KIO 2084/17 WYROK dnia 17 października 2017 r.

Stan prawny na dzień: 13.12.2017

Sygn. akt KIO 2084/17 

WYROK 

z dnia 17 

października 2017 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:   Ernest Klauziński  

Członkowie: 

Marek Koleśnikow 

Daniel Konicz 

Protokolant:  

Edyta  PaziewS. 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  17 

października  2017  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  5  października  2017  r.  

przez  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Konsorcjum:  S. 

S.A.,  D.L.A.  Sp.  z  o.o., 

(…)  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Gminę 

Wrocław – Urząd Miejski Wrocławia  

przy udziale wykonawcy A. Sp. z o.o. 

– Lider Konsorcjum z siedzibą w Ż., P.P.U.H. K.A.K. z 

siedzibą 

Ż. 

P.P. 

Sp

o.o. 

siedzibą  

Ś. zgłaszającego swoje przystąpienie po stronie zamawiającego  

orzeka: 

Oddala odwołanie

Kosztami  postępowania  obciąża  odwołującego  Konsorcjum:  S.  S.A.,  D.L.A.  Sp.  z 

o.o., (...)

Zalicza na poczet kosztów postępowania kwotę 15 000 zł. 00 gr (słownie: piętnaście 

tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Konsorcjum: S. S.A., D.L.A. 

Sp. z o.o., (...) 

tytułem wpisu od odwołania, 

Zasądza  od  wykonawcy  Konsorcjum:  S.  S.A.,  D.L.A.  Sp.  z  o.o.,  (...)  na  rzecz 

wykonawcy  

A.  Sp.  z  o.o. 

–  Lider  Konsorcjum  z  siedzibą  w  Ż.,  P.P.U.H.  K.A.K.  z  siedzibą  w  Ż.  i 

P.P.  Sp

. z o.o. z siedzibą w  Ś. kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące  sześćset 


złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z 

tytułu kosztów wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  (tj.  Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1579)  na  niniejszy  wyrok  -  w  terminie  7  dni  od  dnia  

jego doręczenia przysługuje  skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego we Wrocławiu. 

Przewodniczący: 

………………………………  

………………………………  

……………………………… 


Sygn. akt KIO 2084/17 

U z a s a d n i e n i e  

Gmina  Wrocław  –  Urząd  Miejski  we  Wrocławiu  (dalej:  „Zamawiający”)  prowadzi  w  trybie 

przetargu  nieograniczonego,  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

Prawo zamówień publicznych (Dz.U.2015.2164 j.t. ze zm.), zwanej dalej Pzp, postępowanie 

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  świadczenie  usług  w  zakresie  publicznego 

transp

ortu  zbiorowego  organizowanego  przez  Gminę  Wrocław  na  terenie  Wrocławia  

oraz  Gminy  Długołęka,  znak  Sprawy  ZP/PN/36/2017/WTR,  zwane  dalej:  „Postępowaniem”. 

Wartość  zamówienia  przekracza  kwoty  określone  w  przepisach  wykonawczych  wydanych  

na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp

. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej 28 czerwca 2017 r. pod nr 2017/S 121-245057. 

W  dniu  5  października  2017  r.  Konsorcjum  wykonawców:  S.  S.A.  z  siedzibą  

we 

W. 

D.L.A. 

Sp

o. 

o. 

siedzibą 

we 

W.  

(dalej „Odwołujący”), wniósł odwołanie, w którym zaskarżył: 

czynności  badania  i  oceny  oferty  złożonej  przez  wykonawców:  A.  Sp.  z  o.  o., 

P.P.U.H.  „K.”  A.  K.  i  P.P.  Sp.  z  o.  o.  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia publicznego z udziału w przedmiotowym postępowaniu,  

niewykluczenia z postępowania wykonawców: A. Sp. z o. o., P.P.U.H. „K.” A. K. i P.P. 

Sp. z o. o. 

wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego z udziału 

w przedmiotowym postępowaniu,  

zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez  wykonawców:  A. Sp. z o. o., P.P.U.H. 

„K.” 

A. 

K. 

P.P. 

Sp. 

o. 

o. 

wspólnie 

ubiegających  

się o udzielenie zamówienia publicznego z udziału w przedmiotowym postępowaniu,  

4.  w

yboru, jako najkorzystniejszej, oferty wykonawców:  A. Sp. z o. o., P.P.U.H. „K.” A. 

K. 

P.P. 

Sp. 

o. 

o. 

wspólnie 

ubiegających  

się o udzielenie zamówienia publicznego z udziału w przedmiotowym postępowaniu. 

ZaS.

rżonym działaniom i zaniechaniom Odwołujący zarzucił naruszenie: 

art.  24  ust.  1  pkt  12  w  związku  z  pkt  14  oraz  w  związku  z  art.  7  ust.  1  Pzp  

przez  niezapewnienie  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  

w wyniku zaniechania wykluczenia wykonawców: A. Sp. z o. o., P.P.U.H. „K.” A. K. i 

P.P. 

Sp. 

o. 

o. 

wspólnie 

ubiegających  


się o udzielenie zamówienia publicznego z udziału w przedmiotowym postępowaniu, 

pomimo zaistnienia przesłanek do ich wykluczenia  

art.  89  ust.  1  pkt  5  w  związku  z  art.  24  ust.  4  i  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  

przez  n

iezapewnienie  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  

w  wyniku  zaniechania  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  podlegających  wykluczeniu  

z  postępowania  wykonawców:  A.  Sp.  z  o.  o.,  P.P.U.H.  „K.”  A.  K.  

i  P.P.  Sp.  z  o.  o. 

wspólnie  ubiegających się  o  udzielenie zamówienia publicznego z 

udziału w przedmiotowym postępowaniu,  

art.  90  ust.  1  w  związku  z  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  przez  niezapewnienie  uczciwej 

konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  na  skutek  zaniechania  wezwania 

wykonawców:  A.  Sp.  z  o.  o.,  P.P.U.H.  „K.”  A.  K.  i  P.P.  Sp.  z  o.  o.  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  z  udziału  w  przedmiotowym 

postępowaniu,  do  złożenia  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów,  dotyczących 

wyliczenia 

zaoferowanej 

przez 

to  konsorcjum 

c

eny,  pomimo,  że  cena  

ta  powinna  wydawać  się  Zamawiającemu  rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia  i  powinna  wzbudzić  wątpliwości  Zamawiającego  co  do  możliwości 

wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  

przez Zamawiaj

ącego i wynikającymi z odrębnych przepisów,  

art. 89 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 90 ust. 3 i w związku z art. 7 ust. 1 ustawy  Pzp 

przez  niezapewnienie  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  

w wyniku zaniechania odrzucenia oferty wykonawców: A. Sp. z o. o., P.P.U.H. „K.” A. 

K. 

P.P. 

Sp. 

o. 

o. 

wspólnie 

ubiegających  

się o udzielenie zamówienia publicznego z udziału w przedmiotowym postępowaniu, 

pomimo  że  oferta  ta  zawiera  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia;  

5.  art.  91  ust

.  1  w  związku  z  art.  7  ust.  1  i  ust.  3  ustawy  Pzp  przez  niezapewnienie 

uczciwej  konkurencji 

równego 

traktowania 

wykonawców 

związku  

z  bezpodstawnym  wyborem  jako  najkorzystniejszej  oferty  wykonawców:  

A.  Sp

.  z  o.  o.,  P.P.U.H.  „K.”  A.  K.  i  P.P.  Sp.  z  o.  o.  wspólnie  ubiegających  się  o 

udzielenie 

zamówienia 

publicznego 

udziału  

w  przedmiotowym  postępowaniu,  która  -  ze  względu  na  istnienie  podstaw  

do  wykluczenia  tego  konsorcjum  z  udziału  w  postępowaniu  podlegała  odrzuceniu  

i która, jako podlegająca odrzuceniu, nie była ofertą najkorzystniejszą; 

art.  91  ust.  1  w  związku  z  art.  7  ust.  1  i  ust.  3  ustawy  Pzp  przez    niezapewnienie 

uczciwej  konkurencji 

równego 

traktowania 

wykonawców 

związku  

z  bezpodstawnym  wyborem  jako  najkorzystniejszej  oferty  wykonawców:  A.  

Sp

.  z  o.  o.,  P.P.U.H.  „K.”  A.  K.  i  P.P.  Sp.  z  o.  o.  wspólnie  ubiegających  się  o 


udzielenie zamówienia publicznego z udziału w przedmiotowym postępowaniu, która, 

jako  zawierająca  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia, 

podlegała  odrzuceniu  i  która,  jako  podlegająca  odrzuceniu,  nie  była  ofertą 

najkorzystniejszą,  a  także  innych  przepisów  wymienionych  w  treści  uzasadnienia 

odwołania. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  dokonanej  w  dniu  

25 września 2017 r.,  

przeprowadzenia  postępowania  o  udzielenie  przedmiotowego  zamówienia  zgodnie  

z przepisami ustawy Pzp

, w szczególności:  

a.  dokonania ponownego badania i oceny ofert,  

b. 

wykluczenia 

postępowania 

wykonawców 

wspólnie 

ubiegających  

się  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  tj.  konsorcjum  A.  Sp.  z  o.  o., 

P.P.U.H. „K.” A. K. i P.P. Sp. z o. o.,  

c. 

odrzucenia oferty wykonawców: A. Sp. z o. o., P.P.U.H. „K.” A. K. i P.P. Sp. z 

o.  o. 

wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  z 

udziału 

przedmiotowym 

postępowaniu,  

z przyczyn wska

zanych w odwołaniu,  

3.  dokonania 

ponownego 

wyboru 

oferty 

najkorzystniejszej 

wybranie 

jako 

najkorzystniejszej oferty Odwołującego 

W  odpowiedzi  na  odwołanie  Zamawiający  w  dniu  11  października  2017  r.  uwzględnił  

je  w  części  dotyczącej  zaniechania  wykluczenia  z  postępowania  Konsorcjum  A.  K.  P.. 

