Sygn. akt KIO 2040/17
WYROK
z dnia
16 października 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Grabarczyk
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
13 października 2017 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 września 2017 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Budownictwo M. C. Sp. z
o.o. Sp. k. w Borui Nowej, C. Sp. z o.o. Sp.k. w Borui Nowej w przez
zamawiającego Gminę
Nowy Tomyśl w Nowym Tomyślu
przy udziale wykonawcy K. P.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Zakład
Remontowo-Budowlany REMBUD K. P. w
Kaźmierzu zgłaszającego swoje przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. oddala
odwołanie;
2. kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Budownictwo
M. C. Sp. z o.o. Sp. k. w Borui Nowej, C. Sp. z o.o. Sp.k. w Borui Nowej i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10.000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia Budownictwo M. C. Sp. z o.o. Sp. k. w Borui Nowej, C. Sp. z
o.o. Sp.k. w Borui Nowej
tytułem wpisu od odwołania;
2.2. zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
Budownictwo M. C. Sp. z o.o. Sp. k. w Borui Nowej, C. Sp. z o.o. Sp.k. w Borui Nowej na
rzecz Gminy Now
y Tomyśl w Nowym Tomyślu kwotę 3 567 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
pięćset sześćdziesiąt siedem złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zam
ówień
publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodni
czący: ………………………
Sygn. akt KIO 2040/17
Uzasadnienie
Zamawiający – Gmina Nowy Tomyśl w Nowym Tomyślu – prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.), dalej jako: „ustawa” lub „Pzp”
postępowanie o udzielenie zamówienia, którego przedmiotem jest rozbudowa o oddziały
szkolno-
przedszkolne Szkoły Podstawowej w Borui Kościelnej. Ogłoszenie o zamówieniu
opublikowane zostało w Biuletynie Zamówień Publicznych 31 lipca 2016 r. pod pozycją 561162.
Wartość zamówienia jest mniejsza niż kwota wskazana w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 Pzp.
W związku z przesłaniem przez zamawiającego informacji o wyniku postępowania
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia Budownictwo M. C. Sp. z o.o.
Sp. k. w Borui Nowej, C.
Sp. z o.o. Sp.k. w Borui Nowej wnieśli odwołanie 29 września 2017
r. Zachowany został termin ustawowy i obowiązek przekazania zamawiającemu kopii
odwołania.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. art. 24 ust 1 pkt 16 i 17 oraz art. 24 ust. 4 ustawy polegające na zaniechaniu wykluczenia
z postępowania wykonawcy K. P. i odrzucenia złożonej przez niego oferty pomimo
występujących i niebudzących wątpliwości okoliczności polegających na przedstawieniu
nieprawdziwych informacji - referencji wymaganych zapisami SIWZ wystawionych w dniu 10
grudnia 2014 roku przez podmiot w tej dacie nieistniejący;
2. art. 7 ust. 1 ustawy przez nieuzasadnione i niezgodne z t
reścią przepisów odstąpienie od
zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców polegające na kilkukrotnym
wzywaniu jednego z oferentów do uzupełnienia złożonej przez niego oferty, a także
nieuzasadnione uwzględnienie oferty zmienionej w trakcie czynności oceny złożonych ofert;
3. art. 26 ust. 3 i art. 87 ust. 1 ustawy polegające na kilkukrotnym wzywaniu o uzupełnienie
oferty złożonej przez jednego z oferentów w tożsamym zakresie;
4. art. 89 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy polegające na zaniechaniu odrzucenia oferty złożonej przez
K. P.
pomimo istnienia obligatoryjnych przesłanek ku temu;
5. art. 82 ust. 1 i art. 84 ustawy polegające na dokonaniu wyboru oferty o treści zmienionej
przez jednego z oferentów po dniu wyznaczonym jako termin składania ofert;
6. art. 22a ustawy polegające na odstąpieniu od obowiązku wykazania przez jednego z
oferentów dowodów potwierdzających dysponowanie zasobami innych podmiotów oraz
przedstawienia ich zobowiązań na potrzeby realizacji zamówienia, pomimo wskazania takich
osób w treści złożonej oferty;
7. art. 92 ust. 1 i 2 ustawy polegające na zaniechaniu opublikowania informacji o wyborze
oferty z dnia 18 września 2017 roku oraz zawiadomienia oferentów o jej treści;
8. art. 87 ust. 2 pkt 1 ustawy polegające na dokonaniu sprostowania oczywistej omyłki
pisarskiej po dokonanym wyborze oferty najkorzystniejszej;
9. art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 roku o samorządach zawodowych architektów
oraz inżynierów budownictwa (Dz.U. z 2016 r. poz. 1725) polegające na uznaniu za
spełnienie przez jednego z oferentów warunków stawianych przez SIWZ w pkt. 8.7.1. SIWZ,
pomimo braku przedstawienia wraz z ofertą aktualnego zaświadczenia o przynależności do
izby inżynierów budownictwa przez osobę skierowaną do kierowania robotami budowlanymi.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu
unieważnienia czynności oceny i wyboru oferty najkorzystniejszej, powtórzenia czynności
oceny ofert oraz o obciążenie zamawiającego kosztami postepowania odwoławczego, w tym
koszt
ami wynagrodzenia pełnomocnika.
