Sygn. akt: KIO 2057/23
WYROK
z dnia 28 lipca 2023 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Prowadzisz
Protokolant: Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie, w Warszawie, w dniu 28 lipca 2023
roku odwołania
wniesionego do Prezesa Kr
ajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 lipca 2023 roku przez
wykonawcę Euvic Solutions spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Wojewódzki Szpital Specjalistyczny
nr 2 w Jastrzębiu - Zdroju
przy udziale:
A) wykonawcy Net-o-
logy spółka z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą
w Katowicach
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego sygn.
akt KIO 2057
/23 po stronie Zamawiającego,
B) wykonawcy Grupa E
spółka z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą
w Tychach
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego sygn. akt
KIO 2057/23 po stronie Zamawiającego,
orzeka:
Oddala odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża Odwołującego Euvic Solutions spółka akcyjna z
siedzibą w Warszawie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Euvic Solutions spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu
od odwołania,
zasądza od wykonawcy Euvic Solutions spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie
na rzecz wykonawcy Net-o-
logy spółka z ograniczona odpowiedzialnością
z siedzibą w Katowicach kwotę 3 600,00 zł (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero grosz
y) tytułem wynagrodzenia pełnomocnika,
zasądza od wykonawcy Euvic Solutions spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie
na rzecz wykonawcy
Grupa E spółka z ograniczona odpowiedzialnością
z siedzibą w Tychach kwotę 3 600,00 zł (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero groszy) tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………………….
Sygn. akt: KIO 2057/23
U Z A S A D N I E N I E
Zamawiający – Wojewódzki Szpital Specjalistyczny nr 2 w Jastrzębiu - Zdroju
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia pod nazwą: „Dostawa infrastruktury
informatycznej i oprogramowania w celu uruchomienia eUsług wraz z usługą wdrożenia dla
realizowanego projektu „Bezpieczne usługi medyczne w Wojewódzkim Szpitalu
Specjalistycznym Nr 2 w Jastrzębiu-Zdroju”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
w dniu 21 kwietnia 2023 roku pod numerem 2023/S 079-236857.
W dniu 14 lipca 2023 roku
Odwołujący działając na podstawie na podstawie
art. 505 ust. 1 w zw. z art. 513 pkt 1 i pkt 2 w zw. z art. 514 ust. 1 w zw. z art. 515 ust. 1 pkt 1
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 poz. 1710; dalej „ustawa”, „pzp”) wniósł odwołanie
wobec wyboru najkorzystniejszych ofert w postępowaniu w zakresie Pakietów nr 7 i 9 oraz
odrzucenia oferty Odwołującego w zakresie Pakietu 7.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
W odniesieniu do Pakietu nr 7:
1) naruszenie art. 226 ust. 1 pkt. 5 ustawy
przez niezasadne uznanie, że treść oferty
jest niezgodna z warunkami zamówienia, podczas gdy oferta Odwołującego spełnia
wszystkie wymagania Specyfikacji Warunków Zamówienia i OPZ;
2) naruszenie art. 223 ust. 1 ustawy przez niezasadne uznanie w uzasadnieniu
rozstrzygnięcia postępowania, że Odwołujący dokonał zmiany treści swojej oferty
podczas gdy oferta Odwołującego nie uległa zmianie i obejmowała cały czas te same
elementy i składniki;
3) naruszenie art. 109 ust. 1 pkt 10
w związku z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy,
przez niezasadne uznanie w uzasadnieniu rozstrzygnięcia postępowania,
że Odwołujący w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje
wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
Z
amawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, podczas gdy Odwołujący
nie wprowadził Zamawiającego w błąd;
4) naruszenie art. 239 ust. 1 i 2 ustawy przez dokonanie wyboru oferty wykonawcy
Net-O-
Logy Sp. z o.o. , która nie jest najkorzystniejsza ofertą w świetle kryteriów
oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia, tj. oferty nieprzedstawiającej
najkorzystniejszego stosunku jakości do ceny zamówienia, gdyż najkorzystniejszą
ofertą jest oferta Odwołującego
W odniesieniu do Pakietu nr 9:
5) naruszenie art. 226 ust. 1 pkt. 5 ustawy przez zaniechania odrzucenia oferty Grupy
E Sp. z o.o., w sytuacji gdy treść oferty jest niezgodna z warunkami zamówienia;
6) naruszenie art. 16 pkt 1 ustawy przez zaniechanie odrzucenia oferty Grupy E Sp. z
o.o., w tych samych okolicznościach, w których Zamawiający odrzucił ofertę Sharp
Electronics (Europe) GMBH Sp. z o.o. Oddział w Polsce;
7) naruszenie art. 239 ust. 1 i 2 ustawy przez dokonanie wyboru oferty firmy Grupa E
Sp. z o.o., która nie jest najkorzystniejszą ofertą w świetle kryteriów oceny ofert
określonych w dokumentach zamówienia, tj. oferty nieprzedstawiającej
najkorzystniejszego stosunku jakości do ceny zamówienia, gdyż najkorzystniejszą
ofertą jest oferta Odwołującego, a oferta Grupy E Sp. z o.o. winna zostać odrzucona.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu:
− unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszych ofert w zakresie Pakietów nr 7
i 9,
− unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego w zakresie Pakietu nr 7,
− powtórzenia czynności wyboru najkorzystniejszych ofert w zakresie Pakietów nr 7 i 9,
− odrzucenia firmy Grupa E Sp. z o.o. w zakresie Pakietu nr 9,
− zasądzenie na rzecz Odwołującego kosztów postępowania.
Odwołujący podał, że Odwołujący ma interes w uzyskaniu przedmiotowego
zamówienia, ponieważ będąc podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie
sprzedaży systemów informatycznych obsługujących placówki służby zdrowia złożył
najkorzystniejsze oferty w zakresie paki
etów nr 7 i 9, a na skutek naruszenia przez
Zamawiającego powołanych wyżej przepisów ustawy oferty Odwołującego nie zostały
wybrane, co prowadzi do wyrządzenia Odwołującemu szkody. W przypadku uwzględnienia
odwołania, Odwołujący ma szansę na uzyskanie przedmiotowych zamówień w zakresie
Pakietów nr 7 i 9.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący podał:
W zakresie zarzutów dotyczących pakietu nr 7 (zarzuty 1 i 2)
Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego powołując się na fakt, że w wyjaśnieniach
udzielonych przez Wykonawcę na podstawie art. 223 ust. 1 ustawy Euvic Solutions S.A.
wskazał, że oferowane przez niego rozwiązanie, w tym urządzenie KEMP LoadMaster
LM-
X1, będzie spełniać wymaganą przez Zamawiającego funkcjonalność „Globalne
równoważenie obciążenia serwera (GSLB)”, w powiązaniu z pozostałymi elementami
oferowanego rozwiązania, m.in. subskrypcjami Coudflare, które to "subskrypcje Coudflare
nie zostały ujęte w złożonej przez Wykonawcę ofercie w kolumnie „Nazwa/ Model/ Producent
systemu” w Formularzu asortymentowo – cenowym stanowiącym Załącznik nr 1 do SWZ.
Zdaniem Zamawiającego Odwołujący w złożonych wyjaśnieniach potwierdził tym samym,
że pierwotnie zaoferowany przedmiot zamówienia nie przewidywał takiego sprzętu
lub rozwiązania, które spełniałoby wymaganą przez Zamawiającego funkcjonalność
„Globalne równoważenie obciążenia serwera (GSLB)” oraz że w ramach udzielonych
wyjaśnień zaoferował rozwiązanie, które tj. subskrypcje Coudflare, które nie zostały ujęte
w złożonej ofercie i tym próbował dokonać modyfikacji treści oferty, poprzez złożone
wyjaśnienia, co narusza dyspozycję art. 223 ust. 1 ustawy.
Ze stanowiskiem Zamawiającego Odwołujący nie zgodzić się.
W treść pkt 4 ppkt 6 Specyfikacji Warunków Zamówienia: „Wykonawca zobowiązany jest do
jednoznacznego określenia zaoferowanych w ofercie produktów, charakteryzując je poprzez
wskazanie w Formularzu asortymentowo
– cenowym, stanowiącym Załącznik nr 1 do SWZ,
producentów produktów, ich nazw handlowych, modeli produktów, a w przypadku braku
wpisać „NIE DOTYCZY”.
Odwołujący podał, że Zamawiający nie zdefiniował w jaki sposób rozumieć należy pojęcie
„produktu”. Termin ten występuje w dokumencie SWZ wyłącznie w cytowanym pkt 4 ppkt 6
i jest powiązany z takimi określeniami jak „producentów produktów” czy „modeli produktów”.
W tym wiec kontekście produktem jest pewien efekt produkcji, posiadający swojego
producenta, przedmiot o którym można mówić jako o pewnym modelu. Takie rozumienie
produktu jest spójne z definicją tego pojęcia zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN
(https://sjp.pwn.pl/slowniki/produkt.html):
Odwołujący podał, że jako synonimy tego określenia, Słownik PWN wymienia następujące
pojęcia:
co wskazuje
zdaniem Odwołującego, że pojęciu „produkt” najlepiej odpowiadają określenia
„wyrób” i „wytwór”, a więc pewne efekty procesu produkcji. Tym samym określenie „produkt”
można odnieść do przedmiotów materialnych i ewentualnie programów komputerowych.
Powyższy wniosek potwierdza opis przedmiotu zamówienia wyrażony kodami CPV, zgodnie
z pkt 4 ppkt 4 SWZ:
4. Przedmiot zamówienia we Wspólnym Słowniku Zamówień (CPV) określony jest kodami:
48000000-8 Pakiety oprogramowania i systemy informatyczne;
4 Pakiety oprogramowania do tworzenia dokumentów;
48180000-3 Pakiety oprogramowania medycznego;
48329000-0 System obrazowania i archiwizowania;
1 Pakiety oprogramowania zabezpieczającego pliki;
48200000-0 Pakiety oprogramowania dla sieci, internetu i intranetu
7 Różne pakiety oprogramowania i systemy komputerowe;
6 Usługi wdrażania oprogramowania;
Usługi w zakresie wsparcia systemu;
7 Medyczne urządzenia komputerowe.
O ile zatem pojęcie produktu można by odnieść do pakietów oprogramowania, systemów czy
medycznych urządzeń komputerowych, to usługi trudno określić jako produkt.
Tymczasem jak wynika z wyjaśnień Odwołującego, urządzenie KEMP LoadMaster LM-X1
wymaganie to będzie spełniać, w powiązaniu z pozostałymi elementami oferowanego
rozwiązania, m.in. subskrypcjami CloudFlaire.
Subskrypcja CloudFlaire GSLB jest tymczasem usługą, która działa na zasadzie
sprawdzania kondycji urządzeń w lokalizacjach Datacenter i przekierowaniu ruchu
do ośrodka, który jest aktywny i ma na przykład najszybszy czas dostępu, więc jak wskazano
powyżej, nie sposób uznać jej za produkt. Tym bardziej nie da się wskazać jej producenta
czy model.
Odwołujący podał, że nie jest również zasadne twierdzenie Zamawiającego,
że przedmiotowa subskrypcja nie została ujęta w nie zostały ujęte w złożonej przez
Wykonawcę ofercie w kolumnie „Nazwa/ Model/ Producent systemu” w Formularzu
asortymentowo
– cenowym stanowiącym Załącznik nr 1 do SWZ. Wniosek ten wynika już z
cytowanego przez Zamawiającego fragmentu formularza asortymentowo – cenowego:
Wykonawca nie opisywał jednak szczegółowo każdej z subskrypcji, każdej usługi wsparcia
czy serwisowej, gdyż w świetle wymagania pkt 4 ppkt 6 SWZ oraz opisu kolumny, w której
Wykonawcy mieli opisać oferowane rozwiązanie:
nie było takiego wymagania. Uzasadnienie odrzucenia oferty Odwołującego pośrednio
potwierdza prezentowane wyżej stanowisko. Zamawiający nie odrzucił bowiem oferty
Wykonawcy powołując się na fakt, że opis rozwiązania nie precyzuje dokładnie jakie
subskrypcje, wsparcie i usługi serwisowe są oferowane. Tak ogólnie sformułowany opis,
odnoszący się do usług, Zamawiający uznał za wystraczający. Tymczasem, gdyby każdy
element oferty, w tym każda dowolna usługa, winna być wyraźnie wymieniona
w przedmiotowym opisie, brak wymienienia z nazwy wszystkich subskrypcji, usług wsparcia
czy serwisowych winien stanowić podstawę odrzucenia oferty. Skoro jednak Zamawiający
nie podniósł tego argumentu, mimo iż podstawę odrzucenia oferty dokładnie analizował,
uznać należy, że okoliczności te w ocenie Zamawiającego nie stanowiły podstawy
do zakwestionowania prawidłowości oferty Odwołującego. Dopiero wyjaśnienia Wykonawcy
wskazujące z nazwy jedną z usług mieszczącą się w przedmiotowych pozycjach
spowodowały, że Zamawiający uznał te pozycje de facto za zbioru puste, gdyż każde
doprecyzowanie nazwy oferowanej usługi Zamawiający uznaje za zmianę treści oferty.
Odwołujący podał, że zamieszczony opis oferowanego rozwiązania jest najbardziej
szczegółowym opisem ze wszystkich ofert jakie zostały złożone w ramach pakietu 7 i jednym
z najbardziej szczegółowych ze wszystkich ofert na komplet pakietów objętych
postępowaniem.
Tytułem przykładu – w ramach Pakietu 9 Zamawiający odrzucił ofertę Sharp Electronics
(Europe) GMBH Sp. z o.o. Oddział w Polsce zawierającą następujący opis oferowanego
rozwiązania:
W świetle szczegółowości zrzutów stawianych ofercie Odwołującego podstawą odrzucenia
oferty Sharp Electronics (Europe) GMBH Sp. z o.o. Oddział w Polsce powinny stanowić
niemal wszystkie wymagania OPZ odnoszące się do oferowanego rozwiązania, albowiem
z za
cytowanego opisu praktycznie nic nie wynika, jaka jest oferta tegoż wykonawcy.
Tymczasem w uzasadnieniu odrzucenia Zmawiający stwierdził jedynie, że Wykonawca
zaoferował system ConnectWise SIEM-Perch, w którym nie wykazał, iż architektura
zadeklarowanego rozwiązania:
a) oparta będzie o fizyczne lub wirtualne sądy monitorujące. (…)
b) oparta będzie na jakimkolwiek sprzęcie (fizycznym urządzeniu).
a więc zastrzeżenia Zamawiającego są znacząco ograniczone w stosunku do detali
kwestionowanych w ofercie Euvic Solutions S.A.
Odwołujący podał również, że opis pozycji formularza asortymentowo - cenowego
ewidentnie wprowadzał wykonawców błąd, skoro Zamawiający oczekiwał podania
w tej kolumnie: "Nazwa/ Model/ Producent systemu" czyli nazwy systemu, a nie nazw
produktów. Różnica między tymi sformułowania jest widoczna na pierwszy rzut oka. Nie
dość, że na formularzu zamieszczono wymóg wskazania nazwy, modelu lub producenta
systemu a nie produktów, to na dodatek na formularzu jest mowa o liczbie pojedynczej
(systemu) a
nie o liczbie mnogiej (produktów). W efekcie mamy do czynienia z całkowicie
różnymi, sprzecznymi między sobą wymagania pomiędzy pkt 4 ppkt 6 SWZ i opisem
kolumny formularza asortymentowo cenowego, w świetle której to rozbieżności sposób,
w jaki Sharp Ele
ctronics (Europe) GMBH Sp. z o.o. Oddział w Polsce opisał oferowane
rozwiązanie, absolutnie nie dziwi.
Pakiet nr 7
– zarzut 3
W zakresie naruszenia
art. 109 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy,
Odwołujący wyjaśnia, że w końcowej części uzasadnienia odrzucenia jego oferty
Zamawiający wskazał, że "Ponadto, Wykonawca w złożonej ofercie, tj. w Formularzu
asortymentowo
– cenowym stanowiącym Załącznik nr 1 do SWZ potwierdził, że zaoferowany
przez niego przedmiot zamówienia spełnia zapisy Opisu przedmiotu zamówienia
stanowiącego Załącznik nr 8 do SWZ, a więc spełnia w/w funkcjonalność. Tym samym,
Wykonawca poprzez lekkomyślność lub niedbalstwo wprowadził w błąd Zamawiającego
co do spełnienia przez oferowany przedmiot zamówienia wymagań określonych w Opisie
przedmiotu zamówienia stanowiącym Załącznik nr 8 do SWZ, wobec czego świadomie
poświadczył nieprawdę."
Odwołujący podał, że przedmiotowe stwierdzenie jest niezasadne z przyczyn formalnych
i merytorycznych. W odniesieniu do przyczyn formalnych, cytowany zarzut stanowi
powtórzenie przesłanki wykluczenia wykonawcy z postępowania, określonej w art. 109 ust. 1
pkt 10 ustawy.
Jednak Zamawiający nie miał prawa powołać tej podstawy, ze względu
na fakt, że nie przewidział takiej podstawy wykluczenia Wykonawcy w niniejszym
postępowaniu. Zgodnie z pkt 8 ppkt 4 SWZ: „Zamawiający przewiduje wykluczenie
Wykonawcy na podstawie: 1) art. 109 ust. 1 pkt. 4, 5 i 7 ustawy (…)”. Co prawda
Zamawiający nie powołał przepisu z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy w związku z art. 109
ust. 1 pkt 10 ustawy w podstawie prawnej odrzucenia oferty, jednak z uzasadnienia
faktycznego wynika, że taka podstawa została zastosowana. Tymczasem w świetle
fakultatywnych podstaw wykluczenia wskazanych w pkt 8 ppkt 4 SWZ, Zamawiający nie miał
do tego żadnych podstaw.
Stanowisko Zamawiającego nie jest również zasadne z przyczyn merytorycznych. Fakt,
że
przygotowany
przez
Zamawiającego
formularz
zawierał
stwierdzenie,
że
„OŚWIADCZENIE WYKONAWCY:
POTWIERDZAM SPEŁNIENIE ZAPISÓW OPISU PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
STANOWIĄCEGO ZAŁĄCZNIK NR 8 DO SWZ.”
nie oznacza, że każda niezgodność oferty z SWZ oznacza automatycznie wprowadzenie
Zamawiającego w błąd w rozumieniu art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy. Zwłaszcza, że ten sam
formularz zawierał adnotację:
„UWAGA:
1. Załącznik należy wypełnić w całości, bez wprowadzania zmian w jego treść – stanowi on
integralną część oferty – deklarację Wykonawcy co do jego treści, brak tego załącznika,
zawierającego treść nie zgodne z wzorem określonym w SWZ, spowoduje odrzucenie
oferty.”
Przy interpretacji zastosowanej przez Zamawiającego za niewprowadzające w błąd
należałoby uznać tyko takie oferty, które zawierając niezgodność z wymaganiami SWZ lub
OPZ zawierałyby oświadczenie wykonawcy, w którym informuje on o tym, że jego oferta jest
niezgodna z SWZ. Tyle ze w takim wypadku podlegałby odrzuceniu na podstawie cytowane
wyżej uwagi w treści formularza. A to oznacza, że w ocenie Zamawiającego każdy
przypadek odrzucenia oferty z powodu jej niezgodności z SWZ oznacza automatycznie
wprowadzenie Zamawiającego w błąd. Tymczasem tak nie jest. Gdyby ustawodawca
uznawał, że te podstawy stawiania zrzutów wykonawcy lub jego ofercie są de facto tożsame,
w tai właśnie sposób powiązałby obie podstawy odrzucenia oferty wykonawcy. Tymczasem
tak nie zrobił, co oznacza, że odrzucenie oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy jest
całkowicie odrębną i niezależną podstawą zastosowania tej sankcji od podstawy wynikającej
z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy.
Ponadto jak wynika z uzasadnienia pierwszego zarzutu, informacje zawarte w ofercie
Odwołującego nie są informacjami nieprawdziwymi. Wykonawca nie zmienił treści złożonej
oferty i cały czas oferował sporną subskrypcję. Różnica tak naprawdę tkwi w tym,
czy należało nazwę tej subskrypcji wprost powołać w formularzu asortymentowo cenowym,
czy nie było to konieczne. Nie jest to jednak kwestia wprowadzania w błąd a różnic
w sposobie wykładni stawianego w SWZ wymagania.
W tym stanie rzeczy brak jest podstaw do odrzucenia oferty
Odwołującego.
Pakiet nr 7
– zarzut 4.
W zakresie naruszenia art. 239 ust. 1 i 2
ustawy Odwołujący podał, że niezasadnie
odrzucona oferta Odwołującego przedstawia korzystniejszy stosunek jakości do ceny
zamówienia niż wybrana oferta firmy Net-O-Logy Sp. z o.o., która nie jest najkorzystniejsza
ofertą w świetle kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia, w tym stanie
rzeczy Zamawiający dopuścił się naruszenia art. 239 ust. 1 i 2 ustawy i w związku z tym
dokonana przez niego czynność wyboru najkorzystniejszej oferty winna zostać
unieważniona.
W zakresie zarzutów dotyczących Pakietu nr 9
W ramach Pakietu nr 9
– podnoszone naruszenie art. 226 ust. 1 pkt. 5, art. 16 pkt 1 i art. 239
ust. 1 i 2 ustawy
– Zamawiający dokonał wyboru oferty firmy Grupa E Sp. z o.o. czynności tej
dokonał w oparciu o niezwykle ogólny opis oferowanego przedmiotu zamówienia zawarty
w formularzu asortymentowo
– cenowym wybranej oferty, w którym to formularzu nie
przedstawiono informacji o jakimkolwiek urządzeniu oferowanym przy wybranego
wykonawcę, mimo że wprost wskazał on, że oferuje jakiś sprzęt. Dla porównania opis
oferowanego rozwiązania zestawiono z analogicznym opisem zawartym w ofercie
Odwołującego.
Formularz - oferta firmy Grupa E Sp. z o.o.
Formularz
– oferta Odwołującego
Opis zawarty w wybranej ofercie narusza wprost pkt 4 ppkt 6 Specyfikacji Warunków
Zamówienia, zgodnie z którym „Wykonawca zobowiązany jest do jednoznacznego
określenia zaoferowanych w ofercie produktów, charakteryzując je poprzez wskazanie w
Formularzu asortymentowo
– cenowym, stanowiącym Załącznik nr 1 do SWZ, producentów
produktów, ich nazw handlowych, modeli produktów, a w przypadku braku wpisać „NIE
DOTYCZY”.
Poza bardzo ogólnym wskazaniem na bliżej nieokreślone, trudne nawet do identyfikacji
rozwiązania informatyczne, zamieszczony w wybranej ofercie wykaz nie zawiera żadnego
produktu i nie sposób na podstawie tego opisu określić, co oferuje wybrany wykonawca.
W opisie oferowanego rozwiązania wybrany wykonawca powtórzył jedynie nazewnictwo
zawarte w opisie przedmiotu zamówienia, co oznacza, że nawet w zakresie oprogramowania
wybrany wykonawca nie podał choćby nazwy oferowanego rozwiązania. Nie podał zatem
nazwy kluczowego produktu. Mało tego, z przedmiotowego opisu wynika jednoznacznie,
że elementem oferowanego rozwiązania jest (jakiś) sprzęt. Nie powinno budzić wątpliwości,
że sprzęt jest produktem. Tymczasem o sprzęcie tym, na podstawie wybranej oferty,
nic nie wiadomo. Oznacza to, że wybrana oferta nie spełnia wymagania wskazanego w pkt 4
ppkt 6 SWZ
W toku badania i oceny ofert dla Pakietu nr 9 Zamawiający odrzucił ofertę firmy Sharp
Electronics (Europe) GMBH Sp. z o.o. Oddział w Polsce, podając następujące uzasadnienie:
„W toku badania i oceny oferty w zakresie Pakietu nr 9 (Dostawa usługi monitoringu, analizy
i reagowanie na incydenty sieciowe (SOC)) Zamawiający zwrócił uwagę, że Wykonawca
zaoferował system ConnectWise SIEM-Perch, w którym nie wykazał, iż architektura
zadeklarowanego rozwiązania:
a) oparta będzie o fizyczne lub wirtualne sądy monitorujące. Natomiast, Zamawiający w
Rozdziale 5 „Dostawa i wdrożenie Systemu Analizy Logów oraz Systemu Analizy typu NDR”
pkt. 3 lit. c) Opisu przedmiotu zamówienia stanowiącego Załącznik nr 8 do SWZ wymagał,
aby architektura rozwiązania była oparta o fizyczne lub wirtualne sondy monitorujące,
których rolą będzie odbieranie kopii ruchu sieciowego, generowanie alarmów oraz/lub
metadanych o zdarzeniach, przygotowanie przechwyconych plików do dalszej analizy oraz
przekazywanie przetworzonych danych do urządzenia administracyjnego.
b) oparta będzie na jakimkolwiek sprzęcie (fizycznym urządzeniu). Natomiast, Zamawiający
w Rozdziale 5 „Dostawa i wdrożenie Systemu Analizy Logów oraz Systemu Analizy typu
NDR” pkt. 3 lit. d) Opisu przedmiotu zamówienia stanowiącego Załącznik nr 8 do SWZ
wymagał, aby architektura rozwiązania była oparta o fizyczne urządzenie administrujące,
którego rolą będzie zarządzanie sondami, włącznie z regułami detekcji, sygnaturami i
nadzorem stanu, dogłębna analiza odebranych plików, prezentacja wyników detekcji, a także
przekazywanie danych do rozwiązań stron trzecich, między innymi SIEM.
Tym samym, Wykonawca nie zaoferował wszystkich wymaganych, a tym samym
niezbędnych funkcjonalności zaoferowanego rozwiązania dla usługi monitoringu, analizy
i reagowanie na incydenty sieciowe (SOC). W związku z czym należy stwierdzić, iż system
ConnectWise SIEM-
Perch, nie spełnia wszystkich wymaganych przez Zamawiającego
w Specyfikacji Warunków Zamówienia funkcjonalności.”
Zdaniem Odwołującego dokładnie identyczne zarzuty można, w ramach tego samego
Pakietu nr 9, postawić wybranej ofercie. Opis zawarty w formularzu nie zawiera dokładnie
tych samych elementów, których brak stanowił podstawę odrzucenia oferty Sharp
Electronics (Europe) GMBH Sp. z o.o. Oddział w Polsce. Jednak mimo analogicznego opisu
w jednej i drugiej ofercie, Zamawiający odrzucił tylko pierwszą z nich, czym naruszył zasadę
równego traktowania wykonawców.
W tym stanie rzeczy, Zamawiający powinien odrzucić ofertę Grupy E Sp. z o.o.,
co powoduje, że to oferta Odwołującego przedstawia korzystniejszy stosunek jakości do
ceny zamówienia a nie wybrana przez Zamawiającego oferta. W tym stanie rzeczy
Zamawiający dopuścił się naruszenia art. 239 ust. 1 i 2 ustawy i w związku z tym dokonana
przez niego czynność wyboru najkorzystniejszej oferty winna zostać unieważniona.
Po przeprowadzeniu posiedzenia i rozprawy
z udziałem Stron i uczestników
postępowania odwoławczego na podstawie zebranego materiału w sprawie Krajowa
Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba
stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi art.
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień ustawy z 11 września 2019 r. –
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 poz. 1710; dalej „ustawa”, „Pzp”) skutkujących
odrzuceniem odwołania. Odwołanie zostało złożone do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
14 lipca 2023 roku
od czynności Zamawiającego z dnia 4 lipca 2023 roku. Kopia odwołania
została przekazana w ustawowym terminie Zamawiającemu, co zostało potwierdzone przez
Odwołującego na posiedzeniu oraz wynika z akt sprawy odwoławczej.
Skład orzekający Izby rozpoznając sprawę uwzględnił akta sprawy odwoławczej,
które zgodnie z par. 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku
w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz.
U. z 2020 r. poz. 2453) stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentację
postępowania o udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopię dokumentacji,
o której mowa w § 7 ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane
przez Izbę lub Prezesa Izby w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba uwzględniła stanowiska prezentowane na rozprawie przez Strony i uczestników
post
ępowania odwoławczego.
Izba uwzględniła stanowisko Zamawiającego prezentowane w piśmie z dnia 19 lipca
2023 roku
– Odpowiedź na odwołanie. Zamawiający ww. pismem uwzględnił w całości
zarzuty podniesione w odwołaniu.
Izba uwzględniła stanowisko wykonawcy Grupa E spółka z ograniczona
odpowiedzialnością z siedzibą w Tychach zawarte w piśmie z dnia 28 lipca 2023 roku „Pismo
Przystępującego”.
Izba postanowieniem wydanym na rozprawie dopuściła dowody złożone
i zawnioskowane w trakcie rozprawy przez Odwołującego:
− dowód nr 1 (7 kart) – dokumenty potwierdzające realną cenę subskrypcji,
− dowód nr 2 (4 karty) – wydruk ze strony Wikipedia Wolna Encyklopedia,
− dowód nr 3 (2 karty) wydruk ze strony z przeglądarki GRUPY E,
− dowód nr 4 (2 karty) – wydruk ze strony internetowej GRUPY E.
Izba stwierdziła skuteczność zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego:
1) wykonawcy Net-o-
logy spółka z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą
w Katowicach zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego sygn.
akt KIO 205
7/23 po stronie Zamawiającego w dniu 20 lipca 2023 roku,
wykonawcy Grupa E spółka z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą w Tychach
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego sygn. akt KIO 2057/23
po stronie Zamawiającego w dniu 20 lipca 2023 roku.
Pismem z dnia 20 lipca 2023 roku wykonawca Net-o-
logy spółka z ograniczona
odpowiedzialnością z siedzibą w Katowicach wniósł sprzeciw od uwzględnienia przez
Zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu – w zakresie pakietu 7.
Pismem z dnia 27 lipca 2023 roku, w odpowiedzi na wezwanie do zgłoszenia sprzeciwu
z dnia 24 lipca 2023 roku, wykonawca
Grupa E spółka z ograniczona odpowiedzialnością
z siedzibą w Tychach wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia odwołania przez
Zamawiającego – w zakresie pakietu 9.
Izba ustaliła wspólnie dla wszystkich zarzutów odwołania:
Na podstawie art. 552 ust. 1 ustawy
Izba wydając wyrok bierze za podstawę stan
rzeczy ustalony w toku postępowania odwoławczego.
Izba
w pierwszej kolejności ustaliła, że odwołanie dotyczy dwóch pakietów tj.:
Pakietu nr 7
– Dostawa i wdrożenie systemów szyfrowania danych i wiadomości pocztowych
z systemem zarządzania użytkownikami uprzywilejowanymi,
Pakietu nr 9
– Dostawa usługi monitoringu, analizy i reagowanie na incydenty sieciowe
(SOC).
W Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej: SWZ) Zamawiający podał:
Rozdziała 4 Opis przedmiotu zamówienia:
4.Wykonawca zobowiązany jest do jednoznaczne określenia zaoferowanych
w ofercie produktów, charakteryzując je poprzez wskazanie w Formularzu
asortymentowo
– cenowym, stanowiącym Załącznik nr 1 do SWZ, producentów
produktów, ich nazw handlowych, modeli produktów, a w przypadku braku wpisać
„NIE DOTYCZY”.
Izba ustaliła i zważyła w zakresie zarzutów odwołania dotyczących Pakietu nr 7
Wykonawca
Euvic Solutions spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie pismem z dnia
14 czerwca 2023 roku
został wezwany przez Zamawiającego do złożenia wyjaśnień
w zakresie złożonej oferty:
Dyrektor Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego nr 2 w Jastrzębiu - Zdroju na podstawie
art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019r. Prawo Zamówień Publicznych (t.j. Dz. U, z
2022r. poz. 1710) działając jako Zamawiający w przedmiotowym postępowaniu, niniejszym
pismem informuje, iż w trakcie badania i oceny oferty powzięto wątpliwości dotyczące jej
treści, a mianowicie:
− czy zaoferowane przez Wykonawcę w Pakiecie nr 7 (Dostawa i wdrożenie systemów
szyfrowanie danych i wiadomości pocztowych z systemem zarządzania
użytkownikami uprzywilejowanym) urządzenie KEMP LoadMaster LM-XI wraz z
subskrypcją Enterprise spełnia opisaną w Rozdziale III „Wymagania dotyczące
wysokiej dostępności serwera pocztowego” pkt. 3 ppkt, 9 funkcjonalność, tj. Globalne
równoważenie obciążenia serwera (GSLB).
UZASADNIENIE:
Wykonawca w odpowied
zi na ogłoszone postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
w
trybie
przetargu
nieograniczonego
na
Dostawa
infrastruktury
informatycznej
i oprogramowania w celu uruchomienia eUsług wraz z usługą wdrożenia dla realizowanego
projektu „Bezpieczne usługi medyczne w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym Nr 2
w Jastrzębiu-Zdroju” w dniu 30.05,2023r. złożył ofertę na Pakiet nr 7 (Dostawa i wdrożenie
systemów szyfrowanie danych i wiadomości pocztowych z systemem zarządzania
użytkownikami uprzywilejowanymi), Pakiet nr 8 (Dostawa i wdrożenie systemu bezpiecznych
połączeń serwisowych do sieci komputerowej szpitala) oraz Pakiet nr 9 (Dostawa usługi
monitoringu, analizy i reagowanie na incydenty sieciowe (SOC)),
W toku badania i oceny oferty w zakresie Pakietu nr 7 (Dostawa i
wdrożenie systemów
szyfrozvanie danych i wiadomości pocztowych z systemem zarządzania użytkownikami
uprzywilejowanymi) Zamawiający powziął wątpliwość czy zaoferowane do przedmiotowego
postępowania urządzenie KEMP LoadMaster LM-X1 wraz z subskrypcją Enterprise spełnia
wymagania określone przez Zamawiającego w SWZ. Zamawiający w Opisie przedmiotu
zamówienia stanowiącym Załącznik nr 8 do SWZ wymagał, aby zaoferowany przedmiot
zamówienia zgodnie z Rozdziałem III „Wymagania dotyczące wysokiej dostępności serwera
pocztowego” pkt. 3 ppkt. 9 spełniał funkcjonalność: „Globalne równoważenie obciążenia
serwera (GSLB)”
Wykonawca Euvic Solutions S.A. w złożonej ofercie, tj. w Formularzu asortymentowo
cenowym stanowiącym Załącznik nr 1 do SWZ potwierdził, że zaoferowany przez niego
przedmiot zamówienia spełnia zapisy Opisu przedmiotu zamówienia stanowiącego Załącznik
nr 8 do SWZ, tym, samym spełnia 'w/ w funkcjonalność. Natomiast, z powziętych przez
Zamawiającego informacji zawartych na stronie Internetowej producenta urządzeń KEMP
(https://kemptechnologies.com/server-
load"balancing/ioadmaster•xl)
wynika,
że
do
zaoferowaneg
o przez Wykonawcę urządzenia KEMP LoadMaster LM-X1 możliwe jest tylko i
wyłącznie wykupienie subskrypcji Enterprise, która nie zawiera wymaganej przez
Zamawiającego w Rozdziale III „Wymagania dotyczące wysokiej dostępności serwera
pocztowego" pkt.
3 ppkt, 9 funkcjonalności „Globalne równoważenie obciążenia serwera
(GSLB)" T
ym samym, w ocenie Zamawiającego na postawie wyżej przedstawionych
argumentów zaoferowane w Pakiecie nr 7 (Dostawa i wdrożenie systemów szyfrowanie
danych
i
wiadomości
pocztowych
z
systemem
zarządzania
użytkownikami
uprzywilejowanymi) urządzenie KEMP LoadMaster LM-X1 wraz z subskrypcją Enterprise
wchodzące w skład systemu szyfrowania danych i wiadomości pocztowych z systemem
zarządzania użytkownikami uprzywilejowanymi nie spełnia wymagań określonych w Opisie
przedmiotu zamówienia stanowiącym Załącznik nr 8 do SWZ, a mianowicie wymaganych
funkcjonalności.
Dodatkowo, Dyrektor
Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego nr 2 w Jastrzębiu — Zdroju
informuje, że w przypadku gdy Wykonawca nie udzieli wyjaśnień w powyższym zakresie, na
mocy art. 226 ust. 1 pkt. 5 ustawy PZP odrzuci ofertę Wykonawcy jako nie odpowiadającą
treści warunków zamówienia.
Wykonawca
Euvic Solutions spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie pismem z dnia
16 czerwca 2023 roku złożył następujące wyjaśnienia:
w odpowiedzi na pismo z dnia 14 czerwca 2023 r. dotyczące wyjaśnienia treści złożonej
oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego na Dostawę infrastruktury informatycznej i oprogramowania w celu
uruchomienia e-
Usług wraz z usługą wdrożenia dla realizowanego projektu „Bezpieczne
usługi medyczne w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym Nr 2 w Jastrzębiu-Zdroju”,
(BZP.38.382-14.23)
– Pakietu nr 7, niniejszym informuję, że zgodnie z "Rozdziałem III
„Wymagania dotyczące wysokiej dostępności serwera pocztowego” pkt. 3 ppkt. 9 wymóg
spełnienia funkcjonalności: „Globalne równoważenie obciążenia serwera (GSLB)”, dotyczy
oferowanego rozwiązania, a nie samodzielnie urządzenia KEMP LoadMaster LM-X1 wraz z
subskrypcją Enterprise.
W efekcie przedmiotowe urządzenie, wymaganie to będzie spełniać, w powiązaniu
z pozostałymi elementami oferowanego rozwiązania, m.in. subskrypcjami Coudflare.
Mając powyższe na uwadze, jako wykonawca potwierdzamy, że oferowane przez nas
rozwiązanie (jako całość) spełnia funkcjonalność: „Globalne równoważenie obciążenia
serwera (GSLB)”.
Załącznik nr 8 do SWZ - Opis przedmiotu zamówienia dla Pakietu nr 7 Dostawa i
wdrożenie systemów szyfrowania danych i wiadomości pocztowych z systemem zarządzania
użytkownikami uprzywilejowanymi,
Rozdział III – Wymagania dotyczące wysokiej dostępności serwera pocztowego
Punkt 3
– Metody planowania i równoważenia
Podpunkt 9
– Globalne równoważenie obciążenia serwera (GSLB)
Załącznik nr 1 do SWZ - Formularz asortementowo - cenowy
Kolumna 9 (ostatnia) tabeli - Nazwa/ Model/ Producent systemu
Wykonawca
Euvic Solutions spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie podał w kolumnie 9
Formularza asortymentowo
– cenowego dla Pakietu 7:
Licencje Microsoft:
Exchange Server Standard 2019 DG7GMGF0F4MC
Exchange Server Standard CAL 2019
DG7GMGF0F4MB;
Urządzenie KEMP:
LoadMaster LM-X1 hardware appl. With 4x 1GbE
ports 4GB RAM. Supports up to 1 Gbps
throughput 1000 SSL TPS (2K keys). Support
required.
"EN3-LM-X1
5-Year Enterprise Subscrip. for LM-X1. Includes
new features and software updates unlimited
24x7 Customer Support In advance hardware
replacement Edge Security Pack(ESP) -
Authorization Authentication & Single Sign On
Kemp 360 Vision managed"
Licencje ESET: Endpoint Encryption PRO/liczba
stanowisk: 600, serwis i subskrypja 5 lat
Licencje MWT:
ADManager Plus Professional
ADAudit Plus Professional
PasswordManager Pro Multi-Language Enterprise;
Licencje SENHASEGURA Domum:
DOMUM SaaS - 5Y
– 200, VPN Less Remote Access
Całość oferowanych powyżej rozwiązań jest
zaoferowana ze wsparciem i subskrypcjami, oraz
usługami serwisowymi Wykonawcy - 5 lat, Całość
zaoferowanych rozwiązań jest oferowana w
opcjach, wyposażeniu, konfiguracji i ilościach
zgodnych z wymogami Zamawiającego
Pismem z dnia 4 lipca 2023 roku Zamawiający poinformował wykonawcę Euvic
Solutions spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie o odrzuceniu oferty wykonawcy w Pakiecie
7 podając:
Prawne uzasadnienie odrzucenia;
Zamawiający na podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 5 ustawy PZP, odrzuca ofertę, ponieważ jej
tre
ść jest niezgodna z warunkami zam6wienia.
Faktyczne uzasadnienie odrzucenia:
W
ykonawca w odpowiedzi na ogłoszone postepowanie o udzielenie zam6wienia w
przetargu
nieograniczonego
na
Dostawa
infrastruktury
informatycznej
i
oprogramowania w celu uruchomienia eUslug wraz z usługą wdrożenia dla realizowanego
projektu „Bezpieczne usługi medyczne w Wojew6dzkim Szpitalu Specjalistycznym Nr 2 w
Jastrzębiu-Zdroju w dniu 30.05.2023r. złożył ofertę. W złożonej ofercie w kolumnie „Nazwa/
Model/ Producent systemu" w Formularzu asortymentowo
— cenowym stanowiącym
Załącznik nr 1 do SWZ, Wykonawca zaoferował:
(…)
W toku badania i oceny oferty w zakresie Pakietu nr 7 (Dostawa i wdrożenie systemów
szyfrowanie danych i wiadomości pocztowych z systemem zarządzania użytkownikami
uprzywilejowanymi) Zamawiający powziął wątpliwość czy zaoferowane do przedmiotowego
postępowania o urządzenie określone przez KEMP Zamawiającego LoadMaster LM-X1 w
SWZ. wraz Zamawiający z subskrypcją w Opisie Enterprise przedmiotu spełnia zamówienia
wymagania stanowiącym Załącznik nr 8 do SWZ wymagał, aby zaoferowany przedmiot
zamówienia zgodnie z Rozdziałem III „Wymagania dotyczące wysokiej dostępności serwera
pocztowego" pkt. 3 ppkt. 9 spełniał funkcjonalność: „Globalne równoważenie obciążenia
serwera (GSLB)”, Natomiast, z powziętych przez Zamawiającego informacji zawartych na
stronie internetowej producenta urządzeń KEMP wynikało, że do zaoferowanego przez
Wykonawcę urządzenia KEMP LoadMaster LM-X1 możliwe jest tylko i wyłącznie wykupienie
subskrypcji Enterprise, która nie zawiera wymaganej przez Zamawiającego w Rozdziale III
Wymagania dotyczące wysokiej dostępności serwera pocztowego” pkt. 3 ppkt. 9
funkcjonalności „Globalne równoważenie obciążenia serwera (GSLB)".
Wobec powyższego, Zamawiający na podstawie art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 11 września
2019r. Prawo Zamówień Publicznych (t.j. Dz. U. z 2022r. poz. 1710) wezwał Wykonawcę do
udzielenia wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty. Wykonawca w wyznaczonym przez
Zamawiającego terminie, tj. do dnia 16.06.2023r. złożył stosowne wyjaśnienia. Ze złożonych
przez Wykonawcę wyjaśnień wynikało, że wymagana przez Zamawiającego w Rozdziale III
Wymagania dotyczące wysokiej dostępności serwera pocztowego" pkt. 3 ppkt. 9
funkcjonalność: „Globalne równoważenie obciążenia serwera (GSLB)
ÎÎ
dotyczy oferowanego
rozwiązaniat a nie samodzielnie urządzenia KEMP LoadMaster LM-XI wraz z subskrypcją
Enterprise. Dodatkowo, Wykonawca Euvic Solutions S.A. wyjaśnił, że urządzenie KEMP
LoadMaster LM-X1
, będzie spełniać w/ w funkcjonalność, w powiązaniu z pozostałymi
elementami oferowanego rozwiązania, m.in. subskrypcjami Coudflare.
Zamawiający dokonując analizy udzielonych przez Wykonawcę wyjaśnień treści oferty
zwrócił uwagę, iż przedstawione w /w wyjaśnieniach pozostałe elementy oferowanego
rozwiązania, tj. subskrypcje Coudflare nie zostały ujęte w złożonej przez Wykonawcę ofercie
w kolumnie „Nazwa Model/ Producent systemu” w Formularzu asortymentowo — cenowym
stanowiącym Załącznik nr 1 do SWZ. Tym samym, Wykonawca w złożonych wyjaśnieniach
potwierdził, iż pierwotnie zaoferowany przedmiot zamówienia nie przewidywał takiego
sprzętu lub rozwiązania, które spełniałoby wymaganą przez Zamawiającego funkcjonalność
„Globalne równoważenie obciążenia serwera (GSLB)",
Reasumując, w ocenie Zamawiającego Wykonawca Euvic Solutions S.A. kompleksowo nie
przeanalizował Specyfikacji Warunków Zamówienia, tj. Opisu przedmiotu Zamówienia
stanowiącego Załącznik nr 8 do SWZ i zaoferował rozwiązanie/system, który nie zawierał
wszystkich wymaganych przez Zamawiającego funkcjonalności w tym „Globalnego
równoważenia obciążenia serwera (GSLB)”. Na podstawie wezwania do udzielenia
wyjaśnień treści oferty Wykonawca zaoferował rozwiązanie, tj. subskrypcje Coudflare, które
nie zostały ujęte w złożonej ofercie, a więc próbował dokonać modyfikacji treści oferty,
poprzez złożone wyjaśnienia, co zgodnie z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019r.
Prawo Zamówień Publicznych (t.j. Dz. U. z 2022r. poz. 1710) jest kategorycznie
niedopuszczalne. Ponadto, Wykonawca w złożonej ofercie, tj. w Formularzu asortymentowo
cenowym stanowiącym Załącznik nr 1 do SWZ potwierdził, że zaoferowany przez niego
przedmiot zamówienia spełnia zapisy Opisu przedmiotu zamówienia stanowiącego Załącznik
nr 8 do SWZ, a więc spełnia w/w funkcjonalność. Tym samym, Wykonawca poprzez
lekkomyślność lub niedbalstwo wprowadził w błąd Zamawiającego co do spełnienia przez
oferowany przedmiot zamówienia wymagań określonych w Opisie przedmiotu zamówienia
stanowiącym Załącznik nr 8 do SWZ, wobec czego świadomie poświadczył nieprawdę.
W konsekwencji powyższego, należy stwierdzić, że oferta Wykonawcy Euvic Solutions S.A.
jest niezgodna z przywołanymi przepisami ustawy PZP oraz zapisami Specyfikacji
Warunków Zamówienia, tym samym podlega ona odrzuceniu.
Izba zważyła w zakresie zarzutów odwołania:
Izba
na wstępie wskazuję, zgodnie z art. 559 ust. 2 ustawy podstawy prawne oraz przytacza
przepisy prawa:
- art. 16 ustawy -
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie
zamówienia w sposób:
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców,
- art. 109 ust. 1 pkt 10 -
Z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający może
wykluczyć wykonawcę:
(…)
który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające
w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego
w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
- art. 223 ust 1 ustawy
– W toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać
od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków
dowodowych lub innyc
h składanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne jest
prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty
oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
- art. 226 ust. 1 ustawy -
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: (…)
została złożona przez wykonawcę:
a)
podlegającego wykluczeniu z postępowania lub
(…)
5) jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia.
- art. 239 ust. 1 ustawy
– Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie
kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.
- art. 239 ust. 2 ustawy
– Najkorzystniejsza oferta to oferta przedstawiająca najkorzystniejszy
stosunek jakości do ceny lub kosztu lub oferta z najniższą ceną lub kosztem.
- art. 516 ustawy ust. 1 ustawy -
Odwołanie zawiera:
(…)
wskazanie czynności lub zaniechania czynności zamawiającego, której zarzuca się
niezgodność z przepisami ustawy, lub wskazanie zaniechania przeprowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia lub zorganizowania konkursu na podstawie ustawy;
8) zwięzłe przedstawienie zarzutów;
9) żądanie co do sposobu rozstrzygnięcia odwołania;
10) wskazanie okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających wniesienie odwołania
oraz dowodów na poparcie przytoczonych okoliczności;
Izba,
wyjaśnia i podkreśla na wstępie, że w przedmiotowym postępowaniu
odwoławczym Izba dokonuje oceny czynności podjętej przez Zamawiającego
w prowadzonym przez Zamawiającego postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego,
w oparciu o dokumentację postępowania o udzielnie zamówienia publicznego i określone
w tej dokumentacji warunki zamówienia oraz wymagania określone przez Zamawiającego
co do treści składanych oświadczeń i zakresu składanych dokumentów.
W zakresie zarzut
ów 1 i 2, podniesionych w zakresie Pakietu nr 7 tj. :
naruszenie art. 226 ust. 1 pkt. 5 ustawy przez niezasadne uznanie, że treść oferty
jest niezgodna z warunkami zamówienia, podczas gdy oferta Odwołującego
spełnia wszystkie wymagania Specyfikacji Warunków Zamówienia i OPZ;
(2) naruszenie art. 223 ust. 1 ustawy przez niezasadne uznanie w uzasadnieniu
rozstrzygnięcia postępowania, że Odwołujący dokonał zmiany treści swojej oferty
podczas gdy oferta Odwołującego nie uległa zmianie i obejmowała cały czas te
same elementy i składniki;
– Izba zarzuty uznała za niezasadne.
Na wstępie Izba wskazuje, że zgodnie z art. 226 ust. 1 ustawy Zamawiający odrzuca
ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Definicja warunku
zamówienia została zawarta w art. 7 pkt 29 ustawy, który stanowi, że przez warunki
zamówienia należy rozumieć warunki, które dotyczą zamówienia lub postępowania
o udzielenie zamówienia, wynikające w szczególności z opisu przedmiotu zamówienia,
wymagań związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań
proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego.
W ramach przedmiotowego postępowania o udzielnie zamówienia publicznego Zamawiający
ukształtował warunki zamówienia co do opisu przedmiotu zamówienia – złącznik nr 8 do
specyfikacji warunków zamówienia.
W odniesieniu do oceny oferty
Euvic Solutions spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie
Odwołującego), w ocenie Izby, czynność z dnia 4 lipca 2023 roku była prawidłowa oraz
uzasadniona okolicznościami wynikającymi w wymagań Zamawiającego oraz treści złożonej
oferty oraz wyjaśnień złożonych przez Odwołującego w dniu 16 czerwca 2023 roku.
Izba podkreśla, że podstawą odrzucenia oferty Odwołującego z postępowania była
jej niezgodność z warunkami zamówienia. Elementem warunkującym odrzucenie oferty
z postępowania było to, że rozwiązanie jakie zostało zaoferowanego przez Odwołującego
w Formularzu asortymentowo -
cenowym wskazywało jednoznacznie na oferowanie
urządzenia KEMP LoadMaster LM-X1 wraz z subskrypcją Enterprise.
Niemniej, na co należy zwrócić uwagę, z pisma Odwołującego z dnia 16 czerwca 2023 roku
jednoznacznie wynika, że tak zaoferowane rozwiązanie nie jest zgodne z warunkami
zamówienia ( tj.:„wymóg spełnienia funkcjonalności: „Globalne równoważenie obciążenia
serwera (GSLB)”, dotyczy oferowanego rozwiązania, a nie samodzielnie urządzenia KEMP
LoadMaster LM-
X1 wraz z subskrypcją Enterprise.”) ponieważ jedna z określonych
funkcjonalności tj. „Globalne równoważenie obciążenia serwera (GSLB)” może zostać
osiągnięta przez oferowane urządzenie dopiero przy zastosowaniu subskrypcji Coudflare
(„W efekcie przedmiotowe urządzenie, wymaganie to będzie spełniać, w powiązaniu
z pozostałymi elementami oferowanego rozwiązania, m.in. subskrypcjami Coudflare.”).
W ocenie Izby obowiązek wykazania spełnienia przez oferowane rozwiązanie warunków
zamówienia określonych przez Zamawiającego w Opisie przedmiotu zamówienia został
jednoznacznie
określony przez Zamawiającego, a po stronie wykonawcy składającego ofertę
kształtował się obowiązek potwierdzenia spełnienia warunków zamówienia w składanym
oświadczeniu, w ofercie, w załączniku asortymentowo – cenowym.
W rozpoznawanym przypadku jednoznaczne jest to, że urządzenie KEMP LoadMaster
LM-
X1 wraz z subskrypcją Enterprise nie spełnia wymagania Zamawiającego w zakresie
wymaganej funkcjonalności „Globalne równoważenie obciążenia serwera (GSLB)”. Zgodnie
ze stanowiskiem uczestnika postępowania odwoławczego, które nie było kwestionowane
na rozprawie przez Odwołującego, urządzenie KEMP LoadMaster LM-X3 wraz z subskrypcją
Enterprise Plus
pozwala na osiągnięcie ww. funkcjonalności wymaganej przez
Zamawiającego. Wykonawca odniósł się również do oświadczenia Nuvias Polska spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (w aktach postępowania
o udzielnie zamówienia publicznego), pismo z dnia 2 czerwca 2023 roku, z którego
jednoznacznie wynika, że w przypadku urządzenia KEMP LoadMaster LM-X1 możliwe jest
jedynie wykupienie subskrypcji Enterprise, która nie zawiera wymaganej przez
Zamawiającego funkcjonalności GSLB. Natomiast w modelu KEMP LoadMaster
LM-X
3 możliwe jest wykupienie subskrypcji Enterprise Plus, która zapewnia funkcjonalność
GSLB.
Mając na uwadze powyższe Izba wskazuje, że jednoznacznym jest, że zaoferowanie
urządzenia KEMP LoadMaster LM-X1 z subskrypcją Enterprise nie spełnia wymagania
funkcjonalności GSLB. Po drugie, jednoznaczne jest to, że zgodnie z treścią oferty,
złożonym tam oswiadzceniem, Odwołujący zaoferował urządzenie KEMP LoadMaster LM-X1
wraz z subskrypcją Enterprise. Tym samym, w ofercie zostało zaoferowane urządzenie wraz
z subskrypcją, które to urządzenie nie spełnia wymagania Zamawiającego w zakresie
funkcjonalności GSLB. Z powyższego wynika jednoznacznie, że w ofercie zostało
zaoferowane rozwiązanie jakie nie spełnia wymagania określonego w opisie przedmiotu
zamówienia co do funkcjonalności GSLB.
W
wyjaśnieniach z 16 czerwca 2023 roku, o czym wyżej, Odwołujący raz odnosi się ogólnie
do
rozwiązania jakie oferuje, a raz do spełnienia wymagania funkcjonalności GSLB przez
urządzenie. W tym zakresie również stanowisko Odwołującego w złożonym piśmie nie jest
jednoznaczne ani jednolite, co poddaje w wątpliwość zasadność jego argumentacji.
Okolicznością niesporną było natomiast to, że urządzenie KEMP LoadMaster LM-X1
z subskrypcją Enterprise dla spełnienia funkcjonalność GSLB wymaga również subskrypcji
Coudflare. Takiej
subskrypcji Odwołujący nie zaoferował, nie ma jej uwzględnionej
w oświadczeniu Odwołującego wyartykułowanym w Formularzu asortymentowo – cenowym.
Informacja o tej subskrypcji Coudflare
pojawia się dopiero na etapie składanych wyjaśnień
z dnia 16 czerwca 2023 roku.
Izba wskazuje, że w ofercie Odwołujący zaoferował urządzenie KEMP LoadMaster LM-X1
z subskrypcją Enterprise. Nie było zatem żadnej przeszkody po stronie Odwołującego aby
urządzenie oferować wraz z subskrypcją Enterprise. Wynika to zapewne z tego, że
Odwołujący ma świadomość, że urządzenie będzie spełniało określone zadania (ale nie
wszystkie określone przez Zamawiającego) jedynie w okolicznościach, gdy będzie
zaopatrzone
w
subskrypcje
Enterprise.
Jednocześnie wykonawca nie oferuje
Zamawiającemu subskrypcji Coudflare, która pozwala na osiągnięcie funkcjonalności – poza
przedmiotem sporu pozostaje kwestia osiągniecia funkcjonalności z poziomu urządzenia czy
z poziomu wirtualnego -
globalnego równoważenia obciążenia serwera (GSLB).
W ocenie Izby,
w żaden sposób nie znajduje uzasadnienie stanowisko Odwołującego,
mające wykazać zasadność działania Odwołującego na etapie ofertowania, a referujące
do postanowień SWZ Rozdział 4 pkt 6 oraz treści nazwy kolumny 9 (ostatniej) Formularza
asortymentowo-cenowego.
Po pierwsze,
treść Rozdziału 4 pkt 6 SWZ wskazuje na konieczność jednoznacznego
określenia zaoferowanych produktów. Oznacza to, nie mniej nie więcej, obowiązek
wykonawcy podania w ofercie takich informacji, które w sposób jednoznaczny będą
identyfikować oferowane rozwiązanie. Tak ukształtowane wymagania Zamawiającego spójne
są i identyfikują sposób złożenia oferty zgodnie z art. 66 Kodeksu cywilnego (w zw. z art. 14
ust. 1 ustawy),
gdzie za ofertę rozumie się oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia
umowy
, jeżeli określa istotne postanowienia umowy. Wykazanie spełnienia określonych
funkcjonalności, sposobu ich realizacji przez wskazanie urządzenia lub/oraz innych
rozwiązań niewątpliwie stanowi element określający istotne postanowienia przyszłej umowy,
potwierdzający spełnienie warunków zamówienia. W tym przypadku podane zostało
w ofercie przez wykonawcę urządzenie KEMP LoadMaster LM-X1 z subskrypcją Enterprise
– co jednoznacznie potwierdza w ocenie Izby, że takie rozwiązanie nie spełnia warunków
SWZ zawartych w opisie przedmiotu zamówienia co do funkcjonalności GSLB. Skoro tak
jednoznacznie zaoferowane rozwiązanie nie spełnia wymagania, to na etapie wyjaśniania
(pisma z dnia 14 i 16 czerwca 2023 roku) treści złożonej oferty, podanie przez Odwołującego
informacji o „w efekcie przedmiotowe urządzenie, wymaganie to będzie spełniać,
w powiązaniu z pozostałymi elementami oferowanego rozwiązania, m.in. subskrypcjami
Coudflare.
” stanowi zmianę treści oświadczenia zawartego w ofercie. Dopiero podanie
informacji
w piśmie z 16 czerwca 2023 roku spowodowało, że możliwym byłoby usunięcie
niegodności treści oferty - urządzenie KEMP LoadMaster LM-X1 z subskrypcją Enterprise –
przez stwierdzenie, że będzie to urządzenie spełniać wymagania z zastawaniem subskrypcji
Coudflare.
W ocenie Izby argumentacja Odwołującego wywodzona z treści Rozdziału 4 pkt 6 SWZ oraz
treści kolumny 9 (ostatniej) Formularza asortymentowo – cenowego, stanowi próbę
uzasadnienie braku podania informacji w ofercie, a jakie były niezbędne do złożenia
oświadczenia – oferty wykonawcy zgodnej z warunkami zamówienia. Faktem
niezaprzeczalnym jest, że Zamawiający w treści SWZ nie zdefiniował pojęcia „produkt”. Brak
definicji „produktu” w SWZ skutkuje koniecznością poszukiwania najlepszego odniesienia,
przy czym należy niezmiennie mieć na uwadze treści SWZ. W opracowaniu dr Tomasza
Smoleń pt.: „Strategie produktu” autor wskazuje, że Produkt – to cokolwiek co może znaleźć
się na rynku, zyskać uwagę, zostać nabyte, użyte lub skonsumowane, zaspokajając czyjeś
pragnienie lub potrzebę. • Produkt można opisać jako zbiór cech współtworzących wartość
użytkową, a więc umożliwiających zaspokojenie potrzeb odbiorcy, przynoszący mu
określone korzyści. Autor w ramach rodzajów produktów wskazuje dostawy fizyczne, usługi,
miejsca, osoby, organizacje, idee/pomysły. Na podstawie Encyklopedii Zarządzania
dowiadujemy się, że Produkt można zdefiniować jako dobro fizyczne (przedmiot), usługę
(świadczenie), osobę, organizację, ideę lub miejsce zawierające w sobie cechy, które
jednostki lub organizację jako niezbędne. Produkt według koncepcji marketingowej
zespół cech i właściwości które mogą służyć do zaspokojenia konkretnych potrzeb przez
potencjalnego nabywcę, użytkownika, właściciela produktu lub osobę doświadczającą
możliwości korzystania z produktu. Produktem może być wszystko to, co można zaoferować
na rynku nabywcom i co jest w stanie zaspokoić ich określoną potrzebę lub pragnienie
(T.Smoleń, 2012 s. 80).
W znaczeniu językowym „produkt” również rozumiany jest dość szeroko, przez wskazanie,
że jest to: to, co zostało wyprodukowane i jest przeznaczone na sprzeda; to, co jest
przeznaczone do spożycia lub przygotowania potraw»; wytwór czyjejś działalności
artystycznej, społecznej, czyjegoś umysłu itp. (Słownik Języka Polskiego PWN). Natomiast w
Słowniku Języka Polskiego podano:
produkt -
wyrób powstający w procesie produkcji;
rezultat określonej działalności ludzkiej. Zgodnie ze Słownikiem Finansowym FinDict -
Produkt
jest zbiorem cech materialnych i niematerialnych, które oferuje sprzedający i nabywa
kupujący, akceptując w ten sposób właściwości danego dobra czy usługi jako te, które
zaspokajają jego własne potrzeby. Produktem jest więc wszystko to, co można zaoferować
na rynku, a więc każde dobro i usługa, które można nabyć, użytkować lub skonsumować,
zaspokajając tym samym potrzebę ludzką. Produkt może być więc przedmiotem wymiany.
Każdy produkt ma określone cechy, które wyróżniają go spośród innych. Da się go opisać
i nazwać. Na rynku istnieje z reguły wiele dóbr zaspokajających jedną potrzebę, lecz
mających różne marki i różniących się wieloma cechami (na przykład opakowaniem,
kształtem, wielkością, gatunkiem czy też technologią wytwarzania). W związku z tym
stanowią one odrębne produkty rynkowe.
Mając na uwadze powyższe definicje, jak również treść SWZ, w ocenie Izby należy przyjąć
na potrzeby tego
postępowania o udzielnie zamówienia publicznego, że „produkt”
to
wszystkie informacje charakteryzujące oferowane urządzenia, rozwiązanie, i inne
elementy, które w efekcie – zgodnie z reżimem zamówień publicznych – będzie potwierdzało
spełnienie przez oferowany produkt warunków zawartych w SWZ, a w konsekwencji
pozwalało na ocenę oferty w zakresie wymagań funkcjonalnych wynikających z SWZ.
Stanowić będzie jednocześnie oświadczenie określające istotne postanowienia umowy.
Wymagania SWZ w Rozdziale 4 punkt 6 kształtują po stronie wykonawcy obowiązek podania
informacji odnoszących się do producentów produktów, nazw handlowych, modeli
produktów, które identyfikują oferowane rozwiązanie oraz pozwalają na stwierdzenie
spełnienia warunków zamówienia określonych w SWZ.
Izba nie podziela stanowiska Odwołującego, opartego na tym że w przypadku tego
postępowania „produkt” należy ograniczyć jedynie do elementów fizycznych i nie będzie tym
elementem usługa – czyli subskrypcja, co oznacza, że wykonawca nie musiał podawać
w Formularzu asortymentowo
– cenowym informacji o subskrypcji Coudflare. Takie
rozumienie
jakie prezentuje Odwołujący, po pierwsze nie wynika z samego pojęcia
„produktu”, który przy braku definicji w SWZ, należy rozumieć najszerzej jak można
co wynika z powyżej przytaczanych, a funkcjonujących definicji produktu (w tym
w szczególności w znaczeniu językowym). Pod drugie, próba interpretacji kreowana przez
Odwołującego prowadzi do wypaczenia istoty zamówienia publicznego oraz składanego
Zamawiającemu oświadczenia w postaci oferty, mającej odpowiadać warunkom SWZ tym
samym kreując postanowienia umowy. Wymaganie jednoznacznego określenia
zaoferowanych w ofercie produktów powoduje, że jednoznacznie zaoferowane zostało
w ofercie
urządzenie KEMP LoadMaster LM-X1 z subskrypcją Enterprise, które nie spełnia
wymagania SWZ zawartego w Opisie przedmiotu zamówienia co do funkcjonalności GSLB.
Tak złożone oświadczenie nie jest w żaden sposób modyfikowane przez treść z Formularza
asortymentowo-cenowego:
Całość oferowanych powyżej rozwiązań jest zaoferowana
ze wsparciem i subskrypcjami, oraz
usługami serwisowymi Wykonawcy - 5 lat. Brak bowiem
wskazania odpowiedniej subskrypcji gwarantującej realizację funkcjonalności GSLB.
Jednocześnie, gdyby chcieć uznać stanowisko Odwołującego co do potwierdzenia spełnienia
wymagań funkcjonalnych w ramach tego ww. wskzania za prawidłowego, to wypaczone
zostałoby znaczenie treści Rozdziału 4 pkt 6 SWZ zobowiązujące wykonawcę
do jednoznacznego określenia zaoferowanych produktów, które przejawiało się wskazaniem
producentów produktów, nazw handlowych produktów, modeli produktów. W tym zakresie
wymagania Zamawiającego były jednoznaczne i choćby samo odwołanie się do liczby
mnogiej nie zawężało podania informacji, lecz rozszerzało ją maksymalnie. To oznacza,
że niezbędne było podanie wszystkich informacji jakie odpowiadały za spełnienie wymagania
– warunków zamówienia – określonych przez Zamawiającego w SWZ, a pozwalających
na jednoznaczną ich identyfikację, a w konsekwencji ocenę w zakresie spełnienia
wymagania co do zgodności oferowanego rozwiązania z wymaganiami. Co istotne w ocenie
Izby, dopiero oświadczenie wykonawcy z dnia 16 czerwca 2023 roku wprowadzało kolejny
element, tj. subskrypcję Coudflare, która zapewniała przy oferowanym urządzeniu KEMP
LoadMaster LM-
X1 z subskrypcją Enterprise spełnienie warunków zamówienia dotyczących
funkcjonalności GSLB.
Dowód (dowód nr 1 na okoliczność wykazania realnej kwoty wartości tej subskrypcji)
przedstawiony przez Odwołującego w żaden sposób nie potwierdza tego, że w ramach oferty
została ujęta subskrypcja Coudflare. Odwołujący przedstawiając ten dowód, mający
w zasadzie udowadniać niewielki koszt tej subskrypcji (7 500zł) w skali realizacji umowy,
nie
zawnioskował go na okoliczność, że subskrypcja powyższa została ujęta w ofercie. Czyli
dla rozpoznania tej sprawy odwoławczej, w zakresie podniesionych zarzutów odwołania oraz
podstawy odrzucenia oferty Odwołującego nie ma ten dowód znaczenia. Niezgodność treści
oferty z warunkami zamówienia nie może być zniwelowana w przypadku braku oferowania
rozwiązania zgodnego z wymaganiami Zamawiającego tym, że koszt brakujących rozwiązań
jest marginalny w skali ceny oferty. Bowiem w takim przypadku, gdyby uznać stanowisko
Odwołującego doszłoby do nieuprawnionej zmiany treści ofert. Okoliczność ta nie jest
w swojej warstwie faktycznej zbieżna z kazusem „mostu we Wrocławiu”, ponieważ
w przedmiotowym przypadku mowa jest o niezgod
ności z SWZ zaoferowanego rozwiązania,
a nie
braku zgodności co do ilość elementów oferowanego rozwiązania – a to jest
zasadnicza różnica.
Odwołujący zaoferował w ofercie urządzenie KEMP LoadMaster LM-X1 z subskrypcją
Enterprise, które nie realizuje funkcjonalności GSLB, tym samym nie jest zgodne
z warunkami zamówienia. W obliczu powyższego niezbędne jest wskazanie „produktu”
jaki spełnia wymagania Zamawiającego i skoro przyjął wykonawca sposób realizacji
tej funkcjonalności z poziomu wirtualnego to powinien dla prawidłowości wykazania
spełnienia warunków zamówienia potwierdzić to w Formularzu asortymentowo-cenowym
przez podanie subskrypcji Coudflare, bowiem tylko w ten sposób wykonawca potwierdza,
że oferowane rozwiązanie, oferowany produkt jest zgodny z warunkami zamówienia.
Natomiast brak podania wymaganych dla osiągniecia funkcjonalności GSLB subskrypcji
musi być oceniony z poziomu niezgodności treści oferty z warunkami zamówienia, ponieważ
rozwiązanie zaoferowane w Formularzu asortymentowo-cenowym nie potwierdza spełnienia
warunków zamówienia w zakresie funkcjonalności GSLB.
Izba uznaje za niezasadną argumentację uczestnika postępowania odwoławczego
co do przeniesienia przez Odwołującego funkcjonalności GSLB na poziom wirtualny jako
niezgodny z SWZ, bowiem takiego zakresu czynność Zamawiającego z dnia 4 lipca 2023
roku nie obejmowała.
Mając na uwadze powyższe Izba uznała, że oferta Odwołującego w zakresie pakietu nr 7
nie spełniała warunków zamówienia i zasadne było jej odrzucenie na podstawie art. 226 ust.
1 pkt 5 ustawy, ponieważ zaoferowane urządzenie KEMP LoadMaster LM-X1 z subskrypcją
Enterprise
nie spełniało funkcjonalności GSLB. Izba uznała również, że oświadczeniem
wykonawcy z dnia 16 czerwca 2023 roku doszło do nieuprawnionej zmiany treści oferty
przez faktyczne zaoferowanie subskrypcji Coudflare
, która była niezbędna dla uzyskania
funkcjonalności GSLB przez zaoferowane w ofercie urządzenie KEMP LoadMaster LM-X1 z
subskrypcją Enterprise.
W zakresie zarzutu 3, podniesionego w zakresie Pakietu nr 7 tj. :
− naruszenie art. 109 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy, przez
niezasadne uznanie w uzasadnieniu rozstrzygnięcia postępowania, że Odwołujący
w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające
w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, podczas gdy Odwołujący nie wprowadził
Zamawiającego w błąd – Izba zarzut uznała za zasadny aczkolwiek nie mający
wpływu na wynik postępowania, w konsekwencji nie dający podstawy
do uwzględnienia odwołania w tym zakresie.
Izba, w zakresie zarzutu 3 podniesionego w odniesieniu do Pakietu nr 7 za zasadne
uznała stanowisko Odwołującego i argumentację w tym zakresie przedstawioną
w odwołaniu. Dokonanie prawidłowej subsumpcji argumentacji Zamawiającego
pod obowiązujący przepis prawa prowadzi do wniosku, że została zastosowana przez
Zamawiającego podstawa wykluczenia z postępowania, która po pierwsze, nie została
przewidziana w SWZ
w podstawach wykluczenia z postępowania, po drugie, nie została
wyartykułowana przez wskazanie podstawy prawnej w czynności z dnia 4 lipca 2023 roku,
do czego Zamawiający jest zobowiązany.
Mając na uwadze powyższe, Izba stwierdza, że zarzut był prawidłowo postanowiony
jednakże w związku z niezasadnością podniesionych wcześniejszych zarzutów oraz
uznaniem przez Izbę, że zaistniała podstawa odrzucenia oferty Odwołującego w Pakiecie
nr 7 na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy uwzględnienie tego zarzutu nie ma wpływu
na wynik postępowania o udzielnie zamówienia publicznego, w konsekwencji nie ma
podstawy do uwzględnienie odwołania w tym zakresie (części) – art. 554 ust. 1 pkt 1
ustawy.
W zakresie zarzutu 4, podniesionego w zakresie Pakietu nr 7 tj. :
− naruszenie art. 239 ust. 1 i 2 ustawy przez dokonanie wyboru oferty wykonawcy
Net-O-
Logy Sp. z o.o. , która nie jest najkorzystniejsza ofertą w świetle kryteriów
oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia, tj. oferty nieprzedstawiającej
najkorzystniejszego stosunku jakości do ceny zamówienia, gdyż najkorzystniejszą
ofertą jest oferta Odwołującego – Izba zarzut uznała za niezasadny.
Izba stwierdz
iła, że w żadnej części odwołania nie było przedstawionej argumentacji
odnoszącej się do naruszenia regulacji SWZ odnoszących się do kryteriów oceny ofert, ich
zastosowania lub nie,
czy też stosowania kryteriów niewskazanych w SWZ. Odwołujący nie
przedstawił uzasadnienia faktycznego naruszenia powyższej podstawy prawnej
odnoszącego się do nieprawidłowej czynności Zamawiającego w zakresie oceny ofert
w ramach ukształtowanych kryteriów oceny ofert. Argumentacja jaka została zawarta
w odwołaniu stanowi wynikową innych podnoszonych zarzutów i w żaden sposób nie jest
powiązana z czynnością oceny oferty w ramach kryteriów tj. na podstawie i w granicach
tychże kryteriów oceny ofert jakie przyjął Zamawiający w tym postępowaniu o udzielnie
zamówienia publicznego.
W zakresie zarzutów 5, 6 i 7 podniesionych w zakresie Pakietu nr 9 tj. :
− naruszenie art. 226 ust. 1 pkt. 5 ustawy przez zaniechania odrzucenia oferty Grupy E
Sp. z o.o., w sytuacji gdy treść oferty jest niezgodna z warunkami zamówienia,
− naruszenie art. 16 pkt 1 ustawy przez zaniechanie odrzucenia oferty Grupy E Sp. z
o.o., w tych samych okolicznościach, w których Zamawiający odrzucił ofertę Sharp
Electronics (Europe) GMBH Sp. z o.o. Oddział w Polsce,
− naruszenie art. 239 ust. 1 i 2 ustawy przez dokonanie wyboru oferty firmy Grupa E
Sp. z o.o., która nie jest najkorzystniejszą ofertą w świetle kryteriów oceny ofert
określonych w dokumentach zamówienia, tj. oferty nieprzedstawiającej
najkorzystniejszego stosunku jakości do ceny zamówienia, gdyż najkorzystniejszą
ofertą jest oferta Odwołującego, a oferta Grupy E Sp. z o.o. winna zostać odrzucona.
Izba zarzuty 5, 6 i 7 uznała za niezasadne.
Izba ustaliła w zakresie Pakietu nr 9:
że wykonawca Grupa E spółka z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą
w Tychach (dalej: Grupa E) w Formularzu asortymentowo
– cenowym dla Pakietu nr 9 podał:
Usługi monitorowania Security Operations Center wraz z wsparciem systemu zarządzania
informacjami i zdarzeniami bezpieczeństwa informatycznego System Analizy Logów -
licencja GRUPA E GNU + sprzęt + usługi. Kompletne rozwiązanie spełniające wszystkie
wymogi opisane w załączniku nr 9.
Izba ustaliła również w trakcie rozprawy, że ww. wykonawca załączył do oferty Załącznik nr 9
objęty tajemnicą przedsiębiorstwa, zawierający charakterystykę rozwiązania jakie zostało
zaoferowane.
Izba stwierdza w pierwszej kolejności, że rozpoznanie zarzutów odwołania
dotyczących Pakietu nr 9 należy odnosić do argumentacji podnoszonej w odwołaniu przez
Odwołującego. Ma to takie znaczenie, że Izba w postępowaniu odwoławczym dokonuje
oceny czynności podjętej przez Zamawiającego w prowadzonym przez Zamawiającego
postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego, które to czynności dokonane zostały
na podstawie i w oparciu o dokumenty złożone w postępowaniu jednakże w oparciu
o stanowisko jakie przedstawia w odwołaniu Odwołujący.
W stanowisku prezentowanym przez Odwołującego w odwołaniu, w zakresie Pakietu nr 9,
brak jest jakiejkolwiek argumentacji faktycznej odnoszącej się do rozumienia pojęcia
„produktu” do jakiego referował Odwołujący w trakcie rozprawy. Zacytowanie treści
Rozdziału 4 pkt 6 SWZ nie stanowi uzasadnienia dla rozszerzania niepodniesionej
w odwołaniu wykładni co do pojęcia „produktu”, tak jak to miało miejsce w przypadku
podnoszonej w odwołaniu argumentacji w zakresie Pakietu nr 7. Izba podkreśla również,
że Odwołujący nie odniósł się w swoim stanowisku zawartym w odwołaniu do odniesienia się
do argumentacji faktycznej i prawnej przytoczonej przy uzasadnieniu zarzutów Pakietu nr 7.
Tym samym rozszerzanie tej argumentacji w trakcie rozprawy i odwoływanie się do tego
samego uzasadnienia faktycznego w zakresie Pakietu nr 7 i Pakietu nr 9 nie jest zasadne i
wobec regulacji ustawowych dopuszczone. Brak wskazania argumentacji faktycznej
odnoszącej się do wykładni i znaczenia pojęciowego przytoczonych w uzasadnieniu zarzutu
nr 9 postanowień SWZ nie może zostać skutecznie uzupełniony w trakcie rozprawy. Uznanie
stanowiska Odwołującego powodowałoby rozszerzenie zarzutu, co jest niedopuszczalne.
Tym samym cała argumentacja Odwołującego odnosząca się do rozumienia pojęcia
„produkt” użytego w Rozdziale 4 punkt 6 SWZ jak również treści kolumny nr 9 (ostatniej)
z Formularza asortymentowo
– cenowego została przez Izbę pominięta przy rozpoznaniu
zarzutu nr 9, jako zgłoszona i przedstawiona po upływie zawitego terminu na wniesienie
odwołania. Powoduje to również to, że nie sposób zgodzić się z twierdzeniami,
że argumentacja Odwołującego w zakresie obu pakietów była taka sam, bowiem taka sama
nie była w ocenie Izby.
Izba stwierdziła, w zakresie podnoszonej w odwołaniu argumentacji Odwołującego: „poza
bardzo ogólnym wskazaniem na bliżej nieokreślone, trudne nawet do identyfikacji
rozwiązania informatyczne, (…) wykonawca nie podał choćby nazwy oferowanego
rozwiązania (…) Nie podał zatem nazwy kluczowego produktu(…)”, że nie znajduje
to uzasadnienia w treści informacji podanych w Formularzu asortymentowo – cenowym
przez wykonawcę Grupa E, gdzie podane zostało licencja GRUPA E GNU + sprzęt + usługi.
Wymaga wskazania, że Odwołujący w zupełności nie odniósł się do tego wskazania, pominął
je. Dopiero na rozprawie buduje szeroką argumentację odnoszącą się do podanej przez
wykonawcę Grupa E Licencji Grupa E GNU. Zarówno argumentacja jak i dowody
przedstawione w tym zakresie stanowią rozszerzenie stanowiska Odwołującego, stanowią
nowe niezawarte w uzasadnieniu odwołania argumenty faktyczne, których nie sposób
wywieść z treści odwołania. Podkreślenia wymaga to, że sam Odwołujący w uzasadnieniu
odwołania podaje, że oferta Grupy E „nie zawiera żadnego produktu i nie sposób
na podstawie tego opisu określić co oferuje wybrany wykonawca”, a następnie w trakcie
rozprawy
Odwołujący identyfikując powyższą licencję przedstawia szeroką argumentację
mającą wykazywać, że wątpliwie jest istnienie zaoferowanego rozwiązania opartego
na rozwoju wolnego oprogramowania GNU
. W ocenie Izby, poza tym, że takie stanowisko
Odwołującego jest rozszerzeniem argumentacji, podniesieniem faktycznie nowej
argumentacji nieujętej w odwołaniu, to potwierdza to, że wykonawca był w stanie budować
argumentację faktyczną, której jednakże nie ma w odwołaniu. Izba podkreśla ponownie,
że Odwołujący w odwołaniu nie referował do wskazanego rozwiązania Licencji Grupa E
GNU
, choć przecież miał podaną informację w Formularzu cenowo – asortymentowym.
Prezentowana argumentacja w trakcie rozprawy,
a odnosząca się do podanego w ww.
formularzu rozwiązania Licencji Grupa E GNU, jak również argumentacja odnosząca się do
kierunk
ów rozwoju oprogramowania w charakterystyce GNU w ocenie Izby jest spóźniona i
nie może być brana pod uwagę przy rozpoznaniu zarzutu. Tym samym bezprzedmiotowe
stały się również dowody składane na okoliczności związane z tą argumentacją. Wymaga
również dostrzeżenia, że treść uzasadnienia odwołania wprowadza pewnego rodzaju
nieścisłość w stanie faktycznym, a polegające na wskazaniu przez Odwołującego,
że w opisie oferowanego rozwiązania wybrany wykonawca powtórzył jedynie nazewnictwo
zawarte w opisie przedmiotu zamówienia, co oznacza, że nawet w zakresie oprogramowania
wybrany wykonawca nie podał choćby nazwy oferowanego rozwiązania. Natomiast w trakcie
rozprawy Odwołujący buduje argumentację opartą na faktycznie podanej informacji
wykonawcy Grupa E w Formularzu asortymentowo-cenowym.
Izba podkreśla, że tych kilka zdań z uzasadnienia odwołania odnoszącego się do zarzutów,
w szczególności zarzutu nr 5, dotyczących Pakietu nr 9 jest ogólnikowych, nieokreślonych
i trudnych, a w zasadzie niemożliwych, z poziomu identyfikacji, co w zasadzie miał na myśli
Odwołujący podnosząc zarzut zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy Grupa E.
Mając na uwadze powyższe, w tym brak argumentacji odnoszącej się do „produktu”, Izba
podkreśla, że Odwołujący w ogóle nie odniósł się do tego, że w Formularzu asortymentowo –
cenowym wykonawca Grupa E podał: Kompletne rozwiązanie spełniające wszystkie wymogi
opisane w załączniku nr 9. Ta treść ww. formularza, jak i inne podane przez wykonawcę
Grupa E ww. formularzu, zostały w stanowisku Odwołującego w ogóle pominięte. Brak jest
jakiegokolwiek odniesienia przez Odwołującego do tej informacji z Formularza
asortymentowo-
cenowego. Faktem jest, że Załącznik nr 9 został objęty tajemnicą
przedsiębiorstwa, ale nie znaczy to, że dokument ten może zostać niezauważony przez
Odwołującego. Wykonawca Grupa E podał w trakcie rozprawy, że sprzęt został przez
wykonawcę podany w załączniku nr 9 do oferty stanowiącym tajemnicę przedsiębiorstwa.
Wymaga również podkreślenia, że zgodnie z Formularzem asortymentowo – cenowym
kolumna nr 9 zatytułowana była „nazwa, model, producent systemu”, z czego wynikało, że
nie określony został obowiązek podania w tym miejscu sprzętu zawartego w oferowanym
rozwiązaniu. Podanie informacji na temat sprzętu oferowanego w ramach oferowanego
rozwiązania w osobnym załączniku do oferty wypełnia, w ocenie Izby, obowiązek podania
szeroko informacji określonych w Rozdziale 4 pkt 6 SWZ. Jednakże takie rozwiązanie, jak
również fakt, że informacje te były objęte tajemnicą przedsiębiorstwa – co jest prawem
każdego wykonawcy – nie były przez Odwołującego zauważone, bowiem nie była
podnoszona w tym zakresie żadna argumentacja faktyczna. Tym samym odniesienie
do braku wykazania w Formularzu asortymentowo
– cenowym sprzętu Izba uznaje
za niezasadne, a w
kontekście braku odniesienia do wskazanego ww. formularzu załącznika
nr 9 do oferty, Izba uznaje za nieuzasadnione.
W
tym stanie rzeczy niezasadny jest również zarzut nr 6 dotyczący Pakietu nr 9. W ocenie
Izby nie sposób zidentyfikować w czym miałoby się przejawiać naruszenie zasad
określonych w art. 16 pkt 1 ustawy, bowiem brak uzasadnienia faktycznego w zakresie
zarzutu nr 5,
jak również brak odniesienia do pełnego stanu faktycznego sprawy,
tj. pominiecie załącznika nr 9 do oferty, powoduje, że nie ma możliwości zidentyfikowania
naruszenia zasad przez Zamawiającego. Izba dodaje, że w tym miejscu, że przytoczenie
uzasadnienia podstaw odrzucenia oferty innego wykonawcy nie uzasadnia samo w sobie
naruszenia zasad przez Zamawiającego przy dokonaniu oceny innej oferty.
Mając na uwadze powyższe rozważania odnoszące się do realiów rozpoznawanej
sprawy
Izba wskazuje, że poczyniona przez Odwołującego w części odwołania zawierającej
uzasadnienie argumentacja jest ogólna i nie odnoszącą się do żadnych konkretów, pomija
również część stanu faktycznego.
Izba podkreśla, że wykonawca składający odwołanie obowiązany jest do skonkretyzowania
swojego stanowiska przez podanie uzasadnienia faktycznego oraz jednoznacznego
odniesienia się do czynności czy zaniechań Zamawiającego. Izba nie może domyślać się
intencji czy zamierzeń Odwołującego, jak również Izba nie może podejmować za
Odwołującego
czynności
zmierzających
do
sprecyzowania
zakresu
zarzutu,
czy też odnoszenia argumentacji faktycznej z jednego zarzutu przenosić jej do innego
zarzutu
. Izba podkreśla, że Wykonawca składając odwołanie w postępowaniu zobowiązany
jest do przedstawienia w odwołaniu okoliczności faktycznych i prawnych oraz dowodów
na poparcie przytoczonych okoliczności. W ramach środków ochrony prawnej następuje
ocena działania Zmawiającego (podejmowanych przez niego czynności w postępowaniu
bądź bezprawnych zaniechań), pod względem zgodności z przepisami ustawy. Jednakże,
aby to było możliwe niezbędne jest podanie argumentacji faktycznej przez Odwołującego.
Tym samym odwołanie powinno wyrażać zastrzeżenia wobec dokonanych przez
Zamawiającego czynności lub zaniechań, co oznacza obowiązek zaprezentowania przez
Odwołującego nie tylko podstawy prawnej takich zastrzeżeń, ale przede wszystkim
argumentacji odnoszącej się postulowanej oceny. Oznacza to zatem konieczność
odniesienia się do elementów stanu faktycznego, jak również podjętych czynności lub
zaniechań
Zamawiającego
w
taki
sposób,
który
pozwoli
na
uznanie,
że podniesione zostały konkretne i uzasadnione faktycznie zarzuty wobec tych czynności lub
zaniechań przypisanych Zamawiającemu. To oznacza, że odwołanie powinno
konkretyzować wskazane naruszenie danego przepisu ustawy oraz zawierać uzasadnienie
wskazujące argumentację faktyczną pozwalającą na zapoznanie się ze stanowiskiem
Odwołującego, jego twierdzeniami i przyczynami, wskazującymi, że takie stanowisko
zasługuje na aprobatę.
Orzecznictwo sądów powszechnych jak również Krajowej Izby Odwoławczej wskazuje
na potrzebę ścisłego odczytywania treści zarzutu, w tym przede wszystkim
niedopuszczalność wykraczania poza jego treść. Jak wskazano, w nieprzerwanie aktualnym
orzeczeniu, w wyroku Sądu Okręgowego w Gliwicach z 29 czerwca 2009 r. sygn. akt X Ga
110/09, „Jeśli więc strona nie odwołuje się do konkretnych okoliczności faktycznych to skład
orzekający nie może samodzielnie ich wprowadzić do postępowania tylko dlatego, że można
je
prz
yporządkować określonej, wskazanej w odwołaniu kwalifikacji prawnej.”
Na potrzebę ścisłego traktowania pojęcia zarzutu wskazał również Sąd Okręgowy
w Rzeszowie w uzasadnieniu wyroku z dnia 18 kwietnia 2012 r. w sprawie o sygn. akt I Ca
117/12: „Z analizy powyższych przepisów można wyciągnąć dwa zasadnicze wnioski dla
niniejszej sprawy. Po pierwsze, zarówno granice rozpoznania sprawy przez KIO jak i Sąd są
ściśle określone przez zarzuty odwołania, oparte na konkretnej i precyzyjnej podstawie
faktycznej. Sąd w postępowaniu toczącym się na skutek wniesienia skargi jest związany
podniesionymi w odwołaniu zarzutami i wyznaczonymi przez nie granicami zaskarżenia.”
W orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej również ugruntowany jest również pogląd,
że dla oceny zrzutu kluczowe znaczenie ma podanie w treści odwołania uzasadnienia
faktycznego, wyczerpującego i zawierającego argumentację pozwalającą na ocenę
poprawności zachowań (czynności, zaniechań) Zamawiającego, które kwestionuje
we wniesionym odwołaniu Odwołujący. W orzecznictwie Sądu Najwyższego wskazuje się
również, że powód nie jest obowiązany do wskazania w pozwie podstawy prawnej swego
roszczenia. „Zgodnie z zasadą da mihi factum, dabo tibi ius – wynikającą w polskim prawie
procesowym z nałożenia na powoda jedynie obowiązku przytoczenia okoliczności
faktycznych uzasadniających żądanie – konstrukcja prawna podstawy rozstrzygnięcia należy
do sądu.” (wyrok Sądu najwyższego z dnia 26 czerwca 1997 roku sygn. akt I CKN 130/97).
Sąd Najwyższy podkreśla w swoim orzecznictwie, że obligatoryjnym elementem pozwu jest
przytoczenie okoliczności faktycznych uzasadniających żądanie pozwu (art. 187 par. 1 ust. 2
KPC), okoliczności te stanowią podstawę faktyczną powództwa (causa petendi) – tak Sąd
Najwyższy w wyroku z dnia 2 maja 1957 roku sygn. akt II CR 305/57. W orzecznictwie
Krajowej Izby Odwoławczej również ugruntowany jest pogląd, że o prawidłowości konstrukcji
zarzutu odwołania nie może przesądzać kwalifikacja prawna zaskarżonej czynności,
ponieważ ostatecznie to do Izby należy subsumcja stanu faktycznego pod określoną normę
prawną, natomiast kluczowe znaczenie ma podanie w treści odwołania uzasadnienia
faktycznego, wyczerpującego i zawierającego argumentację pozwalającą na ocenę
zachowań (czynności, zaniechań) Zamawiającego, które kwestionuje we wniesionym
odwołaniu Odwołujący. W tym zakresie aktualne pozostaje wypracowane na podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 Prawo zamówień publicznych stanowisko co do konieczności
podania uzasadnienie faktycznego podnoszonych zarzutów, bowiem przepisy uprzednio
obwiązującej ustawy nie odbiegają od treści obowiązujących obecnie. Jednocześnie
wypracowane w orzecznictwie stanowisko znajduje również swoje odwzorowanie
w piśmiennictwie.
Mając na uwadze powyższe Izba stwierdza, że stanowisko zaprezentowane w odwołaniu
nie zawiera uzasadnienia faktycznego, które można byłoby poddać ocenie w kontekście
podnoszonego zarzutu (5 i 6)
odwołania. Izba ocenia czynność Zamawiającego
w kontekście podniesionego zarzutu i przypisanej mu argumentacji faktycznej
co do ustalonego stanu faktycznego. Natomiast brak takiej argumentacji powoduje, że nie
jest możliwie dokonanie oceny zarzutu w kontekście podanej przez Zamawiającego
podstawy naruszenia wskazanego przepisu. Izba nie ma obowiązku, ani prawa,
poszukiwania za Odwołującego uzasadnienia zarzutów podniesionych w odwołaniu.
Izba stwierdziła w zakresie zarzutu nr 7 dotyczącego Pakietu nr 9, podobnie jak to
miało miejsce przy rozpatrywaniu zarzutu nr 4 dotyczącego Pakietu nr 7, że w żadnej części
odwołania nie było przedstawionej argumentacji odnoszącej się do naruszenia regulacji SWZ
odnoszących się do kryteriów oceny ofert, ich zastosowania lub nie, czy też stosowania
kryteriów niewskazanych w SWZ. Odwołujący nie przedstawił uzasadnienia faktycznego
naruszenia powyższej podstawy prawnej odnoszącego się do nieprawidłowej czynności
Zamawiającego w zakresie oceny ofert w ramach ukształtowanych kryteriów oceny ofert.
Argumentacja jaka została zawarta w odwołaniu stanowi wynikową innych podnoszonych
zarzutów i w żaden sposób nie jest powiązana z czynnością oceny oferty w ramach kryteriów
tj. na podstawie i w granicach tychże kryteriów oceny ofert jakie przyjął Zamawiający w tym
postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego.
Izba wskazuje,
że zgodnie z art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Izba uwzględnia odwołanie
w całości lub w części, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ
lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, konkursu
lub systemu kwalifikowania wykonawców. Zgodnie z art. 557 ustawy w wyroku oraz
w postanowieniu kończącym postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach
postępowania odwoławczego.
W rozpoznawanie sprawie odwołanie okazało się niezasadne z przyczyn wskazanych przez
Izbę w uzasadnieniu wyroku.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557, art. 574
ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt
2 lit. b oraz § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020
r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437),
stosownie do wyniku postępowania.
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji wyroku.
Przewodniczący: …………………………………..