Sygn. akt: KIO 1831/17
KIO 1845/17
WYROK
z dnia 19
września 2017 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Justyna Tomkowska
Protokolant: Edyta Paziewska
po rozP. na rozprawie w dniu 18
września 2017 roku w W. odwołań wniesionych do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej:
A. w dniu
4 września 2017 roku przez wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia Konsorcjum: C.D. Sp. z o.o. (Lider) oraz M.P. Sp. z o.o. Sp.
k. (Partner) z siedzibą dla Lidera w W. (KIO 1831/17)
B. w dniu
4 września 2017 roku przez wykonawcę ubiegającego się o udzielenie
zamówienia K.B. Sp. z o.o. z siedzibą w P. (KIO 1845/17)
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Skarb Państwa- Najwyższą Izbę
Kontroli z siedzibą w Warszawie.
przy udziale
wykonawców zgłaszających przystąpienie do postępowań odwoławczych po
stronie Zamawiającego:
1) S.
Sp. z o.o. z siedzibą w T. (KIO 1831/17 i KIO 1845/17)
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum: C.D. Sp. z o.o.
(Lider) oraz M.P.
Sp. z o.o. Sp. k. (Partner) z siedzibą dla Lidera w W. (KIO
orzeka:
1. oddala oba
odwołania
kosztami postępowania obciąża Odwołujących i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 30.000,00 zł
(słownie: trzydziestu tysięcy złotych 00/100) uiszczoną przez Odwołujących tytułem
wpisów od poszczególnych odwołań,
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz.U.2017.15794 j.t. ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
sygn. akt KIO 1831/17, KIO 1845/17
UZASADNIENIE
sygn. akt KIO 1831/17
W dniu 4 września 2017 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej W., na
podstawie art.
art. 180 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(tj. Dz.U. z 2017 r., poz. 1579) (
dalej jako „ustawa Pzp”) odwołanie złożyli wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia – konsorcjum w składzie: (1) C.D. Sp. z
o.o. (Lider); (2) M.P.
Sp. z o.o. Sp. K. (Partner) z siedzibą dla Lidera w W. (dalej jako
„Odwołujący”).
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest
„Dostawa komputerów przenośnych” w trybie przetargu nieograniczonego prowadzi
Zamawiający Najwyższa Izba Kontroli w Warszawie z siedzibą w Warszawie.
Odwołujący wniósł odwołanie wobec czynności Zamawiającego z dnia 25 sierpnia
2017 roku polegającej na dokonaniu wyboru oferty S. Sp. z o.o. w T. („S.”).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 24 ust. 1 pkt 12) w z
wiązku z art. 89 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp poprzez zaniechanie
wykluczenia S. i odrzucenia oferty S.
z uwagi na niewykazanie spełniania warunków udziału
w p
ostępowaniu,
art. 26 ust.3 ustawy Pzp poprzez nieuprawnione wezwanie S. do przedstawienia do
testów komputerów o odmiennej konfiguracji niż wskazana w ofercie S.,
art. 24 ust. 1
pkt. 16) w związku z art. 89 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp poprzez
zaniechanie wykluczenia S. i odrzucenia oferty S.
z uwagi na wprowadzenie Zamawiającego
przez S.
w błąd co do spełnienia warunków udziału w postępowaniu,
art. 87 ust.2 pkt. 1) ustawy Pzp poprzez bezpodstawne poprawienie oferty S.,
art. 89 ust. 1 pkt 2) w zbiegu z pkt 8) ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty S.
z uwagi na niezgodność treści oferty z treścią SIWZ oraz nieważność oferty;
art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasady uczciwej konkurencji
w
postępowaniu.
Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania poprzez:
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej
oferty,
nakazanie Zamawiającemu wykluczenia S. z Postępowania
nakazanie Zamawiającemu odrzucenia oferty S.,
nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert,
obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego.
Odwołujący wskazał, że jest uprawniony do skorzystania ze środków ochrony prawnej
z uwagi na przysługujący Odwołującemu status wykonawcy. Oferta Odwołującego uzyskała
drugą lokatę, uzyskując 89 punktów, podczas gdy oferta S. uzyskała 90 punktów. Gdyby
Zamawiający nie dokonał wyboru oferty S., która podlegała odrzuceniu, oferta Odwołującego
zostałaby sklasyfikowana na pierwszym miejscu w świetle kryteriów oceny ofert
przewidzianych w SIWZ i uznana za najkorzystniejszą ofertę złożoną w postępowaniu. W
konsekwencji Odwołującemu zostałoby udzielone zamówienie. W takim stanie rzeczy
utrzymanie wyboru oferty S.
, pomimo naruszenia przez Zamawiającego wskazanych
przepisów Ustawy, spowodowałby, iż oferta Odwołującego nie zostanie wybrana jako
najkorzystniejsza, a Odwołujący poniesie szkodę w postaci utraconego zysku z potencjalnej
realizacji zamówienia.
Odwołujący w dniu 25 sierpnia 2017 r. otrzymał informację o wyborze oferty S..
Z
atem odwołanie wniesione zostało w terminie przewidzianym w art. 182 ust. 1 pkt 1) ustawy
Pzp. Odwołujący uiścił wpis w wymaganej wysokości na rachunek UZP. Kopia odwołania
została prawidłowo przekazana Zamawiającemu.
I.
Naruszenia art. 24 ust. 1 pkt
12) w związku z art. 89 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp.
W dniu 10 lip
ca 2017 roku Zamawiający poinformował S. o wyniku oceny ofert
wzywaj
ąc S. w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp do uzupełniania dokumentów oraz
przedstawienia po jednym egzemplarzu z trzech mo
deli zaoferowanych komputerów celem
przeprowadzenia testów przewidzianych w pkt. 4.7 SIWZ w terminie do dnia 21 lipca 2017
roku.
Zgodnie z zestawieniem parametrów technicznych oferowanego sprzętu załączonym
do oferty (Załącznik nr 1a poz. 6) S. zaoferował komputery wyposażone w kartę grafiki Intel
HD Graphics 630.
Zgodnie pkt 4.7 SIWZ
dostarczenie przez wezwanego Wykonawcę po jednym egzemplarzu testowym
oferowanego sprzętu, będącego przedmiotem zamówienia, niezgodnego w pełni
z wymaganiami określonymi przez Zamawiającego, w szczególności z parametrami
wyspecyfikowanymi
w Załącznikach odpowiednio nr 1a, 1b do SIWZ lub z treścią oferty
Wykonawcy -
zostanie potraktowane jako negatywny wynik testów,
niedostarczenie przez wezwanego Wykonawcę po jednym egzemplarzu testowym
oferowanego sprzętu, będącego przedmiotem zamówienia w terminie wyznaczonym przez
Zamawiającego - zostanie potraktowane jako negatywny wynik testów,
negatywny wynik przeprowadzonych
testów, które nie potwierdzą, że oferowane
przez Wyko
nawcę dostawy odpowiadają wymaganiom określonym przez Zamawiającego
w SIWZ w szczególności nie potwierdzą pełnej zgodności wszystkich parametrów
oferowanego sprzętu wyspecyfikowanych w Załącznikach nr 1a, 1b do SIWZ lub z treścią
oferty Wykonawcy, a także poprawnej współpracy oferowanego sprzętu ze sprzętem oraz
oprogramowaniem eksploatowanym przez Zamawiającego lub wystąpienie którejkolwiek
z okoliczności, o których mowa w pkt 1 lub 2, skutkować będzie odrzuceniem oferty takiego
Wykonawcy, na podstawie a
rt. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy, jako niezgodnej z treścią SIWZ
(z zastrzeżeniem, że Zamawiający uprzednio wezwie Wykonawcę, na podstawie art. 26 ust.
3 ustawy PZP, do ewentualnych uzupełnień).
W dniu 21 lipca 2017 roku S.
uzupełnił dokumenty. Wśród złożonych dokumentów
ponownie znalazł się Załącznik nr 1a gdzie z pozycji 6 figuruje karta grafiki Intel HD Graphics
Następnie S. przedstawił Zamawiającemu do testów egzemplarze komputerów
wyposażone w inną kartę graficzną (Intel HD Graphics 620) niż karta określona w Załączniku
nr 1
a do oferty (Intel HD Graphics 630). Była to pierwsza sesja testów.
W takim stanie rzeczy na podstawie pkt. 4.7 nota „UWAGA” pkt1) z uwagi na
nieprzedstawienie w wyznaczonym terminie do testów komputerów zgodnych z treścią oferty
Za
mawiający winien wykluczyć S. z postępowania z uwagi na niewykazanie przez S.
spełnienia warunków udziału w postępowania oraz odrzucić ofertę S..
Na podstawie wezwania z dnia 26 lipca 2017 roku Zamawiający przeprowadził drugą
sesję testów komputerów dostarczonych przez S. wyposażonych w kartę Intel HD Graphics
co nastąpiło najpóźniej w dniu 7 sierpnia 2017 roku.
Odwołujący podkreślił że w dacie testów prowadzonych na podstawie wezwania
z dnia 10 lipca i 26 lipca 2017 roku, oferta S.
miała postać pierwotną. Poprawienie oferty S.
w zakresie oznaczenia karty graficznej nastąpiło w dniu 8 sierpnia 2017 roku, czyli po
przeprowadzeni testów /dowód: zawiadomienie z dnia 8 sierpnia 2017 roku - na okoliczność
poprawienia omyłki pisarskiej w dniu 8 sierpnia 2017 roku/
W konsekwencji Zamawiający testował sprzęt w innej konfiguracji niż zaoferowana
Zamawiającemu, zatem S. nie wykazał w procedurach testowych aby zaoferowany sprzęt
przeszedł testy z wynikiem pozytywnym.
II.
Naruszenie art. 26 ust.3 ustawy Pzp
W wy
niku fiaska pierwszej sesji testów w dniu 26 lipca Zamawiający wezwał S. w
trybie art. 26 ust.3 ustawy Pzp
do przedstawienia testowych egzemplarzy komputerów
wyposażonych z kartę odpowiadającą treści oferty (tj. Intel HD Graphics 630) oraz wskazał,
iż uprzednio dostarczone Zamawiającemu komputery posiadały kartę Intel HD Graphics 620.
Na podstawie wezwania
z dnia 26 sierpnia 2017 roku Zamawiający przeprowadził
drugą sesję testów komputerów dostarczonych przez S. wyposażonych w kartę Intel HD
Graphics 620, c
o nastąpiło najpóźniej w dniu 7 sierpnia 2017 roku.
Oznacza to, iż S. nie wykonał wezwania z art. 26 ust.3 ustawy albowiem przedłożył
do drugiej sesji testów sprzęt z inną kartą graficzną, niż wskazana w wezwaniu
tj. Intel HD Graphics 620 zamiast Intel HD Graphics 630. Zatem S.
nie wykonał wezwania
Zamawiającego z art. 26 ust.3 Ustawy. Zamawiający nie zastosował art. 26 ust.3 Ustawy
poprzez odrzucenie oferty S.
na skutek przedstawienia do drugiej sesji testów komputerów
niezgodnych z ofertą.
III.
Naruszenie art. 24 ust. 1
pkt. 16) w związku z art. 89 ust. 1 pkt 5) Ustawy.
W dniu 26 lipca 2017 roku S.
poinformował Zamawiającego o popełnieniu omyłki w
Załączniku nr 1a w postaci ujęcia w nim karty Intel HD Graphics 630 zamiast Intel HD
Graphics 620.
P
owyższe pismo zostało skierowane do Zamawiającego po pierwszej prezentacji
komputerów do testów, gdzie Zamawiający stwierdził niezgodność karty graficznej w treścią
oferty. Powyższe pismo miało skłonić Zamawiającego do poprawienia oferty S. pod pozorem
oczywistej
omyłki pisarskiej i zawierało zapewnienia S., iż oznaczenie karty Intel HD
Graphics 630 zamiast Intel HD Graphics 620 w świetle dokumentów dołączonych do oferty
jest klasyczną omyłką pisarską.
Odwołujący podniósł niemożność zakwalifikowania przedmiotowej wady oferty jako
omyłki pisarskiej. Ponadto, zdaniem Odwołującego, zapewnienia S. zawarte w piśmie z 26
lip
ca 2017 roku należy uznać za celowe przedstawienie nieprawdziwej informacji
wprowadzającej Zamawiającego w błąd skutkujący poprawieniem oferty S. pod pozorem
istnienia omyłki pisarskiej, z dalszymi konsekwencjami w postaci odpadnięcia podstawy do
wykluczenia S.
z postępowania i odrzucenia oferty S..
IV.
Naruszenie art. 87 ust.2 pkt. 1) ustawy Pzp
Zgodnie z art. 87 ust.2 pkt 1) ustawy PZP poprawieniu po
dlegają jedynie
OCZYWISTE omyłki pisarskie. Zgodnie z orzecznictwem KIO oczywistą omyłką pisarką jest
taka omyłka względem której:
1/ jest oczywiste, iż wystąpiła, tzn. jest łatwa do dostrzeżenia oraz nie powinna budzić
wątpliwości co do sposobu ich poprawienia (KIO 1388/14 oraz KIO 662/13 i KIO 2003/10).
2/ a jednocześnie, oczywisty jest sposób jej poprawienia
Ad. 1
Odwołujący zauważył, iż ofercie S. w Załączniku nr 1a wskazano kartę graficzną Intel HD
Graphics 630, a ponadto do oferty dołączono specyfikację karty Intel HD Graphics 630.
Ponadto w dniu 21 lipca 2017 roku na wezwanie Zamawiającego S. ponownie przedstawił
Zamawiającemu w/w załączniki do oferty, w tym Załącznik nr la, wskazujący na kartę Intel
HD Graphics 630 oraz specyfikację karty Intel HD Graphics 630.
W konsekwencji należy zauważyć, iż dokonując oceny oferty S. nie sposób stwierdzić, iż
Załączniku nr 1a karta Intel HD Graphics 630 została zamieszczona w wyniku omyłki
pisarskiej, skoro S.
dwukrotnie przedłożył Załącznik nr 1 wskazujący na kartę Intel HD
Graphics 630 oraz specyfikację tej karty.
Wręcz przeciwnie, załączenie do oferty specyfikacji karty Intel HD Graphics 630 wskazuje, iż
zamiarem S.
jest zaoferowanie właśnie takiej karty.
Niewątpliwie doszło do błędu w sporządzeniu oferty, jednak błąd ten nie może być
kwalifikowany w kategoriach omyłki pisarskiej, bowiem w części polega on na przedłożeniu
dokumentu w postaci specyfikacji karty.
Odwołujący wskazał, iż błąd w sporządzeniu oferty S. wynika z tego, iż S. rozważał
zaoferowanie Zamawia
jącemu komputerów serii 600 (zaoferował finalnie serię 800), która
jest wyposażona w kartę Intel HD Graphics 630, jednak z uwagi na większą wagę
komputerów serii 600, S. ostatecznie zdecydował się na zaoferowanie serii 800. Zgodnie z
pkt XIII. 1 SIWZ waga
komputerów była jednym z kryteriów oceny ofert z wagą 5%.
Jest zatem oczywiste, iż w procesie kompletacji oferty S. doszło do błędu w wyniku
pomieszania danych i dokumentów dotyczących dwóch odrębnych serii komputerów, co nie
pozwala na potraktowanie błędu jako oczywistej omyłki pisarskiej.
Ad 2.
Odwołujący podnosił, iż sposób poprawienia omyłki musi być także oczywisty. Wobec
określenia w Załączniku nr 1a do oferty S. karty Intel HD Graphics 630 oraz dołączenia do
oferty specyfikacji tej karty nie sposób uznać, iż jedynym możliwym sposobem poprawienia
rzekomej omyłki jest zmiana na Intel HD Graphics 620. Skoro S. wyraźnie zaoferował kartę
Intel HD Graphics 630 a jednocześnie dokumentacja zaoferowanych komputerów wskazuje
na brak takiej karty,
nie jest możliwe stwierdzenie przez Zamawiającego czy błąd dotyczył
wyboru komputerów czy też komponentu w postaci karty.
V.
Naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2) w zbiegu z pkt 8) ustawy Pzp
Zamawiający do dnia 7 sierpnia 2017 roku przeprowadził dwie sesje testów
dostarczonych przez S.
komputerów wyposażonych w karty Intel HD Graphics 620, czyli
urządzeń niezgodnych z treścią oferty. Oferta S. z uwagi na nieusuwalną sprzeczność
pomiędzy specyfikacją oferowanego sprzętu a jednoznacznym wskazaniem na zaoferowanie
karty Intel
HD Graphics 630 jest ofertą:
1/ nieważną z uwagi na treść 66 k.c. gdyż oferta przewiduje istotne postanowienia umowy
w zakresie świadczenia objętego ofertą prowadzące do zaoferowania świadczenia
niemożliwego w rozumieniu art. 387 k.c., tj. komputerów serii 800 wyposażonych w kartę
Intel HD Graphics 630, czyli urządzeń nieistniejących;
2/ której treść jest niezgodna z SIWZ z uwagi konieczność przyjęcia przez Zamawiającego
negatywnego wyniku testów dla zaoferowanych komputerów wyposażonych z kartę HD
Graphics 630
W związku z powyższym oferta podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2)
w zbiegu z pkt 8) ustawy Pzp.
VI.
Naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
Zamawiający dopuszczając się naruszeń Ustawy określonych w odwołaniu
dopuszcza się także naruszenia art. 7 ust. 1 poprzez nierówne tratowanie wykonawców.
W poprzednim postępowaniu na podobne zamówienie przewidującym również
testowanie zaoferowanych produktów Odwołujący (w tym samym składzie) został
wykluczony z uwagi na przedstawienie do testów komputerów z inną myszką (urządzenie
wskazujące) niż objęte ofertą. Wówczas Zamawiający nie podjął działań sanacyjnych
uchybienia Odwołującego prowadzącego do uzupełniania testowanego sprzętu o właściwą
mysz.
Mając powyższe na uwadze Odwołujący wnosił jak na wstępie.
sygn. akt KIO 1845/17
W dniu 4 września 2017 roku, w tym samym postępowaniu odwołanie do Prezesa
Krajowej
Izby
Odwoławczej
w
W.
złożył
także
wykonawca
K.B.
Sp. z o.o. z siedzi
bą w P. (dalej jako „Odwołujący 1”).
Odwołujący 1 zarzucał Zamawiającemu naruszenie:
Art. 87 ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 89 ust 1 pkt 2 poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
S.
sp. z o.o. z siedzibą w T. mimo, że treść oferty nie odpowiada treści SIWZ wobec nie
potwierdzenia okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. 2 Ustawy, zaś poprawienie
oferty przez Zamawiającego było niedopuszczalne, gdyż nie obejmowało jedynie oczywistej
omyłki pisarskiej, lecz stanowiło niedozwoloną zmianą oferty,
art. 91 ust 1 Ustawy poprzez wybranie oferty złożonej przez S. sp. z o.o.
z siedzibą w T. jako najkorzystniejszej, podczas gdy oferta ta nie była ofertą
najkorzystniejszą,
art. 91 ust 1 Ustawy poprzez potraktowanie ofert złożonych przez C.D.
Sp.
z
o.o.
oraz
M.P.
Sp. z o.o. spółka komandytowa, N.S. S.A., H.
Sp.
z
o.o.
oraz
S.D.
S.A.
jako
korzystniejszych
niż
oferta
K.B.
Sp. z o.o., podczas gdy oferty te nie były ofertami korzystniejszymi, a jedynie zostały
nieprawid
łowo ocenione, tj. niezgodnie z SIWZ, podobnie jak nieprawidłowo została
oceniona oferta Odwołującego,
art.
7 ust 1 Ustawy poprzez przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia
w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców.
Mając na uwadze powyższe Odwołujący wnosił o:
uwzględnienie odwołania,
nakazani
e
Zamawiającemu
unieważnienia
czynności
wyboru
oferty
najkorzystniejszej,
nakazanie Zamawiającemu odrzucenia oferty S.,
nakazanie Zamawiającemu ponownego dokonania oceny spełnienia przez
wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz badania
i oceny ofert, a także wyboru oferty najkorzystniejszej,
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania, w tym
kosztów poniesionych przez Odwołującego z tytułu wpisu od odwołania.
Odwołanie zostało wniesione w terminie przewidzianym w art. 182 ust. 1 pkt 1 ustawy
Pzp.
Kopia odwołania została prawidłowo przekazana Zamawiającemu z zachowaniem
terminu, o którym mowa w art. 180 ust 5 Ustawy. Odwołujący 1 uiścił wpis w wymaganej
wysokości na rachunek UZP.
Dnia 25 sie
rpnia 2017 r. Zamawiający zawiadomił Odwołującego 1, że oferta złożona
przez S.
została wybrana jako najkorzystniejsza. Jednocześnie z treści Informacji wynikało,
że oferta Odwołującego 1 zaklasyfikowana została jako piąta w kolejności. Niemniej jednak,
of
erta, która została uznana za najkorzystniejszą powinna zostać przez Zamawiającego
odrzucona. Pozostałe oferty winny zostać przez Zamawiającego ponownie ocenione, a w
konsekwencji Zamawiający powinien wybrać jako najkorzystniejszą ofertą Odwołującego.
Wobe
c powyższego Odwołujący dysponuje interesem prawnym w złożeniu odwołania.
Nieuprawnione zaniechanie odrzucenia oferty S. i uznanie jej jako oferty najkorzystniejszej
Jak wynika z treści oferty na dostawę sprzętu komputerowego, złożonej przez S. w
toku post
ępowania, spółka w Zestawieniu parametrów technicznych oferowanych
komputerów, pkt 6 „Karta graficzna", strona 2, zaoferowała „Intel HD Graphics 630".
W dokumencie datowanym na dzień 8 sierpnia 2017 roku, o nazwie „Protokół
z posiedzenia komisji powołanej w celu przeprowadzenia postępowania wskazano, że w dniu
26 lipca 2017 roku Zamawiający wezwał S. do dostarczenia egzemplarzy testowych
oferowanych komputerów, zgodnych z Zestawieniem parametrów technicznych oferowanych
komputerów przenośnych oraz SIWZ.
W odpowiedzi S.
wyjaśnił, iż w złożonym przez niego Zestawieniu parametrów
technicznych oferowanych komputerów przenośnych nastąpiła oczywista omyłka pisarska,
że w rzeczywistości zaoferowanym modelem karty graficznej jest Intel HD 620 a nie Intel HD
Zamawiający uznał argumentację S. za słuszną, w związku z czym pismem
z dnia 8 sierpnia 2017 roku poinformował S. o poprawieniu oczywistej omyłki pisarskiej na
podstawie art. 87 ust. 2 pkt 1 Ustawy, wzywając jednocześnie do uzupełnienia poprawnej
dokument
acji technicznej potwierdzającej spełnienie przez zaoferowaną zintegrowaną kartę
„Intel HD Graphics 620" wykorzystującej pamięć RAM systemu przydzielaną w trybie UMWA
możliwości przydzielenia do 32 GB pamięci: a) DX10.1,11,12 b) OGL 4.4, Shader Model 5.0.
Zamawiający przyznał również, że produkt o błędnym oznaczeniu literowym (Intel HD 630)
nie mógłby zostać skutecznie zaoferowany, gdyż nie może on współpracować z
zaoferowanym procesorem, wskutek czego oferta byłaby sprzeczna z treścią SIWZ.
Odwołujący 1 zauważa, iż Zamawiający bez wątpienia naruszył przepis art. art. 87
ust. 2 pkt 1 Ustawy, a w konsekwencji również art. 89 ust 1 pkt 2 Ustawy, albowiem
poprawienie oferty S.
nie odnosiło się jedynie do oczywistej omyłki pisarskiej - przedstawiona
oferta była niezgodna z SIWZ i jako taka winna ulec odrzuceniu.
Zgodnie z wyrokiem Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 14.04.2004 r., sygn.
akt: II Akz 132/04, sprostowanie omyłek pisarskich nie jest dopuszczalne wtedy, gdy ich
„technologiczno-pisarski" charakter nie jest oczywisty, a sprostowanie błędnego zapisu
w istocie rzeczy prowadzi nie do pozornej, lecz rzeczywistej ingerencji w materialną treść
oświadczenia. Ponadto, Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku z dnia 28.04.2006 r., sygn.
akt: V Ca 147/06 stwierdził, iż: „Ustawa Prawo zamówień publicznych nie zawiera wprawdzie
definicji oczywistej omyłki pisarskiej, jednakże nie ulega wątpliwości, że do tej kategorii
należy zaliczyć widocznie mylną pisownię, ewidentny błąd gramatyczny, niezamierzone
opuszczenie całego wyrazu lub jego części". Oczywistą omyłką pisarską, a więc zapisem
podlegającym poprawieniu jest taka omyłka, co do której nie zachodzą żadne wątpliwości, iż
błędny zapis jest wynikiem przeoczenia lub niewłaściwego doboru słów (por. wyrok Krajowej
Izby Odwo
ławczej z dnia 17 czerwca 2014 roku, KIO 1138/14).
