Sygn. akt: KIO 94/16
WYROK
z dnia 5 lutego 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Daniel Konicz
Protokolant:
Wojciech Świdwa
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 lutego 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 stycznia 2015 r. przez Odwołującego –
wykonawcę Welcome Airport Services sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, w postępowaniu
prowadzonym przez Zamawiającego – Port Lotniczy Gdańsk sp. z o.o. z siedzibą w
Gdańsku, przy udziale wykonawcy LS Airport Services S.A. z siedzibą w Warszawie,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,
orzeka:
1. Oddala odwołanie.
2. Kosztami postępowania obciąża Odwołującego – wykonawcę Welcome Airport Services
sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000,00 zł
(słownie: piętnaście tysięcy złotych 00/100) uiszczoną przez Odwołującego tytułem
wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę w łącznej wysokości
4.058,00 zł (słownie: cztery tysiące pięćdziesiąt osiem złotych) tytułem
poniesionych przez Zamawiającego kosztów wynagrodzenia pełnomocnika i
dojazdu na wyznaczoną rozprawę.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz.U.2015.2164 j.t.) na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Gdańsku.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 94/16
Uzasadnienie
Port Lotniczy Gdańsk sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (dalej: „Zamawiający”)
prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie przepisów ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U.2015.2164 j.t.), zwanej dalej „Pzp”,
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Świadczenie usług w zakresie
obsługi osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej zgodnie
z postanowieniami Rozporządzenia (WE) nr 1107.2006 Parlamentu Europejskiego i Rady
Europy z dnia 5 lipca 2006 r. w Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy”, zwane dalej
„Postępowaniem”. Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 11 listopada 2015 r. pod
numerem 2015/S 218-398749.
W dniu 15 stycznia 2016 r. Zamawiający poinformował wykonawców biorących udział
w Postępowaniu o wyborze oferty najkorzystniejszej, za którą uznał ofertę złożoną przez
wykonawcę LS Airport Services S.A. z siedzibą w Warszawie (dalej: „Wykonawca LS”).
W dniu 25 stycznia 2016 r. do Prezesa Izby wpłynęło odwołanie wykonawcy
Welcome Airport Services sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej: „Odwołujący”), w którym
zaskarżył zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy LS i wybór złożonej przez niego oferty.
Zaskarżonym czynnościom zarzucił naruszenie:
1. art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp przez zaniechanie odrzucenia ofert złożonej przez
Wykonawcę LS, której treść nie odpowiada treści Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia (dalej zwanej „SIWZ”),
2. art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp przez zaniechanie wykluczenia Wykonawcy LS pomimo
niewykazania przez niego spełniania warunków udziału w Postępowaniu,
3. art. 7 ust. 3 Pzp przez jego niewłaściwe zastosowanie i udzielenie zamówienia
Wykonawcy LS wybranemu niezgodnie z przepisami Pzp.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. ponownego badania i oceny ofert,
2. wykluczenia Wykonawcy LS z Postępowania,
3. odrzucenia oferty Wykonawcy LS,
4. ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej,
Ponadto Odwołujący wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z treści
SIWZ, oferty Wykonawcy LS i Odwołującego oraz z dokumentów załączonych do odwołania
i o zasądzenie od Zamawiającego kosztów postępowania odwoławczego.
Odwołujący podkreślił, że w wyniku naruszenia przez Zamawiającego ww. przepisów
jego interes doznał uszczerbku, bowiem w przypadku prawidłowego działania
Zamawiającego Wykonawca LS zostałby wykluczony, a jego oferta zostałaby odrzucona. W
takiej sytuacji doszłoby do ponownego badania ofert i w konsekwencji za ofertę
najkorzystniejszą i zgodną z SIWZ zostałaby uznana oferta złożona przez Odwołującego,
która została uplasowana na miejscu 2 pod kątem ilości przyznanych punktów. Jednocześnie
Odwołujący
stwierdził,
ż
e w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów Pzp może ponieść szkodę w
postaci utraty korzyści, jakie niesie za sobą uzyskanie i zrealizowanie przedmiotowego
zamówienia.
