  w  tym  dniu"  (wyroki  KIO                         

z 12.05.2009 r., sygn. akt: KIO/UZP 540/09 i z 16.04.2012 r., sygn. akt: KIO 632/12). 

Reasumując,  stwierdził,  że  działanie  Zamawiającego  (Inspektorat  Uzbrojenia), 

polegające  na  uwzględnieniu  w  całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  SILTEC               

i  UNITRONEX,  może  nosić  znamiona  działania  na  szkodę  Skarbu  Państwa,  a  na  pewno 

godzi  w  dobre  imię  Naszej  spółki  i  stanowi  działanie  na  jej  szkodę.  Dziwi  fakt,  że 

Zamawiający  w  przeciągu  krótkiego  czasu  zmienia  całkowicie  zdanie  na  temat 

prowadzonego  przez  siebie  postępowania  dopuszczając  Nasze  Konsorcjum  do  dalszego 

etapu postępowania, na skutek złożenia, co należy po raz kolejny podkreślić, prawidłowych 

dokumentów wymaganych przez prawo polskie i znanych prawu amerykańskiemu,

 następnie 

uznaje,  że  przekroczył  swoje  uprawnienia.  Zamawiający,  uwzględniając  w  całości  zarzuty 

Odwołującego  się,  uznał  tym  samym,  że  naruszył  swoim  wcześniejszym  postępowaniem  - 

prawo zamówień. Zdumiewa również, że Zamawiający w bardzo krótkim, jak na zamówienia 

wojskowe, czasie (6 dni), działając jedynie na podstawie subiektywnej i jednostronnej opinii 

Konsorcjum  SILTEC-UNITRONEX,  podejmuje  decyzję  o  zmianie  wyników  etapu 

postępowania.  Zamawiający  nie  pokusił  się  o  jakąkolwiek  weryfikację  twierdzeń 

Odwołującego się, w tym w szczególności nie zweryfikował u źródła (New York State, USA) 

poprawności,  formy  i  treści  dokumentów  Naszego  amerykańskiego  partnera.  Dziwi  fakt,  iż 

Zamawiający niejako pozostawił jednemu z oferentów uprawnienie do dokonywania wiążącej 

dla  Inspektoratu  Uzbrojenia  oceny  dokumentów  składanych  w  postępowaniu  przez  innego 

oferenta. Można odnieść wrażenie, że działanie Zamawiającego, który uznaje złożone przez 

Konsorcjum  dokumenty  za  prawidłowe,  a  następnie  zakwalifikowuję  je  do  dalszego  etapu 

postępowania,  a  następnie  na  skutek  odwołania  wykluczonego  oferenta  wyklucza  je                      

z dalszego postępowania - nosi znamiona działania pod presją i niejako pod dyktando, tym 

samym obraża zasadę bezstronności i obiektywności. 

W dniu 08.06.2016 r. w związku z postanowieniem Izby  z dnia 01.06.2016 r. odbyło 

się posiedzenie niejawne z udziałem stron. 

W  toku  posiedzenia,  Odwołujący  cofnął  zarzut  3  i  4  zawarty  w  odwołaniu, 

podtrzymując  zarazem  zarzuty  dotyczące  złożonego  przez  niego  wniosku  w  postępowaniu, 

czyli  zarzut 1 i 2 odwołania. Jednocześnie wnosząc o zajecie stanowiska obu składających 

sprzeciw  Wykonawców,  czy  wobec  powyższego  oświadczenia  podtrzymują  wniesione 


sprzeciwy.  Pro  Patria  Electronics  Kft  uzależniła  swoje  stanowiska  od  oświadczenia 

Zamawiającego,  czy  owe  uwzględnienie  należy  odnieść  do  obecnego  stanowiska 

Odwołującego,  przedstawionego  na  posiedzeniu  tj.  zarzutów  podtrzymanych,  czyli  tylko  do 

zarzutu  1  i  2.  Wyjaśniła,  iż  oczekiwałaby  oświadczenia  Zamawiającego,  że  wykonując 

powtórzone  czynności  nie  odtajni  dokumentów  Pro  Patria  Electronics  Kft.  Podobne 

stanowisko  sformułowało  Konsorcjum  WB  Electronics  –  SRCTec,  LLC  Jednocześnie, 

stwierdzając,  że  oczekiwałby  od  Zamawiającego  wyrażenia  stanowiska  zgodnie,  z  którym 

Konsorcjum WB Electronics – SRCTec, LLC, nie zostanie wyłączone z postępowania. 

