KIO 902/16 WYROK dnia 15 czerwca 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 902/16 

WYROK 

z dnia 15 czerwca 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Izabela Kuciak 

Protokolant:             Łukasz Listkiewicz 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 czerwca 2016 r. odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  27  maja  2016  r.  przez

  wykonawcę  Doosan  Babcock 

Energy  Polska  Sp.  z  o.o.,  ul.  Golejowska  73b,  44-207  Rybnik  w  postępowaniu 

prowadzonym przez

 ENEA Wytwarzanie Sp. z o.o., Świerże Górne, 26-900 Kozienice 

przy udziale: 

A.  wykonawcy 

EthosEnergy  Sp.  z  o.o.,  ul.  Paprotna  12a,  51-117  Wrocław 

zgłaszającego 

przystąpienie 

do 

postępowania 

odwoławczego 

po 

stronie 

zamawiającego 

B.  wykonawcy 

GE  Power  Sp.  z  o.o.,  al.  Jana  Pawła  II  12,  00-124  Warszawa 

zgłaszającego 

przystąpienie 

do 

postępowania 

odwoławczego 

po 

stronie 

zamawiającego 

orzeka: 

1. oddala odwołanie 

2. kosztami postępowania obciąża

 wykonawcę Doosan Babcock Energy Polska Sp. z o.o., 

ul. Golejowska 73b, 44-207 Rybnik i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Doosan Babcock Energy Polska Sp. z o.o., ul. Golejowska 73b, 44-207 Rybnik 

tytułem wpisu od odwołania, 

2.2.  zasądza  od  wykonawcy 

Doosan  Babcock  Energy  Polska  Sp.  z  o.o.,  ul. 

Golejowska 73b, 44-207 Rybnik na rzecz ENEA Wytwarzanie Sp. z o.o., Świerż

Górne,  26-900  Kozienice  kwotę  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset 

złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  

z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.  


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2015  r.,  poz.  2164)  na  niniejszy  wyrok  -  w  terminie  7  dni  od  dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego w Radomiu.  

Przewodniczący:      …………… 


Sygn. akt: KIO 902/16 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  prowadzi,  w  trybie  przetargu  nieograniczonego,  postępowanie  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego,  którego  przedmiotem  jest  „wykonanie  modernizacji 

turbozespołów  bloków  Nr  9  i  10  o  mocy  560  MW”.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało 

opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu  18  maja  2016  r.  pod 

numerem 2016/S 094-168796. 

W  przedmiotowym  postępowaniu  Odwołujący  wniósł  odwołanie  wobec  treści 

ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  postanowień  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia 

(SIWZ), w następującym zakresie: 

1)  pkt III.1.3 ppkt 7.1.2.2. oraz 7.1.2.3. ogłoszenia  o zamówieniu oraz pkt 7.1.2.2. oraz 

7.1.2.3. (w Rozdziale VII ust. 7.1) w Części I SIWZ, określających warunki dotyczące 

posiadanej  wiedzy  i  doświadczenia,  których  dotrzymanie  stanowi  jedno  z  kryteriów 

dopuszczenia wykonawcy do udziału w postępowaniu, albowiem opis tych warunków 

jest  nieproporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia,  a  w  konsekwencji  w  sposób 

nieuzasadniony  uniemożliwia  dostęp  do  zamówienia  wykonawcom  zdolnym  do  jego 

wykonania (w tym Odwołującemu) i prowadzi do ograniczenia uczciwej konkurencji;  

2)  Części II - Zakres rzeczowy pkt 1 ppkt 1.1 Turbozespół bloku nr 9 tabela pkt III ppkt 5 

i pkt IV ppkt 3 oraz pkt 1 ppkt 1.2 Turbozespół bloku nr 10 tabela pkt. III ppkt 5 i pkt IV 

ppkt 3, określających wymagania Zamawiającego odnośnie zakresu prac i wymagań 

technicznych, albowiem w rażący sposób ograniczają uczciwą konkurencję. 

Wskazując  na  powyższe  Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie 

następujących przepisów prawa: art. 22 ust. 4 ustawy Pzp, art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp oraz 

art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, domagając się nakazania Zamawiającemu: 

1)  dokonania  zmiany  pkt  III.  1.3  ppkt  7.1.2.2.  oraz  7.1.2.3  ogłoszenia  oraz  pkt  7.1.2.2. 

oraz  7.1.2.3.  (w  Rozdziale  VII  ust.  7.1)  w  Części  I  SIWZ,  poprzez  nadanie  im 

następującego brzmienia: 

„7.12.2. Wykonawca w okresie ostatnich pięciu lat przed terminem składania ofert, a 

jeśli  okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  to  w  tym  okresie,  wykonał  zadanie 

polegające  na  dostawie  i  montażu  łopatek  dla  turbozespołu  o  mocy  minimum  560 

MW. 

7.1.2.3. Wykonawca w okresie ostatnich 20 lat, a jeśli okres prowadzenia działalności 

jest  krótszy  to  w  tym  okresie,  wykonał  prace  na  minimum  2  generatorach  (stojan  i 

wirnik)  o  mocy  minimum  560  MW  w  zakresie  minimum  przeglądu  pełnego  lub 


przeglądu głównego”. 

2)  udostępnienia  całej,  niezbędnej  do  przygotowania  ofert  dokumentacji,  w 

szczególności  do  udostępnienia  danych  (rysunków  wykonawczych)  dotyczących 

istniejącego  układu  przepływowego  części  SP  i  NP  (dotyczy  bloku  nr  9  i  10),  w  tym 

danych (rysunków wykonawczych) aktualnie zabudowanych łopatek; 

3)  ewentualnie,  w  braku  możliwości  udostępnienia  danych,  o  których  mowa  w  pkt  2 

powyżej, o nakazanie Zamawiającemu dokonania zmiany Części II - Zakres rzeczowy 

pkt 1 ppkt 1.1 Turbozespół bloku nr 9 tabela pkt III ppkt 5 i pkt IV ppkt 3 oraz pkt 1 

ppkt  1.2  Turbozespół  bloku  nr  10  tabela  pkt  III  ppkt  5  i  pkt  IV  ppkt  3,  nadając  im 

następujące brzmienie: 

1.1 Turbozespół bloku nr 9 

Lp. 

Wyszczególnienie 

III. 

Część przepływowa SP - Modernizacja 

Zamawiający zapewnia dostawę wszystkich elementów niezbędnych do modernizacji 

części  przepływowej  -  nowe  elementy  wirujące  -  łopatki  wirnikowe  i  elementy 

statyczne  -  tarcze  kierownicze  oraz  wszystkie  pozostałe  elementy  niezbędne  do 

prawidłowego przeprowadzenia modernizacji:

• 

Nowe łopatki wirnikowe stopni 1-11 (strumień L)

• 

Nowe łopatki wirnikowe stopni 1-11 (strumień P)

• 

Nowe tarcze kierownicze stopni 2-11 (strumień L)

• 

Nowe tarcze kierownicze stopni 2-11 (strumień P)

• 

Nowe segmenty dyszowe SP

• 

Elementy montażowe.

