Sygn. akt: KIO 3355/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
3 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca
Małgorzata Matecka
Protokolantka:
Wiktoria Ceyrowska
na posiedzeniu z
udziału stron oraz uczestników postępowania odwoławczego w sprawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 września 2024 r.
przez wykonawcę Naprzód Hospital Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi w postępowaniu
prowadzonym przez
Mazowiecki Szpital Specjalistyczny im. dr. Józefa Psarskiego w Ostrołęce
z siedzibą w Ostrołęce
przy udziale:
A. ..... uczestnika po stronie
odwołującego – wykonawcy DGP Clean Partner Sp. z o.o.
z
siedzibą w Warszawie
B. ..... uczestnika po stronie
odwołującego – wykonawcy Optima Care Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie
C. .....
uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawców wspólnie ubiegających się
o
udzielenie zamówienia: Ever Medical Care Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Ever
Cleaning Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie, Everteam Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie
postanawia:
1. Odrzuca
odwołanie w zakresie zarzutu oznaczonego w odwołaniu nr 1.
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu oznaczonego w odwołaniu nr 2.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego i zalicza do kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
Sygn. akt: KIO 3355/24
Uzasadnienie
Zamawiający Mazowiecki Szpital Specjalistyczny im. dr. Józefa Psarskiego w Ostrołęce
z
siedzibą w Ostrołęce (dalej: „Zamawiający”) prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pod nazwą „Usługa kompleksowego utrzymania czystości w Szpitalu,
pozostałe usługi w zakresie opieki zdrowotnej gdzie indziej niesklasyfikowane, transport
wewnętrzny oraz usługi dodatkowe”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w
Suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej w dniu 9 lutego 2024 roku pod
numerem: 84293-2024, numer wydania: Dz.U. S: 29/2024.
I. W dniu
16 września 2024 r. wykonawca Naprzód Hospital Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi
(dalej: „Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec zmiany
treści postanowień SWZ dokonanej przez Zamawiającego w dniu 4 września 2024 r.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy z dnia
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: „ustawa Pzp”):
1) art. 107 ust. 1 i 2 ustawy
Pzp w związku z art. 16 pkt 1) - 3) ustawy Pzp, wobec
przewidzenia przez Zamawiającego w SWZ, że:
W przypadku braku dysponowania wskazaną osobą w Formularzu ofertowym w ramach
kryterium „Posiadane wykształcenie przez koordynatora zespołu” oraz „Doświadczenie
osób wyznaczonych do realizacji zadania” po złożeniu oferty, a przed dniem wyboru oferty
Wykonawcy najkorzystniejszego, Zamawiający nie przyzna punktów oraz nie dopuszcza
zmiany wyżej wymienionych osób po złożeniu oferty. W przypadku braku dysponowania
wskazaną osobą w Formularzu ofertowym w ramach kryterium „Posiadane wykształcenie
przez koordynatora zespołu” oraz „Doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji
zadania” po wyborze najkorzystniejszej oferty, a przed dniem podpisania umowy,
Zamawiający odmówi zawarcia umowy i dokona ponownego badania i oceny ofert;
w
sytuacji gdy Zamawiający ocenia spełnienie kryterium oceny ofert na dzień złożenia
ofert, a nie w innym wybranym przez siebie terminie.
2) art. 241 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1-3 ustawy
Pzp, polegające na opisaniu
kryteriów oceny ofert „Doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zadania” w
zakresie wymogu dysponowania osobami realizującymi usługę w Oddziale Neonatologii
oraz Zakładu Diagnostyki Obrazowej z Pracownią Rezonansu, Tomografu w sposób
nadmierny i
niezwiązany z przedmiotem zamówienia, w sposób niezapewniający
zachowania, uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców oraz zasady
proporcjonalności.
W związku z podniesionymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie Zamawiającemu:
a) w zakresie zarzutu nr 1:
wykreślenie ze SWZ Rozdz. XII opis kryteriów, którymi Zamawiający będzie się kierował
przy wyborze oferty, wraz z podaniem wag tych kryteriów, ad 4 Kryterium Nr 4
„Doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zadania” (Z) następującego
sformułowania :Doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zadania” po złożeniu
oferty, a przed dniem wyboru oferty Wykonawcy najkorzystniejszego, Zamawiający nie
przyzna punktów oraz nie dopuszcza zmiany wyżej wymienionych osób po złożeniu oferty.
W przypadku braku dysponowania wskazaną osobą w Formularzu ofertowym w ramach
kryterium „Posiadane wykształcenie przez koordynatora zespołu” oraz „Doświadczenie
osób wyznaczonych do realizacji zadania” po wyborze najkorzystniejszej oferty, a przed
dniem podpisania umowy, Zamawiający odmówi zawarcia umowy i dokona ponownego
badania i oceny ofert.
oraz z Załącznika Nr 5 do
SWZ FORMULARZ OFERTOWY pkt 6 i 6a następującego
sformułowania: W przypadku braku dysponowania wyżej wskazaną osobą po złożeniu
oferty, a przed dniem wyboru oferty Wykonawcy najkorzystniejszego, Zamawiający nie
przyzna punktów w kryterium.
W przypadku braku dysponowania wyżej wskazaną osobą po wyborze najkorzystniejszej
oferty, a przed dniem podpisania umowy, Zamawiający odmówi zawarcia umowy i dokona
ponownego badania i oceny ofert.
b) w zakresie zarzutu nr 2:
dodanie w załączniku nr 5 do SWZ w punkcie 6A oraz w SWZ Rozdz. XII opis kryteriów,
którymi Zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty Ad 4) Kryterium Nr 4
„Doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zadania” (Z) , wraz z podaniem wag
tych kryteriów: po sformułowaniu: informację potwierdzającą podstawę dysponowania
wskazaną osobą przez wykonawcę oraz zaświadczeniem potwierdzającym posiadane
doświadczenie wystawionym przez podmiot niezależny od Wykonawcy, tzn. przez
podmiot, na rzecz, którego były świadczone usługi sprzątania i czynności pomocniczych
przy pacjencie - przez wskazane w formularzu osoby) -
Wymóg wykazania się
doświadczeniem w zakresie czynności pomocniczych przy pacjencie nie dotyczy:
Oddziału Neonatologii oraz Zakładu Diagnostyki Obrazowej z Pracownią rezonansu,
tomografu.
II. Pismem wniesionym w dniu
30 września 2024 r. Zamawiający udzielił odpowiedzi na
odwołanie. Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w zakresie zarzutu nr 1 w całości oraz
uwzględnienie odwołania w zakresie zarzutu nr 2 w części. W odniesieniu do zarzutu nr 1
Zamawiający wskazał, że w jego ocenie ten zarzut należy uznać za spóźniony.
III. Przystąpienie do postępowania odwoławczego zgłosili: wykonawca DGP Clean Partner Sp.
z o.o. z siedzibą w Warszawie (po stronie odwołującego), wykonawcy Optima Care Sp. z o.o.
z
siedzibą w Warszawie (po stronie odwołującego) oraz wykonawcy wspólnie ubiegający się
o
udzielenie zamówienia: Ever Medical Care Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Ever
Cleaning Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Everteam Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (po
stronie zamawiającego), dalej jako „Konsorcjum Ever”.
W dniu
1 października 2024 r. do akt sprawy wpłynęło pismo Konsorcjum Ever. Konsorcjum
Ever
wniosło o odrzucenie odwołania w zakresie zarzutu nr 1, a w przypadku
nieuwzględnienia tego wniosku o oddalenie zarzutu nr 1. W odniesieniu do zarzutu nr 2
Konsorcjum Ever oświadczyło, że nie wnosi sprzeciwu wobec uwzględnienia przez
Zamawiającego tego zarzutu.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Zarzut nr 1
Izba podzieliła stanowisko Zamawiającego i Konsorcjum Ever, że zarzut ten należy uznać za
spóźniony. Należy zauważyć, że postanowienia SWZ od początku nie dopuszczały zmiany
personelu wskazanego w ramach kryterium oceny ofert (przy zachowaniu przyznanej
punktacji). Jest to zgodne z przepisami ustawy Pzp oraz utrwalonymi
poglądami
prezentowanymi w orzecznictwie oraz nauce prawa. Izba
podziela argumentację prawną, jaką
w tym zakresie przedstawi
ło Konsorcjum Ever w piśmie procesowym z 1 października 2024 r.
Zmiana personelu dopuszczalna
jest natomiast w ramach warunków udziału w postępowaniu.
Zamawiający uwzględnił odwołanie jednego z wykonawców i wprowadził do SWZ
postanowienia dopuszczające zmianę personelu w ramach warunków udziału w
postępowaniu. Przy tej okazji, zmianami dokonanymi 4 września 2024 r., Zamawiający
sprecyzował postanowienia SWZ w zakresie kryteriów oceny ofert, tak aby odmienność
rozwiązań w zakresie warunków udziału w postępowaniu oraz kryteriów oceny ofert jasno
wynikała z treści SWZ. Nie oznacza to jednak, że wykonawcom na nowo „otworzył się termin”
do wnoszenia odwołań na postanowienia dotyczące kryteriów oceny ofert. W tej sytuacji
należało uznać, że zarzut nr 1 został podniesiony po upływie terminu określonego w ustawie,
co
oznacza wystąpienie przesłanki (częściowego) odrzucenia odwołania, o której mowa w art.
528 pkt 3 ustawy Pzp.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba postanowiła, jak w punkcie pierwszym sentencji, na
podstawie art. 528 pkt 3 ustawy Pzp.
Zarzut nr 2
Na posiedzeniu z
udziałem stron Zamawiający sprecyzował swoje oświadczenie zawarte
w
odpowiedzi na odwołanie, tj. oświadczył, że uwzględnia zarzut nr 2 w części wskazanej
w
odpowiedzi. Odwołujący oświadczył, że sposób uwzględnienia zarzutu nr 2 stanowi
zadośćuczynienie jego żądaniom postawionym w odniesieniu do zarzutu nr 2 – traktuje
oświadczenie Zamawiającego jako uwzględnienie zarzutu nr 2 w całości. Konsorcjum Ever
(przystępujący po stronie Zamawiającego) nie wniosło sprzeciwu wobec uwzględnienia przez
Zamawiającego tego zarzutu.
W związku z powyższym Izba uznała, że w zakresie zarzutu nr 2 postępowanie odwoławcze
podlega umorzeniu na podstawie art. 522 ust. 4 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, 574 i 575 ustawy
Pzp oraz § 8 ust. 1 w zw. z § 9 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia 2020 r. w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz.
Przewodnicząca: