KIO 1882/17 WYROK dnia 26 września 2017 r.

Stan prawny na dzień: 30.11.2017

Sygn. akt: KIO 1882/17 

WYROK 

z dnia 

26 września 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff 

Członkowie:   

Monika Szymanowska 

Renata Tubisz 

Protokolant:             Edyta Paziewska    

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu 

26  września  2017  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  11  września  2017  r.    przez 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie:  Konsorcjum  Firm:  1.  N.  S.A. 

(Lider);  2.  C.  Sp.  z  o.o.,  (...);  z  adresem  dla  siedziby  lidera  konsorcjum:  (...)  w 

postępowaniu prowadzonym przez P.S.G. Sp. z o.o., (...) 

przy  udziale  wykonawcy  S.  S.A.,  (...) 

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

uwzględnia odwołanie w części dotyczącej:  


a) 

zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt 12  Prawa Zamówień 

Publicznych  zwanego  dalej:  „Pzp”,  poprzez  niewłaściwe  jego  zastosowanie, 

polegające  na  bezpodstawnym  wykluczeniu  Odwołującego  z  postępowania                     

w  skutek  zastosowania  kryteriów  selekcji,  w  ramach  których  Zamawiający  nie 

uznał  dwóch  z  sześciu  realizacji  wskazanych  przez  Odwołującego  w  wykazie 

zrealizowanych  dostaw/usług  załączonego  do  wniosku  o  dopuszczenie  do 

udzi

ału w postępowaniu zwanego dalej: „Wykaz”, 

b) 

zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 57 ust 1 poprzez niewłaściwe jego 

zastosowanie,  polegające  na  poinformowaniu  o  wynikach  oceny  spełniania 

warunków  udziału  w  postępowaniu  i  otrzymanych  ocenach  spełniania  tych 

warunków  bez  uwzględnienie  punktów,  które  winny  być  przyznane 

Odwołującemu, 

c) 

zarzutu  naruszenia  przez  Zamawiającego  art.  7  ust.  1  Pzp  poprzez 

niezastosowanie  zasady  przejrzystości  przeprowadzenia  postępowania                          

o udzielenie zamówienia publicznego 

i n

akazuje unieważnienie przez Zamawiającego czynności z dnia 1 września 2017 r., 

nakazuje  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  wniosku,  w  ramach  której 

nakazuje  Zamawiającemu  zastosowanie  kryteriów  selekcji  w  stosunku  do 

Odwołującego  przy  uwzględnieniu  realizacji  z  poz.  1  i  2  wykazu,  z  uwagi  na 

potwierdzenie  się  zarzutów  odwołania  we  wskazanym  wyżej  zakresie.                          

W pozostałym zakresie oddala odwołanie.      

kosztami postępowania obciąża P.S.G. Sp. z o.o., (...) i: 

zalicza  w  pocz

et  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez  Konsorcjum 

Firm:  1.  N.  S.A.  (Lider);  2.  C.  Sp.  z  o.o.,  (...);  z  adresem  dla  siedziby  lidera 

konsorcjum: (...) 

tytułem wpisu od odwołania;  

zasądza  od  P.S.G.  Sp.  z  o.o.,  (...)  na  rzecz  Konsorcjum  Firm:  1.  N.  S.A. 

(Lider);                                        2.  C.  Sp.  z  o.o.,  (...);  z  adresem  dla  siedziby  lidera 

konsorcjum:  (...) 

kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset 


złotych zero grosze) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione 

z t

ytułu zwrotu kosztów wpisu oraz wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  24  sierpnia  2017  r.  poz.  1579)  na  niniejszy  wyrok  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 

Członkowie:   

……………………………… 

……………………………… 


Sygn. akt KIO 1882/17 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie  negocjacji                    

z  ogłoszeniem  na  dostawę,  wdrożenie  oraz  usługę  utrzymania  systemu  S.  w  P.S.G.  sp.  z 

o.o.  - 

numer  postępowania  (…),  zostało  wszczęte  ogłoszeniem  w  Dzienniku  Urzędowym 

Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich za numerem (…) z 03.01.2017 r., przez P.S.G. 

Sp. z o.o., (...) 

zwaną dalej: „Zamawiającym”.  

W  dniu  01.09.2017  r.  (e-mailem)  Zama

wiający  poinformował  o  wynikach  spełniania 

warunków  udziału  w  postępowaniu  i  ilości  przyznanych  punktów  poszczególnym 

Wykonawcom,  którzy  złożyli  wnioski  zgodnie  z  kryterium  selekcji,  w  tym  wykonawców 

wspólnie  ubiegających  się  o  udzielnie  zamówienia:  Konsorcjum  Firm:  1.  N.S.A.  (Lider);                    

2.  C.  Sp.  z  o.o.,  (...);  z  adresem  dla  siedziby  lidera  konsorcjum:  (...)  zwane  dalej: 

„Konsorcjum  N.S-C.”  albo  „Odwołującym”.  Jednakże,  niniejsze  konsorcjum  nie 

zakwalifikowało  się  na  krótką  listę  10  wykonawców  i  nie  zostało  zaproszone  do  złożenia 

oferty  wstępnej,  co skutkowało wykluczeniem  Odwołującego  na  podstawie art.  24  ust.1  pkt 

ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 24 sierpnia 

2017 r. poz. 1579) zwanej dalej: 

„Pzp”.  

W  dniu  11.09.2017  r. 

(wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  Konsorcjum  N.S-C. 

wniosła  odwołanie  na  w/w  czynności.  Kopie  odwołania  Zamawiający  otrzymał  w  dniu 

11.09.2016 r. (e-mailem). 

Zarzucił naruszenie:  

art.  24  ust.  1  pkt  12  Pzp,  poprzez  niewłaściwe  jego  zastosowanie,  polegające  na 

bezpodstawnym  wykluczeniu  Odwołującego  z  postępowania  w  skutek  zastosowania 

kryteriów  selekcji,  w  ramach  których  Zamawiający  nie  uznał  dwóch  z  sześciu  realizacji 

wskazanych  przez  Odwołującego  w  wykazie  zrealizowanych  dostaw/usług  załączonego  do 

wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu (dalej Wykaz), 

art.  57  ust  1  poprzez  niewłaściwe  jego  zastosowanie,  polegające  na  poinformowaniu                 

o  wynikach  oceny  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  i  otrzymanych  ocenach 

spełniania  tych  warunków  bez  uwzględnienie  punktów,  które  winny  być  przyznane 

Odwołującemu, 


art.  26  ust.  4  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania  Odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień 

dotyczących wykazu zrealizowanych dostaw/usług załączonego do wniosku o dopuszczenie 

do udziału w postępowaniu, 

art.  7  ust.  1  Pzp  poprzez  niezastosowanie  zasady  przejrzystości  przeprowadzenia 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Wobec powyższego, Odwołujący wnosił 

o: 

uwzględnienie odwołania, 

unieważnienie czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania, 

ponowną  ocenę  złożonego  wniosku oraz  zastosowanie kryteriów  selekcji  w  stosunku  do 

Odwołującego,  przy  uwzględnieniu  realizacji  nr  1  i  2  wskazanych  w  wykazie,  ewentualnie                 

o  wezwanie  Odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  realizacji  wskazanych                       

w przedmiotowym wykazie, 

ponowne  poinformowanie  o  wynikach  oceny  spełniania  warunków  udziału                                        

w postępowaniu zawierające zaproszenie Odwołującego do złożenia oferty wstępnej. 

Poniżej przedstawione uzasadnienie (str. 10 - 17 odwołania) wraz z załącznikami nr 

3  stanowią  „tajemnicę  przedsiębiorstwa”  Odwołującego  (oddzielny  niejawny  załącznik 

dołączony  do  odwołania),  gdyż  treść  uzasadnienia  odwołania  zawierającą  informacja 

stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa. 

Uzasadnienie odwołania dotyczy zadań wskazanych w wykazie zrealizowanych usług 

dołączonym  do  wniosku  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu,  który  to  stanowi 

tajemnicę przedsiębiorstwa Odwołującego, co zostało wykazane poniżej. 

