Sygn. akt: KIO 2304/17
WYROK
z dnia 17 listopada 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Protokolant: Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1
7 listopada 2017 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby O
dwoławczej w dniu 2 listopada 2017 r. przez
wykonawcę J. K. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: IHOL J. K., ul.
Piotrkowska, nr 257a, lok. 58, 90-456
Łódź w postępowaniu prowadzonym przez Dom
Pomocy Społecznej w Kozarzach, Kozarze 63, 18-230 Ciechanowiec
orzeka:
1. uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu Dom Pomocy Społecznej w
Kozarzach, Kozarze 63, 18-230 Ciechanowiec
unieważnienie czynności odrzucenia oferty
Odwołującego, nakazuje Zamawiającemu dokonanie ponownego badania i oceny oferty
Odwołującego,
2. kosztami postępowania obciąża Zamawiającego Dom Pomocy Społecznej w
Kozarzach, Kozarze 63, 18-230 Ciechanowiec i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę J. K.
prowad
zącego działalność gospodarczą pod firmą: IHOL J. K., ul. Piotrkowska, nr 257a, lok.
Łódź, tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od Zamawiającego Dom Pomocy Społecznej w Kozarzach, Kozarze 63,
18-230 Ciechanowiec na rzecz wykonawcy J. K. prowad
zącego działalność gospodarczą
pod firmą: IHOL J. K., ul. Piotrkowska, nr 257a, lok. 58, 90-456 Łódź kwotę 11 100 zł 00 gr
(słownie: jedenaście tysięcy sto złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Łomży.
Przewodniczący:……………………..
Sygn. akt: akt: KIO 2304/17
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Dom Pomocy Społecznej w Kozarzach, Kozarze 63, 18-230
Ciechanowiec wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w
trybie przetargu nieograniczonego na dostawy pn.: „Dostawa wraz z wymianą opraw
oświetlenia i lamp w budynku Domu Pomocy Społecznej w Kozarzach”, Nr ref.: 2/2017.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
pod numerem 566800-N-2017 z dnia 16 sierpnia 2017r.
W dniu 27 października 2017 r. Odwołujący: J. K. prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą: IHOL J. K., ul. Piotrkowska, nr 257a, lok. 58, 90-456 Łódź, powziął
wiadomość o odrzuceniu jego odwołania.
Nie zgadzając się z powyższą czynnością Zamawiającego Odwołujący w dniu 2
listopada
2017r.wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579), zwanej dalej
ustawą Pzp poprzez pozbawione podstaw
faktycznych i prawnych odrzucenie przez Zamawiającego oferty Odwołującego z uwagi na
fakt, że jej treść ma nie odpowiadać treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia,
zwanej dalej SIWZ,
pomimo tego, że w rzeczywistości oferta ta odpowiada treści SIWZ;
ewentualnie, wyłącznie z najdalej idącej ostrożności procesowej:
2. Art 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy Pzp w zw. z art 87 ust. 1 ustawy Pzp poprzez uznanie przez
Zamawiającego, że oferta Odwołującego nie odpowiada treści SIWZ bez wezwania do
złożenia wyjaśnień złożonej przez Odwołującego treści oferty i potwierdzenia jej zgodności z
treścią SIWZ na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp.
Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia
oferty Odwołującego oraz unieważnienia postępowania z uwagi na brak ofert nie
podlegających odrzuceniu, oraz powtórzenia czynności badania i oceny ofert z
uwzględnieniem oferty złożonej przez Odwołującego.
Odwołujący zwrócił uwagę, że uzasadniając swoją decyzję Zamawiający, w pierwszej
kolejności wskazał, że przyczyną odrzucenia oferty był fakt, że Wykonawca pod pozycją nr 5
formularza oferty wskazał lampę Luxiona Poland S.A. RUBIN LOOK LED 4400LM MICRO-
LINE E 840 / 600X300 kod EAN; 5902107149260.
Zauważył, że - w ocenie Zamawiającego, jest to okoliczność wystarczająca do
uznania, w świetle treści i danych zawartych w ofercie, że Wykonawca złożył ofertę, której
przedmiotem jest produkt nie spełniający wymogów SIWZ, lecz dostępna w sprzedaży
oprawa z lampą RUBIN LOOK LED ze strumieniem świetlnym 4400 LM.
Wskazał, że zgodnie z treścią załącznika nr 7.4. do SIWZ - zestawienie opraw
oświetleniowych Zamawiający wymagał dla oprawy wskazanej pod pozycją nr 5 spełnienia
minimalnego strumienia źródła światła 4500lm, Jest to okoliczność bezsporna pomiędzy
stronami.
Zaznaczył przy tym, że zgodnie z treścią odpowiedzi na zapytanie nr 10 do SIWZ:
„Zamawiający nie wymaga, aby w kolumnie „Lampa do oferowanej oprawy - dane dotyczące lampy”
wpisywać szczegółowe dane techniczne dotyczące lampy, w tym danych dotyczących strumienia
świetlnego w lumenach. Zamawiający oczekuje, iż Wykonawca poda dane, które pozwolą
Zamawiającemu jednoznacznie ustalić jakie lampy są oferowane przez Wykonawcę. Tym samym,
mogą to być dane dotyczące nazwy lampy i jej producenta. W przypadku wątpliwości, czy lampy
spełniają parametry. Zamawiający będzie zadał stosownych wyjaśnień od Wykonawcy.”.
Według Odwołującego oczywistym jest, że sam Zamawiający przyznał, że nie
wymaga, aby w kolumnie „Lampa do oferowanej oprawy - dane dotyczące lampy” wpisywać
szczegółowe dane techniczne dotyczące lampy, w tym dane dotyczących strumienia
świetlnego w lumenach.
Zdaniem Odwołującego Zamawiający oczekiwał, iż Wykonawca poda dane, które
pozwolą Zamawiającemu jednoznacznie ustalić jakie lampy są oferowane przez
Wykonawcę. Tym samym, mogą to być dane dotyczące nazwy lampy i jej producenta, ale
nie muszą.
W ocenie Odwołującego - wypełnił on obowiązek wskazania danych, które pozwolą
Zamawiającemu jednoznacznie ustalić jakie lampy są oferowane przez Wykonawcę. Po
pierwsze, wskazując nazwę handlową (RUBIN LOOK LED 4400LM MICRO-LINE E 840 /
600X300), po drugie, co bardziej istotne, wskazując unikalny kod EAN nadany tej konkretnej
lampie (EAN: 5902107149260), który pozwala na jej identyfikację w sposób nie budzący
wątpliwości.
Przekonywał, że wskazany kod EAN jest to unikatowy kod produktu przydzielony
przez producenta dla konkretnej lampy.
W świetle odpowiedzi na pytanie nr 10 do SIWZ, brak jest – według Odwołującego -
jakichkolwiek podsta
w do wyprowadzenia, z samej treści formularza ofertowego wniosku, że
Wykonawca złożył ofertę, której przedmiotem jest produkt nie spełniający wymogów SIWZ,
lecz oprawa z lampą RUBIN LOOK LED ze strumieniem świetlnym 4400 LM.
Wskazał, że Zamawiający cytując w treści uzasadnienia odrzucenia oferty
Odwołującego odpowiedź na ww. pytanie nr 10 do SIWZ, wybiórczo na pewnym fragmencie
nie uwzględniając oczywistego sensu i treści całości odpowiedzi. Tym bardziej, że
Zamawiający wyraźnie wskazał, że w przypadku wątpliwości będzie żądał stosownych
wyjaśnień od Wykonawcy.
W dalszej kolejności, Odwołujący zaznaczył, że Zamawiający powołał się na fakt, że
pobrał samodzielnie ze strony internetowej producenta ogólnodostępną kartę katalogową dla
produktu o nazwie RUBIN L
OOK LED (nie zaś RUBIN LOOK LED 4400LM MICRO-LINE E
840 / 600X300), oraz co ważne bez oznaczenia unikalnym kodem EAN, z której ma wynikać,
że lampa ta tj. RUBIN LOOK LED, w wymiarach wymaganych przez Zamawiającego posiada
strumień świetlny 4400 Im. Producent opraw, firma LUXIONA S.A. oferuje 80.000 tys.
wyrobów. Z czego mniej niż 20.000 z tych wyrobów jest uwidoczniona na stronie
wskazanego producenta. Produkty oferowane przez Odwołującego są ofertowane
indywidualnie.
Zwrócił uwagę, że Zamawiający nie zastrzegł w treści SIWZ obowiązku, ażeby
zaoferowane lampy były lampami seryjnymi lub też żeby karty katalogowe były dostępne na
stronie internetowej.
Zarzucił, że Zamawiający, pominął kluczowe zastrzeżenie w pobranej samodzielnie
karcie katalogowej, umies
zczone w trzech językach, o treści poniższej:
„uwaga
Dane techniczne mogą ulec zmianie. Zdjęcia opraw mogą odbiegać od
rzeczywistości. Data ostatniej aktualizacji 16.09.2017 r.
Inne opcje oprawy dostępne na indywidualne zapytanie”.
Odwołujący stanął na stanowisku, że dokument pobrany przez Zamawiającego, na
który Zamawiający się powołuje, dowodzi okoliczności wprost przeciwnych od wskazanych
przez Zamawiającego, mianowicie, że na indywidualne zapytanie dostępne są inne opcje
oprawy a dane techniczne mogą ulec zmianie.
Nadto, zwrócił uwagę, że wskazana karta katalogowa uległa modyfikacji
16.09.2017r., a więc po dacie składania ofert w niniejszym postępowaniu, wyznaczonej na
dzień 31.08.2017r. i już tylko z tych przyczyn brak podstaw do przypisania jej waloru
dowodowego odnośnie danych technicznych.
Odwołujący wskazał na okoliczność, że z własnej inicjatywy, pismem z dnia
21.09.2017r., działając wyłącznie celem uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości wyjaśnił, że
oprawa wskazana w pkt. 5 formularza oferty, której nazwa handlowa to RUBIN LOOK LED
4400LM MICRO-LINE E 840 / 600X300
a kod EAN to 5902107149260, posiada strumień
świetlny źródeł światła wynoszący 4500 LM.
Wyjaśnił również, że w załączeniu także przedłożył stosowne oświadczenie
producenta opraw, firmy LUXIONA S.A z dnia 20.09.2017r. podpisane przez G. G.
(Kierownika działu konstrukcyjnego).
Podniósł, że z oświadczenia tego wynika, że strumień świetlny wskazanej lampy
wynosi 4500lm i jest tam wskazana pełna nazwa handlowa oprawy wraz z jej unikalnym
k
odem EAN, tożsama z treścią formularza ofertowego złożonego przez Odwołującego.
W ocenie Odwołującego - z treści przedłożonego oświadczenia jednoznacznie
wynika, że oferowana oprawa (pod nazwą RUBIN LOOK LED 4400LM MICRO-LINE E 840 /
600X300 EAN: 59021071
49260) posiada strumień świetlny 4500lm, zgodny z SIWZ. Trudno
przy tym zrozumieć dlaczego wskazane powyżej oświadczenie Zamawiający całkowicie
pominął w swojej ocenie.
Odwołujący uznał, że wyjaśnienia, wbrew twierdzeniom Zamawiającego, dotyczą
wyłącznie parametrów produktu nie zaś ustalenia jaki produkt jest przedmiotem oferty.
Odwołujący przypomniał, że przedmiotem oferty jest lampa pod nazwą RUBIN LOOK
LED 4400LM MICRO- LINE E 840 / 600X300 EAN: 5902107149260. Ten stan rzeczy nie
tylko nie uległ zmianie, ale został potwierdzony - pismem Odwołującego oraz oświadczeniem
producenta, które w swojej treści potwierdziło, że lampa wskazana w pkt. 5 formularza oferty
posiada strumień świetlny 4500lm.
Według Odwołującego - wyjaśnienia te z całą pewnością nie prowadziły do zmiany
treści oferty lub jej uzupełnienia a jedynie do potwierdzenia parametrów oferowanej lampy
pod nazwą RUBIN LOOK LED 4400LM MICRO-LINE E 840 / 600X300 EAN:
5902107149260. Zakres świadczenia Odwołującego jest bowiem ten sam i niezmienny.
Argumentował, że wszelkie czynności Odwołującego pozostają w pełnej zgodzie z
przepisami ustawy Pzp -
nie prowadzą do zmiany treści oferty poprzez zaoferowanie innego
produktu lub typu produktu.
Zwrócił również uwagę, że niezależnie od wszystkich powyższych okoliczności,
Zamawiający, w celu właściwego wyjaśnienia sprawy, samodzielnie zwrócił się o
przedłożenie dodatkowych wyjaśnień do producenta lamp firmy Luxiona S.A.
W przekonaniu Odwołującego - Zamawiający w treści uzasadnienia odrzucenia oferty
Odwołującego w sposób subiektywny przedstawił przebieg tej korespondencji oraz
wyprowadził z korespondencji tej wnioski wprost sprzeczne z jej literalną treścią.
Zauważył, że pismem z dnia 20 października 2017 r. Zamawiający zwrócił się do
producenta Luxiona S
A o przesłanie kart katalogowych na podstawie wskazanych kodów
EAN. Pismo to zostało skierowane do działu marketingu, który nie zajmuje się sprzedażą
produktów inwestycyjnych, indywidualnie ofertowanych.
Wskazał, że w odpowiedzi na to pismo Zamawiający uzyskał następujące informacje:
- Mail P. P.
Marketing Managera z dnia 20 października 2017r. godzina 15.47:
„Proszę o wskazanie nazw produktów. Podane przez Pana kody EAN nie występują w
naszym systemie.”.
Następnie pismem z dnia 23 października 2017r., kierowanym do P. P. Marketing
Managera Zamawiający zwrócił się o przesłanie kodów EAN dla wskazanych nazw opraw.
W odpowiedzi na to pismo Zamawiający uzyskał następującą informację:
- Mail P. P.
Marketing Managera z dnia 24 października 2017r. godzina 10.43:
„Informujemy, że kody EAN przesłane przez Pana zostały stworzone przez Dział
Inwestycyjny. Dział Marketingu nie posiada dostępu do bazy produktów inwestycyjnych. W
celu uzyskania informacji o produktach proszę o kontakt z M. K. pod numerem telefonu 668-
684-016 lub mailowo [email protected]
Po przesłaniu przez Zamawiającego zapytań do M. K. Zamawiający, w odpowiedzi
(mail M. K.
z dnia 24 października 2017r. godzina 19:22) uzyskał następującą informację :
„W odpowiedzi na Pana pismo przesyłam karty katalogowe opraw o podanych kodach EAN.
Kod EAN jest w nazwie pliku oprawy. W razie pytań służę pomocą”.
W konsekwencji, zdaniem Odw
ołującego - Zamawiający otrzymał wszelkie żądane
informacje oraz karty katalogowe oferowanych opraw zgodnych z wskazanymi w formularzu
oferty kodami EAN.
Zwrócił uwagę, że na karcie katalogowej o nazwie „Rubin Look LED IP40 EAN
5902107149260.pdf” są dwa strumienie świetlne 4500lm oraz 4900lm. Oba strumienie
świetlne spełniają wymagania SIWZ.
Ponadto wskazał, że Zamawiający nie wymagał ani konkretnego sposobu
przestawienia informacji o oferowanych produktach ani umieszczenia kart katalogowych
oferowanych
produktów, Wykonawca nie ma wpływu na wygląd kart katalogowych
oferowanych opraw.
Podkreślił przy tym, że firma Luxiona Poland S.A. na żadnej ze swoich kart nie
przedstawia tylko jednego produktu ale całe rodziny produktów.
Zaznaczył, że Zamawiający zgodnie z odpowiedzią na pytanie nr 10 nie wymagał aby
w kolumnie „Lampa do oferowanej oprawy - dane dotyczące lampy” wpisywać szczegółowe
dane techniczne dotyczące lampy, w tym danych dotyczących strumienia świetlnego w
lumenach, oczekiwał natomiast, że Wykonawca poda dane, które pozwolą Zamawiającemu
jednoznacznie ustalić jakie lampy są oferowane przez Wykonawcę. Zamawiający otrzymał
karty katalogowe oferowanych produktów dopiero po przesłaniu do producenta pełnych
danych zawartych w formularzu ofertowym,
co jest zgodnie z odpowiedzią na pyt. nr 10, oraz
po skierowaniu zapytań do właściwego działu.
Tym samym, w świetle potwierdzenia przez producenta zgodnych z SIWZ
parametrów oprawy wskazanej pod pozycją nr 5 formularza ofertowego poprzez przesłanie
właściwej karty katalogowej przypisanej do konkretnego kodu EAN, niezrozumiałe są –
zdaniem Odwołującego - wnioski Zamawiającego wyprowadzone z tej korespondencji.
Odnosząc się do ostatniego argumentu wskazanego przez Zamawiającego wskazał,
że
z danych Urzędu
Patentowego dostępnych na stronach internetowych
(http://grab.uprp.pl/PrzedmiotyChronione)
wynika, że Luxiona Polska S.A. zastrzegła nazwę
„Rubin” (nr zgłoszenia 197696).
Zauważył, że w ocenie Zamawiającego ta okoliczność wskazuje, iż pozostałe
określenia użyte w ofercie doprecyzowują oferowany produkt o nazwie handlowej RUBIN, w
tym także w zakresie odnoszącym się do strumienia świetlnego na poziomie 4400lm.
W opinii Odwołującego tego rodzaju argumentacja jest sprzeczna z oświadczeniem
producenta z dnia 20 października 2017r., z którego wynika, że nazwą handlową jest
„RUBIN LOOK LED 4400LM MICRO-LINE E 840 / 600X300”, nie zaś słowo „Rubin”.
Nadto Odwołujący wskazał, że samo słowo „Rubin” odnosi się do całej rodziny opraw
oświetleniowych produkowanych przez Luxiona Poland S.A., która swoim zakresem
obejmuje oprawy oświetlenia ewakuacyjnego, oprawy na świetlówki T5 oraz świetlówki T8
jak również oprawy wykonane w technologii LED.
Przekonywał, że zastrzeżenie słowa „Rubin” ma zaś na celu wyłącznie ograniczenie
wprowadzania na rynek produktów udających oprawy wytwarzane przez Luxiona Poland
S.A.
Kolejny zarzut oparty był o przepis 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy Pzp w zw. art. 87 ust. 1
ustawy Pzp.
Nawet więc jeżeli uznać (czego Odwołujący nie przyznał), że istniały jakiekolwiek
wątpliwości odnośnie ustalenia spełnienia przez parametry oferowanej pod pozycją nr. 5
formularza oferty oprawy wymagań Zamawiającego, Zamawiający nie był uprawniony do
odrzucenia ofer
ty Odwołującego bez uprzedniego wezwania do złożenia wyjaśnień treści
oferty w oparciu o art. 87 ust. 1 ustawy Pzp.
Zaznaczył, że jest tak tym bardziej w świetle oczywistej treści odpowiedzi na pytanie
nr 10 do SIWZ, zgodnie z którą w przypadku wątpliwości, czy lampy spełniają parametry,
Zamawiający będzie żądał stosownych wyjaśnień od Wykonawcy.
Według Odwołującego - zastosowanie art. 89 ust 1 pkt 2 ustawy Pzp jest możliwe
jedynie w sytuacji niemożliwości wyjaśnienia treści oferty i potwierdzenia jej zgodności z
treścią SIWZ na podstawie art. 87 ust 1 ustawy Pzp.
Jednocześnie, stwierdził, że udzielenie przez Odwołującego wyjaśnień w trybie art.
87 ust. 1 ustawy Pzp, nawet jeżeli uznać wyjaśnienia te za konieczne, w żadnym wypadku
nie doprowadziłoby do nieuprawnionej zmiany treści oferty lub negocjacji jej warunków.
Oświadczył, że oprawa zaoferowana przez Odwołującego, wskazana pod pozycją nr
5 formularza oferty, odpowiada bowiem wymogom SIWZ.
Przyznał, że uzupełnianie dokumentów przedmiotowych nie może naruszać
dyspozycji określonej w art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, jednak powstaje pytanie czy w stanie
faktycznym będącym przedmiotem rozstrzygnięcia istnieje jakiekolwiek ryzyko, że tego
rodzaju wezwanie mogłoby doprowadzić do zmiany treści oferty pierwotnie złożonej przez
Odwołującego.
W ocenie Odwołującego, jakiekolwiek wyjaśnienia, nie mogłyby doprowadzić do
niedozwolonej zmiany treści oferty w myśl przepisu art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, bowiem zakres
świadczenia Wykonawcy jest ten sam i niezmienny - Odwołujący oferuje tą samą oprawę,
którą wskazał w pozycji nr 5 formularza ofertowego.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, a w szczególności
w oparciu o treść akt sprawy odwoławczej, w tym SIWZ, oferty Odwołującego, odwołania i
załączników, zawiadomienia o odrzuceniu oferty Odwołującego z dnia 27 października
2017r.,
odpowiedzi Zamawiającego na odwołanie z dnia 15 listopada 2017r., jak również na
podstawie złożonych na rozprawie wyjaśnień Izba postanowiła odwołanie uwzględnić.
Odwołanie nie zawierało braków formalnych, wpis został przez Odwołującego
uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego
odrzucenia.
Po przeprowadzeniu postępowania odwoławczego Izba doszukała się w działaniach
Zamawiającego naruszenia przepisów art.87 ust.1, art.89 ust.1 pkt.2 ustawy Pzp.
Podstawowym,
istotnym
zagadnieniem
wymagającym
rozstrzygnięcia
w
przedmiotowej sprawie była kwestia oceny czy Zamawiający miał dostateczne podstawy
prawne do
odrzucenia oferty Odwołującego z powodu sprzeczności treści oferty z treścią
SIWZ.
W pierwszej kolejności w zakresie rozstrzyganej sprawy Izba ustaliła, że Zamawiający
w załączniku nr 7.4. do SIWZ będącym zestawieniem opraw oświetleniowych oraz warunków
równoważności wskazał w poz.5 typ wymaganej oprawy - oprawę natynkową wyposażoną w
źródło światła (lampy), blacha stalowa malowana proszkowo kolor biały, raster aluminiowy
matowy lub błyszczący lub przesłona z tworzywa sztucznego PMMA lub PS, zastosowanie
biura, szpitale, sale lekcyjne au
le, wymiary L=600±30, W=320±30 mm o parametrze
strumienia
źródła światła (Im) minimalny 4500 Im.
Jednocześnie Izba stwierdziła, że w piśmie z dnia 24 sierpnia 2017r w odpowiedzi na
pytanie nr 1
0 o następującej treści: „W formularzu ofertowym Zamawiający wymaga, aby
wpisać „dane dotyczące lampy”. Czy w tym polu należy wpisać strumień świetlny lampy
podany w lumenach? Jeśli nie, to proszę o dokładne doprecyzowanie tego, jakie dane lampy
należy tam wpisać.” Zamawiający udzielił odpowiedzi: „Zamawiający nie wymaga, aby w
kolumnie „Lampa do oferowanej oprawy - dane dotyczące lampy” wpisywać szczegółowe
dane techniczne dotyczące lampy, w tym danych dotyczących strumienia świetlnego w
lumenach. Zamawiaj
ący oczekuje, iż Wykonawca poda dane, które pozwolą Zamawiającemu
jednoznacznie ustalić jakie lampy są oferowane przez Wykonawcę. Tym samym, mogą to
być dane dotyczące nazwy lampy i jej producenta. W przypadku wątpliwości, czy lampy
spełniają parametry, Zamawiający będzie żądał stosownych wyjaśnień od Wykonawcy.”.
Dodatkowo Izba ustaliła, że w formularzu oferty Zamawiający wymagał wypełnienia
rubryki oferowana oprawa, gdzie miały być wpisane dane dotyczące oprawy (np. producent,
nazwa).
Izba stwierdziła również, że Odwołujący w formularzu oferty wpisał nazwę produktu
RUBIN LOOK LED 4400LM MICRO-LINE E 840 / 600X300.
Z tego wpisu Zamawiający wyprowadził wniosek, że podanie w nazwie oznaczenie
4400LM identyfikuje produkt jako niespełniający powyższych wymagań SIWZ w zakresie
parametru
strumienia źródła światła (Im) minimalnego 4500 Im.
Według zapatrywania Izby zebrany w sprawie materiał dowodowy nie potwierdza
tego wnioskowania z kilku powodów.
Wymaga wskazania, że powyższa informacja Zamawiającego z dnia 24 sierpnia
2017r.
– zdaniem Izby – stanowiła regułę interpretacyjną dla wykonawców między innymi co
do sposobu wypełnienia formularza oferty.
Z odpowiedzi tej w żaden sposób nie wynika, że wykonawcy byli zobowiązani do
wpisania parametru technicznego, l
ecz producenta i nazwę produktu, a zatem należało dojść
do przekonania, że Odwołujący takie informacje wymagane treścią SIWZ zamieścił.
Należy również zauważyć, że powołane wyżej brzmienie wyjaśnień do SIWZ należy
odczytywać w całości, to znaczy, że oczekiwane przez Zamawiającego dane musiały być
jednoznaczne, jednak w przypadku wątpliwości co do spełniania wymaganych parametrów
Zamawiający miał podstawy prawne do żądania od Odwołującego wyjaśnienia treści oferty.
W rozpoznawanej sprawie Zamawiający prowadził korespondencję mailową z
producentem opraw Luxiona zmierzającą do wyjaśnienia treści oferty w zakresie badanego
parametru.
Jednak
– zdaniem Izby - podsumowanie tych wyjaśnień nie było konsekwentne i
prawidłowe, bowiem producent oświadczył, że produkt RUBIN LOOK LED 4400LM MICRO-
LINE E 840 / 600X300
spełnia wymaganie strumienia źródła światła (Im) minimalnego, który
wynosi 4500 lm, czyli zgodnie z cyt. wyżej postanowieniami SIWZ, a Zamawiający to
oświadczenie zignorował.
Izba nie znalazła podstaw do kwestionowania powyższego oświadczenie producenta,
bowiem Odwołujący nie podważał jego prawdziwości.
Nadto,
wyjaśnienia Odwołującego wskazują, że produkt był dedykowany do
przedmiotowego zamówienia.
Izba w powyższym zakresie wzięła pod uwagę wyjaśnienia Odwołującego, że
„produkt miał być na zamówienie, nie miał charakteru seryjnego. Wynikało to m.in. z tego, że
zaoferowana oprawa miała być w klasie 2 ochronności przeciwko porażeniu, a standardowo
występuje w klasie 1. Klasa 2 jest dedykowana do starych instalacji dwużyłowych, co
występuje u Zamawiającego. W ocenie Odwołującego 1 klasa, z uwagi na starą instalację,
nie wchodziłaby w rachubę. Zwraca uwagę, że występowało kilkanaście rodzajów opraw i
wymagało to dostosowania standardowej lampy do wymagań Zamawiającego m.in. w
zakresie przesłon wyspecyfikowanych przez Zamawiającego.”.
Powyższa sytuacja – w przekonaniu Izby – mogła wymagać zmiany kart
katalogowych producenta, na co Odwołujący nie miał wpływu, a Zamawiający mógł mieć
trudności z oceną spornego parametru korzystając ze strony internetowej producenta.
Jednak w takim przypadku Zamawiający powinien zwrócić się do Odwołującego o
wyjaśnienie treści oferty na zasadzie art. 87 ust.1 ustawy Pzp, bowiem Zamawiający nie
wymagał od wykonawców w SIWZ załączenia do oferty aktualnych kart katalogowych
produktu umożliwiających mu bezpośrednią ocenę ofert w oparciu o dokumenty
potwierdzające spełnianie warunków przedmiotowych.
Jeżeli Zamawiający w SIWZ takich dodatkowych dokumentów nie żądał od
wykonawców, to należy stwierdzić, że przerzucił on w znacznej mierze na siebie obowiązek
zgromadzenia informacji o produkcie, co nie oznacza, że sposób ich doboru, a następnie
oceny był zupełnie dowolny.
W takim przypadku, przed decyzją o odrzuceniu oferty wykonawcy Zamawiający był
zobowiązany do przeprowadzenia wyjaśnień treści oferty stosownie do art.87 ust.1 ustawy
Pzp.
Odnosząc się do zastrzeżeń Zamawiającego w rozpoznawanej sprawie Izba nie
dostrzegła jakiejkolwiek zmiany treści oferty przez Odwołującego.
Poza tym
wszelkie rozważania odnoszące się do zadeklarowanego przez
Odwołującego kodu produktu, a także jego zarejestrowanej nazwy nie mają znaczenia
wobec pewnego i jednoznacznego oświadczenia producenta, co do wymaganego parametru.
Reasumując, Zamawiający nie miał podstawy prawnej do zastosowania przepisu
art.89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp i odrzucenia oferty Odwołującego z powodu sprzeczności jej
treści z treścią SIWZ.
W tym stanie rzeczy, uznając, iż powyższe naruszenia przepisów ustawy miały i
mogły mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, Izba na
podstawie art. 192 ust. 2 ustawy Pzp, postanowiła odwołanie uwzględnić.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192
ust. 9 i 10 ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z
uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Przewodniczący:……………………………..