Przepis art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p. jest wyjątkiem od zasady, że złożona oferta musi
odpowiadać treści SIWZ, i został wprowadzony w celu uniknięcia przypadków odrzucania
ofert z powodu błahych pomyłek, dopuszcza poprawienie niedopatrzeń, błędów
niezamierzonych, drobnych różnic, które muszą jednak mieścić się w pojęciu omyłki. Celem
art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p. jest eliminowanie sytuacji, w których z powodu nieistotnych omyłek
czy niezamierzonych opuszczeń, odrzucane byłyby oferty gwarantujące realizację
zamówienia zgodnie z SIWZ.
Oczywistą omyłką pisarską jest omyłka bezsporna, niebudząca wątpliwości, widoczna
od razu, bez potrzeby przeprowadzania dodatkowych wyjaśnień. Poprawienie oczywistej
omyłki nie może prowadzić do zmiany treści złożonego już oświadczenia woli. Oczywistą
omyłką jest określona niedokładność nasuwająca się każdemu, bez potrzeby
przeprowadzenia dodatkowych badań czy ustaleń. Może to być błąd pisarski, logiczny,
przypadkowe przeoczenie lub
inna niedokładność przypadkowa, która nasuwa się każdemu
(por. A. M.
, Interpretacja omyłki, M.Zam.Publ. 2015/3/36-37). Istotne jest przy tym, żeby w
wyniku poprawienia oczywistej omyłki pisarskiej nie zmieniła się treść oferty rozumianej jako
treść oświadczenia woli wykonawcy. Omyłka pisarska, by została uznana za oczywistą, musi
być widoczna i bezsporna, w tym znaczeniu, że każdy racjonalnie działający uczestnik
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego będzie w stanie, bez konieczności
dodatkowych
badań, ustaleń i wyjaśnień, ją dostrzec i jednocześnie mieć pewność co do
prawidłowej treści oferty w poprawianym fragmencie. Co ważne poprawienie omyłek w trybie
przepisu art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp nie może prowadzić do dostosowania treści oferty do
wymagań zamawiającego, wyartykułowanych w treści SIWZ, czyli do rekonstrukcji
oświadczenia woli wykonawcy na podstawie wymogów zamawiającego, choć oświadczenie
woli zawarte w ofercie nie daje takich podstaw. Podkreśla się również, i Izba podziela ten
pogl
ąd, że akceptacja przez wykonawcę postanowień SIWZ nie określa zakresu
świadczenia, ten bowiem zostaje określony w ofercie (por. wyrok z dnia 24 maja 2017 r.
sygn. akt KIO 954/17).
W ocenie O
dwołującego 1 nie ulega wątpliwości, że oferta S. nie odpowiadała SIWZ,
zaś Zamawiający w sposób nieuprawniony dokonał zmiany jej treści bezpodstawnie
powołując się na sprostowanie oczywistej omyłki. Zauważyć należy, iż zarówno karta
graficzna Intel HD 630 jak i Intel HD 620 istnieją i są dostępne na rynku, zaś ustalenie czy
karta zaoferowana przez S.
jest zgodna z SIWZ wymagało wyjaśnień, nie miało charakteru
oczywistości, nie było bezsporne, możliwe do zauważenia „na pierwszy rzut oka".
Dodatkowo, jak wynika z punktu 4.7 SIWZ, w Uwadze nr 1) Zamawiający wskazał, że
dos
tarczenie przez wezwanego Wykonawcę po jednym egzemplarzu testowym oferowanego
sprzętu, będącego przedmiotem zamówienia, niezgodnego w pełni z wymaganiami
określonymi przez Zamawiającego lub z treścią oferty Wykonawcy zostanie potraktowane
jako negatywny w
ynik testów. Dalej w punkcie 3) wskazano, iż negatywny wynik testów
skutkować będzie odrzuceniem oferty Wykonawcy jako niezgodnej z treścią SIWZ.
Tym samym, z uwagi na to, że oferta S. była niezgodna z SIWZ, ponadto na testy
dostarczono sprzęt, który nie był zgodny z jej treścią, Zamawiający był zobowiązany do
odrzucenia oferty, którą ostatecznie wybrał jako najkorzystniejszą. Brak dokonania
odrzucenia oferty S. oznacza naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 82 ust. 3 Ustawy.
Ponadto, Zamawiający dopuścił się naruszenia art. 91 ust 1 Ustawy poprzez
potraktowanie ofert złożonych przez C.D. Sp. z o.o. oraz M.P. Sp. z o.o. spółka
komandytowa, N.S. S.A., H. Sp. z o.o. oraz S.D.
S.A. jako korzystniejszych niż oferta K.B.
Sp. z o.o., podczas gdy oferty te n
ie były ofertami korzystniejszymi, a jedynie zostały
nieprawid
łowo ocenione, tj. niezgodnie z SIWZ, podobnie jak nieprawidłowo została
oceniona oferta Odwołującego.
Nieprawidłowa ocena oferty złożonej przez wykonawców wspólnie ubiegających sie
o zamówienie - C.D. SP. Z O.O. oraz M.P. SP. Z O.O. spółka komandytowa.
Zamawiający przyznał wykonawcom 5 punktów z tytułu spełnienia Kryterium nr 6 -
„waga komputera Typu C”, podczas gdy z A.P. podlegających ocenie powyżej wartości
wymaganych dla komputera, zawarte
go na stronie 16 SIWZ wynika, iż waga tego typu
komputera jest
punktowana, jeżeli waży on do 1,40kg. Wprawdzie wg oświadczenia
wykonawcy, oferowany komputer spełnia kryteria (por. str. 7 oferty, pozycja nr 5) jednak jak
wynika z pomiarów Odwołującego 1, komputer waży 1,45 kg, w związku z czym Wykonawcy
nie powinni otrzymać żadnego punktu.
N
a stronie producenta jest wpisana jedynie waga startowa notebooka, Odwołujący 1
zważył samodzielnie notebook Dell Latitude 7480 w konfiguracji oferowanej przez C.D. Sp. z
o.o. oraz M.P. Sp. z o.o. Sp. k.
i pomiary jasno wskazują, iż zaoferowany przez nich
notebook znacznie przekracza wagę 1,40 kg, którą to Wykonawcy podali
w kryteriach oceny.
W związku z tym łączna ilość punktów uzyskanych przez wykonawców powinna
wynieść nie 89 punktów a 84.
Nieprawidłowa ocena oferty złożonej przez N.S. S.A.
Zamawiający przyznał wykonawcy po 5 punktów z tytułu spełnienia Kryterium nr 4 -
„waga komputera Typu A", Kryterium nr 5 - „waga komputera Typu B", Kryterium nr 6 - „waga
komputera Typu C".
Tymczasem z A.P.
podlegających ocenie powyżej wartości wymaganych dla
komputera, zawartego na stronie 16 SIWZ wynika, iż waga poszczególnych typów
komputera jest punktowana, jeżeli ważą one odpowiednio do 1,80 kg (typ A), do 2,10 kg (typ
B), oraz do 1,40 kg (typ C).
Wykonawca w treści złożonej oferty wskazał, że oferowane komputery typu A ważą
poniżej 2,2 kg, typu B poniżej 2,5 kg, natomiast typu C poniżej 1,7 kg (por. str. 8 oferty,
pozycje 3- 5). W ocenie O
dwołującego 1, z treści oferty nie można więc wywnioskować, iż
mieszczą się w graniach punktowanych przez Zamawiającego, a tym samym niesłusznie
powołane kryteria były przez niego punktowane.
W związku z tym łączna ilość punktów uzyskanych przez wykonawcę powinna wynieść nie
83,65 punkty a 68
,65 punktów.
Nieprawidłowa ocena oferty złożonej przez H. SP. Z O.O. oraz S.D. S.A.
Zamawiający przyznał wykonawcom po 5 punktów z tytułu spełnienia Kryterium nr 4-
„waga komputera Typu A", Kryterium nr 5-„waga komputera Typu B", Kryterium nr 6 - „waga
komputera Typu C".
Tymczasem z A.P.
podlegających ocenie powyżej wartości wymaganych dla
komputera, zawartego na stronie 16 SIWZ wynika, iż waga poszczególnych typów
komputera jest punktowana, jeżeli ważą one odpowiednio do 1,80 kg (typ A), do 2,10kg (typ
B), oraz do 1,40kg (typ C).
Wykonawcy w treści złożonej oferty wskazali, że oferowane komputery typu A ważą
poniżej 2,2kg, typu B poniżej 2,5kg, natomiast typu C poniżej 1,7kg (por. str. 10-11 oferty,
pozycje 3-5).
W ocenie Od
wołującego 1, z treści oferty nie można więc wywnioskować, iż mieszczą
się w graniach punktowanych przez Zamawiającego, a tym samym niesłusznie powołane
kryteria były przez niego punktowane.
W związku z tym łączna ilość punktów uzyskanych przez wykonawców powinna wynieść nie
80,99 punk
towa 65,99 punktów.
Nieprawidłowa ocena oferty złożonej przez Odwołującego
Zamawiający nieprawidłowo ocenił również spełnienie Kryterium 10: Urządzenie
wskazujące, przez co Odwołujący nie uzyskał należnych 3 punktów z tego tytułu. Odwołujący
prawidłowo wypełnił formularz oferty wraz z kryteriami wyboru w sposób jednoznaczny
spełniający wymagania Zamawiającego odnośnie dodatkowych punktów, co Zamawiający
zignorował i z niewiadomych przyczyn nie przyznał Odwołującemu należnych 3 punktów
w Kryterium 10: Urządzenie wskazujące.
W związku z tym łączna ilość punktów uzyskanych przez Odwołującego powinna
wynieść nie 81,72 punktów a 84,75 punkty.
Dokonana przez Zamawiającego z należytą starannością i rzetelnością ocena ofert
powinna prowadzić do wyłonienia wykonawcy, którego oferta spełniając kryteria SIWZ,
będzie najkorzystniejsza. Taki wykonawca najlepiej daje rękojmię należytego wykonania
zamówienia.
Uwzględniając powyższe zarzuty, klasyfikacja ocen podmiotów ubiegających się
o zamówienie przedstawiałaby się następująco:
K.B. Sp. z o.o.
C.D. Sp. z o.o. oraz M.P. Sp. z o.o.
I.S. Sp. z o.o. oraz S. Sp. z o.o.
N.S. S.A.
H. Sp. z o.o. oraz S.D. S.A.
I.Sp. z o.o.
Oferta odrzucona
S. Sp. z o.o. Oferta odrzucona
W
orzecznictwie ugruntowany jest pogląd, wedle którego zgodnie z regulacją art. 82
ust. 3 p.z.p., treść oferty musi odpowiadać treści SIWZ. Zgodność treści oferty z treścią
specyfikacji jest zapewniona wówczas, gdy na podstawie analizy i porównania treści obu
tych dokumentów można uznać, iż istotne postanowienia zawarte w ofercie nie są inne, tj.
nie różnią się w swej treści od postanowień zawartych w SIWZ. Norma art. 89 ust. 1 pkt 2
p.z.p. odnosi się do merytorycznego aspektu zaoferowanego przez wykonawcę świadczenia
oraz merytorycznych wymagań zamawiającego, w szczególności co do zakresu, ilości,
jakości, ceny, warunków realizacji i innych elementów istotnych dla wykonania zamówienia,
w tym wyznaczonych parametrów technicznych wyrobu. Niezgodność treści oferty z treścią
SIWZ ma miejsce w sytuacji, gdy oferta nie odpowiada w pełni przedmiotowi zamówienia, nie
zapewniając jego realizacji w całości zgodnie z wymogami zamawiającego (wyrok KIO z dnia
2015-05-12 sygn. akt KIO 884/15, LEX nr 1
796864). Powyższe uzupełnić można
konstatacją, iż przepis art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p. nakazuje ustalić treść SIWZ oraz ustalić
treść oferty i dokonać porównania tych ustalonych treści, a w przypadku stwierdzenia
niekompatybilności tych treści odrzucić taką ofertą (wyrok KIO z 2015-07-23 sygn. akt KIO
1474/15, LEX 1821178), a ponadto stwierdzeniem, że zamawiający ma obowiązek
dokonywać oceny ofert na podstawie kryteriów i sposobu ich ocennych zawartych w
dokumentacji postępowania i nie występują od tej reguły wyjątki (wyrok KIO z 2015-01-12
sygn. akt KIO 2744/14, LEX 1651226).
Wskazuje się także, że celem wszczęcia i prowadzenia każdego postępowania
o zamówienie publiczne jest zawarcie ważnej oraz nie podlegającej unieważnieniu umowy.
Powyższe determinuje wniosek, iż czynności zamawiającego podejmowane w toku
postępowania powinny przede wszystkim zmierzać do skutecznego udzielenia zamówienia
(zawarcia umowy). Zgodnie bowiem z normą wyrażoną w art. 7 ust. 3 p.z.p. zamówienia
udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy. Postępowanie
o udzielenie zamówienia ma zatem prowadzić do wyboru wykonawcy niepodlegającego
wykluczeniu, który złożył ofertę niepodlegającą odrzuceniu, a nie jakiegokolwiek wykonawcy
(Zob. uchwała KIO z 14 maja 2014 r., sygn. KIO/KD 45/14).
Konsekwentnie należy przypomnieć, że niezgodność treści oferty z treścią SIWZ -
która to stanowi obligatoryjną przesłankę odrzucenia oferty z postępowania, z zastrzeżeniem
art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p. zachodzi, gdy zawartość oferty nie odpowiada ukształtowanym
przez zamawiającego i zawartym w SIWZ wymaganiom. Odzwierciedleniem znajomości
wymagań SIWZ jest złożona w postępowaniu o udzielenie zamówienia oferta. Wykonawca
składający ofertę niezgodną z wymaganiami zamawiającego, musi brać pod uwagę
konsekwencje jakie go spotykają, w szczególności odrzucenie oferty z postępowania. Choć
samo postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego nie powinno być formalizmem
samym w sobie, a jego głównym zadaniem jest doprowadzenie do zawarcia umowy - to
odstąpienie od formalizmu nie może być utożsamiane z modyfikacją reguł postępowania
określonych ustawą i w konsekwencji prowadzić do wyboru w postępowaniu oferty, która nie
jest zgodna z wymaganiami zamawiającego. Zasada równego traktowania wykonawców
oznacza jednakowe traktowanie wykonawców na każdym etapie postępowania, bez
stosowania przywilejów, ale także środków dyskryminujących wykonawców ze względu na
ich właściwości. Jej przestrzeganie polega na stosowaniu jednej miary do wszystkich
wykonawców znajdujących się w tej samej lub podobnej sytuacji, nie zaś na jednakowej
ocenie wykonawców (wyrok KIO z 2015-04-08 sygn. akt KIO 569/15, Lex 1679028. Zatem
jasne wymagania SIWZ (które nie zostały zamienione czy zakwestionowane na etapie przed
składaniem ofert) powinny być bezwzględnie stosowane i egzekwowane w trakcie oceny
ofert, nawet jeśli prowadzą do sytuacji, w której nie istnieje przedmiot dostawy je spełniający
i przez to dane zamówienie nie może dojść do skutku (wyrok KIO z 2016-06-11 sygn. akt
KIO
1088/15, Lex 1802593). Tym bardziej nie ma powodu do odstępstw od wymogów SIWZ
w sytuacji, gdy poza ofertą podlegającą odrzuceniu, złożono przynajmniej jedną ofertę
zgodną z SIWZ, a oferowana w niej cena mieści się w kwocie przeznaczonej na to
zamówienie.
Zaniechanie odrzucenia oferty SUIMTAR pomimo obowiązku wynikającego
z przepisów Ustawy, a także dokonanie oceny oferty w sposób sprzeczny z wymaganiami
SIWZ doprowadziło w sposób oczywisty do zachwiania fundamentalnej zasady
postępowania w sprawie zamówienia publicznego, jaką jest zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, o której mowa w art. 7 ust. 1 p.z.p. Skoro
podstawową zasadą zamówień publicznych jest równe traktowanie wykonawców i uczciwa
konkurencja między nimi, nie można faworyzować, udzielając zamówienia, wykonawców,
którzy przez niedbalstwo nie złożyli oferty zgodne z SIWZ.
