Sygn. akt: KIO 1859/17
WYROK
z dnia
22 września 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Monika Kawa-
Ogorzałek
Członkowie:
Marek Koleśnikow
Daniel Konicz
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
19 września 2017 r. w Warszawie, odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 6 września 2017r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum: PB
JAEKEL-BUD-TECH Sp. z
o.o. Sp. k., Przedsiębiorstwo Robót Drogowych MPRD Sp. z
o.o., ul. Tęczowa 23, 41-500 Chorzów w postępowaniu prowadzonym przez Miasto
Chorzów Biuro Zamówień Publicznych, Rynek 1, 41-500 Chorzów
przy udziale wykonawcy
ubiegającego się o udzielenie zamówienia KRISBUD Sp. z o.o., ul.
Lipcowa 58, 32-540 Trzebinia
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie
zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty,
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Konsorcjum: PB
JAEKEL-BUD-
TECH Sp. z o.o. Sp. k., Przedsiębiorstwo Robót Drogowych MPRD
Sp. z o.o.
oraz nakazuje ponowne badanie i ocenę ofert z uwzględnieniem oferty PB
JAEKEL-BUD-
TECH Sp. z o.o. Sp. k., Przedsiębiorstwo Robót Drogowych MPRD Sp. z
o.o.
Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego – Miasto Chorzów Biuro Zamówień
Publicznych i:
z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10.000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
- Konsorcjum: PB JAEKEL-BUD-
TECH Sp. z o.o. Sp. k., Przedsiębiorstwo
Robót Drogowych MPRD Sp. z o.o. tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od zamawiającego – Miasto Chorzów Biuro Zamówień Publicznych
na rzecz
odwołującego - Konsorcjum: PB JAEKEL-BUD-TECH Sp. z o.o. Sp.
k., Przedsiębiorstwo Robót Drogowych MPRD Sp. z o.o. kwotę 13.600 zł 00 gr
(słownie: trzynaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu
kosztów wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
UZASADNIENIE
Zamawiający – Miasto Chorzów (zwane dalej: „Zamawiającym”), prowadzi w
trybie przetargu nieograniczonego postępowanie w celu udzielenie zamówienia
publicznego w przedmiocie „Rewitalizacja Chorzowskiego Rynku”.
W dniu 6 września 2017r. wykonawca - Konsorcjum PB JAEKEL-BUD-TECH
sp. z o.o., sp. k. i Przedsiębiorstwo Robót Drogowych MPRD (dalej: „Odwołujący”)
wniósł do Prezesa KIO odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego
polegających na:
I. odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 ustawy z
dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 2164
ze zm.; dalej: „Pzp”) oferty Odwołującego na skutek:
uznania ceny oferty Odwołującego za rażąco niską,
zaniechania uznania wyjaśnień Odwołującego w zakresie kalkulacji
ceny oferty za przekonujące oraz potwierdzające, że cena zaoferowana przez
Odwołującego nie jest rażąco niska.
I
I. wyboru oferty złożonej przez KRISBUD sp. z o.o. jako najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp oraz
art. 90 ust. 3 Pzp w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp i wniósł o:
uwzględnienie odwołania w całości,
nakaz
anie Zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia ofert
Odwołującego,
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej,
nakazanie Zamawiającemu dokonania ponownej czynności oceny ofert.
Odwołujący wskazał, że zgodnie z art. 90 ust. 3 Pzp zamawiający odrzuca
ofertę wykonawcy, który nie złożył wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena złożonych
wyjaśnień wraz z dostarczonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco
niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Według Odwołującego w
przepisie art. 90 ust. 3 Pzp mowa jest o cenie oferty, nie zaś o cenie poszczególnych
elementów ceny, cen jednostkowych składających się na cenę kosztorysową, czy
też istotnych części składowych ceny (inaczej niż w przepisie art 90 ust. 1 Pzp, który
reguluje wprost sytuację, w której
zaoferowana cena lub koszt, lub
ich istotne części składowe,
wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia).
Odwołujący wskazał, że pozycje 24 i 25 elementu 1.20 przedmiaru robót
(obejmującego wielkoformatowe płyty betonowe nawierzchni) oraz pozycje 145 i 155
elementu 1.22 przedmiaru robót obejmują jedynie ceny za materiał. Podkreślił, że
powyższe zostało wykazane w wyjaśnieniach złożonych w dniu 19 lipca 2017 r. oraz
4 sierpnia 2017r.
Mianowicie, jeśli chodzi o elementy 1.20 poz. 24 i 25- nawierzchnie z płyt
betonowych uszlachetnionych, ceny zawarte w kosztorysie ofertowym są jedynie
cenami za materiał, zaś pozostałe roboty, transport, przygotowanie, ułożenie,
wykonanie otworów są ujęte w pozostałych pozycjach elementu nr 1.20. Należy
podkreślić, iż płyty betonowe są częścią większej całości, stanowiącej element robót
polegających na wykonaniu nawierzchni płyty Rynku oraz ul. Faski, stąd też w
ocenie Odwołującego ich cena nie powinna być oceniana w oderwaniu od
pozostałych prac składających się na dany element robót.
Wskazanie łącznych cen elementu 1.20 kosztorysu, oferowanych przez
poszczególnych wykonawców, jak również wskazanych w kosztorysie inwestorskim,
obrazuje poniższe zestawienie:
Suma
pozycji
elementu
kosztorysu
Konsorcjum PB JAEKEL-Bud-Tech sp. z
o.o., sp.k., PRD MPRD sp. z o.o.
3.221.465,00 zł
KRISBUD sp. z o.o.
4.623.606,00 zł
Energomontaż Zachód Wrocław sp. z
o.o.
3.410.540,00 zł
Kosztorys inwestorski
3.435.556,00 zł
Z powyższego zestawienia wynika, że wskazana przez Odwołującego łączna
cena elementu 1.20 nie odbiega od ceny zaproponowanej przez pozostałych
oferentów oraz wartości wskazanej w kosztorysie inwestorskim.
Odwołujący wskazał również, że cena wykonania m
powierzchni została
obliczona poprzez zsumowanie cen poszczególnych pozycji elementu 1.20 (
3.221.465,00 zł) oraz podzielenie sumy przez 6000 m
tj. łączną powierzchnię płyty
Rynku i ul. Faski, co dało kwotę 546,00 zł/m
. Wyjaśnienia w tym zakresie zostały
zawarte w piśmie Odwołującego z dnia 19 lipca 2017 r.
Niezależnie od powyższego, Odwołujący potwierdził zaoferowaną cenę
materiałów, przedkładając ofertę cenową firmy POZBRUK,
z
której wynika cena płyt
betonowych.
Odnośnie do elementu 1.22 poz, 145 i 155 Odwołujący wskazał, że obejmują
one jedynie ceny materiałów, zaś na cały element przedmiarowy składa się szereg
pozycji, które również obejmują pozostałe koszty wykonania osłon na drzewa oraz
betonowych siedzisk architektonicznych z betonu prefabrykowanego.
Wskazanie łącznych cen elementu 1.22 kosztorysu, oferowanych przez
poszczególnych wykonawców, jak również wskazanych w kosztorysie inwestorskim,
obrazuje poniższe zestawienie:
Suma
pozycji
elementu
kosztorysu
Konsorcjum PB JAEKEL-Bud-Tech sp. z
o.o., sp.k., PRD MPRD sp. z o.o.
1.766.366,00 zł
KRISBUD sp. z o.o.
1.509.081,00 zł
Energomontaż Zachód Wrocław sp. z
o.o.
1.904.750,00 zł
Kosztorys Inwestorski
2.123.694,00 zł
Odwołujący podkreślił, iż wykonawca KRISBUD Sp. z o.o., którego oferta
została wybrana jako najkorzystniejsza, ustalił w kosztorysie pozycję: Dostawa i
montaż prefabrykowanych elementów ławek na 215.550 zł, tj. o ok. 500.000, 00 zł
mniej niż wynikało to z kosztorysu inwestorskiego (gdzie ta pozycja wyceniona
została na 754.360,34 zł)
zaś zamawiający nie zakwestionował ceny wskazanego
elementu jako rażąco niskiej.
Niezależnie od powyższego, Odwołujący potwierdził zaoferowaną cenę
materiałów, przedkładając ofertę cenową firmy DOMBUD Beton Sp. z o.o,, z której
wynika cena ławek.
Podkreślić należy, iż oferty cenowe złożone przez POZBRUK oraz DOMBUD
Beton Sp. z .o.o zostały złożone na podstawie szczegółowej analizy specyfikacji
istotnych warunków zamówienia, wraz ze specyfikacją techniczną i opisem
technicznym, w związku z tym nieuzasadniony jest zarzut, jakoby zaoferowane ceny
nie odzwierciedlały cen rynkowych, czy też nie zapewniały możliwości wykonania
w.w. elementów w realnych cenach rynkowych zgodnie z wymaganiami SIWZ.
Odwołujący wskazał również, że pozycje kosztorysowe: 145- Prefabrykowana
osłona wokół drzewa oraz 155- Dostawa i montaż prefabrykowanych elementów
ławek były wyceniane metodą kalkulacji indywidualnej, zaś według kosztorysu
inwestorskiego pozyc
je te miały być objęte wyceną własną. Zamawiający nie
udzielał wskazówek, w jaki sposób powinny zostać wycenione te pozycje.
Odwołujący podkreślił, że możliwość dokonania wyceny niektórych z pozycji
kosztorysu na kwotę niższą z jednoczesnym skalkulowaniem wartości tych prac w
innej pozycji należy oceniać odniesieniu do postanowień specyfikacji istotnych
warunków zamówienia. Zamawiający nie wprowadził nakazu odrębnej wyceny
każdej z pozycji kosztorysowej, stąd też nic nie stało na przeszkodzie, by
Odwołujący w pozycji kosztorysowej nr 24 i 25 w elemencie
oraz w pozycji 145 i
155 elementu 1.22 ujął jedynie ceny za materiał, z jednoczesnym ujęciem
pozostałych kosztów wykonania w.w. pozycji w pozostałych pozycjach kosztorysu
składających się na elementy 1.20 oraz
Porównując wysokość ceny zaoferowanej prze
z
Odwołującego ( 22.499.140,10
zł) z cenami pozostałych ofert ( KRISBUD; 24.435.116,24 zł, ENERGOMONTAŻ:
22.019.813,93 zł) oraz z wartością wskazaną w kosztorysie inwestorskim (
23.290.000,00 zł) niewątpliwie nie można przyjąć, że odbiega ona od nich w sposób
r
ażący. Tym samym nie można Odwołującemu stawiać zarzutu zaniżonej wyceny
kwestionowanych pozycji kosztorysu.
Zamawiający w pisemnej odpowiedzi na odwołanie wniósł o oddalenie
odwołania jako niezasadnego.
Odnosząc się do zarzutów odwołania podał, że nie zgadza się z zarzutem
Odwołującego, iż elementy przedmiaru inwestorskiego tj. El. 1.20. poz.
24/wielkoformatowe płyty betonowe, El. 1.20. poz. 25/wielkoformatowe płyty
betonowe, El. 1.22. poz. 145/osłony na drzewa oraz El. 1.22. poz. 155/betonowe
siedziska nie stanowią istotnych części składowych ceny. Wskazał, że wzywając
Odwołującego na etapie badania oferty do złożenia wyjaśnień dot. istotnych części
składowych ceny oferty wskazał te elementy przedmiotu i uzasadnił dlaczego w
postępowaniu, którego przedmiotem zamówienia publicznego jest „Rewitalizacja
chorzowskiego Rynku" opisane części są istotne, kluczowe. Zauważył, iż Odwołujący
wcześniej w żadnym piśmie, na żadnym etapie postępowania, nie kwestionował
istotności opisanych pozycji.
Zamawiający wskazał, iż istotność ww. elementów dla całości oferty wynika z
charakteru elementów, z którym wiąże się cel inwestycji, którym jest uzyskanie
funkcjonalnej i bezpiecznej płyty rynku, jak również z zagwarantowania oprawy
estetycznej na wysokim poziomie , jak i ze szczególnego sposobu wykonania ww.
elementów opisanych w projekcie i specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót
budowlanych tj. wykonywania ich w
skomplikowanej technologii z uwzględnieniem
ich nietypowości, wykonania ich w określonej przestrzeni czasowej. Sposób i jakość
wykonania powyższych elementów prefabrykowanych oraz ich zamontowanie będzie
miało kluczowe znaczenie dla uzyskania określonego i wymaganego projektem
efektu architektonicznego, estetyki
płyty Rynku wraz z wbudowanymi elementami
małej architektury. Płyty betonowe nawierzchni rynku określone w projekcie są
niestandardowe, tj. posiadają grubość 16 cm, a sposób wykończenia to: grys ze skał
litych, powierzchnia szlifowana i śrutowana, Dodatkowo system zespolenia płyt
poprzez zazębiające się przekładki, a w wielu wybranych elementach (ok. 400 płyt)
należy przewidzieć fabryczne wycinanie otworów na elementy dekoracyjne
przewidziane w projekcie -
co powinno również być uwzględnione w cenie płyt.