Następnie,  w  dniu  16  października  2017  r.  Zamawiający  złożył  oświadczenie  

o  uwzględnieniu  odwołania  w  całości.  Konsorcjum  A.  K.  P.,  które  zgłosiło  przystąpienie  po 

stronie  Zamawiającego  zgłosiło  sprzeciw  zarówno  przeciwko  częściowemu  (pismem  z  dnia 

16  października  2017  r.)  jak  i  uwzględnieniu  odwołania  w  całości  (w  drodze  oświadczenia 

złożonego w toku posiedzenia Izby w dniu 17 października 2017 r.). 

W ramach  prowadzonego  postępowania  Zamawiający,  pismem  z  dnia  25  września  2017  r. 

powiadomił wykonawców biorących udział w przedmiotowym postępowaniu o rozstrzygnięciu 

przetargu  oraz  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty.  Za  najkorzystniejszą  uznana  została 

oferta 

wykonawców: 

A. 

Sp

o. 

o., 

P.P.U.H. 

„K.” 

A. 

K. 

P.P.  

Sp.  z  o.  o. 

wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  (dalej  jako 

Przystępujący). 


Oferta  Odwołującego  —  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

jako konsorcjum 

wykonawców: S. S.A. i D.L.A. Sp. z o. o. uzyskała mniejszą liczbę punktów 

niż 

oferta 

Przystępującego, 

przez 

co 

znalazła  

się na drugim miejscu. 

W  ocenie  Odwołującego  przeprowadzone  przez  Zamawiającego  czynności  prowadzące  

do  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  naruszały  przepisy  ustawy  Pzp  i  skutkowały 

bezzasadnym pozbawieniem Odwołującego możliwości uzyS.nia zamówienia. 

W  ocenie  Odwołującego  Zamawiający  nie  mógł  wybrać  jako  najkorzystniejszej,  oferty 

Przystępującego,  ponieważ  w  świetle  art.  24  ust.  1  pkt  12  w  zw.  z  pkt  14  ustawy  Pzp 

wykonawca  ten 

powinien  zostać  wykluczony  z  udziału  w  postępowaniu,  a  jego  oferta  

na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp winna 

być odrzucona. 

W  myśl  art.  24  ust.  1  pkt  12  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  wyklucza  

się wykonawcę, który nie wykazał braku podstaw wykluczenia. 

Zgodnie  z  art.  25  ust.  1  ustawy  Pzp  Zamawiaj

ący  wskazuje  w  ogłoszeniu  i  w  Specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia  oświadczenia  i  dokumenty,  których  żąda  od  wykonawców  

w celu potwierdzenia braku podstaw do ich wykluczenia z udziału w postępowaniu. Rodzaje 

dokumentów,  jakich  może  żądać  Zamawiający  od  wykonawcy,  zostały  wS.zane  

w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, 

jakich 

może  żądać  Zamawiający  od  wykonawcy  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia, 

(dalej jako „rozporządzenie w sprawie dokumentów"). 

Zamawiaj

ący  Gmina  Wrocław  -  Urząd  Miejski  Wrocławia  w  części  VIII  ust.  2  pkt  2.1  ppkt 

2.1.1  SIWZ  wska

zał,  że przed  udzieleniem  zamówienia  wezwie  wykonawcę,  którego  oferta 

została  najwyżej  oceniona,  do  złożenia  między  innymi  informacji  z  Krajowego  Rejestru 

Karnego  w  zakresie  określonym  w  art.  24  ust.  1  pkt  13,  14  i  21  ustawy  Pzp.  Przy  czym  

w  podpunkcie  8.4  punktu  8  części  VIll  SIWZ  określił  (za  rozporządzeniem  w  sprawie 

dokumentów)  jakie  dokumenty  winien  złożyć  wykonawca  w  sytuacji  gdy  ma  on  siedzibę  

na terytorium Polski, a miejsce zamieszkania osoby, której dany dokument dotyczy znajduje 

się poza terytorium Polski. 

Pismem  z  dnia  4  sierpnia  2017  r.  Zamawiaj

ący  wezwał  Przystępującego  do  złożenia 

stosownych  oświadczeń  i  dokumentów  (zgodnie  2  art.  26  ust.  1  ustawy  Pzp),  w  tym 

informacji  z  Krajowego  Rejestru  Karnego  w  zakresie  określonym  w  art.  24  ust.  1  

pkt 

ustawy 

Pzp 

„dla:  A.  Sp.  z  o.  o.,  P.P.U.H.  K.A.K.,  

P.P.  Sp.  z  o.  o.,  S.L.S.

.  s.r.o.",  zaznaczając  jednocześnie  jakie  dokumenty  winien  złożyć 

wykonawca 

sytuacji, 

gdy 

ma 

on 

siedzibę 

na 

terytorium 

Polski,  

a miejsce zamieszkania  osoby, której  dany  dokument  dotyczy  znajduje się poza terytorium 

Polski. 


Przystępujący,  pismem  z  dnia  16  sierpnia  2017  r.  przekazał  większość  wymaganych  

przez  Zamawiaj

ącego  dokumentów  za  wyjątkiem  żądanej  przez  Zamawiającego  informacji  

z  Krajowego  Rejestru  Karnego  w  zakresie  określonym  w  art.  24  ust.  1  pkt  14  ustawy  Pzp 

dotyczącej  prokurenta  A.  Sp.  z  o.  o.  —  Pana  M.G..  W  konsekwencji  Zamawiający 

przeprowadził  postępowanie  uzupełniające  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  

i  wezwał  Przystępującego  do  uzupełnienia  brakującego  dokumentu  w  terminie  do  dnia  

30 sierpnia 2017 r. (pismem z dnia 24 sierpnia 2017 r.) 

— wskazując, że może to być między 

innymi informacja z KRK. 

W  odpowiedzi,  pismem  z  dnia  29  sierpnia  2017  r.  (złożonym  w  dniu  30  sierpnia  2017  r.) 

Przystępujący  przedłożył  złożone  przed  niemieckim  notariuszem  oświadczenie 

zamieszkałego  w  Niemczech  prokurenta  A.  Spółki  z  o.  o.,  Pana  M.G.  

(wraz z tłumaczeniem na język polski). 

W  związku  z  tym  Zamawiający,  mając  wątpliwości  co  do  prawidłowości  i  zgodności  

z  prawem  postępowania  Przystępującego,  w  trybie  art.  26  ust.  4  ustawy  Pzp  wezwał  

go 

do złożenia wyjaśnień (pismem z dnia 6 września 2017 r.) w terminie do dnia 11 września 

2017 r., przedłużonym następnie na wniosek  Przystępującego do dnia 22 września 2017 r. 

(pismem z dnia 11 września 2017 r.). 

W  piśmie  z  dnia  11  września  2017  r.  Przystępujący  złożył  wyjaśnienia  oraz  załączył,  

na  potwierdzenie  swojego  stanowiska

,  wyciągi  z  niemieckich  aktów  prawnych  

(wraz z ich tłumaczeniem na język polski). Pismem dnia 20 września 2017 r. uzupełnił swoje 

wyjaśnienia  przedkładając  jednocześnie  Zamawiającemu  świadectwo  niekaralności  Pana 

M.G. 

tzw.  „F.”  z  niemieckiego  rejestru  centralnego  (wraz  z  jego  tłumaczeniem  na  język 

polski). 

Zamawiaj

ący,  rozstrzygając  w  dniu  25  września  2017  r.  przetarg  na  korzyść 

Przystępującego,  uznał  złożone  przez  niego  oświadczenia,  dokumenty  i  wyjaśnienia  

za  prawidłowe  i  zgodne  z  przepisami,  co  zdaniem  Odwołującego  stanowiło  naruszenie 

przepisów ustawy Pzp oraz rozporządzenia w sprawie dokumentów. 

Zgodnie z § 8 rozporządzenia w sprawie dokumentów oraz postanowieniem części VIII ust. 8 

pkt  8.4  SIWZ,  wykonawca  mający  siedzibę  na  terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej,  

w  odniesieniu  do  osoby  mającej  miejsce  zamieszkania  poza  terytorium  Rzeczypospolitej 

Polskiej której dotyczy dokument wskazany w § 5 pkt 1 żądany w celu potwierdzenia braku 

podstaw  wykluczenia  wykonawcy  2  udziału  w  postępowaniu,  tj.  informacja  z  Krajowego 

Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 13, 14 i 21 ustawy Pzp, składa 

dokument,  o  którym  mowa  w  §  7  ust.  pkt  1,  tj.  informację  z  odpowiedniego  rejestru  

albo w przypadku braku takiego rejestru, inny równoważny dokument wydany przez właściwy 

organ  sądowy  lub  administracyjny  kraju,  w  którym  miejsce  zamieszkania  lub  miejsce 

zamieszkania  ma  osoba,  której  dotyczy  informacja  albo  dokument  w  zakresie  określonym  


w art. 24 ust. 1 pkt 13, 14 i 21 oraz ust. 5 pkt 5 i 6 ustawy. Jeżeli w kraju, w którym miejsce 

zamieszkania ma osoba, której dokument miał dotyczyć takich dokumentów, czyli informacji 

z  odpowiedniego  rejestru  albo  w  przypadku  braku  takiego  rejestru,  innego  równoważnego 

dokumentu  wydanego  przez  właściwy  organ  sądowy  lub  administracyjny,  zastępuje  

się  go  dokumentem  zawierającym  oświadczenie  tej  osoby  złożonym  przed  notariuszem  

lub  przed  organem  sądowym,  administracyjnym  albo  organem  samorządu  zawodowego  

lub gosp

odarczego właściwym ze względu na miejsce zamieszkania tej osoby. 

