KIO 2159/17 WYROK dnia 25 października 2017 r.

Stan prawny na dzień: 18.12.2017

Sygn. akt: KIO 2159/17 

WYROK 

z dnia 25 

października 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff  

Protokolant:             

Piotr Cegłowski 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  24 

października  2017  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 października 2017 r. przez 

wykonawc

ę  „M.”  Sp.  z  o.o.,  (...)  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Uniwersyteckie 

Centrum Zdrowia Kobiety i Noworodka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego Sp. 

z o.o. w W., (...)  

przy udziale wykonawcy E. M. S. Sp. z o. o., Sp. k., (...) 

zgłaszającego swoje przystąpienie 

do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

uwzględnia odwołanie częściowo w zakresie: 

a)  zarzutu  naruszenia  przez  Zamawia

jącego  art.  89  ust.1  pkt  2  Prawa  zamówień 

publicznych zwanego dalej: Pzp , jak i 

b) 

zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 91 ust.1 Pzp w zw. z art. 7 ust. 3 

Pzp 

i nakazuje 

Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej 

z  dnia  10.10.2017  r.

,  jak  i  nakazuje  Zamawiającemu  powtórzenie  czynności  badania                    

i oceny ofert, w ramach których nakazuje wezwanie Przystępującego: E. M. S. Sp. z o. 

o., Sp. k., (...) oraz A. Sp. z o.o., (...) 

do uzupełnienia oferty w trybie art. 26 ust. 3 Pzp o 

materiały  pochodzące  od  producenta  zaoferowanego  aparatu,  zawierające 

jednoznaczne  potwierdzenie  spełniania  warunków  techniczno  –  użytkowych,  czyli 

potwierdzenia  spełniania  przez  oferowane  urządzenie  w  ramach  dostawy  wymagań 


określonych  przez  Zamawiającego  (art.  25  ust.  1  pkt  2  Pzp),  w  zakresie  możliwości 

uruchomienia dwóch bramek Dopplera Pulsacyjnego (dotyczy obu Wykonawców), jak 

i  w  zakresie  poz.  65  i  76  tabeli 

załącznika  nr  1  do  Specyfikacji  Istotnych  Warunków 

Zamówienia  zwanej  dalej:  SIWZ  (w  tym  wypadku  z  uwagi  na  zakres  zaskarżenia 

dotyczy  jedynie  firmy  A. 

Sp.  z  o.o.).  W  pozostałym  zakresie  odwołanie  podlega 

oddaleniu. 

2.  k

osztami  postępowania  obciąża  Uniwersyteckie  Centrum  Zdrowia  Kobiety                                            

i  Noworodka  Warszawskiego  Uniwersytetu  Medycznego  Sp.  z  o.o.  w  W.,  (...)  i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7  500  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

„M.” Sp. z o.o., (...) tytułem wpisu od odwołania,  

zasądza  od  Uniwersyteckiego  Centrum  Zdrowia  Kobiety  i  Noworodka 

Warszawskiego 

Uniwersytetu 

Medycznego 

Sp. 

o.o. 

W.,                              

(...) na rzecz 

„M.” Sp. z o.o., (...) kwotę

00 zł 00 gr (słownie: jedenaście tysięcy 

sto 

złotych zero grosze) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione 

z tytułu zwrotu kosztów wpisu oraz wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  24  sierpnia  2017  r.  poz.  1579)  na  niniejszy  wyrok  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący: 

………………………………


Sygn. akt: KIO 2159/17 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  pn.: 

„Zakup  i  dostawa  dwóch  kompletnych  aparatów  USG  dla 

Uniwersyteckiego  Centrum  Zdrowia  Kobiety  i  Noworodka  Warszawskiego  Uniwersytetu 

Medycznego  Sp.  z  o.o.  w  W.

,  numer  sprawy:  UCZKIN/ZP  –  04/09/PN/2017  zostało 

wszczęte  ogłoszenie  w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr  588249  -  N-  2017,  data 

zamieszczenia 14.09.2017  r.,  przez    Uniwersyteckie  Centrum  Zdrowia  Kobiety  i  Noworodka 

Warszawskiego  Uniwersytetu  Medycznego  Sp.  z  o.o.  w  W.,  (...)  zwane  dalej: 

„Zamawiającym” 

W  dniu  10.10.2017  r.  (e-

mailem)  Zamawiający  poinformował  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej E. M. S. Sp. z o. o. Sp. k., (...)zwany dalej: 

„E. M. S. Sp. z o. o. Sp. k.” albo 

„Przystępującym”. 

„M.” 

Sp. 

o.o., 

(…) 

zwany 

dalej: 

„„M.” 

Sp.  

z  o.o.”  albo  „Odwołującym”  uplasował  się  na  trzeciej  pozycji.  Ponadto,  na  drugiej  pozycji 

uplasowała się firma A. Sp. z o.o., (...) zwana dalej: „A. Sp. z o.o.”.   

W  dniu  16.10.2017  r. 

(wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  „M.”  Sp.  z  o.o.  wniosła 

odwołanie  na  w/w  czynności.  Kopie  odwołania  Zamawiający  otrzymał  w  dniu  16.10.2017  r. 

(e-mailem). 

Odwołujący zarzucił naruszenie: 

1. art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 

2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 

24 sierpnia 2017 r. poz. 1579) zwanej dalej: 

„Pzp” w zw. z art. 7 ust. 3 Pzp poprzez: 

dokonanie  wyboru  oferty,  która  nie  spełniała  warunków  określonych  w  Specyfikacji 

Istotnych Warunków Zamówienia zwanej dalej: „SIWZ”

brak  dokonania  wyboru  oferty  Odwołującego,  która  jako  jedyna  spełniała  wymogi 

wynikające z SIWZ. 

2.  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  poprzez  jego  niezastosowanie  podczas  gdy  w  niniejszym 

postępowaniu winien on być zastosowany, co skutkowało brakiem odrzucenia ofert tak E. M. 

S. Sp. z o. o. Sp. k., jak i A. Sp. z o.o. 

Mając na uwadze powyższe, Odwołujący wnosił o: 

Nakazanie  unieważnienia  czynności  Zamawiającego  polegającej  na  wyborze 

najkorzystniejszej oferty przy jednoczesnym nakazaniu ofert tak  E. M. S. Sp.  z o.  o. Sp. k., 

jak i A. Sp. z o.o., 

Nakazanie Zmawiającemu powtórzenia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, 


Obciążenia Zabawiającego kosztami postępowania odwoławczego i zasądzenie od niego 

na rzecz Odwołującego zwrotu opłaty od niniejszego odwołania. 

W  postępowaniu  tym  oferenci  złożyli  szereg  pytań  odnośnie  parametrów 

wymaganych  przez  Zamawiającego  co  do  przedmiotu  zamówienia,  na  które  Zamawiający 

odpowied

ział  pismami  z  22.09.2017  r.  (zmienił  odpowiedź  na  jedno  z  pytań  w  dniu 

25.09.2017  r.)  oraz  26.09.2017  r. 

(w  którym  jednocześnie  zmienił  termin  składania  ofert). 

Zamawiający  w  odpowiedziach  na  pytania  z  22.09.2017  r.,  wprowadził  wymóg  posiadania 

przez  oferowane  aparaty  możliwości  uruchomienia  dwóch  bramek  Dopplera  Pulsacyjnego: 

„Pytanie nr 13, dotyczy SIWZ 

Ze względu na to, że Zamawiający zamierza zakupić aparat kliniczny wysokiej klasy, 

prosimy o wyjaśnienie czy Doppler Spektralny ma mieć możliwość uruchomienia tylko dwóch 

bramek  aktywnego  Dopplera  Pulsacyjnego  czy  też  posiadać  opcję  pozwalająca  na 

uruchomienie  jednocześnie  dwóch  bramek  dopplerowskich  z  czego  jedna  jest  aktywnym 

Dopplerem Pulsacyjnym a druga aktywny Dopplerem Tkankowym? 

Odpowiedź: 

Zamawiający  wyjaśnia,  że  urządzenie  ma  mieć  możliwość  uruchomienia  dwóch 

bramek Dopplera Pulsacyjnego

”. 

W związku z tym Odwołujący przyjął, iż powyższa odpowiedź wprowadza wymóg, „że 

urządzenie  ma  mieć  możliwość  uruchomienia  dwóch  bramek  Dopplera  Pulsacyjnego”, 

pomimo  tego,  iż  Zmawiający  nie  zmodyfikował  treści  tabeli  zawartej  w  zał.  nr  1  do  SIWZ. 

Ponadto w tym samym piśmie, stanowiącym wiążące Zamawiającego odpowiedzi na zadane 

pytania  w  toku  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  Zamawiający  zawarł  sformułowanie 

powyższe  odpowiedzi  stają  się  integralną  częścią  Specyfikacji  Istotnych  Warunków 

Zamówienia  oraz  winny  być  uwzględnione  przez  Wykonawców  w  trakcie  przygotowania 

dokumentów do złożenia ofert w postępowaniu, co jednoznacznie potwierdza wprowadzenie 

w/w wymogu tj. 

„że urządzenie mam mieć możliwość uruchomienia dwóch bramek Dopplera 

Pulsacyjnego

”. 

Po  szczegółowej  analizie  oferty  A.  Sp.  z  o.o.,  jak  i  E.  M.  S.  Sp.  z  o.  o.  Sp.  k. 

Odwołujący  wskazuje,  że  żaden  z  tych  oferentów  nie  potwierdził  w  tabeli,  że  oferowane 

aparaty  marki  S.  model 

(…)  posiadają  taką  funkcjonalność,  co  powinno  skutkować 

odrzucen

iem obu ofert przez Zamawiającego jako nie spełniających wymogów zawartych w 

SIWZ. Brak jest takich informacji (potwierdzenia spełniania w/w parametru) w specyfikacjach 

technicznych  oferowanych  urządzeń  załączonych  do  ofert.  Stan  wiedzy  Odwołującego 

jednoz

nacznie  stwierdzić,  iż  obydwa  zaoferowane  urządzenia  S.  (...)  nie  posiadają  takiej 

funkcjonalności,  zatem  są  niegodne  z  parametrami  jakie  wymagał  Zamawiający  w 

postępowaniu o udzielenie przedmiotowego zamówienia. 


W dalszej  części  odwołania przedstawił  wyciąg z  tabel  obydwu oferentów,  które nie 

zawierają  potwierdzonej  informacji  o  posiadaniu  możliwość  uruchomienia  dwóch  bramek 

Dopplera  Pulsacyjne

go.  Dla  porównania  przedstawił  także  wyciąg  z  tabeli  Odwołującego, 

który  taki  zapis  potwierdzający  posiadał.  (TAK,  Doppler  Pulsacyjny  z  funkcją  Dual  Gate 

Doppler,  która  umożliwia  otrzymanie  obrazu  spektrum  w  czasie  rzeczywistym  z  dwóch 

niezależnych  bramek  dopplerawskich.  Możliwe  kombinacje  PW/PW,  TDI/TDI,  PW/TDI. 

Zgodnie  z  wprowadzonym  wymaganiem  Zamawiającego  zawartym  w  odpowiedziach  na 

pytania z 22.09.2017 r.). 

Zwrócił  także  uwagę  na  fakt,  że  obydwaj  oferenci,  tj.  tak  A.  Sp.  z  o.o.,  jak                       

i  E.  M.  S.  Sp.  z  o.  o.  Sp.  k. 

zaoferowały  w  przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia  to  samo  urządzenie  (S.  (...)),  ale  specyfikacje  techniczne  tych  urządzeń  oraz 

zawarte w nich parametry znacznie się różnią. Ponadto rzekoma specyfikacja, a w zasadzie 

sądząc po nazwie „folder” dołączony do oferty E. M. S. Sp. z o. o. Sp. k. w żadnym stopniu 

nie  przypomin

a  specyfikacji  technicznej  urządzenia,  ani  folderu  -  jest  tylko  opisem 

zawierającym  wyłącznie  parametry  wymagane  przez  Zamawiającego,  dlatego  też 

Odwołujący  kategorycznie  jest  w  stanie  stwierdzić,  iż  „folder”  ten  powstał  wyłącznie  na 

potrzebny  niniejszego 

postępowania.  Dla porównania warto zwrócić  uwagę  na  specyfikację 

techniczną aparatu S. (...) zawartą w ofercie firmy A. Sp. z o.o., która taką specyfikację już 

przypomina, chociaż zawiera bardzo skromne informacje - typu: nazwa funkcji, ale już bez jej 

sze

rszego  opisu,  tym  samym  uniemożliwia  potwierdzenie  wielu  parametrów.  W  dalszej 

części  odwołania  przedstawił  przykłady  parametrów,  których  nie  da  się  potwierdzić  na 

podstawienie specyfikacji technicznych załączonych przez ww. oferentów: 

1.  Za

mawiający  w  pkt  (poz.)  65  wymaga  możliwości  rozbudowy  o  opcję  „Oprogramowanie 

elastograficzne  do  badania  tarczycy;  elstografia  bez  uciskowa  z  wykorzystaniem  pulsacji 

tętnicy szyjnej oraz indeksem elastyczności ECF”. A. Sp. z o.o. zaoferowała opcję E-Thyroid. 

W dołączonej specyfikacji można znaleźć opcję E-Thyroid ale bez absolutnie żadnego opisu 

do  czego dana funkcja służy.  Daje to  podstawy  do  podejrzeń,  iż  nie spełnia ona żądanych 

parametrów. 

Zamawiający w pkt(poz.) 76 wymaga rozbudowy aparatu o funkcję oceny morfologicznej             

i funkcjonalnej tętnic i żył. A. Sp. z o.o. podał funkcję Arterial Analysis jednakże w dołączonej 

specyfikacji podana opcja widnieje tylko z nazwy, ale bez absolutnie żadnego opisu do czego 

dana funkcja służy. Daje to podstawy do podejrzeń, iż nie spełnia ona żądanych parametrów. 

W  specyfikacji  obu  w/w  oferentów  dotyczących  tego  samego  -  identycznego 

urządzenia,  tj.  S.  (...)  znajdują  się  znaczne  różnice  w  opisach  dotyczących  tych  samych 

parametrów: 

a) 

Kanały procesowe: 


A. Sp. z o.o.: 1.548.288 

E. M. S. Sp. z o. o. Sp. k.

: 1.500.000, a „folderze” 1.548.288 

b) 

Pojemność dysku SSD: 

A. Sp. z o.o.: 512 GB 

E. M. S. Sp. z o. o. Sp. k.

: 500 GB a „folderze” 532 GB 

c) 

Maksymalna osiągana dynamika systemu: 

A. Sp. z o.o.: 255 dB, 

E. M. S. Sp. z o. o. Sp. k.: 

powyżej 250 dB, a w „folderze”. 256 dB 

d) 

Maksymalna prędkość obrazowania (frame ratę): 

A. Sp. z o.o.: 2189 fps (Action), 

E. M. S. Sp. z o. o. Sp. k.

: 2100 fps a „folderze” powyżej 2100 fps 

Ponadto zauważył, że cena oferowanych urządzeń w sposób istotny się różni. Cena 

zaoferowanych  2  szt.  aparatu  S.  (...)  przez  A.  Sp.  z  o.o.  i to 

„bez obrazowania B+CW oraz 

„B+£”  wynosi  379  620  zł  brutto.  Podczas  gdy  dokładnie  takie  same  aparaty  i  to  z 

obrazowaniem B+CW oraz B+E (w więc w bogatszej wersji) firma E. M. S. Sp. z o. o. Sp. k. 

zaoferowała w  cenie 298 600 zł  brutto, tj.  aż  o 81  029 zł  mniej,  w  związku z  tym  zachodzi 

podejrzenie rażąco  niskiej  ceny,  co  jednakże w  świetle  braku spełniania parametrów  SIWZ 

przez  obie  w/w  oferty  nie  ma  praktycznego  znaczenia,  albowiem  winny  o

ne  zostać 

odrzucone przez Zamawiającego zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp. Podsumowując, wskazał, 

że zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp Zamawiający odrzuca ofertę, której treść nie odpowiada 

SIWZ.  Ponadto  art.  91  ust.  1  Pzp  Z

amawiający  wybiera  ofertę  najkorzystniejszą  na 

podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 

W  niniejszym  postępowaniu  zostały  złożone  trzy  oferty  w  tym  dwie  (poza  ofertą 

Odwołującego)  winny  zostać  odrzucone  jako  niespełniające  wymogów  postawionych  przez 

Zmawiającego  w  SIWZ  i  odpowiedziach  na  poszczególne  pytania.  W  tym  kontakcie 

wymagania  z  SIWZ  - 

parametry  urządzeń,  których  zakupu  chciał  dokonać  Zamawiający 

spełnia  jedynie  oferta Odwołującego  i  to  zasadniczo  ona  winna  zostać  wybrana.  Z  tej  racji 

konicznym  stało  się  nakazanie  unieważnienia  czynności  Zamawiającego  polegającej  na 

wyborze  najkorzystniejszej  oferty,  przy  jednoczesnym  nakazaniu  odrzuceniu  ofert  tak  E.  M. 

S. Sp. z o. o. Sp. k., jak i A. Sp. z o.o., przy nakazaniu 

Zmawiającemu powtórzenia czynności 

wyboru najkorzystniejszej oferty, tak by wybrana została oferta Odwołującego. 

Zamawiający w dniu 16.10.2017 r. (e-mailem) wezwał wraz kopią odwołania, w trybie 

art.  185  ust.1  Pzp, 

uczestników  postępowania  przetargowego  do  wzięcia  udziału                              

w postępowaniu odwoławczym. 

W dniu 19.10.2017 r. 

(wpływ bezpośredni do Prezesa KIO)  zwana dalej: E. M. S. Sp. 

z  o.  o.  Sp.  k. 

zgłosiła  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 


Zamawiającego  wnosząc  o  oddalenie  odwołania  w  całości.  Kopia  zgłoszenia  została 

przekazana  Zamawiającemu  oraz  Odwołującemu.  Stwierdził,  iż  Odwołujący  słusznie 

podnosi

ł, iż mimo, że Zamawiający w odpowiedzi udzielonej w dniu 22.09.2017 r. na pytanie 

nr  13  wskazał  iż  "urządzenie  ma  mieć  możliwość  uruchomienia  dwóch  bramek  Dopplera 

Pulsacyjnego", to nie zmodyfikował treści tabeli stanowiącej Załącznik nr 1 do SIWZ. (str. 4. 

odwołania, akapit ostatni, str. 5. odwołania, akapit pierwszy). Stąd też Przystępujący wypełnił 

rubrykę  nr  42  Załącznika  nr  1  do  SIWZ  w  sposób  tożsamy  z  innymi  rubrykami  tego 

załącznika - wymagającymi od oferenta jedynie potwierdzenia spełnienia danego wymogu  - 

uznając  za  wystarczającą  odpowiedź  TAK  wskazaną  w  kolumnie  "Wartość  lub  zakres 

wartości  wymaganych"  (jak  np.  najbliższa  rubryce  42  rubryka  tożsamo  sformułowana,                     

tj.  rubryka  39). 

Podobnie  zresztą  uczynił  drugi  z  oferentów.  Przystępujący  wskazał,  iż 

Zamawiający  dysponował  w  toku  postępowania  przetargowego  narzędziem  pozwalającym 

rozwiać  ewentualne  jego  wątpliwości  co  do  złożonej  przez  Przystępującego  oferty,  to  jest 

wezwaniem do złożenia wyjaśnień dotyczących złożonej oferty — na podstawie przepisu art. 

87 ust. 1 Pzp. 

Z narzędzia tego Zamawiający skorzystał, zwracając się do Przystępującego 

w dniu 06.10.2017r. 

o udzielenie wyjaśnień odnośnie treści oferty, w tym również spełnienia 

wymogu  możliwości  uruchomienia  dwóch  bramek  Dopplera  Pulsacyjnego.  W  udzielonych                  

w dniu 06.10.2017 r.

. wyjaśnieniach do złożonej przez siebie oferty Przystępujący potwierdził 

fakt  spełnienia  wymogu  możliwości  uruchomienia  dwóch  bramek  Dopplera  Pulsacyjnego. 

Odno

sząc  się  do  twierdzeń  Odwołującego  podniesionych  przezeń  w  odwołaniu,                                  

a  dotyczących  rzekomych  rozbieżności  pomiędzy  parametrami  zadeklarowanymi  przez 

Przystępującego  w  zał.  nr  1  do  SIWZ  a  parametrami  wskazanymi  w  folderze  oraz,  braku 

potwierdzenia 

niektórych parametrów podniósł co następuje. Przyjęta przez Zamawiającego 

metodyka wypełniania załącznika nr 1 do SIWZ w niniejszym postępowaniu pozwalała co do 

zasady  na  potwierdzenie  spełnienia  wymogów  minimalnych,  oczekiwanych  przez 

Zamawiającego,  a  tylko  w  niektórych  wypadkach,  tych  mianowicie,  w  których  spełnienie 

wymogów  wyższych  niż  minimalne  premiowane  były  dodatkowymi  punktami,  wymagała 

wskazania  maksymalnych  wartości  oferowanego  urządzenia,  to  jest  w  przypadku  pkt.  6,  7, 

15,  17,  24  i  40  zał.  nr  1  do  SIWZ.  W  tych  też  punktach  zał.  nr  1  do  SIWZ  Przystępujący 

wskazał  maksymalne  wartości/parametry  oferowanego  urządzenia,  w  pozostałych  co  do 

zasady  ograniczając  się  do  potwierdzenia  spełniania  minimalnych/brzegowych  wartości 

gwarantujących dopuszczenie do udziału w przedmiotowym postępowaniu przetargowym. 

Stąd  też  rozbieżności  pomiędzy  minimalnymi  wartościami  niektórych  parametrów 

zad

eklarowanych  przez  Przystępującego  a  oczekiwanych  przez  Zamawiającego,                                    

rzeczywistymi 

maksymalnymi 

wartościami 

niektórych 

parametrów, 

znacznie 

przewyższającymi  wartości  brzegowe  zakreślone  w  SIWZ  przez  Zamawiającego.  Z  faktu 


powyższego  żadną  miarą  nie  można  wywodzić  jednak,  iż  urządzenie  oferowane  przez 

Przystępującego nie spełnia wymogów SIWZ. 

Z  kolei  twierdzenia  Odwołującego,  jakoby  niektóre  z  parametrów  nie  znajdowały 

potwierdzenia  w  złożonej  przez  Przystępującego  ofercie  nie  polegają  na  prawdzie.  Otóż 

przytoczone przez Skarżącego parametry wyszczególnione w pkt.65 i 76 załącznika nr 1 do 

SIWZ  znajdują  potwierdzenie  w  folderze  załączonym  przez  Przystępującego  do  jego  oferty 

(str.15  oferty  u  do

łu).  Odnosząc  się  do  hipotetycznie  wyartykułowanego  przez  Skarżącego 

zarzutu rażąco niskiej ceny (str. 8. odwołania, po środku) pragniemy podnieść co następuje. 

Pismem  z  04.10.

2017r  Przystępujący  udzielił  wyjaśnień  w  odpowiedzi  na  wezwanie 

Zama

wiającego  z  03.10.2017r,  wystosowane  przezeń  na  podstawie  przepisu  art.  90  ust.1               

i  1a  Pzp. 

Zważywszy,  iż  Zamawiający  dokonał  wyboru  oferty  Przystępującego,  udzielone 

przezeń  wyjaśnienia  w  zakresie  ceny  zaoferowanych  urządzeń  uznane  zostały  za 

satysfakcjonujące Zamawiającego. 

Na marginesi

e jedynie Przystępujący wskazał, że to jego oferta oscyluje w cenowych 

realiach  rynkowych,  a  oferty  konkurencyjne  zgłoszone  w  niniejszym  postępowaniu  są 

„wygórowane",  na  dowód  czego  Przystępujący  przytacza  ofertę  Skarżącego,  firmy  M.  Sp.  

z  o.o.,  kt

óra  to  spółka  w  postępowaniu  6/PN/2017/D  organizowanym  przez:  115  Szpital 

Wojskowy  z  Przychodnią  -  Samodzielny  Publiczny  Zakład  Opieki  Zdrowotnej,  (…) 

zaoferowała 1 aparat USG (…) w cenie 158 000 zł. 

Do otwarcia posiedzenia Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do Prezesa KIO 

nie wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedzi na odwołanie.  

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  z  przedstawionymi 

poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  i  stanowisk  stron  oraz 

Przy

stępującego  złożonych  ustnie  do  protokołu w  toku  rozprawy,  ustalił  i  zważył,  co 

następuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 Pzp, zaś Odwołujący ma 

interes  w  uzy

skaniu  zamówieniu.  Odwołujący,  którego  oferta  została  sklasyfikowana  na 

trzeciej  pozycji,  w  wypadku  potwierdzenia 

się  zarzutów  wobec  podmiotów,  które  zostały 

skalsyfikowana na pierwszej i drugiej pozycji na szanse na uzyskanie zamówienia.   

Izba 

oddalił  wniosek  Zamawiającego  o  odrzucenie  odwołania  na  postawie  art.  189 

ust.  2 pkt  1  Pzp

, sformułowany  w kontekście wniosku w tekście przesłanej korespondencji, 

gdzie, wnosi

ł o rozważenie swojego statusu oraz braku podstaw do stosowania przez niego 


jak

o  podmiot  będący  spółką  z  o.o.  przepisów  Pzp.    Zgodnie  z  art.  3  ust.  1  Pzp,  ustawę 

stosuje się do udzielania zamówień publicznych przez: 

1. jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych; 

2.  inne.  niż  określone  w  pkt  1,  państwowe  jednostki  organizacyjne  nieposiadające 

osobowości prawnej; 

3.  inne,  niż  określone  w  pkt  1,  osoby  prawne  utworzone w  szczególnym  celu zaspokajania 

potrzeb  o  charakterze  powszechnym  niemających  charakteru  przemysłowego  ani 

handlowego,  jeżeli  podmioty,  o  których  mowa  w  tym  przepisie  oraz  w  pkt  1  i  pkt  2, 

pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot: 

a. finansują je w ponad 50% lub 

b. posiadają ponad połowę udziałów lub akcji, lub 

c. sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub 

d.  mają  prawo  do  powoływania  ponad  połowy  składu  organu  nadzorczego  lub 

zarządzającego 

o  ile  osoba  prawna  nie  działa  w  zwykłych  warunkach  rynkowych,  jej  celem  nie  jest 

wypracowanie zysku i nie ponosi strat wynikających z prowadzenia działalności; 

związki podmiotów, o których mowa w pkt 1 i pkt 2, lub podmiotów, o których mowa w pkt 

inne niż określone wyżej podmioty, jeżeli zamówienie jest udzielane w celu wykonywania 

jednego z rodzajów działalności, o której mowa w art, 132, a działalność ta jest wykonywana 

na  podstawie  praw  szczególnych  lub  wyłącznych  albo  jeżeli  podmioty,  o  których  mowa 

powyżej, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot wywierają 

na nie dominujący wpływ w szczególności: 

a. posiadają ponad połowę udziałów albo akcji lub, 

b. 

posiadają ponad połowę głosów wynikających z udziałów albo akcji, lub 

c. 

mają  prawo  do  powoływania  ponad  połowy  składu  organu  nadzorczego  lub 

zarządzającego; 

inne niż określone wyżej podmioty, jeżeli zachodzą następujące okoliczności: 

a. 

ponad  50%  wartości  udzielanego  przez  nie  zamówienia  jest  finansowane  ze  środków 

publicznych lub przez podmioty, o których mowa w pkt 1-4;  

b. 

wartość zamówienia jest  równa  lub  przekracza kwoty  określone w  przepisach  wydanych 

na podstawie art. 11 ust. 8; 

c.  przedmiotem  zamówienia  są  roboty  budowalne  w  zakresie  inżynierii  lądowej  lub  wodnej 

określone w  załączniku Il  do  dyrektywy  2014/24/UE,  budowy  szpitali,  obiektów  sportowych, 

rekreacyjnych  lub  wypoczynkowych,  budynków  szkolnych,  budynków  szkół  wyższych  lub 

budynków    wykorzystywanych  przez  administrację  publiczną  lub  usługi  związane  z  takimi 


robotami budowalnymi. 

W przedmiotowym stanie faktycznym konieczne jest rozważenie, czy 

Zamawiający jest nim w rozumieniu art. 3 ust.1 pkt 3 lit. a do d Pzp. Izba biorąc pod uwagę 

załączoną  korespondencję  pomiędzy  Izba,  a  Zamawiającym,  a  będącą  częścią  przesłanej 

dokumentacji 

– wniosek z 29.08.2017 r. skierowany do Departamentu Prawnego UZP (który 

ostatecznie nie zajął wiążącego stanowiska odsyłając do ogólnej opinii przywołanej poniżej), 

jak  i  stanowiska  stron  wyrażone  na  posiedzeniu  stwierdza,  że  Zamawiający  jest  innym 

podmiotem zobowiązanym do stosowania przepisów Pzp na podstawie art. 3 ust.1 pkt 3 lit. 

b, c i d Pzp.  W zakresie przesłanek wynikających z przywołanych lit. b, c i d Zamawiający 

przyznał  w  powołanym  wniosku,  że  jednostka  z  sektora  finansów  publicznych  (uczelnia 

publiczna 

„Warszawski  Uniwersytet  Medyczny”  –  art.  9  pkt  11  ustawy  z  dnia  27  sierpnia  

2009 r. o finansach publicznych - Dz.U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm.) 

posiada ponad połowę 

udziałów  albo  akcji,  sprawuje  nadzór  nad  organem  zarządzającym,  czy  też  ma  prawo  do 

powoływania  ponad  połowy  składu  organu  nadzorczego  lub  zarządzającego.  Kwestionował 

jednakże,  że  jest  osobą  prawną  utworzoną  w  szczególnym  celu  zaspokajania  potrzeb                          

o charakterze powszechnym niemających charakteru przemysłowego ani handlowego. Izba 

w  tym  kontekście  podnosi  za  samym  Zamawiającym,  że  stosownie  do  §  4  ust.  1  Umowy 

Spółki  podstawowym  celem  jego  działalności  jest  prowadzenie  podmiotu  leczniczego 

świadczącego  usługi  w  zakresie  opieki  stacjonarnej  i  specjalistycznej  ambulatoryjnej, 

pomocy  doraźnej  i  transportu  sanitarnego  oraz  podstawowej  opieki  zdrowotnej  i  opieki 

paliatywnej. 

Jego dalsze rozważanie w przywołanym wniosku de facto potwierdzają cel tego 

utworzenia taki jak wynika ze statutu, sugestia, że będzie to uzależnione od wielu czynników, 

w tym i tego czy Narodowy Fundusz Z

drowia dalej NFZ zawrze z Zamawiającym umowę na 

wykonywanie świadczeń medycznych, oraz, że zawarcie umowy z NFZ jest uzależnione od 

spełnienia  przesłanek  określonych  przez  NFZ  i  dokonania  przez  NFZ  wyboru  tego,  a  nie 

innego  podmiotu,  w  ocenie  Izby  nie  zmienia  pierwotnego  celu  utworzenia  wynikającego                                

z przywołanego § 4 ust. 1 Umowy Spółki. Kwestia, tego, że teoretycznie może się zdarzyć, iż 

Zamawiający  będzie  wykonywał  świadczenia  medyczne  tylko  odpłatnie,  komercyjnie  –  nie 

zmienia  tego  pierwotnego  celu  utworzenia.  W  tym  kontekście,  Zamawiający  wyartykułował 

także nową przesłankę - „o ile osoba prawna nie działa w zwykłych warunkach rynkowych, jej 

celem  nie  jest  wypracowanie  zysku  nie  ponosi  strat  wynikających  z  prowadzenia 

działalności”.  Stwierdził,  że  dodany  na  podstawie  jednej  z  ostatnich  nowelizacji  (ustawa                 

z 22.06.2016 r. 

– Dz. U. z 2016 r., poz. 1020) w art. 3 ust. 1 pkt 3 in fine zapis „o ile osoba 

prawna nie działa w zwykłych warunkach rynkowych, jej celem nie jest wypracowanie zysku                      

i  nie  ponosi  strat  wy

nikających  z  prowadzenia  działalności"  stanowi  odzwierciedlenie                         

w szczególności wyjaśnienia zawartego w motywie 10 preambuły do dyrektywy 2014/24/UE 

(Dz.U. UE L z dnia 28 marca 2014 t. 94, s. 65). Przepis motywu 10 preambuły stanowi, że 


podmiot  działający  w  zwykłych  warunkach  rynkowych,  ma  na  celu  wypracowanie  zysku                      

i ponosi straty wynikające z prowadzenia działalności, nie powinien być uważany za podmiot 

prawa    „publicznego,  -  ponieważ  potrzeby  interesu  ogólnego,  do  zaspokajania  których  ten 

podmiot  został  założony  lub  zaspokajanie  których  powierzono  mu  jako  zadanie,  można 

uważać za posiadające charakter przemysłowy lub handlowy. Uznał, że w jego wypadku jest 

przedsiębiorcą  prowadzącym  działalność  w  formie  spółki  z  o.o.,  w  której  ponad  50% 

udziałów posiada uczelnia publiczna, sprawuje nadzór nad organem zarządzającym, czy też 

ma  prawo  do  powoływania  ponad  połowy  składu  organu  nadzorczego  lub  zarządzającego                  

i  która  de  facto  działa  w  zwykłych  warunkach  rynkowych,  jego  celem  jest  wypracowanie 

zysku  i  ponoszenie  straty  wynikającej  z  prowadzenia  działalności,  a  w  konsekwencji  nie 

powinna stosować przepisów Pzp. 

Izba  wskazuje,  że  tzw.  rozstrzygająca  dodana  w  2016  r.  przesłanka,  która  miałaby 

zmieniać  zakres  podmiotowy  stosowania  przepisów  Pzp,  nie  wywołuje  takich  skutków. 

Wskazuje na to 

analiza przepisów także dyrektyw i orzecznictwa europejskiego, jak i opinia 

prawna  UZP: 

„Podmiot  prawa  publicznego  w  świetle  nowelizacji  przepisów  ustawy  Prawo 

zamówień  publicznych”  (

https://www.uzp.gov.pl/baza-wiedzy/interpretacja-przepisow/pytania-i-odpowiedzi-dotyczace-

nowelizacji-ustawy-prawo-zamowien-publicznych-2/podmiot-prawa-publicznego-w-swietle-nowelizacji-przepisow-ustawy-prawo-

zamowien-publicznych

Przy  czym, 

należy  się  zgodzić,  z  tezą  zawarta  w  tej  opinii,  że  ta 

przesłanka: „nie posiada charakteru samoistnego, ale subsydiarny  i należy rozumieć ją jako 

wskazówki  interpretacyjne  w  kontekście  pierwszego  elementu  definicji,  tj.  warunku 

dotyczącego  powołania  w  szczególnym  celu  zaspokajania  potrzeb  w  interesie  ogólnym, 

niemających  charakteru  przemysłowego  ani  handlowego.  Tym  samym,  należy  wyraźnie 

wskazać, iż nadanie przez ustawodawcę przepisowi art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp nowego 

br

zmienia  nie  wpływa  automatycznie  na  zakres  podmiotowy  jego  stosowania.  W  tym  celu 

należy odwołać się do brzmienia motywu 10 do dyrektywy 2014/24/UE, a także motywu 21 i 

12  odpowiednio  do  dyrektyw  2014/23/UE  oraz  2014/25/UE,  gdzie  unijny  prawodawca 

wskazał,  że  podmiot,  który  działa  w  zwykłych  warunkach  rynkowych,  ma  na  celu 

wypracowanie zysku i ponosi straty wynikające z prowadzenia działalności, nie powinien być 

uważany  za  „podmiot  prawa  publicznego”,  ponieważ  potrzeby  interesu  ogólnego,  do 

zaspokajania, kt

órych ten podmiot został założony lub zaspokajanie, których powierzono mu 

jako  zadanie,  można  uważać  za posiadające  charakter  przemysłowy  lub  handlowy. W tych 

samych  motywach  preambuł  cytowanych  dyrektyw  unijny  prawodawca  przypomniał,  że 

termin  „instytucje  zamawiające”,  a  zwłaszcza  termin  „podmioty  prawa  publicznego”  były 

wielokrotnie analizowane przez Trybunał Sprawiedliwości UE. Zaznaczył zarazem, że zakres 

podmiotowy  dyrektyw  powinien  pozostać  niezmieniony.  W  tym  celu  w  dyrektywach 

2014/23/UE,  2014/24/UE 

i  2014/25/UE  zachowane  zostały  definicje,  na  których  oparł  się 

Trybunał,  oraz  wprowadzono  pewną  liczbę  objaśnień  przedstawionych    w  ramach  tego 


orzecznictwa  jako  kluczowych  dla  zrozumienia  samych  definicji,  przy  czym  zamiarem 

unijnego  prawodawcy  nie była  zmiana rozumienia pojęć wypracowanych  w  orzecznictwie.”

Izba nadto wskazuje, że na jej subsydialny charakter wskazuje sformułowanie „o ile”. W tym 

kontekście, Izba podnosi, że Zamawiający oświadczył na posiedzeniu, że stosował przepisy 

Pzp przed wprowadze

niem tej przesłanki. Jednocześnie, Izba podnosi, że Trybunał uznał, że 

sam  fakt  występowania  konkurencji  nie  wystarcza  do  wykluczenia  możliwości,  że  podmiot 

finansowany  lub  kontrolowany  przez  państwo,  organy  samorządowe  lub  inne  instytucje 

prawa  publiczneg

o  może  się  kierować  względami  innymi  niż  ekonomiczne.  (orzeczenie 

Trybunału  Sprawiedliwości  UE  z  dnia  10  listopada  1998  r.  w  sprawie  C-360/96  Gemeente 

Arnhem  u  Gemeente  Rheden  przeciwko  BFI  Holding  BV.). 

Trybunał  stwierdził  także,  że 

istnienie znaczącej konkurencji samo w sobie nie pozwala wysnuć wniosku, że nie mamy do 

czynienia  z  potrzebami w  interesie  ogólnym,  które  nie  mają  charakteru  przemysłowego  ani 

handlowego.  Podobnie  rzecz  się  ma  z  tym,  że  dany  podmiot  ma  na  celu  zaspokajanie  w 

szczególności  potrzeb  przedsiębiorstw  handlowych.  Aby  dokonać  rzetelnej  oceny,  czy 

potrzeby  w  interesie  ogólnym,  do  których  zaspokajania  dany  podmiot  został  powołany  lub 

których  zaspokajanie  zostało  mu  powierzone,  mają  nieprzemysłowy  i  niehandlowy 

charakteru, należy wziąć pod uwagę szereg różnych czynników, w tym warunki, w jakich ten 

podmiot prowadzi swoją działalność. (za orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 

w  sprawie  C-18/01  Arkkitehtuuritoimisto  Riitta  Korhonen  Oy,  Arkkitehtitoimisto  Pentti 

Toivanen  Oy  i  Rakennuttajatoimisto  Vilho  Tervomaa  przeciwko  Varkauden  Taitotalo  Oy, 

ECLI:EU:C:2003:300 oraz orzeczeniem 

Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie Korhonen 

pkt  50;  por.  także  wyrok  z  dnia  27  lutego  2003  r.  w  sprawie  C-373/00  Adolf  Truley  GmbH 

przeciwko Bestattung Wien GmbH, ECLI:EU:C:2003:110, pkt 61).  

Niewątpliwe  na  rynku  na  który  funkcjonuje  Zamawiający  ma  miejsce  znaczna 

konkurencja  i  jak  każdy  podmiot  funkcjonujący  na  rynku,  także  Zamawiający  wypracowuje 

zysk i czasem ponosi straty, ale w ocenie Izby twierdzen

ie, że działa na zwykłych warunkach 

rynkowych  jest  niezasadne.  Izba  podnosi,  że  sam  przyznał  na  posiedzeniu,  że  nie  może 

odmówić  przyjęcia  pacjenta  w  ramach  kontraktu  z  NFZ,  czyli  kieruje  się  także  względami 

innymi niż ekonomiczne. Inaczej mówiąc, w ramach kontraktu z NFZ może się nawet liczyć 

że będzie ponosił  straty  z  tytułu ponoszenia kosztów  leczenia pacjenta nieadekwatnych do 

jego rzeczywistych kosztów, które ponosi z tytułu realnej ceny, na jaką winny opiewać dane 

usługi medyczne. Ich późniejsze ewentualne dochodzenie na późniejszym etapie nie zawsze 

jest  skuteczne.  W  sytuacji 

realizacji  tylko  odpłatnych  świadczeń  medycznych,  to  sam 

Zamawiający  określił  taką możliwość jako  teoretyczną.  Należy  bowiem  zauważyć,  że rynek 

tego typu świadczeń, a dokładnie grono ich obiorców mimo, że sukcesywnie wzrasta nadal 

jest mniejsze. Nadto, w tym zakresie możliwość utrzymania się tylko z tego typu świadczeń 


odpłatnych wiązałaby się z koniecznością daleko idących zmian w strukturze Zamawiającego 

i  koniecznością  rozliczenia  wielu  wcześniejszych  zakupów  dokonywanych  nie  rzadko  ze 

środków  publicznych  (nie  tylko  Uczelni,  ale  i  innych  podmiotów  publicznych),  gdyż 

niewątpliwie  dokonywane  zakupy  miały  być  przeznaczone  dla  szerokiego  grona  obywateli 

nie tylko dla osób korzystających ze świadczeń odpłatnych. Powyższa teza ma uzasadnienie 

w  niniejszym  stanie  faktycznym  i  należy  ją  odnieść  wprost  do  Zamawiającego  i  jego 

konkretnej  sytuacji,  chociażby  dlatego,  że  oświadczył  na  rozprawie,  iż  środki  w  tym 

postępowaniu  na:  „Zakup  i  dostawa  dwóch  kompletnych  aparatów  USG  dla 

Uniwersyteckiego  Centrum  Zdrowia  Kobiety  i  Noworodka  Warszawskiego  Uniwersytetu 

Medycznego Sp. z o.o. w W.

 pochodzą z Ministerstwa Zdrowia.              

Skład  orzekający  Izby,  działając  zgodnie  z  art.  190  ust.  7  Pzp  dopuścił  w  niniejszej 

sprawie  dowody  z:  dokumentacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  nadesłanej  przez 

Zamawiającego  do  akt  sprawy  w  kopii  potwierdzonej  za  zgodność  z  oryginałem,  w  tym                

szczególności treści ogłoszenia nr 588249-N-2017 z 14.09.2017 r., postanowienia SIWZ, 

w  tym  tabela  w  zał.  nr  1  do  SIWZ,  odpowiedzi  na  pytania  z  20.09.2017  r.,  odpowiedzi  na 

pytania  z  22.09.2017  r., 

pismo  zmieniające  odpowiedź  na  jedno  z  pytań  (nr  14)  z  25.09.              

2017  r,  odpowiedzi  na  pytania  z  26.09.2017  r., 

ogłoszenia  nr  500034288-N-2017                                

z  26.09.2017 r.,  pisma 

Zamawiającego z 03.10.2017 r. w przedmiocie informacji z otwarcia 

ofert,  oferty 

Przystępującego,  tj.  E.  M.  S.  Sp.  z  o.  o.  Sp.  k.,  oferty  A.  Sp.  z  o.o.,  oferty 

O

dwołującego,  tj.  M.  Sp.  z  o.o.,  korespondencji  mailowej    z  06.10.2017  pomiędzy 

Zamawiającym,  a  Przystępującym  oraz  analogicznej  korespondencja  mailowa  także  z 

06.10.2017 r. między Zamawiającym a A. Sp. z o.o., wezwania Zamawiającego z 03.10.2017 

do udzie

lenia wyjaśnień w trybie przepisu art. 90 ust.1 i 1a Pzp, wyjaśnienia Przystępującego 

w  tym  zakresie  z  04.10.2017  r.,  kopia  oferty  M. 

Sp.  z  o.o.  w  postępowaniu  6/PN/2017/D 

organizowanym  przez  115  Szpital  Wojskowy 

z  Przychodnią  -  SPZOZ,  (…),  jak  i  pisma 

Zam

awiającego z 10.10. 2017 r. zawierające informację o wyborze najkorzystniejszej oferty.

Złożone przez Odwołującego jako dowód na rozprawie: 

dwie  kopie  folderów  urządzenia,  zaoferowanego  przez  Przystępującego,  w  dwóch 

odmianach,  radiologicznej  i  ginekologicznej 

–  Izba  nie  uznała  jako  dowód  z  uwagi  na  brak 

tłumaczenia, odnosi się do tej kwestii w dalszej części uzasadnienia; 

folder  aparatu,  który  zaoferował  w  swojej  ofercie  wraz  ze  specyfikacją  techniczną                                        

i przet

łumaczonymi fragmentami – Izba uznała jako dowód. 

Złożone przez Zamawiającego jako dowód na rozprawie: 


oświadczenie  producenta  aparatu,  zaoferowanego  przez  Przystępującego,  jak                               

i  A.  Sp.  z  o.o. 

z  20.10.2017  r.  wraz  z  pełnomocnictwem  dla  osoby  składającej  niniejsze 

oświadczenie – Izba uznała jako dowód i odnosi się do niego w dalszej części uzasadnienia.  

Złożone przez Przystępującego jako dowód na rozprawie: 

zrzuty ekranów, zaoferowanego urządzenia (...) – Izba nie uznała jako dowód, odnosi się 

do tej kwestii w dalszej części uzasadnienia.  

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

także  odwołanie,  przystąpienie,  a  nadto  stanowiska  i  oświadczenia  stron  oraz 

Przystępującego złożone ustnie do protokołu.  

Odnosząc  się  do  podniesionych  w  treści  odwołania  oraz  podtrzymanych  na 

posiedzeniu  i  rozprawie 

zarzutów  stwierdzić  należy,  że  odwołanie  zasługuje  na 

uwzględnienie.  

Odwołujący sformułował w odwołaniu zarzuty naruszenia przez Zamawiającego: 

1. art. 91 ust. 1 Pzp w zw. z art. 7 ust. 3 Pzp poprzez: 

dokonanie wyboru oferty, która nie spełniała warunków określonych w SIWZ, 

brak  dokonania  wyboru  oferty  Odwołującego,  która  jako  jedyna  spełniała  wymogi 

wynikające z SIWZ. 

2.  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  poprzez  jego  niezastosowanie  podczas  gdy  w  niniejszym 

postępowaniu winien on być zastosowany, co skutkowało brakiem odrzucenia ofert tak E. M. 

S. Sp. z o. o. Sp. k., jak i A. Sp. z o.o. 

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie przedmiotowego odwołania: 

W  pi

erwszej  kolejności  należy  przywołać  stan  faktyczny  wynikający  z  treści 

wniesionego  odwołania  oraz  przystąpienia.  Istotna  jest  przywołana  w  odwołaniu  treść  poz. 

42, 65 i 76 w ofertach Przystępującego oraz A. Sp. z o.o. Nadto, odpowiedź na pytanie 13 z 

.2017  r.,  jak  i  treść  zał.  nr  1  do  SIWZ  w  kontekście  wszystkich  udzielanych  przez 

Zamawiającego  odpowiedzi  na  pytania  i  braku  dokonywania  zmian  w  jego  treści  przez 

Zamawiającego.  Nie  bez  znaczenia  jest  także  korespondencja  prowadzona  przez 

Zamawiającego z Przystępującym oraz A. Sp. z o.o., ale jej charakter Izba ocenia w dalszej 

części  uzasadnienia.  Dodatkowo,  istotny  jest  fragment  ze  str.  8  SIWZ:  „4)  dokładny  opis 

oferowanego  urządzenia  oraz  materiały  firmowe  producenta  takie  jak  drukowane  broszury, 

specyf

ikacje,  aplikacje  oryginalne  lub  potwierdzone  za  zgodność  z  oryginałem  lub  należy 

podać  adres/adresy  stron  internetowych  z  których  informacje  te  mogą  być  pobrane                  

i  Zamawiający  będzie  mógł  potwierdzić  deklarowane  przez  oferenta  parametry  oraz 

informację.  Z  opisu  tego  jak  również  z  załączonych  materiałów  musi  wynikać  w  sposób 

precyzyjny  i  niebudzący  żadnych  wątpliwości  spełnienie  warunków  techniczno-użytkowych 


określonych przez Zamawiającego.”. Izba odniesie się do poszczególnych kwestii w ramach 

rozpatrywania 

zarzutów w zakresie podtrzymanym przez Odwołującego.  

Biorąc  pod  uwagę  ustalenia  i  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania  (art.  191 

ust.1  Pzp),  oceniając  wiarygodność  i  moc  dowodową,  po  wszechstronnym  rozważeniu 

zebranego materiału (art. 190 ust. 7 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.   

Izba  odniesie  się  do  zarzutów  odwołania,  z  uwagi  na  ich  charakter  i  wzajemnie 

przenikanie  łącznie,  uznając,  że  w/w  zarzuty  zostały  potwierdzone,  ale  jedynie  częściowo,              

a  faktyczna  konieczność  uwzględnienia  częściowego  wynikała  także  z  potrzeby 

przeprowadzenia  procedury  sanacyjnej  w  trybie  art.  26  ust.  3  Pzp,  po  unieważnieniu 

pierwotnego wyboru oferty najkorzystniejszej.  

W  zakresie 

oferty  Przystępującego,  Izba  uznała,  odnośnie  zarzutu  dotyczącego 

wymogu,  aby  zaoferowane  urządzenie  miało  możliwość  uruchomienia  dwóch  bramek 

Dopplera Pulsacyjnego, co następuje.  

Po  pierwsze,  udzielona  odpowiedź  na  pytanie  nr  13  –  pismem  z  22.09.2017  r.  nie 

pociągała  za  sobą  zmiany  treści  załącznika  nr  1  do  SIWZ  w  poz.  42.  W  konsekwencji 

uwzględniając  klauzule  ze  wstępu  załącznika  nr  1:  „(…)  przestrzegając  ściśle  postanowień 

Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  (…)”,  jak  i  treść  klauzuli  nr  6  pod  tabelą: 

„Oświadczamy,  że  zapoznaliśmy  się  ze  Specyfikacją  Istotnych  Warunków  Zamówienia                          

i  uznajemy  się  za  związanych  określonymi  w  niej  postanowieniami  i  warunkami”,  przy 

jednoczesnym  uwzględnieniu  zastrzeżenia  z  pisma  Zamawiającego  z  22.09.2017  r. 

odpowiedzi na pytania: 

„Powyższe odpowiedzi stają się integralną częścią SIWZ oraz winny 

być  uwzględniony  przez  Wykonawców  w  trakcie  przygotowania  dokumentów  do  złożenia 

ofert w postępowaniu” należy uznać, że potwierdzenie „TAK” w poz. 42 Doppler Pulsacyjny 

było  deklaracją  dotyczącą  także  udzielonej  odpowiedzi  na  pytanie  nr  13.  Izba  nie  może 

bowiem  wyciągać  negatywnych  konsekwencji  w  zakresie  niejednoznacznych  postanowień 

SIWZ  i  pozostawienie  przez  Zamawiającego  pierwotnej  tabeli  (zał.  Nr  1)  w  poz.  42. 

Przystępujący  nie  zmienił  żadnego fragmentu  tej  tabeli,  ani  też  nie  odnosił  się  do  żadnego               

z innych odpowiedzi na pytania, czyli de facto nie zmieniając tabeli, tj. jej treści – uwzględnił 

odpowiedzi  na  pytania  - 

w  trakcie  przygotowania  dokumentów  do  złożenia  oferty                              

w postępowaniu. 

Po  drugie

,  niewątpliwe  w  ramach  zał.  nr  1  do  SIWZ  należało  zadeklarować 

oczekiwane  przez  Zamawiającego  parametry  urządzenia.  Na  ich  potwierdzenie  należało                  

z kolei 

załączyć: „dokładny opis oferowanego urządzenia oraz materiały firmowe producenta 

takie  jak  (…)”.  W  konsekwencji  tak  z  opisu,  jak  i  załączonych  materiałów  miało  wynikać 


potwierdzenie  spełnienia  warunków  techniczno  -  użytkowych  określonych  przez 

Zamawiającego,  co  jest  zgodne  z  postanowieniami  SIWZ  ze  str.  8,  w  tym  zakresie.  

Przystępujący złożył także: „folder”, który jest de facto oczekiwanym opisem, przy czym sam 

Odwołujący  na  rozprawie  zwracał  uwagę  na  nieostry  charakter  sformułowania  „dokładny 

opis”,  nadto  deklaracje producenta, która  biorąc  pod uwagę oświadczenia Przystępującego                 

w zakresie parametru z poz. 65 i 76 załącznika nr 1 z rozprawy, była faktycznie materiałem 

firmowym  producenta,  a  przynajmniej  za  taki  można  było  je  traktować  w  kontekście 

otwartego katalo

gu i sformułowania „takie jak”  w SIWZ (str. 8).  

Tak czy inaczej, żaden fragmentu oferty Przystępującego pochodzący od producenta 

oferowanego  aparatu  nie  potwierdzał  parametru  możliwości  uruchomienia  dwóch  bramek 

Dopplera  Pulsacyjnego.  Jednocześnie,  Zamawiający  złożył  jako  dowód  na  rozprawie  – 

oświadczenia  producenta  zaoferowanego  aparatu firmy  S.  E.  P.  Sp.  z  o.o.  z  20.10.2017  r. 

„przedstawiciela na Polskę” (tak przez Przystępującego, jak i firmę A. Sp. z o.o.) zawierające 

takie potwierdzenie. W ocenie Izby, ten dokument może być oceniany jedynie w kategoriach 

wstępnego potwierdzenia, gdyż żaden dokument producenta w postępowaniu przetargowym 

tego  nie  czynił,  a  tzw.  „wyjaśnienia”  po  pierwsze  pochodziły  od  Przystępującego,  czyli 

stanowiły  dodatkową  deklaracje  lub  opis,  nadto  zostały  uzyskane  w  niewiadomym  trybie  - 

mia

ły charakter prośby, a nie były wynikiem formalnego wezwania.  

W  konsekwencji,  Izba  nakazała  takie  działanie  jak  w  sentencji  podnosząc,  że 

materiały  pochodzące  od  producenta  obok  opisu,  który  nie  musiał  mieć  takiego  charakteru 

miały  potwierdzać  parametry  („warunki  techniczno-użytkowe”),  czyli  służyć  potwierdzeniu 

spełnienia  przez  oferowane  urządzenie  w  ramach  dostawy  wymagań  określonych  przez 

Zamawiającego  (art.  25  ust.  1  pkt  2  Pzp).  Izba  uznała,  że  w  tym  stanie  faktycznym,  po 

analizie postanowień  SIWZ (ze  str.  8  w  szczególności)  jest  to  dokument  uzupełnialny,  stąd 

stosowny  nakaz.  Przy  czym,  Izba  związana  jest  zarzutem,  a  nie  wnioskami  zawartym                           

w  odwołaniu,  z  tej  przyczyny  nakazuje  wezwanie  w  zakresie  będącym  przedmiotem  sporu                 

w stosunku do Przystępującego. 

Odnośnie  „folderu”  Izba  tak  jak  wskazywała  powyżej,  uznała  go  za  opis.  Naturalnie 

opis mógł także zawierać się w materiale producenta, jak w przypadku A. Sp. z o.o.  lub też 

stanowi

ć  oddzielny  dokument,  jak  u  Przystępującego  i  nie  pochodzić  od  producenta.  Przy 

czym, w takim wypadku wystarczające było jeśli parametry potwierdza co najmniej dokument 

pochodzący od producenta (biorąc pod uwagę, że jest to dokument dalej idący).  

Względem  dokumentów  złożonych  na  rozprawie  przez  Odwołującego,  a  pobranych 

ze strony producenta  S. M. 

CO., LTD, Izba nie uznała ich z uwagi na brak tłumaczenia, co 

jest 

niezgodne z § 19 ust. 3 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22.03.2010 r. w 

sprawie re

gulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (t.j.: Dz. U.  z 2014, poz. 964 


ze zm. z Dz. U. z 2017 r., poz. 14). 

Jednocześnie Izba zwraca uwagę, że noszą datę 2015, i 

w tym kontekście należy zauważyć, że specyfikacja techniczna załączona przez A. Sp. z o.o. 

pochodzi 

z  2016  r.  i stanowi  wersje 2.0,  także więc z  tej  przyczyny  owe dokumenty  nie są 

wiarygodne co do ich aktualności.  

Względem  przedłożonych  przez  Przystępującego  -  zrzutów  ekranu  z  aparatu 

zaoferowanego  przez  Przystępującego,  stanowisko  Odwołującego  sprowadzało  się  do  ich 

negacji i stwierdzenia, że mamy do czynienia z obrazem podzielonym na pół, a nie z dwoma 

bramkami i że są to bramki, które nie działają w tym samym czasie. Odwołujący nie wyjaśnił 

skąd  taki  wniosek,  ani  dlaczego  takie  bramki  muszą  działać  w  tym  samym  czasie,  skoro 

odpowiedź na pytanie 13 z 22.09.2017 r. nic nie wspomina o tym, że owe bramki mają mieć 

aktywny  charakter,  ani  też  nie  przedstawił  dowodów  na  potwierdzenie  swojego  stanowiska 

wynikającego z tej negacji. Ograniczył się jedynie do wskazanego oświadczenia. Nie wnosił 

też o przeprowadzenie dowodu np. w postaci eksperymentu procesowego, czy też nie wnosił 

o powołanie dowodu z opinii biegłego. 

W  kwestii  samego  oświadczenia  producenta  złożonego  na  rozprawie  przez 

Zamawiającego, Izba nie widzi podstaw do jego kwestionowania, tym bardziej, że załączone 

pełnomocnictwo  upoważnia  osobę  podpisującą  przedmiotowe  oświadczenie  do 

potwierdzania  w  imieniu  Mocodawcy  parametrów  technicznych  urządzeń.  Jednocześnie, 

Izba podnosi, że wiele oczekiwanych parametrów przez Zamawiającego w zał. nr 1 do SIWZ 

wskazywało na możliwość rozbudowy (np. od poz. 60 do poz. 63, czy tez od poz. 69 do 79), 

czyli  przedmiotem  zamówienia  nie  było  do  końca  gotowe  urządzenie.  Istotne  było,  aby 

oczekiwana funkcjona

lność została osiągnięta. 

J

edyną  wadą  wskazanego  wyżej  oświadczenia  było  jego  złożenie  na  rozprawie,                   

w tym znaczeniu

, że Izba ocenia czynność Zamawiającego na podstawie tych dokumentów 

jakimi Zamawiający dysponował w toku postępowania przetargowego. (stan rzeczy na dzień 

podjęcia  czynności  przez  Zamawiającego).  Jednocześnie  Izba  podkreśla,  że  zgodnie  z  art. 

191  ust.  2  Pzp  wydając  wyrok  bierze  pod  uwagę  "stan  rzeczy  ustalony  w  toku 

postępowania".  Zaś  sformułowanie  "w  toku  postępowania"  odnosi  się  do  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego.  Powyższego  nie  zmienia  przepis  art.  190  ust.  1  zd  2 

Pzp,  zgodnie z którym strony mogą przedstawiać  dowody  na  poparcie swych twierdzeń  do 

zamknięcia rozprawy.  Oznacza to jedynie tyle,  że wprawdzie  dowody  strony  mogą składać 

aż  do  zamknięcia rozprawy,  jednakże mogą one  dotyczyć  tylko takiego stanu rzeczy,  który 

został  ustalony  w  toku  postępowania.  W  tym  zakresie  podzielono  w  pełni  stanowisko 

przedstawione  w  wyroku  Sądu  Okręgowego  w  Poznaniu  z  08.01.2014  r.,  sygn.  akt:  X  Ga 


Z  tej  przyczyny  stosowny  nakaz  w  sentencji,  ewentualne  odrzucenie  jest 

przedwczesne,  z  uwagi  na  niewyczerpanie  trybu  wynikającego  z  art.  26  ust.  3  Pzp  i  przy 

uwzględnieniu  uzupełnialnego  charakteru  dokumentów  pochodzących  od  producenta 

urządzenia.  Jednocześnie,  aby  wezwać  do  uzupełnienia  (ten  obligatoryjny  bowiem  tryb  jak 

wskazano  powyżej  nie  został  wyczerpany)  konieczne  stało  się  uwzględnienie  odwołania                     

w przedmiotowym zakresie i nakazanie powtórzenia badania i oceny złożonych ofert.   

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

Odnośnie różnić między tabelą w zał. nr 1 do SIWZ, a „folderem” u Przystępującego, 

Izba uznaje zarzut za niezasadny

. Izba w tym kontekście uznała stanowisko Przystępującego 

z przystąpienia za wiarygodne w kontekście przywołanych pozycji tabeli zał. nr 1. Stając na 

stanowisku,  że  zaistniałe  różnice  rzeczywiście  wynikają  z  przyjętych  zasad  premiowania 

dodatkowymi  punktami  w  danych  pozycjach,  jak  i  zarazem  uznania,  że  przyjęta  metodyka 

wypełniania  zał.  nr  1  do  SIWZ  pozwalała  w  innych  pozycjach  na  potwierdzenie  jedynie 

spełniania wymogów minimalnych oczekiwanych przez Zamawiającego. 

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

Podnoszone, zaś z kolei w odwołaniu różnice miedzy ofertą Przystępującego, a ofertą 

firmy  A.  Sp.  z  o.o.,  jak  i 

zarzut  w  tym  zakresie  Izba  uznała  za  niezasadny.                           

Owe  różnice  mają  charakter  pozorny,  gdyż  w  dwóch  wypadkach  sformułowanie  „powyżej”                       

u  P

rzystępującego nie stoi w sprzeczności z wartościami firmy  A. Sp. z o.o. Odnośnie, zaś 

kanałów procesowych różnica, jest wynikiem przyjętej minimalnej deklaracji.  W zakresie, zaś 

pojemności  dysku  SSD  nie  deprecjonuje  zaistniała  różnica  poziomu,  od  którego  za  ten 

parametr winno być przyznana odmienna punktacja.  

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

Kwestia  ceny  rażąco  niskiej  nie  była  odrębnym  zarzutem  i  nie  będzie  rozpatrywana                       

z  uwagi  na  art.  192  ust.  7  Pzp.  Stanowi

ła  jak  stwierdził  na  rozprawie  Odwołujący,  jedynie 

argumentem  dodatkowym  w  sprawie

.  Wobec  powyższego,  Izba  jedynie  więc  stwierdza,  że 

okoliczność,  iż  oferowanie  ceny,  nawet  tego  samego  aparatu,  różnią  się,  nie  świadczy 

definitywnie  o  charakterze  zaoferowan

ej  ceny  jako  rażąco  niskiej,  mogą  bowiem  zaistniałe 

różnice wynikać z odmiennej marży, czy też innego rabatu u producenta.   

Odnośnie A. Sp. z o.o., Izba względem kwestii uruchomienia dwóch bramek Dopplera 

Pulsacyjnego  podtrzymuje  swoją  wcześniejsza  argumentacje,  uwzględniając  zarzut  jedynie 

częściowo. Przy czym, w tym zakresie ten Wykonawca nie trzymał się ściśle tabeli zał. nr 1 


do  SIWZ  dokonując  w  określonych  pozycjach  odwołań  do  odpowiedzi  na  pytania  z 

20.09.2017  r.  (poz.  64,  65,  85  i  86).  Nie  uczyn

ił  tego  względem  co  do  poz.  42  w  zakresie 

odpowiedzi na pytania z 22.098.2017 r., czy też 25.09.2017 r. Z tych powodów Izba uznała, 

jak wyżej. W wypadku A. Sp. z o.o. nakaz wynikający z sentencji dotyczył także poz. 65 i 76 

tabeli  z  zał.  nr  1  do  SIWZ.  Należy  przy  czym  podkreślić,  że  odnośnie  tych  pozycji  zarzut 

dotyczył  jedynie firmy  A.  Sp.  z  o.o.  Świadczy  to o  niekonsekwencji  Odwołującego  bowiem, 

obie funkcjonalności także zostały zadeklarowane w ofercie Przystępującego, jak i wynikają z 

deklaracji produce

nta, zaś z tłumaczenia tej deklaracji wynika wprost (str. 19  – tłumaczenie 

str.22), że dotyczy to „Analizy naczyń krwionośnych”, jest tam też wskazana opcja E-Thyroid 

oraz technologia Stain. Podobnie jest co do A. Sp. z o.o.  (str. 8 -9  specyfikacji technicznej) 

–  Opcje  dodatkowe  –  Analiza  tętnic,  E-Thyroid  oraz  technologia  Stain.  Z  niewiadomych 

powodów  odwołanie  i  zarzut  odnośnie  poz.  65  i  76  tabeli  z  zał.  nr  1  do  SIWZ  został 

postawiony jedynie do oferty A. Sp. z o.o. 

Podmiot ten zadeklarował rozbudowę aparatu o obie sporne funkcjonalności w tabeli 

w  zał.  nr  1  do  SIWZ  ,  w  stosownych  pozycjach    -  dokonując  odpowiednich  „dopisków”  lub 

odwołań do odpowiedzi na pytanie (pismo z dnia 20.09.2017 r.). Jednakże celem rozwiania 

wszelkich  wątpliwości  i  w  kontekście  złożonego  na  rozprawie  oświadczenia  producenta 

aparatu,  które  pojawiło  się  dopiero  w  toku  postepowania  odwoławczego,  Izba  nakazała 

stosowne  wezwanie.  Przy  czym,  ewentualne  odrzucenie,  jest  na  obecnym  etapie 

przedwczesne, z uwagi na uzupełnialny charakter dokumentu pochodzącego od producenta                  

i  nie  wyczerpanie  trybu    z  art.  26  ust.  3  Pzp.  Analogiczna  argumentacja  w  tym  zakresie 

przedstawiona  przy  rozpatrywaniu  zarzutu  co  do  powodów  uwzględnienia  odwołania                               

i nak

azania wezwania ma zastosowania także w tym wypadku.  

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

W tym stanie rzeczy, Izba uwzględniła odwołanie na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie 

pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji na podstawie art. 192 ust. 3 pkt 1 Pzp.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy,  na  podstawie 

przepisu  art.  192  ust.  9  i  10    Pzp  w  zw.  z  §  3  pkt  1  lit.  a  i  pkt  2  lit.  b  oraz  §  5  ust.  4 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  

i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 oraz Dz. U. z 2017 r., poz. 

47). Izba 

uznała wniosek Odwołującego o zasądzenie kosztów wynagrodzenia pełnomocnika 

w kwocie 3.600,00 zł, tj. w maksymalnej kwocie dopuszczonej przez w/w rozporządzenie (§ 3 

pkt 2 lit. b w/w rozporządzenia).  


Przewodniczący: 

………………………………