W zakresie prac Wykonawcy jest:

Badania wału SP - ocena żywotnościowa i określenie żywotności resztkowej.

Odtworzenie przez napawanie tarczy wirnikowej Stopnia 9L.

Wyważanie wysokoobrotowe wirnika SP.

Ocena  żywotnościowa  kadłuba  wewnętrznego  i  komór  zaworowych  SP  Montaż 

wszystkich elementów dostarczonych przez Zamawiającego 

IV. 

Część przepływowa NP 

Zamawiający  zapewnia  dostawę  kompletu  nowych  zmodernizowanych  łopatek  L-0 

odpowiednio odstrojonych (106 szt. prawych i 106 szt. lewych) oraz kompletu łopatek 

stacjonarnych stopnia G-0 dla NP1 i NP2 - oraz wszystkich elementów koniecznych 

do  ponownego  montażu  łopatek.  Zamawiający  przekaże  Wykonawcy  projekt 

odstrojenia.

W zakresie prac Wykonawcy jest:


Montaż wszystkich elementów dostarczonych przez Zamawiającego;

Badania wirników z uwzględnieniem połączeń jodełkowych łopatek. Do badań należy 

zdemontować i zamontować łopatki stopni L-0 i L-1;

Wykonanie odstrojenia wg projektu dostarczonego, przez Zamawiającego 

1.2 Turbozespół bloku nr 10 

Lp. 

Wyszczególnienie 

III. 

Część przepływowa SP - Modernizacja 

Zamawiający zapewnia dostawę wszystkich elementów niezbędnych do modernizacji 

części  przepływowej  -  nowe  elementy  wirujące  -  łopatki  wirnikowe  i  elementy 

statyczne  -  tarcze  kierownicze  oraz  wszystkie  pozostałe  elementy  niezbędne  do 

prawidłowego przeprowadzenia modernizacji: 

• 

Nowe łopatki wirnikowe stopni 1-11 (strumień L) 

• 

Nowe łopatki wirnikowe stopni 1-11 (strumień P) 

• 

Nowe tarcze kierownicze stopni 2-11 (strumień L) 

• 

Nowe tarcze kierownicze stopni 2-11 (strumień P) 

• 

Nowe segmenty dyszowe SP 

• 

Elementy montażowe. 

W zakresie prac Wykonawcy jest: 

Badania wału SP - ocena żywotnościowa i określenie żywotności resztkowe; 

Odtworzenie przez napawanie tarcz wirnikowych stopni 5L i 9L.; 

Wyważanie wysokoobrotowe wirnika SP; 

Ocena żywotnościowa kadłuba wewnętrznego i komór zaworowych SP; 

Montaż wszystkich elementów dostarczonych przez Zamawiającego; 

IV.  

Część przepływowa NP 

Zamawiający  zapewnia  dostawę  kompletu  nowych  zmodernizowanych  łopatek  L-0 

odpowiednio odstrojonych (106 szt. prawych i 106 szt. lewych) oraz kompletu łopatek 

stacjonarnych stopnia G-0 dla NP1 i NP2 – oraz wszystkich elementów koniecznych 

do ponownego montażu łopatek. 

Zamawiający przekaże Wykonawcy projekt odstrojenia. 

W zakresie prac Wykonawcy jest: 

Montaż wszystkich elementów dostarczonych przez Zamawiającego. 

Badania wirników z uwzględnieniem połączeń jodełkowych łopatek. Do badań należy 

zdemontować i zamontować łopatki stopni L-0 i L-1. 

Wykonanie odstrojenia wg projektu dostarczonego przez Zamawiającego. 


4)  dokonania  zmiany  Części  II  -  Zakres  rzeczowy  pkt  2  ppkt  2.2.  lit.  a),  będącej 

konsekwencją  dokonania  zmiany  o  której  mowa  w  pkt.  2  powyżej  nadając  jej 

następujące brzmienie: 

„Elementy  i  wszystkie  części  zamienne  do  modernizacji  wraz  z  dokumentacją 

jakościową  dostarcza  Wykonawca,  za  wyjątkiem  elementów  i  części  zamiennych 

wprost określonych w SIWZ jako dostarczane przez Zamawiającego.” 

5)  dokonania  innych,  koniecznych  zmian  w  SIWZ,  będących  konsekwencją 

wprowadzenia zmian o których mowa w pkt 3) i 4) powyżej; 

6)  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego. 

W  uzasadnieniu  swojego  stanowiska  Odwołujący  wskazał,  że  w  pkt  III.1.3  ppkt 

7.1.2.1. - 7.1.2.3. ogłoszenia o zamówieniu oraz pkt 7.1.2.2. - 7.1.2.3. (w Rozdziale VII ust. 

7.1)  w  Części  I  SIWZ  Zamawiający,  opisując  warunki  udziału  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia,  dotyczące  posiadania  przez  wykonawcę  wiedzy  i  doświadczenia  zastrzegł,  co 

następuje: 

„7.1.2.2.  Wykonawca  w  okresie  ostatnich  pięciu  lat  przed  terminem  składania  ofert,  a  jeśli 

okres prowadzenia działalności jest krótszy to w tym okresie, wykonał zadanie polegające na 

dostawie i montażu kompletu łopatek typu ND41.

Wykonawca  w  okresie  ostatnich  20  lat,  a  jeśli  okres  prowadzenia  działalności  jest 

krótszy  to  w  tym  okresie,  wykonał  prace  na  minimum  2  generatorach  (stojan  i  wirnik)  typu 

GTHW 560 lub TWW 560 w zakresie minimum przeglądu pełnego lub przeglądu głównego”. 

  Odwołujący  zakwestionował  powołane  wyżej  postanowienia  ppkt  7.1.2.2.  oraz 

7.1.2.3.  ogłoszenia  i  SIWZ.  Tak  postawione  wymagania  Zamawiającego,  zdaniem 

Odwołującego, są zbyt rygorystyczne i w sposób nieuzasadniony naruszają zasadę uczciwej 

konkurencji i równego traktowania wykonawców, bowiem ograniczają dostęp do zamówienia 

zdolnym do jego realizacji podmiotom. 

Zdaniem Odwołującego, wymaganie Zamawiającego wykazania się doświadczeniem 

w  (i)  dostawie  i  montażu  konkretnego  typu  łopatek  (ND41)  oraz  (ii)  pracach  na  minimum  2 

generatorach (stojan i wirnik) konkretnego typu (GTHW 560 lub TWW 560) jest zbyt daleko 

idące i nieuzasadnione, gdyż na rynku występują generatory różnych typów. 

Podanie  typu  łopatek  ND41  wskazuje,  w  ocenie  Odwołującego,  iż  Zamawiający 

wymaga,  aby  wykazać  się  doświadczeniem  w  dostawie  i  montażu  łopatek  konkretnego 

producenta,  tj.  Alstom.  Nie  budzi  zaś  wątpliwości  fakt,  iż  Alstom  nie  jest  jedynym  na  rynku 

producentem łopatek, w związku z czym, tak postawiony  warunek, zdaniem Odwołującego, 

w znacznym stopniu zawęża krąg podmiotów mogących złożyć ofertę w postępowaniu. 

