KIO 1650/17 Postanowienie dnia 18 sierpnia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1650/17 

Postanowienie  

z dnia 18 sierpnia 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Andrzej Niwicki  

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  w  dniu  18  sierpnia  2017  r.  w 

Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 sierpnia 

2017  r.  przez  wykonawcę  –  SUEZ  Polska  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  

postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  –  Gmina  Miejska  Legionowo  Urzą

Miasta Legionowa  

postanawia: 

1. umorzyć postępowanie odwoławcze; 

2. nakazuje dokonanie zwrotu z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 

15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy SUEZ 

Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie poniesionej z tytułu wpisu od odwołania.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2015  r.,  poz.  2164  ze  zmianami)  na  niniejsze  postanowienie  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego Warszawa – Praga w Warszawie

Przewodniczący:      ……………………. 


Sygn. akt: KIO 1650/17 

Uzasadnienie  

Gmina Legionowo prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie 

zamówienie  publicznego  pn.  Odbieranie  i  zagospodarowania  odpadów  komunalnych  z 

nieruchomości,  na  których  zamieszkują  mieszkańcy  w  Gminie  Miejskiej  Legionowo”  znak: 

Rz.271.31.2017,  ogłoszenie  o  zamówieniu  ukazało  się  w  Dz.Urz.UE  w  dniu  28  lipca  2017 

roku pod nr: 2017/S 143-294718 ("Zamówienie"). 

Odwołujący:  SUEZ  Polska  sp.  z  o.o.  ul.  Zawodzie  5  02-981  Warszawa  wniósł  odwołanie 

wobec niezgodnych z przepisami PZP postanowień ogłoszenia o zamówieniu („Ogłoszenie”) 

i specyfikacji istotnych warunków zamówienia („SIWZ”) tj. wobec: 

a) w zakresie treści Ogłoszenia oraz treści SIWZ: wobec zapisu punktów 111,1) I ust. 3 pkt 

1)  Ogłoszenia  oraz  §  5  I  ust.  3  ppkt  1)  SiWZ  w  zakresie,  w  jakim  przewidują  one,  że  na 

potwierdzenie  spełniania  przez  wykonawcę  warunku  udziału  w  postępowaniu  dotyczących 

kompetencji  lub  uprawnień  do  prowadzenia  określonej  działalności  zawodowej,  wykonawca 

ma obowiązek posiadania aktualnego wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie 

odbierania  odpadów  komunalnych  od  właścicieli  nieruchomości  prowadzonego  przez 

Prezydenta  Miasta  Legionowo,  o  którym  mowa  w  art.  9b  ustawy  z  dnia  13  września  1996 

roku  o  utrzymaniu  czystości  i  porządku  w  gminach  (Dz.U.  2017r.,  poz.  1289)  (dalej  jako 

„Ustawa  o  utrzymaniu  czystości”)  w  zakresie  wszystkich  odpadów  objętych  przedmiotem 

zamówienia  tj.  także  tych  odbieranych  z  punktu  selektywnego  odbierania  odpadów 

komunalnych  („PSZOK”),  a  także  pomimo  faktu,  iż  sam  Zamawiający  odmówił  Wykonawcy 

wpisu niektórych kodów odpadów do ww. rejestru twierdząc, iż nie podlegają one wpisowi 

b) w zakresie treści Opisu Przedmiotu Zamówienia („OPZ”): 

i. 

wobec  punktu  2  ppkt  1)  lit.  b),  w  zakresie  w  jakim  przewiduje  on,  iż  na  terenach 

zabudowy wielorodzinnej selektywna zbiórka odpadów tworzyw sztucznych, papieru i metali 

(plastik,  papier,  metal)  oraz  odzieży  i  tekstyliów  ma  być  przeprowadzana  w  ten  sposób,  że 

odpady  o  ww.  frakcjach  mają  być  gromadzone  łącznie  w  pojemniku  z  napisem  „Plastik, 

Papier, Metal". 

ii. 

wobec  punktu  2  ppkt  2  lit.  b),  w  zakresie  w  jakim  przewiduje  on,  iż  na  terenach 

zabudowy jednorodzinnej selektywna zbiórka odpadów tworzyw sztucznych, papieru i metali 

(plastik,  papier,  metal)  oraz  odzieży  i  tekstyliów  ma  być  przeprowadzana  w  ten  sposób,  że 


odpady o ww. frakcjach mają być gromadzone łącznie w workach z napisem „Plastik, Papier, 

Metal”. 

iii. 

punktu  3  ppkt  3)  lit.  a)  OPZ  w  zakresie,  w  jakim  przewiduje  on  pojemniki  dla 

zabudowy wielorodzinnej z napisem „Plastik, Papier, Metal", 

iv. 

punktu  3  ppkt  3)  lit.  b)  OPZ  w  zakresie,  w  jakim  nie  przewiduje  on  dla  zabudowy 

jednorodzinnej worków o kolorze niebieskim. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

a) 

art. 25 ust. 1, art. 22 ust. 1 pkt 2) w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp w zw. z art. 9 c Ustawy o 

utrzymaniu czystości oraz art. 233 w zw. z art. 49 i 50 ust.1 pkt 5 lit. b) i art. 52 ust. 1 pkt 8 lit. 

a) ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (tj. z dnia 7 listopada 2016 r. , Dz.U. z 2016 

r. poz. 1987) („Ustawa o odpadach”) poprzez wprowadzenie w Ogłoszeniu (111.1)1 ust. 3 pkt 

1)  Ogłoszenia)  oraz  w  SIWZ  (§  5  I  ust.  3  ppkt  1)  SIWZ  wymogu,  aby  na  potwierdzenie 

spełnienia  przez  wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowaniu  dotyczących  kompetencji 

lub  uprawnień  do  prowadzenia  określonej  działalności  zawodowej  wykonawcy  posiadali 

aktualny  wpis  do  rejestru  regulowanej  w  zakresie  odbierania  odpadów  komunalnych  od 

właścicieli  nieruchomości  („RDR”)  prowadzonego  przez  Prezydenta  Miasta  Legionowo,  o 

którym  mowa  w  art.  9b  Ustawy  o  utrzymaniu  czystości  w  zakresie  wszystkich  odpadów 

objętych przedmiotem zamówienia. 

b) 

art. 7 ust. 1, art. 29 ust. 1 i 2 PZP oraz § 3 i § 4 ust. 1 i ust. 4 Rozporządzenia Ministra 

Ś

rodowiska  z  dnia  4  stycznia  2017  roku  w  sprawie  szczegółowego  sposobu  selektywnego 

zbierania  odpadów  komunalnych  (Dz.U.  z  2017  poz.  19)  („Rozporządzenie  w  sprawie 

selektywnego  zbierania”)  wydanego  na  podstawie  art.  4a  Ustawy  o  utrzymaniu  czystości  w 

oraz  zw.  z  art.  5  i  353  1  KC  w  zw.  z  art.  14  P2P  poprzez  nałożenie  na  wykonawcę 

obowiązków  sprzecznych  z  prawem  a  przez  to  rażące  naruszenie  równości  stron  stosunku 

cywilnoprawnego oraz  istotne przekroczenie zasady swobody umów. Powyższe naruszenie 

polegało w szczególności na wprowadzeniu przez Zamawiającego zasady, że w zabudowie 

wielorodzinnej  odpady  tworzyw  sztucznych,  papieru  i  metali  oraz  odzieży  i  tekstyliów  mają 

być  gromadzone  wspólnie  w  pojemnikach  oznaczonych  napisem  „Plastik,  Papier,  Metal"  i 

następnie w ten sposób zmieszane mają być odbierane przez wykonawcę oraz odpowiednio 

dla  zabudowy  jednorodzinnej  -  w  workach  koloru  żółtego.  Tymczasem  ww.  przepisy 