Odwołujący podkreślił, że SIWZ w Rozdziale IV pkt 2 b) wskazuje, iż wykonawca
powinien dysponować osobami zdolnymi do wykonania przedmiotu zamówienia, a osoby te
winny mieć ukończone szkolenie z zakresu zaspokajania potrzeb osób o różnych rodzajach
niepełnosprawności lub upośledzenia ruchowego, wymaganego zgodnie z art 11
Rozporządzenia (WE) nr 1107/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 5 lipca
2006 r. w sprawie osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej
podróżujących drogą lotniczą (dalej: „Rozporządzenie”), potwierdzone odpowiednim,
aktualnym certyfikatem. Jednocześnie Zamawiający na swojej stronie internetowej,
w zakładce „Normy jakości” podaje, iż zapewnia pasażerom niepełnosprawnym pomoc przy
wylocie oraz przylocie, zgodną z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu, o którym mowa
powyżej, jak również zgodną z ECAC Doc.30. Art. 11 Rozporządzenia, na który powołuje się
Zamawiający, stanowi ogólną regulację dotyczącą szkoleń dla pracowników. Wedle niej
przewoźnicy lotniczy i organy zarządzające portami lotniczymi zapewniają m. in. aby
personel udzielający pomocy osobom niepełnosprawnym posiadał odpowiednią wiedzę w
zakresie zaspokajania potrzeb osób niepełnosprawnych, jak również był przeszkolony w
zakresie równego traktowania osób niepełnosprawnych. Doprecyzowaniem tych ogólnych
uregulowań jest art. 9 ust. 1 i 2 Rozporządzenia, stosownie do którego organ zarządzający
portem lotniczym określa normy w zakresie pomocy udzielanej osobom niepełnosprawnym
oraz określa wymagania w zakresie środków do ich spełnienia, zaś przy ustalaniu norm
organ ten winien w pełni uwzględnić „uznane na arenie międzynarodowej polityki i kodeksy
postępowania dotyczące ułatwienia przewozu osób niepełnosprawnych lub osób
o ograniczonej sprawności ruchowej, w szczególności Kodeks dobrego postępowania
w obsłudze naziemnej osób o ograniczonej sprawności ruchowej Europejskiej Konferencji
Lotnictwa Cywilnego (ECAC)”. Co więcej, z wytycznych interpretacyjnych Komisji
Europejskiej dotyczących stosowania Rozporządzenia wynika, że cały personel linii
lotniczych oraz portu lotniczego mający kontakt z pasażerami, w tym wszyscy
podwykonawcy pracujący w imieniu linii lotniczych lub portu lotniczego muszą przejść
szkolenia. W powyższym dokumencie Komisja zwróciła również uwagę na motyw 10
Rozporządzenia, odnoszący się do dokumentu nr 30 Część I Sekcja 5 ECAC, w
szczególności do Załącznika 5 G. Zgodnie ze wskazanym motywem Rozporządzenia „Przy
organizowaniu pomocy dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności
ruchowej oraz szkolenia swoich pracowników porty lotnicze oraz przewoźnicy lotniczy
powinni
mieć
na
uwadze
Dokument
część
I
sekcja
wraz
z
załącznikami,
Europejskiej
Konferencji
lotnictwa
Cywilnego
(ECAC)”.
Potwierdzeniem konieczności stosowania powyższych norm w szkoleniu pracowników jest
także pismo Urzędu Lotnictwa Cywilnego Komisji Ochrony Praw Pasażerów z dnia 22
stycznia 2016 r., skierowane do Odwołującego w odpowiedzi na jego zapytanie, w którym to
piśmie ULC wskazuje na moc wiążącą Rozporządzenia, dokumentu ECAC Doc. 30 oraz
Kodeksu dobrego postępowania w obsłudze naziemnej osób o graniczonej sprawności
ruchowej, przedstawionego w załączniku J do tego dokumentu.
Odwołujący podał, że Zamawiający wziął pod uwagę powyższe normy, odwołując się
w SIWZ do Rozporządzenia, jak również wskazując na stronie internetowej, że zapewnia
obsługę osób niepełnosprawnych zgodną z powyższym Rozporządzeniem, jak również
z ECAC Dpc. 30. Tymczasem z oferty Wykonawcy LS nie wynika, aby szkolenia
pracowników spełniały wymagania, o których mowa powyżej, w szczególności aby były
przeprowadzone zgodnie z ECAC Doc. 30. Wskazał on bowiem, że pracownicy legitymują
się
wprawdzie
certyfikatem
ukończenia
szkolenia
z
zakresu
obsługi
osób
niepełnosprawnych, jednak nie wykazał, aby było to szkolenie zgodne z wymogami
Zamawiającego, o których mowa w SIWZ. Istotnym przy tym jest, że nie każde szkolenie w
zakresie obsługi osób niepełnosprawnych spełnia wymogi, o których mowa w art. 11
Rozporządzenia. Szkolenia na podstawie powyższego przepisu oraz ECAC Doc. 30
przeprowadzane są przez wykwalifikowanych trenerów, posiadających odpowiednie
uprawnienia, potwierdzone stosownym certyfikatem. O zgodności szkoleń z powyższymi
wymogami świadczy wyłącznie certyfikat „Disability Awarness Training for PRM Service”,
którym legitymują się wszyscy pracownicy wskazani przez Odwołującego. Wykonawca LS
nie wykazał, aby jego pracownicy posiadali właśnie takie dokumenty. Co więcej, wykonawca
ten w ogóle nie wskazuje, jakimi certyfikatami legitymują się pracownicy.