Zamawiający, oświadczył, że wobec wycofania na posiedzeniu części zarzutów przez 

Odwołującego  zawartych  w  odwołaniu,  podtrzymuje  dokonane  uwzględnienie  odwołania  -              

jedynie w zakresie podtrzymanym na posiedzeniu przez Odwołującego. Oświadczył również 

dodatkowo,  iż  w  związku  z  wycofaniem  zarzut  nr  4  -  nie  odtajni  dokumentów  Pro  Patria 

Electronics  Kft,  a  w  związku  z    wycofaniem  zarzut  nr  3  -  nie  wykluczy  Konsorcjum  WB 

Electronics  –  SRCTec,  LLC.  Stwierdził  nadto,  iż  dotyczy  to  również  Konsorcjum  KENBIT 

Koenig  i  Wspólnicy  –  Elta  System.  Wyjaśnił  również,  iż  odtajnił  dokumenty  Aycomm  Sp.                  

z  o.o.  i  upłynął  już  termin  na  wniesienie  odwołania  przez  tego  wykonawcę.  Zamawiający 

oświadczył  również,  iż  w  według  jego  wstępnych  szacunków  Aycomm  Sp.  z  o.o.,  przy 

ponownej  ocenie  nie  zakwalifikuje  się  do  premiowanej  do  udziału  w  następnym  etapie 

„piątki”, zaś zakwalifikuje się Odwołujący. 

Przystępujący, Pro Patria Electronics Kft oraz Konsorcjum WB Electronics – SRCTec, 

LLC, po zapoznaniu się z oświadczeniami złożonymi przez Zamawiającego na posiedzeniu, 

przy  uwzględnieniu  wycofania  przez  Odwołującego  zarzutu  nr  3  i  nr  4  zawartego                         

w  odwołaniu  -  wycofali  swoje  sprzeciwy,  mocą  oświadczenia  złożonego  przez  swoich 

umocowanych pełnomocników. 

W tym zakresie Izba stwierdziła, że Odwołujący miał prawo na podstawie art. 187 ust. 

8 Pzp do wycofania poszczególnych zarzutów odwołania do zamknięcia rozprawy, nie tylko 

całego  odwołania,  co  jest  powszechnie  przyjęte  i  ugruntowane  w  orzecznictwie.                          

W  konsekwencji,  Zamawiający,  a  ścisłej  jego  czynność  uwzględnienia  odwołania  w  całości 

należy odnieść do  zakresu odwołania podtrzymanego na posiedzeniu przez Odwołującego, 

tym  bardziej,  że  oświadczenie  takiej  treści  złożył  na  posiedzeniu  sam  Zamawiający.  Izba 

także stwierdza, że tak jak uznaje prawo Odwołującego do wycofania zarzutów, jak i całego 

odwołania,  analogiczne  uprawnienie  przysługuje  w  zakresie  wycofania  zgłoszonego 

przystąpienia,  czy  też  wniesionego  sprzeciwu  -  Przystępującym/Wnoszącym  Sprzeciw,  jak 

miało  to  miejsce  w  tym  ostatnim  wypadku  w  przedmiotowym  stanie  faktycznym.  W  ocenie 

Izby,  przepis  art.  187  ust.  8  w  zw.  z  art.  185  ust.  3  Pzp  w  zw.  z  art.  186  ust.3  Pzp  można 

zastosować  per  analogia  w  odniesieniu  do  oświadczeń  składanych  przez  zgłaszających 


przystąpienia,  tym  bardziej  że  czynność  Zamawiającego  wypełniła  oczekiwania 

zgłaszających 

przystąpienia 

wykonawców, 

co 

zostało 

potwierdzone 

stosownymi 

oświadczeniami  Zamawiającego  na  posiedzeniu  będącymi  odpowiedzią  na  oczekiwania 

wyrażone  także  na  posiedzeniu  przez  zgłaszających  przystąpienia  wykonawców.                          

W  konsekwencji,  na  tym  etapie  postępowania  dopuszczalne  jest  wycofanie  zgłoszonego 

przystąpienia, czy też sprzeciwu.  

Uwzględniając  powyższe,  Izba  uznała,  że  istniała  podstawa  do  przyjęcia,  iż 

postępowanie odwoławcze w sprawie o sygn. akt: KIO 887/16 – stosownie do dyspozycji art. 

186 ust. 3 Pzp oraz art. 192 ust. 1 zd. 2 Pzp - należało umorzyć, na posiedzeniu niejawnym  

z udziałem stron.  

Orzekając  o kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  uwzględniła,  iż  z  mocy  art. 

186  ust.  6  pkt  1  Pzp  koszty  te  znoszą  się  wzajemnie,  jednocześnie  nakazując  dokonanie 

zwrotu  Odwołującemu  kwoty  uiszczonej  tytułem  wpisu,  zgodnie  z  §  5  ust.  1  pkt  1 

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu 

pobierania  wpisu  od odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym                   

i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). Zgodnie z § 13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 22  marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy 

rozpatrywaniu  odwołań  (t.j.:  Dz.  U.  z  2014,  poz.  964)  -  postanowienie  wydano  na 

posiedzeniu  niejawnym.  W  oparciu  o  §  32  ww.  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów                

z  dnia  22  marca  2010  r.  w  sprawie  regulaminu  postępowania  przy  rozpatrywaniu  odwołań, 

ogłoszenie postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze wydanego na posiedzeniu 

niejawnym  następuje  przez  wywieszenie  sentencji  postanowienia  na  tablicy  ogłoszeń                          

w siedzibie Krajowej Izby Odwoławczej, a informacja o ogłoszeniu podawana jest na stronie 

internetowej  Urzędu  Zamówień  Publicznych.  Odpis  postanowienia  przesyła  się  stronom                 

i uczestnikom postępowania odwoławczego. 

Przewodniczący: 

………………………………