POSTANOWIENIE
z dnia 12
września 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym 12
września 2017 r. w Warszawie odwołania
wniesionego 6
września 2017 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
przez wykonawcę: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe C.E.G. O. P., Warszawa
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Dostawa środków czystości
ogólnego zastosowania oraz dostawa artykułów gospodarstwa domowego dla SPWSZ
w Szczecinie (nr
postępowania EP/220/58/2017/11)
prowadzonym przez zamawiającego: Samodzielny Publiczny Wojewódzki Szpital
Zespolony w Szczecinie
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Przedsiębiorstwa Wielobranżowego C.E.G. O. P. z Warszawy kwoty 7500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) – uiszczonej przez powyższego
odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579) na niniejsze postanowienie –
w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Szczecinie.
Przewodniczący:
………………………………
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Samodzielny Publiczny Wojewódzki Szpital Zespolony w Szczecinie
prowadzi na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (t.j.
Dz. U. z 2017 r. poz. 1579)
{dalej również: „ustawa pzp” lub „pzp”} w trybie przetargu
nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na dostawy pn.
Dostawa
środków czystości ogólnego zastosowania oraz dostawa artykułów gospodarstwa
domowego dla SPWSZ w Szczecinie (nr
postępowania EP/220/58/2017/11). Ogłoszenie
o tym
zamówieniu 27 lipca 2017 r. zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień
Publicznych pod nr 556601-N-2017. Warto
ść przedmiotowego zamówienia nie przekracza
kwot
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
28 sierpnia 2017
r. Odwołujący Cartrige Control Kielce sp. z o.o. z siedzibą
w Kielcach
wniósł w formie pisemnej do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie
(zachowując wymóg przekazania jego kopii Zamawiającemu) od odrzucenia jego oferty oraz
dokonania wyboru jako najkorzystniejszej w części nr 2 zamówienia {dalej również: „zadanie
nr 2} oferty złożonej przez Delko Esta sp. z o.o.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt
2 pzp przez niezachowanie zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców
w związku z odrzuceniem oferty Odwołującego na skutek bezpodstawnego przyjęcia, że jej
treść nie odpowiada treści specyfikacji.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
Unieważnienia odrzucenia jego oferty.
Unieważnienia wyboru oferty najkorzystniejszej.
Powtórzenia oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego.
Powtórzenia wyboru oferty najkorzystniejszej.
5. D
okonanie ponownej oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego.
Ponadto odwołanie zawiera uzasadnienie, w którym Odwołujący przedstawił
okoliczności faktyczne i prawne, które jego zdaniem uzasadniają wniesienie odwołania.
W szczególności wynika z niego, że podstawą faktyczną odrzucenia oferty było
stwi
erdzenie przez Zamawiającego, na podstawie informacji zawartych na stronie
internetowej, do której odsyłał link zamieszczony w wyjaśnieniach Wykonawcy, że w poz. 4
zaoferowano stelaż z uchwytem w całości wykonanym z polipropylenu, podczas gdy według
opisu
przedmiotu zamówienia uchwyt miał być wykonany z włókna węglowego i sztywnej
płyty.
Odwołujący podniósł, że powyższe ustalenia Zamawiającego są błędne, gdyż nie
zaoferował stelażu, o jakim wspomniał Zamawiający, a stelaż odpowiadający opisowi
przedmiotu za
mówienia, co potwierdził złożoną 15 sierpnia 2017 r. na wezwanie
Zamawiającego kartą produktu.
Pismem z 8
września 2017 r. Zamawiający poinformował Izbę, że w tym dniu
przekazał drogą elektroniczną kopię odwołania drugiemu wykonawcy uczestniczącemu
w po
stępowaniu odnośnie tej części zamówienia.
Izba ustaliła, że do Prezesa Izby nie wpłynęło żadne zgłoszenie przystąpienia
do
postępowania odwoławczego w tej sprawie.
września 2017 r. wpłynęła do Izby odpowiedź na odwołanie, w której Zamawiający
oświadczył, że działając na podstawie art. 186 ust. 2 pzp uznaje w całości zarzuty odwołania
i wnosi
o umorzenie postępowania.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Skuteczne skorzystanie przez którąkolwiek ze stron postępowania odwoławczego
z przy
sługującej jej tzw. czynności dyspozytywnej (czyli uwzględnienia w całości zarzutów
odwołania przez zamawiającego lub cofnięcia odwołania przez odwołującego) – powoduje
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów
odwołania.
Zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy pzp
w przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania odwoławczego po stronie
wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie
przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje
powt
arza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie
z
żądaniem zawartym w odwołaniu.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie w sposób niebudzący wątpliwości wyraził
wolę uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu. Jednocześnie do
upływu 3-dnmiowego terminu, o którym mowa w art. 185 ust. 2 pzp, co nastąpiło 11 września
2017 r., drugi wykonawca nie zgłosił przystąpienia do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego.
Izba zwa
żyła, że dla wywarcia skutku w postaci umorzenia postępowania
odwoławczego w tej sprawie konieczne i wystarczające jest uwzględnienie przez
Z
amawiającego w całości zarzutów zawartych w odwołaniu. Natomiast dalsze czynności,
które Zamawiający faktycznie już podjął lub podejmie w celu uczynienia zadość żądaniom
odwołania, pozostają poza oceną Izby w ramach ustalenia zaistnienia przesłanki umorzenia
postępowania odwoławczego. Tym niemniej przypomnieć należy, że art. 186 ust. 2 zd.
drugie ustawy pzp nakazuje w takim przypadku
Zamawiającemu w prowadzonym
postępowaniu o udzielenie zamówienia wykonać, powtórzyć lub unieważnić czynności
zgodnie z
żądaniem zawartym w odwołaniu.
W
obec stwierdzenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w
odwołaniu, a po jego stronie nie przystąpił żaden wykonawca, Izba – działając
na podstawie art. 186 ust. 2 w zw. z art. 192 ust. 1 zd. 2 ustawy pzp
– umorzyła
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez udziału Stron tego postępowania.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, że ponieważ
uwzględnienie w całości zarzutów odwołania nastąpiło przed otwarciem posiedzenia, z mocy
art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy pzp
koszty te znoszą się wzajemnie, jednocześnie nakazując
dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust.
1 pkt 1 lit. a r
ozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238 ze zm.).
Przewodnicz
ący:
………………………………