W ocenie Odwołującego Wykonawca LS złożył również ofertę niezgodną z SIWZ
w zakresie wymagań dotyczących sprzętu niezbędnego do obsługi osób niepełnosprawnych.
Zgodnie z postanowieniem Rozdziału IV pkt 3a) SIWZ Wykonawca powinien dysponować
odpowiednim potencjałem technicznym, w tym minimum trzema „schodołazami”. W ofercie
Wykonawcy LS znalazła się wprawdzie informacja o dysponowaniu przez niego powyższymi
urządzeniami, jednak modele wskazane przez Wykonawcę LS są przeznaczone do
wykorzystania cywilnego (głównie w pomieszczeniach), nie zaś w transporcie lotniczym.
Przykładowo, podany w ofercie „schodołaz” Scalacombi model S36 nie posiada certyfikatu
na usługi lotnicze i nie może wspiąć się na schodek powyżej 200 mm, przy czym średnia
samolotów obsługiwanych w Gdańsku to 240 mm. Dane te dostępne są na stronie
internetowej producenta powyższego urządzenia. Odwołujący podkreślił, że świadcząc
dotychczas obsługę osób niepełnosprawnych w Porcie Lotniczym w Gdańsku, ma dokładną
wiedzę na temat średniej wysokości schodów samolotów obsługiwanych na wskazanym
lotnisku i są to 24 cm, co oznacza, iż sprzęt wskazany przez Wykonawcę LS nie będzie mógł
być używany do obsługi osób niepełnosprawnych. Ponadto w stosunku do powyższego
urządzenia wykonawca nie podał daty jego produkcji.
Jeśli zaś chodzi o „schodołazy” AAT C MAX i S MAX, wskazać należy, że oferta
Wykonawcy LS nie zawiera informacji o dokładnym typie sprzętu, co z kolei uniemożliwia
weryfikację, czy urządzenia te mogą być używane w transporcie lotniczym.
Jakkolwiek Zamawiający wprost nie wskazał, że sprzęt niezbędny do obsługi osób
niepełnosprawnych ma być odpowiedni w transporcie lotniczym jednak wynika to z istoty
samego przedmiotu zamówienia.
Niezgodność oferty Wykonawcy LS z treścią SIWZ istnieje również na tle
postanowień zawartych w Rozdziale V pkt 4 ppkt 6), zgodnie z którym „dokumenty są
składane w oryginale lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez wykonawcę”.
Tymczasem Wykonawca LS przedłożył niepoświadczony za zgodność z oryginałem odpis
z Krajowego Rejestru Sądowego. Ponadto Zamawiający wymagał również, aby każda
zapisana strona oferty wraz z załącznikami i dokumentami składającymi się na ofertę była
ponumerowana kolejnymi liczbami całkowitymi i podpisana przez osoby uprawnione oraz
aby oferta była zestawiona w sposób uniemożliwiający jej samoistną dekompletację oraz
zmianę jej zawartości bez widocznych śladów naruszenia. Z kolei oferta złożona przez
Wykonawcę LS została ponumerowana tylko do strony 6 i dodatkowo nie była zszyta, ani w
inny sposób zestawiona w sposób uniemożliwiający dekompletację
Mając na uwadze powyższe rozważania należy podnieść, że przez zaniechanie
dokonania odrzucenia oferty z powodu jej niezgodności z SIWZ Zamawiający naruszył art. 7
ust. 3 Pzp przez jego niewłaściwe zastosowanie, w wyniku czego uznano ofertę
Wykonawcy LS za najkorzystniejszą pomimo, iż jest niezgodna z treścią SIWZ i została
wybrana niezgodnie z przepisami Pzp.
Zamawiający nie złożył pisemnej odpowiedzi na odwołanie. Na rozprawie
argumentował, że w zakresie relewantnym dla rozstrzygnięcia o zasadności odwołania nie
formułował szczegółowych wymagań w treści poruszonych w odwołaniu warunków udziału
w Postępowaniu.
Do postępowania odwoławczego, po stronie Zamawiającego, przystąpienie zgłosił
Wykonawca LS wnosząc o oddalenie odwołania. Na poparcie tego wniosku, w piśmie
procesowym z dnia 2 lutego 2016 r., przedstawił następującą argumentację.
Na wstępie zgłaszający przystąpienie stwierdził, że – w jego ocenie –
podstawowym zarzutem odwołania jest naruszenie przez Zamawiającego przepisu art. 89
ust. 1 pkt 2 Pzp, mające polegać na: (1) niewykazaniu, że pracownicy wskazani w wykazie
załączonym do oferty Wykonawcy LS przeszli wymagane przez Zamawiającego szkolenia,
(2) niewykazaniu, że sprzęt wskazany w wykazie załączonym do jego oferty spełnia
wymagania SIWZ, (3) niepoświadczeniu za zgodność z oryginałem załączonego do oferty
odpisu KRS i (4) braku ponumerowania wszystkich stron oferty oraz zaniechanie jej zszycia.
