KIO 894/16 WYROK dnia 7 czerwca 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 894/16 

      WYROK 

                                           z dnia 7 czerwca 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza w składzie: 

Przewodniczący:  członek Krajowej Izby Odwoławczej - Barbara Bettman  

Protokolant:  Krzysztof Wasilewski  

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 

7 czerwca 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 

27 maja 2016 r. przez konsorcjum firm: Prvni 

Signalni  a.  s.  z  siedzibą:  Ostrava  -  Muglinov,  Republika  Czeska  (lider)  i  A.K. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  A.K.  Zakład  Ogólnobudowlany  z 

siedzibą

Niezdrowice, 

postępowaniu 

o udzielenie 

zamówienia 

publicznego 

prowadzonym  przez  zamawiającego: 

PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.,  Warszawa  przy 

udziale wykonawcy: 

A.        konsorcjum  firm:  Track  Tec  Construction  Sp.  z  o.o.  (lider),  Wrocław; 

Przedsiębiorstwo  Budownictwa  Kolejowego  i  Inżynieryjnego  INFRACOL  s.  c.,  Jawor, 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,  

orzeka:  

1.  Oddala odwołanie 

      2.  Kosztami postępowania obciąża odwołującego - konsorcjum firm: Prvni Signalni a. s. 

z  siedzibą:  Ostrava  –  Muglinov  Republika  Czeska  (lider)  i  A.K.  prowadzący 

działalność  gospodarczą  pod  firmą  A.K.  Zakład  Ogólnobudowlany  z  siedzibą 

Niezdrowice, 

          2.1.  zalicza  na  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20  000,00  zł 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego:

konsorcjum  firm

:  Prvni  Signalni  a.  s.  z  siedzibą:  Ostrava  -  Muglinov,  Republika 

Czeska (lider) i A.K. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą A.K. Zakład 

Ogólnobudowlany z siedzibą, Niezdrowice, tytułem wpisu od odwołania, 

           2.2.  zasądza  od  konsorcjum  firm

:  Prvni  Signalni  a.  s.  z  siedzibą:  Ostrava  - 

Muglinov, Republika Czeska (lider) i A.K. prowadzący działalność gospodarczą 

pod  firmą  A.K.  Zakład  Ogólnobudowlany  z  siedzibą,  Niezdrowice  na  rzecz 


zamawiającego: 

PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Warszawa kwotę 3 600,00 zł 

(słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  tytułem  zwrotu  kosztów 

zastępstwa przez pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  ust.  1  i  198b  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2164) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w 

Warszawie.    

Przewodniczący:  

………………………...  


Sygn. akt KIO 894/16  

U z a s a d n i e n i e: 

W  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  prowadzonym  w  trybie 

przetargu nieograniczonego, ogłoszonym w Dz. Urz. UE 2016/S 071-123672 z 12.04.2016 r. 

na  „Przebudowę  urządzeń  sterowania  ruchem  kolejowym  na  nastawniach  DTC  i  DTA  oraz 

odtworzenie  posterunku  odgałęźnego  Okradzionów  z  przebudową  układu  torowego  i  sieci 

trakcyjnej  w  stacji  Dąbrowa  Górnicza  Towarowa  w  ramach  projektu  inwestycyjnego  pn. 

„Prace na południowo - wschodniej obwodnicy GOP wraz z przyległymi odcinkami na liniach 

kolejowych nr 154, 171, 661”, w dniu 27 maja 2016 r. zostało wniesione pisemne odwołanie 

przez  konsorcjum  firm:  Prvni  Signalni  a.s.(lider)  z  siedzibą  w  Ostrava-Muglinov,  Republika 

Czeska  i  A.K.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  A.K.  Zakład 

Ogólnobudowlany, w kopii przekazane zamawiającemu w dniu 25 maja 2016 r. 

Wniesienie  odwołania  nastąpiło  skutkiem  powiadomienia  przez  zamawiającego  w 

dniu  19  maja  2016  r.  drogą  elektroniczną  o  uznaniu  oferty  odwołującego  za  złożoną  po 

terminie i podlegającą zwrotowi oraz o pozostawieniu oferty odwołującego - bez jej otwarcia. 

Izba nie stwierdziła przesłanek do odrzucenia odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 

ustawy Pzp. 

Na wezwanie zamawiającego z dnia 25 maja 2016 r. przesłane drogą elektroniczną, 

pisemne zgłoszenie do postępowania odwoławczego (w kopii przesłane stronom), w dniu 27 

maja 2016 r. złożyło konsorcjum firm: Track Tec Construction Sp. z o.o. (lider) z siedzibą we 

Wrocławiu; Przedsiębiorstwo Budownictwa Kolejowego i Inżynieryjnego INFRACOL s. c. - po 

stronie zamawiającego, które wnosiło o oddalenie odwołania i podało, że posiada interes w 

utrzymaniu w mocy czynności zamawiającego - jako że ze zbiorczego zestawienia złożonych 

ofert wynika, iż przystępujący złożył najkorzystniejszą ofertę. 

Izba  postanowiła  dopuścić  do  udziału  w  postępowaniu  odwoławczym  ww. 

wykonawcę,  uznając  że  przesłanki  wymienione  w  art.  185  ust.  2  i  3  ustawy  Pzp  zostały 

wykazane. 

Odwołanie  zostało  wniesione  wobec  następujących  czynności  i  zaniechań 

zamawiającego podjętych w toku postępowania:  

zaniechania otwarcia oferty odwołującego, 

uznania  oferty  odwołującego  za  złożoną  po  terminie  i  podlegającą  zwrotowi  na 

podstawie art. 84 ust. 2 ustawy Pzp. 


Odwołujący zarzucił zamawiającemu PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. z siedzibą 

w Warszawie Centrum Realizacji Inwestycji Region Śląski - naruszenie przepisów ustawy z 

dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień  (Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  2164),  zwanej  „ustawą 

Pzp,” tj.: 

art.  84  ust  2  zdanie  2  Pzp,  poprzez  uznanie,  że  istnieje  podstawa  zwrotu  oferty  z 

uwagi  na  jej  złożenie  po  wyznaczonym  w  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia 

(SIWZ)  terminie,  pomimo  złożenia  oferty  w  miejscu  i  terminie  określonym  przez 

zamawiającego, 

art. 86 ust. 2 Pzp poprzez zaniechanie otwarcia oferty odwołującego pomimo złożenia 

jej w terminie składania ofert, 

art. 7 ust. 1 i 2 Pzp poprzez nierówne traktowanie wykonawców przejawiające się w 

tym,  że  zamawiający  uznał  ofertę  odwołującego  za  złożoną  po  terminie,  mimo,  że  została 

złożona we wskazanym przez niego miejscu na 4 minuty przed jego upływem oraz w tym, że 

zamawiający  nie  dokonał  otwarcia  oferty  odwołującego,  a  także  prowadzi  postępowanie  w 

sposób nie zapewniający zachowania uczciwej konkurencji. 

W  związku  z  powyższym  odwołujący  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie 

zamawiającemu: 

unieważnienia  decyzji  o  uznaniu  oferty  odwołującego  za  złożoną  po  terminie 

składania ofert i zwrocie oferty, 

nakazanie  zamawiającemu  otwarcia  oferty  odwołującego  i  uwzględnienie  jej  w 

dalszym toku postępowania poprzez dokonanie jej badania i oceny, ewentualnie 

nakazanie  zamawiającemu  unieważnienia  postępowania,  jako  obciążonego 

niemożliwą  do  usunięcia  wadą  uniemożliwiającą  zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu 

umowy w sprawie zamówienia publicznego; oraz 

obciążenie zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego. 

W uzasadnieniu zgłoszonych zarzutów i żądań odwołujący podał, że w dniu 19 maja 

2016 r. złożył ofertę w przedmiotowym postępowaniu. W tym samym dniu powziął informację 

o nieotwarciu jego oferty oraz drogą elektroniczną, otrzymał wiadomość od zamawiającego o 

uznaniu jego oferty za złożoną po terminie i podlegającą zwrotowi. Odwołujący podał, że ma 

interes we wniesieniu odwołania w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp z uwagi na fakt, że 

jego  oferta  jest  korzystniejsza  cenowo  niż  oferty  innych  wykonawców  biorących  udział  w 

postępowaniu,  a  zatem  gdyby  nie  błędna  czynność  uznania  jego  oferty  za  złożoną  po 

terminie, miałby szansę na pozyskanie zamówienia.  

Zarzut 1. Zaniechania otwarcia oferty odwołującego. 


