KIO 2008/17 WYROK dnia 10 października 2017 r.

Stan prawny na dzień: 08.12.2017

Sygn. akt: KIO 2008/17 
 

WYROK 

z dnia 10 

października 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Izabela Niedziałek-Bujak 

Protokolant:   

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  6 

października  2017  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  25  września  2017  r.  przez 

Wykonawcę  –  Grupa  POWEN  -  WAFAPOMP  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w  Warszawie 

przy  ul.  Odlewniczej  1  (03-231  Warszawa

)  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

Zamawiającego – Spółkę Restrukturyzacji Kopalń Spółka Akcyjna z siedzibą w Bytomiu 

przy ul. 

Strzelców Bytomskich 207 (41-914 Bytom) 

przy udziale  

Wykonawcy 

Zakład  Mechaniki  Przemysłowej  ZAMEP  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Gliwicach  przy  ul.  Udzieli  6  (44-100  Gliwice) 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami  postępowania  obciąża  Wykonawcę  Grupa  POWEN  -  WAFAPOMP  S.A.  

siedzibą  w  Warszawie  i  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

15.000  zł  00  gr.  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych,  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

Wykonawcę Grupa POWEN – WAFAPOMP S.A. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu 

od odwołania. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  P

rawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa  Krajowej Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Katowicach. 

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 2008/17 
 

U z a s a d n i e n i e 

W postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego przez Zamawiającego – 

Spółkę  Restrukturyzacji  Kopalń  S.A.  z  siedzibą  w  Bytomiu  na  dostawę  i  montaż  zestawów 

pompowych  w  ramach  zadania  „Modernizacja  systemu  głównego  odwadniania  KWK  Boże 

Dary,  etap  I 

–  dostawa  dwóch  zestawów  pompowych,  etap  II  –  montaż  dwóch  zestawów 

pompowych,  etap  III 

–  dostawa  trzech  zestawów  pompowych,  etap  IV  –  montaż  trzech 

zestawów pompowych” (nr ref.: KWK BD/09/17)ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Unii 

Europejskiej w dniu 14 kwietnia 2017 r. nr 2017/S 074-141680, wobec 

czynności oceny ofert 

i  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  Wykonawca  Grupa  Powen-Wafapomp  z/s  w  Warszawie 

(dalej  z

wany  Odwołującym)  wniósł  w  dniu  25  września  2017  r.  odwołanie  do  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej (sygn. akt KIO 2008/17).  

Zamawiający  poinformował  o  zakończeniu  czynności  oceny  ofert  i  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej w dniu 13.09.2017 r., 

za pośrednictwem korespondencji mailowej. 

Odwołujący  zarzucił,  iż  na  skutek  czynności  i  zaniechań  Zamawiającego  doszło  do 

naruszenia przepisów Ustawy: 

1.  art. 7 ust. 1 i 3, art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 i ust. 4, art. 89 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 25 ust 1 pkt 

2  Ustawy  poprz

ez  zaniechanie  wykluczenia  z  postępowania  Wykonawcy  ZAMEP  i 

uznania  jego  oferty  za  odrzuconą  w  sytuacji,  gdy  złożył  on  nieprawdziwe  oświadczenie 

wymagane w pkt 8 lit. B ppkt 4 siwz, co do pracy oferowanego przedmiotu zamówienia – 

zespołu  pompowego  WPWE  –  250/7,  składającego  się  z  pompy  WPWE-250/7  w 

wykonaniu  „Duplex  1.4517”  –  w  wyrobiskach  dołowych  podziemnych  zakładów 

górniczych, co mogło mieć istotny wpływ na decyzję Zamawiającego o uznaniu spełnienia 

przez  oferowane  dostawy  określonych  wymagań,  a  w  konsekwencji  doprowadziło  do 

wyboru oferty ZAMEP; 

2.  art. 7 ust 1 i 3 oraz art. 26 ust 4 w zw. z art. 25 ust. 1 pkt 2 Ustawy poprzez zaniechanie 

wezwania  Wykonawcy  ZAMEP  do  złożenia  wyjaśnień  w  przedmiocie  oświadczenia 

wymaganego w pkt 8 lit. B ppkt 4 siwz; 

3.  art. 7 ust. 1 i 3, art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 i ust. 4, art. 89 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 25 ust 1 pkt 

2  Ustawy  poprzez  zaniechanie  wykluczenia 

z  postępowania  Wykonawcy  ZAMEP  i 

uznania jego oferty za odrzuconą w sytuacji, gdy złożył on nieprawdziwe informacje, co do 

masy oferowanego silnika Sh500H4D produkcji EMIT S.A. nie przekraczającej 6000 kg, w 

sytuacji,  gdy  jego  rzeczywista  masa  wynosi  6700  kg,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na 

decyzję  Zamawiającego  o  uznaniu  spełnienia  przez  oferowane  dostawy  wymagań,  a  w 

kon

sekwencji wybór tej oferty, jako najkorzystniejszej; 


4.  art. 7 ust 1 i 3 oraz art. 26 ust  4 w zw.  z art. 25 ust. 1 pkt 2 Ustawy poprzez dokonanie 

wyboru oferty ZAMEP i zaniechanie jej odrzucenia w sytuacji, gdy na skutek wezwania do 

wyjaśnienia treści oferty w trybie art. 87 ust. 1 Ustawy Wykonawca dostarczył dokument w 

postaci  charakterystyki  pracy  pompy  WPWE-

250  z  której  wynika,  iż  przy  wymaganej 

wydajności  pracy  (Q)≥725  m

/h  oferowana  pompa  nie  osiąga  wymaganego  parametru 

wysokości podnoszenia (H) o wartości nie mniejszej niż 460 m; 

a w przypadku nie potwierdzenia się zarzutów 3-4 

5.  art.  7  ust.  1  i  3  oraz  art.  26  ust.  4,  art.  87  ust.  1  Ustawy  poprzez  zaniechanie  wezwania 

Wykonawcy  ZAMEP  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie  masy  oferowanego  silnika  oraz 

wysokości podnoszenia pompy;. 

6.  art.  7  ust  1  i  3  oraz  art.  26  ust.  3  w  zw.  z  art.  25  ust.  1  pkt  1  i  art.  22a  ust.  1-3  Ustawy 

poprzez  zaniechanie  wezwania  Wykonawcy  ZAMEP  do  uzupełnienia  dokumentów 

(dowodów)  potwierdzających  spełnienie  warunku  udziału  w  postępowaniu  opisanego  w 

pkt 5.3 lit. b siwz, jako wykonanie w ramach jednej umowy usługi polegającej na montażu 

zestawów  pompowych  głównego  odwadniania  o  wartości  minimum  500.000  zł  brutto  w 

sytuacji,  gdy  przedstawione  na  żądanie  dokumenty  (wykaz  i  referencje)  podmiotu,  na 

którego zdolnościach Wykonawca polega (Górrem Sp. z o.o. sp.k. z/s w Katowicach) nie 

spełniają kryteriów podmiotowych, przedmiotowych i czasowych z pkt 8.A ppkt 4 i 5.3 lit. b 

siwz; 

7.  art.  7  ust.  1  i  3  oraz  art.  24  ust.  10  w  zw.  z  art.  24  ust.  1  pkt  19  Ustawy  poprzez 

zaniechanie  wezwanie  ZAMEP  do  udowodnienia,  iż  udział  podmiotu  Górrem  Sp.  z  o.o. 

Sp.k z/s w Katowicach w przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia poprzez 

wykonanie  dokumentacji  projektowej  stanowiącej  załącznik  do  siwz,  na  którego 

zd

olnościach  ZAMEP  polega  i  któremu  powierza  podwykonawstwo  części  zamówienia, 

nie narusza uczciwej konkurencji; 

8.  art. 7 ust. 1 oraz art. 89 ust. 1 pkt 7a i 7b Ustawy poprzez zaniechanie odrzucenia oferty 

Zakładu Remontowego BUDREM J. R., który to Wykonawca na wniosek Zamawiającego 

o  przedłużenie  ważności  oferty  pismem  z  dnia  28.08.2017  r.  odmówił  dokonania  tej 

czynności i odmówił przedłużenia wadium na dalszy okres. 

Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu:  

A. 

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; 

B.  odrzucenie oferty BUDREM, 

C.  wykluczenie ZAMEP lub odrzucenia tej oferty 

względnie (w razie nie potwierdzenia się zarzutów od 1-3) 

D.  wezwanie ZAMEP do 


a) 

złożenia wyjaśnień w zakresie oświadczenia wymaganego w pkt 8 lit. B ppkt 4 siwz; 

b) 

złożenia wyjaśnień w zakresie masy oferowanego silnika; 

c) 

udowodnienia,  iż  udział  podmiotu  Górrem  Sp.  z  o.o.  Sp.k  nie  narusza  uczciwej 

konkurencji 

E. 

powtórzenia czynności wybory najkorzystniejszej oferty. 

W  uzasadnieniu  Odwołujący  w  odniesieniu  do  pierwszych  dwóch  zarzutów  związanych  z 

oświadczeniem  Wykonawcy  złożonym  wg  załącznika  nr  6  zaprzeczył  jego  prawdziwości  w 

tym,  że  oferowany  przedmiot  zamówienia  pracuje/pracował  w  wyrobiskach  dołowych 

zakładów  górniczych.  Celem  złożenia  tego  oświadczenia  miało  być  wyeliminowanie  oferty 

dotyczącej dostawy pomp lub zespołów pompowych nie sprawdzonych w warunkach pracy 

w  wyrobiskach  dołowych  zakładów  górniczych.  Zamawiający  wymagał,  aby  zaoferowana 

pompa wykonana była z materiału „DUPLEX 1.4517”, co wynika z załącznika nr 2 do siwz, 

pkt  2.2.1  (str.  23  siwz  charakterystyka  techniczna  pompy)  oraz  wezwania  do  wyjaśnienia 

treści oferty skierowanego do ZAMEP w piśmie z dnia 23.08.2017 r. Wykonawca potwierdził 

w wyjaśnieniach z dnia 25.08.2017 r., iż zaoferowana wersja pompy WPWE-250/7 wykonana 

jest w „DUPLEXie”. 

Mając  powyższe  na  uwadze,  oświadczenie  złożone  przy  piśmie  z  dnia  10.08.2017  r.  miało 

potwierdzać,  że  oferowany  zespół  pompowy  składający  się  z  pompy  WPWE-250/7  w 

wykonaniu materiałowym „DUPLEX” oraz silnika Sh500H4D pracuje/pracował w wyrobiskach 

dołowych  zakładów  górniczych.  Złożone  oświadczenie  o  tej  treści  jest  nieprawdziwe,  co 

potwierdzać  mają  dokumenty  złożone  przy  piśmie  z  dnia  10.08.2017  r.  Z  oświadczenia  o 

doświadczeniu Wykonawcy oraz protokołu odbioru wynika, iż ZAMEP wykonał w grudniu na 

rzecz Tauron Wydobycie S.A. dostawę pompy typu WPWE 250/7 w wykonaniu staliwnym LH 

oraz  silnika  typu  S1-500X-

4D  wraz  z  osprzętem. Wykonanie materiałowe  LH jest  innym  od 

wykonania materiałowego „DUPLEX 1.4517” wymaganego dla przedmiotu dostawy. Również 

w treści załączonej DTR pompy WPWE-250/7, na str. 13 rozróżniono wykonanie „LH 18N19” 

i  „Duplex  1.4517”,  jako  odrębne  wykonania  materiałowe.  Dostawa  dla  Tauron  Wydobycie 

była  jedyną  dostawą  pompy  WPWE-250/7  wykonaną  przez  ZAMEP  do  wyrobisk  dołowych 

zakładów górniczych.  

W  związku  z  powyższym  Odwołujący  wniósł  o  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodu  z 

zeznań świadka  w osobie prezesa zarządu ZAMEP na okoliczność ustalenia, czy a jeżeli tak 

to kiedy i na rzecz jakiego 

dołowego zakładu górniczego wykonana została dostawa zestawu 

pompowego WPWE-

250/7  składającego  się  z  pompy  głównego  odwadniania WPWE-250/7 

w  wykonaniu  z  materiału  „DUPLEX  1.4517”  oraz  czy,  a  jeżeli  tak  to  gdzie  tak  wykonana 

pompa pracowała lub pracuje w wyrobisku dołowym tego dołowego zakładu górniczego. 


Potwierdzenie się tego zarzutu powinno prowadzić do wykluczenia ZAMEP z postępowania 

bez  wzywania  do  uzupełnienia  oświadczenia,  a  w  konsekwencji  do  uznania  oferty  za 

odrzuconą.  Z  ostrożności,  gdyby  uznano,  iż  brak  jest  dowodów  do  uwzględnienia  tego 

zarzutu  i  nakazania  wykluczenia  ZAMEP  z  postępowania,  Odwołujący  uznał,  iż  zachodzi 

podstawa  do  wezwania  ZAMEP  do  wyjaśnienia  w  trybie  art.  26  ust.  4  Ustawy  na  rzecz 

jakiego  dołowego  zakładu  górniczego  wykonana  została  dostawa  oferowanego  zestawu 

pompowego, składającego się z pompy WPWE-250/7 w wykonaniu materiałowym „DUPLEX” 

oraz czy zestaw ten pracuje lub pracował w wyrobisku dołowym tego zakładu górniczego.    

W  odniesieniu  do  zarzutów  opisanych,  jako  3-5  odwołania  Odwołujący  zakwestionował 

prawdziwość złożonej informacji o masie oferowanego kompletnego silnika lub najcięższego 

pojedynczego  elementu,  nie  przekraczającej  6000  kg.  Wykonawca  ZAMEP  przedstawił 

wykaz parametrów (str. 3), w którym wskazał ciężar tego silnika bez osprzętu na 5980 kg, a 

jednocześnie  z  załączonego  rysunku  zestawieniowego  nr  ZG.247  zespołu  pompowego 

WPWE-250/7  podana  masa  t

o  6700  kg.  Z  załączonej  do  wyjaśnień  z  dnia  25.08.2017  r. 

specyfikacji technicznej oferowanego silnika Sh500H4D wynika masa 6000 kg. Informacja ta, 

w  ocenie  Odwołującego,  wprowadza  w  błąd  i  miała  na  celu  przekonanie  Zamawiającego  o 

spełnieniu  wymagań  z  załącznika  nr  2  do  siwz  pkt  5  e)  tieret  czwarty  (str.  24  siwz) 

ustanowionych  dla  maksymalnej  masy kompletnego  silnika,  w  sytuacji gdy  DTR  silnika (pkt 

6) nie przewiduje jego dostawy w częściach i montażu w wyrobisku górniczym. 

Zgodnie z treścią załącznika  nr  2 do  siwz,  pkt  2.2.1  ppkt  1 (str.  22)  Zamawiający  wymagał 

spełnienia  przez  oferowane  pompy  parametrów  w  zakresie  wysokości  tłoczenia  minimum 

460 m przy wymaganej minimalnej wydajności pompy 725 m3/h (potwierdzone w odpowiedzi 

na pytanie nr 3 z dnia 25.05.2017 r.). Zamawiający miał wątpliwości przy analizie złożonego 

„wykazu parametrów  technicznych wg  załącznika  nr  2  do  SIWZ” oraz  DTR  pompy WPWE-

250,  co  do  spełniania  wymaganego  parametru  i  wezwał  pismem  z  dnia  23.08.2017  r. 

Wykonawcę  ZAMEP  do  złożenia  wyjaśnień  w  trybie  art.  87  ust.  1  Ustawy  ujawnionych 

rozbieżności.  Analiza  pierwszej  charakterystyki  pompy  wskazuje,  że  nie  osiągnie  ona  przy 

wydajności Q=725m3/h wymaganej wysokości tłoczenia H-460 m. Zamawiający powinien był 

ofertę odrzucić, jako niespełniającą jego wymagań na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Ustawy, 

a co najmniej wezwać do wyjaśnienia w sposób jednoznaczny nieścisłości. 

Odwołujący  zakwestionował,  aby  Wykonawca  ZAMEP  wykazał  się  wymaganym 

doświadczeniem w należytym wykonaniu w ramach jednej umowy jednej usługi polegającej 

na  montażu  zestawów  pompowych  głównego  odwaniania  o  wartości  minimum  500.000  zł 

brutto (pkt 

5.3.2 siwz). Załączone do pisma z dnia 10.08.2017 r. referencje  nie potwierdzają 

wykonania  wymaganej  usługi.  Referencja  z  15.07.2014  r.  dotyczy  bowiem  okresu 

wcześniejszego niż wymagane 3 lata przed upływem terminu składania ofert (29.06.2017 r.), 


a pona

dto nie wynika z niej jakie roboty miały zostać wykonane przez Górrem Sp. z o.o. Sp. 

k.  z/s  w  Rudzie  Śląskiej  (wówczas  przed  przekształceniem  działająca  w  formie  spółki 

jawnej),  wskazując  raczej  na  prace  projektowe,  niż  montażowe.  Z  kolei  referencja  z 

3.2016  r.  nie  wskazuje  jakie  prace  były  wykonywane,  a  w  ich  treści  wskazano  jedynie 

opis zadania: „wykonywaniu pracy dla ELEKTROMETAL S.A w ramach zadania: „dostawa i 

zabudowa  wyposażenia  technicznego  w  branży  mechanicznej  zgodnie  z  dokumentacją 

projektową,  zaprojektowanie,  dostawa  i  zabudowa  instalacji  odwadniania  pomiędzy 

pompownią i szybem VIII, poz. 700 m, wykonanie robót wykończeniowych w studni ssawnej 

oraz  pompowni  tymczasowego  odwadniania  poziom  700  m  w  KW  S.A  Oddział  KWK 

Chwałowice”. Zamówienie to nie dotyczyło pompowni głównego odwadniania, trudno zatem 

uznać,  aby  miała  być  realizowana  usługa  montażu  zestawów  pompowych  głównego 

odwadniania.  Referencja  z  dnia  25.07.2017  r.  została  wystawiona  na  rzecz  Zakładu  Robót 

Górniczych Sp. z o.o., tj. inny podmiot niż ten, na którego zasoby Wykonawca się powołał. 

Zakład Robót Górniczych GÓRREM Sp. z o.o. jest wspólnikiem Zakładu Robót Górniczych 

GÓRREM  Sp.  z  o.o.  Sp.k.  i  obu  tych  podmiotów  nie  sposób  ze  sobą  utożsamiać. 

Zamawiający  powinien  był  wezwać  do  uzupełnienia  dokumentów  potwierdzających 

spełnienie warunku udziału w postępowaniu. 

W  ocenie  Odwołującego,  w  sytuacji,  jaka  występuje  w  sprawie,  spowodowanej  udziałem 

podmiotu  trzeciego  udostępniającego  swój  potencjał,  mającego  być  podwykonawcą  części 

zamówienia, który wykonywał dokumentację projektową, zachodzi podstawa do wykluczenia 

z postępowania Wykonawcy ZAMEP na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 19 Ustawy. Zgodnie z 

tym przepisem, z postępowania wyklucza się wykonawcę, który brał udział w przygotowaniu 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  lub,  którego  pracownik,  a  także  inna  osoba 

wykonująca  pracę  na  podstawie  umowy  zlecenia,  o  dzieło,  agencyjnej  lub  innej  umowy  o 

świadczenie  usług,  brała  udział  w  przygotowaniu  takiego  postępowania,  chyba  że 

spowodowane tym zakłócenie konkurencji może być wyeliminowane w inny sposób niż przez 

wykluczenie  wykonawcy  z  udziału  w  postępowaniu.  Celem  tego  przepisu  jest 

przeciwdziałanie  uzyskaniu  przez  wykonawcę  nienależnej  przewagi  konkurencyjnej  dzięki 

czemu mógłby łatwiej, taniej lub w krótszym czasie złożyć ofertę, wykorzystać posiadaną lub 

nabytą wiedzę w treści oferty i  w ten sposób uzyskać przewagę nad innymi  wykonawcami. 

Zakłócenie  konkurencji  stanowi  domniemanie,  które  może  być  obalone  w  wyniku 

uwzględnienia  przez  zamawiającego  dowodów  przeciwnych  przedłożonych  przez 

wyko

nawcę.  W  niniejszym  postępowaniu  część  siwz  stanowi  „dokumentacja  techniczna 

modernizacji  układu  głównego  odwadniania  KWK  Boże  Dary  (branża  górnicza, 

mechaniczna,  elektryczna,  hydrologiczna)  wraz  z  kosztorysem  i

nwestorskim”  wykonana  na 

rzecz  Zamawiającego  przez  konsorcjum  firm:  CARBOSPEC  M.J.  Sp.  j.  oraz  Zakład  Robót 


Górniczych GÓRREM  Sp.  z  o.o.  Sp.k.  z/s  w  Rudzie Śląskiej.  Została ona załączona przez 

Zamawiającego do siwz w dniu 27.04.2017 r. na skutek pytań wykonawców o udostępnienie 

dokumentacji. 

Jak wynika z formularzy JEDZ złożonych przez  ZAMEP powołał się on na potencjał autora 

dokumentacji,  któremu  jednocześnie  powierzona  ma  być  realizacja  części  zamówienia  w 

charakterze  podwykonawcy  mechanicznej  części  etapu  III  i  IV  zamówienia,  tj.  montaży 

(zobowiązanie z 9.08.2017 r.). W tej sytuacji Zamawiający zobowiązany był wszcząć wobec 

ZAMEP  procedurę  tzw.  samooczyszczenia  się  przewidzianą  w  art.  24  ust.  10  Pzp,  w  tym 

celu,  aby  umożliwić  wykonawcy  udowodnienie,  że  jego  udział  w  przygotowaniu 

postępowania o udzielenie zamówienia nie zakłóci konkurencji. 

Ostatni  z  zarzutów  dotyczy  zaniechania  odrzucenia  na  podstawie  art.  87ust.  1  pkt  7a  i  7b 

Ustawy  oferty  BUDREM,  który  to  wykonawca  na  wezwanie  Zamawiającego  z  dnia 

8.2017 r. o wyrażenie zgody na przedłużenie terminu związania ofertą o kolejne 30 dni 

wraz  z  przedłużeniem  ważności  wadium,  pismem  z  dnia  28.08.2017  r.  odmówił  wyrażenia 

zgody i oświadczył, iż nie przedłuża ważności wniesionego wadium.      

Do  postępowania  odwoławczego  skutecznie  przystąpił  po  stronie  Zamawiającego 

Wykonawca 

Zakład Mechaniki Przemysłowej ZAMEP Sp. z o.o. (dopuszczony do udziału w 

postępowaniu odwoławczym na posiedzeniu Izby). 

Zamawiający  pismem  z  dni  04.10.2017  r.  przekazanym  mailem  przed  otwarciem  rozprawy, 

złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  uwzględnił  w  całości  zarzuty  podniesione  w 

odwołaniu.  Zamawiający  nie  stawił  się  na  posiedzeniu  Izby,  będąc  zawiadomionym  o  jego 

terminie. 