K. P.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Remontowo-Budowlany
REMBUD K. P.
w Kaźmierzu przystąpił do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego, zachowując termin ustawowy oraz obowiązek przekazania kopii
przystąpienia zamawiającemu i odwołującemu. Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania.
Izba ustaliła, że odwołanie nie podlega odrzuceniu i przeprowadziła rozprawę, podczas której
strony podtrzymały dotychczasowe stanowiska.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Odwołujący jest uprawniony do wniesienia odwołania zgodnie z art. 179 ust. 1 Pzp.
Odwołanie okazało się całkowicie bezzasadne.
Liczne zarzuty odwołania koncentrują się wokół kilku zagadnień.
Zarzuty dotyczące przesłania informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty.
Niespornie w aktach sprawy znajduje się podpisany dokument datowany na 18
września 2017 r. zatytułowany „informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej". O wyborze
najkorzystniejszej oferty zamawiający poinformował pismem 25 września 2017 r., a przed tą
datą 19 września 2017 r. dokonał sprostowania oczywistej omyłki pisarskiej w treści oferty
złożonej przez przystępującego.
Izba ustaliła, że informację o wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający przesłał
jeden raz - pi
smem z 25 września 2017 r. Już ten fakt powoduje, że zarzuty naruszenia
przez zamawiającego art. 92 ust. 1 i 2 Pzp oraz dokonywania poprawienia oferty po
dokonaniu jej wyboru upadają. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzi
się w formie pisemnej i ma ono jawny charakter. Przedmiotem zaskarżenia w badanym
postępowaniu jest wyłącznie czynność, o której zamawiający poinformował wykonawców
zgodnie z przepisami ustawy, czyli czynność z 25 września 2017 r. Zalegające w aktach
postępowania pismo opatrzone datą wcześniejszą 18 września 2017 r. nie zostało
upublicznione i nie stanowi informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty w rozumieniu
przepisów ustawy, lecz jedynie wewnętrzne pismo zamawiającego. Dokonywanie przez
zamawiającego kolejnych czynności w postępowaniu – poprawienie omyłek w ofercie
przystępującego 19 września 2017 r. nie narusza przepisów ustawy, gdyż czynność ta
została dokonana przez wyborem najkorzystniejszej oferty z 25 września 2017 r.
Zarzuty związane z wykazaniem dysponowania osobami zdolnymi do wykonania
zamówienia przez powołanie się na zasoby podmiotu trzeciego
Izba ustaliła, że wymaganym załącznikiem do oferty było oświadczenie składane na
podstawie art. 25a ust. 1 ustawy, zawierające m.in. oświadczenie o poleganiu na zasobach
innych podmiotów. Przystępujący
wraz z oświadczeniem o poleganiu na zasobach osób
trzecich nie przedstawił dowodów potwierdzających prawa do dysponowania zasobami R. M., Z.
M. i A. R.
w zakresie kierowania budową, robotami sanitarnymi, instalacyjnymi i elektrycznymi
oraz nie przedstawił dokumentów dotyczących tych podmiotów określonych w pkt 8.7 ppkt
8.7.3.- 8.7.9 SIWZ.
Istotnie pismem z 23 sierpnia 2017 r. zamawiający wezwał przystępującego zgodnie z
pkt 8.12 SIWZ do złożenia dokumentów dotyczących tych podmiotów trzecich, określonych w
pkt. 8.7 ppkt 8.7.3-8.7.9 SIWZ, a nadto do wykazania zasad dysponowania tymi zasobami.