Odwołujący  argumentował,  że  stosownie  do  treści  art.  86  ust.  2  ustawy  Pzp 

zamawiający  otwiera  wszystkie  oferty  złożone  w  postępowaniu,  nawet  jeżeli  uznaje  je  za 

złożone  po  upływie  terminu  składania  ofert.  Odwołujący  powołał  się  na  orzecznictwo 

Krajowej Izby Odwoławczej, w tym: na wyrok z dnia 22.11.2012r. sygn. KIO 2462/12, wyrok z 

20.03.2015r. sygn. KIO 432/15, wyrok z 04.04.2011 r. sygn. KIO 619/11; KIO 620/11, że nie 

ma przepisu, który upoważniałby zamawiającego do odmowy otwarcia oferty, którą uznał za 

złożoną  po  terminie  czy  przepisu,  który  by  tego  zabraniał.  KIO  w  którymś  z  ww.  orzeczeń 

stwierdziła,  że  „Zgodnie  z  art.  86  p.z.p.,  należy  otworzyć  wszystkie  oferty,  również  ofertę 

złożoną  po  terminie,  ponieważ  nie  jest  możliwe  powtórzenie  czynności  otwarcia  ofert,  a  w 

przypadku  uwzględnienia  zarzutu  naruszenia  art.  84  ust.  2  p.z.p.  możliwa  jest  ocena  takiej 

oferty  i  nie  zachodzi  konieczność  unieważnienia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego.” 

W  przekonaniu  odwołującego,  zamawiający  powinien  jego  ofertę  otworzyć,  a 

następnie, skoro uznał ją za złożoną po terminie, dokonać czynności, o których mowa w art. 

84 ust. 2 ustawy Pzp. 

W  tej  sytuacji  powstrzymanie  się  przez  zamawiającego  z  otwarciem  złożonej  oferty 

uznał odwołujący za naruszenie ww. przepisu, czym uzasadniał stawiany zarzut. 

Zarzut 2. Uznanie oferty odwołującego za złożoną po terminie. 

Odwołujący  argumentował,  ze  stosownie  do  postanowień  pkt  17.1.  specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia  (SIWZ)  termin  składania  ofert  upływał  w  dniu  19  maja 

2016r. o godzinie 10.00. Ofertę należało złożyć w siedzibie zamawiającego w Sosnowcu, ul. 

3 Maja 16, pokój 1.18.  

Odwołujący utrzymywał, że złożył swoją ofertę we wskazanym wyżej miejscu w dniu 

19 maja 2016 r., o godzinie 9.56, a więc na 4 minuty przed upływem terminu składania ofert. 

Jako  dowód  na  powyższą  okoliczność,  odwołujący  wskazywał  -  nagranie  z  monitoringu 

zainstalowanego  w  siedzibie  zamawiającego.  Stwierdził,  iż  stosownie  do  zapisów 

monitoringu  przedstawiciele  odwołującego  wchodzą  do  budynku  zamawiającego  o godzinie 

9.55, a do pokoju 1.18. wkraczają minutę później, o godzinie 9.56.  

Odwołujący  przekonywał,  że  zapisy  monitoringu  zostały  zweryfikowane  przez  jego 

przedstawicieli  niezwłocznie  po  otwarciu  ofert  i  potwierdziły,  że  odwołujący  zdążył  złożyć 

ofertę  w  zakreślonym  w  SIWZ  terminie.  Odwołujący  nadmienił,  że  dowód  z  nagrania 

monitoringu  przedstawi  na  rozprawie,  po  otrzymaniu  od  zamawiającego  nagrania 

monitoringu z dnia 19 maja 2016r., obejmującego czas od godziny 9.54 do godziny 10.05, o 

które  odwołujący  zwrócił  się  do  zamawiającego  jeszcze  w  dniu  19  maja  2016  r.,  aby 


zamawiający  miał  możliwość  jego  zarchiwizowania  i  nie  dopuścił  do,  nawet  przypadkowej, 

utraty zapisu. 

Na  okoliczność  złożenia  oferty  w  terminie  odwołujący  wnosił  o  dopuszczenie  i 

przeprowadzenie dowodów: 

-  z nagrania monitoringu, które otrzyma od zamawiającego  

-  z  wykonanych  przez  siebie  w  dniu  19  maja  2016  r.  fotografii  komputera  pracownika 

ochrony,  na  których  znajdują  się  ujęcia  z  nagrania  monitoringu,  rejestrujące  wejście 

przedstawicieli odwołującego do budynku zamawiającego oraz do pokoju 1.18.  

- z przesłuchanie świadków w osobach M.S. i V.M.. 

Odwołujący  argumentował,  że  zgodnie  z  art.  14  ustawy  Pzp  do  czynności 

podejmowanych  przez  zamawiającego  i  wykonawców  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego, o ile przepisy ustawy prawo zamówień 

publicznych  nie  stanowią  inaczej.  Analogicznie  do  postanowień  art.  111  §  1  K.c.,  który 

stanowi,  że  „Termin  oznaczony  w  dniach  kończy  się  z  upływem  ostatniego  dnia”,  uznał  że 

termin oznaczony w minutach kończy się z upływem ostatniej minuty. To oznacza, że termin 

wyznaczony  na  godzinę  10.00  kończy  się  o  godzinie  10.00  i  59  sekund  (wyrok  KIO  z 

11.06.2014  r.  sygn.  KIO  1074/14).  Tym  niemniej  odwołujący  zaznaczał,  że  złożył  ofertę  o 

9.56, więc niuans ten nie ma znaczenia dla niniejszej sprawy. 

Odwołujący  przyznał,  że  zamawiający  wpisał  jako  termin  złożenia  oferty  -  godzinę 

10.01 - a więc minutę po czasie określonym jako termin składania ofert.  

Zdaniem  odwołującego  czynności  zamawiającego  związane  z  rejestracją  oferty  nie 

mogą  wpływać  na  przyjęcie  terminu  jej  złożenia  przez  odwołującego,  bowiem  „wpisywanie, 

czyli  rejestrowanie  oferty  jako  czynność  techniczna  wykracza  już  poza  pojęcie  składania 

oferty  ”  (wyrok  z  28.12.2011  r.  sygn.  KIO  2688/11).  W  przekonaniu  odwołującego  -  oferta 

zostaje złożona przez wykonawcę wtedy, gdy ten dostarcza ją w miejsce określone w SIWZ 

jako  miejsce  składania  ofert,  tj.  przez  złożenie  oferty  należy  rozumieć  wejście  do 

oznaczonego  w  SIWZ  pokoju  osoby  z  ofertą  -  vide  wyrok  KIO  z  11.06.2014  r.  sygn.  KIO 

1074/14 i powołany tam wyrok z dnia 28.12.2011 r. sygn. KIO 2688/11.  

Przekładając stany faktyczne w ww. przywołanych sprawach odwoławczych na realia 

niniejszej  sprawy,  odwołujący  uznał,  że  złożył  ofertę  o  godzinie  9.56,  na  4  minuty  przed 

upływem  terminu  składania  ofert,  gdyż  w  tym  momencie  osoba  niosąca  ofertę  weszła  do 

pokoju nr 1.18.  

Odwołujący kontynuował, że w myśl art. 84 ust. 2 zdanie 2 ustawy Pzp zamawiający 

zawiadamia  wykonawcę  o  złożeniu  oferty  po  terminie  i  dokonuje  jej  zwrotu  po  upływie 

terminu  do  wniesienia  odwołania.  Za  oczywiste  przyjął,  że  zamawiający  nie  może  dokonać 


takiej  czynności,  jeżeli  oferta  była  złożona  w  terminie  składania  ofert,  jak  według 

odwołującego było w niniejszej sprawie, zatem czynność zamawiającego poczytał za błędną 

i podlegającą uchyleniu. 

Odwołujący  wnosił  o  otwarcie  jego  oferty,  bowiem  jest  to  czynność,  której 

zamawiający  zaniechał,  ze  szkodą  dla  odwołującego  (ale  też  dla  siebie,  skoro  oferta 

odwołującego  zawierała  najniższą  cenę),  a  która  to  czynność  mogłaby  być  dokonana  bez 

ujemnego wpływu na postępowanie, jako że oferta ta pozostaje w zamkniętym opakowaniu i 

nie  była  przez  zamawiającego  otwierana,  więc  nie  istniała  możliwość  jej  zmiany  przez 

odwołującego  i  naruszenia  zasady  równego  traktowania  wykonawców,  czy  uczciwej 

konkurencji.  KIO  uznała  taką  czynność  za  dopuszczalną  (wyrok  z  28.12.2011  r.  sygn.  KIO 

2688/11).  Odwołujący  zaznaczał,  że  zna  aktualne  orzecznictwo  KIO,  z  którego  wynika,  że 

Izba  stoi  na  stanowisku,  że  czynności  otwarcia  ofert  nie  da  się  powtórzyć  (np.  wyrok  z 

20.03.2015 r. sygn. KIO 432/15, wyrok z 22.11.2012 r., KIO 2462/12 r., wyrok z 04.04.2011 r. 

sygn.  KIO  619/2011;  620/2011,  wyrok  z  14.10.2009  r.,  sygn.  KIO/UZP  1287/2009,  wyrok  z 

12.10.2009  r.,  sygn.  KIO/UZP  1344/09),  a  jedynym  możliwym  rozstrzygnięciem  w  sytuacji, 

gdy  zamawiający  wbrew  nakazowi  płynącemu  z  art.  86  ust.  2  ustawy  Pzp  nie  dokonał 

otwarcia oferty, jest unieważnienie postępowania. 

Odwołujący  przywołał  wyrok  o  sygn.  akt:  KIO  432/15,  w  którym,  Izba  stwierdziła,  że 

„Złożenie  w  sposób  skuteczny  oferty  powoduje  bowiem,  że  na  zamawiającym  ciąż

obowiązek  dokonania  jej  otwarcia,  zgodnie  z  art.  86  ust.  2  p.z.p./podjęcia  dalszych 

czynności.  Natomiast  w  przypadku,  mimo  skutecznego  złożenia  oferty  (w  warunkach 

określonych  przez  zamawiającego),  zaniechanie  czynności  otwarcia  skutkuje,  wobec  braku 

możliwości  powtórzenia  tej  czynności,  koniecznością  unieważnienia  postępowania  na 

podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7p.z.p.”  

Wobec  tego,  w  przypadku  uznania  przez  Izbę,  że  racja  leżała  po  stronie 

odwołującego  -  tj.  że  złożył  swoją  ofertę  w  terminie,  skoro  nie  jest  możliwe  naprawienie 

błędnej  czynności  zamawiającego  -  poprzez  nakazanie  otwarcia  oferty  odwołującego, 

odwołujący wnosił o unieważnienie postępowania w oparciu o art. 94 ust. 1 pkt 7 Pzp. 

Zarzut 3. Nierównego traktowania wykonawców. 

Mając  na  uwadze,  że  zamawiający  mimo  złożenia  przez  odwołującego  oferty  w 

terminie,  uznał  ją  za  spóźnioną  i  nie  otworzył  jej  oznacza  według  odwołującego,  że 

zamawiając  potraktował  wykonawców  nierówno,  a  nadto  nie  zachował  zasady  uczciwej 

konkurencji, naruszając w ten sposób dyspozycję art. 7 ust. 1 i 2 ustawy Pzp. 

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  z  dnia  6  czerwca  2016  r.  wnosił  o  jego 

oddalenie,  dopuszczenie  wnioskowanych  dowodów  oraz  o  zasądzenie  od  odwołującego  na 


rzecz  zamawiającego  kosztów  zastępstwa  procesowego  zgodnie  z  przedłożonym 

rachunkiem. 

W  uzasadnieniu  udzielonej  odpowiedzi  zamawiający  podtrzymał  swoje  stanowisko, 

ż

e oferta odwołującego została złożona 19 maja o godzinie 10:01, a więc po upływie terminu 

określonego przez zamawiającego w SIWZ. Stwierdzenie czasu złożenia oferty ma charakter 

obiektywny, a godzina złożenia oferty została ustalona przez pracowników zamawiającego w 

momencie  wejścia  osób  ze  strony  odwołującego  do  wyznaczonego  pokoju  1.18,  zgodnie  z 

czasem rzeczywistym odczytanym z komputerów znajdujących się w biurze zamawiającego. 

Czas  rzeczywisty  był  ustalany  każdorazowo  przez  pracowników  zamawiającego,  w  chwili 

składania oferty przez poszczególnych wykonawców. Każdorazowo czas złożenia oferty był 

wpisywany na kopertach, w oparciu o jednakowy odczyt czasu, który z całą pewnością miał 

charakter rzeczywisty.  

Zamawiający  wnioskował  o  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodu  z  zeznań 

ś

wiadków  -  pracowników  zamawiającego:  A.M.,  T.G.,  M.B..  Oraz  wnosił  o  dopuszczenie 

dowodu  na  piśmie,  tj.  kopii  koperty  [zawierającej  ofertę]  z  odręcznym  wpisaniem  czasu  jej 

złożenia zamawiającemu. 

Zamawiający  zaznaczał,  że  żaden  z  wykonawców  składających  oferty  nie  zgłaszał 

zastrzeżeń  co  do  rozbieżności  pomiędzy  czasem  rzeczywistym  a  wpisanym  przez 

zamawiającego, jako pokwitowanie odbioru oferty. 

Zamawiający wykazywał, że odczyt czasu następował w oparciu o czas rzeczywisty - 

satelitarny. Na dowód powyższego zamawiający przedłożył korespondencję e-mail pomiędzy 

Naczelnikiem  Działu  Zamówień  publicznych  a  Z-cą  Dyrektora  Biura  Informatyki  w  Centrali 

zamawiającego w dniu 30 maja 2016 r. 

Zamawiający  uznał  powoływanie  się  odwołującego  na  zapisy  monitoringu  wizyjnego 

za niemiarodajne, gdyż jest to element wspomagający fizyczną ochronę budynku, i nie służy 

do  weryfikacji  czasu  składania  ofert,  gdyż  system  ten  w  przeciwieństwie  do  systemu 

informatycznego,  nie  jest  automatycznie  synchronizowany  z  czasem  satelitarnym.  Czas 

monitoringu  według  wyjaśnień  zamawiającego,  ma  stałe  opóźnienie  względem  czasu 

rzeczywistego, co zamawiający ustalił w toku przeglądów zapisu monitoringu  z dnia złożenia 

ofert. Jako dowód - zamawiający wnioskował zeznania świadka - pracownika zamawiającego 

A. M., oraz notatkę służbową z dnia 3 czerwca 2016 r.  

Zamawiający  podtrzymał,  że  stwierdził  obiektywny  fakt  złożenia  przez  odwołującego 

oferty  po  upływie  wyznaczonego  terminu.  Z  tego  też  względu  nie  mógł  dokonać  jej  oceny 

razem  z  innymi  ofertami  złożonymi  w  postępowaniu.  Odwołujący  będąc  profesjonalistą, 

wielokrotnie  uczestniczącym  w  postępowaniach  przetargowych,  także  prowadzonych  przez 


zamawiającego,  winien  dołożyć  należytej  staranności  przy  terminowym  złożeniu  oferty. 

Zamawiający powołał się na stanowisko wynikające z wyroku Sygn. akt KIO/UZP 1442/08 z 

19.12.2008  r.,  iż:  „Wykonawca  powinien  dołożyć  należytej  staranności  przy  terminowym 

złożeniu  oferty.  Spóźnienie  oznacza,  że  nie  doszło  do  skutecznego  złożenia  oświadczenia 

woli  zawartego  w  ofercie.  Nie  są  również  istotne  przyczyny  opóźnienia,  a  zwrot  jest 

dokonywany  również  wtedy,  gdy  opóźnienie  powstało  z  przyczyn  niezawinionych  przez 

wykonawcę.”     

Zamawiający  zaznaczał,  że  naruszyłby  przepis  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp, nakazujący 

równe traktowanie wykonawców, gdyby uznał ofertę odwołującego jako złożoną terminowo.  

Ponadto  ciężar  dowodu,  że  oferta  została  złożona  terminowo  obciążał  odwołującego. 

Pracownicy  zamawiającego,  jako  zobowiązani  do  potwierdzania  okoliczności  mających 

znaczenie  prawne,  nie  mogli  od  swych  obowiązków  odstąpić,  bowiem  są  one  obłożone 

rygorem sankcji dyscyplinarnych i karnych. 

Zamawiający z przedstawionych względów uznał, że nie naruszył żadnych przepisów, 

które  by  powodowało  konieczność  unieważnienia  postępowania.  Postąpił  zgodnie  z 

dyspozycją  art.  84  ust.  2  zdanie  2  ustawy  Pzp.  Zaznaczał,  że  w  ustawie  Pzp  brak  jest 

przepisu  nakazującego  otwarcie  oferty  złożonej  po  terminie.  Obowiązku  takiego  nie  da  się 

wywieść z art.  84  oraz z art. 86 ustawy Pzp. 

Izba  dopuściła  i  przeprowadziła  dowody:  z  protokołu  postępowania  z  załącznikami, 

ogłoszenia  o  zamówieniu,  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  korespondencji 

stron.  