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  w  odniesieniu  do  doświadczenia  w  pracach  na 


generatorach  dodatkowo,  przez  dopisanie  do  każdego  typu  wartości  „560"  Zamawiający  w 

jeszcze większym stopniu zawęził krąg podmiotów, mogących złożyć ofertę, gdyż wartość ta 

oznacza generator o mocy 560 MW, nie mniejszej i nie większej. Obecnie w Polsce znajdują 

się tylko dwa generatory o mocy dokładnie spełniającej wymaganie Zamawiającego - oba są 

przedmiotem niniejszego postępowania. 

  Odwołujący stoi na stanowisku, iż tak rygorystyczne określenie w ogłoszeniu oraz w 

SIWZ  wymogów,  dotyczących  wiedzy  i  doświadczenia,  nie  znajduje  merytorycznego 

uzasadnienia, jest wygórowane, nadmierne i nieproporcjonalne do przedmiotu zamówienia. 

Powyższe  argumenty  w  niebudzący  wątpliwości  sposób  dowodzą,  zdaniem 

Odwołującego, iż w treści pkt 111.1.3 ppkt 7.1.2.2. oraz 7.1.2.3. ogłoszenia oraz pkt 7.1.2.2. 

oraz 7.1.2.3. (w Rozdziale VII ust. 7.1) w Części I SIWZ Zamawiający naruszył art. 22 ust. 4 

Pzp. 

W  ocenie  Odwołującego,  aby  dotrzymać  dyspozycję  tego  przepisu,  Zamawiający 

winien  był  się  kierować  ostrożnością  przy  kształtowaniu  opisu  sposobu  oceny  warunku 

udziału,  dotyczącego  wiedzy  i  doświadczenia,  tak  by  nie  mógł  on  być  oceniony  jako 

wygórowany. Innymi słowy, Zamawiający winien był tak ów opis zredagować, by z jego treści 

wynikało, że zawarty w ogłoszeniu oraz w SIWZ warunek, dotyczący wiedzy i doświadczenia 

był niezbędny dla osiągnięcia celów postępowania o udzielenie  zamówienia publicznego, w 

tym  do  zabezpieczenia  interesu  publicznego  (w  tym  ostatnim  zakresie  por.  wyrok  SO  w 

Szczecinie z dnia 20 marca 2009 r., sygn. akt: VII Ga 58/09). 

Tym  samym,  w  ocenie  Odwołującego,  zgłoszone  na  wstępie  odwołania  żądanie 

zmiany treści pkt III.1.3 ppkt 7.1.2.2. oraz 7.1.2.3. ogłoszenia oraz pkt 7.1.2.2. oraz 7.1.2.3. 

(w Rozdziale VII ust. 7.1) w Części I SIWZ pozostaje w związku z przedmiotem zamówienia 

oraz mieści się w granicach proporcjonalności. 

Zdaniem  Odwołującego,  naruszając  art.  22  ust.  4  Pzp  w  sposób,  o  którym  mowa 

wyżej, Zamawiający nie dotrzymał dyspozycji art. 7 ust. 1 Pzp, z którego wynika dyrektywa 

zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców,  bowiem  ograniczył 

dostęp  do  zamówienia  wykonawcom  zdolnym  do  jego  realizacji  podmiotom.  Takim 

podmiotem niewątpliwie jest Odwołujący. 

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  na  temat  sposobu  określania  przez  Zamawiającego, 

jacy  wykonawcy  nie  mogą  wziąć  udziału  w  postępowaniu  wypowiadał  się  Trybunał 

Sprawiedliwości  UE.  Wedle  jego  orzecznictwa,  niezbędne  jest  tu  zachowanie  zasady 

proporcjonalności,  a  więc  ograniczania  konkurencji  w  stopniu  jak  najmniejszym  i  jedynie 

niezbędnym do osiągnięcia celów (wyrok z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie Serrantoni Srl i 

Consorzio  Stabile  Edili  Scrl  vs.  Comune  di  Milano,  C-376/08).  Niedopuszczalne  jest  także 

stawianie  wymogu  doświadczenia,  jeśli  nie  jest  niezbędny  dla  oceny  zdolności  wykonawcy 

do  wykonania  zamówienia  (wyrok  z  dnia  25  października  2005r.  w  sprawie  Gonste  SA  vs. 


Institute Nacional de Gestion Sanitaria, C-234/03).  

Z kolei z wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 28 maja 2009 r. (KIO/UZP 641/09, 

KIO/UZP  646/09,  LEX  nr  508626)  wynika,  jak  podaje  Odwołujący,  że  niedopuszczalne  jest 

uniemożliwienie  z  góry  niektórym  podmiotom  udziału  w  postępowaniu  bez  uzasadnienia  w 

obiektywnych  potrzebach  i  interesach  zamawiającego.  Nadto,  Odwołujący  podał,  że  w 

wyroku z dnia 13 października 2010 r. Krajowa Izba Odwoławcza  zajęła  stanowisko, wedle 

którego zamawiający tak ma dokonać opisu sposobu oceny spełniania warunków udziału w 

postępowaniu, aby ich powiązanie i proporcje w odniesieniu do przedmiotu zamówienia nie 

uniemożliwiały  wzięcia  udziału  w  postępowaniu  wykonawcom  zdolnym  do  ich  wykonania 

(KIO/UZP  2106/10,  LEX  nr  686611).  Powyższy  kierunek  orzecznictwa  Krajowa  Izba 

Odwoławcza  potwierdziła  w  uchwale  z  dnia  12  sierpnia  2011  r.  (KIO/KU  63/11,  LEX  nr 

Dalej  Odwołujący  podał,  że  w  Części  I  SIWZ  Rozdział  IV  Zamawiający  przedstawił 

opis  przedmiotu  zamówienia.  W  pkt  4.6  wskazał,  iż:  „Wykonawca  sporządzi  ofertę 

techniczną w oparciu o warunki techniczne wykonania modernizacji turbozespołów bloków nr 

9  i  10  określone  w  Części  II  SIWZ”,

  z  kolei  w  pkt  4.7  wskazał,  iż:  „Zakres  i  wymagania 

techniczne  wykonania  znajdują  się  w  Części  II  SIWZ”.  Tym  samym,  jak  zauważył 

Odwołujący,  w  kwestii  dokładnego  opisu  przedmiotu  zamówienia,  Zamawiający  odsyła  do 

Części II SIWZ.

  W Części II SIWZ - Zakres rzeczowy pkt 1 ppkt 1.1 Turbozespół bloku nr 9 tabela pkt 

III ppkt 5 i pkt IV ppkt 3 oraz pkt 1 ppkt 1.2 Turbozespół bloku nr 10 tabela pkt III ppkt 5 i pkt 

IV ppkt 3 Zamawiający wskazał, jako część zakresu prac Wykonawcy: 

1.1 Turbozespół bloku nr 9 

Lp. 

Wyszczególnienie 

III. 

