Sygn. akt: KIO 359/24
WYROK
Warszawa, dnia 20 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Izabela Niedziałek-Bujak
Aneta Mlącka
Andrzej Niwicki
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 lutego 2024 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 lutego 2024 r. przez Odwołującego –
Wykonawcę Zakład Automatyki „KOMBUD” Spółka Akcyjna, ul. Wrocławska 10, 26-600
Radom
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – PKP Polskie Linie
Kolejowe
Spółka Akcyjna, ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa
przy udziale uczestnika
Alstom Polska Spółka Akcyjna, ul. Emilii Plater 53, 00-113
Warszawa po stronnie
Odwołującego
orzeka:
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu nr 2 i 3 odwołania;
Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu nr 1 i nakazuje Zamawiającemu
dokonanie zmiany opisu przedmiotu zamówienia w sposób odpowiadający
wskazanym w żądaniu alternatywnym zapisom zwalniającym Wykonawcę z
odpowiedzialności za brak wykonania powiązania i integracji ERTMS/ETCS poziom
z urządzeniami SRK warstwy podstawowej zabudowanymi przez innego
wykonawcę w zakresie prac, które muszą być wykonane przez podmiot trzeci.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Zamawiającego i:
3.1 zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20.000 zł 00 gr.
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3.600 zł 00 gr (trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy
) poniesioną przez Odwołującego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 23.600 zł 00 gr. (słownie:
dwadzieścia trzy tysiące sześćset złotych zero groszy), stanowiącą koszty
postępowania poniesione przez Odwołującego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………………………………
………………………………
………………………………
Sygn. akt: KIO 359/24
U z a s a d n i e n i e
W postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – PKP PLK S.A z/s w Warszawie, w
trybie podstawowym na
zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania pn.: „Dostosowanie
do wymaganych parametrów sieci TEN-T poprzez zabudowę systemu ERTMS/ETCS poziom
2 na linii kolejowej nr 133 i linii kolejowej nr 134 na odc. Sosnowiec Jęzor - Kraków Główny"
(nr postępowania 9090/IRZR2/23278/00171/24/P), ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej w dniu 23.01.2024 r., S/16 00046041-2024, wobec
czynności polegającej
na opisie przedmiotu zamówienia, wniesione zostało w dniu 02.02.2024 r. do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wykonawcy Zakład Automatyki KOMBUD S.A. z/s w
Radomiu (sygn. akt KIO 359/24).
Zamawiający opublikował treść specyfikacji warunków zamówienia w dniu 23.01.2024 r.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie
1. art. 99 ust. 1, 2 i ust. 4 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1-3 Pzp, art. 17 ust. 1-2 Pzp, art. 103 ust.
3 Pzp oraz w zw. z art. 362 Pzp, poprzez sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia
(„OPZ”) w zakresie wymagającym ingerencji w zabudowane urządzenia SRK2 warstwy
podstawowej innego dostawcy/producenta oraz samodzielnego nawiązania z nim
współpracy w zakresie powiązania i integracji tych urządzeń - co wynika z obowiązków
powiązania urządzeń SRK warstwy podstawowej z urządzeniami systemu
ERTMS/ETCS poziom 2, obowiązków dotyczących wykonania integracji urządzeń SRK
warstwy podstawowej, obowiązku pozyskania dla tych urządzeń wymaganych
świadectw dopuszczenia do eksploatacji oraz opinii właściwej jednostki potwierdzającej
brak zmian cech typu istniejących systemów SRK, jak również obowiązku
przeprowadzenia dla tych urządzeń odpowiedniej wyceny i oceny ryzyka dla
przeprowadzanej zmiany technicznej -
w sposób:
a) n
aruszający wskazane wyżej przepisy prawa,
b)
niejednoznaczny i niewyczerpujący oraz nieuwzględniający wszystkich wymagań i
okoliczności, które mogą mieć wpływ na sporządzenie oferty, w szczególności na
wysokość ceny stanowiącej jedyne kryterium oceny ofert, prowadząc do
nieporównywalności ofert,
c)
ograniczający uczciwą konkurencję, powodując nieuzasadnione uprzywilejowanie
jednego wykonawcy (wykonawcy urządzeń SRK warstwy podstawowej), co może
doprowadzić do wyeliminowania innych wykonawców z ubiegania się o zamówienie
oraz świadczy o niekonkurencyjności Postępowania,
d)
narzucający wykonawcom – na nieznanych i niepewnych zasadach –
podwykonawstwo
dostawcy
urządzeń
warstwy
podstawowej,
będącego
bezpośrednim konkurentem w obecnym Postępowaniu oraz przenosząc na nich
wszelkie ryzyka i odpowiedzialność z tym zawiązane - co narusza także art. 433 pkt 3
Pzp oraz art. 3531 Kodeksu cywilnego w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp,
e)
naruszając przez to także zasady uczciwej konkurencji, równego traktowania
wykonawców, proporcjonalności, efektywności i przejrzystości, a ponadto
f)
prowadząc do nieuzasadnionego, bezprawnego skumulowania w ramach jednego
postępowania zakresu obejmującego wykonanie ERTMS/ETCS poziom 2 z zakresem
wymagającym ingerencji w urządzenia SRK warstwy podstawowej, który może być
wykonany wyłącznie przez jeden podmiot i stanowiącym monopol tego podmiotu – co
narusza także art. 91 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 ust. 1 i 3 Pzp;
2. art. 99 ust. 1 i ust. 4 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1-3 Pzp i z art. 362 Pzp oraz w zw. z art. 455
ust. 1 pkt 1, 3 Pzp, poprzez sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia („OPZ”) w
zakresie wymagającym – bez przeprowadzenia procedury zmiany umowy - wymiany
urządzeń SRK warstwy podstawowej, jeżeli po przeprowadzeniu inwentaryzacji okaże
się konieczna celem ich dostosowania do współpracy z systemem ERTM/ETCS poziom
2 zgodnie z wymaganiami
Zamawiającego, w sposób:
a)
niejednoznaczny i niewyczerpujący oraz nieuwzględniający wszystkich wymagań i
okoliczności, które mogą mieć wpływ na sporządzenie oferty, w tym na możliwość
oszacowania na etapie składania ofert zakresu i wartości ewentualnej wymiany
urządzeń SRK warstwy podstawowej,
b)
ograniczający uczciwą konkurencję, powodując nieuzasadnione uprzywilejowanie
jednego
wykonawcy (dostawcy/producenta urządzeń SRK warstwy podstawowej),
jako
jedynego mogącego posiadać wiedzę co do zakresu konieczności ewentualnej
wymiany
urządzeń SRK warstwy podstawowej,
c)
naruszając przez to także zasady uczciwej konkurencji, równego traktowania
wykonawców, proporcjonalności i przejrzystości;
3. art. 131 ust. 1 Pzp, art. 138 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1-3 Pzp, poprzez wyznaczenie przez
Zamawiającego zbyt krótkiego terminu składania ofert, bez uwzględnienia złożoności i
specyfiki przedmiotu zamówienia oraz czasu niezbędnego na ich prawidłowe
przygotowanie i
oszacowanie, co w konsekwencji oznacza także brak respektowania
zasady proporcjonalności, przejrzystości i uczciwej konkurencji.
Mając powyższe na względzie Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu dokonania zmiany sw:
W odniesieniu do zarzutu1:
usunięcie pkt 4.3.11 ppkt 1, 3 oraz pkt 4.3.11 ppkt 5-10 PFU w zakresie
wymagającym od wykonawcy ingerencji w urządzenia SRK warstwy podstawowej,
ewentualnie ich doprecyzowanie
poprzez wskazanie, że obowiązki w nich wskazane
nie obejmują prac po stronie urządzeń SRK warstwy podstawowej;
dodanie lub uzupełnienie (doszczegółowienie) w pkt 4.3.1 ppkt 9 PFU, iż
Zamawiający zapewni (skoordynuje) współpracę pomiędzy dostawcą systemu
ER
TMS/ETCS poziom 2 (Wykonawcą zadania objętego niniejszym Postępowaniem),
a dostawcą/ producentem zabudowanych urządzeń SRK warstwy podstawowej, w
zakresie powiązania i integracji tych urządzeń;
ewentualnie także, nakazanie Zamawiającemu wydzielenia zakresu przedmiotu
zamówienia wymagającego ingerencji w urządzenia warstwy podstawowej SRK do
osobnego zamówienia lub osobnej części;
W odniesieniu do zarzutu 2:
zmianę pkt 4.3.11 ppkt 11 PFU poprzez uzupełnienie i dodatnie kolejnego zdania o
treści: „W takiej sytuacji Wykonawcy przysługuje uprawnienie wynikające z § 12
Warunków umowy (Procedura zgłaszania zmian i roszczeń).”, a także uwzględnienie
treści (odesłanie do) pkt 4.3.11 ppkt 11 PFU w treści § 9 Warunków umowy „Prawo
do zmiany Umowy”;
W odniesieniu do zarzutu 3:
zmianę pkt 17.1 SWZ oraz pkt 5.1.12 ogłoszenia o zamówieniu poprzez wyznaczenie
terminu
składania ofert na dzień nie krótszy niż 15 kwietnia 2024 r., a w konsekwencji
zmiany SWZ i
ogłoszenia o zamówieniu w zakresie terminu związania ofertą oraz
terminu otwarcia ofert.
W uzasadnieniu zarzut
ów Odwołujący kwestionuje zapisy PFU nakładające na wykonawcę
obowiązek powiązania i integracji dostarczanych i zabudowywanych przez wykonawcę
urządzeń ERTMS/ETCS poziom 2 z istniejącymi urządzeniami warstwy podstawowej SRK,
które zostały dostarczone i wykonane w ramach odrębnej inwestycji i są to urządzenia
produkcji Thales (obecna nazwa Grounds Transportation Systems „GTS”).
G
łówny i relewantny zakres zamówienia objętego niniejszym postępowaniem - system
ERTMS/ETCS poziom 2 -
polega na wykonaniu swoistej „nakładki” na urządzenia SRK
warstwy podstawowej. Przedmiotem niniejszego p
ostępowania jest zaprojektowanie i
zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na linii kolejowej nr 133 oraz nr 134, a nie
zabudowa urządzeń SRK warstwy podstawowej.
Istotne dla prawidłowego funkcjonowania sygnalizacji kabinowej i bezpiecznej kontroli jazdy
pociągu, jest zapewnienie wzajemnej, prawidłowej komunikacji między urządzeniami
warstwy podstawowej a systemem ERTMS/ETCS. System ERTMS/ETCS poziom 2
potrzebuje
informacji z urządzeń SRK warstwy podstawowej i dlatego niezbędne jest
zdefiniowanie
interfejsu pomiędzy tymi urządzeniami. Odwołujący nie kwestionuje obowiązku
przygotowania
takiego interfejsu po stronie urządzeń ERTMS/ETCS poziom 2 (przedmiot
niniejszego p
ostepowania), czy też obowiązku udziału w integracji i powiązania urządzeń
ERTMS/ETCS
poziom 2 z urządzeniami SRK warstwy podstawowej. Wszelkie te czynności i
obowiązki ze strony dostarczanych urządzeń ERTMS/ETCS poziom 2 powinny być
wykonane przez
wykonawcę w ramach obecnego zamówienia. Odwołujący kwestionuje
jedynie narzucanie wykonawcy
działań i obowiązków, do których uprawniony jest tylko i
wyłącznie dostawca zabudowanych już w przeszłości urządzeń warstwy podstawowej SRK
(tj. spółka GTS), zwłaszcza w zakresie ingerencji w te urządzenia, wykonywania w nich
interfejsów czy przeprowadzania w odniesieniu do nich jakichkolwiek zmian technicznych
(także w odniesieniu do dokumentacji technicznej oraz uzyskiwania wymaganych świadectw
dopus
zczenia do eksploatacji czy opinii właściwej jednostki organizacyjnej). Implementacja
interfejsu w urządzeniach warstwy podstawowej SRK pociąga za sobą, m.in. zmiany w
sposobie działania istniejącego urządzenia oraz konieczność realizacji dużego zakresu
sprawdzeń poprawności działania urządzenia po wprowadzonych zmianach. To może
zrealizować tylko dostawca/producent danego urządzenia. Dodatkowo, poszczególne
urządzenia oraz oprogramowanie są przedmiotem ochrony prawa autorskiego i praw
wyłącznych, w tym w odniesieniu do danych, informacji, kodów źródłowych czy licencji –
jakiekolwiek zmiany techniczne przez podmiot trzeci (w tym w odniesieniu do dokumentacji)
są niedopuszczalne. Nie bez znaczenia pozostają również względy utrzymania gwarancji
producenckiej, którą Zamawiający utraciłby w przypadku dokonania integracji przez podmiot
trzeci. Czynności te w odniesieniu do zabudowanych już urządzeń SRK warstwy
podstawowej, z przyczyn technicznych oraz prawnych, objęte są więc monopolem jednego
p
odmiotu, spółki GTS, która uczestniczy także w postępowaniach w przedmiocie
ERTMS/ETCS, a więc jest bezpośrednim konkurentem innych wykonawców w obecnym
p
ostępowaniu.
Ponadto, opisywane urządzenia jako zapewniające bezpieczeństwo ruchu kolejowego,
podlegają restrykcyjnym wymogom przepisów ustawy o transporcie kolejowym. Urządzenia
takie mogą być eksploatowane na podstawie świadectw dopuszczenia typu wydawanych
przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Każda nieautoryzowana modyfikacja w tego
typu urządzeniach powoduje utratę takiego świadectwa. W związku z powyższym
jakiekolwiek
modyfikacje w urządzeniach warstwy podstawowej mogą być realizowane tylko
przez dostawcę/producenta, na którego zostało wystawione stosowne świadectwo
dopuszczenie typu przez Prezesa UTK.
Zgodnie z
pkt 4.3.11 „Interfejsy”, ppkt 11 PFU, Wykonawca jest zobowiązany do wymiany
istniejących urządzeń SRK warstwy podstawowej, jeśli po przeprowadzeniu ich
inwentaryzacji
okaże się konieczna, celem ich dostosowania do współpracy z systemem
ERTM/ETCS poziom 2
. Tym samym Zamawiający wymaga, aby wykonawca, z którym
zostanie podpisana umowa, dokonał inwentaryzacji zabudowanych w przeszłości urządzeń
firmy GTS warstwy podstawowej w kontekście ich dostosowania do współpracy z systemem
ERTMS/ETCS poziom 2, a w przypadku ich niedostosowania, dokonał koniecznej wymiany
urządzeń. Oznacza to, iż Zamawiający sam nie posiada odpowiedniej wiedzy w tym
zakresie, wobec czego nie sposób wymagać od wykonawców, aby na etapie
przygotowywania ofert przetargowych, określili zakres oraz koszty niezbędnej wymiany
urządzeń podmiotu trzeciego. W tym celu będzie prowadzona inwentaryzacja, mająca
miejsce
na etapie realizacji umowy. Por. także pkt 2.2.2.4 PFU, zgodnie z którym
obowiązkiem wykonawcy, przed przystąpieniem do prac projektowych, jest dokonanie
inwentaryzacji
urządzeń w terenie; a także pkt 3 PFU, zgodnie z którym w związku z tym, iż
w trakcie
opracowywania PFU na odcinku linii kolejowej objętym niniejszym PFU
prowadzone były prace inwestycyjne, przedstawione dane w pkt 2.2. PFU dotyczące stanu
istniejącego urządzeń SRK nie są danymi wiążącymi i należy je ponownie zinwentaryzować
w celu weryfikacji przed
rozpoczęciem etapu projektowania. Tym samym ewentualna
konieczność wymiany urządzeń warstwy podstawowej, której zakres i koszty można określić
dopiero po inwentaryzacji, powinna być dokonywana w drodze procedury zgłaszania zmian i
roszczeń, jako odpowiednia klauzula adaptacyjna, względnie odnosząca się do prac
dodatkowych, przewidzianej w § 9 Warunków umowy „Prawo do zmiany Umowy” oraz § 12
Warunków umowy „Procedura zgłaszania zmian i roszczeń”.
Do postępowania odwoławczego skutecznie przystąpił po stronie Odwołującego Alstom
Polska S.A. z/s w Warszawie.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o jego oddalenie w całości.
Zamawiający przekazał również opublikowane zmiany i wyjaśnienia do treści swz, w tym
dotyczące w części postanowień stanowiących przedmiot zarzutów niniejszego odwołania i
dokonał przesunięcia terminu składania ofert na 08.03.2024 r.
Zamawiający odniósł się do obowiązku dokonania przez wykonawcę powiązania i integracji
urządzeń systemu ERTMS/ETCS poziom 2 z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym
warstwy podstawowej,
który to system stanowi „nakładkę” na urządzenia SRK. Zabudowane
na odcinkach linii kolejowych objętych niniejszym zamówieniem urządzenia SRK spełniać
mają wymóg pełnej kompatybilności z systemem ERTMS/ETCS (Europejski System
Zarządzania Ruchem Kolejowym) poziomu II i umożliwić docelowe ich włączenie w ten
system.
Zgodnie z wymaganiami TSI Sterowanie 2023/1695, pkt. 6.3.4, tabela 6.3 Wymagania
dotyczące oceny zgodności podsystemu przytorowego, jednym z aspektów podlegających
ocenie zgodności z wymaganiami zasadniczymi interoperacyjności, do których spełnienia
zobowiązany jest dostawca systemu ETCS poziom 2 jest: Integracja z przytorowymi
urządzeniami sterowania ruchem kolejowym (nie dotyczy części poświęconej systemowi
detekcji pociągu), w ramach którego przedmiotem oceny są:
•
Sprawdzić, czy wszystkie funkcje wymagane przez dane zastosowanie zostały
wdrożone zgodnie ze specyfikacjami przywołanymi w niniejszej TSI – parametr podstawowy
•
Sprawdzić prawidłowość konfiguracji parametrów (telegramy z eurobalis, komunikaty
RBC, położenie tablic wskaźników itp.).,
•
Sprawdzić, czy interfejsy zostały prawidłowo zainstalowane i czy funkcjonują
prawidłowo,
•
Sprawdzić, czy podsystem „Sterowanie – urządzenia przytorowe” funkcjonuje
prawidłowo zgodnie z informacjami na interfejsach z przytorowymi urządzeniami sterowania
ruchem kolejowym (np. poprawne ge
nerowanie telegramów z eurobalis przez LEU lub
komunikatów przez RBC).
Zgodnie z wyżej przywołanymi zapisami po stronie dostawcy systemu ETCS poziom 2 jest
obowiązek zapewnienia i potwierdzenia prawidłowej integracji systemu ETCS poziom 2 z
przytorowymi urządzeniami sterowania ruchem kolejowym warstwy podstawowej.
W odniesieniu do punktów od 5 do 9 punktu 4.3.11 „Interfejsy” PFU, jako wymagań, które
może wykonać tylko dostawca urządzeń sterowania ruchem kolejowym warstwy
podstawowej Zamawiający uzasadniał potrzebą zapewnienia, iż implementacja powiązania i
integracji z tymi urządzeniami nie będzie powodowała zmian cech typu urządzenia, co w
konsekwencji będzie nadal zapewniać bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego.
Bezpodstawne jest twierdzenie, że tylko dostawca/producent urządzeń SRK warstwy
podstawowej, który dokonał zmiany w tych urządzeniach, poprzez implementację
interfejsu, może uzyskać stosowne dokumenty w tym zakresie. Każdy podmiot, w tym
producent urządzeń warstwy podstawowej może wskazać, czy też stwierdzić konieczność
zatrudnienia jednostki oceniającej organizacyjnej. Bezpodstawne jest także stwierdzenie, że
zatrudnienie jednostki organizacyjnej jest uprzywilejowaniem producenta urządzeń SRK
warstwy podstawowej, a w opinii Zamawiającego jest wręcz przeciwnie. Deklarację
zgodności z typem wystawić może producent bądź inny podmiot nie będącym producentem,
chociażby wykonawca modernizacji. Aby taki podmiot, inny niż producent mógł wystawić
deklarację zgodności z typem, zobowiązany jest wcześniej zlecić przeprowadzenie przez
jednostkę organizacyjną badań technicznych niezbędnych do stwierdzenia zgodności z
typem, które potwierdzą, że budowla/urządzenie mające wpływ na bezpieczeństwo
prowadzenia ruchu kolejowego jest wykonane prawidłowo i spełnia zasadnicze wymagania,
co skutkuje wystawieniem certyfikatu zgodności z typem przez uprawnioną jednostkę. W tym
przypadku, jak i w przypadku wskazanym w punkcie 4.3.11, ppkt 5 i 6 PFU brak jest
konieczności angażowania producenta danego urządzenia. Zamawiający wymaga
zatrudnienia jednostki organizacyjnej również w przypadku, jeżeli podmiotem realizującym
zadanie będzie producent obecnie zainstalowanych urządzeń klasycznych, w celu
zapewnienia nienaruszalności urządzeń, z którymi będzie wiązał się wykonawca systemu
ETCS.
Wykonawca warstwy podstawowej
– urządzeń SRK ma obowiązek współpracować z
wykonawcą warstwy nadrzędnej – systemu ERTMS/ETCS, co zostało przewidziane w
warunkach przetargu na wykonanie warstwy podstawowej SRK (Przetarg nr 4).
Zamawiający odniósł się do projektu pn. Zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania pn.
„Dostosowanie do wymaganych parametrów sieci TEN-T poprzez zabudowę systemu
ERTMS/ETCS poziom 2 na linii kolejowej nr 351 na odc. Poznań Główny – Krzyż”
realizowanego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), nr
ref.: 9090/IREZA5/21004/05556/23/P7
, przywołanego w odwołaniu. Zamawiający wskazał,
iż wyżej wskazanie postępowanie prowadzone było z zupełnie innym stanie
faktycznym. W postępowaniu na zabudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym
(czyli w postępowaniu na warstwę podstawową) Zamawiający przewidział
uruchomienie w ramach prawa opcji zadania polegającego na zapewnieniu
współpracy dostawcy istniejących urządzeń sterowania ruchem kolejowym (AŹD
PRAHA s.r.o.) z dostawcą systemu ETCS poziom 2, zgodnie z poniższym
wymaganiem:
7. Przewidywane zmiany w zakresie interfejsów
Wykonawca zobowiązany jest do świadczenia gotowości i realizację współpracy z innymi
wykonawcami realizującymi roboty budowlane lub dostawy na rzecz Zamawiającego, a które
wymagają powiązania z urządzeniami zabudowanymi w ramach niniejszego zadania.
Współpraca będzie odbywać się za pośrednictwem Zamawiającego i/lub Inżyniera.
Wykonawca przewidzi, wyceni i uwzględni w ramach niniejszego zakresu zamówienia koszty
związane ze współpracą z innymi wykonawcami w zakresie niezbędnym i koniecznym do
realizacji skutecznego powiązania (bezpiecznego i niewprowadzającego ograniczeń
eksploatacyjnych) urządzeń zabudowywanych w ramach niniejszego zadania z urządzeniami
przewidywanymi do zabudowy i wymagającymi powiązania. Wykonawca dokona w
istniejących urządzeniach srk niezbędnych zmian m.in. w oprogramowaniu, oraz weźmie
udział w testach integracyjnych niezbędnych do zapewnienia powiązania z urządzeniami srk
prze
widzianymi do zabudowy w ramach innych zadań wymienionych poniżej
Współpraca urządzeń srk będzie odbywała się na zasadach zdefiniowanych w dokumentacji
opracowanej przez Wykonawcę zgodnie z pkt. 3.6.2.1.15.
W związku z powyższym oczywiste było, iż Zamawiający mógł złożyć deklarację, iż „od
początku jego intencją było, aby wykonawca wybrany w postępowaniu nie musiał zawierać
umów z AŹD PRAHA s.r.o. pod kątem współpracy lub podwykonawstwa. Zamawiający
zapewni współpracę pod kątem powiązania urządzeń, natomiast integracja i zapewnienie
funkcjonalności będzie obowiązkiem wykonawcy”.
Pomimo zapewnienia współpracy (w ramach prawa opcji dla warstwy podstawowej) i
niełączenia w jednym postępowaniu prac, które jest w stanie wykonać jedynie producent
warstwy podstawowej z zakresem prac przewidzianych dla wykonawcy ERTMS/ETCS (czyli
de facto postulatów Odwołującego), to i tak Odwołujący nie złożył oferty w tamtym
postępowaniu.
Odnosząc się do braku podziału zamówienia na części Zamawiający m.in. wskazał, iż:
Wydzielenie części zamówienia, w taki sposób aby zakres zamówienia związany z
wykonaniem (implementacją) interfejsu do urządzeń srk warstwy podstawowej Producenta
oraz powiązania i integracji urządzeń srk warstwy podstawowej Producenta z urządzeniami
ERTMS/ETCS poziom 2, w zakresie czynności, jakie w tym zakresie może po swojej stronie
wykonać wyłącznie Producent, został udzielony jako odrębna część lub odrębne
zamówienie, w żaden sposób nie spowoduje zwiększenia konkurencji, bowiem zamówienie
takie będzie mogło być udzielone (przykładowo w trybie z wolnej ręki) tylko Producentowi.
Jak sam Odwołujący wskazuje na stronie 18 w pkt 22 Odwołania, okolicznością bezsporną
między uczestnikami rynku branżowego i Zamawiającym (potwierdzaną tak przez
Zamawiającego, jak i poszczególnych producentów urządzeń sterowania ruchem kolejowym
np. w ramach toczących się postępowań odwoławczych dotykających materii zabudowy
systemu ERTMS/ETCS pozio
m 2 na liniach kolejowych w Polsce) jest natomiast, iż
ingerencji takiej może dokonać jedynie wykonawca będący wykonawcą urządzeń i
jednocześnie autorem ich oprogramowania (a zatem wykonawca zabudowy urządzeń
warstwy podstawowej), a każdy inny wykonawca, który zamierzałby dokonać takiego
wdrożenia zmuszony jest skorzystać w tym zakresie z usług wykonawcy warstwy
podstawowej.
Na posiedzeniu przed otwarciem rozprawy Odwołujący cofnął zarzut nr 2 i 3, a w związku z
niejednoznacznym stanowiskiem Zamawiającego dotyczącym zapewniania współpracy po
stronie dostawcy/producenta
już zabudowanych urządzeń SRK z wykonawcą w zakresie
niezbędnych do wykonania prac, pozwalających na powiązanie i integrację systemu
ERTMS/ETCS z urządzeniami SRK warstwy podstawowej, podtrzymał zarzut nr 1.
Odwołanie skierowane zostało do rozpoznania w zakresie zarzutu naruszenia art. 99 ust. 1,
2 i ust. 4 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1-3 Pzp, art. 17 ust. 1-2 Pzp, art. 103 ust. 2-3 Pzp oraz w
zw. z art. 362 Pzp, poprzez sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia („OPZ”) w zakresie
wymagającym ingerencji w zabudowane urządzenia SRK2 warstwy podstawowej innego
dostawcy/producenta oraz samodzielnego nawiązania z nim współpracy w zakresie
powiązania i integracji tych urządzeń - co wynika z obowiązków powiązania urządzeń SRK
warstwy podstawowej z urządzeniami systemu ERTMS/ETCS poziom 2, obowiązków
dotyczących wykonania integracji urządzeń SRK warstwy podstawowej, obowiązku
pozyskania dla tych urządzeń wymaganych świadectw dopuszczenia do eksploatacji oraz
opinii właściwej jednostki potwierdzającej brak zmian cech typu istniejących systemów SRK,
jak również obowiązku przeprowadzenia dla tych urządzeń odpowiedniej wyceny i oceny
ryzyka dla przeprowadzanej zmiany technicznej -
w sposób:
a) n
aruszający wskazane wyżej przepisy prawa,
b)
niejednoznaczny i niewyczerpujący oraz nieuwzględniający wszystkich wymagań i
okoliczności, które mogą mieć wpływ na sporządzenie oferty, w szczególności na
wysokość ceny stanowiącej jedyne kryterium oceny ofert, prowadząc do
nieporównywalności ofert,
c)
ograniczający uczciwą konkurencję, powodując nieuzasadnione uprzywilejowanie
jednego wykonawcy (wykonawcy urządzeń SRK warstwy podstawowej), co może
doprowadzić do wyeliminowania innych wykonawców z ubiegania się o zamówienie
oraz świadczy o niekonkurencyjności Postępowania,
d)
narzucający wykonawcom – na nieznanych i niepewnych zasadach –
podwykonawstwo
dostawcy
urządzeń
warstwy
podstawowej,
będącego
bezpośrednim konkurentem w obecnym Postępowaniu oraz przenosząc na nich
wszelkie ryzyka i odpowiedzialność z tym zawiązane - co narusza także art. 433 pkt 3
Pzp oraz art. 3531 Kodeksu cywilnego w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp,
e)
naruszając przez to także zasady uczciwej konkurencji, równego traktowania
wykonawców, proporcjonalności, efektywności i przejrzystości, a ponadto
f)
prowadząc do nieuzasadnionego, bezprawnego skumulowania w ramach jednego
postępowania zakresu obejmującego wykonanie ERTMS/ETCS poziom 2 z zakresem
wymagającym ingerencji w urządzenia SRK warstwy podstawowej, który może być
wykonany wyłącznie przez jeden podmiot i stanowiącym monopol tego podmiotu – co
narusza także art. 91 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 ust. 1 i 3 Pzp;
Stanowisko Izby
Do rozpoznania odwołania zastosowanie znajdowały przepisy ustawy Prawo zamówień
publicznych obowiązujące w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, (tekst
jednolity Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.).
Rozpoznając odwołanie Izba miała na uwadze stan faktyczny ustalony w oparciu o
dokumentację postępowania złożoną do akt sprawy, w tym swz, a także dowody
przeprowadzone na rozprawie, stanowiska stron i uczestnika postępowania odwoławczego.
Izba uwzględniła dowody powołane przez Odwołującego, w tym korespondencję i ofertę
Ground Transportation Systems Polska Sp. z o.o. z 30.01.2024 r. (tajemnica
przedsiębiorstwa) na okoliczność wykazania zasad współpracy, które narzuca dostawca
urządzeń SRK warstwy podstawowej, w tym wyceny tej współpracy, a także zgłoszone przez
Odwołującego w piśmie procesowym z 15.02.2024 r. dokumenty, przedstawiające skutki
jakie dla postępowania prowadzonego w trybie otwartym ma wymóg współpracy z
wykonawcą urządzeń SRK warstwy podstawowej. Ponadto Izba uwzględniła złożone przez
Zamawiającego oświadczenie Ground Transportation Systems Polska Sp. z o.o. z
15.02.2024 r.
o gotowości współpracy oraz prezentowane informacje o dotychczas
przeprowadzonych postępowaniach w przedmiocie wykonania systemu ERTMS na innych
odcinkach linii kolejowych. Dowody te dostarczały informacji, które pozwalały na ustalenie
jakie skutki w dotychczas prowadzonych postępowaniach miał sposób określenia przez
Zamawiającego zasad współpracy dostawcy systemu ERTMS z wykonawcą urządzeń SRK
warstwy podstawowej już zabudowanych na odcinkach linii kolejowych, co w sposób
bezpośredni miało znaczenie dla oceny zgodności opisu przedmiotu zamówienia z Ustawą,
w tym zapewnienia możliwości ubiegania się o zamówienie na równych zasadach przez
potencjalnych wykonawców i możliwość złożenia konkurencyjnej oferty w oparciu o
narzuconą przez Zamawiającego koncepcję realizacji prac we współpracy z
dostawcą/producentem urządzeń SRK warstwy podstawowej.
Izba ustaliła i zważyła.
Ponieważ strony w sposób spójny prezentowały zapisy PFU determinujące zakres
nałożonych na wykonawcę obowiązków nie było konieczne ich przywoływanie w całości, a
istotnym pozostawało stwierdzenie, że w obecnie prowadzonym postępowaniu zamówienie
wymagać będzie powierzenia wykonania części prac dostawcy/producentowi zabudowanych
na linii urządzeń SRK warstwy podstawowej. Zamawiający w rozdziale 4.3.1 PFU wskazał
zakres prac przewidzianych do realizacji związanych z zabudową systemu ERTMS/ETCS
poziom 2. Zgodnie z ppkt 9 wykonawc
a odpowiedzialny jest za powiązanie i integrację
urządzeń systemu ERTMS/ETCS poziom 2 z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym
warstwy podstawowej zgodnie z protokołem Euroradio+/Subset098 oraz specyfikacją
warstwy aplikacji interfejsu RBC
– nastawnica (załącznik nr 4) na którą składają się
następujące dokumenty:
a.
„CBI-CBR Interface. Top Level Specification”,
b.
“EGO Protocol. Interface Specification”,
c.
“Interface Specification CBI-CBR Interface, Application layer”.
Kole
jne postanowienia PFU wskazują na czynności realizowane przez wykonawcę, które
prowadzić mają do powiązania i integracji dostarczonych i zabudowywanych urządzeń
ERTMS/ETCS poziom 2 z istniejącymi urządzeniami warstwy podstawowej SRK, które
zostały dostarczone i wykonane w ramach odrębnej inwestycji producenta Thales (obecnie
Ground Transportation Systems „GTS”)..
Na wstępie należy wskazać, iż w sprawie nie budził sporu stwierdzenie, iż dla właściwej
realizacji zamówienia konieczne jest połączenie i integracja systemu ERTMS/ETCS
(Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym) poziomu II z urządzeniami SRK
warstwy podstawowej, co umożliwi ich włączenie w ten system. Również nie budziło sporu
ustalenie, iż istnie możliwość włączenia w system urządzeń SRK różnych producentów,
jeżeli te mają możliwość takiej współpracy zgodnie z protokołem Euroradio+/Subset098, co
Zamaw
iający opisał w PFU pkt 4.3.7 ppkt 9. Nie było również spornym ustalenie, że po
stronie wykonawcy w ramach prac związanych z połączeniem i integracją systemu ERTMS
konieczne będzie przygotowanie „nakładki” i jej połączenie z urządzeniami SRK, które
również muszą być do tego przygotowane. Istotnym z punktu widzenia opisu przedmiotu
zamówienia było natomiast stwierdzenie, iż dla wykonania prac w części związanej z
urządzeniami SRK warstwy podstawowej zachodzi konieczność zaangażowania innego
podmiotu, tj. pro
ducenta/dostawcy urządzeń, który jako jedyny może wykonać zakres prac
bezpośrednio dotyczący tych urządzeń. Nie było przy tym konieczne ustalanie jaki jest
zakres tych prac, a jedynie ustalenie, że inny podmiot nie może wykonać prac, które są
narzucone w opisie przedmiotu zamówienia przez wskazanie na konieczność zapewnienia
połączenia i integracji z urządzeniami SRK warstwy podstawowej, do czego należy również
przygotować same urządzenia już zabudowane na linii kolejowej. W pierwotnej treści swz
Zamawiający zamierzał również obarczyć wykonawcę obowiązkiem wymiany już
zainstalowanych urządzeń SRK w sytuacji, gdyby okazało się, iż nie ma możliwości ich
włączenia w dostarczony system. Ostatecznie Zamawiający zdecydował o usunięciu tego
obowiązku, to jednak wskazuje, iż konieczność wprowadzenia zmian w urządzeniach SRK
warstwy podstawowej jest niesporna i będzie konieczna dla zapewnienia działania systemu
ERTMS.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie prezentując przykład dotyczący zamówienia na
„Zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania pn. Dostosowanie do wymaganych
parametrów sieci TEN-T poprzez zabudowę systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na linii
kolejowej nr 351 na odc. Poznań Główny – Krzyż” przyznał, iż to w ramach opcji obejmującej
wycenę kosztów współpracy w zakresie niezbędnym i koniecznym do realizacji skutecznego
powiązania urządzeń SRK zabudowanych, zapewniona została współpraca dostawcy
urządzeń z przyszłym dostawcą systemu ETCS poziom 2. Już na etapie udzielenia
zamówienia na zabudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym wykonawca zobowiązany
został w ramach zawartej umowy do wykonania w urządzeniach srk niezbędnych zmian,
m.in. w oprogramowaniu, a także do udziału w testach integracyjnych niezbędnych do
zapewnienia powiązania z urządzeniami srk przewidzianymi do zabudowy w ramach innych
zadań. Tak ustalone zasady pozwalały Zamawiającemu na zapewnienie współpracy pod
kątem powiązania urządzeń bez konieczności nakładania na kolejnego wykonawcę umowy o
współpracy lub podwykonawstwie (str. 8 odpowiedzi na odwołanie).
W obecnym postępowaniu takiej deklaracji zapewnienia współpracy Zamawiający nie mógł
złożyć, a jedyną gwarancją możliwości nawiązania współpracy przez wybranego wykonawcę
z dostawcą urządzeń Thales miało być zobowiązanie tego podmiotu na etapie postępowania
na zabudowę urządzeń SRK (Przetarg nr 4) do współpracy bez zakreślenia jej warunków
(wyceny).
Zgodnie z oświadczeniem Zamawiającego złożonym na rozprawie, zasady te nie
zostały również opisane w zawartej umowie na zabudowę urządzeń SRK dla przedmiotowej
linii objętej obecnym zamówieniem. Ponadto, Zamawiający przedstawił ogólną deklarację
tego podmiotu do gotowości współpracy z każdym potencjalnym oferentem i przedstawienia
oferty na zakres prac, który może być wykonany wyłącznie prze dostawcę urządzeń SRK
warstwy podstawowej (oświadczenie z 15.02.2024 r.).
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie przywołał na str. 4 przykłady postępowań, w
których to wykonawca systemu ETCS poziom 2, jako „podłączający” się do istniejących
urządzeń zobowiązany był do właściwej integracji z istniejącymi urządzeniami sterowania
ruchem kolejowym. Z przedstawionych zestawień wynika, iż nie zawsze realizującym te
zamówienia miał być ten sam podmiot, co realizujący zabudowę urządzeń SRK warstwy
podstawowej. Informacja ta nie była precyzyjna, a Odwołujący na rozprawie przedstawił
dane dotyczące dwóch zamówień, tj. dla linii kolejowej E65/C-E 65 odcinek Warszawa-
Gdynia oraz linii kolejowej nr 4 odcinek Korytów-Zawiercie, z których wynika,, że te same
podmioty realizowały prace w zakresie zabudowy urządzeniami SRK jak i zabudowy
systemem ERTMS/ETCS poziom 2
, tj. konsorcja w składach z Bombardier Transportation
(ZWUS) Polska Sp. z o.o. i Thales Polska Sp. z o.o.
Zamawiający udzielił konsorcjum w składzie Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp.
z o.o., Thales Polska Sp. z o.o. i Nokia Siemens Networks Sp. z o.o. na „zaprojektowanie i
wykonanie interfejsu umożliwiającego powiązanie urządzeń srk produkcji Thales na stacji
Gdańsk Wrzeszcz z blokadą liniową SHL-12 na szlaku Gdańsk-Wrzeszcz – Brętowo, dla
etapu I integracji systemów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A. do ciągu linii E65
koniecznego do zrealizowania projektu POIiŚ 5.1-1 „Modernizacja linii kolejowej E65/C-E65
na odcinku Warszawa-Gdynia-
w zakresie warstwy nadrzędnej LCS, ERTMS/ETCS/GSM-R,
DSAT oraz zasilania układu trakcyjnego – Faza II”, wskazując w uzasadnieniu udzielenia
zamówienia z wolnej ręki – wyboru procedury negocjacyjnej bez uprzedniego ogłoszenia o
zamówieniu na przyczyny techniczne, ochronę praw wyłącznych, łącznie z prawem
własności intelektualnej. Zamawiający wskazał, iż wykonanie interfejsu wymaga znajomości
kodów źródłowych systemu EBI Lock 950 firmy Bombardier Transportation (ZWUS) Polska
Sp. z o.o. oraz systemu ESTW L90 5 firmy Thales Polska Sp. z o.o., a więc ścisłej
współpracy producentów tych urządzeń (…) Biorąc pod uwagę, że w branży kolejowej
powszechną praktyką jest zastrzeganie przez wykonawców praw autorskich do tworzonych
przez nich rozwiązań technicznych i związanych z nimi opracowanych rozwiązań
informatycznych, należy przyjąć, że systemu są własnością firm, które je instalowały. Spółka
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie dysponuje autorskimi prawami majątkowymi do
rozwiązania technicznego i związanego z nim oprogramowania i jest tylko użytkownikiem
systemów. Ten stan prawny nie pozwala na ingerencję w zabudowywane urządzenia innych
dostawców, gdyż producent zbudowanych urządzeń musiałby udostępnić potencjalnym
wykonawcom całe „know-how” które jest informacją ściśle chronioną (ogłoszenie z
18.10.2016 r., OJ S 203/2016 20/10/2016).
Odwołujący wystąpił do Zakładu Sterowania Ruchem i Teleinformatyki Instytutu Kolejnictwa
o wyrażenie stanowiska w przedmiocie dwóch pytań, tj. Czy w świetle istniejących
uwarunkowań technicznych oraz prawnych wprowadzenie zmiany technicznej (implementacji
interfejsu) w zabudowanych urządzeniach SRK warstwy podstawowej oraz uzyskanie dla tej
zmiany opinii jednostki organizacyjnej upoważnionej do przeprowadzenia badań koniecznych
do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu urządzeń przeznaczonych do
prowadzenia ruchu kolejowego
wchodzących w skład podsystemu strukturalnego sterowanie
w zakresie oddziaływania przeprowadzonej implementacji interfejsu na istniejące urządzenia
SRK warstwy podstawowej w związku z zabudową systemu ERTMS/ETCS poziom 2 można
dokonać bez zaangażowania producenta urządzeń SRK warstwy podstawowej lub jego
upoważnionego przedstawiciela? oraz Czy w świetle istniejących uwarunkowań technicznych
oraz prawnych dokonanie wyceny i oceny ryzyka dla przeprowadzonej zmiany technicznej w
istniejącym systemie sterowania ruchem kolejowym wynikającej z implementacji interfejsu w
urządzeniach SRK warstwy podstawowej można dokonać bez udziału producenta urządzeń
SRK warstwy podstawowej lub jego upoważnionego przedstawiciela?. Kierownik Zakładu
Sterowania Ruchem Kolejowym i Teleinformatyki w piśmie z 15.09.2023 r. udzielił
odpowiedzi na oba pytania:
W dokumentacji technicznej dla urządzenia srk muszą zostać zdefiniowane wszystkie
warunki użytkowania takiego urządzenia w tym również te związane z interfejsami do
urządzeń z nimi współpracującymi. Brak takiej dokumentacji oznacza, że urządzenia te nie
są przystosowane do współpracy z określonymi urządzeniami i konieczne jest
przeprowadzenie stosownych badań, których celem jest uzyskanie/rozszerzenie świadectwa
dopuszczenia do eksploatacji typu, tak aby dany interfejs był w pełni uwzględniony.
Uzyskanie takiego świadectwa jest możliwe tylko przez producenta urządzenia, które
wcześniej nie było dostoswane do danego interfejsu. – pytanie nr 1.
Dokumentacja procesu zarządzania ryzykiem jest złożonym kompletem dokumentów, który
jest opracowany i zarządzany przez producenta danego urządzenia. Zmiany w tej
dokumentacji i uzupełnienia nie są możliwe bez zaangażowania danego producenta. –
pytanie nr 2.
Do odwołania załączone zostało pismo UNIFE (Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu ds.
Kolejowych
) z 18.12.2008 r. zawierające odpowiedź na pytania PKP PLK zadane w piśmie z
5.12.2008 r., a dotyczące przyszłych postępowań na wdrożenie systemu ERTMS i braku
ujednolicenia interfejsów pomiędzy nastawnicami, a RBC różnych dostawców. W piśmie
UNIFE
wskazano na właściwy model podejścia mający gwarantować uczciwe warunki w
przetargach, wdrożony pomyślnie w innych krajach i polegający na tym, iż to dostawca
nastawnic
musi być przygotowany na dostarczenie „części po stronie nastawnicy” do
interfejsu z RBC, które ze względów technicznych dostawca RBC nie może wykonać
samodzielnie (pkt 1)
. Powinno to być zarządzane przez zarządcę infrastruktury we
współpracy z dostawcą nastawnic. Dostawcy RBC i nastawnic muszą się wspólnie uzgodnić
stosowny protokół kodowania i czasu wymiany danych (pkt 2). Odnośnie do pierwszego
punktu (część interfejsu po stronie nastawnicy), jest on zwykle rozwiązywany na mocy
umowy pomiędzy zarządcą infrastruktury, a dostawcą nastawnic. Jak można przypuszczać,
dostosowanie to jest warunkiem wstępnym i kluczowym dla zapewnienia odpowiedniego
poziomu uczciwej konkurencji pomiędzy dostawcami wyrażającymi chęć udziału w przetargu
na ETCS.
W świetle powyższego Izba uwzględniła odwołanie.
Izba
podzieliła stanowisko Odwołującego, co do braku precyzji opisu przedmiotu
zamówienia, co ma wpływ na możliwość sporządzenia konkurencyjnej i opartej na rynkowej
wycenie prac oferty i prowadzi do ograniczenia konkurencji w postępowaniu, w którym
uprzywilejowanym będzie producent urządzeń SRK warstwy podstawowej, który dostarczył i
zabudowała urządzenia SRK, dla których konieczne będzie opracowanie i wdrożenie
interfejsu pozwalającego na ich włączenie w dostarczony system ERTMS/ETCS poziom 2.
W ocenie składu orzekającego Zamawiający nie zapewnił warunków uczciwej konkurencji
przez pozostawienie niedoprecyzowanych zasad współpracy, faktycznie przerzucając na
wykonawców zapewnienie sobie i podjęcie współpracy z podmiotem, który musi wykonać
część prac, jednocześnie będąc zainteresowanym realizacją całości zamówienia. W sprawie
istotnym dla oceny wystąpienia naruszenia w zakresie opisu przedmiotu zamówienia było
włączenie do zakresu prac, za jakie odpowiadać miał wykonawca, tych których wykonanie
wymagało zaangażowania konkurującego na rynku podmiotu. Oznaczało to, iż złożenie
oferty wymagałoby zawarcia umowy z konkretnym podmiotem i wyceny kosztów wykonania
części prac przez podmiot zewnętrzny dla urządzeń, które nie będą dostarczane i
zabudowywane w ramach obecnego zamówienia. Tym samym prowadziłoby to do sytuacji,
w której przypisanie odpowiedzialności za zgodność już dostarczonych urządzeń z
warunkiem
możliwości współpracy z systemem ERTMS/ETCS poziom 2, zostałaby
faktycznie przerzucona na obecnego wykonawcę systemu, a co najmniej zachodziłaby
niejasność co do wskazania, który z podmiotów powinien odpowiadać za warstwę
podstawową. Uwzględniając niesporną okoliczność, iż to dostawca urządzeń SRK w ramach
zrealizowanej umowy powinien odpowiadać za możliwość włączenia tych urządzeń do
systemu ETCS
, logika i doświadczenie wynikające z realizowanych na innych odcinkach
zamówień prowadzić powinna do ustalenia zasad współpracy, które nie powinny zaburzać
mechanizmów konkurencyjności. Zamawiający sam w odpowiedzi na odwołanie wskazał na
inne możliwe rozwiązanie pozwalające uzyskać ten sam efekt finalny – włączenia już
zabudowanych urządzeń SRK w system ETCS poziom 2, np. w drodze zamówienia z wolnej
ręki udzielonego na wykonanie część dotyczącej urządzeń SRK warstwy podstawowej
dostarczonych i zabudowanych w ramach wcześniejszych zamówień.
Obowiązek dokonania precyzyjnego opisu przedmiotu zamówienia nie jest ograniczony
wyłącznie do określenia zakresu świadczenia, ale jak powinno mieć miejsce w niniejszej
sprawie, również opisania warunków wykonania tego świadczenia przez potencjalnych
wykonawców na uczciwych i przejrzystych zasadach. Jeżeli zakresem zamówienia objęta
zostaje również część prac, które wymagają ich wykonania przez inny podmiot, z którym
Zamawiający miał zawartą umowę na dostawę i zabudowę urządzeń SRK, to należy uznać,
iż pozostawienie niedoprecyzowanych zasad na jakich współpraca tego podmiotu z
wykonawcą systemu ETCS miałaby mieć miejsce, prowadzi wprost do braku możliwość
dokonania wyceny kosztów prac, a tym samym złożenia konkurencyjnej oferty. Należy zatem
traktować tą sytuację w drodze analogii do innych zamówień, w których konieczne jest
ingerowanie w urządzenia już dostarczone, do czego uprawnień nie mają inne podmioty
działające na rynku i to po stronie Zamawiającego spoczywa odpowiedzialność za brak
możliwość uzyskania gwarancji współpracy na warunkach konkurencyjnych. Zamawiający
decydując o obecnej formule zamówienia, w którym konieczne jest ingerowanie w
urządzenia innych producentów, co z uwagi na ochronę własności intelektualnej wymaga
bezwzględnie udziału tego podmiotu w części prac, nie może zakładać, że dla innych
podmiotów udział w zamówieniu jest otwarty i dostępny na warunkach uczciwej konkurencji.
Przedstawiony na rozprawie dowód w postaci oferty, jaką uzyskał Odwołujący od podmiotu
GTS w postępowaniu, w którym również konieczne było jego zaangażowanie (tajemnica
przedsiębiorstwa GTS) prowadzi do wniosku, iż wykonawca nie ma możliwości
negocjacyjnych i pozostaje na słabszej pozycji, w zasadzie czyniącej nierealnym jego udział
w postępowaniu na równych zasadach. Przy obecnej formule dyktującym warunki dla tego
zamówienia pozostaje w zasadzie jeden podmiot, który może dowolnie przedstawić ofertę
współpracy, odbiegającą od realnych kosztów świadczenia, jakie miałby realizować na rzecz
innego podmiotu.
Przedstawione na rozprawie oświadczenie o gotowości współpracy Ground Transportation
Systems Polska Sp. z o.o. z każdym potencjalnym oferentem nie zmienia stanu niepewności,
gdyż nadal potencjalny wykonawca nie może na tej podstawie określić, czy możliwe będzie
złożenie konkurencyjnej oferty. Stworzenie wyłącznie pozoru konkurencyjności w
postępowaniu przetargowym, w sytuacji gdy to wyłącznie od podmiotu zainteresowanego
również uzyskaniem zamówienia, zależy na jakich zasadach podejmie współpracę, prowadzi
faktycznie do monopolizowania zamówienia. Przykładem obrazującym ten wniosek jest
oferta jaką otrzymał Odwołujący od Ground Transportation Systems Polska Sp. z o.o. w
innym postępowaniu, w którym konieczne było uzyskanie oferty podwykonawczej, której
wysokość rażąco odbiegała od wyceny faktycznej, jaką ten podmiot sam przedstawił w
swojej ofercie. Prezentuje to efekt jaki w zamówieniu stwarza przyjęty przez Zamawiającego
sposób organizacji zamówienia, w którym konieczne jest uzyskanie świadczenia od innego
podmiotu, na co wykonawca nie ma żadnego wpływu, a co determinuje treść oferty, jaką
mógłby złożyć w postępowaniu przetargowym.
Uwzględniając stanowisko organu, do którego sam Zamawiający wystąpił z pytaniem w 2008
r. o możliwe rozwiązanie stosowane w innych krajach członkowskich (UNIFE), należy
przyjąć, iż to po stronie zarządcy infrastruktury kolejowej spoczywa ciężar odpowiedzialności
za zapewnienie realizacji interfejsu dla urządzeń już dostarczonych w ramach
wcześniejszych zamówień. Obecne zapisy swz stanowią barierę dla innych podmiotów, niż
dotychczas realizujący zamówienia na urządzenia SRK warstwy podstawowej, a jej
usunięcie wymaga dokonania modyfikacji postanowień w tym kierunku, aby wyraźnie
wskazać na brak odpowiedzialności wykonawcy systemu ERTMS/ETCS poziom 2 za
wykonanie części prac koniecznych do włączenia już zabudowanych urządzeń w
dostarczany system, a wymagających ingerencji w te urządzenia.
W świetle powyższego orzeczono jak w sentencji.
O
kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 575 Ustawy
Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 1 i 2 w zw. z § 7 ust. 1 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437). Izba zaliczyła do kosztów postępowania
wpis
w wysokości 20.000 zł oraz uzasadnione koszty Odwołującego wykazane rachunkiem
złożonym przed zamknięciem rozprawy i obciążyła nimi w całości Zamawiającego.
Przewodnicząca:
……………………..….
…………………………
…………………………