KIO 1937/17 POSTANOWIENIE dnia 22 września 2017 r.

Stan prawny na dzień: 30.11.2017

Sygn. akt: KIO 1937/17 

POSTANOWIENIE 

z dnia  22 

września 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:      Monika Szymanowska 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez 

udziału  stron  i  uczestników  postępowania 

odwoławczego w dniu 22 września 2017 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  15  września  2017  r.    przez    wykonawcę  Polkomtel  

Sp. z o. 

o. z siedzibą w Warszawie (02-673) przy ul. Konstruktorskiej 4, w postępowaniu 

prowadzonym  przez  U

rząd  Dozoru  Technicznego  z  siedzibą  w  Warszawie  (04-353) 

przy ul. 

Szczęśliwickiej 34 

postanawia: 

1.  umarza 

postępowanie odwoławcze,  

2.  nakazuje zwrot z rachunku bankowe

go Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy  

Polkomtel  Sp. z o.  o.,  ul.  Konstruktorska  4,  02-673  Warszawa  kwoty 

15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.  


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  200

4  r.  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579) na niniejsze postanowienie w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……..…....……………………… 


U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Urząd  Dozoru  Technicznego  z  siedzibą  w  Warszawie  -  prowadzi 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.:  ”Świadczenie  usług  telefonii 

komórkowej” – numer referencyjny: ZP-AT-46/17, dalej jako „postępowanie”. 

Izba ustaliła, iż postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego,  

o  wartości  powyżej  kwot  określonych  w  przepisach  wydanych  na  podstawie 

art. 11 ust. 8 

ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych 

(Dz. U. z 2017 r., 

poz. 1579), dalej jako „p.z.p.” 

W  dniu  1  w

rześnia  2017  r.  Zamawiający  przekazał  ogłoszenie  o  zamówieniu  do 

publikacji Urzędowi Oficjalnych Publikacji Unii Europejskiej, które 5 września 2017 r. zostało 

opublikowane  w  suplemencie  do 

Dziennika  Urzędowego  Unii  Europejskiej  pod  numerem 

2017/S  169-347207

.  W  tym  samym  dniu  Zamawiający  zamieścił  na  swoje  stronie 

internetowej specyfikację istotnych warunków zamówienia (dalej jako „SIWZ”). 

W  dniu  15 

września  2017  r.  odwołanie  wobec  naruszenia  art.  29  ust.  1  -  3  p.z.p. 

poprzez  sporządzenie  wadliwego  opisu  przedmiotu  zamówienia,  a  tym  samym  naruszenie 

wyrażonej w art. 7 p.z.p. zasady uczciwej konkurencji, a także zasad proporcjonalności oraz 

przejrzystości w odniesieniu do sposobu prowadzenia  postępowania przetargowego, wniósł 

Wykonawca  Polkomtel Sp. z o.  o.  z 

siedzibą w Warszawie przy ul. Konstruktorskiej 4 (dalej 

„Odwołujący”). W odwołaniu podniesiono następujące zarzuty : 

I. 

z

arzut dotyczący wadliwego opisu przedmiotu zamówienia - zasięg w budynkach; 

II. 

z

arzut  dotyczący  wadliwego  opisu  przedmiotu  zamówienia  -  zasięg  w  nowych 

budynkach; 

III. 

z

arzut  dotyczący  wadliwego  opisu  przedmiotu  zamówienia  -  termin  rozpoczęcia 

wykonywania świadczenia; 

IV. 

z

arzut dotyczący wadliwego opisu przedmiotu zamówienia - powiadomienia głosowe; 

V. 

zarzut  wadliwego  opisu 

przedmiotu  zamówienia  -  niejednoznaczność  opisu 

zamawianych telefonów; 

VI. 

zarzut wadliwe

go opisu przedmiotu zamówienia - usługa sms hurt. 

Wobec powyższego wniesiono o: 

I. 

nakazanie  przez  Izbę  uzupełnienia  opisu  przedmiotu  zamówienia  o  informacje  na 

temat  charakterystyk  budynków  oraz  zapewnienie  możliwości  przeprowadzenia 

pomiarów  (wizja  lokalna),  co  oznacza  konieczność  wydłużenia  terminu  na  składanie 

ofert o co najmniej 3 tygodnie; 

II. 

nakazanie  przez  Izbę  doprecyzowania  treści  opisu  przedmiotu  zamówienia  poprzez 

zamieszczenie postanowienia, zgo

dnie z którym zmiana adresów lokalizacji nie będzie 

nakładała na wykonawcę obowiązku zapewnienia zasięgu; 


III. 

nakazanie  przez  Izbę  ustanowienia  gwarantowanego,  co  najmniej  14-dniowego 

terminu  na  uruchomienie  usług  po  zawarciu  umowy  (usługi  zostałyby  uruchomione 

stycznia 2018 roku, jednak nie wcześniej niż 14 dni od dnia zawarcia umowy); 

IV. 

nakazanie przez Izbę wykreślenia postanowienia punktu 4.2 wzorca umowy: „Jeżeli nie 

będzie  możliwe  zachowanie  dotychczasowego  numeru,  Wykonawca  zapewnia  na 

własny koszt informowanie zainteresowanych podmiotów o zmianie dotychczasowych 

numerów Zamawiającego w następujący sposób: nagranie i utrzymywanie zapowiedzi 

na skrzynce głosowej o zmianie numerów przez okres 3 miesięcy od zmiany numeru”; 

V. 

nakazanie  przez  Izbę  doprecyzowania,  jak  należy  rozumieć  pojęcie  „minimalne 

wymagania”  w  odniesieniu  do  wskazanych  przez  Zamawiającego  wymogów 

opisujących  telefony  komórkowe  w  kategoriach  A,  B  i  C,  w  treści  punktu  3.2  opisu 

przedmiotu zamówienia; 

VI. 

nakazanie 

przez  Izbę  wykreślenia  postanowienia  „wykorzystujący  UCP  jako  protokół 

komunikacji  z  SMSC  sieci  Wykonawcy

”  z  treści  punktu  5.4.3  opisu  przedmiotu 

zamówienia,  a  także  wykreślenie  usługi  udostępniania  usługi  wysyłania  wiadomości 

SMS za pomocą wiadomości e-Mail z opisu przedmiotu zamówienia; 

VII.  u

względnienie odwołania. 

Odwołanie  zostało  wniesione  w  formie  pisemnej,  podpisane  przez  pełnomocnika, 

umocowanego 

zgodnie  z  załączonym  do  odwołania  odpisem  z  Krajowego  Rejestru 

Sądowego.  Wpis  został  uiszczony  we  właściwej  kwocie,  z  zachowaniem  ustawowego 

terminu. 

Kopia odwołania została przekazana Zamawiającemu w dniu 15 września 2017 r.  

Odwołujący  wskazał,  iż  przysługuje  mu  legitymacja  do  wniesienia  odwołania,  gdyż 

zgodnie z 

przepisem art. 179 ust. 1 p.z.p. ma zarówno interes w uzyskaniu zamówienia oraz 

może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy. 

Odwołujący  jest  przedsiębiorcą,  który  jest  zainteresowany  złożeniem  oferty  w  niniejszym 

postępowaniu  przetargowym.  Wadliwe  sporządzenie  dokumentacji  przetargowej  godzi 

jego  uzasadniony  interes  oraz  skutkuje  powstaniem  szkody  w  postaci  braku  możliwości 

zawarcia umowy oraz realizacji przedmiotowego zamówienia.  

Powyższe  ustalono  na  podstawie  treści  odwołania,  znajdującego  się  w  aktach 

sprawy. 

Zam

awiający  zamieścił  na  swojej  stronie  internetowej  informację  o  wniesieniu 

odwołania  wraz  z  kopią  odwołania  dnia  18  września  2017  r.,  jednocześnie  wzywając 

W

ykonawców do przystąpienia do postępowania odwoławczego.  

Do postępowania odwoławczego nikt nie przystąpił. 


W  dniu  20  września  2017  r.  Zamawiający  złożył  oświadczenie,  iż  uwzględnia 

całości  zarzuty  postawione  w  odwołaniu  wniesionym  przez  Odwołującego.  Oświadczenie 

podpisała dyrektor jednostki zamawiającej (pismo z dnia 20.09.17 w aktach sprawy). 

Izba 

zważyła, co następuje:  

Izba  nie  stwierdziła  przesłanek  określonych  w art. 189  ust.  2  p.z.p.,  które 

skutkowałyby  odrzuceniem  odwołania.  Ponadto  Izba  stwierdziła,  że  do  postępowania 

odwoławczego nikt nie przystąpił w terminie wynikającym z art. 185 ust. 2 p.z.p.  

Izba  ustaliła  również,  że  Odwołujący  wykazał  interes  w  uzyskaniu  przedmiotowego 

zamówienia  oraz  możliwość  poniesienia  przez  niego  szkody  spełniając  przesłanki 

wynikające z art. 179 ust. 1 p.z.p. 

Zgodnie  z  art.  186  ust.  2  p.z.p.

,  w  przypadku  uwzględnienia  przez  Zamawiającego 

całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  Izba  może  umorzyć  postępowanie  na 

posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, 

którzy  przystąpili  do  postępowania  po  stronie  Wykonawcy,  pod  warunkiem  że 

postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  Zamawiającego  nie  przystąpił  w  terminie  żaden 

Wykonawca. W takim przypadku Z

amawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności 

w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.  

W wywiedzionym stanie faktycznym i prawnym Izba zobligowana była postępowanie 

umorzyć, w związku z czym orzeczono jak w sentencji. 

Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględniła  okoliczność,  iż  uwzględnienie  odwołania  miało  miejsce  przed  otwarciem 

posiedzenia,  zatem  koszty  te  znoszą  się  wzajemnie  z  mocy  przepisu  art.  186  ust.  6  pkt  1 

p.z.p.

,  orzekając  w  tym  zakresie  o  konieczności  zwrotu  kwoty  wpisu  uiszczonego  przez 

odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych, stosownie do § 5 ust. 1 pkt 1 lit. 

a) 

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku w sprawie wysokości 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.).  

Przewo

dniczący: 

……..…....……………………… 


Słowa kluczowe:
kara umowna
Słowa kluczowe:
kara umowna