Wobec powyższego stwierdził, że jedynie zarzuty z pkt 3 i 4 mogą być rozważane
jako podstawy do odrzucenia oferty z uwagi na jej niezgodności z SIWZ. Nie są, w jego
ocenie, takimi podstawami pozostałe zarzuty, które dotyczą rzekomego niespełniania
warunków udziału w Postępowaniu i mogą co najwyżej stanowić przesłankę do wykluczenia
wykonawcy.
Z kolei zarzuty z pkt 3 i 4 są, w przekonaniu Wykonawcy LS, nietrafione.
Zasadności pierwszego z nich przeczy treść przepisu art. 4 ust. 4aa ustawy z dnia
20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U.2015.1142 j.t. ze zm.),
na podstawie którego wydruk „sam w sobie” ma moc dokumentu urzędowego, jeśli tylko
posiada cechy umożliwiające jego .weryfikację z danymi zawartymi w rejestrze.
Co zaś dotyczy drugiej z przywołanych podstaw odrzucenia oferty, to zgłaszający
przystąpienie określił je mianem uchybień co do formy oferty, które nie mogą skutkować
negatywnie dla niego.
Odnosząc się do zarzutu dotyczącego przeszkolenia pracowników Wykonawca LS
przytoczył treść warunku udziału w Postępowaniu i opisu sposobu dokonywania jego oceny
i wskazał, że kwestia ta może być oceniana wyłącznie przez pryzmat ścisłej wykładni
postanowienia pkt IV.2.b oraz IV.2.4. SIWZ. Zastosowanie tego rodzaju wykładni w żaden
sposób nie może doprowadzić do wniosków forsowanych przez Odwołującego,
w szczególności z treści pkt IV.2.b oraz IV.2.4 nie sposób wyinterpretować wymogu
wykazania zaliczenia przez pracowników szkolenia, zgodnego z Dokumentem 30 ECAC oraz
Kodeksem dobrego postępowania w obsłudze naziemnej osób o ograniczonej sprawności
ruchowej, ponieważ SIWZ wskazuje wyłącznie na wymóg zgodności z art. 11
Rozporządzenia. Gdyby celem Zamawiającego było postawienie przed wykonawcami
warunku wykazania kadry przeszkolonej zgodnie z ww. regulacjami szczegółowymi, z całą
pewnością sformułowałby taki warunek (wskazując chociażby na wymóg zgodności z art. 9
Rozporządzenia lub wprost odnosząc się do ECAC i Kodeksu).
Trudno w tym zakresie podzielić argument Odwołującego, jakoby wymóg zgodności
z ECAC i Kodeksem można było wywieść z faktu zamieszczenia przez Zamawiającego na
swojej stronie internetowej (w zakładce „Normy jakości”) informacji, iż zapewnia on swoim
pasażerom pomoc zgodną z Rozporządzeniem nr 1107/2006 oraz ECAC doc.30. Po
pierwsze – SIWZ w żaden sposób nie nawiązuje do „Norm jakości”, nie mogą być one więc
uznane za element wiążącej wykonawców dokumentacji przetargowej. Po drugie – zgodnie z
§ 3 ust. 4 lit. a. wzoru umowy, sam Zamawiający zobowiązał się do przeszkolenia
pracowników wykonawcy, przed przystąpieniem przez niego do realizacji zamówienia – z
góry więc zakładał, że szkolenia, które będą mieli „za sobą” pracownicy wykonawcy będą
mogły odbiegać od tych, które wymaga we własnym zakresie.
Wymogu zgodności szkoleń ze wzmiankowanymi dokumentami nie sposób wywieść
również z przedłożonych przez Odwołującego wytycznych interpretacyjnych KE,
mających charakter dokumentu roboczego oraz pisma ULC, które potwierdzaj jedynie
niejednoznaczność postanowień SIWZ, która nie może skutkować negatywnie dla
wykonawcy.
Zdaniem zgłaszającego przystąpienie wymogu posiadania przez pracowników
certyfikatu „Disability Awarness Training for PRM Service” nie sposób wywieść z treści SIWZ.
Zamawiający
oczekiwał
wyłącznie
podania
informacji
dotyczących
kwalifikacji
poszczególnych osób, nie zaś informacji dotyczących dokumentów potwierdzających
kwalifikacje. Mając na uwadze tak poczynione wnioski, uznać należy, iż załączony do oferty
Wykonawcy LS wykaz personelu, spełnia wszelkie wymogi pkt IV.2.b oraz IV.2.4. SIWZ.
Z najdalej posuniętej ostrożności procesowej zgłaszający przystąpienie podkreślił,
ż
e wszyscy wskazani przez niego pracownicy spełniają warunki, których oczekiwałby od nich
Odwołujący, tj. przeszli szkolenie zgodne z ECAC doc.30 oraz Kodeksem dobrego
postępowania w obsłudze naziemnej osób o ograniczonej sprawności ruchowej, na dowód
czego przedstawił stosowne oświadczenie.
W nawiązaniu do podanego w wykazie sprzętu (schodołazów) Wykonawca LS
stwierdził, że także w tym zakresie argumentacja odwołania jest całkowicie oderwania od
treści SIWZ oraz podstawowych zasad prawa zamówień publicznych. Podał, że skoro SIWZ
nie precyzowała kwestii parametrów tych urządzeń, to wymóg dysponowania odpowiednim
sprzętem zostanie spełniony przez wykazanie trzech schodołazów, bez względu na ich
charakterystykę. Gdyby Zamawiający oczekiwał, aby schodołazy posiadały odpowiednią
certyfikację, z całą pewnością dałby temu słowny wyraz, tak jak uczynił to w pkt IV.3.b SIWZ.
Wspomnianego wymogu nie sposób również wyinterpretować ze specyfiki przedmiotu
zamówienia, ponieważ nie jest możliwe, aby opis przedmiotu zamówienia decydował
o spełnieniu, bądź nie spełnieniu warunku udziału w Postępowaniu.
Na marginesie Wykonawca LS zasygnalizował, że forsowana przez Odwołującego
interpretacja pkt IV.3.a. SIWZ nie odpowiada na pytanie o konkretne parametry,
jakimi charakteryzować się powinny schodołazy. Jak wskazuje Odwołujący „[…]średnia
wysokość schodów samolotów obsługiwanych na Lotnisku w Gdańsku to 240 mm[…]”.
Ś
rednia wskazuje na okoliczność, że są samoloty o schodach niższych (poniżej 240 mm),
ale także samoloty o schodach wyższych (powyżej 240 mm). W myśl koncepcji odwołania,
schodołazy powinny być odpowiednie do obsługi każdego samolotu obsługiwane na
Lotnisku w Gdańsku. W konsekwencji — powinny być one właściwe również do obsługi
statków o najwyższych schodach. Niemniej jednak, ani Zamawiający ani Odwołujący nie
podają takiego maksymalnego parametru. Tym samym (zakładając trafność odwołania)
złożenie prawidłowej oferty byłoby niemożliwe. Przyjęcie jedynie „240 mm” byłoby wadliwe.
Zgłaszający przystąpienie zaprzeczył, aby średnia wysokość schodów samolotów
obsługiwanych na Lotnisku w Gdańsku wynosiła 240 mm, a nie np. 200 mm.
Finalnie w tym zakresie dodał, że zawarty w „wykazie specjalistycznego sprzętu”
schodołaz Scalacombi został wyprodukowany w 2004 r., na potwierdzenie czego załączył do
pisma oświadczenie własne.
W odniesieniu do zarzutu naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp zgłaszający
przystąpienie podał, że odwołanie zawiera jedynie wzmiankę o nim, a Odwołujący nie
rozszerzył w tym aspekcie zaprezentowanej argumentacji. W treści uzasadnienia, wskazane
są co prawda twierdzenia o braku wykazania warunków udziału w Postępowaniu, jednakże w
sposób wyraźny powiązane są one wyłącznie z zarzutem naruszenia art. 89 ust. 1 pkt. Pzp.
Zgodnie z odwołaniem, nieprawidłowości w załączonych do oferty Przystępującego
wykazach personelu i sprzętu powinny skutkować odrzuceniem oferty na podstawie art. 89
ust. 1 pkt. 2 Pzp. Odwołujący nie podaje natomiast ani jednej konkretnej okoliczności
faktycznej w oparciu o którą Zamawiający powinien wykluczyć Wykonawcę LS z
Postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt. 4 Pzp. Dodał, że całościowa analiza treści
odwołania może prowadzić do wniosku, że celem Odwołującego nie było w ogóle
atakowanie zaniechania dokonania takiej czynności. Czynność ta nie jest bowiem objęta
zakresem zaskarżenia, wskazanym w komparycji umowy.
Niezależnie od powyższego zgłaszający przystąpienie stwierdził, że jeżeli
(hipotetycznym) celem Odwołującego było wykazanie, że powinien zostać wykluczony z
uwagi na błędy w wykazach załączonych do oferty na okoliczność wykazania spełnienia
warunków udziału w Postępowaniu, zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp miałby
charakter przedwczesny. Zamawiający nie mógł bowiem dokonać wykluczenia wykonawcy
bez uprzedniego wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentów/złożenia stosowanych
wyjaśnień. W związku z powyższym, przy (czysto abstrakcyjnym) założeniu, że przedłożone
przez Wykonawcę LS wykazy były niepełne/błędne, prawidłową sekwencją wydarzeń
powinno
być wezwanie go, w trybie art. 26 ust. 3 lub 4 Pzp, do uzupełnienia/złożenia wyjaśnień,
i dopiero w przypadku nieuzupełnienia stwierdzonych braków, wykluczenie na podstawie
art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp. Oznacza to, że Zamawiający nie mógł naruszyć art. 24 ust. 2 pkt 4
Pzp bez uprzedniego wezwania w trybie art. 26 ust. 3 lub 4 Pzp.
Zgłaszający przystąpienie stwierdził również, że naruszenie przepisu ogólnego art. 7
ust. 1 i ust. 3 Pzp nie może być samodzielną podstawą zarzutu.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron i uczestnika postępowania
odwoławczego, uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy omówiony w dalszej
części uzasadnienia, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska zawarte
w odwołaniu i piśmie procesowym Wykonawcy LS, a także wyrażone ustnie na
rozprawie i odnotowane w protokole, Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba postanowiła dopuścić Wykonawcę LS (dalej również „Przystępujący”) do udziału
w postępowaniu odwoławczym w charakterze przystępującego po stronie Zamawiającego
stwierdzając, że spełnione zostały przesłanki, o których mowa w przepisie art. 185 ust. 2
Pzp.
Skład orzekający uznał ponadto, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu
zamówienia kwalifikowany możliwością poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez
Zamawiającego przepisów Pzp.
Izba
postanowiła
dopuścić
i
przeprowadzić
dowody
z
treści
SIWZ,
oferty Przystępującego, dokumentów załączonych do odwołania (pismo Urzędu Lotnictwa
Cywilnego z dnia 22 stycznia 2016 r., Dokumentu roboczego – Wytyczne interpretacyjne
dotyczące stosowania Rozporządzenia z dnia 11 czerwca 2012 r.), wydruku ze strony
internetowej Zamawiającego załączonego do odwołania, dokumentów załączonych do
odwołania, których tłumaczenie Odwołujący złożył na rozprawie („Wyjątki z polityki ECAC
w odniesieniu do uzgodnień w lotnictwie cywilnym”), treści korespondencji poczty
elektronicznej złożonej przez Odwołującego na rozprawie, załączników do pisma
procesowego Wykonawcy LS – oświadczenia Fundacji „Integracja” i oświadczenia
Przystępującego z dnia 1 lutego 2016 r. oraz złożonych przezeń do akt sprawy certyfikatów
szkoleniowych.
Na podstawie ww. materiału dowodowego ustalono, że w Rozdziale IV ust. 2 lit b)
SIWZ Zamawiający stwierdził, że wykonawca powinien dysponować osobami zdolnymi do
wykonania przedmiotu zamówienia, tj. 12 osobami, które m.in. ukończyły szkolenie z zakresu
zaspokajania potrzeb osób o różnych rodzajach niepełnosprawności lub upośledzenia
ruchowego, wymaganego zgodnie z art. 11 Rozporządzenia, potwierdzonego odpowiednim,
aktualnym certyfikatem.
Na potwierdzenie spełniania ww. warunku wykonawcy mieli złożyć oświadczenie
o spełnianiu warunków udziału w Postępowaniu i wykaz personelu potwierdzający,
ż
e wykonawca dysponuje lub będzie dysponował wymienionymi w nim osobami, z podaniem
informacji o ich kwalifikacjach i podstawie dysponowania nimi (argument z postanowień
Rozdziału V ust. 1 pkt 1) i 4) SIWZ).
Z kolei w Rozdziale IV ust. 3 lit. a) SIWZ Zamawiający sformułował wymóg
dysponowania co najmniej 3 schodołazami, a potwierdzeniem jego spełniania miał być –
obok wspomnianego oświadczenia – wykaz zawierający nazwę, ilość i datę produkcji
urządzeń wraz z podaniem podstawy dysponowania nimi (vide Rozdział V ust. 1 pkt 5)
SIWZ).
Zamawiający stwierdził w Rozdziale IV ust. 4 SIWZ, że ocena spełniania warunków
dokonana zostanie na podstawie dokumentów i oświadczeń wymienionych w Rozdziale V
SIWZ.
W Rozdziale V ust. 4 pkt 6 SIWZ Zamawiający wskazał, że dokumenty mają być
składane w oryginale lub w kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez
wykonawcę.
Ponadto, w Rozdziale VIII ust. 5 i 6 SIWZ Zamawiający sformułował zalecenia,
aby każda zapisana strona oferty wraz z załącznikami i dokumentami składającymi się na nią
była ponumerowana kolejnymi liczbami całkowitymi i podpisana przez osoby uprawnione ze
strony wykonawcy oraz aby oferta była zestawiona w sposób uniemożliwiający jej samoistną
dekompletację oraz zmianę jej zawartości bez widocznych śladów naruszenia.
Odwołujący złożył ofertę, do której załączył wymagane oświadczenie i wykaz osób,
w którym wskazał, że wymienione w nim osoby posiadają wymagane postanowieniem
Rozdziału IV ust. 2 lit b) SIWZ szkolenie. Załączył ponadto wykaz sprzętu, w którym nie
zawarł informacji o dacie produkcji jednego z urządzeń.
Skład orzekający stwierdził ponadto, że do oferty załączono wydruk z Centralnej
Informacji Krajowego Rejestru Sądowego – informację odpowiadającą odpisowi aktualnemu
z rejestru przedsiębiorców, zaś sama oferta nie została ponumerowana w całości i –
czego Przystępujący nie kwestionował – nie została zestawiona w sposób zalecany przez
Zamawiającego.
Zarzuty odwołania nie potwierdziły się, skutkiem czego zostało ono oddalone.
Na wstępie, w zakresie powziętych przez Przystępującego wątpliwości odnoszących
się do konstrukcji zarzutów odwołania, skład orzekający stwierdził, że jakkolwiek nie zostały
one sformułowane precyzyjnie, tym niemniej, na podstawie treści odwołania, można było
wyprowadzić wniosek, że przedmiotem zaskarżenia było zaniechanie wykluczenia
Wykonawcy LS z uwagi na niewykazanie spełniania warunków udziału w Postępowaniu
w zakresie potencjału technicznego i osób zdolnych do realizacji zamówienia. Druga grupa
zarzutów dotyczyła zaniechania odrzucenia oferty Przystępującego z uwagi na sprzeczność
jej treści z postanowieniami SIWZ odnoszącymi się do formy, w jakiej miały być złożone
dokumenty załączone do oferty wykonawców i sposobu przygotowania oferty.
Odnosząc się do pierwszej kategorii zarzutów Izba wskazuje, że warunki udziału
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, podobnie jak opis sposobu
dokonywania oceny ich spełniania, nie mogą być poddawane wykładni rozszerzającej.
Oznacza to, że zamawiający może w tym zakresie brać pod uwagę jedynie te intencje
i zamierzenia, które wynikają explicite z treści stawianych wykonawcom warunków.
Jakiekolwiek odstępstwo od tak rozumianej oceny skutkowałoby nieuchronnie całkowitą
dowolnością działań zamawiającego, która byłaby nie do pogodzenia z koniecznością
poszanowania zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Ponadto trzeba mieć na względzie, że poziom szczegółowości treści warunku oraz rodzaje
dokumentów, które mają być złożone w celu wykazania jego spełniania (a także rodzaje
informacji, które mają z nich wynikać) określa, w granicach przewidzianych odpowiednimi
przepisami prawa (zob. w szczególności art. 22 ust. 4 i 5 Pzp, a nadto przepisy
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te
dokumenty mogą być składane), sam Zamawiający. Pamiętać należy przy tym, że warunki
udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, podobnie jak i inne elementy
jego dokumentacji, powinny być sformułowane w sposób jasny i precyzyjny, zaś
zamawiający, który powinności tej uchybi, nie może z nieprecyzyjnych i niejednoznacznych
postanowień SIWZ wyciągać negatywnych dla wykonawców konsekwencji. Wykonawcom
przysługują uprawnienia do kwestionowania zasadności stawiania im określonych wymogów,
czy też sposobu ich sformułowania, jednak na wcześniejszym etapie postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego. Po upływie ustawowych terminów na zaskarżenie tych
czynności (por. art. 182 ust. 2 Pzp) treść SIWZ staje się wiążąca zarówno dla
zamawiającego, jak i wykonawców i nie podlega kognicji Izby.
W powyższym kontekście skład orzekający stwierdził, że argumentacja Odwołującego
dotycząca sposobu rozumienia wskazanych w odwołaniu warunków udziału w Postępowaniu
była w istocie ich nadinterpretacją.
Ze sformułowanego w SIWZ warunku dotyczącego osób zdolnych do wykonania
zamówienia wynika jedynie, że miały one odbyć szkolenie z zakresu zaspokajania potrzeb
osób o różnych rodzajach niepełnosprawności lub upośledzenia ruchowego, wymaganego
zgodnie z art. 11 Rozporządzenia, potwierdzonego odpowiednim, aktualnym certyfikatem.
Przystępujący – odwołując się w treści opisu kwalifikacji osób ujętych w wykazie do
przywołanego postanowienia SIWZ – wykazał, zdaniem Izby, jego spełnianie. Co przy tym
istotne, Zamawiający nie sformułował w SIWZ żadnego wymogu dotyczącego treści
certyfikatów (poza bliżej niesprecyzowanym określeniem, że ma być on „odpowiedni”
i „aktualny”), a nadto nie żądał ich przedstawienia. W konsekwencji argumentacja
Odwołującego, jakoby szkolenia miały bezwzględnie spełniać przywołane w odwołaniu
standardy nie mogła się ostać, gdyż stanowiła konsekwencję nieuprawnionego
uszczegółowienia treści omawianego warunku udziału w Postępowaniu. Podobnie należało
ocenić również twierdzenia, jakoby wykazaniem spełniania omawianego warunku miałoby
być legitymowanie się przez osoby wskazane w wykazie konkretnym certyfikatem. Skoro
bowiem – jak wskazano – treść warunku nie odnosiła się do rodzaju i treści certyfikatu, to nie
sposób wyprowadzać z tego negatywnych dla Wykonawcy LS wniosków.