Rozporządzenia  w  sprawie  selektywnego  zbierania  przewidują,  że  odpad  papieru  podlega 

bezwzględnie odrębnemu selektywnemu zbieraniu, zaś odpady tworzyw sztucznych i metali 

można gromadzić i odbierać łącznie z tym, że nie mogą być one łączone z innymi frakcjami 

(nie dotyczy to odpadów opakowaniowych wielomateriałowych) w tym z odpadami odzieży i 

tekstyliów.  Jeśli  ww.  odpady  gromadzone  są  w  workach,  worki  muszą  mieć  kolor  zgodny  z 

Rozporządzeniem. 


Odwołujący wniósł o zmianę postanowień Ogłoszenia i SIWZ poprzez: 

zmianę  punktów  111.1)1  ust.  3  pkt  1)  Ogłoszenia  oraz  §  51  ust.  3  ppkt  1)  SIWZ  poprzez 

wyłączenie  obowiązku  posiadania  aktualnego  wpisu  do  RDR  w  stosunku  od  odpadów  o 

kodach, które odbierane są wyłącznie z PSZOK tj. odpadów o kodach: 16 01 03,17 01 01,17 

02 i 17 09 04, 

zmianę punktu 2 ppkt 1) lit. b), punktu 2 ppkt 2 lit. b), punktu 3 ppkt 3 lit. a) OPZ poprzez: 

a. 

wskazanie,  iż  frakcje  odpadów  z  papieru  tj.  odpad  o  kodzie  20  01  01  będzie 

gromadzony  odrębnie  od  innych  frakcji  tj.  w  odrębnym  pojemniku  oznaczonym  napisem 

„Papier"  lub  odpowiednio  w  workach  koloru  niebieskiego  i  w  taki  sposób  wykonawca 

powinien odbierać ten rodzaj odpadów, 

b. 

wskazanie, iż frakcje odpadów tworzyw sztucznych (kod 20 01 39) i metali (20 01 40) 

wraz  odpadami  wielomateriałowymi  będą  gromadzony  odrębnie  od  innych  frakcji  (w 

szczególności bez frakcji odpadów odzieży - kod 20 01 10 i tekstyliów - kod: 20 01 11) tj. w 

odrębnym pojemniku oznaczonym napisem „Metale i tworzywa sztuczne” lub odpowiednio w 

workach koloru żółtego i w taki sposób wykonawca powinien odbierać te rodzaje odpadów, 

-  dostosowanie wszystkich innych zapisów Ogłoszenia i SIWZ, w tym OPZ i wzoru umowy w 

zakresie wynikającym z powyższych zmian. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  nie  zgłoszono 

przystąpienia. 

Zamawiający dnia 14 sierpnia  2017 r. złożył do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

odpowiedź na odwołanie, w której stwierdził, że uwzględnia w całości zarzuty przedstawione 

w  odwołaniu  i  wykonał  w  całości  czynności  zgodnie  z  żądaniem  zawartym  w  odwołaniu  tj. 

dokonał zmiany treści SIWZ oraz zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu.  

Izba  rozpoznając  przedmiotowe  odwołanie  na  posiedzeniu  bez  udziału  stron 

stwierdziła, że postępowanie odwoławcze należało umorzyć na podstawie przepisu art. 186 

ust. 2 i 3 ustawy Pzp. Mając powyższe na uwadze orzeczono, jak w sentencji.  

Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania wydano na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 2b 

ustawy Pzp oraz  § 5 ust. 1 pkt 2a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 

2010  r.  w  sprawie  wysokości  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2010 r. Nr 41, poz. 238 ze zm. ), z których 


wynika,  że  jeżeli  zamawiający  uwzględnił  w  całości  zarzuty  przedstawione  w  odwołaniu 

przed rozpoczęciem rozprawy, koszty postępowania znosi się wzajemnie. 

Przewodniczący:    ……………………………..