Jak  wynika  z  informacji  zawartych  w  Rejestrze  Przedsiębiorców  Krajowego  Rejestru 

Sądowego  wchodząca  w  skład  Konsorcjum  Przystępującego  spółka  A.  Sp.  z  o.  o.  

ma  siedzibę  na  terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej,  natomiast  jej  prokurent  Pan  M.G.  ma 

miejsce 

zamieszkania 

poza 

terytorium 

Rzeczypospolitej 

Polskiej 

—  

w  Niemczech  (co  potw

ierdza  jego  oświadczenie  złożone  przed  notariuszem  w  dniu  

6 marca 2017 r.). 

W  konsekwencji,  w  odniesieniu  do  osoby  Pana  M.G.  w  celu  potwierdzenia  braku  podstaw 

wykluczenia 

wykonawcy 

udziału 

postępowaniu 

(potwierdzenia  

jego  niekaralności  za  przestępstwa  określone  w  art.  24  ust.  pkt  13  ustawy  Pzp), 

Przystępujący winien złożyć informację z odpowiedniego rejestru (czyli dokument, o którym 

mowa  w  §  7  ust.  1  pkt  1),  ponieważ  w  Niemczech  rejestr  taki  istnieje,  co  potwierdził  

sam 

Przystępujący  przedkładając  tzw.  „F."  wystawiony  przez  Federalny  Urząd  Wymiaru 

Sp

rawiedliwości  (Bundesamt  für  Justiz)  wraz  z  pismem  z  dnia  20  września  

2017  r.  W  ocenie  Odwołującego  inny  dokument  niż  informacja  z  odpowiedniego  rejestru 

można było złożyć jedynie w sytuacji, gdy: 

1.  brak  jest  takiego  rejestru 

—  wówczas  można  złożyć  inny  równoważny  dokument 

wydany  przez  właściwy  organ  sądowy  tub  administracyjny  kraju,  w  którym  miejsce 

zamieszkania  ma  osoba,  której  dotyczy  informacja  albo  dokument  (§  7  ust.  1  pkt  1  

w związku z § 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie dokumentów), 

w  kraju,  w  którym  miejsce  zamieszkania  ma  osoba,  której  dokument  miał  dotyczyć  

nie  wydaje  się  takich  dokumentów  -  wówczas  można  go  zastąpić  dokumentem 

zawierającym 

oświadczenie 

tej 

osoby 

złożonym 

przed 

notariuszem  

lub 

przed  organem  sądowym,  administracyjnym  albo  organem  samorządu 

zawodowego  lub  gosp

odarczego  właściwym  ze  względu  na  miejsce  zamieszkania  

tej osoby (§ 8 ust. 1 zd. 2 rozporządzenia w sprawie dokumentów). 

Przepis  rozporządzenia  mówi  bowiem  wyraźnie  i  jednoznacznie,  że  oświadczenie  takiej 

osoby  złożone  przed  notariuszem  można  przedłożyć  Zamawiającemu,  gdy  nie  wydaje  

się takich dokumentów w kraju, w którym miejsce zamieszkania ma osoba, której dokument 

miał  dotyczyć,  czyli  nie  wydaje  się  informacji  z  odpowiedniego  rejestru  albo  w  przypadku 


braku  takiego  rejestru,  innego  równoważnego  dokumentu  wydanego  przez  właściwy  organ 

sądowy lub administracyjny. 

Zdaniem  Odwołującego  nie  można  więc  podzielić  poglądów  Przystępującego,  że  skoro 

zakres  niemie

ckiego  zaświadczenia  o  niekaralności  nie  jest  równoważny  z  informacją  

z  Krajowego  Rejestru  Karnego  Rzeczyposp

olitej  Polskiej  w  zakresie  czynów  karalnych 

wymienionych enumeratywnie w art. 24 ust. 1 pkt 13, 14 i 21 oraz ust. 5 pkt 5 i 6 ustawy Pzp, 

wystarcz

ającym  i  koniecznym  było  złożenie  przez  Przystępującego  stosownego 

oświadczenia  złożonego  w  obecności  notariusza  przez  prokurenta  A.  Sp.  z  o.  o.  

przedłożenie go Zamawiającemu. 

Według Odwołującego przesądzającym jest sam fakt, że w Niemczech istnieje rejestr osób 

ska

zanych  i  wystawiane  są  zaświadczenia  o  niekaralności  aby  Przystępujący  

był zobowiązany taki dokument złożyć w odniesieniu do prokurenta A. Sp. z o. o., nawet gdy 

zaświadczenia  te  nie  odpowiadają  swoim  zakresem  informacjom  z  polskiego  Krajowego 

Rejestru Karnego. 

Jedynie w odniesieniu do przestępstw nie objętych niemieckim rejestrem, 

a  wymienionych  w  art.  24  ust.  1  pkt  13  ustawy  Pzp 

odwołujący  mógł  uzupełniająco 

przedłożyć oświadczenie własne Pana M.G. złożone przed notariuszem. 

Zdaniem  Odwołującego  nie  zmienia  tego  obowiązek  Zamawiającego  określony  

w  art.  26  ust.  7  ustawy  Pzp

,  który  nakazuje  Zamawiającemu  korzystanie  z  internetowego 

repozytorium  zaświadczeń  e-Certis  oraz  wymagania  przede  wszystkim  takich  rodzajów 

zaświadczeń  lub  dowodów  w  formie  dokumentów,  które  są  objęte  tym  repozytorium.  

W przepisie tym ustawodawca posługuje się wyraźnie sformułowaniem „przede wszystkim", 

które  należy  interpretować  jako  „w  pierwszej  kolejności".  Przepis  ten  nie  przewiduje  zatem 

absolutnego nakazu wymagania w

yłącznie takich dokumentów, które są objęte repozytorium 

e-Certis. 

W  ocenie  Odwołującego  nie  zmienia  tego  także  fakt,  że  w  bazie  e-Certis  w  odniesieniu  

do Niemiec nie został wskazany rejestr karny. Zamawiający wymaganą ostrożność zachował 

opierając  się  na  swojej  wiedzy  i  doświadczeniu  oraz  informacjach  z  innych  źródeł, 

wska

zujących, że w Niemczech prowadzony jest stosowny rejestr. Dlatego też Zamawiający 

uznając  (przez  rozstrzygnięcie  postępowania),  że  Przystępujący  wykazał  brak  podstaw 

wykluczenia, naruszył wskazane powyżej przepisy ustawy Pzp oraz przepisy rozporządzenia 

o  dokumentach. 

Przystępujący  nie  złożył  bowiem  na  jednoznaczne,  precyzyjne  i  konkretne 

wezwanie  Zamawiaj

ącego  (art.  26  ust.  1  ustawy  Pzp)  ani  na  jednoznaczne,  precyzyjne  

i  konkretne  wezwanie  do  uzupełnienia  dokumentów  (art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp)  informacji  

z  niemieckiego  rejestru,  której  złożenie  —  jak  wykazano  powyżej  —  było  możliwe,  

bo dokument taki wydaje się w Niemczech. 


W  ocenie  Odwołującego  termin  na  uzupełnienie  tego  dokumentu  minął  w  dniu  30  sierpnia 

2017  r.  Dlatego  też  jego  złożenie  w  dniu  22  września  2017  r.  (wraz  z  pismem  

z dnia 20 

września 2017 r.) w wyniku wezwania przez Zamawiającego do złożenia wyjaśnień 

(art. 26 ust. 4 ustawy Pzp), nie m

oże być uznane za skuteczne. 

Odwołujący  podkreślił,  że  zgodnie  z  jednolitym  stanowiskiem  doktryny  oraz  jednolitą  

i  ugruntowaną  linią  orzeczniczą,  w  odniesieniu  do  uzupełnienia  oświadczeń  i  dokumentów 

(na  jednoznaczne,  precyzyjne  i  konkretne  wezwanie  do  ic

h  uzupełnienia)  obowiązuje  tzw. 

zasada  jednokrotności  wezwania.  Dlatego  też  Konsorcjum  A.  K.  P.  powinno  było  zostać 

wykluczone z udziału w przedmiotowym postępowaniu, a jego oferta odrzucona. 

W  konsekwencji  dokonany  przez  Zamawiaj

ącego  wybór  oferty  Przystępującego  jako  oferty 

najkorzystniejszej stanowi naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 12 w związku z pkt 14 ustawy  Pzp, 

art. 89 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp oraz art. 91 ust. 1 ustawy Pzp.  

W  zakresie  zarzutu  wyboru  jako  najkorzystniejszej  o

ferty  zawierającej  rażąco  niską  cenę, 

Odwołujący  twierdzi,  że  Zamawiający  nie  mógł  wybrać  jako  najkorzystniejszej  oferty 

Przystępującego,  ponieważ  w  świetle  art.  89  ust.  1  pkt  4  oferta  tego  wykonawcy  jako 

zawierająca  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  powinna  zostać 

odrzucona.  Zamawiaj

ący  zaś,  pomimo,  że  zaoferowana  przez  Przystępującego  cena  jest 

rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  powinna  wzbudzić  jego  wątpliwości,  

co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  określonymi  przez  niego 

wymaganiami  oraz  wymogami  wynikającymi  z  odrębnych  przepisów,  nawet  nie  wezwał 

Konsorcjum  A.  K.  P. 

do  udzielenia  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów,  dotyczących 

wyliczenia zaoferowanej ceny, do czego obliguje Zamawiaj

ącego art. 90 ust. 1 ustawy Pzp. 

W  ocenie  Odwołującego  zaoferowana  przez  Przystępującego  cena  powinna  wydać  

się  Zamawiającemu  niS.  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  powinna  wzbudzić  

jego  wątpliwości,  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  

z  określonymi  przez  niego  wymaganiami  oraz  wymogami  wynikającymi  z  odrębnych 

przepisów,  ponieważ  ceny  jednostkowe  w  ofercie  Przystępującego  są  jednakowe  

dla  wszystkich  typów  autobusów,  a  przede  wszystkim  jest  niższe  niż  średnia  ważona  cen 

jednostkowych  (tj.  cen  za  wozokilometr)  obowiązujących  Zamawiającego  i  poprzednich 

wykonawców  na  tych  samych  liniach  w  roku  2014  (aż  o  9%),  w  roku  2012  (o  7%),  w  roku 

2011 (o 3%), a nawet w roku 2010 (o 1%). 

Odwołujący podkreślił, że od roku 2010 sukcesywnie wzrastały (a nie malały) poszczególne 

koszty przewozów. 

Już  tylko  samo  minimalne  wynagrodzenie  za  pracę  wzrosło  w  tym  okresie  o  52% 

(przyjmując, że określone stosownymi przepisami minimalne wynagrodzenie za pracę w roku 

2010 to 100%) od kwoty 1 

317 zł w roku 2010 do kwoty 2 000 zł w roku 2017, 


Wzrost  cen  znajduje  potwi

erdzenie  także  w  tzw.  wskaźniku  inflacji,  który  niewątpliwie  

ma wpływ na kształtowanie się kosztów związanych z przewozami. Zgodnie z komunikatami 

Pre

zesa  Głównego  Urzędu  Statystycznego  wskaźnik  cen  towarów  i  usług  konsumpcyjnych 

ogółem: 

w  marcu  2016  r.  w  stosunku  do  marca  2010  wyniósł  107.8  -  wzrost  cen  0  7,8% 

(komunikat  Prezesa  Głównego  Urzędu  Statystycznego  z  dnia  11  kwietnia  2016  r.  

w Sprawie  wska

źnika wzrostu cen towarów usług konsumpcyjnych ogółem w marcu 

2016 r. w stosunku do marca 2010 r. M.P, z 2016 r. 391), 

w  marcu  2017  w  stosunku  do  marca  2011  r.  •  105,5  -  wzrost  cen  0  (komunikat 

Prezesa  Głównego  Urzędu  Statystycznego  z  dnia  11  kwietnia  2017  r.  w  Sprawie 

wska

źnika  wzrostu  cen  towarów  i  usług  konsumpcyjnych  ogółem  w  marcu  2017  r.  

w stosunku do marca 2011 r.  M.P, z 2017 r. poz. 383). 

Odwołujący  podniósł,  że  Przystępujący  nigdy  dotąd  nie  świadczył  usług  przewozowych  

na terenie Wrocławia i sąsiadujących z Wrocławiem gmin. Dlatego też jego koszty związane 

ze  zorganizowaniem 

zapewnieniem  właściwego,  zgodnego  z  SIWZ  wykonywania  usług 

przewozowych niewątpliwie muszą być  większe od kosztów  Odwołującego  w  tym  zakresie, 

co musi mieć i ma bezpośredni wpływ na wysokość zaoferowanej ceny. 

Odwołujący świadczy usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego organizowanego 

przez Gminę Wrocław na terenie Wrocławia oraz Gminy Długołęka na liniach autobusowych 

objętych przedmiotowym przetargiem nieprzerwanie od roku 2007 na podstawie umów:  

zawartej w roku 2007 między D. Sp. z o. o. a Gminą Wrocław,  

z  dnia  23  sierpnia  2010  r.  (nr  WTR/P/3/201)  zawartej  między  konsorcjum  S.  

Sp.  z  o.  o.  S.  (poprzednikiem  prawnym  S. 

S.A.,  która  to  spółka  akcyjna  powstała  z 

prz

ekształcenia S. Sp. z o. o. S.) i S. Sp. z o. o. a Gminą Wrocław,    

z  dnia  5  sierpnia  2014  r.  (nr  WTR/P/3/2014)  zawartej  między  Odwołującym  - 

konsorcjum  Sp

ółek  S.  S.A.  i  D.  Sp.  z  o.  o.  a  Gminą  Wrocław,  która  w  wyniku 

udzielenia  Odwołującemu  zamówień  uzupełniających  będzie  trwała  do  dnia  

30 listopada 2017 r. 

Odwołujący  podniósł,  że  dzięki  ponad  dziesięcioletniej  praktyce  w  świadczeniu  usług  

w  zakresie  publicznego  transp

ortu  zbiorowego  na  liniach  objętych  przedmiotowym 

zamówieniem 

publicznym 

ma 

wyjątkowo 

Sp

rzyjające 

warunki 

wykonywania  

tego zamówienia, niedostępne dla Przystępującego. 

Odwołujący bazując na własnych, zdobytych w praktyce, danych w zakresie zużycia paliwa 

na tych i na podobnych, pobliskich liniach, na których przewozy wykonują jego autobusy tego 

samego typu co wymagane przez Zamawiaj

ącego w przedmiotowym postępowaniu, zakłada 

sp

alanie  w  wysokości  przynajmniej  30  litrów  na  100  km,  w  sytuacji  gdy  producent 

oferowanych w przedmiotowym przetargu autobusów SOR podaje (zużycie katalogowe) 25 


litrów na 100 km (co potwierdza artykuł „Autobusy SOR palą najmniej" ze strony internetowej 

załączony do odwołania). Zdaniem Odwołującego Przystępujący nie uwzględnił tak dużego, 

realnego zużycia paliwa. 

Zdaniem Odwołującego wrocławski rynek pracy jest obecnie rynkiem pracownika, zwłaszcza 

–  w  branży  przewozowej  -  pracownika—kierowcy.  Nie  daje  zatem  możliwości  zatrudnienia 

kierowców  z  płacą  w  wysokości  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę.  Zamawiający 

wymaga zaś w  przedmiotowym  przetargu  zatrudnienia wszystkich kierowców  na  podstawie 

umowy o pracę w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy (część III SIWZ). W roku 2017 rynek 

ten  wymuszał  zatrudnianie  kierowców  za  wynagrodzeniem  w  wysokości  przynajmniej  

2  571,80  zł,  co  —  uwzględniając  całkowity  dla  pracodawcy  koszt  wynagrodzenia  wynosi 

przynajmniej  3  086,16  zł,  Potwierdzają to  załączone  do  odwołania umowy  o pracę  zawarte 

(lub  aneksowane)  z  kierowcami  zatrudnianymi  przez  wrocławskich  przewoźników  w  roku 

2017.  Zdaniem  Odwołującego  Konsorcjum  A.  K.  P.  nie  założyło  wynagrodzenia  

za pracę w przynajmniej na poziomie takich, minimalnych wrocławskich stawek. 

Ponadto,  ze  względu  na  fakt,  że  Przystępujący  nigdy  dotąd  nie  świadczył  usług 

przewozowych  na  terenie  i  sąsiadujących  z  Wrocławiem  gmin,  nie  posiada  on  urządzonej, 

funkcjonuj

ącej  bazy  autobusowej  usytuowanej  w  pobliżu  tras,  na których  świadczone  będą 

usługi  przewozowe.  Dlatego  też  będzie  musiał  ponieść  znaczne  koszty  związane  

ze  zorganizowaniem,  urządzeniem  i  funkcjonowaniem  bazy,  które  to  koszty  nie  będą 

obciążały żadnej ze Spółek Odwołującego. Zarówno D. Sp. z o. o., jak i S. S.A. działają na 

wrocławskim  rynku  od  kilkunastu  lat  i  posiadają  zorganizowane,  funkcjonujące  bazy.  Sam 

koszt  wynajęcia  nieruchomości  niezbędnej  na  urządzenie  bazy  spółki  S.  S.A.  wynosi 

miesięcznie  przynajmniej  14  645  zł  netto,  rocznie  175  740  zł  netto  (co  w  S.li  całego  6-

Ietniego  kontraktu  wyniosłoby  przynajmniej  1  054  440  zł  netto).  Koszty  te  znajdują 

potwierdzenie w załączonych do odwołania umowach najmu i dzierżawy (umowa dzierżawy 

nr  1/03/526/2016  z  dnia  26.02.2016  r 

— dzierżawa placu parkingowego dla 18 autobusów; 

umowa  najmu  lokalu  z  dnia  26.02.2016  r. 