Odwołujący  podnosi,  że  w  przypadku  zastrzeżenia  poufności  wykazu  świadczonych 

usług,  a  co  za  tym  idzie  uzasadnienia  odwołania,  w  zakresie  tajemnicy  przedsiębiorstwa 

chodzi o fakt wykonywania usług na rzecz konkretnego podmiotu oraz o kwestie wzajemnych 

rozliczeń,  ceny,  warunków  współpracy,  sposobu  udostępnienia  zasobów,  zasad  płatności                    

i  zakresu  realizacji.  Odwołujący  zatem  udostępniałby  swoim  konkurentom  informacje,  że 

świadczył  on  lub  świadczy  nadal  usługi  na  rzecz  danego  podmiotu,  obejmujące  określone 

usługi  za  określoną  wartość  -  co  może  ułatwić  konkurentom  złożenie  kontroferty, 

zawierającej  korzystniejsze  warunki,  niż  proponował  Odwołujący.  Okoliczność  ta  jest  tym 

bardziej istotna, że odbiorcami usług ujawnionych w wykazie nie były podmioty zobowiązane 

do  udostępnienia  informacji  w  trybie  ustawy  o  dostępie  do  informacji  publicznej.                                

Z  powyższego  wynika  niezbicie,  że  informacje  dotyczące  danego  kontraktu,  stanowią 

tajem

nicę  handlową  przedsiębiorstwa,  która  mieści  się  w  kryterium  „innych  informacji 

posiadających  znaczenie  gospodarcze".  Wskazał  również,  że  Odwołujący  podjął  działania 

zmierzające  do  zachowania  poufności  informacji  utajnionych  w  toku  postępowania                            

o udzielenie zamówienia  publicznego. W szczególności,  warunki  na  jakich wykonywane są 

usługi na rzecz zleceniodawcy objęte są stosowną klauzulą poufności. Ponadto Odwołujący 


nie  udostępnia  tych  wiadomości  podmiotom  zewnętrznym,  o  czym  zresztą  świadczy  fakt 

zastrzeżenia ich poufności na gruncie niniejszego postępowania (wyrok KIO z 10.07.2013 r., 

sygn..  akt:  KIO  1542/13). 

Jednocześnie  Odwołujący  podnosił,  że  „skutkiem  objęcia  oferty, 

złożonej w postępowaniu o udzielenie zamówienia, klauzulą tajemnicy przedsiębiorstwa, jest 

związanie  tą  klauzulą  zamawiającego,  który  działając  w  charakterze  podmiotu 

zobowiązanego  do  udzielenia  informacji  publicznej,  nie  ma  innej  możliwości  niż  odmówić 

udostępnienia dokumentów” (wyrok NSA z 17.07.2013 r. I OSK 608/1, M. P.. 2013/16/844). 

Co więcej także Trybunał Sprawiedliwości Unii  Europejskiej wielokrotnie wskazywał, 

że  „Artykuł  1  ust  1  dyrektywy  Rady  89/665  w  sprawie  koordynacji  przepisów  ustawowych, 

wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych 

w  zakresie  udzielania  zamówień  publicznych  na  dostawy  i  roboty  budowlane,  w  brzmieniu 

nadanym  przez  dyrektywę  92/50  odnoszącą  się  do  koordynacji  procedur  udzielania 

zamówień  publicznych  na  usługi  w  związku  z  art.  15  ust.  2  dyrektywy  93/36  koordynującej 

procedury  udzielania  zamówień  publicznych  na  dostawy  w  brzmieniu  nadanym  dyrektywą 

97/52,  należy  interpretować  w  ten  sposób,  że  organ  powołany  do  rozpoznania  odwołań,                  

o  których  mowa  w  rzeczonym  art.  1  ust.  1,  powinien  zapewniać  poufność  i  prawo  do 

przestrzegania  tajemnicy  handlowej  w  stosunku  do  informacji  zawartych  w  aktach 

przedłożonych  mu  przez  strony  sporu,  w  szczególności  zaś  przez  instytucję  zamawiającą, 

przy  czym  on  sam  może  zapoznawać  się  z  takimi  informacjami  i  brać  je  pod  uwagę.                          

W  istocie  w  ramach  odwołania  od  decyzji  instytucji  zamawiającej  wydanej  w  ramach 

postępowania przetargowego  zasada kontradyktoryjności nie wymaga tego, bv strony miały 

nieograniczone  i  absolutne  prawo  dostępu  do  całości  informacji  dotyczących  danego 

postępowania  przetargowego,  przedłożonych  organowi  powołanemu  do  rozpoznania  tego 

odwołania.  Wręcz  przeciwnie,  to  prawo  wglądu  należy  wyważyć  względem  prawa  innych 

podmiotów gospodarczych do ochrony ich poufnych informacji i tajemnic handlowych (wyrok 

T

rybunału 

Sprawiedliwości 

dnia 

r., 

sygn. 

akt: 

C-450/06 

www.eur~lex.europa.eu

,  Dz.U.UE.C.2008/79/6). 

Mając  na  uwadze  powyższe,  należy  dojść 

do wniosku, że informacje objęte dokonanym przez Odwołującego zastrzeżeniem poufności, 

stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  art.  11  ust.  4  UZNK,  ponieważ  są  to 

informacje  nieujawnione  do  wiadomości  publicznej,  będące  informacjami  organizacyjnymi 

przedsiębiorstwa  i  posiadającymi  wartość  gospodarczą.  Dalej  Odwołujący  podnosił,  że  jak 

wynika  z  piśmiennictwa  prawniczego  „warunkiem  koniecznym  uznania  informacji  za 

podlegającą ochronie jest podjęcie niezbędnych działań w celu zachowania ich w poufności. 

Okoliczność  tę  podkreślił  Sąd  Najwyższy  w  wyroku  z  5  września  2001  r.  (  I  CKN  1159/00. 

LexPolonica  nr  353291), 

(...)  wskazując,  iż  informację  poufną  można  uznać  za  tajemnicę, 

kiedy  przedsiębiorca  ma  wolę,  by  pozostała  ona  tajemnicą  dla  pewnych  kół  odbiorców, 

konkurentów, wola ta dla innych osób musi być rozpoznawalna. Ustawodawca nie przesądził 


przy tym, jakie to mianow

icie mają być działania. B. G. podkreślał, że konstytutywną cechą 

przesłanki  poufności  jest  wola  przedsiębiorcy  przejawiona  w  sposób  wyraźny  lub 

dorozumiany, zm

ierzająca do ochrony informacji (w: Umowa know-how..., s. 23). Wydaje się 

wiec, że każdy sposób działania, który wskazuję, że określone informacje są traktowane jako 

poufne,  będzie  stanowić  realizacje  omawianego  zalecenia  ustawowego”  (Ustawa  

o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji.  Komentarz,  Autor  komentarza:  Du  Vall 

Michał, 

Nowińska  Ewa  Wydanie:  2012).  Jak  podkreśla  A.  Michalak  dla  zrealizowania  przesłanki 

„niezbędne  działania”  należy  podjąć  fizyczne  środki  ochrony  (nawet  najskromniejsze 

zabezpieczenie  techniczne)  i  instrumenty  prawne  (np.  z

awarcie  odpowiednich  umów;  A. 

Michalak, w: A. Michalak i in., Ustawa o zwalczaniu..., s. 314-315). 

Przedkładając powyższe rozważania do stanu faktycznego sprawy, jako pozostający 

w  ramach  wyłącznego  władztwa  Odwołującego  należy  uznać  sposób  zabezpieczenia 

informacji  stanowiących  tajemnicę  przedsiębiorstwa  przed  jej  ujawnieniem  osobom 

niepożądanym. Pozostanie określonych informacji tajemnicą przedsiębiorstwa wymaga, aby 

przedsiębiorca  podjął  działania  zmierzające  do  wyeliminowania  możliwości  ich  dotarcia  do 

osób  trzecich  w  normalnym  toku  zdarzeń,  bez  konieczności  podejmowania  szczególnych 

starań  (np.  orzecz.  SN  -  Izba  Cywilna  z  6.06.2003,  IV  CKN  211/01;  orzecz.  SN  z  dnia 

3.10,2000 r., I CKN 304/00, OSNC 2001, nr 4, poz. 59 oraz orzecz. SN z dnia 5.09.2001 r.,  

I  CKN  1159/00,  OSNC  2002,  nr  5,  poz.  67).  Wybór  informacji  mających  zostać  objętymi 

poufnością należy oczywiście do przedsiębiorcy. Nie można przy tym nie zwrócić uwagi, ze 

zgodnie  z  art. 