Obecny na posiedzeniu Izby Wykonawca przystępujący po stronie Zamawiającego 

–  Zakład  Mechaniki  Przemysłowe  ZAMEP  Sp.  z  o.o.  (dalej  jako  ZAMEP)  wniósł  ustnie  do 

protokołu  sprzeciwu  wobec  uwzględnienia  przez  Zamawiającego  w  całości  zarzutów.  Na 

podstawie art. 186 ust. 4 

Ustawy Izba rozpoznała odwołanie w całości.  

Stanowisko Izby 

Do  rozpoznania  odwołania  zastosowanie  znajdowały  przepisy  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych obowiązujące w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, (tekst 

jednolity Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm.), w brzmieniu po nowelizacji 

dokonanej ustawą z 

dnia  22  czerwca  2016  r.  o  zmianie  ustawy 

–  Prawo zamówień  publicznych oraz  niektórych 

innych ustaw (Dz.U.2016.1020), zwanej dalej „Ustawą”.  

Przystępując  do  rozpoznania  odwołania,  Izba  w  pierwszej  kolejności  zobowiązana  była  do 

oceny 

wypełnienia przesłanek z art. 179 ust. 1 Ustawy, tj. istnienia po stronie Odwołującego 


interesu  w  uzyskaniu zamówienia oraz  możliwości  poniesienia przez  Odwołującego  szkody 

w  wyniku  kwestionowanych  czynności/zaniechań  Zamawiającego.  Odwołujący,  jako 

Wykonawca

,  który  złożył  ważną  ofertę,  w  momencie  wnoszenia  odwołania,  miał  interes  w 

zakwestionowaniu  działań  Zamawiającego  związanych  z  prawidłową  oceną  ofert 

konkurencyjnych,  w  tym  oferty  wybranej

.  Ponieważ  odwołaniem  objęto  m.in.  czynność 

zaniechania  odrzucen

ia  ofert  dwóch  wykonawców,  spośród  trzech  ocenianych  w  kryteriach 

oceny ofert, 

niewątpliwie naruszenia Zamawiającego w tym obszarze, mogą godzić w interes 

Odwołującego  w  uzyskaniu  zamówienia.  Potwierdzenie  się  zarzutów  może  bowiem 

oznaczać,  iż  tylko  oferta  Odwołującego,  jako  niepodlegająca  odrzuceniu  będzie  mogła  być 

wybrana, jako najkorzystniejsza. 

Ponadto należy zauważyć, iż po zmianie przepisów Ustawy 

i  wprowadzeniu  „skróconej”  procedury  badania  i  oceny  ofert,  w  tym  znaczeniu,  że  w 

pierwszej  kolejności  badaniu  poddawana  jest  oferta  najwyżej  oceniona,  a  pozostałe  oferty 

bada się, jeżeli oferta ta zostanie odrzucona (wykonawca odmówi podpisania umowy), każdy 

z  wykonawców  ma  szansę  na  uzyskanie  zamówienia,  do  czasu  zakończenia  czynności 

badania  złożonych  ofert.  Obecnie  straciła  na  aktualności  wykładnia  przesłanki  interesu  w 

uzyskaniu  zamówienia  dokonywania  w  kierunku  ustalenia,  w  jaki  sposób  rozstrzygnięcie  w 

przedmiocie podniesionych zarzutów wpłynie na sytuację odwołującego w postępowaniu, od 

czego 

uzależnione  było  przyznanie  uprawnienia  do  skutecznego  korzystania  z  prawa  do 

wniesienia  odwołania  tylko  tym  wykonawcom,  którzy  mają  szanse  na  wybór  oferty  jako 

najkorzystniejszej,  lub  uzyskanie  drugiej  pozycji  w  rankingu  ofert. 

Obecnie,  jak  zostało  to 

wskazane  po

wyższej,  każdy  wykonawca,  niezależnie  od  wstępnej  pozycji  jego  oferty  w 

rankingu  ofert  ocenionych  ma  interes  we  wzruszeniu  wyniku  oceny  oferty  wybranej,  aby 

doprowadzić do jej odrzucenia, co przy  wielu ofertach może wymagać korzystania z prawa 

do wniesieni

a odwołania przy ocenie kolejnych ofert przy zmieniającym się rankingu ofert. W 

świetle  powyższego  Izba  uznała,  że  spełnione  zostały  przesłanki  materialno-prawe  do 

merytorycznego rozpoznania zarzutów.  

Na podstawie dokumentacji postępowania, w tym protokołu postępowania, treści specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia  (siwz),  oferty  ZAMEP  oraz  dokumentów  złożonych  w  toku 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  a  także  stanowisk  stron  prezentowanych  na 

rozprawie i złożonych dowodów, Izba dokonała ustaleń faktycznych stanowiących podstawę 

do wydania rozstrzygnięcia w przedmiocie podniesionych zarzutów. 

Przedmiot  zamówienia  stanowi  dostawa  fabrycznie  nowych  zestawów  pomp  wraz  z 

montażem. Zamawiający w załączniku nr 2 do siwz zamieścił szczegółowy opis przedmiotu 

zamówienia,  w  tym  charakterystykę  techniczną  pompy  (2.2.1.1),  wskazując  m.in.  na 

wysokość  tłoczenia  min.  460  m,  wydajność  min  725  m

/h,  wykonanie 

materiałowe  Duplex 

1.4517  (stal  kwasoodporna).  Wobec  silnika  napędowego  Zamawiający  w  ramach 


dodatkowych  wym

agań  wskazał,  iż  ze  względu  na  ograniczenie  techniczne  w  zakresie 

opuszczenia  silników  z  powierzchni  do  wyrobisk  górniczych,  maksymalne  wymiary 

gabarytowe  silnika  bądź  pojedynczego  elementu  każdego  silnika  łącznie  z  elementami 

zabezpieczającymi przed uszkodzeniem mechanicznym w transporcie nie mogą być większe 

niż  (…)  masa  kompletnego  silnika  bądź  najcięższego  pojedynczego  elementu  każdego 

silnika  (stojan,  wirnik,  itp.)  nie  może  być  większa  niż  6000  kg.  Z  uwagi  na  ograniczenia 

gabarytowe  Zamawiający  dopuścił  dostawę  silnika  w  stanie  zdemontowanym  (ograniczony 

do minimum) 

i ich montaż na stanowisku pracy. 

Zamawiający  określił  w  pkt  5.3  siwz  warunki  udziału  w  postępowaniu,  w  tym  warunek 

zdolności  technicznej  lub  zawodowej  poprzez  wskazanie  w  ppkt  2  lit.  b  na  konieczne  do 

wykazania  należyte  wykonanie  dostaw/usług  w  okresie  ostatnich  3  lat  przed  upływem 

terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, 

w tym co najmniej jedną dostawą w ramach jednej umowy polegającą na dostawie zestawów 

pompowych  głównego  odwadniania  o  wartości  minimum  1 000 000,00  zł  brutto  oraz  jedną 

usługą  w  ramach  jednej  umowy  polegającą  na  montażu  zestawów  pompowych  głównego 

odwadniania o wartości minimum 500 000,00 zł brutto wraz z dowodami określającymi czy te 

dostawy/usługi  zostały  wykonane  lub  są  wykonywane  należycie.  W  pkt  8.A  siwz 

Zamawiający określił dokumenty składane na potwierdzenie spełniania warunków udziału w 

postępowaniu (m.in. wykaz dostaw wg załącznika nr 3 wraz z dowodami, że dostawy/usługi 

zostały  należycie  wykonane/są  wykonywane;  zobowiązanie  podmiotu  udostępniającego 

swoje  zdolności  wg  załącznika  nr  4).  W  pkt  8.B  siwz  Zamawiający  wskazał  dokumenty 

wymagane  na  potwierdzenie  spełniania  przez  oferowane  dostawy  wymagań  określonych 

prz

ez  Zamawiającego  zgodnie  z  opisem  zawartym  w  załączniku  nr  2  do  swiz,  w  tym  m.in. 

wykaz parametrów technicznych (pkt 2), oświadczenie Wykonawcy o możliwości stosowania 

oferowanego  przedmiotu  zamówienia  w  podziemnych  wyrobiskach  górniczych  zgodnie  z 

przepis

ami  górniczymi  ustawy  z  dnia  09.06.2011  r.  Prawo  geologiczne  i  górnicze,  wg 

Załącznika  nr  5  do  siwz  (pkt  3),  oświadczenie  Wykonawcy  potwierdzające,  że  oferowany 

przedmiot  zamówienia  pracuje/pracował  w  wyrobiskach  dołowych  zakładów  górniczych  wg 

załącznika  nr  6  do  siwz  (pkt  4),  DTR  silnika  elektrycznego  (pkt  5).  W  pkt  8.E  siwz 

Zamawiający  żądał  wskazania  części  zamówienia,  których  wykonanie  zamierza  powierzyć 

podwykonawcom  i  podania przez Wykonawcę firmy  podwykonawcy,  wg załącznika nr  7  do 

siwz.  

Zamawiający  w  pkt  14.7  siwz  wskazał,  iż  najpierw  dokona oceny  ofert,  a  następnie zbada, 

czy  wykonawca  którego  oferta  została  oceniona  jako  najkorzystniejsza,  nie  podlega 

wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu.  


W  postępowaniu  oferty  złożyło  czterech  wykonawców:  Zakład  Mechaniki  Przemysłowej 

ZAMEP Sp. z o.o. (cena 9.815.400 zł brutto), Zakład Budowlano Remontowy BUDREM J. R. 

(cena  9.963.000  zł  brutto),  Grupa  POWEN-WAFAPOMP  S.A.  (cena  10.030.650  zł  brutto), 

Marta Sp. z o.o. (cena 2.706.000 zł brutto). Zamawiający zgodnie z pkt 14.7 siwz zastosował 

procedurę odwróconą opisaną w art. 24aa Ustawy, dokonując najpierw wstępnej oceny ofert 

(zakończonej odrzuceniem oferty Marta Sp. z o.o. w dniu 13.07.2017 r.), a następnie wezwał 

wykonawcę,  która  uzyskała  najwyższą  ilość  punktów  w  kryterium  oceny  ofert:  cena  i  okres 

gwarancji 

–  Wykonawcę  ZAMEP,  do  złożenia  dokumentów.  Na  skutek  tego  badania 

Zamawiający dokonał wyboru oferty ZAMEP. 

ZAMEP zaoferował dostawę i montaż zestawów pompowych typu WPWE-250/7 (etapy I-IV). 

Wraz z ofertą przedłożył wypełniony własny formularz JEDZ oraz formularz JEDZ wypełniony 

przez Zakład Robót Górniczych GÓRREM Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w Rudzie Śląskiej, w 

którym, w cz. IV Kryteria kwalifikacji, lit. C Zdolność techniczna i zawodowa opisane zostały 

trzy dostawy instalacji odwadniania: 

dostawa  i  zabudowa  wyposażenia  technicznego  w  branży  mechanicznej  zgodnie  z 

dokumentacja  projektową,  zaprojektowanie,  dostawa  i  zabudowa  instalacji  odwadniania 

pomiędzy pompownią i szybem VIII poz. 700 m, wykonanie robót wykończeniowych w studni 

ssawnej  oraz  pompowni  tymczasowego  odwadniania  poziom  700  m  w  KW  S.A.  Oddział 

KWK Chwałowice, zrealizowania w okresie 20.10.2014 – 27.11.2015 r. na rzecz Elektrometal 

S.A. 

budowa  pompowni  głównego  odwadniania  na  poz.  1030m  wraz  z  wykonaniem  nowego 

projektu 

technicznego, 

odbiorem, 

uruchomieniem 

wykonaniem 

dokumentacji 

powykonawczej  w  KW  S.A.  Oddział  KWK  Halemba-Wirek,  zrealizowana  w  okresie 

– 30.04.2014 r. na rzecz Elektrometal S.A., 

-  wykonanie  pomp

owni  głównego  odwadniania  na  poziomie  1030  m  wraz  z  układem 

zasilania i sterowania 

– realizacja zadania w ramach II etapu inwestycji dla KW S.A. Oddział 

KWK Halemba-

Wirek w części górniczej i mechanicznej, wykonana w okresie 08.01.2015 – 

22.01.2016. na rzecz odbiorcy Elpro-7 Sp. z o.o. 

Do  oświadczeń  załączone  zostały  referencje  wystawione  przez  Elektrometal  S.A.  z 

15.07.2014  r.  na  rzecz  Zakładu  Robót  Górniczych  GÓRREM  Sp.  J.  T.  W.  i  P.  Z.,  -  dla 

dostawy wskazanej jako druga w oświadczeniu JEDZ zakończonej w 2014 r.; referencja od 

Elpro-

7  z  dnia  25.07.2016  r.  wystawiona  dla  Zakładu  Robót  Górniczych  Górrem  Sp.  z  o.o. 

(usługa trzecia) oraz referencja od Elektrometal S.A. z 11.03.2016 r. wystawiona dla Zakładu 

Robót Górniczych GÓRREM Sp. z o.o. sp. k. dla dostawy z poz. pierwszej oświadczenia w 

JEDZ.  ZAMEP 

wykazał  się  własnym  doświadczeniem  w  zakresie  wymaganej  dostawy, 

przedstawiając w wykazie dwie dostawy wraz z referencjami (załącznik nr 3). 


Zamawiający  pismem  z  dnia  13.07.2017  r.  wezwał  na  podstawie  art.  87  ust.  1  Ustawy  

ZAMEP  do  wyjaśnienia  oferty  w  zakresie  złożonego  oświadczenia  w  JEDZ,  w  którym 

Wykonawca  oświadczył,  że  nie  będzie  brać  udziału  w  postępowaniu  wspólnie  z  innymi 

wykonawcami  (pkt  A.),  że  nie  będzie  polegać  na  zdolnościach  innych  podmiotów  w  celu 

spełnienia  kryteriów  kwalifikacji  określonych  w  części  IV  (pkt  C)  oraz  nie  zamierza  zlecić 

osobom  trzecim  podwykonawstwa  jakiejkolwiek  części  zamówienia  (pkt  D).  Ponieważ  do 

oferty  załączony  został  JEDZ  Zakładu  Robót  Górniczych  GÓRREM  Sp.  z  o.o.  sp.k.  z/s  w 

Rudzie  Śląskiej  Zamawiający  wezwał  do  wyjaśnienia  zaistniałych  rozbieżności  pomiędzy 

informacjami  w  JEDZ  Wykonawcy  stanowiącym  wstępne  oświadczenie  woli  i  złożonym 

dokumentem JEDZ innego podmiotu. 

W odpowiedzi, ZAMED pismem z dnia 17.07.2017 r. sprost

ował oświadczenie wstępne z lit. 

C i D JEDZ wskazując Zamawiającemu, że będzie polegać na zdolnościach innego podmiotu 

i zleci osobie trzeciej podwykonawstwo, przesyłając poprawiony formularz JEDZ, w którym w 

cz. II lit. C wskazał, iż będzie polegał na zdolnościach innych podmiotów  w celu spełnienia 

kryteriów  kwalifikacji.  W  cz.  II  lit  D  oświadczył  zaznaczając  odpowiedź  TAK,  iż  zamierza 

zlecić osobom trzecim podwykonawstwo, tj. Zakładowi Robót Górniczych Górrem Sp. Jawna. 

W  dniu  31.07.2017  r.,  na  wezwanie  Z

amawiającego  z  dnia  27.07.2017  r.  o  uzupełnienie 

informacji  zawartych  w  JEDZ  dotyczących  zdolności  technicznych  i  zawodowych  –  osób 

skierowanych do realizacji zamówienia, ZAMEP przedstawił formularz JEDZ Zakładu Robót 

Górniczych Górrem Sp. z o.o. Sp. k.   

Pismem z dnia 2.08.2017 r. 

Zamawiający wezwał ZAMEP na podstawie art. 26 ust.1 Ustawy 

do złożenia dokumentów wskazanych w pkt 8.A, 8.B, 8.C, 8.D i 8.E siwz. 

Wykonawca za 

pismem z dnia 10.08.2017 r. przedłożył: aktualne oświadczenia i dokumenty, 

w tym m.in.: 

wykaz  parametrów  technicznych  wg  załącznika  nr  2  do  siwa  dotyczący  charakterystyki 

pompy typu WPWE-

250/7 (wydajność: 725 m

/h oraz wykonanie materiałowe Duplex 1.4517 

–  stal  kwasoodporna)  oraz  charakterystyki  silnika  napędowego  typu  Sh500H4D  (ciężar 

si

lnika bez osprzętu: 5980 kg; ciężar silnika kompletnego – 6700 kg); 

oświadczenie o zamiarze powierzenia części zamówienia podwykonawcy wg załącznika nr 

7 do siwz, dotyczące etapów II i IV, które ma wykonać Zakład Robót Górniczych GÓRREM 

Sp. z o.o.; 

oświadczenie,  że  oferowany  przedmiot  zamówienia  pracuje/pracował  w  wyrobiskach 

dołowych zakładów górniczych, złożone na załączniku nr 6 do siwz.

wykaz zrealizowanych dostaw wg załącznika nr 3 do siwz, zrealizowanych dostaw i usług, 

obejmujący 5 pozycji wraz z referencjami wystawionymi przez PGWiR SA (dostawa pompy 


WPW-100T/9),  Tauron  Wydobycie  SA  (zestaw  pompowy  WPWE-

250/7,  do  którego 

załączony  również  protokół  odbioru  z  opisem  uzupełnionym  o  wskazanie  „LH”),  a  także 

usługi  wykonania  pompowni  zrealizowane  przez  Zakład  Robót  Górniczych  Sp.  z  o.o.  z/s  w 

Rudzie Śląskiej wraz z trzema referencjami złożonymi wcześniej w ofercie (trzy referencje: 1 

od Elpro-7 Sp. z o.o. i dwie od Elektrometal SA); 

zobowiązanie  podmiotu  trzeciego  do  oddania  do  dyspozycji  wykonawcy  niezbędnych 

zasobów  wg  wzoru,  tj.  Zakładu  Robót  Górniczych  GÓRREM  Sp.  z  o.o.  sp.k.  z  siedzibą  w 

Rudzie  Śląskiej,  który  udostępnił  osoby  przeznaczone  do  realizacji  zamówienia  oraz 

doświadczenie zdobyte  przy  realizacji  trzech  dostaw/usług  na  rzecz  Elektrometal  SA (KWK 

Halemba-

Wirek  oraz  KWK  Chwałowice)  oraz  Elpro-7  (KWK  Halemba).  W  oświadczeniu 

podmiot  trzeci  potwierdził  swój  udział  w  wykonaniu  mechanicznej  części  etapu  II  i  IV 

zmówienia w całym okresie realizacji; 

DTR  pompy  WPWE  produkcji  ZAMEP,  w  której  opisano  m.in.  zakres  informacji 

zamieszczanych  na  tabliczce  znamionowej  pompy  i  zespołu  pompowego  (m.in.  poz.  2  – 

nazwa  i  typ  pompy  lub  zespołu  pompowego)  oraz  opis  wykonania  materiałowego 

typoszeregu  pomp  WPWE  z  rozbiciem 

na  kadłuby  (standardowe:  staliwo,  np.  LI500; 

soloodporne:  staliwo,  np.  LH18N9;  kwasoodporne:  staliwo,  np.  LH18N9), 

układ 

przepływowy  (standardowe:  żeliwo;  soloodporne:  staliwo,  np.  LH18N9;  kwasoodporne: 

duplex,  np.  1.4517), 

wał,  tuleje  (standardowe:  stal  niestopowa;  soloodporne:  stal  odporna 

na  korozję;  kwasoodporne:  stal  odporna  na  korozję,  np.  1.4462).  DTR  przy  opisie 

wydajności  Q=600  i  wydajności  podnoszenia  od  210  do  770  m  dla  pompy  WPWE-250 

dopuszcza  wykonanie  pomp  o  innych  parametrach,  niż  przedstawione  w  tabeli  i  na 

wykresach, po uzgodnieniu z producentem (uwaga, str. 17 DTR); 

- rysunek zestawu WPWE-250/7 z silnikiem Sh500H4D 

–OMEGA 120 o masie silnika 6700 

kg i masie pompy 3060 kg.     

Pismem z dnia 23.08.2017 r. Zamawiający zwrócił się do ZAMEP na podstawie art. 87 ust. 1 

Ustawy  o 

wyjaśnienie rozbieżności w złożonej ofercie w zakresie dotyczącym wymaganych 

parametrów technicznych pompy i silnika elektrycznego, tj. parametrów pompy WPWE 250/7 

jej  wydajności  i  wykonania  materiałowego.  Zamawiający  wskazał,  iż  z  dołączonych 

dokumentów - DTR (tabela nr 3) wynika, iż wydajność pompy wynosi 600 m

/h ponadto w pkt 

5  DTR  użyto  stwierdzenia  „Ponieważ  produkowane  obecnie  silniki  elektryczne  mają 

rzeczywiste prędkości obrotowe minimalnie różniące się od nominalnych podanych w Tab. 3 

parametry  po

mp  będą  się  nieco  różniły  od  podanych”,  a  co  za  tym  idzie  zapis  taki  daje 

możliwość dostawcy na zmianę założonych w Tab. 3 nominalnych parametrów pracy pompy. 

Przedstawiony  w  DTR 

–  rys.  nr  4  –  Charakterystyka  pracy  pompy  WPWE-250  jest  mało 

czytelny,  co  uni

emożliwia  Zamawiającemu  zidentyfikować  czy  parametry  pompy 


odpowiadają  wymaganiom  stawianym  w  pkt  2.2.1  ppkt  1  załącznika  nr  2  do  SIWZ. 

Zamawiający informuje, że producent na swojej stronie internetowej dla pompy WPWE 250/7 

założył  5%  spadek  sprawności  pompy  co  przy  wymaganej  przez  Zamawiającego  minimum 

80% nie spełnia założonego warunku o czym nie ma wzmianki w DTR. Ponadto w pkt 4 ppkt 

4.1 DTR  „Wykonanie materiałowe” dotyczy tylko układu przepływowego, a nie jak wymagał 

Zamawiający  aby  cała pompa była wykonana  z  materiału DUPLEX,  brak  jest  także w  DTR 

uchwytów  transportowych oraz  brak  jest możliwości  zastosowania czujnika przesuwu wału. 

DTR  silnika 

–  nie  charakteryzuje  wymaganych  parametrów  tj.:  moc,  prędkość  obrotowa, 

sprawność, współczynnik mocy, rodzaj  rozruchu, rodzaj  pracy, masa, wymiary  gabarytowe. 

W  związku  z  powyższym  prosimy  o  wyjaśnienie  powyższych  rozbieżności  w  parametrach 

technicznych pompy. 

Wezwanie to zostało przygotowane na podstawie oceny dokumentów, 

stwierdzonej  w  oświadczeniu  z  dnia  14.08.2017  r.,  w  którym  poza  kwestiami  technicznymi 

urządzeń  wskazano  także  na  ocenę  dokumentów  mających  potwierdzać  wymagane 

doświadczenie, w tym okoliczność udziału podmiotu Zakład Robót Górniczych GÓRREM Sp. 

z  o.o.  w  przygotowaniu  dokumentacji  projektowej,  co  mogło  mieć  wpływ  na  przygotowanie 

oferty przez ZAMEP. 

W  odpowiedzi  pismem  z  dnia  25.08.2017  r.  ZAMEP  odniósł  się  do  wydajności  pompy  725 

m

/h,  która  zależna  jest  od  prędkości  obrotowej  silnika  i  pokrywa  się  z  zakresem  pracy 

przedstawionym  w  DTR,  jak  również  na  stronie  internetowej.  Jako  producent  pompy  i 

dostawca  kompletnego  zestawu  (wraz  z  silnikiem)  zadeklarował  poprawny  dobór 

parametrów pompy do prędkości obrotowej silnika napędowego. Wraz z pismem przedstawił 

charakterystykę pompy WPWE-250. Charakterystyka przedstawiona na stronie internetowej, 

w  tym  sprawność  ˃80%  mieści  się  w  zakresie  od  ok.  510m

/h  do  ok.  785  m

/h,  a  jedynie 

omyłkowo  kolorem  zielonym  i  pomarańczowym  oznaczono  zbyt  wąski  obszar,  co  już 

poprawiono, bez zmiany charakterystyki. Wykonawca potwierdził także, że oferowana wersja 

materiałowa pompy to pełny DUPLEX, obejmujący zarówno kadłub oraz układ przepływowy 

pompy.  W  DTR  pom

py  WPWE  w  pkt  4.1  przedstawiono  kilka  możliwych  wersji 

materiałowych,  jednakże  jako  producent  dopuszczamy  wykonanie w  innych konfiguracjach, 

jak  w  przedmiotowej  ofercie. 

Wraz  z  pismem  przedłożył  Zamawiającemu  specyfikację 

techniczną silnika Sh500H4D opatrzoną oznaczeniem ZAMEP, w której masa silnika została 

określona na 6000 kg oraz rysunek wymiarowy.     

Pismem  z  dnia  21.08.2017  r.  Zamawiający  wystąpił  do  wykonawcy  Zakład  Budowlano-

Remontowy „BUDREM” J. R. o wyrażenie zgody na przedłużenie terminu związania ofertą o 

30  dni,  a  Wykonawca  w  piśmie  z  dnia  28.08.2017  r.  nie  wyraził  takiej  zgody,  a  także  nie 

przedłużył ważności wadium. 


Zamawiający  w  dniu  13.09.2017  r.  dokonał  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  wskazując  na 

najkorzystniejszą  ofertę  Zamep.  Oferta  Odwołującego  uzyskał  trzecią  lokatę  z  ilością 

punktów 96,71 w kryterium cena oraz okres gwarancji. 

Uwzględniając powyższe Izba zważyła. 

Odwołanie  podlega  oddaleniu,  chociaż  zarzut  dotyczący  zaniechania  odrzucenia  oferty 

Wykonawcy  BUDREM  miał  podstawy  prawne  i  faktyczne  do  tego,  aby  stwierdzić,  że 

Zamawiający dopuścił się naruszenia przepisów Ustawy. Ponieważ naruszenie to nie miało 

wpływu  na  wynik  postępowania,  odwołanie  również  w  tym  zakresie  nie  mogło  być 

uwzględnione  w  związku  z  treści  art.  192  ust.  2  Ustawy.  Odnosząc  się  do  podniesionych 

zarzutów, Izba w pierwszej kolejności odniosła się do zarzutów skierowanych wobec oceny 

oferty wybranej jako najkorzystniejsza 

– Wykonawcy ZAMEP, które miały decydujący wpływ 

na wynik postępowania odwoławczego.  

Oferta ZAMEP. 

Zarzuty  nr  1  i  2 

dotyczą  oceny  prawdziwości  oświadczenia  Wykonawcy,  że  oferowany 

przedmiot  zamówienia  pracuje/pracował  w  wyrobiskach  dołowych  zakładów  górniczych, 

sporządzonego  wg  załącznika  nr  6  do  siwz.  Odwołujący  zarzucił,  iż  deklaracja  ZAMEP 

wprowad

zała w błąd Zamawiającego, gdyż zaoferowana pompa WPWE-250/7, która spełnia 

wymagania Zamawiającego, w tym dotyczące wykonania materiałowego Duplex 1.4517 (stal 

kwasoodporna) 

–  nie  pracuje  /pracowała  w  wyrobiskach  dołowych  zakładów  górniczych 

(załącznik nr 6).  

Odnosząc się do oceny oświadczenia Wykonawcy Izba uwzględniła treść siwz, oświadczenie 

ZAMEP  oraz  dowody  przedstawione 

na  rozprawie,  w  tym  materiał  fotograficzny  pompy 

zainstalowanej  w  Tauron  Dystrybucja  S.A.  oraz  DTR  pompy  WPWE-250.  Zasadniczym  dla 

rozstrzygnięcia było ustalenie znaczenia oświadczenia wymaganego przez Zamawiającego, 

że  oferowany  przedmiot  zamówienia  pracuje/pracował  w  wyrobiskach  dołowych  zakładów 

górniczych. 

Rację ma Odwołujący, iż celem złożenia tego oświadczenia było zapewnie Zamawiającego, 

iż  dostarczony  zestaw  został  sprawdzony  w  warunkach  pracy  w  wyrobiskach  dołowych 

zakładów górniczych. Nie miało ono natomiast na celu weryfikacji parametrów technicznych 

oferowanych  urządzeń,  na  potwierdzenie  których  Zamawiający  wymagał  złożenia  wykazu 

parametrów  technicznych,  DTR  silnika,  kopię  certyfikatów.  Wymienione  oświadczenie, 

łącznie  z  dokumentami  dotyczącymi  przedmiotu  dostawy  stanowiły  dokumenty 

potwierdzające  spełnienie  przez  oferowane  dostawy  wymagań  określonych  przez 

Zamawiającego  w  pkt  8.B  siwz.  Każde  z  nich  miało  jednak  inny  zakres  i  znaczenie. 

Powyższe  oznaczało,  iż  dokumenty  te  należało  traktować  w  sposób  autonomiczny,  z 

uwzględnieniem  wytycznych  zawartych  w  OPZ  –  załączniku  nr  2  do  siwz.  Opisana  w  pkt 


2.2.1  załącznika  nr  2  do  siwz  charakterystyka  techniczna  pompy,  w  której  Zamawiający 

wskazał  na  wykonanie  materiałowe  Duplex  1.4.517  (stal  kwasoodporna)  powiązana  była  z 

dalszymi  uwarunkowaniami  dla  pompy,  wskazanymi  w  pkt  2.2.2,  m.in.  zachowania 

jednorodnych  materiałów  zapobiegających  powstawaniu  korozji  elektrochemicznej  (lit.  d),  a 

także  dobrania  wykonania  materiałowego  dla  spełnienia  warunków  funkcjonalności  i 

gwarancji  dla  przedmiotu  zamówienia  –  materiał  Duplex  musi  posiadać  uchwyty 

transportowe.  Oświadczenie  składane  na  załączniku  nr  6  do  siwz  stanowiło  uzupełnienie 

oświadczenia  dotyczącego  charakterystyki  oferowanej  pompy  WPWE  -250/7,  dla  której  w 

DTR  opisano  trzy  wykonania  materiałowe  dla  urządzeń  typoszeregu,    w  tym  wykonanie 

kwasoodporne:  dla  kadłuba  (staliwo  np.  LH1N9),  układu  przepływowego  (DUPLEX,  np. 

1.4517), wał, tuleje (stal odporna na korozję, np. 1.4462). Wykonawca ZAMEP w złożonym 

oświadczeniu  potwierdził,  iż  zaoferowana  pompa  pracuje  w  wyrobiskach  dołowych  i  na 

rozprawie przedłożył dokumentację zdjęciową pompy zamontowanej w Zakładzie Górniczym 

Sobieski,  wykonanej  z  materiałów  kwasoodpornych,  m.in.  stali  DUPLEX  1.4517  (kadłub  ze 

staliwa LH1N9, układ przepływowy ze stali DUPLEX 1.4517,wał i tuleje ze stali odpornej na 

korozje). 

Na  takie  wykonanie  wskazywała  zarówno  tabliczka  znamionowa  pompy  z 

oznaczeniem  LH  na  kadłubie,  jak  i  wyjaśnienie  Wykonawcy  ZAMEP  znajdujące  oparcie  w 

treści DTR, w której wykonanie kwasoodporne zostało opisane dla kadłuba przez wskazanie 

na staliwo LH, dla układu przepływowego na DUPLEX oraz stal odporną na korozję dla wału 

i tulei.   

Oddalając  w  tym  zakresie  zarzuty  Izba  uznała,  iż  oświadczenie  z  załącznika  nr  6  do  siwz 

złożone przez ZAMEP odnosiło się do zaoferowanej pompy WPWE – 250/7, której dotyczy 

również złożona DTR, prezentująca wykonanie materiałowe kwasoodporne, w tym DUPLEX. 

Co istotne w niniejszej sprawie, Zamawiający w siwz nie sprecyzował, czy koniecznym było 

wcześniejsze  uruchomienie  w  wyrobisku  dołowym  zakładu  górniczego  zestawu  w 

konfiguracji  wymaganej  na  potrzeby  tego  zamówienia  (a  więc  zestawu:  pompa  z  silnikiem 

zaoferowanym)

. Nie było spornym, iż warunki pracy zestawu determinują dobór parametrów, 

a  zatem  każde  zamówienie  zrealizowane  na  potrzeby  konkretnego  zamawiającego  może 

odbiegać pod względem postawionych wymagań, np. materiału z jakiego zostały wykonane 

poszczególne  elementy.  Powyższe,  dodatkowo  wzmacnia  stanowisko  Odwołującego,  który 

podważał prawdziwość oświadczenia ZAMEP z uwagi na jeden element zestawu, jakim jest 

pompa  WPWE-250/7,  dostarczona  dla  Tauron  Wydobycie  S.A.  w  zestawieniu  z  innym 

silnikiem,  niż  obecnie  zaoferowany.  ZAMEP  na  rozprawie  potwierdził,  iż  zamontowany  w 

Tauron Wydobycie S.A silnik nieznacznie różni się od silnika, jakiego wymaga Zamawiający. 

Identyczny  silnik  pracuje  natomiast  w  czeskiej  kopalni  OKD,  dostar

czony  razem  z  pompą 

WPWH-200/10. 

Powyższe pozwalało uznać, iż dla oceny oświadczenia Wykonawcy, którym 

potwierdzał, iż oferowana pompa WPWE-250/7 została sprawdzona w warunkach zakładów 


górniczych,  nie  było  konieczne  wcześniejsze  uruchomienie  zestawu  w  konfiguracji 

oferowanej  Zamawiającemu,  która  może  odbiegać  od  parametrów  dobranych  dla  innego 

zakładu  górniczego.  Tym  samym,  oceniając  oświadczenie  Wykonawcy  ZAMEP,  należało 

uwzględnić powyższe i uznać za prawdziwe oświadczenie, w którym potwierdzał,  iż pompa 

WPWE 

– 250/7 została dostarczona i pracują w wyrobiskach dołowych zakładów górniczych, 

m.in.  dla  Tauron  Wydobycie  S.A.  (Zakład  Górniczy  Sobieski).  Badanie  konkretnych 

uwarunkowań  zakładów  górniczych,  determinujących  materiałowe  wykonanie  uruchomionej 

po

mpy, wykraczałoby poza konieczną dla stwierdzenia, iż urządzenie zostało sprawdzone w 

warunkach  pracy  wyrobiska  dołowego,  ocenę.  Zamawiający  w  siwz  określił  parametry 

dobrane  do  warunków  w  jakich  urządzenie  będzie  pracować,  co  było  podstawą  oceny 

zgo

dności  oferowanego  przedmiotu  dostawy  z  wymaganiami  przedmiotowymi.  Nie  było 

natomiast  wyrażone  wprost  w  siwz,  iż  oceny  oświadczenia  składanego  wg  wzoru 

stanowiącego załącznik nr 6 do siwz, Zamawiający będzie dokonywał pod kątem wszystkich 

parametrów technicznych zaoferowanej pompy. Ponieważ takiej wytycznej Zamawiający nie 

zawarł  w  siwz,  nie  mógł  przy  ocenie  oświadczenia  wykraczać  poza  literalną  treść  siwz. 

Pon

ieważ  urządzenie  zaoferowane  Zamawiającemu  mogło  być  wcześniej  dostarczane  w 

różnym  wykonaniu,  dostosowanym  do  konkretnych  warunków  zakładów  górniczego,  dla 

złożonego  oświadczenia  wystarczającym  było  stwierdzenie,  że  urządzenie  typoszeregu 

WPWE  250  pracuje/pracowało  w  wyrobisku  dołowym.  W  podobny  sposób  należało  ocenić 

oświadczenie  o  możliwości  stosowania  oferowanego  przedmiotu  zamówienia  w 

podziemnych  wyrobiskach  górniczych  zgodnie  z  przepisami  górniczymi  ustawy  z  dnia 

09.06.2011 r. Prawo geologiczne i górnicze, wg Załącznika nr 5 do siwz.         

W  odniesieniu  do  zarzutu  opisanego  jako  trzeci,  dotyc

zącego  prawdziwości  oświadczenia 

ZAMEP co do masy oferowanego silnika Sh500H4D produkcji EMIT S.A. nie przekraczającej 

6000 kg, Izba uwzględniła stan faktyczny wynikający zarówno w treści siwz, jak i dowodów 

dotyczących  zaoferowanego  silnika.  Odwołujący  powołując  się  na  charakterystykę  silnika 

wskazywał na jego rzeczywistą masę wynoszącą 6700 kg.  

Zamawiający  w  siwz  wymóg  dotyczący  masy  kompletnego  silnika  bądź  najcięższego 

pojedynczego  elementu  każdego  silnika,  nie  przekraczającej  6000  kg,  wskazał  w  opisie 

dodatkowych  uwarunkowań  uzasadniając  go  ograniczeniami  technicznymi  w  zakresie 

opuszczania  silników  z  powierzchni  do  wyrobisk  górniczych.  Nie  stanowi  ono  opisu 

charakterystyki  kompletnego  silnika  i  dotyczy  masy  pojedynczego  elementu  (bądź  całego 

silnika) 

na  czas  jego  opuszczenia  do  wyrobiska  górniczego.  W  sprawie  spornym  nie  było 

zatem  ustalenie,  że  masa  kompletnego  silnik  Sh500H4D  wynosi  6700,  co  wynikało  ze 

specyfikacji  technicznej  wyrobu  przedstawionej  przez  Odwołującego,  jak  i  dokumentów 

przedłożonych  przez  ZAMEP  przy  piśmie  z  10.08.2017  r.  (rysunek  zestawu  WPWE-250/7, 


str.  88).  Rozstrzygnięcia  wymagało  natomiast  to,  czy  oświadczenie  dotyczące  silnika 

(największego  elementu)  w  trakcie  dostawy  nie  przekroczy  6000  kg.  W  tym  zakresie 

Przystępujący ZAMEP na rozprawie przedłożył informację otrzymaną od poddostawcy silnika 

(Cantoningroup),  w  której  potwierdzał  możliwość  dostarczenia  silnika  bez  osprzętu 

(podstawa  +  skrzynia  główna,  skrzynia  pomocnicza,  osłona  wentylacyjna,  przewietrznik 

zewnętrzny),  co  będzie  ważyć  niewiele  (ok.  5-60  kg)  poniżej  6000  kg  –  dokładną  masę 

można  będzie  podać  po  wykonaniu  silnika.  W  przypadku  dostawy  silnika  w  częściach, 

najcięższy element będzie ważył ok. 4000 kg (mail z 24.04.2017 r.).  

Zamawiający  w  siwz  dopuszczał  możliwość  dostarczenia  silnika  w  stanie  zdemontowanym 

(ograniczonym  do  minimum  biorąc  pod  uwagę  ograniczenia  gabarytowe,  np.  oddzielnie 

wirnik, komora przyłączeniowa – pkt 2.2.5 lit. f OPZ).  

Oceniają oświadczenie ZAMEP, Izba uznała, iż Wykonawca nie wprowadził Zamawiającego 

w  błąd,  mając  wiedzę  od  producenta  co  do  możliwości  dostarczenia  silnika  bez  osprzętu, 

który nie przekroczy masy 6000 kg. Uzasadnienie zarzutu kierowanego wobec prawdziwości 

tego  oświadczenia  zawierało  się  faktycznie  w  wykazaniu  masy  całkowitej  silnika  z 

osprzętem,  czyli  nie  dotyczyło  masy  silnika  zdemontowanego  na  czas  transportu  i 

opuszczenia go do wyrobiska górniczego. Oddalając odwołanie w tym zakresie Izba uznała, 

iż  Odwołujący  nie  wykazał  zasadności  zarzutu  wprowadzenia  Zamawiającego  w  błąd. 

Jed

nocześnie  Izba  dała  wiarę  wyjaśnieniom  ZAMEP  popartym  korespondencją  mailową 

prowadzoną  jeszcze  przed  złożeniem  oferty,  z  której  wynikało,  iż  Wykonawca  uzyskał 

wiedzę  co  do  możliwości  zdemontowania  części  elementów  w  celu  opuszczenia  silnika, 

którego  największy  element  nie  przekroczy  6000  kg.  Dla  podważenia  prawdziwości  tego 

oświadczenia nie była przydatna DTR silnika, w której określono masą kompletnego silnika 

(z  osprzętem).  Odwołujący  nie  odniósł  się  w  ogóle  do  kwestii  zasadniczej,  tj.  ograniczeń 

gabaryt

owych dotyczących etapu transportu i opuszczenia silnika do wyrobiska górniczego, 

w  tym  wskazanej  w  siwz  możliwości  dostawy  silnika  w  stanie  zdemontowanym  w  stopniu 

koniecznym  do  tego,  aby  nie  przekroczyć  wymiarów  gabarytowych,  tu  dotyczących  masy 

największego elementu opuszczanego do wyrobiska górniczego.  

Zarzut  opisany  pod  nr  4  odwołania  dotyczy  treści  oferty  oraz  wyjaśnień  złożonych  przez 

ZAMEP  w  odniesieniu  do  parametru  pracy  pompy  WPWE-

250  dotyczącego  wysokości 

podnoszenia  (H)  o  wartości  nie  mniejszej  niż  460  m  przy  wymaganej  wydajności  pracy 

(Q)≥725 m

/h.  

ZAMEP w wyjaśnieniach z dnia 25.08.2017 r. odnosił się do wydajności pompy WPWE-250 i 

charakterystyki pracy, wskazując na znaczenie prędkości obrotowej silnika, do której zostaną 

dobrane parametry 

pompy opisane w DTR przedłożonej przy piśmie z 10.08.2017 r. W DTR 

na  str.  17  przy  opisie  parametrów  pracy  pompy  prezentowanej  w  tabeli  3  Nominalne 


parametry  pracy  i  masy  pompy  WPWE-250 

znajduje  się  uwaga:  dopuszcza  się  wykonania 

pomp  o  innych  parametrach, 

niż  przedstawiono  w  tabeli  i  na  wykresach,  po  uzgodnieniu  z 

producentem. 

Odwołujący  korzystając  z  materiałów  zamieszczonych  na  stronie  ZAMEP  – 

wykresu charakterystyki pracy pompy, przedstawionego w dużym powiększeniu, wykazywał, 

iż nie osiągnie ona wymaganej wysokości podnoszenia H (460 m) przy wydajności pracy Q 

(≥ 725 m

/h).   

Oddalając  odwołanie  w  tym  zakresie  Izba  uznała,  iż  charakterystyka  pracy  pompy 

prezentowana  na  wykresie  miała  walor  poglądowy  i  nie  mogła  przesądzać  o  ostatecznym 

doborze  parametrów  pracy,  co  wymaga  uwzględnienia  prędkości  obrotowej  silnika,  w 

zestawieniu  z  którym  pompa  ma  osiągnąć  parametry  oczekiwane  przez  Zamawiającego. 

Kwestia 

doboru  technicznego  parametrów  nie  były  przez  Odwołującego  kwestionowana,  a 

podstawę  zarzutu  opierał  wyłącznie  na  analizie  wykresu  charakterystyki  pracy  pompy 

WPWE-

250, która w rzeczywistości może odbiegać, co potwierdził sam producent pompy w 

DTR.  Zabieg  dużego  powiększenia  wykresu  mógł  wskazywać  na  mniejszą  wysokość 

podnoszenia  niż  wymagane  460  m.,  jednak  w  zestawieniu  z  oświadczeniem  producenta  i 

wyjaśnieniami  złożonymi  w  piśmie  z  25.0.2017  r.,  w  ocenie  Izby  nie  mógł  prowadzić  do 

stwierdzenia  niezgodności  zaoferowanego  zestawu  pompowego  WPWE-250/7  z 

wymaganiami Zamawiającego.  

Zarzut  nr  5 

–  zaniechania  wezwania  ZAMEP  do  wyjaśnienia  treści  oferty  w  kontekście 

omówionych powyżej elementów, tj. masy oferowanego silnika oraz wysokości podnoszenia 

Izba oddaliła. Wykonawca składał już w tym zakresie wyjaśnienia w piśmie z 25.08.2017 r., 

które dodatkowo wzmacniały dowody przedłożone na rozprawie i omówione powyżej.  

Zarzut  nr  6  związany    jest  z  oceną  oświadczeń  i  dokumentów  złożonych  przez  ZAMEP  na 

potwierdzenie  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  opisanego  w  pkt  5.3  lit.  b  siwz, 

jako  wykonanie  w  ramach  jedn

ej  umowy  usługi  polegającej  na  montażu  zestawów 

pompowych  głównego  odwadniania  o  wartości  minimum  500.000  zł  brutto.  Wykonawca  w 

JEDZ  oraz  na  wezwanie  do  złożenia  oświadczeń  i  dokumentów  okazał  się  potencjałem 

podmiotu  trzeciego 

–  Zakładu  Robót  Górniczych  Górrem  Sp.  z  o.o.  z/s  w  Rudzie  Śląskiej. 

Spółka ta wykonała w okresie od 08.01.2015 r. do 22.01.2016 r. na rzecz Elpro-7 Sp. z o.o. 

usługę  wykonania  pompowni  głównego  odwadniania  na  poziomie  1030  m  wraz  z  układem 

zasilania i sterowania 

– realizacja zadania w ramach II etapu inwestycji dla KW S.A Oddział 

KWK  Halemba-

Wirek  w  części  górniczej  i  mechanicznej.  Powyższe  potwierdza  treść 

referencji  z  dnia  25.07.2016  r.  Zamawiający  w  notatce  z  14.0.2017  r.  uznał  tą  usługę  za 

spełniającą wymagania siwz. 

Odwołujący usługę tę kwestionował na tej podstawie, iż wykonana była przez inny podmiot, 

niż  ten  który  udostępnił  ZAMEP  swój  potencjał  na  potrzeby  wykazania  spełnienia  warunku 


udziału  w  postępowaniu,  tj.  Zakład  Robót  Górniczych  Górrem  Sp.  z  o.o.  s.k.  z  siedzibą  w 

Rudz

ie  Śląskiej,  którego  zobowiązanie  złożył  ZAMEP  przy  piśmie  z  dnia  10.08.2017  r.  Z 

przedłożonego  na  rozprawie  odpisu  KRS  0000601595  z  dnia  12.07.2017  r.  podmiotu 

udostępniającego swój potencjał wynika, że podmiot ten powstał z przekształcenia Zakładu 

Robót Górniczych Górrem  Sp.  z  o.o.  Sp.  j., którego  wspólnikami  byli  P. Z., I.  Z.  (wspólnicy 

spółki jawnej) oraz Zakład Robót Górniczych Górrem Sp. z o.o. z siedzibą w Rudzie Śląskiej. 

Uchwałą wspólników z dnia 31.07.2015 r. przekształcono Zakład Robót Górniczych Górrem 

Sp. z o.o. Sp. j. w spółkę komandytową z siedzibą w Rudzie Śląskiej, reprezentowaną przez 

Zakład Robót Górniczych Górrem Sp. z o.o.  

Informacją  powszechnie  dostępną  z  tytułu  jawności  wpisów  w  KRS  jest,  iż  Zakład  Robót 

Górniczych  Górrem  Sp.  z  o.o.  Sp.  j  z  siedzibą  w  Rudzie  Śląskiej,  wpisana  została  pod 

numerem  0000004726 

do  rejestru  przedsiębiorców  w  dniu  27.03.2001  r.,  a  jej  wykreślenie 

nastąpiło 23.03.2016 r. (uprawomocnione 24.04.2016 r.). W dniu 29.04.2015 r. do KRS pod 

nr  000055472  wpisany  zosta

ł  Zakład  Robót  Górniczych  Górrem  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Rudzie Śląskiej, reprezentowany przez Członka Zarządu P. Z.  

ZAMEP na rozprawie przedłożył kopię umowy z dnia 08.01.2015 r. zawartą pomiędzy Elpro-

7 Sp. z o.o. (wskazany jako jeden z zamawiających, obok Grupy Powen-WAFAPOMP S.A.) 

a  Zakładem  Robót  Górniczych  „Górrem  Sp.  j.  T.  W.  i  P.  Z.  z  siedzibą  w  Katowicach  na 

wykonanie zadania, którego dotyczy wystawiona referencja z dnia 25.07.2016 r. Przy opisie 

Wykonawcy  zamieszczona  została  informacja  o  jego  zarejestrowaniu  pod  numerem  KRS 

0000004726 wraz z numerem REGON: 270519951. 

Oceniając  ten  stan  faktyczny  Izba  uznała,  iż  zobowiązanie  podmiotu  trzeciego  o 

udostępnieniu ZAMEP potencjału spółki mogło dotyczyć wyłącznie doświadczenia zdobytego 

przez spółkę, z przekształcenia której powstał ten podmiot, czyli Zakładu Robót Górniczych 

Górrem Sp. z o.o. Sp. j., wpisanej w rejestrze pod nr 0000004726. Wskutek przekształcenia 

spółce  komandytowej  przysługiwały  bowiem  wszystkie  prawa  i  obowiązki  spółki  jawnej. 

Realizacja  przedmiotowej 

usługi,  w  świetle  przedłożonej  kopii  umowy,  nie  odbyła  się  przez 

spółkę z o.o., ale spółkę jawną wpisaną do KRS pod nr 0000004726, reprezentowaną przez 

P.  Z. 

(właściciela) i A. Z. (prokurenta). Nieścisłość we wskazaniu adresata referencji mogła 

wynikać  z  faktu,  iż  ten  sam  przedsiębiorca,  tj.  P.  Z.  prowadził  jednocześnie  działalność  w 

ramach  spółki  jawnej  oraz  spółki  z  o.o.,  stanowiących  samodzielne  podmioty  prawa. 

Równocześnie  należy  zauważyć,  iż  usługa  ta  odbyła  się  w  trakcie  procesu  przekształcenia 

spółki jawnej (Zakładu Robót Górniczych Górrem Sp. z o.o. Sp. j.)  w spółkę komandytową, 

gdyż trwała do stycznia 2016 r. W przedłożonej umowie wystąpiła nieścisłość w oznaczeniu 

nazwy Wykonawcy, która wskazywałaby na podmiot Zakład Robót Górniczych Sp. j. T. W. i 

P. Z.

, który przekształcił się następnie w Zakład Robót Górniczych Górrem Sp. z o.o. Sp. j., 


istniejącą pod tym samym numerem wpisu w KRS 0000004726. Powyższe wskazuje zatem, 

iż  usługa  stanowi  faktycznie  potencjał  spółki,  która  ulegała  przekształceniom,  ostatecznie 

przyjmując  formę  spółki  komandytowej,  której  zobowiązanie  przedłożył  ZAMET  w  celu 

wykazania się wymaganym doświadczeniem. W ocenie Izby błędnym w treści referencji było 

wskazanie  na  spółkę  z  o.o.  (Zakład  Robót  Górniczych  Górrem  Sp.  z  o.o.),  która  to  spółka 

wpisana  została  do  rejestru  przedsiębiorców  dopiero  w  dniu  29.04.2015  r.  pod  nr  KRS 

000055472, czyli w okresie, w 

jakim realizowana była usługa na rzecz Elpro-7 Sp. z o.o. Tym 

samym,  Izba  uznała,  iż  wykonawca  ZAMET  mógł  skutecznie  powoływać  się  na 

doświadczenie  Zakładu  Robót  Górniczych  Górrem  Sp.  z  o.o.  Sp.  j.,  która  została 

przekształcona  w  Zakładu  Robót  Górniczych  Górrem  Sp.  z  o.o.  Sp.  k  z  siedzibą  w  Rudzie 

śląskiej.  

Ocena  pozostałych  dwóch  referencji,  w  świetle  omówionej  powyżej  usługi  pozostaje  bez 

wpływu  na  ustalenie,  że  Wykonawca  ZAMEP  potwierdził  spełnienie  warunku  udziału  w 

postępowaniu. Treść notatki Zamawiającego z dnia 14.08.2017 r. również nie odnosi się do 

tych  dokumentów,  co  pozwala  przyjąć,  iż  Zamawiający  ich  nie  uwzględnił  przy  ocenie 

doświadczenia  Wykonawcy.  Słusznie  zauważył  Odwołujący,  że  usługa  realizowana  dla 

Elektrometal  S.A.,  związana  z  wykonaniem  zadania  pt.:  Budowa  przepompowni  głównego 

odwadniania  na  poz.  1030m  wraz  z  wykonaniem  nowego  projektu technicznego,  odbiorem, 

uruchomieniem  i  wykonaniem  dokumentacji  powykonawczej  w  KW  S.A.,  Oddział  KWK 

Halemba-Wirek

,  nie  mogła  być  zaliczona,  gdyż  jej  termin  realizacji  przypadał  na  okres 

wcześniejszy niż 3 lata przed terminem składania ofert i zakończył się 30.04.2014 r.  

Izba przyznała również rację Odwołującemu, iż opis zakresu prac ujętych w trzeciej referencji 

wystawionej przez Elektrometal S.A. dla Zakładu Robót Górniczych Górrem Sp. z o.o. Sp. k. 

z  siedzibą  w  Rudzie  Śląskiej  nie  potwierdzał,  aby  obejmowały  one  montaż  zestawów 

pompowych  głównego  odwadniania.  W  opisie  zadania  wskazano  bowiem  na  zabudowę 

instalacji  odwadniania  pomiędzy  pompownią  i  szybem  VIII  poz.  700  m.,  wykonanie  robót 

wykończeniowych w studni ssawnej oraz pompowni tymczasowego odwadniania w KW S.A. 

Oddział  KWK  Chwałowice.  Powyższe wątpliwości  rozwiał  przedłożony  na rozprawie dowód 

w postaci kopii umowy zawartej w dniu 20.10.2014 r, której wykonania dotyczy ta referencja. 

Zakres  rzeczowy  zadania  odpowiada 

treści  warunku  udziału  w  postępowaniu.  Zgodnie  z 

załącznikiem nr 1 do umowy – zawierającym szczegółowy zakres przedmiotu, w tym opisany 

pod  literą  A  zakres  obejmował  wykonanie  zabudowy  3  zespołów  pompowych  (w  tym 

uruchomienie  pompowni).  Odwołujący  kwestionował  możliwość  dokonania  oceny 

doświadczenia Wykonawcy w oparciu o przedłożone dowody (umowę), z czym Izba się nie 

zgodziła  korzystając  z  przyznanego  prawa  do  oceny  złożonych  do  momentu  zamknięcia 

rozprawy  dowodów.  Co  istotne,  dotyczyły  one  dokumentów  złożonych  w  postępowaniu,  na 


podstawie których Zamawiający oceniał doświadczenie wykonawców (referencje) z uwagi na 

podniesione  w  odwołaniu  zastrzeżenia,  co  do  rzeczowego  zakresu  prac  oraz  strony 

podmiotowej  realizującej  usługi.  Miały  one  na  celu  odparcie  zarzutów  i  zostały  zgłoszone 

przez  Przystępującego,  którego  sprzeciw  wobec  uwzględnienia  w  całości  zarzutów  przez 

Zamawiającego,  prowadził  do  podtrzymania  stanu  sporu  wynikającego  z  zakresu 

podniesionych  zarzutów.  Kopie  umów  nie  prowadziły  do  rozszerzenia  zakresu 

doświadczenia,  na  jakie  powołał  się  ZAMEP  przed  Zamawiającym  w  toku  badania  jego 

doświadczenia,  a  tym  samym  nie  zmieniały  stanu  faktycznego  w  jakim  Zamawiający 

podejmował decyzję o wyborze oferty tego Wykonawcy.  Nieścisłości dotyczące oznaczenia 

podmiotu,  który  realizował  usługi,  mogły  być  wyjaśnione  na  rozprawie,  co  nie  stanowiło 

rozszerzenia  zakresu  doświadczenia  wykazanego  dokumentami  złożonymi  przez 

Zamawiającym,  a  miało  ten  skutek,  że  pozwalało  na  ocenę  tego  doświadczenia  jako 

wystarczającego  dla  uznania,  że  Wykonawca  wykazał  się  koniecznym  dla  realizacji  tego 

zamówienia  doświadczeniem  własnym  w  dostawie  oraz  usłudze  montażu,  którą  wykona 

podwykonawca udostępniający swój potencjał w tym zakresie.   

Ostatni z zarzutów dotyczących oferty ZAMEP związany był z oceną wypełnienia przesłanki 

wyk

luczenia wykonawcy z postępowania opisanej w art. 24 ust. 1 pkt 19 w związku z art. 24 

ust.  10  Ustawy,  nakazujących  zamawiającemu  przed  wykluczeniem  z  postępowania  na 

podstawie art. 24 ust. 1 pkt  19, zapewnienie 

wykonawcy możliwości udowodnienia, że jego 

u

dział  w  przygotowaniu  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  nie  zakłóci  konkurencji. 

ZAMEP  poprzez  korzystanie  z  potencjału  podmiotu  trzeciego,  który  był  współautorem 

dokumentacji  projektowej  i  będzie  podwykonawcą  etapu  II  i  IV,  zdaniem  Odwołującego, 

powini

en być wezwany do udowodnienia, iż udział Zakładu Robót Górniczych Górrem Sp. z 

o.o. Sp. k. z/s w 

Rudzie Śląskiej (w odwołaniu wskazana błędnie siedziba w Katowicach), nie 

zakłóci konkurencji.  

W pierwszej kolejności należało wskazać, iż podmiot trzeci wskazany w ofercie ZAMEP, jako 

udostępniający  swój  potencjał  oraz  przyszły  podwykonawca  części  prac  Zakład  Robót 

Górniczych Górrem Sp. z o.o Sp. k. z/s w Rudzie Śląskiej, był współautorem dokumentacji 

projektowej  stanowiącej  opis  przedmiotu  niniejszego  zamówienia,  a  zatem  uczestniczył  w 

pracach związanych z przygotowaniem postępowania o udzielenie zamówienia. Potwierdzał 

to  dowód  z  dokumentacji  technicznej  niniejszego  postępowania,  opatrzonej  między  innymi 

oznaczeniem 

Zakład  Robót  Górniczych  Górrem,  a  także  przedłożona  przez  Odwołującego 

kopia informacji z dnia 30.03.2016 r. 

o wyborze oferty najkorzystniejszej w postępowaniu na 

wykonanie dokumentacji technicznej modernizacji układu głównego odwadniania KWK Boże 

Dary (znak sprawy KWK BD/07/16) 

złożonej przez konsorcjum w składzie: CARBOSPEC M. 

J. 

Sp.  J.  oraz  Zakład  Robót  Górniczych  GÓRREM  Sp.  z  o.o.  sp.  k.  Przystępujący  nie 


zaprzeczał temu, że podmiot udostępniający swój potencjał był współautorem dokumentacji 

technicznej dla tego postępowania.  Powyższe prowadziło zatem do konieczności ustalenia, 

czy  stan  ten  wypełniał  przesłankę  do  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania,  jako 

korzystającego z osoby wykonującej na rzecz wykonawcy pracę w ramach zawartej umowy 

o  świadczenie  usług.  Zgodnie  bowiem  z  art.  24  ust.  1  pkt  19  Ustawy  z  postępowania 

wyklucza  się  wykonawcę,  który  brał  udział  w  przygotowaniu  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  lub  którego  pracownik,  a  także  osoba  wykonująca  pracę  na  podstawie  umowy 

zlecenia,  o  dzieło,  agencyjnej  lub  innej  umowy  o  świadczenie  usług,  brał  udział  w 

przygotowaniu  takiego  postępowania,  chyba  że  spowodowane  tym  zakłócenie  konkurencji 

może  być  wyeliminowane  w  inny  sposób  niż  przez  wykluczenie  wykonawcy  z  udziału  w 

postępowaniu. 

Na  wstępie,  należy  poczynić  ogólną  uwagę,  iż  przesłanki  wykluczenia  wykonawcy  z 

postępowania wymagają ścisłej wykładni normy prawnej, z której wywodzony jest ten skutek, 

tak  aby  czynności  zamawiającego  nie  prowadziły  do  dowolności  ocen  w  postępowaniu,  co 

naruszałoby  zasady  uczciwej  konkurencji,  równego  traktowania  wykonawców,  oraz 

przejrzystości  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  Waga  tych  zasad 

przejawia  się  na  każdym  etapie  postępowania  i  stanowi  wytyczną  dla  oceny  zgodności 

czynności  z  przepisami  Ustawy.  Zasady  te  powoływane  są  w  większości  orzeczeń 

Europejskiego  Trybunału  Sprawiedliwości  i  w  ich  świetle  Trybunał  dokonywał  oceny 

przepisów  krajowych.  W  sprawie  C-35/17 Saferoad  Grawil  Sp.  z  o.o.  i  Saferoad  Kabex  

Sp. z. 

o.o. przeciwko Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu, w 

orzeczeniu  z  13.07.2017  r.  Trybunał  stwierdził  między  innymi,  że  zasada  równego 

traktowania  i  obowiązek  przejrzystości  stoją  na  przeszkodzie  wykluczeniu  wykonawcy  z 

udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wskutek niedopełnienia przez 

niego  obowiązku,  który  nie  wynika  wyraźnie  z  dokumentacji  przetargowej  lub  z 

obowiązującej  krajowej  ustawy,  lecz  z  wykładni,  a  także  z  mechanizmu uzupełniania  przez 

krajowe  organy  administracji  lub  sądownictwa  administracyjnego  występujących  w  tym 

zakresie luk.

Pomimo, iż orzeczenie to nie dotyczy przesłanki wykluczenia z postępowania, 

której  zaniechanie  zastosowania  stanowi  podstawę  zarzutów  formułowanych  w  tym 

postępowaniu,  to  ogólna  wytyczna  dotycząca  stosowania  przepisów  krajowych  pozostaje 

aktualna.  

Przenosząc  powyższe  na  stan  występujący  w  niniejszej  sprawie,  dla  ustalenia,  czy 

wykonawca powinien być wykluczony decydującym była treść przepisu art. 24 ust. 1 pkt 19 

Ustawy.  Ponieważ  w  stanie  faktycznym  sprawy  to  nie  udział  wykonawcy  w  przygotowaniu 

pos

tępowania stanowić ma podstawę do stwierdzenia, iż doszło do zakłócenia konkurencji w 

postępowaniu,  uwaga  Izby  skupiona  została  na  ocenie  relacji,  o  jakiem  mowa  w  dalszej 


części normy. W ocenie Izby relacja, o jakiej mowa w przepisie odnosi się do istniejącego w 

momencie  przygotowania  i  złożenia  oferty  stosunku  pracy  pomiędzy  wykonawcą,  a 

pracownikiem  lub  osobą  wykonującą  pracę  na  podstawie  innych  niż  umowa  o  pracę 

stosunków  (umowy  zlecenie,  o  dzieło,  agencyjnej  lub  innej  umowy  o  świadczenie  usług), 

który  miał  brać  udział  w  przygotowaniu  postępowania.  Tylko  z  taką  relacją  należy  wiązać 

domniemanie,  iż  prowadzi  ona  do  zakłócenia  konkurencji  w  postępowaniu,  co  ma 

uzasadnienie  w  założeniu,  iż  pracodawca  poprzez  udział  tych  osób  w  przygotowaniu 

postępowaniu  posiada  większą  wiedzę  na  temat  warunków,  w  jakich  oferta  może  być 

złożona.  Istotnym  pozostaje  zatem  ustalenie,  czy  udział  podmiotu  trzeciego  na  etapie 

przygotowania oferty, który przejawia się w udostępnieniu potencjału na potrzeby wykazania 

przez wykonawcę spełnienia warunków udziału w postępowaniu, jest tego rodzaju relacją, z 

jaką  Ustawa  wiąże  domniemanie  zakłócenia  konkurencji  w  postępowaniu.  W  ocenie  Izby, 

stan  ten  nie  wypełnia  przesłanki  związanej  z  istniejącym  stosunkiem  prawnym  wiążącym 

wykonawcę i osobę wykonującą na jego rzecz pracę. Współpraca pomiędzy  wykonawcą, a 

podmiotem  trzecim 

nie  ma  charakteru  zbliżonego  do  stosunku  zatrudnienia,  jest  bowiem 

jedynie  zapowiedzią  współpracy  na  etapie  związanym  z  wykonaniem  przedmiotu 

zamówienia.  Udział  podmiotu  trzeciego  w  przygotowaniu  oferty  sprowadzał  się  do 

uzgodnienia  zasad,  na  jakich  potencjał  tego  podmiotu  będzie  mógł  być  wykorzystany,  tj. 

uzgodnienia  zasad  na  jakich  potencjał  zostaje  udostępniony  oraz  wykorzystany  przez 

wykonawcę. Powyższe nie uprawnia do stwierdzenia, aby oferta ZAMEP była przygotowania 

z udziałem podmiotu trzeciego, jak również aby wiedza na temat zakresu prac, jaką posiadał 

była  szersza  niż  wiedza  innych  wykonawców.  Jak  ustalono  w  toku  rozprawy,  elementy 

dokumentacji technicznej związane z przedmiotem zamówienia były udostępnione wszystkim 

wykonawcom  przed  złożeniem  ofert.  Powyższe,  w  ocenie  Izby  czyniło  zarzut  zaniechania 

wykluczenia  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  19  Ustawy  ZAMEP  z  postępowania 

niezasadnym.    

Oferta BUDREM. 

Zarzut,  ja

ki  Izba  uwzględniła  dotyczy  zaniechania  odrzucenia  na  podstawie  art.  89  ust.  7a 

Ustawy 

oferty  Zakładu  Remontowego  BUDREM  J.  R.,  który  to  Wykonawca  na  wniosek 

Zamawiającego  o  przedłużenie  ważności  oferty  pismem  z  dnia  28.08.2017  r.  odmówił 

dokonania  tej  czy

nności  i  odmówił  przedłużenia  wadium  na  dalszy  okres.  Stan  ten  nie  był 

sporny,  również  Przystępujący  który  wniósł  sprzeciw  wobec  uwzględnienia  w  całości 

zarzutów przez Zamawiającego, nie odnosił się do tego zarzutu.  

Mając  na  uwadze  konsekwencje  postępowania  prowadzonego  w  procedurze  odwróconej, 

czynność  odrzucenia  oferty  wykonawcy,  której  zamawiający  nie  ocenił  najwyżej  powinna 

nastąpić przed ustaleniem rankingu ofert i skierowaniem wezwania do złożenia dokumentów. 


Jeżeli  przesłanki  do  odrzucenia  takiej  oferty  wystąpią  później,  tj.  w  trakcie  badania  oferty 

najwyżej  ocenionej,  a  to  miało  miejsce  w  niniejszej  sprawie,  o  wyniku  postępowania 

decydować  będzie  ocena  podmiotowa  oferty  najwyżej  ocenionej.  Jeżeli  oferta  ta  wybrana 

zostanie  jako  najkorzystniejsza,  of

erty  pozostałe  nie  są  dalej  oceniane,  a  więc  mogą  w 

stosunku  do  nich  zachodzić  podstawy,  np.  do  wykluczenia  z  postępowania,  czy  też 

odrzucenia  części  ofert,  których  zamawiający  wcześniej  w  pełnym  zakresie  nie  badał. 

Dopiero,  gdyby  wybór  oferty  najkorzystniejszej  został  skutecznie  podważony,  np.  w  drodze 

środka ochrony prawnej, zamawiający zobowiązany jest badać kolejną ofertę, uwzględniając 

aktualny  ranking  ofe

rt  najwyżej  ocenionych,  na który  wpływ  mogą  mieć zaistniałe  w  trakcie 

toczącego się postępowania okoliczności, np. brak zgody na przedłużenie terminu związania 

ofertą  wykonawcy,  którego  oferta  nie  była  wcześniej  odrzucona.  Wprawdzie  nie  było 

przeszkód  do  tego,  aby  Zamawiający  dokonując  wyboru  oferty  najkorzystniejszej, 

jednocześnie dokonał odrzucenia oferty BUDREM, to naruszenie w tym zakresie, przy braku 

potwierdzenia  się  zarzutów  kierowanych  wobec  oferty  wybranej  jako  najkorzystniejsza,  nie 

wpływało na wynik postępowania, w którym wybraną pozostaje oferta ZAMEP.        

Mając na uwadze wskazane powyżej motywy Izba oddaliła odwołanie w zakresie wszystkich 

zarzutów.   

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust. 9 oraz 

art.  192  ust.  10  Prawa  zamówień  publicznych    oraz  w  oparciu  o  przepisy  §  3  i  §  5  ust.  4

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości 

i sposobu  pobi

erania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). Izba zaliczyła do kosztów 

postępowania wpis wniesiony przez Odwołującego w kwocie 15.000,00 zł. 

Przewodniczący: ……………………….