Izba nie dopuściła wnioskowanych przez odwołującego dowodów: 

1)  z  przesłuchanie  w  charakterze  świadków  panów  M.S.i  V.M.,  jak  wynika  z  wyjaśnień 

odwołującego  osoby  te  były  obecne  na  miejscu  zdarzenia,  jednakże  decydującym  i 

dopuszczalnym dowodem w tym zakresie był dowód z dokumentów, zgodnie z art. 9 ustawy 

Pzp, statuującej zasadę pisemności prowadzenia postępowania o zamówienie publiczne, 

2)  z nagrania monitoringu z dnia 19 maja 2016 r., które otrzyma od zamawiającego,  

3)  z wykonanych przez wykonawcę w dniu 19 maja 2016 r. fotografii komputera pracownika 

ochrony,  na  których  znajdują  się  ujęcia  z  nagrania  monitoringu,  rejestrujące  wejście 

przedstawicieli odwołującego do budynku zamawiającego oraz do pokoju 1.18. 

-    dowody  z  zapisów  monitoringu  nie  mogły  być  miarodajne  dla  określenia  rzeczywistego 

czasu złożenia oferty przez odwołującego - z powodów podanych przez zamawiającego. 

Zamawiający przyznał przesunięcie czasowe odczytów z monitoringu z opóźnieniem 

około  5-6  minut,  względem  czasu  rzeczywistego,  według  którego  odbywało  się  przyjęcie 


ofert.  Z  tych  względów  Izba  również  nie  dopuściła  i  nie  przeprowadziła  tego  dowodu,  w 

oparciu  o  płytę  CD  złożoną  przez  zamawiającego  na  rozprawie.  Zgodnie  z  treścią  art.  190 

ust. 5 ustawy Pzp nie wymagają dowodu fakty przyznane w toku postępowania przez stronę. 

Sprawdzenie  czasu  w  systemie  monitoringu  nastąpiło  w  dniu  19  maja  2016  r.  przez 

pracowników  zamawiającego  A.B.  -  informatyka oraz  K.C.  Naczelnika  działu  Organizacyjno 

prawnego - co zamawiający udokumentował przedłożoną notatką służbową z dnia 3 czerwca 

2016 r.          

Izba  nie  dopuściła  dowodu  z  zeznań  świadków  wnioskowanych  przez 

zamawiającego,  pracowników  zamawiającego:  A.M.,  T.G.,  M.B.  -  zgodnie  z  art.  9  ustawy 

Pzp obowiązuje zasada pisemności prowadzenia postępowania o zamówienie publiczne. 

Izba dopuściła dowody wnioskowane przez zamawiającego z dokumentów: 

-    kserokopii  koperty  [zawierającej  ofertę  odwołującego]  z  odręcznym  wpisaniem  czasu  jej 

złożenia zamawiającemu 

- z kserokopii potwierdzeń odbioru 11 ofert w tym postępowaniu z odnotowaniem czasu ich 

złożenia 

-  z  korespondencji  e-mail  pomiędzy  Naczelnikiem  Działu  Zamówień  Publicznych  a  Z-cą 

Dyrektora  Biura  Informatyki  w  Centrali  zamawiającego  w  dniu  30  maja  2016  r.,  że 

rozwiązania  informatyczne  zamawiającego  posługują  się  wzorcem  czasu  z  systemu 

satelitarnego według czasu rzeczywistego, (w tym okresie) przy ustawieniu czasu środkowo 

europejskiego letniego  

-  z  poświadczenia  przyjęcia  oferty  wykonawcy  Skanska  S.A.  o  godzinie  9:16,  wraz  z 

potwierdzeniem przez Skanska S.A, że odnotowany czas przyjęcia jego oferty był zgodny ze 

stanem faktycznym 

-  z  notatki  służbowej  z  dnia  20  maja  2016  r.  obrazującej  przebieg  zdarzeń  w  dniu  19  maja 

2016 r. w odniesieniu do okoliczności złożenia oferty przez odwołującego.          

Izba dopuściła dowód wnioskowany przez przystępującego z dokumentu stanowiącego kopię 

opakowania jego oferty z odnotowaną datą i godziną złożenia, tj. 19 maja 2016 godzina 8:00. 

Izba  nie  dopuściła  wnioskowanego  dowodu  przez  przystępującego  z  przesłuchania  w 

charakterze  świadka  A.W.,  pracownika  przystępującego,  która  była  obecna  na  miejscu 

zdarzenia - z tych samych przyczyn, z których Izba odmówiła przeprowadzenia tego rodzaju 

dowodów wnioskowanych przez strony.    

Ponadto, Izba rozważyła stanowiska stron i uczestnika, przedstawione w złożonych pismach 

oraz do protokołu rozprawy. 


Rozpatrując  sprawę  w  granicach  zarzutów  wniesionego  odwołania,  jak  stanowi  art. 

192 ust. 7 ustawy Pzp Izba ustaliła, co następuje. 

Z akt postępowania przetargowego udostępnionych przez zamawiającego - dopuszczonych 

przez  Izbę  z  urzędu  w  trybie  art.  190  ust.  2  ustawy  Pzp  jako  dowód  -  wynika  następujący 

stan faktyczny. 

Specyfikacja  istotnych  warunków  zamówienia.  Tom  I  Instrukcja  dla  wykonawców  zawiera 

następujące dyspozycje zamawiającego. 

Punkt 17. Miejsce, termin i sposób składania ofert PKP Polskie Linie Kolejowe S.A..  

17.1.  Ofertę  należy  złożyć  w  siedzibie  zamawiającego  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A. 

Centrum  Realizacji  Inwestycji  Region  Śląski,  Sosnowiec,  pokój  1.18  w  nieprzekraczalnym 

terminie do 19 maja 2016 r. do godziny 10:00. 

17.2.  W  przypadku  złożenia  przez  Wykonawcę  oferty  po  terminie  składania  ofert, 

zamawiający  zwróci  Wykonawcy  taką  ofertę  bez  jej  otwierania,  za  wyjątkiem  sytuacji,  gdy 

jest to niezbędne dla ustalenia adresu Wykonawcy.  

18.  Miejsce  i  termin  otwarcia  ofert.  Otwarcie  ofert  nastąpi  w  siedzibie  zamawiającego  PKP 

Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  Centrum  Realizacji  Inwestycji  Region  Śląski,  Sosnowiec,  pokój 

1.25 w dniu 19 maja 2016 r. godzina 10:30. 

Punkt 20. Tryb i sposób oceny ofert. 

20.8. Zamawiający oceni i porówna jedynie te oferty, które między innymi - zostaną złożone 

w terminie. 

Punkt  24.    Zamawiający  będzie  porozumiewał  się  z  Wykonawcą  w  sprawach  dotyczących 

niniejszego  postępowania  w  formie  pisemnej/faksem  lub  drogą  elektroniczną,  za  wyjątkiem 

oferty, która musi być złożona w formie pisemnej. (…)   

Protokół  z  otwarcia  ofert.  PKP  POLSKIE  LINIE  KOLEJOWE  S.A.  Centrum  Realizacji 

Inwestycji Region Śląski (…)  

„W  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  przeprowadzonego  w  trybie 

przetargu  nieograniczonego  na  podstawie  art.  39  Ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.:  Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  2164.),  na:  Przebudowa  urządzeń 

sterowania  ruchem  kolejowym  na  nastawniach  DTC  i  DTA  oraz  odtworzenie  posterunku 

odgałęźnego Okradzionów z przebudową układu torowego i sieci trakcyjnej w stacji Dąbrowa 

Górnicza  Towarowa  w  ramach  projektu  inwestycyjnego  pn.  „Prace  na  południowo  - 

wschodniej obwodnicy GOP wraz z przyległymi odcinkami na liniach kolejowych nr 154,171, 

661", 


W  dniu  19  maja  2016  r.  o  godzinie  10:30  w  siedzibie  Zamawiającego  reprezentowanego 

przez PKP Polskie Linie Kolejowe S A Centrum Realizacji Inwestycji Region Śląski ul. 3 Maja 

16 w Sosnowcu. Komisja przetargowa w składzie: 

Przewodniczący: B.J. 

Członkowie:  W.M.; M.B.; J.S.; M.K., A.S.; Sekretarz: 

T.G. 

W obecności przybyłych Wykonawców dokonała publicznego otwarcia 11 (jedenaście) ofert, 

które  wpłynęły  w  przedmiotowym  postępowaniu  w  terminie  do  dnia  19.05.2016  r.  do 

godz.10:00, w postępowaniu wpłynęła 1 (jedna) oferta po terminie tj. o godzinie 10:01. 

Przewodniczący  Komisji  dokonał  sprawdzenia  prawidłowości  oznakowania    ofert  oraz    stan 

ich opakowania. 

Przewodniczący  Komisji  nie  stwierdził  nieprawidłowości  w  oznakowaniu  ani  uszkodzeń 

opakowania ofert. 

Przed otwarciem ofert Przewodniczący Komisji przetargowej poinformował, że Zamawiający 

zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia kwotę brutto 46 499 697,98 PLN (…) 

Następnie  Przewodniczący  Komisji  odczytał  informacje  zawarte  w  ofertach,  obejmujące 

nazwę zadania, nazwę i adres Wykonawcy, oferowaną cenę, termin wykonania zamówienia, 

okres  gwarancji,  skrócenie  terminu  realizacji  zamówienia  oraz  warunki  płatności  (Tabela  - 

Zbiorcze zestawienie ofert). 

Uwagi, wnioski i oświadczenia złożone przez Wykonawców: 

Nie złożono.  

Następnie Przewodniczący Komisji zamknął część jawną posiedzenia.” 

Protokół  sporządził:  T.G.  -  Sekretarz  Komisji  Przetargowej.  Sosnowiec,  dnia  19.05.2016r. 

Pod protokołem widnieją podpisy sekretarza i 6-u członków komisji przetargowej.  

Zamawiający  powiadomił  odwołującego  w  dniu  19  maja  2016  r.  o  godzinie  13:56  drogą 

elektroniczną,  na  podstawie  art.  84  ust.  2  ustawy  Pzp,  że:  „Państwa  oferta  została  złożona 

po wyznaczonym przez Zamawiającego terminie na składanie ofert. Państwa oferta wpłynęła 

do

  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  Centrum  Realizacji  Inwestycji  Region  Śląski  Dział 

Zamówień,  Sosnowiec,  pokój  1.18  (tj.  miejsca  wyznaczonego  do  składania  ofert)  w  dniu 

19.05.2016  r.  o  godzinie  10:01.  Termin  składania  ofert  upływał  w  dniu  19.05.2016  r.  o 

godzinie 10:00. 

W  odpowiedzi  na  pismo  zamawiającego,  że  oferta  została  złożona  po  wyznaczonym  przez 

zamawiającego  terminie  na  składanie  ofert,  odwołujący  zwrócił  się  pismem  z  dnia  19  maja 

2016 r. o zabezpieczenie oraz udostępnienie mu w najkrótszym możliwym terminie nagrań z 

monitoringu  budynku  zamawiającego  od  godziny  9:50  do  10:10  na  płycie  CD  lub  poprzez 

umożliwienie  ich  utrwalenia  samodzielnie  przez  wykonawcę  w  miejscu  wskazanym  przez 

zamawiającego. Odwołujący wnosił o ponowne dokonanie otwarcia ofert wraz z jego ofertą, 


mając na uwadze, że została złożona w terminie do godziny 10:00 dnia 19 maja 2016 r., co 

potwierdza  nagranie  z  monitoringu.  Ofertę  złożyło  trzech  pracowników  wykonawcy  z 

przekonaniem  dotrzymania  określonego  terminu  składania  ofert.  W  pokoju  składania  ofert 

było  trzech  pracowników  zamawiającego.  Pracownik  zamawiającego  odpowiedzialny  za 

przyjęcie  ofert,  wg  jego  punktu  widzenia  odczytu  czasu  zdecydował  o  wpisaniu  czasu 

wpłynięcia  oferty  na  godzinę  10:01.  Złożenie  oferty  odbywało  się  w  obecności 

Przewodniczącej  Komisji.    W  imieniu  Konsorcjum  wniesiona  została  skarga  ustna,  której 

Zamawiający odmówił przyjęcia w formie pisemnej. W wyniku powyższego oferta konsorcjum 

nie  została  otwarta.  Po  oficjalnym  otwarciu  wszystkich  ofert,  reprezentanci  konsorcjum 

poprosili o wgląd  do telewizji przemysłowej celem uzyskania dowodu - potwierdzenia czasu 

przybycia  do  siedziby  zamawiającego  oraz  wejścia  do  pokoju  przyjmowania  ofert.  Z 

uzyskanego  wglądu  (na  miejscu  w  siedzibie  zamawiającego)  do  urządzenia  rejestrującego 

obraz kamer oraz czas, wynika że składający ofertę konsorcjum, weszli do pokoju składania 

ofert przed godziną 10:00. (…).  

Z  notatki  służbowej  zamawiającego  z  dnia  20  maja  2016  r.  wynika  następujący  przebieg 

zdarzeń  w  dniu  19  maja  2016  r.  w  odniesieniu  do  okoliczności  złożenia  oferty  przez 

odwołującego. 

„W dniu 19 maja 2016 r. pomiędzy godziną 8:30 a 9:00 pracownik Działu Zamówień - T.G. 

odebrał  telefon  od  przedstawiciela  Prvni  Signalni  S.A.  z  zapytaniem  o  możliwość 

przedłużenia  terminu  składania  ofert  na  godzinę  11:00  -  12:00  ze  względu  na  problemy 

związane z dojazdem, które wynikły z powodu wypadku na autostradzie. Z uwagi na fakt, ż

termin  składania  ofert  wyznaczony  został  na  19  maja  2016  r.  na  godzinę  10.00,  rozmówca 

został poinformowany, że przesunięcie terminu składania ofert nie jest możliwe. 

Trzech pracowników firmy Prvini Signali S.A. stawiło się w miejscu składania ofert (zgodnie z 

IDW był to pokój 1.18) o godz. 10:01. T.G. poinformował przedstawicieli, że weszli do pokoju 

o  godz.  10:01  tj.  po  upływie  terminu  składania  ofert.  Poinformował  również,  że  godzina 

została  odczytana  ze  wskazań  widocznych  na  komputerze.  W  pokoju  obecni  byli  w  tym 

momencie: trzech  przedstawicieli  Wykonawcy  oraz  pracownicy  Zamawiającego:  T.G.,  M.B., 

A.M..  T.G.  i  M.B.  pracownicy  Zamawiającego  potwierdzają,  że  przedstawiciele  Wykonawcy 

weszli do pokoju o godz. 10:01 na podstawie odczytów ze swoich komputerów. A.M. w tym 

czasie nie miała wglądu do komputera. 

Wykonawcy  w  pierwszym  momencie  nie  zaprzeczyli  podanej  godzinie  i  prosili  o  przyjęcie 

oferty  z  godziną  10.00  argumentując,  że  opóźnienie  jest  niewielkie  i  spowodowane  jest 

trudnościami z dojazdem oraz dużą odległością, po odmowie ze strony pracownika podnieśli, 

ż

e  oczekiwali  2  do  3  minut  w  portierni  na  otwarcie  drzwi  ponieważ  w  kancelarii  nie  było 


ż

adnego pracownika, po czym stwierdzili, że przyszli do pokoju punktualnie o 10:00 i taki też 

czas  był  oznaczony  na  ich  zegarkach.  W  takiej  sytuacji  T.G.  usiłował  sprawdzić  czy 

faktycznie taka sytuacja miała miejsce udając się do kancelarii, gdzie zostało potwierdzone, 

ż

e  przedstawiciele  Wykonawcy  natychmiast  po  wejściu  do  budynku  zostali  wpuszczeni  na 

teren  obiektu.  Około  godz.  10:08  o  zaistniałej  sytuacji  została  poinformowana  B.J.  - 

Przewodnicząca  Komisji  Przetargowej.  Zapytała,  o  której  godzinie  Wykonawcy  z  ofertą 

weszli  do  pokoju.  Pracownicy  Działu  jednogłośnie  potwierdzili,  że  Wykonawcy  weszli  do 

pokoju  o  godz.10:01,  przedstawiciele  Wykonawcy  natomiast  równolegle  twierdzili,  ż

opóźnienie było niewielkie, że przybyli o godz. 10.00 i zmuszeni byli oczekiwać w kancelarii. 

Wobec  braku  jednoznacznego  stanowiska  Wykonawcy  oraz  wobec  zdecydowanego 

twierdzenia  pracowników  zapytano  Wykonawcy,  czy  składają  ofertę.  Wykonawcy 

oświadczyli,  że  ją  składają.  Czynność  potwierdzenia  złożenia  oferty  nastąpiła  j  ok.  godz. 

10:11.  z  tym,  że  pracownik  Zamawiającego  odnotował  faktyczną  godzinę  przybycia 

przedstawicieli  tj.  10:01.  Przedstawiciel  Wykonawcy  sfotografował  kopertę  z  opisem. 

Wykonawca  został  poinformowany,  że  oferta  została  uznana  za  złożoną  po  terminie  i  nie 

zostanie otwarta w trakcie jawnej sesji otwarcia ofert. Wykonawca zapytał co może w takiej 

sytuacji  zrobić,  cyt.  „do  kogo  iść  i  co  napisać".  B.J.  poinformowała  go,  że  Zamawiający  w 

takiej  sytuacji  nie  jest  zobowiązany  do  udzielania  wskazówek  Wykonawcy.  Przedstawiciele 

Wykonawcy byli obecni na otwarciu ofert, nie zgłosili uwag co do jego przebiegu. 

Po  otwarciu  ofert  jeden  z  przedstawicieli  Prvini  Signali  S.A,  poinformował,  że  będzie  się 

ubiegał o wgląd w monitoring. 

W tym czasie, kiedy trwało otwarcie ofert A.M. odebrała telefon od Pani K.C.(naczelnik działu 

ds.  organizacyjno  -  prawnych  i  archiwalnych  IZ  Sosnowiec)  i  zeszła  obejrzeć  nagranie  z 

monitoringu. Zauważyła, co zostało potwierdzone przez obecnych tj. A.B. i K.C. pracowników 

Zakładu Linii Kolejowych w Sosnowcu, że czas rejestracji odbiega od czasu rzeczywistego - 

opóźnienie wynosi co najmniej 5 minut. 

W  dniu  dzisiejszym  Wykonawca  wniósł  pismo,  w  którym  oświadcza,  że  oferta  została 

złożona  w  terminie  co  jego  zdaniem  potwierdza  nagranie  z  monitoringu.  Zdaniem 

administratora monitoringu, czas nagrania nie jest czasem rzeczywistym i uaktualnia się po 

każdym logowaniu.” Na opakowaniu oferty odwołującego Nr 12 widnieje data: 19.05.2016 r., 

godzina 10:01. 

Izba zważyła, co następuje. 

Odwołujący  wykazał  legitymację  do  korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej  w 

rozumieniu  art.  179  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych,  skoro  podnosił,  że  ubiega 

się  o  przedmiotowe  zamówienie,  a  czynności  zamawiającego  powzięte  wobec  jego  oferty 


naruszały  przepisy  ustawy  Pzp,  narażając  odwołującego  na  poniesienie  szkody,  albowiem 

jego oferta była najkorzystniejsza cenowo. 

Stosownie  do  regulacji  art.  84  ust.  2  zdanie  2  ustawy  Pzp,  w  postępowaniu  o 

udzielenie zamówienia o wartości równej, lub przekraczającej kwoty określone w przepisach 

wydanych  na  podstawie  art.  11  ust.  8  ustawy  Pzp,  zamawiający  niezwłocznie  zawiadamia 

wykonawcę  o  złożeniu  oferty  po  terminie  oraz  zwraca  ofertę  po  upływie  terminu  do 

wniesienia odwołania. 

Zamawiający  w  zgodzie  z  cytowanym  wyżej  przepisem  zamieścił  stosowne 

postanowienia  w  treści  17.2.  SIWZ  -  „W  przypadku  złożenia  przez  Wykonawcę  oferty  po 

terminie  składania  ofert,  zamawiający  zwróci  Wykonawcy  taką  ofertę  bez  jej  otwierania,  za 

wyjątkiem sytuacji, gdy jest to niezbędne dla ustalenia adresu Wykonawcy.”  

Postanowienia SIWZ zostały ostatecznie ukształtowane (niezaskarżone w stosownym 

terminie),  zatem  na  obecnym  etapie  postępowania  brak  było  podstaw  do  rewidowania  ich 

treści, gdyż mają one charakter wiążący zarówno dla zamawiającego, jak i dla wykonawców. 

Z powyższych względów zarzut naruszenia art. 86 ust. 2 Pzp poprzez zaniechanie otwarcia 

oferty  odwołującego,  nawet  bez  względu  na  sporną  okoliczność  -  złożenia  jej  po  upływie 

wyznaczonego terminu - nie podlegał uwzględnieniu.   

Zarzut naruszenia art. 84 ust. 2 ustawy Pzp - skutkiem uznania oferty odwołującego 

za złożoną po terminie i podlegającą zwrotowi również nie podlegał uwzględnieniu. 

Należało  zważyć,  że  zgodnie  z  art.  9  ustawy  Pzp,  mówiącym,  że  postępowanie  o 

udzielenie  zamówienia,  z  zastrzeżeniem  wyjątków  określonych  w  ustawie,  prowadzi  się  z 

zachowaniem  formy  pisemnej  -  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

obowiązuje zasada pisemności. Sposób wzajemnych kontaktów pomiędzy zamawiającym a 

wykonawcami  określa  art.  27  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp,  a  każda  ze  stron  na  żądnie  drugiej 

niezwłocznie potwierdza fakt otrzymania wszelkich pism, faksów i informacji e-mail. Z tym, że 

art.  82  ust.  2  ustawy  Pzp,  wymaga  pod  rygorem  nieważności  złożenia  oferty  w  formie 

pisemnej,  lub  za  zgodą  zamawiającego  w  formie  elektronicznej,  opatrzoną  bezpiecznym 

podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.  

Zamawiający  w  zgodności  ze  wskazaniami  ustawy  Pzp  w  punkt  24  SIWZ 

zapowiedział,  że  będzie  porozumiewał  się  z  wykonawcą  w  sprawach  dotyczących 

niniejszego  postępowania  w  formie  pisemnej/faksem  lub  drogą  elektroniczną,  za  wyjątkiem 

oferty, która musi być złożona w formie pisemnej (…).  

Konsekwencją zasady pisemności jest nałożony na zamawiającego obowiązek w art. 

96  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp  sporządzenia  pisemnego  protokołu  w  trakcie  prowadzenia 


postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  do  którego  załącznikami  są  oferty,  oświadczenia, 

zawiadomienia, wnioski i inne dokumenty składane przez zamawiającego i wykonawców.  

W  punkcie  7,8,9  Załącznika  nr  1  -  protokołu  postępowania  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 października 2010 r. 

w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (Dz. U. Nr 223, poz. 

1458) podawane jest zestawienie ofert złożonych do upływu wyznaczonego terminu. 

Protokół  postępowania  stanowi  dowód  pisemny  jego  przebiegu  i  nie  odnotowano  w 

nim  złożenia  oferty  odwołującego  do  upływu  wyznaczonego  terminu.  Forma  pisemna 

protokołu  postępowania  i  udokumentowania  podejmowanych  czynności  w  postępowaniu 

przez  zamawiającego  i  wykonawców  została  zastrzeżona  do  celów  dowodowych  ad 

probationem,  zatem  dowód  z  przesłuchana  świadków,  wnioskowanych  przez  strony  i 

uczestnika  postępowania  na  okoliczności  stwierdzone  pismem  (protokołem  postępowania  i 

protokołem  z  otwarcia  ofert,  notatkami  z  udziałem  członków  komisji  przetargowej  i 

pracowników  zamawiającego,  które  stanowią  załączniki  do  protokołu)  -  nie  mógł  być 

dopuszczony, a nadto byłby przeprowadzony ponad osnowę dokumentu. 

Zgodnie  z  art.  246  K.p.c.  Jeżeli  ustawa  lub  umowa  stron  wymaga  dla  czynności 

prawnej  zachowania  formy  pisemnej,  dowód  ze  świadków  lub  z  przesłuchania  stron  w 

sprawie  między  uczestnikami  tej  czynności  na  fakt  jej  dokonania  jest  dopuszczalny  w 

wypadku,  gdy  dokument  obejmujący  czynność  został  zagubiony,  zniszczony  lub  zabrany 

przez osobę trzecią, a jeżeli forma pisemna była zastrzeżona tylko dla celów dowodowych, 

także w wypadkach określonych w kodeksie cywilnym, który w art. 74 § 1 przewiduje, że w 

razie  niezachowania  zastrzeżonej  formy  nie  jest  w  sprawie  dopuszczalny  dowód  ze 

ś

wiadków, ani dowód z przesłuchania stron na fakt dokonania czynności.  

Okoliczność  dokonania  czynności  -  złożenia  oferty  odwołującego  w  wyznaczonym 

czasie,  po  pierwsze  musiała  zgodnie  z  przepisami  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych 

zostać  potwierdzona  przez  zamawiającego  pokwitowaniem  pisemnym  przyjęcia  oferty,  i 

zamawiający  przyznał,  iż  takie  poświadczenia  wykonawcom  wydawał,  oprócz  naniesienia 

adnotacji  na  opakowaniu  oryginału  oferty,  a  po  drugie  odnotowana  w  protokole 

postępowania.  

Przystępujący  przedstawił  jako  dowód,  poświadczenie  odbioru  jego  oferty  z  czasem 

19.05.2016  r.  godzina  8:00  z  podpisem  przedstawiciela  zamawiającego  i  jego  pieczęcią 

firmową.  Fakt  takiego  udokumentowania  przyjmowania  ofert  potwierdzają  dowody  z 

pokwitowania  przez  zamawiającego  przyjęcia  11  ofert,  złożonych  terminowo,  w  tym 

potwierdzenie  przyjęcia  oferty  Skanska  S.A.  wraz  ze  stanowiskiem  tego  wykonawcy,  iż 

odnotowany został czas rzeczywisty.   


Okolicznością  bezsporną  pozostawało,  że  odwołujący  nie  dysponuje  dowodem  - 

poświadczeniem pisemnym złożenia oferty o godzinie nie później niż 10:00 w dniu 19 maja 

2016 r. W protokole postępowania nie stwierdzono również  wpływu oferty odwołującego do 

wyznaczonego  czasu.  Na  opakowaniu  oferty  odwołującego  Nr  12  widnieje  data: 

19.05.2016r., godzina 10:01. 

Odwołujący  w  odwołaniu  nie  powoływał  się  na  szczególne  okoliczności,  że  złożenie 

oferty  w  wyznaczonym  czasie  zostało  mu  w  jakikolwiek  sposób  utrudnione  przez 

zamawiającego.  Przyznał,  że  pokój  1.18.  w  chwili  przybycia  jego  trzech  przedstawicieli  był 

otwarty, i były w nim obecne trzy osoby ze strony zamawiającego, w tym wchodzące w skład 

Komisji  Przetargowej,  a  oferta  jego  została  bez  zwłoki  ze  strony  zamawiającego  przyjęta 

jednak  z  odnotowanym  rzeczywistym  czasem  jej  złożenia  z  datą:  19.05.2016r.,  godzina 

W  protokole  z  otwarcia  ofert  złożonych  w  postępowaniu,  która  to  czynność 

zamawiającego jest jawna  -  zatem  odwołujący  mógł,  i  w  niej  uczestniczył  -  stwierdzono,  że 

nikt nie wniósł uwag co do odnotowanego przebiegu czynności – niezależnie, że odwołujący 

skierował w tej sprawie pismo do zamawiającego o udostępnienie nagrań z monitoringu.   

Zamawiający  dochował  wszystkich  obowiązków,  jakie  ustawa  Pzp  nakazuje  w 

sytuacji  złożenia  oferty  przez  wykonawcę  po  upływie  wyznaczonego  terminu.  Okoliczność 

bezsporną  stanowiło,  że  zamawiający  niezwłocznie  zawiadomił  odwołującego  o  złożeniu 

oferty po terminie.  

W  uzasadnieniu  udzielonej  odpowiedzi  na  odwołanie  i  do  protokołu  rozprawy, 

zamawiający podtrzymał swoje stanowisko, że oferta odwołującego została złożona 19 maja 

2016  r.  o  godzinie  10:01,  a  więc  po  upływie  terminu  określonego  przez  zamawiającego  w 

SIWZ.  Stwierdzenie  czasu  złożenia  oferty  ma  charakter  obiektywny,  a  godzina  złożenia 

oferty  została  ustalona  przez  pracowników  zamawiającego  w  momencie  wejścia  osób  ze 

strony  odwołującego  do  wyznaczonego  pokoju  1.18,  zgodnie  z  czasem  rzeczywistym 

odczytanym  z  komputerów  znajdujących  się  w  biurze  zamawiającego  -  pracujących  w 

zsynchronizowanym  czasie  urzędowym,  bez  możliwości  jego  ręcznego  ustawiania.  Czas 

rzeczywisty  był  ustalany każdorazowo  przez  pracowników  zamawiającego,  w  chwili  wejścia 

do  pomieszczenia/składania  oferty  przez  poszczególnych  wykonawców.  Każdorazowo  czas 

złożenia oferty był wpisywany na kopertach, w oparciu o jednakowy odczyt czasu, który miał 

charakter rzeczywisty. Żaden z wykonawców składających oferty nie zgłaszał zastrzeżeń, co 

do  rozbieżności  pomiędzy  czasem  rzeczywistym  a  wpisanym  przez  zamawiającego,  jako 

pokwitowaniem odbioru oferty. 


Odczyt czasu następował w oparciu o czas rzeczywisty - satelitarny. Na dowód czego 

zamawiający  przedłożył  korespondencję  e-mail  pomiędzy  Naczelnikiem  Działu  Zamówień 

publicznych  a  Z-cą  Dyrektora  Biura  Informatyki  w  Centrali  zamawiającego  w  dniu  30  maja 

2016 r. p. M.P., z której wynika, że rozwiązania informatyczne zamawiającego posługują się 

wzorcem czasu z systemu satelitarnego według czasu rzeczywistego, przy ustawieniu czasu 

- w tym okresie - środkowo europejskiego, letniego obowiązującego w Polsce. Izba uznała za 

wiarygodne  twierdzenia  zamawiającego,  będącego  największym  przewoźnikiem  kolejowym 

w  kraju,  dla którego kwestie  oznaczania  czasu  posiadają  szczególnie  istotne  znaczenie,  że 

PKP  PLK  posiada  rozbudowane  rozwiązania  gwarantujące  dokładność  czasu  wyświetlaną 

na  stacjach  roboczych  pracowników,  gdzie  czas  jest  ujednolicony  i  nie  jest  możliwe  jego 

indywidualne ustawienie.  

W  ustalonych  okolicznościach  tej  sprawy,  powoływanie  się  odwołującego  na  zapisy 

monitoringu wizyjnego należało uznać za niemiarodajne, gdyż jest to element wspomagający 

fizyczną ochronę budynku,  nie służący do weryfikacji czasu składania ofert, gdyż system ten 

w  przeciwieństwie  do  systemu  informatycznego,  nie  jest  automatycznie  synchronizowany  z 

czasem  satelitarnym.  Czas  monitoringu  według  niezwłocznie  poczynionych  ustaleń 

zamawiającego,  ma  stałe  opóźnienie  5-6  minut,  względem  czasu  rzeczywistego,  co 

zamawiający  ustalił  w  toku  przeglądów  zapisu  monitoringu  z  dnia  złożenia  ofert,  i  co 

potwierdziła  notatka  służbowa  z  dnia  3  czerwca 2016  r. W tej  sytuacji,  obraz  z  monitoringu 

przemysłowego,  z  zapisaną  godziną  nie  był  miarodajny  i  nie  mógł  stanowić  dowodu  w 

sprawie;  w  zakresie  określenia  dokładnego  czasu  rzeczywistego  zdarzenia,  przy  którym 

mogły liczyć się minuty, a nawet sekundy. System monitoringu nie służył celom dowodowym, 

na okoliczność składania ofert w postępowaniu.       

Nie  był  też  wiarygodny  odczyt  czasu  z  telefonów  komórkowych  przedstawicieli 

odwołującego,  którzy  składali  ofertę,  na  co  powoływał  się  odwołujący,  gdyż  okolicznością 

niekwestionowaną nawet przez odwołującego było, że czas w aparatach komórkowych może 

być ustawiany ręcznie.  

Zamawiający  stwierdził  obiektywny  fakt  złożenia  przez  odwołującego  oferty  po 

upływie  wyznaczonego  terminu.  Z  tego  też  względu  nie  mógł  dokonać  jej  oceny  razem  z 

innymi ofertami złożonymi w postępowaniu.  

Odwołujący 

będąc 

profesjonalistą, 

który 

uczestniczy 

postępowaniach 

przetargowych  winien  dołożyć  należytej  staranności  przy  terminowym  złożeniu  oferty.    Co 

potwierdza  teza  z  wyroku  Sygn.  akt  KIO/UZP  1442/08  z  19.12.2008  r.,  iż:  „Wykonawca  

powinien  dołożyć  należytej  staranności  przy  terminowym  złożeniu  oferty.  Spóźnienie 

oznacza, że nie doszło do skutecznego złożenia oświadczenia woli zawartego w ofercie. Nie 


są  również  istotne  przyczyny  opóźnienia,  a  zwrot  jest  dokonywany  również  wtedy,  gdy 

opóźnienie powstało z przyczyn niezawinionych przez wykonawcę.”  

Znamienne  było,  że  odwołujący  kontaktował  się  z  zamawiającym  telefonicznie  -

wcześniej  -  w  celu  przedłużenia  czasu  na  złożenie  oferty,  z  powodu  nieprzewidzianych 

zdarzeń drogowych.    

Zamawiający  naruszyłby  przepis  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp,  nakazujący  równe 

traktowanie  wykonawców,  gdyby  uznał  ofertę  odwołującego  jako  złożoną  terminowo.  

Pracownicy  zamawiającego,  jako  zobowiązani  do  potwierdzania  okoliczności  mających 

znaczenie  prawne,  nie  mogli  od  swych  obowiązków  odstąpić,  bowiem  są  one  obłożone 

rygorem sankcji dyscyplinarnych i karnych. 

Z przedstawionych względów zamawiający nie naruszył żadnych przepisów, które by 

powodowało  konieczność  unieważnienia  postępowania.  Postąpił  zgodnie  z  dyspozycją  art. 

84  ust.  2  zdanie  2  ustawy  Pzp.    W  ustawie  Pzp  brak  jest  przepisu  nakazującego  otwarcie 

oferty  złożonej  po  terminie.  Obowiązku  takiego  nie  da  się  wywieść  z  art.  84  oraz  z  art.  86 

ustawy Pzp, a ponadto byłoby to niezgodne z zapisami SIWZ. 

Zgodnie  z  art.  7  ust.  2  ustawy  Pzp  czynności  związane  z  przygotowaniem  oraz 

przeprowadzeniem  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  wykonują  osoby  zapewniające 

bezstronność  i  obiektywizm.  Takie  też  osoby  dopuszczane  są  do  uczestnictwa  w 

czynnościach  po  stronie  zamawiającego,  jako  członkowie  komisji  przetargowych,  zgodnie  z 

art. 17 ustawy Pzp w związku z art. 19 ust. 1 tej ustawy. 

Izba za w pełni wiarygodne uznała zapisy z protokołu z otwarcia ofert w trybie art. 86 

ust.  2  ustawy  Pzp,  potwierdzające  że:  „w  obecności  przybyłych  Wykonawców  [komisja] 

dokonała  publicznego  otwarcia  11  (jedenaście)  ofert,  które  wpłynęły  w  przedmiotowym 

postępowaniu w terminie  do  dnia  19.05.2016  r. do  godz.10:00, w  postępowaniu wpłynęła 1 

(jedna)  oferta  po  terminie  tj.  o  godzinie  10:01.”,  tj.  oferta  odwołującego.  Pod  ww. 

oświadczeniem  popisało  się  sześciu  członków  komisji  przetargowej  wraz  z  sekretarzem  tej 

komisji.  

Zgodnie  z  art.  14  ustawy  Pzp  do  czynności  podejmowanych  przez  zamawiającego  i 

wykonawców  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  stosuje  się  przepisy  Kodeksu 

cywilnego,  o  ile  przepisy  ustawy  prawo  zamówień  publicznych  nie  stanowią  inaczej.  Art.  6 

K.c.  w  związku  z  art.  14  ustawy  Pzp  nakłada  na  odwołującego  wykonawcę  ciężar 

udowodnienia faktu, z którego wywodził on skutki prawne. Analogicznie stanowi art. 190 ust. 

1 ustawy Pzp.  

Jednak z uwagi na zastrzeżoną jako zasada prawna na gruncie procedury udzielania 

zamówień  publicznych  w  art.  9  Pzp  -  formę  pisemną  czynności,  dowodem  dla  wykazania 


złożenia  oferty  w  wyznaczonym  terminie  powinno  być  przedłożenie  pisemnego 

potwierdzenia przyjęcia oferty odwołującego przez zamawiającego w czasie nie późniejszym 

niż  19  maja  2016  r. godzina  10:00. Takiego  dowodu  odwołujący  Izbie  nie  przedstawił.  Inne 

wnioskowane  dowody  przez  odwołującego,  były  niedopuszczalne  i  bezprzedmiotowe. 

Zasada pisemności wyraża się w obowiązku składania /lub potwierdzania/ w formie pisemnej 

przez  zamawiających  i  wykonawców  wszelkich  oświadczeń  i  zawiadomień.  Obowiązek  ten 

obejmuje  wszystkie  czynności  podejmowane  w  trakcie  prowadzonego  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  i  powiązany  jest  z  zasadą  przejrzystości  procedur  zamówień 

publicznych,  tj.  dokumentowania  wszelkich  działań  na  piśmie,  aby  były  one  w  pełni 

transparentne i weryfikowalne. Zamawiający, poza wyjątkami przewidzianymi w ustawie art. 

27  ustawy  Pzp  powinien  kontaktować  się  z  wykonawcami  ubiegającymi  się  o  zamówienie, 

wyłącznie w formie pisemnej. Dotyczy to wszystkich czynności zamawiającego, w tym także 

sporządzania  dokumentacji,  zwłaszcza  prowadzenia  protokołu  postępowania.  Forma 

pisemna  zastrzeżona  została  w  tym  przypadku  do  celów  dowodowych  ad  probationem, 

zatem  dowód  z  przesłuchana  świadków  na  okoliczność  stwierdzone  pismem  (protokołem 

postępowania  i  załącznikami  do  protokołu)  nie  mógł  być  dopuszczony,  a  nadto  byłby 

przeprowadzony  ponad  osnowę  dokumentu.  Niezależnie  od  tego,  że  wnioskowani  przez 

odwołującego  świadkowie,  w  ocenie  Izby,  byli  osobiście  zainteresowani,  aby  wobec 

pracodawcy  wykazać  prawidłowe  spełnienie  powierzonych  im  obowiązków  terminowego 

złożenia oferty.  

Postulowany  przez  odwołującego  sposób  dowodzenia  faktu  złożenia  oferty  w 

wyznaczonym  terminie  -  za  pomocą  zeznań  świadków  -  stoi  w  opozycji  z  fundamentalnymi 

regułami ustawy Pzp i zaprzecza równemu traktowaniu wykonawców.  

Nie można pomijać, że uczestnictwo w procedurach przetargowych prowadzonych na 

zasadach  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  przynależy  do  obrotu  profesjonalnego.  Z 

tych  względów  należytą  staranność  wykonawcy  zgodnie  z  art.  355  §  K.c.  określa  się  przy 

uwzględnieniu  zawodowego  charakteru  tej  działalności.  W  pierwszym  rzędzie  w  interesie 

odwołującego  leżało,  aby  złożyć  ofertę  w  takim  czasie,  który  nie  budziłby  żadnych 

wątpliwości.  Odwołujący  decydując  się  na  złożenie  oferty  dokładnie  na  moment  upływu 

terminu, winien liczyć się z ryzykiem, że nie zdoła tego skutecznie uczynić.  

Zarzuty  naruszenia  przez  zamawiającego  wskazanych  przepisów  ustawy  Prawo 

zamówień publicznych, tj.: 

art.  84  ust  2  zdanie  2  Pzp  poprzez  uznanie,  że  istnieje  podstawa  zwrotu  oferty  z 

uwagi  na  jej  złożenie  po  wyznaczonym  w  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia 

(SIWZ)  terminie,  pomimo  złożenia  oferty  w  miejscu  i  terminie  określonym  przez 

zamawiającego, 


art. 86 ust. 2 Pzp poprzez zaniechanie otwarcia oferty odwołującego pomimo złożenia 

jej w terminie składania ofert, 

art. 7 ust. 1 i 2 Pzp poprzez nierówne traktowanie wykonawców przejawiające się w 

tym,  że  zamawiający  uznał  ofertę  odwołującego  za  złożoną  po  terminie,  mimo,  że  została 

złożona we wskazanym przez niego miejscu na 4 minuty przed jego upływem oraz w tym, że 

zamawiający  nie  dokonał  otwarcia  oferty  odwołującego,  a  także  prowadzi  postępowanie  w 

sposób nie zapewniający zachowania uczciwej konkurencji 

- nie znalazły potwierdzenia. 

W tym  stanie  rzeczy  Izba  oddaliła  odwołanie,  o  czym  orzekła  na  podstawie  art.  192 

ust. 1 ustawy Pzp.  

 O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na 

podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp.  

           Na  podstawie  §  3  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca 

2010r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzaju kosztów 

w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41,  poz.  238),  Izba 

zaliczyła  uiszczony  przez  odwołującego  wpis  na  poczet  kosztów  postępowania 

odwoławczego  i  na  podstawie  §  5  ust.  3    pkt  1  ww.  rozporządzenia  zasądziła  od 

odwołującego  na  rzecz  zamawiającego  koszty  z  tytułu

  zastępstwa  procesowego  na 

podstawie złożonego rachunku. 

                Przewodniczący:  

     ....………………….