—  najem  biur  dla  pracowników  merytorycznych; 

umowa  najmu  lokalu  użytkowego  nr  1/03/2016  z  dnia  01.03.2016  r.  —  najem  hali 

naprawczej).  D.  Sp

.  z  o.  o.  kosztów  takich  nie  ponosi  od  wielu  lat,  natomiast  S.  S.A.,  w 

związku  z  budową  własnej  bazy,  która  zacznie  funkcjonować  od  stycznia  2018  r.,  

nie  będzie  ich  ponosić  podczas  realizacji  przedmiotowego  kontraktu,  w  związku  z  czym 

Odwołujący  nie  musiał  ich  uwzględniać  w  zaoferowanej  przez  siebie  cenie  ofertowej. 

Przystępujący  zdaniem  Odwołującego  powyższych  kosztów  w  ogóle  nie  ujął  w  swoich 

kalkulacjach kosztów przedmiotowego kontraktu. 

Podkreślenia  wymaga  także  fakt,  że  w  przeciwieństwie  do  Odwołującego  Przystępujący  

nie dysp

onuje również wyjątkowo sprzyjającą okolicznością związaną z wykonywaniem tego 

zamówienia  (dostępną  dla  Odwołującego,  znajdującą  potwierdzenie  w  załączonej  


do odwołania notatce ze spotkania z dnia 13 lipca 2017 r. ) — przez producenta autobusów 

opcją autobusów zakończeniu kontraktu (za cenę stanowiącą 35% ceny zakupu autobusów). 

Co dodatkowo potwierdza, że cena zaoferowana przez Przystępującego nosi znamiona ceny 

rażąco niskiej w stosunku do przedmiotu zamówienia. 

Poniższe  kalkulacje  przedstawiają  dwie  z  możliwych  wersji  Skalkulowania  kosztów 

przedmiotowego zamówienia publicznego przez Przystępującego. 

W  wersji  pierwszej  przyjęte  zostały  minimalne  założenia  w  zakresie  kosztów  kontraktu.  

Jest  to  więc  kalkulacja  optymistyczna,  oparta  na  opisanych  wcześniej  założeniach 

minimalnych  kosztów.  A  i  tak,  pomimo  optymistycznego  podejścia,  kalkulacja  ta  pokazuje,  

że Przystępujący poniesie stratę w wyniku wykonania tego kontraktu — stratę w wysokości 

prawie jednego milion

a złotych. 

Odwołujący  załączył  do  odwołania  dwa  warianty  kalkulacji  kosztów  umowy  Wrocław  – 

Długołęka, z których wynika, że (w pierwszym wariancie  - optymistycznym) kwestionowana 

oferta  przyniesie 

Przystępującemu  stratę  w  wysokości  prawie  jednego  miliona  złotych,  

w  drugim  wariancie  (realnym,  opartym  o  doświadczenia  Odwołującego)  szacowana  strata  

to prawie pięć milionów złotych. 

W  świetle  powyższych  okoliczności,  zdaniem  Odwołującego  uznać  należy,  wybór  oferty 

Przystępującego  jako  najkorzystniejszej  narusza  postanowienia  SIWZ  oraz  wskazane  

w odwołaniu przepisy ustawy Pzp i rozporządzenia w sprawie dokumentów. Ponadto stanowi 

naruszenie  fundamentalnych  dla  prawa  zamówień  publicznych  zasad  ogólnych,  tj.  zasady 

równości  (równego  traktowania)  i  uczciwej  konkurencji  -  uregulowanych  w  art.  7  ust.  1 

ustawy  Pzp 

oraz zasady udzielenia zamówienia wyłącznie wykonawcy  wybranemu zgodnie  

z przepisami ustawy, wyrażonej w art. 7 ust. 3 ustawy Pzp. 

Odwołujący  i  Przystępujący  do  postępowania  odwoławczego  w  toku  rozprawy  podtrzymali 

swoje stanowiska. 

W zakresie zarzutu rażąco niskiej ceny Odwołujący podkreślił, że nie wskazuje dysproporcji 

cen pomiędzy złożonymi ofertami, jako podstawy zarzutu, że oferta Przystępującego zawiera 

rażąco  niską  cenę.  Stwierdził,  że  ceny  jednostkowe,  które  składają  się  na  kalkulacje 

całkowitej  ceny  oferty  Przystępującego  powinny  wzbudzić  wątpliwości  Zamawiającego,  

co do  prawidłowej  konstrukcji  oferty.  Ceny  jednostkowe  za jeden  wozokilometr  eksploatacji 

autobusów w ofercie Przystępującego są takie same i nie uwzględniają różnic, które powinny 

wynikać  z  różnych  kosztów  eksploatacji  pojazdów,  których  dotyczą  poszczególne  ceny 

jednostkowe.  Biorąc  pod  uwagę,  iż  ceny  jednostkowe w  ofercie Przystępującego były  takie 

same  Zamawiaj

ący  powinien  wezwać  Przystępującego  do  złożenia  wyjaśnień.  Powinien 

również wezwać do złożenia wyjaśnień w zaniżenia ceny oferty Przystępującego w stosunku 


do  średnich  cen,  za  tego  samego  rodzaju  usługi,  liczonych  za  ostatnie  10  lat.  Zgodnie  

z  ustawą  o  finansach  publicznych  Zamawiający  nie  powinien  kierować  się  wyłącznie 

interesem  finansowym,  ale  również  interesem  ekonomicznym  i  społecznym,  wobec  czego 

powinien  mieć  świadomość,  że  wybór  ceny  korzystnej  finansowo  może  być  niekorzystny 

ekonomicznie  np.  ze  względu  możliwość  upadłości  wykonawcy,  który  zaproponował  ofertę  

z  zaniżoną,  nierealną  ceną.  W  takim  przypadku  w  toku  realizacji  przedmiotu  zamówienia 

może dojść  do   zaprzestania  świadczenia usług  na  liniach  autobusowych objętych umową. 

Wykonawca,  który  zaoferował  zbyt  niską  cenę  może  w  efekcie  ponosić  duże  straty,  które 

doprowadzą go do upadłości. Koszt ekonomiczny byłby wówczas dla Zamawiającego bardzo 

wysoki 

–  musiałby  natychmiast  zorganizować  komunikację  zastępczą  i  ponieść  w  związku  

z tym dodatkowe koszty. 

Odwołujący  podniósł,  że  zaniechanie  wezwania  Przystępującego  do  złożenia  wyjaśnień  

w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny  jest  głównym  zarzutem  Odwołania.  Zarzut  złożenia  oferty  

z  rażącą  niską  ceną  przez  Przystępującego  ma  charakter  pomocniczy  i  został  postawiony  

z ostrożności procesowej. 

W odpowiedzi na stanowisko Odwołującego Przystępujący podniósł w zakresie niekaralności 

prokurenta  A. 

Sp.  z  o.o.,  że  niemiecki  rejestr  nie  uwzględnia  wszystkich  skazań  

w  sp

osób  w  pełni  równoważny  do  polskiego  Krajowego  Rejestru  Karnego,  wobec  czego  

§  7  rozporządzenia  w  sprawie  dokumentów  pozwalał  na  posłużenie  się  oświadczeniem 

złożonym  w  obecności  notariusza.  Zdaniem  Przystępującego  było  to  uzasadnione  

ze  względu  na  fakt,  że  niemiecki  rejestr  uwzględnia  tylko  wskazania  powyżej  pewnego 

wymiaru  kar,  podczas  gdy  polski  odpowiednik 

uwzględnia  wszystkie  skazania  wymienione  

w  art.  24  ust.  2  pkt  12  i  14  ustawy  Pzp

.  W  tej  sytuacji  złożenie  oświadczenia  

przed notariuszem było uprawnione, ponieważ niemiecki rejestr nie jest w pełni równoważny 

i  posłużenie  się  nim  narażałoby  Przystępującego  na  zarzut  niewykazania  spełnienia 

warunków udziału w postępowaniu.  

Dyrektywa  2014/24/UE  wska

zuje  na  pewne  przestępstwa,  w  zakresie  których  trzeba 

wykazać  się  niekaralnością,  by  otrzymać  zamówienie.  Wykazanie  to  ma  nastąpić  przez 

okazanie  dokumentów  z  właściwego  rejestru  bądź  notarialne  oświadczenia.  Przepisy 

dyrektywy  obejmują  m.in.  przestępstwo  korupcji,  wobec  czego  możliwe  jest,  że  niemiecki 

rejestr  biorąc  pod  uwagę  konstrukcje  tamtejszych  przepisów  nie  uwzględnia  wskazania  

za tego rodzaju przestępstwo przy założeniu, że wymiar orzeczonej kary będzie odpowiednio 

niski. Złożone przez Przystępującego oświadczenie miało zapobiec zarzutowi, że nie w pełni 

wykazano  niekaralność  prokurenta  Lidera  konsorcjum.  Zamawiający  nie  ma  obowiązku 

badania  równoważności  rejestrów  w  tym  przypadku  niemieckiego  z  krajowym,  ale  jeśli 

wykonawca jest świadomy różnic pomiędzy rejestrami i różnice te wykazuje Zamawiającemu  


to  Zamawiaj

ący  powinien  uwzględnić  złożone  oświadczenia  i  wyjaśnienia.  Przystępujący  

nie chciał  legitymować się samym  niemieckim rejestrem  ze względu na wspomniane wyżej 

różnice,  szczególnie,  że  rozporządzenie  w  sprawie  dokumentów  przyznaje  prawo 

legitymowania  się  oświadczeniem  notarialnym,  jeśli  zagraniczny  rejestr  nie  obejmuje 

wszystkich 

rodzajów skazań interesujących Zamawiającego. 

W  zakresie  zarzutu 

rażąco  niskiej  ceny  Przystępujący  podnosi,  że  Odwołujący  porównując 

ceny  z  oferty  Przystępującego  do  cen  z  ubiegłych  lat  za  świadczenie  usług  przewozu,  

w  prak

tyce  porównuje  cenę  oferty  Przystępującego  do  cen,  za  które  sam  Odwołujący 

świadczył  usługi  na  rzecz  Zamawiającego.  Nie  są  to  zatem  ceny  rynkowe,  a  ceny 

Odwołującego, który złożył konkurencyjną ofertę. Przystępujący zastosował „płaską” stawkę, 

a  zatem  jedn

olitą  dla  wszystkich  trzech  typów  pojazdów,  dlatego  stawka  równomiernie 

rozkładała  się  na  te  pojazdy  i  obejmowała  wszystkie  koszty  świadczenia  usług.  Cena  

za  jeden  wozokilometr  dla  pojazdu  typu  A 

w  ofercie  Przystępującego  jest  z  tego  powodu 

wyższa  od  analogicznej  ceny  w  ofercie  Odwołującego.  Nie  ma,  zatem  mowy  o  zaniżeniu 

ceny  w  stosunku  do  pozostałych  ofert. W  zakresie  zwiększenia  kosztów  pracy  w  stosunku  

do  lat  poprzednich,  w  odpowiedzi  na  zarzuty  z  treści  odwołania  Przystępujący  podniósł,  

że  kierowcy  nie  pracują  za  stawki  minimalne,  wobec  czego  wzrost  płac  minimalnych  

nie ma wpływu na prawidłowość kalkulacji ceny oferty. Istotne są średnie ceny paliw, które  

w  czasie  ostatnich  lat  sp

adły,  więc  powoływanie  się  przez  Odwołującego  na  inflację  i 

związany z nią wzrost cen jest w ocenie Przystępującego nietrafne. Przystępujący przedłożył 

w  toku  rozprawy  kalkulację  wszystkich  kosztów  urealniającą  cenę  zaoferowaną  w  ofercie. 

P

odkreślił  również,  że  wbrew  twierdzeniom  strony  przeciwnej  ma  doświadczenie  

w działalności na rynku śląskim i - o ile próbuje wejść na rynek Wrocławia, o tyle nie próbuje 

tego zrobić kosztem zaniżonej ceny złożonej oferty.  

W  zakresie  ciężaru  dowodowego  Przystępujący  powołał  się  na  orzeczenie  KIO  166/15, 

twierdząc,  że  przy  takiej  konstrukcji  zarzutów  jak  w  odwołaniu,  ciężar  dowodowy  będzie  

po  stronie  Odwołującego.  To  on  twierdzi,  że  Zamawiający  miał  obowiązek  wezwania 

Przystępującego  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny,  zatem  powinien 

wykazać  okoliczności,  które  obligowałyby  Zamawiającego  do  tego  rodzaju  działania.  

W  przeciwnym  wypadku  zarzut  nie  zasługuje  na  uwzględnienie.  W  przedmiotowym 

postępowaniu różnica cen miedzy ofertami Przystępującego i Odwołującego nie przekracza 

10 %. Przystępujący wskazał, że zgodnie z orzeczeniem KIO 425/17, małe różnice w cenach 

pomiędzy złożonymi w postępowaniu ofertami wynikają z konkurencji na rynku. Odwołujący 

przedstawił  dokumenty  dotyczących  cen  dotychczas  obowiązujących,  ale  nie  wykazał 

sp

osobu zaniżenia cen przez Przystępującego, ani dowodów potwierdzających ten fakt. 


Uwzględniając treść dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia przekazanej przez 

Zamawiaj

ącego  oraz  stanowiska  i  oświadczenia  stron  złożone  na  rozprawie,  Izba  ustaliła  

i zważyła, co następuje. 

Odwołanie nie jest zasadne.  

Stan faktyczny sp

rawy został wyczerpująco i zgodnie z rzeczywistością przytoczony w treści 

odwołania (zreferowano powyżej) i jest właściwie bezsporny. Strony różnią się jedynie w jego 

interpretacji  oraz  co  do  wniosków  wyciąganych  z  zastanych  okoliczności  faktycznych, 

szczególnie ich ocenie prawnej. 

W  ocenie  Izby  zostały  wypełnione  łącznie  przesłanki  zawarte  w  art.  179  ust.  1  Pzp,  

to  jest  posiadania  interesu  w  uzyska

niu  danego  zamówienia  oraz  wystąpienia  możliwości 

poniesienia 

szkody przez odwołującego.  

 
W zakresie zarzutu naruszenia: 

art.  24  ust.  1  pkt  12  w  związku  z  pkt  14  oraz  w  związku  z  art.  7  ust.  1  Pzp  przez 

niezapewnienie  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  

w wyniku zaniechania wykluczenia wykonawc

ów: A. Sp. z o. o., P.P.U.H. „K.” A. K. i 

P.P. 

Sp. 

o. 

o. 

wspólnie 

ubiegających  

się o udzielenie zamówienia publicznego z udziału w przedmiotowym postępowaniu, 

pomimo zaistnieni

a przesłanek do ich wykluczenia, 

art.  89  ust.  1  pkt  5  w  związku  z  art.  24  ust.  4  i  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  

przez  niezapewnienie  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  

w  wyniku  zaniechania  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  podlegających  wykluczeniu  

z  postępowania  wykonawców:  A.  Sp.  z  o.  o.,  P.P.U.H.  „K.”  A.  K.  

i  P.P.  Sp.  z  o.  o. 

wspólnie  ubiegających się  o  udzielenie zamówienia publicznego z 

udziału w przedmiotowym postępowaniu: 

 
 
Izba uznała, że bezsporny jest fakt, iż prokurent spółki A. Sp. z o.o., Pan M.G., nie jest osobą 

karaną.  

W żaden sposób nie można Zamawiającemu zarzucić braku staranności w kwestii ustalenia 

spełniania  przez  Przystępującego  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Pismem  z  dnia  

4  sierpnia  2017  r.  Zamawiaj

ący  wezwał  Konsorcjum  A.  K.  P.  do  złożenia  stosownych 

oświadczeń 

dokumentów 

(zgodnie 

art. 

ust. 

ustawy 

Pzp),  


w  tym  informacji  z  Krajowego  Rejestru  Karnego  w  zakresie  określonym  w  art.  24  ust.  1  

pkt 

ustawy 

Pzp 

„dla:  A.  Sp.  z  o.  o.,  P.P.U.H.  K.A.K.,  

P.P.  Sp.  z  o.  o.,  S.L.S..  s.r.o.

”,  zaznaczając  jednocześnie  jakie  dokumenty  winien  złożyć 

wykonawca 

sytuacji, 

gdy 

ma 

on 

siedzibę 

na 

terytorium 

Polski,  

a miejsce zamieszkania osoby, której dany dokument dotyczy znajduje się poza terytorium. 

Konsorcjum A. K. P.

, pismem z dnia 16 sierpnia 2017 r. przekazało większość wymaganych 

przez 

Zamawiaj

ącego 

dokumentów, 

za 

wyjątkiem 

żądanej  

przez  Zamawiaj

ącego  informacji  z  Krajowego  Rejestru  Karnego  w  zakresie  określonym  

w art. 24 ust. 1 pkt 14 ustawy Pzp 

dotyczącej prokurenta A. Sp. z o. o. 

 Pana M.G..  

W  konsekwencji  Zamawiaj

ący  przeprowadził  postępowanie  uzupełniające  w  trybie  

art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp 

i  wezwał  Konsorcjum  A.  K.  P.  do  uzupełnienia  brakującego 

dokumentu  w  terminie  do  dnia  30  sierpnia  2017  r.  (pismem  z  dnia  24  sierpnia  2017  r.) 

wska

zując, że może to być między innymi informacja z Krajowego Rejestru Karnego. 

W  odpowiedzi,  pismem  z  dnia  29  sierpnia  2017  r.  (złożonym  w  dniu  30  sierpnia  2017  r.) 

Konsorcjum  A.  K.  P. 

przedłożyło  Zamawiającemu  złożone  przed  niemieckim  notariuszem 

oświadczenie  zamieszkałego  w  Niemczech  prokurenta  A.  Spółki  z  o.  o.,  

Pana M.G. 

(wraz z tłumaczeniem przysięgłym na język polski). 

W  związku  z  tym  Zamawiający,  mając  wątpliwości  co  do  prawidłowości  i  zgodności  

z prawem postępowania Konsorcjum A. K. P., w trybie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp wezwał tego 

wykonawcę  do  złożenia  wyjaśnień  (pismem  z  dnia  6  września  2017  r.)  

w terminie do dnia 

11 września 2017 r., przedłużonym następnie na wniosek Konsorcjum A. 

K. P. do d

nia 22 września 2017 r. (pismem z dnia 11 września 2017 r.). 

W  piśmie  z  dnia  11  września  2017  r.  Konsorcjum  A.  K.  P.  złożyło  wyjaśnienia  

oraz załączyło, na potwierdzenie swojego stanowiska, wyciągi z niemieckich aktów prawnych 

(wraz  z  ich  tłumaczeniem  na  język  polski).  Pismem  z  dnia  20  września  2017  r.  uzupełniło 

swoje  wyjaśnienia  przedkładając  jednocześnie  Zamawiającemu  świadectwo  niekaralności 

Pana 

M.G. 

tzw. 

„F.” 

niemieckiego 

rejestru 

centralnego  

(wraz z jego tłumaczeniem przysięgłym na język polski). 

Zamawiaj

ący, rozstrzygając w dniu 25 września 2017 r. przetarg na korzyść Konsorcjum  A. 

K.  P.

,  uznał  złożone  przez  Konsorcjum  A.  K.  P.  oświadczenia,  dokumenty  

i wyjaśnienia za prawidłowe i zgodne z przepisami. 

Niezależnie  czy  Zamawiający  powinien  zakwestionować  sam  sposób  wykazania  

nie  podlegania  wykluczeniu  przez  Przystępującego  w  ocenie  Izby  Przystępujący 

jednoznacznie  wykazał,  że  prokurent  A.  Sp.  z  o.o.  nie  został  skazany  za  żadne  

z  przestępstw  określonych  w  art.  24  ust.  1  pkt  13  Pzp,  w  związku  z  czym  Przystępujący  

nie podlega wykluczeniu na podst. art. 24 ust. 1 pkt 12 i 14 Pzp. 


Celem  prowadzonej  przez  Zamawiającego  weryfikacji  wykonawców  pod  kątem  spełniania 

przez  nich  warunków  udziału  w  postępowaniu  jest  uzyskanie  jednoznacznej  odpowiedzi  

na pytanie 

– czy wykonawcy spełniają te warunki czy też nie? Obowiązkiem Zamawiającego 

jest wykluczenie wykonawców będących osobami fizycznymi, których prawomocnie skazano 

za  przestępstwa,  o których  mowa  w  art.  165a,  181–188,  189a,  218–221,  228–230a,  250a, 

258  lub  art.  270

–309  k.k.  lub  art.  46,  lub  art.  48  ustawy  o  sporcie,  przestępstwa  o 

charakterze  terrorystycznym,  o  k

tórym  mowa  w  art.  115  §  20  k.k.,  przestępstwa  skarbowe  

i  przestępstwa  o  którym  mowa  w  art.  9  lub  art.  10  ustawy  o  skutkach  powierzania 

wykonywania  pracy  cudzoziemcom  przebywającym  wbrew  przepisom  na  terytorium 

Rzeczypospolitej  Polskiej.  Zgodnie  z  art.  24  ust. 1  pkt  14  ustawy  Pzp  wykluczeniu  podlega 

również 

wykonawca, 

którego 

urzędującego 

członka 

organu 

zarządzającego  

lub nadzorczego, wspólnika spółki w spółce jawnej lub partnerskiej albo komplementariusza 

w  spółce  komandytowej  lub  komandytowo-akcyjnej  lub  prokurenta  prawomocnie  skazano  

za 

wyżej  wymienione  przestępstwa.  Biorąc  pod  uwagę  redakcję  przytoczonych  wyżej 

przepisów  zaniechanie  wykluczenia  przez  Zamawiającego  w  jednym  z  określonych  

w  art.  24  ust.  1  pkt  13  i  14  ustawy  Pzp 

przypadków  stanowiłoby  złamanie  ustawowego 

nakazu.  Wobec  tego  Zamawiający  musi  dochowywać  szczególnej  staranności  i  rzetelności  

w toku weryfikacji wykonawców w postępowaniu. 

Zgodnie  z  art.  26  ust.  7  ustawy  Pzp  Zamawiaj

ący  korzysta  z  internetowego  repozytorium 

zaświadczeń  e-Certis  oraz  wymaga  przede  wszystkim  takich  rodzajów  zaświadczeń  

lub  dowodów  w  formie  dokumentów,  które  są  objęte  tym  repozytorium.  System  e-Certis  

nie zawiera jednak niemieckich 

poświadczeń niekaralności. 

Art.  57  ust.  1  Dyrektywy  2014/24/UE  ustanawia  bezwzględny  obowiązek  wykluczenia 

wykonawcy  z  postępowania  w  przypadku  skazania  go  prawomocnym  wyrokiem  z  powodu 

dopuszczenia się jednego ze wskazanych czynów: 

udziału  w  organizacji  przestępczej,  zgodnie  z  definicją  takiej  organizacji  zawartą  

w art. 2 decyzji ramowej Rady 2008/841/WSiSW; 

korupcji,  zgodnie  z  definicją  zawartą  w  art.  3  Konwencji  w  sprawie  zwalczania 

korupcji urzędników Wspólnot Europejskich i urzędników państw członkowskich Unii 

Europejskiej  i  art.  2  ust.  1  decyzji  ramowej  Rady  2003/568/WSiSW

,  jak  również 

korupcji zdefiniowanej w prawie krajowym instytucji Zamawiaj

ącej lub wykonawcy; 

nadużycia finansowego w rozumieniu art. 1 Konwencji w sprawie ochrony „interesów 

fin

ansowych” Wspólnot Europejskich; 

przestępstw  terrorystycznych  lub  przestępstw  związanych  z  działalnością 

terrorystyczną, zgodnie z definicją zawartą odpowiednio w art. 1 i 3 decyzji ramowej 


Rady 

2002/475/WSiSW

,  bądź  podżegania  do  popełnienia  przestępstwa, 

pomocnictwa,  współsprawstwa  lub  usiłowania  popełnienia  przestępstwa,  o  których 

mowa w art. 4 tej decyzji ramowej; 

prania  pieniędzy  lub  finansowania  terroryzmu,  zgodnie  z  definicją  zawartą  

w art. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE; 

pracy  dzieci  i  innych  form  handlu  ludźmi,  zgodnie  z  definicją  zawartą  

w art. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/36/UE. 

Obowiązek  wykluczenia  wykonawcy  ma  zastosowanie  również  w  przypadku,  gdy  osoba 

ska

zana 

prawomocnym 

wyrokiem 

jest 

członkiem 

organów 

administracyjnych, 

zarządzających lub nadzorczych tego wykonawcy lub posiada w tych organach uprawnienia 

do reprezentowania, uprawnienia decyzyjne lub kontrolne. 

Przystępujący, 

wiedząc, 

że 

niemieckie 

poświadczenie 

niekaralności, 

F.,  

nie  obejmuje  swym  zakresem  ska

zań  za  przestępstwa  o  niskim  wymiarze  kary,  przekazał 

Zamawiającemu  oświadczenie  złożone  w  obecności  notariusza  jako  dokument 

poświadczający  niekaralność  w  zakresie  wszystkich  przestępstw,  o  których  mowa  

w  przytoczonych  wyżej  przepisach.  Uznał,  że  niemiecki  dokument  jako  węższy  zakresem  

niż  informacja  z  Krajowego  Rejestru  Karnego  może  zostać  uznany  za  niewystarczający  

do wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu. Nie ulega bowiem wątpliwości, 

że niemiecki rejestr nie uwzględnia m. in. skazań za przestępstwo korupcji pod warunkiem, 

że z tytułu jego popełnienia sąd orzekł karę w odpowiednio niskim wymiarze. O ile z jednej 

strony  można  uznać  niemiecki  rejestr  za  równorzędny  polskiemu  Krajowemu  Rejestrowi 

Karnemu

,  jako  oficjalny  dokument  potwierdzający  niekaralność  podmiotu,  o  tyle  przepisy 

ustawy  Pzp  i  dyrektywy  2014/24/UE  jasno  wska

zują  zakres,  w  jakim  podmiot  ubiegający  

się  o  zamówienie  musi  wykazać  brak  prawomocnego  skazania  za  określonego  rodzaju 

przestępstwa.  Dlatego  trudno  w  tej  sytuacji  uznać  by  postępowanie  Przystępującego  było 

niedopuszczalne i winno skutkować wykluczeniem go z postępowania. 

Wbrew  twierdzeniom  Odwołującego  niemiecki  dokument  z  rejestru  centralnego  został 

złożony 

nie 

jako 

dokument 

uzupełniający 

do 

oświadczenia 

notarialnego,  

ale jako potwierdzenie wyjaśnień złożonych w trybie art. 26 ust. 4 Pzp. Stanowi o tym treść 

pisma  Przystępującego  z  20  września  2017  r.  –  skierowanego  do  Zamawiającego  jako 

uz

upełnienie  złożonych  uprzednio  wyjaśnień  –  “(…)  uzupełniająco,  celem  potwierdzenia 

prawdziwości dotychczasowych wyjaśnień wykonawcy oraz prawdziwości złożonego w toku 

postępowania  oświadczenia  notarialnego  prokurenta  A.  Spółki  z  o.  o.  w  przedmiocie 

niekaralności,  przedkładam  zaświadczenie  tzw.  F.  z  niemieckiego  rejestru  centralnego, 

potwierdzające 

brak 

figurowania 

tym 

rejestrze 

prokurenta 

A.  

Sp.  z  o.  o.  Pana  M.G.

”.  Z  tego  powodu  Izba  uznała  za  nietrafny  zarzut  postawiony  

przez  Odwołującego  jakoby  Zamawiający  dopuścił  do  dwukrotnego  uzupełnienia 


dokumentów  w  trybie  wezwania  wykonawcy  na  podst.  art.  26  ust.  3 ustawy  Pzp.  Działania 

Przystępującego,  w  ocenie  Izby,  nie  stanowiły  formy  dodatkowego  uzupełnienia 

dokumentów, a potwierdzały, że złożone wcześniej oświadczenie notarialne jest prawdziwe i 

wystarczające dla uznania, że wykonawca nie podlega wykluczeniu z postępowania.  

W  tym  konkretnym  przypadku,  niezaakceptowanie  sposobu  w  jaki  P

rzystępujący  wykazał 

niekaralność  prokurenta  A.  Sp.  z  o.  o.  i  wykluczenie  go  z  postępowania  dowodziłoby 

nadmiernego  formalizmu  Zamawiaj

ącego,  oderwanego  od  podstawowego  celu  weryfikacji 

wykonawców pod kątem spełniania warunków udziału w postępowaniu. Izba zwraca jednak 

uwagę,  że  Przystępujący  równie  skutecznie  udowodniłby  spełnianie  warunków  udziału  w 

postępowaniu  w  zakresie  niekaralności  prokurenta  A.  Sp.  z  o.o.,  unikając  jednocześnie 

zarzutu podlegania wykluczeniu na podst. art. 24 ust. 2 pkt 12 i 14 Pzp, 

gdyby oświadczenie 

notarialne i dokument F. 

złożył razem. 

 
 
Z powyższych powodów Izba orzekła jak w sentencji. 
 
 
 
W zakresie zarzutów naruszenia: 
 

art.  90  ust.  1  w  związku  z  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  przez  niezapewnienie  uczciwej 

konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  na  skutek  zaniechania  wezwania 

wykonawców:  A.  Sp.  z  o.  o.,  P.P.U.H.  „K.”  A.  K.  i  P.P.  Sp.  z  o.  o.  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  z  udziału  w  przedmiotowym 

postępowaniu,  do  złożenia  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów,  dotyczących 

wyliczenia  zaoferowanej  przez  to  konsorcjum  ceny,  pomimo,  że  cena  

ta  powinna  wydawać  się  Zamawiającemu  rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia  i  powinna  wzbudzić  wątpliwości  Zamawiającego  co  do  możliwości 

wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  

przez Zamawiaj

ącego i wynikającymi z odrębnych przepisów,  

art. 89 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 90 ust. 3 i w związku z art. 7 ust. 1 ustawy  Pzp 

przez  niezapewnienie  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  

w wyniku zaniechania odrzucenia oferty wykonawców: A. Sp. z o. o., P.P.U.H. „K.” A. 

K. 

P.P. 

Sp. 

o. 

o. 

wspólnie 

ubiegających  

się o udzielenie zamówienia publicznego z udziału w przedmiotowym postępowaniu, 

pomimo  że  oferta  ta  zawiera  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia;  

art.  91  ust.  1  w  związku  z  art.  7  ust.  1  i  ust.  3  ustawy  Pzp  przez  niezapewnienie 

uczciwej  konkurencji 

równego 

traktowania 

wykonawców 

związku  


z  bezpodstawnym  wyborem  jako  najkorzystniejszej  oferty  wykonawców:  

A.  Sp

.  z  o.  o.,  P.P.U.H.  „K.”  A.  K.  i  P.P.  Sp.  z  o.  o.  wspólnie  ubiegających  się  o 

udzielenie 

zamówienia 

publicznego 

udziału  

w  przedmiotowym  postępowaniu,  która  -  ze  względu  na  istnienie  podstaw  

do  wykluczenia  tego  konsorcjum  z  udziału  w  postępowaniu  podlegała  odrzuceniu  

i która, jako podlegająca odrzuceniu, nie była ofertą najkorzystniejszą; 

art.  91  ust.  1  w  związku  z  art.  7  ust.  1  i  ust.  3  ustawy  Pzp  przez  niezapewnienie 

uczciwe

j  konkurencji 

równego 

traktowania 

wykonawców 

związku  

z  bezpodstawnym  wyborem  jako  najkorzystniejszej  oferty  wykonawców:  A.  

Sp

.  z  o.  o.,  P.P.U.H.  „K.”  A.  K.  i  P.P.  Sp.  z  o.  o.  wspólnie  ubiegających  się  o 

udzielenie zamówienia publicznego z udziału w przedmiotowym postępowaniu, która, 

jako  zawierająca  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia, 

podlegała  odrzuceniu  i  która,  jako  podlegająca  odrzuceniu,  nie  była  ofertą 

najkorzystniejszą. 

 
 
 
Izba uznała że odwołanie w powyższym zakresie nie jest zasadne.  

W odniesieniu do rażąco niskiej ceny Zamawiający jest jedynym uprawnionym do oceny co 

budzi, a co nie wzbudza jego wątpliwości. W tym zakresie słusznie podniósł Przystępujący,  

że  ciężar  dowodu  spoczywa  na  Odwołującym,  jako  wywodzącym  skutki  z  podniesionego 

zarzutu,  dlatego  to  Odwołujący  powinien  wykazać  zaistnienie  okoliczności  bezwzględnie 

obligujących  Zamawiającego  do  wezwania  Przystępującego  do  złożenia  wyjaśnień  

w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny.  Tego  rodzaju  dowody  nie  zostały  przestawione.  Biorąc  

pod  uwagę  stosunkowo  niewielką  rozbieżność  w  cenach  ofert  Przystępującego  

i  Odwołującego,  Zamawiający  obowiązku  wezwania  do  złożenia  wyjaśnień  Zamawiający  

nie  miał.  W  art.  90  ust.  1  Pzp  ustawodawca  wskazał  na  obowiązek  badania  oferty  

w  przypadku,  gdy  zaoferowana  cena  lub  koszt,  lub  ich  istotne  części  składowe  wydają  

się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą wątpliwości Zamawiającego  

co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi 

przez  Zamawiaj

ącego  lub  wynikającymi  z  odrębnych  przepisów,  ale  tylko  w  art.  90  ust.  1a 

wska

zano  obligatoryjne  przesłanki  do  wezwania  wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień.  

W przypadku oferty Przystępującego przesłanki te nie zostały spełnione, wobec powyższego 

to  Zamawiający  był  jedynym  uprawnionym  do  zadecydowania  czy  zaoferowana  cena 

wzbudza  jego  wątpliwości  w  zakresie  możliwości  prawidłowej  realizacji  przedmiotu 

zamówienia. 


W  zakresie  podniesionego  przez  Odwołującego  zarzutu  rażąco  niskiej  ceny  oferty 

Przy

stępującego  Izba  stoi  na  stanowisku,  że  kluczowe  w  takim  przypadku  jest  ustalenie,  

czy  proponowana  cena  jest  realna,  tzn.  czy  możliwe  jest  prawidłowe  zrealizowanie 

przedmiotu  zamówienia  i  osiągnięcie  zysku.  Przyjmuje  się  za  orzecznictwem  europejskim, 

orzecznictwem 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  i  sądów  okręgowych oraz  doktryną,  że za cenę 

rażąco  niską  uważana  jest  cena  nierealistyczna,  niewiarygodna  w  porównaniu  z  cenami 

rynkowymi  podobnych  zamówień  i  innych  ofert.  Wynika  z  tego,  że  o  cenie  rażąco  niskiej 

można  mówić, gdy  jest oczywiste,  że przy  zachowaniu reguł  rynkowych  wykonanie umowy 

przez  wykonawcę  za  podaną  cenę  byłoby  nieopłacalne,  albo  gdy  cena  w  stosunku  

do  przedmiotu  zamówienia  będzie  ceną  odbiegającą  od  jego  wartości,  w  szczególności  

gdy różnica ta nie będzie możliwa do uzasadnienia obiektywnymi względami pozwalającymi 

wykonawcy  zrealizować  to  zamówienie  bez  strat  i  dodatkowego  finansowania  wykonania 

zamówienia z innych źródeł niż wynagrodzenie umowne. Oceniając ofertę Przystępującego 

Izba  nie  stwier

dziła wystąpienia żadnej  z  powyższych przesłanek.  Ponadto treść  złożonych 

przez  Przystępującego  wyjaśnień  –  zarówno  w  postaci  załączonych  dokumentów  

jak  i  złożonych  w  toku  rozprawy  wyjaśnień  –  jasno  wskazuje  na  to,  że  jest  on  świadomy 

swoich  działań.  Przedstawione  kalkulacje  uwzględniają  osiągnięcie  przez  Przystępującego 

zysku, a nic nie wska

zuje na to, by zaoferowana cena w ofercie miała być nierealna.  

W  ocenie  Izby  Zamawiaj

ący  –  podczas  prowadzenia  postępowania  –  nie  naruszył 

wska

zanych  przez  odwołującego  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  –  Prawo 

zamówień publicznych. 

Z powyższych względów oddalono odwołanie, jak w sentencji.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10  Pzp, 

czyli  stosownie  do  wyniku  postępowania  uznając  za  uzasadnione  koszty  wynagrodzenia 

pełnomocnika  Zamawiającego  w  kwocie  3  600,00  zł  zgodnie  z  §  3  pkt  1  i  pkt  2  lit.  b 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  Sprawie  wysokości  

i  Sp

osobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i Sposobu ich rozliczania (Dz. U. poz. 238 oraz z 2017 r. poz. 47).  

Przewodniczący: 

………………………………  


Członkowie:   

………………………………  

………………………………