Formułując zarzut odwołujący pominął jednak, że w treści pisma zamawiający wskazał również,
że gdy dana osoba będzie wykonywać osobiście czynności związane z wykonaniem umowy np.
pełniła funkcje kierownika robót, wówczas nie jest to wykorzystanie zasobów podmiotu trzeciego,
ale bezpośrednie dysponowanie osobami zdolnymi do wykonania zamówienia. W odpowiedzi
odwołujący złożył nowe oświadczenie, w którym nie wskazał Panów R. M., Z. M. i A. R., jako
podmioty trzecie, na których zasoby się powołuje, lecz wskazał, że nie dotyczy go wykazywanie
spełniania warunków udziału w postępowaniu przez powołanie się na zasoby podmiotu
trzeciego.
Przyjęcie takiego oświadczenia przez zamawiającego nie narusza ustawy.
Dysponowanie osobami zdolnymi do wykonania zamówienia stanowi warunek udziału w
postępowaniu, który wykonawca może spełnić samodzielnie – posługując się w tym celu
własnymi pracownikami albo osobami zatrudnionymi na podstawie umowy cywilnoprawnej (co
określane jest w orzecznictwie i części piśmiennictwa jako dysponowanie bezpośrednie), albo
powołując się na zasoby innego podmiotu, który – na podstawie porozumienia zawartego z
wykonawcą – udostępnia mu w celu wykonania zamówienia osoby będące w jego dyspozycji. W
badanej sprawie mamy do czynienia z pierwszą z opisanych możliwości. Panowie R. M., Z. M. i
A. R.
pozostają w bezpośredniej dyspozycji przystępującego, a dowodów na twierdzenie
pr
zeciwne odwołujący nie przedstawił.
Zamawiający po analizie dokumentów i oświadczeń złożonych wraz z ofertą doszedł do
trafnego przekonania, że oświadczenie przystępującego o dysponowaniu zasobami tych osób
zostało złożone zbędnie i w treści wezwania wskazał na prawidłowe działanie, którego
przystępujący dokonał odpowiadając na wezwanie. Tym samym zamawiający nie dopuścił się
naruszenia przepisów wskazanych przez odwołującego, w szczególności art. 22a Pzp.
3. Zarzuty dotyczące braku wykazania dysponowania osobami niezbędnymi do
wykonania zamówienia.
W SIWZ zamawiający ustalił, że o udzielenie zamówienia mogli ubiegać się wykonawcy,
którzy dysponują osobami, które zostaną skierowane do realizacji zamówienia, posiadającymi
niezbędne do wykonania zamówienia kwalifikacje zawodowe, tj. uprawnienia budowlane, o
których mowa w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290 ze
zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 września 2014 roku w
sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1278) lub
odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane wydane na podstawie uprzednio
obowiązujących przepisów prawa lub odpowiednich przepisów obowiązujących na terenie kraju,
w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, uznanych przez właściwy organ,
zgodnie z ustawą z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych
nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. z 2016 r. Nr 65) lub zamierzający
świadczyć usługi transgraniczne w rozumieniu przepisów tej ustawy oraz art 20a ustawy z dnia
15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa (Dz.
U. z 2014 r. poz. 1946 ze zm.), tj.:
kierownikiem budowy branży budowlanej posiadającym uprawnienia budowlane do kierowania
robotami w specjalności konstrukcyjno-budowlanej bez ograniczeń;
kierownikiem robót branży budowlanej posiadającym uprawnienia budowlane do kierowania
robotami w specjalności inżynieryjno-drogowej;
- ki
erownikiem robót branży sanitarnej posiadającym uprawnienia budowlane do kierowania
robotami w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych,
wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych;
kierownikiem robót branży elektrycznej posiadającym uprawnienia budowlane do kierowania
robotami w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i
elektroenergetycznych;
kierownikiem robót branży instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń
telekomunikacyjnych.
W odpowiedzi przystępujący wskazał R. M., Z. M. i A. R. w zakresie kierowania
odpowiednio budową, robotami sanitarnymi, instalacyjnymi i elektrycznymi. Izba ustaliła również,
że wraz z ofertą przystępujący złożył zaświadczenie Pana R. M. o przynależności do Izby
Inżynierów Budownictwa - Lubuskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa oraz o objęciu
ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej w okresie do dnia 31 lipca 2017 r.
Zamawiający pismem z 23 sierpnia 2017 r. wezwał przystępującego w trybie art. 26 ust.
2 Pzp do złożenia wykazu osób zawierającego informacje wymagane w pkt 8.7.1. SIWZ.
Wykaz złożony przez przystępującego w odpowiedzi nie wskazywał liczby lat doświadczenia
Pana Z. M
. W związku z tym zamawiający pismem z 8 sierpnia 2017 r. działając na podstawie
art. 26 ust. 3 Pzp wezwał przystępującego do złożenia wykazu osób wskazującego liczbę lat
doświadczenia Pana Z. M. W odpowiedzi przystępujący złożył wykaz wskazujący wymaganą
liczbę lat doświadczenia.
W wykazie wskazano, że Pan A. R. posiada 25 lat doświadczenia, tymczasem dokument
złożony wraz z oferta posiadający posiadanie wymaganych uprawnień potwierdza, że Pan A. R.
nabył je w 2008 r. Zamawiający pismem z 19 września 2017 r. poprawił liczbę lat doświadczenia
z 25 na 9 lat.
Zarzuty odwołującego wydają się wynikać z nieznajomości przepisów ustawy.
Zamawiający prowadzi postępowanie z zastosowaniem tzw. procedury odwróconej, o której
mowa w
art. 24aa Pzp. Jej istotą jest żądanie dokumentów potwierdzających spełnianie
warunków udziału w postępowaniu wyłącznie od wykonawcy, którego ofertę zamawiający uznał
za najkorzystniejszą. Oświadczenia i dokumenty złożone w odpowiedzi na wezwanie
zamawiaj
ącego, kierowane na podstawie art. 26 ust. 1, a w postepowaniach o niższej wartości –
takich jak badane postępowanie – na podstawie art. 26 ust. 2 Pzp, są składane po raz pierwszy i
w razie stwierdzenia w nich braków lub błędów podlegających poprawieniu, zamawiający jest
zobowiązany do umożliwienia wykonawcy dokonania takiej poprawy. Temu celowi służy art. 26
ust. 3 Pzp. Zamawiający po stwierdzeniu braku podania lat doświadczenia Pana Z. M.
prawidłowo zrealizował powinności nałożone na niego ustawą i w ich rezultacie uzyskał wykaz
spełniający wymagania opisane w SIWZ. Nie doszło więc do wielokrotnego wzywania
przystępującego do uzupełnienia wykazu w tym samym zakresie.
Oczywistym jest również, że oczywiste omyłki popełnione w wykazie nie mogą
powodować dyskwalifikacji tego dokumentu, o ile z innych informacji zawartych w takim wykazie
lub z innych dokumentów złożonych wraz z ofertą wynika spełnianie warunku udziału w
postepowaniu. Wprawdzie art. 87 ust. 2 pkt 1 Pzp znajduje zastosowanie w odniesieniu do
ofer
ty, nie zaś dokumentów składanych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w
postępowaniu, jednak z dokumentów złożonych przez przystępującego wynika, że
doświadczenie Pana A. R. odpowiada wymaganiom opisanym w SIWZ.
Zarzut dotyczący nieaktualności wpisu na listę Pana R. M. nie ma żadnego umocowania
prawnego, już choćby z tego względu, że złożenia takiego dokumentu takiego zamawiający nie
wymagał. Jedynym dokumentem wymaganym dla wykazania spełniania warunków udziału w
postepowaniu w zakresie potencj
ału osobowego był wykaz, a ten został prawidłowo złożony
przez odwołującego. Nawet jednak, gdyby przepisy Pzp i rozporządzenia w sprawie rodzajów
dokumentów pozwalały na złożenie takiego zaświadczenia, to zamawiający na podstawie art. 26
ust. 3 Pzp byłby uprawniony do żądania aktualnego dokumentu.
Jeśli odwołujący twierdzi, że osoby wskazane przez przystępującego nie posiadają
wymaganych kwalifikacji lub doświadczenia, powinien przedstawić stosowne dowody, a tego nie
uczynił. Oświadczenia i dokumenty złożone w toku postępowania przez przystępującego nie
uzasadniają zarzutów odwołania.
Zamawiający nie naruszył zatem art. 26 ust. 3, art. 7 ust. 1, art. 87 ust. 2 pkt 1 Pzp.
4. Nie potwierdziły się również zarzuty stawiane doświadczeniu przystępującego.
Zamawi
ający ustalił w SIWZ, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy,
którzy wykażą, że w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli
okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonali co najmniej dwie roboty
budowlane obejmujące swoim zakresem budowę lub przebudowę obiektu użyteczności
publicznej o wartości minimum 2.000.000 brutto każda robota. Spełnienie tego wymagania
mogło zostać wykazane w drodze przedstawienia dowodów określających, czy te roboty zostały
wykonane należycie, w szczególności informacji o tym, czy roboty zostały wykonane zgodnie z
przepisami prawa budowlanego i prawidłowo ukończone, przy czym dowodami, wykazującymi
jego spełnienie mogą być referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz
którego roboty budowlane były wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym
charakterze wykonawca nie był w stanie uzyskać tych dokumentów - inne dokumenty. Zgodnie z
załącznikiem do SIWZ, jeżeli powoływane prace stanowiły cześć robót o szerszym zakresie,
wykonawca zobowiązany był do wyodrębnienia rodzajowo i kwotowo robót referencyjnych.
Pismem z 23 sierpnia 2017 r. zamawiający wezwał przystępującego do złożenia wykazu
robót oraz dokumentów potwierdzających ich wykonanie zgodnie z przepisami prawa
budowlanego i prawidłowe ukończenie. W odpowiedzi przystępujący złożył wykaz, w którym
wskazał dwie roboty budowlane:
Budowę dworca autobusowego wraz z infrastrukturą wykonaną na rzecz Inwestpol
700 o wartości 4.850.00 w tym wartość budynku 4.150.000 zł;
Budowa pawilonu handlowo usługowego wraz z infrastrukturą wykonaną na rzecz
Invest o wartości 4.725.000 zł w tym wartość budynku (pisownia oryginalna
przystępującego) 4 250 00 zł.
Przystępujący potwierdził również aktualność dokumentów złożonych wraz z ofertą.
Wraz z ofertą przystępujący złożył referencje potwierdzające należyte wykonanie robót
budowalnych:
Ad. 1. Dokument z 10 grudnia 2014 r. podpisany został przez J. H. oraz sygnowany pieczęcią
„INVESTPOL 700 MARKET - DETAL Sp. z o.o. Sp. j.;
Ad. 2. Dokument z 20 czerwca 2015 r. podpisany został przez J. H. oraz sygnowany pieczęcią
„INVEST 700” Sp. z o.o.
Obie referencje zawierają łączną wartość każdej z inwestycji w wysokościach podanych
w wykazie oraz potwierdzają wykonanie prac terminowo, z zachowaniem wymaganego
standardu oraz obowiązującymi przepisami prawa budowlanego. Zawierają również pozytywną
ocenę przystępującego jako solidnego i rzetelnego partnera.
Pismem z 31 sierpnia 2017 r. zamawiający zwrócił się do „INVESTPOL 700 MARKET -
DETAL Sp. z o.o. Sp. j. i „INVESTPOL 700” Sp. z o.o. z prośbą w wyjaśnienia, gdyż pierwsza z
tych firm została zarejestrowana 1 kwietnia 2015 r., zatem po wystawieniu referencji na rzecz
przystępującego.
Powodem wystąpienia było skierowane do zamawiającego pismo odwołującego z 23
sierpnia 2017 r., w którym wskazał on, że 10 grudnia 2014 roku firma „INVESTPOL 700
MARKET -
DETAL Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością" Spółka jawna nie istniała. Zgodnie
z odpisem pełnym z rejestru przedsiębiorców w/w przedsiębiorstwa spółka pod w/w nazwą
została zarejestrowana dopiero w dniu 1 kwietnia 2015 roku.
Na wezwanie zamawiającego pismem z 31 sierpnia 2017 r. podpisanym przez Pana J.
H.
odpowiedział INVESTPOL 700 Mila sp. z o.o. Sp. J. Wyjaśniono ciąg przekształceń
własnościowych oraz, że data wydania referencji i pieczęć firmowa zostały użyte omyłkowo.
Treść pisma ponownie potwierdza należyte wykonanie robót budowalnych przez
przystępującego.
Pismem z 8 września 2017 r. zamawiający wezwał przystępującego do uzupełnienia
wykazu wskazując na:
Nieprawidłową wartość budynku wskazanego w pozycji 2;
2. Wadliwe oznaczenie inwestora (brak podania formy prawnej).
Zamawiający w trybie art. 26 ust. 4 Pzp wezwał do złożenia wyjaśnień co do podmiotu, który
wystawi
ł referencje w związku z budową dworca autobusowego. Zamawiający żądał
uzupełnienia w ciągu trzech dni od daty otrzymania pisma. Pismo zostało skierowane do
przystępującego mailem 11 września 2017 r.