Z uwagi na powyższe zarówno dowody załączone do odwołania, jak również
oświadczenie firmy szkoleniowej przedstawione przez Przystępującego na rozprawie nie
miały dla rozstrzygnięcia sprawy znaczenia, bowiem ocena spełniania warunku odbywała się
wyłącznie na podstawie treści dokumentów wymienionych w Rozdziale V SIWZ,
tj. oświadczenia i wykazu, te zaś Wykonawca LS złożył, a ich treść nie budzi wątpliwości
w kontekście oceny wykazania spełniania warunku udziału w Postępowaniu.
Analogicznie przedstawia się kwestia interpretacji warunku dotyczącego potencjału
technicznego, ponieważ także w tym zakresie stanowisko Odwołującego wykraczało poza
jego treść określoną SIWZ. Jej postanowienia odnosiły się bowiem ogólnie do określonej
liczby schodołazów, bez wskazania na konkretne parametry techniczne, bądź ich
przeznaczenie. W konsekwencji nie mogły się ostać zarzuty dotyczące niewłaściwego
przeznaczenia schodołazów Scalacombi S36, czy też niedostatecznego scharakteryzowania
pozostałych modeli urządzeń wskazanych w ofercie Przystępującego, ponieważ przekazał
on dokładne takie informacje, jakich oczekiwał Zamawiający. Z tej przyczyny dowód z treści
korespondencji poczty elektronicznej złożony przez Odwołującego na rozprawie nie dotyczył
okoliczności mających istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia o omawianym zarzucie
odwołania. Z kolei załączony do odwołania dowód w postaci wydruku ulotki informacyjnej
dotyczącej schodołazów Scalacombi nie mógł zostać wzięty pod uwagę, ponieważ – wbrew
obowiązkowi wynikającemu z § 19 ust. 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22
marca 2010 r.
w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz.U.2014.964 j.t.) –
Odwołujący nie przedstawił jego tłumaczenia na język polski.
W powyższym zakresie skład orzekający stwierdził wprawdzie, że w ofercie
Wykonawcy LS nie znalazła się informacja o dacie produkcji jednego ze schodołazów
(okoliczność potwierdzona przez Przystępującego w toku rozprawy), co stanowiłoby
podstawę do wezwania go do uzupełnienia dokumentu w trybie przepisu art. 26 ust. 3 Pzp,
nie zaś – zgodnie z intencją Odwołującego – do wykluczenia Wykonawcy LS z
Postępowania, tym niemniej, biorąc pod uwagę oświadczenie załączone do złożonego
przezeń pisma procesowego, które nie było przez Odwołującego kwestionowane, Izba
uznała, że uwzględnianie odwołania tylko na tej podstawie i nakazywanie Zamawiającemu
dokonania ww. czynności, byłoby niecelowe. Istotą postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego jest bowiem wybór wykonawcy dającego rękojmię należytego wykonania
zamówienia, nie zaś nadmiernie rygorystyczne stosowanie regulujących tą procedurę
przepisów.
Nie znalazł również uzasadnienia zarzut odnoszący się do rzekomo niewłaściwej
formy załączonej do oferty Przystępującego informacji z KRS. Zgodnie z przepisem art. 4
ust. 4aa ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowy Rejestrze Sądowym (Dz.U.2015.1142
j.t. ze zm.) pobrany samodzielnie wydruk komputerowy ma moc zrównaną z mocą
dokumentów wydawanych przez Centralną Informację KRS, jeżeli posiadają cechy
umożliwiające ich weryfikację z danymi zawartymi w KRS, czego odwołujący nie
kwestionował. W konsekwencji uznać należało załączony do oferty Wykonawcy LS
dokument za prawidłowy.
Nie potwierdził się również zarzut dotyczący zaniechania odrzucenia oferty
Przystępującego z uwagi na uchybienie przez niego zaleceniom Zamawiającego dotyczącym
sposobu przygotowania oferty. Należy bowiem odróżnić treść oferty od formy, w jakiej owa
treść jest prezentowana. Przepis art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp referuje wprost do treści oferty,
czyli do jej merytorycznej zawartości, wobec czego ani on, ani żaden inny przepis Pzp nie
mógł stanowić podstawy oczekiwanej przez Odwołującego czynności.
Mając na uwadze powyższe orzeczono, jak w pkt 1 sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego (pkt 2 sentencji) orzeczono stosownie do
jego wyniku, na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 3 pkt 1
w zw. z § 3 pkt 2 lit. a i b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U.2010.41.238).
Przewodniczący:
………………………………