Betonowe siedziska
prefabrykowane z betonu architektonicznego ujęte w
projekcie są elementami niestandardowymi, w tym w odniesieniu do kształtu,
zaprojektowanymi indywidualnie
dla zadania, którym jest rewitalizacja chorzowskiego
rynku. Siedziska są w formie trójkąta, którego środek wypełniony będzie ziemia i
roślinnością. Na każde siedzisko składają się 23 modułowe elementy betonowe,
które muszą być wykonywane w zakładzie prefabrykacji w idealnie gładkich
szalunkach i dostarczane na plac budowy do montażu na wcześniej przygotowanych
fundamentach. Elementy te są niepowtarzalne, o skomplikowanej geometrii, w tym
liniami łukowymi. W związku z tym, że płyta rynku jest pochylona, poszczególne
e
lementy siedzisk przy uwzględnieniu stopnia nachylenia różnią się wymiarami
ścianek w zakresie wysokości, stopnia nachylenia oparć siedzisk oraz ich wysokości.
Projekt zakłada w przypadku siedzisk uzyskanie tzw. efektu „fali". Wykonanie
modułowych elementów siedzisk betonowych będzie wymagało wykonania
indywidualnych form, a zgodnie z
wymaganiami określonymi w projekcie i
specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych konieczne jest
jednorazowe użycie szalunku. Przedstawione wyżej wymagania dotyczące
wielkoformatowych płyt betonowych oraz betonowych osłon na drzewa i betonowych
siedzisk prefabrykowanych z betonu architektonicznego pokazują jak istotne dla
prawidłowego
wykonania
przedmiotu
zamówienia
i
osiągnięcia
efektu
architektonicznego
wynikającego z projektu ma prawidłowa technologia wykonania i
zastosowanie materiałów, a co się z tym wiąże prawidłowa wycena tych pozycji.
Istotność tych pozycji ma również odzwierciedlenie w ich wycenie, która zarówno w
kosztorysie inwestorskim jak również w ofertach pozostałych uczestników
postępowania kształtuje się na poziomie ponad 12,5% odpowiednio wartości
kosztorysu i
nwestorskiego i wartości kosztorysów ofertowych pozostałych
wykonawców.
W ocenie Zamawiającego niedoszacowanie tych pozycji w ofercie
Odwołującego powoduje, że cena oferty Odwołującego, w której przedmiotowe
pozycje stanowią 2,67% wartości oferty staje się nierealna, co przekłada się na
nierealność ceny całkowitej oferty. Niesie to ryzyko niemożności wykonania
przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w SIWZ za cenę
zaoferowaną.
Zamawiający uznał, iż ceny pozycji - 24 i poz.25 elementu 1.20 przedmiaru
robót i kosztorysu ofertowego obejmujących wielkoformatowe płyty betonowe
nawierzchni oraz pozycji 145 i poz. 155 elementu 1.22 obejmujących prefabrykowane
osłony na drzewa i siedziska z betonu architektonicznego, , przyjętych w kosztorysie
ofertowym Odwołującego są zaniżone w sposób zasadniczy do cen rynkowych, co
można wykazać na podstawie pozostałych ofert złożonych w postępowaniu oraz
kosztorysu inwestorskiego.
Zamawiający wskazał, iż zgodnie z art. 90 ust. 2 Pzp na Wykonawcy ciąży
obowiązek udowodnienia, że zaoferowana przez niego cena nie jest rażąco niska,
n
ie może się zatem ograniczyć do złożenia pisma składającego się z kilku
oświadczeń wskazujących lakonicznie, że cena nie jest ceną rażąco niską.
Wykonawca w swoich wyjaśnieniach musi wykazać, iż zaproponowana cena nie jest
rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia, a wyjaśnienia muszą być
konkretne, wyczerpujące i rzeczywiście uzasadniające podaną w ofercie cenę.
Powinny udowodnić Zamawiającemu, iż złożona oferta jest rzetelnie przygotowana, a
cena prawidłowo oszacowana.
Zamawiający wskazuje, iż w art. 69 dyrektywy 2014/24/UE oraz w art. 90 ust. 1
ustawy Pzp został precyzyjnie określony mechanizm weryfikacji prawidłowości
złożonej oferty pod kątem zaoferowanej ceny lub kosztu, który ma na celu ochronę
Zamawiającego przed nienależytym wykonaniem, bądź niewykonaniem zamówienia,
a także ochronę rzetelnych Wykonawców przed nieuczciwymi praktykami innych
Wykonawców. Wezwany na podstawie tego przepisu Wykonawca ma obowiązek
złożenia wyczerpujących i pełnych wyjaśnień, które pozwolą Zamawiającemu ocenić
rzete
lność wskazanej w ofercie kalkulacji. Nie wystarczającym będą ogólne
zapewnienia, że Wykonawca wykona zamówienie za oszacowaną przez siebie cenę.
Wyjaśnienia powinny być konkretne, przekonujące, a co najważniejsze spójne z
oświadczeniami zawartymi w złożonej ofercie lub z wcześniejszymi wyjaśnieniami
Wykonawcy, a także powinny zawierać omówienie wszystkich aspektów mających
wpływ na cenę lub koszt, tak aby nie pozostawiać wątpliwości, co do prawidłowości
ich obliczenia.
Zamawiający ponadto wskazał, iż dla przedmiotowego zadania określił
wynagrodzenie wykonawcy jako wynagrodzenie kosztorysowe. Zgodnie z zapisami w
SIWZ dotyczącymi zasad rozliczania robót i płatności, rozliczanie odbywać się będzie
fakturami częściowymi za faktycznie wykonane i odebrane protokółami częściowymi
roboty a nie za całe elementy przedmiaru. W związku z powyższym szczególnie
istotna jest realna wycena kluczowych pozycji kosztorysu tak aby odpowiadała
faktycznie ponoszonym kosztom. Nie wykonanie lub zakwestionowanie tych pozycji
przez
Zamawiającego musi rodzić dla Wykonawcy określone skutki finansowe,
proporcjonalne do zakresu i wartości niewykonanych prac. Istotność prawidłowej
wyceny istotnych pozycji wiąże się również z przewidzianymi zmianami do umowy w
związku z koniecznością wykonania robót zamiennych, ograniczenia lub zwiększenia
zakresu robót, które zgodnie z SIWZ będą dokonywane w oparciu o stawki i narzuty
przyjęte w kosztorysie ofertowym.
Ponadto ewentualne odstąpienie od umowy przez Odwołującego w określonym
momencie i na ok
reślonym etapie zaawansowania prac, przy uwzględnieniu
wysokości przewidzianej w umowie kary umownej za odstąpienie, może okazać się
korzystniejsze dla Odwołującego niż wykonanie całego przedmiotu zamówienia przy
przyjętych w ofercie cenach istotnych składników oferty wycenionych nierealnie. W
sytuacji rozwiązania umowy w trakcie jej realizacji np. przez Wykonawcę, mogło by
dojść do konieczności poniesienia wydatków w wysokościach i terminach innych niż
wynikające z wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Zamawiający udzielając
zamówienia publicznego musi dbać o racjonalne i celowe wydatkowanie środków
publicznych. W przypadku wyboru oferty odwołującego mogłoby dojść do naruszenia
zasad określonych w art. 44 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publiczn
ych (t.j. Dz.U. z 2016, poz. 1870ze zra.) tj., uzyskania najlepszych efektów z
danych nakładów.
Ustawa o finansach publicznych określa także, że wydatki publiczne powinny
być dokonywane w sposób umożlwiający terminową realizację zadań. Nieprawidłowa
wycena
pozycji kosztorysowych zawierająca rażąco niską cenę, może doprowadzić
w konsekwencji do naruszenia także tej zasady ze względu na niemożliwość
wykonania zadania w części pozycji wycenionych poniżej cen umożliwiających ich
wykonanie, co zostało przez Zamawiającego wykazane.
Zamawiający wskazał, że Odwołujący, wykonując prace drogowe w zakresie
robót ziemnych, przygotowawczych i podbudowy (bez wykonania nawierzchni z płyt
betonowych) otrzyma wynagrodzenie przewyższające o ok. 900 tys. zł faktyczną
wartość prac, którą obrazuje średnia arytmetyczna ofert i kosztorysu inwestorskiego.
Analogicznie dla robót związanych z zagospodarowaniem terenu i małą architekturą,
otrzymane wynagrodzenie za wykonanie prac bez siedzisk betonowych przewyższa
o ok. 400 tys. zł faktyczną wartość prac.
Podsumowując można stwierdzić, że w przypadku zaistnienia szczególnych
okoliczności, skutkujących nie zrealizowaniem przez wykonawcę finalnych
elementów projektu tj. nawierzchni rynku oraz siedzisk betonowych, przy
jednoczesnej
zapłacie za wcześniej wykonane prace , Wykonawca otrzyma
„nadpłatę" w kwocie ok. 1 300 tys. zł gdy tymczasem Zamawiający chcąc
sfinalizować inwestycję potrzebować będzie dodatkowo kwoty ok. 2 min zł.
Dodatkowym czynnikiem wymuszającym szczególną staranność w zakresie
kalkulacji kosztów i rozliczania prac będzie fakt przyznania dofinansowania ze
środków unijnych o które zamawiający się ubiega. Znaczenie tego elementu potęguje
fakt, że właśnie te zakwestionowane pozycje stanowią główne składniki tzw.
„kosztów kwalifikowanych" czyli, że głównie te elementy projektu będą
dofinansowane a ewentualne problemy z ich rozliczeniem lub co gorsza z ich nie
wykonaniem obciążać będą Zamawiającego, łącznie z koniecznością zwrotu
przyznanego dofinansowania.
P
odsumowując swoje stanowisko podał, iż w przedmiotowym postępowaniu
Odwołujący miał możliwość wykazania, że zaoferowane ceny kluczowych pozycji w
jego ofercie są cenami rynkowymi. Odwołujący pomimo dwóch wezwań
Zamawiającego dot. wyjaśnienia cen kluczowych pozycji, szczegółowo określających
czego Zamawiający oczekuje w odpowiedzi nie udowodnił, iż ceny są cenami
rynkowymi, stąd w związku z nie obaleniem braku rażąco niskiej ceny; negatywna
ocena wyjaśnień Odwołującego przy ciężarze dowodu lezącym po stronie
Odwołującego skutkowała odrzuceniem jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt.4
w związku z art.90 ust. 3 Pzp.
Za
mawiający odnosząc się do zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 7
Pzp w związku z art. 91 Pzp tj. poprzez jego błędną wykładnię i zastosowanie
p
olegające na wyborze oferty KRISBUD Sp. z o.o., i nie dokonania wyboru oferty
Odwołującego, mimo, iż była ofertą najkorzystniejszą spośród złożonych ofert oferta
Odwołującego, która nie podlegała odrzuceniu uznał go za chybiony. Wskazał, że
prowadząc przedmiotowe postępowanie i oceniając każdą ofertę kierował się tymi
samymi, jednakowymi kryteriami, warunkami udziału w postępowaniu, wymaganiami
co do przedmiotu, jakie ma spełnić przedmiot oferowany przez wykonawcę.
Zamawiający działał w taki sam sposób w stosunku do wszystkich wykonawców
ubiegających się o udzielenie zamówienia.
Zarzut jest zatem nietrafny bowiem wbrew twierdzeniom Odwołującego oferta
Uczestnika po przeprowadzeniu badania ofert jest ofertą najkorzystniejszą spośród
złożonych w postępowaniu ofert. W ocenie zgodnej z przyjętymi kryteriami ofert
uzyskała maksymalną ilość punktów 100 %. Odwołujący nie przedłożył żadnych
dowodów, iż Zamawiający naruszył zasadę konkurencji dokonując wyboru
najkorzystniejszej oferty.
Przystępujący po stronie zamawiającego wykonawca argumentował, że
podniesione zarzuty nie zasługują na uwzględnienie. Uczestnik w pełni podzielił
argumentację Zamawiającego leżącą u podstaw odrzucenia oferty Konsorcjum.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając złożone odwołanie na rozprawie
i uwzględniając dokumentację z niniejszego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego oraz zaprezentowane stanowiska stron postępowania
ustaliła, że:
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Do rozpoznania odwołania zastosowanie znajdowały przepisy ustawy Prawo
zamówień publicznych obowiązujące w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie
zamówienia (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm.), w brzmieniu po
nowelizacji dokonanej ustaw
ą z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo
zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2016.1020), zwanej dalej
„Pzp”.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba w pierwszej kolejności
zobowiązana była do oceny wypełnienia przesłanek z art. 179 ust. 1 Pzp, tj. ustalenia
istnienia po stronie Odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwości
poniesienia
przez
Odwołującego
szkody
w
wyniku
kwestionowanych
czynności/zaniechań Zamawiającego. Odwołujący, jako Wykonawca zainteresowany
uzyskaniem zamówienia, którego oferta została odrzucona, miał w momencie
wnoszenia odwołania, interes w zakwestionowaniu działań Zamawiającego, które
mogą doprowadzić do wyboru oferty konkurencyjnej (droższej), a przede wszystkim
pozbawiają Odwołującego realnej szansy na uzyskanie tego zamówienia. W świetle
powyższego Izba uznała, że spełnione zostały przesłanki materialnoprawe do
merytorycznego rozpoznania zarzutów.
Izba dopuściła do udziału w postępowaniu zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, uznając iż pełnomocnictwo
dołączone do przystąpienia obejmowało swoim zakresem występowanie w
postępowaniu przez Krajową Izbą Odwoławczą.
Roz
strzygając o zarzutach Izba miała na uwadze stan faktyczny ustalony na
dzień dokonania czynności odrzucenia oferty Odwołującego, wynikający zarówno z
treści oferty, jak i wyjaśnień złożonych Zamawiającemu przez Odwołującego w
pismach z dnia 19 lipca 2017r. oraz z dnia 4 sierpnia 2017r.
Izba stwierdziła, że zasadny jest zarzut Odwołującego dotyczący naruszenia
przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 90 ust. 3 ustawy Pzp,
poprzez odrzucenie oferty Odwołującego, gdyż cena oferty Odwołującego nie była
rażąco niska, a udzielone wyjaśnienia potwierdzały powyższą okoliczność.
Wskazać należy, że zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, jeżeli cena oferty
wydaje się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzi wątpliwości
zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z
wymaganiami określonymi przez
zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych
przepisów, w szczególności jest niższa o 30% od wartości zamówienia lub średniej
arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert, zamawiający zwraca się o udzielenie
wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących elementów oferty mających wpływ
na wysokość ceny, w szczególności w zakresie:
oszczędności
metody
wykonania
zamówienia,
wybranych
rozwiązań
technicznych, wyjątkowo sprzyjających warunków wykonywania zamówienia
dostępnych dla wykonawcy, oryginalności projektu wykonawcy, kosztów pracy,
których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego
wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie art. 2 ust. 3–5 ustawy z dnia
10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę,
2) pomoc
y publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów.
Art. 90 ust. 2 ustawy Pzp stanowi, że obowiązek wykazania, że oferta nie
zawiera rażąco niskiej ceny, spoczywa na wykonawcy. Stosownie natomiast do art.
90 ust. 3 ustawy Pzp, zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie złożył
wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz z dostarczonymi dowodami
potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu
zamówienia.
Odnosząc się do kwestii rażąco niskiej ceny w pierwszej kolejności podkreślić
należy, że rozstrzygając sprawę w kontekście przywołanych wyżej przepisów Izba
bada nie tyle samą cenę oferty, co czynność Zamawiającego polegającą na ocenie
złożonych przez wykonawcę wyjaśnień i w ich świetle prawidłowość odrzucenia
oferty tego wykonawcy. Rozstrzygnięcie przedmiotowej sprawy wymagało
odpowiedzi na pytanie, czy Odwołujący wywiązał się ze spoczywającego na nim
ciężaru dowodu prawidłowości ceny oferty oraz czy na podstawie złożonych
wyjaśnień Zamawiający był uprawniony do wniosku, że cena zaoferowana przez
Odwołującego nie jest rażąco niska.
Wskazać należy, że Zamawiający pismem z dnia 13 lipca 2017 r. wezwał
Odwołującego do udzielenia wyjaśnień oraz wykazania możliwości wykonania
wymienionych elementów infrastruktury po przyjętych cenach w kosztorysie
ofertowym w odniesieniu do pozycji kosztorysu ofertowego
dotyczących m.in. El.
1.20/poz. 24 oraz El. 1.20 poz. 25, a także El. 1.22 poz. 145 i poz. 155.
Odpowiadając na powyższe wezwanie Odwołujący w piśmie z dnia 19 lipca
2017 r.
wyjaśnił, że jeśli chodzi o elementy 1.20 poz. 24 i poz. 25, to ceny zawarte w
kosztorysie ofertowym są tylko cenami za materiał, a więc pozostałe roboty,
transport, przygotowanie, ułożenie, wykonanie otworów są ujęte w innych -
pozostałych pozycja kosztorysu ofertowego. Łącznie element przedmiaru ofertowego
nr 1.20 zawiera wszystkie roboty i materiały, które zostały ujęte w dokumentacji i w
opisach w SIWZ. W związku z tym Odwołujący oświadczył, że za cenę łączną
elementu przedmiaru 1.20 wykonamy wszystkie roboty i zastosujemy materiały
wysokiej jakości zgodnie z dokumentacją projektową i ze specyfikacją techniczną.
Ponadto wskazał, że w przeliczeniu na powierzchnie która jest do wykonania na
p
łycie Rynku i na ul. Faski, tj. 6000 m2, wartość wykonania elementu 1.20 to
3.221.465,00 zł , co daje 536,00 zł / m2. A więc jest to cena rynkowa przy tak
wysokiej jakości zastosowanych materiałów.
Następnie Odwołujący wskazał, że jeżeli chodzi o element 1.22 poz. 145 i 155
są to również tylko ceny materiałów i to wyrwane z całości elementu przedmiarowego
składającego się ze 192 pozycji. Wskazał, że łączna cena elementu przedmiarowego
nr 1.22 to 1.738.366,00 zł. Powyższa cena gwarantuje wykonanie całego tego
elementu zgodnie z założonymi wytycznymi w dokumentacji projektowej i zgodnie z
wytycznymi w SIWZ.
W związku ze złożonymi przez Odwołującego wyjaśnieniami Zamawiający
stwierdził, że nie wykazały one w pełni możliwości wykonania wymienionych
elementów po zaoferowanych cenach i w dalszym ciągu budzą wątpliwości
Zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z
wymaganiami SIWZ. W związku z powyższym ponownie wezwał Konsorcjum PB
JAEKEL-BUD-TECH, PRD MPRD Sp. z o. o. do udzielenia dod
atkowych wyjaśnień,
tj. do wykazania, w sposób nie budzący wątpliwości, możliwości wykonania:
a) wiel
koformatowych płyt betonowych nawierzchni (pozycje 24 i 25 element 1.20
przedmiaru robót);
b)
prefabrykowanych osłon na drzewa (pozycja 145 element 1.22 przedmiaru robot);
c)
siedzisk z betonu architektonicznego (pozycja 155 element 1.22 przedmiaru robót)
zgodnie z wymogami SIWZ i po zaoferowanych cenach.
Podkreślił przy tym, że wykazaniem możliwości wykonania może być
przedstawienie oświadczenia producenta (zakładu prefabrykacji) o wykonaniu
danego elementu zgodnie z wymogami SIWZ po cenie przyjętej w kosztorysie
ofertowym.
Odwołujący w piśmie z dnia 4 sierpnia 2017 r. ponownie potwierdził, że
złożona oferta uwzględnia wszystkie wymagania zawarte w SIWZ, a zaoferowana
cena ofertowa obejmuje całkowity koszt wykonania przedmiotu zamówienia łącznie
ze wszelkimi kosztami towarzyszącymi jego wykonaniu, w tym zapewnieniu
wykonania zamówienia z należytą starannością, umową, powszechnie
obowiązującymi przepisami prawa oraz wymogami Zamawiającego. Cena podana w
formularzu ofertowym uwzględnia wykonanie wszystkich usług wskazanych w treści
oferty. Ostateczna cena oferty wykonawcy jest wynikiem dostępnych Odwołującemu
warunków cenotwórczych wykonania przedmiotowego zamówienia. W szczególności
okolicznościami powodującymi kalkulację ceny na poziomie wskazanym w treści
oferty jest posiadanie stałych i sprawdzonych podwykonawców. Odwołujący wyjaśnił,
że członkowie konsorcjum, PB Jaekel-Bud-Tech spółka z o.o. sp.k. i PRD MPRD
spółka z o.o. prowadzą stałą, długotrwałą współpracę z konkretnymi, sprawdzonymi
podwykonawcami i dostawcami. Współpraca przy realizacji wielu zadań, w tym
uznanie naszych spółek jako partnerów wiarygodnych i wypłacalnych skutkuje
możliwością uzyskania preferencyjnych ofert na wykonanie usług i dostaw, w tym
wymaganych do wykonania zadania nazwą „Rewitalizacja Chorzowskiego Rynku”, co
pozwala obniżyć cenę ofertową. Odwołujący podkreślił, że pozycja 24 i poz. 25
elementu 1.20 przedmiaru robót obejmującego wielkoformatowe płyty betonowe
nawierzchni, zostały wycenione prawidłowo. Ponownie podkreślił, że cena tam
wskazana jest tylko kosztem materiału, który będzie spełniał wymogi SIWZ i
Zamawiającego.
Wyjaśnił również, że wycenę tego elementu oparł na ofercie uzyskanej od
dostawcy. Jeżeli więc oferta konsorcjum została sporządzona w oparciu o ofertę
uzyskaną na rynku od specjalistycznego podmiotu, to oznacza, że cena ofertowa
konsorcjum odpowiada cenie rynkowej, zatem nie można mieć wątpliwości, że oferta
nie z
awiera rażąco niskich cen.
Odwołujący wskazał ponadto, że pozycja 145 i poz. 155 elementu 1.22
przedmiaru robót, obejmujących prefabrykowane osłony na drzewa i siedziska
betonu architektonicznego również zostały wycenione prawidłowo. Wskazana cena
jest ty
lko kosztem materiału, który będzie spełniał wymogi SIWZ i Zamawiającego.
Pozwala ona na wykonanie opisanych w treści SIWZ elementów zgodnie z
założeniami Zamawiającego. Podobnie jak w przypadku powyższych elementów z
pozycji 1.20, niniejsze elementy zosta
ły wycenione w oparciu o ofertę
specjalistycznego podmiotu. Jeżeli więc oferta konsorcjum została sporządzona w
oparciu o ofertę uzyskaną na rynku od dostawcy, a cena ofertowa konsorcjum
odpowiada cenie rynkowej, zatem nie można mieć wątpliwości, że oferta nie zawiera
rażąco niskich cen. W załączeniu przedkładamy ofertę dostawcy z dnia 23.06.2017r.
W ocenie Wykonawcy przedstawione powyżej wyjaśnienia muszą być uznane
za wystarczające w świetle otrzymanego wezwania z dnia 28.07.2017r. do złożenia
wyjaśnień. Jednocześnie Odwołujący zastrzegł, że powyższe wyjaśnienia oraz treść
przedłożonych ofert stanowią prawnie chronioną tajemnicę przedsiębiorstwa w
rozumieniu art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Zamawiający w piśmie z dnia 01.09.2017 r. (informacja o odrzuceniu oferty
Odwołującego) wskazał, że po przeanalizowaniu udzielonych przez Odwołującego
wyjaśnień dotyczących istotnych części składowych oferty sporządzonych na
podstawie przedmiaru, a w szczególności;
- pozycji 24 i poz.25 element
u 1.20 przedmiaru robót i kosztorysu ofertowego,
obejmujących wielkoformatowe płyty betonowe nawierzchni,
pozycji 145 i 155 elementu 1.22 przedmiaru robót i kosztorysu ofertowego,
obejmujących prefabrykowane osłony na drzewa i siedziska z betonu
architektonicznego.
S
twierdził, że udzielone wyjaśnienia nie wykazały możliwości wykonania
wymienionych elementów w realnych cenach rynkowych zgodnie z wymaganiami
SIWZ.
Zdaniem Zamawiającego ceny powyższych pozycji przyjętych w kosztorysie
ofertowym są zaniżone w sposób zasadniczy do cen rynkowych, co można wykazać
na podstawie pozostałych ofert złożonych w postępowaniu oraz kosztorysu
inwestorskiego.
Zamawiający nie zgodził się z Odwołującym – odnośnie wykonania
nawierzchni z płyt wielkoformatowych – pozycje nr 24 i nr 25 przedmiaru 1.20 – że
cena wymienionych pozycji jest tylko kosztem materiałów. Wskazał, że przyjęta przez
Odwołującego cena wymienionej pozycji, dla której przyjęto podstawę nakładów
zgodnie z KNR 2-25, tablica 408 kol. 03 obejmuje pe
łny koszt wykonania
nawierzchni,
tj. koszt materiału (płyt i podsypki), koszt nakładów na sprzęt
montażowy (żuraw samochodowy) oraz robociznę wraz z narzutami i zyskiem.
Podkreślił, że w Odwołujący w wyjaśnieniach twierdził, że koszty dotyczące
pozostałych robót, transportu, przygotowania, ułożenia, wykonania otworów zostały
ujęte w innych pozycjach kosztorysu ofertowego, jednak nie wskazał, które to
pozycje oraz jak zostały w nich skalkulowane.
Zdaniem Zamawiającego oferta cenowa producenta płyt przedstawiona w
załączeniu do wyjaśnień nie dowodzi w żadnym stopniu o zaoferowaniu przez
producenta wykonania wielkoformatowych płyt betonowych zgodnie z wymogami
SIWZ, które opisano szczegółowo w Projekcie Wykonawczym. Zamawiający
podkreślił, że oferta przedstawiona przez Odwołującego na potwierdzenie, że istotne
części składowe nie zawierają rażąco niskiej ceny, zawiera wykonanie płyt
„GABARYT XL/M Nova Strzegomski", bez żadnego dodatkowego opisu lub
komentarza odnośnie parametrów technicznych.
Zdaniem Zamawiającego wyjaśnienia Odwołującego i załączone dowody
oferty handlowe producentów) potwierdzają brak pełnego rozeznania co do
trudności technicznych zamówienia i wymagań jakościowych Zamawiającego i w
związku z tym błędną kalkulację kosztów polegającą na ich niedoszacowaniu.
S
twierdził, że przedstawione przez Odwołującego wyjaśnienia i dowody nie wykazały
możliwości
wykonania
kwestionowanych
przez
Zamawiającego
pozycji
kosztorysowych w cenach rynkowych, a w konsekwencji przedmiotowego
zamówienia w zaoferowanej cenie bez naruszenia przepisów o rażąco niskiej cenie.
W związku z powyższym Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego z postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego na przedmiotowe zadanie na podstawie art. 89
ust. 1 pkt. 4) w związku z art.90 ust.3 ustawy Pzp, ponieważ zawiera rażąco niską
cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Skład orzekający Izby oceniając przedstawione i wyżej pokrótce opisane
zdarzenia zauważa, że, co niesporne, na Odwołującym spoczywa obowiązek
przedstawienia
dowodu, że zaoferowana cena nie jest rażąco niska.
Mając powyższe na uwadze stwierdzić należało, że Odwołujący podołał temu
obowiązkowi. W ocenie składu orzekającego Odwołujący złożył szczegółowe
i
poparte dowodami wyjaśnienia, tak co do ceny oferty ogółem, jak i w odniesieniu do
wskazany
ch przez Zamawiającego pozycji formularza ofertowego. Odwołujący
wykazał sposób kalkulacji ceny, obejmujący zarówno koszt nabycia materiału jak
również koszty związane z wykonaniem robót budowlanych. Przypomnieć należy, że
Zamawiający zakwestionował wycenę elementów przedmiotu zamówienia
przedstawionych w poz. 24 i 25 el. 1.20 kosztorysu ofertowego oraz poz. 145 i 155
el. 1.22 kosztorysu, st
wierdzając rażąco niskie istotne części składowe ceny oferty.
Odnosząc się do powyższego w pierwszej kolejności stwierdzić należy, że
zakwestionowane składniki ceny stanowią niewielką część ceny zaoferowanej za
wykonanie przedmiotu zamówienia (wartość zakwestionowanych co do
prawidłowości wyceny poz. 24,25 e. 1.20 oraz 145 i 155 e. 1.22 to 495.520,88 zł przy
wartości całej oferty, tj. 22.499.140,10 zł), a Zamawiający nie przedstawił
argumentacji, którą można by uznać za potwierdzającą istotność tych części
składowych dla wyceny całej oferty. Za taki argument nie może zostać uznana
okoliczność, że są to istotne i kluczowe elementy przedmiotu zamówienia,
wymagające szczególnej technologii wykonania opisanej w projekcie i specyfikacji
technicznej wykonania i odbioru robót. Sposób i jakość wykonania powyższych
elementów prefabrykowanych oraz ich zamontowanie będzie miało kluczowe
znaczenie dla uzyskania określonego i wymaganego projektem efektu
architektonicznego, estetyki płyty Rynku wraz z wbudowanymi elementami małej
architektury
. Zamawiający opisuje bowiem takie elementy przedmiotu zamówienia,
których wykonania wymaga, co nie zmienia faktu, że są wśród nich elementy o różnej
wadze cenotwórczej. Natomiast kwestia wizualna i estetyczna, jakkolwiek istotna, nie
może być utożsamiana z istotnością w rozumieniu art. 90 ust. 1 ustawy Pzp. W
przepisie tym mowa jest
bowiem o istotność części składowych ceny oferty dla tej
ceny, chodzi więc o istotność z punktu widzenia cenotwórczego. Zasadne jest zatem
odnoszenie wartości danej części składowej do ceny ogółem. Wobec powyższego,
nie sposób na podstawie zakwestionowanych elementów stwierdzić, że oferta
zawiera rażąco niską cenę wynikającą z rażąco niskich istotnych części składowych
tej ceny.
Zamawiający podniósł również, że przyjęta przez Odwołującego cena pozycji
nr 24 i 25 przedmiaru 1.20, dla której przyjęto podstawę nakładów zgodnie z KNR 2-
25, tablica 408 kol. 03 obejmuje pełny koszt wykonania nawierzchni, tj. koszt
materiału (płyt i podsypki), koszt nakładów na sprzęt montażowy (żuraw
samochodowy) oraz robociznę wraz z narzutami i zyskiem.
Ponadto,
z wyjaśnień złożonych przez Odwołującego w pismach z dnia 19
lipca i 4 sierpnia 2017 r.
i potwierdzonych na rozprawie wynika, że pozycje te
obejmują tylko i wyłącznie koszty nabycia materiału, natomiast pozostałe roboty,
transport, przygotowanie, ułożenie, wykonanie otworów są ujęte w pozostałych
pozycjach elementu 1.20. Jak podkreślał Odwołujący płyty betonowe są częścią
większej całości, stanowiącej element robót polegających na wykonaniu nawierzchni
płyty Rynku i ul. Faski, stąd też w jego ocenie ich cena nie powinna być oceniana w
oderwaniu od pozostałych prac składających się na dany element robót.
Zdaniem Izby podkreślić należy, co wskazywał również na rozprawie
Odwołujący, że Zamawiający w Instrukcji dla wykonawców, stanowiącej załącznik nr
7 do SIWZ, w pkt XIV ppkt
3a wskazywał, że cena oferty musi obejmować wartość
robót budowlanych, obliczonych na podstawie Przedmiaru Robót (załącznik nr 9),
Specyfikacji technicznych (załącznik nr 10) oraz Projektu Budowlanego (załącznik nr
11). W ppkt
4 wskazał natomiast, że kosztorys ofertowy można sporządzić w sposób
uproszczony lub szczegółowy (zalecana jest wersja uproszczona). Do kosztorysu
uproszczonego należy załączyć zbiorcze zestawienie robocizny, materiałów i
sprzętu.
Podane w przedmiarze katalogi stanowią jedynie podstawę do szczegółowego
opisu robót, a kosztorys ofertowy może być opracowany na innych podstawach,
dowolnie przyjętych przez Wykonawcę. Z powyższego wynika, iż Zamawiający
dopuścił tym samym dowolny sposób przygotowania kosztorysu ofertowego, z czego
sk
orzystał Odwołujący przygotowując ofertę z kalkulacją własną. Dlatego też w
sytuacji kiedy wykonawca miał swobodę w sporządzeniu kosztorysu (przyjęcia
metody własnej), to brak jest podstaw do twierdzenia na etapie oceny ofert, iż ujęcie
pewnych pozycji kos
ztowej w innym miejscu kosztorysu wskazuje na nie ujęcie ich w
ogóle, lub ujęcie w zaniżonej wartości. Odwołujący na rozprawie przed Izbą wyjaśnił,
że nawet jeśli wskazaną w kosztorysie ofertowym podstawą wyceny był KNR
przepisany z przedmiaru robót, to wykonawca nie przywiązywał do niego wagi,
kierując się opisem robót w danej pozycji i na jego podstawie sporządzając wycenę
własną danej pozycji. Ponownie podkreślił, że pozycję 24 i 25 zawierają tylko cenę
materiałów, natomiast cały element 1.20 nie odbiega od ceny zawartej w kosztorysie
inwestorskim. Ponadto pokreślił, że cena 546 zł za 1m2 zawiera zarówno ceną
materiału jak i koszty robot.
Zdaniem Izby prawidłowe było stanowisko Odwołującego, że skoro
Zamawiający nie wprowadził nakazu odrębnej wyceny każdej z pozycji
kosztorysowej, to nic nie stało na przeszkodzie, by Odwołujący w pozycji
kosztorysowej nr 24 i 25 w el. 1.20 oraz w poz. 145 i 155 elementu 1.22 ujął jedynie
ceny za materiał, z jednoczesnym ujęciem pozostałych kosztów wykonania ww.
pozycji w p
ozostałych pozycjach kosztorysu składających się na elementy 1.20 i
Jak wskazano w wyroku KIO z dnia 18 grudnia 2015 r. KIO 2631/15: „w toku
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, oferta niepodzielnie dotyczy
realizacji całości przedsięwzięcia budowlanego opisanego za pomocą dokumentacji
projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych. W
postępowaniu, które dotyczy zamówienia na roboty budowlane, czyli osiągnięcia
określonego z góry rezultatu, skalkulowanie pewnych pozycji na znacznie niższym
poziomie niż średnio w innych ofertach, nie ma znaczenia, skoro w odniesieniu do
całej ceny oferty nie można powiedzieć, że wydaje się rażąco niska w stosunku do
przedsięwzięcia budowlanego, które ma za nią zostać zrealizowane. Za niezgodne z
istotą zamówienia na roboty budowlane należy uznać traktowanie poszczególnych
cen jednostkowych w oderwaniu od całości, jakby poszczególne prace stanowiły
niezależne elementy przedmiotu zamówienia, gdyż składają się one na
uszeregowan
e w kolejności technologicznej wykonania zestawienie przewidywanych
prac koniecznych dla zrealizowania obiektu lub obiektów budowlanych”.
Ponadto, podkreślić należy, że Odwołujący, odpowiadając na wezwanie
Zamawiającego potwierdził zaoferowaną cenę materiałów przedkładając ofertę
cenową firmy POZBRUK, z której wynika cena płyt betonowych oraz firmy DOMBUD,
z której wynika cena ławek. Powyższe powoduje więc potwierdzenie, że oferta
sporządzona w oparciu o ofertę uzyskaną na rynku od dostawcy, jest ofertą realną, a
cena ofertowa Odwołującego odpowiada cenie rynkowej. W związku z powyższym
brak jest podstaw do stwierdzenia, ze Odwołujący złożył ofertę z ceną rażąco niską.
Odwołujący odpowiadając na dwukrotne wezwania Zamawiającego wykazywał, iż
zaproponowane ma
teriały odpowiadają SIWZ i spełniają wymogi Zamawiającego. W
związku z powyższym Zamawiający nie miał podstaw aby twierdzić, że zaoferowane
przez Odwołującego ceny nie odzwierciedlały cen rynkowych, czy też nie zapewniały
możliwości wykonania ww. elementów w realnych cenach rynkowych zgodnie z
wymaganiami SIWZ, a oferta była niedoszacowana. W przypadku wątpliwości co do
zgodności zaproponowanych przez Odwołującego materiałów z SIWZ Zamawiający
mógł skorzystać z uprawnienia wynikającego z art. 87 ust. 1 Pzp i wezwać
Odwołującego do złożenia wyjaśnień dotyczących treści oferty.
Wskazać w tym miejscu również należy, że jak wynika z dokumentacji łączna
cena elementu 1.20 kosztorysu Odwołującego kształtowała się w wysokości
3.221.465 zł, Przystępującego na poziomie 4.623.606 zł, natomiast kosztorys
inwestorski obejmował kwotę 3.435.556 zł. Natomiast łączne ceny elementu 1.22
kosztorysu inwestorskiego
Odwołującego kształtowały się na poziomie 1.766.366 zł,
Przystępującego – 1.509.081 zł, a kosztorys inwestorski na kwotę 2.123.694 zł.
Powyższe zestawienia oraz wcześniejsze ustalenia zdaniem Izby potwierdzają, iż
oferty Odwołującego nie można uznać za rażąco niską.
Podkreślić należy za wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 14 grudnia
2015 r. (KIO 2599/15)
, że ceny jednostkowe w ofercie, nie przesądzają o istnieniu
rażąco niskiej ceny, lecz decyduje o tym dopiero wycena wartości całkowitej
przedmiotu zamówienia.
W takim stanie postępowania uznano, że odrzucenie oferty Odwołującego
było niezasadne z uwagi na ustalone okoliczności zarówno faktyczne jak i prawne.
Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie pierwsze
Pzp, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach skład orzekający Izby orzekł na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp
oraz § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz.
238 ze zm.).
Przewodniczący:
………………………………………
Członkowie:
.…………….…………………..……
……………………………………….