KIO 1881/17
Sygn. akt: KIO 1881/17
POSTANOWIENIE
z dnia
19 września 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Klaudia Szczytowska-Maziarz
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 19 września 2017 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 11 września 2017 r. przez wykonawcę VOXEL S.A.,
ul. Wielicka 265, 30-
663 Kraków w postępowaniu prowadzonym przez Centrum Onkologii
– Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie, ul. Wawelska 15B, 02-034 Warszawa
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy VOXEL S.A., ul. Wielicka 265, 30-
663 Kraków kwoty 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej uiszczony wpis od
odwołania.
KIO 1881/17
Stosownie do art. 198 a
i 198 b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579) na niniejsze postanowienie w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
KIO 1881/17
U z a s a d n i e n i e
W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonym przez Centrum
Onkologii
– Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie z Warszawy (dalej „zamawiający”) w trybie
przetargu nieograniczonego na dostawę preparatu 18 F-FDG do diagnostyki nowotworów
metodą PET/CT (ogłoszenie o zamówieniu ukazało się w Dzienniku Urzędowym UE: 2017/S
267560) wykonawca VOXEL S.A. z Krakowa (dalej „odwołujący”) złożył odwołanie
wobec:
zaniechania przez zamawiającego czynności odrzucenia oferty konsorcjum:
MONROL POLAND Ltd sp. z o.o. i Małgorzata Borkowska Link Express (dalej
„Konsorcjum”) z uwagi na jej niezgodność z SIWZ,
zaniechania przez zamawiającego czynności wezwania Konsorcjum w trybie art. 26
ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.
z 2017 r., poz. 1579)
[dalej „ustawa Pzp”] do udzielenia wyjaśnień oraz złożenia,
uzupełniania lub poprawienia dokumentów,
zaniechania przez zamawiającego czynności wezwania Konsorcjum do udzielenia
wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny lub kosztu na podstawie art. 90 ust. 1a
w zw. z ust. 1 ustawy Pzp,
zaniechania przez zamawiającego czynności odrzucenia oferty złożonej przez
Konsorcjum, jako zawierającej rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu
zamówienia,
5. wyboru jako najkorzystniej oferty Konsorcjum.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy
Pzp:
art. 89 ust. 1 pkt 2, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez
Konsorcjum, pomimo tego, iż jej treść nie odpowiada SIWZ w zakresie załącznika
nr 1 pkt 4, ewentualnie art. 26 ust. 3, poprzez zaniechanie wezwania Konsorcjum do
udzielenia wyjaśnień w zakresie dotyczącym załącznika nr 1 pkt 4 SIWZ
(Charakterystyka Produktu Leczniczego),
art. 26 ust. 3, poprzez zaniechanie wezwania Konsorcjum do złożenia prawidłowego
dokument
u określonego w pkt Vll.4 lit. c) SIWZ (ulotka),
3. art. 90 ust. 1a pkt 1 w zw. z ust. 1, poprzez zaniechanie wezwania Konsorcjum do
złożenia wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny lub kosztu,
KIO 1881/17
4. art. 89 ust. 1 pkt 4, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty z
łożonej przez
Konsorcjum, pomimo tego, iż zawiera ona rażąco niską ceną w stosunku do
przedmiotu zamówienia,
art. 7 ust. 3, poprzez wybór oferty podlegającej odrzuceniu.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia wyboru oferty Konsorcjum jako najkorzystniejszej i odrzucenia oferty
złożonej przez Konsorcjum
względnie
unieważnienia wyboru oferty Konsorcjum jako najkorzystniejszej i wezwania
Konsorcjum do złożenia wyjaśnień i uzupełniania dokumentów na podstawie przepisu
art. 26 ust. 3
względnie
unieważnienia wyboru oferty Konsorcjum jako najkorzystniejszej i wezwanie Konsorcjum do
udzielenia wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny lub kosztu na podstawie art. 90 ust.
1a w zw. z ust. 1 ustawy Pzp,
Wniósł także o zasądzenie od zamawiającego na jego rzecz kosztów postępowania
według norm prawem przepisanych.
W dniu
15 września 2017 r. (pismem z tego samego dnia) wykonawcy wspólnie
ubiegający się o udzielenie zamówienia – konsorcjum w składzie: MONROL POLAND Ltd.
Sp. z o.o., ul. Piękna 15/12, 00-549 Warszawa oraz M. B., prowadząca działalność
gospodarczą
pod
firmą
LINK
EXPRESS
M.
B.,
ul.
Rysia
800 Pruszków złożyli zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego po
stronie zamawiającego
Kopię odwołania zgłaszający przystąpienie wykonawcy otrzymali w dniu
11 września 2017 r. drogą elektroniczną – oświadczenie o przekazaniu odwołania w tej dacie
zamawiający złożył w piśmie Ldz.DZPZSZP/1131/2017 z dnia 12 września 2017 r.
skierowanym do Krajowej Izby Odwoławczej. Na potwierdzenie zamawiający załączył wydruk
korespondencji e-
mail z dnia 11 września 2017 r. godz. 14
Zgłoszenie nie jest skuteczne, ponieważ nastąpiło z naruszeniem przepisu art. 185
ust. 2 ustawy Pzp, zgodnie z którym „Wykonawca może zgłosić przystąpienie do
postepowania odwoławczego w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania,
wskazując (…)” – dla swej skuteczności zgłoszenie winno zatem zostać złożone w terminie
do dnia 14 września 2017 r., któremu ww. wykonawcy uchybili.
KIO 1881/17
W dniu
19 września 2017 r., tj. przed wyznaczonym na dzień 22 września 2017 r.
posiedzeniem
z udziałem stron oraz uczestników postępowania odwoławczego do Krajowej
Izby Odwo
ławczej wpłynęło pismo zamawiającego, w którym zamawiający oświadczył, iż
„uwzględnia podniesione w treści odwołania zarzuty i żądania” oraz „unieważni decyzję
z dnia 1 września br. o wyborze oferty najkorzystniejszej oraz dokona czynności ponownej
oceny złożonych ofert”.
Wobec powyższego Krajowa Izba Odwoławcza, działając na podstawie art. 186 ust. 2
ustawy Pzp w zw. z art. 186 ust. 1 ustawy Pzp, postanowiła postępowanie odwoławcze
umorzyć.
Stosownie do wskazanego przep
isu ustawy Pzp Izba może – w przypadku
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, jeżeli
w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca
– umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz
uczestników postępowania.
Mając powyższe na uwadze, działając na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie drugie
ustawy Pzp i art. 186 ust. 2 w zw. z art. 186 ust. 1 ustawy Pzp, orzeczono jak
w sentencji.
KIO 1881/17
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła okoliczność, iż
koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Pzp, orzekając
jednocześnie o konieczności zwrotu odwołującemu kwoty wpisu uiszczonego przez
odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
………………………………………