Sygn. akt: KIO 1920/17
POSTANOWIENIE
z dnia 26
września 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Anna Chudzik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 26 września 2017 roku
w Warszawie
odwołania wniesionego 14 września 2017 roku przez wykonawcę Electronic
Control Systems S.A.
z siedzibą w Balicach,
w
postępowaniu prowadzonym przez Gminę Daleszyce,
przy udziale wykonawcy
FBSerwis S.A. z siedzibą w Warszawie, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,
orzeka:
Odrzuca odwołanie;
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawcę Electronic Control Systems S.A. i zalicza
w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7
dni od dnia jego d
oręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Kielcach.
Przewodniczący: ……………….
Sygn. akt: KIO 1920/17
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Gmina Daleszyce – prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. Wsparcie gospodarki niskoemisyjnej
poprzez modernizację oświetlenia ulicznego ZIT KOF na obszarze Gminy Daleszyce.
W dniu 14
września 2017 r. wykonawca Electronic Control Systems S.A. (dalej: ECS)
wniósł odwołanie wobec zaniechania wezwania go do złożenia dokumentów
potwierdzających spełnianie wymagań określonych przez zamawiającego, a w konsekwencji
– odrzucenia jego oferty. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów: art. 26
ust. 1 i 3 w zw. z art. 25 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z § 13 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra
Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać
zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia, art. 186 ust. 3 oraz
art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp.
Odwołujący wskazał, że pismem z 6 lipca 2017 r. Zamawiający poinformował go
o
wyborze jego oferty jako najkorzystniejszej. Wybór ten został zaskarżony w dniu 17 lipca
2017 r. przez wykonawcę FBSerwis S.A., który zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 89
ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Electronic Control Systems
z
powodu jej niezgodności z treścią SIWZ, polegającej na niezałączeniu do swojej oferty
karty katalogowej, zgodnie z odpowiedzią na pytanie nr 9 z dnia 17 maja 2017 r.
Z
ostrożności, na wypadek nieuwzględnienia powyższego zarzutu FBSerwis S.A. zarzucił
również naruszenie art. 26 ust. 3 w zw. z art. 25 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
wezwania do uzupełnienia dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań określonych
przez Zamawiającego. Wykonawca FBSerwis S.A. wniósł o nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz dokonania czynności
odrzucenia oferty ECS S.A. Sformułowano również wniosek alternatywny, na wypadek
nieuwzględnienia wniosku wskazanego powyżej, o nakazanie Zamawiającemu wezwania
Electronic Control Systems do uzupełnienia karty katalogowej.
Dalej Odwołujący wskazał, pismem z 26 lipca 2017 r. Zamawiający poinformował
o
uwzględnieniu zarzutów przedstawionych w odwołaniu wniesionym przez FBSerwis S.A.
i
oświadczył, że zobowiązuje się do unieważnienia wyboru oferty najkorzystniejszej oraz
powtórzenia badania i oceny ofert. Odwołujący, jako wykonawca, który przystąpił wówczas
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, oświadczył w piśmie z 27 lipca
2017 r., że nie wnosi sprzeciwu co do uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutów
przedstawionych w odwołaniu. Wobec powyższego Krajowa Izba Odwoławcza wydała
postanowienie o umorzeni
u postępowania.
Odwołujący podał, że pismem z 5 września 2017 r. Zamawiający poinformował go
o wyborze
– jako najkorzystniejszej – oferty FBSerwis S.A. oraz o odrzuceniu oferty
Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, Zamawiający uznał bowiem, że
zgodnie z odpowiedzią na pytanie 9 w informacji dla wykonawców nr 4 z 17 maja 2017 r.
wymagał, aby wykonawca wraz z ofertą złożył kartę katalogową opisującą dane i parametry
systemu sterowania i zarządzania oświetleniem, którego to dokumentu Odwołujący nie
dołączył do oferty.
Odwołujący zakwestionował prawidłowość dokonanej czynności badania i oceny ofert
i w jej wyniku dokonania wyboru oferty najk
orzystniejszej. Podniósł, że Zamawiający
naruszył przepis art. 26 ust. 1 i 3 w zw. z art. 25 ust. 1 ustawy Pzp w zw. § 13 ust. 1 pkt 1
rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów
(…) oraz przedstawił wywód mający potwierdzać zasadność stawianego zarzutu, wskazując
m.in.
, że karty katalogowe to dokument, o którym mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp,
Zamawiający powinien zatem wezwać wykonawcę do uzupełnienia tego dokumentu.
Odwołujący podniósł, że składając w poprzednim postępowaniu odwoławczym
oświadczenie o niewniesieniu sprzeciwu wobec uwzględnienia przez Zamawiającego
w
całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, oczekiwał uwzględnienia całości
zarzutów, w tym zarzutu braku wezwania do uzupełnienia dokumentów. W ocenie
Odwołującego, uwzględnienie zarzutów w całości zobowiązuje Zamawiającego do
wykonania
– zgłoszonego alternatywnie – żądania wezwania do przedłożenia dokumentów.
Konsekwencją braku działania Zamawiającego zgodnie z ustawą Pzp (art. 25 i 26), jest
naruszenie przepisu art. 89 ust. 1 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne odrzucenie oferty
Odwołującego.
Za
rzucając Zamawiającemu naruszenie przepisu art. 186 ust. 3 ustawy Pzp
Odwołujący podniósł, że w poprzednim postępowaniu odwoławczym wykonawca FBSerwis
sformułował żądania alternatywne: nakazania Zamawiającemu odrzucenia oferty obecnego
Odwołującego, względnie nakazania wezwania do uzupełnienia karty katalogowej.
Odwołujący podniósł, że Zamawiający nie wskazał wprost, które zarzuty uwzględnił,
a p
osłużenie się zwrotem „uwzględniam zarzuty" winno być co do zasady interpretowane
jako uwzględnienie wszystkich zarzutów, tj. zarówno zarzutu zaniechania odrzucenia oferty,
jak i zarzutu
zaniechania wezwania do uzupełnienia dokumentów. Zdaniem Odwołującego,
przy sformułowaniu w odwołaniu alternatywnych żądań, Zamawiający ma wybór co do
sposobu spełnienia żądań w jeden z dwóch żądanych sposobów, niemniej jednak
Zamawiający przy dokonywaniu tegoż wyboru nie może naruszyć przepisów ustawy Pzp,
a j
edynie prawidłowym i oczekiwanym działaniem Zamawiającego było wezwanie
Odwołującego do uzupełnienia karty katalogowej. Takie zachowanie Zamawiającego byłoby
jednocześnie prawidłowym wykonaniem czynności będących skutkiem uwzględnienia
odwołania. W ocenie Odwołującego Zamawiający naruszył art. 186 ust. 3 ustawy Pzp.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Izba ustaliła, że w dniu 17 lipca 2017 r. wykonawca FBSerwis S.A. wniósł odwołanie,
w którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty ECS, pomimo że jej treść jest niezgodna z treścią SIWZ, gdyż
ECS nie dołączył do swojej oferty karty katalogowej opisującej dane i parametry systemu
sterowania i zarządzania oświetleniem, mimo że Zamawiający przedstawienia takiej karty
katalogowej wraz z ofertą wymagał zgodnie z odpowiedzią na pytanie nr 9 z 17 maja 2017 r.,
przy czym uzupełnienie ww. karty katalogowej na obecnym etapie w trybie art. 26 ust. 3
ustawy PZP nie jest możliwe, gdyż procedura uzupełniania dokumentów nie może
umożliwiać wykonawcy dostarczenia dokumentu, którego przedstawienie było wymagane,
a
który nie został przedstawiony w terminie składania ofert, prowadziłoby to bowiem do
naruszenia zasady równego traktowania wykonawców. Z ostrożności, na wypadek
nieuwzględnienia powyższego zarzutu, FBSerwis zarzucił również naruszenie art. 26 ust. 3
w zw. z art. 25 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie wezwania ECS do uzupełnienia karty
katalogowej. Wykonawca FBSerwis wniósł o nakazanie Zamawiającemu: unieważnienia
decyzji o wyborze oferty najkorzystniejszej w postępowaniu, odrzucenia oferty ECS,
wz
ględnie, na wypadek nieuwzględnienia ww. żądania, nakazanie Zamawiającemu
wezwania ECS do uzupełnienia karty katalogowej opisującej dane i parametry systemu.
Do postępowania odwoławczego w dniu 21 lipca 2017 r. przystąpił po stronie
zamawiającego wykonawca Electronic Control Systems S.A. W dniu 26 lipca 2017 r. do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo Zamawiającego zatytułowane
„Uwzględnienie odwołania”, w którym zamawiający złożył oświadczenie, że uwzględnia
zarzuty przedstawione w odwołaniu i zobowiązuje się do unieważnienia wyboru oferty
najkorzystniejszej oraz powtórzenia badania i oceny ofert. W dniu 27 lipca 2017 r.
wykonawca ECS
działając na podstawie art. 186 ust. 3 ustawy Pzp złożył oświadczenie, że
nie sprzeciwia się uwzględnieniu przez Zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych
w odwołaniu i wniósł o umorzenie postępowania. Postanowieniem z dnia 27 lipca 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza umorzyła postępowanie odwoławcze.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, należy stwierdzić, że odwołanie podlega
odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 5 ustawy Pzp, zgodnie z którym Izba odrzuca
odwołanie, jeżeli stwierdzi, że dotyczy ono czynności, którą zamawiający wykonał zgodnie
z
treścią wyroku Izby lub sądu lub, w przypadku uwzględnienia zarzutów w odwołaniu, którą
wykonał zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Ponadto zgodnie z art. 185 ust. 6
ustawy
Pzp, odwołujący oraz wykonawca wezwany do udziału w postępowaniu
odwoławczym nie mogą następnie korzystać ze środków ochrony prawnej wobec czynności
zamawiającego wykonanych zgodnie z wyrokiem Izby lub sądu albo żądaniem zawartym
w
odwołaniu, którego zarzuty zamawiający uznał w całości.
Normy
przywołanych wyżej przepisów ustawy obejmują czynności wykonane przez
zamawiającego na skutek wyroku Izby, aby uniemożliwić wystąpienia w obrocie sytuacji
ponownego orzekania w tej samej instancji o tym samym, a w przypadku uwzględnienia
zarzutów odwołania w całości i umorzenia postępowania odwoławczego przy braku
sprzeciwu
ze
strony
p
rzystępującego,
odpowiadających
żądaniu
zawartemu
w
uwzględnionym przez zamawiającego odwołaniu. Jeżeli czynność stanowi wykonanie
orzeczenia Izby lub wykonanie żądań uwzględnionego odwołania, wykonawca nie może jej
już zakwestionować przed Izbą. Art. 189 ust. 2 pkt 5 stanowi urzeczywistnienie
w
postępowaniu odwoławczym wywodzącej się z procedury cywilnej zasady powagi rzeczy
osądzonej (res iudicata), która ma zapobiegać ponownemu prowadzeniu sporu w tej samej
sprawie.
Odwołanie wniesione w tej sprawie podlega odrzuceniu, gdyż dotyczy czynności
odrzucenia oferty Odwołującego, czyli czynności, którą Zamawiający dokonał zgodnie
z
żądaniami zawartymi w odwołaniu wykonawcy FBSerwis w poprzednim postępowaniu
odwoławczym, w którym obecny Odwołujący uczestniczył w charakterze przystępującego po
stronie Zamawiającego. Podkreślenia wymaga, że głównym wnioskiem odwołania FBSerwis
było żądanie odrzucenia oferty wykonawcy ECS, który to wykonawca miał możliwość
wniesienia
sprzeciwu wobec uwzględnienia przez Zamawiającego w całości zarzutów
p
rzedstawionych w odwołaniu, jednak z możliwości tej nie skorzystał.
Odnosząc się do stanowiska Odwołującego, jakoby żądania w odwołaniu FBSerwis
miały charakter alternatywny, a wyłącznie żądanie wezwania do złożenia karty katalogowej
było zgodne z prawem, po pierwsze podkreślić należy, że – wbrew twierdzeniom
Odwołującego – żądanie wezwania do uzupełnienia karty katalogowej było żądaniem
ewentualnym, sformułowanym wyłącznie z ostrożności procesowej, na wypadek
nieuwzględnienia żądania głównego, obejmującego odrzucenie oferty ECS. Po drugie –
jeżeli w ocenie Odwołującego realizacja żądania głównego prowadziłaby do naruszenia
przepisów ustawy, to powinien on – jako Przystępujący w poprzednim postępowaniu
odwoławczym – wnieść sprzeciw, co skutkowałoby merytorycznym rozpoznaniem sprawy
przez Izbę. Istotą prawa do wniesienia sprzeciwu jest właśnie umożliwienie przystępującym
po stronie zamawiającego obrony przed czynnościami zgodnymi z żądaniem odwołania, ale
– w ocenie przystępujących – niezgodnymi z prawem. Skoro wykonawca ECS tego
zaniechał, wyraźnie oświadczając, że nie wnosi sprzeciwu, to oczywiste jest, że nie może
obecnie korzystać ze środków ochrony prawnej w tym zakresie.
Zamawiający w dniu 20 września 2017 r. złożył oświadczenie o uwzględnieniu
odwołania. Zauważyć jednak należy, że Izba w pierwszej kolejności zobowiązana jest
zbadać, czy odwołanie nie zawiera braków formalnych i uiszczono od niego wpis, następnie
zaś stwierdzić czy nie zachodzą podstawy do odrzucenia odwołania. Tylko w sytuacji, gdy
wypełnione zostały wszystkie warunki formalne, odwołanie należy uznać za skutecznie
wniesione. Jedynie w
przypadku stwierdzenia, że nie zachodzą podstawy do odrzucenia
odwołania, jeżeli nie stwierdzono braków formalnych lub zostały one uzupełnione, Izba
kieruje
sprawę na rozprawę, a Zamawiający może ze skutkiem prawnym uwzględnić zarzuty
odwołania (uwzględnienie takie ma charakter merytoryczny w tym znaczeniu, że stanowi ono
przyznanie zasadności zarzutów przedstawionych w odwołaniu). W związku z powyższym
uwzględnienie przez Zamawiającego zasadności zarzutów zawartych w odwołaniu
podlegającym odrzuceniu nie mogło skutkować umorzeniem postępowania odwoławczego.
Wobec powyższego odwołanie podlegało odrzuceniu.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie art. 192
ust. 9 i 10 ustawy Pzp
oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i § 5 ust. 4 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238
z późn. zm.).
Postanowienie wydano na posiedzeniu niejawnym na podstawie art. 189 ust. 3 zd.
pierwsze ustawy Pzp.
Przewodniczący: ……………….