23  ust.  1  powołanej  ustawy  „  Kto,  wbrew  ciążącemu  na  nim  obowiązkowi  

w stosunku do przedsiębiorcy, ujawnia innej osobie lub wykorzystuje we własnej działalności 

gospodarczej informację stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa, jeżeli wyrządza to poważną 

szkodę  przedsiębiorcy;  podlega  grzywnie,  karze  ograniczenia  wolności  albo  pozbawienia 

wolności  do  lat  2”.  Tym  samym  nawet  powoływanie  się  na  bezprawne  i  bezskuteczne 

zastrzeżenia  tajemnicy  nie  zwalnia  nikogo  z  odpowiedzialności  karnej  przewidzianej 

wskazanym  wyżej  przepisem  art.  23  ust.  1  powołanej  ustawy.  „W  warunkach  gospodarki 

wolnorynkowej,  w  której  konkurencja  stanowi  podstawową  siłą  napędową,  informacja  jest 

dobrem o wymiernej wartości ekonomicznej. Postrzega się ją jako równie cenną jak patenty, 

wzory  użytkowe  czy  zdobnicze  (P.  Kozłowska,  Prawnokarne  aspekty  naruszenia  tajemnicy 

przedsiębiorstwa,  Prok.  i  Pr.  2000,  nr  5,  s.  52).  Fakt,  że  konkurenci  nie  znają  informacji 

objętych tajemnicą przedsiębiorstwa, umożliwia uzyskanie lepszej pozycji na rynku. Sukces 

podejmowanych  przedsięwzięć  uzależniony  jest  częstokroć  od  zachowania  w  tym  zakresie 

dyskrecji. 

Tak  duże  znaczenie  tajemnicy  przedsiębiorstwa  uzasadnia  sięgniecie  do  środki 

reakcji  prawnokarnej 

w  celu  zagwarantowania  jej  należytej  ochrony  (...)  Typy  czynów 

przestępnych  z  art.  23  u.z.n.k.  nawiązują  do  regulacji  zawartej  w  art.  11  u.z.n.k.,  w  której 

opisano  czyn  nieuczciwej  konkurencji  związany  z  przekazaniem,  ujawnieniem  lub 


wykorzystaniem  cudzych  informacji  objętych  tajemnicą  przedsiębiorstwa  albo  ich  nabyciem 

od osoby nieuprawnione (Janusz Raglewski (w:) Zdyb M. (red.), Michalak A., Mioduszewski 

M.,  Raglewski  J.,  Rasiewicz  J.,  Sieradzka  M.,  Sroczyński  J.

Szydło  M.,  Wyrwiński  M., 

Ustawa  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji.  Komentarz,  Lex  2011)  Jako  rodzajowy 

przedmiot  ochrony  art.  23 

u.z.n.k.  można  wskazać  zasady  prawidłowego  obrotu 

gospodarczego  związane  z  uczciwą  konkurencją  (R.  Zawłocki,  Prawnokarna  ochrona 

tajemnicy  przedsiębiorstwa,  Analiza  przepisu  art.  23  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji  (w:)  B.  Janiszewski  Nauka  wobe

c  współczesnych  zagadnień  prawa  karnego                   

w  Polsce.  Księga  pamiątkowa  ofiarowana  Profesorowi  Aleksandrowi  Tobisowi,  s.  255). 

Indywidualnym  przedmiotem  zamachu tego  przepisu jest  interes  przedsiębiorcy wyrażający 

się  w  tym,  aby  "nikt  bezprawnie  nie  korzystał  z  informacji  stanowiących  tajemnicę 

przedsiębiorstwa"  (M.  Mozgawa,  Prawokarne  aspekty  zwalczania  nieuczciwej  konkurencji, 

Prok. i Pr. 1996, nr 4, s. 36-37). 

Przepis chroni prawo przedsiębiorcy do osiągania korzyści 

płynących  z  posiadania  przez  niego  informacji  związanych  z  prowadzoną  przez  niego 

działalnością.  Jednocześnie  podkreślił,  że  umowy  ze  Zleceniodawca  usług  zawierają 

klauzule  zobowiązujące  Odwołującego  do  zachowania  ich  treści  w  poufności.  W  świetle 

powyższego,  o  tym  czy  zastrzeżenie  poufności  powinno  zostać  uwzględnione  przez 

Zamawiającego,  decyduje  fakt,  czy  informacje  objęte  zastrzeżeniem  poufności  stanowią 

tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Odwołujący  podnosi  zatem,  że  dokonanie  zastrzeżenia 

poufności  zostało  podyktowane  obowiązkiem  zachowania  poufności,  który  to  obowiązek 

zachowania  poufności  wynika  wprost  z  treści  umowy  pomiędzy  zleceniodawca  usługi 

referencyjnej  a  Odwołującym.  W  przypadku  usług  świadczonych  na  rzecz  podmiotów  nie 

podlegających  przepisom  ustawy  o  dostępie  do  informacji  publicznej,  a  takich  właśnie 

kontraktów  dotyczy  poczynione  przez  Odwołującego  zastrzeżenie,  obowiązek  zachowania 

tajemnicy  handlowej  w  odniesieniu  do  zawartych  i  realizowanych  umów  jest  praktyką 

powszechną.  Informacja  o  warunkach  świadczenia  usług  na  rzecz  danego  kontrahenta, 

może  być  uznana  za  "inną,  posiadającą  znaczenie  gospodarcze",  ("Ustawa                              

o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji.  Komentarz."  pod  red.  M.  Zbyd,  LEX  2010).  O  ile                    

w  przypadku  usług,  które  są  wykonywane  w  trybie  zamówienia  publicznego,  pewne 

informacje  mogą  być  jawne,  w  tym  w  szczególności  cena  usług  i  ogólne  warunki  ich 

wykonywania (wynikające z umowy w sprawie zamówienia publicznego), o tyle w przypadku 

usług  świadczonych  na  rzecz  podmiotów  prywatnych,  stronom  przysługuje  pełne  prawo  do 

zachowania  tajemnicy  w  zakresie  wzajemnych  zasad  współpracy.  W  tym  aspekcie 

informacje, których poufność została zastrzeżona przez Odwołującego nie są przeznaczone 

do  publicznej  wiadomości,  co  jest  zgodne  z  obowiązującymi  przepisami,  i  nie  są  znane 

podmiotom  trzecim  (wyrok  KIO  z  10.07.2013  r.,  sygn.  akt:  KIO  1542/13,  wyrok  KIO  

z 24.07.2013 r., sygn. akt: KIO 1707/13). 

Wreszcie Odwołujący podnosił, że: 


nie  ujawnione  do  wiadomości  publicznej  informacje,  zawarte  w  referencjach  oraz 

uzasadnieniu  odwołania  są  elementem  organizacyjnym  przedsiębiorstwa  Odwołującego,  

w  zakresie  możliwości  wdrożeń  rozwiązania  informatycznego  Odwołującego  u  dużych 

klientów. Mają one duże znaczenie dla interesów majątkowych  N. SA i  C. Sp. z o.o., a ich 

ujawnienie  może  mieć  na  nie  negatywny  wpływ,  w  związku  z  czym  nie  ujawniono  ich  do 

wiadomości publicznej, 

ujawnienie tych wiadomości mogłoby wiązać się z niepożądanymi działaniami konkurencji 

a  co  za  tym  idzie  wpłynąć  na  pogorszenie  sytuacji  gospodarczej  N.  S.A.  i  C.  Sp.  

z o.o., 

umowy  z  podmiotami  trzecimi  objęte  są  klauzulami  poufności,  wie  o  nich  tylko 

ograniczone grono osób zobowiązanych do zachowania poufności. Informacja ta z natury nie 

może  dotrzeć  do  wiadomości  osób  trzecich  w  normalnym  toku  zdarzeń,  bez  żadnych 

specjalnych starań z ich strony. 

Wreszcie Odwołujący podkreśla, że w najnowszym orzecznictwie Izby ugruntował się 

pogląd, wedle którego  „z art. 11 ust 4 ustawy o  zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wynika 

jeszcze  jeden  rodzaj  in

formacji,  o  których  nie  wspomina  Odwołujący,  a  mianowicie  inne 

informacje posiadające wartość gospodarczą.  Analiza treści  złożonych  przez  Wykonawców 

wykazów  i  referencji  prowadzi  do  wniosku,  że  zawierają  one  dane  dotyczące  m.in.  ich 

rynków  zbytu,  czy  portfela  klientów.  Uznać  należy,  że  dane  takie są właśnie  owymi  innymi 

informacjami posiadającymi wartość gospodarczą i, przy spełnieniu pozostałych przesłanek   

z  art.  11  ust  4  ustawy,  zasługują  na  ochronę  właściwą  tajemnicy  przedsiębiorstwa”  (wyrok 

KIO z 15.04.2014 r., sygn. akt: KIO 518/14). 

Zamawiający w dniu 12.09.2017 r. (e-mailem) wezwał wraz kopią odwołania, w trybie 

art.  185  ust.1  Pzp, 

uczestników  postępowania  przetargowego  do  wzięcia  udziału                             

w postępowaniu odwoławczym. 

W  dniu  15.09.2017  r. 

(wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  S.  S.A.,                            

(...) zwana dalej: 

„S. S.A.” zgłosiła przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie 

Zamawiającego 

wnosząc  

o oddalenie odwołania w całości. Kopia zgłoszenia została przekazana Zamawiającemu oraz 

Odwołującemu.  

W  dniu  26.09.2017  r. 

(wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  przed  otwarciem 

posiedzenia 

Odwołujący złożył pisemną opozycji w stosunku do zgłoszonego przystąpienia. 

Odpis  opozycji 

został  przekazany  Zamawiającemu  na  posiedzeniu.  W  treści  przystąpienia 

zapisano,  iż    -  W  związku  z  kryterium  selekcji  określonym  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu 

Przystępujący uzyskał 3 punkty (nr 5 w rankingu wniosków) a w konsekwencji Wykonawca 

zostanie zaproszony do składania ofert wstępnych. Wobec tego, że Odwołujący wnosi m.in. 


o  ponowną  ocenę  złożonego  wniosku  oraz  zastosowanie  kryterium  selekcji  w  stosunku  do 

Odwołującego (ewentualnie o wezwanie Odwołującego do złożenia wyjaśnień),  ewentualne 

uwzględnienie  odwołania  zgodnie  z  jego  wnioskami  bezpośrednio  godziłoby  w  interes 

Przystępującego.  Wniesione  odwołanie  w  żadnym  wypadku  nie  może  godzić  nawet 

pośrednio  (tym  bardziej  bezpośrednio)  w  interesy  Przystępującego,  gdyż  uwzględnienie 

odwołania  może  jedynie  spowodować,  iż  Odwołujący  zostanie  zakwalifikowany  do  tzw. 

„krótkiej  listy",  czyli  podmiotów  zaproszonych  do  złożenia  oferty  wstępnej.  Takie  działanie 

będzie  konsekwencją  przyznania  Odwołującemu  3  punktów  zamiast  2  na  podstawie 

opisanych  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  kryteriów  selekcji.  Pozycja  w  rankingu,  a  co  za  tym 

idzie udział Przystępującego w postępowaniu nie może ulec zmianie, gdyż Wykonawcy temu 

Zamawiający  przyznał  3  punkty  i  złożone  odwołanie  nie  wpłynie  na  możliwość  zmiany  tej 

ilości,  ponieważ  przedmiotem  odwołania  nie  jest  kwestionowanie  sytuacji  Przystępującego           

w  przedmiotowym  postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający  może 

jedynie przyznać  3 punkty  Odwołującemu,  lecz  nie będzie uprawniony  ani  zobowiązany  do 

zmiany ilości punktów, tych z wykonawców, którzy 3 punkty już posiadają. Wnioski złożone 

przez  tą  grupę  wykonawców  nie  będą  podlegały  ponownej  ocenie  z  użyciem  kryteriów 

selekcji. 

Izba oddaliła opozycje – uzasadnienie przedstawi w dalszej części. W konsekwencji 

Izba  uznała  skuteczność  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego: S. S.A.   

W  dniu  25.09.2017  r.  (e-mailem),  w  dniu  26.09.2017  r. 

(wpływ  bezpośredni  do 

Prezesa  KIO  -  na  posiedzeniu) 

Zamawiający  wobec wniesienia odwołanie do  Prezesa  KIO 

wniósł  na  piśmie,  w  trybie  art.  186  ust.  1  Pzp,  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  oddala                 

w  całości  odwołanie.  Odpowiedź  na  odwołanie  zawiera  także  wniosek  o  odrzucenie 

odwołania.  Kopia  została  przekazana  Odwołującemu  na  posiedzeniu.  Izba  oddalił  wniosek             

o  odrzucenie  na  posiedzeniu.  Uzasadnienie  oddalenia 

w  dalszej  części.  Poniżej  Izba 

przytoczyła  fragmenty  odpowiedzi  pomijając  te  elementy  które  dotyczyły  informacji 

zastrzeżonych  przez  Odwołującego  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa  lub  też  formułując  ich 

treść w sposób ogólny w stosunku do pierwotnej.  

W zakresie odrzucenia Zamawiający stwierdził, że w jego ocenie, z treści odwołania 

w sposób jednoznaczny wynika, iż Odwołujący winien złożyć odwołanie na treść ogłoszenia 

o  zamówieniu,  a  termin  na  wniesienie  tego  odwołania  już  minął.  Wskazuję  na  wyrok  KIO                  

z  29.01.2014  r.,  sygn.  akt:  KIO  61/14. 

Z  treści  odwołania  jednoznacznie  wynika,  iż 

Odwołujący  winien  wnieść  odwołanie  na  treść  pkt  III.2.3)  oraz  pkt  VI.3)  ppkt  8  -  Kryteria 

selekcji Ogłuszenia o zamówieniu. Ogłoszenie o zamówieniu nie dopuszcza posługiwaniem 

się doświadczeniem innym, aniżeli wdrożenie systemu S.. Jeżeli wykonawca chciał posłużyć 

się tym doświadczeniem winien zaskarżyć Ogłoszenie o zamówieniu. Ani                 z treści 


ogłoszenia, ani z treści udzielonych w toku postępowania odpowiedzi na pytania, nie wynika, 

aby  Zamawiający  dopuszczał  jakiekolwiek  inne  systemy,  aniżeli  S..  Przedmiotem 

postępowania jest „Dostawa, wdrożenie oraz usługa utrzymania systemu S. w P.S.G. Sp. z 

o.o."

.  Zamawiający  nie  dopuszczał  żadnych  rozwiązań  równoważnych,  co  istotne  również 

Odwołujący  nie  kwestionuje  przedmiotu  zamówienia.  W  związku  z  powyższym,  biorąc  pod 

uwagę  przedmiot  postępowania,  Zamawiający  wymagał,  aby  oferenci:  zrealizowali  co 

najmniej jedno zamówienie polegające na wdrożeniu lub utrzymaniu i rozwoju systemu S. w 

przedsiębiorstwach  prowadzących  działalność  w  zakresie  przesyłu  lub  dystrybucji  gazu 

ziemnego,  energii  elektrycznej,  wody,  ciepła,  pobierającego  dane  z  co  najmniej  600 

urządzeń automatyki przemysłowej i łącznej liczbie pobieranych z urządzeń parametrów nie 

mniej niż 10.000 zł. Na potwierdzenie Wykonawca winien przedłożyć wykaz dostaw/ usług. 

W  kryteriach  selekcji  jednoznacznie  wskazano,  iż  za  wykazanie  większej  liczby  dostaw/ 

usług Wykonawcy otrzymają dodatkowe punkty. Ani w opisie kwalifikacji technicznych, ani w 

opisie kryteriów selekcji nie dopuszczono żadnych rozwiązań równoważnych, nie posłużono 

się  pojęciem  „systemów  klasy  S.",  nie  dopuszczono  posłużeniem  się  doświadczeniem  we 

wdrożeniu  systemów  równoważnych  do  S..  Ogłoszenie  zostało  określone  w  sposób 

precyzyjny  i  z  treści  ogłoszenia  jednoznacznie  wynika,  iż  Wykonawcy  muszą  mieć 

doświadczenie  we  wdrożeniu  systemu  S..  Na  etapie  składania  pytań,  pojawiły  się 

wątpliwości na przykład co do dopuszczenia doświadczenia w postaci wdrożenia systemu S. 

w przedsiębiorstwa Branży Górniczej. Niemniej jednak żaden z wykonawców nie zapytał się 

o możliwości zaprezentowania doświadczenia w postaci wdrożenia zupełnie innego systemu. 

Jeżeli Odwołujący w ramach kryteriów selekcji chciał posłużyć się doświadczeniem w postaci 

innego systemu

, winien złożyć odwołanie na treść ogłoszenia o zamówienia. Na tym etapie 

postępowania nie jest  możliwe dokonanie zmiany  treści  ogłoszenia.  Co istotne Odwołujący 

nie zapytał się Zamawiającego, czy takie doświadczenie zostanie przez niego uznane. Sam 

fakt  użycie  w  dokumentach  wewnętrznych  sformułowania  „system  klasy  S.",  nie  przesądza 

jeszcze  o  możliwości  wykazania  się  przez  oferentów  innym  doświadczeniem,  aniżeli 

wdrożenie systemu S.. Z przedłożonych przez Wykonawcę/Odwołującego                     w 

toku  postępowania  dokumentów  jednoznacznie  wynikało  w  zakresie  spornych  pozycji,  że 

dotyczą  one  innego  systemu,  a  nie  S..  Inny  wykazany  system  jest  zupełnie  innym  system 

aniżeli S.. Wskazał, iż jeżeli Wykonawca zamierzał w ramach systemu selekcji posłużyć się 

doświadczeniem związanym z wdrożeniem systemu tego innego systemu, winieni zaskarżyć 

treść  ogłoszenia  o  zamówieniu,  albo  przy  najmniej  zapytań  Zamawiającego  o  taką 

możliwość.  Wskazał  na  wyrok  KIO  z  17.04.2012r.,  sygn.  akt:  KIO  662/12.  Uznanie 

doświadczenia  Odwołujące  w  zakresie  doświadczenia  we  wdrożeniu  tego  innego  systemu, 

byłoby właśnie zmianą treści ogłoszenia w zakresie pkt III.2.3) oraz pkt VI.3) ppkt 8 - Kryteria 

selekcji.  Z  podobnymi  okolicznościami  jak  w  wyżej  przywołanym  orzeczeniu  mamy  do 


czynienia  w  niniejszym  postępowaniu.  Z  tą  różnicą,  iż  mamy  tu  do  czynienia  z  kryteriami 

selekcji  i  warunkami  udziału  w  postępowaniu.  Odwołujący  próbuje  udowodnić,  iż  te  inne 

systemu  w  obu wypadkach  są równoważne  z  systemem  S..  Podkreślił, iż  Zamawiający  nie 

dopuścił możliwości posłużenia się innym doświadczeniem, aniżeli z wdrożenia Systemu S.. 

A

rt. 30 Pzp nie będzie miał zastosowania, albowiem nie odnosi się on do warunków udziału 

w postępowaniu. Przywołał także wyrok                              z 14.02.2011r., sygn. akt: KIO 

168/11. W  niniejszym  postępowaniu  Odwołujący  winie  zaskarżyć  treść  ogłoszenia,  a skoro 

tego nie uczynił nie ma podstaw do powoływania się na „rozwiązania równoważone", czy też 

„klasy  systemu".  Zamawiający  w  sposób  jednoznaczny  w  treści  ogłoszenia  wskazał,  iż 

wymaga  doświadczenia  we  wdrożeniu  systemu  S.,                                                  a  nie  innego 

„równoważnego"  systemu.  Wskazał  również  na  wyrok  z  30.11.2010r.,  sygn.  akt:  KIO/UZP 

W zakresie oddalenia odwołania podtrzymał w/w argumentacje. Wskazał również, iż 

nie  było  żadnych  argumentów  do  wzywania  Wykonawcy/  Odwołującego  do  wyjaśnień  na 

podstawie  art.  26  ust.  4  Pzp.  Z  dokumentów  przedłożonych  przez  Wykonawcę  w  toku 

postępowania  jednoznacznie  wynikało,  iż  doświadczenie  wykazane  w  wykazie  w  spornych 

pozycjach 

nie dotyczy wdrożenia systemu S., a dotyczy wdrożenia zupełnie innego systemu 

tam wskazanego z nazwy

. Kwestia ta nie budzi wątpliwości. Zgodnie z treścią ogłoszenia o 

zamówieniu, o zamówienie mogą ubiegać się wykonawcy, którzy m.in. posiadają określone 

zdolności techniczne lub zawodowe, tj. wykażą,  że  w okresie  ostatnich  trzech  lat  przed  

upływem    terminu    składania  wniosków    o  dopuszczenie  do  udziału                                            w 

postępowaniu,  a  jeżeli  okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie, 

zrealizowali co najmniej jedno zamówienie polegające na wdrożeniu lub utrzymaniu i rozwoju 

systemu  S. 

w  przedsiębiorstwach  prowadzących  działalność  w  zakresie  przesyłu  lub 

dystrybucji  gazu  ziemnego,  energii  elektrycznej,  wody,  ciepła,  pobierającego  dane  z  co 

najmniej  600  urządzeń  automatyki  przemysłowej  (na  potrzeby  tego  postępowania 

rozumianych jako urządzenia komunikujące się z nadrzędnym systemem S./DCS za pomocą 

protokołu  komunikacyjnego)  i  łącznej  liczbie  pobieranych  z  urządzeń  parametrów  nie 

mniejszej  niż  10  000.  Ogłoszenie  o  postępowaniu  zawiera  również  załączniki,  które  jasno 

opisują  zadania  i  wymagane  funkcjonalności,  jakie  musi  spełniać  zamawiany  system. 

Zamawiający  w  trakcie  postępowania  chciał  wytypować  wykonawców,  którzy  posiadają 

największe doświadczenie we wdrażaniu i serwisie systemu S., gdyż taki właśnie system jest 

przedmiotem postępowania. W tym celu przygotowano warunki udziału                              w 

postępowaniu, które zapewniają większą ilość punktów wykonawcom posiadającym większe 

doświadczenie.  Zamawiający  chcąc  zabezpieczyć  prawidłowe  wykonanie  zamówienia, 

dopuszcza  do  dalszego  postępowania  tylko  wykonawców  z  największą  ilością  punktów. 

Odwołujący  w  wykazie  zrealizowanych  prac  przedstawiło  6  pozycji.  Dwie  z  sześciu 


wskazanych pozycji nie zostały uznane (pismo pierwotnie identyfikuje wprost – jakie oraz na 

rzecz jakich podmiotów są te realizacje).  

W

drożenie  systemów  wskazanych  z  nazwy,  nie  spełnia  wymagań  postępowania               

z uwagi na podstawowe różnice w działaniu, przeznaczeniu i funkcjonalności tych systemów 

opisanych  w  spornych  pozycjach 

wykazu  prac,  w  stosunku  do  wymagań  stawianych  przed 

systemem  S.  opisanych  w 

Załączniku  3a  -  Opis  funkcjonalny  systemu.  (w  tym  elemencie 

Zamawiający  oświadczył  na  rozprawie,  że  jest  to  omyka  pisarska,  Izba  nie  stwierdziła 

tak

iego  załącznika  w  dokumentacji  postępowania).  Z  przyjętych  i  stosowanych  rozwiązań 

technologicznych  na  rynku  polskim 

i światowym oraz doświadczeń Zamawiającego  wynika, 

że system S. oraz inne wykazane przez Odwołującego                      z nazwy pełnią różną 

rolę  i  nie  są  tożsame,  ani  wykorzystywane  zamiennie.  Wynika  to  głównie  z  różnego 

przeznaczenia  tych  systemów,  co  również  wynika  z  opisów  prac  przesłanych  przez 

Wykonawcę. Zarówno w P.S.G. sp. z o.o., jak                       i innych przedsiębiorstwach 

prowadzących  działalność  w  zakresie  przesyłu  lub  dystrybucji  energii  elektrycznej,  prądu, 

wody,  gazu  (w  tym 

podmiotach  na  rzecz  których  były  wykazane  realizacje)  system  S.  jest 

wykorzystywany do zdalnego nadzoru, monitorowania                          i sterowania procesem 

przesyłu /  dystrybucji  medium  w  sieciach  ww.  przedsiębiorstw. W tym miejscu  na  stronie 7 

odpowiedzi  na  odwołanie  –  Zamawiający  określił  definicje  systemu  S.  –  przytoczoną 

powyżej,  jak  wskazał  różnice  między  tym  systemem  a  innym  systemem  (systemami) 

wykazanymi  przez  Odwołującego  w  spornych  pozycjach  wykazu                                  /w  dalszych 

akapitach  pisma,  jak  i  dokonał  ich  porównania  -  charakterystyki/).  System  S.  posiada 

zupełnie  inne  przeznaczenie.  Jego  głównymi  funkcjonalnościami  jest  zbieranie  danych  z 

urządzeń  pomiarowych  i  aparatury  kontrolno-pomiarowej  zainstalowanej  na  infrastrukturze 

przesyłowej/dystrybucyjnej przedsiębiorstwa energetycznego (tzn.                               w 

przypadku  Zamawiającego  gazociągach,  węzłach  gazowych,  stacjach  technologicznych, 

układach badania jakości przesyłanego gazu, stopnia nawonienia gazu, ochrony katodowej 

gazociągów).  Zbierane  i  następnie  przetwarzane  dane  mają  na  celu  wspieranie  służb 

dyspozytorskich  i  pogotowia  gazowego  odpowiedzialnych  za  nadz

ór  nad  przepływem                         

i  bezpieczeństwem  przepływu  medium  w  infrastrukturze  przesyłowej/dystrybucyjnej 

przedsiębiorstwa  energetycznego.  Ważną  funkcjonalnością  systemu  S.  jest  zdalne 

sterowanie pracą ww. urządzeniami zamontowanych w ww. infrastrukturze co przekłada się 

na sterowanie ruchem przepływu medium w infrastrukturze przedsiębiorstwa.  Stwierdził, że 

omówione  systemy  nie  tylko  różnią  się  funkcjonalnością  i  przeznaczeniem,  ale  również 

oczekiwaną  skutecznością  i  niezawodnością  działania.  Uznał  także  że  wykazany  system 

(systemy)  ze  spornych  pozycji  są  mniej  skuteczne.  Na  marginesie  Zamawiający 

poinformował, iż w swoim przedsiębiorstwie posiada już wdrożone nowe systemy takiej klasy 

jak  wykazane  w  spornych  pozycjach. 

Przywołał  go  z  nazwy  i  opisał  w  odpowiedzi  na 


odwołanie (str. 8). W związku z powyższym wbrew twierdzeniom Odwołującego system S. i 

inny wskazany z nazwy 

są odrębnymi systemami, nie są stosowanie zamiennie, system AMI 

nie  spełnia  wymagań  określonych  w  Załączniku  3a  Opis  funkcjonalny  systemu.  (w  tym 

elemencie  Zamawiający  oświadczył  na  rozprawie,  że  jest  to  omyka  pisarska,  Izba  nie 

stwierdziła  takiego  załącznika  w  dokumentacji  postepowania).  System  S.  wspiera  prace 

dystrybucji 

gazu. 

Celem 

wdrożenia 

systemu 

S. 

jest 

uporządkowanie  

i usystematyzowanie informacji z obszaru zarządzania ruchem sieci, jak również zwiększenie 

bezpieczeństwa  ciągłości  i  niezawodności  funkcjonowania  całego  systemu.  W  tym  miejscu 

odpowiedzi  na  odwołania  opisał  dodatkowo  wskazany  z  nazwy  w  spornych  pozycjach 

system. Natomiast system S. 

odpowiedzialny jest przede wszystkim za sterowanie układem 

przesyłowym.  Podkreślił,  iż  odwołanie dotyczy  jedynie naruszenia art.  24  ust.  1  pkt  12,  art. 

57,  art.  26  ust.  4  oraz  art.  7  Pzp  w  zakresie  niezastosowania  zasady  przejr

zystości 

przeprowadzenia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  W  ocenie 

Zamawiającego  żaden  z  wyżej  wywołanych przepisów  nie został  naruszony.  Postępowanie 

zostało przeprowadzone w sposób przejrzysty i zgodnie z przepisami Pzp. Zamawiający nie 

może  zgodzić  się  z  twierdzeniem,  iż  Odwołujący  wskazał  6  realizacji,  które  spełniają 

wa

runku  określone  w  pkt  III.2.3)  ogłoszenia,  albowiem  wbrew  jednoznacznym  zapisom  pkt 

III.2.3)  poz.  1  i  2  o

głoszenia,  w  wykazie  przedłożonym  przez  Odwołującego  wymienione 

dostawy  związane  z  wdrożeniem  systemu  innego  aniżeli  S..  Brak  również  podstawy  do 

definiowania 

„systemu  klasy  S.",  albowiem  takie  pojęcie  nie  pojawia  się  w  ogłoszeniu  

o  zamówieniu.  Obowiązkiem  Wykonawcy  było  wykazanie  się  wdrożeniem  systemu  S.,  

a  nie  innym. 

(W  ty  miejscu  odpowiedzi  na  odwołanie  Zamawiający  identyfikuje  wykazane 

systemu Odwołującego ze spornych pozycji wykazu). 

Skład  orzekający 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  

p

rzedstawionymi  poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  

i stanowisk stron 

(Przystępujący nie stawił się) złożonych ustnie do protokołu w toku 

rozprawy, ustalił i zważył, co następuje.  

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących  odrzuceniem  odwołania  na  podstawie  art.  189  ust.  2  Pzp,  a  Wykonawca 

wnoszący odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp, uprawniający do jego 

złożenia.  

Odwołujący,  którego  wniosek  nie  został  oceniony  w  zakresie  załączonego  wykazu 


maksymalnie, w wypadku po

twierdzenia się zarzutów ma szanse na uzyskanie dodatkowych 

3 punktów i zakwalifikowanie się do grupy 10 wykonawców zaproszonych do złożenia oferty 

wstępnej.   

Izba 

oddaliła  wniosek  o  odrzucenie  odwołania  na  podstawie  art.  189  ust.  2  pkt  3                   

w zw. z art. 182 ust. 2 pkt 1 Pzp

, uznając że w przedmiotowym stanie faktycznym nie mamy 

do  czynienia  z  odwołaniem  na  postanowienia  ogłoszenia  o  zamówienia,  zaś  argumentacja 

Odwołującego  nie  sprowadza  się  do  spóźnionego  kwestionowania  treści  ogłoszenia, 

odpowiedzi na pytania w zakresie opisu kwalifikacji technicznych

, czy też kryteriów selekcji. 

Przedmiotem  odwołania  jest  nie  zakwalifikowanie  Odwołującego  do  kolejnego  etapu  i  nie 

zaprosze

nie  do  składnia  oferty  wstępnej,  z  uwagi  na  nieprzyznanie  odpowiedniej  liczby 

punktów za załączoną liczbę referencji do wykazu. 

Izba 

oddaliła opozycje co do zgłoszonego przystąpienia w zakresie istnienia interesu 

w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść Zamawiającego przez S. S.A. Należy zauważyć, że 

leży w interesie niniejszego Wykonawcy utrzymanie Odwołującego poza “krótką listą”, gdyż 

ograniczy to krąg podmiotów konkurujących w kolejnym etapie postępowania.   

Skład  orzekający  Izby,  działając  zgodnie  z  art.  190  ust.  7  Pzp  dopuścił  w  niniejszej 

sprawie:  dowody  z 

całej  dokumentacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  przekazanej  

przez Zamawiającego do akt sprawy w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem, w tym                        

ogłoszenia o zamówieniu oraz odpowiedzi na pytania (pisma z 13, 18, 26, 30.01.2017 r., 01  

i 07.02.2017 r

. Nadto, Izba zaliczył w poczet materiału dowodowego – dołączone do części 

niejawnej  odwołania  –  trzy  pierwsze  załączniki.  Dodatkowo,  Izba  zaliczyła  wykaz  usług 

dołączony do złożonego wniosku (zastrzeżony jako „tajemnica przedsiębiorstwa”), wezwanie 

z  10.04.2017  r.  w  trybie  art.  26  ust.  2  f  Pzp 

oraz  do  wyjaśnień  wykazu  („tajemnica 

przedsiębiorstwa”  w  zakresie  w  jakim  dotyczy  elementów  zastrzeżonych),  uzupełnienie                       

i  wyjaśnienie  do  wniosku  -  pismo  z  27.04.2017  r.  (część  jawna  oraz  część  niejawna 

„tajemnica  przedsiębiorstwa”  /w  zakresie  pkt  I.1  wezwania/),  wezwanie  z  14.06.2017  r.                       

w  trybie  art.  26  ust.  3  i  4  Pzp 

(„tajemnica  przedsiębiorstwa”  w  zakresie  w  jakim  dotyczy 

elementów  zastrzeżonych),  uzupełnienie  i  wyjaśnienie  do  wniosku  -  pismo  z  29.06.2017  r. 

wraz  z  załącznikami  (część  jawna  oraz  część  niejawna  „tajemnica  przedsiębiorstwa”),  czy 

też  dokument:  „Ocena  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postepowaniu                                  

Nr 

(…)”, jak i informacje o wynikach oceny spełniania warunków udziału w postepowaniu z 

01.09.2017 r.

, jak i protokół przedmiotowego postepowania /(…)/. 

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

odwołanie  (tak  część  jawną,  jak  i  zastrzeżoną  jako  „tajemnica  przedsiębiorstwa”  /8  stron/), 

przystąpienie, odpowiedź na odwołanie, stanowiska i oświadczenia stron (Przystępujący nie 


stawił  się)  złożone  ustnie  do  protokołu.  Odwołujący  na  rozprawie  oświadczył,  iż  nie 

podtrzymuje  pisemnego  wni

osku  z  11.09.2017  r.  (wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)                                

o wyłączenie jawności rozprawy w całości. 

Odnosząc  się  do  podniesionych  w  treści  odwołania  zarzutów  stwierdzić  należy,  że 

odwołanie zasługuje na uwzględnienie.  

 
Odwołujący  sformułował  w  odwołaniu  następujące  zarzuty  naruszenia  przez 

Zamawiającego:   

art.  24  ust.  1  pkt  12  Pzp,  poprzez  niewłaściwe  jego  zastosowanie,  polegające  na 

bezpodstawnym  wykluczeniu  Odwołującego  z  postępowania  w  skutek  zastosowania 

kryteriów  selekcji,  w  ramach  których  Zamawiający  nie  uznał  dwóch  z  sześciu  realizacji 

wskazanych  przez  Odwołującego  w  wykazie  zrealizowanych  dostaw/usług  załączonego  do 

wniosku o dopuszczenie do udzi

ału w postępowaniu, 

art.  57  ust  1  poprzez  niewłaściwe  jego  zastosowanie,  polegające  na  poinformowaniu                 

o  wynikach  oceny  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  i  otrzymanych  ocenach 

spełniania  tych  warunków  bez  uwzględnienie  punktów,  które  winny  być  przyznane 

Odwołującemu, 

3.  art.  26  ust.  4  Pzp  poprzez  zaniechanie 

wezwania  Odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień 

dotyczących wykazu zrealizowanych dostaw/usług załączonego do wniosku o dopuszczenie 

do udziału w postępowaniu, 

art.  7  ust.  1  Pzp  poprzez  niezastosowanie  zasady  przejrzystości  przeprowadzenia 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.  

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie przedmiotowego odwołania: 

W  pierwszej  kolejności  należy  przywołać  stan  faktyczny  wynikający  z  treści 

wniesionego  odwołania,  jak  i  odpowiedzi  na  odwołanie  złożonej  przez  Zamawiającego 

(przywołany w odpowiedzi na odwołanie - Załącznik 3a Opis funkcjonalny systemu – został 

określony  przez  Zamawiającego  -  jako  omyłka  pisarska.  Izba  nie  stwierdziła  takiego 

załącznika  w  dokumentacji  postępowania).  Wskazując  w  pierwszej  kolejności  na  treść  pkt 

III.2.3)  oraz  pkt  VI.3)  ppkt  8  -  Kryteria  selekcji 

ogłoszenia  o  zamówieniu,  odpowiedzi  na 

pytania 

–  w  szczególności  odpowiedzi  na  pytanie  1  i  2  -  pismo  z  13.01.2017  r.,  następnie 

treść wykazu usług załączonego do wniosku Odwołującego. Z kolei, na wystosowane przez 

Zamawiającego  do  Odwołującego  wezwanie  z  10.04.2017  r.  i  udzieloną  odpowiedź                         

z  27.04.2017  r.  /

w  zakresie  objętym  tajemnicą  przedsiębiorstwa/,  jak  i  wystosowane  przez 

Zamawiającego  do  Odwołującego  wezwanie  14.06.2017  r.  i  udzieloną  odpowiedź                                  

z 29.06.2017 r. 

/w zakresie objętym tajemnicą przedsiębiorstwa/. Nadto, wskazując na wykaz 


usług  załączony  do  wniosku  i  dokument:  „Ocena  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału                    

w  postepowaniu  Nr 

(…)”  w  kontekście  informacje  o  wynikach  oceny  spełniania  warunków 

udziału  w  postepowaniu  z  01.09.2017  r.  i  braków  przywołanych  przez  Odwołującego  w 

odwołaniu,  jak  i  protokół  przedmiotowego  postepowania  /(…)/.  Odnosząc  się  do 

poszczególnych kwestii w ramach rozpatrywania poszczególnych zarzutów.  

Biorąc  pod  uwagę  ustalenia  i  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania  (art.  191 

ust.1 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.   

Odnośnie  pierwszego,  drugiego  oraz  czwartego  zarzut.  Izba  uznała  w/w  zarzuty  za 

zasadne. 

W  ocenie  Izby,  zarzuty  Odwołującego  związane  z  nie  uznaniem  dwóch  z  sześciu 

wykazanych 

realizacji  przywołanych  przez  Odwołującego  w  wykazie,  są  uzasadnione. 

Należy  zauważyć,  ze  Zamawiający  nie  określił  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  ani                                  

w  późniejszych  odpowiedziach  na  pytania  (także  w  odpowiedzi  na  pytanie  1  i  2  -  pismo                     

z  13.01.2017  r.)

,  czy  też  w  innych  dokumentach  postępowania  definicji  systemu  S.,  ani 

systemu  klasy  S..  Rozprawa,  w  ocenie 

Izby,  potwierdziła,  że  sposób  rozumienia  takiego 

systemu  może  być  różny.  Nadto,  nie  określił  Zamawiający,  iż  nie  dopuszcza  realizacji  w 

ramach  której  system  S.,  czy  też  system  klasy  S.  byłby  elementem  innego  systemu.  Nie 

określił  też,  że  taki  system  musi  stanowić  oddzielną  realizację.  Zamawiający  nie  wyłączył 

także z zakresu - możliwości wykazywanie się tzw. systemem takim jak przywołany z nazwy 

przez Odwołującego w spornych pozycjach wykazu. Jednakże, kluczową kwestią jest to, że 

Zamawiający oceniał wnioski i wykazywane realizacje na podstawie kryterium selekcji – nie 

precyzując, jak należy rozumieć system S..  

Co  więcej  brak  w  informacji  o 

wynikach oceny spełniania warunków udziału                        w postępowaniu z 01.09.2017 r., 

jakie  pozycje  wykazu 

Odwołującego nie zostały  uznane przez Zamawiającego (Odwołujący 

powziął  wiedze,  co  jest  niedopuszczalne,  w  tym  zakresie,  wtórnie,  dopiero  poprzez 

uzyskanie  wglądu  do  dokumentacji  z  dokumentu:  „Ocena  wniosków                                      o 

dopuszczenie do udziału w postepowaniu Nr (…)” będącego załącznikiem do protokołu), jak i 

uzasadnienia takiego nie uznania, stoi 

niewątpliwie                      w sprzeczności z zasadą 

przejrzystości postępowania.  

ocenie 

Izby, 

niedopuszczalne  jest,  aby  de  fact

o  dopiero  na  rozprawie  z  odpowiedzi  na  odwołanie 

Odwołujący  dowiadywał  się  jakim  zakresem  funkcjonalności  winien  charakteryzować  się 

system S. 

(a tak miało miejsce – głównie str. 7, ale i 8 odpowiedzi na odwołanie). Nawet, w 

załączniku do protokołu z postępowania /„Ocena wniosków                          o dopuszczenie 


do  udziału  w  postepowaniu  Nr  (…)”/  brak  jest  uzasadnienia  nie  uznania  dwóch  spornych 

pozycji wykazu

, czyli faktycznych powodów dlaczego obie sporne pozycje nie zostały uznane 

za dotyczące systemu S.. Używa się tam także innego nie zdefiniowanego pojęcia” „system 

klasy S.

. Świadczy to o daleko idącej uznaniowości w czynnościach Zamawiającego. 

Należy  bowiem  w  tym  kontekście  wskazać,  że:  "Pożądanym  jest,  aby  zawsze 

Wykonawca  składający  odwołanie  dysponował  tak  wyczerpującymi  informacjami  co  do 

powodów  jego  wykluczenia  z  udziału  w  postępowaniu,  tudzież  odrzucenia  jego  oferty.  Nie 

jest  bowiem  zjawiskiem  odosobnionym  sytuacja,  gdy  tak  wielowątkowe  i  obszerne 

uzasadnienie  faktyczne,  jak  zostało  przedstawione  na  etapie  zawiadomienia  o  wyborze 

oferty  najkorzystniejszej  przez  Zamawiającego,  jest  przedstawiane  dopiero  na  rozprawie"                   

(w tym zakresie tego rodzaju negatywne stany 

faktyczne w szczególności za wyrokiem KIO                      

z  10.05.2013  r.,  sygn.  akt: KIO 945/13  oraz  wyrokiem KIO z  07.02.2013  r.,  sygn. 

akt: KIO 135/13). /za wyrokiem KIO z 23.05.2014 r., sygn. akt: KIO 634/14, KIO 638/14/).  

Podobnie Izba stwierdził w wyroku KIO z 16.01.2015 r., sygn. akt: KIO 2708/14, sygn. 

akt:  KIO  2717/14,  sygn.  akt:  KIO  2720/14,  sygn.  akt:  KIO  2723/14, 

w  zakresie  wyników 

oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu i otrzymanych ocenach spełnienia tych 

warunków  (w  tym  zakresie  Izba  uznaje,  za  analogiczne  co  do  zasady  obowiązki 

Zamawiającego):  „Zdaniem  Izby,  rozumienie  tego  przepisu  nie  może  ograniczać  się 

wyłącznie  do  podania  całkowitych  wyników  przyznanej  punktacji,  ale  powinno  zawierać 

uzasadnienie  z  czego  taka  punktacja  wynika  (z  przedstawieniem  procesu  decyzyjnego  co 

oceny poszczególnych projektów i usług referencyjnych), skoro po tym etapie postępowania 

wykonawcy  mają  prawo  korzystać  ze  środków  ochrony  prawnej  na  podjęte  czynności                     

w terminie zawitym 10 dni, stosownie do postanowień art. 182 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. Tylko 

wykonawca  prawidłowo  poinformowany  o  motywach  działań  zamawiającego  jest  zdolny 

prawidłowo  ocenić  swoją sytuację i  zagrożenie interesu w  uzyskaniu  zamówienia, wskazać  

w  odwołaniu  wadliwe  czynności,  naruszenie  przepisów  ustawy  Pzp  i  podjąć  rzeczową 

polemikę ze stanowiskiem zamawiającego w granicach realnie istniejących naruszeń prawa, 

a  nie  domyślając  się  intencji  zamawiającego  i  działając  „na  oślep”  zaskarżać  wszystkie 

potencjalnie  możliwe  uchybienia,  przy  założonych  hipotetycznych  wariantach  tej  oceny.”

Niniejsze  orzeczenie  zostało  zweryfikowane  i  potwierdzone  wyrokiem  SO  w  Gdańsku                       

z 27.04.2015 r., sygn. akt: XII Ga 108/15. (za wyrokiem KIO z 24.09.2015 r., sygn. akt: KIO 

1957/15, sygn. akt: KIO 1962/15).  

Podobnie  w  wyroku  T

rybunału  Sprawiedliwości  Unii  Europejskiej  z  dnia  28  stycznia 

2010  r.  w  sprawie  C-

406/08  Uniplex,  który  wskazuje,  iż:  "W  tym  względzie  należy 

przypomnieć,  że  zgodnie  z  art.  1  ust.  1  dyrektywy  89/665  państwa  członkowskie  są 

zobowiązane  do  zapewnienia,  iż  sprzeczne  z  prawem  decyzje  instytucji  zamawiających 


mogą skutecznie i  możliwie szybko  podlegać odwołaniu.  Tymczasem  fakt,  że kandydat  lub 

oferent dowiaduje się, że jego kandydatura lub oferta zostały odrzucone nie pozwala mu na 

skuteczne  wniesienie  odwołania.  Takie  informacje  nie  są  wystarczające,  aby  umożliwić 

kandydatom  lub  oferentom  wykrycie  wystąpienia  naruszenia  prawa,  które  może  być 

przedmiotem  odwołania.  Wyłącznie  po  poinformowaniu  zainteresowanego  kandydata  lub 

oferenta  o  motywach  wykluczenia  go  z  pos

tępowania  o  udzielenie  zamówienia,  może  on 

nabrać  wyraźnego  przekonania  co  do  występowania  ewentualnego  naruszenia 

obowiązujących  przepisów,  jak też  co do  możliwości wniesienia odwołania. Wynika  z  tego, 

że  cel  założony  w  art.  1  ust.  1 dyrektywy  89/665,  jakim  jest  zagwarantowanie skutecznych 

środków odwoławczych w razie naruszenia przepisów obowiązujących w zakresie zamówień 

publicznych,  może  zostać  osiągnięty,  wyłącznie  jeśli  bieg  terminów  wyznaczonych  do 

wniesienia  takich  środków  odwoławczych  rozpoczyna  się  od  dnia,  w  którym  skarżący 

dowiedział  się  lub  powinien  był  dowiedzieć  się  o  podnoszonym  naruszeniu  rzeczonych 

przepisów". Nadto,  identycznie  w  wyroku  Sądu  (Pierwszej  Instancji  Trybunału 

Sprawiedliwości Unii Europejskiej) z dnia 20.10.2011 r. w sprawie T-57/09 A.B. S.A. 

Izba  dodatkowo  stwierdza

, że nawet  w zakresie funkcjonalności wskazanych po raz 

pierwszy  w  odpowiedzi  na  odwołanie  przez  Zamawiającego  (na  str.  7  odpowiedzi  na 

odwołanie)  jako  przynależnych  systemowi  S.,  Odwołujący  przywołał  określone  elementy 

dotyczące spornych pozycji wykazanych realizacji, powołując się na załączone do odwołania 

załączniki  stanowiące  tajemnice  przedsiębiorstwa  (na  rozprawie  podał  konkretne  punkty  w 

tych  załącznikach,  które  odnosiły  się  szczegółowo  do  spornych  realizacji,  opisujących 

szczegółowo funkcjonalności składające się na nie – odnośnie pierwszej ze spornych pozycji 

–  przywołał  de  facto  pkt  3.1  oraz  pkt  4.7.6  stosownego  zastrzeżonego  jako  tajemnica 

przedsiębiorstwa  załącznika,  zaś  względem  drugiej  ze  spornych  pozycji  pkt  1.1.  oraz  pkt 

stosownego  zastrzeżonego  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa  załącznika).  Przywołując 

albo elementy wskazane w ramach odwołania (część stanowiąca tajemnice przedsiębiorstwa 

–  str.  14  do  16  część  niejawna  odwołania)  albo  przywołując  inne  elementy,  niejako  w 

odpowiedzi  na  definicje  i  zakres  funkcjonalności  zawarty  w  przedłożonej  odpowiedzi  na 

odwołanie.  

Koniec

zne  jest  ponowne  podkreślenie,  że  brak  precyzji  treści  ogłoszenia                            

o  zamówieniu,  a  także  generalnie  dokumentacji  postępowania  w  zakresie  znaczenia 

(charakterystyki)  systemu  S. 

uniemożliwia  wyciąganie  negatywnych  konsekwencji  wobec 

Odwołującego. W tym zakresie, Izba przywołuje na zasadzie analogii, stanowisko wynikająca 

z orzecznictwa Izby, ale także sądów powszechnych (wyrok SO w Gdańsku                 z 

10.07.2015 r., sygn. akt: I C 2/15, wyrok SO z w Toruniu z 10.03.2015 r., sygn. akt: VIII CA 

76/16,  wyrok  SO  w  Nowym  Sączu  z  18.03.2015  r.,  sygn.  akt:  III  Ca  70/15,  wyrok  SO                     


w Warszawie z 6.10.2015 r., sygn. akt: XXIII Ga 1341/15

, czy też wyrok SO w Bydgoszczy                  

z  10.05.2017  r.,  sygn.  akt:  VIII  Ga  43/17a  /w  t

ym  ostatnim  wypadku stwierdza się,  że przy 

ugruntowanej  w  orzecznictwie  zasady,  że  nieprecyzyjne  i  wieloznaczne  postanowienia                   

w  zakresie  wiedzy  i  doświadczenia,  nie  mogą  być  interpretowane  na  niekorzyść 

Wykonawcy/)

,  że  nieprecyzyjne  postanowienia  SIWZ  nie  mogą  być  interpretowane  na 

niekorzyść  uczestników  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  Obecne 

działania  Zamawiającego  świadczą  o  daleko  idącej  uznaniowości,  a  brak  pełnego 

uzasadnienia  w  informacji 

o wynikach  oceny  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu               

z 01.09.2017 r.

, to potwierdza i ma wpływ na wynik (w kontekście zasadności tego zarzutu – 

biorąc  pod  uwagę,  że  dopiero  na  rozprawie  z  odpowiedzi  na  odwołanie  /str.  7  i  8/ 

Zamawiający de facto upublicznił te powody Odwołującemu, co samo w sobie, w tym stanie 

faktycznym, 

winno 

skutkować 

uwzględnieniem 

odwołania, 

wobec 

naruszenia 

transparentności postępowania przez Zamawiającego).       

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.   

Odnośnie trzeciego zarzut. Izba uznała w/w  zarzut za  niezasadny. W tym wypadku, 

wobec  braku  wskazania  zakresu  funkcjonalności  składających  się  na  system  S., 

Zamawiający  winien  uznać  obie  realizacje,  a  wszelkie  dodatkowe  postępowanie 

wyjaśniające jest w tym zakresie bezprzedmiotowe.  

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.   

W tym stanie rzeczy, Izba uwzględniła odwołanie na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie 

pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji na podstawie art. 192 ust. 3 pkt 1 Pzp. 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy,  na  podstawie 

przepisu art.  192 ust.  9 i  10    Pzp  w  zw.  z  § 3 pkt  1 lit.  a i  2 lit.  b rozporządzenia Prezesa 

Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(Dz. U. Nr 41, poz. 238 oraz Dz. U. z 2017 r., poz. 47). 

Izba uznała wniosek Odwołującego                  

o  zasądzenie  kosztów  wynagrodzenia  pełnomocnika  w  kwocie  3.600,00  zł,  tj.  zgodnie                      

z przedłożonym rachunkiem (§ 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia wskazanego poniżej). 


Prze

wodniczący: 

……………………………… 

Członkowie:   

……………………………… 

………………………………