Jak wskazuje się w orzecznictwie w art. 7 p.z.p. została wyrażona zasada równego
traktowania wykonawców. Zasada równego traktowania wykonawców oznacza jednakowe
traktowanie wykonawców na każdym etapie postępowania, bez stosowania przywilejów, ale
także i środków dyskryminujących wykonawców ze względu na ich właściwości. Jej
przestrzeganie polega na stosowaniu jednej miary do wszystkich wykonawców znajdujących
się w tej samej lub podobnej sytuacji, nie zaś na jednakowej ocenie wykonawców. Ustawa
wskazuje na zapewnienie równego dostępu do istotnych dla postępowania informacji
w jednakowym czasie, zawiera nakaz dokonywania oceny warunków oraz oceny ofert
według wcześniej sprecyzowanych i znanych wykonawcom kryteriów, na podstawie
dokumentów przedłożonych we wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
i ofercie, nie zaś innej wiedzy zamawiającego (Postanowienie Sądu Okręgowego
w Bydgoszczy z dnia 17 marca 2008 r. VIII Ga 22/08).
Tym samym,
aby zamówienia udzielić „wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie
z przepisami ustawy" zamawiający musi prawidłowo przeprowadzić procedurę wyboru oferty
najkorzystniejszej, aby taką rzeczywiście najkorzystniejszą ofertę wybrać. Nie może więc -
jak wskazano powyżej - udzielić zamówienia wykonawcy, który powinien być wykluczony
(a nie został), wybrać oferty, która powinna być odrzucona (a nie była) lub która nie byłaby
pierwsza w rankingu (Wyrok KIO z 2015-07- 22 sygn akt. KIO 1462/15).
Odwołujący zasygnalizował także prawo/obowiązek zamawiającego do samokontroli
czynności podjętych w toku postępowania przetargowego. Zamawiający ma każdorazowo
prawo do samoistnego podjęcia decyzji o powtórzeniu dokonanych przez siebie czynności
w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego o ile uzna, iż dokonane
uprzednio czynności są obarczone wadą lub zachodzą inne okoliczności uzasadniające ich
unieważnienie. W przeciwnym wypadku mogłoby dojść do sytuacji, iż pomimo wiedzy
zamawiającego o dokonaniu czynności z naruszeniem prawa zamawiający utrzymałby je
w mocy pomimo ich oczywistej wadliwości (wyrok z dnia 23 września 2010 r., sygn. KIO
Podsumowując Odwołujący wskazał, że przedstawił ofertę odpowiadającą wszystkim
wymogom stawianym przez Zamawiającego w SIWZ, natomiast prawidłowa ocena
wszystkich złożonych w toku postępowania ofert powinna doprowadzić Zamawiającego do
wniosku, że oferta Odwołującego jest najkorzystniejszą.
Mając na uwadze powyższe, odwołanie, jego zdaniem, jest konieczne i uzasadnione.
Po przeprowadzeniu rozpra
wy z udziałem Stron i Uczestników postępowania
odwoławczego, uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy, jak również biorąc
pod uwagę oświadczenia i stanowiska zawarte w odwołaniu, odpowiedzi na
odwołanie, złożonych pismach procesowych, a także wyrażone ustnie na rozprawie
i odnotowane w
protokole, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Na wstępie Izba ustaliła, że obaj Odwołujący spełniają określone w art. 179 ust. 1
ustawy Pzp przesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. mają interes w uzyskaniu
zamówienia, a naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodować
poniesienie przez nich
szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
Dalej, ustalono, że odwołania nie zawierają braków formalnych oraz zostały
uiszczone od nich wpisy w wymaganej wysokości. Nie została wypełniona żadna
z przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołań na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.
Do postępowań odwoławczych zgłoszenie przystąpienia złożyli następujący
wykonawcy:
3) S. Sp. z o.o. w T.
po stronie Zamawiającego (KIO 1831/17 i KIO 1845/17)
konsorcjum w składzie: (1) C.D. Sp. z o.o. (Lider); (2) M.P. Sp. z o.o. Sp. K. (Partner)
z siedzibą dla Lidera w W., po stronie Zamawiającego (KIO 1845/17).
Izba uznała prawidłowość wszystkich przystąpień.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołania, w której wnosił o ich oddalenie
w całości jako bezzasadnych.
Izba ustaliła, że Odwołujący w odwołaniach prawidłowo przytoczyli zapisy SIWZ, treść
poszczególnych ofert, w tym oferty Przystępującego S., ze wskazaniem odpowiednich
dokumentów oraz podali stan faktyczny istotny dla rozstrzygnięcia postępowania
odwoławczego.
Biorąc powyższe ustalenia pod uwagę Izba uznała, że odwołania nie zasługiwały na
uwzględnienie.
W pierwszej kolejności Izba łącznie rozpoznała zarzuty podnoszone przez obu
Odwołujących odnoszące się do oferty Przystępującego S..
Izba rozważyła, z uwzględnieniem okoliczności dotyczących tej sprawy, czy
w postępowaniu konieczne było zastosowanie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, który stanowi,
że zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp, to jest czy Zamawiający
prawidłowo zaniechał odrzucenia oferty Przystępującego jako niezgodnej w treści z treścią
SIWZ
i czy prawidłowo dokonał w niej poprawki oczywistej omyłki pisarskiej.
W ramach rozważań natury ogólnej, skład orzekający Izby podziela utrwalony
w doktrynie i orzecznict
wie pogląd, że zarówno treść SIWZ, jak i treść oferty stanowią
merytoryczne postanowienia oświadczeń woli odpowiednio: zamawiającego, który
w szczególności przez opis przedmiotu zamówienia precyzuje, jakiego świadczenia oczekuje
po zawarciu umowy w sprawi
e zamówienia publicznego, oraz wykonawcy, który zobowiązuje
się do wykonania tego świadczenia w razie wyboru złożonej przez niego oferty jako
najkorzystniejszej. Wobec tego
– co do zasady – porównanie zaoferowanego przez
wykonawcę świadczenia z opisem przedmiotu zamówienia, sposobem i terminem jego
realizacji wymaganymi przez zamawiającego, przesądza o tym, czy treść złożonej oferty
odpowiada treści SIWZ – jest z nią zgodna.
Aby zapewnić możliwość sprawdzenia zgodności treści oferty z treścią SIWZ, ustawa
Pzp z jednej strony obliguje zamawiającego, aby prowadził całe postępowanie o udzielenie
zamówienia w formie pisemnej (art. 9 ust. 1 Pzp), w tym przekazał i udostępnił specyfikację
istotnych warunków zamówienia (art. 37 ust. 1 i 2 Pzp), która ma zawierać w szczególności
opis przedmiotu zamówienia, określenie terminu wykonania zamówienia, istotne warunki
umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz opis sposobu przygotowania ofert (art. 36
ust. 1 pkt 3, 4, 16 i 10 Pzp). Z drugiej strony art. 82 ust. 2 Pzp zastrzega dla
oferty składanej
przez wykonawcę w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego formę pisemną pod
rygorem nieważności, a w art. 82 ust. 3 Pzp wprost wskazuje, że treść takiej oferty musi
odpowiadać treści specyfikacji.
W doktrynie i orzec
znictwie przyjmuje się również, że rozumienie terminu oferta
należy opierać na art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym jest nią oświadczenie
drugiej stronie woli zawarcia umowy, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy. Z uwagi
na
odpłatny charakter zamówień publicznych, nieodzownym elementem treści oferty będzie
zawsze określenie ceny za jaką wykonawca zobowiązuje się wykonać zamawiane
świadczenie. W pozostałym zakresie to zamawiający określa w SIWZ wymagany
od
wykonawcy zakres i sposób konkretyzacji oświadczenia woli, który będzie podstawą dla
oceny zgodności treści złożonej oferty z merytorycznymi wymaganiami opisu przedmiotu
zamówienia.
W konsekwencji nie tylko treść wynikająca explicite ze złożonej oferty, ale również
nieskonkretyzowanie
jej treści przez wykonawcę w sposób lub w zakresie wymaganym przez
zamawiającego, może być podstawą do stwierdzenia niezgodności oferty z treścią SIWZ
gdyż – co do zasady – niedopuszczalne jest precyzowanie i poprawianie treści złożonej
oferty, w
szczególności z uwagi za naczelne zasady równego traktowania wykonawców
i zachowania uczciwej konkurencji.
W zakresie zastosowania przesłanki odrzucenia oferty z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp
mieści się bowiem również sporządzenie oferty w inny sposób, niż żądał tego zamawiający,
o
ile niezgodność taka dotyczy elementów treści oferty w aspekcie formalnym i materialnym,
choć nie może tu chodzić wyłącznie o niezgodność sposobu spełnienia tych aspektów {por.
J. Pieróg w: Prawo zamówień Publicznych. Komentarz, wyd. C.H. Beck, Warszawa 2009}.
Innymi słowy niezgodność treści oferty z treścią SIWZ może polegać na sporządzeniu
i
przedstawieniu oferty w sposób niezgodny z wymaganiami specyfikacji, z zaznaczeniem,
że chodzi tu o wymagania SIWZ dotyczące sposobu wyrażenia, opisania i potwierdzenia
zobowiązania (świadczenia) ofertowego, a więc wymagania, co do treści oferty, a nie
wymagania co do jej formy, które również zamieszczane są w SIWZ (tak wyrok Izby z 13
listopada 2013 r., sygn. akt KIO 2478/13).
Niezależnie od charakteru niezgodności, aby zastosować podstawę odrzucenia oferty
z
art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp musi być możliwe uchwycenie na czym konkretnie taka
niezgodność polega, czyli co i w jaki sposób w ofercie nie jest zgodne z konkretnie
wskazanymi, skwantyfikowanymi i ustalonymi jednoznacznie postanowieniami SIWZ.
Wystąpienie stanu niezgodności treści oferty z treścią SIWZ nie zawsze będzie podstawą do
odrzucenia oferty, gdyż art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp wprost odsyła do art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp.
Odrzuceniu podlega zatem wyłącznie oferta, której treść jest niezgodna z treścią SIWZ
w
sposób zasadniczy i nieusuwalny, gdyż obowiązkiem zamawiającego jest poprawienie
w
złożonej ofercie niezgodności z SIWZ niemających istotnego charakteru.
O ile każdorazowo treść oświadczenia woli składanego w postępowaniu w ramach
oferty należy rozpatrywać przez pryzmat zamiaru wykonawcy, wyrażającego się wolą
uczestnictwa w postępowaniu, a w konsekwencji – złożenia oferty zgodnej z SIWZ {tak m.in.
wyroki Izby z: 3 kwietnia 2012 r. (sygn. akt KIO 556/12), 9 listopada 2012 r. (sygn. akt: KIO
2343/12, KIO 2346/12), 22 listopada 2012 r. (sygn. akt: KIO 2396/12, KIO 2416/13),
10 czerwca 2013 r. (sygn. akt KIO 1266/13)
– o tyle kluczową sprawą jest, czy w konkretnym
stanie faktycznym możliwe jest ustalenie treści oświadczenia co do oferowanego przedmiotu
w
sposób nie naruszający nadrzędnej zasady zachowania uczciwej konkurencji pomiędzy
wykonawcami.
Niezgodność treści oferty z treścią SIWZ zamówienia ma miejsce w sytuacji, gdy
zaoferowany przedmiot dosta
wy bądź też usługi, nie odpowiada opisanemu w specyfikacji
przedmiotowi zamówienia, co do zakresu, ilości, jakości, warunków realizacji i innych
elementów istotnych dla wykonania przedmiotu zamówienia w stopniu zaspokajającym
oczekiwania i interesy Zamawia
jącego. Konieczność odrzucenia takiej oferty zachodzi także
w przypadku, kiedy niemożliwe staje się zastosowanie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.
Stosownie bowiem do przepisu art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp Zamawiający poprawia
w ofercie inne omyłki polegające na niezgodności oferty z SIWZ, niepowodujące istotnych
zmian w treści oferty – niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została
poprawiona.
Reasumując, o niezgodności treści oferty z treścią SIWZ można mówić tylko
w przypadku, gdy
przedmiot zamówienia wynikający z oferty nie odpowiada w pełni
przedmiotowi zamówienia opisanemu w SIWZ i niezgodności tej nie da się usunąć
w dozwolony przepisami sposób. Ta niekompatybilność oparta może być na wielu
płaszczyznach oferty, czy to w zakresie wykonania czy też sposobie wykonania zamówienia.
Jednocześnie za niezgodnych z treścią SIWZ nie uważa się sytuacji, w których to aspekty
formalne oferty nie odpowiadają zapisom SIWZ.
Przenosząc powyższe rozważania natury ogólnej na grunt rozpoznawanej sprawy,
stwierdzić należy, iż tak rozumiana niezgodność treści oferty z treścią SIWZ nie zaistniała
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego i nie dotyczyła oferty Przystępującego
S..
W ocenie składu orzekającego Izby Zamawiający co prawda nieprawidłowo
zastosował regulację art. 87 ustawy Pzp, dokonując poprawienia oferty Przystępującego
w trybie art. 87 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp i kwalifikując rozbieżności treści oferty jako oczywistą
omyłkę pisarską, powyższe jednakże nie prowadziło do uwzględnienia odwołania. W ocenie
Izby możliwie było zastosowanie do oferty Przystępującego treści art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy
Pzp, także po uzyskaniu od wykonawcy pisemnych wyjaśnień, nie zachodziła więc
konieczność odrzucenia tej oferty jako niezgodnej w swej treści z treścią SIWZ.
Bezspornym jest, że w ofercie Przystępującego kilkukrotnie, w różnych miejscach
przedstawiono informację dotyczącą oferowanej karty graficznej. W załączniku 1a
Przystępujący oświadczył, iż oferuje kartę graficzną Intel HD 630, do oferty załączono także
specyfikację techniczną dla tego modelu. Natomiast z innych dokumentów załączonych do
oferty, w tym ze specyfikacji technicznej komputerów, ARK porównanie produktów Intel oraz
wydruków oceny wydajności wynikało, że w oferowanych modelach komputerów kartą
zintegrowaną jest karta o oznaczeniu Intel 620. Odpowiadając na wezwanie Zamawiającego
w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp
do złożenia próbki oferowanego sprzętu do testów,
Przystępujący również złożył model posiadający kartę zintegrowaną o symbolu 620.
Mając na względzie powyższe, Zamawiający był uprawniony do zastosowania
regulacji art. 87 ustawy P
zp umożliwiającego dokonanie w treści oferty wykonawcy poprawy
pewnych omyłek, które po ich wprowadzeniu do oferty, nie wpływają na treść takiej oferty.
W pierwszej kolejności dostrzeżenia wymaga, iż takiej omyłki, jaka zaistniała w ofercie
Przystępującego S. nie można było uznać za oczywistą omyłkę pisarską. Różnica między
podaniem modeli kart nie sprowadzała się wyłącznie do jednej cyfry. Nie jest to także, jak
wskazywał w odpowiedzi na odwołanie Zamawiający, omyłka widoczna w treści samego
formularza ofertowego.
Model 620 także występuje na rynku i jest stosowany
w urządzeniach przenośnych. Zamawiający zaś sam zauważył, że aby zdecydować który
mod
el karty graficznej był prawidłowy, konieczna była wiedza o współpracy poszczególnych
modeli kart z oferowanym procesorem komputera.
Jednakże całokształt informacji
znajdujących się w ofercie, przedstawienie do testów próbek z modelem 620 i złożone przez
w
ykonawcę Przystępującego wyjaśnienia pozwalały na zastosowanie art. 87 ust. 2 pkt 3
ustawy Pzp.
Nie można bowiem uznać, zaś żaden z Odwołujących tego nie wykazał, że
Przystępujący umyślnie zaoferował przedmiot zamówienia nieodpowiadający wymogom
SIWZ. Wbre
w twierdzeniom Odwołującego C. nie jest istotna geneza błędu w ofercie. Istotne
znaczenie ma natomiast okoliczność, czy powstałą nieścisłość można poprawić
w taki sposób, że nie zmieni ona w istotny sposób treści oferty danego wykonawcy. Oferta
Przystępującego S. w dokumentacji odnoszącej się do oferowanych modeli komputerów
zawierała wskazanie właściwej karty graficznej, zintegrowanej z danym modelem komputera,
zgadzał się model procesora wymieniony także w załączniku 1a do oferty. Zestawiając ze
sobą te informacje oraz uzyskane od S. wyjaśnienia Zamawiający był w stanie dokonać
poprawy w ofercie.
Odwołujący C. zarzucał Zamawiającemu niewłaściwe zastosowanie regulacji art. 26
ust. 3 ustawy Pzp, w momencie złożenia przez Przystępującego próbki do testów z innym
modelem karty graficznej niż zaznaczony w ofercie. Dostrzeżenia jednak wymaga, że próbka
jako dokument
przypisywany do katalogu dokumentów o charakterze przedmiotowym
podlega regulacjom art. 26 ust. 3 ustawy Pzp i możliwe jest jej uzupełnienie. Jeżeli więc do
testów złożono model o innych parametrach niż w ofercie, to Zamawiający, biorąc pod
uwagę zarówno zapisy ustawy Pzp oraz aktów wykonawczych co do wymaganych
dokumentów, a także zapisy SIWZ (w tym punkt VI.4.7) prawidłowo zastosował przepis
i wezw
ał do dostarczenia egzemplarzy testowych z kartą graficzną opisaną w załączniku 1a
do oferty. Nie jest niezgodne z ustawą Pzp, że po otrzymaniu takiego wezwania wykonawca
złożył dodatkowe wyjaśnienia, w ramach których przedstawił poprawiony załącznik nr 1a,
wskazując, że oferuje kartę o modelu jak w dostarczonej próbce. Zamawiający uzyskał
wiedzę, które z oświadczeń woli jest prawidłowe i jaki był rzeczywisty zamiar Wykonawcy
przy składaniu oferty. Wbrew także twierdzeniom Odwołującego C. do wezwania nie musiało
dojść po przeprowadzeniu I fazy testów, bowiem do zidentyfikowania błędu wystarczająca
była wiedza Zamawiającego i opis złożonych urządzeń. Także termin dokonania poprawy w
ofercie
Przystępującego
nie
ma
większego
znaczenia.
W przedmiotowym postępowaniu sekwencja zdarzeń wygadała w ten sposób, że
Zamawiający po otrzymaniu próbek wezwał do uzupełnienia dokumentów, Przystępujący
złożył wyjaśnienia, że złożone próbki są przedmiotem, który chciał zaoferować
Zamawiającemu i poprawić należy treść załącznika 1a, Zamawiający na tej podstawie
przeprowadził testy i poinformował do poprawieniu treści oferty Przystępującego. Ważne
jest, że w momencie przeprowadzania testów Zamawiający posiadał informacje jaka była
rzeczywista treść oferty.
Izba nie dopatrzyła się także naruszenia przez Zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt 12
i 16 ustawy Pzp, jakoby Przystępujący S. nie potwierdził spełniania warunków udziału w
postepowaniu i wprowadził Zamawiającego w błąd, co miało wpływ na wynik postępowania.
Przepis 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp nakazuje wykluczenie
z postępowania wykonawcy, który
w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził Zamawiającego w
błąd przy przedstawieniu informacji, że nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału
w postępowaniu lub obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria, zwane dalej „kryteriami
selekcji” lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych
dokumentów.
Przepis ten zatem zakłada kwalifikowaną postać wprowadzenia Zamawiającego
w błąd, polegającego na zamierzonym działaniu lub rażącym niedbalstwie wykonawcy. Nie
sposób zgodzić się z Odwołującym C., że w niniejszym postępowaniu doszło do
zamierzonego wprowadzenia Zamawiającego w błąd lub rażącego niedbalstwa
Przystępującego. W ocenie Izby – w tym stanie faktycznym – owe zamierzone działanie lub
rażące niedbalstwo – opisane w przepisie art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp – nie zostało
w żaden sposób wykazane w postępowaniu odwoławczym przed Izbą.
Po drugie w przepisie tym
– art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp – mowa jest
o wprowadzeniu Zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że wykonawca nie
podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu. Wobec powyższego
podstawą wykluczenia wykonawcy – na podstawie tego przepisu – nie może być
jakiekolwiek wprowadzenie Zamawiającego w błąd, ale wprowadzenie w błąd co do braku
podstaw wykluczenia oraz spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Zamawiający
opierając się na oświadczeniach wiedzy zawartych w dokumencie JEDZ i pozostałych
elementach oferty
dokonuje w ramach postępowania czynności sprawdzenia poprawności
treści oferty w zakresie spełniania warunków udziału w postępowaniu i za istotną w tym
zakresie należy uznać rzetelność zawartych tam informacji. Odwołujący C. nie wykazał
odmienności rzeczywistego stanu rzeczy od zaprezentowanego w oświadczeniu złożonym
w ofercie Przystępującego, a przede wszystkim celowości działania Przystępującego.
W ofercie znajdowały się informacje wskazujące dwa rodzaje karty graficznej, Przystępujący
nie ukrywał, że podczas sporządzania oferty doszło do błędnego wypełnienia załącznika 1a
i załączenia do niego nieprawidłowych dokumentów, które przez złożenie wyjaśnień
Przystępujący skorygował. Z jednej strony Wykonawca potwierdził więc spełnianie warunków
przedmiotowych w postępowaniu i wykazał, że nie działał celowo chcąc uzyskać
w nieuprawniony sposób zamówienie.
Oferty Przystępującego S. nie można było uznać za niezgodną z innymi przepisami,
co w ocenie Odwołującego C. miało przejawiać się w oferowaniu świadczenia niemożliwego.
Skoro karta Intel 620 jest przeznaczona do zaoferowanych przez Przystępującego modeli
komputerów, to świadczenie jest jak najbardziej możliwe do zrealizowania.
Podsumowując, informacje przedstawione przez Przystępującego w złożonej ofercie
i wyjaśnieniach pozwoliły Zamawiającemu dokonać kompleksowej oceny spełniania
warunków udziału w postępowaniu oferty uznanej za najkorzystniejszą.
Przy ocenie pozostałych zarzutów odwołania K. dotyczących nieprawidłowego
przyznania
lub nieprzyznania punktów w ustalonych w postępowaniu kryteriach oceny ofert,
odnosząc się do oceny oferty C.D., to waga komputera typu C wynikała z oświadczenia
wykonawcy i potwierdzały ją dokumenty przedmiotowe złożone wraz z ofertą. Dodatkowo na
rozprawie C.D.
złożył oświadczenie producenta potwierdzające wartość tego parametru. W
opozycji do tych dowodów Odwołujący K. przedstawił dokumentację fotograficzną, która
obrazować miała wynik pomiaru urządzenia dokonany samodzielnie przez Odwołującego.
Izba ni
e dała wiary temu materiałowi. Pomijając wiarygodność i rzetelność przeprowadzenia
tego
eksperymentu,
z fotografii nie wynika jak model, w jakiej konfiguracji i czy przede wszystkim w wymaganej
przez Zamawiającego został zważony.
Odnośnie ofert N. i H. Izba uznała, że Zamawiający prawidłowo przyznał dodatkowe
punkty tym ofertom. Choć w załączniku 1a rzeczywiście potwierdzono tylko wartości
minimalne, wymagane przez Zamawiającego dla urządzeń, to w ofertach znalazły się
specyfikacje techniczne dla oferowa
nych modeli komputerów, które potwierdzały wartość
danego parametru, przy wymaganym przez Zamawiającego czasie pracy baterii.
Zestawienie ze sobą tych informacji pozwalało Zamawiającemu przyznać takim
wykonawcom dodatkowe punkty w ramach ustalonych kryteri
ów.
Odwołujący K. podnosił także, że Zamawiający nieprawidłowo dokonał oceny jego
oferty, nie przyznając Wykonawcy dodatkowych punktów w kryterium „Urządzenie
wskazujące”. W ocenie Izby działania Zamawiającego miały charakter prawidłowy. Przy
ocenie tej o
ferty Zamawiający również wziął pod uwagę całokształt dokumentów
składających się na ofertę. Zauważyć należy, iż żaden z dokumentów przedmiotowych
załączonych do oferty Odwołującego K., jak również załącznik 1a nie wskazywały i nie
potwierdzały posiadania funkcjonalności „trackpoint”. Dlatego też Zamawiający w sposób
prawidłowy dokonał przyznania dodatkowych punktów za poszczególne funkcjonalności.
Konkludując, Izba nie dopatrzyła się naruszenia przez Zamawiającego art. 91 ust 1
ustawy
Pzp uznając, że wybór oferty najkorzystniejszej i wykonane przez Zamawiającego
czynności podczas procesu badania i oceny ofert miały prawidłowy przebieg i charakter.
Z powodów przedstawionych w uzasadnieniu orzeczenia, Izba oddaliła oba
odwołania.
O kosztach postępowań odwoławczych orzeczono stosownie do ich wyniku,
na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy
§ 5 ust. 3 pkt 1) oraz
ust. 4 w zw. z § 3 pkt 2) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze
zmianami) obciążając nimi Odwołujących.
Na podstawie art. 192 ust. 8 w związku z art. 189 ust. 1 ustawy Pzp w sprawie
wydano łączne orzeczenie.
Przewodniczący: