KIO 2185/17 WYROK dnia 31 października 2017 r.

Stan prawny na dzień: 19.12.2017

Sygn. akt: KIO 2185/17 
 

WYROK 

z dnia 31 

października 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Izabela Niedziałek-Bujak 

Protokolant:   

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  30 

października  2017  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  17  października  2017  r.  przez 

Wykonawcę  –  Virtual  Technologies  IT  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

siedzibą  w  Katowicach  przy  ul.  Damrota  6/301  (40-022  Katowice)  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez 

Zamawiającego  –  Samodzielny  Zespół  Publicznych  Zakładów 

Opieki Zdrowotnej w Oleśnicy, ul. Mikołaja Reja 10 (56-400 Oleśnica) 

przy udziale  

Wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie  M.  O.,  R.  M.,  T.  M.,  J.  R.

prowadzących wspólnie działalność w formie spółki cywilnej TEWA IT M. O., R. M., T. M., J. 

R. 

spółka  cywilna,  ul.  Przeskok  18  (20-403  Lublin)  zgłaszających  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami  postępowania  obciąża  Wykonawcę  Virtual  Technologies  IT  Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą w Katowicach i  

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania odwoławczego kwotę  7.500  zł 00  gr. (słownie: 

siedem 

tysięcy  pięćset  złotych,  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  Virtual 

Technologies IT Sp. z o.o. z sie

dzibą w Katowicach tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza od Wykonawcy  Virtual Technologies  IT Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Katowicach  na 

rzecz Zamawiającego Samodzielnego Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej 

Oleśnicy  kwotę  3.879,63  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  osiemset  siedemdziesiąt 

dziewięć złotych sześćdziesiąt trzy grosze) tytułem zwrotu kosztów strony poniesionych 

w związku z wynagrodzeniem pełnomocnika i kosztami dojazdu na posiedzenie. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego 


doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa  Krajowej Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego we Wrocławiu. 

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 2185/17 
 

U z a s a d n i e n i e 

W postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego przez Zamawiającego – 

Samodzielny  Zespół  Publicznych  Zakładów  Opieki  Zdrowotnej  w  Oleśnicy  na  dostawę, 

montaż i uruchomienie serwera głównego wraz z wyposażeniem dla Samodzielnego Zespołu 

Publicznych  Zakładów  Opieki  Zdrowotnej  w  Oleśnicy  (nr  ref.:  SZPZOZ/ZP/03/INF/2017)

ogłoszonym w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 15 września 2017 r. pod nr. 587187-

N-2017,  wobec 

czynności wyboru oferty najkorzystniejszej złożonej przez  Tewa IT s.c oraz 

odrzucenia  oferty  własnej,  Wykonawca  Virtual  Technologies  IT  Sp.  z  o.o.  (dalej  jako 

Odwołujący)  wniósł  w  dniu  17  października  2017  r.  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej (sygn. akt KIO 2185/17).  

Zamawiający  poinformował  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  i  odrzuceniu  oferty 

Odwołującego wykonawców pismem z dnia 12.10.2017 r. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów Ustawy Pzp: 

1.  art

.  89  ust.  1  pkt  2  poprzez  odrzucenie  oferty  Odwołującego  pomimo,  że  spełnia 

wymagania  specyfikacji  technicznej  stanowiącej  załącznik  nr  1  do  siwz,  tj.  wymagania 

dodatkowe opisane w pkt 4-6; 

art.  38  ust.  4  w  zw.  z  art.  36  ust.  1  pkt  3  poprzez  zmianę  specyfikacji  technicznej 

stanowiącej załącznik nr 1 do siwz już po otwarciu ofert w zakresie dotyczącym wymagań 

dodatkowych z pkt 4-6 

z niekorzystnym dla Odwołującego skutkiem w postaci odrzucenia 

ofert; 

art.  91  ust.  1  poprzez  wybór  oferty  mniej  korzystniej  Tewa  IT  s.c.,  co  było  wynikiem 

uprzywilejowania tego Wykonawcy na skutek błędnej interpretacji wymagań dodatkowych 

z pkt 4-

6 specyfikacji technicznej stanowiącej załącznik nr 1 do siwz; 

art. 7 ust. 1 poprzez prowadzenie postępowania w sposób uchybiający zasadom uczciwej 

konkurencji i równego traktowania wykonawców. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania,  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienie 

wyboru  oferty  najkorzystniejszej, 

powtórzenie  czynności  oceny  ofert,  a  w  konsekwencji 

dokonanie wyboru oferty Odwołującego. 

W  uzasadnieniu 

podniesionych  zarzutów  Odwołujący  opierał  całość  argumentacji  na 

wykazaniu,  iż  Zamawiający  po  otwarciu  ofert  dopuścił  się  zmiany  wymagań  dodatkowych 

opisanych w specyfikacji technicznej stanowiącej załącznik nr 1 do siwz: 

-  podniesien

ie  wersji  systemów  operacyjnych  do  Centos  6.9,  nie  może  być  zrealizowany 

przez firmę zewnętrzną; 

- w przypadku serwera NETRAAD, 

będzie również wymagana zmiana architektury; 


- migracja baz danych 

musi zostać wykonana przy asyście firmy CGM poprzez reinstalację 

serwera 

(…); 

- dodatkowo, dla nowej maszyny 

będzie potrzebne wygenerowanie nowej licencji (…). 

Zamawiający  w  sposób  błędny  dokonał  oceny  zgodności  oferty  Odwołującego  z  siwz, 

uznając ją za niezgodną z wymaganiami opisanymi w załączniku nr 1 do siwz: 

migracja  maszyn  wirtualnych  działających  w  Centos  5  XEN  wraz  z  usługami  i 

oprogramowaniem  medycznym  (serwer  aplikacyjny  i  bazodanowy)  na  nowe  środowisko 

wirtualne; 

przeniesienie  serwera  Centos  4.4.  razem  z  usługami  i  oprogramowaniem  medycznym 

(serwer Net

RAAD) na nowe środowisko wirtualne; 

podniesienie wersji systemów operacyjnych do Centos 6.9. 

Decyzja Zamawiającego  była podyktowana nowymi  okolicznościami wskazanymi  dopiero  w 

piśmie  z  dnia  6.10.2017  r.  skierowanym  do  Odwołującego,  w  odpowiedzi  na  które 

Wykonawca  złożył  wyjaśnienia.  Ponieważ  oferta  Odwołującego  spełnia  opisane  w  siwz 

wymagania  dodatkowe,  nowe  okoliczności,  których  Zamawiający  nie  wskazał  na  etapie 

konstruowania  postanowień  siwz  (np.  obowiązku  dokonania  migracji  danych  przy  asyście 

firmy C

GM), nie mogły rodzić negatywnych skutków dla prawidłowo złożonej oferty. Zmiana 

wymagań,  jakiej  dokonał  Zamawiający  pismem  z  6.10.2017  r.  nie  mogła  być  uznana  za 

skuteczną,  a  Wykonawca  nie  musiał  w  wyjaśnieniach  odnosić  się  do  nowych  elementów 

przedmiotu 

zamówienia.  W  wyjaśnieniach  złożonych  Zamawiającemu  ustosunkował  się 

jedynie do przedmiotu zamówienia jaki został opisany w siwz, co do którego złożył w ofercie 

deklarację gotowości jego realizacji. To na skutek zmiany siwz oferta Odwołującego uznana 

zosta

ła  za  niezgodną  z  nową  wersją  siwz.  Dookreślenie  sposobu  dokonania  oceny 

spełnienia warunków na etapie oceny ofert narusza zasady uczciwej konkurencji i równego 

traktowania wykonawców, gdyż uniemożliwia przygotowanie oferty, która zostanie oceniona 

jako  pr

awidłowa.  Wykonawca  nie  miał  wiedzy  o  tym,  że  podniesienie  wersji  systemów 

operacyjnych  do  Centos  6.9  nie  może  być  zrealizowane  przez  firmę  zewnętrzną  lub,  że 

migracja  baz  danych  musi  zostać  wykonana  przy  asyście  firmy  CGM  poprzez  reinstalację 

serwera.  Zam

awiający  nie  mógł  oceniać  ofert  pod  kątem  nowych,  nie  wskazanych  w  siwz 

wymagań i na tej podstawie odrzucić oferty Odwołującego. 

W postępowaniu to oferta Odwołującego była najkorzystniejsza, co przedstawia wynik oceny 

ofert, a na skutek uprzywilejowania Wy

konawcy Tewa IT s.c., do czego doprowadziła zmiana 

zasad  oceny  ofert,  oferta  mniej  korzystna  została  wybrana,  a  ofertę  najkorzystniejszą 

Zamawiający  odrzucił.  Odwołujący  przypuszcza,  iż  taki  był  zamiar  Zamawiającego,  aby 

odrzucić wszystkie oferty z wyłączeniem oferty Tewa IT s.c., który to Wykonawca jako jedyny 

oświadczył  w  piśmie  z  dnia  10.10.2017  r.,  iż  przy  realizacji  zamówienia  skorzysta  z  usług 


spółki CGM Sp. z o.o. (która nie jest wpisana do rejestru przedsiębiorców). Wykonawca ten 

mógł  mieć  zatem  wcześniej  informację,  iż  dodatkowy  wymóg  asysty  firmy  CGM  zostanie 

postawiony  w  późniejszym  czasie,  co  ma  uzasadniać  przypuszczenie  celowego  działania 

Zamawiającego wskazanego powyżej. 

Do postępowania odwoławczego w dniu 20.10.2017 r. przystąpili po stronie Zamawiającego 

wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  zamówienie:  M.  O.,  R.  M.,  T.  M.,  J.  R.  (dalej  jako 

Tewa IT s.c.). 

Zamawiający w pisemnej odpowiedzi na odwołanie złożonej do akt sprawy przed otwarciem 

posiedzenia 

wniósł o oddalenie odwołania w całości. 

Stanowisko Izby. 

Do  rozpoznania  odwołania  zastosowanie  znajdowały  przepisy  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych obowiązujące w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, (tekst 

jednolity Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm.), w brzmieniu po nowelizacji 

dokonanej ustawą z 

dnia  22  czerwca  2016  r.  o  zmianie  ustawy 

–  Prawo zamówień  publicznych oraz  niektórych 

innych ustaw (Dz.U.2016.1020), zwanej dalej „Ustawą”.  

Przystępując  do  rozpoznania  odwołania,  Izba  w  pierwszej  kolejności  zobowiązana  była  do 

oceny wy

pełnienia przesłanek z art. 179 ust. 1 Ustawy, tj. istnienia po stronie Odwołującego 

interesu  w  uzyskaniu zamówienia oraz  możliwości  poniesienia przez  Odwołującego  szkody 

w  wyniku  kwestionowanych  czynności/zaniechań  Zamawiającego.  W  świetle  stanu 

faktyczne

go,  w  którym  oferta  Odwołującego  został  odrzucona,  a  wybrana  została  oferta 

mniej  korzystna, 

podważenie  czynności  Zamawiającego  ma  na  celu  doprowadzenie  do 

prawidłowego  wyniku  postępowania.  Odwołujący  posiadał  zatem,  w  momencie  wnoszenia 

odwołania, interes w zakwestionowaniu działań Zamawiającego, których utrzymanie w mocy 

oznaczałoby, iż utraciłby on szansę na uzyskanie zamówienia. W świetle powyższego Izba 

uznała,  że  spełnione  zostały  przesłanki  materialno-prawe  do  merytorycznego  rozpoznania 

zarzutów.  

Na 

podstawie dokumentacji postępowania, w tym protokołu postępowania, treści specyfikacji 

istotnych warunków zamówienia (siwz), oferty Odwołującego i jego wyjaśnień  z 6.10.2017r. 

oraz  stanowisk  stron  prezentowanych  na  rozprawie  i  złożonych  dowodów,  Izba  dokonała 

ustaleń  faktycznych  stanowiących  podstawę  do  wydania  rozstrzygnięcia  w  przedmiocie 

podniesionych zarzutów. 

Zamawiający prowadzi postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego z wykorzystaniem 

procedury odwróconej opisanej w art. 24aa Ustawy.  


Przedmiot niniejsze

go postępowania stanowi dostawa, montaż i uruchomienie:  

4 szt. serwerów (2 serwery aplikacyjne i 2 serwery bazodanowe), 

- 1 kpl. systemu wirtualizacji 

1 szt. macierzy dyskowej wraz z półką rozszerzającą, 

- 2 szt. UPS, 

- 1 szt. szafa RACK  

o  parametrach  i  funkcjonalnościach  opisanych  szczegółowo  w  specyfikacji  technicznej 

stanowiącej załącznik nr 1 do siwz.  

Załącznik nr 1 do siwz zawiera opis wymaganych parametrów lub funkcjonalności elementów 

przedmiotu  zamówienia,  w  tym  wymagania  dodatkowe  związane  z  instalacją  i  konfiguracją 

przedmiotu zamówienia. W poz. 4-6 tabeli wskazane zostały wymagania: 

migracja  maszyn  wirtualnych  działających  na  Centos  5  XEN  wraz  z  usługami  i 

oprogramowaniem  medycznym  (serwer  aplikacyjny  i  bazodanowy)  na  nowe  środowisko 

wirtualne (poz. 4); 

przeniesienie  serwera  Centos  4.4.  razem  z  usługami  i  oprogramowaniem  medycznym 

(serwer NetRAAD) na nowe środowisko wirtualne; 

podniesienie wersji systemów operacyjnych do Centos 6.9. 

Załącznik  ten  po  wypełnieniu  kolumny  Odpowiedź  Wykonawcy  stanowił  element  oferty 

podlegający ocenie pod kątem potwierdzenia wymagań Zamawiającego.  

W  postępowaniu  złożone  zostały  dwie  oferty.  Według  kryteriów  oceny  ofert  to  oferta 

Odwołującego uzyskała najwyższą ilość punktów. 

Odwołujący  załączył  do  oferty  wypełniony  formularz  specyfikacji  technicznej,  w  którym 

udzielił odpowiedzi TAK we wszystkich trzech spornych elementach wymagań dodatkowych. 

W  dniu  5.10.2017  r.  Zamawiający  otrzymał  odpowiedź  od  producenta  oprogramowania 

medycznego  NetRAAD,  w 

której  ten  wskazał,  iż  Patrząc  na  wymagania  dodatkowe, 

szczególnie punkt 5 oraz 6 które wiążą się z ponowną instalacją systemu Clininet z Netraad i 

bazy  danych  oraz  oczywistą  polityką  firmy  aby  podmiotom  trzecim  nie  udostępniać 

instalatora  naszego  systemu, 

informuję  że  wybierając  ofertę  firmy,  która  postanowiła 

przeprowadzić  wszelkie  prace  swoimi  zasobami  oraz  nigdy  wcześniej,  co  potwierdziła 

referencjami  nie  wykonywała  prac  związanych  z  systemem  naszej  firmy,  narażacie  się  na 

utratę  ciągłości  działania  systemu  i  utratę  danych.  Jednocześnie  przypominam,  że  obecna 

umowa  serwisowa  nie  przewiduje  napraw  awarii,  które  mogą  powstać  na  skutek  prac 

wykonanych przez nieautoryzowane przez nas podmioty. 

Zamawiający pismem z dnia 6.10.2017 r. wystąpił do Odwołującego z prośbą o wyjaśnienie, 

czy  w  związku  z  planowanym  przeniesieniem  serwerów  na  nowy  sprzęt  działający  na 


środowisku  wirtualnym  vmware  proszę  o  informację  czy  są  potrzebne  jakieś  dodatkowe 

informacje  dla  firmy,  która  dokona  przeniesienia  oraz  upgreadu  oprogramowania 

systemowego  serwerów  wg  poniższych  zadań:  1.  Migracja  maszyn  wirtualnych  (…);  2. 

Przeniesienie serwera  Centos  4.4  (…);  3.  Podniesienie wersji  systemów  (…).  Zamawiający 

kierując  to  zapytanie  dążył  do  uzyskania  potwierdzenia,  iż  Wykonawca  może  zapewnić 

migrację  oprogramowania,  co  budziło  jego  wątpliwości  w  związku  z  informacją  producenta 

systemu  medycznego  NetRAAD.  W  piśmie  Zamawiający  wskazał  na  otrzymane  mailem 

odpowiedzi, 

z których wynika, iż Podniesienie wersji systemów operacyjnych do Centos 6.9 

nie  może  być  zrealizowany  przez  firmę  zewnętrzną.  System  CLININET,  NETRAAD  musi 

zostać na nowo zainstalowany z instalatora dedykowanego dla systemu CentOS/RHEL 6. W 

kolejnym  kroku  należy  wykonać  migrację  danych  aplikacji  i  konfiguracji.  Aplikacje  i  usługi 

wymagane do poprawnej pracy systemu nie zadziałają po aktualizacji systemu z 4.x i 5.x do 

6.x.  Są  zależne  od  bibliotek  dedykowanych  dla  konkretnej  głównej  wersji  systemu.  W 

przypadku  serwera  NETRAAD  będzie  również  wymagana  zmiana  architektury  z  32  na  64 

bi

ty.  Migracja  bazy  danych  musi  zostać  wykonana  przy  asyście  firmy  CGM  poprzez 

reinstalację  serwera  Sybase  ASE  (z  wykorzystaniem  instalatora  CGM)  na  docelowym 

środowisku  oraz  przeniesienie  bazy  poprzez  backup  i  przywrócenie  na  nowej  maszynie. 

Dodatkowo  dla  n

owej  maszyny  będzie  potrzebne wygenerowanie  nowej  licencji  –  baza  nie 

uruchomi  się  po  przeniesieniu  z  Xena  na  środowisko  Vmware.  Aktualizacje  pomiędzy 

głównymi wersjami systemu (4 do 5,5 do 6) nie są wspierane przez system CentOS/RHEL. 

Nie ma oficjalnej ścieżki wykonania takiej aktualizacji i  istnieje duże ryzyko niepowodzenia, 

utraty danych i późniejszych problemów z działaniem samego systemu operacyjnego.  

W  odpowiedzi  z  dnia  6.10.2017  r.  Wykonawca  w  zakresie  informacji  przekazanych  w 

wezwaniu wskazał, iż nie były one podane w opisie prac w punktach 4, 5, 6 i może odnieść 

się jedynie do treści złożonej oferty zgodnie z wymaganiami postawionymi w siwz. Pytanie w 

zakresie  możliwości  wykonania  usługi  przez  Wykonawcę  w  zakresie  rozszerzonym  i 

wnoszącym do postępowania nowe treści i informacje przekazane pismem z dnia 6.10.2017 

są niezgodne z ustawą PZP i sposobem przeprowadzenia postępowania. Wykonawca może 

ustosunkować  się  jedynie  do  przedmiotu  zamówienia  wyszczególnionym  w  SIWZ.  Zatem 

Wykonawca oświadcza iż jest gotowy zrealizować usługi o których mowa w SIWZ zgodnie ze 

złożoną  ofertą.  Natomiast  Wykonawca  nie  może  wykonać  usług  nie  objętych  SIWZ 

wyszczególnionych w piśmie z dnia 6.10.2017, gdyż są to nowe treści wniesione do oferty, 

jak  również  do  SIWZ  przez  Zamawiającego.  Jeżeli  dodatkowy  zakres  prac  musi  zostać 

zlecony  firmie  CGM  oraz  musi  zostać  dostarczony  instalator  dedykowany  firmy  CGM  ten 

zakres  czynności  pozostaje  po  stronie  Zamawiającego,  gdyż  to  Zamawiający  jest  w 

posiadaniu  wszelkich  praw  do  oprogram

owania  będącego  w  posiadaniu  Zamawiającego  i 


odpowiednich  warunków  gwarancyjnych  dla tegoż  oprogramowania  czy  umów  zawartych  z 

firmą CGM. Zamawiający na etapie przygotowania postępowania i jego ogłoszenia powinien 

być świadom  powyższych informacji  jak również  odpowiednio  zapewnić  przyszły  dostęp  do 

tegoż zadania / zakresu czynności, które potencjalni Wykonawcy będą realizować. Ponieważ 

Zamawiający nie wyszczególnił w SIWZ informacji dodatkowych przesłanych pismem z dnia 

6.10.2017  obowiązującym  dla  Wykonawcy  jest  wykonanie  czynności  przez  Wykonawcę 

jedynie w zakresie opisanym SIWZ z pominięciem usług wyszczególnionych w piśmie z dnia 

6.10.2017. usługi w piśmie z dnia 6.10.2017 pozostają w gestii Zamawiającego. 

Zamawiający  odrzucił  ofertę  Odwołującego  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  Ustawy 

wskazując  w  piśmie  z  dnia  12.10.2017  r.,  iż  nie  spełnia  ona  wymagań  dodatkowych  z 

załącznika nr 1 do siwz, pkt 4-6, gdyż nie zapewnia wykonania prac opisanych w pkt 4-6, co 

potwierdza  treść  wyjaśnień.  Wykonawca  potwierdził,  iż  nie  wykona  zadania,  zarzucając 

Zamawiającemu,  że  na  etapie  przygotowania  siwz  tego  zadania  nie  sformułował.  Zdaniem 

Zamawiającego,  wybór  oferty  Odwołującego  doprowadziłby  do  braku  możliwości 

wykorzystania dostarczonych serwerów, bowiem nie można byłoby korzystać z istniejącego 

oprogramowania medycznego, co nie leży w interesie publicznym.  

Zamawiający  dokonał  wyboru  oferty  Wykonawcy  Tewa  IT  s.c.  (przystępujący  do 

postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego). 

Uwzględniając powyższe Izba zważyła. 

Odwołanie podlega oddaleniu.  

Ponieważ  podstawa  wszystkich  podniesionych  zarzutów  sprowadza  się  do  wspólnej 

okoliczności  faktycznej,  tj.  uznania  oferty  Odwołującego  za  niezgodną  z  siwz,  od 

rozstrzygnięcia w przedmiocie tej oceny uzależniony był wynik postępowania odwoławczego.  

Odwołujący  zasadniczo  zmierzał  do  wykazania,  iż  jego  oferta  jest  zgodna  z  pierwotnymi 

wymaganiami opisanymi w specyfikacji technicznej (załącznik nr 1 do siwz), a podstawę, na 

której  Zamawiający  opiera  decyzję  o  odrzuceniu  stanowi  dokonana  na  etapie  oceny  ofert 

zmiany  zapisów  siwz.  Rozstrzygnięcia  wymagało  zatem  po  pierwsze  ustalenie,  czy 

okoliczności  wskazane  przez  Zamawiającego  w  uzasadnieniu  odrzucenia  oferty 

Odwołującego  odnosiły  się do  wymagań  dodatkowych opisanych w  pkt 4-6 załącznika nr  1 

do  siwz  oraz  czy  nie  rozszerzały  zakresu  prac  związanych  z  migracją  oprogramowania 

medycznego  NetRAAD.  W  konsekwencji  tych  ustaleń  należało  następnie  wskazać,  czy 

Wykonawca  zaoferował  wykonanie  pełnego  zakresu  prac.  W  tym  obszarze  decydującym 

były postanowienia załącznika nr 1 do siwz oraz wyjaśnienia Odwołującego z dnia 6.10.2017 

r. dotyczące zakresu zobowiązania wynikającego z oferty. 


Odnosząc  się  w  pierwszej  kolejności  do  wymagań  Zamawiającego  należy  wskazać,  iż 

kwestionowanie za

pisów siwz już po złożeniu oferty, czy to w ramach wyjaśnień składanych 

Zamawiającemu,  czy  też  w  odwołaniu,  nie  może  być  skuteczne.  Treść  siwz  pozostaje 

bowiem  wiążąca,  a  jedyną  możliwością  na  obecnym  etapie  postępowania  jest  próba 

wykładni  zapisów  siwz  w  zgodzie  z  zasadami  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców  w  postępowaniu.  W  orzecznictwie  i  doktrynie  wypracowany  został  pogląd,  iż 

nieścisłości  w  treści  siwz  należy  wykładać  na  korzyść  wykonawcy,  z  czym  należy  się 

zgodzić, gdyż wykonawcy nie powinni być zaskakiwani nowym znaczeniem zapisów siwz już 

na  etapie  oceny  ofert.  Celem 

jasnego  określenia  przedmiotu  zamówienia,  do  którego 

realizacji  służy  również  instytucja  wyjaśnienia  treści  siwz  i  jej  modyfikacji  jest,  aby 

wykonawcy  składając  oferty  mieli  pewność  co  do  zakresu  obowiązków,  jakie  na  siebie 

przyjmują, a także możliwość skutecznego zweryfikowania dalszych decyzji zamawiającego. 

Powyższe stanowi  niewątpliwie istotny  mechanizm  gwarantujący  zachowanie przejrzystości 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Aby móc stwierdzić, że zasady te nie są 

naruszone  należy  ocenić,  czy  zamawiający  podejmując  kolejne  czynności  w  postępowaniu 

kierował się opisanymi w siwz wytycznymi. W przedmiotowej sprawie należało odnieść to do 

procedury wyjaśniającej wywołanej wątpliwościami Zamawiającego, jakie powziął na skutek 

korespondencji z producentem oprogramowania medycznego NetRAAD. Przede wszystkim, 

rozstrzygnięcia wymagało, czy wyjaśnienia jakich oczekiwał od Wykonawcy nie miały na celu 

rozszerzenia 

poza opis wymagań dodatkowych, zakresu zobowiązania, jakie należało objąć 

ofertą. W niniejszej sprawie spornym była właśnie ta ocena, gdyż Odwołujący konsekwentnie 

podtrzymywał,  że  wezwanie  do  wyjaśnień,  a  następnie  oparta  na  tej  podstawie  decyzja  o 

uznan

iu  oferty  za  niezgodną  z  siwz,  miało  na  celu  modyfikację  wymagań  związanych  z 

zakresem  usług  migracji  oprogramowania  medycznego  na  nowe  środowisko  wirtualne,  a 

także  podniesienia  wersji  systemów  operacyjnych  Centos  (pkt.  4  –  6  załącznika  nr  1  do 

siwz).  Zar

ówno w wyjaśnieniach z 6.10.2017 r., jak i na rozprawie Odwołujący prezentował 

stanowisko,  iż  zakres  tych  prac  nie  obejmował  konieczności  „uruchomienia  i  instalacji” 

migrowanego  oprogramowania  na  nowe  środowisko  wirtualne.  Powyższe  opierał  na 

stwierdzeniu, 

iż  w  siwz  Zamawiający  nie  wymagał  zapewnienia  przy  migracji 

oprogramowania medycznego asysty producenta (firmy Compu Group Medical Polska Sp. z 

o.o. 

–  w  skrócie  „CGM”),  jak  również  konieczności  instalacji  i  uruchomienia  tego 

oprogramowania  oraz  dostarczen

ia  nowej  licencji.  Odwołujący  składając  ofertę  założył 

samodzielną  realizację  prac  i  wykorzystanie  własnych  zasobów  do  przeprowadzenia 

czynności opisanych w pkt 4-6 załącznika nr 1 do siwz. 

Izba  uznała,  iż  stanowisko  Odwołującego  nie  ma  oparcia  w  treści  siwz  z  co  najmniej  kilku 

powodów. Przede wszystkim nie może budzić wątpliwości, iż przedmiotem zamówienia jest 


dostawa,  montaż  i  uruchomienie  serwera  głównego  wraz  z  wyposażeniem,  który  stanowić 

będzie  nowe  środowisko  wirtualne,  na  którym  zostanie  uruchomiona  nowa  wersja  systemu 

operacyjnego  Centos  wraz  z  usługami  i  oprogramowaniem  medycznym.  Wprawdzie 

Zamawiający  jedynie  w  nazwie  przedmiotu  zamówienia  posługuje  się  wprost  słowem 

„uruchomienie”, co jednak nie ujmuje treści siwz, w tym znaczeniu, że brak powtórzenia tego 

słowa  przy  każdym  z  opisanych  wymagań  dodatkowych  oznacza,  że  wykonawca  miał 

jedynie dostarczyć nowe środowisko wirtualne, pozostawiając w gestii Zamawiającego jego 

uruchomienie.  Dostarczone  nowe  środowisko  ma  stanowić  bazę  dla  pracy  obecnie 

fu

nkcjonujących serwerów aplikacyjnych i bazodanowych oraz serwera NetRAAD, co zostało 

wskazane  w  opisie  wymagań  dodatkowych.  Efektem  oczekiwanym  przez  Zamawiającego 

było  zatem  uzyskanie  nowego  środowiska  posiadającego  pełną  funkcjonalność  całości 

systemu  pr

zenoszonego  na  nowy  sprzęt.  Aby  mówić  o  takim  efekcie,  konieczne  było 

zapewnienie zarówno podniesienia wersji oprogramowania operacyjnego Centos do 6.9, jak i 

dokonanie migracji oprogramowania medycznego NetRAAD

. Słowo „migracja” okazało się tu 

istotne,  gd

yż  Odwołujący  definiował  je  przez  czynność  samego  skopiowania  i  wklejenia, 

natomiast  Zamawiający  utożsamiał  migrację  z  efektem  końcowym  prac,  czyli  uzyskaniem 

pełnej funkcjonalności środowiska wirtualnego (odtworzenie na nowej platformie systemów i 

ich  dal

sze  działanie).  Odwołujący  pomijał  kwestię  różnic  sprzętowych  dostarczanego 

środowiska  komputerowego,  wymagające  zmiany  architektury  z  32  na  64  bity,  czy  też 

konieczność  zapewnienia  prawidłowej  pracy  bibliotek  w  systemie  operacyjnym,  opierając 

swoją  argumentację  na  próbie  wykazania,  iż  wezwanie  do  złożenia  wyjaśnień  zawierało 

dodatkowe  wymagania  wykraczające  poza  zakres  przedmiotu  zamówienia,  gdyż  dopiero  w 

tym  momencie  Zamawiający  wskazał  Wykonawcy  na  konieczność  zapewnienia  asysty 

producenta  NetRAAD.  Z  ta

ką  argumentacją  nie  można  się  zgodzić.  Samo  wezwanie  do 

wyjaśnień  miało  na  celu  naświetlenie  Wykonawcy  konsekwencji  związanych  z 

dopuszczeniem  samodzielnego  wykonania  migracji  systemu  medycznego

,  co  Zamawiający 

ustalił  w  korespondencji  z  producentem  systemu  medycznego.  Wezwanie  miało  na  celu 

rozwianie  wątpliwości  Zamawiającego,  a  wyjaśnienia  dostarczyły  podstawy  do  oceny 

deklaracji  Odwołującego  złożonej  w  załączniku  do  oferty  –  wypełnionej  specyfikacji 

technicznej.  Podstawą  odrzucenia  oferty  Odwołującego  były  jego  wyjaśnienia,  z  których 

wynika, iż niepełny zakres świadczenia zostanie przez Wykonawcę wykonany na podstawie 

złożonej oferty.     

Dodatkowo,  wiedza  co  do  koniecznych  przy  podniesieniu  systemu  operacyjnego  Centos 

pracach  wskazuje,  iż  podniesienie  wersji  systemu  operacyjnego  Centos  5  i  Centos  4.4  do 

Centos  6.9  wymaga  instalacji  od  nowa  systemu  operacyjnego,  a  tym  samym  instalacji  od 

nowa systemów, w tym systemu medycznego. Potwierdza to informacja pozyskana ze strony 

internetowej  projektu  CentOS  (Bezp

ośrednie  aktualizacje  nie  są  wspierane,  wraz  z  opisem 


kroków które wskazują na tworzenie kopii zapasowej starego systemu), przedstawiona przez 

Przystępującego w stanowisku eksperckim załączonym do pisma procesowego. Odwołujący 

poza  gołosłownym  stwierdzeniem,  iż  według  jego  wiedzy  możliwe  jest  wykorzystanie 

aktualizacji  oprogramowania,  nie  przedstawił  dowodu,  który  czyniłby  wiarygodnym  to 

stanowisko.  Ponieważ  Odwołujący  wywodził  dalej  na  tej  podstawie,  iż  migracja  oznaczała 

samo  skopiowanie  i  wklejenie  bez  i

nstalacji,  Izba  uznała,  iż  ta  interpretacja  stała  w 

sprzeczności  z  powszechną  wiedzą  branżową  i  na  tej  podstawie  nie  było  uprawnionym 

nadawanie takiego znaczenia zapisom siwz. Izba przyjęła zatem za wiarygodne i zgodne z 

wiedzą  branżową,  iż  podniesienie  wersji  systemu  operacyjnego  do  wersji  CentOS  6.9  w 

nowym środowisku wirtualnym XEN nie jest możliwe bez reinstalacji serwera aplikacyjnego i 

bazodanowego.  Nowa  instalacja  systemu  operacyjnego  wymusza  ponowną  instalację 

oprogramowania medycznego, migrację usług oraz bazy danych. Wyjaśnienia Odwołującego 

wskazują natomiast, iż czynności tych nie będzie wykonywał w ramach złożonej oferty. 

Argumentacja Odwołującego była wadliwa również z tej przyczyny, że w siwz Zamawiający 

nie zadeklarował wykonania, czy też wsparcia wykonawcy w wykonaniu części prac, a zatem 

przyjmowanie  na  obecnym  etapie  postępowania,  że  Zamawiający  przyjął  na  siebie 

wykonanie  reinstalacji  i  uruchomienia  oprogramowania  medycznego  NetRAAD,  nie  mogło 

być uznane za prawidłowe. Ewentualne wątpliwości Wykonawca powinien był wyjaśnić przed 

złożeniem  oferty,  a  brak  takiej  inicjatywy  nie  może  obecnie  stanowić  linii  obrony  przed 

konsekwencją  dowolnej  interpretacji  zapisów  siwz.  Wprawdzie  to  na  Zamawiającym 

spoczywa ciężar prawidłowego przygotowania postępowania, to nie można tracić z oczu roli 

narzędzi,  jakie  zostały  przewidziane  w  Ustawie,  w  celu  zapewnienia  przestrzegania  zasad 

postępowania  prowadzonego  w  trybie  zamówienia  publicznego.  Nie  można  akceptować 

takiej  sytuacji,  w  której  Zamawiający  działa  w  przekonaniu,  iż  jego  zapisy  są  czytelne,  aby 

następnie  dopuścić  do  oceny  dokonanych  czynności  w  kontekście  treści  siwz  nadanej 

subiektywną  wykładnią  przygotowaną  na  potrzeby  konkretnego  wykonawcy  już  po  upływie 

terminu na pytania do treści siwz lub żądania jej modyfikacji.   

W  ocenie  Izby  brak  wskazania  w  siwz  przez  Zamawiającego  na  konieczność  zapewnienia 

asysty autoryzowanego przedstawiciela producenta serwera NetRAAD, 

w żaden sposób nie 

wpływa na ustalenie zakresu prac, jakie związane były i są z dostarczeniem i uruchomieniem 

serwera głównego wraz z wyposażeniem. Kwestia ta ma wtórne znaczenie, gdyż odnosi się 

do  strony  technicznej  wykonania  prac  stanowiących  element  przedmiotu  zamówienia,  czyli 

migracji oprogramowania medycznego. Nie miało to decydującego znaczenia dla ustalenia, 

czy  Wykonawca  zadeklarował  w  ofercie  pełen  zakres  świadczenia.  Zamawiający  mógł 

oczekiwać, iż wykonawca w sposób prawidłowy zrozumie zapisy siwz, w których użyto siatki 

pojęciowej  powszechnie  identyfikowanej  z  zamówieniami  IT.  Nie  jest  powszechnie 

spotykanym  szczegółowe  opisywanie  kroków  związanych  z  procedurami  informatycznymi, 


gdyż  wykonawcy  działający  w  tej  branży  powinni  mieć  wiedzę,  jakie  czynności  wiązać  się 

będą z podnoszeniem systemu operacyjnego do wyższej wersji wraz z usługami i systemami 

już  działającymi.  W  niniejszej  sprawie,  w  ocenie  Izby,  to  nie  brak  jednoznaczności  pojęć 

użytych w opisie wymagań dodatkowych doprowadziło do niezgodności oferty Odwołującego 

z siwz.         

Przesądzającym  w  sprawie  były  wyjaśnienia  z  6.10.2017  r.,  w  których  Odwołujący  wprost 

wskazał,  iż  to  po  stronie  Zamawiającego  spoczywać  będzie  wykonanie  prac,  dla  których 

konieczny jest udział firmy CGM, których nie przewidział do realizacji w ramach przyjętego w 

ofercie  zakresu  zobowiązania.  Wynika  to  z  fragmentu:  Jeżeli  dodatkowy  zakres  prac  musi 

zostać zlecony firmie CGM oraz musi zostać dostarczony instalator dedykowany firmy CGM 

ten  zakres  czynności  pozostaje  po  stronie  Zamawiającego,  gdyż  to  Zamawiający  jest  w 

posiadaniu  wszelkich  praw  do  oprogr

amowania  będącego  w  posiadaniu  Zamawiającego  i 

odpowiednich  warunków  gwarancyjnych  dla tegoż  oprogramowania  czy  umów  zawartych  z 

firmą CGM. Powyższe wskazuje, iż Wykonawca składając ofertę bądź nie miał dostatecznej 

wiedzy co do specyfiki rozwiązań funkcjonujących u Zamawiającego (wskazanych z nazwy w 

siwz), bądź przygotował ofertę zakładając samodzielne wykonanie migracji bez zapewnienia 

osiągnięcia  efektu  końcowego.  Takie  podejście  musiało  prowadzić  do  uznania  oferty  za 

niezgodną  z  siwz,  co  Wykonawca  przyznał  w  treści  wyjaśnień,  a  czego  Zamawiający  nie 

mógł  pominąć.  Przyjęcie  oferty  Odwołującego  w  tych  okolicznościach,  oznaczałaby 

naruszenie  zasad  u

stalonych  dla  tego  postępowania  i  prowadzenie  niedozwolonych 

negocjacji,  których  efektem  byłoby  uznanie  za  najkorzystniejszej  oferty  prezentującej  inny, 

niż wynikający z opisu przedmiotu zamówienia zakres świadczenia.  

W konsekwencji tych ustaleń dalsze zarzuty również nie były zasadne, gdyż oparte były na 

tezie,  że  wezwanie  do  wyjaśnień  prowadzić  miało  do  modyfikacji  przedmiotu  zamówienia 

oraz  zmiany  na  etapie  oceny  ofert  zasad,  których  celem  miało  być  wyeliminowanie  oferty 

Odwołującego i przyjęcie oferty mniej korzystnej. Jedynie na marginesie należy zauważyć, iż 

Zamawiający  nie  mógł  porównywać  ze  sobą  dwóch  ofert  prezentujących  odmienny  zakres 

prac,  a  w  konsekwencji  nieporównywalnych  cenowo,  stąd  ilość  punktów  przyznana  ofercie 

Odwołującego, faktycznie nie oznaczała, że to ta oferta była najkorzystniejsza. 

Mając na uwadze wskazane powyżej motywy Izba oddaliła odwołanie w zakresie wszystkich 

podniesionych 

zarzutów.   


O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust. 9 oraz 

art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych  oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5 ust. 3 pkt 1 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości 

i sposobu  pobi

erania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). Izba zaliczyła do kosztów 

postępowania  wpis  wniesiony  przez  Odwołującego  w  kwocie  7.500,00  zł.  oraz  koszty 

Zamawiającego stwierdzone rachunkiem złożonym przed zamknięciem rozprawy obejmujące 

wynagrodzenie pełnomocnika oraz koszty dojazdu na posiedzenie. 

Przewodniczący: ……………………….