Część przepływowa SP - Modernizacja 

Dostawa wszystkich elementów niezbędnych do modernizacji części przepływowej - 

nowe elementy wirujące - łopatki wirnikowe i elementy statyczne - tarcze kierownicze 

oraz  wszystkie  pozostałe  elementy  niezbędne  do  prawidłowego  przeprowadzenia 

modernizacji: 

• 

Nowe łopatki wirnikowe stopni 1-11 (strumień L) 

• 

Nowe łopatki wirnikowe stopni 1-11 (strumień P) 

• 

Nowe tarcze kierownicze stopni 2-11 (strumień L) 

• 

Nowe tarcze kierownicze stopni 2-11 (strumień P) 

• 

Nowe segmenty dyszowe SP 

• 

Elementy montażowe. 


Badania walu SP - ocena żywotnościowa i określenie żywotności resztkowej. 

Odtworzenie przez napawanie tarczy wirnikowej stopnia 9L. 

Wyważanie wysokoobrotowe wirnika SP. 

Ocena żywotnościowa kadłuba wewnętrznego i komór zaworowych SP 

IV. 

Część przepływowa NP 

Badania wirników z uwzględnieniem połączeń jodełkowych łopatek. Dó badań należy 

zdemontować  zamontować  łopatki  stopni  L-0  i  L-1.  Dostawa  i  montaż  kompletu 

nowych zmodernizowanych łopatek L-0 odpowiednio odstrojonych (106 szt. prawych 

i 106 szt. lewych) oraz kompletu łopatek stacjonarnych stopnia G-0 dla NP1 i NP2 - 

oraz  wszystkich  elementów  koniecznych  do  ponownego  montażu  łopatek. 

Wykonawca  w  ofercie  przedstawi  koncepcję  modernizacji  łopatek  L-0  wraz  z  istota 

procesu odstrojenia 

oraz 

1.2 Turbozespół bloku nr 10 

Lp. 

Wyszczególnienie 

III. 

Część przepływowa SP - Modernizacja 

Dostawa wszystkich elementów niezbędnych do modernizacji części przepływowej - 

nowe elementy wirujące - łopatki wirnikowe i elementy statyczne - tarcze kierownicze 

oraz  wszystkie  pozostałe  elementy  niezbędne  do  prawidłowego  przeprowadzenia 

modernizacji: 

• 

Nowe łopatki wirnikowe stopni 1-11 (strumień L) 

• 

Nowe łopatki wirnikowe stopni 1-11 (strumień P) 

• 

Nowe tarcze kierownicze stopni 2-11 (strumień L) 

• 

Nowe tarcze kierownicze stopni 2-11 (strumień P) 

• 

Nowe segmenty dyszowe SP 

• 

Elementy montażowe. 

Badania wału SP - ocena żywotnościowa i określenie żywotności resztkowej. 

Odtworzenie przez napawanie tarcz wirnikowych stopni 5L i 9L. 

Wyważanie wysokoobrotowe wirnika SP. 

Ocena żywotnościowa kadłuba wewnętrznego i komór zaworowych SP. 

IV. 

Część przepływowa NP 

Badania wirników z uwzględnieniem połączeń jodełkowych łopatek. Do badań należy 

zdemontować  zamontować  łopatki  stopni  L-0  i  L-1.  Dostawa  i  montaż  kompletu 

nowych zmodernizowanych łopatę! L-0 odpowiednio odstrojonych (106 szt. prawych i 

106  szt.  lewych)  oraz  kompletu  łopatę!  stacjonarnych  stopnia  G-0  dla  NP1  i  NP2  - 


oraz  wszystkich  elementów  koniecznych  do  ponownego  montażu  łopatek. 

Wykonawca  w  ofercie  przedstawi  koncepcję  modernizacji  łopatek  L-0  wraz  z  istota 

procesu odstrojenia 

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że

  cały  pkt  1  zakończony  jest  informacją  od 

Zamawiającego: 

„Uwaga: 

Zamawiający na życzenie Wykonawcy udostępni projekty: 

•  Modernizacji układu chłodzenia generatora wraz z wymianą pomp i chłodnic, 

•  Modernizacji  układu  skroplin  regeneracji  XW  polegającej  na  zabudowie  nowych 

pomp. skroplin PX3,4 oraz układu rurociągów ssania oraz tłoczenia pomp - w wersji 

elektronicznej lub skanów w formacie pdf”. 

Odwołujący  podniósł,  że  Zamawiający  do  SIWZ  nie  dołączył  żadnej  innej 

dokumentacji, która dotyczy przedmiotu zamówienia. 

  Dalej  Odwołujący  podał,  że  w  ppkt  2.4  Części  II  SIWZ  Zamawiający  zawarł 

informację, iż: „W wyniku modernizacji turbiny jej moc elektryczna zwiększy się co najmniej o 

4  MW  i  jednostkowe  zużycie  ciepła  zmniejszy  się  co  najmniej  o  100  kJ/kWh.  Wielkości  te 

muszą  być  gwarantowane  przez  Wykonawcę  modernizacji  i  osiągnięte  bez  względu  na 

wielkość  sprawności  turbiny  przed  modernizacją".

  Wymaganie  to  dotyczy  zarówno 

turbozespołu bloku nr 9, jak i turbozespołu bloku nr 10. 

  Zdaniem  Odwołującego,  dane  (rysunki  wykonawcze),  dotyczące  istniejącego  układu 

przepływowego części SP i NP (dotyczy bloku nr 9 i 10) ,w tym dane (rysunki wykonawcze) 

aktualnie zabudowanych łopatek są niezbędne, gdyż to te elementy mają bezpośredni wpływ 

na  jednostkowe  zużycie  ciepła  i  moc  elektryczną.  Żeby  w  wyniku  modernizacji  dotrzymać 

wymagania Zamawiającego, przywołanego w ppkt 2.4 Części II SIWZ, każdy podmiot chcący 

złożyć rzetelną ofertę musi wiedzieć co należy „poprawić” w stosunku do stanu aktualnego, 

aby  było  „lepiej”,  innymi  słowy,  nie  znając  stanu  istniejącego  nie  wiadomo,  co  należy 

zmodernizować. 

W  obecnym  kształcie  SIWZ,  przy  braku  dokumentacji  dotyczącej  układu 

przepływowego, w tym istniejących łopatek, w ocenie Odwołującego, tylko jeden podmiot jest 

w  stanie  złożyć  rzetelnie  przygotowaną  ofertę,  gdyż  jako  jedyny  posiada  pełne  dane  na 

temat układu przepływowego, w tym łopatek, w związku z czym wie, jakie czynności należy 

wykonać,  aby  w  wyniku  modernizacji  turbozespół  nr  9  i  10  spełnił  wymaganie 

Zamawiającego,  o  którym  mowa  w  pkt  3  powyżej,  gdyż  jako  jedyny  dysponuje 

szczegółowymi danymi, które w niebudzący wątpliwości sposób wpływają na cenę oferty. 