Odpowiedzi przystępujący udzielał dwukrotnie, w wykazie który wpłynął do
zamawiającego 13 września 2017 r. została uzupełnioną wartość – kwota 4.250.000 zł,
natomiast nie zostały dookreślone firmy inwestorów. W wykazie, który wpłynął 14 września 2017
r. firmy zostały dookreślone przez wskazanie INWESTPOL 700 Sp. z o.o., wartość budynku z
poz. 2 wynosiła 4.250.000 zł. Przystępujący wskazał jeszcze poz. 3 wykazu robotę wykonaną
na rzecz tego samego inwestora budowę budynku handlowo usługowego wraz z infrastrukturą w
Sierakowie, wartość budynku wynosiła 2.100.000 zł. W ramach wyjaśnień co do firmy inwestora
przystępujący przekazał wyjaśnienia zgodne z uzyskanymi bezpośrednio od zamawiającego.
Całkowicie błędnie odwołujący poszukuje w treści referencji szczegółowych informacji
dotyczących inwestycji podanych przez przystępującego. Źródłem tej wiedzy powinny być
wyłącznie informacje zawarte w wykazie robót, natomiast referencje są dokumentem składanym
wyłącznie na potrzeby wykazania wykonania prac zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i
terminowego ukończenia. Wymagane treści zawarte są w referencjach złożonych przez
przystępującego, czego odwołujący nie kwestionuje.
Kwestie podmiotowe związane z przekształceniami inwestora zostały wyjaśnione przez
zamawiającego. W tej mierze najbardziej istotne dla sprawy są okoliczności, że przystępujący
rzeczywiście wykonał roboty budowlane spełniające wymagania zamawiającego w sposób
zgodny z wymaganiami sztuki budowalnej i ukończył je w terminie. Konstatacja ta oznacza, że
przystępujący wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Okoliczność, że po stronie
wystawcy referencji następowały kilkakrotne przekształcenia podmiotowe i inwestor popełnił błąd
wystawiając referencje nie ma znaczenia dla posiadania przez przystępującego wymaganego
doświadczenia. Błędy te nie zostały zawinione przez wykonawcę i nie dotyczą one kwestii
materialnych. Błąd popełniony w wykazie złożonym w wyniku wezwania w trybie art. 26 ust. 2
Pzp polegający na nieprawidłowym wskazaniu wartości budynku stanowi omyłkę widoczną na
pierwszy rzut oka. Zamawiaj
ący prawidłowo w odniesieniu do niej zastosował art. 26 ust. 3 Pzp.
Przy ocenie spełniania warunku udziału w postepowaniu Izba uwzględniła wykaz złożony
przez przystępującego 14 września 2017 r. Wykaz ten wpłynął do zamawiającego w
wyznaczonym terminie, za
wiera wszystkie wymagane informacje. Przystępujący działając z
własnej inicjatywy trafnie zauważył, że wykaz złożony 13 września 2017 r. nie zawiera
wszystkich wymaganych informacji. Izba nie dopatrzyła się przyczyn, dla których zamawiający
powinien oprzeć się na wykazie otrzymanym 13 września 2017 r. z pominięciem wykazu
uzyskanego 14 września 2017 r. w terminie wyznaczonym na uzupełnienie.
Nie doszło więc do naruszenia przepisów ustawy przez zamawiającego, w szczególności
przystępujący nie dopuścił się zachowania uzasadniającego wykluczenie go z postępowania na
podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 Pzp.
Dokonując oceny czynności zamawiającego w postępowaniu Izba miała na
względzie, że procedura odwrócona nie przewiduje złożenia oświadczeń lub dokumentów
potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu wraz z ofertą. W związku z
tym złożenie przez wykonawców części dokumentów przedmiotowych wraz z ofertą nie ma
znaczenia dla oceny czynności wzywania przez zamawiającego do uzupełnień lub wyjaśnień
tych oświadczeń lub dokumentów. Punktem wyjścia dla oceny były bowiem wyłącznie
oświadczenia lub dokumenty złożone w wyniku wezwania kierowanego do przystępującego
w trybie art. 26 ust. 2 Pzp, których braki zostały następnie prawidłowo uzupełnione przez
jednokrotne zastosowanie art. 26 ust. 3 Pzp, bez obrazy art. 7 ust. 1 Pzp.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 Pzp orzekła, jak w pkt 1
sentencji.
O kosztach Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp, uwzględniając koszty
wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego w kwocie 3.567 zł, zgodnie z § 3 pkt 2 lit. b
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości oraz
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.).
Przewodniczący: