KIO 2294/17 WYROK dnia 16 listopada 2017 r.

Stan prawny na dzień: 29.12.2017

Sygn. akt: KIO 2294/17 

WYROK 

z dnia 16 listopada 2017 r.  

Krajowa  Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Jolanta Markowska 

Lubomira Matczuk-

Mazuś 

Małgorzata Matecka 

Protokolant:  

Marcin Jakóbczyk 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  14  listopada  2017  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  30  października  2017  r.  przez 

wykonawcę: 

S. 

Sp. 

o.o. 

Sp. 

K., 

ul. 

(…)  

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Województwo  Małopolskie, 

ul.(…),   

przy udziale wykonawcy P. N. 

prowadzący działalność gospodarczą pod firmą P.H.U. E. 

P.  N.,  ul. 

(…)  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego, 

orzeka: 

oddala odwołanie, 

2.  k

osztami  postępowania  obciąża  wykonawcę:  S.  Sp.  z  o.o.  Sp.K.,  

ul. 

(…), i: 

 
1)  zalicza 

w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

wykonawcę: S. Sp. z o.o. Sp.K., ul. (…) tytułem wpisu od odwołania. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo 

zamówień 

publicznych (Dz. U. z

2015 r., poz. 2164 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do 

Sądu Okręgowego w Krakowie.  

……………………………… 

……………………………… 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 2294/17 

Uzasadnienie 

Zamawiający:  Urząd  Marszałkowski  Województwa  Małopolskiego  w  Krakowie 

prowadzi  p

ostępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego 

na  „Dostawę  sprzętu  i  oprogramowania  wraz  z  wdrożeniem  w  Urzędzie 

Marszałkowskim  Województwa  Małopolskiego”.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało 

opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  pod  poz.  2017/S  164-337650  

w dniu 29 sierpnia 2017 r. 

W  dniu  19  października  2017  r.  Zamawiający  powiadomił  wykonawców  o  wyborze 

oferty 

złożonej przez P.H.U. E. P. N. z siedzibą w W. jako najkorzystniejszej. 

Wykonawca  S.  Sp.  z  o.o.  Sp.K. 

z  siedzibą  w  K.  wniósł  odwołanie,  

w którym zarzucił Zamawiającemu niezgodną z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. 

- Prawo 

zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579),

zwanej dalej „Pzp”, czynność 

wyboru oferty E. jako oferty najkorzystniejszej, w tym naruszenie:  

-    art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp,  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  E.,  pomimo  

iż  treść  oferty  nie  odpowiada  treści  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia 

(SIWZ);  

z  ostrożności  procesowej  -  naruszenie  art.  87  ust.  1  Pzp,  poprzez  zaniechania 

wystąpienia do E. o złożenie wyjaśnień treści oferty;  

art.  89  ust.  1  pkt  3  Pzp,  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  E.  i  oferty  D.  P., 

pomimo 

że  złożenie  tych  ofert  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji  

w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji; 

art.  90  ust.  1 

i a

  Pzp,  poprzez  zaniechania  wezwania  E. 

do  złożenia  wyjaśnień 

pomimo 

że  istotna  część  ceny  oferty  wydaje  się  rażąco  niska  w  stosunku  do 

przedmiotu  zamówienia  i  powinna  wzbudzić  wątpliwości  Zamawiającego  co  do 

możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami określonymi 

przez Zamawiającego;  

art.  89  ust.  1  pkt  4  w  związku  z  art.  90  ust.  3  Pzp,  oprzez  zaniechanie  odrzucenia 

oferty  E.

, pomimo iż oferta ta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu 

zamówienia;  

art.  7  ust.  1  i  3  Pzp, 

poprzez  prowadzenie  postępowania  w  sposób  naruszający 

zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:  

1.  u

nieważnienia czynności oceny ofert, 

2.  u

nieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,  


3.  z 

ostrożności procesowej – wezwanie E. do złożenia wyjaśnień treści oferty,  

4.  ponownej oceny ofert,  

5.  o

drzucenia ofert wykonawców E. i D. P., 

6.  wyboru 

oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej. 

I. Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty E., 

której treść nie odpowiada treści SIWZ.  

1. Stacja dokująca (...) nie spełniająca wymogów SIWZ  

E. 

zaoferował dostawę laptopa (...)oraz stacji dokujące (...), która nie jest zgodna do 

zaoferowanego  modelu  laptopa. 

Odwołujący  przedstawił  listę  modeli  laptopów  zgodnych  z 

ww. stacją, wskazując że jest to dokument ofijalną informacją producenta. Jak wynika z tej 

informacji stacja dokująca jest zgodna z 5 laptopami produkcji Lenovo innymi niż laptop (...). 

Zdaniem Odwołującego, już powyższa informacja jest podstawą do odrzucenia oferty. 

Z  ostrożności  Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  -  po  unieważnieniu  czynności 

oceny  ofert  -  powinien  we

zwać  E.  do  złożenia  wyjaśnień  w  trybie  art.  87  ust.  1  Pzp. 

Dodatkowo,  przedmiotowe  stacje 

dokujące  według  oferty  E.  są  warte

zł  natomiast 

laptopy  2 

150  zł.  Brak  odrzucenia  oferty  E.  naraża  Zamawiającego  na  dodatkowe  koszty 

związane z użytkowaniem dostarczonego sprzętu. 

2. Oferta wariantowa w zakresie zaoferowanej stacji dokującej (...)  

Zaoferowana 

stacja 

dokująca 

występuje  

aż  w  19  różnych  modelach/wariantach.  Brak  wskazania  w  ofercie  konkretnego  modelu  do 

czego 

był  zobowiązany  wykonawca  skutkuje  brakiem  informacji  dla  Zamawiającego  jaką 

stację dokującą otrzyma w ramach dostawy, czy będzie ona spełniała wymagania SIWZ (np. 

w  zakresie  zasilania,  rodzaju  wtyczek  przeznaczonymi  na  inny  rynek).  Z  treści  oferty  nie 

wy

nika zatem zgodność zaoferowanego sprzętu z wymaganiami SIWZ. 

Odwołujący  podniósł,  że  w  odniesieniu  do  oferty  Odwołującego  Zamawiający 

dokładnie sprawdził oferowany model stacji dokującej, dokonał poprawy omyłki w ofercie i na 

tej  postawie  odjął  punkty  Odwołującemu.  W  przypadku  E.  nie  zwrócił  się  nawet  

o wyjaśniania co dowodzi nierównego traktowania wykonawców.  

Odwołujący  wskazał  jednocześnie,  że  nie  istnieje  możliwość  zmiany  oferty  E.  

w  przedmiotowym  zakresie 

w wyniku złożonych wyjaśnień gdyż prowadziłoby to do istotnej 

zmiany  treści  oferty.  Z  informacji  załączonej  przez  Odwołującego  do  odwołania  „(...)  – 

Przegląd  i  części  serwisowe”  wynika,  że  oznaczenie  40A20090XX  stanowi  „Marketingowy 

numer części” 

3.  Brak 

dołączenia  prawidłowego  wydruku  ze  strony 

https://www.cpubenchmark.net

/laptop.html,  potwierdzającego  wydajność  oferowanego  procesora  na  przedstawionym 

wykresie PassMark.  


Zgodnie  z  SIWZ,  z  formularzem  oferto

wym  należało  dołączyć  do  oferty  wydruk  ze 

strony 

internetowej potwierdzający wydajność co najmniej 4500 punktów na przedstawionym 

wykresie PassMarkdla zaoferowanego procesora. Wymagania te wynikają z pkt 5 rozdz. XI 

SIWZ, załącznika nr 3 do SIWZ – OPZ poz. 1 pkt 2 oraz str. 3 OPZ „Uwaga” 

E. 

w  swojej  ofercie  nie  dołączył  wymaganego  wydruku  testu  wydajnościowego  dla 

oferowanego  procesora.  E. 

przedstawił  natomiast  całą  listę  testu  CPU  Benchmark 

zawierającą  222  rodzajów  procesorów,  z  których  Zamawiający  powinien  odgadnąć,  jaki 

procesor został zaoferowany i czy spełnia stosowne wymagania wydajności na poziomie co 

najmniej 4500 punktów PassMark. 

Wymóg był jasno opisany w SIWZ i jest to dokument, którego nie można uzupełniać, 

gdyż  dotyczy  treści  oferty  –  części  technicznej  oferowanego sprzętu,  co podkreślił  w  SIWZ 

sam Zamawiający.  

4. Oferta wariantowa w zakresie zaoferowanego procesora  

Na  podstawie  przedstawionych  przez  E. 

wydruków  potwierdzających  wydajność 

oferowanego  procesora  nie  można  stwierdzić,  jaki  procesor  został  przez  tego  wykonawcę 

zaoferowany, gdyż dotyczą one 222 rodzajów procesorów. W powyższym zakresie E. złożył 

ofertę wariantową, co jest niezgodne z przepisami Pzp. 

II. Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty E. i 

D. 

P.

gdyż 

ich 

złożenie 

stanowi 

czyn 

nieuczciwej 

konkurencji  

w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. 

W  Urzędzie  Marszałkowskim  Województwa  Małopolskiego  nigdy  wcześniej  nie  był 

formułowany  w  postępowaniach  warunek  wykazania  się  osobami  posiadającymi  wskazane  

w SIWZ certyfikaty. 

Zwłaszcza zaś przy postępowaniach dotyczących dostawy sprzętu oraz 

oprogramowania. 

Odwołujący  podkreślił,  że  Zamawiający  nie  wymaga  posiadania 

certyfikatów dotyczących istotnych elementów oferowanego sprzętu - laptopów. Już samo to 

wskazuje  na  zaskakujące  i  niekonsekwentne,  nie  mające  żadnego  uzasadnienia  

w  przedmiocie  zamówienia,  warunki  udziału  stawiane  przez  Zamawiającego.  Odwołujący 

przedstawił  zestawienie  przetargów  na  dostawy  analogicznego  sprzętu  komputerowego,  

w  których nie był  postawiony  analogiczny  warunek  udziału w  postępowaniu w  latach  2014-

Z  kolei  przedmiotowe  brzmienie  SIWZ  w  zakresie  warunku  udziału  w  postępowaniu 

było  stosowane  w  przetargach  prowadzonych  przez  Urząd  Wojewódzki  w  Krakowie. 

Odwołujący  powiązał  te  okoliczności  ze  zmianą  na  stanowisku  Dyrektora  Biura  Cyfryzacji  

w  Urzędzie  Marszałkowskim,  które  zajmuje  obecnie  osoba,  która jeszcze  w  2016  r.  pełniła 

funkcję Dyrektora Biura Informatyki w Małopolskim Urzędzie wojewódzkim w K. Odwołujący 

wskazał,  że  przedmiotowe  postępowanie  jest  pierwszym  prowadzonym  postępowaniem 

przez Zamawiającego w którym został postawiony taki warunek.  


Powyższe wskazuje zdaniem Odwołującego, że mamy do czynienia prawdopodobnie 

z  bezprawnym 

porozumieniem  pomiędzy  firmą  E.  oraz  przedstawicielem  Zamawiającego 

odpowiedzialnym za treść SIWZ, w wyniku którego w przeszłości dochodziło wielokrotnie do 

sytuacji, w której oferty na dostawę sprzętu składali wyłącznie ww. wykonawcy. Obecnie taka 

sama  sytuacja  miała  miejsce  u  Zamawiającego,  zatem  złożenie  tych  ofert  stanowi  czyn 

nieuczciwe

j  konkurencji.  Odwołujący  wskazał  na  przepis  art.  6  ust.  1  ustawy  o  ochronie 

konkurencji i konsumentów oraz wyrok SN z dnia 9 sierpnia 2006 r. sygn. akt III SK 6/06.  

Odwołujący  wskazał,  że  niezależnie  od  kwestii  domniemania  faktycznego  

w niniejszym stanie 

faktycznym mamy też do czynienia z sytuacją, w której uprzednio wiele 

razy dochodziło do identycznego porozumienia. Odwołujący wskazał na wyrok KIO z dnia 26 

października 2016 r. sygn. akt KIO 2173/15, KIO 2174/15, KIO 2193/15 i KIO 2194/15. 

III. Zarzut naruszenia art. 90 ust. 1 i 1a Pzp, poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy E. do 

złożenia  wyjaśnień,  pomimo  że  istotna  część  oferty  wydaje  się  rażąco  niska  

w stosunku do przedmiotu zam

ówienia i powinna wzbudzić wątpliwości Zamawiającego co do 

możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez 

Zamawiającego  oraz  naruszenie  art.  89  ust.  1  pkt  4  Pzp  w  zw  z  art.  90  ust.  3  Pzp,  przez 

zaniechanie odrzucenia oferty E.

, która zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu 

zamówienia.  

Zamawiający  nie  wystosował  do  E.  wezwania  w  trybie  art.  90  ust.  1  i  1a  Pzp,  co 

zarówno  w  świetle  rynkowych  cen  laptopów  jak  i  cen  tych  laptopów  zaoferowanych  przez 

pozostałych wykonawców stanowi naruszenie wskazanych przepisów.  

Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  wymaga  bardzo  szerokiej  konfiguracji 

zamawianych 

laptopów.  Odwołujący  zaoferował  laptopy  za  cenę  5 500  zł/szt.,  D.  P.  –  za 

cen

ę 4 490 zł/szt., a E. za 2 150 zł/szt. E. zaoferował  zatem takie same laptopy za cenę o 

ponad  50%  niższą  niż  pozostali  wykonawcy.  Powyższa  rozbieżność  powinna  wzbudzić 

wątpliwości  Zamawiającego,  który  zgodnie  z  art.  90  ust.  1  Pzp  powinien  wezwać  E.  do 

złożenia wyjaśnień. Jest to jedyna pozycja w formularzu ofertowym zawierającym 14 pozycji, 

która  występuje  jako  cena  netto.  Wobec  powyższego  świadome  zaniżenie  tej  kwoty 

powoduje  przerzucenie  kosztów  do  innej  pozycji  i  tym  samym  zwiększenie  kwoty  brutto 

oferty  na  innych  pozycjach.  Powyższe  działanie  budzi  wątpliwości  Odwołującego  to  do 

zgodności  z  przepisami kamo-skarbowymi. W  załączeniu  Odwołujący  przedłożył  dowody,  z 

których  wynika,  ze  rynkowa  cena  przedmiotowego  laptopa    wynosi  ponad  6 000  zł/szt.,  a 

cena stacji dokującej około 1 000 zł brutto. 

Wykonawca  P.  N. 

prowadzący działalność gospodarczą pod firmą P.H.U.  E. P. N. z 

siedzibą  w  W.  zgłosił  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego. 


Zamawiający  pismem  z  dnia  13  listopada  2017  r.  złożył  odpowiedź  na  odwołanie. 

Wniósł  o  oddalenie  odwołania  w  całości.  W  zakresie  zarzutu  niekompatybilności  laptopa 

i  stacji  dokującej  zaoferowanych  przez  E.  Zamawiający  wskazał,  że  powołana  przez 

Odwołującego specyfikacja techniczna stacji dokującej (załącznik nr 1 do odwołania) został 

opublikowany  w  2013  r.,  tymczasem  laptop  (...)  jest  na  rynku  od  roku  2017  i  w  chwili 

publikacji tego dokumentu nie był jeszcze produkowany. Po weryfikacji informacji podanych 

na  stronach  internetowych 

firmy  Lenovo  Zamawiający  uzyskał  potwierdzenie,  ze  (...)  jest 

zgodny  ze  stacją  dokującą  (...).  Zamawiający  wskazał  dodatkowo,  ze  w  piśmie  z  dnia  13 

października  2017  r.  skierowanym  do  Zamawiającego  Odwołujący  przedstawił  możliwość 

dostarczenia stacji dokującej (...)w ramach złożonej oferty, przy czym Odwołujący zaoferował 

laptopy 

(takie 

same 

jak 

E.).  

W  zakresie  zarzutu  oferty  wariantowej  w  odniesieniu  do  stacji  dokującej,  Zamawiający 

podniósł,  że  oznaczenie  (...)  jest  oznaczeniem  modelu  urządzenia,  co  jest  zgodne  z 

wymaganiami  SIWZ.  Dodatkowe  oznaczenie  40A20090XX  jest  marketingowym  numerem 

części,  które  to  oznaczenie  nie  wpływa  na  model  urządzenia.  Zamawiający  w  SIWZ  nie 

wymagał podania tego numeru. 

W  zakresie  wymaganego  wydruku  na  potwierdzenie  wydajności  procesora, 

Zamawiający wyjaśnił, że E. jako jedyna firma w tym postępowaniu złożyła poprawny wydruk 

ze  strony  internetowej  wskazanej  w  SIWZ.  Zarówno  Odwołujący  jak  i  wykonawca  D.  P. 

przedstawili wydruki z podstrony (która jest dalszym rozwinięciem strony wskazanej w SIWZ) 

dla 

tego 

samego 

procesora. 

Zamawiający 

podkreślił 

również,  

że  informacja  o  modelu  zaoferowanego  przez  E.  procesora  (Intel  Core  i5-7200U  @ 

2.50GHz) 

została  jednoznacznie  wskazana  w  ofercie  (str.  8)  w  załączniku  „Wykaz  sprzętu  

i  oprogramowania”.  Powyższe  wyklucza  możliwość  uznania  oferty  E.  za  wariantową  

w zakresie zaoferowanego procesora. 

W  zakresie  zarzutu  czynu  nieuczciwej  konkurencji  Zamawiający  podkreślił,  

że  Odwołujący  nie  kwestionował  wymagań  zawartych  w  treści  warunków  udziału  

w  postepowaniu,  nie  kwestionował  wymaganych  certyfikatów  w  ustawowym  terminie, 

a  ponadto  wykaza

ł  spełnienie  postawionych  w  postepowaniu  warunków.  Zamawiający 

wskazał,  że  w  ramach  warunków  udziału  w  postepowaniu  nie  były  wymagane  certyfikaty 

przywołane  przez  Odwołującego,  lecz  inne  -  odpowiadające  posiadanym  przez 

Zamawiającego  rozwiązaniom  i  potrzebom  w  zakresie  realizacji  wdrożenia  obejmującego 

integrację  poszczególnych  elementów  zamówienia  z  posiadanymi  rozwiązaniami.  Za 

całkowicie  bezpodstawne  należy  uznać  twierdzenia  Odwołującego  o  rzekomym 

porozumieniu Zamawiającego z wykonawcami E. i D. P.. 

W z

akresie zarzutu rażąco niskiej ceny Zamawiający wyjaśnił, że nie występował do 

żadnego  wykonawcy  o  złożenie  wyjaśnień  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny.  Nie  wystąpiły 


przesłanki określone w art. 90 ust. 1a Pzp. Poza tym ani cena całkowita oferty  E. ani ceny 

j

ednostkowe  nie  budziły  wątpliwości  Zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania 

zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  SIWZ.  Ponadto,  zgodnie  z  SIWZ,  na  pozycję  1 

zamówienia  (załącznik  nr  1a  do  SIWZ)  składały  się  4  elementy:  laptop,  monitor,  stacja 

dokująca, system ochrony danych. Zamawiający traktował te pozycje jako całość w zakresie 

wyceny za cały zestaw. Różnica w tym zakresie ceny oferty E. od średniej arytmetycznej cen 

złożonych ofert wynosi 15,7%. Taka różnica odzwierciedla normalną konkurencyjną sytuację 

na rynku. 

Krajowa Izba Odwoławcza, uwzględniając dokumentację postępowania, dokumenty 

zgromadzone  w  aktach  sprawy  i  wyjaśnienia  złożone  na  rozprawie  przez  strony 

i uczestnika 

postępowania odwoławczego, ustaliła i zważyła, co następuje. 

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  wykazał  posiadanie  legitymacji  uprawniającej  do 

wn

iesienia odwołania, stosownie do art. 179 ust. 1 Pzp.  

Wykonawca  P.  N. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  P.H.U.  E.  P.  N. 

przystąpił  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego,  stosownie  do 

wymogów art. 185 ust. 2 i 3 Pzp. 

Izba  rozpoznała  odwołanie  w  zakresie  zarzutów  zawartych  w  odwołaniu,  stosownie 

do brzmienia art. 192 ust. 7 Pzp.  

Rozpoznając  zarzuty  odwołania  Izba  oceniła  dowody  przedłożone  przez 

Odwołującego na rozprawie: 

pismo  z  dnia  10  października  2017  r.  Małopolskiego  Urzędu  Wojewódzkiego  w  K.  – 

wyjaśnienia  Zamawiającego  na  pytania  wykonawców  w  innym  postępowaniu, 

zawierający  zapytania  w  pkt  20  i  21  w  związku  z  „pojawiającymi  się  na  rynku 

informacjami  o  wykonawcach  …,  którzy  poświadczają  nieprawdę  w  zakresie 

certyfikatów technicznych ….” 

korespondencję z poczty elektronicznej z dnia 10 i 11 października 2017 r. ze strony 

firm  V.  i  A. 

odnośnie  osoby  wskazanej  w  ofercie  z  ramienia  firmy  S.  posiadającej 

certyfikat A. UDP High Availability Mater Engineer  oraz A. UDP Master Engineer oraz 

Entrust Authorized Advanced Engineer. 

-   informacj

ę z dnia 31 października 2017 r. Biura Cyfryzacji Województwa Małopolskiego 


odnośnie dwóch umów zawartych w 2016 r. na dostawę oprogramowania (...) komplet 

oraz  na  dostawę  systemu  oprogramowania  do  ciągłej  ochrony  danych  (A.  UDP 

Premium Plus 

– 12 socket). 

-  zestawienie 

przetargów na dostawy analogicznego sprzętu komputerowego, w których 

nie był postawiony analogiczny warunek udziału w postępowaniu w latach 2014-2016, 

a także dowody powołane przez Przystępującego w piśmie procesowym z dnia 13 listopada 

2017 r. 

I. Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty E., 

której  treść  nie  odpowiada  treści  SIWZ  oraz  art.  87  ust.  1  Pzp,  poprzez  zaniechania 

wezwania E. do 

wyjaśnienia treści oferty.  

1. Stacja dokująca (...)  

Zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia (OPZ) w poz. 1 (zestaw laptop i monitor -

198  szt.) 

w  ramach  przedmiotu  zamówienia  należało  zaoferować  stację  dokującą 

dedykowaną do oferowanego laptopa, spełniającą wymagania określone w pkt 19. 

Wykonawca  E. 

zaoferował  dostawę  laptopa  (...)oraz  stacji  dokującej  (...)  jako 

dedykowanej do tego laptopa.  

Zarzucając,  że  zaoferowana  Przez  E.  stacja  dokująca  nie  jest  zgodna  

z  zaoferowanym  modelem  laptopa, 

Odwołujący  przedstawił  informację  producenta  Lenovo 

(wydruk  ze  strony  internetowej),  w  której  w  pkt  „Zgodność  sprzętu”  wskazano  5  modeli 

laptopów,  wśród  których  nie  został  wymieniony  laptop  (...).  Z  treści  powyższej  informacji 

wynika, że nie zawiera ona jednak pełnej listy modeli laptopów, do których dedykowana jest  

stacja  dokująca  (...).  Jak  zaznaczono  w  treści  powyższej  informacji  (w  miejscu  „Uwaga”), 

„Aby  zapoznać  się  z  pełną  listą  obsługiwanych  systemów,  prosimy  odnieść  się  do 

Przewodnika  kompatybilności  akcesoriów  (Accessories  Compatibility  Guide)…  lub  Lenovo 

QuickPick…”.  Nie  jest  to  zatem  pełna  informacja,  która  może  służyć  za  podstawę  do 

stwierdzenia,  że  laptop  x270  niewymieniony  w  tym  dokumencie  nie  jest  kompatybilny  ze 

stacją  dokującą  (...).  Jak  wynika  z  przedstawionych  przez  Przystępującego  informacji 

(wydruki ze strony internetowej producenta

(…)) z Przewodnika Kompatybilności Akcesoriów 

producent  potwierdza  zgodność  laptopa  x270  ze  stacją  dokującą  (...).  Dodatkowo 

Przystępujący przedłożył do akt sprawy oświadczenie producenta Lenovo z dnia 10 listopada 

2017  r.  w  którym  jednoznacznie  potwierdzono  zgodność  ww.  stacji  dokującej  z  laptopem 

x270  wraz  z  gwarancją  pełnej  kompatybilności  i  współpracy  tych  urządzeń  ze  sobą. 

Producent  potwierdził  również,  że  wiarygodne  informacje  w  tym  zakresie  są  dostępne  na 

portalu  Le

novo  pod  wskazanymi  adresami  (strony  www.),  z  których  informacje  pobrał  i 

przedstawił Przystępujący. 

Podkreślić  należy  również,  że  w  swoich  wyjaśnieniach  złożonych  Zamawiającemu  


w  trybie  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp 

z  dnia  13  października  2017  r.  Odwołujący  sam  przyznał,  

że  jest  w  stanie  zaoferować  Zamawiającemu  stację  dokującą  (...)  do  laptopa  (...)(który 

zaoferował tak jak Przystępujący), potwierdzając wprost w treści tego pisma, że ww. stacja 

dokująca  jest  zgodna  z  ww.  laptopem  w  zakresie  wymaganych  parametrów  minimalnych 

(zgodności), jak i dodatkowych. 

W  danym  stanie  faktycznym  nie  wystąpiły  przesłanki  do  wezwania  E.  do  złożenia 

w

yjaśnień w trybie art. 87 ust. 1 Pzp w odniesieniu do zaoferowanej stacji dokującej. Treść 

oferty  E. 

w  powyższym  zakresie  nie  budzi  żadnych  wątpliwości  co  do  jej  zgodności  z 

wymaganiami  SIWZ.  Dodatkowo  Izba  zważyła,  że  dowód  na  okoliczności  przeciwne  nie 

został przez Odwołującego przeprowadzony, pomimo że ciężar tego dowodu zgodnie z art. 6 

k.c.  spoczywał  na  Odwołującym,  jako  podmiocie,  który  wywodził  skutki  prawne  z 

podnoszonych  twierdzeń  o  niezgodności  treści  oferty  z  SIWZ.  Przedłożona  przez 

Odwołującego  informacja  nie  przedstawia  dowodu  na  niezgodność  zaoferowanej  przez  E. 

stacji  dokującej  z  zaoferowanym  laptopem  (...),  a  tym  samym  brak  jest  podstawy  do 

odrzucenia  oferty  w  oparciu  o  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp

.  Odwołujący  nie  przedstawił 

jakiegokolwiek innego dowodu, który potwierdzałby podniesiony zarzut. 

2. Oferta wariantowa w zakresie zaoferowanej stacji dokującej (...)  

Nie  potwierdził  się  zarzut,  że  zaoferowana  przez  E.  stacja  dokująca  (...)  nie  została 

sprecyzowana w ofercie tego wykonawcy co do modelu.  

Zgodnie z treścią Załącznika nr 1b do SIWZ oraz Załącznika nr 1 do umowy „Wykaz 

sprzętu i oprogramowania”, Zamawiający wymagał podania nazwy producenta oraz modelu 

w  stosunku  do  wszystkich  elementów  oferowanego  sprzętu.  W  przypadku  laptopa 

wykonawca  był  zobowiązany  dodatkowo  wskazać  także  oferowany  model  procesora 

opisujący  wymagane  parametry  oraz  nazwę  systemu  operacyjnego.  Podkreślić  należy,  że 

Zamawiający nie sprecyzował w treści SIWZ pojęcia „model”, zatem nie można przyjąć, że w 

ramach  tego 

określenia  wymagał  podania  jakiegokolwiek  dodatkowego  oznaczenia,  w  tym 

np. kodu produktu/

marketingowego numeru części. 

Izba  stwierdziła,  że  w  świetle  brzmienia  specyfikacji  istotnych 

warunków  zamówienia    oznaczenie  „(...)”  określa  model  urządzenia  –  stacji  dokującej. 

Dodatkowe  oznaczenie  numerem  40A20090  z  rozszerzeniem  (np.  EU)  nie  stanowi 

oznacz

enia wyróżniającego model urządzenia. Jest to oznaczenie używane jedynie do celów 

handlowych 

–  tzw.  „kod  produktu”  lub  „marketingowy  numer  części”,  z  rozszerzeniem 

literowym  w 

dwóch ostatnich pozycjach tego kodu, które wskazuje obszar geograficzny, na 

którym model (...) jest oferowany przez producenta. Jak wykazał Przystępujący, na polskim 

rynku (na rynku europejskim) 

nie występują i nie są dostępne w sprzedaży jakiekolwiek inne 

„wersje” ww. stacji dokującej (np. w zakresie zasilania, rodzaju wtyczek przeznaczonymi na 

inny  rynek  itp.)

,  które  są  produkowane  na  inny  rynek  geograficzny.  Wbrew  twierdzeniom 


Odwołującego,  na  rynku  polskim  dostępna  jest  tylko  stacja  dokująca  (...)  (oznaczana 

numerem  marketingowym  40A20090  z  rozszerzeniem  EU). 

Powyższe  okoliczności  zostały 

jednoznacznie  potwierdzone  przez  producenta  Lenovo  - 

Przystępujący  przedstawił 

oświadczenie Lenovo z dnia 10 listopada 2017 r., w którym potwierdzono, że „nazwa (...) jest 

jednoznaczną nazwą modelu stacji dokującej Lenovo. Nie istnieją różne modele/warianty tej 

stacji dokującej o odmiennej charakterystyce technicznej”. Oświadczenie Lenovo potwierdza, 

że oznaczenie 40A20090 stanowi dodatkowy kod produktu, rozszerzenie kodu (dwie ostatnie 

litery)  jest  wyłącznie  informacją  logistyczną  o  dostępności  handlowej  produktu  na  terenie 

danego  kraju  lub  grupy  krajów  (tzw.  rynek  przeznaczenia)  oraz  gwarantowanej  przez  (…)  

zgodności z normami obowiązującymi na danym rynku. W Polsce dostępna jest tylko stacja 

o  kodzie  40A20090  z  rozszerzeniem  EU,  inne  nie  są  sprzedawane  na  tym  rynku  nie 

posiadają wsparcia technicznego Lenovo na terenie Polski. 

Wobec powyższego nieuzasadniony jest zarzut niezgodności treści oferty E. z treścią 

SIWZ,  bowiem  wykonawca  wskazał  w  ofercie  (Wykaz  sprzętu  i  oprogramowania)  stację 

dokującą  wraz  z  nazwą  producenta  i  określeniem  modelu  zaoferowanego  urządzenia.  Nie 

może  być  w  tym  przypadku  mowy  o  ofercie  wariantowej  w  rozumieniu  art.  2  pkt  7  Pzp,  tj. 

ofercie 

przewidującej  odmienny  niż  określony  przez  Zamawiającego  w  SIWZ  sposób 

wykonania zamówienia. 

Zamawiający nie miał również podstaw do żądania wyjaśnienia przez E. treści oferty 

w  zakresie  dotyczącym  oferowanej  stacji  dokującej.  Fakt,  że  Zamawiający  zwracał  się  z 

takim  wezwaniem  do  Odwołującego  nie  dowodzi  w  okolicznościach  tej  sprawy  nierównego 

traktowania  wykonawców.  Podkreślić  należy,  że  Zamawiający  ma  obowiązek  dokonać 

badania  i  oceny  ofert 

odpowiednio  z  uwzględnieniem  okoliczności  dotyczących  każdej  z 

badanych ofert w sposób zindywidualizowany, oparty na przepisach ustawy Pzp. Wezwania 

do wyjaśnienia treści oferty w trybie art. 87 ust. 1 Pzp mogą być kierowane do wykonawcy 

tylko  wówczas,  gdy  treść  danej  oferty  budzi  wątpliwości  i  wymaga  wyjaśnienia,  a  nie  tylko 

dlatego,  że  inny  wykonawca  został  wezwany  do  złożenia  wyjaśnień.  Wezwanie  musi  być 

uzasadnione  konkretnymi  okolicznościami  (przesłankami).  W  tym  przypadku  nie  wystąpiły 

przesłanki uzasadniające wezwanie do wyjaśnienia treści oferty E..  

3.  Brak  dołączenia prawidłowego wydruku  wydruk  ze strony 

https://www.cpubenchmark.net

/laptop.html, potwierdzającego wydajność oferowanego procesora na wykresie PassMark.  

W Specyfikacji 

Istotnych Warunków Zamówienia (rozdz. XI SIWZ pkt 5, załącznik nr 3 

do SIWZ 

– OPZ poz. 1 pkt 2 oraz str. 3 OPZ „Uwaga”) Zamawiający określił wymóg złożenia 

przez  wykonawców  w  ofercie  wydruku  ze  strony  internetowej  wskazanej  przez 

Zamawiającego,  potwierdzającego  spełnienie  parametru  wydajności  zaoferowanego 

procesora na poziomie - 

co najmniej 4500 punktów - na przedstawionym wykresie PassMark 

– CPU Mark.  


Wykonawca E. 

załączył do oferty wydruk testu wydajnościowego dla zaoferowanego 

procesora  Intel  Core 

[email protected]

(Wykaz  sprzętu  i  oprogramowania  –  załącznik  nr 

1b  do  SIWZ) 

z  dnia  2  października  2017  r.  wraz  z  tłumaczeniem,  zawierający  wymagany 

wykres  PassMark 

–  CPU-Mark,  pochodzący  wprost  ze  strony  wskazanej  przez 

Zamawiającego  w  treści  SIWZ.  Jest  to  wydruk  obejmujący  listę  testu  CPU  Benchmark  dla 

określonej liczby (według Odwołującego – 222) rodzajów procesorów. Wśród wymienionych 

w  tym  dokumencie  procesorów  znajduje  się  procesor  zaoferowany  przez  E.,  w  odniesieniu 

do 

którego dokument ten potwierdza parametr wydajności na poziomie 4688 punktów, tj. co 

najmniej 4500 punktów PassMark.  

Wobec powyższego, w świetle wymagań określonych przez Zamawiającego w SIWZ, 

złożony  przez  wykonawcę  E.  dokument  –  wymagany  wydruk  ze  strony  internetowej  jest 

prawidłowy i zgodny ze wszystkimi wymaganiami określonymi w SIWZ.  

4. Oferta wariantowa w zakresie zaoferowanego procesora  

Przedstawiony przez E. w ofercie wydruk 

ze strony internetowej, której adres wprost 

wskazał  Zamawiający  w  SIWZ,  potwierdza  jednoznacznie  spełnienie  wymagania 

dotyczącego wydajności zaoferowanego procesora. Powyższy dokument nie dowodzi oferty 

wariantowej  w  zakresie  zaoferowanego  procesora.  Z  treści  oferty  E.  jednoznacznie  i  jasno 

wynika,  jaki  procesor  został  zaoferowany  przez  wykonawcę.  Wynika  to  wprost  z  treści 

złożonego  w  ofercie  przez  E.  „Wykazu  sprzętu  i  oprogramowania”,  gdzie  został  wskazany 

procesor    Intel  Core 

[email protected]

.  Na  marg

inesie tylko należy  dodać,  ze jest  to  ten 

sam procesor, który zaoferował również Odwołujący. 

Podkreślić należy, że dokument w postaci wydruku ze strony internetowej, wymagany 

na  potwierdzenie  parametrów  technicznych  określonego  urządzenia  (tu:  procesora)  jest 

dowodem  potwierdzającym  spełnienie  przez  oferowany  przedmiot  zamówienia  określonych 

wymagań SIWZ. Jest to dokument, o którym mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 Pzp. Nie stanowi on 

oświadczenia woli wykonawcy w rozumieniu art. 66 k.c., tj. oferty (w rozumieniu ścisłym).  

W  niniejszej  sprawie  dokument 

powyższy  został  złożony  prawidłowo.  W  treści  tego 

dokumentu  znajduje  się  potwierdzenie  spełnienia  wymagań  przez  oferowany  procesor,  a 

f

akt,  że  w  treści  tego  dokumentu  są  wymienione  także  inne  procesory  nie  ma  wpływu  ani 

znaczenia  dla  treści  oferty  złożonej  przez  E.,  a wobec  tego  nie  dowodzi  także,  że  złożona 

oferta  ma  charakter 

oferty  wariantowej  w  rozumieniu  art.  2  pkt  7  Pzp,  tj  przewidującej 

odmienny niż określony przez Zamawiającego w SIWZ sposób wykonania zamówienia. Izba 

uznała zarzut powyższy za niezasadny. 

II. Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty E. i 

D. 

P.

gdyż 

ich 

złożenie 

stanowi 

czyn 

nieuczciwej 

konkurencji  

w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. 


Zgodnie  z  rozdz.  VI 

SIWZ  „Warunki  udziału  w  postępowaniu  oraz  podstawy 

wykluczenia wykonawcy, w tym, o 

których mowa w art. 24 ust. 5 ustawy 

udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy:  

nie podlegają wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy i art. 24 ust. 5 

pkt 1 i pkt 8 ustawy; 

spełniają  warunek  udziału  w  postępowaniu,  dotyczący  zdolności  technicznej 

lub zawodowej: 

Warunek  udziału  w  postępowaniu,  zostanie  uznany  za  spełniony,  gdy  Wykonawca  wykaże 

się  dysponowaniem  co  najmniej  1  osobą  skierowaną  przez  Wykonawcę  do  realizacji 

zamówienia  tj.  przeznaczoną  do  realizowania  prac  wdrożeniowych  w  siedzibie 

Zamawiającego, która posiada:  

-  certyfikat A. UDP High Availability Master Engineer, 

-  certyfikat A. UDP Master Engineer, 

-  certyfikat  Entrust Authorized Advanced Engineer. 

Zamawiający dopuszcza, aby jedna osoba posiadała wszystkie powyższe certyfikaty.” 

Powyższy  warunek  udziału  w  postepowaniu  nie  został  zaskarżony  przez  żadnego  

z wykonawców na etapie publikacji ogłoszenia o zamówieniu i SIWZ. Podkreślić należy, że 

odwołanie  w  zakresie  zarzutu,  że  Zamawiający  postawił  wymaganie  w  zakresie  zdolności 

technicznej  lub  zawodowej  w  sposób  nieuzasadniony,  nieproporcjonalny  lub  ograniczający 

uczciwą  konkurencję  w  prowadzonym  postępowaniu  należy  uznać  za  znacznie  spóźnione. 

Odwołanie w odniesieniu do treści ogłoszenia i SIWZ przysługiwało bowiem wykonawcom w 

terminie  10  dni  od  daty  opublikowania  ogłoszenia  o  zamówieniu  i  SIWZ.  Kwestionowanie 

treści  warunku  udziału  po  wyborze  oferty  najkorzystniejszej,  jest  spóźnione  tj.  z 

przekroczeniem  ustawowego  terminu  na  wniesienie  odwołania  wobec  treści  postanowień 

ogłoszenia i SIWZ (art. 182 ust. 2 pkt 1 Pzp).  

Okoliczność,  że  Zamawiający  nigdy  wcześniej  w  prowadzonych  postępowaniach 

dotyczących  dostawy  sprzętu  oraz  oprogramowania  nie  formułował  warunku  udziału 

w  postępowaniu  w  zakresie  wykazania  się  przez  wykonawców  osobami  posiadającymi 

określone w SIWZ certyfikaty nie przesądza o zawiązaniu porozumienia, o którym mowa w 

art. 6 ust. 1 ustawy o 

ochronie konkurencji i konsumentów pomiędzy wykonawcami E. i D. P., 

a Zamawiającym.  

Odwołujący  nie  wykazał,  że  Zamawiający  postawił  wymaganie w  zakresie zdolności 

technicznej  lub  zawodowej  w 

sposób  nieuzasadniony,  nieproporcjonalny  lub  ograniczający 

uczci

wą  konkurencję  w  prowadzonym  postępowaniu  wyłącznie  w  celu  niedopuszczenia 

innych wykonawców do udziału w postępowaniu.  

Sam 

fakt,  że  treść  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  podobnym  lub  nawet  takim 

samym brzmieniu 

było stosowane w przetargach prowadzonych uprzednio przez Małopolski 


Urząd  Wojewódzki  w  K.,  nie  stanowi  dowodu  na  potwierdzenie  faktu  o  bezprawnym 

porozumieniu  wykonawców  E.  i  D.  P.  z  Zamawiającym  zawartym  w  celu  ograniczenia 

uczciwej  konkurencji.  P

owiązanie  przez  Odwołującego  powyższych  okoliczności  ze  zmianą 

osoby 

na stanowisku Dyrektora Biura Cyfryzacji w Urzędzie Marszałkowskim (podjęcie pracy 

przez  osobę,  która  w  2016  r.  pełniła  funkcję  Dyrektora  Biura  Informatyki  w  Małopolskim 

Urzędzie  Wojewódzkim  w  K.)  nie  znajduje  uzasadnienia  w  zgromadzonym  materiale 

dowodowym.  Nie  jest  dowodem  na  zawarcie  wskazanego  porozumienia  również  fakt,  że 

dwaj  wykonawcy  (ci  sami) 

w  kolejnych  przetargach  składają  oferty  na  dostawę  sprzętu. 

Przeczą tezom Odwołującego następujące okoliczności: 

Jak  wykazał  Przystępujący,  wymagane  w  przedmiotowym  postępowaniu  certyfikaty 

są  powszechnie  dostępne  na  rynku.  Potwierdzają  to  jednoznacznie  przedstawione  przez 

Przystępującego oświadczenia producenta A. Polska z siedzibą w Łodzi z dnia 10 listopada 

2017  r.  oraz 

(…)  (V.  z  siedzibą  w  K.)  z  dnia  10  listopada  2017  r.  dotyczące  możliwości 

udziału  w  szkoleniach  w  celu  uzyskania  przedmiotowych  certyfikatów  „bez  ograniczeń  dla 

wszystkich  chętnych”  na  terenie  Polski.  Dodatkowo,  oświadczenie  A.  Polska  z  dnia  10 

listopada  2017  r

. potwierdza, że firma  ta prowadzi szkolenia według ścieżki certyfikacyjnej 

A.  UDP  High  Availability  Master  Engineer  i  A. 

UDP  Master  Engineer”,  natomiast 

oświadczenie  V.  S.A.  z  dnia  10  listopada  2017  r.  potwierdza,  że  dostęp  do  szkoleń  jest 

otwarty  dla  ws

zystkich  chętnych  w  zakresie  certyfikatu  Entrust  Authorized  Advanced 

Engineer, który jest dostępny w Polsce od 2011 r. 

Przystępujący  wyjaśnił  także,  że  wskazane  przez  Odwołującego  postępowania 

prowadzone w latach 2014-

2016 przez Zamawiającego, wbrew twierdzeniom Odwołującego, 

nie  obejmowały  wdrożenia  oprogramowania,  jak  w  niniejszym  postępowaniu  a  jedynie 

dostaw

ę  sprzętu,  więc  posiadanie  specjalistycznych  kompetencji  w  zakresie  wdrożenia 

oprogramowania  (posiadania  stosownych  certyfikat

ów)  nie  było  konieczne.  Natomiast 

postepowania  prowadzone  przez  Małopolski  Urząd  Wojewódzki  -  wszystkie  obejmowały 

wdrożenia, dlatego też certyfikaty były niezbędne i merytorycznie uzasadnione. 

W  ocenie  Izby, 

Odwołujący  podnosząc  „że  mamy  do  czynienia  prawdopodobnie”  z 

bezprawnym 

porozumieniem  pomiędzy  firmą  E.  i  D.  P.  oraz  Zamawiającym,  nie  wykazał 

prawdopodobieństwa  zawarcia  jakiegokolwiek  porozumienia  w  stopniu  pozwalającym  na 

skuteczne  stawianie  zarzutu 

popełnienia  czynu  nieuczciwej  konkurencji.  Odwołujący  nie 

wykazał  jakichkolwiek  powiązań  osobowych  bądź  innych  pomiędzy  wskazanymi 

wykonawcami  a 

Zamawiającym.  Odwołujący  nie  wykazał  także  jakichkolwiek  okoliczności 

wskazujących  na  działanie  Zamawiającego  ukierunkowane  na  nierówne  traktowanie  ww. 

wy

konawców w postępowaniu w porównaniu z Odwołującym.  

Dodatkowo  s

am  Odwołujący  przyznał  na  rozprawie,  że  spełnia  warunki  udziału  

w  postępowaniu  w  zakresie  zdolności  technicznej  i  zawodowej,  w  tym  w  zakresie 


wymaganych certyfikatów.  Potwierdził  także,  że spełnia wymagania  w  powyższym  zakresie 

w postępowaniu prowadzonym obecnie przez Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie, a 

mimo  to, 

jak  wyjaśnił,  nie  złożył  oferty  w  tym  postępowaniu.,  Nie  potwierdziło  się  zatem 

twierdzenie,  że określenie warunków  udziału w  zakresie zdolności technicznej  i  zawodowej  

miało  na  celu  ograniczenie  konkurencji,  w  szczególności  wobec  Odwołującego,  w  wyniku 

bezprawnego porozumienia ww. 

wykonawców i Zamawiającego.  

Nie  potwierdziły  się  w  ocenie  Izby  okoliczności,  które  dowodziłyby  lub  pozwalały  na 

uznanie  za  prawdopodobne

,  że  złożenie  ofert  przez  E.  i  D.  P.  stanowi  czyn  nieuczciwej 

konkurencji w rozumieniu art. 6 ust. 1

ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji 

i  konsumentów  (tj.  Dz.U.  2017,  poz.  229),  zgodnie  z  którym  „Zakazane  są  porozumienia, 

których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób 

konkurencji na rynku właściwym, polegające w szczególności na: 

1)  ustalaniu,  bezpośrednio  lub  pośrednio,  cen  i  innych  warunków  zakupu  lub  sprzedaży 

towarów; 

2)  ograniczaniu  lub  kontrolowaniu  produkcji  lub  zbytu  oraz  postępu  technicznego  lub 

inwestycji; 

3) podziale rynków zbytu lub zakupu; 

4)  stosowaniu  w  podobnych  umowach  z  osobami  trzecimi  uciążliwych  lub  niejednolitych 

warunków  umów,  stwarzających  tym  osobom  zróżnicowane  warunki  konkurencji; 

5)  uzależnianiu  zawarcia  umowy  od  przyjęcia  lub  spełnienia  przez  drugą  stronę  innego 

świadczenia,  niemającego  rzeczowego  ani  zwyczajowego  związku  z  przedmiotem  umowy; 

6)  ograniczaniu  dostępu  do  rynku  lub  eliminowaniu  z  rynku  przedsiębiorców  nieobjętych 

porozumieniem; 

7)  uzgadnianiu  przez  przedsiębiorców  przystępujących  do  przetargu  lub  przez  tych 

przedsiębiorców  i  przedsiębiorcę  będącego  organizatorem  przetargu  warunków  składanych 

ofert, w szczególności zakresu prac lub ceny.  

O

dwołujący nie wskazał w ramach tego zarzutu na czym miałoby polegać  zarzucane 

porozumienie.  Wbrew  twierdzeniom  Od

wołującego,  zgromadzony  materiał  dowodowy  

w sprawie nie potwierdza

, że mamy do czynienia z sytuacją, w której „uprzednio wiele razy 

dochodziło  do  identycznego  porozumienia”.  Odwołujący  nie  wykazał  okoliczności 

uprawdopodabniających 

zawarcie 

pomiędzy 

wykonawcami 

E. 

D. 

P.  

a  Zamawiającym  porozumienia,  którego  celem  lub  skutkiem  jest  wyeliminowanie, 

ograniczenie  lub 

naruszenie  w  inny  sposób  konkurencji  na  rynku  właściwym.  

W  szczególności  Odwołujący  nie  wykazał,  że  sformułowanie  w  przedmiotowym 

postępowaniu warunków udziału w  postepowaniu miało na celu ograniczenie konkurencji lub 

doprowadziło do skutku w tej postaci. 

III. Zarzut naruszenia art. 90 ust. 1 i 1a Pzp, poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy E. do 


złożenia wyjaśnień,  pomimo  że  istotna  część  oferty  wydaje  się  rażąco  niska  w  stosunku  do 

przedmiotu  zam

ówienia  i  powinna  wzbudzić  wątpliwości  Zamawiającego  co  do  możliwości 

wykonania przedmiotu zam

ówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez Zamawiającego 

oraz naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp w zw z art. 90 ust. 3 Pzp, przez zaniechanie odrzucenia 

oferty E.

, która zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia.  

Zarzut  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  4  Pzp  w  zw.  z  art.  90  ust.  3  Pzp,  przez 

zaniechanie odrzucenia oferty E., 

jako zawierającej rażąco niską cenę, został podniesiony w 

odwołaniu, jako przedwczesny.  

Zgodnie  z  ugruntowanym  orzecznict

wem  KIO,  sądów  okręgowych  i  Trybunału 

Sprawiedliwości UE,  nie ma możliwości odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 

Pzp, 

zanim  wykonawca  nie  uzyska  możliwości  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  wysokości 

zaoferowanej  ceny.  Stosownie  do  art.  90  ust.  3  Pzp,  z

amawiający  odrzuca  ofertę 

wykonawcy,  który  nie  udzielił  wyjaśnień  lub  jeżeli  dokonana  ocena  wyjaśnień  wraz  ze 

złożonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku 

do przedmiotu zamówienia.  

Zatem, 

skoro  Zamawiający  nie  wezwał  wykonawcy  E.  do  złożenia  wyjaśnień  

w  trybie  art.  90  ust.  1  lub  1a  Pzp, 

co  nie  było  okolicznością  sporną  w  tej  sprawie,  to  nie 

można  w  sposób  arbitralny  uznać,  że  oferta  tego  wykonawcy  zawiera  rażąco  niską  cenę  i 

podlega odrzuceniu. Zarzut  zaniechania odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 

Pzp, 

bez  umożliwienia  wykonawcy  wyjaśnienia  kalkulacji  ceny  oferty  nie  znajduje  oparcia  

w obowiązujących przepisach ustawy Pzp. 

Okoliczności  uzasadniające  wezwanie  wykonawcy  do  udzielenia  wyjaśnień  

w zakresie ceny oferty lub kosztu zostały określone w przepisach art. 90 ust. 1 i ust. 1a Pzp. 

Zgodnie z art. 90 ust. 1 Pzp, j

eżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części 

składowe,  wydają  się  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  budzą 

wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z 

wymaganiami  określonymi  przez  zamawiającego  lub  wynikającymi  z  odrębnych  przepisów, 

zamawiający  zwraca  się  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów,  dotyczących 

wyliczenia ceny lub kosztu, w szczególności w zakresie: 1)  oszczędności metody wykonania 

zamówienia,  wybranych  rozwiązań  technicznych,  wyjątkowo  sprzyjających  warunków 

wykonywania  zamówienia  dostępnych  dla  wykonawcy,  oryginalności  projektu  wykonawcy, 

kosztów  pracy,  których  wartość  przyjęta  do  ustalenia  ceny  nie  może  być  niższa  od 

minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  albo  minimalnej  stawki  godzinowej,  ustalonych  na 

podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za 

pracę (Dz. U. z 2017 r. poz. 847); 2) pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych 

przepisów.  3)  wynikającym  z  przepisów  prawa  pracy  i  przepisów  o  zabezpieczeniu 

społecznym,  obowiązujących  w  miejscu,  w  którym  realizowane  jest  zamówienie;  4) 


wynikającym  z  przepisów  prawa  ochrony  środowiska;  5)    powierzenia  wykonania  części 

zamówienia podwykonawcy.  

Zgodnie  natomiast  z  art.  90  ust.  1a,  w 

przypadku  gdy  cena  całkowita  oferty  jest 

niższa o co najmniej 30% od:  

1)  wartości  zamówienia  powiększonej  o  należny  podatek  od  towarów  i  usług, 

ustalonej  przed  wszczęciem  postępowania  zgodnie  z  art.  35  ust.  1  i  2  lub  średniej 

arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert,  zamawiający  zwraca  się  o  udzielenie 

wyjaśnień,  o  których  mowa  w  ust.  1,  chyba  że  rozbieżność  wynika  z  okoliczności 

oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia; 

2)  wartości  zamówienia  powiększonej  o  należny  podatek  od  towarów  i  usług, 

zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu postępowania, 

w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może zwrócić się o udzielenie 

wyjaśnień, o których mowa w ust. 1.  

Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa 

na wykonawcy.  

W  przedmiotowym  po

stępowaniu  zostały  złożone  trzy  oferty.  Najniższą  cenę 

zaoferował Odwołujący – 7 241 502 zł, kolejną wyższą – Przystępujący (E.) – 7 834 546,50 

zł, a najwyższą - D. P. – 8 571 882,30 zł. 

B

iorąc  pod  uwagę  cenę  oferty  E.  w  stosunku  do  wartości  przedmiotu  zamówienia 

oraz  w  stosunku  do  średniej  arytmetycznej  cen  złożonych  ofert,  nie  wystąpiła  żadna  z 

przesłanek  określonych  w  art.  90  ust.  1a  Pzp,  obligujących  Zamawiającego  do  wezwania 

wykonawcy E. 

do złożenia wyjaśnień w zakresie sposobu kalkulacji ceny oferty. Odwołujący 

powyższych okoliczności nie kwestionował. 

W  odniesieniu  do  przesłanek  uzasadniających  wezwanie  do  wyjaśnień  w  trybie  art. 

90  ust.  1  Pzp, 

Odwołujący  wskazywał  na  rozbieżność  w  cenie  laptopów,  którą  przedstawił  

w  ofercie  wykonawca  E. 

w  stosunku  do  cen  zaoferowanych  przez  pozostałych  dwóch 

wykonawców.  Odwołujący  zaoferował  laptopy  za cenę 5 500 zł/szt.,  D. P.  –  za cenę 4 490 

zł/szt., a E. za 2 150 zł/szt.  

Cena  laptopów  stanowi  około  6%  wartości  oferty  ogółem.  Nie  jest  to  zatem  kwota 

znacząca z punktu widzenia całości przedmiotu zamówienia. Zamawiający wyjaśnił, że ceny 

laptopów  należy  brać  pod  uwagę  w  kontekście  wyceny  pozostałych  elementów  zestawu 

składającego  z  czterech  urządzeń  (załącznik  nr  1a  do  SIWZ  „pozycja  1”  Zestawienie  cen 

jednostkowych.  Jest to  pozycja w 

formularzu cenowym obejmująca zestaw składający się z 

czterech elementów: laptopa, monitora, stacji dokującej i systemu ochrony danych. Fakt, że 

E. 

zaoferował laptopy za cenę o ponad 50% niższą niż pozostali wykonawcy należy oceniać 

zatem  w  kontekście  okoliczności,  że  inne  elementy  zestawu  takie  jak  stacja  dokująca  i 

monitor  zostały  wycenione  przez  wykonawcę  E.  na  poziomie  wyższym  niż  w  pozostałych 


ofertach. 

Z tego względu wycena tej pozycji wykazu cen jednostkowych, w tym laptopów, nie 

wzbudzi

ła  wątpliwości  Zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  zamówienia  zgodnie  z 

wymaganiami SIWZ. 

Zamawiający wyjaśnił, że różnica w zakresie ceny oferty E. wskazanej 

dla pozycji 1 wykazu cen w stosunku do średniej arytmetycznej cen złożonych ofert wynosi 

15,7%.  Izba  podzieliła  stanowisko  Zamawiającego,  iż  taka  różnica  w  cenach  ofert 

odzwierciedla normalną konkurencyjną sytuację na rynku. 

Niezależnie od powyższego, wiarygodność i rzetelność ceny jednostkowej za laptopa 

zaoferowanej przez E. 

została wykazana przez Przystępującego, który złożył do akt sprawy 

o

świadczenie  (…)  B.V.  Sp.  z  o.o.  Oddział  w  Polsce  (Ł.  J.)  z  dnia  10  listopada  2017  r. 

potwierdzające  ofertę  specjalną  przedstawioną  dla  E.  oraz  fakt  zaoferowania  przez  E.  w 

postępowaniu  cen  wyższych  niż  ceny  zakupu  określonych  urządzeń.  Korespondencja 

elektroniczna z dnia 2 listopada 2017 r.  i 9 listopada 2017 r. 

pomiędzy Lenovo a E. oraz AB 

S.A. potwierdza

, że ceny zaoferowane przez E. dla laptopów pokrywają koszty zakupu tych 

urządzeń przez wykonawcę.  

Wobec  braku  potwierdzenia  się  zarzutów  zawartych  w  odwołaniu,  Izba  

w  konsekwencji  nie  znalazła  podstaw  do  stwierdzenia  naruszenia  art.  7  ust.  1  i  3  Pzp, 

poprzez  p

rowadzenie  postępowania  w  sposób  naruszający  zasadę  uczciwej  konkurencji  i 

równego  traktowania  wykonawców  oraz  zasadę  proporcjonalności  i  przejrzystości  lub  też 

poprzez  udzielenia  zamówienia  wykonawcy  wybranemu  niezgodnie  z  obowiązującymi 

przepisami ustawy Pzp. 

Biorąc  pod  uwagę  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania,  Izba  orzekła,  jak  

w sentencji, na podstawie art. 192 ust. 1 Pzp.