  Ze  względu  na  brak  w  SIWZ  danych  (rysunków  wykonawczych),  dotyczących 

istniejącego układu przepływowego części SP i NP (dotyczy bloku nr 9 i 10), w tym danych 


(rysunków  wykonawczych)  aktualnie  zabudowanych  łopatek,  zgłoszone  na  wstępie 

odwołania  żądanie  zmiany  treści  Części  II  SIWZ  jest,  zdaniem  Odwołującego,  w  pełni 

zgodne  z  art.  29  ust.  1  ustawy  Pzp,  gdyż  przedstawiony  przez  Zamawiającego  opis 

przedmiotu zamówienia nie zawiera wszystkich informacji mających wpływ na sporządzenie 

oferty. 

  W opinii Odwołującego, Zamawiający poprzez takie sformułowanie SIWZ, świadomie 

ogranicza  konkurencję,  uniemożliwiając  pozostałym  wykonawcom  rzetelne  przygotowanie 

oferty,  co  w  niebudzący  wątpliwości  sposób  jest  sprzeczne  z  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp,  z 

którego  wynika  dyrektywa  zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców,  bowiem  Zamawiający  ograniczył  dostęp  do  zamówienia  wykonawcom 

zdolnym do jego realizacji podmiotom 

Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie, wnosząc o jego oddalenie. 

Przystępujący  GE  Power  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  przedłożył  pismo 

procesowe z dnia 13 czerwca 2016 r., wnosząc o oddalenie odwołania. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje: 

W  pkt  III.1.3  ppkt  7.1.2.1.  -  7.1.2.3.  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  pkt  7.1.2.2.  - 

7.1.2.3. (w Rozdziale VII ust. 7.1) w Części I SIWZ Zamawiający, opisując warunki udziału w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  dotyczące  posiadania  przez  wykonawcę  wiedzy  i 

doświadczenia zastrzegł, co następuje: 

„7.1.2.2.  Wykonawca  w  okresie  ostatnich  pięciu  lat  przed  terminem  składania  ofert,  a  jeśli 

okres prowadzenia działalności jest krótszy to w tym okresie, wykonał zadanie polegające na 

dostawie i montażu kompletu łopatek typu ND41.

Wykonawca  w  okresie  ostatnich  20  lat,  a  jeśli  okres  prowadzenia  działalności  jest 

krótszy  to  w  tym  okresie,  wykonał  prace  na  minimum  2  generatorach  (stojan  i  wirnik)  typu 

GTHW 560 lub TWW 560 w zakresie minimum przeglądu pełnego lub przeglądu głównego”. 

W Części I SIWZ Rozdział IV Zamawiający przedstawił opis przedmiotu zamówienia. 

W  pkt  4.6  wskazał,  iż:  „Wykonawca  sporządzi  ofertę  techniczną  w  oparciu  o  warunki 

techniczne  wykonania  modernizacji  turbozespołów  bloków  nr  9  i  10  określone  w  Części  II 

SIWZ”,

 z kolei w pkt 4.7 podał, iż: „Zakres i wymagania techniczne wykonania znajdują się w 

Części II SIWZ”. 

W  Części  II  SIWZ  w  pkt  1  Zamawiający  określił  zakres  prac  i  warunki  techniczne 

wykonania  modernizacji  turbozespołów  bloków  nr  9  i  10,  wskazując  w  odniesieniu  do  obu 

turbozespołów  odnośnie  części  przepływowej  SP,  m.in.:  „Dostawa  wszystkich  elementów 


niezbędnych  do  modernizacji  części  przepływowej  -  nowe  elementy  wirujące  -  łopatki 

wirnikowe  i  elementy  statyczne  -  tarcze  kierownicze  oraz  wszystkie  pozostałe  elementy 

niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia modernizacji: 

• 

Nowe łopatki wirnikowe stopni 1-11 (strumień L) 

• 

Nowe łopatki wirnikowe stopni 1-11 (strumień P) 

• 

Nowe tarcze kierownicze stopni 2-11 (strumień L) 

• 

Nowe tarcze kierownicze stopni 2-11 (strumień P) 

• 

Nowe segmenty dyszowe SP 

• 

Elementy montażowe. 

Badania wału SP - ocena żywotnościowa i określenie żywotności resztkowej. 

Odtworzenie przez napawanie tarcz wirnikowych stopni 5L i 9L. 

Wyważanie wysokoobrotowe wirnika SP. 

Ocena żywotnościowa kadłuba wewnętrznego i komór zaworowych SP” (tabele cześć III pkt 

Jeśli idzie zaś o część przepływową NP, to Zamawiający podał: „Badania wirników z 

uwzględnieniem  połączeń  jodełkowych  łopatek.  Do  badań  należy  zdemontować  i 

zamontować łopatki stopni L-0 i L-1. Dostawa i montaż kompletu nowych zmodernizowanych 

łopatek  L-0  odpowiednio  odstrojonych  (106  szt.  prawych  i  106  szt.  lewych)  oraz  kompletu 

łopatek stacjonarnych stopnia G-0 dla NP1 i NP2 - oraz wszystkich elementów koniecznych 

do  ponownego  montażu  łopatek. Wykonawca w ofercie  przedstawi  koncepcję  modernizacji 

łopatek L-0 wraz z istotą procesu odstrojenia” (tabele część IV pkt 3). 

Zamawiający wskazał również, że „na życzenie Wykonawcy udostępni projekty: 

•  Modernizacji układu chłodzenia generatora wraz z wymianą pomp i chłodnic, 

•  Modernizacji  układu  skroplin  regeneracji  XW  polegającej  na  zabudowie  nowych 

pomp. skroplin PX3,4 oraz układu rurociągów ssania oraz tłoczenia pomp - w wersji 

elektronicznej lub skanów w formacie pdf”. 

Jednocześnie  w  ppkt  2.4  Części  II  SIWZ  Zamawiający  zawarł  informację,  iż:  „W 

wyniku  modernizacji  turbiny  jej  moc  elektryczna  zwiększy  się  co  najmniej  o  4  MW  i 

jednostkowe zużycie ciepła zmniejszy się co najmniej o 100 kJ/kWh. Wielkości te muszą być 

gwarantowane  przez  Wykonawcę  modernizacji  i  osiągnięte  bez  względu  na  wielkość 

sprawności turbiny przed modernizacją".

 Wymaganie to dotyczy zarówno turbozespołu bloku 

nr 9, jak i turbozespołu bloku nr 10. 

Nadto,  Zamawiający  wskazał,  że  prace  dotyczyć  będą  generatora  typu  TWW-560 

MW (Część II pkt 1 tabela część VI pkt 2 SIWZ).  

Dalej  Zamawiający  podał,  że:  „Zakres  przedmiotu  zamówienia  winien  być 

zrealizowany  zgodnie  z  dokumentacją techniczną i według technologii własnej Wykonawcy. 

Wykonawca  przedstawi  opis  techniczny  modernizacji  w  Załączniku  nr  21  pt:  „Oferta 


techniczna”  (Część  II  pkt  2  ppkt  2.1  lit.  a  i  b  SIWZ).  „Oferta  techniczna  (Zał.  Nr  21  do 

Formularza  „oferta”)  winna  zawierać  w  swej  treści  krótki  opis  proponowanych  rozwiązań 

modernizacyjnych a w szczególności: 

1.  Założenia projektowe modernizacji części przepływowej SP. 

2.  Koncepcję  modernizacji  łopatek  L-0  wraz  z  istotą  procesu  odstrojenia.  (...)”(Część  II 

pkt 3 ppkt 1 i 2 SIWZ). 

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje: 

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

W pierwszej kolejności, zanim Izba odniesie się szczegółowo do postawionych przez 

Odwołującego zarzutów, wydaje się, że niezbędne jest uczynienie klika uwag natury ogólnej, 

które jednocześnie będą rzutowały na ocenę przedstawioną poniżej. 

Przebieg rozprawy pokazał, że przedmiotowe zamówienie jest zamówieniem wysoce 

specjalistycznym,  ważnym  dla  zachowania  bezpieczeństwa  energetycznego  kraju.  Stąd  też 

nie może budzić zdziwienia oczekiwanie i dążenie Zamawiającego do powierzenia realizacji 

zamówienia  wykonawcy,  który  legitymuje  się  wystarczającym  doświadczeniem,  aby  temu 

zadaniu  podołać.  Zamawiający  wskazywał  bowiem,  jak  dalekosiężne  skutki  wiążą  się  z 

awarią  dla  przykładu  łopatek,  co  miało  miejsce  u  Zamawiającego,  podał  również,  czemu 

Odwołujący nie zaprzeczył, że współpracował z Odwołującym przy modernizacji bloku nr 9 i 

do chwili obecnej modernizowany generator nie osiągnął oczekiwanej szczelności gazowej. 

Powyższe  skłania  do  wniosku,  że  starannego  rozważenia  wymaga  sformułowanie 

warunków  udziału  w  postępowaniu,  w  tym  w  szczególności  tych,  dotyczących  wiedzy  i 

doświadczenia.  

W  tym  miejscu  wypada  zwrócić  uwagę,  że  to  Zamawiający  jest  gospodarzem 

postępowania  i  winien  on  rozważyć,  jakie  doświadczenie  jest  niezbędne  do  wykonania 

przedmiotu zamówienia. Im zamówienie będzie miało bardziej specjalistyczny charakter tym 

wymagania, co oczywiste, będą wyższe.  

Zawsze postawienie pewnych wymogów, warunków brzegowych będzie wiązało się z 

ograniczeniem  konkurencji,  jednakże  celem  zamawiającego  nie  powinno  być  dopuszczenie 

do udziału w postępowaniu nieograniczonej liczby wykonawców w imię uczciwej konkurencji. 

Zapewnienie  konkurencyjności  w  postępowaniu  nie  może  być  stawiane  ponad  potrzeby 

Zamawiającego.  

W orzecznictwie wielokrotnie podkreślano i z tym należy się zgodzić, że zamawiający 

ma  prawo  określić  kompetencje  i  doświadczenie  podmiotów,  które  mogą  wziąć  udział  w 

postępowaniu  przez  pryzmat  dobrze  pojętego  interesu  publicznego,  w  tym  bezpieczeństwa 

kraju na określonym poziomie, jak i celu postępowania.  


Nie  można  również  tracić  z  pola  widzenia,  że  szczególnego  rozważenia  wymagają 

warunki udziału w postępowaniu, które mają na celu zweryfikowanie wykonawcy pod kątem 

możliwości  należytego  wykonania  zamówienia,  które  polega  na  wykonaniu  modernizacji,  a 

więc zmianie (ulepszeniu) pewnego stanu, który istnieje. Ważne zatem, aby wykonawca miał 

wiedzę  i  umiejętności  adekwatne  do  aktualnej  sytuacji,  ale  również  tę,  która  pozwoli  na 

pewne  zmiany  w  ramach  tego  co  funkcjonuje  i  to  w  taki  sposób,  aby  osiągnąć  zamierzony 

cel i nie narazić Zamawiającego na żadne niebezpieczeństwo w wymiarze czy to ludzkim czy 

to ekonomicznym.  

Postawienie  pewnej  granicy  dla  wykonawców  nie  jest  łatwe  i  wymaga 

wszechstronnego rozważenia, jednakże zdaniem Izby, nie ma możliwości w tym konkretnym 

przypadku  pominięcia,  że  chodzi  o  zamówienie  o  wysoko  specjalistycznym  charakterze,  co 

sam  Odwołujący  przyznał  stwierdzając,  że  bloki  energetyczne  o  mocy  560  MW  nie  są 

powszechnie  spotykane  w  polskich  elektrowniach.  Dodatkowo  zaś,  zamówienie  ważne  z 

punktu  widzenia  interesu  publicznego.  Zatem,  należy  zgodzić  się  z  Zamawiającym,  iż 

całkowicie  zasadnym  jest  więc  dążenie  Zamawiającego  do  wybrania  wykonawcy,  który 

będzie  legitymował  się  doświadczeniem  w  wykonywaniu  prac  w  takim  zakresie,  jaki  jest 

aktualnie zaplanowany na modernizowanych blokach nr 9 i 10. 

Okoliczność, że Odwołujący nie posiada wymaganego doświadczenia nie uzasadnia 

twierdzenia,  że  doszło  do  zachwiania  uczciwej  konkurencji.  Specjalistyczny  charakter 

zamówienia  wymusza  bowiem  konieczność  określenia  wymagań  odnośnie  wiedzy  i 

doświadczenia w danym przedmiocie na wysokim poziomie, który to poziom gwarantuje, że 

zamówienie zostanie wykonane należycie. Zaś, działanie Zamawiającego w tym zakresie nie 

jest wyrazem dążenia do ograniczenia konkurencji, ale dbałości o interes własny i publiczny.  

Trudno  odmówić  Zamawiającemu,  który  ma  najszerszą  wiedzę  odnośnie 

funkcjonowania  turbozespołów,  prawa  do  ustalenia  warunków  udziału  w  postępowaniu  na 

takim  poziomie,  który  zapewni  osiągnięcie  celu  zamówienia,  założonego  przez 

Zamawiającego. Powyższe stanowi wyraz, jak się wydaje, profesjonalizmu, a nie przeciwnie. 

Nie  może  też  budzić  wątpliwości,  że  intencją  Zamawiającego  jest  powierzenie 

wykonawcy  prac,  polegających  na  modernizacji  turbozespołów  i  przeprowadzenie 

postępowania w taki sposób, który w najszerszym możliwym zakresie pozwoli zweryfikować 

kompetencje wykonawców do realizacji tak specjalistycznych prac.  

Przechodząc  do  oceny  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  wiedzy  i 

doświadczenia  w  dostawie  i  montażu  łopatek  typu  ND41  stwierdzić  należy,  że  nie  może 

budzić  wątpliwości,  iż  Zamawiający  wskazał  na  konkretny  typ  łopatki,  skoro  łopatka  ta 

stanowi  element  wirnika  i  podlega  modernizacji.  Nadto,  jak  wyjaśniono  w  toku  rozprawy, 

łopatka ND41 jest specyficzną łopatką, ostatnią łopatką części niskoprężnej, która w wyniku 


przeprowadzonej  modernizacji  powinna  być  zmieniona  poprzez  odstrojenie  na  łopatkę tego 

samego  typu.  Zaś  odstrojenie  polega  na  dostosowaniu  łopatki  do  turbiny.  Jak  przyznał 

Zamawiający, w istocie chodzi o zmianę drgań własnych łopatek, stąd też nie może dziwić, 

ż

e w powołanych postanowieniach SIWZ mowa o nowych zmodernizowanych łopatkach L-0, 

które w istocie odpowiadają łopatkom ND41. 

W  tych  okolicznościach,  zdaniem  Izby,  uprawniony  jest  wymóg,  a  co  więcej,  jest 

związany z przedmiotem zamówienia i proporcjonalny do przedmiotu zamówienia, skoro jak 

ustalono,  w  istocie  dostawa  i  modernizacja  kwestionowanej  łopatki  będzie  polegała  na 

dostarczeniu takiej samej łopatki, jeśli nawet nie tej samej, biorąc pod uwagę, że dokładność 

wytworzenia  łopatki  to  1/100  mm.  Nadto,  mając  na  względzie,  że  długość  łopatek  wynosi 

ponad  1  m,  łopatki  umieszczone  są  na  wirniku,  który  waży  50  ton  i  wykonuje  50  obr./s  nie 

sposób  sobie  wyobrazić,  aby  dopuścić  do  realizacji  zamówienia  wykonawcę,  który  w 

dostawie i modernizacji tego konkretnego typu/rodzaju łopatek, doświadczenia nie posiada.  

Zdaniem  Izby,  okoliczność,  że  Alstom  nie  jest  jedynym  producentem  łopatek  nie 

uzasadnia  jeszcze  żądania  Odwołującego.  Należy  zauważyć,  że  EthosEnergy  sp.  z  o.o.  z 

siedzibą  we  Wrocławiu  również  nie  jest  producentem  łopatek  ND41,  a  doświadczenie  w 

spornym zakresie posiada.  

W  ocenie  Izby,  żądania  i  zarzuty  Odwołującego  można  by  uznać  za 

usprawiedliwione,  gdyby  Odwołujący  wykazał,  że  doświadczenie  w  dostawie  i  montażu 

jakichkolwiek  łopatek  będzie  wystarczające  dla  realizacji  przedmiotowego  zamówienia, 

jednakże Odwołujący temu nie podołał.  

Stanowisko  stron  i  uczestników  postępowania  oraz  przebieg  rozprawy  zdaje  się 

wskazywać,  że  doświadczenie  w  dostawie  i  montażu  jakichkolwiek  łopatek  mogłoby  się 

okazać niewystarczające i budzi poważnie obawy. 

W  tym  miejscu  zwrócić  należy  uwagę,  że  żądanie  Odwołującego  („  Wykonawca  w 

okresie  ostatnich  pięciu  lat  przed  terminem  składania  ofert,  a  jeżeli  okres  prowadzenia 

działalności  jest  krótszy  to  w  tym  okresie,  wykonał  zadanie  polegające  na  dostawie  i 

montażu łopatek dla turbozespołu o mocy minimum 560 MW") jest również nieuzasadnione i 

z  tej  przyczyny,  że  jego  uwzględnienie  doprowadziłoby  do  znacznego  ograniczenia 

konkurencji  poprzez  zawężenie  grona  wykonawców  tylko  do  wykonujących  dostawy  i 

wymiany łopatek na blokach o mocy co najmniej 560 MW. W Polsce takich bloków jest tylko 

3.  Powyższe  pokazuje,  że  Odwołujący  dąży  wyłącznie  do  zabezpieczenia  własnych 

interesów, proponując zmianę ogłoszenia i SIWZ w taki sposób, który zapewni udział mu w 

przedmiotowym postępowaniu, rola Zamawiającego jest jednakowoż inna. 

Dokonując  oceny  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  wiedzy  i 

doświadczenia,  polegającego  na  wykonaniu  prac  na  minimum  2  generatorach  (stojan  i 


wirnik)  typu  GTHW  560  lub  TTW  560  nie  sposób  w  tym  zakresie  pominąć  wyjaśnień 

Zamawiającego, który wskazał, że na bloku nr 9 zainstalowany jest nowy stojan generatora 

typu  TWW-560i  wyprodukowany  przez  EthosEnergy  Poland  S.A.  w  latach  2008  -  2009  w 

oparciu  o  technologię  firmy  Westinghouse  oraz  wirnik  typu  GTHW-560  zmodernizowany  w 

1999  r.  przez  ALSTOM  Power  na  bazie  własnej  dokumentacji  (zmodernizowany  wirnik 

generatora  produkcji  Elektrosiła).  Na  bloku  nr  10  zamontowany  jest  stojan  generatora  typu 

GTHW-560 zmodernizowany przez firmę ALSTOM Power w 2001 r. (na bazie stojana TWW-

500)  oraz  wirnik  typu  GTHW-560  zmodernizowany  w  2001  r,  przez  ALSTOM  Power.  W 

przedsiębiorstwie energetycznym prowadzonym przez Zamawiającego znajduje się również 

stojan  rezerwowy  typu  GTHW-560  zmodernizowany  w  200ł  r.  przez  ALSTOM  Power  oraz 

wirnik  rezerwowy  typu  TWW-560  zmodernizowany  w  latach  2014-2015  przez  EthosEnergy 

Poland  S.A.  zgodnie  z  technologią  Westinghouse.  Są  to  jedyne  na  świecie  tego  typu 

konstrukcje.  

Jednocześnie dostrzec należy, że generatory są kluczowymi urządzeniami w procesie 

produkcji energii elektrycznej, a tym samym kluczowymi urządzeniami w kwestii zapewnienia 

bezpieczeństwa  energetycznego,  a  także  przychodu  z  produkcji  energii,  która  stanowi 

główny trzon działalności Zamawiającego. 

W tych okolicznościach, biorąc pod uwagę unikalność konstrukcji i jej znaczenie nie 

tylko  dla  Zamawiającego,  ale  i  interesu  publicznego  nie  sposób  odmówić  Zamawiającemu 

prawa  do  sformułowania  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  taki  sposób, który  zapewnia 

należytą  realizację  zamówienia,  a  jednocześnie  warunek  ten  pozostaje  adekwatny  i 

związany z przedmiotem zamówienia. 

Oceny tej nie zmienia i ten argument Odwołującego, że szacowana wartość prac na 

generatorze  wynosi  ok.  5%  całej  wartości  prac,  biorąc  pod  uwagę  znaczenie  tego  typu 

urządzeń w procesie wytwarzania energii i bezpieczeństwa szeroko pojętego.  

Nadto,  jak  słusznie  Zamawiający  wskazał,  a  Odwołujący  tej  okoliczności  nie 

zakwestionował, uwzględnienie żądania Odwołującego („Wykonawca w okresie ostatnich 20 

lal, a jeżeli okres prowadzenia działalności  jest krótszy to w tym okresie, wykonał prace na 

minimum  2  generatorach  (stojan  i  wirnik)  o  mocy  minimum  560  MW  w  zakresie  minimum 

przeglądu  pełnego  lub  przeglądu  głównego")  nie  pozwoliłoby  na  zweryfikowanie,  czy 

wykonawca miał do czynienia z generatorami o typie tych funkcjonujących u Zamawiającego, 

a  tym  samym  nie  zagwarantuje,  a  przynajmniej  może  nie  gwarantować  wykonania  prac  w 

oczekiwanym przez Zamawiającego standardzie. 

Reasumując  stwierdzić  należy,  że  skomplikowany  charakter  zamówienia  i  jego 

znaczenie  dla  bezpieczeństwa  energetycznego  kraju  uzasadnia  treść  kwestionowanych 

warunków  udziału  w  postępowaniu.  Okoliczność,  że  modernizację  wykonawca  winien 

zrealizować  według  własnej  technologii  nie  zmienia  faktu,  zdaniem  Izby,  iż  ta  technologia 


musi być oparta o urządzenia już zastane, bez względu na to, jakie ostatecznie rozwiązanie 

Odwołujący  przyjmie.  Odwołujący  nie  uniknie  sytuacji  braku  styczności  z  określonymi 

łopatkami  czy  też  generatorami,  którymi  dysponuje  Zamawiający,  a  zatem  wiedza  i 

doświadczenie w tym względzie, jak się wydaje, będą nie do przecenienia.  

W tym miejscu wypada również zauważyć, że Odwołujący kwestionując wspomniane 

warunki  udziału  w  postępowaniu  oparł  się  głównie  na  uzasadnieniu  prawnym,  poprzestając 

jedynie  na  konkluzji,  że  rzeczone  warunki  utrudniają  konkurencję,  bowiem  Alstom  nie  jest 

jedynym  producentem  łopatek,  zaś  określenie  mocy  generatora  na  poziomie  560  MW, 

podczas  gdy  w  Polsce  znajdują  się  tylko  dwa  generatory  o  podanej  mocy,  zawęzi  krąg 

wykonawców mogących wziąć udział w przedmiotowym postępowaniu.  

Zabieg  ten  nie  mógł  się powieść,  ograniczenie  rozważań  w  aspekcie faktycznym  do 

niewielkiego elementu analizowanego problemu z pewnością nie mogło doprowadzić Izby do 

przekonania zgodnego ze stanowiskiem Odwołującego. Odwołujący co prawda na rozprawie 

starał  się  rozwinąć  swoją  argumentację  faktyczną,  ale  pozostawała  ona  poza  zakresem 

zarzutów  sformułowanych  w  tym  przedmiocie  przez  Odwołującego  (zarzut  rozumiany  na 

gruncie Prawa zamówień publicznych, wedle ugruntowanego orzecznictwa, stanowi substrat 

okoliczności  faktycznych  i  prawnych  –  art.  180  ust.  3  w  zw.  z  art.  182  ust.  2  ustawy  Pzp)  i 

jako  tako  nie  podlegała  rozpoznaniu  (art.  192  ust.  7  ustawy  Pzp),  jakkolwiek  Izba  na 

marginesie poczyniła rozważania i w tym przedmiocie. 

Przechodząc  do  oceny  zarzutu  nieopisania  przedmiotu  zamówienia  w  sposób 

niejednoznaczny  poprzez  nieudostępnienie  dokumentacji  (rysunków)  wykonawczej 

istniejącego  układu  przepływowego  części  SP  i  NP  oraz  rysunków  aktualnie  zbudowanych 

łopatek, zwrócić należy uwagę na wyjaśnienia Zamawiającego, iż takowej dokumentacji nie 

posiada, a zatem przedmiotowemu żądaniu nie może zadośćuczynić.  

Jednocześnie,  co  istotne,  nie  potwierdziło  się  stanowisko  Odwołującego,  iż  w 

przypadku  braku  udostępnienia  rzeczonej  dokumentacji  ofertę  jest  w  stanie  złożyć  tylko 

jeden  podmiot.  Odwołujący  pominął  istotną  okoliczność,  że  prace  prowadzone  na 

turbozespołach  wykonywane  mogą  być  nie  tylko  w  oparciu  o  dokumentację  własną 

dotychczasowego  wykonawcy,  ale  również  na  podstawie  dokumentacji  niejako  odtworzonej 

metodą „reverse engineering”. W związku z powyższym, wbrew twierdzeniom Odwołującego, 

przekazanie przez Zamawiającego dokumentacji w  żądanym przez Odwołującego zakresie, 

nie jest niezbędne dla realizacji przedmiotowego zamówienia, bowiem Odwołujący własnymi 

siłami  może  taką  dokumentację  sporządzić.  Okoliczność,  iż  Odwołujący  z  tego rozwiązania 

nie chce skorzystać nie stanowi o trafności podniesionego zarzutu. 

Doskonałym przykładem skorzystania z tego rozwiązania jest EthosEnergy sp. z o.o. 

z  siedzibą  we  Wrocławiu,  który  to  wykonawca  nie  tylko  w  oparciu  o  podaną  metodę 


opracował niezbędną dokumentację w ramach toczących się w przeszłości u Zamawiającego 

postępowań,  ale  i  był  w  stanie,  mimo  zaangażowania  dodatkowych  sił  i  środków  w 

porównaniu z producentem turbozespołów, złożyć ofertę najkorzystniejszą. 

Brak  możliwości  zapewnienia  Odwołującemu  oczekiwanej  dokumentacji  absolutnie 

nie  uzasadnia  żądania  zapewnienia  dostawy  określonych  elementów,  niezbędnych  do 

przeprowadzenia  modernizacji  turbozespołów.  Przedmiot  zamówienia  został  przez 

Zamawiającego  określony  jasno.  Zamawiający  oczekuje  przeprowadzenia  modernizacji 

turbozespołów, 

skutkiem 

której 

będzie 

uzyskanie 

maksymalnego 

ograniczenia 

jednostkowego  zużycia  ciepła.  Zaś,  w  przypadku  rozwiązania  proponowanego  przez 

Odwołującego, rola wykonawcy zostałaby wyłącznie ograniczona do montażu elementów, co 

doprowadziłby  do  zupełnej  zmiany  przedmiotu  zamówienia  i  przekreślenia  celu  niniejszego 

postępowania, bowiem ryzyko nieosiągnięcia zakładanej poprawy parametrów technicznych 

turbozespołów  (zwiększenia  mocy  i  zmniejszenia  zużycia  ciepła)  nie  obciążałoby  tylko 

Odwołującego.  

W tym stanie rzeczy Izba stwierdziła, że podniesione przez Odwołującego zarzuty nie 

zasługują na uwzględnienie. 

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji. 

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na podstawie art. 

192 ust. 9 i 10 w zw. z § 3 pkt 1 lit. a oraz pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 

z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz 

rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41, 

poz.  238),  zaliczając  do  kosztów  postępowania  odwoławczego  wpis  od  odwołania  w 

wysokości 15.000,00 zł oraz koszty wynagrodzenia pełnomocnika Zamawiającego w kwocie 

3.600,00 zł. 

Przewodniczący:      ………………………